(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 10 آبان 1389- شماره 19778

آغاز تحقيقات براي صنعتي سازي 4 نوع بيوايمپلنت جديد
آمادگي براي جداسازي انشعاب مشتركين آب
واگذاري چرخه توليد فولاد به سرمايه گذاران بخش خصوصي
سامانه تداركات الكترونيكي دولت افتتاح شد
مراوده مالي 41 ميليارد دلاري ايران با بانك هاي 39 كشور
واريز يارانه نقدي خانوارهاي كردستان و قم
مديركل تامين اجتماعي شهرستان هاي استان تهران:بيمه كارگران ساختماني بزودي اجرايي مي شود
300 ميليارد ريال اعتبار براي مقابله با خشكسالي
رئيس مركز آمار ايران:هديه يك ميليوني نوزادان تأثيري بر نرخ رشد جمعيت ندارد
تبليغ برنج خارجي وارداتي به اسم ايراني
كوتاه اقتصادي
وزير اقتصاد: بانك ها در راستاي هدفمندي يارانه ها خط اعتباري مي گيرند
اختصاص خط اعتباري جديد 120 هزار ميليارد ريالي به مسكن مهر



آغاز تحقيقات براي صنعتي سازي 4 نوع بيوايمپلنت جديد

وزير صنايع از آغاز تحقيقات براي صنعتي سازي چهار نوع بيوايمپلنت جديد در كشور خبر داد و گفت: در حالي كه دانش فني توليد بيوايمپلنت ها تا به حال فقط در اختيار چند شركت اروپايي يا آمريكايي بوده، دانشمندان ايراني انحصار توليد اين پديده نوين پزشكي، صنعتي را از انحصار آمريكايي ها خارج كردند.
علي اكبر محرابيان در مراسم تجليل از دست اندركاران توليد و كاربرد بيوايمپلنت گفت: پيش از اين، توليد محصولات بيوايمپلنت تنها در انحصار آمريكا و چند كشور وابسته به آن بود كه اين انحصار باعث وابستگي درماني مردم جهان به تكنولوژي غرب شده بود، اما بادستيابي ايران به دانش فني ساخت بيوايمپلنت ها، اين انحصار نيز از ميان برداشته شده است.
وي همچنين از آغاز فعاليتهاي تحقيقاتي براي صنعتي سازي چهار نوع بيوايمپلنت جديد دركشور خبر داد و گفت: در آينده نزديك خبرهاي خوش صنعتي سازي اين بيوايمپلنت ها را به اطلاع مردم خواهيم رساند.
وزير صنايع گفت: مجوزهاي صادراتي اين محصول صادر شده است كه پس از تأمين كامل نياز داخل به كشورهاي جهان بخصوص كشورهاي مسلمان صادر خواهد شد.
وزير صنايع افزود: توليد اين محصول بخش مهمي از نيازهاي جانبازان جنگ تحميلي را درمان خواهد كرد.
وي گفت: توليد علم و دانش در كشور نياز به حمايتهاي بيشتر و مؤثرتري دارد تا يافته هاي آنها پس از تجاري سازي در خدمت بشريت قرارگيرد.
سيدمجيد هدايت، رئيس سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران نيز در اين مراسم از ترسيم نقشه راه توسعه بيوايمپلنت ها براي حضور در بازارهاي بين المللي خبر داد و گفت: پيش از توليد و ساخت بيوايمپلنت ها در ايران، سالانه حدود 500 ميليون دلار ارز از كشور خارج مي شد اما با سرمايه گذاري كه در اين زمينه به عنوان يكي از استراتژيك ترين محصولات غير نفتي انجام گرفته، بستر مناسبي براي عرضه اين محصول با ارزش افزوده بيشتر فراهم شده است.

 



آمادگي براي جداسازي انشعاب مشتركين آب

معاون درآمد و امور مشتركان شركت آب و فاضلاب استان تهران گفت: شركت آب و فاضلاب استان تهران در آستانه اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها براي جداسازي انشعاب هاي مشترك آب آمادگي دارد.
بهرام حيدري افزود: در اجراي تبصره يك ماده يك قانون هدفمندسازي يارانه ها درخصوص جداسازي انشعاب مشترك واحدهايي كه امكان نصب كنتور مستقل دارند، شركت هاي آب و برق و گاز مكلف به نصب كنتور جداگانه براي اين واحدها هستند.
حيدري ادامه داد: گام نخست براي اجراي دقيق اين تبصره شناسايي واحدهاي بهره بردار از يك انشعاب مشترك است كه توسط شركت آب و فاضلاب استان تهران صورت گرفته است.
به گفته وي، براساس بررسي هاي صورت گرفته هم اكنون در شهر تهران براي هر انشعاب آب افزون بر سه واحد، در ساير شهرهاي استان تهران براي هر انشعاب حدود دو واحد و در كل كشور براي هر انشعاب كمتر از دو واحد بهره بردار شناسايي شده است.
اين مقام مسئول اظهار داشت: هم اكنون در قبوض آب صادره براي مشتركان، تعداد واحدهاي بهره بردار از هر انشعاب مشترك درج شده و مشتركان مي توانند در صورت مغايرت تعداد واحدهاي بهره بردار با آنچه كه در قبوض درج شده، موضوع را جهت اصلاح به شركت هاي آب و فاضلاب گزارش كنند.
حيدري تأكيد كرد: براساس بخشنامه ارسال شده به تمام شركت هاي تابعه آب و فاضلاب استان تهران، اين شركت ها آماده نصب كنتور مستقل براي واحدهاي داراي انشعاب مشترك با امكان جداسازي هستند.
وي تصريح كرد: يكي از شرايط امكان نصب كنتور مستقل، برخورداري واحدها از سامانه گرمايشي و سرمايشي جداگانه است.
به گفته وي، در اين واحدها همچنين بايد پس از ورودي اصلي ساختمان امكان نصب كنتور به تعداد واحدهاي موجود فراهم باشد تا پس از بررسي هاي فني و محيطي كارشناسان، كنتورهاي مستقل نصب شود.
وي هزينه نصب هر دستگاه كنتور مستقل را حدود يك ميليون ريال اعلام و تصريح كرد: در صورت فراهم بودن شرايط يادشده، امكان نصب كنتور مستقل ظرف يك هفته پس از مراجعه متقاضيان فراهم مي شود.

 



واگذاري چرخه توليد فولاد به سرمايه گذاران بخش خصوصي

رئيس سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران گفت: قصد داريم با واگذاري كار استخراج معادن، چرخه توليد فولاد را از معدن تا توليد محصول در اختيار سرمايه گذاران بخش خصوصي قرار دهيم كه جزئيات آن به زودي اعلام مي شود.
حسن پلارك در مجمع عمومي ايميدرو گفت: اين سازمان 110 طرح را به ارزش 27هزارميليارد تومان در دست اجرا دارد كه در اجراي آنها به طور حتم از توان و مشاركت بخش خصوصي استفاده خواهيم كرد.
وي افزود: استفاده از رديف هاي بودجه سالانه و همچنين وصول طلب هاي ايميدرو از سازمان خصوصي سازي از ديگر موارد تامين منابع براي اجراي طرح هاي ايميدرو است.
پلارك تصريح كرد: قصد داريم با واگذاري كار استخراج معادن، چرخه توليد فولاد را از معدن تا توليد محصول در اختيار سرمايه گذاران بخش خصوصي قرار دهيم كه جزئيات آن به زودي اعلام مي شود.
وي گفت: ظرفيت توليد فولاد كه قبلا كمتر از 10ميليون تن بود، اكنون به
5/17ميليون تن رسيده و با اجراي طرح هاي فولادي در دست اجرا تا پايان امسال اين ظرفيت به 20ميليون تن و تا پايان برنامه پنجم به 44ميليون تن مي رسد.
وي ادامه داد: براي تحقق و توليد اين ميزان فولاد، نياز به استخراج 57ميليون تن سنگ آهن است كه عمده سرمايه گذاري هاي ايميدرو بايد در اين بخش صورت گيرد.

 



سامانه تداركات الكترونيكي دولت افتتاح شد

فاز نخست سامانه تداركات الكترونيكي دولت موسوم به طرح ميزان دو با حضور وزراي بازرگاني و ارتباطات و فناوري اطلاعات به طور رسمي فعاليت خود را آغاز كرد.
سامانه تداركات الكترونيكي دولت (ستاد)، سامانه خريد تعاملي در بستر وب است كه خريداران دولتي را قادر مي سازد تمام مراحل درخواست خريد تا پرداخت وجه را به صورت غيرمتمركز و از طريق سيستم يكپارچه انجام دهند.
اين سامانه همچنين تامين كنندگان را قادر مي سازد كالاهاي خود را در شرايط يكسان به خريداران دولتي ارايه نموده و تمام مراحل فروش از ارايه پيشنهاد قيمت تا صدور فاكتور و دريافت وجه را با بهره گيري از روشهاي الكترونيكي محقق سازند.
وزير بازرگاني در مراسم افتتاح فاز نخست سامانه تداركات الكترونيكي دولت (ستاد) پيش بيني كرد تا اجراي كامل اين سامانه 18 ماه به طول انجامد.
مهدي غضنفري افزود: اين پروژه قرار است در سه مرحله اصلي پياده سازي شود كه در فاز نخست خريدهاي جزيي و متوسط كالا، فاز دوم خريدهاي عمده (مناقصات) و فاز سوم خريد خدمات را در برمي گيرد.
وي، شفافيت كامل در فرآيند خريد، افزايش كارايي فرآيند خريد (براساس آمار رسمي حاصل از پياده سازي در كشورهاي دنيا)، پيروي از سياست هاي يكسان و مشترك خريد در دولت و بسترسازي در راستاي كنترل بازار و تثبيت قيمت ها را از مزاياي اين پروژه برشمرد.
غضنفري با بيان اينكه وزارتخانه هاي بازرگاني و ارتباطات و فناوري اطلاعات در اجراي سامانه الكترونيكي دولت (ستاد) پيشرو هستند، عنوان كرد: براساس مصوبه دولت بايد ساير وزارتخانه ها به عنوان خريدار در اين سامانه ثبت نام كنند و پس از دريافت امضاي الكترونيك كل خريدهاي دولتي را از اين طريق انجام مي دهند.
وزير بازرگاني همچنين گفت: در آينده اي نزديك اين سامانه در ساير استان ها اجرا مي شود.
غضنفري با تصريح بر اينكه از نظر متخصصان فناوري اطلاعات تمام اقدامات مراحل اجرايي كار انجام شده، افزود: بخش پياده سازي باقي مانده كه مقاومت هايي نه از سرنفع بلكه از جهت جديد بودن پديده وجود دارد كه به مرور حل مي شود.
وزير بازرگاني از ذيحسابان نيز خواست كه دولت را در اجراي اين سامانه كه براي نخستين بار خريد دولت سامان دهي مي شود، كمك كنند زيرا كه به گفته او اگر همراهي آنها نباشد عملياتي شدن اين پروژه سخت خواهد شد.
غضنفري با اشاره به اينكه هم اكنون كشورهاي مختلفي سامانه هاي مشابه براي خريدهاي دولتي خود در حال اجرا دارند، افزود: هر چند كه اين امر در ايران از طريق بخشنامه ها و مصوبات انجام مي شد اما در شكل كنوني يكپارچه و هماهنگ است.
وي گفت: 10 تا 15 درصد از توليد ناخالص داخلي كشور را خريدهاي دولتي دربرمي گيرد كه اين رقم در اتحاديه اروپا 16 درصد است.
غضنفري افزود: صرفه جويي 34 درصدي در هزينه هاي مديريت، 48 درصدي در كاهش درخواست سفارش، 50 درصدي در كاهش زمان سيكل اداري، از جمله دستاوردهاي تداركات الكترونيكي دولت است.
وي با بيان اينكه قرار است در اين سامانه نوعي رقابت ايجاد شود، گفت: تبديل شدن به يك مرجع قيمتي يا قيمت مرجع مي تواند به تنظيم بازار كمك كند.
به گفته وزير بازرگاني در صورت ايجاد رقابت مناسب بين تامين كنندگان و قرار گرفتن قيمت بر روي سامانه، خريدار با مراجعه به ستاد (سامانه تداركات الكترونيكي دولت) مي تواند قيمت را مشاهده كرده و بر آن اساس تصميم گيري كند.
وي افزود: از طريق اين سامانه مي توان براحتي برخي سياست ها همچون عدم پذيرش يا محدوديت خريدها را اجرا كرد.
غضنفري در ادامه با اشاره به راه اندازي 35 سامانه الكترونيكي در وزارت بازرگاني عنوان كرد ميزان يك، سامانه خريد گندم، سامانه املاك و مستغلات، كنترل تدريجي آرد از جمله اين موارد است.

 



مراوده مالي 41 ميليارد دلاري ايران با بانك هاي 39 كشور

بانك تسويه حسابهاي بين المللي مراودات مالي ايران با بانك هاي 39 كشور دنيادر پايان نيمه نخست 2010 را 08/41 ميليارد دلار اعلام كرد.
بانك تسويه حسابهاي بين المللي در جديدترين گزارش خود اعلام كرد: ميزان سپرده هاي ايران در بانك هاي خارجي در پايان ماه ژوئن 2010 (خرداد 89) با
5/2 ميليارد دلار كاهش نسبت به سه ماه قبل از آن به 39/24 ميليارد دلار رسيد. اين رقم در پايان سه ماهه نخست 2010 نسبت به سه ماه قبل از آن نيز حدود 3 ميليارد دلار كاهش يافته بود.
بانك هايي كه در اين گزارش مورد بررسي قرار گرفته اند عمدتاً در كشورهاي اروپايي قرار دارند و كاهش سپرده هاي ايران در اين بانك ها در راستاي سياست تهران مبني بر انتقال ذخاير ارزي خود به مراكز امن تر ارزيابي مي شود.
سپرده هاي ايران در بانك هاي اروپايي يكي از اهداف آمريكا در تلاش هاي ضد ايراني است، و واشنگتن قصد دارد با اعمال فشار به دولت هاي اروپايي اين سپرده ها را بلوكه كند. در برابر اين سياست، تهران نيز سياست برقراري موازنه ميان سپرده هاي خود در بانك هاي غربي با تعهدات خود به اين بانك ها را دنبال كرده است. سپرده هاي ايران نزد 39 بانك بررسي شده در اين گزارش از دسامبر 2008 تاكنون بالغ بر 17 ميليارد دلار كاهش داشته است. سپرده هاي ايران نزد اين بانك ها در دسامبر 2008 بالغ بر 41 ميليارد دلار اعلام شده بود.
براساس اين گزارش:تعهدات ايران نسبت به اين بانك ها در پايان نيمه نخست 2010 نيز با 83/1 ميليارد دلار كاهش نسبت به سه ماه قبل از آن مواجه شده است. اين رقم در سه ماهه نخست 2010 نيز نسبت به دسامبر 2009 بالغ بر 290 ميليون دلار كاهش يافته بود. تعهدات ايران نزد بانك هاي خارجي از دسامبر 2008 تاكنون با كاهش 7/3 ميليارد دلاري مواجه شده است.
اين گزارش ميزان تعهدات ايران به بانك هاي خارجي در پايان نيمه نخست 2010 را 69/16 ميليارد دلار اعلام كرده است. تعهدات ايران به بانك هاي خارجي در پايان سه ماهه نخست 2010 بالغ بر 52/18 ميليارد دلار اعلام شده بود.

 



واريز يارانه نقدي خانوارهاي كردستان و قم

مديرعامل سازمان هدفمندسازي يارانه ها اعلام كرد: استانهاي كردستان و قم سيزدهمين و چهاردهمين استانهايي هستند كه امروز يارانه نقدي دريافت مي كنند.
«بهروز مرادي» گفت: يارانه نقدي 16 استان باقيمانده بر اساس برنامه تنظيمي به حساب سرپرستان خانوار واريز خواهد شد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، مرادي افزود: همان طور كه رئيس جمهور در گفت وگوي تلويزيوني شنبه شب اشاره كرد مبلغ 81 هزار تومان واريزي به ازاي هر نفر علي الحساب و براي دو ماه است.
وي يادآور شد: همچنين، تاكنون يارانه نقدي به حساب سرپرستان خانوار متقاضي در استانهاي خراسان رضوي، خراسان شمالي، خراسان جنوبي، ايلام، گيلان، سيستان و بلوچستان، قزوين، كرمان، كهكيلويه و بويراحمد، آذربايجان شرقي، همدان، گلستان واريز شده است.

 



مديركل تامين اجتماعي شهرستان هاي استان تهران:بيمه كارگران ساختماني بزودي اجرايي مي شود

مديركل تامين اجتماعي شهرستان هاي استان تهران گفت: بيمه كارگران ساختماني در دستور كار صندوق تامين اجتماعي قرار گرفته و در ماه هاي آينده اجرايي مي شود.
حجت الله رضايي در گفت وگو با خبرنگاران در هفدهمين نمايشگاه بين المللي مطبوعات و خبرگزاري ها اظهار داشت: ضريب بيمه كارگران ساختماني از حدود 4 درصد به 5/2 درصد كاهش يافته است.
وي در ادامه افزود: 6 درصد افزايش حقوق مستمري بگيران تامين اجتماعي پرداخت شده است و حقوق حداقل بگيران نيز 15 درصد افزايش يافته است.
رضايي با اشاره به اين كه اداره كل شهرستان هاي استان تهران 52 هزار نفر مستمري بگير دارد، گفت: اين اداره كل 380 هزار بيمه شده دارد كه 13 درصد بيمه شده هاي كشور را شامل مي شوند. مديركل تامين اجتماعي شهرستان هاي استان تهران بيان داشت: به تمامي بيمه شدگاني كه براي نخستين بار ازدواج كرده اند، تامين اجتماعي براساس پرداخت حق بيمه آنها كمك هزينه ازدواج پرداخت مي كند و اين كمك هزينه در صورتي ارائه مي شود كه بيمه شده 720 روز حق بيمه داشته باشد.

 



وزير نيرو خبرداد
300 ميليارد ريال اعتبار براي مقابله با خشكسالي

وزير نيرو گفت: افزون بر 300 ميليارد ريال اعتبار براي مقابله با خشكسالي درسال جاري به وزارت نيرو اختصاص يافته كه بسيار اميدواركننده است.
«مجيد نامجو» در نشست هفتگي شوراي آب اين وزارتخانه افزود: تغيير اقليم در ايران بسيار جدي بوده و آثار آن در زمان حاضر بر كشور قابل مشاهده است و ضرورت دارد دراين زمينه به صورت جدي و با برنامه ريزي مناسب عمل كرد، ضمن اينكه برنامه مشخصي نيز براي تعيين راهبرد آينده تدوين شود.
وزير نيرو حساسيت هاي حوضه زاينده رود و سد 15 خرداد را بسيار بالا دانست و اظهار داشت: متاسفانه برخي از مسئولان استان و استانداران در تحليل وضعيت آبي دچار اشتباه مي شوندكه گاهي اثر خود را بر رهاسازي خارج از برنامه و بدون هماهنگي نمايان مي كند.
نامجو ادامه داد: رهاسازي حجم آب در مقدار بسيار زياد به دليل تصميم هاي محلي، نكته قابل تاملي است كه بايد مورد توجه قرار گيرد و مسئولين محلي بايد دراين زمينه توجيه شوند.
وزير نيرو تصريح كرد: متاسفانه حجم آب تبخير شده از درياچه اروميه و به ويژه در يكي از سواحل كم عمق آن، درحد نگران كننده اي است و بايد در كارگروه مشخصي نسبت به بررسي همه جانبه آن اقدام شود.
گفتني است، در نشست هفتگي شوراي آب وزارت نيرو، گزارشي از وضعيت آبي كشور شامل ميزان بارندگي در حوضه هاي آبريز و مناطق مختلف در هفته گذشته، حجم آب ورودي و خروجي از سدهاي كشور و گزارشي از منابع و مديريت آب در استان آذربايجان غربي ارايه شد.

 



رئيس مركز آمار ايران:هديه يك ميليوني نوزادان تأثيري بر نرخ رشد جمعيت ندارد

رئيس مركز آمار ايران سياست انقباضي دولت براي كنترل تورم و ركود در صنعت ساخت و ساز را موجب افزايش نرخ بيكاري دانست و گفت: هديه نوزادان تأثيري بر رشد نرخ جمعيت نخواهد داشت.
عادل آذر با اشاره به رشد 5/3درصدي نرخ بيكاري بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته، در پاسخ به اين سؤال كه معمولا چه فصل هايي نرخ بيكاري افزايش مي يابد، گفت: معمولا نرخ بيكاري در فصل زمستان بالا است ولي امسال به دليل خشكسالي و ركود كشاورزي سال 1387، اين نرخ بالاتر رفت. با اين حال چون سياست دولت انقباضي بود، به ويژه به لحاظ كنترل تورم و ركود در صنعت ساخت و ساز، افزايش نرخ بيكاري طبيعي بود.
به گزارش ايسنا، وي با بيان اينكه تفاوت جدي نسبت به گذشته در رويكرد دولت در ارتباط با جمعيت نمي بيند، درباره احتمال ادامه سياست هاي كنترل جمعيت اظهار عقيده كرد: شرايط همان شرايط پايدار پنج سال گذشته است. به جز بحث يك ميليون توماني كه براي نوزادان درنظر گرفته شده و ممكن است به نوعي سياست تشويقي محسوب شود، شرايط فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و به ويژه دانش خانواده ها به قدري نسبت به دهه اول و دوم انقلاب متفاوت شده كه اين امور را البته به عنوان جنبه تشويقي نمي توان تفسير كرد و گمان نمي كنم تأثيري بر نرخ رشد جمعيت داشته باشد.
وي تأكيد كرد: به نظر من همين روند رشد جمعيت در حد
5/1درصد ادامه دارد. از سال 1375 تا 1385 اين نرخ 6/1 بوده كه به طور دقيق اين نرخ اكنون 47/1 است. فكر مي كنم تا پنج سال آينده نرخ رشد جمعيت در حد 5/1درصد باقي بماند.

 



وزير جهاد كشاورزي اعلام كرد
تبليغ برنج خارجي وارداتي به اسم ايراني

وزير جهاد كشاورزي گفت: ما براي تمامي اقلام كشاورزي شرايط و ضوابط ورود را اعلام كرده ايم كه نزديك 400 محصول را در برمي گيرد اما متأسفانه اين اقدام به اشتباه ممنوعيت اعلام شده است.
صادق خليليان افزود: در واقع جلوي چند قلم كالاي كشاورزي همچون سير چيني كه ورود آنها ضرورتي نداشته است، گرفته شده و مابقي ضابطه مند شده اند، به طور مثال اگر كشور نياز به واردات برنج دارد بايد اين واردات به اندازه نياز كشور انجام شده و به توليد لطمه اي وارد نكند.
وزير جهاد كشاورزي درباره تبليغ برنج هاي خارجي با برند ايراني در كشور نيز گفت: طبيعتاً نبايد اين كار انجام شود يعني وقتي كشورمان خود بهترين برنج هاي دنيا را توليد مي كند بايد جلوي اينگونه تبليغات كه ممكن است به مصرف كنندگان اطلاعات درستي ندهد، گرفته شود.
خليليان با اشاره به اينكه اين وزارتخانه مسئول توليد كمي و كيفي محصولات كشاورزي و البته ضابطه مند كردن واردات اين محصولات است، ادامه داد: در خصوص تبليغات برنج هايي كه از خارج وارد شده و به اسم برنج هاي ايراني تبليغ مي شود نيز بايد دستگاه هايي متولي اين كار باشند.
وزير جهاد كشاورزي با اشاره به اينكه در بحث هدفمند كردن يارانه ها پيش بيني شده كه در حال حاضر راجع به قيمت آب كشاورزي براي سال اول كه از زمان شروع طرح تا بازه دوازده ماهه را شامل مي شود، افزايشي نداشته باشيم، افزود: به تدريج بايد زيرساخت هاي بخش كشاورزي را آماده كنيم تا بتوانيم پوشش آبياري مناسبي داشته باشيم واز هدر رفت آب جلوگيري كنيم.
وي در ادامه بااشاره به اينكه برنامه چهارم توسعه قبل از روي كار آمدن دولت نهم طراحي شده اما اجراي آن برعهده دولت نهم بود، اضافه كرد: در اين برنامه شرايط به گونه اي بود كه براي ورود محصولات محدوده اي را تعيين كرده و از يك آزادي بي حد و حصري برخوردار بود اما با تذكر مقام معظم رهبري در رابطه با ضابطه مند شدن و مديريت واردات كه با تصويب قانوني در مجلس شوراي اسلامي همزمان شد، وزارت جهاد كشاورزي با اختياراتي كه بدست آورده بود به ضابطه مند كردن واردات پرداخت.
خليليان تأكيد كرد: پس از به پايان رسيدن تمام ثبت و سفارش هايي كه قبلاً انجام شده ديگر شاهد حضور محصولاتي همچون گلابي چيني، انگور شيلي و سيب فرانسوي نخواهيم بود.

 



كوتاه اقتصادي

¤دفتر مستقر همراه اول در عربستان، آماده ارائه خدمات اين اپراتور به حجاج است.به گزارش روابط عمومي شركت ارتباطات سيار ايران، بيشتر مراجعات به دفتر مستقر همراه اول در مكه و مدينه براي قطع سيم كارت مفقودي بوده است.براساس اين گزارش، خدمات اين دفتر در شهرهاي مكه مكرمه و مدينه منوره علاوه بر «قطع سيم كارت مفقودي»، «وصل سيم كارت قطع شده، ارائه سيم كارت جديد و برقراري ارتباط آن، پيگيري علت قطع سيم كارت، فروش سيم كارت اعتباري و فروش كارت شارژ به حجاج» مي باشد.
¤معاون درآمد و امور مشتركان شركت آب و فاضلاب شهر تهران از راه اندازي سامانه فروش اينترنتي انشعاب فاضلاب توسط اين شركت در چند روز آينده خبر داد.
¤واحدهاي بازرسي و نظارت مجامع امور صنفي سراسر كشور در مهرماه 89 بيش از 400 هزار بازرسي از واحدهاي صنفي انجام دادند كه در مقايسه با مدت مشابه سال 88 افزايشي نزديك به 40درصد را نشان مي دهد.
¤با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 3345 الي 3349، 3357، 3387، 3386، 5570 الي 5579، 5513، 5514، 6640، 6641، 6695 الي 6697، 6646، 6648، 6649، 7750 الي 7753، 7760 الي 7765، از امروز حداكثر به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤صندوق بين المللي پول امارات را بدهكارترين كشور منطقه خاورميانه معرفي و اعلام كرد بدهي خارجي ايران با كاهش 2 ميليارد دلاري از سال گذشته به 9/18 ميليارد دلار رسيده است.
¤به گزارش روابط عمومي بانك پاسارگاد، بيش از 52 درصد سهام عرضه شده بانك پاسارگاد تا ساعت 12 روز اول پذيره نويسي خريداري شد. خسرو رفيعي مشاور مديرعامل و مدير روابط عمومي ضمن اعلام اين خبر گفت: بيش از 6 هزار نفر در اين پذيره نويسي شركت كردند و 720 ميليارد ريال از سهام عرضه شده، قبل از ساعت 12 خريداري شد. در برابر صف خريد 2 ميليارد و 261 ميليون سهمي براي پذيره نويسي بانك پاسارگاد 100 ميليون سهم اين بانك به قيمت هر سهم 204 تومان عرضه و معامله شد.
¤با برگزاري نوزدهمين انتخابات اتحاديه كشوري، اعضاي هيات رئيسه صنف قهوه خانه داران انتخاب شدند.در اين انتخابات كه با حضور رئيس امور مركز اصناف و بازرگانان و رئيس شوراي اصناف كشور برگزار شد، 18 كانديداهاي حضور در هيات مديره اتحاديه، به معرفي خود پرداختند. در پايان راي گيري، از بين كانديداها، هفت نفر به عنوان اعضاي هيات مديره اين اتحاديه انتخاب شدند.
¤عضو هيئت رئيسه اتاق بازرگاني، صنايع و معادن ايران با تاكيد بر ضرورت همكاري دولت و بخش خصوصي براي اجراي بهتر قانون هدفمندي يارانه ها، گفت: بايد فضاي جامعه را براي اجراي اين قانون فراهم كرد تا مردم و توليدكنندگان از اجراي اين قانون احساس خوشحالي كنند.
¤مدير فني و پذيرش بورس كالا از بررسي پذيرش سيمان استهبان و فراز فيروزكوه خبر داد و گفت: شركت جهان فولاد غرب، فولاد آلياژي يزد و نورد قطعات فولادي مدارك خود را براي پذيرش در بورس كالا ارائه كرده اند.

 



وزير اقتصاد: بانك ها در راستاي هدفمندي يارانه ها خط اعتباري مي گيرند

وزير امور اقتصادي و دارايي از تخصيص خط اعتباري به بانك ها در راستاي اجراي بهتر قانون هدفمندسازي يارانه ها خبر داد و گفت: ميزان اين خط اعتباري حسب مورد خواهد بود.
سيدشمس الدين حسيني باحضور در غرفه ايرنا در هفدهمين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري ها در پاسخ به پرسش خبرنگار ايرنا در خصوص چگونگي تخصيص اين خط اعتباري به بانك ها، افزود: هدفمندكردن يارانه ها داراي دو بخش است كه بخش اول آن حمايت از مردم و به صورت پرداخت انتقالي است كه باز پس گرفته نمي شود.
وي ادامه داد: اين در حالي است كه براي بخش توليد براساس مجوزي كه قانونگذار به دولت ارايه كرده مي توان علاوه بر كمك، يارانه سود تسهيلات و وجوه اداره شده ارايه كرد كه البته از اين امكانات استفاده مي شود.
وي با بيان آنكه همچنين بخشي از منابع بصورت وجوه اداره شده و يا يارانه سود در اختيار بانك ها قرار مي گيرد، گفت: طبق قانون منابع بانك ها تلفيق و در جهت حمايت از توليد و فعاليت هاي اقتصادي قرار مي گيرد.
وزير امور اقتصادي و دارايي تصريح كرد: از بانك مركزي نيز درخواست كرده ايم كه خطوط اعتباري را در اختيار سيستم بانكي قرار دهد تا امكان حمايت از توليد افزايش يابد.
وي سياست هاي پولي در راستاي هدفمند كردن يارانه ها را پشتيباني از تأمين منابع لازم بصورت سرمايه در گردش و ثابت ذكر كرد و اظهار داشت: نرخ عمومي سود سپرده و تسهيلات پس از اجراي هدفمند كردن يارانه ها تغيير نمي كند اما در جهت حمايت از بنگاه ها بخشي از هزينه آنها در قالب يارانه پرداخت مي شود.

 



اختصاص خط اعتباري جديد 120 هزار ميليارد ريالي به مسكن مهر

يك خط اعتباري جديد 120 هزار ميليارد ريالي به طرح مسكن مهر اختصاص يافت.
قدرت الله شريفي مديرعامل بانك مسكن به خبرنگار ايسنا گفت: تاكنون بانك مسكن توانسته حدود 162 هزار ميليارد ريال قرارداد براي طرح مسكن مهر منعقد كند كه اين ميزان تا پايان سال جاري به حدود 200 هزار ميليارد ريال خواهد رسيد.
وي با بيان اينكه يك خط اعتباري جديد 120 هزار ميليارد ريالي از سوي بانك مركزي به طرح مسكن مهر اختصاص يافت خاطرنشان كرد: درحال حاضر بسياري از واحدهاي مسكن مهر تحويل شده و يا آماده تحويل است.شريفي گفت: طبق اهداف كلي برنامه پنجم، سالانه حدود يك ميليون و 500 هزار دستگاه واحدهاي مسكوني شهري و روستايي بايد احداث شود كه با قيمت هاي فعلي اعتبار مورد نياز براي اين كار حدود 450 هزار ميليارد ريال خواهد بود.
شريفي درخصوص تأثيرات طرح هدفمند كردن يارانه ها بر مسكن مهر گفت: اين مسئله كوچكترين تأثيري در مسكن مهر نخواهد داشت و بانك مسكن نيز در اين زمينه تمهيداتي انديشيده است.به گفته وي طرح مسكن مهر يكي از عوامل كاهش دهنده قيمت مسكن بوده است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14