(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 4  آبان 1389- شماره 19773

لطفاً عميق نفس نكشيد
قوانين و مقررات خدمت وظيفه عمومي شرايط احراز معافيت كفالت
چند شماره تلفن راهگشا
وزارت علوم مدارك تحصيلي 28 دانشگاه مالزي را معتبر اعلام كرد



لطفاً عميق نفس نكشيد

طه حق شناس
خداوند آسمان را به ما هديه كرد. اما رنگ آميزي آن را به ما سپرد. كاش در ميان مدادرنگي هايمان فرق آبي را از سياه فهميده بوديم...
بررسي آمارهاي جهاني نشان مي دهد كه سالانه حدود
4/5ميليون نفر بر اثر آلودگي هوا جان خود را از دست مي دهند. صنعت مدرن امروز با توليد گازها و ذرات آلوده معلق در هوا فضايي براي نفس كشيدن باقي نمي گذارد و استشمام هواي پاك را كه همواره مايه شادماني زندگي بشر بوده، به آرزويي دست نيافتني تبديل مي كند . آلودگي هوا همواره در شرايط بحراني منجر به مرگ و مير انسانها شده است. محاسبات انجام شده نشان مي دهد با توجه به جمعيت تهران، در شرايط بحران آلودگي هوا احتمال مرگ و مير سالانه پنج هزار نفر وجود دارد . مشكل آلودگي هواي كلان شهرها عمدتا ناشي از حركت وسايل نقليه و كارخانجات صنعتي است كه اينها از
آلاينده هاي ناشي از فعاليتهاي انسانها به شمار مي روند .
مثال زير شايد عمق فاجعه را بهتر به شما نشان دهد:
دكتر «منصور غياث الدين»، متخصص بهداشت هوا و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران مي گويد براساس تحقيقات انجام شده، شمار زيادي از پرندگان با افزايش آلودگي هوا، تهران را ترك كرده اند و پرندگان مهاجر به ويژه گنجشك هاي مهاجر ديگر وارد تهران نمي شوند .
وي تصريح مي كند كه براساس بررسي هاي انجام شده، از گونه هاي كم نظير دامنه هاي البرز همچون عقاب طلايي و هما سالهاست كه نمونه اي در تهران ديده نشده است . اين متخصص در بهداشت هوا مي گويد، آلودگي هوا و سروصدا، دو عامل اصلي براي كاهش پرندگان بومي در تهران است كه اين روند با افزايش غلظت آلاينده هاي هوا تشديد مي شود .
غياث الدين معتقد است: با توجه به وضعيت آلودگي هوا در تهران و همچنين روند ساختمان سازي و شكل ساختمان هاي جديد، اين امر موجب شده است تا پرندگان حتي محل مناسبي براي توليد مثل و لانه گذاري درتهران نداشته باشند و در نتيجه جاي ديگري را با هواي پاكتر و سروصداي كمتر براي زندگي انتخاب كنند .
منابع آلودگي هوا
هر ماده اي در هوا كه براي سلامت و رفاه انسان و محيط زيست مضر باشد به عنوان آلاينده هوا تلقي مي شود و در تعريف علمي آن گفته مي شود: منظور از آلودگي هوا يعني افزايش ميزان گازهاي سمي و ذرات ريز جامد و مايع در هوا در غلظت هايي كه تهديدكننده سلامتي هستند . منابع آلودگي هوا در سه دسته اصلي منابع متحرك شامل انواع خودروها، منابع ثابت مثل نيروگاهها و صنايع و منابع تجاري و خانگي تقسيم بندي مي شوند . لازم به ذكر است حدود 75درصد آلودگي هواي تهران ناشي از وسايل نقليه 70 تااست .
مهمترين آلاينده هاي هوا
« ذرات جامد » اين ذرات از سد دفاعي طبيعي بدن عبور مي كنند و به طور عمقي به ريه ها نفوذ كرده و باعث تشديد آسم و اختلال عملكرد ريوي مي شوند .
« ذرات معلق » موجود در هوا اگر غلظت آنها بالاتر از يك حد باشد باعث مرگ و مير خواهد شد .
به اينصورت كه اگر غلظت ذرات معلق به حدود 35ميكروگرم در مترمكعب باشد ميزان مرگ و مير بالا مي رود كه با اين محاسبه سالانه در شهر تهران اگر غلظت ذرات جامد به اين ميزان (35ميكروگرم) برسد احتمال مرگ و مير سه تا چهار هزار نفر وجود دارد .
يكي ديگر از آلاينده هايي كه سرطان زا هستند «موادآلي يا هيدروكربن ها» هستند كه در هر 100هزار نفر اگر ميزان غلظت آلاينده 35ميكروگرم باشد 55 نفر مي ميرند .
مواد آلي احتمال سرطان زايي بيشتري دارند و عمده سرطان ناشي از آنها سرطان ريه است .
عامل تشديدكننده سرطان ريه در كنار عامل آلودگي هوا سيگار است بر اساس بررسي هاي انجام شده بين ميزان مرگ و مير سيگاري هايي كه در شهرهاي بزرگ و در معرض آلودگي هاي هوا زندگي مي كنند در مقايسه با سيگاري هايي كه به دور از اين آلودگي ها و در هواي پاك روستاها به سر مي برند بيشتر است .
همچنين در دود سيگار حدود 50نوع ماده سرطان زاي تاييد شده يا مشكوك به سرطان زايي وجود دارد كه غير از سرطان ريه منجر به بروز مشكلات ديگري همچون آب مرواريد، احتمال سقط جنين و يا تولد نوزاداني نارس و كم وزن مي شود .
« ازن »، اين گاز از واكنش هاي شيميايي در جو و تحت تاثير نور آفتاب توليد مي شود و محرك قوي سيستم تنفسي است .
دي اكسيد نيتروژن، منواكسيد كربن، سرب، دي اكسيد گوگرد، سولفات ها و سولفيدهيدروژن، آكرولئين Acrolein و ديوكسين از ديگر ذرات آلوده كننده هوا هستند .
آكرولئين باعث تشديد آسم و ديوكسين باعث تشديد اختلال در تكامل جنين و افزايش خطر سرطان مي شود .
شاخص آلودگي هوا
اگر شاخص آلودگي هوا را 100فرض كنيم چنانچه غلظت آلاينده ها كمتر از اين ميزان باشد هوا استاندارد و چنانچه غلظت آلاينده ها كمتر از اين ميزان باشد كيفيت هوا خوب يا متوسط است و اگر بالاتر از 100باشد نشان دهنده افزايش غلظت آلاينده هاي هوا است .
شاخص آلودگي هوا بر اساس تقسيم بندي هوا بصورت هواي سالم، هواي ناسالم يا غير بهداشتي، هواي خيلي ناسالم و هواي خطرناك يا بحراني تعريف مي شود .
سازمان هاي حفاظت محيط زيست، شاخص هاي كيفي هوا را با 5نوع آلوده كننده هوا محاسبه مي كنند كه شامل ازن روي سطح زمين، منواكسيد كربن، دي اكسيد گوگرد، دي اكسيد نيتروژن و گرد و غبار است .
براي هر يك از اين موارد، سازمان هاي حفاظت محيط زيست، استانداردي را جهت حفظ سلامت تعريف كرده اند .
ميزان آلايندگي هر يك از اين آلاينده ها بر اساس اندازه گيري حدود 13 تا 11ايستگاه دائمي تعيين آلودگي هواي تهران صورت مي گيرد اين ايستگاهها بطور شبانه روزي آلودگي هوا را مورد سنجش قرار مي دهند .
اعداد و ارقامي كه در نتيجه اين سنجش ها حاصل مي شود تحت عنوان شاخص آلودگي هوا يا شاخص كيفيت هوا به كار برده مي شود .
عدد شاخص كيفيت هوا را با استفاده از فرمول هاي خاصي بدست مي آورند اگر اين عدد بين 151تا200پي پي ام (يك ميلي ليتر آلودگي هوا در يك متر مكعب هوا) باشد هوا غير بهداشتي، صفر تا50هوا پاك و از 300 تجاوز كند آلودگي هوا خطرناك است و اگر از400 تجاوز كند شرايط بحران آلودگي هوا اعلام مي شود .
در چنين شرايطي بايد يك سري اقدامات را در جهت كاهش منابع آلودگي هوا مانند تعطيلي مدارس و يا تعطيل عمومي انجام شود كه به دنبال آن دود ناشي از استفاده از وسايل نقليه نيز كاهش مي يابد .
ماسك وسيله دفاعي
در مقابل آلودگي هوا
استفاده از ماسك يكي از راههاي حفاظت از خود در برابر آلودگي هوا است ولي در استفاده از همين ماسك ها هم بايد نكاتي را رعايت كرد .
دبير انجمن آسم و آلرژي ايران در اين خصوص مي گويد : ماسك هاي كاغذي به لحاظ اينكه آلاينده ها را از خود عبور مي دهند به هيچ وجه توصيه نمي شوند و بهتر است از ماسك هاي فيلتر دار و ماسكي كه دهان و بيني را بطور كامل پوشش دهد استفاده شود .
وي مي گويد ماسك ها بايد هر يك و نيم تا دو ساعت تعويض شوند با توجه به وجود ميكروبها در سطح آنها چنانچه مرتب تعويض نشوند خود منبعي از آلودگي مي شوند .
بررسي آمارهاي جهاني نشان مي دهد كه سالانه حدود
5/4ميليون نفر بر اثر آلودگي هوا جان خود را از دست مي دهند .
تاثير آلاينده هاي هوا
بر سلامت انسان
بطور طبيعي بعضي از آلاينده ها اثرات كوتاه مدت و گاها شديد دارند مثلا افزايش منواكسيدكربن افزايش سردرد و سرگيجه را در فضاهاي آزاد به دنبال دارد اما در داخل منزل و فضاهاي بسته منجر به مرگ هم خواهد شد .
منواكسيدكربن مانع رسيدن اكسيژن به قلب و مغز مي شود و باعث مرگ مي شود .
اين گاز هيچ رنگ و بويي ندارد به تدريج باعث مي شود فرد به خواب رود گاهي براي گرم كردن حمام از وسايل گرمازا استفاده مي شود كه كاري خطرناك است و به هيچ وجه نبايد در چنين فضاهايي از وسايل گرم كننده استفاده كرد .
استفاده از بخاري هاي گازي بدون دودكش نيز بسيار خطرناك است و به علت تجمع گاز منواكسيدكربن باعث ايجاد سردرد و سرگيجه و تهوع در فرد مي شود زماني كه دودكش باشد خود دودكش در تهويه هواي اتاق موثر است . بطوركلي آلودگي هوا باعث تحريك مجاري هوايي و تشديد آسم مي شود .
دكتر مسعود موحدي- دبير انجمن آسم و آلرژي ايران
مي گويد : تماس درازمدت با آلودگي هوا و در معرض آلاينده هاي هوا بودن باعث برونشيت مزمن و اختلالات تنفسي مي شود . همچنين آلودگي هوا با گازهاي ناشي از سوخت موتورهاي ديزلي و صنايع سنگين در بروز سرطان ريه موثر است .
به گفته دكتر موحدي كودكان و سالمندان دو گروهي هستند كه بيش از ساير افراد در معرض خطرات ناشي از آلودگي هوا قرار دارند .
كودكان به دلايلي نسبت به بزرگسالان بيشتر در معرض خطر آلودگي هوا قرار مي گيرند از جمله اين دلايل، كودكان و شيرخوارگان با سرعت بيشتري تنفس مي كنند و اين باعث تماس بيشتر با مواد آلوده كننده هوا مي شود . كودكان بيشتر تنفس دهاني دارند كه به اين ترتيب فيلتر بيني كه قسمتي از آلودگي هوا را مي گيرد نمي تواند بطور موثر عمل كند . آلودگي هوا باعث تحريك انسداد راههاي هوايي و تشديد آسم مي شود و بر رشد و نمو سيستم عصبي، تنفسي و ايمني و غدد داخلي تاثير مي گذارد كه اين امر مي تواند خطر سرطان را در سال هاي بعدي زندگي افزايش دهد .
تاثير آلودگي هوا
در گوش و حلق و بيني
آلودگي هوا و آلاينده هاي موجود در هوايي كه تنفس مي كنيم مي توانند سبب گلودرد و سوزش گلو شوند سرب ناشي از بنزين هاي حاوي سرب سبب كاهش شنوايي مي شود .
دكتر علي محمد اصغري- عضو جامعه جراحان گوش و حلق و بيني مي گويد: اين نوع آسيب شنوايي با همراهي صداهاي بلند محيط مثل صداي ترافيك يا كارخانجات تاثير بيشتري بر كاهش شنوايي مي گذارد .
اين متخصص اضافه مي كند بعضي از آلاينده ها مي توانند سبب بروز سرطانهاي حنجره، بيني و سينوسها شود . بيشترين آسيبي كه آلايندهاي هوا بر انسان
مي گذارند بر سيستم ريه و قلب انسان است. آسيبي كه به ارگانهاي بدن مي رسد به نوع و ميزان آلاينده ها ارتباط دارد . افرادي كه در محيط كارشان با مواد شيميايي و يا فلزات سنگين در ارتباطند بيش از ديگران در معرض آسيب هستند. بعضي آلاينده ها خاص كارخانجات چوب، چرم است و مي تواند سبب افزايش خطر سرطان سينوس در كارگران اين كارگاهها گردد .
آلودگي هوا در زمستان
و پديده وارونگي هوا
در ماههايي از فصل زمستان گاهي شريط جوي خاصي ايجاد
مي شود كه در نتيجه آن جريان حركت و جابجايي هوا بصورت صعودي و به عبارتي از پايين به بالا كاهش مي يابد . در اين حالت حركت هواي آلوده به سمت بالا كند مي شود و حالت پايداري هوا ايجاد مي شود و اين امر باعث مي شود بر شدت غلظت آلاينده هاي هوا افزوده شود و بصورت رقيق در نيايد . مقدار هوايي كه براي كاهش غلظت هوا و رقيق شدن هوا لازم است كاهش مي يابد و در ارتفاع 400تا 500متري زمين جرياني از هوا مثل يك سقف قرار گرفته است كه مانع از جابجايي هوا و رقيق شدن آن
مي شود . حالت اينورژن Inversion يا وارونگي هوا در طول زمستان ممكن است چند بار اتفاق بيافتد در شرايط وارونگي هوا دود ناشي از اگزوز اتومبيل ها، موتورخانه ها و كارخانه ها در محدوده هواي شهر باقي مي ماند اين حالت پايدار مي ماند تا تغييرات جوي همچون باد و يا باران باعث رقيق شدن هوا شود . در سال 1952 در حادثه مه دود شهر لندن حادثه غم انگيز فوت 4000 نفر درهواي بسيار سرد روي داد كه به علت آلودگي هوا و واژگوني هواي توام با مه بود. در ايالات متحده آمريكا نيز در شهر دونورا در سال 1948 و در نيويورك در سال 1960 اتفاق مشابهي با تلفات كمتر روي دادو در اين حادثه به جز مرگ و مير شديد، تعداد زيادي از مردم به مراقبت هاي پزشكي و رسيدگي به مشكلات قلبي و ريوي نياز پيدا كردند. مرگ هاي فراوان ناگهاني در افراد مسن و سالمند و همچنين در كودكان و نيز افرادي كه به بيماري هاي مزمن قلبي و ريوي مبتلا هستند در مناطق آلوده بسيار مشاهده شده است.
آلودگي در محيطهاي بسته
آلودگي هوا در دو دسته آلودگي هاي هوا در فضاي باز و آلودگي هاي هوا در فضاي بسته تقسيم بندي مي شود. از جمله آلودگي هاي فضاهاي بسته آلودگي ناشي از دود سيگار است .
آلودگي ناشي از دود سيگار تاثير بسيار منفي در سلامت انسان دارد به اينصورت كه شيوع آسم در افرادي كه در معرض اين دود در فضاي بسته قرار دارند 24برابر است . ساير آلاينده هاي فضاي بسته شامل دود مواد غذايي، دود وسايل گرمازا، آلودگي ناشي از وسايل و دستگاه هاي موجود در محيطهاي كاري شامل دستگاه پرينتر و كپي، مانيتورها و ساير دستگاه ها است . بايد توجه داشت كه در برخي مواقع آلودگي محيطهاي باز به فضاي بسته وارد مي شود كه اين امر باعث ايجاد آلرژي هايي از جمله ايجاد قارچ در فرد مي شود .
با توجه به اينكه بيشترين وقت مردم يعني از 24 ساعت حدود 22ساعت آن، در محيطهاي بسته (محيط كار يا منزل) سپري مي شود و با توجه به نفوذ آلودگي فضاي باز به فضاي بسته محل كار يا منزل و توام شدن با آلودگي هاي محيطهاي بسته، بيشترين مرگ و ميرهاي متعاقب آلودگي هوا در فضاهاي بسته رخ مي دهد . اين آلاينده ها هر كدام مي تواند منجر به بروز مشكلاتي در انسان شود به عنوان مثال آلاينده هايي همچون گوگرد و نيتروژن و ذرات گرد و غبار بر بيشترين تاثير را بر دستگاه تنفسي دارند . اثرات اين آلاينده ها بسته به طول مدت تماس و غلظت آلودگي، سلامت فرد را تهديد مي كند . افرادي كه بيشتر در معرض اين تهديد قرار دارند شامل كودكان، سالمندان، زنان باردار، افراد مبتلا به بيماري هاي ريوي، قلبي، كليوي و كبدي هستند كه سيستم ايمني بدن آنها در مواجهه با آلاينده ها آسيب پذيرتر است .
بطور كلي تمام آلاينده ها چه آلاينده هاي فضاهاي باز و چه آلاينده هاي فضاهاي بسته بايد به دقت مورد توجه باشد و سعي كرد با اقدامات مناسب و ارايه آموزش هاي همگاني اين آلاينده ها را كنترل كرد .
از جمله اقدامات پيشگيرانه كنترل و كاهش آلودگي هوا اين است كه كارخانجات صنعتي بايد در فواصل معيني در خارج از شهرها باشند و جهت دود آنها به سمت شهرها نباشد .
براي كاهش دود اگزوز اتومبيل ها توصيه هايي همچون استفاده از وسايل نقليه عمومي و استفاده كمتر از وسايل شخصي پيشنهاد مي شود توصيه هايي كه تازگي ندارند و بارها شنيده شده اند .
در مقابل آلودگي هوا چه بايد كرد؟
به گزارش هاي روزانه سازمان هاي كنترل كننده كيفيت هوا توجه كنيد. در تهران مي توانيد به وب سايت شركت كنترل كيفيت هوا wwwaqccorg مراجعه كنيد و وضع آلودگي هوا را به تفكيك مناطق مختلف شهر ببينيد.
براي سنجش كيفيت هوا از معياري به نام »ضريب كيفيت هوا » ( Air Quality Index=AQI ) يا استفاده مي شود كه بر حسب شدت آلودگي از صفر تا 500 درجه بندي مي شود.اين شاخص عمدتا ميزان ازن در سطح زمين و ذرات معلق ( يه جز شمار گرده هاي گياهي)
رامي سنجد، اما ممكن است اندازه دي اكسيد گوگرد و دي اكسيد نيتروژن هم در آن لحاظ شود. اين شاخص به علت حساسيت بيشتر امروزه جايگزين يك شاخص قديمي تر يعني »ضريب استاندارد آلودگي ( PSI ) شده است.
AQI بالاتر از 100 نشان دهنده هواي ناسالم است. در صورتي كه در منطقه زندگيتان AQI از 100 بالاتر رفت به خصوص اگر هوا آفتابي باشد يا به علائمي مثل سنگيني قفسه سينه، سوزش چشم يا سرفه دچار شديد خودتان را از هواي آلوده دور نگه داريد و اقدامات زير را انجام دهيد:
حتي المقدور در طول روزهايي كه ميزان آلودگي هوا بالاست در خانه بمانيد. ميزان بسياري از آلاينده هوا در داخل خانه كمتر از خارج خانه است.
اگر مجبوريد از خانه خارج شويد، كارهاي خود را صبح زود انجام دهيد يا آنها را به پس از غروب آفتاب موكول كنيد. اين مسئله به خصوص از لحاظ اجتناب از ازن توليد شده در نتيجه تابش نور خورشيد در هواي آلوده شهرهاي بزرگ اهميت دارد.
20 توصيه بهداشتي
1- براي پيشگيري از بروز عوارض نامطلوب آلودگي هوا نبايد در معرض هواي آلوده قرار بگيريم .
2-آثار آلودگي هوا بر دو نوع كوتاه و دراز مدت قابل تقسيم است، آثار سريع و كوتاه مدت آلودگي هوا به صورت اختلال در ضربان قلب (آريتمي) و حملات قلبي (براي افرادي با بيماري زمينه اي قلب) و درنهايت مرگ بروز مي كند. بنابراين بيماران قلبي نبايد در معرض اين نوع آلودگي قرار گيرند.
3- به ياد داشته باشيد استنشاق هواي آلوده به ذرات معلق و گرد و غبار سبب نفوذ ذرات ريز به كيسه هاي هوايي مي شود، بدين ترتيب اكسيژن رساني به قلب محدود مي شود و آثار سوء اين ذرات به صورت بي نظمي در ضربان قلب (آريتمي) و ايجاد حملات قلبي براي افرادي با بيماري هاي زمينه اي قلب بروز مي كند. درصورت مشاهده چنين علائمي فورا به مراكز درماني مراجعه كنيد.
4- در درازمدت، ذرات ريز چند ميكروني گرد و غبار كه وارد دستگاه تنفسي و خون شده، در جدار عروق رسوب كرده و با ايجاد التهاب، شرايط را براي بروز آترواسكلروز (تصلب شرايين) و تنگي عروق فراهم مي كند. بنابراين اگر بيمار قلبي اجبارا در معرض چنين آلودگي قرار گرفت بعدا حتما به پزشك خود مراجعه كند تا آزمايش هاي لازم روي وي صورت گيرد.
5- شهروندان بايد در فضاهاي آلوده از تنفس هاي عميق خودداري كنند.
6- پيش از بهبود شرايط آلودگي هوا حتي الامكان در منازل بمانند و از سفرهاي غيرضروري خودداري كنند.
7- ريه سالمندان بر اثر كاركرد طولاني و تغييراتي در ساختار حباب هاي ريوي، جدار قفسه صدري و عضلات و
غضروف ها (اعضاي كمكي در تنفس) به فرسودگي دچار شده اند،
از اين رو حتي اگر سالمند به بيماري خاص ريوي مبتلا نباشد در برابر آلودگي ها آسيب پذير است.
8- در مبتلايان به بيماري هاي مزمن ريوي، برونشيت مزمن، آسم ريوي و بيماري هاي انسدادي مجاري ريوي با جنبه مزمن سطح حباب هاي ريوي و متعاقب آن ظرفيت حياتي تنفس سالمند كاهش مي يابد و حتي اگر سالمند سالم باشد در آلودگي هوا با مشكل دچار خواهد شد.
9- به سالمندان توصيه مي شود از منازل خارج نشوند؛ چون ميزان آلودگي در محيط هاي سربسته به طور نسبي كمتر از آلودگي هاي خارج منازل است.
10 - تنگي نفس، احساس خفگي و عوارض ثانويه چون تهوع و سردرد از علائم مشكلات تنفسي سالمندان در شرايط آلودگي هواست.
11- در چنين شرايطي استراحت و پرهيز از تحرك، استفاده از پوشش آزاد و درصورت امكان استفاده از اكسيژن به سالمندان توصيه مي شود.
12- تمامي بيماران قلبي و تنفسي، سالمندان، خردسالان و بزرگسالان به دليل وجود گرد و غبار در مناطق تهران حتي الامكان از تردد در هواي آزاد خودداري كنند.
13- در روزهاي آلودگي بيش از حد مجاز، همه افراد از انجام فعاليت هاي ورزشي خودداري كنند؛چون فعاليت ورزشي باعث افزايش ضربان قلب و افزايش فعاليت دستگاه تنفسي و متعاقب آن افزايش ورود هواي آلوده به ريه ها مي شود.
14- از شهروندان تقاضا مي شود از تردد با خودروي شخصي در سطح شهر جدا خودداري كنند.
15- درصورت مجبور بودن به حضور در سطح شهر از ماسك هاي توصيه شده استفاده كنند.
16- ماسك تنها براي استفاده در يكي دو ساعت مفيد است نه اينكه تمامي روز از آن استفاده شود. ماسك هاي كاغذي نيز به خودي خود مانع تنفس ريزگرد نيست.
17 - در محيط منزل در و پنجره ها را ببنديد و از كولر يا پنكه استفاده كنيد. حتي تحمل گرما ضرر كمتري از باز بودن پنجره ها دارد.
18- در داخل خودرو نيز شيشه ها را بالا بكشيد و از كولر و تهويه استفاده كنيد.
19- در شرايط خطرناك آلودگي موقتا ورزش و به خصوص كوهنوردي را كنار بگذاريد.
20 - سفر به مناطق خوش آب وهوا در اين ايام توصيه مي شود. دور بودن از محيط آلوده بهترين پيشگيري و مناسب ترين درمان است.

 



قوانين و مقررات خدمت وظيفه عمومي شرايط احراز معافيت كفالت

مشمول كيست؟
برابر ماده دو قانون خدمت وظيفه عمومي، هر فرد ذكور ايراني از اول فروردين ماه سالي كه طي آن وارد سن 19 سالگي مي شود مشمول مقررات خدمت وظيفه عمومي خواهد شد.
سال احضار: افراد ذكور ايراني از اول فروردين ماه سالي كه طي آن سال وارد سن 19 سالگي مي شوند براي روشن شدن وضعيت مشموليت خود احضار خواهند شد.
سال احضار=سال تولد+18
سال احضار= 1388= 1370+18 مثال
سال اعزام: افرادي كه جهت انجام خدمت دوره ضرورت بلامانع تشخيص داده شوند در طي سالي كه به سن 19 سال تمام مي رسند به خدمت دوره ضرورت اعزام خواهند شد.
سال اعزام= سال تولد +19
سال اعزام= 1389=1370+19 مثال
ماده 10 قانون خدمت وظيفه عمومي
برابر ماده 10 قانون خدمت وظيفه عمومي، انجام امور زير در مورد مشمولين وظيفه عمومي مستلزم ارايه مدرك دال بر رسيدگي به وضع مشموليت آنان از سازمان وظيفه عمومي مي باشد:
1- شركت در آزمايشات رانندگي و اخذ گواهينامه.
2- دريافت هرگونه وام و كمك هاي كشاورزي و صنعتي و دامداري و مسكن از طريق وزارتخانه ها و موسسات دولتي و وابسته به دولت و نهادهاي قانوني.
3- كانديدا شدن جهت انتخابات مجلس شوراي اسلامي و ساير شوراها و انجمن هاي قانوني.
4- تحويل اصل گواهي نامه يا پايان نامه دوره هاي تحصيلي ديپلم و بالاتر از وزارتخانه هاي مربوطه.
5- صدور پروانه كسب و اجازه اشتغال و عضويت در شركت هاي تعاوني.
6- ثبت هرگونه نقل و انتقال غيرقهري اموال به طور مستقيم و غيرمستقيم در دفاتر اسناد رسمي.
7- دريافت مستمري از سازمان هاي دولتي و وابسته و نهادهاي قانوني.
8- استخدام به هر صورت (رسمي، پيماني، روزمرد و خريد خدمت) در وزارتخانه ها و موسسات دولتي و وابسته به دولت و نهادهاي قانوني و شركت هاي دولتي.
مهلت تعيين تكليف وضعيت مشموليت براي مشمولان
هر فرد ذكور ايراني كه برابر مقررات به سن مشموليت مي رسد مي بايست در مهلت هاي تعيين شده، وضعيت مشموليت خود را روشن نمايد در غير اين صورت وارد غيبت خواهد شد.
برابر مقررات موجود، آخرين مهلتي كه براي معرفي مشمولان به مراكز وظيفه عمومي تعيين شده به شرح زير مي باشد.
1- مشمولان زير ديپلم حداكثر تا نوزدهم ماه تولد در سال اعزام.
2- مشمولان زير ديپلم كه به صورت حضوري مشغول به تحصيل بوده و سال اعزام آن ها سپري شده است، در صورت ترك تحصيل حداكثر تا 4 ماه مهلت دارند كه وضعيت مشموليت خود را روشن نمايند.
3- مشمولان ترك تحصيل يا اخراجي پيش دانشگاهي در ديماه بعد از سال اعزام، حداكثر تا 18 تيرماه سال بعد از ترك تحصيل يا اخراج.
4- مشمولان فارغ التحصيل ديپلم كه مدرك خود را حداكثر تا پايان 22 سالگي و مشمولان فارغ التحصيل پيش دانشگاهي كه مدرك خود را حداكثر تا پايان 24 سالگي بصورت پيوسته و حضوري و با داشتن معافيت تحصيلي اخذ كرده باشند، آخرين مهلت تعيين وضعيت مشموليت آنها به اين شرح مي باشد:
الف) فارغ التحصيلان خرداد متولد سه ماهه اول سال، حداكثر تا 18 آبان سال اخذ ديپلم يا سال اعزام.
ب) فارغ التحصيلان خرداد متولد سه ماهه دوم سال، حداكثر تا 18 آذر سال اخذ ديپلم يا سال اعزام.
ج) فارغ التحصيلان خرداد متولد سه ماهه سوم سال، حداكثر تا 18 دي سال اخذ ديپلم يا سال اعزام.
د) فارغ التحصيلان خرداد متولد سه ماهه چهارم سال، حداكثر تا 18 بهمن سال اخذ ديپلم يا سال اعزام.
ه) فارغ التحصيلان شهريور متولد هر فصل از سال، حداكثر تا 18 اسفند سال اخذ ديپلم يا سال اعزام.
و) فارغ التحصيلان آذر يا دي متولد هر فصل از سال، حداكثر تا 18 مهرماه سال بعد از اخذ ديپلم يا سال اعزام.
5- مشمولان فارغ التحصيل دانشگاه ها در صورت فراغت از تحصيل حداكثر تا 6 ماه مهلت دارند كه وضعيت مشموليت خود را روشن نمايند.
تذكر1: مشمولاني كه پس از اتمام سقف سنوات تحصيلي (سنوات مجاز+سنوات ارفاقي كميسيون موارد خاص) فارغ التحصيل مي شوند بايد بلافاصله خود را براي روشن شدن وضعيت مشموليت معرفي نمايند. (اين قبيل مشمولان داراي مهلت 6 ماهه پس از فراغت از تحصيل نمي باشند.)
تذكر2: دانشجويان مقاطع تحصيلي پيوسته كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكتري كه با دريافت مدرك مقطع پايين تر فارغ التحصيل مي شوند، حداكثر تا 4 ماه فرصت دارند كه وضعيت مشموليت خود را روشن نمايند.
6- مشمولان دانشجو در صورت ترك تحصيل، انصراف و يا اخراج از دانشگاه، حداكثر تا 4 ماه مهلت دارند كه وضعيت مشموليت خود را روشن نمايند.
7- مشمولاني كه در دانشگاه هاي خارج از كشور به تحصيل اشتغال دارند در صورت فراغت از تحصيل، انصراف، اخراج يا ترك تحصيل، حداكثر يكسال مهلت دارند تا وضعيت مشموليت خود را روشن نمايند.
تذكر: زمان هاي تعيين شده، آخرين مهلت براي معرفي مشمولان مي باشد و با گذشت حتي يك روز از مهلت هاي فوق، مشمول وارد غيبت خواهد شد. بنابراين به مشمولان توصيه مي شود حداقل 15 روز قبل از انقضاي مهلت، با مراجعه به يكي از دفاتر پليس+10 و ثبت درخواست خود، وضعيت مشموليت خود را روشن نمايند.

 



چند شماره تلفن راهگشا

حتما خبر داريد كه با گرفتن بعضي از شماره تلفن ها، مي توانيد مشاوره خانوادگي بگيريد، درخواست تاكسي كنيد يا قبض هايتان را پرداخت كنيد، اما بعيد است بدانيد كه اين همه شماره براي رفع مشكلات ديگر نيز در اختيار شما هستند. ناگفته نماند اكثر اين شماره ها تنها در استان تهران كاربرد دارد.
شماره تلفن 148
اين روزها مشاوران به ازاي يك ربع ساعت كه با شما حرف مي زنند، قيمت سرسام آوري طلب مي كنند، اگر فقط يك راهنمايي كوچك مي خواهيد و نمي خواهيد زياد هزينه كنيد، مي توانيد به 148 زنگي بزنيد. اين يك مركز مشاوره معتبر است با اين تفاوت كه براي استفاده از آن مي توانيد توي خانه تان بنشينيد و بدون اين كه لازم باشد توي چشم مشاورتان نگاه كنيد، كمك بگيريد. اصلاً مهم نيست كه مشاوره تان چقدر طول مي كشد، مشاورها هر قدر كه بخواهيد، به رايگان برايتان وقت مي گذارند، بعد هم كدشان را به شما مي دهند تا بتوانيد كارتان را پيگيري كنيد.
اگر خداي نكرده مشكل تان حاد بود، همين مشاورها شما را به يك پزشك معرفي مي كنند، به هر حال هيچ چيز جاي صحبت كردن حضوري را نمي گيرد. اگر براي اولين بار به مركز مشاوره زنگ مي زنيد و مشاور خاصي را در نظر نداريد، خودشان شما را به يك مشاور وصل مي كنند.
شماره تلفن 1818
اين شماره به اندازه كافي معروف هست، همين كه بتوانيد بدون ايستادن و وقت تلف كردن در صف بانك، از خانه خودتان و در حالتي كه روي كاناپه دراز كشيده ايد قبض تلفن تان را بپردازيد، خودش كلي غنيمت است. اما 1818 فقط به درد همين كار نمي خورد. اين شماره در واقع شماره سامانه خدمات الكترونيكي شركت مخابرات استان تهران است. وقتي تماس مي گيريد، اول از شما مي خواهد شماره را وارد كنيد. بعد بدهي تان را مي گويد. براي پرداخت بايد شماره عابر بانك تان را بدهيد. نگران نباشيد، آنها هم يك شماره به شما مي دهند تا اگر مشكلي پيش آمد، دست تان به جايي بند باشد.
از 1818 مي توانيد خدمات ديگري مثل صورت حساب هاي قبلي و دريافت ريز مكالمات را هم بگيريد. يادتان باشد كه فقط وقتي از تلفن خودتان زنگ زده باشيد مي توانيد از اين خدمات استفاده كنيد.
شماره تلفن 88612121
اين شماره تلفن امداد خودرو است. الان ديگر ماشين هاي امداد خودرو آنقدر در شهر پراكنده اند كه حتماً روزي يكي دو بار با آنها برخورد مي كنيد. اگر ماشين تان توي راه خراب شد، به جاي اينكه بغض كنيد يا با گردن كج گوشه خيابان بايستيد تا يكي دلش بسوزد و نگه دارد، مي توانيد به اين شماره زنگ بزنيد تا يك مكانيك كاربلد به كمكتان بيايد. امداد خودرو در همه ايران خدمات مي دهد. حتي اگر در يك روستاي دورافتاده هستيد، حداقل روي مشاوره تلفني شان مي توانيد حساب كنيد. فقط حواس تان باشد وقتي به امداد خودرو زنگ بزنيد كه پول توي جيبتان باشد.
شماره تلفن 192
اگر روز خيلي شلوغي داريد و مي خواهيد برنامه هايتان را طوري تنظيم كنيد كه خداي نكرده نمازهايتان قضا نشود، مي توانيد از اين تلفن استفاده كنيد. همه اوقات شرعي را تا 24 ساعت آينده به شما اعلام مي كند. همه اوقات شرعي يعني حتي ساعت نيمه شب شرعي را. اگر هم نمي دانيد امروز چندم يا چند شنبه است، يا تاريخ ميلادي يا قمري را نمي دانيد هم، اين تلفن به شما كمك مي كند.
شماره تلفن 133
133را حتماً مي شناسيد اين شماره به درد وقت هايي مي خورد كه اين آژانس هاي دم دستي جواب نمي دهند. مثلاً شب عيد يا روزهاي برفي. 133 يك سري تاكسي دارد كه در سطح شهر تردد مي كنند. وقتي با 133 تماس مي گيريد، اپراتور نزديك ترين تاكسي بيكار را به منزل شما مي فرستد دنبالتان. لازم هم نيست آدرس بدهيد. اگر قبلاً حتي يكبار ازشان ماشين گرفته باشيد، شماره تلفن تان را با آدرس ذخيره كرده اند. وقتي هم مي رسند، تماس مي گيرند تا برويد دم در. البته اگر عجله داريد، كلاً بي خيالش شويد. هيچ وقت نمي شود روي زود رسيدن شان حساب كرد.
البته تهران كلي تاكسي بيسيم ديگر هم دارد. مثلاً تاكسي بي سيم بانوان با شماره تفلن 1821، 20102020 يا تاكسي تلفني آريا با شماره 1814. همه آنها قبض شان را با تاكسي متر حساب مي كنند، پس خيالتان از هزينه راحت باشد. بهتر است هر كدام از آنها را امتحان كنيد ببينيد كدامشان بيشتر به كار شما مي آيند.
شماره تلفن 191
اگر خداي نكرده خيلي فوري احتياج به داروخانه پيدا كرديد و به خاطر اين كه هول شده ايد و هيچي يادتان نيامد، اين تلفن حسابي به دردتان مي خورد. 191 با پرسيدن منطقه اي كه در آن هستيد، برايتان اسم و آدرس همه داروخانه هاي نزديك را مي خواند.
شماره تلفن 119
يك صدا كه استرس از آن مي بارد به شما ساعت را اعلام مي كند! آن هم دوبار پشت سر هم. خوراك وقت هايي است كه در خانه تنها هستيد، يك فيلم ترسناك هم ديده ايد، كافيست به آن زنگ بزنيد تا زهره ترك شويد!
شماره تلفن 137
اين شماره فوريت هاي شهرداري است. اگر مشكلي با كوچه و خيابان پيدا كرديد، مثلاً چاه فاضلاب كوچه سرريز شد يا موش توي جوي آب پيدا شد، مي توانيد با اين شماره تماس بگيريد. تا اين گوشه شهرتان مثل روز اولش تميز و مرتب شود.
شماره تلفن 199
به جاي اينكه راه بيافتيد، و تا فرودگاه برويد كه شماره پرواز مسافران را بپرسيد، يك زنگ بزنيد به 199. اين شماره به شما مي گويد كه آن پرواز چقدر تأخير دارد تا بيخودي توي فرودگاه معطل نشويد. كلاً هرگونه اطلاعاتي از هر پروازي بخواهيد، 199 كمكتان مي كند.
شماره تلفن 140
تا حالا چندبار شده كه كد پستي تان را لازم داشته باشيد و يادتان رفته باشد همراه بياوريد؟ اين شماره به درد اين جور وقت ها مي خورد. با دادن شماره تلفن، كد پستي خانه تان را به شما مي دهد. علاوه بر اين، اگر آدرس مناطق پستي تهران را مي خواهيد و مي خواهيد وضعيت بسته هاي پستي تان را پيگيري كنيد، مي توانيد به اين شماره زنگ بزنيد.
شماره تلفن 142
اين شماره نداي تامين اجتماعي است؛ سازمان تامين اجتماعي با بهره گيري از اين سيستم بيمه شدگان و كارفرمايان را با حقوقشان آشنا مي كند.
شماره تلفن 134
براي اطلاع از پيش بيني هواي استان تهران و ديگر استان هاي كشور و همچنين اطلاع از تفسيرهاي نقشه هواشناسي مي توانيد از سيستم هواگو استفاده كنيد كه اگر احيانا قصد مسافرت به منطقه اي از كشور را داريد با مشكل مواجه نشويد.
شماره تلفن 118
تماس با سامانه تلفني 118 شما را به آخرين تلفن هاي به روز شده اعم از بيمارستان ها، فرهنگسراها، هواپيمايي، راه آهن متصل مي كند، آ يا
مي دانيد روزانه قريب به يك ميليون نفر با اين سامانه تماس مي گيرند و 500 هزار نفر از سامانه اينترنتي آن بازديد مي كنند.
شماره تلفن 110
با گرفتن شماره 110 كه متعلق به نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران است مي توانيد آخرين اطلاع رساني خود را در زمينه سرقت، قتل، درگيري و نزاع و زورگيري به گوش مسئولان نيروي انتظامي برسانيد.

 



وزارت علوم مدارك تحصيلي 28 دانشگاه مالزي را معتبر اعلام كرد

اداره كل امور دانش آموختگان وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در آخرين به روزرساني خود ليست دانشگاه هاي معتبر كشور مالزي و نحوه ارزشيابي مدارك اين دانشگاه ها را اعلام كرد.
طبق اين گزارش 7 دانشگاه مالزي در ارزشيابي مدارك توسط وزارت علوم در سطح گروه يك (خوب) براي كليه دوره هاي تحصيلي و 21 دانشگاه در سطح گروه دو (متوسط)، معتبر اعلام شدند.
براساس اين گزارش، دانشگاه هاي گروه دو (متوسط)، و مراكز آموزش عالي مالزي كه در زمان ورود دانشجو مجوز رسمي وزارت آموزش كشور مالزي را داشته باشند صرفا تا مقطع كارشناسي (ليسانس) ارزشيابي مي شوند.
همچنين مدارك صادره از Limkokwing University College به شرط آنكه تاريخ شروع به تحصيل قبل از فوريه 2007 ميلادي باشد قابل بررسي و ارزشيابي است.
گفتني است، چنانچه نام دانشگاه يا موسسه اي در فهرست دانشگاه ها و موسسات اعلام شده اعم از معتبر و غيرمعتبر منعكس نشده باشد، متقاضي مي بايست اعتبار آن را از اداره كل امور دانش آموختگان وزارت علوم استعلام كند.
به گزارش ايسنا، اداره كل امور دانش آموختگان وزارت علوم در مورد نحوه ارزشيابي مدارك دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي مالزي اعلام كرد كه كليه مدارك Diploma و Certificate 2يا 3 سال تحصيل كه منجر به اخذ مدرك Bachelor نمي شود، بعد از ديپلم دبيرستان يا پيش دانشگاهي، «كارداني» ارزشيابي مي شود.
بر اين اساس، مدارك Diploma به همراه (Post Graduate Diploma PGD) در مجموع «كارشناسي» ارزشيابي مي شود و در صورت داشتن مدرك Bachelir، براي مدرك PGD فقط صحت صدور تأييد مي شود.
همچنين مدارك Bachelor از دانشگاه هاي گروه 1 و 2 بعد از ديپلم دبيرستان يا پيش دانشگاهي، «كارشناسي» و مدارك Master صرفا از دانشگاه هاي گروه 1 با شرط داشتن كارشناسي «كارشناسي ارشد» و مدارك PhD صرفا از دانشگاه هاي گروه 1 با شرط داشتن كارشناسي ارشد، «دكترا» ارزشيابي مي شود.
علاقه مندان مي توانند براي مشاهده وضعيت دانشگاه هاي مالزي به سايت http:// wwwmsrtir/ sites/ Grad- Dept/ book aspx مراجعه كنند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14