(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 11 آبان 1389- شماره 19779

كوتاه اقتصادي
معاون وزير نيرو: ضرايب قيمت آب منطقه اي است
صنايع غذايي افزايش قيمت نخواهند داشت
انتقال 1000 كارمند وزارت راه به اصفهان
شكايت از افزايش قيمت ها با كد رهگيري قابل پيگيري است
درخواست نماينده ويژه نخست وزير شركت هاي ايراني در پروژه هاي توسعه اي عراق مشاركت كنند
معاون وزير نفت: ظرفيت توليد نفت و گاز كشور افزايش مي يابد
در شانزدهمين نمايشگاه الكامپ 32 دستگاه دولتي خدمات الكترونيكي ارائه مي دهند
بسته حمايتي گندم، آرد و نان نهايي شد
درخواست مجوز اپراتور چهارم روي ميزدولت
آمادگي ثبت احوال و مركز آمار براي احراز هويت سرپرستان جامانده



كوتاه اقتصادي

¤ عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس با تأكيد بر اينكه 10 هزار ميليارد تومان از مطالبات معوق بانكي وصول شده است، گفت: هم اكنون حجم مطالبات معوق 40 هزار ميليارد تومان است.
¤ عمليات اجرايي 8 طرح فولادي در شش ماهه اول سال جاري نسبت به شش ماهه دوم سال گذشته از رشد چشمگيري برخوردار بوده است.مدير عامل شركت ملي فولاد با اعلام اين خبر گفت: ميزان پيشرفت طرح هاي استاني فولاد در انتهاي شهريور ماه امسال در بخشهاي احياي مستقيم و فولادسازي به ترتيب 07/55 درصد و
66/14 درصد و پيشرفت كل نيز به 98/31 درصد رسيد.
¤ صادرات محصولات معدني طي 6 ماهه منتهي به شهريور ماه سال جاري، به 3 ميليارد و 586 ميليون دلار رسيد كه نسبت به مدت مشابه سال قبل بيش از 39 درصد افزايش پيدا كرده است.
¤ مدير عامل بانك مسكن گفت: بانك مسكن در حال حاضر برنامه اي براي افزايش تسهيلات خريد مسكن ندارد.
¤ دبير سنديكاي صنايع كنسرو ايران در واكنش به افزايش قيمت برخي محصولات صنايع غذايي به ويژه كنسرو گفت: هيچگونه افزايش قيمت قانوني در مورد محصولات كنسروي صورت نگرفته و متخلفين به مراجع قانوني معرفي خواهند شد.
¤ براي نخستين بار در ايران، خدمات حقيقي بانكداري همراه، بعنوان ابزاري نوين در صنعت بانكداري و پرداخت الكترونيك كشور، با قابليت انجام خدمات بانكي از طريق تلفن همراه در هر لحظه و هر كجا به مشتركين ايرانسل عرضه شد.به گزارش روابط عمومي ايرانسل، با استفاده از خدمات بانكداري همراه ايرانسل، تمامي مشتركين سيم كارت هاي اين اپراتور كه داراي يكي از كارت هاي بانكي عضو شبكه شتاب بوده و رمز اينترنتي كارت بانكي خود را دريافت نموده اند، مي توانند با استفاده از گوشي تلفن همراه خود و بدون نياز به نصب هرگونه نرم افزار و يا اعمال تنظيمات خاص در آن، از خدمات بانكداري همراه ايرانسل استفاده كنند.
¤ بانك مركزي در پي درخواست رئيس مجلس شوراي اسلامي، جريمه 6 درصدي مشتريان بدحساب براساس آئين نامه وصول مطالبات سر رسيد گذشته، معوق و مشكوك الوصول مؤسسات اعتباري را ملغي اعلام كرد.
¤ بااستقبال مردم كليه سهام عرضه شده بانك پاسارگاد در روز دوم پذيره نويسي در شعبه هاي بانك پاسارگاد و فرابورس به اتمام رسيد.در روز اول پذيره نويسي 23 هزار نفر سهام بانك راخريداري كردند و در روز دوم 18 هزار نفر ديگر خريدار سهام پاسارگاد شدند كه در مجموع بيش از 40 هزار نفر در پذيره نويسي شركت كردند.خسرو رفيعي، مشاور مدير عامل و مدير روابط عمومي بانك پاسارگاد، ضمن اعلام اين خبر گفت: سرمايه بانك از 700/7 ميليارد ريال با سلب حق تقدم خريد سهام از سهامداران قبلي و صدور سهام جديد از مبلغ 700/7 ميليارد ريال به مبلغ 100/23 ميليارد ريال افزايش يافت.
¤ مشتريان بانك صادرات ايران مي توانند از طريق صداي سپهر اقساط تسهيلات خود را پرداخت نمايند.به گزارش روابط عمومي بانك صادرات ايران اين بانك در راستاي ارتقاي كيفي خدمات، جلب رضايت مشتري و همچنين تسهيل و تسريع در ارايه خدمات بانكي، نسبت به راه اندازي سيستم مكانيزه دريافت اقساط تسهيلات از طريق صداي سپهر (09602) نموده است.

 



معاون وزير نيرو: ضرايب قيمت آب منطقه اي است

معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا با اعلام خبر اعمال ضرايب قيمتي متناسب با كيفيت در بسته قيمتي آب هدفمندسازي يارانه ها گفت: ضرايب قيمتي آب براي هر منطقه از كشور متفاوت خواهد بود.
محمدرضا عطارزاده در گفت وگو با مهر گفت: بسته آب در قانون هدفمند كردن يارانه ها بر قيمت متمركز شده كه البته كنار آن، موارد ديگري نيز پيش بيني شده است، در اين ميان، قرار بر اين است كه ضرايب قيمتي براي هر منطقه از كشور، بسته به كيفيت آب آن منطقه اعمال شود.
معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا افزود: هم اكنون كارگروه طرح تحول اقتصادي با مشاركت وزارت نيرو، در حال تعيين اين ضرايب در بسته قيمتي آب قانون هدفمند كردن يارانه ها است.
وي تصريح كرد: اين ضرايب به گونه اي تعيين خواهد شد كه نوع و كيفيت تامين آب در آن دخيل باشد، چرا كه آب در مناطق مختلف، كيفيت هاي مختلفي دارد و نمي توان همان قيمتي را براي آب در مناطقي اعمال كرد كه كيفيت آنها اندكي كمتر از كيفيت آب برخي شهرها است.
به گفته عطارزاده، البته متوسط قيمت تمام شده آب در كشور تعيين خواهد شد و براساس آن تغييراتي صورت مي گيرد، اما قانون به وزارت نيرو اجازه داده است كه در نقاطي كه كيفيت آب بالا يا پايين تر است، ضرايبي را بر روي قيمت اعمال كند.

 



صنايع غذايي افزايش قيمت نخواهند داشت

دبير كل كانون انجمن هاي صنايع غذايي ايران با بيان اينكه افزايش قيمتي در مورد محصولات غذايي صورت نخواهد گرفت، گفت: هيچ گونه افزايش قيمت هماهنگ شده اي در خصوص توليدات صنايع غذايي مرتبط با طرح هدفمند شدن يارانه ها صورت نگرفته است.
ابوالحسن خليلي در گفت وگو با خبرگزاري فارس، تصريح كرد: طي چند ماه اخير قيمت جهاني مواد اوليه مورد نياز برخي صنايع غذايي از جمله غلات افزايش ناگهاني داشته كه اين مسئله تا حدي در توليد صنايع داخلي وابسته به محصولات وارداتي نيز تأثيرگذار بوده است.
وي با اشاره به رشد شديد قيمت جهاني برخي مواد غذايي در سال هاي 86 و 87 اظهار داشت: اين موضوع تا حدي بر قيمت توليد صنايع غذايي تأثيرگذار بود ولي با آرام شدن بازار جهاني، قيمت فروش در داخل نيز متعادل شد.
خليلي ادامه داد: طي هفته گذشته بازار جهاني صنايع غذايي با آرامش روبرو شد كه اميدواريم اين مسئله به زودي در قيمت توليد و فروش صنايع داخلي نيز تأثيرگذار باشد.
دبير انجمن هاي صنايع غذايي در خصوص احتمال افزايش قيمت برخي محصولات غذايي در آستانه هدفمند شدن يارانه ها نيز گفت: هيچ گونه افزايش قيمت هماهنگ شده اي به دليل اجراي طرح هدفمندي يارانه ها در صنعت غذا اتفاق نيفتاده و توليد كنندگان سعي دارند شرايط مناسب را براي اجراي اين طرح فراهم كنند.
وي تأكيد كرد: هيچ افزايش قيمتي در فضاي رواني هدفمند كردن يارانه ها در صنايع غذايي نيز صورت نگرفته و اگر مواردي در سطح عرضه وجود دارد به دليل برخي سودجويي ها است.
خليلي با اشاره به خريد تضميني گندم از كشاورزان طي سال جاري گفت: به اين ترتيب افزايش قيمت جهاني گندم و آرد تأثير قابل توجهي در قيمت خريد مواد اوليه صنايع غذايي كشور نداشته است.
وي در مورد شكر، دانه هاي خام و دانه هاي روغني كه مرتبط با قيمت هاي جهاني هستند نيز گفت: در اين زمينه طي سه ماه گذشته 30 درصد افزايش قيمت جهاني اتفاق افتاده كه به منظور جلوگيري از تأثير اين افزايش قيمت دربهاي تمام شده توليدات داخلي، دانه هاي روغني از كشاورزان با قيمتي بالاتر از قيمت تضميني خريداري مي شود.

 



انتقال 1000 كارمند وزارت راه به اصفهان

استاندار اصفهان در قالب مسكن مهر، تعدادي خانه به كاركنان منتقل شده از تهران به اصفهان واگذار مي كند.
عبدالعلي صاحب محمدي رئيس كارگروه ويژه انتقال وزارت راه و ترابري با اشاره به روند خروج وزارت راه و ترابري از تهران؛ گفت: در حال حاضر آن دسته از كارمندان وزارت راه و ترابري كه خود متمايل به خروج از تهران هستند، پس از سپري كردن روند قانوني انتقال در كوتاه ترين زمان ممكن به سوي شهرهاي مورد نظر خود هدايت مي شوند.
وي انتقال عمومي وزارت راه و ترابري را مربوط به مرحله دوم انتقال ها دانست و تصريح كرد: پس از مطرح شدن موضوع خروج دستگاه هاي دولتي از تهران، وزارت راه و ترابري آمادگي خود براي اين كار را به دولت اعلام كرد.
معاون وزير راه و ترابري با بيان اينكه نظر اين وزارتخانه بر اين است كه بايد انتقال به صورت متمركز انجام شود، تصريح كرد: بنابراين نظر، اگر قرار است انتقالي صورت گيرد بايد به صورت كلي اين اتفاق بيافتد.
رئيس كارگروه ويژه انتقال وزارت راه و ترابري با تاكيد بر اينكه به صورت معمول نمي توان به يكباره انتقال كلي را انجام داد، اظهار داشت: نمي توان وزارت راه را با تمام كاركنانش به صورت يكباره به جاي ديگري منتقل كرد؛ بنابراين سياست گذاري به گونه اي اتخاذ شد كه مشخص شود اين وزارتخانه در چه نقطه اي استقرار پيدا كند.
صاحب محمدي گفت: در ابتدا سازمانها و شركتهاي وزارت راه و ترابري كه مستعدتر و آماده تر هستند، شناسايي شده و منتقل مي شوند.
وي با اشاره به انتقال معاونت آموزش و تحقيقات به عنوان اولين معاونت مورد هدف وزارت راه و ترابري، تصريح كرد: اين معاونت به همراه موسسات آموزشي و پژوهشي زير مجموعه وزارت راه و ترابري به كارگروه انتقال-مستقر در نهاد رياست جمهوري - اعلام شد و مصوبات مورد نياز از اين كارگروه دريافت شد.
معاون وزير راه و ترابري با اعلام اينكه ساختمان مشخص شده براي انتقال اين معاونت در فولادشهر اصفهان است، گفت: پس از دريافت مصوبات درخصوص استقرار در اين محل، كارگروه انتقال وزارت راه و ترابري در حال پيگيري براي تحويل گرفتن ساختمان است و پس از آن كار انتقال انجام خواهد شد.
صاحب محمدي اعلام كرد: در پي اين انتقال با تمهيدات استاندار اصفهان تعدادي خانه در قالب مسكن مهر به كاركنان منتقل شده تحويل خواهد شد، اين در حالي است كه با خروج اين معاونت از تهران حدود 800 تا 1000 نفر از كاركنان وزارت راه نيز به خارج از تهران منتقل مي شود.
وي درباره خارج سازي ديگر زيرمجموعه هاي وزارت راه و ترابري گفت: با توجه به اينكه نمي خواهيم موضوع انتقال را به طور همزمان در چند سازمان و شركت پيگيري كنيم و در نهايت به نتيجه مطلوب نرسيم؛ بنابراين به صورت مرحله اي عمل شده و پس از اطمينان از انتقال هر زيرمجموعه به سراغ زير مجموعه بعدي خواهيم رفت.

 



شكايت از افزايش قيمت ها با كد رهگيري قابل پيگيري است

رئيس شوراي اصناف كشور گفت: بعد از اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها، در اكثر موارد افزايش قيمت نخواهيم داشت اما شكايت هموطنان تا حصول نتيجه با كد رهگيري قابل پيگيري است.
قاسم نوده فراهاني در گفتگو با ايرنا، گفت: شوراي اصناف و وزارتخانه ها و نهادهاي ذيربط و دست اندركار بايد براي اجراي هرچه بهتر اين قانون به يك اجماع برسند تا به نحو احسن اين كار مهم عملي شود.
رئيس شوراي اصناف كشور افزود: ما يك وظيفه كلي در شوراي اصناف داريم و آن حمايت از حقوق مصرف كننده است و با توجه به اجراي تدريجي هدفمندسازي يارانه ها تعداد محدودي از كالاها قيمت واقعي پيدا مي كند كه نام آنها به اطلاع عموم خواهد رسيد.
فراهاني با بيان آنكه حصول اطمينان از اجراي مطلوب قانون، هدفمندسازي يارانه ها با جديت تمام نظارت و ارزشيابي خواهد شد، تصريح كرد: ما طرح تشديد بازرسي را از چند روز پيش به مرحله اجرا در آورديم و بطور گسترده در حال فعاليت هستيم تا از بروز هرگونه افزايش قيمت و بي ثباتي در اين بخش پيشگيري كنيم.
رئيس شوراي اصناف كشور ادامه داد: وظيفه ما كنترل و نظارت است و غير از مواردي كه بعدا به اطلاع مردم خواهد رسيد افزايش قيمت نخواهيم داشت و اگر چنانچه واحد صنفي تخلفي انجام دهد به تعزيرات حكومتي معرفي مي شود تا طبق قانون با آن برخورد شود.
فراهاني گفت: ارباب جرايد مي توانند در تبيين و اطلاع رساني جامع افكار عمومي را به سمت و سوي مطلوب هدايت كنند و با ايجاد آرامش سطح اميد را در جامعه افزايش دهند.
وي خاطرنشان كرد: هموطنان در صورت هرگونه تخلف و افزايش قيمت كاذب كالاها با شماره 124 تماس گرفته و كد رهگيري دريافت تا بتوانند تا حصول نتيجه موضوع را پيگيري كنند.

 



درخواست نماينده ويژه نخست وزير شركت هاي ايراني در پروژه هاي توسعه اي عراق مشاركت كنند

نماينده ويژه نخست وزير عراق از شركت هاي ايراني براي اجراي پروژه هاي ساخت واحدهاي مسكوني، پالايشگاه و فرودگاه در كشورش دعوت كرد.
سيدسلمان موسوي افزود: متأسفانه علي رغم تمايل شديد عراقي ها و توانمندي بسيار خوب ايراني ها، در حال حاضر شاهد حضور گسترده تر شركت هاي خارجي از كشورها و مناطق بسيار دورتر براي اجراي پروژه ها و سرمايه گذاري در نقاط مختلف عراق هستيم.
وي گفت: مقامات كشورش علاقه بسياري به مشاركت ايراني ها در احداث واحدهاي مسكوني، پالايشگاه، توسعه زيرساخت هاي حمل و نقلي و ساخت فرودگاه در بغداد دارند.
نماينده ويژه نخست وزير عراق با تأكيد بر ضرورت ايجاد صرافي هاي مشترك بين دو كشور و آمادگي كشورش براي اين موضوع از طرف ايراني درخواست كرد تا هر چه سريع تر اتاق بازرگاني ايران نسبت به ايجاد شبكه اي در عراق اقدام نمايد.
وي بر لزوم حضور شركت هاي ايراني در عراق تاكيد كرد و افزود: در بودجه سال 2011 براي اجراي پروژه توسط شركت هاي خارجي در عراق منابع زيادي در نظر گرفته شده است.
بابك افقهي معاون وزير بازرگاني و رئيس كل سازمان توسعه تجارت نيز در ديدار با هيئت عراقي متشكل از نماينده ويژه نخست وزير عراق گفت: نگاه جمهوري اسلامي ايران به عراق صرفاً به عنوان بازاري براي عرضه كالاهاي ايراني نيست، بلكه به دنبال انتقال دانش و صنعت و فناوري روز و اقلام مورد نياز مردم عراق هستيم.
وي با بيان اينكه شركت هاي ايراني آمادگي راه اندازي خطوط توليد تمام كالاهاي مورد نياز عراقي ها را دارند، افزود: شركت هاي فعال پيمانكار ايراني توانايي تامين زيرساخت هاي عراق با كمترين سود مورد نياز عراقي ها را دارند.
رئيس كل سازمان توسعه تجارت ايران از توانايي شركت هاي ايراني در زمينه ساختمان سازي، خطوط انتقال نيرو و نيروگاه، حامل هاي انرژي و سوخت خبر داد و گفت: ايران آمادگي كاملي براي مشاركت در بازسازي عراق و ايجاد زيرساخت هاي استان هاي اين كشور را دارد.

 



معاون وزير نفت: ظرفيت توليد نفت و گاز كشور افزايش مي يابد

معاون برنامه ريزي و نظارت بر منابع هيدروكربوري وزير نفت از توسعه ميدان هاي جديد با افزايش ذخاير نفتي و گازي ايران و تأثير آن بر ارتقاي ظرفيت توليد خبر داد.
محسن خجسته مهر در گفت وگو با شانا، ذخاير نفت و گاز ايران را قدرت اقتصادي كشور خواند و گفت: افزايش ذخاير نفت و گاز، قدرت چانه زني ما را در سطوح بين المللي ارتقا خواهد داد.
وي با بيان اين كه افزايش ذخاير نفت و گاز، سبب ظرفيت سازي در بخش هاي ياد شده مي شود، تصريح كرد: با اجراي توسعه ميدان هاي جديد، رقم افزايش ظرفيت توليد نفت و گاز اعلام خواهد شد.
خجسته مهر سياست وزارت نفت را احراز افزايش ذخاير كشور با رويكرد توليد ثروت اعلام كرد و گفت: برنامه هاي وزارت نفت امروزه به سمت افزايش ثروت كشور به پيش مي رود.
به گفته وي، ذخاير هيدروكربوري كشور براساس بررسي اكتشاف هاي جديد ميدان ها و مخزن هاي نفتي و گازي، همچنين مطالعه رويه هاي مربوط به ذخاير ثانويه ميدان ها بازنگري شده است و به طور حتم، افزايش ذخاير هيدروكربوري و گاز كشور جزء پتانسيل هاي قطعي به شمار مي آيد.
ذخاير هيدروكربوري كشور در پايان سال 87، معادل 01/137 ميليارد بشكه بود كه براساس بازنگري، در ابتداي سال 89 به 150ميليارد بشكه رسيده و ذخاير گاز كشور نيز از 29 تريليون مترمكعب در سال 1378 به 33 تريليون مترمكعب در ابتداي سال جاري افزايش يافته است.
معاون برنامه ريزي و نظارت بر منابع هيدروكربوري وزير نفت از تخصيص بودجه مطلوب به بخش اكتشاف در برنامه پنجم توسعه خبر داد و گفت: در سال هاي نخست برنامه پنجم، رويكرد اكتشاف تمركزكاري در مناطقي است كه بيشترين قطعيت اكتشاف را دارند.
خجسته مهر افزود: در برنامه پنجم پيش بيني شده است فعاليت هاي اكتشاف در سال هاي نخست در مناطقي كه بيشترين قطعيت را دارد، متمركز و عدم قطعيت ها به پايان برنامه منتقل شود، اين رويكرد در برنامه 20 ساله كشور نيز وجود خواهد داشت.
وي گفت: با كسب نتيجه مثبت از فعاليت اكتشافي، حجم فعاليت هاي مفيدي كه مي تواند ما را به نتيجه برساند، اضافه مي شود و اين به آن معناست كه وزارت نفت در رويكردي جديد، فعاليت هاي توصيفي را در بخش اكتشاف ارتقا داده است.
وي درباره بلوك هاي اكتشافي در كشور گفت: پيش بيني مي شود مناطق دست نخورده اكتشافي، اكتشاف هاي دست يافتني هستند كه در قالب بلوك هاي اكتشافي تعريف و در قالب قرارداد اكتشاف و توسعه، اجرايي مي شود.
خجسته مهر تصريح كرد: در مناطق دريايي كشور، پتانسيل هاي خيلي خوبي وجود دارد كه كار مطالعات برخي از آنها انجام شده و برخي در حال انجام است.

 



در شانزدهمين نمايشگاه الكامپ 32 دستگاه دولتي خدمات الكترونيكي ارائه مي دهند

معاون نوسازي و تحول اداري معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور گفت: 32 دستگاه دولتي در شانزدهمين نمايشگاه بين المللي «ايران الكامپ 1389» شركت مي كنند.
احمد بزرگيان در يك نشست خبري كه با حضور رئيس سازمان نظام صنفي رايانه اي و قائم مقام دبير شوراي عالي اطلاع رساني دولت تشكيل شد، اظهار داشت: شرط حضور در نمايشگاه الكامپ، توانايي دستگاه ها براي ارائه و يا معرفي خدمات الكترونيكي است.
وي افزود: الزامي براي حضور دستگاه ها وجود داشت و از بين 41 دستگاهي كه براي حضور در نمايشگاه اعلام آمادگي كرده بودند 32 دستگاه شرايط لازم را براي حضور كسب كردند.
وي تعامل با بخش خصوصي را از ضرورت هاي الكترونيكي شدن كشور ذكر كرد و گفت: در نمايشگاه الكامپ نمادي از همكاري بين دولت و بخش خصوصي براي سرعت بخشيدن به الكترونيكي شدن كشور و انجام امور بصورت الكترونيكي است.
بزرگيان گفت: سالن 40 نمايشگاه بين المللي تهران جايگاه دولت الكترونيك خواهد بود كه در آن زمينه همكاري با بخش خصوصي نيز فراهم شده است.
وي افزود: بسياري از پروژه ها كه در زمينه دولت الكترونيك تعريف شده طي عقد قرارداد با بخش خصوصي اجرا خواهد شد. اين نمايشگاه محل مناسبي براي ايجاد ارتباط و عقد قرارداد بين بخش هاي خصوصي و دولت است.
معاون نوسازي و تحول اداري معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور، از ادغام دو درگاه خدمات الكترونيك يعني درگاه ايران و ايران مردم خبر داد.
بزرگيان با اشاره به ايجاد كارگروه فاوا (فناوري اطلاعات و امنيت) با حضور 12 وزير و 2 معاون رئيس جمهور در دولت دهم، گفت: 18 كميته تخصصي با عناوين مختلفي مانند كميته دولت الكترونيك، تجارت الكترونيك، بانكداري الكترونيك، زيرساخت هاي الكترونيك و غيره بعنوان مجموعه هاي اين كارگروه تشكيل شده است.
وي افزود: مصوبات اين كارگروه نياز به تصويب دوباره در دولت ندارد و اين امر موجب تسريع در تصميمات بخش فناوري اطلاعات مي شود.
بزرگيان تاكيد كرد كه معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني وظيفه اصلي تحقق دولت الكترونيك را بعهده دارد.
وي افزود: براساس سياست هاي تدوين شده در برنامه پنجم توسعه تا پايان اين برنامه 100درصد ارتباطات دستگاه هاي دولتي بايد الكترونيكي شود و 70درصد خدمات دولتي نيز بصورت الكترونيكي به مردم عرضه شود.
بزرگيان گفت: تا پايان برنامه پنجم توسعه (سال 1393) در بخش پولي نيز 80درصد از اسكناس ها و سكه هاي موجود در كشور را كنار مي گذاريم و پول الكترونيك را جايگزين مي كنيم.
بزرگيان اظهار داشت: 20درصد توليد ناخالص داخلي كشور مربوط به خريدهاي دولت است و حجم خريدهاي دولت سالانه به بيش از 200 ميليارد دلار مي رسد و الكترونيكي كردن اين حجم معامله در كشور گامي بزرگي در جهت تحقق دولت الكترونيك است.
گفتني است كه شانزدهمين نمايشگاه بين المللي الكامپ 17 تا 20 آبان ماه در محل نمايشگاه هاي دايمي تهران برگزار مي شود.

 



بسته حمايتي گندم، آرد و نان نهايي شد

معاون برنامه ريزي و امور اقتصادي وزارت بازرگاني گفت: در زمان اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها و يكسان شدن نرخ گندم و آرد، قيمت نان بر اساس شرايط هر استان متفاوت خواهد بود.
محمود دودانگه، در گفتگو با شابا، از نهايي شدن بسته حمايتي گندم، آرد و نان خبر داد و افزود: هدف اصلي از تدوين اين بسته جهت دهي به يارانه هاي پرداختي غيرهدفمند در راستاي ايجاد رقابت پذيري و نوآوري است.
وي با اشاره به تدوين قيمت ملي گندم در سراسر كشور، ادامه داد: در زمان اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها، قيمت گندم و آرد در سراسر كشور يكسان خواهد بود.
معاون برنامه ريزي و امور اقتصادي وزارت بازرگاني در خصوص قيمت نهايي نان بعد از اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها اظهار بي اطلاعي كرد و گفت: پس از اجراي اين قانون، قيمت نان، به صورت استاني تعيين و بر اساس قيمت آرد و ساير مؤلفه هاي تأثيرگذار، در استانهاي مختلف متفاوت خواهد بود.
اين مقام مسئول با تأكيد بر اينكه حذف يارانه هاي آرد و نان موجب ايجاد فضاي رقابتي در اين عرصه خواهد شد، گفت: مهم ترين عامل بالابودن ضايعات نان در كشور قيمت پايين آن است و به جرأت مي توان گفت، عرضه نان به قيمت كنوني، موجب شده تا نان اهميت لازم را نزد توليدكننده و مصرف كننده نداشته باشد.
به گفته دودانگه، در صورت عرضه نان به نرخ واقعي كيفيت آن افزايش يافته و ميزان ضايعات به ميزان قابل ملاحظه اي كاهش خواهد يافت.
دودانگه معتقد است با توجه به شرايط خاص هر استان ميزان هزينه ها در نقاط مختلف كشور متفاوت است بنابراين يكسان بودن قيمت اين كالاي سبد مصرفي خانوار در تمام نقاط كشور منطقي نيست.
معاون برنامه ريزي و امور اقتصادي وزارت بازرگاني در ادامه سخنان خود اظهار داشت: به طور قطع با اجراي طرح هدفمندسازي يارانه ها گندم به نرخي نزديك به قيمت جهاني در اختيار كارخانه هاي آرد قرار مي گيرد.
وي خاطرنشان كرد: از آنجايي كه قيمت آرد آزادپزها و واحدهاي نان صنعتي بالاتر از استاندارد جهاني است، با تدوين قيمت ملي مطابق با قيمت هاي جهاني در زمان اجراي اين طرح شاهد كاهش قيمت نان در آزادپزها و ايجاد فضاي رقابتي خواهيم بود.
دودانگه يكي ديگر از مزيت هاي اجراي اين قانون را كاهش قيمت در بخش هاي آرد مثل كارخانه هاي ماكاروني دانست و خاطرنشان كرد: با اجراي طرح پيشنهادي، قيمت محصولات صنايع آردبر همچون ماكاروني، كيك، كلوچه و شيريني و امثال آن كه آرد خود را به قيمت ملي دريافت مي كنند كاهش مي يابد.

 



درخواست مجوز اپراتور چهارم روي ميزدولت

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت: وزارت ارتباطات درخواست صدور مجوز براي اپراتور چهارم را به هيئت دولت ارائه كرده كه پس از كسب اجازه از دولت و شوراي اقتصاد، ظرف يك ماه مي توانيم پروانه را صادر كنيم.
رضا تقي پور در گفت وگو با خبرگزاري فارس، درخصوص نهايي شدن مقدمات اپراتور چهارم در دولت اظهار داشت: درخواست صدور مجوز براي اپراتور چهارم توسط وزارت ارتباطات به هيئت دولت ارائه شده و ابتدا دولت بايد اجازه صدور مجوز را به ما بدهد.
وي ادامه داد: دولت در مرحله اول موافقت اصولي خود را اعمال مي كند كه اصلا پروانه اپراتور صادر شود يا خير؛ پس از آن معمولا در فاز دوم جزئيات به شوراي اقتصاد مي رود و پس از مشخص و نهايي شدن جزئيات، وارد فرآيند اعطاي پروانه مي شويم.
وزير ارتباطات افزود: در حال حاضر كارهاي وزارت ارتباطات براي ورود اين اپراتور آماده است؛ يعني چارچوب پروانه نوشته و متن پروانه نيز تقريباً آماده شده به محض اينكه اين اجازه ها را به ما بدهند مي توانيم فرآيند اعطاي پروانه را دنبال كنيم.
وي تصريح كرد: درخواست ما در ليست دستور كار هيئت دولت قرار دارد و به علت اينكه مراحل گفته شده در هيئت دولت و شوراي اقتصاد خارج از اختيارات ما است، نمي توانيم پيش بيني زماني براي آن داشته باشيم؛ اما فكر مي كنم اگر اجازه هاي لازم را به ما بدهند ظرف يك ماه مي توانيم پروانه را صادر كنيم.

 



آمادگي ثبت احوال و مركز آمار براي احراز هويت سرپرستان جامانده

وزير رفاه و تأمين اجتماعي اعلام كرد: در حال حاضر تنها راه حل سرپرستان خانواري كه هنوز موفق به ثبت شماره حساب خود نشده اند، مراجعه حضوري به ادارات ثبت احوال سراسر كشور است.
صادق محصولي در گفت وگو با ايسنا با تأكيد بر اين كه تاكنون امكان ثبت اطلاعات حساب بانكي سرپرستان خانوار در چند مرحله و به روش هاي غيرحضوري و از طريق اينترنت فراهم شده است، تصريح كرد: با اين وجود تعداد اندكي از سرپرستان خانوار به دلايل مختلف نتوانستند، از اين فرصت ها استفاده كنند.
وي ازدحام ناشي از روش مراجعه حضوري به اداره ثبت احوال را اشكالي ناوارد توصيف و اظهار كرد: از آن جا كه سرپرستان جا مانده در ادارات ثبت احوال سراسر كشور توزيع مي شوند، مشكلي از اين نظر پيش نخواهد آمد.
وزير رفاه و تأمين اجتماعي همچنين از آمادگي ثبت احوال و مركز آمار ايران براي احراز هويت سرپرستان باقي مانده خبر داد و ابراز اميدواري كرد كه تا زمان اجراي قانون، همه سرپرستاني كه تمايل به دريافت مرحله نخست يارانه نقدي دارند، موفق به ثبت شماره حساب خود شوند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14