(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 27 مهر 1389- شماره 19767

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
آن نفس ها چرا حبس شد ؟! (يادداشت روز)
رهبر فرزانه انقلاب ،امروز در سرزمين خون و قيام
منظور (گفت و شنود)
كيهان و خوانندگان
روزنامه پرسه اتريش: اشتون دنبال ايران راه افتاده است
وقتي پاچه خوار معاويه ادعا مي كند كه ابوذر است! (خبر ويژه)
چه بوي علفي مي آيد؟! (خبر ويژه)
گاردين: ايران باعث شده اشغالگران عراق به بازي گرفته نشوند (خبر ويژه)
چارلي چاپلين اين نقش را بهتر بازي مي كرد! (خبر ويژه)
آغاز شمارش معكوس اوباما در ماه بيست و دوم تمام مي شود (خبر ويژه)



آن نفس ها چرا حبس شد ؟! (يادداشت روز)

1- يادداشت امروز درباره طرح هدفمندي يارانه هاست ولي دو ماجراي زير مي تواند وروديه درخور توجهي براي آن باشد، يا لااقل اين كه نگارنده چنين تصوري دارد.
الف: همزمان با حضور احمدي نژاد در ميان جمعيت انبوه مردم ضاحيه در سفر حماسي اخير كه به استقبال وي آمده بودند، نيروهاي مقاومت براساس يك سنت ديرينه، صدها تيرهوايي شليك كردند. در اين ميان، گلوله اي كه از يك ضدهوايي شليك شده و عمل نكرده بود در بازگشت به زمين روي بدن يكي از رزمندگان حزب الله كه در جمع متراكم و بي نظير استقبال كنندگان ايستاده بود فرود آمد و براثر شتاب ناشي از سرعت سقوط، بخشي از سينه وي را شكافته و در آن جاي گرفت. رزمنده حزب الله اگرچه از درد به خود مي پيچيد ولي زبان به كام گرفت و نه فقط فريادي به نشانه درد كه واكنشي طبيعي و قابل انتظار بود، نكشيد، بلكه صدايي نيز برنياورد. چند دقيقه بعد در حالي كه احساس مي كرد رو به بي هوشي مي رود، تلاش كرد به آرامي از ميان جمعيت بيرون برود و... در اين هنگام بود كه اطرافيان متوجه ماجرا شدند و با مشاهده رگه هاي خون كه روي پيراهنش دويده بود او را به بيمارستان رساندند و خوشبختانه خيلي زود مداوا شد. وقتي از اين رزمنده حزب الله پرسيدند كه چرا بلافاصله بعد از اصابت گلوله عكس العملي نشان نداده بود تا بي وقفه به بيمارستان منتقل شود؟ در پاسخ گفته بود؛ رخداد بزرگي در حال وقوع بود. واقعه اي كه تمامي بافته هاي دشمنان عليه مقاومت لبنان را نقش بر آب مي كرد. و من بيم آن داشتم كه فريادم از درد، توجه حاضران را از آن رخداد عظيم به يك «ماجراي فرعي»! جلب كند و...
ب: چند سال پيش، در هفته دفاع مقدس، خاطراتي همراه با تصاوير مستند رزمندگان اسلام كه در عمليات والفجر8 - عمليات منجر به فتح «فاو» - شركت داشتند از سيماي جمهوري اسلامي پخش شد. عمليات با عبور بسيجيان غواص از پهنه پرخروش اروند و در تاريكي شب آغاز مي شد. اين عبور شبانه بايستي در سكوت كامل صورت مي پذيرفت. يكي از رزمندگان بعد از عبور از اروند به حالت درازكش در ساحل فاو مستقر شده بود كه دو تن از نگهبانان بعثي بي آن كه او را ديده باشند به محل استتار وي نزديك شدند. يكي از آنها پاي خود را روي انگشتان دست بسيجي غواص گذاشت. معلوم بود كه متوجه حضور او نشده اند. گپ و گفت دو نظامي عراقي چند دقيقه اي به طول انجاميد در حالي كه دست از سرما كرخت شده رزمنده بسيجي زيرسنگيني وزن نگهبان بعثي قرار داشت و بسيجي از درد به خود مي پيچيد، اما نه فقط كمترين صدايي به نشانه درد از دهان مقدسش بيرون نيامد، بلكه از كوچكترين حركت دست نيز خودداري كرد... مجري برنامه يا تهيه كننده آن- دقيقاً به خاطر ندارم- از اين بسيجي دلاور و پاكباخته كه مصداق «و منهم من ينتظر» است علت تحمل درد و سكوت آن شب وي را پرسيد؛ و او در پاسخ گفت؛ عمليات سرنوشت سازي در پيش بود و اگر صدايم درمي آمد و يا كمترين حركتي مي كردم، عمليات لو مي رفت و...
2- هدفمندي يارانه ها در يك كلمه، يعني «توزيع عادلانه بيت المال» يعني «بلندترين گام در ساماندهي اقتصاد سالم» يعني «رساندن يارانه به كساني كه حق آنان است و پيشگيري از اسراف و تبذير در بيت المالي كه متعلق به همه مردم ايران است» و بالاخره، هدفمندي يارانه ها برخلاف آنچه كه برخي به غفلت و شماري به شيطنت تبليغ مي كنند؛ «حذف يارانه ها» نيست، بلكه «ساماندهي يارانه ها و برخورداري همگان از يارانه هاي دولتي به تناسب درآمد آنها» است. دشمنان بيروني اگرچه براي سوءاستفاده تبليغاتي از مراحل اوليه اجراي طرح هدفمندي يارانه ها كه به طور طبيعي با اندك دشواري هاي آغازين همراه است، گوش خوابانده اند و علاوه بر بوق هاي تبليغاتي غرب، دنباله هاي داخلي خود را نيز به كار گرفته اند ولي نه فقط اقتصاددانان آمريكايي و اروپايي، بلكه مقامات سياسي و مراكز استراتژيك غرب، نظير «آمريكن اينترپرايز»، «شوراي روابط خارجي آمريكا» و لابي صهيونيست ها در آمريكا- آيپك- نيز انكار نمي كنند كه «جهش اقتصادي» و «گام بلند در ساماندهي و بهينه سازي مصرف» نتيجه قطعي اجراي اين طرح خواهد بود.
دومينيك گيلوم، اقتصاددان برجسته و بلندآوازه غربي با اشاره به منابع و ذخاير سرشار كشورمان مي گويد «ايران با برخورداري از ثروت فراوان ملي و بدهي اندك خارجي، هفدهمين اقتصاد بزرگ دنياست ولي اين ثروت انبوه آنگونه كه بايد، مديريت نمي شود.» گيلوم در ادامه تحليل خود كه در سايت آنلاين صندوق بين المللي پول- IMF- آمده است، به طرح هدفمندي يارانه ها اشاره مي كند و آن را گامي بلند براي مديريت علمي و روزآمد ثروت ملي در جمهوري اسلامي ايران ناميده و مي نويسد «با هدفمندي يارانه ها در ايران، اگرچه قيمت برخي كالاها و از جمله حامل هاي انرژي در مرحله اول افزايش مي يابد ولي بعدها با افزايش قيمت هاي بين المللي كه شامل حامل هاي سوخت نيز خواهد شد، اقتصاد ايران و برخورداري مردم از آن رونق مي گيرد.» وي در ادامه تحليل اقتصادي خود مي نويسد «طرح هدفمندي يارانه ها در ايران به گونه اي هوشمندانه تدوين شده و مولفه هاي قانوني قابل اجرا و قابل قبولي در آن پيش بيني شده است» و مي افزايد «50درصد درآمد حاصل از هدفمندي يارانه ها در همان سال اول اجراي اين طرح به خانواده ها باز گردانده مي شود و جاي خالي ناشي از كاهش برخي از يارانه ها به طور كامل جبران مي شود و خانواده ها برخلاف گذشته كه اختياري در هزينه كردن يارانه ها به دلخواه خود نداشتند، مي توانند انتخاب كنند كه اين مبلغ را به خريد چه چيزي و چه كالا و يا خدماتي اختصاص دهند». توضيح بيشتر آن كه، قبل از طرح هدفمندي يارانه ها، به عنوان مثال؛ همه مصرف كنندگان بنزين، از يارانه مساوي دولتي و از كيسه بيت المال برخوردار بوده اند. در اين حالت آن بخش از توده هاي عظيم مردم - چه شهري و چه روستايي- كه اتوموبيل شخصي ندارند، بي آن كه بخواهند و يا راضي باشند، هزينه بنزين دارندگان خودروهاي شخصي را پرداخت مي كنند، يعني از بيت المال كه متعلق به آنهاست پرداخت مي شود. آيا عادلانه است؟!... چرا بايد فلان كشاورز روستايي و يا كارگر و اقشار مستضعف، هزينه بنزين فلان ثروتمند را كه مثلاً چند خودرو در اختيار دارد، پرداخت كنند؟ البته، در اين هدفمندي، بنزين مصرفي خودروهاي عمومي مستثنا شده است.
به آمار زير توجه كنيد؛
- 9درصد سوخت جهان در ايران كه داراي يك درصد جمعيت جهان است، مصرف مي شود. و به قول «رومان زيتك» يكي از اقتصاددانان آمريكايي، از جيب كساني كه خودرو ندارند بيرون آمده و به هدر مي رود. رومان زيتك مي گويد؛ «براي درك اين ناهنجاري ، كافي است در خيابان هاي تهران و يا برخي ديگر از شهرهاي بزرگ ايران حضور پيدا كنيد، وقتي در تهران قدم مي زنيد از فراواني خودروهاي تك سرنشين تعجب مي كنيد. پديده اي كه براي جمعيت 12 ميليوني تهران- كه اكثر آنان اتوموبيل ندارند- فقط آلودگي غيرقابل تحمل هواي تنفسي آنها را به ارمغان مي آورد... برخي از روزها، شما حتي نمي توانيد، كوههاي زيباي اطراف تهران را تماشا كنيد». اين سهم توده هاي مردمي است كه خودرو ندارند ولي هزينه بنزين ديگران را مي دهند!
- مصرف سرانه انرژي در ايران با جمعيت 70 ميليوني، براي هر نفر بيش از 5 برابر مصرف سرانه اندونزي با 225 ميليون جمعيت، 4 برابر هند با جمعيت يك ميليارد و 122 ميليون نفر و 2 برابر چين با يك ميليارد و 300 ميليون جمعيت است!... مابه التفاوت اين آمار و ارقام را به تناسب ميزان جمعيت محاسبه بفرمائيد مغزتان سوت مي كشد .حالا اين مابه التفاوت را به تومان تبديل كنيد... اين مبلغ كلان و نجومي از بيت المال هزينه مي شود. يعني از كيسه اي كه متعلق به 70 ميليون ايراني است و فقط يك اقليت از آن بهره مي برند. كدام انسان عاقل، دلسوز ، مردمي و خواهان پيشرفت و سربلندي اين مرز و بوم مي تواند با ادامه اين ناهنجاري موافق باشد؟!
3- بنزين فقط يك نمونه است و انتخاب اين نمونه در يادداشت پيش روي به اين علت است كه سهميه بندي بنزين بخشي از طرح هدفمند كردن يارانه ها بوده و خوشبختانه با موفقيت نسبتاً چشمگيري روبرو شده و نتيجه آن مي تواند زمينه اي براي ارزيابي ادامه طرح مورد اشاره باشد. اكنون به ارقام زير توجه كنيد؛
- با اجراي طرح سهميه بندي بنزين از تيرماه 1386 تا پايان اسفندماه سال 1388 به طور متوسط، روزانه 20، 22 و 34 ميليون ليتر و در مجموع بيش از 27 ميليارد ليتر بنزين صرفه جويي شده است.
- اگر سامانه هوشمند سهميه بندي بنزين اجرا نمي شد، ميزان مصرف اين حامل انرژي در سال جاري به 100 تا 120 ميليون ليتر در روز مي رسيد.
- قبل از سهميه بندي بنزين، تعداد قابل توجهي از شركت هاي خصوصي، حجم فراواني از بنزين را به منظور تبديل آن به فرآورده هاي ديگر تحويل مي گرفتند ولي بعد از سهميه بندي هنگامي كه دولت از آنها خواست با ارائه فاكتور و شفاف كردن موارد مصرف براي ادامه دريافت بنزين مورد نياز مراجعه كنند، تنها چند شركت حاضر به مراجعه شدند و بررسي هاي بعدي نشان داد كه بنزين هاي دريافتي به بهاي قبل از سهميه بندي -بخوانيد به بهاي مفت- را به جاي تبديل به فرآورده هاي اعلام شده، به كشورهاي ديگر قاچاق مي كرده اند. يعني مردم كوچه و بازار و مخصوصاً اقشار مستضعف سهم خود را از بيت المال مسلمين به قاچاقچيان بنزين تحويل مي دادند!! گفتني است كه مابه التفاوت حاصل از پيشگيري اين غارتگري معادل 5/1 ميليارد تومان در روز بوده است.
به گزارش موسسه امنيت جهاني آمريكا- IAGS- توجه كنيد؛ در اين گزارش آمده است، «جمهوري اسلامي ايران با طرح هدفمندي يارانه ها در بخش انرژي و مخصوصاً بنزين، به مقابله با تحريم هاي اقتصادي آمريكا برخاسته و بايد اعتراف كرد كه پيروز اين مقابله بوده است».
4- اكنون به دو نمونه ياد شده در صدر اين يادداشت باز مي گرديم. و اين پرسش را پيش مي كشيم كه آيا طرح هدفمندي يارانه ها به اعتراف دوست و دشمن، اولين گام ضروري براي يك جهش اقتصادي و به نفع ملت نيست؟ اگر چنين است- كه هست- آيا حمايت اين طرح و كمك به دولت براي عملياتي كردن آن وظيفه شرعي، ملي و منطقي همه مسئولان و تمامي دلسوزان و مردم دوستان نيست؟! مگر نه اين كه اجراي اين طرح، خواسته بر زمين مانده همه دولت ها طي سه دهه اخير بوده است؟ اين خواسته اگرچه در دهه اول انقلاب به علت مسائل خاص مربوط به جنگ فرصت عملياتي شدن نداشت ولي دولت هاي سازندگي و اصلاحات ضرورت اجراي آن را نه فقط انكار نمي كردند، بلكه بر اين ضرورت تاكيد نيز داشتند، اما متاسفانه بنا به عللي - كه همه آنها منطقي نبود- پاي در ميدان عمل نمي گذاشتند و انجام اين وظيفه خطير به دولت كنوني واگذار شده است. دولتي كه نشان داده است منافع ملي را در صدر اهداف خود دارد و آن جا كه پاي خدمت به ملت در ميان باشد نه فقط از وسوسه خناسان بيروني و نق زدن دنباله هاي داخلي آنها نمي هراسد، بلكه آن وسوسه ها و اين نق زدن ها را به فرموده حضرت امام راحل(ره) و خلف حاضر او، نشانه كارآمدي كار تلقي مي كند.
5- و بالاخره در اين ميان نبايد و نمي توان از ضرورت همكاري صميمانه همه قوا و تمامي مسئولان، لزوم توجه به پيشنهادات دلسوزان- هر چند منتقد-، روشنگري براي مردم و مخصوصاً مقابله جدي با سوءاستفاده كنندگان و اخلال گران، غفلت ورزيد. آن هم در حالي كه دشمنان تابلودار بيروني و فتنه گران داخلي وابسته به آنها، از هيچ تلاشي براي توهم پراكني و كارشكني در اجراي اين طرح شكوفايي آفرين دريغ نمي ورزند. بديهي است كه مردم از دشمنان بيروني و دروني انتظاري ندارند، اما به يقين، ناهمراهي كساني را كه از آنان توقع همدلي دارند و ناهمدلي آناني كه بايد همراه باشند و... را نمي پسندند و انتظارشان از همه مسئولان دلسوز آن است كه اگر در برخي از زمينه ها با دولت اختلاف نظر هايي دارند - كه مي تواند طبيعي و منطقي نيز باشد - در اين مقطع حساس، نظرات را به دست اندركاران اجراي طرح منتقل كنند و براي تحقق اين طرح كارآمد، به دولت ياري برسانند.
حسين شريعتمداري

 



رهبر فرزانه انقلاب ،امروز در سرزمين خون و قيام

قم- خبرنگار كيهان:
در صبحدم ميلاد هشتمين خورشيد ولايت، مردم انقلابي شهر خون و قيام در جوار كريمه اهل بيت(ع) ميزبان خورشيد انقلاب خواهند بود.
قم امروز، حال و هواي ديگري دارد، مردم اين ديار از آغاز دهه كرامت كه مصادف با ميلاد كريمه اهل بيت(ع) است تا پايان اين دهه مبارك كه مصادف با سالروز ميلاد امام رضا(ع)، براي ديدار با رهبر معظم انقلاب لحظه شماري مي كنند.
مراجع معظم تقليد، بزرگان حوزه، طلاب، دانشگاهيان، اقشار مختلف مردم شهر قم و زائران اين شهر مقدس خود را آماده پذيرايي از ميهماني عزيز كرده اند كه خير و بركت با او همراه و همزاد شده است.
امروز هفته ها انتظار به سر مي آيد و چشمان مردم ولايتمدار شهر خون و قيام پرچمدار عصر ظهور را چون نگيني درخشان با شور و اشتياق فراوان احاطه خواهند كرد و برگي درخشان بر افتخارات استان قم همچون گذشته خواهند افزود.
برخي از برنامه هاي سفر
رهبر انقلاب به قم
مسئول ستاد تبليغات استقبال از رهبر معظم انقلاب در قم، تعدادي از برنامه هاي سفر ايشان به استان را اعلام كرد.
حجت الاسلام محمدحسن نبوي ادامه داد: رهبر معظم انقلاب ساعت 8 صبح امروز (سه شنبه) از تقاطع كمربندي قم- كاشان به خيابان 19 دي وارد شهر قم خواهند شد و سرتاسر خيابان 19 دي تا ميدان آستانه مسير استقبال از ايشان خواهد بود كه ايشان پس از پايان مراسم استقبال در ميدان آستانه به سخنراني خواهند پرداخت.
وي در مورد برنامه ديدارهاي رهبر انقلاب گفت: ايشان صبح فردا 28 مهر در شبستان امام خميني(ره) حرم مطهر با خانواده شهدا و ايثارگران ديدار خواهند داشت و صبح روز پنجشنبه 29 مهر در همين مكان، ديدار عمومي با طلاب حوزه علميه خواهند داشت.
نبوي ادامه داد: ديدار ايشان با اعضاي جامعه مدرسين حوزه علميه قم و شوراي عالي حوزه علميه نيز روز شنبه اول آبان برگزار خواهد شد و ديدار ايشان با بسيجيان استان در صبح روز يكشنبه دوم آبان در شبستان امام خميني(ره) برگزار مي شود؛ ضمن اينكه ايشان يكشنبه شب ديداري با فضلا و اساتيد حوزه هاي علميه در مدرسه فيضيه خواهند داشت.
وي گفت: رهبر انقلاب روز دوشنبه سوم آبان نيز با طلاب غيرايراني مقيم قم و روز سه شنبه چهارم آبان با جوانان و دانشجويان استان قم ديدار خواهند داشت و روز چهارشنبه پنجم آبان هم اعضاي هيئت دولت و مسئولان استان نشستي مشترك در حضور ايشان خواهند داشت.
گفتني است به گزارش خبرنگار ما شهردار قم از بازديد رهبر انقلاب اسلامي در سفر خود به قم از پروژه مسير حرم جمكران خبر داد.
عابديني پور افزود: از رهبر معظم انقلاب به طور رسمي دعوت شده كه از پروژه مستقيم حرم جمكران بازديد كنند.
گفتني است امضاي طومار «ميثاق با ولايت تا شهادت» توسط مردم انقلابي قم و انتشار شجره نامه رهبر معظم انقلاب توسط مديركل اوقاف و امور خيريه استان قم از حاشيه هاي سفر رهبر معظم انقلاب به استان قم به شمار مي رود.
تعطيلي دروس حوزه
در روز استقبال از رهبر انقلاب
به گزارش ايسنا، حجت الاسلام والمسلمين عباسي، با اشاره به سفر امروز رهبر معظم انقلاب به قم و شور و هيجان عامه مردم به خصوص طلاب براي استقبال از ايشان، اظهار داشت: در زمان استقبال ولي امر مسلمين كليه دروس حوزه علميه قم تعطيل خواهد بود.
بنابر اين گزارش معاون آموزش مركز مديريت حوزه هاي علميه خواهران نيز از تعطيلي دروس بانوان طلبه در روز ورود رهبر معظم انقلاب به قم خبر داد و گفت: با برنامه ريزي هايي كه شده استقبال بي نظيري از معظم له صورت مي گيرد و دروس مدارس علميه خواهران استان قم در روز ورود ايشان به قم تعطيل خواهد بود.
آيت الله جعفر سبحاني صبح ديروز هنگام رفتن به درس خارج خودروي خود را با تصوير رهبر معظم انقلاب مزين كرده بود.
حضور رهبر انقلاب در قم
مايه مباهات است
حضرت آيت الله علوي گرگاني تشريف فرمايي رهبر معظم انقلاب به قم را اقدامي مبارك دانسته و افزود: حضور رهبر معظم انقلاب مايه مباهات و خير و بركت است.
وي در جمع دانش آموزان دبيرستان شاهد اراك با اشاره به نقش شهدا در طول دوران دفاع مقدس گفت: در طول 8 سال جنگ تحميلي، شهدا نقش موثري در احياي انقلاب و نظام اسلامي داشتند بنابراين انقلاب از بركت خون شهدا است.
اين مرجع تقليد با بيان اين كه رهبري و مراجع تقليد و روحانيت دوستدار جوانان هستند، ادامه داد: امام زمان(عج) نيز جوانان را دوست مي دارند پس همواره به توصيه آن حضرت عمل كنيد.
همچنين آيت الله «عباس كعبي» عضو خبرگان رهبري سفر رهبر انقلاب اسلامي به شهر مقدس قم را سفري تاثيرگذار و تاريخي در عرصه هاي مختلف عنوان و آن را عامل تقويت انگيزه ها و دميدن روحي تازه در تحولات حوزه هاي علميه توصيف كرد.
حجت الاسلام و المسلمين «محسن غرويان» استاد حوزه علميه، نيز سفر رهبر معظم انقلاب اسلامي به قم را همراه با بركات و دستاوردهاي مهمي در آينده ارزيابي مي كند و درباره موضوع تحول در حوزه نيز گفت: ايشان كه در متن مسايل اجرايي كشور و مديريتي و نيز پياده سازي احكام اسلامي هستند، بهتر از هر كسي مي توانند در تعيين موضوعات درسي و محتواي كتب حوزوي، اثرگذار باشند.
حجت الاسلام والمسلمين «احمد مبلغي» رئيس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي نيز اين سفر را مايه بركات فراوان براي شهر قم دانست و حضور رهبر معظم انقلاب در ميان حوزويان و مباحثي مانند تحول در حوزه رامهم ارزيابي كرد.
حجت الاسلام والمسلمين «مدبر» از روحانيان و مدرسان حوزه علميه نيز با اشاره به اهميت سفر رهبر فرزانه انقلاب به قم افزود: موضوع تحول در حوزه، بويژه در بخش تفكر و انديشه، نيازمند فضاي تقابل و تضارب آراء است كه ايجاد چنين فضايي در حوزه كار چندان ساده اي نيست كه رهبر معظم انقلاب مي توانند اين قدم مهم را بردارند.
سفر رهبر انقلاب بركات ويژه اي براي مردم و حوزويان قم دارد
رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه قم گفت: مردم، حوزه و حوزويان براي سفر رهبر معظم انقلاب به قم لحظه شماري مي كنند.
به گزارش ايسنا، آيت الله محمد يزدي با اشاره به سفر حضرت آيت الله العظمي خامنه اي به قم افزود: مقام معظم رهبري در ديدارهاي قبلي با حوزويان و جامعه مدرسين و در ملاقات هايي كه با شخصيت هاي حوزوي داشتند نسبت به وضعيت حوزه رهنمودهاي خاصي داشتند كه رهنمودهاي تكميلي ايشان در پيشبرد حوزه هاي علميه نقش شاياني خواهد داشت و اين سفر غير از بركاتي كه براي استان و مردم قم و كشور خواهد داشت براي حوزه نيز بركات ويژه اي دارد.
بسياري از شبهات و توهمات دشمنان با سفر رهبر انقلاب خنثي مي شود
عضو هيئت رئيسه مجلس گفت: سفر رهبر انقلاب به قم از نظر سياسي نيز آثار خوبي دارد و در مقطع كنوني كه برخي دشمنان به دنبال ايجاد شبهه در كشور هستند اين سفر مي تواند خنثي كننده بسياري از شبهات و توهمات باشد.
نماينده تبريز يادآور شد: سفر ولي امر مسلمين به استان قم هم از لحاظ زماني و هم از نظر ضرورت عقلاني سفري با ارزش است و مردم اين استان بي صبرانه منتظر حضور مقام معظم رهبري در شهر خود هستند.
محمدحسين فرهنگي افزود: حضور پربركت رهبر معظم انقلاب در اين پايگاه و شهر مقدس، مهم و تاريخي بسيار مغتنم و ارزشمند خواهد بود.
حوزه هاي علميه قم تشنه ديدار
با رهبر انقلاب هستند
رئيس مركز بزرگ اسلامي مهاباد، گفت: حوزه هاي علميه قم تشنه حضور رهبر انقلاب هستند.
حجت الاسلام والمسلمين «سعيد عسكري» در آستانه سفر رهبر معظم انقلاب به قم، ازآن به عنوان يك سفر تاريخي ياد كرد و افزود: شور و شوق حاصل از اين سفر از چند روز گذشته شهر قم و اقشار مختلف مردم اين شهر را فرا گرفته و استقبالي كه از ايشان به عمل خواهد آمد، بسيار پرشور خواهد بود.
وي، ديدار با علما و روحانيون، مراجع عظام و ساير اقشار مردم در اين سفر را از حيث تاثيرگذاري در تمامي ابعاد حايز اهميت خواند و تاكيد كرد: اين سفر اثرات خوب خود را خواهد گذاشت.
حجت الاسلام عسكري گفت: اين سفر نسبت به ديگر سفرهاي رهبر فرزانه انقلاب، تفاوتهاي فاحش و اثرات مثبت بسياري در بعد ملي و فراملي خواهد داشت.
وي اظهار داشت: شهر قم، شهري است كه حرم حضرت فاطمه معصومه(س) در آنجا واقع شده و با توجه به شرايط زماني كه در آن قرار داريم، مردم منطقه، روحانيون و طلاب حوزه هاي علميه، تشنه حضور رهبر معظم انقلاب هستند.
در همين رابطه آيت الله عبدالنبي نمازي از اعضاي جامعه مدرسين حوزه علميه قم و عضو مجلس خبرگان رهبري، در گفت وگو با رسا، با اشاره به سفر مقام معظم رهبري به استان قم، اين سفر را در ابعاد مختلف داراي دستاوردها و بركات فراوان براي شهر مقدس قم و حوزه هاي علميه ارزيابي كرد.
همچنين حجت الاسلام والمسلمين علي بنايي نماينده مردم قم در مجلس شوراي اسلامي كه درباره سفر رهبر معظم انقلاب به اين استان با فارس گفت وگو مي كرد، اظهار داشت: مردم قم بي صبرانه منتظر تشريف فرمايي رهبر فرزانه انقلاب هستند و براي حضور حضرت آقا لحظه شماري مي كنند.

 



منظور (گفت و شنود)

گفت: كروبي طي سخناني در جمع تعدادي از هوادارانش، خود را با «ابوذر» مقايسه كرده است!
گفتم: ابوذر كه - نستجير بالله- از شهرام جزايري رشوه هاي چند صد ميليون توماني نمي گرفت!
گفت: چه عرض كنم؟!
گفتم: جناب ابوذر كه - العياذ بالله- دنيا طلب نبود و براي كسب قدرت، خودش را به معاويه و عمروعاص آن روزها يعني آمريكا و اسرائيل و انگليس اين روزها، نمي فروخت!
گفت: باز هم چه عرض كنم؟!
گفتم: حضرت ابوذر كه - نستجيربالله- به خاطر خوش رقصي براي دشمنان اسلام از سركردگان كفر و پليدي، مرحبا و آفرين دريافت نمي كرد! با منافقين هم كاسه نمي شد! با بهايي ها فالوده نمي خورد! مباني اسلام را نفي نمي كرد! و...
گفت: پس بايد از شيخ اصلاحات پرسيد كه شايد جناب «ابوذر» را با معاويه و اشعث بن قيس و عبدالله بن ابي و مروان حكم اشتباه گرفته است!
گفتم: اگر اين سؤال را از او بپرسي، احتمالا به روال مناظره هاي تلويزيوني اش در دوران انتخابات، خواهد گفت؛ عرض شود كه بله! منظور بنده هم، همين بود!

 



ساعت 3 تا 6 بعد از ظهر: 33110065
تمام ساعات شبانه روز:33916546
سامانه پیام کوتاه: 30002323

كيهان و خوانندگان
در آستانه تشريف فرمايي آقا به قم؛
آواز خوش ترانه اي مي آيد
خوش حالي بي كرانه اي مي آيد
با شور و شعف چلچله ها مي خوانند
سيدعلي خامنه اي مي آيد
4423---0919
¤ شايد چند سال پيش شايعه حمله نظامي آمريكا به كشورمان در دل بعضي از مرعوبين ترس و نگراني ايجاد مي كرد ولي امروز اين جنگ رواني آمريكايي ها با تمسخر روبرو مي شود. اين وضعيت بيانگر آن است كه ايران اسلامي از مرحله تهديدپذيري عبور كرده است. اقتدار بدست آمده كه حاصل تلاش مسئولين و ايستادگي ملت است نياز به قدرداني و تشكر دارد.
1648---0915
¤ مشاهده برخورد ددمنشانه آمريكايي هاي صهيونيست با اسيران فلسطيني و گستاخي هايي مانند آتش زدن قرآن دل هر انسان آزاده اي را به درد مي آورد. وقت آن رسيد كه همه عدالت طلبان جهان با وحدت كلمه و اقدام انقلابي به زندگي اين جرثومه هاي فساد در روي زمين پايان بدهند.
5790---0913
¤ قرار بود افزايش قيمت ها فقط توسط كارگروه تعيين شده صورت بگيرد و سپس اعلام بشود ولي متاسفانه در افزايش قيمت بليت هواپيما و قطار به اين قانون عمل نشد و اين كار بدون نظر كارگروه و سرخود انجام گرفت كه جاي بررسي و تجديدنظر دارد.
5217---0919
¤ ادعاي تهديد تروريستي عليه اروپا كه اخيرا اعلام شد كاملا هدفمند و براي انحراف افكار عمومي از بحرانهاي شديد اقتصادي و اجتماعي است البته آنها ثابت كرده اند براي رسيدن به اهداف شوم خود حتي از جان شهروندان خود نيز مي گذرند همانطور كه در 11 سپتامبر اين كار را كردند.
2282---0916
¤ استقبال باشكوه مردم لبنان از رئيس جمهور نشان از واقعيت هايي است كه حاكي از سقوط تدريجي رژيم صهيونيستي در منطقه است و حتي استكبار جهاني هم توانايي نجات اين رژيم جعلي را ندارد.
كاشاني
¤ در اخبار آمده بود كه تربيت بدني براي ژيگول كردن ورزشكاران هزينه ميليوني مي كند ولي امثال بنده كه جانباز شيميايي هستيم در درمان خود مشكل داريم و بخش مهمي از هزينه درمان را خودمان مي پردازيم. آيا اين جانبازان به اندازه ورزشكاران براي آب و خاك كشور زحمت نكشيده اند.
فخرالساعه
¤ اگر اطلاعات شما كيهاني ها در خصوص 6 نفر عضو مافياي طلاي كشور در اختيار قوه قضائيه مي باشد پس چرا مسئولين اين قوه به موضوع رسيدگي نمي كنند؟
3898---0912
¤ آقاي افتخاري خواننده متعهد و مشهور كشورمان با حالت بغض از اينكه بخاطر احترام به رياست محترم جمهوري عده اي در دانشگاه براي دختر ايشان مزاحمت ايجاد مي كنند اعتراض داشت. بنده عرض مي كنم فتنه گران و عوامل مزدور بيگانه با اين كار خود به مردم نشان دادند كه گروه فشار چه كساني هستند. پس بي جهت آدرس غلط ندهند.
صادقي
¤ با توجه به شروع طرح هدفمندي يارانه ها متاسفانه در روز روشن شاهد احتكار افراد فرصت طلب هستيم كه ضمن مراجعه به بنگاهها به دنبال اجاره منزل جهت تخليه بار هستند تا در فرصت مناسب با تزريق آن به جامعه به سود كلان برسند. شايسته است مسئولين دولتي با جديت و هوشمندي مراقب سوءاستفاده كنندگان باشند و دستگاه قضايي نيز با برخورد قهرآميز مانع تلاش سوء آنها شوند.
سينكي
¤ تصميم شوراي عالي ترافيك مبني بر ممنوعيت تردد موتورسيكلت ها در طرح ترافيك پايتخت كشور تصميمي بجا و منطقي است. رها بودن اين نوع وسايل نقليه در طول چند سال اخير باعث شده جان و مال عابرين در خطر قرار بگيرد و رانندگان اتومبيل ها نيز در حين رانندگي آرامش نداشته باشند.
9654---0912
¤ كميته امداد شهرستان چرداول در استان ايلام در پرداخت مستمري طرح شهيد رجايي خلف وعده هاي متعدد مي كند. درخواستم اين است كه در اين مورد اطلاع رساني شود تا مشكل مرتفع گردد.
3734---0918
¤ پله برقي خروجي مترو فردوسي خراب است و براي مردم بويژه بيماران ايجاد زحمت مي نمايد مسئولين رسيدگي نمايند.
5608---0912
¤ با توجه به مطالب غني و جذاب صفحه فرهنگ مقاومت در هفته دفاع مقدس درخواست مي شود با توجه به اثرگذاري آن نسبت به ادامه چاپ اين صفحه همچنان ادامه دهيد.
9435---0911
¤ دو سال است كه براي طرح مسكن مهر پول پرداخت كرده ايم. اما متأسفانه هيچ پيشرفتي در كار رخ نداده است.
سهيلا گزاني
¤ يك فرهنگي هستم كه حدود 5 ماه است بابت بيمه طلايي از حقوقم كسر مي شود ولي تاكنون بيمه به دستم نرسيده است.
فروزان مصوي از همدان
¤ چرا ادارات و شركت هاي دولتي، برخلاف گفته مسئولان دولت اقدام به استخدام نيروهاي شركتي نمي كنند؟
آذرگنبد آبي
¤ چرا سازمان حج و زيارت برخي كودكان و نوجوانان را كه هنوز به سن تكليف هم نرسيده اند در اولويت حج تمتع قرار داده، اما بسياري از سالمندان را در اولويت هاي انتهايي؟ از مسئولان اين سازمان خواهشمند است تجديدنظر شود.
يك سالمند
¤ اتوبوس هاي بي آرتي خط راه آهن- تجريش خارج از ايستگاه نيز توقف كرده و موجب اتلاف وقت فراوان مسافران مي شوند. لطفاً رسيدگي شود.
حسيني
¤ اتوبوس هايي كه به بخش خصوصي داده شده است در برخي از مسيرها رعايت قوانين را نمي كنند به طوري كه هر ايستگاه كه دلشان بخواهد مي ايستند و هر جا كه مسافري دست تكان دهد حتي اگر در خارج از ايستگاه باشد مسافر سوار مي كنند. بارها اين موضوع را با سامانه 137 و 1888 شهرداري در ميان گذاشته ام اما هيچ نتيجه اي نگرفته ام.
سعيدي
¤ ايجاد شغل براي جوانان بيكار و فراهم ساختن امكانات و مقدمات ازدواج براي آنان در مقايسه با ساخت ورزشگاه اولويت بيشتري دارد.با وجود روشني موضوع متأسفانه آنگونه كه بايد و شايد بودجه ها به سمت اشتغال زايي و ازدواج جوانان سوق داده نمي شود، چرا؟
0046---0912
¤ مطالب و نكته هاي ستون گفت وشنود قابل استفاده و عبرت آموز است. از نويسنده اين ستون كمال تشكر را داريم كه با انتخاب سوژه هاي مناسب نكات ظريفي را يادآوري مي كنند.
5834---0912
¤ وقت آن رسيده كه در مقطع تحصيلي دبيرستان پروتكل هاي صهيونيسم جهاني با شرح تفسير آن بعنوان درس دشمن شناسي در دروس دبيرستان گنجانده شده و يك به يك تدريس شود.
2016---0912
¤ مطالبات ناشي از نظام هماهنگ بازنشستگان چرا پرداخت نمي شود؟
يك بازنشسته
¤ به كساني كه مرتب مأيوسانه مي گويند پول و يا اقتصاد كشور ضعيف است، جواب بدهند پس چرا دشمنان از اين وضع ايران اظهار خوشحالي نمي كنند بلكه سخت ناراحت و عصباني هستند. در ضمن بايد گفت قدرت يك كشور فقط در پول خلاصه نمي شود.
2917---0937
¤ خط اتوبوسراني ميدان شهيد كلاهدوز- شهرك شهيد مطهري هر شب رأس ساعت 21 تعطيل مي شود در حالي كه در تابلو خط مذكور ساعت پاياني 30/21 اعلام گرديده است لطفاً رسيدگي شود.
3092---0912
پاسخ روابط عمومي شهرداري منطقه 8
در پاسخ به مطلب مندرج در مورخ 11/7/89 درخصوص ميدان نبوت به اطلاع مي رساند. «با توجه به اهميت خاص ميدان نبوت و استفاده زياد مردم از اين ميدان لزوم بهسازي آن توسط مديريت شهري در دستور كار قرار گرفت و در نهايت طرحي با در نظر گرفتن كليه عوامل دخيل در شكل گيري ميدان از آغاز تاكنون توسط سازمان زيباسازي شهر تهران تهيه گرديد و عليرغم اجراي كارهاي عمراني تمهيدات لازم جهت حفظ درختان در نظر گرفته شد و مشكل بيولوژيكي خاصي براي درختان ميدان بوجود نيامده است.»
پاسخ روابط عمومي شركت توزيع نيروي برق تهران بزرگ
در پاسخ به مطلب مندرج در شماره مورخ 22/6/89 با عنوان «قطع برق» محدوده خيابان 64 غربي شهرك والفجر در يوسف آباد به آگاهي مي رساند: قطعي برق در محدوده فوق بر اثر ايجاد مشكل فني در شبكه برق رساني بوده كه در حال حاضر مشكل مرتفع و محل از جريان برق پايداري برخوردار مي باشد.»
 



روزنامه پرسه اتريش: اشتون دنبال ايران راه افتاده است

يك روزنامه اتريشي خطاب به كاترين اشتون نوشت: اين قدر در مورد مذاكره با ايران عجله نكنيد و به دنبال ايراني ها راه نيفتيد.
كريستين اولچ تحليلگر روزنامه پرسه اتريش نوشت: به نظر مي رسد خانم اشتون و سخنگويش با گذشت ماهها سكوت، فشار زيادي را براي تعيين زماني پيشنهادي براي تداوم مذاكرات با ايران متحمل شده اند.
وي همچنين از اشتياق زايدالوصف اروپا براي آغاز مذاكره با ايران خبر داد و افزود: بيان اين علت كه چرا دفتر نماينده سياست خارجي اتحاديه اروپا پيش از آنكه مقامات تهران دعوت گروه مذاكره كننده با ايران را بپذيرند برگزاري احتمالي گفتگوها در نوامبر آينده و در وين پايتخت اتريش را بر سر زبانها مي اندازد سخت و دشوار است. چرا خانم اشتون با تاكيد بر اظهارنظر پيش دستانه و شتابزده خود در اعلام زمان مذاكرات، مستاصل و درمانده دنيا را به دنبال ايرانيها مي اندازد.
تحليل گر روزنامه اتريشي در پايان طرف هاي اروپايي را شكست خورده مذاكرات دانسته و تاكيد مي كند: تاكنون در قالب يك ديپلماسي بتني بيشمار قرار ملاقات هاي ناموفق با تهران برگزار و مستندسازي شده است. دولت ايران هنوز حاضر نيست دست از مواضع خود بردارد با اين حساب كسي كه با چنين دولتي قصد مذاكره دارد در واقع هم وقت خود را تلف و هم موضعش را تضعيف مي كند.

 



وقتي پاچه خوار معاويه ادعا مي كند كه ابوذر است! (خبر ويژه)

توهم «ابوذر» بودن از بهاءالله مهاجراني و كديور افندي به كروبي هم سرايت كرد.
كروبي در ديدار چند روزنامه نگار زنجيره اي با اشاره به اين گفته كه «اگر رهبري نبود، برخي ياران انقلاب، انقلاب را منحرف مي كردند» اظهار داشت: من فكر مي كنم منظور گوينده بيشتر به آقاي هاشمي و بنده است. اينها مي خواهند افرادي را از تاريخ انقلاب حذف كنند در حالي كه اين افراد در هر صفحه اي از تاريخ انقلاب كه باز كنند، حضور دارند. البته بنده معتقدم از اين اظهارات مي شود 2 برداشت نمود. اول اينكه ياران انقلاب در جريان حوادث سخت پس از آن كم آوردند و از ادامه راه آن ناتوان شدند، مانند طلحه و زبير در صدر اسلام! دومين برداشت از اين سخن اين است كه اكنون سرنوشت كشور به دست نامحرمان و نااهلان افتاده و ياران انقلاب در مقابل اين انحراف از جمهوريت و اسلاميت، ايستادگي كرده اند. مانند ابوذر غفاري! حالا مردم بايد قضاوت كنند كه كدام برداشت از اين سخن درست است.
فارغ از نبوغ منحصر به فرد كروبي در مقايسه خود با آقاي هاشمي رفسنجاني كه مشابه آن در ادعاي همزمان تقلب از سوي وي در كنار موسوي رخ داد (نسبت 330هزار رأي به 13 ميليون)، جا دارد از نامزد ناكام آراي باطله پرسيده شود اولا آيا هر كس كه نامش در اوراق تاريخ ماند، نشانه سلامت و انقلابي گري اوست. يعني مثلاً نام يزيد و عمرسعد و شمر و مروان و وليد كه در تاريخ مانده سند حقانيت آنهاست؟ ثانياً آيا غير از اين است كه ابوذر در برابر اشرافيگري و غارتگري فاسقان و فاسداني چون وليد و مروان و... ايستاد و جان گرامي خود را بر سر اين راه گذاشت، حال آن كه شما يك قلم كوچك سابقه رفاقت با مفسد و غارتگري چون شهرام جزايري را داريد كه چند صد ميليون پول بي زبان را در حلقوم شما ريخت. ابوذر اسوه تواضع و راست گويي بود و شما مجسمه شهرت طلبي و جاه طلبي ولو به قيمت دروغ بافي و با منطق دروغ هر چه بزرگ تر، جالب توجه تر! در تيم و ستاد و حاميان شما از طرفداران نامزدي هم جنس گرايان و بهائيان -سحرخيز و عبادي و كديور- پيدا مي شود تا غارتگران اقتصادي و مفسدان سياسي فراري. ابوذر هم بعد از رحلت پيامبر(ص) هرگز به آرمان هاي آن حضرت و جانشينش خيانت نكرد و شما، نامه ذلت بار و شرم آلود به شيخ مطرود امام و آلت دست منافقين ننوشتيد كه نوشتيد، عليه ولايت فقيه-بنيان فكري امام- موضع نگرفتيد كه گرفتيد، با گروهك هاي گوناگون ضدانقلاب و ضداسلام ائتلاف نكرديد كه كرديد، به خاطر خيانت ها به جبهه مسلمين از نشان دارترين دشمنان اسلام و سران جبهه استكبار، آفرين و مرحبا نگرفتيد كه گرفتيد.
آقاي كروبي فكر نمي كنيد كه ابوذر را با عبدالله بن ابي و ابوسفيان و معاويه و وليد يا اشعث بن قيس و ابوموسي اشتباه گرفته ايد؟!


 



چه بوي علفي مي آيد؟! (خبر ويژه)

تشتت و اختلاف بر سر تعريف به اصطلاح «جنبش سبز» در ميان طيف هاي گوناگون نفاق شدت گرفته است. اگرچه برخي از طيف هاي منافق تر اپوزيسيون مدعي طرفداري از قانون اساسي هستند تا بتوانند به رويكرد فريبكارانه ادامه دهند اما طيف ديگر اين جريان مي گويند اتفاقا مسئله اصلي اپوزيسيون همين قانون اساسي است.
اردشير اميرارجمند مشاور فراري موسوي در پاريس و در جمع گروهي از اعضاي اپوزيسيون گفت: از نظر من جنبش سبز يك جنبش تكثرگراست. بحث تكثر براي من بحثي جدي است، اصلا بحث تعارف نيست. بحث فروتني نيز به هيچ وجه نيست. سران جنبش به ويژه آقاي موسوي به اين مسئله بسيار مصر هستند پيشنهاد ما اين است كه حركت بايد در چارچوب قانون اساسي باشد. البته اين بحث را تفكيك مي كنم از اين كه آيا ما بايد به تك تك اصول قانون اساسي به يك ميزان باور داشته باشيم. اين دو با هم يكي نيستند.
اما مهرداد مشايخي عضو گروهك اتحاد جمهوري خواهان كه در آمريكا اقامت دارد به «جرس» گفت: قانون اساسي نمي تواند مبناي كار طيف هاي حاضر در جنبش قرار بگيرد. 8 سال حركت اصلاح طلبان شاهد مدعاست.
وي همچنين با اذعان به نقش و جايگاه ولايت فقيه در قانون اساسي جمهوري اسلامي اظهار داشت: اصولا موجوديت ولايت فقيه بر مبناي قانون اساسي فعلي است. ما چطور مي توانيم از اجراي بدون تنازل قانون اساسي صحبت كنيم در حالي كه بزرگترين مانع در برابر ما نقشي است كه قانون اساسي براي ولايت مطلقه فقيه قائل شده است؟ در ماه هاي آغازين جنبش، بحث ها روي ولايت فقيه متمركز بود اما حالا به نظر مي رسد اين بحث ها فروكش كرده است. ما چطور مي توانيم به اجراي بدون تنازل قانون اساسي برگرديم كه در واقع موجوديت ولايت فقيه را مي پذيرد؟
گفتني است بسياري از عناصر فعال اپوزيسيون به بويژه در خارج كشور اذعان كرده اند كه كمترين رويكرد به «تعريف» چيزي به نام جنبش سبز منجر به آشفتگي بيشتر در ميان جريان اپوزيسيون فراهم آمده از ضدانقلاب قديمي و منافقين جديد خواهد شد چرا كه اين جبهه اپوزيسيون، ملغمه اي از مدعيان اسلامگرايي و خط امام تا دشمنان اسلام و انقلاب و امام، سلطنت طلب ها، ماركسيست ها، لائيك ها، و ماترياليست ها و حتي گروه هايي چون سازمان مجاهدين خلق (منافقين)، پژاك و تندر با سوابق تروريستي مي شود.
تظاهر منافقين جديد به حمايت از قانون اساسي، حكايت همان مسلمان نمايشي است كه مي گفت من از همه عبادت ها و تكاليف ديني، فقط روزه را دوست دارم چون مي شود آن را خورد! بنابراين مي توان گفت كه دعواي دو سر اين طيف، صرفا دعواي عنب و استافيل است و سر آخر، هر دو جريان سدراه اصلي در برابر خود را قانون اساسي و اسلام مي دانند.

 



گاردين: ايران باعث شده اشغالگران عراق به بازي گرفته نشوند (خبر ويژه)

سفر نخست وزير عراق به تهران و دمشق، نشانه كمرنگ شدن نفوذ آمريكا و غرب در اين كشور اشغال شده است.
روزنامه گاردين ضمن درج اين تحليل تصريح كرد: سفر نوري مالكي به ايران و سفر چند روز پيش وي به سوريه، حاكي از مستحكم تر شدن ائتلاف دمشق، بغداد، تهران است.
روزنامه انگليسي معتقد است: ايران با ميانجي گري خود و همراهي ديگر همسايگان، توافقي را براي تشكيل دولت جديد در عراق پديد آورده است و اين به معناي كاهش بيشتر نفوذ آمريكا و غرب در كشوري است كه تبديل به متحد و حامي ايران شده است. اكنون جريان هاي گوناگون در عراق با تلاش ايران بر سر انتخاب نخست وزير به توافق رسيده اند و اين در حالي است كه آمريكا در پي كاهش حضور نظامي در عراق است.
گاردين همچنين مي نويسد: ايران همسايه عراق است و با شناختي كه از ظرفيت هاي موجود در اين كشور دارد، مي تواند به مراتب نقش موثرتري نسبت به آمريكا در وساطت ميان جريان هاي سياسي و حل اختلافات آنها ايفا كند.

 



چارلي چاپلين اين نقش را بهتر بازي مي كرد! (خبر ويژه)

شركت هاي چيني و بانك هاي اروپايي در كنار شركت ها و بانك هاي ديگر كشورها، تحريم هاي ايران را دور مي زنند.
روزنامه واشنگتن پست در گزارشي نوشت: دولت اوباما به اين نتيجه رسيده كه شركت هاي چيني با نقض تحريم ها، به بخش انرژي و فناوري موشكي و برنامه هسته اي ايران كمك مي كنند. به همين دليل دولت آمريكا به اين شركت ها هشدار داده بود و رابرت اينهورن مشاور ويژه وزارت خارجه را ماه گذشته به چين فرستاده است.
واشنگتن پست مي نويسد اينهورن فهرستي از شركت ها و بانك هاي چيني را در اختيار مقامات اين كشور قرار داده كه نشان مي دهد برخي مؤسسات چيني از تحريم هاي شوراي امنيت سازمان ملل متحد عليه ايران آگاهانه سرپيچي مي كنند. به گفته سازمان هاي امنيتي - اطلاعاتي آمريكا، برخي شركت هاي چيني با تهيه كردن مواد و قطعات لازم دست به ارسال فن آوري هسته اي و موشكي به ايران زده اند. در اين ميان بانك هاي چيني نيز در عقد قراردادها آن ها را ياري رسانده اند.
واشنگتن پست مي نويسد: برخي مؤسسات چيني در فروش «لوله و رشته هاي كربني» كه ساخت آنها به فن آوري بالايي نياز دارد، به ايران كمك رسانده اند. بر طبق اين گزارش اين قطعات در بهبود كار سانتريفيوژها به منظور غني سازي اورانيوم به كار گرفته مي شوند.
اين همكاري مستمراً جريان داشته است؛ بطور مثال يك شركت چيني در سال 2008 ميلادي «دستگاه اندازه گيري فشار» در سانتريفيوژها را به ايران فروخته است. اين دستگاه اندازه گيري «نقشي تعيين كننده» در كاركرد سانتريفيوژها دارد. در سال گذشته نيز يك شركت كوچك چيني در شهر بندري «داليان» براي جمهوري اسلامي دست به تهيه مواد بسيار حساس زده است، مانند «گرافيت»، «آلياژي از تركيبات تنگستن و مس»، «پودر تنگستن»، «آلياژهاي ويژه آلومينيومي» و فولادهاي بسيار سخت. تمامي مواد مذكور در صنايع اتمي به كار گرفته مي شوند. يك بانك آمريكايي در ارسال حواله هاي ايران به اين شركت چيني كمك مي كرده است.
به نوشته واشنگتن پست فعاليت شركت هاي چيني در بخش انرژي و نوسازي تسليحاتي ايران آنقدر نگران كننده است كه ممكن است روابط واشنگتن و پكن را دچار مشكل كند.
از سوي ديگر بي بي سي گزارشي در شماري از بانك هاي اروپايي در دور زدن تحريم هاي ايران ايفاي نقش مي كنند. گردش مالي برخي از اين بانك ها صدها ميليارد دلار است اما با اين وجود به خاطر طمع، دست به ريسك معامله و همكاري با ايران مي زنند. از جمله در اين زمينه اسنادي از دو بانك لويدز و باركليز انگليسي فاش شده است.
بي بي سي اضافه كرد: الان تركيه و چين هم آماده بعضي از نقل و انتقالات بانكي براي ايران هستند. امارات متحده عربي نيز به اين كار علاقه مندي هايي نشان داده است. در واقع سؤال اين قبيل كشورها و شركت ها اين است كه چگونه و كجا مي توانيم تحريم ها را دور بزنيم، اگر چه مي پرسند تكليف ما را مشخص كنيد. كه براساس قطعنامه شوراي امنيت چيزي براي معامله با ايران آزاد است؟ اين شركت ها و كشورها پيدا مي شوند و اگر يك كشور مايل نباشد، كشور ديگري خواهد بود كه همكاري كند.
يادآور مي شود تحريم هاي جديد شوراي امنيت وارد پنجمين ماه خود شده است. در اين 5 ماه آمريكايي ها مانند چارلي چاپلين و فيلم «عصر جديد» وي مشغول سفت كردن مهره هاي شل تحريم بوده و درست در همان زمان كه خيال كرده اند گوشه اي از خلل بزرگ در اين روند را مسدود كرده اند، تحريم ها در جاي ديگري دور خورده اند. البته چاپلين در «عصر جديد» كارش به جايي رسيده بود كه دچار تيك هاي مضحك شده بود و حتي در اثر حجم پيچ و مهره هاي در حال گريز و غرق شدن در اين كار، به داخل دستگاه هم غلطيد. گويا چارلز اسينسر چاپلين فيلم ياد شده را 74 سال پيش (1936) براي همين روزهاي دولت آمريكا ساخته است.

 



آغاز شمارش معكوس اوباما در ماه بيست و دوم تمام مي شود (خبر ويژه)

63 درصد شهروندان آمريكايي كه به شعار «تغيير» از سوي اوباما دل بسته بودند اكنون مي گويند چنين اتفاقي هرگز نخواهد افتاد.
براساس نظرسنجي جديد آسوشيتدپرس، فقط36درصد شهروندان هنوز اميدوارند كه تغييري در سياست هاي كاخ سفيد رخ دهد. اين در حالي است كه دو هفته ديگر (2 نوامبر- 11 آبان) انتخابات ميان دوره اي كنگره برگزار مي شود. پيش بيني مي شود تداوم وخامت اوضاع اقتصادي در كنار ادامه جنگ و هزينه هاي رو به افزايش آن در عراق موجب شكست حزب متبوع اوباما (دموكرات) در انتخابات ميان دوره اي شود.
تداوم بحران اقتصادي در آمريكا باعث كسر بودجه يك تريليون و 294 ميليارد دلاري دولت در سال جاري شده كه دومين رقم كسري بودجه در تاريخ اين كشور است. همچنين گفته مي شود منزل 4 ميليون و 200 هزار خانواده آمريكايي در معرض مصادره قرار گرفته و اين غير از 6 ميليون و 200 هزار منزل مسكوني مصادره شده تا به امروز به خاطر كلاهبرداري بانك ها و مؤسسات بزرگ مالي است.
راديو فردا ارگان رسمي سازمان سيا در گزارشي پيش بيني كرد انتخابات ميان دوره اي كنگره آغاز افول ستاره اقبال اوباما و حزب دموكرات باشد. اين راديو اعلام كرد: تغيير اكثريت كنوني در مجلس نمايندگان و احتمال شكل گرفتن تحول مشابهي در مجلس سنا و همچنين زمينه سازي براي پيروزي يك نامزد حزب جمهوري خواه در انتخابات رياست جمهوري دو سال آينده آمريكا از جمله نتايج قابل وقوع انتخابات سراسري دو هفته آينده به شمار مي روند. براساس آخرين گمانه زني هاي معتبر در 50 ايالت آمريكا انتظار مي رود حزب دموكرات در انتخابات ماه نوامبر اختلاف 82 كرسي كنوني را از دست داده و با 20 تا 25 كرسي كمتر، پشت سر حزب جمهوري خواه قرار گيرد.
اين رسانه آمريكايي در گزارش خود به دلايل احتمال ناكامي حزب اوباما در انتخابات اشاره مي كند و يادآور مي شود: در حال حاضر به دليل كاهش روند رشد اقتصادي (7/1 درصد) در آمريكا و بالا ماندن نرخ بيكاري (در حدود 7/9 درصد) و در نتيجه ادامه ركود اقتصادي، بسياري از مردم آمريكا دلبستگي خود را نسبت به سياست هاي اقتصادي اوباما از دست داده اند. حتي قانون بيمه هاي اجتماعي نيز كه سال گذشته با جنجال فراوان از تصويب كنگره گذشت اينك تنها از حمايت50 درصد مردم آمريكا برخوردار است. در حال حاضر دولت اوباما داراي 3/1 تريليون دلار بدهكاري است. با اين وجود سرمايه گذاري نجومي دولت براي بازگرداندن رشد اقتصادي و افزايش اشتغال هم به نتيجه نرسيده است. در صورت شكست قابل انتظار حزب دموكرات در انتخابات ماه نوامبر، بي ترديد دولت اوباما ضعيف تر از امروز خواهد شد و از دست دادن حمايت كنگره تصويب لوايح دولت را در قوه مقننه با مشكلات زيادي روبه روخواهد ساخت.
راديو فردا در پايان خاطرنشان كرد: «در شرايطي كه سياست خارجي دولت آمريكا تاكنون پيروزي مشخصي را به جز توافق با روسيه براي كاهش تعداد سلاح هاي هسته اي به ثبت نرسانده، ادامه شرايط جاري اقتصادي و از دست رفتن اكثريت در كنگره مي تواند وضعيت تجديد انتخاب اوباما را براي دور دوم بسيار دشوار ساخته و در عمل او را به همان سرنوشتي دچار سازد كه در سال 1980 جيمي كارتر دچار آن شد.»
گفتني است اوباما هم اكنون بيست و يكمين ماه رياست جمهوري خود را مي گذراند و با اين حساب و با آغاز شمارش معكوس دو هفته اي براي شكست دموكرات ها در انتخابات ميان دوره اي مي توان گفت كه پايان اوباما و شعار دروغين تغيير او هم آغاز شده است.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14