(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 11 آبان 1389- شماره 19779

رزمناوهاي روسيه به كلاهك هسته اي مجهز مي شوند
بشار اسد لازمه تأمين امنيت در جهان را تشكيل نظام چند قطبي دانست
گروگانگيري تروريست هاي القاعده در بغداد با مرگ 60نفر پايان يافت
آغاز انتخابات ميان دوره اي در آمريكا
مذاكرات پنهاني كرزاي با 4 رهبر طالبان
سفر مدودف به جزاير كوريل خشم ژاپن را برانگيخت
تجمع مردم فلسطين مقابل دفتر سازمان ملل به محاصره غزه پايان دهيد
خانم روسف جانشين داسيلوا در برزيل شد
تجمع گسترده مخالفان جنگ مقابل پايگاه دريايي انگليس
در واكنش به حادثه اسلامبول اردوغان : نمي گذاريم تروريست ها نظم كشور را به هم بزنند
براي صرفه جويي در هزينه ها فرانسه و انگليس به طور مشترك درعمليات نظامي شركت مي كنند
در يك نگاه



رزمناوهاي روسيه به كلاهك هسته اي مجهز مي شوند

روسيه هشت رزم ناو خود را به كلاهك هسته اي مجهز مي كند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، سرگئي ايوانف يكي از معاونان ديميتري مدودف در اين باره گفت، روسيه موفق به آزمايش موشك جديدي به نام «بولاوا» با قابليت حمل كلاهك هسته اي شده است و شش آزمايش ديگر بر روي اين موشك در سال 2011 انجام خواهد شد. وي تصريح كرد، در صورتي كه اين آزمايش ها با موفقيت همراه باشد اين سلاح هسته اي در صنايع زيردريايي مورد استفاده قرار خواهد گرفت و رزم ناوهاي روسيه به كلاهك هسته اي مجهز خواهند شد.
قرار است رزم ناو دريايي يوري دلگاروكي كه به نام پادشاه روسيه ناميده شده است موشك «بولاوا» را در دسامبر آينده آزمايش كند.

 



بشار اسد لازمه تأمين امنيت در جهان را تشكيل نظام چند قطبي دانست

رئيس جمهور سوريه گفت، تشكيل نظام چند قطبي موجب تحقق امنيت و ثبات در جهان است.
به گزارش ايسنا، بشار اسد در ديدار با رئيس شوراي سياسي خلق چين در دمشق تشكيل نظام چند قطبي در جهان را موجب عدالت و توازن بيشتر دانست كه موجب تحقق امنيت و ثبات در جهان مي شود. وي اظهار داشت، چين مي تواند در تلاش هاي سياسي براي حل و فصل بحران منطقه به عنوان عضو دايم شوراي امنيت نقش اساسي ايفا كند.رئيس جمهور سوريه همچنين موضع گيري هاي مثبت و حمايت مداوم چين از مسائل جهان عرب را ارج نهاد.رئيس شوراي سياسي خلق چين نيز در اين ديدار از حق سوريه در بازگرداندن بلندي هاي جولان بر اساس قطعنامه هاي سازمان ملل حمايت كرد و گفت: پكن از اسرائيل مي خواهد به طور كامل به اشغالگري ها و شهرك سازي هايش پايان دهد و محاصره غزه را نيز لغو كند.

 



گروگانگيري تروريست هاي القاعده در بغداد با مرگ 60نفر پايان يافت

گروگانگيري تروريست هاي مسلح در داخل يك كليساي پايتخت عراق، با مرگ 60 تن از جمله 45 گروگان و 56 زخمي به پايان رسيد.
به گزارش خبرگزاري ها، عصر يكشنبه حدود 20 تروريست مسلح به بازار بورس شهر بغداد يورش بردند، اما با مقاومت نيروهاي امنيتي دولت عراق مواجه شدند. تروريست ها كه لباس غيرنظامي به تن داشتند، پس از اين ناكامي و به هنگام فرار، خودروهاي خود را در مجاورت كليسايي در محله «الكراده» بغداد، متوقف و آنها را منهدم كردند و سپس، وارد اين كليسا، كه «سيده النجاه » نام دارد، شدند. افراد مسلح در اين مرحله تعدادي از مسيحيان در حال نيايش را به گروگان گرفتند. با تنگ شدن حلقه محاصره و پرواز هلي كوپترهاي عراقي و آمريكايي بر فراز كليسا، درگيري ميان نيروهاي امنيتي و تروريست ها شديدتر شد و شدت عمل طرفين با پرتاب گاز اشك آور و نارنجك بالا گرفت. در نتيجه اين درگيري شديد، كه چهار ساعت به طول انجاميد، 45 گروگان، هفت نيروي پليس و هشت تروريست كشته شدند. سازمان القاعده و يك شاخه عراقي آن تحت نام «دولت اسلامي» مسئوليت اين عمليات را برعهده گرفت. در زمان گروگانگيري، يك عنصر وابسته به القاعده، طي تماس تلفني با شبكه تلويزيون محلي «البغداديه» عراق، خواستار آزادي زندانيان عضو القاعده در عراق و مصر شد. گروه القاعده همچنين، بيانيه اي خطاب به دولت مصر صادر كرد و براي اعضاي القاعده كه در اين كشور زنداني هستند، 84 ساعت به دولت قاهره فرصت داد. واتيكان و دولت ايتاليا گروگانگيري در كليساي بغداد را محكوم كردند. «علي ابراهيم»، يك فرمانده پليس در بغداد، رسما پايان عمليات در ماجراي گروگانگيري فوق را اعلام كرد. با اين حال، در مورد دستگير شدن و يا نشدن همه تروريست هاي مسلح فعال در عمليات گروگانگيري، گزارش دقيقي نرسيده است. حتي تعداد آنها نيز در گزارش هاي مختلف، از حداقل 9 نفر تا حداكثر 02 تن در نوسان بوده است.
براساس گزارشات تكميلي، عمليات گروگانگيري در حالي انجام شد كه در كليساي ياد شده مراسم عروسي در حال برگزاري بود و مهاجمان همه افراد حاضر در كليسا (130 نفر) را كه بيشترشان زن و كودك بودند، به گروگان گرفتند. براساس گزارش ديگري از شبكه تلويزيوني سي ان ان، گروگانگيري در اين كليسا دست كم 65 زخمي نيز برجا گذاشت.
در اين عمليات، هفت واحد نظامي ارتش اشغالگر آمريكا نيز شركت داشتند. اين اقدام آمريكا مغاير قرارداد امنيتي بغداد-واشنگتن است، زيرا آنها حق مشاركت در عمليات نظامي در خاك عراق را ندارند.
ادامه مداخله رياض در امور عراق
به گزارش خبرگزاري فرانسه، «سعود الفيصل»، وزير خارجه عربستان، با ناديده گرفتن مخالفت كردها و شيعيان عراق با طرح «عبدالله بن عبدالعزيز»، شاه عربستان، مدعي شد كه رهبران عراقي با طرح عبدالله موافقت كرده اند.
شاه عربستان اخيرا طي پيامي خطاب به ملت عراق، از گروه هاي سياسي اين كشور خواسته بود به رياض بروند تا در مورد خروج از بحران جاري و تشكيل دولت جديد به راه حلي برسند. اين مداخله آشكار رياض در امور داخلي عراق، با مخالفت گروه هاي عراقي مواجه شد و فقط «اياد علاوي»، رهبر فهرست «العراقيه» از طرح عبدالله استقبال كرده است. راديو «صوت العراق»، ضمن اشاره به اين طرح عربستان، اعلام كرد كه رياض به دنبال ايجاد گروهي مشابه « 41 مارس» لبنان در عراق است. اين گروه موضعي مخالف مقاومت و حزب الله را در لبنان هدايت مي كند.
ائتلاف «دولت قانون» تحت رهبر ي«نوري مالكي» اعلام كرد كه طرح سعودي ها، شرايط را در عراق پيچيده تر مي كند. «عدنان سراج» از رهبران ائتلاف فوق گفت، نياز به طرح عربستان نيست، چون عراقي ها به حل بحران نزديك شده اند. «سامي العسكري» از ديگر رهبران ائتلاف دولت قانون هم گفت كه عربستان اصولا رويه بي طرفي در قبال گروه هاي عراقي را رعايت نكرده و مقابل مالكي و ائتلاف دولت قانون موضع منفي داشته است. بسياري از كارشناسان، برنده شدن ائتلاف العراقيه در عراق را حاصل دلارهاي نفتي عربستان و كمك هاي پشت پرده رياض به عشاير سني عراق در ماه هاي قبل از انتخابات پارلماني 61 اسفند مي دانند.

 



آغاز انتخابات ميان دوره اي در آمريكا

سرويس خارجي-
مردم آمريكا براي انتخاب 435 نماينده مجلس، 37 سناتور و 36 فرماندار ايالتي امروز به پاي صندوق هاي رأي مي روند.
اين انتخابات درحالي برگزار مي شود كه ميزان رضايت از حزب حاكم آمريكا به كمترين ميزان در 100 سال اخير رسيده است. «باراك اوباما» رئيس جمهور آمريكا كه حزب دموكرات را نمايندگي مي كند، دو سال پيش با شعار «تغيير» توانست آراي مردم را به خود جلب كند، اما ناتواني وي در عمل به وعده هايش باعث شده است امروز مردم آمريكا نسبت به حزب دموكرات بي اعتنا باشند.
بر اساس آخرين نظرسنجي هاي انجام شده، دموكرات ها اكثريت كنوني خود را در مجلس نمايندگان از دست خواهند داد. در مجلس سنا نيز دموكرات ها اگرچه با كاهش كرسي ها مواجه مي شوند، اما همچنان با دو تا سه كرسي حزب برتر خواهند بود.
روزنامه انگليسي گاردين چند روز پيش فضاي حاكم بر آمريكا در آستانه اين انتخابات را فضاي ترس و وحشت توصيف كرد و نوشت: «هيچ گاه فضاي برگزاري انتخابات در آمريكا همچون فضاي حاكم سال جاري ميلادي اين كشور نبوده است. درحالي كه دو سال پيش بسياري از رأي دهندگان آمريكايي در چنين روزهايي پيروزي «باراك اوباما» به عنوان رئيس جمهور آمريكا را در فضايي آكنده از خوشبيني جشن مي گرفتند، هم اكنون «عصر ترس و وحشت» در اين كشور آغاز شده است.»
براساس نظرسنجي هاي انجام شده، مشاركت مردمي در اين انتخابات افت محسوسي خواهد داشت و اين درحالي است كه هر دو حزب براي جلب نظر نمايندگان در ولخرجي سنگ تمام گذاشته اند؛ به طوري كه رسانه هاي آمريكايي اخيراً از ركوردشكني آگهي هاي تلويزيوني در اين دوره از انتخابات خبر دادند.

 



مذاكرات پنهاني كرزاي با 4 رهبر طالبان

يك منبع آگاه در كابل از مذاكرات پنهاني رئيس جمهوري افغانستان با چهار تن از رهبران طالبان خبر داد.
«احمد سعيدي» كارشناس مسائل سياسي اهل افغانستان گفت، «حامد كرزاي»، رئيس جمهور اين كشور با «مولوي كبير»، «مولوي صدر اعظم»، «انور الحق مجاهد»، و مولوي ابراهيم» كه 10 روز قبل به وسيله هلي كوپتر از پاكستان به افغانستان انتقال يافتند، به طور پنهاني مذاكره كرد. سعيدي افزود، يكي از مقامات دولتي افغانستان با خودرو و تعدادي محافظ به شهر مرزي «جلال آباد» رفته و از آنجا نيز به پاكستان سفر كرد و افراد ياد شده را توسط هلي كوپتر به كابل منتقل كرد.
سعيدي از افشاي نام اين مقام دولتي افغان خودداري كرد.
تحليلگر افغان افزود: اين افراد با كرزاي ملاقات و در مورد صلح ميان طالبان و دولت با وي گفت وگو كردند.
سعيدي افزود: آمريكايي ها حاضر نيستند با «جلال الدين حقاني» و «ملاعمر» مذاكره كنند و اين دو نفر در ليست سياه قرار دارند.
كارشناس مذكور در مورد موفقيت و دستاورد اين مذاكرات گفت: مولوي كبير از موقعيت بالايي در ميان قوم «زدران» برخوردار است و اين گونه مذاكرات، بي تاثير نيست. اما تأثير آن فقط در بخش شرقي افغانستان خواهد بود.
خبر ديگر اينكه به گفته منابع آمريكايي، نيروي هوايي اين كشور روزانه 40 فروند هواپيماي بدون سرنشين را در فضاي افغانستان پرواز مي دهد. پرواز اين هواپيماها كه حدود 15 كيلومتر ارتفاع مي گيرند، تا 24 ساعت مي تواند ادامه يابد.

 



سفر مدودف به جزاير كوريل خشم ژاپن را برانگيخت

وزارت خارجه ژاپن با احضار سفير روسيه به سفر رئيس جمهور اين كشور به جزاير مورد مناقشه اعتراض كرد.
به گزارش خبرگزاري «رويتر»، سفر «ديميتري مدودف»، رئيس جمهور روسيه به جزاير مورد مناقشه «كوريل» خشم توكيو را برانگيخت.
وزارت خارجه ژاپن بلافاصله پس از انتشار خبر اين سفر، سفير روسيه را احضار و مراتب اعتراض خود را به وي اعلام كرد.
وزير خارجه ژاپن با ابراز تأسف نسبت به اين اقدام روس ها گفت: سفر «مدودف» به اين جزاير باعث تحريك احساسات مردم و مقامات ارشد ژاپن شده است.
سفير احضار شده روسيه اما در واكنش به اين اعتراض تصريح كرد: اين يك موضوع داخلي براي روسيه محسوب مي شود و از توكيو مي خواهد با خونسردي به اين موضوع بپردازد.
گفتني است اين براي نخستين باري است كه يك مقام ارشد روسي به جزاير كوريل سفر مي كند اما رد و بدل شدن اظهارات اعتراضي بين مقامات دو كشور بارها روي داده است. جزاير كوريل كه در شمال جزاير «هوكايدو» ژاپن قرار دارد، در پايان جنگ جهاني دوم توسط شوروي تصرف و اكنون نيز توسط روس ها اداره مي شود. توكيو اعلام كرده اين جزاير متعلق به ژاپن است و اجازه تملك آن توسط هيچ كشوري را نخواهد داد.
«نائوتو كان» نخست وزير ژاپن نيز با حضور در پارلمان اين كشور به سفر مدودف واكنش نشان داد. «كان» گفت از آنجايي كه توكيو موضع خود را درباره جزاير كوريل بارها به طور رسمي اعلام كرده است، سفر رئيس جمهور روسيه به آنجا بسيار تأسف بار است.
گفتني است، «مدودف» با حضور چهار ساعته خود در جزاير كوريل اقدام به گردش و گرفتن چند عكس يادگاري كرد. بسياري از تحليلگران معتقدند سفر «مدودف» به جزاير كوريل باعث لطمه خوردن به روابط دو كشور شده است.

 



تجمع مردم فلسطين مقابل دفتر سازمان ملل به محاصره غزه پايان دهيد

سرويس خارجي-
صدها فلسطيني دراعتراض به محاصره طولاني غزه درمقابل دفتر نمايندگي سازمان ملل در غزه تظاهرات كردند.
صدها فلسطيني ساكن غزه طي تظاهراتي مقابل دفتر نمايندگي سازمان ملل خواستار مداخله محافل بين المللي براي لغوكامل محاصره نوار غزه شدند.
شركت كنندگان دراين تظاهرات درحالي كه شعارهاي ضد اسرائيلي سرمي دادند پرچم هاي فلسطين و پارچه نوشته هايي با مضمون محكوميت محاصره نوار غزه در دست داشتند.
نمايندگان سازمان هاي جامعه مدني درچهره هاي دانشگاهي و فرهيختگان فلسطيني كه دراين تظاهرات شركت داشتند از جامعه بين الملل خواستند تا رژيم صهيونيستي را به منظور لغو محاصره غزه و متوقف كردن مصادره زمين هاي فلسطينيان و شهرك سازي دركرانه باختري و يهودي سازي شهرقدس و مسجدالاقصي تحت فشار قراردهد.
تظاهركنندگان اظهار داشتند، پيام ما به جهانيان اين است كه درنوار غزه ملتي زندگي مي كند كه به رغم محاصره و ويرانگري و اشغالگري دشمن صهيونيستي از روحيه و اراده مقاومت و پايداري برخوردار است.
در همين رابطه يك پژوهشگر امنيت داخلي رژيم صهيونيستي با اشاره به محاصره نوار غزه كه نتوانسته حماس را تضعيف كند اظهارداشت، اكنون نوار غزه به كانون سرخوردگي هاي اسرائيل و محاصره ديپلماتيك آن درسطح بين المللي تبديل شده است.
وي افزود: اسرائيل روز به روز با مشكلات و بحران هاي جدي تري در سطح داخلي و بين المللي مواجه مي شود و روند سياسي سازش ميان اسرائيل و تشكيلات هم با بن بست سياسي مواجه شده است.
اسامه همدان از رهبران جنبش حماس نيز گفت، تلاش دولت مصر براي نجات مذاكرات به بن بست رسيده و برگزاري هرگونه كنفرانس بين المللي در اين زمينه وقت تلف كردن است.
وي افزود، روند سازش از مدت ها قبل مرده است و هرگونه تلاشي براي دميدن روح تازه دركالبد آن بيهوده است.
از سوي ديگر عمرو موسي دبيركل اتحاديه عرب نيز اظهار داشت،عاقلانه نيست كه طرف فلسطيني گرفتار مذاكرات بي نتيجه شود و در دايره صلحي بچرخد كه مانعي بر سرراه تحقق حقوق فلسطينيان است.
ساير رويدادها
¤ منابع رژيم صهيونيستي اعلام كردند كه آنكارا درصدد است روابط خود با تل آويو را به طور كامل قطع كند.
¤ دبيركل سابق جبهه امل اسلامي اردن گفت، دولت حسني مبارك بزرگ ترين ضربات را بر پيكر ملت فلسطين وارد مي كند.
¤ دولت مادريد با اعطاي مصونيت به رئيس سابق سرويس هاي اطلاعات داخلي رژيم صهيونيستي (شاباك) پيش از سفرش به اين كشور مخالفت كرد.

 



خانم روسف جانشين داسيلوا در برزيل شد

«ديلما روسف» نامزد مورد حمايت رئيس جمهور برزيل با كسب 56 درصد از آرا نخستين رئيس جمهور زن در تاريخ برزيل شد.
به گزارش خبرگزاري ها، «روسف» اقتصاددان 62 ساله برزيل و نامزد مورد حمايت «لولا داسيلوا»، رئيس جمهور فعلي اين كشور با كسب بيش از 56 درصد از آراء در دور دوم انتخابات رياست جمهوري پيروز اين ميدان شد.
«روسف» به عنوان نماينده حزب حاكم كارگر برزيل در اين انتخابات شركت كرد.
نخستين زن رئيس جمهور در تاريخ برزيل پس از اعلام نتايج رسمي از سوي هيئت انتخاباتي اين كشور آمريكاي لاتين در انظار عمومي ظاهر شد و از «داسيلوا» به خاطر پيروزي در اين انتخابات قدرداني كرد.
خانم «روسف» گفت: خوشحالي امروزش به خاطر پيروزي و غم و اندوهش به خاطر خروج «داسيلوا» از قدرت است. وي بر ادامه راه رئيس جمهور برزيل تاكيد كرد و افزود: به ادامه راه وي افتخار مي كند و تصميم دارد سياست هاي او را سرلوحه سياست هاي خود قرار دهد..
«خوزه سرا» 68 ساله از حزب سوسيال دموكرات نيز در اين انتخابات كه با مشاركت 136 ميليون نفر از جمعيت 201 ميليوني برزيل برگزار شد تنها موفق به كسب 44 درصد از آرا شد.
براساس اين گزارش خانم «روسف» از اول ژانويه (11 ديماه) به عنوان جانشين «داسيلوا» مسئوليت خود را در بزرگترين اقتصاد آمريكاي لاتين آغاز مي كند.
گفتني است، خانم «روسف» در دوران ديكتاتوري طولاني مدت برزيل سابقه مبارزاتي داشته و حتي شكنجه و زنداني شده است.
وي پس از پيوستن به حزب كارگر برزيل در سال 2002 وارد كابينه «داسيلوا» شد و به عنوان وزير انرژي فعاليت هاي خود را ادامه داد. «روسف» در سال 2005 نيز به عنوان رئيس دفتر رئيس جمهور معرفي شد.

 



تجمع گسترده مخالفان جنگ مقابل پايگاه دريايي انگليس

صدها تن از مخالفان جنگ و فعالان مدني با تجمع مقابل پايگاه دريايي انگليس نسبت به سياست هاي جنگ طلبانه دولت اعتراض كردند.
به گزارش ايرنا، اعضا و طرفداران سازمان غيردولتي «تي پي» به همراه سازمان مبارزه براي خلع سلاح اتمي (سي ان دي) انگليس ديروز (دوشنبه) مقابل پايگاه دريايي بندر «پلي موث» واقع در جنوب غرب انگليس تجمع كردند.
تجمع كنندگان دست نوشته هايي در اعتراض به سلاح هاي اتمي انگليس و طرح ويژه دولت اين كشور براي به روزرساني زيردريايي هاي اتمي مسلح به موشك هاي ترايدنت در دست گرفته و راه هاي ورود به اين پايگاه را براي چند ساعت مسدود كردند.
براساس اين گزارش، گروهي از معترضان نيز با تشكيل زنجيره هاي انساني در جاده هاي منتهي به اين پايگاه خواستار توقف فعاليت هاي نظامي- اتمي در اين بندر شدند.
گفتني است بيش از 250 هزار نفر از مردم انگليس در اين منطقه ساكن هستند و استقرار تجهيزات اتمي در آن را خطري جدي براي خود تلقي مي كنند. تظاهركنندگان با اعتراض به بي توجهي مقامات لندن به خواسته هاي مردم از اينكه هزينه هاي تأسيس و نگهداري اينگونه پايگاه هاي نظامي از محل ماليات هاي مردمي تامين مي شود ابراز نگراني و تأسف كردند. آنها همچنين خواستار بازگرداندن نظاميان از افغانستان شدند.
از سوي ديگر، گزارش شده اعتراضات مشابهي نيز از سوي فعالان صلح و مخالفان تسليحات هسته اي مقابل پايگاه دريايي «فاسلين» واقع در غرب «اسكاتلند» برگزار شده است.
اين پايگاه كه در غرب اسكاتلند واقع شده محل استقرار چهار زيردريايي اتمي انگليسي است.

 



در واكنش به حادثه اسلامبول اردوغان : نمي گذاريم تروريست ها نظم كشور را به هم بزنند

نخست وزير تركيه نسبت به اقدامات تروريستي در اين كشور هشدار داد و برهم زنندگان نظم را تهديد به مجازات بسيار سخت كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، «رجب طيب اردوغان» در واكنش به حمله انتحاري عليه نيروهاي پليس اين كشور در اسلامبول كه به زخمي شدن 32تن از جمله 17غيرنظامي و 15افسر پليس منجر شد اظهار داشت: ما در برابر آنهايي كه به دنبال برهم زدن اوضاع داخلي تركيه هستند و مي خواهند آرامش، امنيت و استقلال اين كشور را از بين ببرند به هيچ وجه نرمش از خود نشان نخواهيم داد.
وي تصريح كرد: اين گونه حملات به طور قطع موجب توقف اهداف مربوط به توسعه و ايجاد شرايط برادري و يكپارچگي تركيه نخواهد شد.
اردوغان كه در شهر «ماردين» حضور داشت طي سخناني با اشاره به اينكه تركيه مصمم به پيشرفت و توسعه است، ايستادگي قاطع و يكپارچه ملت را در برابر اعمال تروريستي خواستار شد.
نخست وزير تركيه خاطرنشان كرد: ما با هم و در عين حال يك تن و يكپارچه هستيم و تا وقتي اين يكپارچگي ها برقرار باشد، اين گونه اعمال تاثيري در وحدت مردم تركيه نخواهد داشت.
از سوي ديگر، «عبدالله گل» رئيس جمهور تركيه با محكوم كردن اين حمله انتحاري متذكر شد: هدف اين حمله، نشانه گرفتن وحدت و همبستگي در جامعه تركيه بوده است، اما همه گروههاي جامعه با وجود اختلاف عقايد سياسي، بايد در برابر اين گونه اقدامات كه امنيت و ثبات كشور را هدف قرار مي دهد، يكپارچه باشند و ايستادگي كنند.
اين در حالي است كه بسياري از كشورهاي جهان، انفجار انتحاري در ميدان «تقسيم» اسلامبول را به عنوان يك اقدام تروريستي محكوم كردند.
از سوي ديگر، تاكنون هيچگونه سازمان يا گروه، مسئوليت انفجار اسلامبول را به عهده نگرفته اند، اما صاحبنظران سياسي اين اقدام تروريستي را متوجه نيروهاي ضد دولتي پ ك ك كه از حمايت رژيم صهيونيستي برخوردار هستند، كردند.

 



براي صرفه جويي در هزينه ها فرانسه و انگليس به طور مشترك درعمليات نظامي شركت مي كنند

سرويس خارجي-
دولت هاي فرانسه و انگليس در راستاي طرح صرفه جويي اقتصادي امروز طي قراردادي هزينه هاي نظامي خود را با يكديگر تقسيم مي كنند.
به گزارش خبرگزاري ها، براساس اين قرارداد كه امروز درلندن به امضاي «نيكلا ساركوزي» رئيس جمهور فرانسه، «ديويد كامرون» نخست وزير انگليس مي رسد، نيروهاي نظامي دو كشور درعمليات مشترك شركت مي كنند.
به نوشته ديلي تلگراف، اين قرارداد دفاعي محدوديت ندارد و شامل تمامي حوزه ها از همكاري اطلاعاتي تا آموزش نيرو مي شود.بحران بدهي ها، كسري بودجه و ناتواني كشورهاي غربي در افزايش رشد اقتصادي خود لندن و پاريس را وادار به امضاي اين قرارداد كرده است.
جالب اينكه 45درصد كل بودجه نظامي اروپا متعلق به دو كشور فرانسه و انگليس است و دو كشور 55 درصد نيروهاي آماده به خدمت اروپا را تامين مي كنند. همچنين 70درصد پروژه هاي تحقيقاتي و تكنولوژيك نظامي قاره اروپا در فرانسه و انگليس انجام مي شود.
نكته حائز اهميت در اين قرارداد توجه به «پيمان دفاعي و امنيتي» اروپا (ESDP) است كه دولت فرانسه از سال ها پيش با هدف انفكاك امنيتي اروپا از آمريكا درپي آن است. اگراين پيمان به صورت كامل اجرا شود، سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) به شدت تضعيف شده و در آستانه انحلال قرار خواهد گرفت. مي توان قرارداد امروز فرانسه و انگليس را گام مهمي در اين راستا ارزيابي كرد.
اعتصاب چهار روزه كادر پرواز در فرانسه
اتحاديه بزرگ خلبانان، مهمانداران و كادر پروازي شركت هاي هواپيمايي فرانسه اعلام كرد كه اعضاي اين اتحاديه در اعتراض به افزايش ماليات برحقوق خود چهار روز اعتصاب مي كنند. اين اعتصاب كه 14 تا 17 آبانماه انجام مي شود، خسارات سنگيني به سيستم حمل و نقل هوايي فرانسه وارد خواهد كرد.

 



در يك نگاه

نام كشور: جمهوري فدرال برزيل
نام پايتخت: برازيليا (جمعيت: بيش از 2 ميليون نفر)
جمعيت: 201ميليون نفر
زبان: پرتغالي
برزيل يك جمهوري با 26 ايالت و منطقه فدرال است. كشاورزي بخش عمده و اصلي اقتصاد رو به رشد اين كشور آمريكاي جنوبي را تشكيل مي دهد. محصولات كشاورزي به تنهايي 8 درصد توليد ناخالص داخلي برزيل را به خود اختصاص داده است. در حال حاضر اين كشور بزرگترين توليدكننده نيشكر، قهوه و ميوه هاي گرمسيري در جهان است و علاوه بر داشتن ذخاير نفتي، يكي از معدود كشورهاي صاحب فناوري اتمي است.
اين كشور از شمال به كلمبيا، ونزوئلا، گويان و اقيانوس اطلس، و از جنوب به آرژانتين، اروگوئه وصل مي شود. «سائوپائولو» نام بزرگترين شهر برزيل است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14