(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 27 مهر 1389- شماره 19767

در جشنواره قرآني دانشجويان برگزار مي شود؛
نشست آزادانديشي هتك حرمت به قرآن كريم
همزمان با تولد امام رضا (ع) و روز كرسي هاي آزاد انديشي؛
140 كرسي آزاد انديشي در دانشگاه ها برگزار مي شود
فروشگاه شيطان
نمايندگان تشكل هاي دانشجويي اذعان داشتن :حفظ شان نمايندگي درگرو طرح نظارت مجلس بر مجلس
نسبت جنبش دانشجويي با قدرت چگونه باشد؟
معاون فرهنگي سياسي نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها خبر داد
نامگذاري 27 مهر به عنوان روز برگزاري كرسي هاي آزادانديشي در دانشگاه ها



در جشنواره قرآني دانشجويان برگزار مي شود؛
نشست آزادانديشي هتك حرمت به قرآن كريم

رئيس مركز قرآن و عترت وزارت بهداشت خبر داد: نشست آزادانديشي هتك حرمت به قرآن با حضور حجت الاسلام والمسلمين قرائتي در جشنواره قرآني دانشجويان برگزار خواهد شد.
سيدرحيم قرباني، رئيس مركز قرآن و عترت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در گفت وگو با خبرنگار سرويس دانشگاه برنا، درباره برگزاري نشست آزاد انديشي در جشنواره قرآن دانشجويي گفت: ما در حال پيگيري برگزاري يك نشست آزادانديشي با مضمون هتك حرمت به قرآن كريم در جشنواره دانشجويي قرآن هستيم.
قرباني خبر داد: از حجت الاسلام والمسلمين قرائتي و برخي از نمايندگان اديان ديگر مثل؛ كليميان و مسيحيان نماينده مجلس براي حضور در اين نشست دعوت شده است تا درباره قرآن كه تاييدكننده اديان قبلي است به نقد و بررسي بپردازند.
وي در ادامه افزود: تاكنون از بين دعوت شدگان، حجت الاسلام والمسلمين قرائتي دعوت ما را براي اين نشست پذيرفته كه با حضور نخبگان و برگزيدگان دانشگاهي در جشنواره قرآني صحبت خواهند كرد اما حضور نمايندگان كليمي و مسيحي هنوز قطعي نشده است.
رئيس مركز قرآن و عترت وزارت بهداشت اضافه كرد: اين نشست سه شنبه، 27 مهر بعد از نماز مغرب و عشا در دانشگاه علوم پزشكي ايران همزمان با جشنواره قرآني دانشجويان برگزار مي شود.

 



همزمان با تولد امام رضا (ع) و روز كرسي هاي آزاد انديشي؛
140 كرسي آزاد انديشي در دانشگاه ها برگزار مي شود

حجت الاسلام شيروژن گفت: همزمان با تولد امام رضا (ع) 27 مهر 140 دانشگاه سراسري كرسي آزاد انديشي برگزار مي كنند.
حجت الاسلام عباس شيروژن مدير برنامه ريزي فعاليت هاي متمركز نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها در گفت وگو با خبرنگار سرويس دانشگاه برنا، گفت: نهاد به تمام مراكز دانشگاهي ابلاغ كرده كه روز 27 مهر، تولد امام رضا (ع) به عنوان روز كرسي هاي آزادانديشي در دانشگاه ها نام گذاري شود.
وي دليل اين امر را مناظره ها و بحث هاي امام رضا (ع) با علماي اديان مختلف كه به صورت آزادانه برگزار مي شد، مطرح كرد و گفت: با توجه به تاكيدهاي رهبر فرزانه انقلاب، 27 مهر به عنوان روز كرسي هاي آزادانديشي نام گذاري شد.
مدير برنامه ريزي فعاليت هاي متمركز نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها تصريح كرد:
فضاي منطقي دانشگاه بهترين مكان براي مباحثه منطقي بين افرادي است كه ديدگاه هاي مختلف دارند.
وي افزود: به دفاتر نهاد 140 دانشگاه سراسري نامه زديم و از آنان درخواست كرده ايم كه در روز 27 مهر همزمان با تولد امام رضا (ع) كرسي آزادانديشي برگزار كنند.
مدير برنامه ريزي فعاليت هاي متمركز نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها گفت:
موضوع هايي كه براي برگزاري كرسي هاي آزادانديشي در دانشگاه ها پيشنهاد شده، بيشتر فرهنگي و سياسي است، اين كرسي ها هم در بخش دانشجويي و هم در بخش استادان برگزار مي شود.

 



فروشگاه شيطان

در نمايشگاه رسانه هاي ديجيتال كه روز شنبه 24 مهرماه به كار خود پايان داد، در يك اقدام ابتكاري، غرفه اي با عنوان «فروشگاه شيطان» به معرفي محصولات رژيم غاصب صهيونيستي موجود در بازار ايران پرداخته بود.
خريد اين محصولات كه شايد روزانه يك يا چند مورد از آن در سبد خريد خانواده هاي ايراني وجود داشته باشد، كمك به رژيم منحوس صهيونيستي جهت تجهيز شدن و كشتن مسلمانان مظلوم فلسطيني مي باشد.
همچنين در اين غرفه با نمايش فتاواي مختلف از مراجع بر اين امر تأكيد شده است:
امام خميني (ره): «رابطه با اسرائيل و عمال آن چه رابطه تجاري و چه رابطه سياسي حرام و مخالف اسلام است. مسلمين از استعمال امتعه اسرائيل خودداري كنند.»
(صحيفه نور، ج 1، صفحه 391)
حضرت آيت الله خامنه اي: «اگر خريد و فروش اين توليدات موجب تقويت دولت حقير و غاصب اسرائيل شده و يا در راه دشمني با اسلام و مسلمين بكار مي روند، خريد و فروش آنها براي هيچ كس جايز نيست والا اشكال ندارد».
آيت الله مكارم شيرازي، «هر نوع كمك به رژيم غاصب اسرائيل حرام است».
آيت الله سيستاني: «هيچ مسلماني نمي تواند از محصولات يك كشور غيراسلامي كه در حال جنگ با مسلمين است مثل اسرائيل چيزي بخرد».

 



نمايندگان تشكل هاي دانشجويي اذعان داشتند : حفظ شان نمايندگي در گرو طرح نظارت مجلس بر مجلس

در ديدار نمايندگان مجلس با مقام معظم رهبري در 18 خرداد رهبر انقلاب بر ضرورت تعريف ساز وكاري به منظور نظارت بر عملكرد نمايندگان در مدت تصدي خود به عنوان نمايندگان مردم در خانه ملت از سوي مجلس شوراي اسلامي تاكيد كردند.
پس از اين مساله 150 نماينده مجلس بر ضرورت تهيه طرحي به منظور رفع دغدغه رهبري در اين خصوص موافقت كردن دپس از گذشت سه ماه كميسيون اصل 90 از ارائه طرح مدوني با عنوان نظارت مجلس بر نمايندگان به هيات رييسه خبر داد اما هنگام راي گيري بر اي يك فوريت اين طرح در صحن علني مجلس ، طرح مذكور با 81 راي مخالف و 79 راي موافق از دستور كار طرح هاي فوريت دار مجلس خارج شد.
حميد رسايي عضو فراكسيون اصولگرايان از تلاش برخي نمايندگان مجلس تهيه 35 امضا براي بازگشت مجدد اين طرح در دستور كار مجلس خبر داد .
نمايندگان چهار تشكل دانشجويي با حضور در نشست خبري كه عصر روز گذشته به همت جنبش عدالت خواه دانشجويي در دفتر مركزي اين تشكل دانشجويي عصر روز گذشته برگزار شد. عدم راي دهي نمايندگان به فوريت اين طرح را بررسي كردند محمد افكانه دبير كل اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان مستقل ، مسعود براتي دبير جنبش عدالت خواه دانشجويي ، ايوب توكليان دبير سياسي جامعه اسلامي دانشجويان و مهدي عباسي مهر عضو شوراي مركزي دفتر تحكيم وحدت با حضور در اين نشست به بيان نظرات و مطالبات جريان هاي دانشجويي از نمايندگان در مورداين طرح پرداختند.
افكانه : اصولگرايي بر اساس عملكرد و رفتار نمايندگان تعريف مي شود
محمد افكانه دبيركل اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان مستقل و نماينده اين تشكل دانشجويي در نشست خبري بررسي طرح نظارت مجلس بر نمايندگان با اشاره به فضاي انتخاببات مجلس هشتم در كشور گفت: مجلس هشتم با راي 24 ميليوني مردم به نمايندگان اصولگرا ظرفيت و جايگاه خاصي را در بين ساير مجالس كشور به دست آورد.
وي با اشاره به مطالبه مقام معظم رهبري در ديدار 18 خرداد خود با نمايندگان مجلس مبني بر تعريف و ايجاد سازو كاري در خصوص نظارت مجلس بر عملكرد نمايندگان گفت :
بعد از گذشت چهار ماه از اين مسئله شاهد رد فوريت طرح نظارت مجلس بر نمايندگان از سوي نمايندگان مجلس هشتم شوراي اسلامي بوديم.
افكانه با بيان اينكه به نظر مي رسد صداي افراد جامعه و به خصوص جنبش هاي دانشجويي به نمايندگان مجلس نمي رسد گفت : تصويب طرح وقف اموال دانشگاه آزاد و عدم راي دهي به طرحي كه مطالبه مقام معظم رهبري است گواهي اين ادعاست .
وي با تاكيد بر اينكه اصولگرايي تنها به نام نيست گفت : مبناي اصولگرايي براي دانشجويان، عملكرد و رفتار نمايندگان بر اساس آرمان ها و اصول ناب انقلاب اسلامي است و بر اساس اسن تعريف مي توان نمايندگان را در چهار گروه تقسيم بندي كرد.
دبير كل اتحاديه انجمن اسلامي دانشجويان مستقل سراسر كشور دسته اول را گروهي 80 نفري دانست كه به طور مشخص در عملكرد و موضع گيري هاي مجلس هيچ گونه نقشي ندارند و در اكثر جلسات غايبند و در خصوص دسته دوم گفت : دسته دوم نمايندگاني هستند كه علي رغم حضور فيزيكي شان در مجلس به طور فعال و موثر در
تصميم گيري هاي مجلس مشاركت ندارندو همواره مشغول رايزني با ساير نمايندگان در صحن و راهرو هاي مجلس هستند..
افكانه با بيان اينكه دسته سوم نمايندگاني اند كه علي رغم پايبندي به اعتقادات اسلامي و انقلابي شجاعت ابراز عقيده در
تصميم گيري هاي حساس مجلس ندارند و خود را هزينه نمي كنند در خصوص دسته چهارم نيز گفت : گروه چهارم از نمايندگان مجلس افرادي انقلابي اي اند كه به قسم خود پايبند بوده و به اين چهار سال به عنوان فرصتي براي خدمت به مردم مي نگرند.
افكانه با مقايسه كاركرد مجلس هفتم و هشتم گفت : انتظار مردم و جنبش هاي دانشجويي از مجلس هشتم بسيار بالاست در حالي كه اكثر لوايح و قوانيني كه در طول مجلس هفتم به تصويب رسيده با نگاهي كاملاً سياسي و جناحي بوده است انتظار ما از مجلس اصولگراي هشتم بسيار فراتر از اين مسئله است و تصويب حتي يك طرح غير ولايي در مجلس هشتم با وجود نمايندگان اصولگرا قابل چشم پوشي نيست.
براتي : عدم راي دهي به فوريت طرح نظارت بر مجلس با ولايتمداري نمايندگان در تضاد است
مسعود براتي دبير جنبش عدالت خواه دانشجويي و نماينده اين تشكل در نشست مذكور با تاكيد بر اينكه نظارت يكي از عوامل مهم در پيدايش مفاسد در يك مجموعه است گفت : نظارت بر يك نهاد باعث عملكرد بهتر و موثرتر آن در فضاي كشور خواهد شد.
براتي با اشاره به نقش مهم مجلس در تصويب و وضع قوانين در كشور گفت: در حالي كه طرح نظارت مجلس بر نمايندگان با 150 امضا به هيئت رئيسه مجلس تقديم شد، اما تنها 79 نفر از نمايندگان به فوريت آن راي دادند. و در حالي كه طرح هايي چون برنامه پنجم توسعه و بودجه ساليانه در دستور كار مجلس قرار دارد شايد فرصت تصويب و بررسي اين طرح در مجلس هشتم نباشيم.
دبير جنبش عدالتخواه دانشجويي با بيان اينكه عدم راي دهي به فوريت اين طرح در مجلس با ولايتمداري مجلس در تضاد است، اظهار داشت: چرا بايد مطالبه مهم مقام معظم رهبري از نمايندگان مجلس در صحن مجلس اصولگراي شوراي اسلامي راي نياورد.
وي با بيان اينكه «اگر طرح مذكور داراي ايراداتي بود، با راي دهي به فوريت آن مي شد در زمان مشخص و معيني به بررسي جزئيات و رفع ايرادات آن پرداخت» گفت : به نظر مي رسد اين طرح سياسي نبوده و داراي محاسني از جمله شفاف سازي اموال و دارايي هاي نمايندگان و همسرانشان، مديريت سفرهاي خارجي نمايندگان و حداقل هايي در خصوص سلامت رفتاري نمايندگان است.
براتي در پپايان تاكيد كرد: عدم راي دهي دوباره نمايندگان به اين مطالبه مقام معظم رهبري چهره مجلس را در نزد مردم و دانشجويان خدشه دار مي كند.
توكليان : نظارت به معني دخالت در حوزه شخصي نمايندگان نيست
ايوب توكليان دبير سياسي جامعه اسلامي دانشجويان و نماينده اين تشكل دانشجويي در اين نشست با بيان اينكه مجلس دو كاركرد اساسي دارد گفت :يك كاركرد آن كاركرد قانوني و ديگري كاركرد هويت اساسي كه در دل حكومت مردم سالاري ديني نهفته و به بدنه نظام و هويت نظام وابسته است و به نظر مي رسد و لازم است مجلس عملكرد خود را براساس اين دو كاركرد هماهنگ كند.
توكليان با اشاره بر برخي عملكرد ها و روابط مجلس با ساير قوا گفت: روابطي كه مجلس با برخي ارگان ها مانند دولت دارد در شرايط فعلي مبتني بر نظام هاي مردم سالاري ديني نيست و مي توان گفت مبتني بر رقابت هاي سياسي است.
وي با بيان اينكه نگاه حزبي و جناحي آسيب جدي به بدنه مجلس وارد مي كند گفت: در شرايط فعلي، بسياري از نمايندگان
مجلس شان جريان اصولگرا را حفظ نمي كنند؛ اين قضاوت شامل جمع اقليت و اكثريت مجلس مي شود.
توكليان با بيان اينكه مجلس به عنوان يك ركن مهم نظارتي وقتي نظارتي آن وجود نداشته باشد فساد متبلور مي شود گفت: جنبش هاي دانشجويي از نمايندگان مجلس انتظار دارند كه نگاهشان بر طرح نظارت مجلس بر نمايندگان نگاه غيرمنصفانه نباشد.
وي با تاكيد بر اينكه نظارت با دخالت و تجسس فرق مي كند، گفت: نظارت بر نمايندگان مجلس به هيچ عنوان به معني دخالت در حوزه شخصي نمايندگان نيست و آنها بايد اين واقعيت را بپذيرند.
دبير سياسي جامعه اسلامي دانشجويان با بيان اينكه اين طرح بايد به شكل جدي وارد مجلس شود تصريح كرد: اگر نمايندگان با اصل اين طرح مخالفت داشته باشند، به طور صريح با ولايت مخالفت كرده اند و اين نشان دهنده ضعف آنها و اهميت اجرايي شدن اين طرح است.
عباسي مهر : روند تصميم گيري برخي چهره ها در مجلس فضاي نااميدي را در كشور ايجاد مي كند
مهدي عباسي مهر عضو شوراي مركزي دفتر تحكيم وحدت در اين نشست با بيان اينكه مجلس از جايگاه خاصي در اركان نظام برخوردار است گفت : اين جايگاه ويژه بارها از سوي رهبر معظم انقلاب مورد تاكيد قرار گرفته است.
عباسي مهر با بيان اين مطلب كه فرصت چهار ساله نمايندگي آن قدر كوتاه است كه فرصت رسيدگي به بسياري از طرح هاي مغفول و بر زمين مانده، وجود ندارد گفت : ريشه اين مسئله ناشي از بي نظمي در تشكيل جلسات و گاهي تعطيلي هاي بي مورد مجلس مي باشد.
عضو شوراي مركزي دفتر تحكيم وحدت با اشاره به حضور برخي چهره هاي خاص در مجلس خاطرنشان كرد: روند كنوني و
تصميم گيري برخي چهره ها در مجلس جو نااميدي در افكار عمومي ايجاد كرده است كه به نظر مي رسد اين مجلس را به سمت و سويي حركت مي دهد كه مانع از تصويب لايحه نظارت بر نمايندگان مجلس مي شود.
وي با اشاره به عدم راي فوريت طرح نظارت مجلس بر نمايندگان به ضرورت تصويب اين طرح اشاره و تصريح كرد : نمايندگان انقلابي و رئيس مجلس بايد تلاش كنند تا اين طرح هر چه سريعتر به تصويب رسد تا در آينده شاهد مجلسي بي نظم چون مجلس ششم نباشيم.

 



نسبت جنبش دانشجويي با قدرت چگونه باشد؟

محمد زعيم زاده
برخي مي توانند نقش مجراي دعا را در ساختار قدرت ايفا كرده و مدام به چشمك زدن و چراغ سبز نشان دادن به اين و آن مشغول گردند. چه سرآشپز دولت اصلاح باشند چه نسخه پيچ حزب كارگزار و چه رئيس دفتري در دولت عدالتچندي پيش در مقاله اي با عنوان «شورش پسران بر پدران» خوانديم كه محمد خاتمي، هنگامي كه براي اعلام حضور در انتخابات76، در جمع دانشجويان دفتر تحكيم وحدت حضور يافت، قانون اساسي در دست گرفته بود. اما چرا قانون اساسي؟ آيا خاتمي مي خواسته كه جنبش دانشجويي پيرو خط امام(ره) و رهبري را توصيه به قانون اساسي كند؟ يا به عنوان يك كانايدا، آيا مي خواسته ميزان تقيد و اعتماد خود به قانون اساسي را نمايش دهد؟ يا اطلاع و ترس از موقعيتي داشته كه بعدها براي جنبش دانشجويي پيش آمد؟ خاتمي براي سهيم شدن در بازي قدرت در جمع دانشجويان حضور يافته بود. آيا يك تشكيلات دانشجويي ربطي به ورود سياست مداران در بازي قدرت دارد؟نسبت جنبش دانشجويي با قدرت چيست؟ در پاسخ به اين سؤال، بايد نيم نگاهي به خاستگاه و ريشه هاي جنبش دانشجويي داشت. به اين منظور ابتدا بايد به تبيين نسبت مسئله روشنفكري با يك تشكيلات دانشجويي بپردازيم، چرا كه بي شك روشنفكري خاستگاه و پايه ريز جنبش دانشجويي، علي الخصوص در ايران بوده است.
اما روشنفكري ديني صرفاً محدود در مدعيات مدعيان نيست. روشنفكري ديني بايد عامل انگيزه بخش و الگوي رفتار پويا و بانشاط باشد؛ در حالي كه اگر بنا باشد چون برخي مدعيان، بدون دليل و برهان، صرفا بپذيريم كه هر كس و هر آييني بهره اي از حق و حقيقت دارد و تمام جامعه بشري، ان شاءالله(!) رستگارند، ديگر چه تحركي؟
بلي، وقتي گمان كنيم دستيابي به حقيقت ممكن نيست و اين گمان را داشته باشيم كه همه «حدودا بر حق(!) » اند، ديگر انگيزه اي براي جستجوي حقيقت ناب و نشاط و پويايي در جامعه نخواهد بود. از آنجا كه دانشجو به طور طبيعي روشنفكر است و عقلانيت با روشنفكري پيوسته است، هر حركتي در جريان دانشجويي نياز به توجيه يا دليل دارد. گاه اين توجيهات فاقد بنيان عقلاني هستند و صرفا با ظاهر پرطمطراق خود رهزني مي كنند و گاه دلايل جنبه عقلاني و الهي دارند و جنبش را به مسير رشد رهنمون مي گردند.
اگر با اين رويكرد به تاريخ جنبش دانشجويي بنگريم، خواهيم ديد كه «زورمند شدن» و پيوستن به قدرت يك امكان نو و تازه است و در اين باب بحث از امتناع تاريخي موضوعيت مي يابد.
در باب امتناع تاريخي:
در هر دوره تاريخي، فضاي عمومي جامعه و اولويت هاي زندگي مردمي بر تمام تشكل ها، چه دانشجويي يا غير آن تاثيراتي دارد. آنچه در فضاي پيش از انقلاب شاهد بوديم، آن است كه به جهت فضاي استبدادي و شاهنشاهي، گفتمان جنبش دانشجويي وقت، با حاكميت هيچ هم پوشاني نداشت. گرچه رژيم منحوس پهلوي از برخي دانشجويان (يا دانشجو نمايان؟) به عنوان آلت فعل و ابزار استفاده مي برد اما از آنجا كه نظام استبدادي شريك نمي پذيرد و صرفا به دنبال ابزار و جيره خوار و خدمتكار است، نتيجتا روزنه اي بجز آلت و ابزار شدن نيز به سمت قدرت وجود نداشت. با اين عدم هم پوشي و به سبب آرمان خواهي بود كه جنبش دانشجويي در آن بازه زماني حماسه هايي چون 16 آذر 32 آفريد.
در بازه زماني از پيروزي انقلاب تا پايان جنگ تحميلي نيز به دليل تهاجم خارجي و همبستگي اجتماعي مشهود و عدم وجود ذهنيت «برخوردار- آسيب پذير»، نيازي به واسطه گري در قدرت نبود. يعني فاصله چنداني ميان طبقات مختلف مسئوليت و قدرت با آحاد جامعه وجود نداشت و اگر هم داشت، دولت مرد يا قدرت مدار، بيشتر سعي در كتمان آن مي كرد تا اظهار آن؛ نمونه بارز اين قضيه را مي توان در مساله تجمل گرايي مشاهده كرد كه بعض افراد جنبش دانشجويي آن روزگار و سران اصلاحات كنوني، محض خاطر ساده زيستي هم كه شده، به پذيرايي از ميهمانان با لوبيا در شب عروسي اكتفا مي كردند!
در دوران مابين پايان جنگ تا استقرار دولت جديد هم به دليل حوادث كليدي چون رحلت امام خميني(ره) رهبري آيت الله خامنه اي (حفظه الله) و تغييرات در دولت و مجلس و انتخابات، باز هم ساختار قدرت امكان اتخاذ تصميم عاجل براي جنبش دانشجويي را نداشت و دانشجويان جنبش هم امكان برآورد و برنامه ريزي در باب چگونگي ارتباط با قدرت را نداشتند. اما بعد از اين سه دوره و به اصطلاح رايج، با آغاز عصر ثبات، به تدريج امكان ورود در قدرت و موضع گيري در برابر آن فراهم شد.
گفته شد كه با بيرون آمدن از فضاي ديكتاتوري پيش از انقلاب و برقراري ساختار قدرت، امكان شراكت و رقابت در قدرت و تحزب فراهم مي شود. با اين پيش فرض و پذيرش فضاي ثبات به عنوان زمينه عمل، نحوه رويارويي با قدرت در اين فضا از چند مدل فراتر نخواهد رفت كه عبارتند از:
اول) تنفس در هواي قدرت:
با ورود به فضاي جديد، جنبش دانشجويي نتوانست تفاوت ميان عملكرد «فرد» در ساختار قدرت و كليت نظام اسلامي را هضم كند و ميان اشكالات افراد و خطاهاي اشخاص و خط مشي كلي نظام و اميدواري هاي اسلامي و اصول نظام تفاوت قائل شود. به اين صورت نقد به اشخاص را از ترس آنكه مبادا به كليت نظام صدمه وارد كند، ممنوع كردند و يا در اثر مشاهده تفاوت ميان ولي فقيه و وزير و وكيل و شهردار- كه تفاوت ميانشان بديهي هم بود- به سرخوردگي مبتلا شده و از دايره بيرون رفتند و گمان باطل بردند كه پايان كار نظام اسلامي فرا رسيده است و دولت اسلام مستعجل بوده.
در اين ميان بعلت لزوم داشتن سمپات دانشجويي، عمليات پيوستن به قدرت آغاز گرديد؛ آن هم از جانب آن ها كه نقد حاكميت را برابر نفي حكومت گرفته بودند. البته اين گونه عملكردها ريشه هايي نيز داشت و اشتراكاتي در نظر و عمل با راست سنتي پيدا مي كرد و البته پس از هم سويي با جريان راست سنتي، خود به راستي به «راست حرفه اي» تبديل گشت؛ تا آنجا كه در جريان يك انتخابات رياست جمهوري، اعضاي قديمي خود را به ستاد انتخاباتي هر كانديداي «احتمالا رأي آور»، گسيل داشتند تا مبادا در صورت پيروزي هركدام از كانديداها، از مواهب نتيجه انتخابات بي بهره بمانند.
هوس قدرت مداري و چشانيدن طعم «زورمندي» سبب گرديد تا بعضي افراد در تشكيلات دانشجويي به دامان افراط بيفتند و بگويند: «مخالف فلاني مخالف رهبر است و دشمن پيغمبر است و پس به يقين كافر است» و بدون تعقل در اصول و فروع، دربست در اختيار قدرتمداران و كارگزاران باشند؛ پر واضح است كه عوارض اين رفتار قدرت مدارانه، ميوه تلخي داد كه هنوز جنبش دانشجويي مسلمان، آن تلخ كامي را در ياد دارد.
با وقوع حماسه دوم خرداد، يعني با گذر از دوره كارگزاري و ورود جريان منصوب به اصلاحات؛ دوران گذار در دفتر تحكيم وحدت به عنوان تنها مدعي جدي جريان دانشجويي مسلمان آغاز مي شود؛ گرچه اين تغيير مواضع و ديدگاه ها دفعتا صورت نگرفت. در حقيقت در دو سال ابتدايي عصر اصلاح، اتفاق شاد و غيرقابل تصوري رخ نداد اما ورود حلقه كيان به سركردگي حسين حاج فرج الله دباغ (عبدالكريم سروش) از مركز بررسي هاي استراتژيك نهاد رياست جمهوري به دانشگاه در واقع همان فراهم كردن زمينه ها و هموار كردن ميدان براي تاخت و تاز نهضت به اصطلاح آزادي در فضاي دانشجويي بود.
تراشيدن مقتدا و راهبر مدرن براي دفتر تحكيم و دامن زدن به هيجانات و شور و شر جواني دانشجويان، سبب شد دفتر تحكيم طبق خواست بزرگ ترها گذاري را تجربه كند تا از آنجا كه برادران سپاه را در نامه هاي سرگشاده، ايثارگر و دلاور مي دانست و رد حاكميت و نفي انقلاب و دين برسد. ناگفته پيداست كه نظر و عمل بالاخره همدوش يكديگر خواهند شد و نبايد از وابستگي فكري توقع استقلال سياسي و تشكيلاتي داشت و نمي توان از وابستگي عملياتي اجتهاد در تفكر را نتيجه گرفت. آري، هواي قدرت گاه موافقت افراطي و تام و تمام با قدرت مداران را سبب مي شود و گاه به سبب محروم شدن از زورمندي، تفريط و مخالفت با دولتمردان جديد را موجب مي گردد. تا آنجا كه بعضي مدعيان آزادي و آزادي بيان، در فراغ قدرت و دولت، زنجموره مخالفت سر مي دهند، تا شايد باز عهد زورمداري تجديد شود و بتوانند در هواي قدرت تنفس كنند و نهايت بهره را از چسبيدگي به قدرت ببرند.
گرچه ممكن است گفتمان عدالت با چسبيدگي به قدرت جور نباشد و مخالفت با دولت غيركارگزار و نامصلح در دوره اي سرلوحه فعاليت برخي جريان هاي شبه دانشجويي شود؛ اما اين امكان منتفي نيست كه به محض باز شدن روزنه اي در دولت و نمايش چراغ سبزي از جانب قدرت، مترصدين فرصت رخت سفر را به رحل اقامت بدل نموده و جملگي به سمت دروازه شوكت به راه افتند! يعني آن كه بر اثر چنين تحليلي و با توجه به چنان سابقه اي، برخي مي توانند نقش مجراي دعا را در ساختار قدرت ايفا كرده و مدام به چشمك زدن و چراغ سبز نشان دادن به اين و آن مشغول گردند. چه سرآشپز دولت اصلاح باشند چه نسخه پيچ حزب كارگزار و چه رئيس دفتري در دولت عدالت.
اين افراط و تفريط نابجا، اگر از هواي قدرت و هوس دولت نباشد به يقين از ناآگاهي ست و گرچه ناآگاهان را مي توان آگاه كرد، اما با هوس مداران نمي توان از در آگاه سازي و تبيين مطلب وارد شد.
دوم) در جهت آرمان ملت
گفته شد كه برخورد با قدرت در فضاي تعريف شده از 2 حال خارج نيست. يا چسبيدگي به قدرت و تنفس در هواي آن و يا توجه به آرمان ها، در جهت آرمان ها بودن به همراه تعامل سازنده.
گفتيم كه ادعاي روشنفكري در عدم دست يابي به حقيقت نمي تواند محرك و جهت ده باشد. اما اگر بپذيريم كه اسلام مي خواهد انسان را به حركت بيندازد و او را در كشف حقيقت ياري كند و بفهماند كه رخوت و ركود خلاف شأن انساني ست، اگر بپذيريم اسلام بنا دارد كه سمت و سوي تحول را به ما نشان دهد و اگر اين تلقي از دين به همراه آنچه از روشنفكري در معناي ذاتي اش به دست مي آيد، در كنار هم قرار گيرند، آنگاه روشنفكري ديني ديگر مفهومي تازه ساز و محصول تجدد نيست بلكه سابقه اي به اندازه تاريخ انبياء دارد؛ آنگاه ديگر قصد روشنفكري ديني، عرفي كردن قدس و قانع كردن خلايق به وضع موجود جهان نخواهد بود، به بيان ساده، اگر به دنبال بررسي انتظارات از روشنفكري ديني باشيم بايد اين شروط را درنظر بگيريم:
1- فسخ بيعت بي چون و چراي روشنفكري با مدرنيته
2- ترك نگاه متجددانه به دين و يكپارچه ديدن دين به عنوان يك كل واحد؛ يعني دين خودش روش فهم و منطق استخراج دستورات را دارد. اسلام صرفا اخلاق نيست، معنويت صرف هم نيست. ايدئولوژي، يعني صرف بايد و نبايدهاي شبه قانوني هم نيست. اسلام مجموعه اي از تمام اينهاست و البته بسيار بيشتر از جمع همه اين گزاره ها.
با ترسيم اين فضا از روشنفكري ديني، روشنفكر ديني بايد داراي ويژگي هاي زير باشد:
1- از فراز به جامعه خود بنگرد، اما نه آن گونه كه دچار تبختر و بيگانگي با مسائل جاري مردمش شود.
2- ناقد هميشگي حوزه ها، روندها و رفتارها باشد، اما نه براي تخريب بلكه به قصد اصلاح.
3- برسر آرمان هاي متعالي خويش تا پاي جان پايمردي كند و آمادگي شوريدن بر «مصالحه و سازش بر سر اصول و آرمان ها» را داشته باشد.
4- به رخوت تن ندهد. از تمنيات نازل درگذرد و از ترديد و تذبذب دوري كند.
اين گونه روشنفكري در كنار هويت جمعي دانشجويي با تكيه بر باورها و تعلقات مشترك، به جنبش دانشجويي انسجام و همبستگي لازم براي عمل سياسي موثر را بخشيده و چسبيدگي به قدرت را كنار مي زند. آزاد فكري و استقلال انديشه نيز سبب مي شود دانشجو يك روشنفكر مسلمان تمام عيار لقب گيرد. دراين ميان آرمانخواهي، اصلاح در عمل و هزينه پذيري به مثابه موتور محرك اين حركت خواهد بود.
جمع بندي
حزب يك تلاش مشترك براي سهيم شدن در ساختار قدرت است. تلاش به جهت سهيم شدن در قدرت و شراكت در زورمندي نشانه فضاي باز براي حركت طولي در جامعه است. يعني هر فرد دانشجو يا هر فرد جامعه، امكان رسيدن به مناصب قدرت را دارد و قدرت انحصاري و مقام و منصب دست نيافتني نيست.
البته شأن جنبش دانشجويي اجل از مهره سياسي احزاب شدن يا عملكرد حزبي ست؛ چرا كه دانشجو بايد چشم بيدار و زبان گوياي جامعه باشد؛ نه صرفا وابسته قدرت.
استقلال جنبش دانشجويي در «تصميم و عمل» و در «نقد و نظر» علاوه بر امكان بروز عقلانيت، موجب صيانت از مرزهاي دانش مي گردد. استقلال؛ سبب رعايت جانب انصاف در دعواهاي سياسي و جناحي نيز خواهد بود و از اين جهت نظر دانشجويان به علت پاكي و خلوص آنان و اطلاع و آگاهي ايشان قابليت رجوع و استناد خواهد يافت. ان شاء الله

 



معاون فرهنگي سياسي نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها خبر داد
نامگذاري 27 مهر به عنوان روز برگزاري كرسي هاي آزادانديشي در دانشگاه ها

معاون فرهنگي سياسي نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها در دومين همايش دختران خميني كبير(ره) گفت: 27 مهرماه به عنوان روز برگزاري كرسي هاي آزادانديشي در دانشگاه هاي كشور نامگذاري شده است.
حجت الاسلام مهدي قريشي در مراسم افتتاحيه دومين همايش دختران خميني كبير(ره) در دانشگاه پيام نور تهران ضمن ارائه سه پيشنهاد به دست اندركاران همايش دختران خميني كبير و دانشجويان حاضر در اين مراسم گفت: تلاش كنيد با ايجاد فضاي آزادانديشي در دانشگاه ها اين مطالبه جدي مقام معظم رهبري را كه چند سالي است مورد غفلت قرار گرفته در دانشگاه ها راه اندازي كنيد.
وي با بيان اين كه نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه روز 27 مهرماه را به عنوان روز كرسي هاي آزادانديشي در دانشگاه ها اعلام كرده است، گفت: در ابلاغيه اي به تمام دانشگاه ها اعلام كرديم روز 27 مهر ماه به عنوان روز كرسي هاي آزادانديشي در دانشگاه ها نام گذاري شود و برگزاري اين گونه كرسي ها از جانب مسئولان دانشگاه حمايت شود.
قريشي ادامه داد: فضاي منطقي دانشگاه بهترين مكان براي مباحثه منطقي بين افرادي است كه ديدگاه هاي مختلف دارند.
معاون فرهنگي سياسي نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها ايجاد حلقه هاي معرفت درون گروهي را از جمله ديگر خواسته خود از دانشجويان دانست و گفت: با ايجاد حلقه هاي معرفتي در قالب گروه هاي چند نفري موضوعات خاص و مورد علاقه خود را پيگيري و با ارائه يك گزارش كامل آن را در اختيار ديگر دانشجويان قرار دهيد.
وي با بيان اين كه دانشجويان ما در فضاي اطلاعات، ارتباطات و رسانه دچار ضعف هايي هستند، تقويت اين عرصه ها را از جانب دانشجويان كشور ديگر خواسته خود اعلام كرد و گفت: با ايجاد و راه اندازي وبلاگ هاي خود در محيط سايبر و فضاي مجازي تلاش كنيد ارتباطتان را با دانشجويان و علاقه مندان به انقلاب اسلامي و ديدگاه هاي امام(ره) بيشتر كنيد و از اين طريق عقايد امام را در محيط سايبر بسط دهيد.
قريشي با بيان اين كه امروز دشمن از جنگ نظامي، تحريم و تهديد عليه نظام جمهوري اسلامي ايران راهي به پيش نخواهد برد، گفت: تمام اميد دشمن بي اعتماد كردن مردم نسبت به نظام و مسئولان كشور است اميدوارم شما دانشجويان با افزايش بصيرت خود و كمك به بصيرت افزايي ساير دانشجويان با فراهم ساختن محيطي شاد، نشاط آفرين و منطقي در فضاي دانشگاه ها اين اميد دشمن را نيز به ياس تبديل كنيد.
وي امام خميني را به تمام معنا عبدالله خواند و گفت: امام خميني با وصل شدن به خداوند بزرگ شخصيتي بي نظير شد و تا به امروز هم چنان مورد توجه انسان هاي آزادانديش و آزاديخواه است.
قريشي در ادامه بيان داشت:شما دانشجويان نيز با اتصال به خميني كبير مي توانيد زندگي دنيوي و اخروي خود را به گونه اي كمال يافته و نوراني رقم زنيد.
معاون فرهنگي سياسي نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها با بيان اين كه انسان در زندگي خود دو مسير پيش رو دارد، گفت: برخي در دنيا عبد مي شوند و برخي برده اما موفق آنهايي هستند كه مسير بندگي را انتخاب مي كنند و بندگي خداوند را به طاغوت هاي زمان ترجيح مي دهند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14