(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 3 آذر 1389- شماره 19796

كوتاه اقتصادي
تشكيل بنياد ملي قهرمانان صنعت ايران
سرداران اقتصادي ،تحريم هاي 30 ساله را ناكام گذاشتند
مجلس مجوز صادرات و واردات آب را صادر كرد
عرضه گازوئيل براساس مسافت طي شده
استقرار شركت هاي بازرسي كنترل كيفيت در گمركات استان تهران
آغاز به كار بخش تلفيقي درآمدهاي بودجه سال 90
تدبير دولت براي ماندگاري منابع يارانه نقدي مردم در حساب ها
سوآپ فرآورده هاي نفتي از سر گرفته مي شود
بيكاري و بدهي سنگين دو چالش مهم اقتصاد آمريكا در سال 2011
تغيير شماره تلفن هاي پاسخگويي درباره اطلاعات اقتصادي خانوار



كوتاه اقتصادي

¤ مدير روابط عمومي بانك مركزي ضمن ابراز بي اطلاعي از نحوه توزيع اسكناس هاي نو توسط سيستم بانكي در آستانه عيد سعيد غدير خم، گفت: شعب كشيك بانك ها براي روزهاي تعطيل پيش رو آماده خدمت رساني به مردم خواهند بود.
¤ معاون توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور گفت: انتقال كارمنداني كه ممكن است مشكلي براي خروج از تهران داشته باشند بررسي مي شود تا به شكلي حل شود.
¤ مدير عامل سازمان بهره وري انرژي ايران (سابا) از تدوين سند اصلاح الگوي مصرف برق در كشور خبر داد.
¤ در پايان معاملات روز دوم آذر ماه جاري ديروز، دو ميليون و 472 هزار و 511 سهم در بازار فرابورس ايران به ارزش 10 ميليارد و 681 ميليون ريال معامله شد كه از نظر حجم و ارزش به ترتيب 33 و 44 درصد رشد را نشان مي دهد.
¤ مديرعامل شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب گفت: از آغاز امسال تاكنون، سه كارخانه جديد نمك زدايي نفت خام در گستره عملياتي اين شركت تكميل و راه اندازي شده است.
¤ مدير عامل مجتمع مس سونگون از توليد بيش از 142 هزار تن كنسانتره مس با عيار 29 درصد در اين مجتمع تا پايان امسال خبر داد. رضا شريفي با اشاره به برنامه هاي پيش بيني شده براي افزايش ميزان توليدات كنسانتره مس در اين مجتمع افزود: ميزان توليد كنسانتره مس سونگون در 7 ماه امسال نيز افزون بر 84 هزار و 70 تن بود كه اين ميزان نسبت به مدت مشابه سال 88 رشد 14 درصدي را شاهد بوده است.
¤ مدير عامل سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان گفت: وزارت بازرگاني تمام تلاش خود را براي فراهم كردن بازاري آرام و بدون تنش از سويي و ثبات منطقي قيمت ها در آستانه اجراي قانون هدفمندسازي بكار مي برد.
¤ مدير عمليات شركت پايانه هاي نفتي گفت: يدك كشهاي عملياتي ملكي شركت پايانه هاي نفتي ايران، افزايش يافت و به بيش از 10 فروند رسيد تا طول عمر متوسط ناوگان از 31 سال به 18 سال تقليل پيدا كند.
¤ با تصويب دولت و به منظور ارتقاي سطح بهره وري و جلوگيري از تأخير در روند اجراي پروژه ها، سهم داخلي پروژه هاي عمراني داراي تسهيلات مالي خارجي از بانك جهاني و بانك توسعه اسلامي، به طور 100 درصد تأمين خواهد شد.
¤ رئيس هيئت مديره بورس كالا گفت: با توجه به اينكه فعاليتهاي بورس كالا به بانك وابسته است اگر بانك ها تعطيل باشند، بورس كالا نيز تعطيل خواهد بود.
¤ مدير اجرايي شركت توسعه صنايع حلال كشور مالزي گفت: 11 فروشگاه بزرگ تحت عنوان «يك مالزي» براي كمك به حضور شركتهاي مالزيايي در بازار ايران در پنج سال آينده آغاز به كار خواهد كرد.

 



تشكيل بنياد ملي قهرمانان صنعت ايران

بنياد ملي قهرمانان صنعت ايران در حالي تشكيل شد كه وزير صنايع و معادن گفت: جشنواره قهرمانان صنعت گامي براي حضور فعال و مؤثر بخش خصوصي در اقتصاد كشور است.
علي اكبر محرابيان در ششمين جشنواره قهرمانان صنعت جمهوري اسلامي ايران اظهار داشت: اولين اصل در اقتصاد با محوريت بخش خصوصي، رقابت است و طبيعي است كه برگزاري اين جشنواره ها توسط بخش خصوصي، بهترين مشوق براي رقابت پذيري بنگاههاي اقتصادي در كشور مي باشد.
وي با اشاره به قانون هدفمند كردن يارانه ها عنوان كرد: امروز كشور ما پا در عرصه اجراي قانوني گذاشته است كه با حجم كم اما مفهوم وسيع خود موجب ايجاد فرصت هايي براي بخش صنعت خواهد شد.
محرابيان افزود: اجراي اين قانون تأثير مستقيم بر بهره وري بنگاه هاي اقتصادي دارد و امروز بهترين موقعيت براي بخش صنعت در جهت ايجاد آن با استفاده از منابع حاصل از اجراي اين قانون به وجود آمده است.
وزير صنايع و معادن ادامه داد: همچنين اجراي اين قانون امكان توليد و ادامه بسياري از پروژه ها را كه به دليل توجيه ناپذير بودن و نرخ نازل انرژي مسكوت مانده است را فراهم مي كند و فرصت هاي جديد صنعتي در كشور ايجاد خواهد شد.
محرابيان متذكر شد: رقم كوچك اعطايي در بين دهك هاي جامعه، در بحث كلان قابل توجه است و اين امر موجب ايجاد تقاضا در كشور مي شود كه اگر درست برنامه ريزي شود فرصت استثنايي را براي توليد و صنعت كشور به ارمغان خواهد آورد.
وي از جذابيت بازار ايران پس از اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها باتوجه به ايجاد تقاضاهاي جديد سخن به ميان آورد و گفت: هر بنگاهي كه بتواند در اين بازار رقابت پذيري و برنامه ر يزي خوبي داشته باشد، ورق بازار را به نفع خود برمي گرداند.
وزير صنايع و معادن خطاب به بنگاه هاي صنعتي ابراز داشت: در مسير اجراي اين قانون با سرعت و دقت حركت كنيد و بر روي حمايت دولت و وزارت صنايع حساب كنيد تا شاهد رشد هر چه بيشتر بخش صنعت كشور باشيم.
نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي نيز در اين مراسم گفت: هم اكنون مديريت كلان كشور به اين باور رسيده است كه براي رسيدن به اقتدار بايد به قدرت برتر اقتصادي تبديل شود و برنامه پنجم توسعه نيز با اين هدف تدوين شده است.
محمد حسن ابوترابي فرد اظهار داشت: يكي از محورهاي مناسب در اين برنامه، تغيير نقطه اتكاي مزيت نسبي مواد اوليه به مزيت دانش و فناوري است و از دولت خواسته شده كه در اين راه قدم بردارد.
وي افزود: شكل گيري كارگروهي متشكل از دست اندركاران عرصه صنعت و دولتمردان كه گفتمان بين اين دو بخش را فراهم مي آورد، در تحقق اين امر بسيار مؤثر است و افق تازه اي را پيش روي اقتصاد كشور قرار مي دهد.
ابوترابي فرد با اشاره به اينكه نقش بخش صنعت براي دستيابي به اقتصاد قدرتمند در كشور بسيار مهم است، بيان كرد: در مجلس اين باور وجود دارد كه پشتيبان رشد و توسعه اقتصادي كشور، بخش صنعت مي باشد و نمايندگان تلاش خود را براي حمايت از اين بخش خواهند كرد.
در ادامه اين مراسم، علي محمد گودرزي دبير كل ششمين جشنواره قهرمانان صنعت، در جمع صنعتگران و دولتمردان متذكر شد: اعتماد به بخش خصوصي به رشد و ارتقاي كشور در حوزه هاي مختلف كمك مي كند اما تا زماني كه تفكر اقتصاد دولتي بين مديران ما حاكم باشد، امكان پيشرفت وجود نخواهد داشت.
وي تصريح كرد: در اجراي طرح تحول اقتصادي دولت نهم و دهم شجاعت به خرج داد اما در صورتي كه انسجام اجتماعي در اين مسير نداشته باشيم، امكان دارد كاميابي ما در اجراي آن خدشه دار شود. اين گزارش حاكي است: در اين مراسم «محسن خليلي عراقي» پدر صنعت ايران به عنوان قهرمان قهرمانان صنعت در ششمين جشنواره قهرمانان صنعت انتخاب شد و وزير صنايع و معادن شمايل قهرماني را بر گردن اين اسطوره صنعت و كارآفريني كشور انداخت.

 



در مراسم تجليل از صادركنندگان نمونه استان تهران اعلام شد
سرداران اقتصادي ،تحريم هاي 30 ساله را ناكام گذاشتند

مراسم تجليل از صادركنندگان نمونه استان تهران برگزار شد و 26 صادركننده با اهداء لوح مورد تقدير قرار گرفتند.
عباس قبادي رئيس سازمان بازرگاني استان تهران در اين مراسم طي سخنان كوتاهي گفت: از 140 شركت داوطلب انتخاب صادركننده نمونه 26 شركت برگزيده شدند، اين در حالي است كه واردات ايران روزي 6 برابر صادرات بود اما هم اكنون به 2 برابر رسيده است. بنابراين گزارش: بابك افقهي رئيس سازمان توسعه و تجارت در اين مراسم گفت: تفاوت صادرات ما در سالهاي گذشته نسبت به قبل از آن مردمي تر كردن اقتصاد است چرا كه صادركنندگان وابستگي به هيچ حزبي ندارند و عليرغم تمامي محدوديت ها، تحريم ها و مشكلات تجارت خارجي تلاش كردند تا صادرات غيرنفتي ايران رشدي بالاتر از اهداف برنامه چهارم داشته باشد.
افقهي ادامه داد: آمار هفت ماهه سال گذشته بالغ بر 30درصد رشد صادرات را نشان مي دهد، ضمن اينكه در بخش خدمات فني و مهندسي نيز 4/1 ميليارد دلار قرارداد ميان ايران و ساير كشورها به امضا رسيده است كه رشد 75درصدي را نشان مي دهد.
وي ادامه داد: سرداران اقتصادي و صادركنندگان به درستي تحريمهاي متعدد 30 سال گذشته را ناكام گذاشتند و آمارها بيانگر اين است كه اهداف آنان محقق نشده است. البته دولت نيز به جهت امتنان از بخش خصوصي بيكار ننشسته و روحيه رئيس جمهور به نحوي است كه اعتقاد قابل توجهي به توسعه صادرات غيرنفتي دارد چرا كه مشوقهاي صادراتي در سال 84 كه اولين سال حضور دكتر احمدي نژاد بود، 5/1 برابر شد و صادرات غيرنفتي نيز با همين حمايتها از 11 ميليارد دلار سال 84 به 3/21ميليارد دلار در پايان سال 88 رسيد.
اين گزارش حاكي است: همچنين در ادامه، يحيي آل اسحاق رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران نيز با تقدير از تلاشهاي صادركنندگان استان تهران در شرايط حساس تحريم، گفت: اگر صادرات پايدار محور توسعه است بنابراين بايد تمامي زيرساختهاي لازم را براي رشد و توسعه آن فراهم آورده و همه مباني اقتصادي دست به دست هم دهند تا صادرات كشور رشد و توسعه يابد به نحوي كه واردات نيز زمينه ساز صادرات شود و حجم تبادلات تجاري ايران به معناي صادرات و واردات به حداكثر خود برسد.
وي ادامه داد: مديريت واردات محدوديت و اعمال برخي ممنوعيتها براي واردات نيست بلكه گردش مالي مهم است تا توليد سرانه نيز به تبع آن افزايش يابد.
آل اسحاق گفت: با تكريم، عزت و تلاشهاي صادركنندگان رشد صادرات غيرنفتي ايران بالاتر از برنامه چهارم بوده است و اين دستاوردي بزرگ در شرايط تحريم به شمار مي رود.
به گفته رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران، هر 200 ميليارد تومان جايزه صادراتي چندين ميليارد دلار افزايش صادرات را در پي خواهد داشت، بنابراين بايد به اين موضوع توجه ويژه داشت.
آل اسحاق، استان تهران را خط شكن صادرات كشور دانست و گفت: اقتضائات تهران مي طلبد كه خط شكن صادرات باشد و زيربناهاي بهتري را در خود جاي دهد؛ بنابراين انتظار داريم كه به اين استان در مقوله صادرات بيشتر توجه شود.

 



مجلس مجوز صادرات و واردات آب را صادر كرد

معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا با بيان اينكه مجلس با تصويب صادرات و واردات آب مجوز اين كار را صادر كرده گفت: مجلس بلامانع بودن صادرات و واردات آب را به تصويب رساند.
محمدرضا عطارزاده در گفت وگو با خبرگزاري فارس افزود: بر اساس ماده 127 و 128 و 129 برنامه پنجم كه مربوط به بخش آب است مجلس بلامانع بودن صادرات و واردات آب را به تصويب رساند.
وي ادامه داد: از قبل هم صادرات و واردات آب مطرح بوده و ممنوعيتي نداشت اما مصوبه اي در اين خصوص نداشتيم اما چون مباحث بين المللي نياز به مجوز دارد اين مصوبه يك بحث كلي براي صادرات و واردات آب بود.
عطارزاده خاطرنشان كرد: در حال حاضر كه صادرات و واردات آب نداريم و در آينده نيز بر اساس ارتقاء بهره وري و توليد آب در مناطق مي توان با داشتن مجوز اين كار را انجام داد.
معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا در پاسخ به اين سؤال كه صادرات يا واردات آب به صورت لوله كشي و به شكل مستقيم خواهد بود گفت: به شكل هاي مختلفي كه بخواهيم در اين زمينه كار كلان انجام دهيم مجلس به ما مجوز داده است.
به گفته وي، موارد زيادي براي صادرات آب وجود داشته است و به عنوان مثال صادرات به قطر و كويت مطرح بوده اما دنبال نشده است.
عطارزاده در پاسخ به اينكه هدفمندي يارانه در بخش آب به كجا رسيد گفت: هنوز به جمع بندي نرسيده ايم و دومين جلسه كارشناسي آن نيز برگزار شد و احتمالاً هفته آينده جلسه سوم آن برگزار مي شود.
به گفته وي، اينكه تا پايان امسال قيمت آب نهايي شود مشخص نيست.

 



عرضه گازوئيل براساس مسافت طي شده

معاون فني سامانه هوشمند سوخت از اجراي طرح «عرضه گازوئيل به خودروها براساس مسافت طي شده» روي 300 هزار خودرو عمومي ديزلي در كشور خبر داد و افزود: هم اكنون در مرحله تعيين نيازمندي هاي اجراي اين طرح در سطح ملي هستيم.
شهرام رضايي در گفت وگو با شانا افزود: چنانچه اين مرحله با موفقيت انجام شود، براساس قانون، شركت ملي پخش موظف است اين طرح را روي 300 هزار دستگاه خودرو عمومي گازوئيل سوز در كشور اجرا كند.
وي درباره روند اجراي طرح «عرضه گازوئيل (نفت گاز) به خودروها براساس مسافت طي شده» در كشور گفت: مرحله آزمايشي اين طرح روي 1000 دستگاه خودرو در 9 جايگاه عرضه سوخت در استان سيستان و بلوچستان اجرا شده و نتايج مثبتي به همراه داشته است.
معاون فني سامانه هوشمند سوخت، كنترل و جلوگيري از عرضه خارج از شبكه سوخت گازوئيل را يكي از مهم ترين مزاياي اجراي اين طرح اعلام و تصريح كرد: با اجراي اين طرح در منطقه زاهدان، مصرف گازوئيل در خودروهاي ديزلي حدود 30 درصد كاهش يافت؛ حال آن كه هيچ گونه محدوديتي در عرضه سوخت به اين خودروها اعمال نشد.
رضايي جلوگيري از سوءاستفاده از كارت هاي سوخت را از مزاياي اجراي طرح عرضه گازوئيل به خودروها براساس مسافت طي شده در كشور برشمرد و افزود: با اجراي اين طرح، از مهاجرت كارت سوخت خودروهاي ديزلي جلوگيري مي شود و هر خودرو تنها مي تواند با استفاده از كارت سوخت خودروي خود سوخت گيري كند.

 



استقرار شركت هاي بازرسي كنترل كيفيت در گمركات استان تهران

مديركل استاندارد استان تهران گفت: مسئولان گمرك به دليل نداشتن مهارت كافي باعث بروز برخي خطاها در كيفيت كالاي وارداتي مي شدند كه با استقرار شركت هاي بازرسي در تمام گمركات استان تهران، اين مشكل برطرف شده است.
مسلم بيات در چهارمين همايش كيفيت و استاندارد با بيان اينكه بازرسي به تنهايي نمي تواند كيفيت كالا را تضمين كند، خاطرنشان كرد: چنانچه مواد اوليه به درستي انتخاب نشود و يا از نيروي انساني ماهر استفاده نشود نمي توان به كيفيت محصول نهايي اميدوار بود.
بيات تصريح كرد: كيفيت زماني شكل مي گيرد كه عناصر تاثيرگذار بر آن شناسايي و با تدبير مناسب كنترل شده و زيرساخت هاي مورد نياز آن نيز تامين شود.
وي استاندارد، آزمايشگاه ها، اندازه گيري، شركت هاي مهندسي و سازمان هاي مرتبط را از زيرساخت هاي مورد نياز دست يابي به كيفيت عنوان كرد و گفت: هم اكنون بسياري از مشكلات اين بخش ناشي از اندازه گيري هاي نادرست است كه به طور ويژه در تصميم گيري ها موثر است.
وي با تاكيد بر لزوم گسترش زيرساخت هاي مورد نياز كيفيت در جامعه افزود: به اين منظور تمام زيرساخت ها، اعم از استاندارد، آزمايشگاه ها و شركت هاي گواهي بايد به نحو مناسب عمل كنند.
وي به اقدامات سازمان استاندارد استان تهران براي ايجاد زيرساخت هاي مورد نياز كيفيت اشاره كرد و افزود: توسعه آزمايشگاه هاي همكار يكي از اقدامات اساسي اين بخش است و در اين رابطه يك بازنگري در آزمايشگاه هاي همكار صورت گرفته است.
بيات با بيان اينكه در 6 ماه گذشته بيش از 30 آزمايشگاه جديد همكار راه اندازي شده است، تصريح كرد: هم اكنون 240 آزمايشگاه همكار بيش از هزار و 370 فرآورده و كالا را ارزيابي و با استانداردهاي موجود مطابقت مي دهند.
وي بر جدايي استاندارد از خدمات تاكيد كرد و افزود: به اين منظور بخش استانداردسازي خدمات در نظر گرفته شده است كه با ايجاد اصلاحات لازم در چارت سازمان، شاهد ارتقاي بخش خدمات در استاندارد خواهيم بود.
بيات خاطرنشان كرد: به منظور علمي كردن كار و افزايش نظارت بر واردات كالا در تمام گمركات استان تهران، شركت هاي بازرسي مستقر شده اند.
اين گزاري حاكي است: رئيس سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي كشور نيز در اين همايش، با بيان اينكه قوانين مرتبط با كيفيت پاسخگوي نيازهاي فعلي كشور نيست، گفت: بدون استاندارد به طور قطع رضايت مشتري حاصل نمي شود.
وي اضافه كرد: قوانين تصويب شده طي يكسال اخير در مجلس اعم از اصلاح الگوي مصرف و قانون ارتقاي كيفيت توليدات داخلي و كالاي صنعتي همگي بر توسعه استاندارد و كيفيت تاكيد دارند.
برزگري با بيان اينكه طبق قانون تا يك سال آينده كل كالاهاي صنعتي داخلي بايد استاندارد شوند، افزود: امروز مردم به حق انتظار دارند كه كليه كالاهاي وارداتي كنترل شوند.

 



آغاز به كار بخش تلفيقي درآمدهاي بودجه سال 90

معاون بودجه معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهوري با بيان اينكه تمام دستگاه ها پيشنهادات بودجه اي سال 90 خود را به اين معاونت ارائه كرده اند، از آغاز كار بخش تلفيقي درآمدها و برگزاري جلساتي با دستگاه هاي مربوطه خبر داد.
رحيم ممبيني در گفتگو با مهر با تاكيد بر اينكه بسياري از اقدامات مربوط به بودجه سال 90 انجام شده است، افزود: هفته آينده در مورد بودجه سال آتي اطلاع رساني خواهد شد.
معاون بودجه معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهوري با بيان اينكه تمام دستگاه ها پيشنهادات خود را براي بودجه سال آينده به اين معاونت ارائه كرده اند، افزود: دستگاه ها برابر دستورالعمل ها و فرم ها ي بودجه خود را پيشنهاد كرده اند.
وي با تاكيد بر اينكه عملا كار بودجه سال 90 آغاز شده است، تصريح كرد: بخش مربوط به درآمدهاي بودجه سال آتي نيز در حال انجام است.ممبيني از آغاز كار مربوط به بخش تلفيقي درآمدها خبر داد و اظهار داشت: در اين خصوص جلساتي با سازمان امور مالياتي كشور، گمرك، سازمان خصوصي سازي و ساير مراكز مهم برگزار شده است.سيدمحمدرضا ميرتاج الديني معاون پارلماني رئيس جمهور نيز با اعلام اينكه دولت لايحه بودجه سال 90 را بهمن يا اسفندماه سال جاري به مجلس ارائه خواهد كرد در اين خصوص گفت: مجلس طبيعتا بايد اين لايحه را قبل از سال جديد به تصويب برساند.

 



وزير اقتصاد خبر داد
تدبير دولت براي ماندگاري منابع يارانه نقدي مردم در حساب ها

وزير امور اقتصادي و دارايي از تدبير دولت براي افزايش جذابيت ماندگاري منابع يارانه نقدي مردم در حساب ها خبر داد و گفت: ماندگاري منابع يارانه هاي نقدي ورود به بازارهاي پول و سرمايه است.
سيدشمس الدين حسيني درباره راهكار دولت براي جلوگيري از كاهش سپرده هاي بلندمدت پس از هدفمند كردن يارانه ها اظهار كرد: افراد مي توانند منابع خود را به بانك، بازار سرمايه يا فعاليت هاي غيرمولد وارد كنند اما آنچه كه به سلامت اقتصاد كمك مي كند ورود منابع به بازارهاي پول و سرمايه است.
وي ادامه داد: يكي از توفيقات دولت در چند سال گذشته اين بوده كه از تبديل بازار كالاهاي
با دوام به بازارهاي مالي جلوگيري كند و پول در جاي مناسب خودش بكار گرفته شود. امروز ديگر بازارهايي مثل خودرو، موبايل يا مسكن بازارهايي براي سرمايه گذاري نيستند و صرفاً از آنها به عنوان يك كالاي با دوام استفاده مي شود. دولت توانسته وجوه مالي را به جريان هاي مولد و سالم هدايت كند كه اين كار پس از هدفمند كردن يارانه ها هم دنبال خواهد شد.
به گزارش ايسنا، حسيني گفت: يكي از حوزه هاي سالم كه هم به سپرده گذار خدمت مي كند و هم به سرمايه گذار تسهيلات مي دهد بازار پول است و منابعي كه به صورت ميان مدت و بلندمدت در حوزه بانكي بكار گرفته مي شود. البته سپرده هاي كوتاه مدت هم براي نظام بانكي مفيد هستند اما سپرده هاي بلندمدت تر را بهتر مي توان مديريت كرد.وي گفت: ما اواخر سال گذشته در تدوين بسته سياستي- نظارتي براي سال 89 متوجه شديم كه متوسط مانايي و پايداري سپرده ها بالاتر رفته است. اين امر نشان دهنده اين است كه سپرده گذاران در كل ترجيح مي دهند پولشان در بانك بماند چون هم امنيت دارد، هم سودآور است و هم در جهت خدمت و سازندگي بكار گرفته مي شود.وزير امور اقتصادي و دارايي تاكيد كرد: هنگام هدفمند كردن يارانه ها، دولت تدبيري خواهد كرد كه باز هم منابع مردم در بازارهاي جذاب و سالم به گردش در بيايد و در دستور كارمان اين است كه حتي اگر مردم علاقه مند باشند بتوانند بخش كوچكي از اين وجوه را هم از طريق ساز وكاري در بازار پول و سرمايه به كار گيرند.
حسيني تصريح كرد: بنابراين يكي از برنامه هاي ما اين خواهد بود كه جذابيت ماندگاري پول را در بازار، بانك و سرمايه بالا ببريم.

 



سوآپ فرآورده هاي نفتي از سر گرفته مي شود

سوآپ فرآورده هاي نفتي، با توافق اخير ايران با برخي كشورهاي حاشيه درياي خزر و عراق از سر گرفته مي شود.
با گذشت 8 ماه از تعليق سوآپ فرآورده هاي نفتي ايران، هفته آينده انجام اين تجارت بين المللي نفتي از كشورهاي تركمنستان و عراق از سر گرفته مي شود.
براين اساس، اخيراً مذاكرات نفتي انجام شده بين مقامات ايران با كشورهاي تركمنستان و عراق منجر به توافقهايي شده است و پيش بيني مي شود در گام اول سوآپ نفت كوره از اين كشورها به منظور تأمين سوخت برخي از نيروگاه هاي داخلي آغاز شود.
در شرايط فعلي مذاكراتي با كشور قزاقستان براي آغاز سوآپ فرآورده هاي نفتي در حال انجام است.
در همين حال عليرضا ضيغمي معاون وزير نفت اخيراً از انجام مذاكراتي بين تهران- عشق آباد براي از سر گيري سوآپ فرآورده هاي نفتي خبر داده و اعلام كرده است: مذاكرات با اين همسايه شمالي براي توسعه حجم سوآپ فرآورده هاي نفتي ادامه مي يابد.
به گزارش مهر، تا پايان سال گذشته سوخت چهار نيروگاه كشور از محل سوآپ فرآورده هاي نفتي تأمين مي شد به طوري كه سوخت نيروگاه هاي بيستون كرمانشاه، مفتح همدان، سهند آذربايجان شرقي و نكا از سوآپ فرآورده هاي نفتي از كشورهاي حاشيه درياي خزر تأمين شده است.
همچنين براساس گزارشهاي رسمي مديريت برنامه ريزي وزارت نفت، در سال هاي 84، 85، 86، 87 و 88 به ترتيب سالانه 263، 90، 119، 512 و 450 هزار تن انواع فرآورده هاي نفتي از مسير ايران سوآپ شده است.
ابتداي سال جاري شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي يكي از برنامه هاي محوري در سال جاري را افزايش 30 درصدي حجم سوآپ فرآورده هاي نفتي به ويژه از كشورهاي حاشيه درياي خزر اعلام كرده بود.
در اين ميان، اخيراً پس از گذشت نزديك به 13 سال از آغاز سوآپ نفت كشورهاي حاشيه درياي خزر از مسير ايران به خليج فارس اخيراً با عدم تمديد قرارداد چهار شركت خارجي، حجم سوآپ نفت خام ايران به صفر رسيده است.

 



بيكاري و بدهي سنگين دو چالش مهم اقتصاد آمريكا در سال 2011

مؤسسه ملي اقتصاد تجاري آمريكا در تازه ترين گزارش خود هشدار داد، بيكاري و بدهي سنگين مهمترين چا لش هاي اقتصادي آمريكا در سال 2011 خواهند بود.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، اين مؤسسه در ادامه افزود: رشد اقتصادي آمريكا در سال 2011 در بهترين حالت به 7/2 درصد خواهد رسيد، اين رقم تا پايان سال 2010 به 6/2 درصد خواهد رسيد كه به هيچ وجه براي كاهش نرخ بيكاري و بدهي هاي آمريكا كافي نخواهد بود.
براساس اين گزارش: بسياري از مردم آمريكا طي دو سال اخير با كاهش چشمگير ارزش سرمايه و دارايي خود روبرو شده اند.
ريچارد ووبه كيند رئيس مؤسسه ملي اقتصاد تجاري آمريكا تاكيد كرد: علي رغم بهبود نسبي رشد اقتصادي آمريكا، افزايش بيكاري و رشد فزاينده بدهي هاي دولت فدرال مهمترين نگراني مردم در سال 2011 خواهد بود.پيش بيني مي شود نرخ بيكاري آمريكا در سال 2011 به طور ميانگين به 2/9 درصد برسد. ركود و بحران بخش مسكن آمريكا در سال 2011 تا حدي بهبود خواهد يافت ولي اين بخش با رشد و رونق با ثبات و پايدار روبرو نخواهد شد.

 



تغيير شماره تلفن هاي پاسخگويي درباره اطلاعات اقتصادي خانوار

شماره تلفن هاي پاسخگويي به سوالات مردم درباره اطلاعات اقتصادي خانوار تغيير كرد.
در حالي كه پيش از اين مركز آمار ايران شماره تلفن 8587 را براي پاسخ گويي به سوالات مردم درباره ثبت، اصلاح يا تكميل اطلاعات اقتصادي خانوار اعلام كرده بود، اين شماره تلفن هم اكنون پاسخگوي تماس گيرندگان نيست.
در حال حاضر پس از تماس با اين شماره تلفن گويا، دستگاه از تماس گيرنده مي خواهد در صورتي كه تاكنون موفق به ثبت شماره حساب خود در سامانه وزارت رفاه نشده است، شماره يك را فشار دهد. در اين صورت تلفن گويا از تماس گيرنده مي خواهد كه با شماره تلفن 09620 مربوط به وزارت رفاه و تامين اجتماعي تماس بگيرد.
همچنين تلفن گويا از تماس گيرنده مي خواهد در صورتي كه هنوز براي تكميل يا اصلاح اطلاعات خانوار خود اقدام نكرده است، كليد 2 را فشار دهد كه در اين صورت اعلام مي كند زمان مراجعه براي ثبت نام، تكميل يا اصلاح اطلاعات خانوار از اول آذرماه آغاز شده و فرد مي تواند براي انجام درخواست خود به سايت مركز آمار ايران مراجعه كند.
اين در حالي است كه پيش از اين مركز آمار ايران اعلام كرده بود شماره تلفن 09620 خط پاسخگوي سوالات هموطنان درباره اصلاح يا تكميل اطلاعات اقتصادي خانوار خواهد بود.
با اين وجود پيگيري خبرنگار ايسنا از طريق 118 و دريافت شماره تلفن پاسخگوي مركز آمار ايران، به اين نتيجه رسيد كه 4 خط تلفن به اين كار اختصاص يافته است.
بر اين اساس هم اكنون شماره تلفن هاي 85107710-85107713-85107716 و 85107719 پاسخگوي سوالات هموطنان درباره اطلاعات اقتصادي خانوار است.
خبرنگار ايسنا در تماس با اپراتور مستقر در مركز آمار ايران علت عدم اطلاع رساني اين مركز درباره تغيير شماره تلفن ها را جويا شد، كه از اين موضوع اظهار بي اطلاعي كرد.
همچنين مركز آمار ايران تاكنون درباره تغيير اين شماره تلفن ها اظهار نداشته يا اطلاعيه اي صادر نكرده است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14