(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه اول آذر 1389- شماره 19795

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
راه حل خاتمه مشكلات افغانستان رويكرد منطقه اي است
احمدي نژاد: ايران و زيمبابوه در ايجاد نظم جديد جهاني نقش آفريني مي كنند
سعد حريري شنبه آينده به تهران سفر مي كند
وزير دفاع : ناتو در حال فروپاشي است
سركرده بزرگترين باند مشروبات الكلي كشور دستگير شد
سالانه 20 درصد به بيماران كليوي كشور افزوده مي شود
اولين محصول ايران خودرو بابل وارد بازار شد
جشنواره بين المللي فرش كاشان امروز آغاز به كار مي كند
وزير علوم، تحقيقات و فناوري :كميته انتقال پژوهشگاه ها به شهرستان ها فعال شد
رئيس سازمان بسيج دانشجويي كشور: ايجاد خودباوري از برنامه هاي بسيج دانشجويي است
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي: هنرمندان توليد اثر درباره رهبر انقلاب را جدي بگيرند
سرلشكر رحيم صفوي: پيروي از ولايت فقيه نظام اسلامي را بيمه مي كند
اخبار ادبي و هنري



در رايزني هاي رئيس شوراي عالي صلح افغانستان با مقامات كشورمان تاكيد شد
راه حل خاتمه مشكلات افغانستان رويكرد منطقه اي است

سرويس سياسي-
برهان الدين رباني رئيس شوراي عالي صلح افغانستان كه جمعه گذشته براي گفت وگو با مقامات كشورمان وارد ايران شده بود، در سفر سه روزه اش با رئيس مجلس شوراي اسلامي، دبير شوراي عالي امنيت ملي و وزير خارجه كشورمان ديدار و گفت وگو كرد.
در اين رايزني ها آنچه مورد توافق همه طرف ها قرار گرفت و بر ضرورت آن تاكيد فراوان شد، لزوم توجه به رويكرد منطقه اي براي خاتمه بخشيدن به مشكلات افغانستان بود در همين راستا لاريجاني ضمن ديدار با رباني با تاكيد بر اشتراكات و پيوندهاي بسيار نزديك دو ملت و حمايت هاي مستمر ايران از مردم افغانستان در شرايط سخت اظهار داشت: دولت و ملت ايران همچنان در كنار مردم افغانستان در مقابل سختي ها و فشارها خواهد ايستاد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در ادامه واگذاري امور به ملت افغانستان را مهمترين عامل تامين امنيت و آرامش در اين كشور دانست و خاطر نشان ساخت: واگذاري امور افغانستان به افراد و شخصيت هاي مبارز و مجاهد اين كشور گام مهمي در استقرار آرامش در اين كشور و عبور از شرايط بسيار دشوار كنوني خواهد بود.
وي خاطر نشان كرد: قدرت هاي خارجي در افغانستان بايد بدور از فريب كاري، تمهيدات لازم را براي واگذاري امور به افغانستان فراهم آورند.
لاريجاني همچنين با اشاره به برخي تلاش ها براي تاثيرگذاري در صحنه فرهنگي افغانستان تاكيد كرد: مردم مبارز افغانستان كه سابقه سال ها مبارزه و مجاهدت عليه سلطه بيگانگان در اين كشور را دارند، هيچ گاه تحت تاثير پاره اي اقدامات براي تاثيرگذاري در فرهنگ ديني شان قرار نمي گيرند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي ضمن تبريك برگزاري موفقيت آميز انتخابات پارلماني اخير در افغانستان، تاكيد كرد: تشكيل پارلمان جديد گام موثري براي پيشرفت، توسعه و استقرار آرامش در اين كشور خواهد بود.
برهان الدين رباني نيز در اين ديدار، ضمن قدرداني از كمك ها و حمايت هاي كشورمان از مردم افغانستان در دوران سخت و دشوار، گفت: مردم افغانستان هيچ گاه حمايت ها و كمك هاي ملت ايران را فراموش نخواهد كرد.
وي حضور نيروهاي خارجي در افغانستان را عامل تداوم بحران امنيتي و گسترش تروريسم در اين كشور خواند و ادامه داد: حضور نيروهاي خارجي و به ويژه عملكرد آنها در بسياري موارد باعث تحريك احساسات مردم شده است.
برهان الدين رباني در جريان اين ديدارها صبح روز گذشته با منوچهر متكي وزير امور خارجه كشورمان نيز ديدار و گفت وگو كرد.
منوچهر متكي وزير امور خارجه در اين ديدار با اشاره به پيوندهاي عميق فرهنگي و تمدني مردم دو كشور جمهوري اسلامي ايران و جمهوري اسلامي افغانستان و ضمن اشاره به خواست كشورمان براي برقراري ثبات و آرامش فراگير در افغانستان، به اهميت توسعه مناسبات دو كشور در حوزه هاي مختلف سياسي، اقتصادي و فرهنگي تاكيد كرد.
متكي همچنين راه حل خاتمه مشكلات در افغانستان و برقراري آرامش در اين كشور را رويكرد منطقه اي دانست كه مي تواند مقوم، تقويت كننده و در امتداد راهكار ملي در افغانستان باشد.
برهان الدين رباني رئيس شوراي عالي صلح افغانستان نيز در اين ديدار ضمن قدرداني از مساعدت هاي جمهوري اسلامي ايران در سه دهه گذشته در كنار مردم افغانستان بر نقش سازنده جمهوري اسلامي ايران در تحولات اين كشور تاكيد كرد.

 



احمدي نژاد: ايران و زيمبابوه در ايجاد نظم جديد جهاني نقش آفريني مي كنند

رئيس جمهور كشورمان در ديدار با وزير امورخارجه زيمبابوه با اشاره به اشتراك مواضع دو كشور خواستار نقش آفريني ايران و زيمبابوه در ايجاد نظم جديد جهاني بر پايه عدالت شد.
به گزارش دفتر امور رسانه هاي رياست جمهوري، محمود احمدي نژاد در اين ديدار فعال سازي همه ظرفيت هاي موجود در دو كشور را به منظور ارتقاء سطح روابط دوجانبه و منطقه اي مورد تاكيد قرار داد و گفت: افزايش همكاري ها و سطح مبادلات اقتصادي ايران و زيمبابوه در بخش هاي مختلف به نفع 2 ملت و كشورهاي منطقه است.
رئيس جمهور در ادامه به شرايط كنوني جهان اشاره كرد و با بيان اينكه نظام سرمايه داري در آستانه افول قرار گرفته است، اظهار داشت: ايران و زيمبابوه با توجه به اشتراك مواضع در موضوعات مهم بين المللي و منطقه اي مي توانند در ايجاد نظم جديد جهاني بر پايه عدالت و دوستي نقش آفريني فعالي داشته باشند.
سيمباراشه ممينگگو وزير امورخارجه زيمبابوه نيز در اين ديدار با اشاره به اينكه كشورش مصمم است از همه ظرفيت هاي موجود براي ارتقاء سطح روابط زيمبابوه با ايران استفاده كند، اظهار داشت: زيمبابوه خود را همسو با مواضع جمهوري اسلامي ايران مي داند و در تلاش است همكاري هاي سياسي و اقتصادي خود را با تهران هر چه بيشتر گسترش دهد.
تلاش براي گسترش همكاري ها
در همين حال، وزيرخارجه كشورمان نيز در ديدار با همتاي زيمبابوه اي خود اعلام كرد كه مواضع مشترك دو كشور در صحنه هاي بين المللي به ويژه در گروه 15، گروه 77، سازمان ملل متحد و ساير سازوكارهاي بين المللي بر لزوم گسترش همكاري هاي دو جانبه استوار است.
به گزارش اداره كل و مطبوعات وزارت امورخارجه منوچهر متكي در اين ديدار با اشاره به اراده سياسي روساي جمهور دو كشور بر توسعه مناسبات مابين بر ضرورت ارتقاي سطح روابط اقتصادي به سطح روابط سياسي تاكيد و با اشاره به مواضع مشترك دو كشور در صحنه هاي بين المللي به ويژه در گروه 15، گروه 77، سازمان ملل متحد و سازوكارهاي بين المللي بر لزوم گسترش همكاري هاي دو جانبه در تمامي زمينه هاي مناسبات دو كشور تاكيد كرد.
متكي در ادامه ارائه مشوق هاي لازم از سوي دولت زيمبابوه براي سرمايه گذاران و فعالان اقتصادي كشورمان را مورد تاكيد قرار داد و زمينه هاي مشترك اقتصادي در زيمبابوه، ايران و يا كشورهاي ثالث را مورد بحث و بررسي قرار داد.
وزير امورخارجه زيمبابوه نيز در اين ديدار با اشاره به عمق روابط دو كشور و مروري بر زمينه هاي همكاري في ما بين به ويژه در حوزه هاي اقتصادي طي سال هاي گذشته، بر ضرورت بهره مندي از ظرفيت هاي اقتصادي دو كشور تاكيد كرد.
وزير امورخارجه زيمبابوه ضمن ارائه تصويري از آخرين وضعيت همكاري هاي مشترك اقتصادي دو كشور به ويژه در حوزه پروژه توليد تراكتور در زيمبابوه، كارخانه منسوجات وساير فعاليت هاي مشترك بر ضرورت گسترش همكاري ها تاكيد كرد.

 



سعد حريري شنبه آينده به تهران سفر مي كند

سعد حريري نخست وزير لبنان شنبه آينده به تهران سفر خواهد كرد.
به گزارش ايرنا، سفارت لبنان در تهران روز يكشنبه اعلام كرد: سعد حريري نخست وزير لبنان روز شنبه آينده در راس يك هيات بلندپايه سياسي و اقتصادي به تهران سفر مي كند.
براساس اين گزارش، روز پنجشنبه نيز يك هيات پارلماني از لبنان به تهران سفر خواهد كرد.
روابط ايران و لبنان پس از سفر رئيس جمهوري اسلامي ايران به اين كشور وارد عرصه جديدي شده است.
مردم لبنان در اين سفر استقبال بي نظيري از آقاي احمدي نژاد به عمل آوردند.

 



وزير دفاع : ناتو در حال فروپاشي است

خرم آباد- خبرنگار كيهان:
وزير دفاع در مراسم چهلم 18 شهيد حادثه يكي از پادگان هاي سپاه در خرم آباد گفت: ناتو با لشگركشي به افغانستان در يك كشور كوچك با ملتي بزرگ مواجه است و با اولين حضور در يك كشور اسلامي ابهت خود و غرب را فرو ريخت.
سرلشگر احمد وحيدي گفت: ناتو در حالت فروپاشي است.
وزير دفاع ايران با بيان اين مطلب كه ناتو پس از 10 سال لشگركشي به افغانستان ناكام مانده و نتوانسته به اهدافش برسد و حتي امنيت را براي نيروهاي خود برقرار كند، افزود: امروز اعضاي ناتو با ناكامي از لشگركشي به افغانستان هر يك تاريخي را براي خروج نيروهايشان از آن كشور اعلام مي كنند.
وزير دفاع ايران با اشاره به تهديدات استكبار جهاني عليه كشورمان و حمايت آمريكا از رژيم فاسد و اشغالگر اسرائيل، گفت: آنها 123 ميليارد دلار قرارداد تسليحات نظامي منعقد كرده اند و فكر مي كنند با اين ژست ها مي توانند ملت مسلمان ايران را بترسانند و جلوي صدور پيام انقلاب اسلامي را بگيرند در حالي كه ايران در عمل ثابت كرده است بدون اتكا به بيگانگان نيازهاي خود را تأمين مي كند.
وزير دفاع گفت: سيستم دفاعي ايران بدون موشك هاي S300 روسيه شكل گرفته است كه دنيا در رزمايش اخير نمونه هايي از آنها را مشاهده كرد.
سرلشگر وحيدي با اشاره به دستور بوش رئيس جمهوري سابق آمريكا مبني بر شكنجه زندانيان سياسي و القاي حس غرق شدن در آب براي گرفتن اقرار از آنها، گفت: غرب در بعد رواني و سياسي به جايي رسيده است كه به اين شيوه ها متوسل مي شود و در بعد نظامي ناتو به عنوان مظهر قدرت نظامي غرب به واسطه ناكارآمدي سپر دفاع موشكي كه براي دفاع از اروپا و آمريكا درست كرده اند به روسيه پيشنهاد همكاري داده است.
وزير دفاع كشورمان گفت: غرب قدرت اقتصادي خود را با قدرت نظامي بدست آورده است و بيم آن را دارد اگر اين قدرت نظامي فرو بريزد چگونه توان اقتصادي خود را حفظ كند.
وي با اشاره به هزينه سنگين اقتصادي و تلفات انساني آمريكا در عراق، گفت: آمريكا با تحمل آن همه خسارت در عراق سرانجام مردم آن كشور فردي را كه خودشان خواستند به قدرت رساندند.
وزير دفاع با اشاره به حمايت هاي آمريكا از رژيم جنايتكار اسرائيل، گفت: آمريكا تروريست پرور و صادركننده تروريست است و القاعده را خودشان ساخته اند كما اينكه هيچ اقدامي عليه منافع اسرائيل نكرده و تمام تلاشش بر ضد مسلمانان بوده است.
وزير دفاع با تجليل از شهداي گرانقدر حادثه يكي از پادگان هاي سپاه در خرم آباد، گفت: مردم ولايتمدار خطه گلگون لرستان با بيش از 6 هزار شهيد و 18 هزار جانباز افتخارات بزرگي براي كشور رقم زده اند.
سردار وحيدي گفت: خطه دلاورپرور و شهيدپرور لرستان حماسه هاي بزرگي در دفاع مقدس در خاطره ها به يادگار گذاشته است و مردم اين استان در تمام حوزه هاي دفاع، مشغول و فعال هستند.
وزير دفاع با بيان اين مطلب كه شهادت به عنوان نيروي محركه، تمام ظرفيت هاي يك جامعه را فعال مي كند و به جلو مي برد، افزود: شهادت تبلور آرمان بزرگترين و پاكترين بندگان خداست.
سرتيپ وحيدي با اشاره به حضور گسترده مردم در مراسم چهلم شهداي سپاه در خرم آباد، گفت: استكبار جهاني وقتي اين قدرت و شكوه حضور در صحنه را مي بيند متوجه مي شود كه در دشمني با ايران راه به جايي نمي برد.
وي گفت: اين صحنه ها نشانگر اين است كه مردم ما قوي هستند و لحظه اي از سنگر انقلاب دور نشده اند.
وزير دفاع با اشاره به توانمندي ايران در تأمين نيازهايش بدون كمك بيگانگان، گفت: ساخت هواپيماي مسافربري پيشرفته تر از ايران 140 و ماهواره هاي جديد در دست ساخت است.
وحيدي در بخش ديگري از سخنراني خود در خرم آباد اظهار داشت: به منظور توليد سامانه هايي با برد بلند در كشورمان، اقدامات سازنده اي صورت گرفته است و خوشبختانه ايران اسلامي هيچ وابستگي به سامانه هاي وارداتي نخواهد داشت.
وي افزود: در صنايع دريايي نيز طرح هاي مهمي در امر توسعه صنايع، خدمات و تعميرات را در دست اجرا داريم.

 



با تلاش شبانه روزي پليس آگاهي
سركرده بزرگترين باند مشروبات الكلي كشور دستگير شد

سرويس اجتماعي -
فرمانده انتظامي تهران بزرگ از كشف و انهدام يك باند بزرگ مشروبات الكلي و دستگيري سركرده آن در كشور خبر داد.
به گزارش خبرنگار كيهان، سردار ساجدي نيا، صبح ديروز در نشست خبري در محل فرماندهي پليس آگاهي تهران افزود:بعد از چند ماه تلاش پيگير و شبانه روزي مأموران در مناطق مرزي موفق به شناسايي و دستگيري 10 باند بزرگ مشروبات الكلي در كشور شد كه سركردگي تمامي آنها را يك مرد 45 ساله و اهل غرب كشور برعهده داشت.
وي در ادامه اظهار داشت: فرد مزبور كه با كشورهاي همسايه مراودات زيادي داشت با جمع كردن تعدادي از دوستان و آشنايان اقدام به قاچاق مشروبات الكلي به 10 استان كشور مي كرد كه 80 نفر از اين افراد دستگير شده اند.
فرمانده انتظامي تهران بزرگ افزود: متهمان در اعترافات اوليه اعلام كردند هنگامي كه مشروبات الكلي را از سرشاخه باند تحويل مي گرفتند هيچ مبلغي بابت دريافت انواع مشروبات الكلي پرداخت نمي كردند بلكه مطابق توافقي كه شده بود ، هنگامي كه آنان مي توانستند اين مشروبات الكلي را در سطح كشور به فروش برسانند پول آن را مي گرفتند.
به گفته ساجدي نيا با توجه به اين شيوه زيركانه توزيع مشروبات الكلي احتمال مي رود كه استكبار جهاني در توزيع انواع مشروبات الكلي در داخل كشور دست داشته باشد.
وي گفت: حجم مشروبات الكلي به قدري زياد بود كه مأموران گمرك براي اين افراد جريمه 12 ميليارد توماني تعيين كرده اند.
ساجدي نيا افزود: اميدوار هستيم سيستم قضايي كشور برخورد لازم با وارد كنندگان و قاچاقچيان اين گونه مشروبات الكلي را داشته باشد.
وي با اعلام اين خبر كه برخي افراد سودجو در حال توليد برخي از مشروبات الكلي با استفاده از الكل صنعتي هستند، گفت: براساس اطلاعات واصله برخي از افراد سودجو در مجموعه استان تهران دست به توليد مشروبات الكلي زده اند كه در توليد مشروبات از الكل صنعتي استفاده مي كنند.
فرمانده انتظامي تهران بزرگ گفت: استفاده از الكل صنعتي در مشروبات الكلي سبب ايجاد كوري و مسموميت مي شود.
به گفته ساجدي نيا، نيروي انتظامي به تمام بيمارستان ها اعلام كرده است كه در صورت پذيرش افراد بيماري كه به دليل مصرف مشروبات الكلي بينايي خود را از دست داده يا مسموم شده اند سريعاً مراتب را به پليس اطلاع دهند تا پليس در پيگيري ها بتواند عوامل توزيع كننده و توليد كننده اين گونه مشروبات الكلي را شناسايي و دستگير كند.
انهدام باند قاچاق موتور ZX
در ادامه اين نشست فرمانده نيروي انتظامي از انهدام باند قاچاق موتور ZX خبر داد و اظهار داشت: برخي افراد سودجو موتورهاي سنگين ZX را به صورت اوراقي از مرزهاي جنوبي وارد كشور كرده و پس از سر هم كردن قطعات به جعل مدارك و پلاك موتور اقدام مي كردند.
وي گفت: اين افراد به نام افراد غيرحقيقي و ناشناس براي موتورهاي قاچاق خود سند تهيه كرده كه مأموران پليس آگاهي تهران بزرگ طي عملياتي گسترده و فني 500 موتور قاچاق را شناسايي، بيش از 170 موتور را توقيف، دو كارگاه جعل پلاك و دو دفترخانه كه اقدام به صدور غيرقانوني سند براي موتورهاي قاچاق مي كرد پلمب و مسئولان آن را دستگير كردند.
سردار ساجدي نيا ادامه داد: در اين رابطه 43 تن دستگير شدند كه دادسراي شهر ري براي اين مقدار كالاي قاچاق 10 ميليارد تومان قرار صادر كرده است.
ساجدي نيا با بيان اينكه تردد موتورهاي كاوازاكي، ZX و تريل ممنوع است، گفت: اين سه مدل موتور در دست هر كسي كه باشد قطعاً بدون مدارك و غيرقانوني است و افرادي كه اين گونه موتورها را در دست دارند بايد با معرفي خود به نيروي انتظامي و تحويل موتورسيكلت خود از يد ماقبل اعلام شكايت كنند.
فرمانده انتظامي تهران بزرگ گفت: تمامي دارندگان اين گونه موتورها در سراسر تهران بزرگ شناسايي شده و پليس مي داند چه كساني اين موتورها را در اختيار دارند و اگر اين افراد اين موتورها را تحويل ندهند در صورت توقيف از سوي مأموران نيروي انتظامي، فرد راكب و دارنده اين گونه موتورها متهم محسوب مي شوند و با آن ها برخورد قضايي خواهد شد.

 



سالانه 20 درصد به بيماران كليوي كشور افزوده مي شود

تبريز - خبرنگار كيهان:
با توجه به روند فعلي، تعداد بيماران كليوي در كشور تا 5 سال آينده به 120 هزار نفر بالغ خواهد شد.
مدير روابط عمومي انجمن حمايت از بيماران كليوي، روز شنبه در سمينار ملي انجمن خيريه حمايت از بيماران كليوي با اعلام مطلب فوق گفت: سالانه تا 20 درصد بر تعداد اين بيماران اضافه مي شود و با توجه به روند كنوني، بايد گفت تا 5 سال آينده ما داراي 100 تا 120 هزار بيمار كليوي خواهيم بود.
داريوش آرمان، خواستار توجه جدي به اصل پيشگيري در بيماريها شد و بر ضرورت و لزوم آموزش هاي عمومي در اين زمينه، تاكيد كرد.
به گفته وي در ايارن 50 هزار بيمار رسمي كليوي وجود دارد كه شناخته شده هستند و 25 هزار نفر آنان پيوند كليه بوده و 25 هزار نفر ديگر، دياليزيند.
وي تصريح ساخت: در سال 88 حدود 2 هزار و 140 مورد پيوند كليه در ايران انجام شده است.
آرمان گفت: ايران، جزو 10 كشور اول جهان در پيوند كليه است.

 



اولين محصول ايران خودرو بابل وارد بازار شد

بابل - خبرنگار كيهان:
مديرعامل شركت ايران خودرو بابل از ورود اولين محصول اين شركت به بازار خبر داد.
مهندس حسيني نژاد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: رشد و توسعه اين شركت آنقدر سريع بود كه همه را متحير كرد و از آنجا كه مازندران رتبه چهارم قطعه سازي كشور را داراست شركت خودروسازي بابل در آبان ماه با انتقال 46 دستگاه سمند سرير به تهران اولين محصول خود را وارد بازار كرد.
وي افزود: اين شركت در 30 هكتار و با سالن 14 هزار متر مربعي با ظرفيت 5/2 تا 4 دستگاه در ساعت از بهمن ماه سال گذشته آغاز به كار كرد.
مديرعامل شركت ايران خودرو در خصوص چگونگي جذب نيرو گفت: در فاز اول 150 نفر به طور مستقيم مشغول به كار مي شوند و حدود 3 هزار نفر به طور غيرمستقيم به فعاليت خواهند پرداخت. وي در خاتمه مشكل اصلي شركت را خطوط ريلي عنوان كرد و افزود: پايه مشكلات اين شركت خطوط ريلي است كه اميدواريم با گامهايي كه در آينده نزديك برداشته مي شود اين معضل حل شود.

 



جشنواره بين المللي فرش كاشان امروز آغاز به كار مي كند

كاشان- خبرنگار كيهان:
اولين جشنواره بين المللي فرش ماشيني و دستباف كاشان با حضور تجار و ميهمانان خارجي و ايراني از امروز تا پنجم آذرماه در كاشان برگزار مي شود.
دبير اين جشنواره در جمع خبرنگاران با اعلام اين كه براي اولين بار در ايران نمايشگاه فرش ماشيني و دستباف همزمان و تواما در كنار هم برگزار مي گردد، گفت: اين جشنواره در بخش هاي نمايشگاه فرش، سمينارهاي علمي، مسابقه طراحي و جشن فرش در روز عيد غديرخم برپا مي شود.
محمود برادران افزود: نمايشگاه فرش در فضاي 10هزار مترمربع سرپوشيده و فضاي باز 15هزار مترمربع در ميدان امام علي(ع) جنب گلزار شهدا در يكصد غرفه برپا مي شود و پيش بيني شده بيش از يكهزار ميهمان خارجي از 20 كشور دنيا و 100هزار نفر ميهمان داخلي در آن شركت كنند.
وي اظهار داشت: همچنين سمينار علمي تخصصي توانمندي هاي فرش كاشان و تدوين افق آينده فرش دستباف كاشان در دانشكده هنر و معماري دانشگاه كاشان برگزار و در كنار آن كارگاه آموزشي برپا مي شود، ضمن اين كه سمينار ديگري با عنوان توانمندي هاي فرش ماشيني كاشان و دانشگاه آزاد برگزار و در كنار آن هم كارگاه هاي آموزشي برپا مي شود.

 



وزير علوم، تحقيقات و فناوري :كميته انتقال پژوهشگاه ها به شهرستان ها فعال شد

خوانسار- خبرنگار كيهان:
وزير علوم، تحقيقات و فناوري گفت: كميته اي براي انتقال پژوهشگاه هاي تهران به شهرستان ها تشكيل شده و جايابي مراكز پژوهشي براساس توانمندي هاي موجود در هر منطقه، انجام خواهد شد.
«كامران دانشجو» در جلسه بررسي مشكلات واحدهاي آموزش عالي شهرستان خوانسار با اشاره به پراكندگي موسسات و دانشكده هاي آموزشي افزود: هدف گذاري و سياستگذاري آموزشي بايد در يك جا انجام شود و اين كه هر جايي براي خودش يك دانشكده بزند را قبول ندارم.
وزير علوم، تحقيقات و فناوري اضافه كرد: برخي وزارتخانه ها و نهادها، دانشكده مخصوص براي خود و سازمان هاي تابعه تاسيس و نيروي مورد نياز خود را از ميان فارغ التحصيلان آن دانشكده جذب مي كنند كه اين امر ما را براي جذب فارغ التحصيلان دانشگاه هاي آموزش عالي با مشكل روبرو كرده است.
دانشجو از برنامه هاي ويژه براي رشته هاي خاص خبر داد و گفت: درباره هيئت علمي دانشگاه ها در نظر داريم از ميان هر پنج نفر هيئت علمي يك سهميه براي بورسيه در ميان مربيان بگذاريم تا بتوانند خود را به استادياري برسانند.

 



رئيس سازمان بسيج دانشجويي كشور: ايجاد خودباوري از برنامه هاي بسيج دانشجويي است

زاهدان- خبرنگار كيهان:
رئيس سازمان بسيج دانشجويي كشور گفت: آميختن هويت ديني، ملي و ايجاد خودباوري و احياي فرهنگ اسلامي از برنامه هاي بسيج دانشجويي است.
حسين قدياني كه به زاهدان سفر كرده بود صبح روز گذشته (يكشنبه) در جمع خبرنگاران با اعلام اين مطلب افزود بسيج دانشجويي در چهار عرصه علم، سياست، دينداري و خدمت رساني فعاليت مي كند كه در حوزه علم به دنبال گفتمان سازي علم در دانشگاه ها و جامعه هستيم. همچنين كمك به تدوين محتواي علم اسلامي در دانشگاهها و ترويج خودباوري را در حوزه علم دنبال مي كنيم.
وي افزود تبيين گفتمان حضرت امام خميني و رهبر معظم انقلاب و معرفي كاركرد و ماهيت نظام سلطه غرب و پاسخ به شبهات دانشجويان نيز از ديگر اقدامات و وظايف بسيج دانشجويي است.
رئيس سازمان بسيج دانشجويي كشور تصريح كرد: اين سازمان تلاش دارد به رفع محروميت از مناطق محروم كشور كمك كند.
وي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به فتنه سال گذشته در كشور گفت: حوادث پس از انتخابات نشان داد كه جمهوري اسلامي ايران توانسته با جنگ نرم تمام عيار نظام سلطه عليه كشورمان مبارزه كند و مردم از اين مبارزه سربلند بيرون آمدند.
وي همچنين يادآور شد، در جنگ نرم ايدئولوژي اسلام ناب محمدي و ليبرال دموكراسي در مقابل هم قرار گرفته اند.
قدياني در بخش ديگري از سخنانش به جذب برگزيدگان جشنواره هاي علمي فرهنگي توسط بيگانگان اشاره كرد و اظهار داشت: امروز غربي ها جشنواره هاي ما را رصد مي كنند و به محض معرفي افراد نخبه برايشان دعوت نامه مي فرستند و حتي تسهيلاتي را در اختيارشان قرار مي دهند كه عده اي را از اين طريق جذب مي كنند و بسيج دانشجويي دنبال اين است اينگونه دانشجويان را جذب كند و زمينه رشد آنها را فراهم كند.
وي برپايي همايش روز بسيج دانشجويي در دانشگاه تهران، برپايي مراسم فارغ التحصيلي يك هزار نفر از دانشجويان بسيجي، همايش تقدير از نخبگان بسيج دانشجويي، شركت 30هزار دانشجوي بسيجي از دانشگاههاي 30 استان كشور در اردوي كوهنوردي و رونمايي از تنديس امام خميني را از مهم ترين برنامه هاي سازمان بسيج دانشجويي در هفته بسيج خواند.

 



وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي: هنرمندان توليد اثر درباره رهبر انقلاب را جدي بگيرند

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، تبيين شايسته حق ولايت و رهبري را لازم و ضروري تلقي كرد.
به گزارش ايرنا، سيدمحمد حسيني گفت: تاكنون آنگونه كه شايسته است، حق ولايت و رهبري از نظر معرفي ابعاد شخصيت رهبر معظم انقلاب ادا نشده است.
دكتر سيدمحمد حسيني در «همايش يادمان ولايت» در جيرفت افزود: شايسته است هنرمندان به منظور تبيين زواياي زندگي رهبر فرزانه انقلاب براي مردم ايران و ساير نقاط جهان، ساخت فيلم و برنامه هايي را در دستور كار قرار دهند.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ادامه داد: دلباختگي هاي مردم ايران به رهبرشان بايد براي ساير جهانيان بيان شود كه اگر مردم ايران نسبت به رهبر خودشان اين چنين شيدا هستند بي جهت نيست، زيرا آنها كمالاتي را مشاهده مي كنند و از اين رو دلباخته مي شوند.
حسيني با تاكيد بر اينكه رهبر انقلاب در تمام مسائل صاحب نظر هستند گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامي در همه مسائل جامع الاشراف هستند و در ابعاد گوناگون پيشگام، الگو، اسوه و نمونه به شمار مي روند.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در خصوص ذوق ادبي رهبر فرزانه انقلاب نيز ادامه داد: همه شعرا رهبر معظم انقلاب را يك شعرشناس مي دانند و ايشان در مجالس نكات ظريفي را براي شعرا بيان مي كنند.
او با تاكيد بر اينكه سخنوري رهبر معظم انقلاب نيز بي نظير است گفت: به تعبير بعضي ها سخنراني هاي ايشان اگر بخواهد مكتوب شود نياز به ويرايش ندارد و اين اشراف نه تنها در زبان فارسي بلكه در زبان عربي هم وجود دارد.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به برگزاري نمايشگاه بين المللي كتاب تهران نيز گفت: رهبر فرزانه انقلاب در بازديدشان از اين نمايشگاه ضمن بيان سؤالات دقيق از ناشران و غرفه داران نمايشگاه، اطلاعات دقيق و كاملي از بسياري از كتاب ها به ويژه كتاب هايي در زمينه رمان و داستان به خصوص رمان هاي خارجي داشتند.
وي ادامه داد: در بخش سينما هم معظم له اطلاعات كاملي دارند و همچنين در مورد موسيقي، ايشان درس خارج شان در زمينه موسيقي بود.
دكترحسيني همچنين به تحليل هاي ايشان از زندگي پيامبر اسلام، ائمه اطهار(ع) و بزرگان اشاره و بيان كرد: تحليل هايي كه از سوي رهبر معظم انقلاب در سال گذشته بيان شد عاملي بود كه مردم ايران حماسه 9 ديماه و 22بهمن را آفريدند.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در ادامه افزود: در حوادث مختلف از جمله جنگ خليج فارس، حمله آمريكا به عراق و 11سپتامبر نزديك بود برخي دچار لغزش شوند اما بصيرت رهبر فرزانه انقلاب به خوبي اين انقلاب را هدايت كرد.
حسيني ادامه داد: در مسائل داخلي نيز همه موارد با بصيرت و هدايت گريهاي رهبر معظم انقلاب هدايت شد لذا به مرحله اي رسيده ايم كه دولت در سمت ولايت و رهبري حركت مي كند.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در ادامه همچنين گفت: افتخار مردم جيرفت است كه ميزبان خوبي براي رهبر انقلاب زماني كه در دوران رژيم ستمشاهي در تبعيد بودند، باشند و حضور ايشان در اين شهر و غيرت مردم اين ديار در آن دوران باعث شده كه خاطرات خوبي در ذهن رهبري برجا بگذارد.
وي با اشاره به ساخت «بناي يادمان ولايت» در شهر جيرفت گفت: ساخت اين بنا مي تواند پيوند رهبري و مردم را مستحكم تر كند و اين يادمان و خانه ولايت فرصت را فراهم كرده تا هر روزه برنامه هاي متعددي در سطح استاني و ملي در اين شهر برگزار شود.
«همايش يادمان ولايت» به مناسبت واقعه تاريخي تبعيد رهبر معظم انقلاب اسلامي توسط رژيم ستمشاهي به جيرفت برگزار شد.

 



سرلشكر رحيم صفوي: پيروي از ولايت فقيه نظام اسلامي را بيمه مي كند

كاشان- خبرنگار كيهان:
مشاور عالي فرماندهي معظم كل قوا با تاكيد بر تبعيت همه آحاد مردم از ولايت فقيه، اظهار داشت: پيروي از ولايت فقيه نظام اسلامي را در برابر همه توطئه هاي دشمنان بيمه مي كند.
سرلشكر پاسدار سيديحيي رحيم صفوي در مراسم يادواره شهداي روستاي «يزدل» از توابع شهرستان آران و بيدگل، گفت: رمز موفقيت نظام اسلامي در هشت سال دفاع مقدس تنها تبعيت از خط ولايت فقيه بود. وي افزود: حماسه خلق شده توسط رزمندگان به ويژه شهدا در اين دوران برگرفته از فرهنگ شهادت و عاشوراي حضرت امام حسين(ع) سالار شهيدان بود.
به گفته وي، ولايتمداري يكي از شاخص هاي مهم همه شهداي انقلاب اسلامي و دوران دفاع مقدس است.
فرمانده سابق سپاه پاسداران، ضمن تجليل از مقام شامخ شهدا در جبهه هاي نبرد حق عليه باطل، بيان داشت: در دوران 8 سال دفاع مقدس تمام قدرت هاي استكباري با حمايت همه جانبه خود از رژيم بعثي عراق سعي در شكست نظام اسلامي داشتند، اما رشادت سربازان ايثارگر و شهداي ما، ترفند دشمنان را نقش بر آب كرد.
وي با اشاره به زنده نگه داشتن اسلام ناب و شيعه از دستاوردهاي قيام عاشورا يادآور شد: حمايت گسترده مردم از رهبري، قدرت ايمان، بصيرت ديني و سياسي مردم، سرنگوني نظام كفر و جايگزيني حكومت اسلامي از مهمترين دستاوردهاي دوران دفاع مقدس در برابر كفر جهاني بود.
روستاي «يزدل» با بيش از 2هزار و 500 نفر جمعيت و تقديم 50 شهيد در 15 كيلومتري شهرستان آران و بيدگل در شمال استان اصفهان واقع است.

 



اخبار ادبي و هنري

انتشار جملات قصار رهبر معظم انقلاب در موضوع حج
كتاب «نوبهار جان و دل» دربرگيرنده جملات قصار رهبر معظم انقلاب اسلامي، روانه بازار كتاب شد. به گزارش شبكه ايران، كتاب «نوبهار جان و دل» كه دربرگيرنده جملات قصار رهبر معظم انقلاب اسلامي است از سوي موسسه پژوهشي انقلاب اسلامي منتشر شد.
اين كتاب حاوي 77 عبارت برگزيده از پيام ها و بيانات معظم له در موضوع حج در طول سالهاي 1368 تا 1388 است.
واقعه غدير خم در قم بازسازي مي شود
نمايش بازسازي واقعه عظيم غدير خم پنجشنبه اين هفته در قم اجرا مي شود.
مجيد شفيع زاده كارگردان اين نمايش شامگاه شنبه در گفت وگو با خبرنگاران افزود: در نمايش «غدير» بيش از 20بازيگر و 700 هنرور حضور دارند.
وي اضافه كرد: براي نخستين بار در كشور است كه واقعه غدير خم به اين گستردگي بازسازي مي شود.
نمايش عظيم بازسازي واقعه غدير پنجشنبه اين هفته همزمان با روز عيد سعيد غدير خم حد فاصل كوه خضر نبي تا مسجد مقدس جمكران قم برگزار مي شود و علاقه مندان به تماشاي اين نمايش عظيم مي توانند از مسير دسترسي شهرك قدس به مسجد جمكران در محل برگزاري نمايش حضور يابند.
ازدواج بازيگر مشهور آمريكايي با مانكن صهيونيست
يك بازيگر مشهور آمريكايي قصد دارد با يك مانكن صهيونيست ازدواج كند. «دي كاپريو» و «باررافائيلي» پيش از ازدواج، براي خريد زمين و ساخت يك خانه بزرگ به جنوب فلسطين اشغالي سفر مي كنند.
احاطه صهيونيست ها بر هاليوود تا آنجاست كه امروزه فيلمسازان غيرهمسو با آنها، خيلي زود از عرصه فعاليت حرفه اي طرد مي شوند.
«مجموعه دروغها» يكي از آخرين فيلمهاي دي كاپريوست كه در آن عهده دار نقش يك مامور برجسته آمريكايي در يكي از كشورهاي خاورميانه است. اين فيلم در رديف فيلم هاي صهيونيستي طبقه بندي مي شود.
در فيلم ياد شده، «گ.ف» بازيگر ايراني، نقش مقابل دي كاپريو را ايفا كرده است.
جايزه برگزيدگان كتاب سال در حد قرارداد يك فوتباليست
مديرعامل موسسه خانه كتاب گفت: متاسفانه جايزه برگزيدگان كتاب سال برابر با قرارداد يكساله فوتباليست ها است.
شجاعي صائين تصريح كرد: جوايزي كه ما همه ساله به حدود 50 تا 60 نفر از برگزيدگان دو جشنواره كتاب سال جمهوري اسلامي ايران و جشنواره بين المللي كتاب سال مي دهيم، شايد در مواردي با قرارداد يك ساله يك فوتباليست برابري كند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14