(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 11 آبان 1389- شماره 19779

معاون اجتماعي پليس آگاهي در گفت وگو با فارس خبرداد؛
هشدارهاي ايمني و امنيتي براي بانكداري الكترونيكي
افزايش سزارين زنگ خطر براي سلامت مادران (بخش اول)



معاون اجتماعي پليس آگاهي در گفت وگو با فارس خبرداد؛
هشدارهاي ايمني و امنيتي براي بانكداري الكترونيكي

معاون اجتماعي پليس آگاهي اعلام كرد: با توجه به گسترش بانكداري الكترونيك، استفاده از خدمات اينترنتي بانك ها و افزايش استفاده از كارت هاي اعتباري رعايت نكات ايمني و امنيتي در اين زمينه راهگشاست.
سرهنگ عبدالله قاسمي گفت: شهروندان در حفظ و نگهداري كارت هاي بانكي و اعتباري دقت لازم را به عمل آورند:
- از نوشتن رمز عبور در كنار كارت خودداري كرده و كارت و رمز عبور خود را جهت دريافت وجه در اختيار افراد ناشناس قرارندهيد.
-هنگام برداشت وجه از عابر بانك ها مراقب باشيد افراد سودجو رمز عبور كارت عابر بانك شما را مشاهده نكنند و موجودي حساب هاي بانكي مخصوصا حساب هاي عابر بانك را در فاصله هاي زماني مناسب چك كنيد.
- در صورت نياز به كسب اطلاع يا بروز اشكال در عمليات بانكي از توسل به افراد ناشناس و غيرمطمئن خودداري كنيد.
- برگ رسيدي كه از دستگاه خودپرداز دريافت مي كنيد در محل رها نكرده، در صورت عدم نياز آن را معدوم كنيد.
- از كارت هاي بانكي خود كاملا حفاظت كرده و اگر آن را لازم نداريد حتما با اطلاع بانك آن را باطل كرده و رمز عبور آن را به هيچ صورت فاش نكنيد.
به شهروندان توصيه مي شود در فروشگاه هايي كه امكان خريد با استفاده از كارت خودپرداز وجود دارد از دادن رمز عبور به فروشنده خودداري كنيد.
- از ارائه اطلاعات مالي و بانكي خود از قبيل شماره حساب، شماره كارت هاي اعتباري و اعلام رمز آنها و... به سايت هاي متفرقه و مشكوك خودداري كنيد و از عملكرد اينترنتي و قانوني بانك ها و ساير مراكز دولتي و رسمي اطمينان حاصل كنيد.
- قبل از اطمينان از اتمام پردازش و خاتمه عمليات بانكي به هيچ وجه محل را ترك نكنيد.
- حتي الامكان از مكان هاي عمومي ارائه دهنده خدمات اينترنتي مثل كافي نت ها، مراكز اينترنت، دانشگاه ها و محل هاي نامطمئن براي استفاده از خدمات بانكي اينترنتي استفاده نكنيد. ممكن است در رايانه هاي اين گونه مراكز نرم افزارهاي جاسوسي براي سرقت نام كاربري و رمز عبور شما نصب شده باشد.
- در صورت استفاده از مراكز فوق حتي الامكان از صفحه كليد مجازي رايانه استفاده كنيد.
- در هنگام استفاده از امكانات اينترنتي بانك ها و مؤسسات مالي يا خريدهاي اينترنتي از ذخيره كردن نام كاربري و رمز عبور خود در رايانه خودداري كنيد.
- با توجه به اينكه كلاهبرداران اينترنتي جهت به دست آوردن اطلاعات حسابهاي بانكي افراد در سايت هاي اينترنتي بانك ها اقدام به ايجاد و راه اندازي سايت هاي مشابه سايت هاي بانكي مي كنند در صورت اتصال به اين سايت ها از اصلي بودن آن مطمئن شويد.

 



افزايش سزارين زنگ خطر براي سلامت مادران (بخش اول)

مريم لشيني
وجود شيوه هاي نوين پزشكي باعث شده تا زنان ديگر حاضر به تحمل درد نباشند. انگيزه اغلب زنان از زايمان به شيوه سزارين، كاهش آستانه درد است. از هر 10زن بارداري كه به كلينيك هاي زايمان مراجعه مي كنند، 5نفر آنها تصميم قطعي براي زايمان به شكل سزارين دارند. 3نفر بين انتخاب زايمان طبيعي و سزارين مرددند و منتظر اعلام نظر پزشك مي مانند و فقط 2نفر به قطع و يقين مي خواهند به شكل طبيعي زايمان كنند.
به گفته متخصصان زنان و زايمان نه فقط در تهران، بلكه وضعيت در شهرستان ها نيز همين گونه است. در شهرهاي كوچك كه تا چند سال پيش يك سزارين هم انجام نمي شد، زايمان به روش سزارين افزايش يافته است.
به اين ترتيب شايد به زودي پرونده زايمان طبيعي براي هميشه بسته شود و از آن فقط خاطره اي در نقل قول هاي مادران و مادربزرگ ها باقي بماند!
امروزه با چالشي به نام افزايش سزارين هاي انتخابي مواجه هستيم؛ به طوري كه مادران بسياري خواستار تولد نوزاد خود در زمان معيني مي باشند.
در حالي كه تنها 18درصد بارداري ها نياز به سزارين دارند، بيش از 50درصد زايمان ها در جوامع مختلف از طريق سزارين انجام مي شود.
به گفته پزشكان متخصص در بارداري ها همواره اولويت با زايمان طبيعي است و مشاوره قبل از بارداري و همزمان با دوران بارداري و مراقبت از مادر در طول بارداري از نكات مهم و قابل توجه است. سزارين روشي است كه نوزاد از طريق يك برش جراحي كه بر روي شكم مادر داده مي شود متولد مي گردد. به خاطر اينكه عمل سزارين يك عمل جراحي است در نتيجه مي تواند براي مادر و نوزاد عوارضي داشته باشد.
آمار سزارين در كشور
براساس آمار رسمي وزير بهداشت آمار سزارين در كشور ما 45 درصد است در حالي كه طبق استانداردها بايد به 22 درصد برسد. در واقع آمار سزارين در كشور ما 2 برابر استاندارد جهاني است كه بايد مورد بازنگري قرار گيرد.
اما اين متوسط آمار كشوري است چرا كه آمار سزارين در گيلان به 80 درصد آمار زايمان ها و در سيستان و بلوچستان و زابل به
5 درصد زايمان ها محدود مي شود.
ماجرا اين است كه بالا بودن آمار سزارين در كشوري نه تنها نشان از بهتر بودن نظام سلامت نيست، بلكه مشكلات آن كشور در اين حوزه را گوشزد مي كند. بر اين اساس از نظر علمي بايد 15 تا 20 درصد از زايمان هاي هر جامعه اي به صورت سزارين باشد. در انگليس هر مادر باردار يك تا 3 نوبت سونوگرافي مي شود و آمار سزارين در اين كشور 21 درصد از كل زايمان هاي انگليس است، اما در ايران يك مادر ممكن است تا 15 بار سونوگرافي شود و آمارهاي غيررسمي در شهري هاي بزرگ نشان مي دهد كه بيش از 70 درصد زايمان ها به روش سزارين است. آنچه به چشم مي خورد نبود نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي بر ميزان سزارين ها در بيمارستان هاي خصوصي كشور است. البته گذشته از تبعات منفي بالا بودن سزارين ها براي مادران، نبود توجه به جايگاه ماماها در ترويج و فرهنگ سازي براي مراقبت هاي دوران بارداري و زايمان طبيعي، به بيكاري آنها نيز دامن زده است.
زايمان طبيعي يا سزارين؟
مريم خوشيده، رئيس اداره مادران وزارت بهداشت، زايمان طبيعي را اين گونه تعريف مي كند و مي گويد: زايمان طبيعي به عنوان پديده روند فيزيولوژيك و طبيعي براي تولد جنين است كه نيازي به مداخله پزشكي ندارد. در عصر تكنولوژي زنان تصور مي كنند توانايي انجام زايمان طبيعي را ندارند و زايمان طبيعي به آنها صدمه وارد مي كند. عده اي از پزشكان نيز با استفاده از روش هاي غيرطبيعي مانند سزارين سعي در كاهش احساس درد و خوشايندسازي آنان هستند. در حاليكه هر گاه اشكالاتي در روند طبيعي جنين يا نوزاد صورت گيرد و يا در كانال زايماني باشد مانند تنگي هاي لگن، درشتي بيش از حد جنين و همچنين به طور مثال نوزاد با پا قرار گرفته است يا به عبارتي افت ضربان قلب پيدا كند مي بايست از روش هاي غيرطبيعي براي تولد نوزادان استفاده كرد.
رشد فزاينده سزارين
در كشور
دكتر حسن امامي رضوي، معاون درمان وزير بهداشت نيز با اشاره به توجه بر بحث سلامت مادران و كاهش مرگ و مير آنها طي سال هاي اخير، آماري را ارائه داده و مي گويد: پيش از اين ميزان آمار مرگ و مير مادران باردار كشور 140 درصد هزار بود اما با تلاش هاي مستمر و برنامه هاي هدايت شده اكنون مرگ و مير مادران باردار كشور به 24 در صد هزار كاهش يافته است و پس از پيگيري هاي مستمر و بررسي نمايندگان سازمان جهاني بهداشت از كشور، WHO آمار 30 در 100 هزار را براي مرگ و مير مادران باردار ايران پذيرفت و در نشريات خود منتشر كرد. براي كاهش اين آمار نيز اقدامات لازم با همكاري حوزه هاي مختلف در حال انجام است.
رئيس اداره سلامت مادران ادامه مي دهد: براساس تحقيقات اين اداره آمار رشد فزاينده سزارين در سال 84 كشور به ترتيب در شهرستان هاي گيلان، بابل و دانشگاه علوم پزشكي تهران، دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي، دانشگاه علوم پزشكي اصفهان، دانشگاه علوم پزشكي ايران بوده است و در شهرستان زابل نيز كمترين ميزان زايمان غيرطبيعي داشتيم.
بايد اين نكته را متذكر شوم كه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي آمار دقيقي را امسال ارائه نداده است. گرچه طي چندين سال آمار سزارين در بيمارستان هاي خصوصي رو به افزايش است. ولي نبود نظارت در بيمارستان هاي دولتي هم گوياي اين مسئله است كه آمار سزارين در اين بيمارستان ها 60 الي 65 درصد بوده است. البته آمارهاي رسمي سزارين در بيمارستان هاي دولتي و خصوصي در سال 87، 88 حدود 46 درصد مي باشد.
راه هاي پيشگيري
از افزايش سزارين
دكتر خوشيده در اين باره معتقد است؛ براي كاهش ميزان سزارين در كشور انجام زايمان هاي طبيعي به صورت بدون درد و روشهاي ديگر در كشور در حال انجام است.
البته زمانيكه روند زايمان از روند فيزيولوژيك خود خارج شده است، مداخلاتي كه حين زايمان انجام مي شود، علاوه بر اينكه نفعي براي بيمار ندارد، بلكه باعث شده ميزان سزارين نيز افزايش پيدا كند.
رئيس اداره مادران وزارت بهداشت تاكيد مي كند: سزارين يك جراحي غيرانتخابي است كه با شكافتن پوست جدار شكم، عضلات زير آن و جدار رحم همراه است كه از اين طريق جنين خارج مي شود و همان طور كه از اسمش پيداست سزارين روند غيرطبيعي است كه مادر نوزاد سالم را به دنيا مي آورد ولي روند اين جراحي با بيهوشي و بي حسي همراه است كه براي مادران عوارض جبران ناپذيري را ايجاد مي كند.
به اين معني كه در صورت وجود مشكلاتي مانند كوچك بودن لگن مادر، پزشك تشخيص مي دهد كه اين عمل جراحي براي حفظ سلامت مادر يا نوزاد انجام شود. اما علي رغم اين موضوع در كشور ما اين عمل جراحي با همه عوارض بعد از آن، به شكل انتخابي از سوي مادر يا با تشويق پزشك انجام مي شود.
علل گرايش زنان به سزارين
به گفته رييس اداره سلامت مادران برخي متخصصان علت افزايش گرايش زنان به سزارين را فرار از درد زايمان مي دانند اما عمل سزارين خود با درد فراوان همراه است و عواقب منفي متعددي نيز به همراه دارد. در حال حاضر با پيشرفت وسايل و تجهيزات پزشكي و تشخيصي مانند سونوگرافي و مانيتورينگ فلب جنين، عوارض مرگ و مير براي مادران و فرزندان نسبت به گذشته كاهش يافته است. ولي با بهره گيري از اين ابزارهاي تشخيصي مادران سزارين را انتخاب مي كنند.
گرچه امروزه افزايش گرايش زنان به انتخاب سزارين براي فرار از درد زايمان است. اما اين گرايش زنان ابتدا از شهر تهران شروع شده و به شهرهاي ديگر هم سرايت كرده كه ممكن است برخي مادران در ابتدا تصميم بگيرند با زايمان طبيعي فرزندانشان را به دنيا آورند ولي با شروع دردهاي زايمان به سمت سزارين سوق داده مي شوند. مي توان از مواردي كه زنان، سزارين را براي به دنيا آوردن فرزندانشان انتخاب مي كنند جو حاكم بر جامعه و نوع باورهاي غلط از زايمان طبيعي دانست. چون زنان بر اين باورند كه زايمان طبيعي با دردهاي طولاني در حاملگي همراه است و از متخصصان در اين حوزه تخصصي درخواست مي كنند كه يك سير طبيعي بدون درد زايمان را داشته باشند. شايد به جرات بتوان گفت در عصر مدرنيته زنان تصور مي كنند توانايي انجام زايمان طبيعي را ندارند و زايمان طبيعي به آنها صدمه وارد مي كند. در صورتي كه زايمان طبيعي عوارضي را براي مادران باردار ايجاد نمي كند.
ترويج زايمان طبيعي
در كشور
به اعتقاد دكتر خوشيده براي ترويج زايمان طبيعي بايد راه هاي جايگزين را مانند: ترويج زايمان طبيعي و بدون درد را افزايش داد به طوري كه مادر بتواند همراه با همسر دردهاي زايماني را طي كنند و اين عامل سبب مي شود از ميزان تقاضاي مادران براي سزارين كاسته شود در واقع متخصصان زنان نيز با توجه به آرامش فكري كه براي بيمارشان به وجود مي آيد زنان باردار را به زايمان طبيعي سوق مي دهند البته تقاضاي مادران در اين عوامل بسيار حائز اهميت است به طوري كه در برخي از مناطق محروم مانند سيستان و بلوچستان زنان متمايلند كه زايمان طبيعي داشته باشند.
لازم به ذكر است از عوارض مرگ و مير در اثر سزارين جراحي همراه با بيهوشي (مرگ و مير مادران به دليل آمبولي)، بروز لخته اي در عروق ريه، عوارض بعد از بيهوشي (عفونت هاي ريوي، بي حركت ماندن مادران سبب لخته شدن خون در رگهاي پا، احتمال افتادگي و پارگي هاي بعد از زايمان (زماني كه در سزارين جدار شكم به هم دوخته و در برخي موارد لايه هاي زيرين باز شده كه سبب چسبندگي هاي داخل شكم و دردهاي بلندمدت لنگي مي شود). گفتني است در هنگام زايمان و حاملگي مقداري از فيزيولوژيك مادران تغيير مي كند ولي بايد گفت كه زايمان طبيعي هيچ عارضه اي را براي مادران ايجاد نمي كند. البته تحقيقات علمي ثابت كرده از ويژگي هاي زايمان طبيعي؛ صدمه نخوردن عضلات كف لگن است. همچنين تطابق جنين با لگن راحت تر صورت مي گيرد و جنين در مسير كانال زايماني قرار گرفته و مي تواند از تمام فضاهاي داخلي لگن به بهترين نحو استفاده كند. براين اساس هدف مهم براي انجام زايمان فيزيولوژيك اين است كه آمار سزارين در بين زنان كاهش پيدا كند. همچنين در روند زايمان طبيعي بدن با ساختار نرمال سازگار مي شود.
هم اكنون در بيمارستان هايي كه تحت بيمه تامين اجتماعي هستند هزينه يك عمل سزارين 200هزار تومان است كه اين مبلغ همراه با دستمزد پزشك از 700هزار تومان تا چند ميليون تومان مي رسد، البته در برخي از بيمارستان ها بيمه تمام هزينه عمل را متقبل مي شود و اين عمل براي فرد هيچ هزينه اي نخواهد داشت، هر چند اين مبالغ در بيمارستان هاي خصوصي با قيمت 2ميليون تومان و حتي بيشتر نيز انجام شده است. لازم به ذكر است اين قيمت در بيمارستان هاي خصوصي و دولتي نوسان دارد.
اين سوال هنوز در تمام دنيا بي جواب است كه هنگام زايمان نظر متخصصان زنان براي زايمان طبيعي يا سزارين مدنظر قرار بگيرد يا درخواست غيرحرفه اي مادران براي كاهش درد!!!
اين علامت سوال يك واقعيت غيرقابل انكار براي متخصصان زنان و مادران است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14