(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 24 مهر 1389- شماره 19764

احتمال استقرار نيروهاي حافظ صلح سازمان ملل در شمال و جنوب سودان
مذاكرات نمايندگان مالكي و علاوي براي تشكيل دولت جديد عراق
آغاز رزمايش 8 روزه آمريكا و كره جنوبي
اعتصاب غذاي نامحدود 400 اسير فلسطيني در سياهچال هاي رژيم صهيونيستي
چاوز در مسكو: در پي ساخت بمب اتمي نيستيم
بررسي استقرار سپر موشكي در اجلاس 28 كشور ناتو در بروكسل
واكنش شديد پكن در قبال حاميان ناراضي چيني
تظاهرات ضد دولتي دانش آموزان و دانشجويان در 13 شهر ايتاليا
در ادامه اعتصاب ها عليه ساركوزي بحران بنزين سراسر فرانسه را فرا گرفت
برهان الدين رباني از آمادگي طالبان براي مذاكره خبر داد
راهپيمايي بزرگ ضدجنگ در انگليس برگزار مي شود
اعتراض هاي دانشجويي در پايتخت آرژانتين به خشونت كشيده شد



احتمال استقرار نيروهاي حافظ صلح سازمان ملل در شمال و جنوب سودان

منابع خبري از احتمال استقرار نيروهاي حافظ صلح سازمان ملل در مرزهاي شمال و جنوب سودان در روزهاي آينده خبر دادند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، يك مسئول بلندپايه در سازمان ملل متحد اعلام كرد: بزودي براي جلوگيري از وقوع هرگونه اعمال خشونت آميز در مناطق مرزي جنوب و شمال سودان در آستانه برگزاري همه پرسي در بزرگترين كشور قاره آفريقا، نيروهاي صلح بان، مستقر خواهند شد.
اين در حالي است كه پيش بيني ها حكايت از آن دارد كه اين همه پرسي به جدايي جنوب سودان از اين كشور مسلمان منجر خواهد شد. آمريكا و كشورهاي غربي با استناد به اين موضوع، از چندي پيش دخالت هايي را در امور داخلي سودان آغاز كرده اند.

 



مذاكرات نمايندگان مالكي و علاوي براي تشكيل دولت جديد عراق

طارق الهاشمي گفت فهرست «العراقيه» به گفت وگو با «نوري مالكي» در مورد تشكيل دولت جديد ونخست وزير آتي ادامه مي دهد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، الهاشمي در گفت وگو با «جيمز جفري» و «لويد لوستين» به ترتيب سفير و فرمانده نيروهاي آمريكايي در عراق گفت، چنانچه ائتلاف «دولت قانون» درباره اصلاحات سياسي كه فهرست العراقيه پيشنهاد كرده است، همكاري كند، العراقيه نيز به گفت وگو با ائتلاف دولت قانون ادامه مي دهد. الهاشمي از شخصيت هاي برجسته ائتلاف العراقيه است. در همين حال، «اياد علاوي»، رهبر ائتلاف العراقيه، تاكيد كرد كه شراكت در اتخاذ تصميمات سياسي و پايان دادن به طايفه گري سياسي، دو شرط اساسي است كه وي از آنها در تشكيل دولت آينده صرفنظر نخواهد كرد.


 



آغاز رزمايش 8 روزه آمريكا و كره جنوبي

سئول- واشنگتن رزمايش هشت روزه هوايي خود را با هدف مقابله با «اقدامات تحريك آميز كره شمالي» آغاز كردند.
به گزارش مهر، به نقل از خبرگزاري شين هوا، 50 فروند جنگنده در اين رزمايش كه با هدف مقابله با «اقدامات تحريك آميز كره شمالي» در حال برگزاري است شركت دارند.
در همين رابطه واحد مركزي خبر نيز از برگزاري يك رزمايش دريايي دو روزه پيش از اين رزمايش (روزهاي چهارشنبه و پنج شنبه) از سوي نيروي دريايي كره جنوبي، آمريكا، ژاپن و استراليا خبر داد.
در اين رزمايش چند مليتي بي سابقه، حدود 10 فروند كشتي جنگي و هواپيما از كشورهاي نامبرده حضور داشتند. هدف از برگزاري اين رزمايش كه با محكوميت شديد «پيونگ يانگ» مواجه شد نيز، «رهگيري تسليحات كشتار جمعي» اعلام شده است.
دو كشور آمريكا و كره جنوبي طي ماه هاي اخير اقدام به برگزاري چندين مانور نظامي كوچك و بزرگ عليه پيونگ يانگ كرده اند، در حالي كه پكن و پيونگ يانگ با محكوم كردن اين اقدامات آن را باعث بروز تنش در منطقه اعلام مي كنند، واشنگتن هدف از برپايي پي درپي اين رزمايش ها را مقابله با «اقدامات تنش آفرين كره شمالي» اعلام كرده است!

 



در اعتراض به شرايط نامساعد زندان ها صورت گرفت
اعتصاب غذاي نامحدود 400 اسير فلسطيني در سياهچال هاي رژيم صهيونيستي

سرويس خارجي-
400 اسير فلسطيني در اعتراض به اقدامات سركوبگرانه و رفتارهاي غيرانساني زندانبانان رژيم صهيونيستي دست به اعتصاب غذاي نامحدود زدند.
وزير امور اسيران فلسطيني اعلام كرد كه نامه اي از سوي اسيران فلسطيني در زندان هاي اشغالگران دريافت كرده كه طي آن اسيران اعلام كرده اند در اعتراض به شرايط نامساعد زندان ها و حبس انفرادي برخي از اسيران كه تعدادي از آنها از هشت سال پيش تاكنون در سلول انفرادي به سر مي برند اعتصاب غذاي خود را آغاز كرده اند.
«عيسي قراقع» تأكيد كرد: اعتصاب 400 اسير زن و مرد فلسطيني در پي شكست تلاش ها براي پايان دادن به حبس انفرادي و شرايط خطرناك و غيرانساني زندان ها صورت گرفته است.
اسيران فلسطيني همچنين با ارسال نامه اي به باشگاه اسيران و سازمان هاي حقوق بشر از آنها خواستند تا بازديدهاي خود را از زندان هاي اشغالگران افزايش دهند.
وزير اسيران همچنين اعلام كرد كه نزديك به 7000 اسير فلسطيني در زندان هاي اسرائيل وجود دارد كه 1500 نفر از آنها به بيماري هاي خطرناك همچون سرطان، نارسايي كليوي و قلبي و همچنين فلج مبتلا هستند و اسرائيل اجازه نمي دهد پزشكان آنها را معالجه كنند.
عيسي قراقع خواستار اعزام تيم حقيقت ياب بين المللي از سوي سازمان ملل به زندان هاي رژيم صهيونيستي براي انجام تحقيقات در مورد وضعيت اسيران فلسطيني شد.
وي همچنين گفت: تمامي اسيران ساكن غزه در زندان هاي اشغالگران بيش از سه سال است كه از ديدار با خانواده هايشان محروم هستند و 1200 اسير در كرانه باختري هم در وضعيتي مشابه به سر مي برند. از سوي ديگر، «الكساندر استاپ» وزير خارجه فنلاند در يك كنفرانس خبري در غزه به همراه مدير عمليات آژانس كار و امداد سازمان ملل (آنروا) از تمام وزيران اروپايي خواست تا به غزه بيايند و اوضاع اسفناك موجود در اين منطقه را از نزديك ببينند.
وي افزود، هر كسي وارد غزه شود با ديدن ويراني ها و وضعيت نابسامان مردم اين منطقه شوكه خواهد شد.
وزير خارجه فنلاند تصريح كرد، تا زماني كه به غزه نياييم نمي توانيم عمق فاجعه را درك كنيم.
وي همچنين با تأكيد بر حمايت اتحاديه اروپا از تحقق صلح در منطقه، آزادي اسيران فلسطيني در بند رژيم صهيونيستي را خواستار شد.
وزير خارجه فنلاند گفت، بايد فرصتي واقعي براي فرايند صلح براساس راهكار تشكيل دو كشور و دستيابي به توافقنامه اي كه در برگيرنده پايان محاصره بازگشايي گذرگاه هاي غزه و حل و فصل مشكل آوارگان باشد فراهم گردد.
گفتني است رژيم صهيونيستي از ابتداي سال جاري تاكنون 200 كودك فلسطيني را به بهانه هاي واهي دستگير و بازداشت كرده است.
ادامه تخريب، تهديد و اخراج
نظاميان رژيم صهيونيستي با حمله به فلسطينيان ساكن روستاي «ابوحمد» در بيت لحم ضمن تخريب چادرها و انبارهاي روستائيان آنها را به اخراج از روستا تهديد كردند.
فرماندار بيت لحم ضمن محكوم كردن اين اقدام بي خانماني و آوارگي روستائيان فلسطيني در اين منطقه را جنايتي بزرگ از سوي اسرائيل در راستاي اخراج فلسطيني ها از سرزمين شان دانست و خواستار توقف فوري اين جنايات شد.
وي از مجامع بين المللي خواست هرچه سريع تر جلو اسرائيل را بگيرند. در همين رابطه بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي با ساخت 238 واحد مستعمراتي جديد در شرق بيت المقدس موافقت كرد. همچنين شهرداري رژيم صهيونيستي در بيت المقدس طرح ساخت پارك يهودي در منطقه البستان و تخريب 22 باب منزل مسكوني فلسطيني ها را تصويب كرد.
توافقات پنهاني
برخي منابع آگاه فلسطيني از توافقات پشت پرده محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين با آمريكا و اسرائيل خبر دادند.
براساس اين اطلاعات، گفته شده كه محمود عباس از آمريكا و اسرائيل خواسته است تا مرزهاي فلسطين را آن طور كه مايلند اعلام كنند در نقشه اي كه محمود عباس درخواست كرده بخشي از فلسطين از جمله بيت المقدس به عنوان سرزمين يهودي عنوان شده و اين پروژه به اخراج اعراب از اراضي اشغالي رسميت مي بخشد.
اگر چه اين توافق رسماً اعلام نشده اما اولين تحركات منطقه اي آن با سكوت سران برخي از كشورها و رفت و آمدهاي اعلام شده و نشده محمود عباس به كشورهاي عربي و آمريكا در حال اجرا است.
گفتني است شيمون پرز اخيراً در كمال خونسردي اعلام كرده كه توافقات پشت پرده خود را با محمود عباس همچنان ادامه خواهد داد.
ساير رويدادها
¤ وزير خارجه مصر گفت، اگر رژيم صهيونيستي به شهرك سازي هاي خود ادامه بدهد كشورهاي عربي براي به رسميت شناخته شدن كشور مستقل فلسطين به سازمان ملل مي روند.
سخنگوي كاروان شريان زندگي-5 گفت كه اين كاروان امشب وارد بندر العريش مصر و سپس عازم غزه مي شود.
¤ اسماعيل هنيه نخست وزير منتخب حماس در گفت وگوي تلفني با عمروموسي دبيركل اتحاديه عرب به بررسي آخرين تحولات مربوط به پرونده آشتي ملي فلسطين پرداخت.
¤ نخست وزير تركيه با اشاره به جنايات صهيونيست ها عليه ملت فلسطين تصريح كرد كه اسرائيل در خاورميانه محكوم به انزوا است.
¤ مذاكره كننده ارشد فلسطيني گفت: اسرائيل با تداوم شهرك سازي فرصت ها براي از سرگيري مذاكرات صلح را نابود كرد.

 



چاوز در مسكو: در پي ساخت بمب اتمي نيستيم

رئيس جمهور ونزوئلا در روسيه با تاكيد بر ادامه فعاليت هاي هسته اي تصريح كرد كشورش هرگز به دنبال بمب هسته اي نيست.
به گزارش خبرگزاري ها، «هوگو چاوز» رئيس جمهور ونزوئلا كه براي ديدار و گفت وگو با رهبران «روسيه» به «مسكو» سفر كرده اعلام كرد: «كاراكاس» به هيچ وجه به دنبال ساخت بمب اتم نيست اما همچنان به توسعه فعاليت هاي هسته اي خود ادامه خواهد داد.
وي همچنين ديروز در كنفرانس خبري مشترك با «ديميتري مدودف» رئيس جمهور روسيه در كاخ كرملين تصريح كرد براي پيشرفت كشورش هر آنچه لازم باشد انجام خواهد داد.
چاوز در ادامه با انتقاد شديد از سياست هاي آمريكا، واشنگتن را «غارت گر منابع انرژي» خواند و افزود: آمريكا كشور ونزوئلا را در طول تاريخ به مستعمره خود تبديل كرده و منابع انرژي آن را غارت كرده است.
چاوز با انتقاد از عملكرد آمريكا پس از سقوط شوروي گفت: پس از اين رويداد، واشنگتن تنها راه توسعه در جهان را كاپيتاليسم و امپرياليسم عنوان كرد اما مردم ونزوئلا در مقابل اين توطئه ايستادند.
برنامه هاي هسته اي، نظامي، مخابرات، سياست خارجي و رفاه اجتماعي از جمله مسائلي است كه بنا به اعلام شبكه تلويزيوني «راشاتودي» در اين سفر به آنها پرداخته شد.
گفتني است چاوز پنجشنبه وارد روسيه شد و قرار است پس از آن به كشورهاي بلاروس، اوكراين، جمهوري اسلامي ايران، سوريه و پرتغال نيز سفر كند.

 



بررسي استقرار سپر موشكي در اجلاس 28 كشور ناتو در بروكسل

سرويس خارجي-
نشست وزيران خارجه و دفاع 28 كشور عضو سازمان پيمان آتلانتيك شمالي با هدف بررسي دستور كار نشست سران اين سازمان در نوزدهم و بيستم ماه جاري ميلادي برگزار شد.
به نوشته روزنامه واشنگتن پست، شركت كنندگان در نشست روز پنجشنبه اعلام كردند كه انتظار دارند اعضاي ناتو رسما در طرح دولت اوباما براي ايجاد سپر موشكي در سراسر اروپا شركت كنند. ظاهرا اين طرح قرار است سال آينده ميلادي وارد فاز اجرايي شود.براساس اين گزارش، آمريكا بخش اعظم هزينه هاي اين طرح را به دوش خواهد كشيد. به گفته «آندرس فوگ راسموسن» دبيركل ناتو طرح ياد شده مجموعا 200 ميليون دلار هزينه دارد.
اما موانع بسيار مهمي پيش روي اين طرح وجود دارد. نكته اول آن كه كشورهاي اروپايي به شدت از بحران اقتصادي موجود رنج مي برند و روشن نيست كه بتوانند هزينه اين طرح را از بودجه مصوب كنار بگذارند يا خير. انگليس درنظر دارد 10 درصد بودجه نظامي خود را كاهش دهد و اين امر به شدت موجبات اعتراض واشنگتن را فراهم كرده است، چرا كه بي ترديد كاهش بودجه انگليس به كاهش سهم آن در تامين هزينه ناتو نيز منجر خواهد شد.
نكته دوم آن است كه اعضاي ناتو هنوز درباره مكان رادار قدرتمندي كه بناست اين طرح را پوشش دهد، به توافق نرسيده اند. اروپايي ها دوست دارند اين بار را روي دوش تركيه بگذارند. برهمين پايه بود كه در نشست اخير وزيران خارجه و دفاع ناتو، كلينتون و گيتس با همتايان ترك خود مذاكراتي را انجام دادند.يكي از شروط جالبي كه ترك ها به عنوان عضو داراي حق وتو در ناتو براي طرح سپر موشكي گذاشته اند آن است كه اين طرح بايد مرزهاي شرقي آن يعني مرزهاي مشترك تركيه- ايران را نيز پوشش دهد و اين به معناي رفتن بخشي از خاك ايران زير چتر امنيتي ناتو است!

 



واكنش شديد پكن در قبال حاميان ناراضي چيني

پكن، واشنگتن را به اتهام جانبداري از شهروند زنداني چيني مجرم خواند.
به گزارش خبرگزاري ها، سخنگوي وزارت خارجه چين در مصاحبه هفتگي خود «مداخلات ديگران در امور چين» را به شدت محكوم كرد. وي با اشاره به حمايت كنندگان از آزادي «ليوشيائو بو» برنده جايزه صلح نوبل كه به دليل فعاليت هاي سياسي در چين زنداني است تصريح كرد، اين نويسنده چيني به جرم تلاش براي براندازي به 11سال حبس محكوم شده اما كميته صلح نوبل او را برنده جايزه صلح نوبل معرفي كرده است!
اين مقام رسمي چين با اعلام اينكه «ليو» يك مجرم و ناقض مقررات و قوانين چين است تلاش هاي آمريكا، ژاپن، تايوان و آلمان براي آزادي وي را جرم دانست.
اين سخنگو تصريح كرد، كشورهايي كه از اين مجرم حمايت مي كنند «مشوق جنايت» هستند و اين كار جرم است.
وي در پايان ضمن انتقاد از كميته صلح نوبل خطاب به آمريكا و متحدانش هشدار داد دستاويز قراردادن اين گونه مسائل براي مداخله در امور چين را هرچه زودتر متوقف كنند.

 



تظاهرات ضد دولتي دانش آموزان و دانشجويان در 13 شهر ايتاليا

صدها تن از دانشجويان، استادان و كاركنان دانشگاه هاي رم عليه سياست هاي اقتصادي «سيلويو برلوسكني» دست به تظاهرات زدند.
به گزارش ايرنا، دانشگاهيان معترض روز گذشته از سراسر ايتاليا براي شركت در تظاهرات عازم پايتخت اين كشور شدند. مخالفان سياست هاي اقتصادي دولت رم با تجمع مقابل در اصلي ساختمان مجلس، ضمن درخواست لغو لايحه اصلاحات آموزشي دولت، خواهان استعفاي «مارياستلا جلميني» وزير آموزش و پرورش برلوسكني شدند. همزمان با اين تظاهرات مدارس 13 شهر ايتاليا نيز در نتيجه اعتصاب دانش آموزان تعطيل شد. تجمع كنندگان اعلام كردند كه اصلاحات آموزشي توهين به معلمان و دانشگاهي ها محسوب مي شود چرا كه در اين لايحه هيچ گونه سرمايه گذاري جديد براي توسعه اين بخش درنظر گرفته نشده و فقط بودجه اين بخش استراتژيك كاهش يافته است.
تظاهركنندگان به طور نمادين كلاه هاي ايمني زرد بر سر نهاده و هدف از اين كار را «حفاظت خود از اصلاحات آموزشي» اعلام كردند.
در اين ميان، «جانفرانكو فيني» رئيس مجلس نمايندگان در حالي كه قصد داشت وارد مجلس شود با جمعيت معترض مواجه شد و تظاهركنندگان يكصدا او را «هو» كردند. فليني پس از هو شدن توسط دانشگاهيان در حالي كه فرياد «شرم كن، شرم كن!» آنان را مي شنيد، صحنه را ترك كرد.
همزمان با تظاهرات دانشگاهيان ايتاليا در رم، رسانه هاي اين كشور گزارش دادند كه دانشجويان علوم سياسي دانشگاه «پالرمو» در جنوب ايتاليا نيز در اعتراض به اصلاحات آموزشي دولت، به دفتر رئيس دانشگاه ريخته و آن را تصرف كردند.
كميسيون بودجه مجلس كه قرار بود امروز درباره اين لايحه بحث كند، جلسه بررسي را يك ماه به تعويق انداخت تا بلكه اوضاع آرام شود.
جمعه گذشته (16 مهر) 0)9 شهر ايتاليا صحنه ناآرامي هاي خياباني و اعتراض به لايحه رياضت اقتصادي دولت بود. دولت ايتاليا يكي از بدهكارترين كشورهاي دنياست كه قصد دارد از طريق وارد كردن فشار به مردم خود بدهي هايش را بازپس دهد.

 



در ادامه اعتصاب ها عليه ساركوزي بحران بنزين سراسر فرانسه را فرا گرفت

سرويس خارجي-
تعطيلي 11 پالايشگاه از 12 پالايشگاه فرانسه در نتيجه اعتصابات مردمي اين كشور را وارد بحران بنزين كرد.
اعتراضات مردم فرانسه عليه لايحه رياضت اقتصادي دولت «نيكلا ساركوزي» اوضاع اين كشور را روز به روز بحراني تر مي كند. پس از آن كه تظاهرات و اعتصابات عمومي هفتم و بيست و سوم سپتامبر عليه افزايش سن بازنشستگي ناكام ماند، مردم به رهبري اتحاديه هاي صنفي از روز سه شنبه گذشته (12 اكتبر) دست به تجمعات خياباني و اعتصابات نامحدود زده اند.
در فاصله چهار روز گذشته، نيروهاي امنيتي حضور مردم در خيابان ها را برنتابيده و وارد درگيري با آنها شدند كه در نتيجه اين تنش ها ده ها خودرو به آتش كشيده شد، مغازه هاي بسياري آسيب ديدند و كيوسك هاي تخريب شده تلفن به يك منظره عادي در سطح كشور تبديل شد.
آخرين برنامه معترضان كه اعتصاب در پالايشگاه هاي نفتي بود، ابتدا شش پالايشگاه شركت توتال و پس از آن چهار پالايشگاه مهم ديگر را به تعطيلي كشاند تا دولت در تامين سوخت خودروهاي عمومي و خصوصي ناتوان شود.
براساس آخرين اخبار رسيده تنها يك پالايشگاه آن هم به صورت نيمه وقت به توليد بنزين و ديگر حامل هاي انرژي مشغولند. دولت براي مقابله با اين بحران به جايگاههاي سوخت رساني دستور داد، تا در ارائه سوخت به مردم محدوديت ايجاد كنند و روزانه بيش از سقف تعيين شده بنزين نفروشند.
40 كشتي بزرگ نفتكش نيز 10 روز است در بندر مارسي اعتصاب كرده اند. اعتصاب كنندگان در بندر مارسي مي گويند حتي اگر كارگران پالايشگاهها كارشان را آغاز كنند آنها باز هم نفت را تخليه نخواهند كرد.
در همين رابطه، انجمن «صنعت نفت فرانسه» طي نامه اي رسمي از دولت پاريس خواست ذخيره هاي سوختي اضطراري خود را به ميدان بياورد و از اعتصاب كنندگان نيز خواهش كرد به تعطيلي پالايشگاهها پايان دهند. روز گذشته تظاهر كنندگان با روشن كردن آتش در مقابل در ورودي پالايشگاه توتال مانع ورود كاركنان به اين پالايشگاه شدند.
از ديگر سو، قرار است امروز (شنبه) موج جديدي از ناآرامي هاي خياباني آغاز شود.
يك نگراني ديگري كه مقامات پاريس را وحشت زده كرده، ورود دانش آموزان و دانشجويان به جريان اعتصابات است.
اتحاديه هاي فرانسوي خبر داده اند كه هم اكنون 1100 دبيرستان اين كشور تعطيل است. اما پليس مدعي است تعداد دبيرستان هاي تعطيل 342 مورد است.
مقامات فرانسوي هشدار داده اند كه ممكن است اعتراضات عليه قانون بازنشستگي از كنترل خارج شود.


 



برهان الدين رباني از آمادگي طالبان براي مذاكره خبر داد

رئيس شوراي عالي صلح افغانستان و مامور مذاكره از طرف دولت كرزاي با طالبان، گفت وگوي مستقيم ميان كابل و طالبان را عملي دانست.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، «برهان الدين رباني» گفت: آنها(رهبران طالبان) خواستار گفت وگو هستند، ولي آنها شرايطي دارند و يافتن راهكاري براي تحقق شرايط آنها چندان مشكل نيست. رئيس شوراي عالي صلح افغانستان ادامه داد: در صفوف طالبان افرادي براي پيوستن به مذاكرات آمادگي دارند ولي نيازمند زمان هستيم. رباني كه از طرف رئيس جمهور افغانستان مامور گفت وگو با طالبان شده است، تاكيد كرد: شوراي عالي صلح ترجيح مي دهد ديدارهاي اوليه در داخل افغانستان انجام گيرد و در صورت ضرورت آماده مذاكره در خارج نيز هستيم. وي استقرار صلح را نه تنها به نفع افغان ها، بلكه دنيا دانست و گفت: اعضاي جامعه جهاني كه به بازسازي و ظرفيت سازي افغانستان كمك كرده اند، مسلما آماده هستند تا در مذاكرات صلح هم كمك كنند. رباني با يادآوري اين نكته كه شوراي عالي صلح، گام هاي نخستين خود را براي آغاز مذاكره ميان دولت و مخالفان برداشته است، افزود: اگر مخالفان مدعي شريعت هستند، نبايد گفت وگو براي مذاكرات صلح را رد كنند.
رباني مذاكره با برخي از سران طالبان را در شرايط كنوني غيرممكن دانست.
همزمان با اين تحولات، ناتو اعلام كرد كه از مذاكره با طالبان حمايت مي كند. «آندرس فوگ راسموسن»، دبيركل ناتو افزود: نيروهاي ناتو آماده اند تا برگزاري اين مذاكرات را آسان بكنند.
موضع آمريكا
به گزارش ايسنا، «فيليپ كراولي»، سخنگوي وزارت خارجه آمريكا اعلام كرد: آمريكا همچنان معتقد است «ملاعمر»، رهبر طالبان، مسئول حملات 11 سپتامبر و حامي «بن لادن» رهبر القاعده است.كراولي با اشاره به سه شرط دوري از خشونت، قطع رابطه با القاعده و پيروي از قانون درافغانستان، اظهار داشت: بنابراين وي(ملا عمر) داراي پيش شرط پيوستن به روند آشتي نيست. آمريكا اين موضع را در حالي مي گيرد كه حامد كرزاي(رئيس جمهور افغانستان) به طور مكرر از ملا عمر درخواست كرده است به روند صلح بپيوندد.
كشته شدن دو فرمانده طالبان در ولايت غزني و هلاكت يك نظامي فرانسوي بر اثر جراحت در مناطق شرق كابل، از ديگر رويدادهاي افغانستان طي 48 ساعت گذشته بود.
9 نظامي ناتو نيز در ناآرامي هاي روز چهارشنبه و پنجشنبه افغانستان به هلاكت رسيده اند.

 



راهپيمايي بزرگ ضدجنگ در انگليس برگزار مي شود

ائتلاف بزرگ ضدجنگ انگليس از مردم اين كشور خواست در تظاهرات سراسري عليه سياست هاي جنگ طلبانه دولت لندن شركت كنند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي از لندن، «كريس ناينهام» سخنگوي «ائتلاف جنگ را متوقف كنيد» ديروز به خبرنگار ايرنا گفت: فعالان صلح پيش از انتخابات اميدوار بودند با روي كار آمدن «ليبرال دموكرات ها» در قالب دولت ائتلافي، جنگ در افغانستان نيز پايان يابد، اما اين گونه نشد. ناينهام افزود: وضعيت در افغانستان هم براي مردم آن كشور و هم براي نيروهاي خارجي در حال وخيم تر شدن است، به طوري كه بر اساس آمار رسمي، سال 2010 بدترين سال از نظر خشونت و تلفات براي نيروهاي ناتو بوده است و در حالي كه جنگ افغانستان وارد سال دهم خود شده، تلفات غيرنظاميان افزايش يافته است. به گفته ناينهام، تعداد سربازان كشته شده ناتو در افغانستان در سال جاري ميلادي تاكنون به 600 نفر رسيده است، و اين تعداد از تلفات آنها در سال 2009 بيشتر است. سخنگوي ائتلاف جنگ را متوقف كنيد گفت: رسانه ها و مقامات دولتي انگليس هيچ كدام به اين آمار توجهي ندارند و آنها را منعكس نمي كنند. براي مثال، «ديويد كامرون» و «اد ميليبند» رهبران احزاب محافظه كار و كارگر فقط به اين بسنده مي كنند كه نام سربازان كشته شده انگليسي در افغانستان را در شروع نطق هاي پارلماني خود بياورند. اما افكارعمومي انگليس خواستار پايان دادن به جنگ است. وي افزود: رهبران احزاب محافظه كار و كارگر هر دو مي خواهند اين جنگ ادامه پيدا كند.ناينهام گفت: اين ديدگاه بر خلاف ديدگاه سه چهارم مردم انگليس است، كه مي خواهند سربازان انگليسي فورا بازگردانده شوند. فاصله ميان نمايندگان منتخب ما و افكار عمومي در اين زمينه بسيار زياد است به طوري كه در يك راي گيري اخير در پارلمان انگليس، تمامي نمايندگان (به جز 16 نماينده) يا به ادامه جنگ راي دادند يا اصلا در جلسه راي گيري حاضر نشدند. ناينهام گفت: هيچ كدام از نمايندگان پارلمان انگليس از هزينه هاي جاري اين جنگ كه پنج برابر بيشتر از آن مقداري است كه دولت مي خواهد با قطع كمك هزينه كودكان صرفه جويي كند، صحبت نكرده است. به گفته وي، هزينه جنگ در افغانستان براي نيروهاي انگليسي ساليانه بيش از يك ميليارد پوند است. بنابراين، ما تاكيد مي كنيم كه مردم انگليس در تظاهرات سراسري كه قرار است روز شنبه 20 نوامبر (29 آبان) در لندن برگزار شود شركت كنند.

 



اعتراض هاي دانشجويي در پايتخت آرژانتين به خشونت كشيده شد

تظاهرات اعتراضي دانشجويان آرژانتيني به درگيري با پليس اين كشور منجر شد.
به گزارش واحد مركزي خبر، به نقل از شبكه تلويزيوني «اسكاي نيوز» گروهي از دانشجويان آرژانتيني پنجشنبه حين برپايي تظاهرات عليه وضعيت نامناسب آموزشي در اين كشور با پليس درگير شدند.
در اين تظاهرات كه مقابل ساختمان وزارت آموزش اين كشور در «بوئنوس آيرس» برگزار شد، پليس به سركوب و دستگيري معترضاني پرداخت كه با شكستن در ورودي ساختمان قصد ورود به آن را داشتند.
براساس اين گزارش، شماري از نيروهاي پليس و تظاهركنندگان در اين درگيري مجروح شدند.
گفتني است چندي پيش نيز تظاهرات مشابهي در پايتخت اين كشور آمريكاي لاتين در اعتراض به «وضع نامناسب» مكان هاي آموزشي برگزار شد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14