(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 28 مهر 1389- شماره 19768

كوتاه اقتصادي
برخورد شديد با محتكران و گران فروشان كالا
مديرعامل جديد سازمان حمايت مصرف كنندگان:
طرح ويژه نظارت و بازرسي قانون هدفمند سازي از هفته آينده اجرا مي شود
يك استاد دانشگاه: تمهيدات دولت مانع از هرگونه فشار اقتصادي پس از هدفمندي مي شود
يارانه هاي نقدي از طريق خودپردازها قابل برداشت است
كنترل قيمت مواد پروتئيني همزمان با هدفمندي يارانه ها
واحدهاي مسكوني در تهران بيمه مي شوند
2800 هكتار اراضي ملي از تصرف متجاوزان خارج شد
سونامي چالش هاي اقتصادي آمريكا و كشتي به گل نشسته اوباما
معرفي 195 شركت توليدي در روز ملي صادرات
آمادگي كشورهاي مسير جاده ابريشم براي مقابله با پديده پولشويي و قاچاق



كوتاه اقتصادي

¤ اتحاديه كشوري خواروبارفروشان اعلام كرد قيمت اقلام مصرفي از اين پس در بازارتهران روزانه اعلام خواهد شد.
¤ رئيس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت كشور از پرداخت ميزان مشخصي تسهيلات ريالي و قيمتي به دارندگان خودروهاي عمومي در صورت اجراي طرح هدفمند كردن يارانه ها خبر داد.
¤ معاون وزير نفت در امور پالايش و پخش و مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي در گفت وگو با خبرنگار شانا از كامل شدن ظرفيت مخازن ذخيره سازي سوخت نيروگاه هاي كشور خبر داد و گفت: به دليل افزايش ذخيره سازي فرآورده هاي نفتي در شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي، همچنين نيروگاه هاي كشور، هيچ گونه نگراني براي تامين سوخت نيروگاه هاي برق كشور وجود ندارد.
¤ معاون وزير كار و امور اجتماعي از تغيير نظام پرداخت حقوق و دستمزد از روزمزدي به كارمزدي در قالب اصلاحيه قانون كار خبر داد.
¤ 3/77 درصد هزينه خانوارهاي شهري غيرخوراكي و دخاني است در حالي كه سهم هزينه هاي خوراكي براي يك خانوار شهري 7/22 درصد است.
¤ ذخاير سدهاي كشور در هفته گذشته به 17 ميليارد و يكصد ميليون مترمكعب رسيد كه در مقايسه با هفته قبل از آن يكصد ميليون مترمكعب كاهش داشت.
¤ رئيس شوراي عالي هماهنگي مديران عامل بانكهاي دولتي با بيان اينكه نرخ دلار باز هم كاهش خواهد يافت، تقاضاي موجود براي خريد دلار را كاذب دانست و گفت: بانك مركزي و نظام بانكي به سفته بازان اجازه مداخله در بازار را نخواهند داد.
¤ تنديس طلايي و گواهي نامه «سازمان بهره ور» دومين دوره جايزه ملي بهره وري 1404 به شركت خدمات ارتباطي ايرانسل اعطا شد.مراسم اختتاميه دومين دوره جايزه ملي بهره وري 1404 در چهار سطح معتمد به چشم انداز، همگام با چشم انداز، پيشرو در چشم انداز و سازمان بهره ور، طي مراسمي با حضور احمد بزرگيان معاون نوسازي و تحول اداري معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور، مهندس محمد خواجه پور معاون حقوقي و امور مجلس وزارت ارتباطات فناوري اطلاعات و مديران عامل شركت ها و سازمان هاي پذيرفته شده در فرآيند ارزيابي اين جايزه ملي، در مركز همايش هاي بين المللي مجموعه انقلاب تهران برگزار و طي آن تنديس طلايي و گواهي نامه برترين سازمان بهره ور جايزه ملي بهره وري 1404 به ايرانسل اهدا شد.
¤ دبير انجمن مرغداران گوشتي گفت: در حال حاضر قيمت مرغ زنده 300 تومان كمتر از قيمت تمام شده به فروش مي رسد و در يك مرغداري 100 هزار قطعه اي هر دوره 40 ميليون تومان مرغدار متضرر مي شود.
¤ مديركل آمار و فناوري اطلاعات گمرك گفت: علي رغم برخي جوسازي ها مبني بر ناديده گرفتن پيشرفت ايران، امسال براي نخستين بار صادرات بنزين به ارزش 36 ميليون دلار از كشور انجام شد.

 



وزير بازرگاني خبر داد
برخورد شديد با محتكران و گران فروشان كالا

وزير بازرگاني از ذخيره سازي كالاهاي مهم و اساسي مورد نياز مردم خبر داد و گفت با محتكران و گران فروشان به شدت برخورد مي كنيم.
به گزارش واحد مركزي خبر، مهدي غضنفري وزير بازرگاني در حاشيه آغاز بكار ستاد بازرگاني هدفمندسازي يارانه ها در جمع خبرنگاران گفت: با احتكار كردن كالاها و گران فروشي برخورد مي كنيم و سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان به طور كامل آماده است و در صورت نياز، قيمت هاي جديد را بررسي و اعلام كند.
وي با بيان اينكه ذخيره سازي كالاهاي مهم و اساسي، متناسب با نياز بازار انجام شده است گفت: ذخيره اضافي، احتياطي است و در صورت كمبود در بازار توزيع مي شود.
وزير بازرگاني تصريح كرد: هنوز قيمت حامل هاي انرژي تغييري نيافته است و بايد واحدهاي صنفي با همان قيمت برچسب، كالا را در اختيار مردم قرار دهند.
غضنفري گفت: كميته ذخيره سازي و توزيع موظف است موجودي بازار را بررسي و به سرعت اقلام مورد نياز را در سطح وسيع عرضه كند؛ كميته نظارت و بازرسي نيز نظارتي مستمر بر بازار و قيمت ها را دارد.
همچنين كميته هدفمندسازي گندم، آرد و نان تلاش مي كند با اجراي قانون هدفمندسازي وظايف خود را به نحو شايسته انجام دهد؛ تجارت خارجي، تعرفه واردات و صادرات و اطلاع رساني كميته هاي چهارم و پنجم هدفمندسازي يارانه ها هستند.
وي گفت: وزارت بازرگاني و كارشناسان، متخصصان و بازرسان اين وزارتخانه بيش از همه طرح هايي كه در گذشته بود، در طرح هاي شب عيد، ماه رمضان و ساير طرح ها تلاش مي كند تا كار را براي مردم ساده كند.
وزير بازرگاني افزود: همه سايت هاي مرتبط با رصد بازار، كنترل و اعلام قيمت در وزارت بازرگاني متمركز شده است و با راه اندازي ستاد خبري در قالب كميته پنجم هدفمندسازي به صورت مرتب اخبار به اطلاع مردم رسانده مي شود.
وي افزود: با اطلاعات صحيح از وضع بازار و قيمت ها، اطلاع رساني درستي ارائه مي كنيم تا مردم بتوانند به خوبي تصميم گيري و كالا را بموقع تهيه كنند.
غضنفري گفت: تلفن 124 همچون گذشته در تمام استان ها موظف است به تخلف بازار و شكايت هاي مردم از قيمت ها رسيدگي كند و در استان تهران نيز قرار است سازمان بازرگاني در كمتر از 30 دقيقه در محل تخلف حاضر شود و به شكايت ها رسيدگي كند و در ديگر استان ها پيش بيني مي شود به حداكثر 15 دقيقه برسد. شماره ملي 09610 هم به صورت ملي در سطح ستاد وزارت بازرگاني به شكايت رسيدگي مي كند.
وزير بازرگاني با بيان اينكه وزارت بازرگاني با روي خوش اصناف در اجراي قانون هدفمندسازي روبرو شده است گفت: آنها قرار است در بازرسي ها و خود كنترلي به ما كمك كنند.
گفتني است ستاد بازرگاني هدفمندسازي يارانه ها ديروز در مراسمي با حضور وزير بازرگاني و برخي مقامات دولتي آغاز به كار كرد.
اين ستاد با پنج كميته ذخيره سازي و توزيع، نظارت و بازرسي، هدفمندسازي يارانه آرد و نان، تجارت خارجي و اطلاع رساني در جهت اجراي بهتر قانون هدفمندي يارانه در وزارت بازرگاني فعاليت مي كند.
مردم مي توانند با آغاز اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها موارد گران فروشي، احتكار و عرضه نكردن كالا و ديگر موارد را به شماره تلفن 124 استاني يا 0960 سراسري كه هر دو شماره در اختيار شبكه نظارت و بازرگاني وزارت بازرگاني است، تماس بگيرند.

 



مديرعامل جديد سازمان حمايت مصرف كنندگان:
طرح ويژه نظارت و بازرسي قانون هدفمند سازي از هفته آينده اجرا مي شود

مديرعامل سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان گفت: در آستانه اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها طرح ويژه نظارت و بازرسي از هفته آينده در سراسر كشور اجرا مي شود.
محمدحسن نكويي مهر در گفت وگو با ايرنا، اظهار داشت: تجهيزات و امكانات مورد نياز از نظر تامين نيروي انساني براي انجام بازرسي ها در سطح گسترده انجام شده است.
معاون وزير بازرگاني تاكيد كرد: مردم بايد بدانند كه همزمان با اجراي قانون هدفمندسازي با هرگونه تخلف احتمالي و گرانفروشي به بهانه اجراي قانون برخورد مي شود.
وي گفت در هماهنگي هاي صورت گرفته با مجامع و تشكل هاي صنفي سازماندهي مورد نياز براي نظارت بر بازار و بازرسي و كنترل صورت گرفته است.
نكويي مهر افزود: ماهيت طرح ويژه بازرسي و نظارت با اجراي قانون هدفمندسازي اين است كه بازرسي مجموع تشكل هاي صنفي، انجمن ها و سازمان هاي بازرگاني افزايش يافته و همزمان بازرسان افتخاري نيز فعال شوند.
معاون وزير بازرگاني اين موضوع را نيز گفت : سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان به اطلاع تمام كارخانه ها و واحدهاي صنفي رسانده كه با اخلالگران بازار و كساني كه قصد سوء استفاده و افزايش قيمت دارند، برخورد
مي كند مگر در مواردي مانند روغن نباتي كه متاثر از قيمت هاي جهاني است.
نكويي مهر با تاكيد بر اين موضوع كه تمام تلاش ها براي ايجاد بازاري آرام و خالي از تلاطم است، عنوان كرد: در شرايطي كه اتفاق خاصي از نظر اجراي قانون رخ نداده طبيعي است كه افزايش قيمت ها غيرمنطقي است.
وي در عين حال گفت كه هرگونه افزايش قيمتي بايد با تاييد سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان و براساس مستندات قانوني صورت گيرد.
معاون وزير بازرگاني افزود: تلفن 124 آمادگي كامل براي رسيدگي به شكايات مردم در نقاط مختلف كشور دارد به نحوي كه مدت زمان مراجعه بازرسان به محل شكايت در تهران نيم ساعت و در شهرستانها 15 دقيقه خواهد بود.
يادآور مي شود وزير بازرگاني هفته جاري محمدحسن نكويي مهر را به سمت معاون وزير بازرگاني و مديرعامل سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان منصوب كرد.پيش از اين محمدعلي ضيغمي علاوه بر پست بازرگاني داخلي اين سمت را برعهده داشت.

 



يك استاد دانشگاه: تمهيدات دولت مانع از هرگونه فشار اقتصادي پس از هدفمندي مي شود

يك استاد دانشگاه گفت: با اقدامات و برنامه ريزي هاي مناسب دولت براي اجراي قانون هدفمندي يارانه ها، قيمت ها به گونه اي افزايش خواهد يافت كه امكاني براي وارد آمدن فشار اقتصادي به مردم وجود نخواهد داشت.
دكتر «ابوالقاسم حكيمي پور» عضو هيئت علمي دانشگاه در گفتگو با خبرگزاري فارس افزود: خبرهاي منتشر شده درباره امكان بروز شورش و اغتشاش با اجراي قانون هدفمندي يارانه ها نه تنها صحت ندارد بلكه مطمئناً چنين اتفاقاتي اصولا امكان رخ دادن ندارند؛ چرا كه افزايش قيمت ها در برخي اقلام به هيچ وجه نمي تواند محركي براي ايجاد هرج و مرج باشد.
هرج و مرج و اعتراضات معمولا به شكل تظاهرات و شورش هاي خياباني انجام مي شود كه مصداق آن در حال حاضر تظاهراتي است كه در كشور فرانسه انجام مي شود؛ دلايل متعددي از جمله كمبود بنزين به دليل تعطيلي پالايشگاه ها، بي اعتمادي نسبت به دولت، حمايت رئيس جمهور اين كشور از جنگ افروزي هاي آمريكا، فساد اخلاقي و مالي رئيس دولت و افزايش سن بازنشستگي به 62 سالگي است كه همگي موجب ايجاد چنين مشكلاتي در اين كشور است.
حكيمي پور گفت: البته اينكه عده اي براي اخلال در اجراي قانون هدفمندي يارانه ها تلاش مي كنند، صحت دارد و به اين دليل است در صورتي كه اين قانون به درستي اجرا شود دولت را مي تواند صددرصد موفق جلوه دهد. بنابراين بسياري از گروه هاي مخالف دولت و حتي نظام به ويژه گروه هاي اپوزيسيون داخلي و خارج از كشور خواستار موفقيت دولت در عرصه اقتصادي نخواهند بود.
شايان ذكر است مدتي پيش شايعاتي در خصوص تشكيل ستادي براي ايجاد اخلال در مسير اجراي قانون هدفمندي يارانه ها منتشر شد.

 



يارانه هاي نقدي از طريق خودپردازها قابل برداشت است

شبكه بانكي آمادگي عمليات پرداخت يارانه هاي نقدي از طريق دستگاههاي خودپرداز را دارد.
مديرعامل سازمان هدفمندي يارانه ها گفت؛ در حال حاضر تعداد قابل توجهي تراكنش در شبكه شتاب بانكي وجود دارد كه هدفمندي نيزيكي از آنهاست و هيچ مشكلي براي مردم ايجاد نخواهد كرد.
«بهروز مرادي» افزود: ساير پولهاي افراد به جز مبلغ يارانه هاي نقدي قابل برداشت و پرداخت است، فقط اين مبلغي كه دولت به عنوان يارانه در حسابشان واريز مي كند، تا زمان اجراي قانون قابل برداشت نيست.وي يادآور شد: نرم افزاري در سيستم بانكهاي مختلف براي مشاهده ميزان يارانه هاي نقدي در حسابها تعبيه شده است.اين بانكها در دستگاههاي خودپرداز خود كليدي مخصوص هدفمند كردن يارانه ها منظور كرده كه افراديكه علاقمند به حساب هدفمندي يارانه ها هستند از اين طريق اقدام كنند.سيستم بانكي هم اكنون در اين زمينه فعال شده و پس از اعلام سازمان هدفمندي يارانه ها وجوه از حسابهاي مذكور قابل برداشت خواهد بود.
مرادي در ادامه گفت: قيمتهاي تبعيضي گاز و برق براساس سردسير و گرمسير بودن مناطق تعيين شده است، بگونه اي كه استانها و شهرستانهاي سردسير هزينه كمتري بابت گاز مي پردازند، اين در حالي است كه در مقابل قيمت برق در استانها و شهرستانهاي گرمسير پايين تر خواهد بود.
وي افزود: استانها و شهرستانهاي سردسير در ماههاي آبان تا نيمه فرودين ماه توسط شركت ملي گاز در پنج سطح تعريف شده اند و در مورد برق نيز ميزان گرمسيري استانها و شهرستانها در هفت ماه نخست سال، در وزارت نيرو مشخص است.
مرحله نخست يارانه ها نقدي به حساب مردم
واريز شد
همزمان با ميلاد مسعود ثامن الائمه(ع) به حساب سرپرست خانوارهاي استانهاي خراسان رضوي، شمالي و جنوب به ازاي هر نفر مبلغ 81 هزار تومان بصورت علي الحساب واريز شد.
البته دولت نزديك به پنج هزار ميليارد تومان اعتبار براي توزيع يارانه هاي نقدي ميان 60 ميليون و 500 هزار ايراني در مرحله نخست تامين كرده است.
همچنين براساس مجوز مجلس شوراي اسلامي، درآمد دولت از محل اصلاح قيمتهاي انرژي درسال جاري 20 هزار ميليارد تومان خواهد بود كه نيمي از آن به مردم پرداخت مي شود.
براساس آخرين تصميم سازمان هدفمندي يارانه ها، يارانه نقدي هر ايراني ماهيانه 40500 تومان و اقشار آسيب پذير 44 هزار تومان خواهد بود.

 



كنترل قيمت مواد پروتئيني همزمان با هدفمندي يارانه ها

جلوگيري از افزايش قيمت كالاهاي اساسي بويژه گوشت، شير و تخم مرغ در طرح تحول اقتصادي، دولت به كشاورزان اعتبار انرژي پرداخت مي كند.
سخنگوي كارگروه طرح تحول اقتصادي گفت: محور بسته حمايتي دولت از بخش كشاورزي، تخصيص و پرداخت اعتبار انرژي به همه واحدهاي اين بخش اعم از مرغداري ها، گاوداري ها، چاه هاي آب و ماشين آلات كشاورزي است.
«محمدرضا فرزين» گفت: طرح هاي بسياري در اين بسته تدوين شده است تا همزمان با اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها هم بتوان مصرف انرژي را در بخش كشاورزي بهينه كرد و هم از افزايش احتمالي قيمت ها به ويژه قيمت كالاهاي اساسي كه در سبد غذايي مردم قرار دارد، جلوگيري كرد.
سخنگوي كارگروه طرح تحول اقتصادي افزود: گوشت، شير و تخم مرغ، بخشي از كالاهاي اساسي است كه با اجراي بسته حمايتي دولت در بخش كشاورزي مي توان از افزايش قيمت آن جلوگيري و روال توليد آن را مطلوب تر كرد.

 



واحدهاي مسكوني در تهران بيمه مي شوند

معاون عمراني استانداري تهران گفت: منازل مسكوني در تهران با حداقل هزينه، بيمه حوادث غيرمترقبه مي شوند.
محمدرضا محمودي در گفت وگو با فارس اظهار داشت: سازمان مديريت بحران كشور به دنبال اين است كه تمام منازل شهري و روستايي در مقابل حوادث غيرمترقبه بيمه شوند.
وي د رادامه افزود: براساس اين طرح منازل مسكوني در مقابل 5 حادثه مهم زلزله، آتش، طوفان، برف و كولاك و سيل با حداقل 5 هزار تومان بيمه مي شوند.
محمودي خاطرنشان كرد: در بعضي از استان هاي كشور طرح بيمه منازل در حال اجراست و با حداقل 5 هزار تومان و حداكثر 10 هزار تومان منازل خود را بيمه مي كنند و مقرر شده است كه در تمام كشور اين طرح توسعه پيدا كند.
معاون عمراني استانداري تهران با اشاره به اينكه طرح بيمه منازل در استان تهران هنوز اجرايي نشده است، گفت: در حال مذاكره با شركت هاي بيمه اي هستيم.
وي در ادامه بيان داشت: در حال حاضر تهراني ها مي توانند ساختمان هاي خود را در مقابل حوادث بيمه كنند، ولي اجرايي شدن طرح بيمه حوادث تمام ساختمان هاي تهران نياز به زمان بيشتر براي بررسي دارد.

 



2800 هكتار اراضي ملي از تصرف متجاوزان خارج شد

معاون توسعه مديريت و منابع انساني استانداري تهران گفت: 2 هزار و 801 هكتار از اراضي ملي از تصرف متصرفان و متجاوزان خارج شد.
نعمت الله تركي در گفت وگو با فارس درخصوص سياست هاي كلي سند توسعه منابع طبيعي اظهار داشت: مباني سند توسعه برگرفته از قانون اساسي است.
وي رويكرد كلي سند چشم انداز منابع طبيعي را در 5 محور معرفي كرد و گفت: اشاعه فرهنگ منابع طبيعي و زيست محيطي، سازگاري توسعه و منابع طبيعي، حفاظت و احياي تنوع زيستي، توسعه بهره برداري پايدار از منابع طبيعي و توانمندسازي ساختار منابع طبيعي و زيست محيطي رويكرد كلي سند چشم انداز است.
تركي درخصوص راهبردهاي سند چشم انداز توسعه منابع طبيعي در استان تهران ادامه داد: حفاظت، احيا و توسعه منابع طبيعي جنگل، توسعه منابع طبيعي مراتع، توسعه منابع طبيعي بيابان زدايي از تهران از راهبردهاي اين سند است.

 



اكونوميست گزارش داد
سونامي چالش هاي اقتصادي آمريكا و كشتي به گل نشسته اوباما

نشريه تخصصي اكونوميست ضمن اشاره به چالشهاي اقتصادي آمريكا نوشت: تغيير اكثريت كنوني در مجلس نمايندگان و احتمال شكل گرفتن تحول مشابهي در مجلس سنا و همچنين زمينه سازي براي پيروزي يك نامزد حزب جمهوري خواه در انتخابات رياست جمهوري دو سال آينده آمريكا از جمله نتايج قابل وقوع انتخابات سراسري دو هفته آينده به شمار مي روند.
به گزارش اكونوميست در انتخابات ماه نوامبر آينده تاثير سياست هاي اقتصادي به صورت عامل تعيين كننده، در بسياري از حوزه ها حتي شخصيت فردي نامزدها را نيز پشت سر نهاده است. در حال حاضر به دليل كاهش روند رشد اقتصادي در آمريكا و بالا ماندن نرخ بيكاري و در نتيجه ادامه ركود اقتصادي، بسياري از مردم آمريكا دلبستگي خود را نسبت به سياست هاي اقتصادي اوباما از دست داده اند.
اكونوميست افزود: حتي قانون بيمه هاي اجتماعي نيز كه سال گذشته با جنجال فراوان از تصويب كنگره گذشت اينك تنها از حمايت 50 درصد مردم آمريكا برخوردار است. توسعه نارضايتي رأي دهندگان از سياست هاي جاري دولت و قوه مقننه كه هر دو در كنترل حزب دموكرات است طي يك سال گذشته به شكل گرفتن جنبشي انجاميده كه از آن به عنوان جنبش چاي نام برده مي شود. اكثريت طرفداران جنبش چاي را به صورت مشخص سفيدپوستان مسيحي تشكيل مي دهند و ميانگين سني آنها از 55 بيشتر است.
اين گروه بازگرداندن ارزش هاي سنتي را به جامعه وعده مي دهند و از جمله با سرمايه گذاري در تحقيقات سلولي و بازسازي آزمايشگاهي موجودات زنده مخالفت مي ورزند. ظهور اين گروه در آمريكا حزب جمهوري خواه را كه تا چند ماه پيش به شكست حزب دموكرات در كنگره اميدوار بود تا حدود زيادي نگران ساخت. نگراني عمده رهبران حزب جمهوري خواه تقسيم شده آراي حزب و ضعيف شدن در مقابل حزب دموكرات بود. با اين حال گزارش هاي آماري اخير حاكي از بهبود وضعيت حزب در نتيجه يكپارچگي جنبش چاي، متشكل بودن طرفداران آن و حمايت جنبش از نامزدهاي حزب جمهوري خواه است.
بنابراين گزارش رشد حمايت افكارعمومي آمريكا از جنبش چاي و حزب جمهوري خواه عملاً نتيجه نارضايتي مردم از عملكرد اقتصادي دولت اوباما طي دو سال گذشته است. در حال حاضر دولت اوباما داراي 3/1 تريليون دلار بدهكاري است. با اين وجود سرمايه گذاري نجومي دولت براي بازگرداندن رشد اقتصادي و افزايش اشتغال هنوز به نتيجه دلخواه نرسيده است. در صورت شكست قابل انتظار حزب دموكرات در انتخابات ماه نوامبر، بي ترديد دولت اوباما ضعيف تر از امروز خواهد شد و از دست دادن حمايت كنگره تصويب لوايح دولت را در قوه مقننه با مشكلات زيادي روبرو خواهد ساخت. در شرايطي كه سياست خارجي دولت آمريكا تاكنون پيروزي مشخصي را به جز توافق با روسيه براي كاهش تعداد سلاح هاي هسته اي به ثبت نرسانده، ادامه شرايط جاري اقتصادي و از دست رفتن اكثريت در كنگره مي تواند وضعيت تجديد انتخاب اوباما را براي دور دوم بسيار دشوار ساخته و در عمل او را به همان سرنوشتي دچار سازد كه در سال 1980 جيمي كارتر دچار آن شد.
زيان 33 ميليارد دلاري اقتصاد آمريكا از تاخير
در پرواز هواپيماها
اداره هوانوردي آمريكا اعلام كرد انجام با تاخير 20 درصد پرواز هواپيماهاي مسافربري در آمريكا سالانه 9/32 ميليارد دلار به اقتصاد اين كشور زيان وارد مي آورد.براساس اين گزارش اين رقم مربوط به زيان هايي است كه مسافران، شركت هاي هواپيمايي و ساير بخش هاي اقتصادي از اين بابت متحمل مي شوند و البته مسافران زيان بيشتري متحمل مي شوند.
برآوردها نشان مي دهد مسافران شركت هاي هواپيمايي در آمريكا هر سال 7/16 ميليارد دلار به دليل تاخيرهاي پديد آمده در پروازها متحمل زيان مي شوند. مسافران به دليل تاخيرهاي پديده آمده در پروازهاي خود با اتلاف بي مورد وقتشان مواجه مي شوند و در اين بين مجبور مي شوند مبالغي را براي خريد غذا يا اجاره هتل بپردازند.واشنگتن پست اعلام كرد گزارش اخير اداره هوانوردي آمريكا كامل ترين گزارشي است كه تاكنون در مورد اين موضوع منتشر شده است.براساس اين گزارش شركت هاي هواپيمايي نيز 3/8 ميليارد دلار از تاخير پروازهاي خود زيان مي بينند. اين رقم مربوط به پرداخت هزينه هاي بيشتر براي سوخت و نگهداري و حقوق كاركنان خود است.
برآوردها نشان مي دهد در اوت 2010 تنها 7/81 درصد پروازها در آمريكا سر وقت انجام گرفته است. اين رقم در ماه قبل از آن نيز 7/76 درصد گزارش شده است.

 



معرفي 195 شركت توليدي در روز ملي صادرات

معاون وزير بازرگاني در توسعه خارجي با تشريح آخرين وضعيت تجارت كشور در مورد همايش روز ملي صادرات توضيحاتي ارائه كرد.
به گزارش ايسنا، بابك افقهي در يك نشست خبري در سخناني ابتدا به وضعيت تجارت در دنيا اشاره كرد و گفت: صندوق بين المللي پول و بانك جهاني اعلام كرده اند كه متوسط رشد صادرات براي كشورهاي مختف از ابتداي امسال تا پايان سال 2010 پيش بيني شده كه در اين پيش بيني وضعيت ايران نشانگر آن است كه اين ميزان براي ايران از متوسط ميانگين جهاني بسيار بالاتر است. همچنين در آن رشد منفي كه كشورهاي مختلف در بخش صادرات داشتند نيز ايران رشد خوبي داشت.
به گفته معاون وزير بازرگاني در بخش واردات نيز 78 درصد كالاهاي واسطه اي و سرمايه اي، 13درصد كالاهاي مصرفي و بقيه نيز كالاهاي طبقه بندي شده ديگر است.
رئيس سازمان توسعه تجارت ايران در ادامه با اشاره به برگزاري همايش روز ملي صادرات در روز چهارشنبه هفته جاري بيان كرد: 467 شركت براي حضور در رقابت انتخاب صادركنندگان نمونه امسال حضور داشتند كه بعد از مميزي اوليه 195 شركت موفق به تكميل مدارك خود شدند.

 



در اجلاس تهران مطرح شد
آمادگي كشورهاي مسير جاده ابريشم براي مقابله با پديده پولشويي و قاچاق

وزير امور اقتصادي و دارايي در سومين نشست بين المللي نقش گمرك در توسعه و تسهيل تجارت كشورهاي مسير جاده ابريشم گفت: با تقويت گمركات مي توان به مقابله با پديده هايي چون قاچاق و پولشويي مقابله كرد.
به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، شمس الدين حسيني وزير اقتصاد ايران در سومين نشست بين المللي نقش گمرك در توسعه تجارت مسير جاده ابريشم با حضور رؤساي گمركات اين كشورها و دبيركل سازمان جهاني گمرك اعلام كرد: جمهوري اسلامي ايران از كشورهاي مؤثر در جاده ابريشم بوده و اكنون نيز نقش مهمي در احياي جاده ابريشم و بكارگيري مزيت هاي اين مسير براي تسهيل تجارت در منطقه و در جهان دارد.
وي گفت: با تسهيل تجارت، كاهش هزينه ها و افزايش تجارت رسمي علاوه بر اينكه توليد و رفاه اجتماعي افزايش مي يابد به كاهش انگيزه پديده هايي مانند قاچاق و پولشويي مي انجامد.
وزير امور اقتصاد و دارايي تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران بنا دارد مسير جاده ابريشم را كه داراي قدمت تاريخي و همواره مسير تردد كالاها و گردشگران بوده است، احياء كند و مزيت افزايش رفاه و رقابت پذيري اقتصاد كشورهاي اين مسير را تقويت كند.
شمس الدين حسيني افزود: در كنار توسعه زيربناهاي ارتباطي به ويژه راه ها و راه آهن همواره بايد به پيشرفت گمركات و هماهنگي گمركات و استفاده از فرصت هاي مختلف مانند نشست هاي مشترك بين رؤساي گمرك اين كشورها و انتقال دانش و تجربه توجه شود.
حسيني تأكيد كرد: بايد به مردم و بازرگانان خود در جهان علامت و اطمينان بدهيم كه مسير ابريشم مسير مزيت است. بايد تجربه و دانش خود را براي رفع كاستي ها و تشريفات زائد به كار گيريم و هزينه هاي گمركي كاهش و در مقابل سرعت و دقت عمليات گمركي افزايش پيدا كند.
وزير اقتصاد خطاب به رؤساي گمركات كشورهاي مسير جاده ابريشم افزود: شما بايد به ظرفيت اين مسير جاده ابريشم مانند دسترسي و گذر از جمعيتي قابل توجه و بازارهاي بزرگ، زيرساخت هاي جاده اي، فرصت ها و منابع غني انرژي، سرمايه گذاري و جاذبه هاي فرهنگي و گردشگري توجه كنيد و از مزيت جغرافيايي در اين مسير در جهت توسعه همكاري دو و چند جانبه گمركي استفاده كنيد.
حسيني همچنين خواهان برگزاري منظم نشست رؤساي گمركات كشورهاي مسير جاده ابريشم شد و گفت: در 3 سال اخير برگزاري نشست ها حكايت از اراده قابل تحسين دارد و ايران به عنوان يكي از بانيان و ميراث داران راه ابريشم در جهت افزايش ارتباطات تجاري مصمم است.
وزير امور اقتصادي افزود: كشور ايران با قرارگرفتن در مقطع مهمي از مسير جاده ابريشم با داشتن تجربه و امكانات وسيع در حمل و نقل، ارتباطات، ترانزيت، توليد و تجارت مصمم به تشريك مساعي با كشورهاي اين مسير است.
لزوم اهتمام ملي
و فرامنطقه اي براي افزايش تجارت در مسير جاده ابريشم
رئيس كل گمرك ايران گفت: با اهتمام ملي و فرامنطقه اي مي توان مسير جاده ابريشم را مكاني مناسب براي تجارت معرفي كرده و از مزاياي آن بهره مند شد.
به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، «اردشير محمدي» روز سه شنبه در سومين نشست بين المللي گمرك در توسعه و تسهيل تجارت كشورهاي جاده ابريشم، اظهار داشت: موفقيت ايران در زمينه توسعه و گسترش تجارت و سرمايه گذاري و تقويت روابط در مسير جاده ابريشم به همكاري هاي گسترده و حمايت اصلاحات، تنظيم قوانين و مقررات جديد و همكاري نزديك با سازمان جهاني گمرك حوزه آسيا پاسيفيك و سازمان ها و نهادهاي ملي و بين المللي بستگي كامل دارد.
وي اظهار داشت: هم اكنون در عرصه اقتصاد بين الملل فعاليت هاي برنامه ريزي شده اي در قالب احياي مسير جاده ابريشم و روابط بازرگاني كشورهاي مستقر در اين مسير صورت مي گيرد.معاون وزير اقتصاد گفت: برگزاري اولين نشست رؤساي گمرك كشورهاي مسير جاده ابريشم در سال 2008 ميلادي به ابتكار تركيه و به دنبال آن برگزاري دومين نشست در آذربايجان، نشانگر اهميت اين رويداد مهم است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14