(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 4  آبان 1389- شماره 19773

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
آزادانديشي و توليد فكر نومطالبه رهبرانقلاب از نخبگان حوزه
تلاش پيگير، خستگي ناپذير و عالمانه مؤسسه امام خميني(ره) مي تواند الگويي براي حوزه باشد
حواشي جالب از ديدارهاي رهبر انقلاب با مراجع و علما
حاشيه هاي خواندني از ديدار طلاب غيرايراني با رهبر انقلاب شما حتي مهمان هم نيستيد...
در بابل جشنواره سراسري فيلم كوتاه «وارش» كليد خورد
معاون وزير كار: آموزش هاي فني و حرفه اي هنوز در جامعه ما ناشناخته است
برگزاري نشست معاونان فني كلان شهرهاي كشور در اصفهان
آغاز كوچ پاييزه عشاير لرستان
اخبار ادبي و هنري
معاون استاندار قزوين: سالانه 100 فروند هواپيماي سبك در قزوين توليد مي شود
بازديد رئيس جمهور بوليوي از كارخانه تراكتورسازي تبريز
وزير مسكن و شهرسازي: هيچ مشكلي پيش روي صاحبان مسكن مهر نيست



در ديدار با اساتيد، فضلا و طلاب نخبه حوزه مطرح شد
آزادانديشي و توليد فكر نومطالبه رهبرانقلاب از نخبگان حوزه

رهبر انقلاب اسلامي دشمن شناسي و پرهيز كامل از حركت در مسير دشمن را ضروري دانستند و افزودند: آحاد ملت از جمله همه حوزويان هميشه مراقب باشند تا حتي يك حرف و يك گام كوچك نيز در مسير دلخواه دشمن برداشته نشود.
حضرت آيت الله خامنه اي، رهبرمعظم انقلاب اسلامي، يكشنبه شب در ديدار و گفت وگو با «اساتيد، فضلا و طلاب نخبه» حوزه علميه قم، «علم» را هويت حقيقي حوزه هاي علميه خواندند و با اشاره به لوازم پايبندي عملي به اين بافت علمي، نكات مهمي را در باب ضرورت استقبال حوزه ها از سوال و شبهه، آزادانديشي و دوري از تحجر، اعتماد به نفس علمي، تكيه بر روشهاي منطقي و عقلاني در برخورد با آراي مخالف، نياز حوزه ها به رشته هاي مختلف، نظام اخلاق و تربيت حوزه و ضرورت دشمن شناسي بيان كردند.
در اين ديدار كه بيش از 4 ساعت به طول انجاميد، رهبرانقلاب اسلامي «علم» را پايه اصلي حوزه هاي علميه برشمردند و خاطر نشان كردند: اساس حوزه علميه، بر علم استوار است و بنابراين حوزه بايد به لوازم «علم محوري» پايبند باشد.
حضرت آيت الله خامنه اي، استقبال از طرح سوال و شبهه را از جمله لوازم پايبندي حوزه ها به هويت علمي دانستند و افزودند: علم، پرسش زا و پرسش آفرين است و «مجموعه هاي علم محور» از جمله حوزه، بايد با روي باز با سوال و شبهه و ابهام روبرو شوند.
رهبرانقلاب اسلامي با اشاره به معارضات علمي و بسيار جدي رايج در طول تاريخ حوزه ها، خاطر نشان كردند: اين سنت ارزشمند بايد در رشته هاي مختلف حوزه تقويت شود.
ايشان، قطع سوال را منجر به قطع علم و دانش دانستند و افزودند: طرح «سوال» و بيان «مسئله و شيوه جديد»، هيچ ايرادي ندارد و حتي اگر آنچه مطرح مي شود غلط باشد بايد با شيوه هاي علمي با آن برخورد كرد.
رهبر انقلاب اسلامي، آزاد فكري و آزادانديشي را از ديگر سنت هاي رايج در حوزه ها دانستند و با تاكيد بر تعميق اين سنت حسنه افزودند: آزادانديشي خاصيت علمي بودن است و تحجر در ميدان علم، اصولا معنا ندارد.
حضرت آيت الله خامنه اي، در عين حال، برخي اظهارنظرها درباره نبودن فضاي آزادي و نقادي در حوزه را، تهمتي بزرگ برشمردند و افزودند: آزادانديشي جاري در حوزه، از قبل نيز بيشتر است اما اين آزادانديشي بايد در سطوح مختلف گسترش و تعميق يابد و اهل فكر، در همه رشته ها، همه گونه آراء و افكار خود را، آزادانه بيان كنند.
حضرت آيت الله خامنه اي خودباوري و اعتماد به نفس علمي را از ديگر لوازم استمرار هويت علمي حوزه ها دانستند و افزودند: در تضارب آرا و انديشه ها، «علم» بايد برترين ارزش را در حوزه ها داشته باشد البته تقوا و زهد و خشوع ارزشهاي برتر است اما «علم» قابل سنجش و محك زدن است و از اين منظر «عالم ترين » افراد بايد در حوزه ها داراي بيشترين ارزش ها باشند.
ايشان، درباب اخلاق علمي حوزه، بر انصاف علمي و جديت در كارهاي علمي تاكيد كردند و افزودند: استاد حوزه با مطالعه و تأمل، «فكر نو» توليد كند تا حوزه به آفات نظام جديد آموزش مبتلا نشود.
رهبر انقلاب اسلامي، ارتباط فعال با جامعه علمي و ملي و جامعه فراملي را از ديگر ضروريات حفظ بافت علمي حوزه دانستند و افزودند: حوزه قم با دانشگاهها و ديگر حوزه هاي كشور و حوزه هاي جهان اسلام، ارتباط منضبط علمي داشته باشد و استفاده از وسائل نوين ارتباط جمعي، مي تواند اين ارتباطات را تسريع و تسهيل كند.
حضرت آيت الله خامنه اي، مخالفت با سركوب آراء را از ديگر سنتهاي پويا و زيباي حوزه ها خواندند و افزودند: در حوزه ها براي رد نظر مخالف از روشهاي غيرعلمي استفاده نشود.
ايشان، استدلال و اقناع عقلي را اساس روشهاي علمي حوزه ها و تكفير را روشي غيرعلمي خواندند و افزودند: با آراي غلط، با استحكام اما متكي بر استدلال برخورد كنيد.
رهبر انقلاب اسلامي، آموزش همراه با تفكر و تحقيق و تدبر را از ديگر لوازم پايبندي حوزه ها به ماهيت علمي برشمردند و خاطرنشان كردند: استادان محترم حوزه، از ابتدا، طلاب را متكي بر مطالعه و تفكر و تحقيق تربيت كنند.
ايشان با اشاره به ضرورت پژوهش محور بودن حوزه، نياز حوزه ها را به رشته هاي مختلف علوم از جمله فلسفه خاطرنشان كردند و افزودند: فقه، ستون فقرات حوزه است اما حوزه ها با اولويت بندي علوم، در رشته هاي ديگر نظير تفسير، فنون تبليغ و علوم انساني نيز متخصص تربيت كنند.
حضرت آيت الله خامنه اي، استقبال از شيوه هاي نو در آموزش و توليد علم را مورد تاكيد قرار دادند و با اشاره به اهميت نظام اخلاق و تربيت افزودند: حوزه در عرصه هاي برون حوزوي بويژه در عرصه بسيار وسيع و تاثيرگذار آموزش و پرورش، تحرك بيشتر و حضور فعال داشته باشد.
ايشان تحقق اين هدف را نيازمند تربيت متخصصان «تعليم و تربيت و اخلاق» دانستند و به مسئولان حوزه توصيه كردند: به اين ضرورت، توجه كافي كنند.
رهبر انقلاب اسلامي، با اشاره به بروز عرصه ها و وسائل جديد و تاثيرگذار در افكار عمومي داخل و خارج، خاطرنشان كردند: امكان بروز مستمر افكار و شبهات گوناگون، وظايف حوزه را بسيار سنگين تر و توجه حوزه به رشته هاي جديد و متنوع را ضروري ساخته است كه بايد براي اينكار برنامه ريزي شود.
ايشان، جذب بيشتر افراد مستعد و مشتاق به حوزه ها را لازم دانستند و با اشاره به اقدامات مثبت و مهمي كه در حوزه علميه قم انجام شده افزودند: مديريت متين و قابل قبول كنوني، كه تاييد مراجع معظم را نيز داراست در انجام اين اقدامات، كاملا موثر بوده است.
رهبر انقلاب اسلامي با تاكيد بر پرهيز از تضعيف شوراي عالي و مديريت حوزه افزودند: همه مراقب باشند كه نهادهاي عميق و ريشه داري چون جامعه مدرسين تضعيف نشوند.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به دشمني استكبار بويژه آمريكا و صهيونيزم با ترويج و تعميق دين داري افزودند: طرحها و اقداماتي همچون كاريكاتورهاي موهن، قرآن سوزي و ديگر اقدامات شبكه جهاني صهيونيزم نشان دهنده عمق خباثت دشمنان اسلام است و نبايد آنها را دستكم گرفت.
ايشان افزودند: حوزه علميه طبعا در مقابل اين دشمني ها نمي تواند ساكت باشد و با هوشياري، در مقابل تحركات استكبار موضع مي گيرد.
رهبر انقلاب اسلامي دشمن شناسي و پرهيز كامل از حركت در مسير دشمن را ضروري دانستند و افزودند: آحاد ملت از جمله همه حوزويان هميشه مراقب باشند تا حتي يك حرف و يك گام كوچك نيز در مسير دلخواه دشمن برداشته نشود.
حضرت آيت الله خامنه اي در بخش ديگري از سخنانشان، معنويت، توسل، تضرع، پرهيزگاري و بي رغبتي به امور دنيوي را اساس كار حوزه دانستند و خاطرنشان كردند: اگر همه ساز و كارهاي علمي، منطقي و معقول فراهم شود ولي روح و گرايش اخلاقي و معنوي حاكم نباشد، كارها در جهت صحيح پيش نخواهد رفت.
رهبر انقلاب اسلامي با يادآوري سيره اساتيد و علماي بزرگ و روشن ضمير حوزه از جمله امام خميني(ره) در نصيحت طلاب و دعوت عملي به اخلاق و معنويت، خاطرنشان كردند: دل جوانان از زمينه مناسبي براي پذيرش نصيحت و حركت به سمت درجات عالي معنوي برخوردار است و بايد از اين زمينه مساعد استفاده و طلاب را قولا و عملا به تفكر و تامل در باب آخرت و علم آموزي با نيت خالص الهي دعوت كرد.
ايشان ديدار و گفتگو با فضلا، اساتيد و نخبگان حوزه را به ياد ماندني، و بسيار «مفيد و لذت بخش» خواندند و افزودند: همه حرفهاي اساتيد و فضلا، خوب، سنجيده، ابتكاري و جالب بود.
حضرت آيت الله خامنه اي افزودند: در طرحها، حتما به شرايط و واقعيات توجه كافي شود تا امكان تحقق آنها افزايش يابد و سخنان خوب، در حد آرزو باقي نماند.
حضرت آيت الله خامنه اي با تاييد سخنان برخي اساتيد درباره ضرورت تدوين سند چشم انداز حوزه و يا بيانيه ماموريت حوزه و روحانيت خاطرنشان كردند: اين كار دشوار و پيچيده اگر با مقدمات صحيح انجام شود برنامه ريزي درازمدت را نيز ممكن مي كند اما تا آن موقع، لازم است طرحهاي قابل عمل را مطرح و با جديت پيگيري كرد.
رهبر انقلاب اسلامي همچنين با اشاره به سخنان يكي از استادان درباره علوم انساني، خاطرنشان كردند: علوم انساني، علومي لازم و ضروري است به شرط اينكه براساس جهان بيني اسلامي شكل گرفته باشد.
رهبر انقلاب اسلامي تاكيد كردند: حوزه علميه با آشنايي با علوم انساني رايج، علوم انساني مبتني بر جهان بيني و تفكرات اسلامي را تدوين كند.
در ابتداي اين ديدار 12 نفر از اساتيد حوزه و دانشگاه، فضلا و طلاب حوزه علميه قم به بيان ديدگاههاي خود درباره مسائل مختلف حوزوي، فقهي، علمي، فلسفي، اجتماعي و فرهنگي پرداختند.
ديدار هزاران نفر از طلاب
و فضلاي غيرايراني
با رهبر انقلاب
حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي، صبح دوشنبه در هفتمين روز سفر به شهر قم، در جمع هزاران نفر از طلاب و فضلاي غيرايراني، «بازتوليد» معارف والاي اسلام را از اهداف جمهوري اسلامي ايران خواندند و تاكيد كردند: آشنايي ملتهاي مسلمان با اين تعاليم نجات بخش، زمينه ساز احساس هويت، عزت، پيشرفت، آزادي و اقتدار امت اسلامي خواهد شد.
ايشان، توجه به «امت اسلامي» را درس بزرگ و ماندگار امام خميني(ره) براي ملت ايران و مسئولان نظام برشمردند و افزودند: انقلاب اسلامي، از همان آغاز، رهايي امت اسلامي از دست استكبار را دنبال مي كرد و به همين علت با پيروزي انقلاب اسلامي در ايران، همه ملتهاي مسلمان در شرق و غرب عالم احساس كردند نسيمي حيات بخش در زندگي آنها وزيدن گرفته و راهي نو آغاز شده است.
ايشان، حضور طلاب و فضلاي حدود 100كشور در جامعه المصطفاي قم را، زمينه ساز آشنايي ملتها با معارف اسلام ناب دانستند و خاطرنشان كردند: هدف از اين حضور مبارك، صدور انقلاب به معناي رايج سياسي نيست چرا كه اصولا انقلاب، پديده اي نيست كه بتوان آن را با ابزارهاي سياسي، نظامي و امنيتي صادر كرد و به همين علت، نظام اسلامي از همان آغاز، برداشت غلط از مفهوم صدور انقلاب را رد كرده است.
رهبر انقلاب اسلامي، هدف طلاب و فضلاي غيرايراني در قم را، هدفي علمي و تربيتي برشمردند و خاطرنشان كردند: علم و معرفت هر جا كه باشد خريدار دارد و حضور شما در اين شهر مقدس، نشان دهنده قدرت علوم و معارف اسلامي در جلب دلهاي مشتاق است.
ايشان، معارف اسلامي را ذاتا جذاب خواندند و اخلاق و تواضع و محبت به مردم را بهترين روش انتقال اين معارف نجات بخش به ملتها دانستند.
حضرت آيت الله خامنه اي، با يادآوري تلاش 200ساله دستگاههاي استعماري و استكباري براي ايجاد احساس حقارت و غفلت در ملتهاي مسلمان افزودند: انقلاب اسلامي مفاهيم تاريخ سازي همچون عزت، عدالت، ايستادگي و هويت اسلامي را در اذهان امت اسلامي زنده ساخت و نقشه هاي طولاني مستكبران را نقش بر آب كرد.
رهبر انقلاب اسلامي، صبر و پايداري را از تعاليم اصلي پروردگار به پيامبر مكرم اسلام خواندند و افزودند: امام بزرگوار از همان آغاز حركت خود در سال 24، اين درس سرنوشت ساز را با پايداري و ايستادگي در مقابل مشكلات، به ملت ايران آموخت به گونه اي كه در كوران سخت ترين حوادث نيز، هيچ تندبادي، آن اراده پولادين و عزم راسخ را تكان نداد.
ايشان، پايبندي ملت قدرشناس ايران به درس صبر و پايداري امام را عامل اصلي خنثي شدن توطئه هاي «بي وقفه و پنهان و پيداي» دشمنان اسلام خواندند و افزودند: زورگويان جهاني، امروز درباره تحريم ايران، جنجال و سروصدا مي كنند اما اين ملت سي سال است كه حربه تحريم را با صبر و ايستادگي خود از پاي درآورده و به بركت همين بصيرت و پايداري، و به فضل الهي، جمهوري اسلامي ايران، امروز در اوج قله اقتدار سياسي خود قرار دارد.
حضرت آيت الله خامنه اي حضور طلاب دهها كشور در قم را، هسته اوليه جامعه بين المللي علمي- اسلامي برشمردند و خاطرنشان كردند: آشنايي متقابل با فرهنگهاي ملل مختلف، به موازات فراگيري علوم سعادت بخش اسلامي، فرصت بزرگي است كه بايد آن را قدر شناخت.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به جوان بودن اكثر طلبه هاي غيرايراني، معنويت، انس با پروردگار و تضرع و توسل به درگاه خداوند كريم را زمينه ساز مستحكم شدن ارتباط با خالق هستي و متنعم شدن از بركات و توفيقات لايزال الهي دانستند و افزودند: رمز تاثير شگفت آور هر كلام و سخن امام راحل در ميان مردم، اين بود كه آن قله پرشكوه عظمت و اقتدار در مقابل قدرتهاي جهاني، در برابر پروردگار مهربان خود با همه وجود، بنده اي متضرع و لبريز از توسل و استغاثه بود.
حضرت آيت الله خامنه اي در پايان سخنانشان از فعاليتها و خدمات حجت الاسلام والمسلمين اعرافي رئيس جامعه المصطفي و ديگر دست اندركاران اين مجموعه، صميمانه تشكر كردند.

 



تلاش پيگير، خستگي ناپذير و عالمانه مؤسسه امام خميني(ره) مي تواند الگويي براي حوزه باشد

رهبرمعظم انقلاب در ديدار با مدير و اعضاي هيأت هاي علمي موسسه آموزشي-پژوهشي امام خميني، «اساتيد، فضلا و طلاب نخبه» حوزه علميه قم و در جمع هزاران نفر از طلاب و فضلاي غيرايراني بيانات مهم و كليدي را ايراد فرمودند.
مدير، مسئولان و اعضاي هياتهاي علمي موسسه آموزشي-پژوهشي امام خميني ظهر دوشنبه در قم با رهبرمعظم انقلاب اسلامي ديدار كردند.
حضرت آيت الله خامنه اي در اين ديدار با ابراز خرسندي فراوان از تلاشهاي عميق موسسه آموزشي-پژوهشي امام خميني افزودند: اين موسسه خوب، جامع و كامل مي تواند از لحاظ تلاش پيگير، خستگي ناپذير، خالصانه و عالمانه الگويي براي حوزه باشد.
ايشان با تجليل از فضل و اخلاص و تقواي آيت الله مصباح يزدي وجود اين كمالات را در مديريت يك موسسه موجب افزايش بركات الهي خواندند و افزودند: خدمات و تلاشهاي اين موسسه، به شكل صحيح اطلاع رساني شود.
در آغاز اين ديدار آيت الله مصباح يزدي رئيس موسسه آموزشي-پژوهشي امام خميني گزارش كوتاهي بيان كرد.
حجت الاسلام والمسلمين رجبي قائم مقام موسسه آموزشي-پژوهشي امام خميني نيز از طرحها، برنامه ها و اقدامات اين موسسه در زمينه هاي مختلف گزارش داد.

 



آيت الله كعبي روايت مي كند
حواشي جالب از ديدارهاي رهبر انقلاب با مراجع و علما

آيت الله عباس كعبي در اين چند روز تقريباً پاي ثابت گعده هاي طلبگي آقا بوده و حواشي جالب و شنيدني از ديدارهاي مراجع تقليد و علما با رهبر انقلاب روايت كرده كه برخي از آنها را با هم مي خوانيم.
¤ رهبر انقلاب از آغاز ورودشان به شهر مقدس قم، پس از نماز ظهر و عصر و نيز پس از نماز مغرب و عشا با علما و فضلا و مراجع عظام ديدارهايي غير رسمي و صميمانه داشتند. شب ها اين جلسه طولاني، حدود سه ساعت به طول مي انجامد. از زبان آقا شنيدم كه جلسه با علما و روحانيان و اين گونه جلسه هاي حوزوي نشاط آور است و حقيقتاً ايشان با نشاط و سرزندگي و شادابي در جلسه حضور دارند.
¤ آيات عظام و مراجع تقليد نوري همداني، مكارم شيرازي، جوادي آملي، سبحاني، شبيري زنجاني و شاهرودي از جمله مراجع بزرگواري بودند كه به ديدار رهبر انقلاب آمدند. علماي ديگري مانند آيت الله ميلاني (نوه مرحوم آيت الله العظمي ميلاني) كه در مسائل كلام و اعتقادات تخصص دارند و همچنين نوه آيت الله بروجردي هم آمدند. آقازاده هاي مرحوم آيت الله العظمي شاهرودي بزرگ، آقازاده هاي آيت الله العظمي گلپايگاني، فضلاي حوزه نجف و بسياري از ديگر علما و فضلا در اين چند روز مهمان رهبر انقلاب بودند.
¤ گفت وگوهاي اين جلسات از جنس فقهي و اصولي، رجالي، اعتقادي، تاريخي، مسائل انقلاب و نظام، خاطره گويي و... است. اوضاع و احوال علما و روحانيت را مي پرسند، از بزرگان روحانيت ياد مي كنند. در اين جلساتي كه من حاضر بودم، پيوند صميمي مرجعيت معظم، فضلا و اساتيد بزرگ با تنوع سليقه ها و مشرب هاي گوناگون را مشاهده كردم. خلاصه اين جلسه ها يك گعده طلبگي است.
¤ آيت الله العظمي صافي گلپايگاني كه با رهبر انقلاب ديدار كردند، دعا كردند كه اين سفر موجب خير و بركت براي حوزه شود. ايشان همچنين از سخنراني رهبر انقلاب در جمع حوزويان تجليل كردند، به خصوص اين كه رهبر انقلاب از عظمت و مجد حوزه و روحانيت ياد كردند و توطئه هاي استكبار را بيان نمودند. ايشان به سبب استقبال با شكوه مردم قم از رهبر انقلاب خدا را شكر كردند و آن را نشانه عشق مردم به اهل بيت«ع» و روحانيت و ولايت دانستند. ايشان خطاب به رهبر انقلاب گفتند كه من هميشه شما را دعا مي كنم و دعاگوي شما هستم.
آيت الله العظمي صافي گلپايگاني اقتدار نظام و سياست استكبار ستيزي نظام را ستودند. در مسائل داخلي هم بر تحكيم هويت اسلامي تأكيد كردند. آقا هم گفتند كه اين عزت بين المللي از آثار تمسك به ارزش هاي اسلامي در داخل هست كه آيت الله العظمي گلپايگاني نيز تأكيد كردند كه بله اين ها به هم مربوط است.
¤ مسائل مربوط به جهان اسلام هم مطرح مي شود. آقاي سيد كمال حيدري كه در شبكه الكوثر، بحث هاي مهم امامت را در برابر وهابيت انجام مي دهد و آنان را به ستوه آورده است، در مورد وحدت اسلامي صحبت كرد و گفت كه احمد الطيب- رئيس جامعه الأزهر- اظهار كرده كه من پشت سر شيعيان نماز مي خوانم و مذهب شيعه را يك مذهب رسمي در اسلام مي دانم. او گفت قرار است علما و حوزه قم از ايشان براي حضور در ايران دعوت كنند.
¤ البته پيرامون نظام حوزه هم بحث هايي مي شد. مثلاً در يكي از گفت وگوها آيت الله سيدعلي محقق داماد (فرزند آيت الله العظمي محقق داماد بزرگ و از علما و فضلاي برجسته حوزه علميه) نسبت به لزوم اين كه طلاب قبل از تخصص، يك دوره فقه و اصول بخوانند، صحبت كرد. ايشان ايده خاصي هم در اين زمينه داشت كه بيان فرمود.
آقا ضمن تأكيد بر اين كه روش سنتي حوزه روش خوبي است، تأكيد كردند كه: طلاب بايد دوره سطح را، يعني رسائل و مكاسب و كفايه را خوب بخوانند و بعد وارد درس خارج شوند. تعميق درس سطح مهم است و اشتغالات نبايد طلاب را از خواندن باز بدارد.
سپس رهبر انقلاب اشاره كردند كه اين كتب نياز به اصلاح دارند و حالا كه اصلاح انجام نشده، بايد اين كتاب ها خوب خوانده شوند و يك خاطره نيز بيان كردند: «در آن سال ها كه تازه از مشهد به قم آمده بودم و مي خواستم در درس خارج شركت كنم، در درس مكاسب، دو نفر از ما امتحان گرفتند كه اين ها ممتحن درس آقاي بروجردي بودند. ]البته آقا اسم هم آوردند. اتفاقاً يكي از آن دو نفر از بزرگواراني بود كه به ديدار رهبرانقلاب نيز آمد.[ گفتند مكاسب را بخوان و ما هم شروع كرديم به خواندن. البته به ما برخورد كه اين ها چرا عبارات از ما مي خواهند، مگر امتحان ادبيات است؟ بعد كه ما خوانديم، گفتند خب اين طلبه مشهد است و مشهدي ها ادبيات شان خوب است. بعد از من سؤالاتي كردند و پس از پاسخ، من را قبول كردند. من همان روز رفتم درس آقاي بروجردي.»
آقا در اين جلسات خيلي صميمي و بدون تشريفات و به مثابه يك حوزوي رفتار مي كنند. زماني كه شهيد مدرس در مجلس بودند، برخي فكر مي كردند كه ايشان سياستمداري است كه از مسائل حوزه بي خبر است، اما زماني كه در مدرسه سپهسالار تهران درس مي داد، مي گفتند كه حوزوي است كه از سياست چيزي نمي داند!

 



حاشيه هاي خواندني از ديدار طلاب غيرايراني با رهبر انقلاب شما حتي مهمان هم نيستيد...

ديدار پرشور هزاران نفر از اساتيد، فضلا و طلاب غيرايراني جامعه المصطفي العالميه با رهبر معظم انقلاب با حاشيه هاي بسيار زيبا و جذابي همراه بود.
به گزارش رسا پيش ازظهر دوشنبه، سوم آبان ماه جمع زيادي از طلاب غيرايراني با حضور در شبستان امام خميني(ره) حرم حضرت معصومه(س) با حضرت آيت الله خامنه اي، رهبر انقلاب ديدار كردند. اين ديدار صميمي با حاشيه هاي جالب و خواندني همراه بود كه برخي از آنها را با هم مرور مي كنيم.
¤ ساعت 4 صبح: طلاب و فضلاي غيرايراني براي ديدار با رهبر معظم انقلاب راهي بلوار بهار و مجتمع آموزش عالي فقه شده اند.
¤ ساعت 5 صبح: همزمان با پخش اذان صبح از گلدسته هاي حرم حضرت معصومه(س)، طلاب راهي مسجد مدرسه مبارك حجتيه مي شوند تا نماز صبح را اقامه كنند.
¤ ساعت 30:6 صبح: ازدحام بسيار زياد است و طلاب غيرايراني مشتاقانه با تشكيل صف هاي طويل منتظر باز شدن درب هاي حرم هستند تا بتوانند در صفوف اوليه شبستان جايي براي خود پيدا كنند.
¤ ساعت 8 صبح: به همراه عده اي پس از بازديدهاي بدني وارد شبستان امام خميني(ره) مي شوم؛ انتهاي شبستان هنوز جايي براي نشستن هست.
¤ ساعت 30:8 صبح: شبستان امام خميني(ره) كاملا پر شده و طلاب غيرايراني همچنان در صف هايي كه تا پل حجتيه امتداد دارد، منتظر ورود به شبستان هستند، نمي دانم شبستان جاي خواهد داد يا نه! اما اميدوارم همه بتوانند آقا را زيارت كنند.
¤ سمت چپ من طلبه اي از هندوستان براي ديدار با رهبر معظم انقلاب لحظه شماري مي كند، نامش ابوالحسن است و سطح سه مدرسه عالي فقه و معارف مشغول به تحصيل. از شوق ديدار رهبر برايم مي گويد و از اينكه دفعه دوم است كه با حضرت آيت الله خامنه اي ديدار مي كند. وي آرزو مي كند كه از نزديك با رهبر معظم انقلاب سخن گويد و سر بر شانه مباركش نهد.
¤ سمت راست من هم طلبه اي از كشور آذربايجان نشسته كه شور و شوق عجيبي را در چهره اش مي بينم. وي كه طلبه سطح يك مدرسه امام خميني(ره) است، خود را شاگرد بصيرت او معرفي مي كند و مي گويد عشق رهبري حد ندارد؛ ما همچنان انتظار امام زمان(عج) را داريم و اميدواريم رهبر معظم انقلاب پرچم انقلاب را به دست مبارك صاحب عصر(عج) بسپارد. اين طلبه آذربايجاني محكم و قاطع و با صداي بلند فرياد مي زند كه براي بيعت دوباره با حضرت آيت الله خامنه اي اينجا جمع شده ايم.
¤ ساعت 40:8 صداي شعارهاي طلاب غيرايراني بلند مي شود؛
ما اهل كوفه نيستيم علي تنها بماند/ صلي علي محمد نايب مهدي آمد/ اي پسر فاطمه منتظر تو هستيم/ خامنه اي كوثر است دشمن او ابتر است/ ما همه سرباز توايم خامنه اي گوش به فرمان توايم خامنه اي/ ابوالفضل علمدار خامنه اي نگهدار/ لبيك يا خامنه اي لبيك يا حسين است/ اي رهبر آزاده آماده ايم آماده/ واي اگر خامنه اي حكم جهادم دهد ارتش دنيا نتواند كه جوابم دهد/ حزب فقط حزب علي رهبر فقط سيدعلي.
¤ اين انتظار و شوق براي ديدار رهبر معظم انقلاب وصف ناشدني است؛ اين انتظار شيرين، ديدار با نايب امام عصر(عج)، ولي فقيه، رهبر عزيز و پدر مهربان، آنقدر شيرين است، روزي كه حضرت حجت(عج) ظهور كند، ديدار ايشان چگونه خواهد بود.
¤ مراسم ابتدايي پيش از حضور رهبر معظم انقلاب با قرائت دعاي فرج و زيارت حضرت معصومه(س) با نواي دلنشين حجت الاسلام محمدپور و با همراهي طلاب آغاز مي شود.
¤ پس از زيارت حضرت معصومه(س)، حجت الاسلام محمدپور اشعاري را در وصف حضرت آيت الله خامنه اي مي خواند؛ دارد دل ما راه نجاتي ديگر/ در مشهد و قم عتباتي ديگر/ بر بانوي باكرامت قم صلوات/ بر شاه خراسان صلواتي ديگر/ در پهنه قم چه شور و شيني برپاست/ بر چهره ما شور حسيني پيداست/ خورشيد خراساني ما آمده است/ در چهره او نور خميني پيداست.
¤ ساعت 9 صبح: طلاب غيرايراني كه از ساعات اوليه صبح در شبستان امام خميني جمع شده اند و منتظر حضور رهبر معظم انقلاب و بيعت مجدد با ايشان هستند به شعارهاي خود ادامه مي دهند: خوني كه در رگ ماست هديه به رهبر ماست/ ما همه سرباز توايم خامنه اي گوش به فرمان توايم خامنه اي.
¤ اين اشعار اين گونه ادامه دارد: از عرش صداي ربنا مي آيد/ آواز خوش خداخدا مي آيد/ هر سو نگري گشوده باب بركات/ بر خامنه اي رهبر خوبان صلوات/ ما پيروان حيدريم/ فدائيان رهبريم. طلاب با مشت هاي گره كرده با صداي بلند فرياد مي زنند جامعه المصطفي- مركز علم و ولا.
¤ شعري زيبا توسط حجت الاسلام محمدپور خوانده مي شود كه در اين بخش دلم نيامد از آن بگذرم؛ اي دو چشمانت چراغ شام يلداي همه/ آفتاب صورتت خورشيد فرداي همه/ اي دل دريايي ات كشتي نشينان را اميد/ وي نگاه روشنت فانوس درياي همه/ اي بيان دلنشينت بارش باران نور/ قامتت نخل بلند گلشن آزادگي/ سرو سرسبزي سزاوار تماشاي همه/ گركسي از من نشاني از تو جويد گويمش/ خانه اي در كوچه باغ دل پذيراي همه/ لاله زار عشق يك دم بي گل رويت مباد/ اي گل رويت بهار عالم آراي همه.
¤ امروز و روزهاي گذشته قم در فصل پاييز، بهار شده است. طلاب غيرايراني كه سالهاست منتظر چنين لحظه اي بوده اند، امروز در محضر نوراني نايب برحق مهدي فاطمه(س) نشسته اند.
¤ در ادامه مراسم، حجت الاسلام سيدنبيل اصغر رضوي از كشور هندوستان سروده اي را در وصف حضرت آيت الله خامنه اي آماده كرده كه مي خواند: رهبر به شهر علم و فقاهت خوش آمدي/ يعني به شهر عشق و شهادت خوش آمدي/ اي دودمان فاطمه زهراي مرضيه/ اي روشني چشم ولايت خوش آمدي/ طلاب هند بوسه بر دستان تو زنند/ گلهاي عشق مان فدايت خوش آمدي.
¤ وي به زبان اردو ادامه مي دهد: رفتار، گفتار، روش، منش و هرچه در رهبر است عامل علوي است و وقتي امام خميني صفات رهبري را در حضرت آيت الله خامنه اي ديد همان موقع ايشان را به رهبري نظام و رهبري جهان تشيع انتخاب كرد.
¤ ساعت 02:9 صبح: اشعار طلاب غيرايراني در وصف حضرت آيت الله خامنه اي ادامه دارد و قنبر علي تابش از كشور افغانستان اشعارش را اين گونه سرود: وزيده است باد بهاران به قم/ رسيده نسيم خراسان به قم/ گل گفت با دست گل پرورش/ نياز نباشد به باران به قم/ چنين شاده و شادماني كه ماراست/ نيده دلي روزگاران به قم.
¤ ساعت 03:9 شعارها همچنان ادامه دارد: اين همه لشكر آمده به عشق رهبر آمده/ در كشور عشق مقتدا خامنه اي است فرماندهي كل قوا خامنه اي است/ ديروز اگر عزيز مصر يوسف بود/ امروز عزيز دل ما خامنه اي است/ علمدار ولايت- حوزويان فدايت.
¤ ساعت 5:01 صبح خورشيد ولايت طلوع كرد؛ شور و شوق طلاب به اوج خود رسيد. در ابتداي مراسم 114 نفر طلبه غيرايراني از سي مليت مختلف به تلاوت آيات 53 تا 73 سوره نور و همچنين سوره كوثر پرداختند.
¤ ساعت 52:01 حجت الاسلام والمسلمين عليرضا اعرافي، رئيس جامعه المصطفي العالميه با خوش آمدگويي خدمت حضرت آيت الله خامنه اي، از سوي يكايك طلاب، فضلا، علماي غيرايراني و اساتيد، مديران و كاركنان المصطفي و هيات علما، مقدم عظيم الشان رهبر فرزانه انقلاب اسلامي را به قم و حوزه گرامي مي دارد.
¤ پس از سخنان رئيس جامعه المصطفي، طلاب فرياد مي زنند: اي رهبر آزاده- آماده ايم آماده/ صل علي محمد- بوي خميني آمد و با شعارهاي ديگر احساسات خود را به رهبر معظم انقلاب ابراز مي كنند.
¤ ساعت 37:01 است و رهبر معظم انقلاب با سلام به حضرت فاطمه معصومه(س) كلام خود را اين گونه آغاز مي كنند: خيلي خوشوقتم از اين كه امروز اين توفيق را پيدا كردم كه در جمع شما طلاب و فضلاي غيرايراني، در كنار مدرسان، اساتيد و مديران اين مجموعه اين دقايق باارزش را داشته باشم.
¤ حضرت آيت الله خامنه اي ادامه مي دهند: طلاب و فضلاي غيرايراني بدانند كه آنها در ايران اسلامي غريبه نيستند؛ شما حتي مهمان هم نيستيد بلكه صاحب خانه هستيد؛ شما فرزندان عزيز من هستيد.
¤ صداي گريه طلاب بلند مي شود، بغض ها تركيده است، صحنه زيباي دلدادگي نمود پيدا مي كند آنچنان كه قلم از وصف آن ناتوان است.
¤ رهبر معظم انقلاب خطاب به طلاب غيرايراني بيان مي كنند: ما مقدم اين پروانه هاي عاشق را كه به شوق فراگيري معارف اسلام ناب به اين ديار سفر كرده اند، گرامي مي داريم.

 



در بابل جشنواره سراسري فيلم كوتاه «وارش» كليد خورد

بابل-خبرنگار كيهان:
با حضور مدير كل ارشاد اسلامي مازندران، فرماندار و جمعي از مسئولان محلي، جشنواره سراسري وارش در بابل كليد خورد.
جشنواره فيلم كوتاه وارش با استفاده از ظرفيت هاي فرهنگي و هنري منطقه سرسبز شمال و بهره گيري از توان بلند هنرمندان در عرصه فرهنگي بومي مازندران در شهر بابل افتتاح شد.
رئيس ارشاد اسلامي شهرستان بابل درخصوص اين جشنواره گفت: اين جشنواره كه همه ساله برگزار مي شود امسال هم به مدت سه روز ازتاريخ
2/8/89 الي 5/8/89 در مجتمع سينمائي بابل برگزار مي شود، كه اين بار 25 فيلم كوتاه كه تاكنون در سطح كشور به نمايش در نيامده است، در اين جشنواره اكران خواهد شد. سيدابراهيم حسيني در ادامه با اشاره به اينكه 850 فيلم از سراسر كشور در اين جشنواره شركت كردند افزود: پرداختن به محتوي و توليد مفاهيم فاخر فرهنگ بومي و دفاع مقدس از امتيازات ديگر اين جشنواره است.

 



معاون وزير كار: آموزش هاي فني و حرفه اي هنوز در جامعه ما ناشناخته است

ساري- خبرنگار كيهان:
رئيس سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور گفت: بسياري از افراد جامعه آموزش هاي فني و حرفه اي را نمي شناسند.
دكتر پورعباس در جمع مديران و روساي مراكز آموزش فني و حرفه اي و دانشگاه جامع علمي كاربردي مازندران گفت: متاسفانه در سال هاي گذشته روند هدايت استعدادهاي كشور به شكل خوبي صورت نگرفته است زيرا بايد هر استعدادي در كشور به سمت نيازها هدايت شود كه اين اتفاق در كشور ما رخ نداده است. رئيس سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور ضمن اعلام اين كه برنامه ريزي، گسترش، مميزه و امناء چهار ركن اساسي تشكيل آموزش جديد است اظهار داشت: در 20 سال گذشته بر مبناي استانداردهاي موجود قصد داشتيم آموزش مهارتي را در كشور تغيير دهيم و آن را توسعه ببخشيم اما غافل از اين كه نظام آموزش مهارتي نياز به اركان خود دارد و براساس اركان نظام نظري نمي توان آن را گسترش داد. وي در ادامه افزود: استانداردهايي كه در اين چهار ركن تعريف شده استانداردهاي نظري است و با فن مهارت هماهنگ نيست لذا هر چه در علمي كاربردي تلاش شود منجر به فوق ديپلم و نهايتا كارشناسي است در حالي كه در حوزه مهارتي فوق ليسانس و حتي دكتري مهارتي وجود دارد.

 



برگزاري نشست معاونان فني كلان شهرهاي كشور در اصفهان

اصفهان-خبرنگار كيهان:
شانزدهمين نشست معاونان فني و عمراني كلان شهرهاي كشور در اصفهان برگزار شد.
در آيين افتتاحيه اين نشست كه در محل هتل كوثر اصفهان برپا شد، شهردار اصفهان در سخناني با اشاره به چالش هاي پيش روي شهرهاي در حال گذار و دشواري مديريت در اين شهرها، بر ضرورت شكل گيري اتحاديه شهرداري هاي كشور تاكيد كرد و افزود: اتحاديه شهرداري هاي كشور يكي از نيازهاي مهم شهرداري ها محسوب مي شود.
«دكتر سيدمرتضي سقائيان نژاد» با بيان اينكه با وجود گذشت بيش از يكصد سال از عمر بلديه در كشور هنوز الفباي مباحث مديريت شهري شكل نگرفته است، گفت: انگيزه اصلي حركت ها و مديريت محلي، رضايت شهروندان است و بر اين اساس گردهمايي معاونان فني و عمراني كلان شهرها، مي تواند با تدابير لازم راه گشاي مشكلات مديريت هاي محلي در كشور باشد.
شهردار اصفهان با بيان اينكه امروز پروژه هاي شهري بايد پيوست فرهنگي داشته باشند، افزود: براي انجام اقدامات مشترك نياز است اتحاديه شهرداري هاي كشور تشكيل شود تا كارشناسان مجرب مباحث شهري را مورد بررسي قرار دهند و تجربيات سودمند هر شهرداري در اختيار 1189 شهر موجود در كشور قرار گيرد.
در اين همايش طي ديروز و امروز چالش هاي موجود در مديريت شهري كلان شهرهاي كشور مورد بررسي قرار گرفت.

 



آغاز كوچ پاييزه عشاير لرستان

خرم آباد- خبرنگار كيهان:
مدير كل امور عشاير استان لرستان گفت: كوچ پاييزه عشاير لرستان از مناطق ييلاق به قشلاق آغاز شد.
اردشير اميدي افزود: حدود 1200 خانوار عشاير لرستان با جمعيتي بالغ بر 6 هزار و 373 نفر از كل تعداد 14 هزار و 638 خانوار عشاير دوره ييلاقي كه شامل 8 هزار و 369 نفر جمعيت است در قالب 13 ايل و 16 طايفه مستقل كوچ پاييزه خود را به مناطق قشلاقي در جنوب و جنوب غرب استان در شهرستانهاي پلدختر و كوهدشت و همچنين استان هاي ايلام و خوزستان به طريق كوچ با ماشين، كوچ با قطار و كوچ به شيوه سنتي آغاز كردند.
وي گفت: كوچ عشاير تا پايان آبانماه ادامه دارد و با استقرار عشاير در مناطق قشلاقي، فروشندگي هاي تعاوني هاي عشايري كالاهاي كالابرگي و ساير كالاهاي مورد نياز آنان را در نزديكترين مراكز عرضه مي كنند.
مدير كل امور عشاير لرستان اظهار داشت: عشاير استان با در اختيار داشتن 5/1 ميليون دام سبك و 28 هزار و 791 رأس گاو و گوساله سالانه 12 هزار تن گوشت قرمز، 29 هزار و 411 تن شير توليد مي كنند كه نقش بسزايي در تأمين پروتئين دامي استان و كشور دارند. وي افزود: به منظور تأمين آب شرب بهداشتي هموطنان عشايري تاكنون 500 دستگاه تانكر 2000 ليتري و 100 دستگاه تانكر 400 ليتري بين عشاير كوچنده توزيع شده است.

 



اخبار ادبي و هنري

كاريكاتورهاي «جنبش سبز مخملي» بيژني انيميشن شد
انيميشن 20 دقيقه اي «جنبش سبز مخملي» با استفاده از كاريكاتورهاي مازيار بيژني ساخته شد.
به گزارش فارس، در اين انيميشن20 قسمتي به كارگرداني پويا مسعود، مجموعه كاريكاتورهاي كتاب «جنبش سبز مخملي» اثر مازيار بيژني به نمايش درآمده است.
بنابراين گزارش، اين براي اولين بار در ايران است كه يك كتاب كاريكاتور به طور كامل به يك فيلم انيميشن تبديل مي شود.
مازيار بيژني كاريكاتوريست كشورمان پس از انتخابات سال گذشته اقدام به چاپ مجموعه كاريكاتورهايي در همين زمينه كرده بود. علاقه مندان مي توانند براي دريافت اين فيلم انيميشن 20دقيقه اي به سايت «طناب دولبه» به نشاني زير مراجعه كنند.
http://tanabedolabeblogfacom/post-37aspx
دبيرخانه دائمي جشنواره فيلم دفاع مقدس تأسيس شد
دبيرخانه دائمي جشنواره فيلم دفاع مقدس به منظور برگزاري هرچه بهتر دوازدهمين دوره اين جشنواره تأسيس شد.
محمدرضا شرف الدين، رئيس انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس با اعلام خبر فوق افزود: اگر به دوره هاي گذشته نگاه كنيم مي بينيم كه هيچ گاه مثل امروز اراده تقويت سينماي دفاع مقدس وجود نداشته است.
محمد خزاعي دبير يازدهمين جشنواره فيلم دفاع مقدس نيز با اشاره به تأثيرات مثبت نمايش فيلم هاي دفاع مقدسي در خارج از كشور گفت: بايد ديد كه در سال هاي گذشته چرا و به چه دليل اجازه خروج فيلم هاي جنگي ما داده نشده و براي ارسال اين فيلم ها استراتژي نداشته ايم.
خزاعي درباره تأثير اين جشنواره در توليد آثار دفاع مقدس، بيان داشت: اگر ميزان توليدات را نسبت به سال قبل مقايسه كنيم متوجه مي شويم كه آثار رشد قابل قبولي داشته اند، به طوري كه در حال حاضر در بنياد سينمايي فارابي كارگروه دفاع مقدس از هفته گذشته مجدداً تشكيل شده است و همين امروز چهار اثر دفاع مقدسي در حال فيلمبرداري هستند و چهار اثر ديگر نيز در مرحله پيش توليد قرار دارند.
تأكيد رمان نويس فلسطيني بر روابط ادباي عرب و ايران
اسامه العيسه رمان نويس فلسطيني درباره روابط اديبان عرب و فارسي زبان گفت: به صورت كلي نزد محافل فرهنگي اعراب فرهنگ و ادب فارسي داراي جايگاه والايي است، اما من فكر مي كنم روابط بين ادباي جهان عرب و ايران بايد محكم تر و بهتر از حالت فعلي آن باشد.
به گزارش باشگاه توانا، اين نويسنده عرب درباره رابطه اش با ادبا و نويسندگان ايراني نيز گفت: متأسفانه هيچ رابطه اي با اديبان ايراني ندارم چرا كه ما فلسطيني ها به خاطر اشغالگري از انزواي فرهنگي رنج مي بريم.
وي همچنين در بخشي از گفت وگو با باشگاه خبري توانا، رمان «نون و القلم» جلال آل احمد را يكي از كتاب هايي كه از نويسندگان ايراني مطالعه كرده معرفي نمود.
نمايشگاه عكس هاي تسخير لانه جاسوسي در دانشگاه تهران
در آستانه فرا رسيدن حماسه تسخير لانه جاسوسي آمريكا در تهران، نمايشگاه عكسي درباره اين واقعه تاريخي در حال برگزاري است.
به گزارش خبرنگار كيهان، در اين نمايشگاه، 04 عكس به روايت اتفاقات و حوادث فتح سفارت آمريكا توسط دانشجويان پيرو خط امام(ره) مي پردازند.
نمايشگاه عكس «تسخير لانه جاسوسي» تا 51 آبان، توسط فرهنگسراي شفق در دانشگاه تهران برگزار مي شود.

 



معاون استاندار قزوين: سالانه 100 فروند هواپيماي سبك در قزوين توليد مي شود

معاون برنامه ر يزي استاندار قزوين گفت: در حال حاضر در يكي از واحدهاي شهرك صنعتي البرز توليد هواپيما آغاز شده كه پيش بيني مي كنيم سالانه 100 فروند هواپيماي سبك توسط تيم متخصص ايراني توليد شود.
به گزارش فارس از قزوين، اصغر حمزه اي شامگاه ديروز در نشست خبري كه در سالن جلسات استانداري قزوين برگزار شد، بيان داشت: همايش يكروزه تحليل سند توسعه هوا و فضاي كشور روز پنج شنبه ششم آبان ماه در قزوين برگزار مي شود و همچنين در اين روز اجراي پروژه بزرگ «شهر صنعتي فناوري هاي نوين هوا و فضاي ايران» به صورت رسمي آغاز مي شود.
معاون برنامه ر يزي استاندار قزوين با اشاره به توليد هواپيما در قزوين اظهار داشت: در حال حاضر يكي از واحدها در شهرك صنعتي البرز، توليد هواپيما را آغاز كرده و پيش بيني مي كنيم سالانه 100 فروند هواپيماي سبك توسط تيم متخصص ايراني توليد شود و واحد صنعتي مذكور آماده بوده و طراحي دو فروند هواپيما نيز در انتهاي كار است كه اين موضوع نيز توسط بخش خصوصي در حال انجام است.
وي تأكيد كرد: در مجموعه آبيك و فرودگاه آزادي قزوين توليد هواپيما در دستور كار است، فرودگاه آزادي چند سال پيش تنها سه فروند هواپيما داشت كه اكنون 80 فروند هواپيما دارد و هيچ مشكلي در بحث ايمني نيز تاكنون نداشته است.
حمزه اي يادآور شد: فاز يك مجموعه آزادي به اتمام رسيده است و چند آشيانه، برج مراقبت و پرواز و باند فرودگاه دارد و توسعه باند فرودگاه نيز در حال انجام است و بيش از 10 ميليارد تومان سرمايه گذاري شده و فاز دوم توسعه نيز در حال انجام است.
وي با اشاره به دستاوردهاي پروژه شهر صنعتي هوا و فضاي ايران در قزوين گفت: نخستين دستاورد اين پروژه داشتن كادر متخصص و عظيمي است كه در اين زمينه تربيت مي كنيم و اين جاي افتخار است كه توليد هواپيما را در شهر صنعتي البرز داشته باشيم و سالانه ده ها و صدها فروند هواپيما در استان قزوين توليد شود و همچنين در اين بحث، بخش خصوصي را وارد كار كرده ايم.
معاون برنامه ريزي استاندار قزوين اضافه كرد: ايران كريدور هواپيمايي خاورميانه است و ما در سال هاي گذشته از اين فرصت غافل بوديم و با ايجاد اين پروژه اين فرصت مورد توجه قرار گرفته است به طوري كه فاز توسعه فرودگاه امام خميني(ره) نيز در حال ايجاد است به طوري كه در فاز بعدي 12 ميليون مسافر و فاز سوم تا 90 ميليون مسافر، توسعه صورت مي گيرد، بنابراين نياز است چنين شهرك صنعتي عظيمي را داشته باشيم.

 



بازديد رئيس جمهور بوليوي از كارخانه تراكتورسازي تبريز

تبريز- خبرنگار كيهان:
اوو مورالس رئيس جمهوري بوليوي در جريان سفر خود به ايران ظهر ديروز وارد تبريز شد و مورد استقبال استاندار آذربايجان شرقي قرار گرفت.
وي از فرودگاه تبريز عازم كارخانه تراكتورسازي اين شهرستان شد.
گفته مي شود در جريان سفر رئيس جمهور بوليوي مذاكراتي براي فروش تراكتور به آن كشور، بين مقامات محلي و لاپاز انجام مي شود.
مورالس ساعت 7 عصر ديروز از روستاي توريستي و تاريخي كندوان در منطقه اسكو نيز ديدن كرد.

 



وزير مسكن و شهرسازي: هيچ مشكلي پيش روي صاحبان مسكن مهر نيست

وزير مسكن و شهرسازي گفت: دولت، استانداران و مديران مربوطه همه به طور شبانه روز پيگير انجام پروژه مسكن مهر هستند بنابراين با اقدامات انجام شده ادعا مي كنيم مشكلي پيش روي صاحبان مسكن مهر نيست.
به گزارش خبرگزاري فارس از قزوين، علي نيكزاد صبح ديروز در حاشيه بازديد از پروژه مسكن مهر آبيك در گفت وگو با رسانه هاي گروهي اظهار داشت: سال گذشته در بازديدي كه از مسكن مهر آبيك داشتيم اين پروژه در مرحله اسكلت بود كه امروز اين پروژه پيشرفت خوبي داشته است.
وي ادامه داد: در بازديد سال گذشته كمبود سهم تسهيلات مسكن مهر يكي از دغدغه هاي مطرح شده بود كه در اين راستا اين تجهيزات را از 5 ميليون تومان به 20ميليون تومان افزايش داديم كه در اين ميان واحدهاي احداثي نيمه صنعتي 22 و واحدهاي صنعتي 25 ميليون تسهيلات دريافت مي كنند.
وزير مسكن و شهرسازي عنوان داشت: در استان قزوين 24 هزار نفر در حوزه مسكن مهر ثبت نام كرده اند كه 18 هزارنفر واجد شرايط شناخته شده اندكه 7 هزار واحد در مرحله سفت كاري و 3 هزار و 200 واحد در مرحله نازك كاري است.
وي تصريح كرد: آنچه كه مجموعه دولت به دنبال آن است تحقق وعده هاست كه در اين زمينه درخصوص مسكن مهر سه وعده داديم و در پي تحقق آن نيز گام هاي بزرگي برداشته شده است.
نيكزاد توضيح داد: در مجموع مسكن مهر در كشور 940 هزار واحد دارد كه مقرر شده بود همه آنها به مرحله پي ريزي برسد كه اين موضوع نيز با پي ريزي يك ميليون واحد مسكوني به انجام رسيد به طوريكه تا پايان فصل پاييز 140 هزار واحد مسكوني مسكن مهر در سراسر كشور به بهره برداري مي رسد و در استان قزوين نيز يك هزار و 606 واحد به بهره برداري مي رسد كه از اين تعداد 418 واحد در بافت فرسوده و 118 واحد در شهرهاي زير 25 هزار نفر به بهره برداري مي رسد.
وي خاطرنشان كرد: با كارهاي انجام شده امروز ادعا مي كنيم كه مشكلي پيش روي صاحبان مسكن مهر نيست و مسائل مربوط به اين حوزه با جديت پيگيري مي شود.
وزير مسكن و شهرسازي يادآور شد: در زمستان سال جاري نيز 300 هزار واحد مسكن مهر در سراسر كشور به بهره برداري مي رسد.
وي با اشاره به بازديد خود از پروژه بيمارستان آبيك اظهار داشت: اين پروژه با پيش بيني 4 ميليارد تومان در حال انجام است كه با توافق انجام شده با پيمانكار مقرر شد يك ميليارد و 200 ميليون تومان به پيمانكار پرداخت شود و پيمانكار نيز تا 20 اسفند سال جاري اين پروژه را به اتمام برساند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14