(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 8  آبان 1389- شماره 19776

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
به بهانه پايان سفر رهبر انقلاب به قم
مدح ماه، غلو نيست
احمدي نژاد: سند چشم انداز عاملي براي هم گرايي و هم افزايي است
طرح نظارت بر نمايندگان همچنان بلاتكليف مانده است
آملي لاريجاني: آماده ارايه لايحه جرم سياسي به مجلس هستيم
رئيس جمهور بوركينافاسو: ايران با سياست هاي داهيانه رهبر و دولت خود نقش اول را ايفا مي كند
رئيس «ام.آي6.»: چاره اي جز جاسوسي از ايران نداريم
همايش بين المللي بانوان قرآن پژوه برگزار شد
اعتراض اتحاديه اروپا به آمريكا ؛ نمي توان به ايران بنزين صادر نكرد
تأكيد امام جمعه قم بر توجه و عمل به هشدارها و سفارش هاي رهبر انقلاب
اعتراف سياستمداران آمريكايي به شكست فتنه در ايران
كارتر: ماجراي طبس عامل شكست من بود



به بهانه پايان سفر رهبر انقلاب به قم
مدح ماه، غلو نيست

حسين قدياني
اشك دارد چشمم؛ چه باراني است هواي دلم. گويي تكه ابري هستم هروله كنان و روان در آسمان از قم به تهران. مي خواهم گريه كنم مثل آن جوان قمي كه چشمش از فراق آقا قمقمه اي شده پر از اشك و يا چون آن بسيجي نوجوان كه شكر گفته خدا را كه دوباره برگشته رهبري به بيت رهبري. بايد خودم را جاي آن طلبه اي بگذارم كه هوايي شده امشب و مي خواهد ماه را در آسمان شهر قم بجويد. چه زود تمام شد سفر ماه به شهر روح الله. آه بايد كشيد از نهانخانه دل و نكته ها بايد گفت:
1- به شدت احساس مي كنم جاي خالي سلسله برنامه هايي تحت عنوان ولايت را در رسانه ملي و حالا با هر اسمي. دعوايي نداريم سر نام. اين برنامه مي تواند پاسخي باشد به عطش ستاره هايي كه جز گرد نور ماه طواف نمي كنند. اين برنامه مي تواند پاسخ دهد به شبهات موجود و سيراب كند از پاسخ فقهي درباره موضوع ولايت فقيه. مي تواند سخنان امام خميني(ره) را پوشش دهد. اين سلسله برنامه ها مي تواند جبران كند برخي معذورات شبكه هاي ديگر سيما به ويژه شبكه هاي خبري را وقتي كه آقا به مسافرتي مي رود. اين برنامه ها را بايد درست كرد. رسانه ملي در دوران فتنه چه خوب وارد گود شد از ميدان فتنه غبارزدايي كرد. چيزي شبيه همان برنامه ها.
2- بهترين سفرنامه قم و اصولا بهترين سفرنامه هر سفري كه آقا مي رود، تنظيم مكتوب مشروح سخنان و ديدارهاي ايشان است. در نظر بگيريد كتابي را كه همه آنچه رهبر در قم گفته اند در يك جا گرد آورده باشد؛ چه سفرنامه اي بهتر از اين؟ و چه حاشيه اي است كه از متن، بهتر باشد؟
3- در زمان حضور آقا در قم چه بسيار كه رسانه مجازي به وجود آمد و چقدر هم خوب و خودجوش به نحو احسن كارشان را انجام دادند. حيف است اين رسانه ها تعطيل شود. اين رسانه مي تواند يك وبلاگ شخصي باشد و يا يك سايت خبري و يا يك شبكه خبري پيامكي و هرچه. عزيزان قمي به نظرم خوب است حضور رهبر در قم را از اين نظر هم به فال نيك بگيرند و دائمي كنند كار خود را و به ويژه، پيگيري و مطالبه كنند فرامين آقا را در همه زمينه ها.
4- جا دارد همين جا از قمي هاي عزيز تشكر كرد كه دگربار نشان دادند پيوند حوزه با حكومت و مراجع با ولايت چقدر محكم و پابرجاست و چه خوب بر دهان دشمني زدند كه قرائت هاي ناپسند از استقلال حوزه از حكومت داشت. قم باز هم بر دهان دشمن كوفت و از كوير قم، عطر غديرخم به مشام همگان رساند.
5- اين آخري اما شكر به درگاه خداوند است به خاطر نعمت ولايت فقيه و صد البته مصداق آن، رهبر فرزانه انقلاب. بارها گفته ام؛ بگذار در روزگاري كه شب پرستي تبديل به مد روز شده، ما ستاره ها در اين شبهاي بي خورشيد، مداح ماه باشيم و با دانستن قدر ماه، نشان دهيم كه براي ظهور دوباره آفتاب آماده ايم. مدح ماه، غلو نيست؛ كساني كه شب را مي پرستند بايد بگويند چرا براي تاريكي و ظلمت، چاپلوسي مي كنند؟

 



احمدي نژاد: سند چشم انداز عاملي براي هم گرايي و هم افزايي است

رئيس جمهور با بيان اين كه سند چشم انداز 20 ساله نقطه راهنما است، گفت: سند چشم انداز عاملي براي هم گرايي و هم افزايي است.
به گزارش فارس، دكتر احمدي نژاد روز پنج شنبه طي سخناني در همايش «ملي نقش مديريت راهبردي در تحقق چشم انداز 20 ساله جمهوري اسلامي ايران» كه در محل دانشگاه عالي دفاع ملي و با حضور شخصيت هاي برجسته برگزار شد، با بيان اين كه توجه به سند چشم انداز و نقش مديريت راهبردي در تحقق اين سند كار مباركي است، درباره بحث مديريت و عملكرد آن گفت: مديريت براي رسيدن به نقطه مقصود حركت مي دهد.
رئيس جمهور از جمله ويژگي هاي مديريت را شناخت همه تمايلات، انگيزه ها و هدف گذاري نقطه مورد اشتراك همه برشمرد و تاكيد كرد: تنظيم، معرفي و تثبيت سند چشم انداز 20 ساله كار ارزشمندي است و در اين راستا كار بزرگي انجام شد.
احمدي نژاد يادآور شد: سند چشم انداز 20 ساله عاملي در هم گرايي و هم افزايي شد اما آيا سند چشم انداز نقطه نهايي است؟
وي با تاكيد بر اين كه به اعتقاد بنده سند چشم انداز نقطه راهنما است، گفت: همه در رسيدن به افق چشم انداز با هم مرتبط بوده و اثرگذار هستند از همين رو همه بايد خود را در انجام اين ماموريت شريك بدانند.
رئيس جمهور با اشاره به اين كه سند چشم انداز 20 ساله را قرار داديم تا همه توانمندي هاي ايران هم افزا و هم جهت شود، اظهار داشت: اما اين سند چشم انداز محقق نخواهد شد مگر با هماهنگ شدن ساير نيروها در سطح بين الملل و آنها نيز زماني هماهنگ مي شوند كه ما يك افقي را ترسيم كنيم كه ساير نيروهاي جهان هم خود را با آن شريك بدانند.
احمدي نژاد ادامه داد: اگر افق را در نقطه اي قرار دهيم كه كل جامعه بشري احساس مشاركت كنند شرايط عوض خواهد شد.
ولايتي: تحريم ها باعث خودكفايي ما شده است
مشاور مقام معظم رهبري در امور بين الملل مشكل ترين قسمت از سند چشم انداز 20 ساله را بخش اقتصاد دانست و مسئولان اجرايي دوره هاي گذشته را مسئول كم كاري در اين زمينه دانست.
دكتر علي اكبر ولايتي در حاشيه همايش ملي نقش مديريت راهبردي در تحقق چشم انداز 20 ساله جمهوري اسلامي ايران در جمع خبرنگاران تاكيد كرد: مشكل ترين قسمت از سند چشم انداز 20 ساله كشورمان در حوزه اقتصادي است به طوري كه اين امر نيازمند تمهيد مقدماتي است اما اين مقدمات متاسفانه در دوره هاي گذشته فراهم نشده است.
وي گفت: به عنوان مثال درخصوص بحث هدفمند كردن يارانه ها كه دولت هاي گذشته موفق به اجراي آن نبوده اند، دولت فعلي به دنبال اجراي آن است كه اين امر نشان از مشكل بودن حوزه اقتصادي است.
مشاور مقام معظم رهبري همچنين اظهار داشت: تحريم ها در سند چشم انداز بي تاثير نبوده اما در عين حال تاثير مثبت نيز داشت كه باعث خودكفايي ما شده است.
محسن رضايي: هدف اساسي چشم انداز پاسداري از جمهوري اسلامي ايران است
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: هدف اساسي چشم انداز ساخت جامعه ايراني - اسلامي در كنار پاسداري از جمهوري اسلامي ايران است.
محسن رضايي در اختتاميه همايش نقش مديريت راهبردي در تحقق سند چشم انداز كه در دانشگاه عالي دفاع ملي برگزار شد و رييس جمهور سخنران افتتاحيه آن بود، با بيان اين كه چشم انداز سرآغاز مديريت راهبردي است اما پايان آن نيست، اظهار كرد: تهيه، تدوين و ابلاغ سند چشم انداز از يكطرف بيانگر ورود حكمراني كشور به ظرفيت بالاتر مديريت و در ضمن سرآغاز يك تحول جديد يا انقلاب ديگري مي باشد.
رضايي با بيان اين كه چشم انداز سرآغاز يك تحول جديد در جامعه ايران است و اين تحول نمي تواند در مقابل تحولات قبلي و دستاوردهاي آن باشد، گفت: به همين دليل چشم انداز جمهوري اسلامي به دنبال يك جامعه ايراني اسلامي است كه مكمل جمهوري اسلامي است.
وي ادامه داد: هر نوع ساختار سياسي جديد به جاي جمهوري اسلامي باعث طولاني شدن خروج ملت ايران از عقب ماندگي است.
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اين كه هدف چشم انداز رفتن به سوي آينده مطلوب است، نه ماندن، تقابل و انحراف از گذشته تاكيد كرد: هدف اساسي چشم انداز ساخت جامعه ايراني - اسلامي در كنار پاسداري از جمهوري اسلامي ايران است. رضايي با طرح اين سوال كه چشم انداز از ما چه مي خواهد، اظهار كرد: در منطقه اي كه چين و هند در شرق، روسيه و اروپا در شمال، آفريقا و اقيانوس هند كه آمريكا در آن اقيانوس مستقر هست مي خواهيم در مقابل خاورميانه جديد آمريكايي ها و خاورميانه نزديك ژئوپليسين هاي روسيه است، چشم انداز از ما مي خواهد كه در آسياي جنوب غربي در زمينه اقتصادي، علمي و فناوري اول شويم.
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: ما براي تحقق چشم انداز بايد از رقابت، بحران ها و تفرقه ها و خودمحوري ها عبور كنيم و مديريت راهبردي و بحران و كيفيت را همزمان رعايت كنيم.

 



به رغم گذشت پنج ماه از توصيه رهبر انقلاب به مجلس
طرح نظارت بر نمايندگان همچنان بلاتكليف مانده است

با وجود گذشت حدود پنج ماه از توصيه رهبر معظم انقلاب به مجلس، طرح نظارت بر نمايندگان همچنان بلاتكليف مانده است.
يك عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي با انتقاد از اين بلاتكليفي گفت: تاخير در بررسي اين طرح و ضعيف شدن نقاط قوت آن، ضمانت اجرايي قانوني كه بايد بر اساس آن بر نمايندگان مجلس نظارت كرد، كاهش مي يابد. حجت الاسلام رسايي در گفت وگو با فارس افزود: طرح نظارت بر نمايندگان متاسفانه برخلاف آيين نامه يك ماه است كه بر روي ميز نائب رئيس مجلس بلاتكليف مانده است.
وي يادآور شد: طبق ماده 130 آيين نامه داخلي بايد در همان يك ماه پيش اين طرح به يك كميسيون به منظور بررسي ارجاع داده مي شد. البته طبق همين ماده پس از امضاء نمايندگان يك ماه فرصت براي بررسي آن وجود دارد كه متاسفانه هيچ كدام محقق نشد.
اين عضو كميسيون فرهنگي با اشاره به توصيه پنج ماه پيش رهبري به مجلس درباره طرح نظارت تصريح كرد: با توجه به انتظار افكار عمومي مبني بر تعجيل در تحقق فرمايشات رهبري يك نگراني در هيئت رئيسه مجلس محسوس است.
وي تصريح كرد: هيئت رئيسه از راي نياوردن مجدد اين طرح در مجلس نگران است كه اين پاسخ مناسبي از جانب نمايندگان به اين طرح نيست؛ البته همچنان امكان بررسي هاي كارشناسي بيشتر، نقد و پيشنهاد وجود دارد.
خاطرنشان مي شود فوريت طرح فوق پس از سه ماه كار كارشناسي به مجلس آمد اما با كمال تعجب از سوي نمايندگان رد شد.
رسايي با اشاره به امكان وجود دو آفت در طرح نظارت بر نمايندگان، خاطرنشان كرد: اولين آفت برخورد اين طرح با تاخير زماني مي باشد كه در حال حاضر درگير آن است و دومين آفت اين طرح ريزش شاخ و برگ آن است كه در واقع موجب ضعف در جلوگيري از تخلف يك نماينده مي شود.
ولي اسماعيلي نماينده مردم گرمي و مغان نيز با اظهار تاسف از راي نياوردن طرح مذكور، پيش بيني درباره راي آوردن اين طرح را بسيار سخت دانست و گفت نمي توان در اين باره اظهار نظر كرد.
در همين حال رئيس مجلس هم اعلام كرد نظارت بر نمايندگان مانع انجام وظايف نمايندگي از سوي آنها نيست. وي كه در قم سخن مي گفت، اضافه كرد: نظارت طبق فرمايش رهبري براي روشن شدن اين است كه ممكن است عده اي نتوانند وظايف نمايندگي شان را انجام بدهند.
گفتني است خرداد ماه گذشته رهبر معظم انقلاب در ديدار نمايندگان مجلس هشتم بر تهيه و تصويب طرحي براي نظارت بر امور نمايندگان تاكيد كرد كه همان لحظه حاضران در ديدار با نداي تكبير به توصيه ايشان لبيك گفتند، اما پس از سه ماه از اين ديدار يك فوريت طرح نظارت بر امور نمايندگان با راي منفي بهارستاني ها مواجه شد و از آن زمان تاكنون نيز اين طرح به هيچ كميسيوني براي بررسي مجدد ارجاع نشده است.

 



آملي لاريجاني: آماده ارايه لايحه جرم سياسي به مجلس هستيم

رييس قوه قضاييه در ديدار با اعضاي فراكسيون دانشگاهيان مجلس گفت: طرحي درخصوص جرم سياسي سال هاست كه در مجلس مسكوت مانده است اما قوه قضاييه آماده است تا لايحه جديدي را تدوين و جهت تصويب به دولت و مجلس ارسال كند.
آيت الله صادق آملي لاريجاني با تأكيد بر اين نكته كه مجموعه مديران دستگاه قضايي در دوره جديد رياست اين قوه با انگيزه و توان مضاعف درصدد خدمت رساني به مردم و حل مشكلات دستگاه قضايي هستندف گفت: سالانه به صورت متوسط 500 قاضي بازنشسته مي شوند يا به دلايل مختلف از دستگاه قضايي خارج مي شوند و دستگاه قضايي نيازمند جذب قضات جديد و تكميل نيروي انساني است، اما متأسفانه همكاري و تعامل مناسبي به منظور اختصاص اعتبارات مورد نياز اين استخدام ها با قوه قضاييه نشده است و در بودجه سالانه و برنامه پنج ساله نيز نيازمندي هاي دستگاه قضايي حتي به صورت حداقلي تأمين نشده كه اميدواريم در آينده اين روند اصلاح شود تا بتوانيم با توجه به حجم ورودي پرونده ها توسعه شهرها و روستاها و ضرورت به روز كردن سيستم هاي خدمت رساني در قوه قضاييه و نيز جذب قضات و كارمندان موردنياز گام هاي مناسبي برداريم.
رييس قوه قضاييه با اشاره به سختي كار قضات و فشارهاي طاقت فرسايي كه از جهات مختلف به آنان وارد مي شود، گفت: با توجه به كمبود امكانات و بودجه در قوه قضاييه، نخبگان حوزه و دانشگاه تمايل چنداني به حضور در قوه قضاييه و مواجه شدن با حجم انبوه كارها ندارند و اميدواريم دولت و مجلس نسبت به اين موضوع حساسيت بيشتري به خرج دهند چراكه ارتقاي خدمت رساني قضايي مستلزم ارتقاي بودجه و موافقت با جذب كارمند است.
لاريجاني افزود: قوه قضاييه درصدد تكميل نيروي انساني خود از حوزه و دانشگاه است و در آزمون اخيري كه به منظور جذب قاضي برگزار شده نيز حدود 13 هزار نفر از دانشگاه ها و قريب 500 نفر از حوزه هاي علميه شركت كردند كه جذب افراد متناسب با ميزان شركت كنندگان و واجد بودن شرايط خواهد بود.
رييس قوه قضاييه همچنين از امكان جذب نخبگان ممتاز حوزه و دانشگاه بدون آزمون براي تصدي امر قضاوت خبر داد.
لاريجاني » توسعه طرح هاي IT در قوه قضاييه، تكميل شدن اجراي طرح كاداستر در سازمان ثبت و بازسازي و نوسازي بافت ها و ساختمان هاي فرسوده قوه قضاييه را از مسائل جدي دستگاه قضايي برشمرد كه نيازمند حمايت مالي موكد و اختصاص بودجه مناسب است.
رييس قوه قضاييه در ادامه به موضوعات و مباحث مورد اشاره نمايندگان پاسخ داد و از جمله درباره موضوع اعمال ماده 18 گفت: متأسفانه درخصوص اعمال ماده 18 تبليغات ناآگاهانه و يا آگاهانه اما خلاف واقعي صورت گرفته است تا افكار عمومي گمان كنند كه قوه قضاييه باب اين مسئله را بسته و از اين جهت مشكلي به مشكلات قضايي مردم اضافه شده است در حالي كه اين چنين نيست و محدوديت هاي اعمال شده در اجراي ماده 18 براي جلوگيري از اطاله دادرسي و براساس قانون بوده است.
رييس دستگاه قضا تاسيس معاونت نظارت بر كار محاكم از طريق ديوان عالي كشور، نظارت هاي مستمر و دوره اي از كار قضات در سراسر كشور از سوي دادسراي انتظامي قضات و نظارت هاي الكترونيك از طريق سيستم CMS را از راهكارهاي قوه قضاييه به منظور افزايش ضريب اطمينان و رسيدگي دقيق قضات به پرونده ها برشمرد و گفت: يكي از ايراداتي كه به تبع محدوديت اعمال ماده 18 ممكن است وارد باشد اين است كه قضات احساس مي كنند نظارتي بر كار آنان نيست اما دستگاه قضايي از طريق تاسيس معاونت نظارت ديوان عالي كشور و بازرسي هاي دوره اي و مستمر از سوي دادسراي انتظامي قضات كه به عنوان نمونه اخيرا در پنج استان انجام شده، درصدد رفع اين شبهه و ذهنيت است.
رييس قوه قضاييه در خصوص رسيدگي به معوقات بانكي از تشكيل كارگروهي به رياست دادستان كل كشور خبر داد و افزود: قوه قضاييه و اين كارگروه در تعامل با بانك ها و درصدد حل مشكلات آنان است و فهرستي از افراد نيز آماده شده است تا مورد رسيدگي قرار گيرد.
لاريجاني همچنين درباره لايحه جرم سياسي گفت: طرحي درخصوص جرم سياسي سال هاست كه در مجلس مسكوت مانده است كه امكان اصلاح و پيگيري دارد، اما قوه قضاييه نيز آماده است تا لايحه جديدي را تدوين و جهت تصويب به دولت و مجلس ارسال كند.
رييس قوه قضاييه در ابتداي سخنان خود تعامل با مجلس شوراي اسلامي را از رويكردهاي جدي قوه قضاييه برشمرد و گفت: مجلس برحسب متفاهم از قانون اساسي، در رأس امور است و قوه قضاييه ترديدي در تعامل با مجلس شوراي اسلامي ندارد. در ابتداي اين ديدار نمايندگان مجلس شوراي اسلامي نظرات خود را درباره اعمال ماده 18، اطاله دادرسي، عملكرد قضات، لايحه جرم سياسي، بودجه و امكانات قوه قضاييه، تعامل قواي سه گانه در حل و فصل مشكلات و مسايل و مشكلات حقوقي قضايي حوزه هاي انتخابيه خود را مطرح كردند.

 



رئيس جمهور بوركينافاسو: ايران با سياست هاي داهيانه رهبر و دولت خود نقش اول را ايفا مي كند

وزير امور خارجه كشورمان در آغاز سفر چند روزه خود به چند كشور آفريقايي روز چهارشنبه با رئيس جمهور بوركينافاسو ديدار و درباره مسايل مهم منطقه اي گفت وگو كرد.
كمبائوره رئيس جمهور بوركينافاسو در اين ديدار با بيان اينكه براي مبارزات مردم ايران براي به دست آوردن استقلال و تعيين سرنوشت خود احترام زيادي قائل است افزود: ايران در منطقه اي بسيار حساس واقع شده است اما ايران با سياست هاي داهيانه رهبر و دولت خود نقش درجه اول را ايفا مي كند.
كمبائوره با اشاره به نتايج سفر اخير خود به تهران در نشست هم انديشي ايران و آفريقا و همچنين سفر آقاي متكي به كشورش اين دو را عاملي مهم براي ارتقاي مناسبات خواند.
در اين ديدار متكي هم با اشاره به حضور برخي كارشناسان و نمايندگان بخش هاي دولتي و خصوصي و حضور تجار در هيئت ايراني همراه وي و مذاكرات آنان با اتاق بازرگاني بوركينافاسو چشم انداز همكاري هاي اقتصادي دو كشور را روشن ارزيابي كرد.
وزير خارجه ايران در ديدار خود با رئيس جمهوري بوركينافاسو بر توانمندي ايران در توليد خودرو و تراكتور و احداث نيروگاههاي برق و كانالهاي آبياري و اكتشاف و استخراج نفت و همكاريهاي معدني و زمين شناسي و كشاورزي تاكيد كرد. در پايان اولين روز اين سفر بيانيه مشتركي ميان ايران و بوركينافاسو در خصوص تحكيم روابط دوستانه دو كشور و تقويت زمينه هاي همكاري دو كشور در حوزه هاي سياسي، اقتصادي و فرهنگي منتشر شد. متكي در ادامه سفر خود به اين كشور آفريقايي به طور جداگانه با «روك مارك كريستين كابوره» رئيس مجلس بوركينافاسو و همچنين آلن بودا همتاي خود به طور جداگانه ديدار و گفت وگو كرد. متكي در اين ديدارها تاكيد كرد: امروز توافقات خوبي انجام شد و من در اين جمهوري هستم تا اراده طرف ايراني را براي عملي كردن توافقات نشان دهم. متكي بعد از پايان سفر يك روزه اش به جمهوري بوركينافاسو عازم غنا يكي ديگر از كشورهاي آفريقايي شد و صبح پنج شنبه از دانشگاه اسلامي اين كشور بازديد كرد.
وي در اين بازديد به نظام ناعادلانه حاكم بر جهان اشاره كرد و با بيان اينكه قدرتهاي جهاني از جنگ جهاني دوم تلاش كردند تا علم را به انحصار خود درآورند، تصريح كرد: قدرتهاي جهاني ديگر نمي توانند بر دنيا حكومت كنند.
وزير خارجه كشورمان افزود: نتيجه 60 سال حكومت و مديريت آمريكا بر جهان چيزي نبوده زيرا همه شاهد فروپاشي اقتصاد جهاني هستيم.

 



رئيس «ام.آي6.»: چاره اي جز جاسوسي از ايران نداريم

سرويس سياسي-
رئيس سازمان جاسوسي «ام.آي6.» انگلستان اعلام كرد براي توقف برنامه هسته اي ايران، در كنار ديپلماسي به جاسوسي نيز احتياج داريم.
«جان سائرز» طي سخناني بي سابقه كه توسط شبكه «فرانس پرس» منتشر شد، استفاده از ديپلماسي براي حل مسئله هسته اي ايران را ناكافي خواند و خواستار «رهيافت اطلاعاتي- امنيتي» براي توقف برنامه هسته اي ايران شد.
اهميت اين اظهارات از آن جهت است كه سائرز پيش از عهده دار شدن رياست «ام.آي6.» مديركل سياسي وزارت خارجه انگلستان بوده و در مذاكرات 1+5 با ايران شركت داشته است.
سائرز در اين مورد گفت: توقف تكثير تسليحات هسته اي تنها از طريق ديپلماسي متعارف امكان پذير نيست ما به عمليات اطلاعاتي نياز داريم تا ساخت تسليحات را براي كشورهايي چون ايران دشوار كنيم.»
اظهارات سائرز در حالي مطرح شده است كه كشورهاي 1+5 (آمريكا، انگليس، فرانسه، چين، روسيه بعلاوه آلمان) به دنبال از سرگيري مذاكرات هسته اي با ايران هستند و جمهوري اسلامي در پيگيري برنامه هسته اي، همواره آژانس بين المللي انرژي اتمي را طرف خود دانسته و همكاري كامل و همه جانبه اي نيز با آژانس داشته است. آژانس بين المللي انرژي اتمي نيز در گزارش هاي خود درباره برنامه هسته اي ايران، مكررا بر عدم انحراف آن و تطابق كامل اين برنامه با توافقات بين المللي تاكيد كرده است.

 



همايش بين المللي بانوان قرآن پژوه برگزار شد

هشتمين همايش بين المللي بانوان قرآن پژوه، ششم آبان ماه، با تجليل از 19 نفر از بانوان ايراني فعال در سه بخش پژوهش، هنر قرآني و نيز مربي، حافظ و قاري قرآن كريم، همچنين شش نفر از بانوان غير ايراني در تهران برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري ايكنا اين همايش روز پنج شنبه در مركز همايش هاي برج ميلاد برگزار شد. در اين همايش لاله افتخاري نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي، علي لاريجاني و محمد باقر قاليباف به سخنراني پرداختند.
افتخاري، رئيس فراكسيون قرآن و عترت مجلس شوراي اسلامي، طي سخناني با اشاره به اين كه در فراكسيون حمايت از نخبگان مجلس شوراي اسلامي، شاخه اي براي حمايت از نخبگان قرآني نيز در نظر گرفته شده است، گفت: نگاه قرآن به زن در قالب سندي جامع تنظيم شده است كه بر روي اين سند، بسياري از بزرگان و علماي شيعه و سني نظر داده اند؛ همچنين اين سند به رئيس جمهور ارائه شده و در ادامه تصميم بر آن است تا در اجلاس سران كشورهاي اسلامي نيز مطرح شود.
اين بانوي فعال قرآني تصريح كرد: برگزاري اين همايش موجي را به راه انداخت و همگان رابه اين باور رساند كه بانوان نيز مي توانند در عرصه قرآني ورود پيداكنند؛ شناخت اين ظرفيت، دوستان ما را در سراسر جهان خشنود ساخت و دشمنان را نااميد كرد؛ زيرا با مشاهده اين همه بانوي نخبه قرآني نقشه هاي شوم خود را نقش بر آب ديدند.
سپس دو نفر از بانوان برگزيده هشتمين همايش بين المللي بانوان قرآن پژوه به ارائه مقاله پرداختند كه نخست «مژگان سرشار»، برگزيده اين دوره از همايش، به ارائه مقاله خود با عنوان «آيت الله ميرزاجواد آقا تهراني و تفسير مصباح الهدي» و سپس «مريم قبادي» با مقاله «شناخت كتاب دايره المعارف «الحياه » و وجوه تفسيري آن» ارائه كردند.
بخش دوم برنامه با ورود «علي لاريجاني»، رئيس مجلس شوراي اسلامي و «محمدباقر قاليباف»، شهردار تهران و پخش سرود جمهوري اسلامي ايران آغاز شد و در ادامه «زهرا مشير»، مشاور شهردار تهران، ضمن خوش آمدگويي گفت: حضرت امام خميني (ره) با دكترين خود در حوزه بانوان زمينه حضور اين قشر تأثيرگذار را فراهم ساخت و مقام معظم رهبري هميشه خواستار آن بودند تا اين حضور پررنگ تر و در جامعه داراي نمود باشد.
وي افزود: همه انسان ها با هر رويكرد و گرايشي باور دارند كه نقش بانوان در عرصه تربيتي بي بديل است و اثر كلام و تربيت مادر در دو سال اول زندگي هر انسان، برابري مي كند با شناختي كه فرد در تمام زندگي خود كسب مي كند؛ البته نقش و جايگاه تربيتي بانوان در جامعه در حد شعار باقي مانده و به شعور نرسيده است و اگر به اين امر توجه شود، مشكلاتمان حل شدني است.
اين گزارش حاكي است، اين بخش همراه با معرفي اهداف برگزاري همايش بين المللي بانوان قرآن پژوه كه توسط حجت الاسلام والمسلمين «احمد احمدي»، دبير همايش، ارائه شد، ادامه يافت، وي طي سخناني بيان كرد: اگر بخواهيم گوشه اي از فعاليت هاي ارزشمند بانوان را بيان كنيم، مي توان از وجود هشت هزار پايان نامه قرآني نام برد كه توسط بانوان به نگارش درآمده است و جمع آوري آن گنجينه عظيمي را در كشور تشكيل داده است.
وي بيان كرد: از شهرداري تهران مي خواهيم تا حمايت هاي خود را از برگزاري چنين همايشي همچنان ادامه دهد و نيز براي ايجاد تشكيلاتي منسجم براي ادامه كار و حمايت از اين پايان نامه هاي قرآني تصميماتي رااتخاذ كند و فضايي را در نظر گيرد.
در ادامه اين بخش از همايش، ديدار سال گذشته بانوان قرآن پژوه با مقام معظم رهبري به همراه بخشي از بيانات ايشان پخش شد و سپس قاليباف، شهردار تهران، طي سخناني گفت: به جناب حجت الاسلام احمدي اين اطمينان را مي دهم كه شوراي شهر و شهرداري تهران به ترويج قرآن كريم اهميت مي دهد و در همين راستا در عيد فطر سال جاري، كلنگ احداث مجموعه بزرگ قرآني در تپه هاي عباس آباد به زمين زده شد كه بزرگترين مركز فرهنگي در بين كشورهاي اسلامي خواهد شد كه در هر زمينه رشته هاي فرهنگي به صورت تخصصي در آن جا خدمات ارائه مي شود.
قاليباف تصريح كرد: اين مركز بيش از يك ميليون متر مربع فضا دارد كه مركز قرآن و عترت نيز در آن جا در نظر گرفته شده است كه زمين آن حدود 07 هزار متر مربع است و طي برنامه اي چهارساله به اتمام مي رسد؛ البته در كنار احداث اين بناي عظيم به فكر محلات و تأسيس خانه هاي قرآن نيز هستيم.
تجليل و تكريم از چهره هاي شاخص و ممتاز با حضور رئيس قوه مقننه، شهردار تهران، آيت الله «تسخيري»؛ رئيس مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي، «بيادي»؛ عضو شوراي شهر تهران، حجت الاسلام والمسلمين «عبداللهيان»؛ دبير علمي هشتمين همايش بين المللي بانوان قرآن پژوه، حجت الاسلام والمسلمين «نوراللهيان»؛ دبير بخش بين الملل همايش، «لاله افتخاري»؛ رئيس فراكسيون قرآن و عترت مجلس شوراي اسلامي، «زهرا مشير» و «مليحه سادات موسوي»؛ رئيس مركز بانوان قرآن پژوه، همراه بود.
بخشي ديگر از مراسم، اختصاص به رونمايي از نخستين نشريه قرآني ويژه نابينايان با عنوان «سپيده آفرين» بود، سپس با سخنراني لاريجاني بخش دوم اين همايش به پايان رسيد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي طي سخناني گفت: در مجلس شوراي اسلامي فراكسيون قرآن و عترت راه اندازي شده است و تعدادي از نمايندگان مجلس عضو اين فراكسيون هستند، اين فراكسيون آماده پذيرش پيشنهادهاي همايش بين المللي بانوان قرآن پژوه است و مجلس اين آمادگي را دارد تا در زمينه مادي و معنوي در جهت تحقق و عملياتي كردن پيشنهادها گام هايي را بردارد.
وي در بخشي ديگر از سخنانش تأكيد كرد: از روبناها نمي توان به حركت اسلامي دست يافت، بايد به زيربناها توجه شود و بايد تلاش شود فهم درستي از جوهر اسلامي به دست آوريم و اين امر با توجه به قرآن و ذكر مداوم محقق مي شود.
بخش سوم هشتمين همايش بين المللي بانوان قرآن پژوه پس از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر در محل سالن همايش، به نكوداشت خاطره بانوان قرآني اختصاص يافت و همچنين ياد شاگرد مكتب قرآن و اهل بيت(ع) مرحوم «فاطمه سيدخاموشي» (طاهايي) و «طاهره صفارزاده» گرامي داشته شد و نيز يكي از بانوان به نام «شطيطه» كه مزار او در نيشابور است، به جمع حاضر در مراسم معرفي شد.
مقاله «جايگاه هنر و هنرمند در قرآن» توسط «معصومه اينانلو»، يكي ديگر از برگزيدگان اين دوره از همايش، ارائه شد و نيز سخنراني بانوان برگزيده از ديگر كشورها پايان بخش اين همايش بود.
از نكات جالب توجه اين دوره از همايش بين المللي بانوان قرآن پژوه، حضور گسترده بانوان از حوزه هاي علميه، مؤسسات و كانون هاي قرآني بود و مراسم با نظم ويژه اي رأس ساعت آغاز و ساعت 41 نيز به اتمام رسيد.
همايش بين المللي بانوان قرآن پژوه به همت مؤسسه معارف اسلامي امام رضا(ع)، مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي، شوراي شهر و شهرداري تهران، سازمان فعاليت هاي قرآني دانشجويان كشور، خبرگزاري ايكنا و ساير نهادها و سازمان ها برگزار شد.

 



اعتراض اتحاديه اروپا به آمريكا ؛ نمي توان به ايران بنزين صادر نكرد

سرويس سياسي-
هنوز چند ماه از تصويب پرسروصداي تحريم هاي ضد ايراني در اروپا و آمريكا نمي گذرد كه روزنامه واشنگتن پست صراحتا از اعتراض اتحاديه اروپا به آمريكا در خصوص اعمال تحريمهاي نفتي عليه ايران خبر داد.
اين روزنامه آمريكايي با اشاره به تصويب مقررات جديد در اتحاديه اروپا كه طي هفته گذشته رخ داد نوشت: تصميمات جديد اتحاديه اروپا برخلاف مقرراتي كه توسط كنگره آمريكا به تصويب رسيد صادرات و واردات محصولات نفتي و گاز از ايران را مجاز مي داند.
واشنگتن پست از قول يك ديپلمات ارشد اروپايي افزود: «طبق اين مقررات جديد ارسال و فروش بنزين يا نفت تصفيه شده به ايران آزاد است. به همين خاطر مقررات اتحاديه اروپا در اين زمينه مشخص تابع تحريم هاي آمريكا نيست كه بسيار فراتر از چارچوب تحريم هاي سازمان ملل متحد است.»
اين روزنامه يادآوري مي كند كه طبق مقررات جديد اتحاديه اروپا انجام معاملات بانكي و ارزي مربوط به خريد و فروش نفت با ايران مشكلي ندارد. در صورتي كه طبق مقررات دولت آمريكا شركت هايي كه به ايران فرآورده هاي نفتي و بنزين بفروشند مجازات اقتصادي خواهند شد. اين ديپلمات اروپايي همچنين با انتقاد از ممانعت از سوخت گيري هواپيماهاي ايراني در برخي فرودگاههاي دنيا گفت: رهبران اروپا در مورد اين گونه اقدامات و اجراي مجازات هاي اقتصادي در خارج از مرزهاي قانوني آن كشور به آمريكا هشدار داده اند.
اين ديپلمات افزود: «اگر برخي شركت هاي نفتي در برابر فشارها و مقررات آمريكا تسليم شده اند تصميم خود آنهاست. اما ما با اين گونه سياست ها مخالف هستيم و براي ما يك موضوع بسيار جدي است.»
واشنگتن پست در ادامه اين گزارش يادآوري مي كند كه در پارلمان اروپا نيز در زمينه فشار دولت آمريكا به شركت هاي اروپايي براي قطع معاملات با ايران اعتراض هايي مطرح شده است.
يكي از نمايندگان با نفوذ در پارلمان اروپا مي گويد: «پذيرش فشارهاي آمريكا در حوزه تجارت و مسائل اقتصادي به معناي صرفنظر كردن از استقلال عمل اتحاديه اروپا است. تاثير مداخله و فشارهاي آمريكا وراي مقررات مصوب اتحاديه اروپا به اعتبار و نقش جهاني اين اتحاديه ضربه خواهد زد.»
واشنگتن پست در خاتمه به تصميم اخير شركت نفتي رويال داچ شل در زمينه ادامه همكاري با ايران خبر داد و عنوان داشت: اين شركت اعلام داشته كه با جمهوري اسلامي قرارداد دارد و حاضر به لغو آن نيست.
بروكينگز: مردم ايران
اهميتي به تحريم ها نمي دهند
مركز مطالعاتي بروكينگز با اشاره به عدم توجه مردم ايران به تشديد تحريم ها عليه اين كشور نوشت فضاي رسانه هاي ايران تحت اشغال طرح هاي جديد دولت اين كشور است.
به گزارش فارس، انديشكده «بروكينگز» در گزارشي درباره تاثيرات تحريم هاي سازمان ملل و اقدامات يكجانبه آمريكا و برخي كشورهاي غربي عليه ايران نوشت: ايران در تابستان امسال به طور غيرقابل توضيحي آرام بوده است حال آنكه تحريم هاي گوناگوني از سوي سازمان ملل، واشنگتن و بروكسل عليه اين كشور اعمال شده است. اين پايگاه خبري نوشت كه فضاي رسانه اي ايران تحت اشغال گزارشهايي درباره طرح هاي سياسي جديد دولت احمدي نژاد رئيس جمهور ايران است كه اين طرح ها شامل حذف يارانه هاي انرژي و انتقال بخش بزرگي از ادارات از منطقه زلزله خيز تهران به ديگر استانها و غيره است. هر كدام از اين طرح ها استدلال هاي خود را دارد اما از روي كنجكاوي، هيچ كدام به طور مستقيم در ارتباط با تشديد تحريم ها نيست.

 



تأكيد امام جمعه قم بر توجه و عمل به هشدارها و سفارش هاي رهبر انقلاب

امام جمعه قم گفت: رهبر معظم انقلاب در سفر به قم سفارشات بسياري را فرمودند كه بايد به آنها توجه داشته و آن را عملي كنيم.
به گزارش فارس از قم، آيت الله ابراهيم اميني در خطبه هاي اين هفته نماز جمعه قم كه در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه«س» برگزار شد با اشاره به سفر پرخير و بركت رهبر معظم انقلاب به قم گفت: از اينكه ايشان قبول زحمت كردند و در اين مدت در قم حاضر شده و سخن گفتند از ايشان قدرداني مي كنم.
وي افزود:خداوند ان شاء الله وجود ايشان را براي ما نگه دارد كه با سخنان خود جامعه را هدايت كردند.
امام جمعه قم اظهار داشت: از سوي ديگر از مردم شريف و شهيدپرور قم و همه نهادها و گروه ها كه در استقبال از ايشان شركت كردند، تقدير و تشكر مي كنم كه البته طبيعتاً قم بايد اينگونه باشد.
آيت الله اميني ادامه داد: اين سفر، يك سفر فشرده اي بود اما بركات بسياري را نيز به همراه داشت و به عنوان يك سفر با محتواي زياد بود كه جنبه مهم آن فرهنگي بودن سفر بود.
وي اظهار داشت: مهم ترين كار ديدار صميمانه ايشان با مراجع عظام تقليد، اساتيد و فضلا وو نخبگان حوزوي بود كه در اين زمان نيز بسيار ضرورت داشت و همه شاهد بوديم كه ملاقات ها صميمانه و به خوبي برگزار شد.
امام جمعه قم با اشاره به سخنان رهبر انقلاب درخصوص نقشه هاي دشمن در راستاي اسلام منهاي روحانيت گفت: در اين زمينه ايشان هشدار دادند و توطئه هاي دشمن را بيان كردند كه بايد مدنظر همگان قرار گرفته و به اين هشدارها توجه داشته باشند.
آيت الله اميني ادامه داد: همچنين ايشان در موضوع مهم ديگر توصيه كردند به مسئولان حوزوي، مدرسين و اساتيد حوزه و همچنين جامعه مدرسين حوزه علميه قم در خصوص ضرورت تحول در برنامه هاي حوزه به گونه اي باشد كه حوزه ها تحول يابد تا بتوانند نيازهاي فرهنگي جامعه را پاسخ دهند.
وي اظهار داشت: همچنين ايشان تاكيد كردند عنايت بيشتري به جوانان داشته باشيم و پيشنهاد دادند حوزه نيز حضوري فعال تر در آموزش و پرورش و صدا و سيما داشته باشد.
امام جمعه قم بيان داشت: موضوع ديگري كه رهبر معظم انقلاب تأكيد كردند، در امور اقتصادي و معيشتي شهر قم بود كه بايد به آن نيز توجه اساسي شود.
آيت الله اميني تأكيد كرد: شهر قم از موقعيت خاصي برخوردار است و همه ديد خاصي به اين شهر دارند و قم پايگاه انقلاب است و به پايگاه پرورش مطرح است و انتظار نيز اين است كه وقتي كسي وارد قم مي شود همه جنبه هاي اسلامي را در آن ببيند.
وي گفت: دولت نيز بودجه اي خاص را به قم اختصاص دادند كه از آنها نيز تشكر مي كنم و بايد اين بودجه طبق اولويت و با برنامه صرف شود.
امام جمعه قم بيان داشت: اين امكانات و برنامه هايي كه در قم ريخته مي شود بايد با سرعت هرچه بيشتر ادامه يابد و اگر به خوبي دنبال شود قم آبرومند مي شود.
آيت الله اميني اظهار داشت: مي طلبد تا يك نظارت و پيگيري مستمري براي اجراي كارها وجود داشته باشد تا كارها به صورت اساسي و با سرعت دنبال شود.
وي در ادامه به سالروز شهادت امام رضا«ع» اشاره كرد و گفت: در اين روزها، ايام زيارتي امام رضا«ع» را نيز داريم كه اميد است همه از امامان معصوم تبعيت كنند.
امام جمعه قم تأكيد كرد: بايد مشهدي ها و زائران احترام امام رضا«ع» را داشته باشند و همچنين قمي ها نيز احترام حضرت فاطمه معصومه«س» را بگيرند و برخي مسائل بدحجابي كه گاهي مشاهده مي شود در مشهد و قم جايي ندارد.
آيت الله اميني همچنين در پايان شهادت آيت الله قاضي را تسليت و روز نوجوان و بسيج دانش آموزي را گرامي داشت.

 



اعتراف سياستمداران آمريكايي به شكست فتنه در ايران

در مقاله اي به قلم دو عضو اسبق شوراي امنيت ملي آمريكا، سياستمداران آمريكايي به شكست فتنه در ايران اعتراف كردند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه خبري ايندي نيوز، «فلنيت ليورت» و «هيلاري من ليورت» در اين مقاله آورده اند: سياستگذاران و تحليل گران غربي بايد در ديدگاه خود در خصوص براندازي رژيم ايران تجديد نظر كنند.
به گفته اين دو كارشناس كه يكي از آنها كارشناس اسبق سيا بوده است، اين بازنگري بايد از آنجا آغاز شود كه ما به اين نكته برسيم كه جريان فتنه در ايران، آينده سياسي مطلوب و مورد نظر آمريكا در اين كشور نبوده است.
براساس اين مقاله، آمريكا به دنبال گروهي بود تا به اين كشور در دخالت هاي گسترده تر در امور ايران ياري رساند، ولي با شكست فتنه اكنون مدعي شده كه اين گروه مورد نظرش نبوده است.
به گفته «ليورت» آمريكا در مورد فتنه از دو جهت اشتباه كرده است، يكي اينكه فتنه بدون هدف پايه ريزي شد و هدف اصلي اش مشخص نبود و ديگري اينكه برنامه هاي مورد نظر آمريكا در برنامه كار فتنه درست ديكته نشده بود.
براساس اين گزارش، نيويورك تايمز نيز در اين خصوص نوشت: ما نمي دانيم سران فتنه چه خواسته هايي دارند و تاكيد كرد: «موسوي» ديگر قهرمان ما نيست.

 



كارتر: ماجراي طبس عامل شكست من بود

رئيس جمهور اسبق آمريكا ماجراي طبس را عامل شكست خود در انتخابات 1980 دانست.
به گزارش شبكه تلويزيوني «فاكس نيوز»، «جيمي كارتر» رئيس جمهور اسبق آمريكا در بخش هايي از خاطراتش كه در كتاب جديدي تحت عنوان «خاطرات كاخ سفيد» منتشر شده، اعلام كرد: تلاش هايم براي نجات ديپلمات هاي آمريكايي به گروگان گرفته شده توسط ايران بايد كارساز مي شد اما متاسفانه تمام آن تلاش ها خنثي شدند و شكست اين ماموريت نقش مهمي در عدم انتخاب مجدد من به عنوان رئيس جمهور آمريكا درسال 1980 داشت.
وي همچنين در مصاحبه اي به ماجراي طبس اشاره كرد و گفت: نمي دانم چطور شد كه هلي كوپترهاي ما مدام در آن بيابان به هم مي خوردند و آتش مي گرفتند و چه عاملي باعث شد تا هواپيماهاي ما سقوط كنند.
گفتني است در سال 1359 چندين هلي كوپتر و هواپيماي نظامي آمريكا كه به طور مخفيانه وارد صحراي طبس شده بودند ناگهان گرفتار طوفان شده و با برخورد به يكديگر آتش گرفتند و نابود شدند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14