(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 29  آبان 1389- شماره 19793

ماهاتير محمد : اكثر بحران هاي جهاني ريشه در سياست هاي واشنگتن دارد
هشدار ميشل عون درباره اتهام به حزب الله
اوباما: هرگز از افغانستان خارج نمي شويم
اعتراض ها عليه جنگ طلبي ناتو همزمان با اجلاس ليسبون
كودتاي نظاميان در ماداگاسكار نافرجام ماند
مخالفت 102 نماينده پارلمان انگليس با مصونيت دادن به جنايتكاران اسرائيلي
رئيس جمهور سريلانكا براي بار دوم مراسم تحليف به جاي آورد
افشاي اسامي 200 افسر جنايتكار جنگ غزه صهيونيست ها را به وحشت انداخت
تجمع اعتراض آميز در دوبلين عليه اتحاديه اروپا و صندوق بين المللي پول
تظاهرات گسترده عليه برلوسكني در چند شهر ايتاليا
زد و خورد پليس يونان با مخالفان آمريكا در خيابان هاي آتن
سركوب دانشجويان معترض در دانشگاه كاليفرنيا
جابه جايي قدرت در دربار سعودي شاه عربستان فرزندش را جانشين برادرش كرد



ماهاتير محمد : اكثر بحران هاي جهاني ريشه در سياست هاي واشنگتن دارد

ماهاتير محمد در مقاله اي نوشت كه آمريكا هنوز در اين فكر است كه در كشورها بحران هاي اقتصادي ايجاد كند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، ماهاتير محمد نخست وزير سابق مالزي ضمن انتقاد از سياست هاي آمريكا از مقامات مالزي خواست كه در قبال اين سياست هاي غيرعادلانه هشيار باشند. به گفته ماهاتير محمد، آمريكا با كاهش خود خواسته ارزش دلار در صدد ايجاد تورم و بحران در ديگر كشورهاست.
وي يادآور شد كه در جنگ ارزي موجود در جهان آمريكا با ترفندهاي گوناگون سعي مي كند منافع خود را با ضرر رساندن به ديگر كشورها تامين كند.
وي با اشاره به اين كه اقدام مشكوكي از سوي آمريكا در بازارهاي پولي در جريان است، اظهار داشت: بر اثر كاهش ارزش دلار 5/2 تريليون دلار ذخاير چين به همين سادگي ارزش خود را از دست مي دهند.

 



هشدار ميشل عون درباره اتهام به حزب الله

رئيس جريان ملي آزاد لبنان درباره اتهام احتمالي دادگاه «رفيق حريري» عليه اعضاي جنبش حزب الله هشدار داد و آن را بازي با آتش دانست.
به گزارش خبرگزاري مهر، «ميشل عون» گفت، دادگاه بين المللي ترور «رفيق حريري» نخست وزير اسبق لبنان نبايد تنها بر يك سناريو متمركز شود و انگشت اتهام را به سمت اعضاي حزب الله و سوريه بگيرد. وي افزود: نبايد با آتش بازي كرد، زيرا در صورتي كه بحران جنبه نظامي پيدا كند، هيچ كس در امان نخواهد بود و واكنش حزب الله شديد خواهد بود.
وي تاكيد كرد: چرا اسرائيل خارج از تحقيقات دادگاه بين المللي رفيق حريري است؟ در حالي كه اين رژيم تنها طرفي است كه واحد ويژه ترور سياسي دارد.

 



اوباما: هرگز از افغانستان خارج نمي شويم

رئيس جمهور آمريكا رسما اعلام كرد، نظاميان اين كشور هرگز از افغانستان خارج نمي شوند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، «باراك اوباما» طي يك مصاحبه مطبوعاتي گفت، نيروهاي آمريكايي حتي پس از انتقال فرماندهي امنيتي مناطق مختلف افغانستان به دولت كابل نيز از خاك افغانستان خارج نمي شوند. اوباما كه ديروز با روزنامه «پابليكو» چاپ پرتغال سخن مي گفت، افزود: ما در چارچوب استراتژي اي كه براي افغانستان در نظر گرفته ايم، به سركوب شبه نظاميان طالبان مي پردازيم و بر استحكامات آنها مسلط خواهيم شد و آموزش نيروهاي امنيتي افغانستان را افزايش مي دهيم و به ملت افغانستان نيز كمك مي كنيم. اوباما كه در حاشيه كنفرانس سران ناتو در «ليسبون» اين گفت وگو را انجام داد، گفت: ما در ليسبون در صدد اجرايي كردن طرحي هستيم تا زمينه هاي انتقال مسئوليت ها به افغان ها در آغاز سال آتي (10 دي آينده) فراهم شود. وي گفت، اين انتقال مسئوليت ها تا پايان سال 2014 ادامه خواهد يافت.
كارشناسان اين نوع سخن گفتن در مورد افغانستان را فرار زيركانه اوباما از وعده اي مي دانند كه او به مردم آمريكا داده بود.
وي سال گذشته استراتژي خود را بدين ترتيب اعلام كرده بود كه 30 هزار نيروي جديد به افغانستان اعزام كند و تا تابستان سال آينده همه نيروها را از افغانستان خارج كند.
اين در حالي است كه مقامات وزارت دفاع آمريكا (پنتاگون) حتي سال 2014 را آرماني ذكر مي كنند و مي گويند تا آن موقع نيز نمي توان فرماندهي امنيتي را به افغان ها واگذار كرد. به گزارش خبرگزاري مهر، «جف مورل»، معاون مطبوعاتي وزير دفاع آمريكا گفت كه نبايد از 2014 به عنوان «ضرب الاجل» ياد كرد. سرهنگ «استوارت توتال»، فرمانده سابق نيروهاي انگليسي در افغانستان نيز اظهارات مشابهي داشت. وي گفت: خروج نيروهاي ناتو از افغانستان بستگي به شرايط دارد. اين اظهارات هماهنگ رهبران سياسي و نظامي غربي در مورد ماندن در افغانستان، نشان مي دهد كه آنها اصولا طرح خروج زودهنگام در چارچوب استراتژي اوباما را كنار گذاشته اند و قصد دارند تا آينده اي نامعلوم در افغانستان بمانند.
خبر ديگر از افغانستان اين كه در حملات نيروهاي خارجي و دولتي اين كشور در شرق افغانستان، بيش از 50 شبه نظامي طالبان كشته شدند.

 



اعتراض ها عليه جنگ طلبي ناتو همزمان با اجلاس ليسبون

سرويس خارجي -
نشست سران كشورهاي عضو سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) در ليسبون روز گذشته در حالي آغاز شد كه اعتراضات گسترده مردمي و اختلافات داخلي اعضا روي آن سايه افكنده است.
سران ناتو ماه هاست كه براي برگزاري نشست روزهاي 28 و 29 آبان ماه در ليسبون پرتغال برنامه ريزي مي كنند؛ به طوري كه «آندرس فوگ راسموسن» دبيركل ناتو اجلاس دو روزه ليسبون را مهم ترين اجلاس ناتو در 61 سال اخير مي داند. شايد از همين روست كه علاوه بر28 كشور عضو، 22 كشور نيز به عنوان ميهمان به ليسبون دعوت شده اند.
اهميت اين نشست در آنجاست كه چگونگي مواجهه با مسائل بسيارمهمي از جمله بحث سپر موشكي اروپا، تعامل با روسيه و تركيه، تسليحات هسته اي، خروج ناتو از افغانستان و موضوعات بنيادين از اين دست هنوز بين اعضا حل و فصل نشده و توافق ملموسي به دست نيامده است. طي ماه هاي گذشته 28 عضو ناتو سعي كردند روسيه را مجاب به شركت در اجلاس ليسبون كنند و ساعت ها درباره سپر موشكي با تركيه مذاكره كردند. اما نشانه ها حكايت از آن دارد كه ناتو همچنان در بحران اجماع در درون و تفاهم با بيرون به سر مي برد.
ديروز (جمعه) نشست ليسبون در حالي آغاز شد كه مقامات روسيه ضمن هشدار نسبت به گسترش سيستم دفاعي آمريكا در اروپا خواستار برخورداري از «حق راي مساوي» در نشست اعضاي ناتو در ليسبون شدند.
عادت روس ها همين است كه درست در لحظه آخر برنامه هاي طرف مقابلشان را بهم مي ريزند.
آمريكا ماه ها زحمت كشيد تا مسكو را مجاب به امضاي پيمان استارت 2 كند، روسيه نيز امضا كرد اما بلافاصله پس از امضا با يك اعلاميه حق شرط اجراي پيمان را به لغو شدن برنامه سپر موشكي گره زد.
ديروز نيز مقامات روسي با صراحت لهجه هشدار دادند در صورتي كه شاهد گسترش سيستم دفاعي موشكي آمريكا در اروپا و همچنين افزايش توليد سلاح و موشك توسط اين كشور باشند، قرارداد كاهش تسليحات راهبردي با آمريكا را ناديده خواهند گرفت.
تركيه نيز به شرطي با استقرار بخشي از سپر موشكي اروپا در خاك خود موافقت خواهد كرد كه اولا ايران و روسيه از ليست تهديدات ناتو خارج شوند و ثانيا فرماندهي سيستم به عهده خود آنكارا باشد و معناي چنين شروطي كاملا روشن است.
درباره خروج و يا ادامه حضور در افغانستان نيز اعضاي ناتو به توافق نرسيده اند. «گيدو وستروله» وزير امورخارجه آلمان، خبر از خروج نيروهاي اين كشور از سال 2012 ميلادي از افغانستان داده و تصريح كرده كه متناسب با بهبود اوضاع امنيتي، هدف ما نيز كاهش نيروهاي نظامي آلمان از سال 2012 ميلادي است.
اما خبرها حكايت از آن دارد كه برخي كشورهاي غربي از جمله آمريكا تصميم جدي براي خروج از افغانستان ندارند و همين امر مي تواند طرح خروج و همچنين صلح در اين كشور را با چالش جدي مواجه كند.
اينها فقط يك بعد از ماجراي بحران در سازمان پيمان آتلانتيك شمالي است. اين سازمان و سياست هايش به هيچ رو از پشتوانه افكار عمومي كشورهاي عضو برخوردار نيست. صدها تن از فعالان ضد جنگ از سراسر اروپا از روز پنج شنبه (27 آبان) در ليسبون گردهم آمده اند و به برگزاري تظاهرات عليه سياست هاي جنگ طلبانه اين سازمان مشغولند. اين افراد را بايد نماينده ميليون ها اروپايي و آمريكايي دانست كه طي سال هاي گذشته با همين عنوان «ضد جنگ» عليه ناتو و آمريكا تظاهرات كرده اند.
بيش از 10 هزار نيرو در خيابان ليسبون پايتخت پرتغال مستقر شده اند تا از بروز ناآرامي در هنگام برگزاري نشست سران ناتو جلوگيري كنند.
به دلايل امنيتي، تردد در حريم هوايي ليسبون تا روز يكشنبه محدود شده و كنترل مسافران در مرزها و فرودگاه هاي پرتغال شدت بيشتري يافته است.

 



كودتاي نظاميان در ماداگاسكار نافرجام ماند

همزمان با برگزاري همه پرسي تغيير قانون اساسي، تعدادي از نظاميان در ماداگاسكار دست به كودتا زدند.
به گزارش خبرگزاري ها، دولت ماداگاسكار روز جمعه از طريق راديو و تلويزيون با پخش اطلاعيه هاي نظامي خواستار تسليم افسران كودتاچي و خروج مردم از اماكن نظامي شد.
برپايه اين گزارش، تعدادي از افسران ارتش ماداگاسكار به رهبري ژنرال «چارلز اندريانا سواونيا» فرمانده سابق نيروهاي مسلح روز چهارشنبه اقدام به كودتا براي سرنگوني حكومت «اندريه راجولينا» كردند كه خود سال گذشته ميلادي با كودتايي به قدرت رسيده بود.
در اين حال وزارت دفاع اعلام كرد، اين اقدام نظاميان به شكست منجر شده است و گفت وگو براي تسليم شدن آنها آغاز شده است، اما رهبر كودتاچيان ضمن رد گزارش هاي دولتي مبني بر گفت وگوها، از پيوستن مردم به نيروهاي تحت امر خود، خبر داده اند.
ژنرال چارلز اندريانا سواونيا روز چهارشنبه همزمان با آغاز همه پرسي براي تعديل قانون اساسي، به همراه 15 افسر بلندپايه ماداگاسكار اقدام به حمله به كاخ رياست جمهوري كرد، اما نيروهاي گارد رياست جمهوري حمله را دفع و وي را مجبور به عقب نشيني به پايگاه نظامي «انتاناناريو» در اطراف فرودگاه پايتخت ماداگاسكار كردند.
به گفته «لوسيان راكوتواريماسي» وزير دفاع ماداگاسكار، نيروهاي نظامي اين كشور محل استقرار كودتاچيان را به محاصره خود درآورده اند، اما از ترس كشته شدن مردم غيرنظامي از حمله به پايگاه «انتاناناريو» خودداري كرده اند.
اما شاهدان عيني در ماداگاسكار به خبرگزاري فرانسه گفتند، در بسياري از خيابان هاي پايتخت، مردم حضور يافته و با آتش زدن لاستيك- با نيروهاي دولتي به مقابله برخاسته اند.
جزيره ماداگاسكار كه چهارمين جزيره بزرگ جهان از لحاظ مساحت به شمار مي رود از ماه مارس سال گذشته كه «اندريه راجولينا» با يك كودتاي نظامي، «مارك رافالو مانانا» رئيس جمهور منتخب را سرنگون و از كشور اخراج كرد، دستخوش ناآرامي هايي شده است.
رئيس جمهور 36 ساله ماداگاسكار قصد دارد با برگزاري همه پرسي راه را براي سيطره قانوني خود در انتخابات رياست جمهوري سال 2011 هموار كند.

 



مخالفت 102 نماينده پارلمان انگليس با مصونيت دادن به جنايتكاران اسرائيلي

102 نماينده پارلمان انگليس با طرح دولت اين كشور براي مصونيت بخشيدن به جنايتكاران جنگي اسرائيل مخالفت كردند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، 102 نماينده پارلمان انگليس كه به احزاب مختلف اين كشور تعلق دارند طي بيانيه اي خطاب به دولت لندن، تاكيد كردند كه قانون شموليت صلاحيت قضايي جهاني بخش مهمي از نظام قضايي انگليس براي دفاع از حقوق بشر و تحت تعقيب قرار دادن جنايتكاران جنگي است و نبايد تغيير كند.
اين نمايندگان تاكيد كرده اند كه با طرح دولت براي اصلاح اين قانون به منظور مصونيت بخشيدن به جنايتكاران جنگي مخالفت خواهند كرد. 65 نماينده حزب كارگر، 30 نماينده حزب ليبرال دموكرات، يك نماينده حزب محافظه كار، سه نماينده حزب ملي گراي ولز، دو نماينده ايرلند شمالي و يك نماينده حزب سبزها اين بيانيه را امضا كرده اند. براساس قوانين بين المللي، دادگاه هاي كشورهايي كه كنوانسيون هاي ژنو را امضا كرده اند، مي توانند براساس شموليت صلاحيت قضايي جهاني در صورت شكايت شهروندان، مقامات خارجي متهم به ارتكاب جنايات جنگي را هنگام حضور در اين كشور تحت تعقيب قرار دهند. طي سال هاي اخير تعدادي از فعالان مدني و وكلاي حقوق بشري هنگام سفر مقامات اسرائيلي به انگليس تلاش كرده اند با استناد به اين قوانين، حكم جلب آنان را به جرم ارتكاب جنايات جنگي دريافت كنند. «تزيپي ليوني» وزير خارجه سابق رژيم صهيونيستي، حدود دو سال پيش به دليل پيگيري تعدادي از وكلاي حقوق بشري براي بازداشت وي به استناد همين قانون، نتوانست به انگليس سفر كند. به دنبال لغو سفر ليوني، مقامات رژيم اسرائيل به شدت به دولت انگليس اعتراض كردند و مقامات انگليسي نيز وعده دادند در اولين فرصت اين قوانين را اصلاح كنند. وزير دادگستري انگليس تابستان امسال اعلام كرد كه اين وزارتخانه طرح اصلاح قوانين و مقررات مربوط به شموليت صلاحيت قضايي جهاني براي صدور قرار بازداشت عليه مقامات خارجي متهم به ارتكاب جنايات جنگي را سخت تر مي كند. «كنت كلارك» گفت: براساس اين طرح پيشنهادي، از اين پس اشخاص نمي توانند با مراجعه به دادگاه هاي انگليس و با ارائه شواهد ضعيف عليه متهمان به ارتكاب جنايات جدي، نظير جنايات جنگي، شكنجه و گروگانگيري، قرار بازداشت دريافت كنند؛ بلكه فقط در صورت تاييد مدير دادستاني عمومي انگليس، امكان صدور قرار بازداشت وجود خواهد داشت.

 



رئيس جمهور سريلانكا براي بار دوم مراسم تحليف به جاي آورد

رئيس جمهور سريلانكا، براي بار دوم مراسم تحليف به جاي آورد.
به گزارش شبكه خبري «الجزيره»، راجا پاكسا رئيس جمهور سريلانكا روز جمعه به عنوان رئيس جمهور منتخب در مراسمي با اداي سوگند، كار خود را رسماً براي يك دوره شش ساله ديگر آغاز كرد.
بر پايه اين گزارش، دوره دوم رياست جمهوري وي، تنها دو ماه پس از اصلاحات قانون اساسي صورت مي گيرد كه نقش وي را در اداره كشور افزايش داده است.
از سوي ديگر، رئيس جمهور منتخب سريلانكا از محبوبيت نسبتاً فراواني در كشور برخوردار است و رقيب اصلي وي هم اكنون در زندان به سر مي برد.
«راجا پاكسا»، 65 ساله با كسب شش ميليون راي در انتخابات سريلانكا براي بار دوم به عنوان رئيس جمهور انتخاب شد.

 



افشاي اسامي 200 افسر جنايتكار جنگ غزه صهيونيست ها را به وحشت انداخت

افشاي اسامي و تصاوير 200 فرمانده صهيونيست كه در جنگ غزه، مرتكب نسل كشي و جنايات جنگي شده اند، رهبران رژيم اشغالگر قدس را به وحشت انداخت.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، يك پايگاه اينترنتي پنجشنبه گذشته در مورد 200 افسر فرمانده صهيونيستي كه دست شان به خون غيرنظاميان، زنان و كودكان فلسطيني در جنگ 22 روزه نوار غزه آلوده است، اطلاعات جامعي را منتشر كرده است. اين پايگاه به دو زبان انگليسي و عبري اطلاعات فوق را كه شامل نام، شماره شناسنامه، تاريخ تولد، آدرس محل سكونت و تصاوير اين افسران است، در اينترنت و در دسترس كاربران قرار داد. «گابي اشكنازي»، رئيس ستاد ارتش، ژنرال «آموس يدلين»، رئيس سرويس اطلاعات نظامي، «آغاي يحزقيل»، فرمانده لشكر زرهي، «امير اشيل»، رئيس اداره برنامه ريزي، «افيف كوخافي»، رئيس اتاق عمليات جنگ غزه و «ايال ايزنبرگ»، فرمانده نيروهاي صهيونيست در نوار غزه، از جمله 200 افسر مذكور هستند. دست اندركاران پايگاه فوق از مخاطبان خود خواست اگر اطلاعاتي درباره ديگر افسران جنايتكار صهيونيست دارند، آن اطلاعات را در اختيار اين پايگاه قرار دهند.
انتشار اين اطلاعات، جوي ازوحشت و نگراني و دستپاچگي را ميان مقامات رژيم صهيونيستي و فرماندهان نظامي و سرويس هاي امنيتي اين رژيم را در پي داشت. به نوشته روزنامه صهيونيستي «معاريو»، سخنگوي ارتش رژيم صهيونيستي و سرويس هاي امنيتي با ابراز نگراني شديد از انتشار اسامي افسران صهيونيست، خواستار برخورد جدي و قاطع با دست اندركاران پايگاه اينترنتي فوق شد.
ربودن 9 فلسطيني
به گزارش خبرگزاري فارس، نيروهاي رژيم اسرائيل 9 جوان فلسطيني را از شمال شرقي قدس اشغالي ربودند. مقامات شهرداري شهرك «العيسويه» كه اين فلسطيني ها از آنجا ربوده شدند، به خبرنگاران گفت كه اين شهرك به مدت 9 روز تحت محاصره صهيونيست ها قرار داشت، و اشغالگران اين 9 جوان را به بهانه پرتاب سنگ عليه نظاميان اسرائيلي، با خود بردند.
موشك هوشمند
به گزارش ايسنا، روزنامه «معاريو» فاش كرد، تل آويو طي سال هاي اخير نوعي موشك هوشمند به نام «تموز» را توليد كرده است. به نوشته اين روزنامه، تموز از بهترين موشك هاي ضد زره در جهان به شمار مي رود.
هدايت موشك مذكور از طريق سامانه اتوماتيك تعبيه شده در داخل آن صورت مي گيرد.

 



تجمع اعتراض آميز در دوبلين عليه اتحاديه اروپا و صندوق بين المللي پول

همزمان با ورود هيئتي از صندوق بين المللي پول و اتحاديه اروپا براي گفت وگو درباره مشكلات مالي ايرلند به دوبلين، مردم اين كشور عليه سياست هاي دو نهاد مذكور تظاهرات كردند.
براساس گزارشهاي رسيده ظاهرا قرار است ايرلند نيز مانند يونان با دريافت كمك مالي از اتحاديه اروپا و صندوق بين المللي پول بر مشكلات موقت خود غلبه كرده و در عوض برنامه رياضت اقتصادي را به اجرا بگذارد و اين يعني افزايش فشار اقتصادي بر مردم.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از رويترز «پاتريك هوناهان» تصريح كرد پس از به نتيجه رسيدن مذاكرات مقام هاي دولتي ايرلند با مقام هاي صندوق بين المللي پول و اتحاديه اروپا اين كشور به زودي كمك هاي مالي چند ميليارد دلاري را از صندوق و اتحاديه اروپا دريافت خواهد كرد.
براساس اعلام مقام هاي وزارت دارايي ايرلند پنج بانك بزرگ اين كشور براي رهايي از خطر ورشكستگي به بيش از 45 ميليارد يورو كمك مالي نياز دارند. ميزان كسري بودجه ايرلند تا پايان سال 2010 به بيش از 32 درصد توليد ناخالص داخلي خواهد رسيد. ايرلند قصد دارد با اجراي برنامه رياضت اقتصادي چهار ساله هزينه هاي بودجه خود را در سال 2011 بيش از 5/4ميليارد يورو كاهش و ميزان درآمدهاي مالياتي را 5/1ميليارد يورو افزايش دهد.روز پنجشنبه مردم ايرلند با تجمع در مقابل وزارت دارايي اين كشور مخالفت خود را با اين طرح اعلام داشتند.

 



تظاهرات گسترده عليه برلوسكني در چند شهر ايتاليا

ده ها هزار نفر از دانش آموزان، دانشجويان و كادر آموزشي ايتاليا با برگزاري تظاهرات ضد دولتي خواستار استعفاي نخست وزير اين كشور شدند.
به گزارش ايسنا، بيش از 200 هزار نفر از دانش آموزان دانشجويان و كادر آموزشي ايتاليا در اعتراض به كاهش بودجه نظام آموزشي و حذف بيش از 130 هزار شغل در اين بخش، در مراكز شهرهاي بزرگ اين كشور تجمع كرده و عليه دولت «سيلويو برلوسكني» نخست وزير اين كشور تظاهرات كردند.
تنها بين شهرهاي ميلان و پالرمو، بيش از 200 تجمع اعتراض آميز شكل گرفت. اتحاديه هاي دانشجويي ايتاليا از حضور 200 هزار شركت كننده در اعتراضات خبر دادند.
مخالفان دولت برلوسكني نسبت به ضعف سيستم دانشگاهي و دانش آموزي اين كشور معترضند.
دولت برلوسكني در راستاي طرح رياضت اقتصادي، قصد اجراي برنامه اي را دارد كه طي آن تنها در سال 2011 بودجه نظام آموزشي اين كشوربيش از 700 ميليون يورو كاهش مي يابد. علاوه بر اين، طبق قانون جديد قرار است بسياري از كاركنان كادر آموزشي ايتاليا به طور اجباري بازنشسته شوند.
دولت ايتاليا در سال 2008 اصلاحات جنجال برانگيزي را تصويب كرد كه طبق آن 130 هزار فرصت شغلي در سيستم آموزشي اين كشور به مرور حذف خواهد شد.
دانشجويان معترض ايتاليايي در اعتراضات خود با اشاره به رسوايي هاي اخلاقي برلوسكني 74 ساله، اين شعار را سر مي دادند: «ما تاوان اقدامات اشتباه و رسوايي هاي اخلاقي دولت را نمي دهيم.»
اين اعتراضات در ميلان با درگيري بين دانش آموزان و نيروي پليس همراه بود. علاوه بر اين، ويترين بسياري از مغازه ها توسط دانش آموزان و دانشجويان رنگي شد و به شعب بانك نيز آسيب رسيد. معاون شهردار ميلان ميزان خسارات وارد شده را 150 هزار يورو برآورد كرده است.
اين همه در حالي است كه دانش آموزان و دانشجويان از ادامه اعتراضات و برگزاري گسترده تر تجمعات د راين كشور خبر داده اند.
يكي از مقامات دانشگاهي ايتاليا گفت كه ايتاليا از حدود 20 سال گذشته هيچ سرمايه گذاري قابل توجهي در زمينه كارهاي پژوهشي و تحقيقاتي انجام نداده است.

 



زد و خورد پليس يونان با مخالفان آمريكا در خيابان هاي آتن

سي و هفتمين سالگرد قيام دانشجويي يونان عليه حكومت «سرهنگ ها» به تظاهرات گسترده ضد آمريكايي تبديل شد.
به گزارش خبرگزاري ها، ده ها هزار نفر از دانشجويان، معلمان و كارگران يونان در كنار جمعيت گسترده مردم چهارشنبه شب همزمان با سي و هفتمين سالگرد قيام دانشجويي عليه حكومت دست نشانده و آمريكايي «سرهنگ ها» به خيابان ها ريخته و با هزاران پليس ضد شورش درگير شدند. تظاهركنندگان با تجمع مقابل دانشگاه «پلي تكنيك» «آتن» در پايتخت يونان در حالي كه شعارهاي تندي عليه آمريكا سر مي دادند به سمت سفارت اين كشور راهپيمايي كردند. دانشجويان با به آتش كشيدن پرچم آمريكا سياست هاي سلطه طلبانه و دخالت هاي واشنگتن در امور كشورهاي جهان را به شدت محكوم كردند و از دولت خود خواستند بدون فوت وقت پايگاه هاي نظامي اين كشور در يونان را تعطيل كند.
گفتني است، هزاران دانشجوي يوناني در سال 1973 ميلادي عليه حكومت دست نشانده و آمريكايي «سرهنگ ها» قيام و پس از ساقط كردن آن خواستار خشكاندن نفوذ آمريكا در كشورشان شدند. از آن تاريخ به بعد تقريباً همه ساله تظاهرات مشابهي مقابل سفارت آمريكا در آتن و در محكوميت سياست هاي استعماري اين كشور برگزار مي شود.
به نوشته خبرگزاري «آسوشيتدپرس» به نقل از پليس يونان در اين كشور تاكنون هزاران تظاهرات مشابه عليه آمريكا صورت گرفته است. در تظاهرات چهارشنبه شب آتن نيز دستكم 40 نفر دستگير و شماري از مردم مجروح شدند.
رسانه هاي يوناني نيز با تاييد اين خبر نوشتند حدود هفت هزار پليس ضد شورش پس از مواجه بادانشجويان و مردم خشمگيني كه بمب هاي آتش زا و سنگ به سمت سفارت آمريكا پرتاب مي كردند، با گاز اشك آور و باتوم به جان تظاهركنندگان افتادند.
يادآور مي شود حكومت «سرهنگ ها» در پي كودتاي 24 آوريل 1967 عليه دولت قانوني «كارامانليس» روي كار آمد. سرهنگ «جرج پاپادوپولوس» پس از به دست گرفتن قدرت اقدام به سركوب هرگونه اعتراض و مقاومت مردمي عليه حكومت استبدادي خود كرد. به گزارش ايرنا، در جريان سركوب اعتراض هاي گروهي از كارگران و دانشجويان بود كه يك ژنرال با نام «جيزيكس»، با كمك گروهي از نظاميان و با استفاده از نفرت عمومي از حكومت سرهنگ ها، عليه وي قيام كرد و به ديكتاتوري وي پايان داد. چند ماه بعد يعني در 23 ژانويه 1974 «كارامانليس» نيز عليه كودتاي «جيزيكس» به پا خاست و با سرنگوني وي به جايگاه قانوني خود بازگشت.
تحقيقاتي كه بعدها انجام شد نشان داد «پاپادوپولس» مدت 14 سال حقوق بگير سازمان جاسوسي آمريكا بوده و در واقع كودتاي «سرهنگ ها» با برنامه ريزي آمريكا صورت گرفته است.

 



سركوب دانشجويان معترض در دانشگاه كاليفرنيا

افزايش 40درصدي شهريه دانشجويان دانشگاه «كاليفرنيا» دانشجويان آمريكايي را وادار به اعتراض كرد.
پس از تصويب افزايش هشت درصدي شهريه دانشجويان از سوي كميته مالي دانشگاه كاليفرنيا براي پاييز آينده، دهها دانشجوي خشمگين آمريكايي اين دانشگاه در سانفرانسيسكو شورش كردند. علت خشم و شورش دانشجويان اين بود كه اوايل سال جاري نيز اين دانشگاه اقدام به افزايش 32درصدي شهريه هاي دانشجويي كرده بود و اين جداي از افزايش هزينه هاي خوابگاه دانشجويي است.
ورود پليس تا دندان مسلح به دانشگاه و سركوب شديد دانشجوياني كه در سال 2010 با افزايش 40درصدي شهريه ها مواجه شده بودند، تنها پاسخ مقامات آمريكايي به اين اعتراض ها بود.
به نوشته سايت «كانزاس سيتي» به نقل از خبرگزاري «آسوشيتدپرس» در اين درگيري ها بين پليس و دانشجويان، دهها دانشجو مجروح يا بازداشت شده اند. چهار افسر پليس نيز مجروح شده اند. براساس اين گزارش قرار است در پاييز سال 2011 نيز شهريه هاي دانشجويي ساكن «كاليفرنيا» با افزايش 822 دلاري به بيش از 11هزار دلار برسد.
صحنه هاي سركوب دانشجويان آمريكايي توسط پليس در شرايطي تكرار مي شود كه اين كشور مدعي رعايت اصول حقوق بشر است و با ناديده گرفتن نقض حقوق بشر در زندانهاي آمريكا، گوانتانامو و زندان ابوغريب ديگر كشورها را به نقض حقوق بشر متهم مي كند.

 



جابه جايي قدرت در دربار سعودي شاه عربستان فرزندش را جانشين برادرش كرد

پادشاه عربستان فرزند خود را به عنوان وزير دولت و رئيس گارد سلطنتي منصوب كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، «ملك عبدالله بن عبدالعزيز» شاه عربستان كه از چندي پيش و در آستانه حج به ناگهان از انظار عمومي پنهان شد، پس از اينكه، دربار سعودي روز پنجشنبه اعلام كرد كه سلامتي جسماني خود را بازيافته است. در نخستين اقدام، براي فراهم آوردن زمينه جانشيني فرزندش «متعب بن عبدالله» او را به سمت وزير مشاور و عضو دولت و رئيس گارد سلطنتي عربستان منصوب كرد.
اين اقدام در حالي صورت مي گيرد كه «سلطان بن عبدالعزيز» وليعهد كنوني عربستان و برادر پادشاه به علت بيماري سرطان در بستر بيماري به سر مي برد.
همچنين «نايف بن عبدالعزيز» وليعهد دوم عربستان و وزير كشور كه برادر پادشاه كنوني عربستان به شمار مي رود و در غياب او مدتي زمام امور را به دست گرفت از وضعيت جسماني چندان مناسبي برخوردار نيست.
كارشناسان مسائل عربستان بر اين باورند كه ملك عبدالله با انتصاب فرزند بزرگ خود متعب به عنوان فرمانده گارد سلطنتي، علاوه بر تقويت جايگاه خود و فراهم آوردن زمينه براي وليعهدي او در آينده، در صورت مخالفت برادران خود، دست به سركوب آنها خواهد زد.
از سوي ديگر، ملك عبدالله، روز پنجشنبه، استعفاي برادرش «بدربن عبدالعزيز از معاونت رياست گارد ملي عربستان را پذيرفت، اما هيچگونه توضيحي در اين مورد تاكنون عنوان نشده، ولي وضعيت نامناسب جسماني وي علت استعفايش ذكر شده است. كشور پادشاهي عربستان از دو سال پيش كه حال عمومي سلطان بن عبدالعزيز وليعهد كنوني به شدت به وخامت گرائيد دچار جنگ قدرت در درون خاندان آل سعود شد و باتوجه به سن بالاي دو وليعهد كنوني و همچنين مسن بودن ملك عبدالله شاه كنوني 86 ساله، اين جنگ قدرت هر از چندگاه چهره خود را عيان مي كند.
«علي الاحمد» رئيس مؤسسه امور خليج فارس عربستان در گفت وگو با شبكه خبري «پرس تي وي» با اذعان به اين موضوع گفت: جنگ قدرت در عربستان به طور جدي وجود دارد و اين امر بسيار بديهي و روشن است و شايد در آينده، بازيگراني خارج از خاندان آل سعود و يا يكي از جوانان اين خاندان، پادشاهي را به دست بگيرد.
اين كارشناس و تحليل گر سعودي الاصل منطقه خليج فارس بر اين باور است كه باتوجه به جنگ قدرت در خاندان آل سعود، رهبران آينده اين كشور مسلماً از جنس متفاوتي خواهند بود.
وي با اشاره به ظهور بازيگران جديد در كشور عربستان تصريح كرد: «محمدبن نايف» فرزند ارشد وزير متنفذ كشور و حاكم كنوني استان «الشرقيه»، مي تواند در آينده باتوجه به سن و سال بالاي رهبران عربستان، ادعاي پادشاهي داشته باشد. در همين حال فعالان مدني عربستان با صدور بيانيه اي، خواستار محدود شدن قدرت خاندان سلطنتي آل سعود شدند. به گزارش ايرنا به نقل از پايگاه اينترنتي «راصد»، شماري از فعالان مدني عربستان اعلام كردند كه قصد دارند در روز 22 دسامبر (2 دي) يك تجمع اعتراض آميز در رياض برگزار كنند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14