(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 24 مهر 1389- شماره 19764

توانمندسازي خانواده هاي نيازمند، رويكرد كميته امداد در برنامه پنجم توسعه
سرهنگ حميد رضا مخدوم : مبارزه با جرايم بين المللي ابزاري در دست قدرت هاي بزرگ



توانمندسازي خانواده هاي نيازمند، رويكرد كميته امداد در برنامه پنجم توسعه

4 درصد و با اخذ ضمانت هاي زنجيره اي در راستاي توانمندسازي خانواده هاي مستعد اشتغال و خودكفايي تحت حمايت دستگاهها و نهادهاي حمايتي اقدام نمايد و صددرصد حق سرانه بيمه اجتماعي خانواده هاي مشمول طرح هاي خودكفايي، زنان سرپرست خانوار نيازمند، افراد بي سرپرست و معلولين نيازمند از سوي دولت تامين شود.
قمشه با تاكيدبر توجه جدي به مسائل تحصيلي و آموزشي فرزندان خانواده هاي تحت حمايت گفت: پيشنهاد ما اين است كه دولت نسبت به تامين شهريه دانشجويان تحت حمايت كميته امداد و سازمان بهزيستي از محل اعتبارات در اختيار معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي اقدام و مطابق با فهرست آمار اعلامي از طرف دستگاههاي حمايتي مذكور در طول برنامه پنج ساله پنجم عمل نمايد.
وي افزود: پيشنهاد كميته امداد در خصوص حمايت از كليه خانواده هاي زير خط فقر اين است كه دولت كليه خانوارهاي زير خط فقر را حداكثر تا پايان سال دوم برنامه به صورت كامل توسط دستگاهها و نهادهاي متولي نظام تامين اجتماعي شناسايي و تحت حمايت قرار دهد. ضمن اينكه دولت هر ساله معيار خط فقر را نيز اعلام نمايد.
معاون حقوقي و امور مجلس كميته امداد خاطرنشان كرد: به منظور بهبود ارائه خدمات به محرومين و اقشار آسيب پذير و ساماندهي متمركز خدمات قابل در آستانه رسيدگي مجدد كميسيون تلفيق مجلس شوراي اسلامي به برنامه پنجم توسعه كشور، منصور قمشه معاون حقوقي و امور مجلس كميته امداد با اشاره به اينكه سالانه نزديك به 9 ميليون نفر از خدمات مستمر و موردي كميته امداد بهره مند هستند، گفت: اين نهاد در تدوين برنامه پنجساله پنجم توسعه حضور جدي داشت و پيشنهادات مفيدي را هم به كميسيون اجتماعي مجلس ارائه نموده است.
منصور قمشه در گفت وگو با خبرنگار ما رويكرد كميته امداد در برنامه پنج ساله پنجم را توانمندسازي خانواده هاي تحت حمايت عنوان كرد و افزود: بر اين اساس اين نهاد خواستار افزايش اعتبارات برنامه هاي توانمندسازي كميته امداد و سازمان بهزيستي بر مبناي 40درصد حداقل حقوق و دستمزد كارگري متناسب با تعداد خانوار تحت حمايت در هر سال برنامه شده است. ضمن اينكه اين نهاد خواستار اجراي برنامه هاي توانمندسازي به گونه اي است كه پس از 3 سال از اجراي طرح هاي اشتغال، حداقل سالانه 10درصد خانوارهاي تحت پوشش مستعد اشتغال و خودكفايي دستگاههاي حمايتي به استثناي سالمندان و معلولين ذهني سرپرست خانوار، توانمند شده و از تحت پوشش حمايت هاي مستقيم خارج شوند. همچنين دولت نسبت به ارائه تسهيلات از سيستم بانكي با سود ارائه به آنان پيشنهاد داده ايم كليه خدمات حمايتي به محرومين و اقشار آسيب پذير بويژه زنان سرپرست خانوار و سالمندان توسط كميته امداد امام خميني(ره) و كليه خدمات توانبخشي به معلولين و آسيب ديدگان اجتماعي توسط سازمان بهزيستي انجام مي شود و افزايش كمك معيشت خانواده هاي نيازمند و بي سرپرست و زنان سرپرست خانوار تحت حمايت دستگاههاي حمايتي بر مبناي 40درصد حداقل حقوق و دستمزد كارگري در هر سال برنامه باشد.
وي افزود: به منظور زدودن فقر از چهره مناطق آزاد تجاري خواستار اين هستيم كه سازمانهاي مناطق آزاد موظف شوند حداقل يك درصد از محل وصول عوارض ورود و صدور كالا و خدمات را از طريق نهادهاي حمايتي به محرومين و نيازمندان بومي اين مناطق تخصيص دهند.
قمشه معافيت كليه خانوارهاي تحت حمايت دستگاههاي حمايتي براي يكبار از پرداخت هزينه انشعاب آب، فاضلاب، برق و گاز را از ديگر پيشنهادات كميته امداد به لايحه برنامه پنجساله پنجم توسعه كشور عنوان كرد و افزود: به منظور سامان دهي امور خيريه ها و نظارت تخصصي بر فعاليت و عملكرد موسسات خيريه، اين قبيل موسسات بر حسب نوع ماموريت (حمايتي- توانبخشي) مي بايست به اخذ مجوز تخصصي فعاليت از كميسيوني مركب از نمايندگان وزارت كشور، كميته امداد امام(ره)، سازمان بهزيستي و امور اوقاف حسب مورد اقدام نمايند.

 



سرهنگ حميد رضا مخدوم : مبارزه با جرايم بين المللي ابزاري در دست قدرت هاي بزرگ

روح الله امين آبادي
سازمان بين المللي پليس جنايي (موسوم به اينترپل INTERPOL )يكي از سازمان هاي بين المللي است كه جهت همكاري متقابل كشورها به منظور مبارزه با جرايم بين المللي و برقراري نظم و امنيت عمومي شكل گرفته است . هدف از ايجاد اين سازمان ايجاد يك سيستم
بين المللي كنترل و مبارزه با جرايم و همكاري و تبادل اطلاعات بين پليس كشورهاي مختلف دنيا مي باشد . اين سازمان بر اساس اصل حاكميت كشورها و عدم مداخله در مسايل سياسي ، نژادي ، مذهبي و نظامي تشكيل شده است .
اين سازمان به طور رسمي در سال 1923 ميلادي در گردهمايي رئيسان پليس تعدادي از كشورها در وين (اتريش) پايه گذاري شد ليكن تكامل و فعاليت اصلي سازمان اينترپل بعد از جنگ دوم جهاني آغاز شد و در حال حاضر 188 كشور جهان به عضويت آن درآمده اند . در حال حاضر مقر دبيرخانه كل سازمان در شهر ليون / فرانسه واقع شده است .
ماموريت ها و اقدامات سازمان اينترپل
در حاشيه هشتمين اجلاس افسران رابط اينترپل در منطقه خاورميانه و شمال آفريقا با سرهنگ حميد رضا مخدوم از پليس بين الملل ناجا در زمينه ماموريت ها و اقدامات سازمان
اينتر پل مصاحبه اي داشتيم .
سرهنگ مخدوم در زمينه ماموريت ها و اقدامات سازمان اينتر پل مي گويد : فعاليت هاي اين سازمان بسيار گسترده بوده و بالاخص در ساليان اخير اين سازمان با ارتباطي كه باساير سازمان هاي بين المللي برقرار نموده است اين فعاليت ها بسيار گسترده تر شده است .
وي ادامه مي دهد : ارائه خدمات به پليس كشورها در زمينه برقراري ارتباط امن و سريع ، تهيه بانك اطلاعاتي از اطلاعات واصله از كشورهاي عضو در زمينه هاي مختلف از جمله مجرمين بين المللي ، اتوموبيل هاي مسروقه ، اموال فرهنگي مسروقه ، شگرد مجرمين و ...، صدور اعلاميه هاي بين المللي در زمينه هاي مختلف ( نظير افراد تحت پيگرد ، گمشدگان ، اجساد مجهول الهويه
و... ، همكاري در مبارزه با مواد مخدر ،تطهير پول
(پول شويي )، قاچاق آثاز هنري و ميراث فرهنگي كشورها ، جرائم تروريستي ، جرايم كامپيوتري ، جرايم زيست محيطي و... و نيز برقراري سمينارها و كنفرانس هاي
بين المللي در زمينه هاي تخصصي پليس از جمله
ماموريت ها و اقدامات سازمان پليس جنايي بين المللي است .
اين مقام پليس بين الملل ناجا در پاسخ به سوالي در زمينه همكاري هاي اداره كل پليس بين الملل ناجا با ساير كشورها مي گويد : ماموريت هاي اداره كل بين الملل ناجا بسيار گسترده بوده و هر امر پليسي كه به نحوي به خارج از كشور مرتبط باشد به نحوي در چارچوب وظايف اين اداره كل قرار مي گيرد . يكي از مهمترين ماموريت هاي اداره كل پليس بين الملل همكاري با مراجع قضايي در رابطه با دستگيري و استرداد مجرمين متواري به خارج از كشور است . خوشبختانه با همكاري و تعامل مثبتي كه در ساليان اخير بين اين اداره كل و مراجع قضايي برقرار شده و همچنين مناسبات خوبي كه با اينترپل ساير كشورها صورت گرفته است روند استرداد مجرمين رو به رشد بوده و مطمئنا مجرمين نخواهند توانست در هيچ كجاي دنيا از اقدامات اداره كل پليس بين الملل ناجا براي رديابي ، دستگيري و در نهايت استرداد به جمهوري اسلامي ايران مصون باشند .
اين مقام پليس بين الملل ناجا در پاسخ به سوالي در زمينه جرائم اتباع ايراني در خارج از كشور نيز مي گويد : يكي از موارد تعامل و همكاري اين اداره كل با اينترپل ساير كشورها تبادل اطلاعات در زمينه مجرمين مي باشد ، به اين ترتيب كه هر يك از اتباع ايراني كه در خارج از كشور مرتكب جرمي شوند مراتب از طريق اينترپل كشور مربوط به اين اداره كل اعلام و مراتب در سوابق كيفري فرد ثبت خواهد شد . متقابلا نيز اطلاعات مربوط به ارتكاب جرم هريك از اتباع كشورهاي خارجي كه در كشور مرتكب جرمي شوند به كشور متبوع آنها اعلام خواهد شد .
سرهنگ مخدومي در باره بهره گيري نيروي انتظامي از آخرين فناوري هاي روز دنيا در مقابله با مجرمين نيز اظهار
مي دارد : در ساليان اخير با توجه مسئولين امر اقدامات مناسبي در خصوص بهره برداري كليه رده هاي نيروي انتظامي ايران از فن آوري هاي روز دنيا صورت گرفته است ، اداره كل پليس بين الملل نيز با برقراري ارتباط با پليس ساير كشورها ، زمينه ارتباط با پليس ساير كشورها ، زمينه برقراري ارتباط بين
رده هاي تخصصي ناجا با رده هاي مشابه در خارج از كشور را ايجاد مي كند . همچنين اين اداره كل در جهت ارتقاي سطح آگاهي هاي كاركنان ناجا ، زمينه حضور آنها در سمينارهاي تخصصي پليسي و دوره هاي آموزشي در خارج از كشور را ايجاد مي كند .
وي ادامه مي دهد: البته با توجه به سطح پيشرفت
پليس هاي تخصصي و مركز آموزشي ناجا تعداد زيادي از كشورها نيز متقاضي بهره برداري از امكانات تخصصي و آموزشي مي باشند كه در ساليان اخير چندين دوره آموزشي براي پليس ساير كشورها برگزار و در آينده نزديك نيز يك دوره تخصصي براي نمايندگان اعزامي از 10 كشور آفريقايي در تهران برگزار خواهد شد .
اجلاس سراسري افسران پليس اينترپل
هشتمين اجلاس سراسري افسران پليس اينترپل در خاورميانه و شمال آفريقا صبح 5 مهر با حضور اعضاي 18كشور عضو برگزار شد. سازمان اينترپل سالانه ده ها نشست منطقه اي و بين المللي را در موضوعات تخصصي مرتبط با ماموريت هاي پليسي در سراسر دنيا برگزار مي كند و كشورهاي عضو سازمان نيز با توجه به نيازها و توانمندي هاي موجود ميزباني تعدادي از اين نشست ها را عهده دار مي شوند .
يكي از اجلاس هاي مهم كه همه ساله و در مناطق مختلف جغرافيايي توسط سازمان اينترپل برگزار مي شود نشست افسران تماس اينترپل كشورها است كه در اين نشست ها مسئولان و كارشناسان كشورهاي عضو شركت كرده و با روش اجرايي ماموريت ها ، آخرين تغييرات در سامانه هاي ارتباطي ، مسائل و مشكلات كاري ، سيستم هاي جديد مورد استفاده و ... آشنا شده و به تبادل اطلاعات دو يا چند جانبه مي پردازند .
منطقه خاورميانه و شمال افريقاي سازمان اينترپل يكي از مناطق جغرافيايي تعريف شده در سطح سازمان است كه شامل كشورهاي ايران ، الجزاير ، بحرين ، مصر ، عراق ، اردن ، كويت ، لبنان ، ليبي ، مغرب ، عمان ، قطر ، عربستان سعودي ، سوريه ، تونس ، امارات متحده عربي و يمن مي شود . تا اين تاريخ هفت نشست افسران تماس كشورهاي خاورميانه و شمال آفريقا در كشورهاي مختلف عضو اين منطقه برگزار شده است و حسب هماهنگي به عمل آمده با سازمان اينترپل هشتمين اجلاس آن در 5 الي 7 مهر ماه سال جاري در ايران اسلامي و به ميزباني ناجا برگزار شد .
يكي از ويژگي هايي كه در سند چشم انداز به آن اشاره شده است تعامل سازنده و موثر با جهان بر اساس اصول عزت ، حكمت و مصلحت مي باشد ، با توجه به ماموريت هاي محول به اداره كل پليس بين الملل ناجا ، گسترش مناسبات پليسي با كشورها در دستو كار قرار گرفته و با حمايت هاي مسئولان امر توفيقات مناسبي به عمل آمده است و در همين راستا در طول چند سال گذشته چندين اجلاس بين المللي در زمينه هاي تخصصي پليس در كشور برگزارشده است كه آخرين آن دوره آموزشي افسران تماس اينترپل كشورهاي خاورميانه و شمال آفريقا بود .
استرداد منافقين در دستور كار اينترپل
منافقين در طول حيات ننگين خود جنايات بيشماري را در حق ملت ايران مرتكب شده اند . نگاهي هر چند گذرا به ليست جنايات و وحشي گري هاي اين گروهك تروريستي خود گوياي بسياري از واقعيات است . استرداد سران و اعضاي گروهك تروريستي منافقين از طريق اينترپل حداقل انتظار مردم ايران از اين سازمان بين المللي مي تواند باشد .
گفتني است بيش از 100 نفر از منافقان توسط اينترپل تحت تعقيب هستند . رامين مهمانپرست سخنگوي وزارت خارجه چندي پيش با اذعان به اين نكته كه اين گروهك تروريستي نزديك به 12 هزار نفر از مردم شريف ايران را به شهادت رسانده اند گفته بود : اسناد اين جنايات در اختيار اينترپل قرار گرفته است .
وي گفته بود : ما به دنبال اين هستيم كه گروهك منافقان را از طريق اينترپل در اختيار گيريم و كساني هم كه مدعي هستند جرمي ندارند مي توانند به آغوش خانواده هايشان باز گردند و اينكه آنها به كشورهاي ديگر رفته اند يا چطور بروند، بايد در عمل دنبال شود.
گروهك پژاك نيز از جمله گروه هاي تروريستي است كه كشورمان مي تواند استرداد اعضاي اين گروه را از طريق اينتر پل پيگيري كند .
محمد كرمي راد يك عضو هيئت رئيسه كميسيون امنيت ملي مجلس در اين زمينه مي گويد : ايران هزار صفحه مستندات از جنايات گروهك تروريستي پژاك به اينترپل تحويل داده است .
درحالي كه كشورهاي غربي از جمله آمريكا از پليس اينترپل به عنوان ابزاري در جهت تحت فشار قرار دادن كشورهاي مستقل و شخصيت هاي حقيقي و حقوقي اين كشورها بهره فراوان مي برد سوال اينجا است كه كشورمان از اين ابزار تا چه اندازه توانسته براي پيگيري حقوق و مطالبات ملت ايران در مبارزه با گروهك هاي تروريستي پناه گرفته در غرب استفاده كند .
با وجود اين كه عبدالمالك ريگي سركرده معدوم گروهك تروريستي جندالله هر روز در كشورهاي غربي در رفت و آمد بود پليس اينترپل براي دستگيري و استرداد وي به ايران اسلامي اقدامي انجام نداد تا جايي كه سربازان گمنام امام زمان (عج) وي را طي يك اقدام اطلاعاتي بر فراز آسمان ايران و در حاليكه تصميم داشت در يك جلسه با آمريكايي ها شركت كند دستگير كردند .
مسئله ريگي و صدها مسئله مثل آن اين سوال را در ذهن مردم ايران به وجود مي آورد كه آيا اينترپل ابزار دست قدرت هاي سلطه گر براي تضعيف و استثمار ملل ديگر است ؟
اگر جواب اين سوال منفي است ! چرا براي استرداد اعضاي گروهك تروريستي منافقين ، پژاك و باقي مانده هاي جندالله از طرف اين سازمان اقدامي صورت نمي گيرد؟

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14