(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 3 آذر 1389- شماره 19796

اربكان : كشورهاي اسلامي به جاي ناتو سپرموشكي خود را مستقر كنند
3 ميليون سند ديگر از جنايات آمريكا منتشر مي شود
اعتصاب ها در يونان همچنان ادامه دارد
مخالفت گسترده نمايندگان انگليس با تغيير قانون مجازات جنايتكاران اسرائيلي
ناآرامي هاي انتخاباتي در گينه شدت گرفت
تبادل آتش سنگين مرزي ميان 2 كره
كاسترو: آمريكا و ناتو سرگرم نسل كشي در افغانستان هستند
مورالس : آمريكا دخالت نكند ايران متحد بوليوي است
مشاور حريري : حزب الله نقشي در ترور نخست وزير سابق ندارد
اعتراض اروپا به حل نشدن بحران زباله در ايتاليا
سند جديد امنيت ملي تركيه به تصويب رسيد
گزارشگر و عكاس تلويزيون روسيه در آمريكا بازداشت شدند



اربكان : كشورهاي اسلامي به جاي ناتو سپرموشكي خود را مستقر كنند

نجم الدين اربكان از كشورهاي اسلامي خواست با همكاري يكديگر، سپرموشكي خود را مستقر كنند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، رهبر حزب اسلام گراي «سعادت» تركيه ديروز به خبرنگاران گفت: سپرموشكي ناتو به درد تركيه نمي خورد و كشورهاي اسلامي بايد با همكاري يكديگر، سپر موشكي خود را مستقركنند.نخست وزير پيشين تركيه با استقرار سامانه موشكي ناتو در خاك كشورش مخالفت كرد و افزود: كشورهاي اسلامي در برنامه هاي دفاعي خود نبايد به سياست هاي غرب اتكا كنند و بايد بطور مشترك سپر موشكي خود را نصب كنند.وي گفت: سپرموشكي ناتو، خيري براي تركيه نخواهد داشت. اربكان با انتقاد شديد از نظام غيرعادلانه جهاني، تأكيد كرد: مشكلات منطقه (خاورميانه) ناشي از سياست هاي سلطه طلبانه آمريكا و رژيم صهيونيستي است.

 



3 ميليون سند ديگر از جنايات آمريكا منتشر مي شود

سه ميليون سند ديگر از جنگ طلبي آمريكا در خاورميانه توسط «ويكي ليكس» منتشر مي شود.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي به نقل از روزنامه انگليسي ديلي تلگراف، سايت ويكي ليكس سه ميليون سند محرمانه ديگر را درباره نقش آمريكا در خاورميانه از جمله در جنگ هاي عراق و افغانستان منتشر مي كند.
اين روزنامه در شماره ديروز خود نوشت اين تعداد سند هفت برابر بيشتر از اسنادي است كه ويكي ليكس در ماه هاي گذشته فاش كرده است.
به نوشته ديلي تلگراف، ويكي ليكس مدعي شده است با انتشار اين اسناد تاريخ جهان دوباره بازنويسي خواهد شد و يك دنياي جديد به وجود خواهد آمد.
اين سومين بار طي سال جاري ميلادي است كه اين سايت بطور وسيعي اقدام به انتشار اسناد محرمانه آمريكا مي كند.

 



اعتصاب ها در يونان همچنان ادامه دارد

كاركنان شهرداري هاي يونان كه از شنبه گذشته در اعتراض به سياست هاي اقتصادي دولت يونان دست از كار كشيده بودند، كماكان در اعتصاب به سر مي برند.
به گزارش ايرنا، كاركنان شهرداري هاي يونان با فراخوان اتحاديه هاي كارگري و در اعتراض به اتخاذ سياست هاي اقتصادي دولت يونان از شنبه گذشته دست از كار كشيدند.
اعتصاب كاركنان شهرداري ها در روزهاي تعطيل شنبه و يكشنبه مشكلات زيادي براي مردم ايجاد نكرد، اما ادامه اين اعتصاب در روزهاي غيرتعطيل باعث بحراني شدن اوضاع شد.
اتحاديه سراسري كاركنان شهرداري هاي كشوري در بيانيه اي با انتقاد شديد از سياست هاي اقتصادي دولت از كاركنان شهرداري هاي شهرهاي مختلف يونان خواست فقط زباله هاي بيمارستان ها و مدارس را جابه جا كنند.
كاركنان شهرداري هاي يونان به كاهش حقوق و مزاياي خود، كمبود نيروي انساني و اخراج همكاران خريدخدمتي خود، اعتراض دارند.
براثر اعتصاب كاركنان شهرداري هاي سراسر يونان، صدها تن زباله در سطح خيابان ها و شهرهاي مختلف اين كشور و به خصوص شهر آتن انباشته شد و شهرداران در بيانيه هاي جداگانه اي از مردم درخواست مي كنند تا از ريختن زباله ها در سطل هاي زباله مستقر در خيابان هاي شهر در حد امكان خودداري كنند.

 



مخالفت گسترده نمايندگان انگليس با تغيير قانون مجازات جنايتكاران اسرائيلي

تعدادي از اعضاي پارلمان انگليس در اعتراض به طرح دولت براي اصلاح و تغيير قانون مجازات جنايتكاران جنگي اسرائيل در مقابل مجلس عوام اين كشور تظاهرات مي كنند.
به گزارش خبرگزاري قدس به نقل از ستاد همبستگي با فلسطين، دراين تظاهرات كه قرار است امروز ساعت شش بعد از ظهر به وقت انگليس مقابل مجلس عوام انگليسي برگزار شود جرالد كافمن از فعالان ضد اسرائيل و نماينده حزب كارگر و نماينده حزب ليبرال دموكرات در مجلس اعيان انگليس سخنراني خواهند كرد.
اين تظاهرات درحالي برگزار مي شود كه روز جمعه گذشته نيز بيش از 100نماينده مجلس انگليس با تصميم دولت اين كشور براي تغيير قوانين محاكمه جنايتكاران جنگي اسرائيل درخاك كشورشان و نيز محدود كردن حوزه اختيارات و قدرت دادگاه هاي انگليس براي محاكمه جنايتكاران مخالفت كرده اند.
در بين مخالفان اين طرح 30 نماينده از حزب ليبرال دموكرات و شركاي محافظه كاران در دولت ائتلافي و 65 نفر از اعضاي حزب كار حضور دارند.
براساس قانون جديد اصلاح شده، با جنايتكاران جنگي اسرائيل به عنوان مهمانان رسمي و داراي مصونيت ديپلماتيك برخورد مي شود و اين جنايتكاران از تحت پيگرد بودن مصون مي مانند.
وزارت دادگستري فلسطين درغزه ضمن انتقاد از اين تصميم دولت انگليس تاكيد كرد كه اين گرايش هاي خطرناك در دولت انگليس به معناي تشويق جنايتكاران صهيونيست به ادامه جنايات خود و ناديده گرفتن حقوق قربانيان اين جنايتكاران است.گفتني است كه شماري ازمقامات صهيونيستي از جمله «آزيپي ليوني»، وزير سابق خارجه رژيم صهيونيستي سفر به لندن را از بيم بازداشت به علت ارتكاب جنايات جنگي لغو كردند.
ادامه تخريب اراضي فلسطينيان
بولدوزرهاي رژيم صهيونيستي با يورش به اراضي كشاورزي و باغات زيتون در شهرك هاي مجاور «زهاف» واقع در شمال كرانه باختري كار توسعه شهرك هاي صهيونيستي را آغاز كردند.
بولدوزرهاي اسرائيلي با حمايت نظاميان اين رژيم بيش از 100هكتار از اراضي فلسطيني ها را تخريب كردند.
نظاميان ارتش رژيم صهيونيستي همچنين به شهرك «بيت اولا» دركرانه باختري حمله و با محاصره اين شهرك به جست وجوي منازل و ربودن تعدادي از اهالي شهرك كردند.
نظاميان صهيونيست 15فلسطيني را از مناطق مختلف كرانه باختري ربودند.
ارتش رژيم صهيونيستي هر روز يورش به شهرها و روستاهاي كرانه باختري براي بازداشت شهروندان و تخريب منازل فلسطيني ها ادامه مي دهد.
همراهي تشكيلات خودگردان با اسرائيل
جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) اعلام كرد، اقدام تشكيلات خودگردان به ربودن و شكنجه مبارزان فلسطيني نشانه همراهي اين تشكيلات با رژيم صهيونيستي است.
حماس با انتشار بيانيه اي اقدام تشكيلات خودگردان به ربودن نمايندگان مجلس قانونگذاري فلسطين، فعالان حماس و مبارزان فلسطيني را محكوم و اعلام كرد كه اين اقدامات نشانه هماهنگي با رژيم صهيونيستي و باعث افزايش بحران داخلي درفلسطين خواهد شد.
جنبش حماس همچنين تشكيلات خودگردان را به تخريب تلاش هاي فعلي در جهت آشتي ملي فراگير در اراضي فلسطين متهم كرد.
گفتني است مسئول پرونده آشتي ملي فلسطين در جنبش فتح اعلام كرد كه اين جنبش اواخر ماه جاري هيچ نشستي با جنبش حماس براي ادامه مذاكرات نخواهد داشت.
اين درحالي است كه قرار بود نشست فتح و حماس براي ادامه مذاكرات آشتي ملي اواخر ماه ميلادي در دمشق برگزار شود.
درهمين رابطه دولت مصر از تشكيلات خودگردان خواسته بود تا ديدار فتح و حماس براي مذاكره درباره آشتي ملي را به بعد از زمان برگزاري انتخابات پارلماني مصر موكول كند.
مسئله آشتي ملي از جمله مهم ترين مسائلي بود كه محمود عباس درجريان سفر اخير خود به مصر و ديدار با حسني مبارك رئيس جمهور اين كشور مورد بحث و بررسي قرارداد.
ساير رويدادها
¤ كنست لايحه اي تصويب كرد كه براساس آن هرگونه عقب نشيني از مناطق اشغالي فلسطين و سوريه بايد به همه پرسي گذاشته شود.
¤ سفير سابق آمريكا در رژيم صهيونيستي گفت، آمريكا از دادن امتيازهاي مختلف به رژيم صهيونيستي با هدف توقف شهرك سازي پشيمان مي شود.
¤ اتحاديه اروپا در اقدامي جانبدارانه از مواضع ضد صهيونيستي تركيه انتقاد كرد.
¤ يك دادگاه مردمي و غير دولتي در انگليس بسياري از شركت هاي بزرگ از جمله يك بانك بلژيك را به مشاركت درجنايت هاي جنگي اسرائيل در اشغال كرانه باختري متهم كرد.
¤ يك عضو گردان هاي قسام شاخه نظامي حماس پس از گذراندن هشت سال و نيم اسارت در زندان رژيم صهيونيستي آزاد شد.
¤ رژيم صهيونيستي يك رزمايش دريايي سه روزه را آغاز و هدف از برگزاري آن را مقابله با حملات سازمان يافته عنوان كرد.
¤ كشتي حامل كمك هاي بشردوستانه اروپايي به غزه با عنوان كاروان اميد دوشنبه شب وارد آب هاي منطقه اي مصر شد.
¤ يك اسقف آلماني منكر هولوكاست به پرداخت 10هزار يورو جريمه نقدي محكوم و تهديد به اخراج شد.

 



ناآرامي هاي انتخاباتي در گينه شدت گرفت

منابع خبري از كشته شدن 11 تن و زخمي شدن صدها نفر در خشونت هاي انتخابات رياست جمهوري در گينه خبر دادند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، منابع بيمارستاني در شهر «كوناكري» پايتخت گينه اعلام كردند كه 326 نفر در درگيري هاي انتخابات رياست جمهوري مجروح شدند كه 50 نفر از آنها بر اثر اصابت گلوله در بيمارستان بستري شده اند.
به گفته رئيس بيمارستان «دونكا»، تاكنون جسد چهار تن از شهروندان به اين بيمارستان منتقل شده است كه در ميان آنها يك كودك 15 ماهه به چشم مي خورد.
مقام هاي دولتي گينه تاكنون هيچ گزارش رسمي در مورد حوادث اين كشور منتشر نكرده اند، اما شاهدان عيني در كوناكري گفتند، اين شهر همچنان دستخوش ناآرامي ها و خشونت هاي موافقان و مخالفان نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري است.
گزارش خبرگزاري فرانسه حاكي است، در پي اعلام نتايج نهايي انتخابات رياست جمهوري در گينه كه طي آن «الفا كاندو» رئيس جمهور 73 ساله با كسب اكثريت آرا در دور دوم در مقابل رقيبش «سيلودالين ديالو» به پيروزي رسيد، اين كشور دستخوش تظاهرات و اعتراضات خياباني خشونت باري شد كه تاكنون 11 كشته و صدها زخمي برجاي گذاشته است.
مخالفان كاندو دولت را متهم به كشتار و سركوب معترضان كرده اند و خواستار دخالت سازمان هاي بين المللي براي پايان دادن به بحران سياسي در گينه شده اند.
جمهوري گينه با 11 ميليون جمعيت و 245 هزار و 857 كيلومتر مربع مساحت در شمال غربي آفريقا واقع شده است. اين كشور از شمال با كشورهاي گينه بيسائو، سنگال و مالي و از شرق با مالي و ساحل عاج و از جنوب با سيرالئون و ليبريا هم مرز است. كشور گينه به دليل قانون اساسي خاص خود، اختيارات زيادي به رئيس جمهور داده و همين امر باعث شده است كه رئيس جمهور اگرچه با راي مستقيم مردم انتخاب مي شود، اما در برابر نمايندگان پارلمان پاسخگو نباشد.
مسلمانان اكثريت جمعيت اين كشور را تشكيل مي دهند و زبان رسمي گينه عربي و فرانسه است.

 



تبادل آتش سنگين مرزي ميان 2 كره

منابع خبري از وقوع شديدترين درگيري نظامي ميان دو كره از زمان پايان جنگ كره خبر دادند.
به گزارش خبرگزاري ها، ديروز (سه شنبه) به دنبال تبادل آتش سنگين بين دو كره در مناطق مرزي دو كشور دستكم يك نظامي كره جنوبي جان خود را از دست داد و 14 نظامي ديگر اين كشور نيز مجروح شدند.
بنا به اعلام شبكه خبري بي بي سي، پس از شليك دستكم 200 گلوله توپ از سوي نظاميان كره شمالي به سمت جزيره «يانگ پيانگ» كه در فاصله بسيار نزديك خط حائل آبي مورد مناقشه ميان دو كشور قرار دارد سئول از تخريب و آتش سوزي دستكم 70 ساختمان مسكوني خبر داد.
بنا به اعلام منابع خبري كره جنوبي، بلافاصله پس از وقوع اين حادثه كه نگراني شديد چين و كشورهاي منطقه را برانگيخته، كره جنوبي نيز بيكار ننشسته و با شليك ده ها گلوله توپ، اعزام هواپيماهاي جنگنده خود به منطقه، آماده باش صددرصدي ارتش و برگزاري جلسه اضطراري به اين حمله پاسخ داد.براساس آنچه بي بي سي اعلام كرده، به ساكنان مناطق مورد حمله هشدار داده شد، خود را به مناطق امن برسانند.
از سوي ديگر، سئول با ارسال پيامي فوري به پيونگ يانگ نسبت به عواقب ادامه اقدامات نظامي عليه خود هشدار داد.
روسيه نيز با اعلام نگراني از ادامه جنگ خواستار خويشتنداري طرفين و بازگشت آرامش به منطقه شد.
خبرگزاري فرانسه نيز با انتشار اين خبر به نقل از وزارت دفاع كره جنوبي نوشت: توپخانه ارتش كره شمالي صبح ديروز حملات ناگهاني و غافلگيركننده اي را عليه اين كشور آغاز كرد كه با واكنش متقابل توپخانه اي سئول مواجه شد.آخرين خبرها حاكي است برق مناطق مورد حمله در خاك كره جنوبي به كلي قطع شده و مردم براي نجات جان خود به مناطق امن پناه برده اند.
خبرگزاري ها اين درگيري نظامي را از زمان پايان جنگ كره بي سابقه توصيف كردند. جنگ كره در سال 1953م(1332) پايان يافت.

 



كاسترو: آمريكا و ناتو سرگرم نسل كشي در افغانستان هستند

رهبر انقلاب كوبا ناتو را مافياي نظامي خواند و گفت؛ آمريكا هم اكنون مشغول نسل كشي گسترده در افغانستان است.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، «فيدل كاسترو» كه يكي از چهره هاي سرشناس ضد امپرياليسم در بيش از نيم قرن اخير است، از جنگ آمريكا و ناتو در افغانستان شديدا انتقاد كرد و گفت: اين جنگ يك نسل كشي بزرگ عليه مردم افغانستان است. رهبر انقلاب كوبا ناتو را يك مافياي نظامي تشبيه كرد و گفت؛ كه كشورهاي عضو اين سازمان فريب آمريكا را خورده اند و با واشنگتن در نسل كشي افغانستان همكاري مي كنند.
كاسترو همچنين، از «باراك اوباما»، رئيس جمهوري آمريكا، به خاطر فريب كاري و عمل نكردن به وعده هايش انتقاد كرد. اوباما سال گذشته به مردم آمريكا و جهان وعده داده بود كه تا تابستان سال آينده همه نيروها را از افغانستان خارج كند. اما كاخ سفيد براساس استراتژي جديد خود كه به همه اعضاي ناتو ديكته كرد، تا سال 2014 نيروهاي آمريكايي را در افغانستان نگه مي دارد و به جنگ ادامه مي دهد. كاسترو، رئيس جمهور آمريكا را به يك مارگير حرفه اي تشبيه كرد و گفت: بايد به جاي جايزه صلح نوبل، جايزه مارگيري حرفه اي تاريخ را به اوباما مي دادند. رهبر سابق كوبا همچنين در واكنش به نشست اخير سران كشورهاي عضو ناتو، كه در ليسبون پايتخت پرتغال برگزار شد، ناتو را يك نهاد متجاوز و سلطه جو توصيف كرد كه تمام توجه خود رامعطوف به سلطه طلبي كرده و چشم خود را به روي ميلياردها انسان كه در گوشه و كنار جهان از مشكلات انبوهي چون فقر، عقب ماندگي، كمبود غذا و مسكن و محروم بودن از امكانات بهداشتي و آموزشي و بيكاري رنج مي برند، بسته است. كاسترو كه اكنون نزديك به 85 سال سن دارد، از زمان انقلاب كوبا در سال 1959 رهبري كشورش را به دست گرفت و در سال 2006 به دليل كهولت سن و بيماري، رهبري و اداره كشور را به «رائول كاسترو» برادرش كه تنها چند سال از او جوان تر است، واگذار كرد.
مخالفت با حملات شبانه
در افغانستان
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، «حامد كرزاي»، رئيس جمهوري افغانستان، بار ديگر به ناتو در مورد انجام حملات شبانه در خاك افغانستان هشدار داد. وي كه در يك كنفرانس خبري در كابل سخن مي گفت، افزود: اكنون نوبت ماست كه خود را اثبات كنيم. سربازان و نيروهاي پليس افغان بايد بتوانند طي چهار سال آتي، مسئوليت حفظ امنيت و (مسئوليت) دفاعي را برعهده بگيرند.كرزاي كه پس از بازگشت از كنفرانس سران ناتو در ليسبون (پرتغال) سخن مي گفت، به اطلاع مردم افغانستان رساند كه در كنفرانس مذكور نيز با حملات شبانه ناتو در افغانستان مخالفت كرده است. وي تاكيد كرد كه عمليات ناتو، زندگي روزمره مردم را مختل مي كند و برشمار تلفات بي گناهان مي افزايد.
اظهارات و موضع گيري هاي كرزاي طي ماه هاي اخير عليه نيروهاي خارجي، باعث كدورت ميان وي و ناتو شده بود، به طوري كه «هيلاري كلينتون»، وزير خارجه آمريكا اخيرا مجبور شده بود بگويد كه كرزاي با آمريكا و ناتو هماهنگ است و هيچ اختلافي ميان طرفين وجود ندارد.

 



مورالس : آمريكا دخالت نكند ايران متحد بوليوي است

رئيس جمهور بوليوي در حضور وزير دفاع آمريكا با انتقاد شديد از سياست هاي كاخ سفيد تاكيد كرد، به رغم مخالفت هاي آمريكا به روابط خود با ايران ادامه مي دهد.
«اوو مورالس»، رئيس جمهور بوليوي دوشنبه در جريان برگزاري چهارمين كنفرانس وزيران دفاع كشورهاي قاره آمريكا كه در «سانتاكروز» برگزار شد در حضور «رابرت گيتس» وزير دفاع آمريكا به شدت از مداخلات اين كشور در امور داخلي بوليوي انتقاد كرد.
«مورالس» يك روز پس از اظهارات «گيتس» مبني بر توجه بوليوي به تحريم هاي شوراي امنيت سازمان ملل عليه ايران و تجديدنظر در ارتباط با تهران گفت: با هر كشوري كه بخواهد متحد مي شود و همچنان به روابط تجاري و سياسي رو به گسترش خود با روسيه و جمهوري اسلامي ايران ادامه مي دهد.
«مورالس» كه هنگام سخنراني خود به طور مرتب ازسوي حضار مورد تشويق قرار مي گرفت به كودتاي نافرجام اخيري كه با حمايت آمريكا و از سوي بخشي از نيروي نظامي اين كشور صورت گرفت اشاره كرد و گفت واشنگتن بايد بداند بوليوي بسيار دموكراتيك تر از آمريكاست و اگر اين كشور واقعا خواستار گسترش دموكراسي در منطقه است به دخالت هايش پايان دهد تا گسترش سريع دموكراسي در منطقه را مشاهده كند.
براساس اين گزارش «رابرت گيتس» كه تحت تاثير جو حاكم قرار گرفته بود، در جريان سخنراني خود به طور مختصر به اظهاراتي در راستاي همكاري ها در نيمكره غربي اكتفا كرد. وي بدون كوچكترين اشاره اي به اظهارات «مورالس» به سخنراني خود پايان داد.
اظهارات انتقادآميز رئيس جمهور بوليوي در حضور نماينده آمريكا بازتاب گسترده اي در رسانه هاي بين المللي داشت.
خبرگزاري «آسوشيتدپرس» در اين باره نوشت: مورالس از حضور وزير دفاع آمريكا در كشورش نهايت استفاده را برد و در حضور وي به شدت از سياست هاي توسعه طلبانه واشنگتن انتقاد كرد.شبكه خبري العالم نيز نو شت، رئيس جمهور بوليوي يك روز پس از اظهارات «گيتس» كه گفته بود بوليوي در همكاري با ايران به تحريم هاي شوراي امنيت توجه كند پاسخ واشنگتن را با اين جمله داد: «آمريكا براي بوليوي تعيين تكليف نكند.»بي بي سي نيز طي گزارشي نوشت: مورالس به شدت از تلاش هاي آمريكا براي انجام كودتا در اين كشور و كشورهاي منطقه انتقاد كرد در حالي كه وزير دفاع آمريكا در اين جلسه حضور داشت. «گيتس» پس از شنيدن سخنراني مورالس و تشويق هاي بي امان حضار ترجيح داد سكوت كند.
گفتني است در اين جلسه وزيران دفاع كشورهاي منطقه درباره مسائلي چون افزايش بودجه دفاعي كشورهاي عضو و شفافيت اعضا در ارائه گزارش مبادلات تجاري در زمينه سلاح به گفت وگو پرداختند.

 



مشاور حريري : حزب الله نقشي در ترور نخست وزير سابق ندارد

مشاور نخست وزير لبنان با تاكيد بر اينكه تصميم گيري دادگاه ترور حريري بايد به دور از مسائل سياسي باشد گفت، عناصري كه مرتكب اين جنايت شده اند هيچ ارتباطي به حزب الله ندارند.
به گزارش خبرگزاري فارس، «عقاب صفر» مشاور سعدالدين حريري نخست وزير لبنان درباره مصوبه اخير دادگاه بين المللي ترور رفيق حريري اظهار داشت، بازنگري در قوانين دادگاه ترور حريري يك موضوع كلي است و هيچ ربطي به محاكمه غيابي عناصر حزب الله لبنان ندارد.
وي تصريح كرد، دادگاه بين المللي ترور حريري احتمالا افراد ديگري را به نقش داشتن در اين ترور متهم خواهد كرد و عناصر حزب الله به طور كلي از اتهام دخالت در ترور نخست وزير اسبق لبنان تبرئه مي شوند.
مشاور حريري بار ديگر تاكيد كرد، تصميم گيري دادگاه حريري بايد براساس قوانين حقوقي باشد نه سياسي.
اين مسئول لبناني كه نماينده پارلمان لبنان و از اعضاي 14مارس است اظهار داشت، ما انتظار داريم كه دادگاه بين المللي ترور حريري حكمي را عليه حزب الله لبنان صادر نكند زيرا عناصري كه مرتكب اين جنايت شده اند هيچ ارتباطي به حزب الله، لبنان و منافع عربي ندارد.
وي تاكيد كرد كه دولت حريري در مسائل داخلي دادگاه دخالت نمي كند و براي اين دولت مهم اين است كه تصميم اين دادگاه سياسي نباشد.
اين اظهارات در حالي صورت مي گيرد كه رسانه هاي غربي و صهيونيستي همزمان با نزديك شدن به روز صدور راي دادگاه ترور حريري به شيطنت هاي خود افزوده و حزب الله را به عنوان متهم اين پرونده معرفي كرده اند.
در حملات تبليغاتي رسانه هاي غربي عنوان شده كه دلايل جدي براي مجرم نشان دادن حزب الله وجود دارد.
اين در حالي است كه دبيركل حزب الله لبنان در سخنراني افشاگرانه خود از نقش مستقيم رژيم صهيونيستي در پرونده ترور حريري پرده برداشت و اسناد و ادله محكم در اين رابطه ارائه كرد.
از سوي ديگر، «عمار موسوي» مسئول روابط بين الملل حزب الله اظهار داشت، تمام تلاش آمريكا پياده كردن اهداف دشمن در لبنان است.وي با اشاره به اعتماد برخي به آمريكا تصريح كرد، آمريكا چه كمكي به ارتش، وحدت و ثبات در لبنان مي كند در حالي كه تمام تلاش سران كاخ سفيد پياده كردن اهداف دشمن اسرائيلي در لبنان است.وي افزود، آمريكا قاتل كودكان، زنان و مردان است و حقوق مردم را از بين مي برد بنابراين چگونه دم از عدالت خواهي مي زند.
موسوي با اشاره به دادگاه بين المللي ترور حريري گفت، تمام لبناني ها خواهان اجراي عدالت و كشف حقيقت هستند و راي اين دادگاه نيز بايد براساس حق و عدالت باشد.
ميشل سليمان رئيس جمهور لبنان نيز طي اظهاراتي خواستار ادامه گفت وگوهاي ملي براي حل بحران لبنان شد و افزود، به رغم نقش مهم دولت هاي عربي در لبنان چاره اي جز ادامه گفت وگوها بين خود و تمسك به قانون و نهادهاي قانوني براي حل مشكلاتمان نداريم.

 



اعتراض اروپا به حل نشدن بحران زباله در ايتاليا

كميسيون اروپا دولت ايتاليا را به دليل ناتواني در حل بحران زباله شهر ناپل محكوم كرد.
به گزارش ايرنا، «پيا بوچلا» رئيس ناظران كميسيون اروپا روز دوشنبه پس از بازديد از شهر ناپل، اوضاع فعلي اين شهر را كه انباشته از زباله است، يك وضعيت بحراني توصيف و دولت رم را به بي برنامگي براي حل اين بحران متهم كرد.
استاندار «كامپانيا»، كه ناپل در آن قرار دارد نيز پس از اعلام موضع ناظران اروپايي به خبرنگاران گفت: «براي عبور از اين بحران به دو تا سه سال زمان نياز است. ما در حل بحران زباله ناپل يك تاخير 20ساله داشته ايم. 20سال است كه سياستي راهبردي براي مقابله با پديده انباشت زباله تدوين شده اما در عمل اتفاقي نيفتاده است.»
در حالي كه ناظران اروپايي از ناپل ديدن مي كردند، بيش از 3000تن زباله در سطح شهر انباشته شده بود.
اين بحران اثرات زيست محيطي مخربي به جا گذاشته و سموم ناشي از دفن زباله ها در مراتع، ميوه ها و سبزيجات منطقه را آلوده كرده است.
دولت ايتاليا هم اكنون گرفتار بحران هاي چندجانبه اقتصادي و سياسي است كه مسائل شخصي نخست وزير اين كشور نيز بر ميزان مشكلات افزوده است.

 



سند جديد امنيت ملي تركيه به تصويب رسيد

سرويس خارجي-
«رجب طيب اردوغان» نخست وزير تركيه سند جديد امنيت ملي اين كشور موسوم به «كتاب قرمز» را امضا كرد.
به نوشته «وورلد بولتن»، شوراي وزيران تركيه روز گذشته درجلسه اي كه براي بررسي اين سند تشكيل شده بود، با تصويب آن موافقت كردند. «سميل چيچك» وزير كشور و معاون نخست وزير تركيه پس از اتمام اين جلسه طي يك كنفرانس خبري گفت: «سند جديد امنيت ملي كشور با در نظر گرفتن تحولات عرصه بين المللي در دوران پس از جنگ سرد تنظيم شده است».
چيچك با اشاره به اينكه تركيه به دقت تهديدات بالقوه عليه امنيت ملي خود را ارزيابي كرده، خاطرنشان كرد: «اين ارزيابي ها روي مسائلي چون نظم عمومي، امنيت انرژي، امنيت محيط زيست، سلامت و بهداشت عمومي، و نيز مسائل امنيتي سنتي متمركز بود».
نكته قابل تأمل در اين سند جديد، نام ايران از ليست كشورهايي كه تهديدي براي امنيت ملي اين كشور هستند، حذف شد و در عوض از رژيم صهيونيستي به عنوان تهديد اصلي امنيت اين كشور نام برده شده است. اين سند همچنين سياست هاي رژيم صهيونيستي را عامل ايجاد بي ثباتي در منطقه دانسته است. اين نخستين بار از زمان اعلام موجوديت رژيم صهيونيستي است كه از اين رژيم بعنوان نخستين تهديد جدي امنيت تركيه ياد مي شود.
گفتني است، تركيه به تازگي تبادل اطلاعات محرمانه و امنيتي خود با اسرائيل را تقريباً به طور كامل متوقف كرده است.

 



گزارشگر و عكاس تلويزيون روسيه در آمريكا بازداشت شدند

يك گزارشگر و يك عكاس شبكه تلويزيوني انگليسي زبان «راشاتودي» روسيه در حال پوشش خبري يك تظاهرات در آمريكا دستگير شدند.
به گزارش فارس به نقل از شبكه «فاكس نيوز»، «كائلين فورد» و «جان كانوي» در حال پوشش تظاهرات سالانه فعالان سياسي در آمريكا بودند كه دستگير شدند.
هدف مردم از اين تظاهرات، تعطيلي «مدرسه آمريكاي جنوبي و شمالي» بود؛ مدرسه اي كه مشخص شده به نيروهاي پليس و پرسنل نظامي «شكنجه و كشتار» آموزش مي دهد.
اين دو خبرنگار و عكاس راشاتودي در حال پوشش اين تظاهرات به همراه چندين تن از تظاهرات كنندگان توسط مأموران پليس آمريكا دستگير شدند و به مدت 32 ساعت در پايگاه نظامي «فورت بنين» در ايالت «جورجيا» تحت بازداشت بودند.
ريانووستي نيز گزارش داد كه اين گزارشگران پس از آنكه توسط پليس آمريكا به علت پوشش خبري اين تظاهرات دستگير شدند، جريمه و سپس آزاد شدند. همچنين اتهاماتي احتمالي در ارتباط با نافرماني از دستورات پليس نيز به اين دو گزارشگر وارد شده است كه در حال بررسي است.
علت اين نوع برخورد پليس آمريكا با خبرنگاران اين بوده كه براي پوشش خبري تظاهراتي در صحنه حاضر شده بودند كه «مجوز نداشت».

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14