(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 28 مهر 1389- شماره 19768

ژاپن در رديف كشورهاي صادركننده سلاح قرار مي گيرد
ماها تير محمد : سلاح هاي اتمي كشورهاي قدرتمند بايد نابود شودند
به دليل ندادن اظهارنامه دارايي ها 148 نماينده پاكستان را به پارلمان راه ندادند
گسترش اعتراض ها و درگيري ها در فرانسه ساركوزي : كوتاه نمي آيم
چها رسوي پنج قاره
واكنش شديد مقاومت فلسطين به تهديد جديد نتانياهو
رسانه هاي منطقه : مقامات لبنان فرستاده آمريكا را تحويل نگرفتند
حمله مسلحانه به پارلمان چچن با كشتن شورشيان پايان يافت
مذاكرات نماينده سازمان ملل با آيت الله سيستاني در نجف اشرف
ده ها مجروح در درگيري معترضان با پليس ايتاليا
رئيس جمهور روسيه در اجلاس آينده سران ناتو شركت مي كند
افشاي طرح پنتاگون براي ايجاد اسرائيل دوم در جنوب سودان



ژاپن در رديف كشورهاي صادركننده سلاح قرار مي گيرد

وزيرخارجه ژاپن اعلام كرد كشورش تصميم دارد براي اولين بار بعد از جنگ جهاني دوم به طور گسترده وارد بازار صدور تسليحات شود.
به گزارش خبرگزاري مهر، وزيرخارجه ژاپن در مصاحبه با واشنگتن پست گفت: ژاپن به منظور بالا بردن توانايي نظامي خود تصميم دارد صادرات تسليحات را كه تاكنون محدود بوده گسترش دهد. ژاپن از جنگ جهاني دوم و شكست در برابر آمريكا مجاز به صدور سلاح نبوده است. اما پس از پايان جنگ سرد به اين نتيجه رسيده كه در صحنه هاي سياسي و نظامي نيز بايد نقش داشته باشد. وزير دفاع ژاپن در ديدار با همتايان چيني و آمريكايي خود در حاشيه نشست وزيران دفاع كشورهاي جنوب شرق آسيا اين موضوع را مطرح كرده است.

 



ماها تير محمد : سلاح هاي اتمي كشورهاي قدرتمند بايد نابود شودند

«ماهاتير محمد» خواستار نابودي همه سلاح هاي اتمي در سراسر دنيا شد.
به گزارش مهر، نخست وزير سابق مالزي كه از شخصيت هاي مهم بين المللي محسوب مي شود در مراسم افتتاح نشست بين المللي «شهروند جهاني» گفت: تمامي سلاح هاي اتمي از جمله سلاح هاي اتمي در اختيار كشورهاي قدرتمند در سراسر دنيا بايد نابود شود.
وي با بيان اينكه انسان امروز خود را متمدن مي داند اما اينگونه نيست اظهار داشت: به اعتقاد من در دنياي امروز عدالت و دموكراسي به معناي واقعي برقرار نيست.ماهاتير محمد ضمن تاكيد بر اينكه هيچ كشوري حق داشتن سلاح هاي هسته اي را ندارد گفت: كشورهاي جهان براي رسيدن به راه حل مشترك براي حل مشكل هسته اي نياز به گفت وگو دارند.

 



به دليل ندادن اظهارنامه دارايي ها 148 نماينده پاكستان را به پارلمان راه ندادند

كميسيون انتخاباتي پاكستان از ورود 148 نماينده اين كشور به پارلمان، به دليل امتناع از ارايه اطلاعات در مورد دارايي هايشان، جلوگيري كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، كميسيون انتخاباتي پاكستان اعلام كرد، در پي خودداري 148 نماينده پارلمان اين كشور از ارايه اطلاعات در مورد فهرست اموال خود به اين كميسيون، از ورود آنها به پارلمان جلوگيري شد، شمار نمايندگان مجالس ملي و محلي پاكستان، بالغ بر 1000 نفر مي شود. «آصف خان»، سخنگوي كميسيون مذكور گفت: تنها آنهايي مي توانند به پارلمان برگردند كه ميزان اموال خود را گزارش كنند. نمايندگان پاكستاني هر ساله موظف هستند چنين گزارشي را به كميسيون فوق ارائه كنند تا از اين طريق، جلو فساد مالي كه در ميان سياستمداران اين كشور شايع است، گرفته شود.
حمله موشكي
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، حمله روز دوشنبه هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكا به منطقه قبايلي وزيرستان شمالي پاكستان، هفت كشته و شش زخمي بر جاي گذاشت. در اين حمله، سه موشك شليك و يك دستگاه خودرو منهدم شد. از 12 شهريور تاكنون آمريكايي ها 34 بار مناطق قبايلي پاكستان را با هواپيماهاي بدون سرنشين هدف قرار دادند. چهره آمريكايي ها در نزد پاكستاني ها، به دليل اين حملات به شدت منفي است.
ديروز نيز افراد مسلح ناشناس دو تانكر سوخت متعلق به ناتو را در غرب پاكستان (ايالت بلوچستان) منهدم كردند.
معبر تداركاتي ناتو در خاك پاكستان از بندر كراچي تا گذرگاه خيبر در مرز افغانستان امتداد دارد. دولت اسلام آباد اين معبر را در اعتراض به حملات هواپيماهاي بدون سرنشين، به مدت 11 روز مسدود كرده بود. اين معبر در روزهاي اخير بازگشايي شد.
خبر ديگر اينكه روزنامه انگليسي «گاردين» مدعي شد سازمان اطلاعات پاكستان در حمله تروريستي سال 2008 به هتلي در بمبئي نقش داشته است.
به گزارش ايسنا، گاردين مي نويسد، «ديويد هدلي» يكي از سازمان دهندگان اين حمله تروريستي كه بعدا دستگير شده است، در اعترافاتش اعلام كرد، قبل از حمله فوق، مقامات دستگاه اطلاعاتي پاكستان با سران گروه تندروي «لشكر طيبه» چندين نشست محرمانه داشتند. هنوز هند به اين گزارش ها واكنشي نشان نداده است.

 



گسترش اعتراض ها و درگيري ها در فرانسه ساركوزي : كوتاه نمي آيم

سرويس خارجي-
حضور ميليوني مردم فرانسه در تازه ترين تظاهرات ضد ساركوزي و يورش پليس به تظاهركنندگان بحران سياسي-اقتصادي در اين كشور را حادتر كرده است.
ششمين تظاهرات گسترده و ميليوني فرانسه عليه برنامه رياضت اقتصادي «نيكلا ساركوزي» روز گذشته برگزار شد و به دليل دخالت پليس به خشونت كشيده شد. ميليون ها نفر از مردم اين كشور در كنار معلمان، دانش آموزان، دانشجويان، كاركنان پالايشگاه ها و اتحاديه هاي كارگري در خيابان هاي پاريس و ساير شهرها تجمع كرده و عليه بي كفايتي اقتصادي حزب حاكم شعار دادند.
به نوشته شبكه خبري سي ان ان، تحت تاثير كمبود سوخت، نيمي از پروازهاي فرودگاه «اورلي» و 30درصد پروازهاي ساير فرودگاه هاي اين كشور لغو شده و هزاران پمب بنزين و جايگاه سوخت نيز به دنبال تعطيلي تمام 12 پالايشگاه فرانسه، عملا از كار افتاده اند.
اعتصابيون با آتش زدن لاستيك هاي خودرو اجازه ورود حتي يك كاميون حامل سوخت را به جايگاه هاي سوخت نمي دهند و رانندگان فرانسوي كه به شدت از نبود سوخت رنج مي برند براي يافتن بنزين به جايگاه هاي عرضه سوخت در مناطق مرزي و حتي برخي كشورهاي همسايه هجوم آورده اند.
شبكه خبري الجزيره نيز خبر مي دهد هزاران دانش آموز از صدها مدرسه از صبح ديروز با تجمع در خيابان هاي پاريس و برخي شهرهاي ديگر بسياري از راه هاي خيابان هاي اصلي را مسدود كرده اند. به نوشته اين شبكه خبري، در جريان ناآرامي هاي دو روز گذشته علاوه بر دستگيري ده ها معترض از سوي پليس ضدشورش و مسلح فرانسه، چندين نيروي امنيتي نيز مجروح شده اند.
در جريان تظاهرات دانشجويان فرانسوي نيز وقوع درگيري هاي نسبتا شديد گزارش شده كه در نهايت به دستگير شدن شماري از معترضان منجر شده است. شماري خودرو از سوي مردم خشمگين به آتش كشيده شده و در جريان درگيري ها، چندين خودرو نيز واژگون شده است.
از سوي ديگر شهردار شهر «منس» اعلام كرد، بر اثر ناآرامي هاي اين شهر دست كم يك مدرسه به آتش كشيده شده و با توجه به اوضاع احتمال مي رود مدارس ديگر نيز در معرض حمله و آتش سوزي قرار بگيرند.
برخي رسانه هاي فرانسوي نيز در تشريح شرايط ديروز فرانسه نوشتند: با توقف بخش حمل و نقل عمومي و پيوستن رفتگران به اعتصابيون و از همه مهمتر نبود سوخت، سفرهاي درون شهري و كشوري به كابوس تبديل شده و زباله ها نيز كوچه و خيابان ها را به جولانگاه حيوانات و حشرات موذي تبديل كرده است.
تاكيد دولت به تصويب لايحه در جلسه روز چهارشنبه از يك طرف و پافشاري اعتصابيوني كه اكنون 70درصد مردمي را نيز با خود همراه كرده اند از طرف ديگر، تحليلگران را بر آن داشته تا ادامه ناآرامي ها و اعتصاب ها طي روزهاي آتي را قطعي بدانند.
يادآور مي شود،دولت فرانسه تصميم دارد براي جبران كسري بودجه و بازپرداخت بدهي هاي خود لايحه اي را به تصويب مجلس سنا برساند.
در صورت تصويب اين لايحه، علاوه بر كاهش هزينه هاي دولتي و بودجه بخش درمان، سن بازنشستگي نيز از 60 سال به 62 سال افزايش مي يابد.
مردم فرانسه اين اقدام دولت را تحميل هزينه هاي ورشكستگي شركت هاي تجاري-مالي به ملت مي دانند كه در نتيجه سياست هاي غلط دولتي است.
در اين حال نيكلا ساركوزي به رغم تشديد ناآرامي ها اعلام كرده كه در برابر اعتصابيون كوتاه نخواهد آمد.
آخرين خبرها از اعتصاب گسترده ديروز فرانسه اينكه، آژانس بين المللي انرژي اعلام كرد، به دنبال تعطيلي تمام پالايشگاه هاي فرانسه و نبود سوخت در پمپ بنزين ها، دولت ساركوزي مجبور به استفاده از ذخاير سوختي خود شده است.
آژانس بين المللي انرژي همچنين تصريح كرد، فرانسه نيز مانند ساير اعضاي اين نهاد موظف است به اندازه حداقل 90 روز واردات سوخت خود را براي مواقع ضروري ذخيره كند.شبكه تلويزيوني «اي بي سي نيوز» نيز با اعلام اينكه تظاهرات و اعتصاب ديروز بزرگترين تظاهرات در چند روز اخير بوده اعلام كرد، 250شهر در سرتاسر فرانسه به اين تظاهرات پيوستند.

 



چها رسوي پنج قاره

صهيونيست هاي رواني!
مدير بخش خدمات روانشناسي بيمارستان هرتزوگ در بيت المقدس از گسترش فزاينده بيماران روحي و رواني در سراسر رژيم صهيونيستي به خصوص در شهرك سدروت واقع در مرز با نوارغزه خبر داد.
اين رئيس بيمارستان علت ابتلاي اسرائيلي ها به بيماري هاي رواني و روحي را نتيجه درگيري طولاني مدت نظاميان اسرائيلي با مبارزان مقاومت دانست.
گرسنگي در مجارستان
آمار غم انگيز وزارت توسعه ملي مجارستان حاكي از آن است كه 25 درصد از مردم اين كشور گرسنه هستند.
بر اساس گزارش اين وزارتخانه، وضعيت اهالي شرق و شمال شرق و بيشتر از همه كودكان دانش آموز اين مناطق بسيار اسفبار است.
ايتاليايي هاي نااميد
نتايج يك نظرسنجي نشان مي دهد كه بيش از دوسوم مردم ايتاليا از تحقق آينده اي روشن در كشورشان نااميد شده اند.
بر اساس اين نظرسنجي بيش از 70 درصد مردم نسبت به دولت برلوسكني رضايت ندارند و اين درحالي است كه همين تعداد از مردم نسبت به جانشين وي نيز ديدي مثبت ندارند.
تعطيلي پنتاگون
وزارت دفاع آمريكا به دليل دريافت پيامي از يك شهروند آمريكايي مبني بر شنيدن صداي گلوله تعطيل شد.
اين شهروند گفته بود كه صداي شليك چند گلوله را از ضلع جنوبي پنتاگون شنيده است.
اين حادثه باعث شد كه پنتاگون تعطيل و كليه راه هاي منتهي به پنتاگون مسدود شود.

 



واكنش شديد مقاومت فلسطين به تهديد جديد نتانياهو

سرويس خارجي-
حماس اعلام كرد، در صورت هرگونه تجاوز جديد رژيم صهيونيستي به نوار غزه با مقاومت سهمگين و شديد ساكنان غيور اين منطقه مواجه مي شود و فلسطيني ها غزه را به جهنم صهيونيست ها تبديل خواهند كرد.
اسماعيل رضوان از رهبران حماس در اين باره گفت، دشمن صهيونيستي بايد بداند كه نيروهاي مقاومت در مقابل هرگونه تعرض احتمالي صهيونيست ها دست بسته نخواهند بود و اجازه نخواهند داد غزه به تفريح گاهي براي آنان تبديل شود.
وي در واكنش به اظهارات بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي كه مدعي شد حماس موشك هاي ضدتانك و ضد موشك در اختيار دارد اظهار داشت، اين جنگ تبليغاتي براي تكرار جنايت صهيونيست ها در حمله به نوار غزه است.
رضوان تصريح كرد، اظهارات نتانياهو نشانگر تفكرات سران تل آويو است كه فقط در انديشه كشتار و خونريزي هستند و حاكميت آرامش نسبي در مرزهاي نوار غزه به مذاق آنان خوش نمي آيد.
«ابوعبيده» سخنگوي گردان هاي قسام شاخه نظامي حماس نيز گفت، سخنان اخير بنيامين نتانياهو مبني بر اينكه گردان هاي مقاومت در غزه مجهز به پدافند هوايي شده اند بهانه اي بيش نيست تا توجيه گر حمله جديد اين رژيم به نوار غزه باشد.
وي افزود، رزمندگان فلسطيني از هيچ دشمني ولو مجهز به قدرتمندترين و مدرن ترين سلاح ها نيز باشد نمي هراسند و براي مقابله با هر اقدام صهيونيستي در آمادگي كامل به سر مي برند. سخنگوي قسام تأكيد كرد، بي شك رژيم صهيونيستي پيش از دست زدن به هر اقدام نسنجيده اي بايد به عواقب آن بينديشند چون نيروهاي مقاومت با هر تجاوزي به شدت مقابله خواهند كرد.
جنبش جهاد اسلامي فلسطين نيز تأكيد كرد، نبرد با اشغالگران صهيونيست تا پايان اشغالگري ها ادامه دارد.
جبهه عمل اسلامي اردن نيز اعلام كرد، صدور بيانيه در محكوم كردن جنايات رژيم صهيونيستي كافي نيست و تنها راه مقابله با اين رژيم قطع رابطه با آن و حمايت از مقاومت ملت فلسطين است.
از سوي ديگر، بشار اسد رئيس جمهور سوريه در نشست كادر رهبري مركزي جبهه ملي سوريه گفت، رژيم صهيونيستي در روند صلح جدي نيست. وي افزود، طرح هاي اسرائيل براي تحقق صلح سرپوش گذاشتن بر اقدامات اين رژيم عليه فلسطينيان است و راه به جايي نمي برد.
رئيس جمهور سوريه تصريح كرد، سوريه با برادران و دوستان خود براي ايجاد صلح و ثبات و جلوگيري از مداخله خارجي ها تلاش مي كند.
ساير رويدادها
¤ جنبش حماس اعلام كرد كه دمشق محل برگزاري دور دوم نشست با جنبش فتح است و تغيير مكاني در كار نيست.
¤ پليس دبي از بازداشت يكي از متهمان به ترور المبحوح فرمانده نظامي حماس در كانادا خبر داد.
¤ نخست وزير تركيه با اعلام اينكه در كنفرانس آب و هوا در يونان به دليل حضور نتانياهو شركت نمي كند گفت، اسرائيل بايد تاوان وقاحت خود را بپردازد.
¤ جرج گالووي نماينده سابق مجلس عوام انگليس و سرپرست كاروان شريان حيات -5 ضمن انتقاد از تصميم حسني مبارك رئيس جمهور مصر در ممانعت از ورود 17 فعال صلح بين المللي گفت، مبارك روز قيامت چگونه در پيشگاه خداوند جوابگو خواهد بود؟
¤ حزب الله لبنان سكوت جامعه جهاني در قبال روند شهرك سازي صهيونيستي را محكوم كرد.
¤ كنگره مركزي خاخام هاي آمريكايي تصويب قانون تابعيت اسرائيل را تصميمي نژادپرستانه خواند و آن را محكوم كرد.

 



رسانه هاي منطقه : مقامات لبنان فرستاده آمريكا را تحويل نگرفتند

سرويس خارجي-
رسانه ها و محافل خبري لبنان و منطقه در واكنش به سفر معاون وزيرخارجه آمريكا اظهار داشتند كه سفر اين مقام آمريكايي با سردي و بي اعتنايي مقامات لبناني مواجه شد.
روزنامه السفير لبنان به نقل از نبيه بري رئيس مجلس لبنان نوشت، آمريكا با اعزام معاون وزيرخارجه خود مي خواست خودي نشان بدهد و بگويد ما هم هستيم.
وي افزود، جفري ويلتمن در شرايطي وارد لبنان شد كه با خود وعده ها و وعيدهاي زيادي به همراه آورد و از حمايت نظامي و مالي آمريكا از لبنان خبر داد ولي بر كسي پوشيده نيست كه اين وعده ها صرفاً براي حفظ موقعيت واشنگتن در منطقه است.
«غازي العريضي» وزير حمل و نقل و اشتغال عمومي لبنان نيز هدف ويلتمن از سفر به لبنان را تحريك ايران و سوريه دانست و افزود، هيچ اطميناني به وعده هاي آمريكا نيست زيرا تمام مواضع آمريكايي ها تنها در راستاي خدمت به اسرائيل است.
وي اظهار داشت، اگر آمريكا در پي حمايت از تماميت ارضي لبنان است بايد به تصميم هاي اين كشور احترام بگذارد و به اسرائيل نيز فشار وارد كند تا به قوانين بين المللي پايبند باشد.
از سوي ديگر، رسانه هاي لبناني و منطقه اي از استقبال غيررسمي ميشل سليمان رئيس جمهور لبنان از جفري ويلتمن معاون هيلاري كلينتون خبر دادند سليمان از ويلتمن در شهرك «عمشيت» زادگاه خود در جنوب لبنان با لباس غيررسمي و با تي شرت ورزشي و بدون پوشيدن لباس رسمي استقبال كرد تا ديدار جنبه رسمي نداشته باشد.
روزنامه الاخبار با اشاره به سفر ويلتمن نوشت، اين احتمال وجود دارد كه باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا در انتخابات نيمه ماه آينده ايالت ها در آمريكا شكست بخورد كه اين موضوع براي كساني كه به نقش آمريكا در لبنان دل بسته اند سبب يأس و نااميدي است.
گفتني است جفري ويلتمن عصر روز يكشنبه در سفري غيرمنتظره و بدون اعلام قبلي وارد لبنان شد و پس از مدت كوتاهي اين كشور را ترك كرد وي كه به عنوان سفير آمريكا در بيروت فعاليت مي كرد به دخالت در امور داخلي لبنان معروف است.
سفر ويلتمن دو روز پس از سفر رئيس جمهور ايران صورت گرفت كه مورد استقبال مردم و جناح هاي مختلف لبنان قرار گرفت.

 



حمله مسلحانه به پارلمان چچن با كشتن شورشيان پايان يافت

حملات شورشيان ضد دولتي به پارلمان و ساختمان وزارت كشاورزي چچن با دخالت نيروهاي ويژه ضد تروريستي روسيه و كشته شدن مهاجمان پايان يافت.
به گزارش خبرگزاري ها، در حمله شورشيان چچني در روز سه شنبه، چهار نفر با استفاده از سلاح هاي خودكار به ساختمان پارلمان در گروزني حمله ور شدند و دو مأمور امنيتي و يك غير نظامي را كشتند.در اين عمليات 17 نفر نيز كه هويت آنها مشخص نيست، اما گمان مي رود از كاركنان و نمايندگان مجلس چچن باشند، مورد اصابت گلوله قرار گرفتند.
گرچه افراد حمله كننده وارد ساختمان پارلمان چچن شدند و توانستند تعدادي را به گروگان بگيرند، اما پس از اين حمله، نيروهاي ويژه ضد تروريستي روسيه مستقر در گروزني وارد عمل شدند و دو نفر از عاملان حمله را از پاي درآوردند و گروگان ها كه معاون رئيس پارلمان در ميان آنها نيز بود را آزاد كردند.خبرگزاري «رويتر» به نقل از شاهدان عيني در مورد جزئيات و نحوه حمله شورشيان به پارلمان چچن اعلام كرد كه يك عامل انتحاري پس از منفجر كردن خود در مقابل در ورودي مجلس و هلاكت دو مأمور امنيتي، راه را براي ورود دو همدست خود كه شبه نظامي بودند، باز كرد و آنها توانستند به داخل ساختمان نفوذ كنند.
خبرگزاري روسي اينترفكس نيز كه پايان عمليات را مخابره كرده هنوز به تعداد قربانيان اين حادثه، اشاره اي نكرده است، اما يك مقام محلي گفت: در اين حمله، تعدادي از محافظان پارلمان كشته شدند و معاون رئيس مجلس چچن نيز به شدت زخمي شده است.
از سوي ديگر، شبكه خبري الجزيره روز سه شنبه از حمله افراد مسلح به ساختمان وزارت كشاورزي چچن در گروزني خبر داد، اما از هويت حمله كنندگان ذكري به ميان نياورده است.
اين در حالي است كه روسيه، جدايي طلبان چچن را عامل اين عمليات انتحاري مي داند و از دهه 90 ميلادي تاكنون با مشت آهني با آنها برخورد كرده است.
جمهوري چچن يك جمهوري كوچك در قفقاز است كه تحركات جدايي طلبانه در آن در آغاز دهه 90 ميلادي باعث ورود نظاميان روسي و استقرار آنها در آن شده است.اين جمهوري 19 هزار و 300 كيلومتري در كنار كوه هاي قفقاز با نزديك به دو ميليون مسلمان سني از دو قرن پيش تاكنون درگير استقلال طلبي با روس ها بوده است، اما تاكنون موفقيتي حاصل نكرده است.


 



مذاكرات نماينده سازمان ملل با آيت الله سيستاني در نجف اشرف

نماينده سازمان ملل در عراق با آيت الله سيستاني ديدار و گفت وگو كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از «برانا»، «اوميلكرت» نماينده ويژه دبيركل سازمان ملل در عراق در ديداري كه سه ساعت به طول انجاميد با آيت الله سيستاني به گفت وگو پرداخت.
وي بدون اشاره به موضوعاتي كه با آيت الله سيستاني مطرح كرده است گفت: سازمان ملل به ديدار با اين مرجع شيعيان افتخار مي كند.
همچنين «ميلكرت» ضمن بيان اينكه ما به محرمانه بودن گفت وگوهاي صورت گرفته احترام مي گذاريم، افزود: سازمان ملل به تلاش هاي خود براي ايجاد همگرايي ميان تمام طرف هاي سياسي و همسو كردن تلاش ها براي تشكيل دولت عراق ادامه خواهد داد. اين مذاكرات در نجف اشرف برگزار شد. هنوز از مفاد آن گزارشي مخابره نشده است.

 



ده ها مجروح در درگيري معترضان با پليس ايتاليا

درگيري هاي شديد بين مردم و پليس ايتاليا ده ها مجروح برجاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري ها، دوشنبه شب شهر جنوبي «ترتسينيو» ايتاليا شاهد درگيري شديد بين مردم و نيروهاي پليس ضد شورش اين كشور بود.
براساس اين گزارش مردم ايتاليا در اعتراض به محل جديد دفن زباله در اين شهر، پس از اينكه چندين كاميون را به آتش كشيدند، دستكم به 16 كاميون ديگر خسارات فراواني وارد كردند.
پليس ضد شورش نيز با حمله به معترضان ده ها نفر از آنها را راهي بيمارستان كرد. گزارش ها حاكي است در اين درگيري دستكم سه پليس نيز مجروح شده است.
برخي رسانه هاي ايتاليايي در اين باره نوشتند، درگيري زماني آغاز شد كه گروهي از مردم شهر سعي كردند وارد محل جديد دفع زباله شوند كه با سركوب پليس روبه رو شدند. به نوشته اين رسانه ها پليس حتي به زناني كه دستهايشان را به نشانه تسليم بالا گرفته بودند نيز حمله كرد. حمله پليس به معترضان و پرتاب سنگ از سوي مردم در ميان انبوه زباله ها، شهر «ترتسينيو» كه نزديك «ناپل» واقع شده است را به صحنه جنگ شهري تبديل كرد.
گفتني است، مردم ايتاليا بيش از يكماه است كه با بحران زباله روبه رو شده اند طوري كه رسانه هاي محلي از تلمبار شدن يك تن زباله در معابر عمومي خبر مي دهند.

 



رئيس جمهور روسيه در اجلاس آينده سران ناتو شركت مي كند

رئيس جمهور روسيه پس از نشست سه جانبه با ساركوزي و مركل، اعلام كرد در نشست سران ناتو شركت مي كند.
به گزارش خبرگزاري ها ديميتري مدودف رئيس جمهوري روسيه كه در گفت وگوهاي سه جانبه به ميزباني رئيس جمهوري فرانسه در دوويل اين كشور شركت كرده بود در پايان اين گفت وگوها به خبرنگاران گفت كه در نشست آتي سران كشورهاي عضو سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) كه 28 و 29 آبان در ليسبون پرتغال برگزار مي شود حضور خواهد يافت. شبكه خبري فرانس 24 با اعلام اين خبر، ضمن اشاره به اين مطلب كه كشورهاي اروپايي عضو ناتو به دنبال وزنه اي جايگزين در برابر آمريكا هستند، از شركت روسيه در نشست سران ناتو به عنوان نزديكي ديدگاه هاي راهبردي امنيتي مسكو و غرب، از جمله ناتو ياد كرد.
به گفته كارشناس خبري اين شبكه، در حالي كه آمريكا - از اعضاي مهم اين پيمان- در نقاط ديگري از جهان، همچون افغانستان و عراق، تمركز قوا كرده است، اروپايي ها براي امنيت منطقه اي خود به دنبال وزنه اي جايگزين هستند، چرا كه روسيه نقشي مهم در سياست امنيتي اروپا مي تواند ايفا كند.
نكته جالب اينكه مدودف براي اولين بار در اجلاس ناتو در حالي شركت مي كند كه باراك اوباما در اين نشست حضور نخواهد يافت.

 



افشاي طرح پنتاگون براي ايجاد اسرائيل دوم در جنوب سودان

يك روزنامه عرب زبان، نسبت به ايجاد اسرائيل دوم در جنوب سودان هشدار داد.
به گزارش خبرگزاري مهر، روزنامه «الدستور» روز سه شنبه در مطلبي با عنوان «كپي اسرائيل دوم» هشدار داد: اسرائيل دوم، ثمره يك همه پرسي خواهد بود كه قرار است، تحت فشار آمريكا در جنوب سودان در ماه هاي آينده برگزار شود.
به نوشته الدستور، دولت آمريكا مصمم به ايجاد رژيم جديدي در جنوب سودان است و دسيسه تشكيل اين رژيم جديد همانند، اسرائيل در جنوب سودان به طور ماهرانه اي در حال اجراست.
الدستور خاطرنشان كرد: اين رژيم جديد «اسرائيل دوم» خواهد بود، چرا كه از حمايت دولت آمريكا به طور كامل برخوردار و به پايگاهي براي كاخ سفيد با هدف اعمال سياست هاي مورد نظرش تبديل خواهد شد.
به نوشته اين روزنامه اردني هدف واشنگتن از تشكيل اسرائيل دوم، فتنه انگيزي بين كشورهاي عربي و در حقيقت عملي كردن استراتژي «تجزيه» است.اين روزنامه عرب زبان در مقاله خود متذكر شده است: هدف استعمارگران آمريكايي در جدايي جنوب از سودان، ضربه زدن به وحدت و يكپارچگي اين كشور و در عين حال تحت فشار قرار دادن مصر براي بازنگري در تقسيم آب رودخانه نيل و در نهايت تسلط بر كل قاره آفريقاست.
الدستور، حضور كارشناسان اسرائيلي در جنوب سودان و نقش آنها را در جنگ افروزي 20 ساله اين منطقه مورد نكوهش قرار داده است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14