(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 10 آبان 1389- شماره 19778

حديث دشت عشق
محمدي : در هر 7 وزن شانس كسب مدال داريم
اعزام ورزشكاران به مسابقات المپيك ،جهاني و بازي هاي آسيايي
كار اصلاح اساسنامه فدراسيون فوتبال پايان پذيرفت
افزايش اختيارات آقاي رئيس
داورزني: عنوان ششمي واليبال را به قهرماني در گوانگجو تبديل مي كنيم
نايب قهرماني تيم ملي هندبال در تورنمنت قطر
وعده رضايي پيش از حضور در مسابقات پارآسيايي
رضازاده : وزنه برداري 4 مدال در بازي هاي آسيايي مي گيرد
اخبار كوتاه از فوتبال
آغاز آخرين مرحله از اردوي تيم فوتبال اميد
4 دوره حضور و 32 سال غيبت
پيرواني: قهرماني آسيا نه، صعود به المپيك را مي خواهيم
اخبار فوتبال جهان
قهرماني در آسيا، صعود به المپيك
يار يا بار ورزش...؟



حديث دشت عشق

به ياد بسيجي شهيد «ستار داداشي»
انتخاب وظيفه شرعي و مكتبي

بسيجي شهيد «ستار داداشي»، سال 1341 در شهر تبريز به دنيا آمد و در سال 1359 در اولين روزهاي آغاز دفاع مقدس در شادگان به شهادت رسيد.
برادرش مي گويد قرار بود در تاريخ
23/8/59 همراه با اولين گروه از رزمندگان از تبريز عازم جبهه شود، اما به دلايلي آن روز انجام نشد و برنامه اعزام به روز بعد موكول شد. اما به خاطر اينكه مهر مادري مانع از رفتنش به جبهه نشود، شب به منزل نيامد و در مسجد خوابيد. او چند هفته بعد به آرزويش رسيد. در فرازي از وصيت نامه او آمده: من بنا به وظيفه شرعي و مكتبي خود اين راه را انتخاب كرده و تا آخرين قطره خونم در آن پايدار خواهم بود.

 



وقت انتقاد نيست، زمان حمايت است
محمدي : در هر 7 وزن شانس كسب مدال داريم

سرمربي تيم ملي كشتي آزاد ايران اميدوار است با موفقيت كشتي در بازي هاي آسيايي كاروان ورزشي ايران نيز موفق باشد.
غلامرضا محمدي اظهار كرد: در هر هفت وزن در بازي هاي آسيايي شانس مدال داريم؛ چرا كه هر هفت كشتي گير ما داراي عنوان هاي آسيايي و جهاني هستند و كسب مدال در همه اوزان دور از دسترس نيست. همچنين تيم كشتي پس از مسابقه هاي جهاني مسكو نقاط ضعف خود را شناخته و با سه تغييري كه انجام داده ايم، مي توانيم نتايج خوبي را در بازي هاي آسيايي كسب كنيم.
وي در اين رابطه كه بسياري از كارشناسان موفقيت كشتي را موفقيت كاروان ايران و شكست كشتي را شكست اين كاروان مي دانند، خاطرنشان كرد: دقيقا همين طور است. هم در بازي هاي آسيايي و هم در بازي هاي المپيك بودم. در دوحه هم در كادر فني حضور داشتم. روي اين موضوع تاكيد هم مي كنم. در حقيقت كشتي پرچمدار كاروان ايران در بازي هاي بين المللي است. اين موضوع هم در المپيك صادق است و هم در بازي هاي آسيايي. از همه مهم تر اين كه رقابت هاي كشتي در آخرين روز بازي ها است و همه شكست ها و موفقيت ها را بايد كشتي جبران كند. در بازي هاي دوحه هم همين طور بود كه كشتي توانست با 4 مدال طلا تاثير زيادي بر كاروان داشته باشد. اين مسئله باعث شده تا كار ما در تيم ملي كشتي سخت تر شود. اميدوارم با همه تلاش هايي كه انجام داده ايم، در بازي هاي آسيايي موفق باشيم.
سرمربي تيم ملي كشتي آزاد در مورد انتقادهاي فني و غيرفني از كادر مربيان تيم ملي كشتي آزاد گفت: هميشه از انتقاد استقبال كرده ام. انتقادهايي كه با راهكار همراه باشد، به پيشرفت كمك مي كند اما، امروز آفت بزرگ ورزش ما تخريب ها و حاشيه هاي موجود است كه در قالب انتقاد صورت مي گيرد. خيلي ها اكنون منتظر شكست كشتي هستند تا تيم ملي و كادر فني را بكوبند. در حالي كه امروز تنها وقت حمايت و همدلي در جامعه ورزش است. بايد امروز و در آستانه بازي هاي آسيايي متحد شويم. متأسفانه شرايط بسيار بدي را شاهد هستيم. در همين همايشي كه براي بدرقه تيم هاي ملي برگزار كرده اند، بيشتر ورزشكاران يكديگر را نمي شناسند. اين مسئله چندان خوب نيست. در مورد كشتي هم اميدوارم برخي دست از حاشيه بردارند. اميدوارم با موفقيت در گوانگ جو جواب آنهايي را كه نمي خواهند، كشتي موفق باشد، بدهيم.
غلامرضا محمدي تصريح كرد: اگر هم كسي نسبت به كادر فني انتقادي دارد، اكنون كه در آستانه بازي ها هستيم، كاري نمي توان كرد. بايد كمك كنند تا كشتي در آرامش به بازي ها برود. اكنون ديگر زمان انتقاد نيست، همه براي موفقيت حمايت كنند.

 



بخشي از وظايف كميته ملي المپيك تشريح شد
اعزام ورزشكاران به مسابقات المپيك ،جهاني و بازي هاي آسيايي

مصاحبه روز گذشته رئيس سازمان تربيت بدني در خصوص كميته ملي المپيك، واكنش اين كميته را به دنبال داشت.
كميته ملي المپيك جمهوري اسلامي روز گذشته با ارسال نمابري به روزنامه كيهان به تشريح بخشي از وظايف كميته بر اساس آنچه در اساسنامه آمده پرداخت. يادآور مي شود سعيدلو در مصاحبه خود گفته بود وظيفه كميته ملي المپيك خريدن بليت است اما در بخشي از وظايف و اختيارات كميته ملي المپيك بر اساس اساسنامه آمده است:
1-شركت در بازيهاي المپيك زمستاني و تابستاني و اعزام ورزشكاران به مسابقاتي كه در چارچوب اين بازيها برگزار مي شود. كميته ملي المپيك به عنوان نماينده جمهوري اسلامي ايران در بازيهاي المپيك، مسابقات منطقه اي، قاره اي و جهاني كه توسط كميته بين المللي المپيك برگزار مي شود از اختيارات انحصاري برخوردار است.
2-آماده سازي و اعزام ورزشكاران جمهوري اسلامي ايران به بازيهاي المپيك، آسيايي، پارالمپيك، همبستگي كشورهاي اسلامي و مسابقاتي كه توسط كميته بين المللي المپيك برگزار مي شود. كميته ملي المپيك در قبال رفتار ورزشكاران و هيئت هاي اعزامي مسئوليت خواهد داشت.
3-بررسي و تصميم گيري نسبت به گزارش هايي كه در حوزه وظايف و اختيارات كميته است و از فدراسيون ها و ساير ارگان هاي ورزشي ملي و بين المللي، مربيان، داوران و يا ورزشكاران و غيره به كميته مي رسد.

 



كار اصلاح اساسنامه فدراسيون فوتبال پايان پذيرفت
افزايش اختيارات آقاي رئيس

كميته فني و توسعه فدراسيون فوتبال در مأموريتي سه ماهه اساسنامه فدراسيون فوتبال را مورد اصلاح و بازنگري قرار داد و طبق تغييرات صورت گرفته اختيارات رئيس فدراسيون به عنوان مسئول فدراسيون افزايش خواهد يافت.
وجود برخي ابهامات، اشكالات و محدوديت هاي قانوني در اساسنامه مصوب خردادماه سال 86 كه از سوي هيئت رئيسه كميته انتقالي تدوين و پس از تصويب فيفا و هيئت دولت، در دوره مديريت جديد فدراسيون اجرايي شد، فدراسيون فوتبال را به صرافت انداخت تا براي رفع موانع و محدوديت هاي قانوني نسبت به رفع و اصلاح اشكالات اساسنامه قبلي اقدام كند. بر همين اساس فدراسيون فوتبال در مأموريتي ويژه به كميته فني و توسعه فدراسيون به عنوان مركز برنامه ريزي، پژوهشي، تحقيقي و راهبردي فدراسيون، كار اصلاح و بازنگري اساسنامه قبلي فدراسيون را محول كرد تا با تعيين چارچوب هاي قانوني جديد و متناسب با نيازهاي روز فدراسيون به راهبري فوتبال كشور بپردازد.
براساس اين مأموريت جديد، كميته فني و توسعه طي سه ماه كار فشرده و تطبيقي بر پايه نيازهاي روز مديريت فوتبال به اصلاح و بازنگري اساسنامه فدراسيون پرداخت و قرار است اساسنامه جديد براي تصويب نهايي به هيئت رئيسه فدراسيون ارائه شود تا اعضاي هيئت رئيسه به نيابت از اعضاي مجمع آن را تصويب و آماده اجرايي شدن نمايند. نكته اساسي آن است كه آنچه در تغييرات اخير اساسنامه فدراسيون فوتبال بيش از هر چيز مورد توجه قرار گرفته افزايش اختيارات و مسئوليت هاي رئيس فدراسيون فوتبال در تصميم گيري هاست كه در اساسنامه گذشته به صورت جمعي و پس از موافقت اعضاي هيئت رئيسه صورت مي گرفت.

 



داورزني: عنوان ششمي واليبال را به قهرماني در گوانگجو تبديل مي كنيم

عنوان ششمي واليبال در بازي هاي آسيايي 2006 دوحه را به قهرماني در بازي هاي گوانگجو تبديل مي كنيم.
محمدرضا داورزني رئيس فدراسيون واليبال ضمن بيان مطلب فوق و با اشاره به اين كه 4 سال است در حال آماده سازي براي بازي هاي آسيايي گوانگجو هستيم، اظهار كرد: همه اقدامات لازم را براي تقويت تيم انجام داده ايم. بعد از بازي هاي دوحه تغييرات عمده اي در بازيكنان و كادر فني صورت گرفت و براساس آن مسابقه ها و اردوهاي مختلفي را تنظيم كرديم.
وي ادامه داد: شنبه صبح تيم ملي بعد از انجام پنج بازي تداركاتي از تركيه برگشت و بعد از 48 ساعت استراحت از روز دوشنبه (امروز) تمرين ها را ادامه مي دهد و يكشنبه آينده هم به گوانگجو اعزام مي شود.
رئيس فدراسيون واليبال افزود: اميدوار هستيم باتوجه به كارهايي كه انجام شده و برنامه ريزي هايي كه صورت گرفته است و همچنين تلاش ها و انگيزه بسيار زياد بازيكنان و توقع به حقي كه مردم از تيم دارند، بتوانيم بهترين مدال را در گوانگجو كسب كنيم.
وي با بيان اينكه ان شاءالله بازيكنان را در فينال ببينيم و در ديدار پاياني بتوانند، بهترين نتيجه را بگيرند، عنوان كرد: از خودمان توقع داريم كه باتوجه به زحماتي كه در مدت چهار سال انجام داديم، بتوانيم بهترين نتيجه را بگيريم.
محمدرضا داورزني گفت: پيش بيني ما اين است كه ايران، چين، ژاپن و كره جنوبي چهار تيمي هستند كه به مراحل بالاتر صعود مي كنند. رقابت ما در فينال است. ولي در كل تيمي كه براي قهرماني مي رود، برايش فرقي نمي كند با چه تيمي بازي مي كند.

 



نايب قهرماني تيم ملي هندبال در تورنمنت قطر

پنجمين دوره تورنمنت بين المللي هندبال قطر با پيروزي ايران برابر امارات و كسب عنوان نايب قهرماني براي تيم كشورمان به پايان رسيد.
آخرين روز از پنجمين دوره تورنمنت بين المللي هندبال قطر شنبه شب با برگزاري دو ديدار بين تيم هاي ايران و امارات و دو تيم الجزاير و قطر در سالن «الريان» دوحه برگزار شد.
تيم هندبال كشورمان در مسابقه شنبه شب با نتيجه 29 بر 19 برابر تيم امارات به پيروزي رسيد و در مجموع با كسب سه پيروزي و يك شكست به عنوان نايب قهرماني اين تورنمنت دست يافت. شاگردان «ماجك» پيش از اين برابر تيم هاي قطر و بحرين به دو پيروزي رسيده و برابر تيم الجزاير قهرمان قاره آفريقا مغلوب شده بودند. تيم الجزاير هم با پيروزي برابر تيم قطر به مقام قهرماني اين رقابت ها رسيد.
پنجمين دوره تورنمنت بين المللي هندبال قطر با حضور 5 تيم امارات، قطر، بحرين، الجزاير و ايران از چهارم تا هشتم آبان ماه در دوحه برگزار شد.

 



وعده رضايي پيش از حضور در مسابقات پارآسيايي
دووميداني 30 مدال در گوانگجو كسب مي كند

سرمربي تيم ملي دووميداني جانبازان و معلولان ايران معتقد است اين تيم در مسابقات پارآسيايي گوانگجو نيمي از مدال هاي كاروان اعزامي ايران را كسب خواهدكرد.
بهمن رضايي گفت: هريك از ملي پوشان ما در يك ماده، تخصص ويژه دارند كه بيشترين انتظار ما نيز كسب مدال دراين مواد است، اما از آنجايي كه حضور اين ورزشكاران صرفا به شركت در يك ماده خلاصه نمي شود، هريك از آنها علاوه بر رشته اختصاصي خود، در يك يا 2ماده ديگر نيز مسابقه مي دهند كه با اين حساب مي توان در انتظار كسب بيش از 30 مدال از تيم ملي دووميداني بود. هرچند كه پيش بيني رنگ مدال در شرايط فعلي امكان پذير نيست.
رضايي از چين به عنوان رقيب اصلي همه تيم هاي آسيايي ياد كرده و مي گويد: «چيني ها به عنوان ميزبان بازيها و قدرتمندترين تيم حاضر، مي خواهند نيمي از مدالهاي كل بازيها را به خود اختصاص دهند، بنابراين در دووميداني نيز با بهترين ورزشكاران خود حاضر مي شوند و كار را براي ديگر تيمها سخت مي كنند. البته علاوه بر اين تيم، كشورهاي عربي نيز در مواد پرتابي پيشرفت زيادي كرده اند و مي توانند رقيباني جدي براي ما باشند.

 



نمي دانم علي حسيني براي المپيك محروم است يا خير
رضازاده : وزنه برداري 4 مدال در بازي هاي آسيايي مي گيرد

سرپرست فدراسيون وزنه برداري گفت: فدراسيون جهاني هنوز جواب قطعي در باره وضعيت نهايي سعيدعلي حسيني را به ما نداده است.
حسين رضازاده درباره وضعيت سعيد علي حسيني اظهار داشت: جلسه اي در محل فدراسيون جهاني برگزار كرديم و همچنان منتظر هستيم كه آنها راي نهايي خود را اعلام كنند. من نيز مثل بقيه چيز بيشتري نمي دانم.
وي در خصوص اينكه گفته مي شود علي حسيني در المپيك بعدي محروم است، اظهار داشت: خبري در اين باره ندارم و فدراسيون جهاني نيز تا اين لحظه چيزي نگفته است.
سرپرست فدراسيون وزنه برداري گفت: ملي پوشان 22 آبان به گوانگجو اعزام مي شوند. تيم ملي 8 ماه است كه براي حضور موفقيت آميز در بازي هاي آسيايي زحمت مي كشد. قول مي دهم در گوانگجو 4- 3 مدال بگيريم و دل مردم را شاد كنيم.

 



اخبار كوتاه از فوتبال

قطعي شدن حضور عماد رضا در پيروزي
حبيب كاشاني سرپرست باشگاه پيروزي از قطعي شدن حضور عماد رضا در تيم پيروزي خبر داد و گفت: با عماد رضا به توافق رسيده ايم. مدير برنامه هاي او از كانادا با من صحبت كرد و گفت كه مسئولان باشگاه الزمالك به طور شفاهي با دادن رضايت نامه اين بازيكن موافقت كرده اند. تنها بايد اين مساله به صورت كتبي صورت پذيرد تا شاهد حضور عماد رضا در تيم پيروزي باشيم.
سرپرست باشگاه پيروزي درباره اردوي تداركاتي اين تيم در تركيه نيز گفت: حضور پيروزي در تورنمنت تركيه بنا به درخواست علي دايي قطعي شده و ما در تاريخ هاي پنجم و هفتم ژانويه (15 و 17 دي) در اين تورنمنت حضور خواهيم داشت. البته يك سري نامه نگاري ها مانده كه بايد از سوي مسئولان برگزار كننده بازي ها صورت پذيرد.
پيروزي هاي پرگل براي بارسلونا و رئال
تيم هاي فوتبال رئال مادريد و بارسلونا در چارچوب هفته نهم لاليگا مقابل حريفان خود به پيروزي هاي پرگل دست پيدا كردند.رئال مادريد در حالي كه با تك گل دقيقه سه داويد ترزگه از ميزبان خود هركولس عقب بود در نهايت با گل هاي آنخل دي ماريا (52) و كريستيانو رونالدو (82 و 86) مقابل حريف خود به برتري رسيد تا همچنان صدر جدول لاليگا را در اختيار داشته باشد.بارسلونا در ديگر ديدار برگزار شده شب گذشته موفق شد مقابل سويا با پنج گل به برتري برسد. براي تيم ميزبان در اين ديدار، ليونل مسي (4 و 64)، داويد ويا (24 و 90) و دانيل آلوز (53) گل زدند.
نفت تماشاگر دارد
سازمان ليگ فوتبال حرفه اي اعلام كرد نفت آبادان در هفته چهاردهم ليگ برتر از داشتن تماشاگر محروم نيست.
انتقاد از حضور منصوريان و محمدي در تيم هاي ملي
مسعود اقبالي مربي اسبق استقلال تهران گفت: انتخاب افرادي همانند منصوريان و اكبر محمدي براي حضور در رده هاي مختلف تيم ملي نشان دهنده روابط ناسالم حاكم در فوتبال ما است.
ايويچ مشاور فني تيم ملي مي شود
عباس ترابيان رئيس كميته روابط بين الملل فدراسيون فوتبال گفت: چند وقت پيش پيشنهاد داده شد كه ما كارشناس بزرگ فوتبال دنيا مانند ايويچ را براي دادن مشاوره فني به كميته فني فدراسيون فوتبال دعوت كنيم اما اين كه با فردي براي سرمربي گري تيم ملي مذاكره كنيم صحت ندارد.
سعيدلو در تمرين تيم اميد
علي سعيدلو رئيس سازمان تربيت بدني امروز در محل تمرين تيم فوتبال اميد حضور پيدا مي كند.
استيل آذين به شهرستان منتقل نمي شود
در شرايطي كه مديرعامل باشگاه استيل آذين از احتمال انتقال امتياز اين باشگاه به كاشان خبر داده بود، رئس سازمان ليگ اعلام كرد طبق قوانين سازمان ليگ باشگاه استيل آذين تهران اجازه ندارد كه در كوران مسابقات اين فصل امتياز خود را به شهر ديگري انتقال دهد.
ويسي سرمربي جديد صبا
قائم مقام باشگاه صبا قم اعلام كرد سرمربي جديد اين تيم تا 24 ساعت ديگر معرفي مي شود. از سوي ديگر عبدالله ويسي در گفت و گو با خبرگزاري مهر مدعي شده با صبا به توافق رسيده است .
آرفي زننده گل 300
در هفته سيزدهم ليگ برتر تعداد گلهاي به ثمر رسيده در ليگ برتر اين فصل به 300 رسيد. گل 300 ليگ توسط اشپيتيم آرفي مهاجم تيم پيروزي وارد دروازه استيل آذين تهران شد.
مديران فوتبال در مالزي
مسئولان فدراسيون فوتبال، سازمان ليگ و مديران دو باشگاه استقلال و پيروزي براي شركت در نشست كميته هاي اف سي اواخر آبان عازم مالزي خواهند شد.
مهدوي كيا: شايد فصل بعد در پيروزي باشم
مهدي مهدوي كيا در پايان ديدارپيروزي -استيل آذين در پاسخ به اين سوال كه آيا بردن دسته گل براي علي دايي در ابتداي اين مسابقه نوعي اعلام رضايت براي پيوستن به پيروزي در فصل آينده است، گفت: من فقط به رقابت هاي امسال و حضورم در استيل آذين فكر مي كنم. هيچ چيز معلوم نيست. شايد فصل آينده در پيروزي باشم و شايد اتفاقات ديگري هم بيفتد. در اين مورد هنوز تصميم گيري نكرده ام.

 



آغاز آخرين مرحله از اردوي تيم فوتبال اميد
20 بازيكن نهايي مشخص شده اند

مرحله نهايي اردوي تيم فوتبال اميد كشورمان براي حضور در بازي هاي آسيايي گوانگجو از يكشنبه و با حضور 20 بازيكن در محل كمپ تيم هاي ملي پيگيري شد.
تمرينات تيم فوتبال اميد ايران از يكشنبه با حضور تمامي نفرات دعوت شده پيگيري و تا زمان اعزام اين تيم به چين
(12 آبان) ادامه خواهد داشت.
اسامي نفرات دعوت شده به اردوي پاياني تيم فوتبال اميد ايران به شرح زير است:
محمدرشيد مظاهري، امير شرفي، حميدرضا علي عسگر، مسعود ابراهيم زاده، رضا طلبه، علي مرزبان، آرش افشين، مهدي دغاغله، محسن مسلمان، حسين ابراهيمي، كمال كاميابي نيا، صالح خليل آزاد، كريم انصاري فرد، علي زينالي، رسول كر، ايمان موسوي، سيد مهدي رحمتي، احسان حاج صفي، سيدجلال حسيني و غلامرضا رضايي.
تيم فوتبال اميد ايران در گروه دوم مسابقات فوتبال بازي هاي آسيايي گوانگجو با تيم هاي تركمنستان، بحرين و ويتنام همگروه است و به ترتيب طي روزهاي 17 ، 19 و 22 آبان ماه در مرحله مقدماتي با حريفان خود روبه رو خواهد شد. مسابقات فوتبال بازي هاي آسيايي گوانگجو از 16 آبانماه آغاز مي شود.

 



4 دوره حضور و 32 سال غيبت

تيم ملي فوتبال كشورمان تاكنون چهار مرتبه جواز شركت در مسابقات فوتبال المپيك را به دست آورده است. تيم ايران در سال 1964 (1343 شمسي) در المپيك توكيو شركت كرد و اين نتايج را به دست آورد:
¤ ايران صفر....................... آلمان شرقي 4
¤ ايران ................................1 مكزيك 1
¤ ايران صفر............................. روماني 1
سرمربي آن تيم مرحوم حسين فكري بود و بازيكناني نظير حبيبي، طالبي، اصلي، نوريان و... در آن حضور داشند. ايران در سال 1972 براي دومين مرتبه المپيكي شد. ايران در مسابقات المپيك 1972 مونيخ اين نتايج را به دست آورد:
¤ ايران صفر........................ مجارستان 5
¤ ايران صفر........................... دانمارك 4
¤ ايران 1.............................. برزيل صفر
¤ سرمربيگري تيم ايران در المپيك مونيخ برعهده محمود بياتي بود و بازيكناني نظير آشتياني، كارگر جم، وفاخواه، پروين و... براي ايران بازي مي كردند. در سال 1976 سومين حضور ايران در المپيك شكل گرفت. ايران در المپيك مونترال نتايج نسبتاً خوبي گرفت. ايران ابتدا با يك گل بر كوبا غلبه كرد و سپس با نتيجه نزديك 3 بر 2 به لهستان نايب قهرمان آن دوره باخت تا به عنوان تيم دوم گروه اش به دور بعدي صعود كند در دور دوم ايران با شوروي سابق قهرمان المپيك 1956 روبه رو شد و با نتيجه 2 بر 1 به حريف باخت. حشمت مهاجراني سرمربي ايران بود و بازيكناني نظير حجازي، اسكندريان، قاسمپور، روشن و... در تيم ما توپ مي زدند. در سال 1980 ايران براي چهارمين مرتبه جواز شركت در المپيك را كه اين بار در مسكو پايتخت شوروي سابق برگزار مي شد به دست آورد اما به جهت اشغال افغانستان كشور همسايه و مسلمان، ايران مسابقات المپيك مسكو را تحريم و در آن شركت نكرد. بعد از آن ديگر فوتبال ايران هيچگاه به المپيك راه پيدا نكرد. در سال 1984 به علت حمايت هاي ايالات متحده آمريكا از عراق كه به خاك كشورمان تجاوز كرده بود حضور در المپيك 1984 لس آنجلس را نيز تحريم كرديم درست مثل المپيك مسكو. به خاطر باخت به كويت حضور در المپيك 1988 سئول را هم از دست داديم. سئول آخرين دوره اي بود كه كشورها با بازيكنان بزرگسال خود در المپيك حاضر مي شدند. از سال 1992 تاكنون 5 دوره از مسابقات با حضور بازيكنان زير 23 سال برگزار شد كه كشورمان غايب هر 5 دوره بود و بدتر اينكه در مرحله مقدماتي هر دوره بدتر و ضعيف تر از دوره قبل حاضر شده است. غيب ايران در المپيك از 1355 شروع و تا زمان برگزاري المپيك 2012 لندن، 46 ساله خواهد شد. تازه اگر به المپيك لندن راه پيدا كنيم.
غيبت طولاني
غيبت ايران در المپيك به ويژه از زماني كه قرار شد تيمها با بازيكنان جوانتر خود در مسابقات حضور پيدا كنند يك بحث است و اينكه از سال 2002 قرار شد تا تيمها در بازيهاي آسيايي هم با بازيكنان زير 23 سال خود شركت كنند بحثي ديگر. ايران كه تا سال 1998 سه قهرماني در بازيهاي آسيايي را در پرونده خود داشت و در دوره هاي 2002 و 2006 با تيم اميد خود يك مقام قهرماني و يك مقام سومي را كسب كرد. در ظاهر اين دو عنوان بسيار باارزش مي باشد اما وقتي مي بينيم كه كشورهاي كره جنوبي و ژاپن قيد مدال در رشته فوتبال بازيهاي آسيايي 2002 و 2006 را زده و با آوردن بازيكنان زير 21 سال خود آنان را براي شركت در المپيك و جام جهاني ها آماده مي كنند تازه متوجه مي شويم كه ما در خواب غفلت بوده ايم و آنها آينده نگري كرده اند.

 



شكست ما ناكامي كفاشيان است
پيرواني: قهرماني آسيا نه، صعود به المپيك را مي خواهيم

¤ با شرايطي كه داريم نبايد انتظار موفقيت داشت. دست روي هر بازيكني مي گذاريم باشگاهش نمي دهد.
همه مربيان باشگاه ها مختار هستند هرطور كه مي خواهند تصميم گيري كنند. فدراسيون مي داند و باشگاه ها، اين قضيه را آنها بايد حل كنند. من كه نمي توانم وسط بيايم.
¤ ساير تيم ها قوي تر در مسابقات حاضر مي شوند و كسي هم نبايد از تيم اميد ايران توقعي داشته باشد. ما با همه توان و داشته هايي كه داريم به گوانگجو مي رويم. اما قول قهرماني نمي دهيم.
¤ گروه ايران در گوانگجو بد نيست. هيچ تيم راحت و آساني وجود ندارد. نمي دانم چرا عده اي هنوز بازي ها شروع نشده قصاص قبل از جنايت مي كنند. طرف حساب من آقاي كفاشيان است و به آدم هاي ديگر كاري ندارم.
¤ براي موفقيت در اين مسابقات بايد تمامي بازيكنان تيم اميد در اختيار ما قرار گيرد و تمرينات با حضور تمامي بازيكنان برگزار شود. من امروز رحمتي، سيدجلال حسيني و كريم انصاري فر را در اختيار ندارم كه غيبت آنها در روند بازي هاي دوستانه تيم اميد تاثيرگذار بود.
¤ باشگاه ها همكاري كاملي با تيم اميد نداشتند و در بعضي از اردوها تمام نفرات را بطور كامل در اختيار نداشتيم. البته نمي خواهم از حالا به دنبال توجيه عملكردمان در گوانگجو باشم اما انصافا همكاري برخي باشگاه ها درحد انتظار نبود. فدراسيون هم درحد توان براي برگزاري اردوها و ديدارهاي تداركاتي به ويژه دو مسابقه آخر مقابل لهستان و آفريقاي جنوبي تلاش قابل تقديري داشت، هرچند اين تمام خواسته هاي ما نبود.
¤ حقيقتا شناختي از حريفان ايران در بازي هاي آسيايي ندارم.
بايد از مرحله مقدماتي مقابل تيم هاي ويتنام، بحرين و تركمنستان با اقتدار صعود كنيم و به انتظار ديدارهاي آينده باشيم. رقباي اصلي ما براي قهرماني آسيا تيم هاي شرقي قاره نظير كره جنوبي، ژاپن و چين خواهند بود ضمن اينكه در مرحله حذفي از ساير تيم ها هم نبايد غافل شويم چون فوتبال در آسيا پيشرفت كرده و ديگر تيم ضعيف وجود ندارد.
¤ در مورد خلعتبري حق را به باشگاه ذوب آهن مي دهم و اعتقاد دارم اين باشگاه به وجود خلعتبري نياز بيشتري دارد. البته ما هم روي اين بازيكن حساب ويژه اي باز كرده بوديم. اما حضور در فينال ليگ قهرمانان آسيا شرايط خاصي است كه بايد همه به ذوب آهن كمك كنند تا اين تيم بتواند پس از سال ها فوتبال باشگاهي ايران را به قهرماني آسيا و افتخارحضور در جام باشگاه هاي جهان برساند.
¤ من همواره گفته ام تيم اميد توان و پتانسيل لازم براي صعود به المپيك را دارد و تنها بايد به درستي دراين مسير هدايت شود و خوشبختانه حمايت و جديت فدراسيون فوتبال در اين راه پشتوانه ارزشمندي است كه در دوره هاي گذشته كمتر چنين حمايتي از تيم اميد وجود داشته است.
از سوي ديگر قهرماني در بازي هاي آسيايي هدف دوم ماست.
¤ اگر سه بازيكن بزرگسال به جمع مان اضافه شوند راضي هستم. اين نفرات باشند ايمان داشته باشيد كه نتايج خوبي كسب خواهيم كرد. از سال 1976 تاكنون تيم به المپيك نرفته كه دليل آن همين حواشي است كه براي تيم به وجود مي آورند. اگر بگذارند تيم من خوب نتيجه مي گيرد. اردوهاي كوتاه مدت خود را آغاز كرده ايم تا به باشگاه ها هم فشاري نيايد.
¤ من با نظر آقاي كفاشيان سرمربي اين تيم شده ام و اگر يك خط بنويسد كه بروم خدا مي داند كه ناراحت نمي شوم و مي روم. من عاشق كارم هستم و دنبال پست و مقام نيستم اما اجازه نمي دهم كه هركسي به سابقه ورزشي و كاري من بي احترامي كند و آن را زير سؤال ببرد. فقط تابع نظر كفاشيان هستم و بس.
¤ ناكامي ما، ناكامي كفاشيان است و فدراسيون حق دارد به دنبال مربياني باشد كه با آنها نتيجه بگيرد.

 



اخبار فوتبال جهان

علاقه مارادونا به مربي گري در انگليس
ديگو آرماندو مارادونا از علاقه اش به مربي گري در ليگ برتر انگليس خبر داد.
مارادونا هدايت تيم ملي آرژانتين در جام جهاني 2010 آفريقاي جنوبي را برعهده داشت و درحالي كه همه چيز براي اين اسطوره فوتبال به خوبي پيش مي رفت، شكست سنگين 4 بر صفر مقابل آلمان به روياهاي نابغه فوتبال دنيا پايان داد و فدراسيون فوتبال آرژانتين او را از كار بركنار كرد. مارادونا در گفت وگو با اسكاي اسپورت درباره علاقه اش به مربي گري در ليگ جزيره گفت: دوست دارم در انگليس مربيگري كنم. ليگ انگليس تيم هاي بزرگ و با شخصيتي دارد و بازيكنان بزرگي در آن توپ مي زنند اسطوره فوتبال جهان در ادامه گفت: فقط يك مشكل وجود دارد؛ اين كه تمام تيم هاي ليگ انگليس در حال حاضر مربي دارند، اما اگر پيشنهادي ارائه شود مطمئنا خواهم پذيرفت.
مارادونا درباره اخراجش از تيم ملي گفت: آنها ناجوانمردانه من را از تيم ملي اخراج كردند. آنها شايسته هيچ واژه اي نيستند. امروز حالم خوب است و دوست ندارم در مورد افرادي كه لياقت ندارند، صحبت كنم. اما دلم براي تيم ملي تنگ شده است. مطمئنم روزي به تيم ملي باز خواهم گشت. تيم ملي سرنوشت و تقدير من است.
گوارديولا: رئال مادريد يك درصد هم دغدغه من نيست
سرمربي بارسلونا گفت: مطمئن باشيد رئال مادريد حتي به ميزان يك درصد هم دغدغه من نيست.
جوزپه گوارديولا تصريح كرد: اگر دوست داريد من هم با هيجان از ال كلاسيكو دربي حرف بزنم مشكلي نيست. شما خودتان بگوئيد كه چه تيتري لازم داريد من همان جملات را مي گويم.
گوارديولا كه از انتشار مصاحبه اي تحريف شده در يكي از روزنامه هاي كاتالونيا به شدت عصباني بود اظهار داشت: با بزرگ كردن بازي با رئال مادريد بيهوده حريف كوچك ما را بزرگ مي كنيد. من احترام زيادي براي مربي رئال مادريد قائل هستم و هميشه گفته ام دوست دارم مثل او در جهان فوتبال باشم اما اين دليل نمي شود براي بازي با تيم او استرس داشته باشم، رئال مادريد تيمي نيست كه به خاطرش مضطرب باشيم.
حركت عجيب و محروميت دو جلسه اي دروازه بان بارسلونا
يوفا خوسه پينتو را به دليل ماجراهاي بازي با كپنهاگن دو جلسه محروم كرده است.
خوسه پينتو، دروازه بان بارسلونا با محروميتي دو جلسه اي در ليگ قهرمانان مواجه شده است. او در آخرين ديدار بلوگرانا در ليگ قهرمانان كه مقابل كپنهاگن بود دست به رفتاري غيرورزشي زده است. اين دروازه بان در اتفاقي عجيب هنگامي كه سزار سانتين به سمت دروازه مي رفت سوت زد و باعث شد او فكر كند در موقعيت آفسايد است و توپ را رها كند. اين بازي ادامه يافت و پينتو توانست موقعيت عالي سانتين را از او بگيرد. يوفا حركت اين دروازه بان 34 ساله را نپسنديده و او را دو جلسه از همراهي تيمش در بازي هاي اروپايي محروم كرده است. بارسلونا سه روز فرصت دارد تا به اين حكم اعتراض كند. تيم حقوقي باشگاه در حال تهيه فيلمي هستند تا نشان دهند كه او مرتباً براي جمع كردن حواس مدافعان سوت مي زنند و اين اتفاق كاملا تصادفي بوده است. اگر اين محروميت پاربرجا بماند او بازي با كپنهاگن را از دست مي دهد.
سپ بلاتر: رسوايي اخير تاثيري
در نام ميزبان جام جهاني ندارد
سپ بلاتر پس از بحران هاي شديد فيفا درباره پرونده رشوه خواري اعضاي كميته اجرايي قول داد، انتخاب ميزبان جام هاي جهاني 2018 و 2022 تحت تأثير اين پرونده جنجالي قرار نگيرد.
بزرگ ترين نهاد فوتبال در دنيا، ماه گذشته وارد جنجال جديدي شد. دو تن از اعضاي كميته اجرايي فيفا در گفت وگوي تلفني با روزنامه ساندي تايمز در قبال خواسته خبرنگار اين روزنامه براي تغيير راي، تقاضاي رشوه كرد. براساس گزارش هاي غيررسمي، كشورهاي اسپانيا و اوكراين كه تقاضاي ميزباني جام جهاني 2018 را داده اند، با قطر مذاكراتي انجام داده اند كه از هم ديگر حمايت كنند. در صورت صحت اين اخبار منتشر شده، كشورهاي آسيايي از ميزباني اسپانيا- اوكراين حمايت خواهند كرد و در سوي مقابل اين دو كشور از ميزباني قطر براي جام جهاني 2022 حمايت خواهند كرد.
سپ بلاتر درباره اعلام نام ميزبان هاي جام جهاني 2018 و 2022 عنوان كرد: هنوز پنج هفته تا اعلام نام ميزبان ها مانده و كميته اجرايي فيفا در نشست دوم دسامبر در زوريخ، نام ميزبان ها را كه با راي گيري مخفي انجام مي شود، اعلام خواهد كرد. بلاتر همچنين با رد دخالت اعضاي مشكوك در رأي گيري عنوان كرد: كميته انضباطي فيفا درباره احتمال اختلال در موضوع راي گيري هشدارهايي داده است. با اين كميته طبق آيين نامه هاي موجود مذاكراتي خواهيم داشت و چنانچه مشخص شود اشخاصي مظنون به دريافت رشوه هستند در رأي گيري حضور نخواهند داشت.
بازگشت رونالدينيو به تيم ملي پس از 18 ماه
رونالدينيو براي ديدار دوستانه مقابل تيم ملي فوتبال آرژانتين به اردوي تيم ملي برزيل فراخوانده شد هافبك پيشين تيم فوتبال بارسلونا كه در سال هاي 2004 و 2005 دو بار عنوان بهترين بازيكن جهان را به دست آورد، در زمان مربيگري كارلوس دونگا جايي در تيم ملي نداشت و به جام جهاني 2010 هم دعوت نشد، اما مانو منزس به 18 ماه دوري رونالدينيو از تيم ملي پايان داد و دارنده دو توپ طلاي جهان در دو سال متوالي را براي انجام ديدار دوستانه مقابل آرژانتين به تيم ملي دعوت كرد.
منزس درباره وضعيت رونالدينيو گفت: خوشبختانه وضعيت خوبي دارد و در پستي بازي مي كند كه به آن نياز داريم. دوست دارم رونالدينيو در تيم من هماني باشد كه سالها به عنوان بهترين بازيكن جهان مورد تقدير همگان بود.
«نيمار» هم كه به دلايل انضباطي در اردوي تيم ملي برزيل حاضر نبود و در ديدارهاي دوستانه مقابلا ايران و اوكراين به ميدان نرفته بود، بار ديگر به تيم ملي دعوت شد. فهرست بازيكنان دعوت شده به تيم ملي برزيل براي ديدار دوستانه مقابل آرژانتين به شرح زير است:
دروازه بان ها: ويكتور- جفرسون- نتو
مدافعان: آلوز- رافائل- آدريانو- سانتوس- سيلوا- لوئيس- كوستا- ريور
هافبك ها: لوكاس- راميرس- ساندرو- جوسيلي- دوگلاس- كوتينيو- رونالدينيو- الياس
مهاجمان: ربوبينيو- پاتو- آندره- نيمار
ديدار دوستانه دو رقيب سنتي آمريكاي لاتين 26 آبان ماه در دوحه برگزار مي شود.

 



خواسته هايي كه با امكانات تيم اميد مطابقت ندارد
قهرماني در آسيا، صعود به المپيك

تيم اميد در بازيهاي آسيايي موفق مي شود؟! آيا پيرواني پس از سه دهه و اندي جواز حضور در المپيك را براي ايران كسب مي كند؟! مطرح شدن اين دو پرسش حكايت از نگراني اهالي فوتبال در خصوص شرايط تيم اميد دارد. با انتخاب غلام پيرواني به عنوان سرمربي اين تيم انتظار مي رفت تيم اميد در يك مسير درست قدم بردارد تا پس از مدتها شاهد موفقيت دراين رده سني باشيم، اما تمام اين تصورات خيلي زود رنگ باخت زيرا مشكلات و دردسرها يكي يكي از راه رسيدند. ابتدا ساز مخالفت كميته ملي المپيك كوك شد. موضع گيري كميته ملي المپيك تا آنجا پيش رفت كه حتي فدراسيون فوتبال هم در تمديد قرارداد پيرواني و همكارانش كارشكني هايي را انجام داد. تمام اين اتفاقات دست به دست هم داد تا پيرواني با تيم اميد قطع همكاري كند و راه شيراز را در پيش بگيرد. پس از جدايي سرمربي تيم اميد مسئولان ارشد ورزش پادرمياني كردند تا غلامحسين خان مجددا فعاليتش را از سرگيرد. او بازگشت تا با خيالي راحت به كار ادامه دهد اما عملا اين اتفاق نيز رخ نداد. اين بار برگزاري ديدارهاي دوستانه، مشكل خروجي بازيكنان تيم اميد و دست آخر عدم همكاري باشگاهها براي دادن بازيكن بزرگسال به تيم اميد مشكلات ريز و درشت پيرواني بود. جالب اينكه در مقابل تمام اين مشكلات هميشه اين انتظار در جامعه فوتبال بوده كه تيم اميد در بازي هاي آسيايي يك مدال خوش رنگ بدست آورد و البته جواز حضور در بازي هاي المپيك را نيز بدست آورد.
خلاصه و مفيد مي توان گفت امكاناتي كه در اختيار پيرواني قرار داديم با خواسته هايمان مطابقت ندارد؛ اما كاري نمي توان كرد و بايد نسبت به موفقيت اميد در هر دو رقابت مهم پيش رو اميدوار بود.
رسول عسگري- محمود محمدي






 



يار يا بار ورزش...؟

سرويس ورزشي -
يكي از سؤالات بي پاسخ ورزش ما اين است كه چرا هميشه و به هنگام قرار گرفتن در آستانه يك رويداد بزرگ قاره اي و جهاني بين مسئولان ارشد و بلندپايه ورزش به جاي اينكه همكاري و همدلي و همراهي مضاعف شود، اختلاف و درگيري شروع مي شود و در حين برگزاري آن رويداد، به ويژه وقتي نتايج مطلوب كسب نشود، به اوج خود مي رسد...؟! كساني كه ماجراهاي المپيك پكن را كنجكاوانه دنبال مي كردند، يا خودشان در پكن بودند و از دور و نزديك «جايگاه مخصوص مسئولان» را خواسته و ناخواسته زير نظر داشتند يادشان مي آيد كه اين معضل در آخرين رويداد مهم كه ورزش ايران در آن شركت داشت، ميان مسئولان وجود داشت و سخت آزاردهنده بود. و البته همان طور كه گفتيم اين وضعيت تقريبا در همه مقاطعي كه قرار است كاروان ورزشي ايران در رويدادي مهم شركت كند، وجود دارد به صورتي غيرقابل انكار خود را به رخ مي كشاند. وضعيتي كه ناگفته پيداست دفعتاً و ناگهاني به وجود نمي آيد و به اوج نمي رسد، بلكه با طي يك دوره طولاني و غيرآشكار در آستانه اتفاقي بزرگ، اوج گرفته و علني مي شود. اينكه چرا چنين مي شود و چرا مسئولان ورزش ما به جاي در پيش گرفتن وحدت و همدلي و افزايش روحيه و ميزان همكاري، برخلاف اصول مديريتي و ضرورت هاي كار جمعي كه جنبه ملي هم دارد، رو به اختلاف و درگيري مي آورند و در بعضي موارد هم عبارات و تعابيري را عليه يكديگر به كار مي برند كه موجب شگفتي و سخت باعث تأسف مي شود و... همان سؤال بي پاسخ بر زمين مانده اي است كه اين نوشته را با آن آغاز كرديم. اينك ورزش ما در آستانه يك رويداد مهم قرار گرفته است و دو هفته ديگر شانزدهمين دوره بازي هاي آسيايي در شهر گوانگجو كشور چين آغاز مي شود. ورزش ايران هم با كارواني پرتعداد در اين رقابت ها حضور خواهد يافت و... در حالي كه علاقمندان به ورزش با نگاهي آميخته از بيم و اميد، اين كاروان را برانداز مي كنند و در دل آرزو و دعا مي كنند كه ورزشكاران ايراني در اين بازي ها بدرخشند و نام ايران عزيز را در عرصه ورزش آسيا، سربلندتر از گذشته سازند، مي شنويم كه اختلاف و درگيري كه از مدت ها پيش ميان دو تشكيلات اصلي متولي ورزش يعني سازمان تربيت بدني و كميته ملي المپيك، و در واقع ميان دو مقام و مدير ارشد آن شروع شده بود، اينك به اوج خود رسيده است و رئيس سازمان تربيت بدني كميته ملي المپيك را هيچ كاره كاروان اعزامي مي داند و... رئيس كميته ملي المپيك متقابلا پاسخ مي دهد كه كساني كه اين حرف را مي زنند از سازوكارهاي حاكم بر ورزش بي اطلاع هستند و ورزش را نمي شناسند و... خلاصه خيلي از گفتني ها را بعد از بازي هاي گوانگجو خواهم گفت و...!
آنچه اين وسط كمتر به آن پرداخته مي شود اين است كه اصولا اين دعواها ميان چه كساني و بر سر چيست؟! آيا اين اختلافات و درگيري هاي لفظي و... بر سر مسائل كاري است، از سر خيرخواهي و دلسوزي براي ورزش است و به خاطر رقابت بر سر خدمت و نوكري مردم و جامعه ورزش است...؟ و يا همه اش از خودخواهي و منيت ناشي مي شود و طرفين مي خواهند در صورت كسب موفقيت هاي بزرگ براي اين كاروان، آن را به حساب خود و زحمات خود و تدابير و تمهيدات خود بگذارد...؟! هر كسي از نگاه خودش و با حلاجي و تحليل مسائل مي تواند به پاسخي در اين باره دست پيدا كند، اما پاسخ هر چه باشد، واقعيت غيرقابل كتمان و كاملا روشن براي اهالي ورزش و خاك خوردگان و كارشناسان واقعي اين است كه موفقيت ها و افتخارآفريني هاي ورزش ما علي رغم حمايت و زحمات مسئولان حالا حالاها، معلول و نتيجه لياقت هاي ذاتي و استعدادهاي خدادادي است و هنوز اين ورزش مستعد از برنامه بلندمدت و مديريت باثباتي برخوردار نشده كه كسي بخواهد خود را صاحب افتخارات و پيروزي هاي آن بداند و براي خود در نزد مردم وجهه و جايگاهي از اين نظر كسب كند. وظيفه و هنر عزيزاني كه امروز مسئوليت هاي مهم را در عرصه ورزش برعهده دارند بايد اين باشد كه در حد توان وضع را بدتر نكنند و اگر با برنامه و قوه مديريتي خود خيري نمي رسانند، حداقل شر نرسانند و...! اين عزيزان با درك شرايط و در آستانه شروع بازي هاي آسيايي، بايد با نگاهي ملي و مردمي، مسائل شخصي و اختلافاتي كه ريشه در هر جا داشته باشد در ورزش ندارد، كنار بگذارند و اين چند روزي كه «ميهمان» ورزش هستند، يار آن باشند و بار آن نباشند. تا حداقل از اين نظر نامي نيك در ذهن علاقمندان و بايگاني ورزش ايران از خود به يادگار بگذارند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14