(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 29  آبان 1389- شماره 19793

مراقب سارقان باشيد
مدير كل مبارزه با جرايم رايانه اي ، جعل و كلاهبرداري مطرح كرد :
18 تا 35 سال بيشترين سن متهمان رايانه اي
تبليغات غلط عامل گرايش مردم به غذاهاي فوري
6 ماه تا 3 سال حبس در انتظار ربا دهنده و گيرنده



مراقب سارقان باشيد

اگر خانه هاي اطراف منزل شما خالي از سكنه است يا در مجاورت منزل شما ساختماني در حال ساختن است، لازم است از منزل خود مراقبت بيشتري به عمل آوريد.
راه هاي پيشگيري از سرقت
¤ مقابل كليه پنجره هاي قابل دسترس، نقاط نفوذپذير، نورگيرها و روي ديوارها حفاظ مقاوم و مطمئن نصب كنيد.
¤ در راهرو و پشت بام را با حفاظ نرده اي ايمن كنيد.
¤ نسبت به تعويض قفل هايي كه كليد يدكي آنها گم شده يا براي مدتي در اختيار ديگران بوده اقدام كنيد.
¤ در صورت خروج از منزل تنها به بستن در خروجي اكتفا نكرده و كليه درهاي داخل منزل (راهرو، اتاق ها و آشپزخانه) را قفل كنيد.
¤ در صورت تغيير مكان حتماً قفل هاي در اصلي منزل جديد را تعويض كنيد.
¤ از ورود افراد ناشناس تحت عنوان فالگير، رمال و متكدي به داخل منزل جلوگيري كنيد.
¤ كليد منزل خود را در دسترس افراد غيرمطمئن قرار ندهيد.
¤ براي شناسايي افراد به هيچ عنوان ابتدا اقدام به باز كردن در نكنيد و اين مورد را به فرزندان خردسال خود نيز آموزش دهيد.
¤ اگر افرادي به عنوان ماموران سازمانهاي مختلف به منزلتان مراجعه مي كنند، قبل از شناسايي كامل و رويت كارت و مدارك شناسايي از ورود آنان اكيداً جلوگيري كرده و در صورت هرگونه ابهامات با پليس 110 تماس بگيريد.
¤ در صورتي كه محوطه بيروني منزل شما فاقد روشنايي كامل است با نصب لامپ بر سر در منزل، روشنايي محل را تامين كنيد.
¤ در تمام ساعات شبانه روز در منزل را ببنديد تا سارقان نتوانند وارد منزل شوند.
¤ در مجتمع هاي مسكوني در ورودي حتماً بايد كنترل شود.
¤ هميشه در پشت بام را به قفل آويز مطمئن مجهز كنيد.
¤ شماره و مشخصات لوازم خانگي خود از قبيل لوازم صوتي و تصويري، فرش، جواهرات، تابلوي نقاشي، اشياء عتيقه و گرانبها را دقيق يادداشت كنيد و در صورت امكان از آنها عكس تهيه كنيد تا در صورت وقوع سرقت، شناسايي و دستيابي مجدد به آنها امكان پذير باشد.
¤ براي مواقع اضطراري شماره تلفن هاي مركز نيروي انتظامي منطقه و كلانتري محل سكونت خود را در اختيار داشته باشيد تا هنگام لزوم بتوانيد سريعاً با اين مركز تماس بگيريد.

 



مدير كل مبارزه با جرايم رايانه اي ، جعل و كلاهبرداري مطرح كرد :
18 تا 35 سال بيشترين سن متهمان رايانه اي

روح الله امين آبادي
مديركل مبارزه با جرايم رايانه اي ، جعل و كلاهبرداري با ارائه گزارشي از وضعيت كلي جعل و كلاهبرداري در هفت ماهه اول سال از انهدام و دستگيري اعضاي چندين باند كلاهبرداري خبر داد .
سرهنگ مهرداد اميدي در تشريح عملكرد نيروي انتظامي در حوزه جعل در هفت ماهه نخست سال گفت : در هفت ماه گذشته 74 درصد از پرونده هاي مربوط به حوزه جعل مورد رسيدگي قرار گرفته و با صدور قرار قانوني متهمين به زندان معرفي شده اند .
وي افزود : 22 درصد از اين پرونده ها نيز منجر به شناسايي متهمين شده كه ما از نتيجه اين پرونده ها مطلع نشده ايم .
مدير كل مبارزه با جرايم رايانه اي ، جعل و كلاهبرداري اظهار داشت : 4 درصد پرونده هاي حوزه جعل نيز به نتيجه مثبت نرسيده است .
اميدي ادامه داد : در اين مدت 37 هزار برگ سند ، مدرك و مهر جعلي كشف و براي 4 هزار نفر قرار قانوني صادر شده و اين عده به زندان معرفي شده اند .
وي گفت : از اين تعداد 37درصد مرتكب جعل شده و 67درصد مجرمين نيز از سند مجعول استفاده كرده اند .
اميدي در ادامه افزود: 95درصد جاعلين مرد و 5درصد بقيه نيز زن بوده اند .
دسته بندي انواع پرونده هاي جعل
مدير كل مبارزه با جرايم رايانه اي ، جعل و كلاهبرداري گفت : 36 درصد از پرونده هاي مربوط به جعل اسناد بانكي و اوراق بهادار و 35 درصد مربوط به جعل مدارك شناسايي است.
اميدي افزود: همچنين هشت درصد از پرونده هاي ما مربوط به جعل اسناد مالكيت، پنج درصد مربوط به قرارداد و قول نامه ملكي، دو درصد مدارك تحصيلي و آموزشي، 9درصد ساير اسناد دولتي، هفت درصد ساير اسناد غيردولتي و يك درصد مربوط به جعل علائم تجاري بوده است.
وي گفت : كاهش درصد جعل اسناد بانكي نسبت به مدت مشابه سال قبل در حوزه مدارك شناسايي نشاندهنده اين است كه اين مدارك از ضريب امنيتي خوبي برخوردار بوده است .
اميدي افزود : متاسفانه 63درصد استفاده كنند گان از اسناد و مدارك جعلي اطلاع ندارند كه اين كار جرم است و اگر مجازات آن بيشتر از جاعلين اين مدارك نباشد كمتر نيست .
پرونده هاي حوزه كلاهبرداري
وي با اشاره به پرونده هاي حوزه كلاهبرداري نيز گفت: در طول هفت ماه گذشته، 49درصد پرونده ها منجر به شناسايي كلاهبردار و معرفي به دستگاه قرار و صدور كيفر خواست شده است. همچنين21 درصد نيز در حين رسيدگي در ناجا با اعلام رضايت شاكي روبرو شده و 25درصد نيز به مراجع قضايي معرفي شده اند اما از سرنوشت آنها بي اطلاع هستيم و پنج درصد پرونده ها نيز منجر به كشف مجرم نشده است.
مديركل مبارزه با جرايم رايانه اي، جعل و كلاهبرداري پليس آگاهي ناجا با بيان اينكه متهمان پرونده كلاهبرداري در هفت ماه گذشته سه هزار و 300 نفر هستند گفت: 93درصد از اين متهمان را مردان و هفت درصد را زنان تشكيل مي دهند.
اميدي افزود: 36 درصد از اين پرونده ها مربوط به موضوع خريد و فروش ملك، 11 درصد مربوط به خريد و فروش اتومبيل، چهار درصد مربوط به خريد و فروش تلفن همراه، 25درصد نيز مربوط به ساير كالاهاي بازرگاني و تجاري و 6درصد نيز مربوط به خريد و فروش كالاهاي بدلي است.
وي با اعلام اينكه سه درصد از پرونده هاي مربوط به كلاهبرداري مربوط به اجاره واحدهاي مسكوني و اداري و هفت درصد مربوط به واسطه گري و دلالي در امور اداري است، گفت: سه درصد از كلاهبرداري ها نيز در پوشش كاريابي و استخدام و دو درصد با موضوع فالگيري، يك درصد براي صدور ويزا و رواديد جعلي، يك درصد بحث فريب در خواستگاري و ازدواج و يك درصد باقي مانده نيز در پوشش امور خيريه و موسسات آموزشي و هنري بوده است.
جرائم رايانه اي
در هفت ماهه اول سال
مديركل مبارزه با جرايم رايانه اي، جعل و كلاهبرداري پليس آگاهي ناجا از شناسايي 52 درصد از متهمان جرائم رايانه اي و معرفي آنها به دستگاه قضايي خبر داد و گفت: در 26 درصد از پرونده هاي مربوط به جرايم رايانه اي نيز متهم شناسايي شده اما از تصميم نهايي مراجع قضايي اطلاعي نداريم .
اميدي افزود: 56 درصد از پرونده هاي مربوط به متهمان رايانه اي را شكايات مردمي در باره برداشت غير قانوني از حساب هاي بانكي، 22 درصد نشر اكاذيب، هتك حرمت و ايجاد مزاحمت هاي اينترنتي،5 درصد كلاهبرداري اينترنتي، 6 درصد در زمينه نفوذ به سيستم رايانه اي و داده هاي سيستم و 12 درصد آن پرونده ها را ساير جرايم رايانه اي تشكيل مي دهند.
اميدي، تعداد متهمان و مجرمان دستگير شده جرايم رايانه اي طي مدت هفت ماه گذشته را مجموعا 86 نفر ذكر كرد كه به گفته او، 87 درصد آنان را گروه سني بين 18 تا 35 سال، 12 درصد را بالاي 35 سال و يك درصد آنان را زير 18 سال تشكيل مي دهند.
معاون مبارزه با جرايم خاص و رايانه اي ناجا، با توضيح اين مطلب كه بيشترين سن متهمان رايانه اي، بين 18 تا 35 سال مي باشد، اضافه كرد: حدود 67 درصد از متهمان را با انگيزه كسب منافع مالي، حدود 24 درصد را با هدف انتقام جويي و تسويه حساب هاي شخصي، 7 درصد را كنجكاوي و رفع عطش هاي ذهني و سرانجام 2 درصد را با انگيزه ضد اخلاقي تشكيل مي دهند.
انهدام 7 باند جعل اسناد و كلاهبرداري
سرهنگ مهرداد اميدي در تشريح خبر انهدام 7 باند جعل اسناد و كلاهبرداري نيز گفت: اعضاي اولين باند توسط اداره آگاهي شهرستان ساوه دستگير شدند اعضاي اين باند اقدام به جعل چك هاي بين بانكي مي كردند، از 8 ماه پيش با كار اطلاعاتي پليس آگاهي تحت تعقيب بودند.
وي در ادامه اظهار داشت: اعضاي اين باند 7 نفر بودند كه به صورت سازمان يافته اقدام مي كردند، در بين دستگير شدگان كارمند اخراجي بانك و افراد سابقه دار حضور دارند.
سرهنگ اميدي تصريح كرد: برآورد ارزش ريالي چك هاي جعل شده 12ميليارد ريال است، اين باند به 17 فقره جعل چك در 17 شهر كشور اعتراف كرده اند، مبلغ چك هاي جعلي بين 50 تا 60 ميليون تومان بود.
اين مقام پليس آگاهي تصريح كرد: از اين باند 18 كارت ملي جعلي، 14 شناسنامه جعلي و انواع و اقسام مدارك شناسايي جعلي كشف شده است.
معاون مبارزه با جرايم جعل، كلاهبرداري و جرايم رايانه اي پليس آگاهي درباره 2 باند ديگر گفت: اين دو باند توسط اداره آگاهي تهران بزرگ اداره سيزدهم شناسايي و منهدم شدند.
سرهنگ اميدي افزود: يكي از اين دو باند نيز با افتتاح حساب در بانك و گرفتن دسته چك اقدام به كلاهبرداري مي كردند. اعضاي 5 نفره اين باند دستگير شده اند.
وي اظهار داشت: اين باند سازمان يافته با استفاده از يك سارق و يك كيف قاپ مدارك شناسايي را به سرقت برده و با استفاده از اين مدارك دسته چك مي گرفتند.
اين مقام پليس آگاهي افزود: اين باند 46 جلد دسته چك از بانك هاي مختلف دريافت كرده بود و هر برگ اين دسته چك ها را بيش از 50 هزار تومان به فروش مي رساند. اين باند حدود 2هزار برگ چك فروخته است كه ارزش ريالي آن يك ميليارد ريال برآورد شده است.
كشف و انهدام باند
جعل چك هاي رمزدار
سرهنگ اميدي گفت: اعضاي باندي كه چك هاي رمزدار و بين بانكي را جعل مي كردند نيز توسط مأموران پليس آگاهي تهران منهدم شدند، اعضاي اين باند اقدام به خرديد خودروهاي گرانقيمت با چك هاي رمز دار جعل مي كردند و با اين اقدام توانستند از 45 نفر كلاهبرداري كنند.
وي اظهار داشت: 10نفر از اعضاي اين باند دستگير شده اند، اعضاي اين باند با مراجعه به فروشندگان خودرو كه در روزنامه آگهي داده بودند، در ساعات پاياني روز اقدام به خردي خودرو با چك جعلي مي كردند.
معاون مبارزه با جرايم جعل و كلاهبرداري پليس آگاهي افزود: 20 ميليارد ريال ارزش ريالي كلاهبرداري اعضاي اين باند است.
سرهنگ اميدي از انهدام 3 باند كلاهبرداري در پوشش فروش اشياي عتقيه خبر داد و گفت: اين 3 باند توسط پليس آگاهي گيلان شناسايي و منهدم شده است، در اين ارتبط 17 نفر دستگير شده اند.
وي اظهار داشت: اعضاي اين باند 32 فقره كلاهبرداري مرتكب شده اند و بيش از 6 ميليارد ريال پول نقد بدست آورده اند.
معاون مبارزه با جرايم جعل و كلاهبرداري همچنين از انهدام يك باند كلاهبرداري در پوشش مشاور املاك خبر داد و افزود: اعضاي اين باند در 20 نقطه تهران با استفاده از مدارك جعلي اقدام به تأسيس بنگاه معاملات املاك كرده اند.
سرهنگ اميدي گفت: اين افراد با جواز كسب جعلي چندين مغازه اجاره كرده و متعاقب آن چندين دستگاه آپارتمان را نيز اجاره كرده و همزمان اين آپارتمان ها را به چندين نفر اجاره و فروخته بودند.
وي اظهار داشت: 7 نفر اعضاي اصلي اين باند شناسايي و دستگير شده اند، اين افراد 100 فقره كلاهبرداري انجام داده و يك ميليارد تومان ارزش ريالي اقدام آنهاست.
لزوم مراقبت از رمز
كارت هاي بانكي
وي ادامه داد: برداشت از حساب هاي بانكي بر اثر سهل انگاري از سوي دارندگان كارتهاي بانكي صورت مي گيرد، اين در حالي است كه شگردهاي كلاهبرداران در رابطه با سواستفاده در اين زمينه تغيير يافته است.
معاون مبارزه با جرايم رايانه اي، جعل و كلاهبرداري پليس آگاهي ناجا به خريد هاي اينترنتي اشاره كرد و گفت: متاسفانه برخي از مردم در نگهداري از رمز بانكي خود مراقبت هاي لازم را انجام نمي دهند و اگر رمز بانكي آنان در اختيار افراد نادرست بيافتد، سواستفاده هاي در اين باره صورت مي گيرد.

 



تبليغات غلط عامل گرايش مردم به غذاهاي فوري

مريم لشيني
در شماره پيشين گفته شد كه 3/39 درصد مرگ هاي ناشي از بيماري در كشور مربوط به بيماري هاي قلبي و عروقي است كه 5/19 درصد اين مرگ وميرها به علت سكته قلبي رخ مي دهد.
پزشكان يكي از عوامل بروز اين بيماري ها را اضافه وزن و چاقي بيش از حد مي دانند كه علت آن تغيير ذائقه ايراني و جايگزين شدن غذاهاي اروپايي در فهرست غذاهاي سنتي ماست. ادامه گزارش را مي خوانيم:
اثرات جبران ناپذير
غذاهاي فوري
كودكان تحت تأثير تبليغات غلط به استفاده از غذاي آماده و فوري سوق داده مي شوند و در بزرگسالي هم دچار بيماري هاي مزمني نظير ديابت، بيماري هاي قلبي و عروقي، پرفشاري خون، چاقي، پوكي استخوان، كم خوني، سكته ها و سرطان ها مي شوند. افزايش آمار بيماري ها مؤيد اين مطلب است كه برخي تغييرات منفي بوده و برسلامت مردم تأثير مخرب داشته است.
فرج زاده كارشناس ارشد صنايع غذايي با اشاره به تركيب غذاهاي آماده خاطرنشان كرده و مي گويد: نيترات و نيتريت سديمي كه به عنوان نگهدارنده به سوسيس و كالباس اضافه مي شوند گرچه داراي خاصيت ضدباكتريايي هستند و مانع رشد باكتريهاي خطرناك مي شوند اما متأسفانه اين دو ماده در بدن به يك ماده سرطان زا به نام «نيتروز آمين» تبديل مي شوند كه اينها تركيبات خطرناكي هستند.
البته مواد غذايي كه داراي مواد شيميايي و افزودنيها باشند اثرات جدي را بر سلامت افراد جامعه مي گذارند. به عبارت ديگر كودكان در سن رشد قرار دارند و بيش از ساير سنين نيازمند مواد مغذي هستند اما مصرف بي رويه غذاهاي آماده و نوشابه هاي گازدار در بين كودكان و نوجوانان باعث مي شود اين گروه از افراد جامعه از دريافت مواد غذايي لازم براي رشد محروم شوند و چاقي، سبب كاهش قدرت يادگيري مي شود.
ولي آنچه به چشم مي خورد كره حيواني داراي چربي اشباع شده است كه حاوي كلسترول بوده و دو فاكتور خطرناك نيز دارد.
كره گياهي (مارگارين) چربي اشباع است و كلسترول ندارد، ولي حاوي اسيدهاي چرب ترانس بوده كه فاكتور خطر بيماريهاي قلبي و سرطان است. در كل كره هاي گياهي نرم كه كمترين اسيدهاي چرب ترانس را دارا هستند نسبت به كره هاي حيواني ارجحيت دارند. اما مصرف بيش از حد چربي سبب چاقي سكته مغزي و قلبي مي شود. در سالهاي اخير تمام كارخانه هاي توليدكننده مواد غذايي موظف شده اند مواد تشكيل دهنده و ميزان انرژي و كالري هر ماده را بر روي آن حك كنند تا افرادي كه دچار مشكل چربي خون يا بيماري قلبي هستند، از تركيبات آن آگاه باشند. در فرايند جامدكردن روغن، اسيدهاي چرب با هيدروژن اشباع مي شود كه اين اسيدها براي سلامتي مضر بوده و همچنين در اين فرايند تركيب هاي غيرعادي ديگري به نام اسيدهاي چرب ترانس بوجود مي آيد كه آن هم مضر است چربي ترانس موجود در روغن جامد باعث افزايش چربي بدخون و كاهش چربي خوب خون شده و كلسترول خون را بالا مي برد كه افزايش آن براي قلب بسيار مضر است.
به گفته فرج زاده؛ سوءتغذيه نيز مي تواند هم منجر به كم وزني و لاغري و هم اضافه وزن ايجاد كند، همان گونه كه تجمع غيرطبيعي چربي در بدن منجر به چاقي مي شود، تغذيه نامناسب نيز منجر به كم خوني و فقرآهن در بدن مي شود.
وي اضافه مي كند: عوامل متعددي از جمله وراثت، ضدافسردگي، كم تحركي، الگوي غذايي نامناسب، افسردگي، افت تحصيلي، بلوغ زودرس، عوامل روحي، بيماري هايي از جمله كم كاري غدد تيروئيد، بروز فشار خون، ديابت، بيماري هاي كبد و... موجب چاقي مي شود.
البته در كنترل وزن همكاري اعضاي خانواده مهم است و بايد در رژيم غذايي از تمام گروه هاي اصلي استفاده كنيم، وعده غذايي به هيچ عنوان نبايد حذف شود. در ميان وعده ها بايد از ميوه ها و سبزيجات به جاي كيك و شيريني استفاده شود، آهسته غذا خوردن، كاهش مصرف مواد غذايي چرب در كنترل وزن مؤثر است.
اين كارشناس ارشد تغذيه بيان مي كند: در كنار تغذيه، ورزش و تحرك نبايد فراموش شود و در حين ورزش كردن آب به اندازه كافي استفاده كنيد.
چاقي سبب ضرر و زيانهاي زيادي مي شود كه هم اكنون به توضيح برخي از آنها مي پردازيم:
مسلم است كه استفاده مداوم از اين مواد به رغم ايجاد بيماري هاي مزمن مانع از رسيدن موادمغذي مورد نياز بدن به سلول ها مي شود.
رئيس اداره بهبود تغذيه وزارت بهداشت در اين باره معتقد است كه افزايش ابتلا به سرطانهاي معده و روده به دنبال مصرف بي رويه غذاهاي آماده و كنسرو شده غيراستاندارد در كشور خبر داد.
دكتر پريسا ترابي نيز با اشاره به عادات نامطلوب غذايي در كشور مي گويد: تغيير شيوه زندگي در جوامع در حال توسعه مي تواند تهديدي براي سلامت كودكان و نوجوانان باشد.
رئيس اداره بهبود تغذيه وزارت بهداشت به عوارض ناشي از مصرف بي رويه غذاهاي آماده اشاره كرده و ادامه مي دهد: چاقي و اضافه وزن، بيماري قلبي و عروقي و اختلالات گوارشي و كبد و ابتلا به برخي سرطانها از عوارض مصرف اين نوع غذاها است.
ترابي با اعلام اينكه غذاهاي آماده كالري اندكي دارند، مي افزايد: استفاده زياد از نمك و چربي در درازمدت خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزايش مي دهد.
وي از كودكان و نوجوانان به عنوان گروه هايي نام مي برد كه با مصرف غذاهاي آماده آسيب مي بينند.
فرج زاده واده هاي ايراني مي توانند با تغيير ذائقه غذاي غربي به ايراني از كودكي اين غذاهاي سنتي را رواج دهند به طوريكه از دوران طفوليت با خوراندن غذاهاي ايراني به كودك ذائقه فرزندانشان را تغيير دهند.البته تعدد رستوران ها و شركت هاي توليدكننده سوسيس و كالباس و فرآورده هاي مشتق از آن و حجم تبليغات وسيع پشتيبان آنها و كاهش زمان و حوصله افراد براي طبخ غذا باعث رشد رستوران هاي متعدد با غذاهاي فوري شده است. بايد اين نكته را متذكر شوم در جامعه شهري افراد كم تر تحرك دارند و حجم چربي كه در اين غذاها افزايش پيدا كرده سبب بروز بيماري هاي خطرآفرين قلبي و عروقي شده است.
كارشناس ارشد صنايع غذايي در اين باره اظهار مي دارد: در گذشته معمولا خانواده ها از تمام گروه هاي غذايي در سر سفره استفاده مي كردند به عنوان مثال غذايي مانند آبگوشت باتوجه به اينكه كليه مواد مغذي را دارد ولي بايد به ميزان كافي استفاده شود. چون پرخوري هم در غذاهاي ايراني سبب چاقي و بيماري هاي خطرآفرين مي شود.
از آنجا كه غذاهاي ايراني با غربي متفاوت است مثلا برنج ايراني از نظر طعم و عطر با برنج هاي خارجي قابل مقايسه نيست. شايان ذكر است برخي از غذاهاي سنتي به تناسب شرايط آب و هوايي و تغييرات در جامعه شهري كمتر استفاده مي شود ولي مي بايست غذاهاي ايراني را در سفره غذايي بگنجانيم چون از تمامي ويتامين ها، مواد نشاسته، املاح برخوردار است. البته زياده روي نكردن در غذاهاي ايراني سلامت افراد را در جامعه تضمين مي كند.
دكتر ترابي، رئيس اداره بهبود تغذيه جامعه در وزارت بهداشت با اشاره به آمار رو به افزايش مصرف نوشابه هاي گازدار در كشور بيان مي كند: در حال حاضر متأسفانه مصرف نوشابه هاي گازدار و ساير نوشيدنيهاي شيرين به ويژه در سنين مدرسه رو به افزايش است به طوري كه 3/7 درصد نوجوانان و جوانان كشور هر روز اين نوشيدني را مصرف مي كنند و تنها حدود 10درصد از اين گروه سني هيچوقت نوشيدني گازدار و شيرين مصرف نمي كنند.
فرج زاده، كارشناس ارشد صنايع غذايي نيز مي گويد: با تبليغات وسيع كشورهاي غربي نوشيدني هايي مانند نوشابه هاي گازدار اين مسئله را به خانواده هاي ايراني تفهيم كردند كه حتي افراد مي توانند نوشابه هاي بدون قند را استفاده كنند.
رئيس مركز تحقيقات غدد درون ريز و متابوليسم كشور مي گويد: ابتلا به چاقي و اضافه وزن در خانواده هاي ايراني رو به افزايش است.
در ايران غذاهاي سنتي با غذاهاي غربي مخلوط شده اند به نحوي كه مصرف سرانه برنج و همچنين مصرف نان بيشتر از خيلي از كشورهاي دنياست.
در حال حاضر عوارض ناشي از مصرف بي رويه غذاهاي فوري سبب چاقي و اضافه وزن، بيماريهاي قلبي و عروقي و اختلالات گوارشي و كبد و ابتلا به برخي سرطان ها از عوارض مصرف اين نوع غذاها است. چون اين بيماري ها گرچه مانند بيماري هاي حاد موجب مرگ زودرس نمي شود اما باعث ايجاد يك زندگي پر درد و رنج شده كه آن را به مرگ خاموش تشبيه مي كنند.
شايد نتوان تغيير در عادات غذايي و سفره خانواده ها را تنها علت افزايش شيوع بيماري هاي مزمن دانست و البته عوامل ديگري از قبيل: افزايش استرس ها، آلودگي هوا و كاهش فعاليت افراد در زندگي روزمره نيز مؤثر هستند. از نظر بهداشت رواني استرس در كودكان بايد كاسته شود و اما اين افزايش سبب شيوع بيماري هاي مزمن را بايد در تغيير عادات صحيح غذايي گذشته جست وجو كرد.
اين كارشناس ارشد صنايع غذايي توصيه مي كند كه خانواده هاي ايراني بايد از گروه گوشت و فرآورده هاي گوشتي مانند مرغ و ماهي منبع آهن و پروتئين استفاده كنند و از همه گروه هاي غذايي مانند نان، برنج، ماكاروني، سيب زميني، شير، ماست، لبنيات، تخم مرغ و ماهي و سبزي و ميوه در وعده هاي غذايي خود بگنجانند. همچنين از سبزي ها و ميوه ها سرشار از ويتامين C استفاده كنند چون اين گروه به جذب آهن مواد غذايي كمك مي كند.وي در ادامه بيان مي كند: دانش آموزان در گروه هاي سني مختلف باتوجه به اينكه مدت زمان طولاني پشت ميز مي نشينند و تحرك ندارند بايد كيفيت غذايي بسيار مناسب داشته باشند و از مواد كم ارزش مانند چيپس، پفك، نوشابه و فست فودها كه باعث چاق شدن مي شود، پرهيز كنند. چون اين بي تحركي و استفاده از ميان وعده هاي غذايي نامناسب عامل ايجاد بيماري مهلك و كشنده در آينده براي فرزندانمان مي شود.
در واقع خوردن اين حجم غذاي پرچرب و آماده آنان را مستعد بيماري هاي قلبي و عروقي و ديابت مي كند.
لازم به ذكر است درگذشته دانش آموزان و خانواده ها تمايل داشتند براي ميان وعده خود از مغز دانه ها، خشكبار، آلوخشك، انجير خشك و ميوه ها استفاده مي كردند.
وي خاطرنشان مي كند: امروزه خانواده ها از شيريني، شكلات، چيپس و پفك و ديگر تنقلات پرچرب و شور استفاده مي كنند.فرج الهي توصيه مي كند: براي ترغيب تمامي گروه هاي سني به ميان وعده هاي سنتي مانند آجيل، خشكبار و ميوه جات خشك بايد با بسته بندي مدرن و ظاهري زيبا و رعايت نكات بهداشتي جامعه را به استفاده از اين ميان وعده ها ترغيب كرد.
مديريت تحقيقات علوم پزشكي در ادامه تصريح مي كند: افراد چاق بايد با برنامه غذايي صحيح نسبت به گروه هاي غذايي شناخت كافي داشته باشند و با تحرك ورزش مي توان آمار بيماري هاي قلبي و عروقي را كاهش داد.
راهكارهاي ترويج
سفره هاي ايراني
كارشناس ارشد تغذيه از راهكارهاي ترويج غذاي ايراني به همكاري تمامي دست اندركاران و مسئولان اجرايي درخصوص تغذيه اشاره كرده و مي افزايد: كليه مسئولان با همكاري رسانه هاي جمعي مانند روزنامه، كتاب و به ويژه صدا و سيما روشهاي جديد فروش، تهيه و فراهم كردن غذاهاي سنتي را در جامعه افزايش دهند به طوريكه قيمت اين غذاهاي سنتي در رستوران ها كاهش يابد. البته با آموزش صحيح و تغذيه مناسب غذاهاي ايراني دركليه مقاطع تحصيلي در مدارس و دانشگاه ها اين غذاها را تبليغ كرد تا كليه افراد جامعه به استفاده از اين غذاها ترغيب شوند. البته با توزيع غذاهاي ايراني بخصوص درميان ارگان ها و سازمان ها استفاده از اين غذاهاي سنتي در جامعه رواج مي يابد.
به عبارت ديگر با ترويج مشاوره هاي غذايي مناسب و بهره گيري از متخصصان تغذيه درصدا و سيما اين غذاهاي سنتي و ايراني را مي توان به صورت ملي درميان مردم گسترش دهيم.
وي توصيه مي كند: درحال حاضر با افزايش مواد غذايي پروتئين گياهي از ميزان بيماري هاي قلبي و عروقي كاسته شود و مصرف ميوه و سبزيجات افزايش يابد. همچنين بايد به تمامي اقشار جامعه آموزش داد تا از مصرف غذاهاي آماده كه داراي مواد فرايند شده هستند. پرهيز كنند.
آنچه به چشم مي خورد اكثرا بودجه وزارت بهداشت را كساني مصرف مي كنند كه بيشترين مصرف كنندگان غذاهاي آماده هستند! توجه داشته باشيد كه اين ضررها مختص افراد چاق نيست، بلكه احتمال بروز آن درچاقها بيشتر است!!!
ولي دركشورهاي پيشرفته به مقوله تغذيه بيشتر توجه مي شود و در ايران نيز به دليل تعدد رستوران ها غذاهاي فست فود افزايش پيدا كرده است و هر روز جان بسياري از مردم به دليل ابتلا به بيماري هاي قلبي، عروقي، ديابت،سرطان گرفته مي شود؟!!!

 



6 ماه تا 3 سال حبس در انتظار ربا دهنده و گيرنده

چه ربا دهنده و چه گيرنده و نيز شخصي كه واسطه عمل رباست مجرم محسوب مي شود و هر يك به شش ماه تا سه سال حبس و تا 74 ضربه شلاق و نيز جزاي نقدي معادل مال مورد ربا محكوم مي شوند و همچنين ربا گيرنده بايد مبلغ اضافه را به ربا دهنده بازگرداند.
ربا يكي از اموري است كه در اسلام حرام شناخته شده است و برابر آيات قرآني و روايات اين عمل حرمت دارد.
برابر قانون هر نوع توافق بين دو يا چند نفر تحت هر قراردادي اعم از خريد و فروش، صلح و غيره كه جنسي را با شرط اضافه با همان جنس معامله كنند يا زايد بر مبلغ پرداختي دريافت شود ربا به حساب مي آيد.
البته بايد توجه داشت كه هر افزايش مبادله را چه در پول و چه در جنس ربا نمي گويند بلكه ربا در دو دولت حالت متصور است:
- ربا در معاملات: ربا در معاملات بدين صورت است كه اگر خريد و فروش به صورت جنس به جنس باشد و هر دو جنس از يك نوع باشد به نوعي كه مردم عادي آن را يك جنس تلقي كنند مثل برنج با برنج يا خرما با خرما و ... و اين دو جنس از حيث وزن يكي باشند اضافه دريافتي ربا و حرام است.
- رباي قرضي: اگر در قرض چه پول يا جنس - به اين نحو كه پول يا جنسي را قرض كنند و قرار شود بعد از مدتي با اضافاتي آن را بپردازد اضافه پرداختي يا دريافتي را ربا گويند.
پرسش: ربا چه زماني محقق مي شود؟
پاسخ: برابر قفه و قانون تا زماني كه وجه اضافي دريافت نشود ربا محقق نخواهد شد بنابراين صرف توافق به اينكه شخصي وجهي را در قبال وجه اضافي به كسي بدهد اين عمل جرم نبوده و ربا نيست ملاك اخذ وجه است.
پرسش: اگر كسي براي ربا گرفتن به رباخوار چكي بدهد چه وضعيتي پيش مي آيد؟
پاسخ: در صورتي كه ثابت شود دارنده چك آن را به عنوان ربا دريافت كرده حق مطالبه وجه آن چك را نداشته و بايد به صادر كننده مسترد كند البته بايد توجه داشت تا زماني كه وجه چك دريافت نشده است ربا محقق نمي شود.
پرسش: آيا ربا دهنده و ربا گيرنده هر دو مجرمند؟
پاسخ: چه ربا دهنده و چه گيرنده و نيز شخصي كه واسطه عمل رباست مجرم محسوب مي شوند و هر يك به شش ماه تا سه سال حبس و تا 74 ضربه شلاق و نيز جزاي نقدي معادل مال مورد ربا محكوم مي شوند و همچنين ربا گيرنده بايد مبلغ اضافه را به ربا دهنده بازگرداند.
البته هرگاه ثابت شود كه ربا دهنده در حالت اضطرار در مقام پرداخت وجه اضافه برآمده است مجازات نخواهد شد.
پرسش: آيا در هر حالتي ربا دادن جرم است؟
پاسخ: همان طور كه در بند بالا اشاره كرديم اگر دادن ربا در حال اضطرار باشد اين عمل براي ربا دهنده جرم نيست و همچنين اگر ربا بين پدر و فرزند و زن و شوهر باشد يا مسلمان از كافر ربا دريافت كند عمل آن ها را حيث قوانين كيفري جرم به حساب نمي آيد.
پرسش: اگر در قرارداد اجاره بين موجر و مستأجر توافق شود كه در صورت تاخير در پرداخت اجاره بها مستاجر بايد مبلغي به عنوان خسارت بپردازد اين عمل از مصاديق ربا به حساب مي آيد؟
پاسخ: خير اين عمل ربا نيست به ويژه آنكه اين خسارت بر طبق شاخص بانك مركزي باشد.
پرسش: در مورد جرم ربا آيا نياز به شاكي خصوصي است و اصولا براي طرح دعوا به كدام مرجع قضايي بايد رجوع كرد؟
پاسخ؛ جرم ربا از جمله جرايم غيرقابل گذشت است بنابراين جنبه عمومي آن برتر از جنبه خصوصي آن است و مقامات قضايي حتي بدون شكايت شاكي خصوصي مكلف به تعقيب و رسيدگي هستند و اصولا براي رسيدگي به اين جرم در مبادي امر دادسراي عمومي و انقلاب محل دريافت ربا صلاحيت رسيدگي دارد.
پرسش: اگر ثابت شود ربا دهنده در حالت اضطرار مرتكب جرم ربا شده براي مطالبه ضرر و زيان ناشي از جرم بايد دادخواست بدهد؟
پاسخ: به نظر مي رسد كه براي رد اضافه دريافتي به صاحب مال نياز به تقديم دادخواست نباشد و دادگاه حكم به رد وجه و مال اضافي به صاحب آن صادر خواهد كرد اما براي مطالبه ساير ضرر و زيان هاي ناشي از جرم مطابق اصول بايد دادخواست حقوقي تنظيم كرد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14