(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 4  آبان 1389- شماره 19773

يادداشت خبرنگار
رئيس مجمع نمايندگان آذربايجان شرقي: درياچه اروميه با آب هاي خزر و ارس نجات مي يابد
ايران در كيهان
طراحي كتاب هاي درسي براساس الگوهاي بومي
پيرترين مرد قشم: راز سلامتي من خوردن غذاهاي دريايي است
استاندار: 90 درصد فندق كشور در گيلان توليد مي شود
احداث كارخانه خودروسازي سايپا در ساري
پل هاي فرهنگي ميان مقبره شمس تبريزي و حافظ شيرازي
رئيس سازمان مسكن و شهرسازي استان: امسال 4 هزار واحد مسكن مهر در استان همدان افتتاح مي شود
آغاز عمليات انتقال واگن هاي قطارشهري به مشهد
ايجاد بيش از 13 هكتار باغ زيتون در گلستان
افتتاح اولين تكثيركننده گله مولد ايران و بزرگترين مجتمع گاوداري
فروش 9هزار ميليارد ريال اوراق مشاركت براي توسعه شبكه هاي فاضلاب خوزستان
واكنش اداره آب و فاضلاب اهواز به يك گزارش



يادداشت خبرنگار

وام ازدواج گره گشا يا گره كور!
چندي پيش پسرمان عقد كرد و به رسم همه زوجهاي جوان قباله ازدواجش را گذاشت زيربغلش و براي دريافت وام به مؤسسات مربوطه مراجعه كرد كه او را به اينترنت و كافي نت و فضاي مجازي حواله كردند و اظهار داشتند بايد از طريق سايت وام ازدواج به يكي از بانك ها معرفي بشويد. از قضاي روزگار و شانس ما قرعه ما به نام پست بانك افتاد و وقتي جهت دريافت وام ازدواج مراجعه كرديم به ما گفتند كه ضامن شما بايد در پست بانك حساب داشته باشد و ما هر چه تقلا كرديم و دوست و آشنا را پرس و جو كرديم هيچ خويشاوندي، نزديك و رفيقي را نيافتيم كه در پست بانك حساب داشته باشد و بتواند ضمانت ما را برعهده بگيرد لذا بلاتكليف مانده ايم كه براي ضمانت بانك چه بايد كرد. در اين شرايط براي تغيير بانك هم كه مراجعه كرديم، آقايان مسئول اظهار داشتند: «ظاهراً امكان پذير نيست و همچنان پست بانك ارايه دهنده خدمات وام ازدواج است».
حال با شرح اين ماجرا، مي خواستم از مسئولان و مديران بانك مركزي و متوليان رسيدگي به مشكلات جوانان كشور اين سؤال را بپرسم، كه وام ازدواجي كه قرار است در ابتداي زندگي گره گشاي بخشي از امكانات جوانان باشد، چگونه با مشكلاتي از اين جهت كه به بخشي از آن اشاره شد مي تواند مؤثر و مفيد واقع شود. لذا مسئولان بذل محبت فرموده در راستاي ترويج سنت حسنه ازدواج و رهايي از چرخه مشكلاتي از اين دست اقدام كنند.
اهواز - مسعود محمدي اطهر

 



رئيس مجمع نمايندگان آذربايجان شرقي: درياچه اروميه با آب هاي خزر و ارس نجات مي يابد

تبريز - خبرنگاركيهان:
بايد تلاش شود تا با انتقال آب از«خزر» و «ارس» و نيز رودخانه مرزي سردشت و باروري ابرها، درياچه اروميه از نابودي نجات پيدا كند.
رئيس مجمع نمايندگان آذربايجان شرقي با اعلام مطلب فوق گفت: نمايندگان استان در مجلس و نيز استانداري، پيشنهاداتي، براي انتقال آب داده اند كه انتقال آب از«خزر» و رودخانه مرزي «ارس» از آن جمله مي باشد و انتقال آب از رودخانه مرزي درمنطقه سردشت نيز، قابليت مطالعه را دارد. ضمن اين كه بحث «باروري ابرها» مي تواند براي كمك به درياچه اروميه، موثر باشد.
«يوسف - نجفي» افزود: درياچه اروميه و نجات آن، به خاطر تاثير اين درياچه بر روي منطقه آذربايجان و نيز محيط زيست كشور و حتي كشورهاي همسايه، مي بايست اولويت اول وزارت جهاد كشاورزي باشد و اين پيشنهادات به آن وزارت خانه، ارايه شده است.
وي هشدار داد كه بي توجهي به «بحران درياچه» مي تواند عواقب سختي درمحيط زيست كشور داشته باشد و بايد براي خروج از آن، بسرعت، چاره انديشي و اقدام كرد.

 



ايران در كيهان

كمك به سيل زدگان پاكستان در نائين
نائين- خبرنگار كيهان سيد مجتبي ايزدي فرماندار نايين درباره كمك مردم اين شهرستان به سيل زدگان پاكستان گفت: در مجموع در سطح شهرستان نايين افزون بر 160 ميليون ريال وجه نقد در اين راستا جمع آوري و ارسال شده است. وي ادامه داد: اختصاص يك روز از حقوق تمام كاركنان ادارات و ارگان هاي دولتي شهرستان نايين نيز به اين امر خداپسندانه و انسان دوستانه از ديگر موارد كمك هاي مردم شهرستان نايين بوده است.
آبرساني 25 روستاي كاشان با تانكر
كاشان- خبرنگار كيهان: معاون استاندار و فرماندار كاشان گفت: در حال حاضر 25 روستاي اين شهرستان با تانكر آبرساني مي شود.
حسينعلي حاجي در مراسم معارفه مديرعامل شركت آب و فاضلاب كاشان در محل فرمانداري با اشاره به شرايط توپوگرافي اين شهرستان افزود: باتوجه به اينكه كاشان در 2 شرايط ارتفاع و دشت قرار دارد سالانه 346 ميليون مترمكعب از آب هاي زيرزميني اين شهرستان برداشت مي شود.
وي خاطرنشان كرد: اين حجم برداشت آب در حالي است كه آوردن آب از نزولات آسماني و غير از آن تنها 203 ميليون مترمكعب است.
توزيع آرد در ميان روستائيان و عشاير خوزستان
اهواز- خبرنگار كيهان: مدير سازمان تعاون روستايي خوزستان گفت: از ابتداي امسال تاكنون بيش از 91هزار و 640 تن آرد توسط شبكه تعاونيهاي روستايي بين روستاييان و عشاير استان توزيع شده است.
هرمز خواجوي اين اقدام را در راستاي ارايه خدمات به روستاييان و عشاير و تأمين مايحتاج اساسي آنان دانست و اظهار داشت: از اين ميزان 83 هزار تن آرد بين روستاييان و هشت هزار و 640 تن بين عشاير استان توزيع شده كه سرانه هر نفر در ماه 10 كيلوگرم است.
بهره برداري از 2 راه روستايي در اهواز
اهواز- خبرنگار كيهان: عمليات اجرايي دو طرح راه روستايي در شهرستان اهواز با پيشرفت 95درصد به زودي به بهره برداري مي رسد. مديركل راه وترابري استان خوزستان طرحهاي آماده بهره برداري را در بخش هاي حميديه و مركزي اعلام كرد و اظهار داشت: روستاي دهليز در بخش حميديه و روستاي غيزانيه در بخش مركزي از جمله روستاهايي هستند كه با بهره برداري از آنها شاهد بهبود وضعيت حمل و نقل در آنها خواهيم بود.
آبياري قطره اي اراضي شيب دار منطقه شاهاندشت
ساري- خبرنگار كيهان: سازمان جهادكشاورزي مازندران طرح آبياري قطره اي 40 هكتاري اصلاح الگوي كشت در اراضي شيب دار روستاي شاهاندشت بخش لاريجان شهرستان آمل با حضور ولي اله فرزانه معاون برنامه ريزي استانداري و عنايت الله تورنگ رئيس سازمان جهاد كشاورزي و جمعي از مسئولين استاني و شهرستاني و اعضاي شركت توسعه و عمران شاهاندشت طي مراسمي افتتاح شد.
مسابقات سراسري قرآن كريم
كرج- خبرنگار كيهان: سومين دوره مسابقات سراسري قرآن كريم در سپاه سيدالشهداء(ع) استان تهران برگزار شد.
سرهنگ محمد خدابين مسئول روابط عمومي و تبليغات سپاه حضرت سيدالشهداء(ع) استان تهران اظهار داشت: اين مسابقات با حضور 300 نفر از خواهران و برادران پاسدار و سربازان وظيفه در رشته هاي قرائت، حفظ، مفاهيم (سطح يك و دو) ترتيل و اذان با قضاوت داوران برجسته كشوري برگزار شد.
عدم موفقيت درامر ضايعات نان
تبريز - خبرنگار كيهان: «بهلول - حبيبي» معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكي تبريز در تجليل از نانوايان موفق تبريز گفت: برغم تخصيص اعتبارات كلان درحمايت از مصرف كنندگان آرد و نان ما در امر ضايعات نان، موفق نبوده ايم.
وي افزود: ضايعات نان يك مشكل ملي محسوب مي شود و بايد فرهنگ استفاده از نان سبوس دار، درجامعه تقويت و گسترش يابد.
تشكيل انجمن حمايت از حقوق مصرف كنندگان در زنجان
زنجان - خبرنگاركيهان: حميد صدري رئيس سازمان بازرگاني استان زنجان گفت: به دنبال تصويب آيين نامه اجرايي تشكيل انجمن هاي حمايت از حقوق مصرف كنندگان درهيئت وزيران، حداكثر تا 3ماه آينده انجمن هاي عمومي حمايت از حقوق مصرف كنندگان درهمه شهرستانهاي استان زنجان تشكيل مي گردد.
رزمايش بسيجيان شهركرد
شهركرد- خبرنگاركيهان: سرهنگ پاسدار يزدان جلالي جانشين فرمانده سپاه قمربني هاشم (ع) چهارمحال و بختياري از برگزاري رزمايش گردانهاي عاشوراي بروجن وشهركرد خبر داد.
وي افزود: بسيجيان شركت كننده در رزمايش ها به مدت دوشبانه روز با هدف ايجاد آمادگي دفاعي، تقويت توان رزمي، سازماندهي نيروهاي بسيجي، ارتقاء باورهاي ديني، حفظ و انسجام بسيجيان در برنامه هاي درنظرگرفته شده حضور پررنگ داشتند.
درضمن اين رزمايش از برنامه هاي معنوي شامل: اقامه نماز جماعت، قرائت دعاي كميل و ندبه و مسابقات فرهنگي نيز بهره مند شد.
افتتاح 16 مدرسه قرآني در قاين
قاين - خبرنگاركيهان: 16باب مدرسه قرآني مقاطع تحصيلي درشهرستان قاين افتتاح شد.
خبازي كارشناس اقامه نماز آموزش و پرورش قاين با اعلام اين خبر گفت با هدف ترويج فرهنگ قرآني- آموزش روخواني و روان خواني-آشنايي دانش آموزان با احكام قرآني - تعامل بين مدرسه و خانواده و تربيت ديني عزيزان دانش آموزان مدارس قرآني شهرستان همزمان با آغاز بهار تعليم و تربيت درشهرستان برنامه ريزي و افتتاح شد.
ولايت،محور شعارهاي مردم لبنان
بناب - خبرنگاركيهان:حجت الاسلام والمسلمين شيخ مصطفي باقري بنابي امام جمعه بناب اظهار داشت: در سفر رئيس جمهور ايران به لبنان شعارها و سرودهاي مردم لبنان برمحور ولايت بود و در كل جهان اين گونه است و ملت و دولت ايران با ولايت شناخته شده است و اگر اين سنت درعراق يا افغانستان وجود داشت نيروهاي بيگانه ناتو در آن جا جمع نمي شدند.
وي كل سعادت و عزت را در تمسك به ولايت دانست و گفت: هر زيبايي براي دنيا و آخرت از ولايت ناشي مي شود.
افزايش تلفات پس از كلنگ زني
ساري - خبرنگاركيهان: بخشدار چمستان درنشست مشترك ناظران و پيمانكاران پروژه راه محورنور- چمستان- آمل كه در محل بخشداري و با حضور فرماندار شهرستان نور برگزار شد با انتقاد از روند بسيار كند اين پروژه و مشكلاتي كه پيش از سال 84 باعث كلنگ زني اين پروژه درسال 84 شد افزود: متأسفانه تاكنون به علت كندي كار وعدم رعايت نكات ايمني تلفات اين جاده بيشتر از پيش افزايش يافته است.

 



نماينده مردم بناب در مجلس شوراي اسلامي خبر داد طراحي كتاب هاي درسي براساس الگوهاي بومي

بناب- خبرنگار كيهان:
نماينده مردم بناب در مجلس شوراي اسلامي از تدوين نقشه جامع علمي كشور خبر داد و گفت: كتاب هاي درسي براساس الگوهاي فرهنگي و بومي طراحي شده و مستقل خواهد بود.
ضياء الله اعزازي در جمع مسئولان و دانشجويان دانشگاه پيام نور بناب با اشاره به تحول اساسي محتوي كتب درسي مدارس افزد: با توجه به نياز مبرم كشورمان به بومي شدن علوم و فنون، لذا محتواي دروس مدارس كشور نيز براساس فرهنگ هويت بومي تدوين و تهيه خواهد شد.
در اين مراسم معاونت فرهنگي و پژوهشي دانشگاه پيام نور آذربايجان شرقي با اشاره به ظرفيت بالاي علمي دانشگاه پيام نور گفت: امروز بيش از يك ميليون نفر دانشجو در 450 واحد و مركز دانشگاهي در دانشگاه هاي پيام نور سراسر كشور مشغول به تحصيل هستند.
دكتر داوود اسديان از وجود 200 تا 300 هزار صندلي خالي در دانشگاه پيام نور كشور خبر داد و اظهار اميدواري كرد با جذب دانشجويان در تحصيلات تكميلي اين ظرفيت را پر كنيم.


 



پيرترين مرد قشم: راز سلامتي من خوردن غذاهاي دريايي است

قشم - خبرنگار كيهان:
پيرترين مرد جزيره قشم كه در روستاي رمچاه اين شهرستان زندگي مي كند راز سلامتي خود را رفتن به صيادي و خوردن غذاهاي دريايي عنوان كرد.
«محمد ملاحي» كه در سال 1278 شمسي متولد شده و هم اكنون 111 سال دارد به خبرنگار ما گفت: ما قبل از انقلاب در جزيره قشم بخصوص روستاي رمچاه مشكلات فراواني از جمله نبودن بهداشت و درمان، آب آشاميدني و تغذيه مناسب داشتيم كه به لطف خداو انقلاب مشكلات رفع شده و امروز جوانان و كودكان با نشاطي مثال زدني به زندگي خود مي پردازند.
پيرترين مرد جزيره قشم در ارتباط با كشف حجاب توسط رضاخان گفت: در آن زمان 14 ساله بودم كه خوب به ياد مي آورم پاسبانان و آدم هاي رضاخان در روستاي رمچاه و كلاً جزيره قشم به طرف زنان حمله مي كردند و چادر را از سر زنان مي كشيدند كه همين امر باعث شد جمعي از مردم جزيره قشم را ترك كردند و بخشي از زنان و دختران از منزل بيرون نمي آمدند.
محمد ملاحي از تنها همسرش كه او هم در قيد حيات است 6 پسر و 2 دختر دارد كه چهارنفر آنها فوت كرده اند. محمد ملاحي 66 نوه و نتيجه دارد و كوچكترين فرزند او پسر است كه 50 سال دارد.
پيرترين مرد قشمي درباره غذاهايش گفت: بيشترين غذايي كه مصرف كرده ام مفلك جو (غذايي كه از جو و ماهي تشكيل شده) است فقط در طول عمر خود يك بار به تهران و دوبار هم جهت عمل آب مرواريد چشم به شيراز سفر كرده ام و يك بار هم در زمان هاي دور به حج تمتع مشرف شده ام. ملاحي به مدت 11 سال كدخدا بوده و چند روستاي قشم تحت الامرش بوده اند. وي از كوچكي صيادي كرده و امور خود را با صيادي گذرانده اكنون 14 سال است كه به بيماري آسم مبتلا شده و توان صيادي ندارد.

 



استاندار: 90 درصد فندق كشور در گيلان توليد مي شود

رشت- خبرنگار كيهان:
بيش از 90 درصد محصول فندق كشور در استان گيلان بويژه منطقه اشكورات رودسر توليد مي شود.
اين مطلب را استاندار گيلان در جريان برگزاري نخستين جشنواره فندق در رودسر اعلام كرد و با تاكيد بر ضرورت پرداخت تسهيلات ويژه براي توسعه كشت اين محصول در منطقه گفت: در عين حال ساخت كارخانجات فرآوري توليدات فندق از جمله فندق شكن و كوره هاي فندق پزي بيش از پيش لازم و ضروري است كه در اين زمينه دولت نيز كمك مي كند.
روح الله قهرماني چابك با اشاره به وجود 16 هزار هكتار باغ هاي فندق در شهرستانهاي رودسر، املش، آستارا، رودبار و سياهكل گفت: از نيمه اول مرداد ماه امسال تا نيمه اول مهرماه بيش از 40 هزار باغدار گيلاني افزون بر 16 هزار تن فندق به ارزش 320 ميليارد ريال برداشت كردند.
وي تاكيد كرد: براي دستيابي به خودكفايي در تلويد محصولات كشاورزي بايد كشاورزي ما بسوي مدرنيزه شدن سوق يابد.
استاندار گيلان با اشاره به بهره گيري از دستگاههاي بيلر در شاليزارها گفت: با استفاده از اين دستگاهها هزينه توليد در هر هكتار از 10 ميليون به 2 ميليون و 500 هزار تومان كاهش مي يابد.

 



استاندار مازندران خبر داد
احداث كارخانه خودروسازي سايپا در ساري

ساري- خبرنگار كيهان:
استاندار مازندران در جلسه شوراي مسكن استان از ساخت كارخانه خودروسازي سايپا در منطقه گهرباران ساري خبر داد.
به گزارش روابط عمومي استانداري، سيدعلي اكبر طاهايي گفت: زمين 100 هكتاري گهرباران ساري كه براي مسكن مهر اختصاص يافته بود به علت دوري راه و هزينه هايي كه براي زيرساخت ها بايد پرداخت مي شد، قابليت احداث مسكن مهر را ندارد. وي افزود: اين كارخانه بزودي با حضور مقامات كشوري در همين منطقه كلنگ زني خواهد شد.
طاهايي با اشاره به آسيب پذير بودن متقاضيان مسكن مهر، از مسئولان مربوطه استاني خواست تا در عرصه هاي نزديك به شهر براي اين اقشار زمين تهيه كند.
استاندار مازندران با اشاره به اهميت استانداردسازي در ساخت مسكن و عدم بروز ناهماهنگي هاي بعدي، افزود: اهتمام شود تا ساخت و ساز پروژه هاي مسكن مهر هماهنگ با چارچوب هاي مهندسي همان منطقه باشد.
استاندار اظهار داشت: بايد در جهت مرتفع كردن مشكل كمبود زمين و حفظ عرصه هاي كشاورزي در استان به بحث گسترش طبقات مسكن مهر تا سقف 10 طبقه ورود پيدا كنيم.
وي با بيان اين نكته كه مددجويان، جامعه هدف در واگذاري مسكن مهر محسوب مي شوند، با اختصاص 15 درصد اعتبار از محل ساخت مسكن مهر به خانواده هاي بهزيستي موافقت كرد.
سيدعلي اكبر طاهايي در بخش ديگر سخنان خود به احداث مجتمع اداري استان كه از مصوبات سفر دوم است اشاره داشت و افزود: هدف كلي اين مصوبه كارآمد كردن نظام اداري موجود و فراهم آوردن بستر لازم جهت ايجاد دولت الكترونيك و حل معضل ترافيك در سطح شهر است.
وي احداث سايت اداري استان را از مصوبه هاي بسيار مهم دولت ذكر كرد و تاكيد داشت: لازم است تا با اتمام كار كارشناسي، زمينه هاي اجرايي كردن اين پروژه را در سفر سوم فراهم كنيم.

 



پل هاي فرهنگي ميان مقبره شمس تبريزي و حافظ شيرازي

اروميه- خبرنگار كيهان:
معاون سياسي و اجتماعي استاندار آذربايجان از انعقاد تفاهم نامه فرهنگي بين استان آذربايجان غربي و استان فارس با هدف ايجاد پل فرهنگي بين اين دو استان خبر داد.
دكتر فتح اللهي يادآور شد: پيوند فرهنگي مقبره شمس تبريزي در خوي و حافظ در شيراز، درهاي فرهنگي كشور را بر روي دنيا مي گشايد.
وي گفت: براي ايجاد پل فرهنگي بين مقبره شمس تبريزي و حافظ شيرازي تفاهم نامه فرهنگي بين استان آذربايجان غربي و استان فارس توسط استانداران دو استان در روز بزرگداشت حافظ منعقد شده است.
فتح اللهي افزود: ارتقا هر چه بيشتر سطح همكاري ميان دو استان آذربايجان غربي و فارس به منظور گسترش اتحاد ملي و تبادلات فرهنگي مردم و اعتلاي مفاخر فرهنگي كشور با محوريت شمس تبريزي و حافظ و شناساندن هر چه بيشتر اين مفاخر فرهنگي از بخش هاي مهم تفاهم نامه ايجاد پيوند فرهنگي بين آرامگاه هاي شمس تبريزي در خوي و حافظ در شيراز مي باشد. وي ادامه داد: همچنين به منظور تحكيم پل فرهنگي بين مقبره حافظ در شيراز و مقبره شمس تبريزي در خوي، مسئولان و انديشمندان استان فارس در كنگره بين المللي شمس تبريزي كه آبان ماه سال جاري با حضور سفيران فرهنگي كشورهاي مختلف دنيا در دانشگاه هاي اروميه و خوي برگزار مي شود، مشاركت و حضور فعال خواهند داشت.
معاون استاندار آذربايجان غربي افزود: به منظور تعميق مفاخر ارزشمند كشور در ماه فرهنگي برنامه هاي كنسرت موسيقي، شب شعر، مقاله خواني، اجراي تئاتر با محوريت شمس تبريز و حافظ شيرازي در شهرهاي خوي و اروميه برگزار مي شود. حجت الاسلام محمدباقر كريمي مديركل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان غربي نيز در اين جلسه برگزاري نمايشگاه هاي مختلف كتاب، جشنواره هاي شعر و ادب، نمايشگاه هاي نقاشي و خوشنويسي و كنگره هاي علمي و ادبي را از مهمترين برنامه هاي مختلف فرهنگي و هنري در ماه فرهنگي آذربايجان غربي عنوان كرد.
اسداله عليزاده، مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان غربي نيز در اين جلسه از بازسازي و توسعه بارگاه شمس تبريزي تا 20 آبان ماه خبر داد و افزود: به اين منظور بيش از 10 ميليارد ريال اعتبار در نظر گرفته شده است.

 



رئيس سازمان مسكن و شهرسازي استان: امسال 4 هزار واحد مسكن مهر در استان همدان افتتاح مي شود

همدان- خبرنگار كيهان:
رئيس سازمان مسكن و شهرسازي استان همدان گفت: تا پايان امسال بيش از چهار هزار واحد مسكن مهر در استان افتتاح و به بهره برداري مي رسد.
مهندس اصغر مجيدي در گفت وگو با خبرنگاران افزود: 17 هزار و 103 واحد مسكن مهر در استان همدان در حال ساخت است كه 14 هزار واحد متعلق به شهرهاي داراي بيش از 25 هزار نفر جمعيت است.
وي ادامه داد: از اين تعداد، تا پايان امسال 4200 واحد مسكن مهر به بهره برداري خواهد رسيد.
مجيدي سهم مسكن مهر استان در سال جاري را مجموعا 25 هزار واحد اعلام كرد و گفت: بيش از 19 هزار و 400 واحد مسكن مهر نيز به عنوان سهميه سال آينده استان تعيين شده كه 15 هزار و 800 واحد آن در شهرهاي بالاي 25 هزار نفر جمعيت ساخته خواهد شد.
رئيس سازمان مسكن و شهرسازي همدان تصريح كرد: اين سازمان آمادگي دارد تا بدون هيچ محدوديتي به مالكيت متقاضي ساخت يك واحد بر روي واحد مسكوني فعلي خود، تا سقف 20 ميليون تومان وام ارزان قيمت بپردازد.
وي در پايان با اشاره به اجراي طرح توانمندسازي حاشيه شهرها، اظهار داشت: امسال براي اجراي طرح توانمندسازي مناطق حاشيه شهرهاي استان همدان، مبلغ 150 ميليارد ريال و جهت احياي بافت هاي فرسوده نيز 150 ميليارد ريال ديگر اعتبار اختصاص داده شده است.

 



شهردار خبر داد
آغاز عمليات انتقال واگن هاي قطارشهري به مشهد

مشهد- خبرنگاركيهان:
شهردار مشهد از حركت واگن هاي قطارشهري اين شهر از كارخانه توليدكننده آن به سمت بندر داليان چين خبر داد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني شهرداري مشهد، محمد پژمان، ضمن تاييد آغاز انتقال واگن هاي قطارشهري براي ورود به ايران عنوان داشت: تمام اقدامات لازم براي ورود واگن به مشهد صورت گرفته است و براساس برنامه زمان بندي، واگن ها در وقت مقرر به اين شهر خواهدرسيد.
معاون امور عمراني استاندار خراسان رضوي نيز از بارگيري واگن هاي قطارشهري مشهد در چين خبر داد.
سعيد حسين پور اظهارداشت: واگن ها درحال بارگيري مي باشد و اگر مشكلي پيش نيايد، از هفته آينده در مسير ورود به ايران روي آب به حركت درمي آيد.
وي ادامه داد: بيش از يك ماه، زمان نياز است تا واگن ها از بندر داليان به بندرعباس رسيده و از آنجا نيز به مشهد حمل شود.
حسين پور با اشاره به بارگيري سه واگن درمرحله اول اظهارداشت: طبق توافق، سه واگن در اين مرحله از بارگيري به مشهد انتقال يافت و پس از ورود، تست روي خط واگن ها با استفاده از كاربراني كه دراين مدت آموزش ديده اند، انجام خواهدگرفت.
معاون عمراني استاندار ابراز اميدواري كرد؛ طبق برنامه تا دهه فجر بهره برداري از خط يك قطار شهري انجام شود.
معاون حمل و نقل و ترافيك شهردار مشهد دراين زمينه گفت: اقدامات اوليه براي حمل واگن ها از محل كارخانه به بندر داليان در مرحله نهايي است.

 



جهاد كشاورزي استان خبر داد
ايجاد بيش از 13 هكتار باغ زيتون در گلستان

گرگان- خبرنگار كيهان:
مدير باغباني سازمان جهاد كشاورزي استان گلستان از ايجاد بيش از 13 هكتار باغ زيتون در اين استان خبر داد.
قاسم حسينعلي گفت: توسعه باغات با محوريت زيتون، گردو و فندق در قالب 3 طرح مطابق با اصول فني و فناوري هاي روز در اين استان درحال پيگيري است كه در حال حاضر بيش از 13 هزار هكتار باغ زيتون، گردو و فندق در استان گلستان ايجاد شده است.
وي با بيان اينكه ايجاد اشتغال، افزايش درآمد اقتصادي خانوارها، جلوگيري از مهاجرت روستائيان، تأمين ميوه و روغن مورد نياز و... از جمله اهداف توسعه باغات در اين استان به شمار مي رود، افزود: با توجه به مطالعات انجام شده در اراضي شيبدار استان قابليت توسعه باغات تا حدود 120 هزار هكتار وجود دارد.

 



در استان گلستان صورت گرفت
افتتاح اولين تكثيركننده گله مولد ايران و بزرگترين مجتمع گاوداري

گرگان - خبرنگار كيهان:
بزرگترين مجتمع گاوداري صنعتي و اولين تكثيركننده گله مولد در ايران در استان گلستان به بهره برداري رسيد.
بزرگترين مجتمع گاوداري صنعتي در استان گلستان و اولين تكثيركننده گله مولد در ايران با سرمايه گذاري قريب به 150 ميليارد ريال مورد بهره برداري قرار گرفت.
در اين مجتمع بزرگ گاوداري يك هزار راسي كه در زميني به مساحت 60 هزار مترمربع و زيربناي 22 هزار مترمربع احداث شده است و سالانه 14 هزار تن شير و 120 تن گوشت توليد خواهد شد. اين مجتمع علاوه بر توليد شير و گوشت به عنوان يك واحد توليد و تكثير نژاد برتر دام كشور نيز محسوب مي شود و با استفاده از تلقيح مصنوعي و انتقال جنين سالانه بيش از يكصد راس از دامهاي موجود بعنوان گاوهاي نر (توليدكننده جنين) استفاده مي شود و از اين تعداد سالانه بيش از 1500 در جنين توليد مي شود.
گفتني است مزيت گاوهاي يادشده موارد ژنتيكي، طول عمر مفيد اقتصادي، مقاومت، توليد بالا و كيفيت بيشتر آنها است و با افتتاح اين واحد 30 نفر نيروهاي فني و متخصص و 50 نفر نيز بطور غيرمستقيم جذب و مشغول به كار شدند.

 



فروش 9هزار ميليارد ريال اوراق مشاركت براي توسعه شبكه هاي فاضلاب خوزستان

اهواز- خبرنگاركيهان:
مديرعامل شركت آب و فاضلاب خوزستان گفت: طي سه سال متوالي 9هزار ميليارد ريال اوراق مشاركت به منظور توسعه شبكه هاي فاضلاب در شهرهاي استان خوزستان به فروش مي رسد.
محسن پويا افزود: براساس مصوبه شوراي راهبردي توسعه خوزستان كه به رياست معاون اول رئيس جمهور برگزار مي شود، اين ميزان اوراق مشاركت با مجوز شوراي عالي اقتصاد و همچنين بانك مركزي به فروش مي رسد.
وي با بيان اينكه اين ميزان اوراق مشاركت براي اجراي شبكه و طرح جامع فاضلاب 16 شهر استان خوزستان توزيع مي شود تصريح كرد: در سفر اخير رئيس جمهور به استان خوزستان، مقرر شد نخستين مبلغ اين اوراق به ميزان 3هزار ميليارد ريال در نيمه دوم سال جاري توزيع شود.
وي فروش اين اوراق را براي تكميل شبكه هاي فاضلاب در سطح شهرهاي استان، ارتقاي شاخص هاي بهداشتي و حفظ منابع آبي استان اعلام كرد.
پويا اظهار اميدواري كرد: فروش اوراق مشاركت براي اجراي شبكه هاي فاضلاب در استان خوزستان آغاز شود.
وي خاطرنشان كرد: اين اوراق كه توسط بانك مركزي ايران تضمين شده است، در مدت سه سال با مجوز شوراي عالي اقتصاد و سالانه به ميزان سه هزار ميليارد ريال براي شبكه هاي فاضلاب استان خوزستان توزيع خواهد شد.
شايان ذكر است در حال حاضر شاخص بهره مندي مشتركان آب و فاضلاب خوزستان از شبكه فاضلاب، 31 درصد است كه در صورت استفاده از اين اوراق شاخص بهره مندي به 100 درصد افزايش خواهد يافت.

 



واكنش اداره آب و فاضلاب اهواز به يك گزارش

به دنبال چاپ گزارشي با موضوع «كوت عبدالله همنشين با محروميت ها» در صفحه 11 مورخ 21 شهريورماه جوابيه اي از سوي روابط عمومي شركت آب و فاضلاب اهواز به كيهان ارسال شده است كه در پي مي آيد.
شركت آب و فاضلاب اهواز با استفاده از نيروي متخصص توانسته گامهاي بزرگ و موثري را در جهت خدمت به همشهريان محترم بردارد و در جهت رفع مشكلات آب و فاضلاب منطقه كوت عبدالله نيز با اعتبار پيش بيني شده در قالب سه پروژه كار خود را آغاز كرد.
پروژه اول: اجراي شبكه جمع آوري و انشعابات فاضلاب كوت عبدلله و گاميش آباد به مبلغ 24 ميليارد ريال
پروژه دوم: اجراي شبكه جمع آوري و انشعابات فاضلاب كوي گندمكار به مبلغ 4/5 ميلياردريال
پروژه سوم: اجراي شبكه جمع آوري و انشعابات فاضلاب منطقه خزامي به مبلغ 10 ميليارد ريال
پروژه هاي فوق تاكنون 95 درصد پيشرفت فيزيكي داشته اند. درخصوص اجراي خط فاضلاب در كنار يكي از منازل منطقه كوت عبدالله كه در گزارش درج شده بود به اطلاع مي رساند، تعيين مسير خط فاضلاب توسط مهندسين مشاور براساس طرح سازمان مسكن و شهرسازي انجام شده و صاحب ملك تاكنون هيچگونه سند يا مدركي دال بر تمليك آن ارائه نداده است تا اين شركت نسبت به پرداخت مطالبات آن اقدام كند.
با يك نگاه اجمالي به منطقه كوت عبدالله مي توان تغييرات چشمگيري را نسبت به سالهاي گذشته مشاهده كرد. اين شركت نيز هم راستا با سياستهاي دولت مردمي پروژه هايي براي رفع محروميت در منطقه كوت عبدالله و مناطق محروم ديگر در دست اجرا دارد.همچنين از نشريه وزين كيهان بدليل همكاري در راستاي انعكاس مشكلات شهروندان گرامي تشكر مي كنيم.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14