(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 24 مهر 1389- شماره 19764

ناكامي بنياد باران در دانشگاه اروميه
تبليغ وهابيت در دانشگاه ها
وزير علوم :بازنشستگي اجباري اساتيد دانشگاه ها كذب محض است
طرح انتقال دانشجويان دختر تا بهمن
روايت فعاليت هاي اردو جهادي در منطقه گرماب استان زنجان (شهريور89)
اردويي كه سوغاتش خورشيد بود!
گزارش كيهان ازنشست هم انديشي استادان كارگروه سلامت
ضرورت ايجاد شبكه ملي اطلاعات سلامت



ناكامي بنياد باران در دانشگاه اروميه

اخيرا در دانشگاه اروميه افرادي سعي مي كردند از دانشجويان اين دانشگاه براي بنياد باران عضو گيري كنند كه ظاهرا با عدم استقبال اين دانشجويان مواجه
شده اند.همچنين بنابر همين خبر، بنياد باران در سطح شهر اروميه هم فعال شده و دنبال عضوگيري است.چندي پيش هم اخباري از تحركات اين بنياد در برخي
دانشگاه ها شنيده شده بود.بنياد باران متشكل تني چند از اعضاي دولت خاتمي است كه توسط شخص خاتمي مديريت مي شود.اين بنياد كه با منابع بيت المال تاسيس شده ،ظاهرا يك بنياد فرهنگي و غير سياسي است، ولي اخيرا به دنبال اختلاف بين دو جريان موسوم به «اصلاح طلب» با رهبري خاتمي و «سبز»با سركردگي موسوي، تحركات بنياد بران افزايش يافته است.

 



تبليغ وهابيت در دانشگاه ها

برخي از منابع خبري اعلام كردند كه به تازگي در برخي از دانشگاه ها برخي افراد بصورت پنهاني اقدام به تبليغ وهابيت مي نمايند .گفته مي شود مبلغين وهابيت در اين دانشگاه ها جزوه اي در مورد تفكرات وهابيت را در بين ساير دانشجويان توزيع كرده كه در اين جزوه بسياري از اعتقادات شيعيان را با برخي احاديث و روايات جعلي و ... رد كرده بگونه اي كه فرد پس از مطالعه جزوه به شدت در اعتقادات خود دچار شبهه گرديده و اعتقادات خود را نسبت به برخي اصول از دست مي دهد .

 



وزير علوم :بازنشستگي اجباري اساتيد دانشگاه ها كذب محض است

كامران دانشجو ،وزير علوم، با تكذيب بازنشستگي اجباري اساتيد دانشگاه ها تاكيد كرد كه يك سري قوانين بازنشستگي براي استادان و اعضاي هيأت علمي وجود دارد كه تمامي دانشگاه ها بر اساس اين قوانين نسبت به بازنشستگي استادان خود اقدام مي كنند. وي گفت: «اساتيد و افرادي كه در مجموعه دانشگاه ها مشغول فعاليت هستند، مي دانند كه چنين مواردي وجود ندارد و از اساس كذب است. »وي افزود:« بر اساس قوانين موجود، دانشگاه ها در زمينه بازنشستگي اساتيد و اعضاي هيئت علمي به صورت مستقل عمل مي كنند و هيئت امناي هر دانشگاهي در اين زمينه بر اساس قوانين و مقررات موجود تصميم گيري مي كنند و كار خودشان را طبق روالي كه دارند، انجام مي دهند. »وزير علوم، تحقيقات و فناوري عنوان كرد كه اگر احياناً كسي در اين زمينه مشكلي دارد و مصداقي براي اين موضوع دارد كه كاري خارج از روال قانون انجام شده است، آن را به ما اعلام كند تا مجموعه وزارت علوم بررسي كرده و مشكل مرتفع شود.

 



طرح انتقال دانشجويان دختر تا بهمن

مشاور معاون دانشجويي وزارت علوم از اجرايي شدن طرح انتقال دانشجويان خوابگاهي و به ويژه دختران تا بهمن ماه سال جاري خبر داد . به گزارش خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) - منطقه خراسان، حميد خوش گفتار درگردهمايي مديران كل امور دانشجويي دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي سراسر كشور كه صبح امروز در دانشگاه فردوسي مشهد برگزار شد، اظهاركرد: مقام عالي وزارت آيين نامه اي را به دانشگاه ها ابلاغ كرده است كه به موجب آن تسهيلات ويژه اي براي نقل و انتقال دانشجويان خوابگاهي و به ويژه دختران قائل مي شود تا اين دانشجويان بتوانند در شهر خودشان مهمان شوند و يا به نزديك ترين دانشگاه محل سكونت خود انتقال يابند .
وي افزود: گام هايي براي كاهش دغدغه هاي دانشجويان خوابگاهي به ويژه دانشجويان دختر
برداشته ايم؛ اما اين طرح اجرايي نشده است و تا بهمن ماه سال جاري اجرايي خواهد شد .
خوش گفتار با بيان اينكه اين طرح در ابتدا با
مقاومت هايي از سوي دانشگاه ها مواجه شد، اظهاركرد: چون نقل وانتقالات شرايط علمي دانشگاه را تحت شعاع قرار مي دهد اين مقاومت طبيعي است، بنابراين دراين آيين نامه اين بخش هم در نظر گرفته شده است و به موجب آن دانشجويان مي توانند آسان ترمهمان شوند .
وي با بيان اينكه در طرح انتقال دانشجويان دختر شرايط انتقال همان شرايط قبل خواهد بود و دانشجويان بعد از گذراندن سه ترم مهمان موقت در دانشگاه، در صورت واجد شرايط بودن به همان دانشگاه، مهمان دائم مي شوند، گفت: اين دانشجويان مدرك خود را از دانشگاه محل قبولي خود اخذ مي كنند . مشاورمعاون دانشجويي وزارت علوم از تصويب طرح سامان دهي امور دانشجويي و جدا شدن آن از مديريت دانشگاه در شوراي عالي اداري وزارتخانه خبر داد و افزود: همان طور كه مطلع هستيد مدت زيادي است كه در راستاي لايحه برنامه پنجم تلاش مي كرديم تا امور دانشجويي سامان دهي شود و اين طرح حدود سه هفته پيش در جلسه شوراي عالي اداري به تصويب رسيد و به زودي به طوررسمي ابلاغ خواهد شد . وي تصريح كرد: در كنار جدايي مديريت امور دانشجويي از زيرمجموعه دانشگاه مي خواهيم بحث معيشتي را در طول برنامه 5 ساله به بخش خصوصي واگذار كنيم و تنها مديريت و نظارت آن را به ستادي كه قرار است تشكيل شود واگذار مي كنيم، بنابراين بايد در هفت سال20 درصد از مسايل رفاهي را واگذار كنيم .
خوش گفتار گفت: اين كار نيازمند بسترسازي است و اولين گام آن فرهنگسازي و بعد از آن فراهم آوردن زيرساخت ها است، بنابراين بايد آماده شويم تا اين طرح را به بهترين شكل و كمترين هزينه اجرايي كنيم و در اين راستا فرم هايي طراحي شده و به عنوان شاخص به دانشگاه ها فرستاده شده است كه همكاران نظرات خود را ثبت كنند تا فرم شاخص اصلاح و تكميل شود و ما بتوانيم يك ارزيابي عملكرد از خودمان داشته باشيم . وي در ادامه با اشاره به بودجه امور دانشجويي افزود:
برنامه اي به نام برنامه رفاهي فرهنگي تنظيم شده است كه 72 درصد آن براي بخش رفاهي و مابقي بودجه مربوط به بخش ورزشي و درصدي هم براي امور فرهنگي و
فوق برنامه در نظر گرفته شده است؛ اما وزارتخانه
كمك هاي خود را قطع نمي كند و اين كمك ها به صورت موردي ارائه مي شود .

 



روايت فعاليت هاي اردو جهادي در منطقه گرماب استان زنجان (شهريور89)
اردويي كه سوغاتش خورشيد بود!

گاليا توانگر
با لندرور و يكي از بچه هاي گروه در مسير صعب العبور گير كرده بوديم. باد سردي به صورتم مي خورد، پوستم را نيشگون مي گرفت و تمام بدنم ناخودآگاه مي لرزيد. پياده شدم تا سنگ بزرگ را از جلوي ماشين جابه جا كنم.
از چند متري كسي مي آمد كه يك ظرف سفيد پلاستيكي در دست داشت. باد سرد پوست صورتش و دور لبهايش را زخم كرده بود. دخترك روستايي براي آوردن آب مي رفت.
من براي ديدن وضعيت بچه هاي جهادي و سركشي به آنها آمده بودم. مي دانستم چشم هاي دخترك و اهالي روستا پر از انتظار است. همين كه مي خواستم قدمي به جلو بگذارم و در پي دخترك براي كمك بدوم، ماشين مدل بالايي از كنارم گذشت و گرد و خاك به چشم هايم پاشيد. چند قدم آن طرف تر ترمز كرد و راننده آن پرسيد: «جاده اصلي كجاست؟ هيچ نگفتم و فقط با اشاره مسير را نشان دادم. جاده آن طرفي به سمت ييلاق مرفهين مي رفت. جاده اين طرفي كه خاكي و سنگلاخي بود به قلب روستا مي رسيد.
تلفن همراهم زنگ خورد، يكي از بچه هاي اردو بود. پرسيد:« كجايي؟ جاده اصلي يا جاده فرعي كه به روستا مي رسد؟» جوابش دادم: «در جاده عدالت هستم، نه بي اعتنايي!» بعد هم با تمام توان به سمت دختر بچه روستايي دويدم تا ظرف آب سنگينش را جابه جا كنم.
اردوهاي جهادي كه از بطن جوانان كوشا، پرمسئوليت و متعهد برخاسته اند، در واقع انقلابي دروني و خدمت به هموطنان محسوب مي شوند. جوان دانشجو كه تا اين زمان در آغوش گرم خانواده همه چيز برايش مهيا بوده و كسي او را متعهد به مسئوليتي جز درس خواندن نكرده است، به يكباره با استشمام هواي اردو جهادي و شركت در سازندگي روستا مشكلات را از نزديك لمس مي كند و با تكيه بر توانمندي هايش راه حل مي جويد.
وقتي به باور پتانسيل ها و توانمندي هايش مي رسد، خود به خود اين موج مثبت را در قالب فعاليت هاي مختلف (فرهنگي، عمراني، پژوهشي و پزشكي) به اهالي مناطق دور از دسترس و مردم منتقل مي كند. مردم نيز كه محسور تلاش جوانان كشورشان شده اند، يخ نمي توانيم را شكسته و دوشادوش جوانان به صحنه مي آيند. اين گونه زيباترين صحنه هاي مشاركت عمومي و «ما مي توانيم» رقم مي خورد، انقلاب دروني افراد به انقلابي بيروني مي انجامد.
در كلاس هاي فرهنگي اردو جهادي چه مي گذرد؟
دو دختر از شركت كنندگان اردو و جهادي كمي آنسوتر نشسته اند و گپ مي زنند. يكي به ديگري گفت: «فقط اگر خواستي خاطره بگويي، يك طوري بگو كه خيال نكند آن جا آجر بالا مي انداختيم! ما دخترها كار فرهنگي را عهده دار بوديم.»
دوستش كه زير زيركي مي خندد، مي گويد: «ولي زهرا، اردوي خيلي خوبي بود. من كه تا به حال براي آن همه بچه 4، 5 ساله مادري نكرده بودم. شعري را كه به آنها ياد دادم، قشنگ نبود؟!»
- چرا خيلي قشنگ بود.
- ولي نه ، كه كارم خيلي اهميت نداشت!
- چرا اهميت نداشت؟! سربچه ها را گرم كردي، مادرهايشان هم در كلاس احكام حاضر شدند. خيلي مهم بود. مهم نيست كه چه گوشه اي از كار را بگيريم، مهم كمك به هدف گروه است. چه چيز از اين قشنگ تر؟! بچه هاي روستا زيرسايه درخت جمع شده بودند، شعر مي خواندند. پرنده ها نماد آرزوهاي اين مردم بودند. وقتي هزار تا شدند، خدا لبخند مي زد و پرنده ها پر مي كشيدند. شادي پرنده دل كودكان روستا كار بي اهميتي نبود.
زينب السادات متولي دانشجوي رشته زيست شناسي از دانشگاه آزاد تهران مركز ضمن توضيح در اين باره كه منطقه فعاليتشان بخش افشار استان زنجان و روستاهاي گوناي، مصرآباد و سوله بوده است، برايمان مي گويد: «خواهران در اردو آموزش بهداشت، احكام، اخلاق و مشاوره هاي فردي را عهده دار بودند. ضمن اين كه در كلاس هايمان سعي مي كرديم از هويت ملي، انقلاب، مسئله فلسطين و دستاوردهاي فرهنگي دفاع مقدس به زبان ساده براي زنان روستا صحبت داشته باشيم. حتي چون حضورمان در روستا با بازگشايي مدارس مقارن شد، خواهران در كار زيباسازي ديوارهاي مدارس روستا و رنگ آميزي آنها مشاركت كردند.»
وي پيرامون مشكلات فرهنگي بانوان اين روستا توضيح مي دهد: «چون سطح سواد زنان پايين بود، در احكام دچار اشكال بودند. از سوي ديگر خيلي از فرايض را بدون توجه به مفهوم و تفكر انجام مي دادند. خداي نكرده اين طورنبود كه كسي عمدا احكام را به جا نمي آورد. بيشترشان دچار بي اطلاعي بودند.»
وي دختربچه 5، 6 ساله اي را به خاطر مي آورد كه وقتي از او خواسته شده دعايي بكند، دست هاي كوچكش را به سمت آسمان گرفته و گفته است: «خدايا از تو متشكريم كه خاله ها را بزرگ كردي تا به اين جا بيايند و به ما درس بدهند!»
متولي معتقد است اردو جهادي بيش از آن كه بر روي اهالي منطقه تأثير داشته باشد، روي فكر و حال و هواي شركت كنندگان در اردو اثرگذاري دارد.
حجت الاسلام احمد درويش وند مسئول فرهنگي اردو جهادي زنجان پيرامون مشاوره هايي كه فعالان فرهنگي در روستا به مردم ارائه مي دادند، مي گويد: «مشكلات خانوادگي را با مشاوره هاي فردي و گروهي رفع مي كرديم. يكي از كارهاي جديد ما اين بود كه براي دانش آموزان مشاوره تحصيلي هم داشتيم. هر روز تقريبا طي برگزاري شش كلاس مشاوره تحصيلي ارائه مي شد. در كلاس احكام هم تمام تلاشمان اين بود كه ديد اوليه را نسبت به درست انجام دادن احكام و فرايض ديني در اهالي ايجاد كنيم تا انشاءالله گروه هاي بعدي مباحث را بيشتر پيگيري كرده و چالش ها رفع شود.»
وي ادامه مي دهد: «حساسيت اهالي را نسبت به مسائل جهان اسلام برانگيختيم. در اعتراض به قرآن سوزي يك روز اهالي چند روستا متحد شدند و با همراهي بچه هاي اردو راهپيمايي باشكوهي شكل گرفت. حضور اردوهاي جهادي به بالا رفتن بصيرت اهالي روستا بسيار كمك مي كند.»
حضور موثر پزشكان و دندانپزشكان زن در اردو
با زنان روستا اخت شده بودم. بين ويزيت درددل هم مي كردند و من با صبوري مي شنيدم. نوبت پيرزن فرتوتي بود كه از درد كمر دولا دولا به پيش مي آمد. اين روستا آب آشاميدني نداشت. هر روز زنان ده با ظرف بزرگ مسيري طولاني را طي مي كردند كه پياده آب بياورند. كمردرد شايع ترين بيماري اين مناطق بود.
ماه بانو درد استخوان شديدي داشت. قامتش خميده شده بود و چشم هايش با من در سكوت حرف مي زدند. دفترچه بيمه اش را كه باز كردم تازه متوجه شدم مادر شهيد است و اسم پسرش عزيز بوده! اين پيرزن هيچ نگفته بود. هيچ نمي خواست. عزيزش را كه تنها عزيز زندگي اش بود، در قبرستان ده جا گذاشته بود، روح پسرش را در سنگرهاي خط مقدم.
به ماه بانو گفتم: «مادرجان، چرا نگفتي پسرت شهيد شده؟!» گفت: «عزيز، هديه خدا بود. براي گرفتنش نه شكايتي دارم و نه چيزي مي خواهم!»
وي معتقد است پزشكان و دندانپزشكاني كه در اين اردوها شركت مي كنند قبلا بايد كاملا توجيه شوند كه قرار است چه تعداد نفر را ويزيت كنند و به چه ميزان وسيله نيازمندند. طي تيم هاي شناسايي كه از تهران به سوي روستا رهسپار مي شود بايد ارزيابي دقيقي نسبت به اين موارد و نيز كمك هايي كه مي توان از خانه بهداشت منطقه دريافت كرد، صورت گيرد. اين گونه مي شود با هماهنگي، يك سري از وسايل را از تهران به روستا منتقل كنيم تا كمبود وسيله رفع شود.
دكتر زينب رزاقي دندانپزشك كه دو سال است فارغ التحصيل محسوب مي شود، اما از طريق نمايشگاه قرآن با فعاليت اردوهاي جهادي آشنا شده و به اين اردوها پيوسته است، برايمان مي گويد: «ما در اولين روز ورودمان امكانات خانه بهداشت گرماب را مورد بررسي قرار داديم. اتاق و صندلي مخصوص داشتند. ضمن اين كه وسايلي نظير (آنگل توربين) كه براي استريل كردن مورد استفاده قرار مي گيرند، از درمانگاه محل خدمتم در تهران -درمانگاه وابسته به دانشگاه شهيد بهشتي - برده بودم. دندانپزشكي كار حساسي است. دلمان نمي خواست عفونت از يك مريض به مريض ديگر كه اغلب كودكان منطقه بودند، منتقل شود.»
دكتر رزاقي به نحوه مديريت در ويزيت كامل اهالي چهار روستاي تحت پوشش اشاره كرده و مي گويد: «اول قرار بود از هر چهار روستا كلا افراد را غربالگيري كرده و تنها به چند نفر كه مشكل حاد داشتند، رسيدگي كنيم، اما ما پيشنهاد داديم در چهار روستا يك به يك به پيش برويم و خدمت به همه بيماران در هر سطحي كه نيازمند كمك بودند صورت بگيرد. اتفاقا با عنايت و لطف پروردگار توانستيم لااقل در حوزه زنان و كودكان همه افراد را ويزيت كرده و به مشكلات دندانشان رسيدگي كنيم.»
تاثيرات اردو جهادي بر مردم، مسئولين و جوانان دانشجو
استان زنجان، شهرستان قيددار، بخش گرماب در شهريور 89 پذيراي جهادگران جواني بود كه آرامش شهر و خانه را رها كرده تا انجام مسئوليت در قبال انقلاب و مردمشان را ارجحيت دهند.
عليرضا گودرزي مسئول اردو كه خودش از دانشجويان خبره و آب ديده در اردوهاي متعدد جهادي است، ضمن اشاره به نام روستاهاي تحت پوشش: سوله، تاتارده، نريمان قشلاق و ديني بيگ برايمان توضيح مي دهد: «مخاطبين اردوهاي جهادي در واقع دانشجويان، مردم محروم مناطق دورافتاده و مسئولين هستند. خيلي از دانشجويان كه هنوز ثبت نام دانشگاه و انتخاب واحدشان را والدين انجام مي دهند، وقتي وارد اردو مي شوند، تحولي بنيادي در آنها ايجاد مي شود. روحيه بچه ها صددرصد تقويت شده و با انجام پروژه هاي بزرگ نظير آب رساني و... حتي شعار ما مي توانيم به نتيجه طلايي ما توانستيم تبديل شد.
در سايه اخلاص بچه ها حال و هواي جبهه ها و رزمندگان زنده مي شود. هيچ كس منيتي ندارد. جواني كه امروزمحروميت را ديده، فردا روزي كه مسئول و مدير مي شود با درك صحيح محروميت ها دنبال راهكارهاست. اردو جهادي در واقع پتانسيل تربيت مديران كارآمد فرداي كشور را دارد.»
گودرزي در ادامه مي گويد: «دانشجو متوجه است كه بايد مطالبه گري داشته باشد ولي كمتر آموخته كه چطور و از چه مسيري بايد اين مطالبه گري را محقق سازد؟
اردو جهادي مسير صحيح مطالبه گري از مسئولان است بدون آن كه ناآگاهانه جذب گروه هاي سياسي غيرخودي شويم.»
گودرزي به ايجاد انگيزه براي حضور همه اقشار مردم در فعاليت ها اشاره كرده و مي گويد: «ما كلنگ اول را مي زنيم، اعتماد مردم را جلب مي كنيم، مابقي اش دست خودشان است كه با بيداري و مطالبه گري صحيح پروژه را به اتمام برساند. هر چند خيلي از كارها و پروژه ها هم در طول همان دو هفته برگزاري اردو به اتمام و بهره برداري مي رسند. مثلا در همين روستاهايي كه ما حضور داشتيم مركز بهداشت وجود داشت، ولي كسي به بهياري مراجعه نمي كرد. مردم را كه توجيه كرديم، همگي مراجعه كردند و ديدشان مثبت شد.»
مسئول اين اردو در تكميل صحبت هايش مي گويد:«ضمناً وقتي از مسئولين مطالباتي داريم، آنها نيز به تلاش و تكاپو براي رفع چالش ها مي افتند و در سال همت مضاعف كارهاي دو چنداني صورت خواهد گرفت.»
تيم پژوهشي اردو مسئول چگونگي تحولات در منطقه محروم
وقتي اردو جهادي با 50، 60 نفر وارد يك منطقه مي شوند، هر گروهي مشغول انجام يك سري از فعاليت ها مي شود. عده اي به كار عمراني منطقه مشغول مي شوند و گروه هاي ديگر در باب فرهنگ سازي، امور بهداشتي و حتي پژوهش هاي منطقه اي به فعاليت مي پردازند.
عليرضا گودرزي مسئول اردو زنجان به ليست كارهايي اشاره مي كند كه كارهاي مهم صورت گرفته محسوب مي شوند و در اين بين پژوهش بر روي پتانسيل هاي غار كتله خور اقدامي درخور توجه و جالب است. كتله خور غاري هفت طبقه است كه در حال حاضر تنها دو طبقه از آن براي بازديد عمومي مهياست.
گودرزي توضيح مي دهد: «اين غار از بالا به اردبيل و گيلان، از راست به قزوين از پايين به همدان محدود مي شود. حتي نظراتي هست كه شايد انتهاي كشف نشده غار كتله خور به غار علي صدر بپيوندد. گروه پژوهشي ما يك سري تحقيقاتي انجام داد كه طي گزارشاتي تنظيم شده ماحصل كار پژوهش تسليم مسئولين خواهد شد. ما در اين گزارش اشاره كرده ايم كه اگر بتوانيم يك جاده توريستي بين اين استان هاي همجوار ايجاد كنيم، باتوجه به پتانسيل هاي گردشگري استان هاي همجوار غار و نيز شگفت انگيزي منحصر به فرد غار كتله خور مي توانيم يك قطب توريستي ايجاد كنيم.»
اويس قاضي مقدم دانشجوي ترم... دانشكده فني انقلاب اسلامي و مسئول پژوهش اردو توضيح مي دهد: «در لايه هاي گوي تپه (تپه سبز) و آچي چاي تكه هاي سفالي كشف كرده اند و حتي احتمال وجود گنج نيز هست. حقيقتاً اگر بر روي پتانسيل هاي اين چنين منطقه برنامه ريزي صورت گيرد، اين مناطق و روستاها از باب گردشگري و درآمدزايي رونق مي گيرند.»
قاضي مقدم به برخي شايعات و خرافات كه در بين مردم منطقه رواج دارد اشاره كرده و مي گويد: «هر چقدر پرسيدم كه چرا مردم منطقه براي بازديد غار نمي آيند؟ در جواب مي شنيدم كه همه قبلا بازديد كرده اند! اين در حالي است كه دهانه غار 70 سانتي متر بيشتر نيست. چطور در اين مدت همه بازديد كرده اند؟ در بين اهالي مثلا شايع بود كه بازديد از غار بديمني مي آورد همه اين مسائل بايد با كار فرهنگي رفع شوند.»
امكانات كم، بازدهي بهينه
رسول ترابي مسئول عمراني اردو نيز در مورد ده ها طرح عمراني منطقه كه با كلنگ بچه هاي جهادي به ثمر نشسته اند توضيح داده و مي گويد: «در روستاي سوله تكميل حسينيه، بازسازي كامل يك مدرسه، لوله كشي آب و تعمير حوضچه آب، رنگ آميزي ديوارهاي مدرسه، سمپاشي طويله را داشتيم. در تاتار ده فنداسيون يك مدرسه سه كلاسه را انجام داديم. مدرسه خودشان از نوع كانكس بود. در نريمان قشلاق نيز تعمير مدرسه و سمپاشي داشتيم. ديني بيگ نيز مشمول همين دست فعاليت ها بود. مضاف بر اين كه خيلي از پروژه ها را با رايزني سازمان هاي منطقه متقبل شدند كه اين هم از بركت حضور بچه هاي جهادي بود.»
از كارهاي ديگر اردو رنگ آميزي مقبره شهدا به رنگ هاي سبز، سفيد و قرمز و نيز برگزاري محفل انس با شهدا در اختتاميه اردو بود.
يكي از فعاليت هاي جالب اردو احداث 4 زمين فوتبال و نصب تعدادي دروازه نيز بود.

 



گزارش كيهان ازنشست هم انديشي استادان كارگروه سلامت
ضرورت ايجاد شبكه ملي اطلاعات سلامت

هفتمين كارگروه تخصصي بيمه سلامت با محوريت پزشك خانواده با موضوع «گردش اطلاعات در نظام ارجاع» به همت مركز هم انديشي استادان و نخبگان دانشگاهي وابسته به نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاهها و با حضور تعدادي از استادان دانشگاه و مسئولان
ذي ربط در حوزه سلامت برگزار شد.
¤ ¤ ¤
به گزارش كيهان ،در ابتداي اين نشست مرتضي فاضلي مدير مطالعات و برنامه هاي راهبردي مركز هم انديشي استادان در مورد فلسفه برگزاري اين جلسات گفت: بر اساس تأكيد رهبر معظم انقلاب مبني بر تشكيل جلساتي با حضور استادان براي همفكري آنان در جهت ارائه ديدگاهها و نظرات كارشناسي به مديران و كارگزاران نظام، مركز هم انديشي مبادرت به تشكيل چنين جلساتي كرد.
وي هدف از برگزاري چنين نشست هايي را ارائه تحليل و راهكار براي اجراي صحيح برنامه ها و پروژه هاي كلان در سطح كشور عنوان كرد.
در ادامه دكتر رضا صفدري عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران و دبير علمي نشست، با اشاره به موضوع جلسه، بيمه سلامت را داراي اولويت بالايي در وزارت بهداشت عنوان كرد و گفت: طبيعتاً اين پروژه بسيار مهم تشكيلات مربوط به خود را مي طلبد.
وي با اعتقاد به اينكه بخش اصلي بيمه سلامت جريان اطلاعات و مديريت آن بوده است اظهار داشت: جريان بيمه سلامت در كشور ما فراز و فرودهايي را طي كرده است كه اتفاقا عدم وجود و دسترسي به اطلاعات كامل و صحيح از جمله مهمترين عوامل فرود آن محسوب مي شود.
مديرگروه آموزشي مدارك پزشكي، طرح عظيم بيمه سلامت را نيازمند مديريت صحيح در زمينه هاي برنامه ريزي، سياست گذاري، آموزش و پژوهش دانست.
دكتر حميد مقدسي عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي نيز در اين نشست به 3 ركن سازمان هاي بهداشتي يعني سازمان هاي مراقبتي بهداشتي، بيمه (پشتيباني كننده) و بيماران اشاره كرد و گفت: عدم ارتباط شفاف بين اين اركان خصوصاً بيمه و سازمان هاي مراقبت بهداشتي، ما را در طي مسير سلامت افراد و اجراي صحيح پزشك خانواده با مشكل روبرو مي كند.
دبير هيأت ممتحنه و ارزشيابي مديريت اطلاعات بهداشتي وزارت بهداشت با اشاره به نظام ارجاع و انتقال طبيعي اطلاعات بيمار در مسير خانه تا درمانگاه و بيمارستان گفت: با توجه به اين مراحل لازم است پرونده اطلاعات بيمار كاملا مشخص باشد و اگر نتوانيم اين حلقه ها را درست به هم متصل كنيم در واقع پرونده اطلاعات بيمار بايد كنارگذاشته شود. وي همچنين بر ضرورت ايجاد شبكه ملي اطلاعات سلامت در كشور تأكيد كرد.
دكتر محمدعلي چراغي مشاور وزير بهداشت در امور پرستاري نيز طي اظهاراتي به تعريف سلامت و ابعاد تربيتي، رواني، اجتماعي، معنوي و فرهنگي آن پرداخت و عنوان كرد: اگر بخواهيم سلامت را با اين مختصات دركشور ايجاد كرده و توسعه دهيم بايد به اين ويژگي ها به طور صحيح و اصولي پرداخته و در عين حال تعادل بين آنها ايجاد كنيم.
سرپرست دانشكده پرستاري دانشگاه علوم پزشكي تهران با اشاره به طرح بيمه سلامت و پزشك خانواده و تأكيد بر لزوم ورود صحيح به اين طرح گفت: اگر قرار است پزشك خانواده موظف به پيگيري سلامت همه جانبه مجموعه زير پوشش خود باشد بايد به طرق مختلف از جمله آموزش، نگرش او را به اين طرح نگرش صحيح قرار داد.
محمد شريفي مقدم معاون پشتيباني و رفاهي سازمان نظام پرستاري و ديگر استاد حاضر در به موضوع هزينه هاي درمان در كشور و بالا بودن آن اشاره كرد و گفت: با توجه به وجود اين هزينه هاي هنگفت و غير قابل پرداخت بودن آن براي بسياري از بيماران و اقشار كم درآمد، طرح پزشك خانواده بايد به سمتي پيش رود كه كاهش هزينه ها را به دنبال داشته باشد.
معاون پشتيباني و رفاهي سازمان نظام پرستاري در اين زمينه «آموزش خود مراقبتي» به مردم را يادآور شد و تصريح كرد: تحقق اين امر در كاهش بسيار زياد هزينه هاي درماني بيماران موثر خواهد بود.
عضو شوراي عالي سازمان نظام پرستاري با بيان اينكه برخورداري از سلامت از حقوق اساسي شهروندان و تأمين آن را جزء وظايف مهم و اصلي حكومت دانست.
اين كارشناس حوزه بهداشت و درمان، وجود مديران ناكارآمد را يكي از موانع مهم در حوزه بهداشت و سلامت دانست و گفت: بسياري از مديران متولي حوزه بهداشت، متأسفانه دانش لازم براي مديريت مجموعه تحت پوشش خود را ندارند، ضمن اينكه نيروي انساني نامناسب نيز در كندي حركت اين مسير بي تأثير نيست.
دبيركل خانه پرستار به ايجاد پرونده هاي الكترونيك اطلاعات بيماران اشاره كرد و افزود: وجود اين پرونده ها مفيد است به شرطي كه مسير سلامت را در تمام اجزاء آن از جمله استراتژي، برنامه و اهداف درست طي كرده باشيم.
دكتر سيدحسين واثق قائم مقام معاون مركز تحقيق و توسعه مديريت آمار و فناوري اطلاعات وزارت بهداشت هم به طرح سپاس (پرونده الكترونيك سلامت ايرانيان) پرداخت و گفت: اين طرح با ابعاد مختلف خود از چند سال قبل در وزارت بهداشت شروع شد و هم اكنون ادامه دارد.
وي زيرساخت هاي سخت افزاري، IT و استانداردهاي علمي را از ابعاد مهم اين طرح دانست و گفت: در صورتي كه نگاه بيمارستاني در اين طرح محقق شود، بسياري از هزينه هاي بيمارستاني بيماران كاهش خواهد يافت.
دكتر واثق در عين حال يكپارچه نبودن بيمه ها و ناشناخته ماندن نظام اطلاعات را از موانع مهم در طرح سپاس عنوان كرد.
اين كارشناس مركز تحقيق و توسعه مديريت آمار و فناوري اطلاعات وزارت بهداشت، با بيان اينكه طرح سپاس در واقع بستري براي استانداردسازي برنامه هاست، گفت: براساس اين طرح هر اداره اي موظف به تعريف و ارائه برنامه هاي خود به شبكه است و پس از آن شبكه با توجه به اولويت هاي خود شرايط و الزامات برنامه مذكور را فراهم مي كند.
در ادامه نشست، دكتر ليلا شاهمرادي عضو هئيت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران به اهميت گردش اطلاعات در طرح پزشك خانواده اشاره كرد و گفت: استفاده از فناوري IT در اين طرح، گردش اطلاعات بسيار خوب و با سرعت را در پي دارد و لازم است در فراهم آوردن ابزا رهايي كه در اين زمينه موثر است، سرمايه گذاري شود.
وي با تأكيد بر لزوم تبادل اطلاعات در يك فضاي امن، حريم شخصي را نيز در اين ميان بسيار مهم دانست و گفت: مي بايست تمام نيا زهاي امنيتي اين حريم براي ارائه دهنده گان سلامت تعريف و اولويت بندي شود.
اين استاد دانشگاه در پايان بر لزوم تعيين سياست ها و استانداردهاي توليد دانش در نظام اطلاعات تاكيد كرد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14