(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 8 آذر 1389- شماره 19799

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هماهنگي و همكاري دفاعي تهران- بيروت گسترش مي يابد
با تصويب مجلس دولت موظف به پشتيباني از اقشار مختلف بسيج شد
رسيدن به حيات طيبه در سايه « قناعت»
ايران چگونه استاكس نت را مهار كرد؟
رئيس سازمان صدا و سيما: مداحان مي توانند يك رسانه مستقل باشند
حمايت سوريه از بيانيه مشترك چين، روسيه و هند درباره حق هسته اي ايران
احمد داوود اوغلو:هر آنچه در توان داريم براي ايران انجام مي دهيم
حاجي ماندن ...



در ديدار حريري و وزير دفاع ايران توافق شد
هماهنگي و همكاري دفاعي تهران- بيروت گسترش مي يابد

نخست وزير لبنان با حضور در محل دايمي نمايشگاه توانمندي هاي وزارت دفاع جمهوري اسلامي ايران، با سردار سرتيپ پاسدار احمد وحيدي ـ وزير دفاع جمهوري اسلامي ايران ـ ديدار و گفت وگو كرد.
سعد حريري در اين ديدار با اشاره به حمايت همه جانبه جمهوري اسلامي ايران از كشور لبنان گفت: جمهوري اسلامي ايران كارهاي بزرگي در شرايط سخت براي لبنان انجام داده است.
نخست وزير لبنان تصريح كرد: دولت ما دولت وحدت ملي است و من به نمايندگي از كل مردم، احزاب و گروه هاي لبنان به ايران سفر كرده ام.
سعد حريري با بيان اينكه پايه گذار روابط دفاعي ايران و لبنان پدرم رفيق حريري است، گفت: دولت لبنان با همه توان براي تقويت ارتش لبنان اقدام خواهد كرد.
نخست وزير لبنان با تاكيد بر وحدت ميان اعراب و ايران گفت: وحدت بزرگترين عامل دفع خطراتي است كه منطقه را تهديد مي كند.
نخست وزير لبنان اظهار اميدواري كرد: وزارتخانه هاي دفاع ايران و لبنان با هماهنگي و همكاري مسير گسترش روابط دفاعي دو كشور را هموار نمايند.
در اين ديدار سردار وحيدي نيز طي سخناني با ابراز خرسندي از سفر سعد حريري به ايران گفت: لبنان در نزد مردم ايران از جايگاه ويژه اي برخوردار است و در كانون توجه جهان اسلام قرار دارد.
سردار وحيدي، ارتش و مقاومت را دو بازوي توانمند براي دفاع از تماميت ارضي لبنان توصيف كرد و گفت: جمهوري اسلامي ايران همواره اعلام كرده كه در كنار ارتش و مقاومت لبنان است و آمادگي دارد نيازمندي هاي دفاعي لبنان را تامين كند.
سردار وحيدي تصريح كرد: تجهيزات و امكانات دفاعي ايران متعلق به امت اسلامي و در خدمت امنيت پايدار در منطقه است.
در پايان اين ديدار سعد حريري با حضور در نمايشگاه توانمندي هاي دفاعي وزارت دفاع از غرفه هاي موشكي، هوايي، دريايي، الكترونيك و اپتيك، زرهي، خودرويي و تسليحات انفرادي بازديد كرد.
به گزارش اداره كل تبليغات دفاعي وزارت دفاع، سردار وحيدي در پايان اين بازديد، يك قبضه مسلسل تندر 90 را به عنوان يكي از دستاوردهاي دفاعي ايران به رسم يادبود به سعد حريري نخست وزير لبنان اهداء كرد. نخست وزير لبنان نيز دفتر يادبود اين نمايشگاه را امضاء كرد.
معاون اول رئيس جمهور: گسترش روابط
محدوديتي ندارد
معاون اول رئيس جمهوري اسلامي ايران در ديدار با نخست وزير لبنان روابط ايران و لبنان را مستحكم و صميمانه خواند و با تأكيد بر عزم جدي تهران براي گسترش همكاري هاي منطقه اي و بين المللي و اقتصادي با بيروت گفت: بايد از همه ظرفيت ها براي گسترده تر شدن و افزايش روابط استفاده نموده و گام هاي بلندي در جهت منافع دو كشور و دو ملت برداشت.
محمدرضا رحيمي عصر در ديدار سعد حريري با گراميداشت ياد مرحوم فقيد رفيق حريري، گفت: جمهوري اسلامي ايران براي گسترش روابط در همه زمينه ها و با تمام ظرفيت با لبنان هيچ محدوديتي ندارد.
وي روابط دو كشور را در زمينه سياسي در حد بسيار بالايي دانست و بر ضرورت گسترش روابط در ديگر زمينه ها از جمله اقتصادي و بازرگاني تأكيد كرد.
حريري نيز در اين ديدار با اشاره به روابط ديرينه و تاريخي تهران و بيروت، خواستار گسترش روابط و ايجاد تحول در مناسبات اقتصادي و سياسي شد. وي روابط دو كشور را عميق و ريشه دار دانست و اظهار اميدواري كرد: روابط فيمابين نه تنها در سطح دو دولت، بلكه در تمامي ساختارها و نهادهاي غيردولتي نيز ارتقاء پيدا كند.
حريري: به دشمنان ايران نمي پيونديم
همچنين نخست وزير لبنان در مذاكرات مشترك هيات هاي عالي رتبه ايران و لبنان بر حمايت كشورش از حقوق جمهوري اسلامي ايران در همه زمينه ها از جمله استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي تاكيد كرد.
سعد حريري كه براي انجام يك سفر رسمي سه روزه به تهران سفر كرده است، گفت: اين سفر نه به عنوان نماينده حزب يا گروهي خاص بلكه به نمايندگي از دولت وحدت ملي لبنان براي اجراي توافقات صورت گرفته ميان روساي جمهور دو كشور انجام شده است و مصمم هستيم تا در اين سفر روابطي بي نظير در بخش هاي سياسي، اقتصادي و فرهنگي مبتني بر احترام متقابل شكل گيرد.
نخست وزير لبنان گفت: از پيوستن به هر مجموعه بين المللي كه به دنبال دشمني با ايران باشد خودداري مي كنيم.
اين سفر در رسانه هاي لبناني نيز بازتاب گسترده اي داشته است. در همين راستا يكي از اعضاي فراكسيون المستقبل پارلمان لبنان گفت: سفر سعد الحريري به تهران در راستاي تقويت روابط مشترك است.
عمار حوري در گفت وگو با شبكه خبري المنار با بيان اين كه سفر نخست وزير لبنان به تهران در چارچوب فعال كردن روابط دو كشور و تقويت منافع مشترك آنها است، گفت: به نفع لبنان است كه بهترين روابط را با هر يك از كشورهاي دوست و برادر داشته باشد.
در همين راستا، محمد رضا شيباني ـ سفير سابق ايران در لبنان ـ در گفت وگو با روزنامه لبناني النهار بيان كرد: اين سفر افق هاي جديدي را در روابط ميان دو كشور باز مي كند.

 



با تصويب مجلس دولت موظف به پشتيباني از اقشار مختلف بسيج شد

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي دولت را مكلف به انجام اقداماتي براي بهبود وضعيت روستاها كردند.
به گزارش خبرنگار امور مجلس كيهان، بهارستان نشين ها در جلسه علني صبح ديروز خود چند ماده ديگر از لايحه برنامه پنجم توسعه را بررسي و تصويب كردند.
بر اين اساس دولت مكلف شد به منظور بهبود وضعيت روستاها در زمينه سياستگذاري، برنامه ريزي، نظارت و هماهنگي بين دستگاه هاي اجرايي، ارتقاء سطح درآمد و كيفيت زندگي روستايي و كاهش نابرابري هاي موجود بين جامعه روستايي و شهري اقدامات زير را انجام دهد:
الف- ارتقاء شاخص هاي توسعه روستايي و ارائه خدمات نوين و تهيه برنامه اولويت بندي خدمات روستايي توجه به شرايط منطقه اي و محلي
ب- حمايت از گسترش كشاورزي صنعتي و صنايع روستايي با اولويت توسعه خوشه ها و زنجيره هاي صنعتي- كشاورزي كوچك و متوسط كه بخش اعظم نهاده ها و عوامل توليد آن در جغرافياي روستايي وجود دارد و همچنين صنايع دستي و خدمات گردشگري و ايجاد و توسعه بازارهاي محلي با اولويت مراكز دهستانهاي داراي قابليت توسعه
ج- تعيين الگوي مديريت در آبادي هاي فاقد شوراي اسلامي
د- تدوين سياست هاي تشويقي در جهت مهاجرت معكوس (از شهر به روستا) و تثبيت نسبي جمعيت روستايي تا آخر سال اول برنامه
هـ- بهسازي، نوسازي، بازسازي و ايمن سازي ساختار كالبدي محيط و مسكن روستايي مبتني بر الگوي معماري اسلامي- ايراني با مشاركت مردم، دولت و نهادهاي عمومي
و- آموزش فني و حرفه اي مستمر روستائيان با هدف توانمندسازي براي ارائه و استفاده از خدمات نوين و مشاركت در فعاليت هاي صنعتي و بهبود كيفيت توليدات
ز- ساماندهي و استقرار فعاليت هاي كارآفريني و اشتغال زاي كوچك و متوسط توليدي و خدماتي در مناطق روستايي از طريق ارائه مشوقهاي مالي و اعتباري
ج- ساماندهي روستاها در قالب مجموعه هاي روستايي به منظور خدمات رساني بهتر و موثرتر
ط- احداث، ترميم و نگهداري و ايمن سازي شبكه راههاي روستايي
ي- ارتقاء شاخص هاي توسعه عشاير از طريق اسكان و ساماندهي خانوارها
ك- حمايت مالي از طريق اعطاء تسهيلات، وجوه اداره شده، يارانه سود و كارمزد جهت توسعه اشتغال خانوارهاي روستايي و عشايري با اولويت روش هاي محلي و بومي و نيز تقويت مديريت يكپارچه اراضي از طريق مشاركت با تشكلهاي حقوقي به منظور جلوگيري از خرد شدن اراضي و تجميع مديريتي اراضي خرد كشاورزي.
تصميم براي
حمايت از بازار فرش
نمايندگان مجلس در ادامه دولت را مكلف كردند به منظور افزايش سهم صادراتي و بازاريابي هاي داخلي و خارجي و همچنين توسعه تجارت الكترونيك فرش و ايجاد خانه فرش در بازارهاي هدف و نيز حمايت از اتحاديه ها و شركت هاي تعاوني فرش دستباف روستايي و شهري اقدامات لازم را به عمل آورد. وزارت بازرگاني مكلف به پيگيري اين مصوبه در دولت شد.
ارتقاء توانمندي هاي
دفاعي كشور
مجلسي ها سپس با تصويب ماده 175 وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح را موظف كردند به منظور ارتقاء توانمندي هاي دفاعي، قدرت بازدارندگي و دفاع از حاكميت، تماميت ارضي، منافع و امنيت ملي و مقابله موثر با تهديدهاي خارجي اقدامات زير را انجام دهد:
1- ارتقاء كمي و كيفي سامانه پدافند هوايي كشور و ايجاد هماهنگي تحت نظر قرارگاه پدافند هوايي حضرت خاتم الانبياء(ص)
2- تقويت حضور و ارتقاء زيرساختها به منظور گسترش حوزه و استقرار موثرتر در حوزه هاي آبي كشور و حفاظت از خطوط دريايي كشور با تأكيد بر آبهاي آزاد و تكميل سازمان ناوگان جنوب
3- بهره گيري بهينه از فرصت خدمت وظيفه عمومي براي ارتقاء دانش، مهارت، ارتقاء منزلت اجتماعي جامعه هدف در خصوص مباني و ارزشهاي اسلام و انقلاب با تكيه ويژه بر ديدگاه ها و سيره حضرت امام خميني(ره) و مقام معظم رهبري، ارتقاء معنويت، انضباط اجتماعي، تقويت تعاملات سازنده و مهارتهاي حرفه اي و افزايش ظرفيت به كارگيري تخصصي سربازان وظيفه و غني سازي شغلي و ارتقاء معيشت و منزلت اجتماعي آنان و نيز استفاده بهينه از مشمولان در سازندگي كشور
4- ايجاد زيرساخت ها و اتخاذ ساز و كارهاي لازم براي مشاركت هرچه گسترده تر دستگاه هاي دولتي و بخش غيردولتي در برنامه هاي دفاعي در شرايط بحران و جنگ
نمايندگان خانه ملت در ادامه بررسي ماده 175، وزارت دفاع را مكلف كردند در سقف اعتبارات امور دفاعي موارد زير را در اولويت قرار دهد:
1- توسعه و تقويت ناوگان هوايي نيروهاي مسلح (اعم از خريد، بازسازي، نوسازي و نگهداري) تا سطح آمادگي مصوب و عملياتي نمودن كليه هواپيماها و بالگردها و تسليحات مرتبط و ايمن سازي پروازها
2- تكميل و به روز رساني شبكه ارتباطي مستقل و امن نيروهاي مسلح
3- ايجاد سامانه فرماندهي، كنترل، اطلاعات و مراقبت پيشرفته (در ابعاد راهبردي، فضايي، هوايي، دريايي و زميني) به منظور ارتقاء هوشياري و آمادگي براي شناسايي تهديدات و مقابله سريع و مؤثر
4-توسعه كيفي و كمي افزايش قدرتي و پايداري عملياتي يگانهاي موشكي
تقدير 170 نماينده مجلس از افتخارآفريني ورزشكاران
170 تن از نمايندگان مجلس از افتخارآفريني ورزشكاران كشورمان در بازي هاي آسيايي گوانگجو تقدير كردند.
در نامه اين نمايندگان كه خطاب به رئيس جمهور نوشته شده، آمده است: حضور افتخارآفرين كاروان ورزشي ايران در بازي هاي آسيايي بار ديگر توانايي جوانان برومند مسلمان ايران را به جهانيان ثابت كرد (آنهم) در زماني كه استكبار تمام توان خود را عليه ملت مسلمان و انقلابي ايران به كار گرفته است.
در ادامه اين نامه آمده است اين پيروزي بار ديگر بي اثر بودن توطئه هاي همه جانبه دشمنان ملت مسلمان ايران را ثابت كرد و بي شك توجه ويژه رئيس جمهور به مناطق محروم و توزيع عادلانه امكانات ورزشي نقش اساسي در اين پيروزي افتخارآفرين داشته است؛ شادي مردم مسلمان ايران سبب بغض واندوه دشمنان ملت مسلمان شده است.
در ادامه نامه نمايندگان تاكيد شده كه اميدواريم با پيروي از فرامين مقام معظم رهبري شاهد موفقيت هاي روزافزون جوانان ايراني در تمام صحنه هاي جهاني باشيم.
مجلسي ها در پايان اين نامه اين پيروزي را به رهبر معظم انقلاب، ملت عزيز ايران و مدال آوران تبريك گفته و از زحمات و تلاش هاي رئيس سازمان تربيت بدني و رياست كميته ملي المپيك كه با برنامه ريزي مناسب زمينه ساز چنين موفقيت هايي شده اند تقدير و تشكر كرده اند.
دولت موظف به پشتيباني از اقشار مختلف بسيج شد
با تصويب مجلس شوراي اسلامي دولت موظف به پشتيباني از رده هاي مقاومت بسيج شد.
نمايندگان مجلس در ادامه بررسي لايحه برنامه پنجم توسعه بخش هايي از ماده 176 اين برنامه را بررسي و تصويب كردند.
بر اين اساس دولت موظف شد كه به منظور تقويت كمي و كيفي بسيج مستضعفان و حضور بيشتر نيروهاي مردمي در صحنه هاي امنيت و دفاع از كشور، آرمان ها و مباني انديشه انقلاب اسلامي و توسعه فرهنگ امر به معروف و نهي از منكر پشتيباني لازم براي افزايش حداقل يك و نيم ميليون نفر بسيجي فعال و ويژه را تا پايان برنامه پنجم با تاكيد بر تربيت نيروي انساني متعهد و انقلابي به عمل آورد.
همچنين دولت موظف به حمايت از زيرساخت ها براي توسعه نواحي شهرستاني و رده هاي مقاومت بسيج، متناسب با توسعه و تغييرات تقسيمات كشوري شد. پشتيباني از رده هاي مقاومت بسيج و بسيج اساتيد و بسيج دانشجو و طلبه در دستگاههاي اجرايي به ويژه در فعاليت هاي پژوهشي و علمي از ديگر وظايف دولت خواهد بود.
در بخش ديگري از اين ماده آمده است دولت بايد براي كمك به تعميق ارزش هاي انقلاب اسلامي و توسعه فرهنگ بسيجي از طريق تشكيل هسته هاي تربيتي و اجراي طرح هاي دانشجويي، دانش آموزي، اقشار و رده هاي مقاومت بسيج اقدام كند.
پشتيباني لازم براي
به كارگيري 30 ميليون بسيجي
براساس مصوبه ديگر مجلس دولت موظف شد، پشتيباني هاي لازم براي جذب و به كارگيري 30 ميليون نفر از بسيج ده ها ميليوني با رويكرد فرهنگي، اجتماعي و علمي فراهم كند.
همچنين وكلاي ملت با پيشنهاد اسماعيل كوثري نماينده تهران در مجلس براي الحاق يك بند به اين ماده موافقت كردند كه براساس آن مقرر شد يك درصد از سرجمع اعتبارات تملك دارايي استاني در بودجه سنواتي پيش بيني تا به منظور حمايت از امر احداث و توسعه پايگاه ها و حوزه هاي مقاومت بسيج هزينه شود.
همچنين بهارستان نشينان دولت را موظف كردند از رده هاي مقاومت بسيج جامعه زنان به ويژه در فعاليت هاي مربوط به توسعه فرهنگ عفاف و حجاب و تحكيم بنيان خانواده پشتيباني كند.

 



رسيدن به حيات طيبه در سايه « قناعت»

در دنيا يا ( رابطه ) است يا ( ضابطه ) وبايكي از دو راه،مشكل آدم تأمين مي شود. اگر كسي وضع مالي اش خوب است، پوشاك وغذا ومسكن خودش را مي خرد ويك زندگي معقولي دارد،اين با ضابطه زندگي مي كند واگر وضع زندگي اش خوب نيست، با ضابطه نمي تواند زندگي كند، با رابطه زندگي مي كند. دوستاني دارد، پدري دارد، برادري دارد، فرزندي دارد، ارحام و عشيره اي دارد؛ با اين روابط عاطفي يا اجتماعي، بالأخره زندگي او به هر وسيله است بايد پيش برود. ما در دنيا با اين دو راه زندگي مي كنيم! يا آنچه را كه خودمان كسب كرديم، با مال خودمان مشكلمان را حل مي كنيم؛ يا بالأخره از دوستي، برادري، پدري، ارحامي كمك مي گيريم.
در قرآن كريم اصرار روي نفي اين دو نكته است كه درعالم پس ازمرگ، نه ضوابط هست، نه روابط :لا ب يع ف يه و لا خ لال (1). » خ لال » يعني خلّت و خليل بازي و دوست بازي و دوست گيري و رفاقت و رحامت. آن روز،روزي است كه: يف رّ المرء م ن اخيه و امّ ه و ابيه (2). هر كسي از بستگانش فرار مي كند. چون آن روز كسي پسر كسي نيست ! همه با هم خاك مي شوند، همه با هم از خاك بر مي خيزند. ديگر توالد و توليدي نيست، پدر و پسري در كار نيست! آن كه در دنيا بود كه رخت بر بست،اين كه در آخرت است؛ همه از خاك بودند، همه از خاك سر در بياورند.
نبود هيچ يك از انواع تجارت و روابط دوستانه
در صحنه برزخ و قيامت
لذا فرمود : از روزي بپرهيزيد كه لا ب يع ف يه . اين « بيع » نماد تجارت است. اينكه مي فرمايد : لا تأكلوا اموالكم ب ينكم ب الباط ل لا ان تكون ت جارهً (3)، يا ر جال لا تلهيه م ت جاره و لا ب يع (4)چون اين تجارت و اين بيع،نماد مطلق كسب است. مثل اينكه مي گويند : لا تأكلوا اموالكم ب ينكم ب الباط ل. مال يكديگر را از راه حرام نخوريد. آن كسي كه غصب مي كند، جامه غصبي در بر كرده؛ او مال مردم را ( خورده ) ! با اينكه اين خوراكي نيست،امااين خوردن، نماد است براي مطلق تصرّف. چون مهم ترين كار ( أكل ) است، از كارها به عنوان نمادينش، ( أكل ) ياد مي كنند. در قيامت هم همين طور است ! اينكه فرمود : لا ب يع، معنايش اين نيست كه اينجا مضاربه و مساقاه و مزارعه و اجاره و صلح و عقود هست! لا ب يع، يعني روابط تجاري نيست. پس هيچ كسي نمي تواند بخرد، هيچ كسي هم نمي تواند بفروشد.
و لا خلال؛ خليل داشتن و دوست يابي و از راه دوست،آدم مشكلش را حل بكند، اين هم نيست. پس انسان اگر با دست پر نرود، آنجا احدي به دادش نمي رسد. اين حرف ها را ما بايد در دنيا ياد بگيريم.
رعايت « قناعت » در زندگي براي دستيابي به حيات طيّبه
دشمنان ما صف بسته اند، مخصوصاً براي ا غواي جوانها ! جوانها هم بايد خودشان توجه داشته باشند؛ چه پسران، چه دختران. سن ازدواج را بالا نبرند؛ اين بر خلاف دستور شريعت است، بر خلاف خواسته غريزه است كه ذات أقدس له داده. حيات طيّبه اي كه در سوره مباركه نحل آمده همان ( قناعت ) است. ما كه مي گوئيم شيعه علي بن أبيطالب هستيم؛ آيا بايد فرمايش او را گوش بدهيم يا نه؟! از او عاقل تر كيست؟
آن حضرت فرمود : آيه 97 سوره مباركه نحل مي فرمايد اگر كسي مؤمن بود، يك؛ عمل صالح داشت، دو؛ فلنحي ينّه حياهً طيّ بهً (5). وجود مبارك حضرت امير مي فرمايد: حيات طيّبه،« قناعت » است (6). يك آدم قانع، زندگي خوب دارد. اين تشريفات سنگيني كه براي ازدواج درست كردند؛ هم بر خلاف عقل است، هم بر خلاف نقل. خطرات فراواني هم ضمن اين، دامنگير جامعه مي كند. ما سعي كنيم هم در مسائل زندگي مان از ائمه (عليهم السّلام) كمك بگيريم، هم در مسائل علمي مان و اينها امامان ما هستند، ما هم جزء كساني هستيم كه اينها را با امامت قبول كرديم.
ائمه (ع) و پيروان آنان، ضعيفان در زمين و عاليان در ملكوت
وجود مبارك امام باقر (ع) ديد پسرش امام صادق كه يك كودك چند ساله بيشتر نبود، دارد جلويش حركت مي كند. فرمود : اين پسرم از كساني است كه: م ن الّذ ين قال الله سبحانه و تعالي ف يه :و نريد ان نمنّ علي الّذ ين استضع فوا ف ي الأرض و نجعلهم ائ مهً و نجعلهم الوار ثين (7). فرمود : اين امام مستضعفان است و از كساني است كه مستضعف در زمين است؛ امّا مستعظم در سماء است. اينكه دارد : و نريد ان نمنّ علي الّذ ين استضع فوا ف ي الأرض (8)، كلمه: ف ي الأرض پيامش اين است كه : اينها پيش زميني ها ضعيفند.
امّا آن كه مرحوم كليني نقل كرده، ديگران هم آوردند كه: من علّم و تعلّم و عم ل ل لّه دع ي ف ي ملكوت السّموات عظيماً (9)، همين است. اگر كسي براي رضاي خدا درس بخواند، يك. براي رضاي خدا عمل بكند، دو. براي رضاي خدا آن علم عمل كرده و به بار نشسته را به جامعه منتقل كند، سه؛ او در ملكوت عالم ( آيت الله عظمي ) است. دراين القاب دنيائي كه مي دانيد خبري نيست ! دع ي ف ي ملكوت السّموات عظيماً.حالا اين نعمت ها را آدم چرا از دست بدهد؟! ما يك كمي كه با اين مسائل آشنا بشويم، بقيه براي ما حل است.
قناعت فوق العاده امير مؤمنان (ع) در عصر
حكومت بر كلّ خاورميانه و ضرورت پيروي از آن حضرت
وجود مبارك حضرت امير (ع) كلّ خاورميانه در اختيار او بود. الآن خاورميانه تقريباً 40 ـ 50 كشور و دولت است. از آسياي مركزي گرفته تا غرب حجاز، از مصر به آن طرف. براي مصر كه كشور پهناوري است،يك استاندار فرستاد ! كلّ اين خاورميانه در اختيار حضرت بود، آنوقت نگاه مي كند به عسل، مي گويد : خيلي خوشرنگي، ولي من نمي دانم طعمت يا مزه ات چيست ! حالا از ما نخواستند آنجور بشويم و نمي توانيم. امّا قانع زندگي كردن خيلي آسان است ! منتها يك مقدار عقل مي خواهد.
وقتي جامعه عاقل باشد، ديگر چشم و هم چشمي نمي كند؛ هزينه ازدواج را مي آورد پائين، مهريه وجهيزيه را مي آورد پائين،در آن صورت، تفاهم پيدا مي شود. ديگر بعد از ازدواج به بيگانه نمي نگرد؛ چه پسر، چه دختر. آنوقت اين زندگي شكل مي گيرد. هم آن مسائل علمي سامان مي پذيرد، هم اين مسائل عملي.
بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي (دامت بركاته) در جلسه درس اخلاق در ديدار با جمعي از طلاب و دانشجويان به مناسبت سالروز شهادت حضرت امام محمّد باقر (ع) ـ قم ؛ 14/ 9/ 1387
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) ابراهيم/ 31 (2) عبس/ 34 و 35 (3) نساء/ 29 (4) نور/ 37
(5) نحل/ 97 (6) نهج البلاغه/ حكمت 229 (7) الكافي/ 1/ 306
(8) قصص/ 5 (9) الكافي/ 1/ 35
خوان حكمت روزهاي دوشنبه وپنج شنبه منتشر مي شود.

 



گزارش خبري
ايران چگونه استاكس نت را مهار كرد؟

كارشناسان آگاه در ايران مي گويند ايران دانش لازم براي مهار ويروس استاكس نت را به دست آورده و آماده انتقال آن به كشورهاي متقاضي است.
سايت خبري- تحليلي «ايران هسته اي» در گزارشي نوشت: بيش از يك ماه است كه منابع غربي از انتشار يك كرم رايانه اي به نام «استاكس نت» خبر مي دهند كه مي تواند موجب وارد آمدن خسارت هاي فيزيكي جدي به تاسيسات بزرگ صنعتي شود. اين ويروس كه نخستين بار توسط يك شركت بلاروسي كشف شد، از طريق بازنويسي برنامه هاي هدايت كننده تاسيسات بزرگ صنعتي، باعث وارد آمدن خسارت هاي بسيار جدي به آنها مي شود.
منابع غربي در روزهاي اول انتشار خبر اصرار داشتند كه هدف استاكس نت صرفا ايران يا حداكثر يكي دو كشور ديگر است كه از تجهيزات ساخته شده توسط شركت زيمنس استفاده مي كنند. به همين دليل تبليغات وسيعي راه افتاد كه تلاش مي كرد استاكس نت را يكي از عوال كند شدن كار در تاسيساتي مانند بوشهر و نطنز جلوه بدهد. اين در حالي است كه برنامه ايران در بوشهر و نطنز اساسا كند نشده كه نياز به يافتن علتي براي آن باشد.
برخي مسئولان ايراني به «ايران هسته اي» گفته اند استاكس نت براي اولين بار 5/1 سال پيش در بوشهر در كامپيوتر برخي اپراتورها ديده شد اما هرگز به تاسيسات آسيبي نرساند چرا كه شبكه داخلي نيروگاه كاملا «ايزوله» و حفاظت شده است. در نطنز نيز گزارش نوامبر 2010 يوكيا آمانو نشان داده است كه توليد محصول تا 4 روز قبل از انتشار گزارش ادامه داشته و هيچ توقفي در كار نبوده است.
با اين حال گنجانده شدن بندي در گزارش آمانو كه مي گويد تزريق گاز به ماشين هاي سانتريفيوژ در 16 نوامبر متوقف شده موجي از گزارش ها را در رسانه هاي غربي به راه انداخت كه بدون اشاره به هيچ دليل خاصي عقيده داشتند نطنز مورد حمله استاكس نت قرار گرفته است. حتي موسسه علوم و امنيت بين المللي (ISIS) هم در گزارشي به قلم ديويد آلبرايت اين نتيجه گيري را تكرار كرد.
اين در حالي است كه كارشناسان ايراني آگاه از موضوع تاكيد مي كنند اين ارزيابي بيشتر از آن رو منتشر مي شود كه غربي ها مايلند براي خود كارنامه سازي كنند و بگويند كه در كند كردن برنامه ايران موفق بوده اند، والا هيچ حقيقتي پشت سر اين ارزيابي ها وجود ندارد.
يك كارشناس ارشد مرتبط با موضوع به ايران هسته اي گفت: «در نطنز دو اتفاق افتاده كه نشان مي دهد چيزي به نام كند شدن برنامه وجود نداشته است.
اول اينكه گزارش آمانو نشان مي دهد وضعيت توليد و مهارت ايران در غني سازي افزايش پيدا كرده و دوم هم اينكه متوسط توليد نسبت به دوره گزارش دهي قبلي زياد شده است.»
اشاره اين كارشناس به اين واقعيت است كه در نطنز حدود 3300 كيلو اورانيوم 5/3 درصد غنا و 35 كيلو اورانيوم 20 درصد غنا توليد شده كه اين نسبت به گزارش سپتامبر 2010 آمانو يك پيشرفت جدي را نشان مي دهد.
اين كارشناس اضافه كرد: «حتي تعداد ماشين هاي در حال كار هم تغيير نكرده و اين نشان مي دهد كه اساسا مسائل فني متغير برجسته اي در تصميم هايي كه در نطنز اتخاذ مي شود، نيست.»
برخي ديپلمات ها هم كه «ايران هسته اي» با آنها گفت وگو كرده عقيده دارند علت اينگونه تحليل ها اين است كه مقام هاي غربي قادر نيستند «تصميم هاي فني ناشي از برنامه» را از «تصميم هاي فني ناشي از اجبار» تفكيك كنند و به همين دليل هرگونه كند شدن در روند كار تاسيسات را به مشكلات فني نسبت مي دهند در حالي كه اين «تصميم ها بر مبناي يك برنامه ريزي پيش بيني اتخاذ مي شود و وجود اين قبيل برنامه ريزي ها با هدف افزايش مهارت در تاسيساتي با اين ابعاد طبيعي است. ضمن اينكه اين ديپلمات ها مي گويند اينكه حدود نيمي از ماشين ها در نطنز كار نمي كنند اصلا موضوع جديدي نيست كه بتوان آن را به تاثير ويروسي مانند استاكس نت ربط داد.
يك كارشناس هسته اي كه با «ايران هسته اي» گفت وگو مي كرد، درباره نحوه مقابله با استاكس نت در ايران گفت: «استاكس نت نرم افزاري است كه به سيستم فرمان اشتباه مي دهد. اگر چنين نرم افزاري بتواند وارد تاسيساتي مانند نطنز يا بوشهر شود، با توجه به سرعت بالاي ماشين ها و حساسيت تجهيزات كل تاسيسات را نابود مي كند.» وي ادامه داد اگر استاكس نت وارد نطنز مي شد، كل نطنز از كار مي افتاد نه اينكه به نوشته آقاي آمانو تزريق يك روز متوقف و از فرداي آن از سر گرفته شود.
وي در پايان گفت: «استاكس نت آن هم در تاسيسات غير هسته اي ايران فقط در موارد معدودي مشاهده و همان روزهاي اول مهار شد آن هم به روش هاي كاملا ايراني كه غربي ها تصورش را هم نمي توانند بكنند.»
برخي كارشناسان غربي هم به تازگي اذعان كرده اند كه استاكس نت تاثيري بر برنامه هسته اي ايران نداشته است. اولي هاينونن، معاون سابق پادمان آژانس در اين مورد به رويترز گفته است كه يك توقف يك روزه در نطنز را نبايد جدي گرفت. وي همچنين خاطرنشان مي كند كه كارايي دستگاه هاي ايران به نسبت گذشته بهبود يافته است. او مي افزايد: «ايران ياد گرفته كه چگونه با اين مشكلات كنار بيايد و احتمالا آنها به حل اين مشكل فني بسيار نزديك شده اند.» مارك فيتزپاتريك، از انستيتو بين المللي مطالعات استراتژيك هم به همين خبرگزاري مي گويد: «در مجموع حجم توليد اورانيوم غني شده در ماههاي اخير مشابه ميزان دوره هاي قبل بوده است و كاهشي را نشان نمي دهد.» علاوه بر اين، ايوانكا بارزاشكا از فدراسيون دانشمندان آمريكا هم معتقد است كه فعاليت غني سازي در ايران بهبود يافته است. وي به رويترز مي گويد: «گزارش هاي آژانس بين المللي اتمي نشان مي دهد كه بازدهي سانتريفوژها بهبود يافته است هرچند هنوز هم از ميزان بازدهي كه اين نوع ماشين آلات مي توانند داشته باشند كمتر است.»

 



رئيس سازمان صدا و سيما: مداحان مي توانند يك رسانه مستقل باشند

رئيس سازمان صدا و سيما گفت: هر كدام از مداحان اهل بيت(ع) مي توانند به صورت مستقل يك رسانه كارآمد با تأثيرگذاري طولاني و پايدار باشند.
به گزارش ايرنا عزت الله ضرغامي شنبه شب در آيين هشتمين جشنواره تجليل از پير غلامان اهل بيت(ع) در بوشهر افزود: دشمن با همه سرمايه گذاري براي از بين بردن اعتقادات و انديشه هاي اسلامي مردم، اما با وجود اخلاص و ايمان مداحان در برگزاري محافل و مجالس اهل بيت راهي جز شكست و نابودي ندارد.
وي با تشكر از جامعه مداحان اهل بيت كه در فتنه سال 88 كارنامه درخشاني از خود به جاي گذاشتند اظهار داشت: درحاليكه بخشي از نخبگان، دانشجويان، روحانيت و هنرمندان در امتحان بصيرت فتنه 88 نمره قبولي نگرفته اند اما مداحان اهل بيت توانستند اين راه را به طور صحيح بپيمايند.
ضرغامي با اشاره به حوادث پس از رحلت پيامبر گرامي اسلام گفت: برخي از صحابه پيامبر(ص) در شناخت راه دچار مشكل شدند به همين دليل آسيب هاي فراواني به اسلام وارد شد. درفتنه 88 نيز بعضي خواص لغزيدند و به رغم اينكه سوابق ارزشمندي دارند اما غبار فتنه آنها را فرا گرفت و مشعل فروزان هدايت كه همان مقام عظماي ولايت بود، نديدند.
رئيس سازمان صدا و سيما در بخش ديگري از سخنان خود خطاب به مديران سايت هاي مجازي و كساني كه تريبون دارند و مطالب سياسي مي گويند و مي نويسند گفت: يك خط صحيح و درست به نام ولايت وجود دارد كه اگر از غير زاويه ولايت انتخاب كنيم، محكوم به شكست هستيم.
ضرغامي در پايان اظهار داشت: جواب من به كساني كه كنايه مي زنند كه مداحان نبايد وارد مسايل سياسي شوند اين است كه اگر مداحي با منشأ يك گروه، محفل و جناح بندي سياسي خاص وارد عرصه مسايل سياسي شود مردود است اما سياستي كه به معني بصيرت، آگاه كردن و روشن كردن مردم به ويژه نسل جديد باشد از جمله وظايف مداحان است كه با زبان هنرمندانه مي توانند، بسيار تأثيرگذار باشند.

 



حمايت سوريه از بيانيه مشترك چين، روسيه و هند درباره حق هسته اي ايران

رئيس جمهور سوريه بر حمايت كشورش از بيانيه مشترك هند، چين و روسيه درباره حق هسته اي ايران تاكيد كرد.
بشاراسد پس از ديدار با براتيبا ديويسينگ پاتيل - رئيس جمهور هند - در دمشق، در يك كنفرانس مطبوعاتي گفت: سوريه از مفاد بيانيه مشترك اخير وزيران امورخارجه هند، چين و روسيه در خصوص حق ايران و همه كشورها براي داشتن انرژي هسته اي به منظور مقاصد صلح آميز حمايت مي كند.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني شبكه خبري العالم به نقل از خبرگزاري سوريه، اسد افزود كه در جريان ديدارش با رئيس جمهور هند همچنين بر لزوم عاري كردن منطقه خاورميانه از انواع سلاح هاي كشتار جمعي تاكيد كرده است.
كارشناسان برآورد مي كنند كه رژيم صهيونيستي بين 250 تا 300 كلاهك هسته اي در زرادخانه سلاح هاي خود دارد.
بشاراسد در بخش ديگري از كنفرانس مطبوعاتي خود گفت: سوريه با هند در خصوص لزوم اصلاح سازمان ملل به گونه اي كه دموكراتيك تر و بهتر شود، اتفاق نظر دارد.

 



احمد داوود اوغلو:هر آنچه در توان داريم براي ايران انجام مي دهيم

وزيرخارجه تركيه در مصاحبه با فارين پاليسي بار ديگر بر عزم كشورش براي حل برنامه هسته اي ايران از طريق مذاكره و گفت وگو تاكيد كرد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، احمد داوود اوغلو در گفت وگو با بليك هانشل سردبير نشريه فارين پاليسي با اشاره به توافق هسته اي صورت گرفته ميان ايران، تركيه و برزيل در سال جاري ميلادي گفت: پيش از ارايه طرح مبادله سوخت هسته اي ميان ايران و برزيل اين طرح در گروه 1+5 مطرح و مورد بحث و بررسي قرار گرفت و پس از آن بود كه با نظارت آژانس بين المللي انرژي هسته اي طرح مبادله سوخت هسته اي با ايران صورت گرفت.
«اوغلو» درخصوص سياست كشورش براي حل مسئله هسته اي ايران عنوان داشت: ما هر آن چيز كه لازم باشد را براي اطمينان از عدم وجود كنش در روابط بين المللي انجام مي دهيم و به همين منظور براي حل مسئله هسته اي ايران از راه ديپلماتيك تلاش مي كنيم.

 



حاجي ماندن ...

محمدرضا تيموري
آن روز كه به مدينه آمدم به گناه آلوده بودم. آمدم تا پيش از اين كه حاجي شوم، انسان شوم. پاك و طاهر شوم. هماني شوم كه او مي خواهد و مي پسندد. همواره از او در اين راه كمك مي خواستم.
من به اراده خود به اين راه وارد نشدم او بود كه مرا در اين مسير هدايت كرد. راهي سخت و دشوار در پيش داشتم. امتحاني الهي بود. از او خواستم تا در اين آزمون ياري ام كند.
هر آنچه كه او فرمان داده بود انجام دادم تا به سرمنزل مقصود برسم. تن و لباس خود را از گناه پاك كردم. نداي لبيك سر دادم و گرد خانه اش چرخيدم، نماز خواندم، در صفا و مروه سعي كردم. در صحراي عرفات دست دعا و تضرع و زاري به درگاهش بردم. در مشعر وقوف كردم. در منا رمي جمرات، قرباني و تقصير ساختم تا انساني ديگر شوم.
همانند كودكي تازه متولد شده. و حال اميدوار به رحمت و بخشش او هستم، اكنون بار سفر بسته ام تا به ديار و سرزمين خويش بازگردم. با خود مي انديشم كه آيا مي توانم همه آنچه را كه از عنايات الهي در اين سفر نصيب بنده گناهكارش شده است حفظ كنم يا با كوچك ترين غفلتي آن را بر باد خواهم داد.
آيا به واقع شيطان را از خود دور ساخته ام، نفس سركش را در برابر تمايلات شيطاني و دروني قرباني كرده ام؟ و يا در برابر ناملايمات و سختي ها بردبار و شكيبا خواهم بود.
آيا مي توانم همواره از گناه و معصيت دوري گزينم و...؟ در اين راه، دست كمك تنها به سوي باري تعالي دراز خواهم كرد.
هم اكنون با همه اين انديشه ها مي روم تا زندگي جديدي را تجربه كنم. خوبي ها را تمرين كرده و در اين آزمون پيروز بيرون آيم، و پايان كلام اين كه براي «حاجي ماندن» بايد انسان باشم.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14