(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 9 آذر 1389- شماره 19803

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
با تصويب نمايندگان مجلس برنامه 5 ساله قوه قضائيه را مشخص كرد
خارج از دستور
دو صد گفته چون نيم كردار نيست !
ترور 2 دانشمند هسته اي ايران تازه ترين جنايت اتاق عمليات مشترك سيا ، موساد و MI6
معاون اول قوه قضائيه: جنس حادثه تروريستي اخير اسرائيلي- آمريكايي است
نفرات برتر مسابقات همخواني قرآن ، اذان و ابتهال معرفي شدند
نمايش و نقد فيلم «آناهيتا» توسط انجمن روزنامه نگاران مسلمان



با تصويب نمايندگان مجلس برنامه 5 ساله قوه قضائيه را مشخص كرد

با تصويب مجلس شوراي اسلامي تكاليف قوه قضائيه در پنج سال آينده مشخص شد.
به گزارش خبرنگار امور مجلس كيهان، نمايندگان خانه ملت در نشست علني صبح ديروز خود به بررسي و تصويب مواد ديگري از لايحه برنامه پنجم توسعه پرداختند.
براين اساس با تصويب ماده 187 كه به بخش حقوقي قضايي برنامه مربوط است قوه قضائيه مكلف شد به منظور كاهش عناوين مجرمانه و دعاوي، ايجاد پليس قضايي، استانداردسازي ضمانت اجراهاي كيفري و جايگزين كردن ضمانت اجراهاي غيركيفري مؤثر و روزآمد از قبيل انتظامي، انضباطي، مدني، اداري و ترميمي حداكثر تا پايان سال اول برنامه لوايح قضايي مورد نياز را تهيه نمايد تا از طريق دولت به مجلس شوراي اسلامي تقديم گردد.
همچنين نيازهاي استخدامي قوه قضائيه در طول برنامه پنجم بايد به نحوي تأمين گردد كه سالانه 10 درصد از پست هاي بلاتصدي تكميل گردد.
طبق تبصره اين مصوبه سقف جذب قضات سالانه تا 800 نفر است.
اقدامات تسريعي براي رسيدگي به پرونده ها
قوه قضائيه همچنين موظف شد اقدامات زير را براي تسريع در رسيدگي به پرونده ها انجام دهد:
1- تقويت و سازماندهي نهادهاي نظارتي از جمله ديوان عالي كشور بر عملكرد محاكم و كاركنان قضايي اداري جهت افزايش دقت در امور محوله
2- تدوين طرح تخصصي كردن ضابطان قضايي در جهت توانمندسازي و آموزش تخصصي آنان همچنين به منظور تسهيل در رسيدگي به پرونده ها و ارتقاء كيفيت رسيدگي به پرونده هاي قوه قضائيه موارد زير را بايد در اولويت قرار دهد:
1- با همكاري سازمان پزشكي قانوني، دادستاني كل كشور و نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران، اقدامات لازم را جهت تقويت و انسجام گروه هاي بررسي صحنه جرم و تهيه شناسنامه هويت ژنتيكي افراد با بهره گيري از نيروهاي متخصص و روشها و تجهيزات روزآمد به عمل آورد.
2- از محل منابع و امكانات موجود نسبت به ايجاد دفاتر نمايندگي استاني ديوان عدالت اداري در محل دادگستري استانها اقدام كند.
توسعه فناوري اطلاعات در دستگاه قضا
نمايندگان مجلس در ادامه لايحه برنامه پنجم و به منظور افزايش سرعت و كارآيي در ارائه خدمات حقوقي و قضائي، قوه قضائيه را مكلف كردند اقدامات زير را براي توسعه فناوري اطلاعات و اتباطات انجام دهد:
1- راه اندازي، گسترش و ارتقاء سامانه هاي عملياتي و توسعه سطح استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات به ويژه سامانه مديريت پرونده هاي قضايي، راه اندازي مركز ملي داده هاي قوه قضائيه، اجرا و تكميل سامانه مديريت امنيت اطلاعات، عرضه خدمات حقوقي الكترونيك به مردم، استفاده از فناوري اطلاعات در برقراري ارتباط بين مراجع قضائي و ساير نهادهاي تابعه يا مرتبط از قبيل سازمان ثبت اسناد و املاك كشور، سازمان زندانها، سازمان پزشكي قانوني در اولويت قرار گيرد.
2- سازمان ثبت اسناد و املاك كشور مكلف است به منظور ارتقاء ضريب امنيت در اسناد مالكيت، كاهش پرونده هاي مرتبط با اسناد در محاكم قضائي، رقومي نمودن اقلام اطلاعاتي سند و اجرائي نمودن ثبت نوين با استفاده از فناوري اطلاعات، نسبت به تعويض اسناد مالكيت اقدام كند.
3- سازمان زندانها و اقدامات تاميني و تربيتي موظف است نسبت به ايجاد سامانه هاي الكترونيكي براي اجراي محكوميتهاي حبس و قرارهاي تاميني، اقدام نمايد.
اقدامات ايجابي
براي توسعه عدالت قضايي
همچنين طبق تصويب مجلس و در راستاي توسعه دسترسي جامعه به عدالت قضائي و حفظ شأن و منزلت مراجعان و كاركنان قوه قضائيه موارد زير در اولويت قرار مي گيرد:
1- نوسازي و توسعه فضاهاي فيزيكي قوه قضائيه و سازمانهاي تابعه از جمله ساختمانهاي ستادي، دادسراها، دادگستري، زندانها، بازداشتگاهها، كانونهاي اصلاح و تربيت در مناطق مورد نياز و...
2- تسهيل در احقاق حق افراد نيازمند مورد تاييد دستگاههاي حمايتي در پرونده هاي قضائي، و تمهيدساز و كار مناسب براي استفاده اين افراد در موارد ضروري از وكلا و كارشناسان رسمي دادگستري از طريق كانونهاي مربوطه، علاوه بر استفاده از ظرفيت هاي وكالت تسخيري، در سقف اعتبار مصوب و با استفاده از سازمانهاي مردم نهاد
3- ارتقاء كيفيت و افزايش دقت، سرعت و همچنين رضايتمندي مردم از روند پرونده هاي اجرايي از طريق افزايش دواير اجرائي اسناد در مراكز استاني
تكليفي ديگر براي
كاهش زمان دادرسي
نمايندگان مجلس همچنين قوه قضائيه را مكلف كردند سامانه الكترونيكي كاهش زمان دادرسي در كليه مراجع قضائي را طراحي نمايد به نحوي كه در اين سامانه حداقل:
1- علت تجديد وقت رسيدگي براي اصحاب دعوا معلوم و قابل دسترسي باشد.
2- وقت رسيدگي به پرونده ها با در نظر داشتن اوقات فوري خارج از نوبت به طور خودكار تعيين شود.
3- مدت زمان رسيدگي به پرونده كيفري حداكثر سه ماه و پرونده هاي حقوقي حداكثر پنج ماه بيشتر نباشد.
تبصره- در صورتي كه موضوع دعوا به نحوي باشد كه براي تكميل پرونده و صدور رأي به زمان بيشتري نياز باشد، اين امر با ذكر دليل به مقام بالاتر اعلام مي شود به گونه اي كه براي اصحاب دعوا نيز قابل دسترسي باشد.
4- روساي حوزه ها موظف باشند با نظارت مستمر وقت رسيدگي به پرونده هايي كه معد تصميم گيري بوده و بدون علت منتهي به تصميم نگرديده اند را ضمن تذكر به قاضي و اعلام به مراجع ذي صلاح معين نمايند.
5- مراجع نظارتي به طور خودكار از پرونده هايي كه برابر قانون منتهي به تصميم گيري نگرديده اند اطلاع حاصل نمايند.
همچنين ديوان عدالت اداري مكلف شد از طريق تقويت كميسيونهاي تخصصي و افزايش تعداد مشاوران و كارشناسان و برگزاري دوره هاي آموزشي تخصصي قضات ضمن افزايش تعامل با دستگاه هاي اجرائي زمينه دقت و سرعت رسيدگي به پرونده ها و كاهش زمان دادرسي را فراهم نمايد.
سازمان ثبت اسناد و املاك كشور هم مكلف است در راستاي توسعه سامانه يكپارچه ثبت اسناد و املاك و راه اندازي مركز ملي داده هاي ثبتي، نسبت به الكترونيكي كردن كليه مراحل ثبت معاملات تا پايان سال دوم برنامه اقدام كند، به نحوي كه امكان پاسخ آني و الكترونيك به استعلامات ثبتي و ثبت آني معاملات با به كارگيري امضاء الكترونيكي مطمئن فراهم شود.
تكاليف سازمان زندان ها
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، سازمان زندانها را هم مكلف كردند با همكاري دستگاه هاي اجرائي، موسسات عمومي و مردم نهاد، به منظور باز اجتماعي شدن محكومان در طول برنامه اقدامات ذيل را به موقع اجرا گذارد:
1- با رويكرد ارتقاي بازدارندگي و جنبه اصلاحي مجازات حبس، اصلاح محيط زندانها از طريق اقداماتي نظير طبقه بندي زندانيان و بازداشت شدگان براساس سابقه و نوع جرائم ارتكابي، تفكيك متهمان از محكومان در بازداشتگاههاي موقت در شهرهاي بالاي 000/200 نفر جمعيت
2-آموزش زندانيان واجد شرايط با همكاري وزارت آموزش و پرورش
3-رفع مشكل معيشتي خانواده هاي زندانيان بي بضاعت با همكاري كميته امداد امام خميني(ره)، سازمان بهزيستي و ساير نهادهاي ذي ربط
4- معرفي زندانيان نيازمند اشتغال به مراجع ذي ربط پس از آزادي
مبارزه با بيوتروريسم
مجلسي ها همچنين تكاليف وزارت اطلاعات در پنج سال آينده را تعيين كردند.
بر اين اساس، وزارت اطلاعات موظف شد با هدف دفاع از حاكميت و منافع ملي و تقويت تعامل با جامعه اطلاعاتي و پيشگيري و مقابله با تهديدات و تهاجم اطلاعاتي و امنيتي داخلي و خارجي به ويژه استكبار جهاني اقدامات ذيل را انجام دهد:
1- تهيه طرح جامع و دريافت يك نسخه از بانك هاي ديجيتالي موجود در كشور براي تامين اطلاعات و توسعه بانك جامع اطلاعاتي كشور تا 90 درصد اطلاعات مورد نياز براي سرويس دهي بهينه به كليه دستگاه ها و ارگان هاي متقاضي، كليه دستگاه ها و نهادهايي كه از بودجه عمومي كشور استفاده مي كنند موظفند نسبت به در اختيار قرار دادن بانك هاي ديجيتالي خود و روزآمد كردن اطلاعات مذكور مطابق توافقات دو جانبه اقدام كنند.
2- به منظور جلوگيري از نفوذ و دسترسي عوامل بيگانه و دشمنان نظام به اطلاعات و اسناد طبقه بندي شده طرح نظام ملي تعيين صلاحيت امنيتي مشاغل دولتي، عمومي و خصوصي و طرح نظام ساماندهي حفاظت از اسناد اطلاعاتي طبقه بندي شده اجرا مي شود.
3- وزارت اطلاعات بايد كميسيون ويژه اي مركب از دستگاه هاي اصلي ذيربط را مامور تهيه و اجرايي نمودن طرح جامع مبارزه با بيوتروريسم نموده و موارد نيازمند قانون در اين زمينه را به مجلس ارائه كند.

 



خارج از دستور

فرياد «مرگ بر منافق» در خانه ملت طنين انداز شد
مجلسيان در محكوميت حوادث تروريستي ديروز تهران با شعار «مرگ بر منافق» خشم و انزجار خود را از اين حادثه به نمايش گذاشتند.
به گزارش فارس، نمايندگان مجلس در ابتداي جلسه علني عصر ديروز با فرياد «مرگ بر منافق»، «مرگ بر اسرائيل»، «مرگ بر آمريكا» و «مرگ بر انگليس» خشم و انزجار خود را از حادثه تروريستي و ناجوانمردانه شهر تهران كه منجر به شهادت يكي از اساتيد فيزيك هسته اي شد، اعلام كردند.
همچنين نائب رئيس مجلس شوراي اسلامي حوادث تروريستي ديروز را توطئه اي استعماري دانست كه ازسوي آمريكا و رژيم صهيونيستي مديريت مي شود.
حجت الاسلام ابوترابي كه در غياب لاريجاني رياست جلسه علني را برعهده داشت ضمن گراميداشت ياد و خاطره شهيد شهرياري گفت: دكتر مجيد شهرياري از چهره هاي علمي برجسته كشور بود كه در فضاي علمي نظام جمهوري اسلامي تربيت يافت و با بيش از 50 مقاله بين المللي ISI و 10 مقاله علمي چاپ شده در مجلات معتبر داخلي در عرصه توليد علم و گشايش گره هاي علمي كشور نقش ويژه اي را ايفا كرد.
وي سپس با اشاره به پيشرفت علمي كشور اظهار داشت: هرچقدر اسرائيل و آمريكا دست شان را به جنايات آلوده كنند، شتاب علمي كشور كه با سرانگشت تدبير رهبر انقلاب اداره مي شود، سرعت بيشتري خواهد داشت.
نائب رئيس مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: استادان عالم و دين مدار و دانشجويان سخت كوش دانشگاه شهيد بهشتي كه امروز بيش از 50درصد دانشجويان آن در مقطع ارشد و دكترا تحصيل مي كنند، قطعا سرعت علمي كشور را بيشتر خواهند كرد و ايران طبق فرمايش رهبري در آينده نزديك به عنوان يك مرجع علمي در جهان جايگاه خودش را كسب خواهد كرد.

 



دو صد گفته چون نيم كردار نيست !

حميد فاطمي
چه كساني ديروز دست به ترور دو تن از دانشمندان هسته اي كشورمان زدند؟ پاسخ اين سؤال را بايد در پرسش ديگري جست وجو كرد و آن، اين كه؛ چه كساني از دستاوردهاي هسته اي جمهوري اسلامي ايران به شدت عصباني هستند و طي تقريبا يك دهه گذشته از هيچ تلاش خصمانه اي براي متوقف كردن و يا ضربه زدن به آن دريغ نكرده اند؟ پاسخ اين سؤال براي كودن ترين و ديرفهم ترين افراد نيز به آساني ممكن است؛ آمريكا، اسرائيل و انگليس. بنابراين بدون كمترين ترديدي ترور دو دانشمند هسته اي ايران كه به شهادت دكتر منوچهر شهرياري و مجروح شدن دكتر فريدون عباسي انجاميد، با دستور مستقيم اتاق عمليات مشترك سيا، موساد و MI6 صورت پذيرفته است. اگرچه سرويس هاي اطلاعاتي هر سه كشور ياد شده نمونه هاي فراواني از ترور و آدمكشي در كارنامه سياه خود دارند و در برخي از موارد نيز آشكارا به آن اعتراف كرده اند ولي درباره جنايت ديروز هر سه سرويس اطلاعاتي آمريكا، انگليس و اسرائيل رد پاهاي آشكاري از خود باقي گذاشته اند. اوايل خرداد ماه امسال- مي 2010- روزنامه آمريكايي نيويورك تايمز دست به انتشار سندي زد كه در آن ژنرال پترائوس سرفرماندهي وقت نيروهاي آمريكايي در منطقه و سرفرمانده كنوني نيروهاي آمريكا در افغانستان، به فرمانده نيروهاي ويژه آمريكا ماموريت نفوذ پنهان به ايران و انجام عمليات داده بود. بعد از انتشار اين سند، برخي از كارشناسان با اشاره به نزديكي اعلام شده نيويورك تايمز به كاخ سفيد و همخواني هميشگي اين روزنامه با سياست هاي آمريكا در منطقه، انتشار سند ياد شده را هشدار تلويحي سازمان «سيا» به جمهوري اسلامي ايران ارزيابي كرده و معتقد بودند، اين هشدار با هدف وادار كردن ايران اسلامي به نرمش در مذاكرات 1+5 و توقف فعاليت هسته اي اين كشور، داده شده است.
چند هفته قبل، «سرجان ساورز» رئيس سازمان اطلاعاتي
انگليس- MI6- كه برخلاف روال شناخته شده اين سازمان، با نام و تصوير در رسانه ها حضور يافته بود، به ناكامي روش هاي ديپلماتيك براي وادار كردن جمهوري اسلامي ايران به توقف غني سازي اورانيوم اشاره كرده و به نوشته روزنامه انگليسي «تلگراف»، گفته بود «متوقف ساختن برنامه هسته اي ايران تنها با ديپلماسي امكان پذير نيست و ما نياز به عمليات جاسوسي و اطلاعاتي داريم تا بتوانيم كار را بر جمهوري اسلامي ايران سخت و پرهزينه كنيم» در فرهنگ سرويس هاي اطلاعاتي آمريكا و انگليس، «عمليات اطلاعاتي» ترجمان اقداماتي نظير جاسوسي، ترور، انفجار، آدم ربايي و... است. اين زبان براي كارشناسان امنيتي و اطلاعاتي آشنا و قابل فهم است.
و اما، مئير داگان، رئيس سازمان اطلاعاتي رژيم صهيونيستي- موساد- بي آن كه نيازي به پنهان كاري چنداني ببيند، از ضرورت «عمليات اطلاعاتي شكننده» در داخل خاك ايران با هدف اخلال در برنامه هسته اي جمهوري اسلامي ايران سخن گفته و اعلام كرده بود: متحدان آمريكا نبايد هيچ گزينه اي را در اين راستا ناديده بگيرند و... علاوه بر شواهد ياد شده كه فقط اندكي از بسيارهاست، هيچ شاهد و قرينه ديگري نمي توان يافت كه انگشت اتهام در جنايات ديروز را به نقطه اي بيرون از حلقه سرويس هاي اطلاعاتي آمريكا و انگليس و اسرائيل، متوجه كند.
و اكنون جاي اين سؤال است كه آيا مقابله به مثل، حق مسلم و قانوني جمهوري اسلامي ايران نيست؟ بي ترديد هست. دشمن آشكارا عليه جمهوري اسلامي ايران و شهروندان آن وارد يك كارزار تمام عيار با ماهيت تروريستي شده است و ترور اگرچه اقدامي وحشيانه و جنايتي غيرقابل دفاع است ولي انتقام از آمران ترور نه فقط جنايت و غيرقابل دفاع نيست، بلكه مجازاتي قانوني و مكافاتي منطقي و عادلانه است كه كمترين كوتاهي در انجام آن به مفهوم «ترحم بر پلنگ تيزدندان» و ناديده گرفتن حق قانوني انتقام از آدمكشان خواهد بود. بديهي است كه قوانين اسلام عزيز اجازه تعرض به شهروندان و اتباع عادي آمريكايي و انگليسي را نمي دهد ولي امروزه، نظاميان اشغالگر و جنايتكار آمريكايي و انگليسي همين نزديكي ها و در منطقه در دسترس مسلمانان غيور و انقلابي هستند.
نظامياني كه حضور آنها مثلا در عراق و افغانستان ماهيت تجاوزكارانه دارد و به بهاي قتل عام دهها و صدها هزار انسان بي گناه صورت گرفته است. بايد به آمريكا و انگليس فهماند سنگ اندازي كساني كه در كاخ شيشه اي نشسته اند تاوان سنگين و پشيمان كننده اي دارد و اما رژيم صهيونيستي كه اساسا «شهروند» ندارد و تمامي يهوديان غيرفلسطيني ساكن در فلسطين اشغالي، به بهاي قتل عام، آوارگي و شكنجه مردم مظلوم فلسطين در آن سرزمين مقدس حضور پيدا كرده اند و بهاي ادامه حضور آنان نيز ادامه همان جنايات وحشيانه است، امروزه، مسلمانان انقلابي و پاكباخته در سراسر آمريكا و انگليس حضور دارند و دسترسي آنها براي آسيب رساندن جدي به منافع اين دو كشور خونريز و غارتگر به راحتي ممكن است. مخصوصا آن كه اينگونه اقدامات از سوي مسلمانان متعهد و انقلابي بازي برد-برد است. اگر موفق شوند انتقام خون مظلومان بي گناه را گرفته اند و اگر كشته شوند، به فيض بزرگ شهادت رسيده اند. صدور بيانيه در محكوم كردن اين جنايات و يا سخنراني هاي آتشين عليه جنايتكاران اگرچه خالي از فايده نيست ولي چه دردي را دوا مي كند؟ «دو صد گفته چون نيم كردار نيست»...

 



گزارش اختصاصي كيهان
ترور 2 دانشمند هسته اي ايران تازه ترين جنايت اتاق عمليات مشترك سيا ، موساد و MI6

سرويس سياسي-
كارشناسان اطلاعاتي ترور دو دانشمند هسته اي در تهران را كه منجر به شهادت يكي از آنها شد، پروژه اي مي دانند كه در اتاق عمليات مشترك 3 سرويس اطلاعاتي متخاصم يعني سيا، موساد و MI6 طراحي و به طور جمعي اجرا شده است.
بنابر برخي گزارش هاي دريافتي كيهان اين 3 سرويس اطلاعاتي حدود دو سال است كه يك اتاق عمليات مشترك عليه ايران تاسيس كرده اند كه در آن امكانات و اطلاعات خود را براي انجام عمليات خرابكارانه در داخل ايران به اشتراك مي گذارند.
اين اتاق چند ماه قبل از حوادث سال 88 و ناآرامي هاي پس از انتخابات تاسيس شد و نقش موثري در طراحي و تغذيه اين آشوب ها ايفا كرد.
اتاق عمليات مشترك سيا، موساد و MI6 كه دفاتري در برخي كشورهاي همسايه ايران- بدون اطلاع كشورهاي ميزبان- دارد، از اطلاعات جمع آوري شده در پايگاههاي شنود مستقر در نزديكي مرزهاي ايران استفاده مي كند. همچنين اين اتاق ظرف ماههاي گذشته تلاش كرد مرزهاي بين گروههاي مختلف اپوزيسيون را بردارد و آنها را تشويق كند كه يك جبهه واحد عليه ايران بوجود بياورند.
ماموران اطلاعاتي اين 3 سرويس تلاش كرده اند با طراحي پروژه هاي مشترك ميان عناصر گروههاي تروريستي مانند پژاك، نفاق، گروهك ريگي، انجمن پادشاهي و... نوعي هماهنگي عملياتي بين آنها بوجود بياورند و به همين دليل است كه ظرف ماههاي گذشته دستگاههاي اطلاعاتي ايران اخبار متعددي از حضور عناصر اين گروهها در پايگاههاي يكديگر به دست آورده اند.
برخي منابع امنيتي در تهران عقيده دارند كه سيا، موساد و MI6 اغلب تلاش مي كنند از طريق واسطه ها در ايران عمليات كنند چرا كه به دليل علم به توان اطلاعاتي ايران احتمال لو رفتن عمليات و دستگيري نيروهاي ميداني را بسيار زياد مي دانند اما در مواردي هم مانند ترور شهيد دكترعلي محمدي خود به طور مستقيم عمل كرده اند.
روز گذشته و به فاصله چند ساعت از شهادت دكتر شهرياري و مجروح شدن دكتر عباسي دستگاههاي اطلاعاتي ايران به اين نتيجه رسيدند كه اين پروژه نيز به دليل تطابق با برخي عمليات هاي شكست خورده قبلي و اقارير بازداشت شدگان جزو طراحي هاي همان اتاق عمليات مشترك بوده است.
برخي منابع به كيهان گفتند تقسيم كار انجام شده در اتاق عمليات اين 3 سرويس به اين صورت است كه MI6 اغلب از شبكه منابع انساني خود استفاده مي كند، موساد پيمانكار عمليات ويژه است و سيا امكانات و تجهيزات فني خود را در اختيار پروژه ها مي گذارد.
از چند ماه قبل هم قرائني وجود داشت كه به توطئه هاي خود عليه ايران شدت داده است. اين گمان زماني جدي تر شد كه جان ساورز، رئيس سرويس اطلاعات خارجي انگليس (MI6) حدود دو ماه پيش براي اولين بار در جمع رسانه ها حاضر شد و تاكيد كرد كه انگلستان براي كنترل برنامه هسته اي ايران اعتقادي به ديپلماسي ندارد و به عمليات اطلاعاتي دست خواهد زد.
چند ماه پس از آن بود كه روزنامه نيويورك تايمز از قول منابع دولتي آمريكا فاش كرد ديويد پترائوس كه تا سال 2009 سرفرمانده نيروهاي آمريكايي در منطقه بود، طي دستور سري به نيروهاي ويژه ارتش آمريكا از آنها خواسته است به عمليات در داخل خاك ايران بپردازند.
پيش از همه اينها لري فرانكلين مسئول سابق ميز ايران در پنتاگون هم در مصاحبه اي با فارين پاليسي گفته بود آمريكا از مدتها قبل طيفي از اقدامات از فعاليت هاي رسانه اي گرفته تا عمليات تروريستي را براي بي ثبات سازي ايران درنظر داشته است. كيهان اطلاعات بيشتري از اين موضوع منتشر خواهد كرد.
حادثه چگونه رخ داد؟
در پي ترور دو استاد بسيجي دانشگاه شهيد بهشتي در روز دوشنبه سردار حسين ساجدي نيا فرمانده انتظامي تهران بزرگ آخرين جزييات ترورهاي ديروز را تشريح كرد.
سردار ساجدي نيا در حاشيه ديدار مردمي در مركز نظارت همگاني ناجا در اين باره گفت: بين ساعت 7 تا 8 صبح روز دوشنبه طي دو اقدام تروريستي دو بمب در مقابل دانشگاه شهيد بهشتي و بلوار ارتش منفجر شد.
وي اظهار داشت: در اين انفجارها دو مدرس دانشگاه مورد هدف تروريست ها قرار گرفته كه يكي از آنان به شهادت رسيده و ديگري مجروح و به بيمارستان منتقل شده است.
ساجدي نيا گفت: دكتر شهرياري مدرس دانشگاه شهيد بهشتي به شهادت رسيده اما همسر و راننده وي مجروح شده اند و حال مناسبي دارند.
به گزارش فارس، وي اظهار داشت: در اين حادثه يك دستگاه موتورسيكلت پولسار به خودروي دكتر شهرياري نزديك شده و بمب را به خودرو مي چسباند كه پس از چند ثانيه منفجر مي شود.
اين مقام پليس تهران تصريح كرد: دستگاههاي قضايي و امنيتي در حال پيگيري اين موضوع هستند.
ساجدي نيا درباره حادثه بمب گذاري در مقابل دانشگاه شهيد بهشتي نيز گفت: در اين حادثه يك دستگاه موتورسيكلت بمب را به خودروي دكتر عباسي چسبانده و متواري مي شود. خوشبختانه دكتر عباسي و همسرش در اين حادثه مجروح شده و حال مناسبي دارند.
فرمانده انتظامي تهران بزرگ تاكيد كرد: كارشناسان در حال بررسي موضوع هستند و هنوز نوع بمب، ميزان تخريب و نوع مواد منفجره مشخص نشده است.
سردار ساجدي نيا اعلام كرد: هنوز كسي در اين ارتباط دستگير نشده و كسي هم مسئوليت اين حادثه را بر عهده نگرفته است.
گفتني است، دكتر عباسي و همسرش كه تحت مداواي سرپايي در بيمارستان طالقاني قرار گرفته بودند همان ديروز از بيمارستان مرخص شدند.
شايان ذكر است، هر دو استاد ترور شده از دانشمندان هسته اي بوده و هر دو عضو شوراي مركزي انجمن هسته اي ايران نيز بوده اند كه دكتر صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي كشورمان هم سابقه عضويت در اين انجمن را دارد.
به گزارش مشرق، دكتر مجيد شهرياري عضو هيئت علمي دانشكده مهندسي هسته اي دانشگاه شهيد بهشتي بود كه همراه با دكتر مسعود علي محمدي، دكتراي فيزيك ذرات بنيادي و عضو هيئت علمي دانشگاه تهران، از مشاوران ايران در پروژه مهم سزامي بودند.
برگزاري دوره هايي چون «كارگاه آموزشي آشنايي با كدهاي محاسباتي راكتورهاي هسته اي» از جمله سوابق دكتر شهرياري بوده است.
طرح سزامي (مركز تابش سينكروترون براي تحقيقات و علوم كاربردي در خاورميانه) مربوط به بهره برداري از يك دستگاه سينكروترون در منطقه است. سينكروترون دستگاهي است كه داراي كاربردهاي مختلفي در تحقيقات علوم بنيادي، فن آوري نانو، زيست فن آوري، باستان شناسي، علم ساختارشناسي، مهندسي مواد، محيط زيست، تهيه داروهاي نوين و پزشكي است.
يكي از طرحهاي مهم دكتر شهرياري، طراحي هاي تئوريك مربوط به ساخت نسل جديد راكتورهاي هسته اي است كه بازتاب زيادي نيز در مراكز علمي جهان داشت.
نام دكتر فريدون عباسي نيز در قطعنامه 1737 شوراي امنيت سازمان ملل نيز به عنوان يكي از افراد مرتبط با فعاليت هاي هسته اي ايران ذكر شده و مشخص است كه از مدتها قبل، براي حذف فيزيكي وي برنامه ريزي شده است.
دكتر فريدون عباسي دواني از ابتداي انقلاب عضو سپاه پاسداران بوده و سه دور در جبهه جنگ عراق بر عليه ايران حضور داشته است وي بعد از جنگ دكتراي فيزيك هسته اي گرفته است.
عباسي 52 ساله كه از متخصصين ليزري است رياست گروه فيزيك در دانشگاه امام حسين سپاه پاسداران را هم برعهده داشته است.
آغاز تحقيقات
در همين حال، به دنبال انفجارهاي تروريستي ديروز، دادسراي عمومي و انقلاب تهران طي اطلاعيه اي از آغاز تحقيقات قضايي خبر داد.
اين اطلاعيه با بيان اينكه صبح ديروز از يكسو، در ساعت 10:7 دقيقه بامداد بر اثر انفجار يك دستگاه خودرو سواري در منطقه بلوار ارتش تهران دكتر مجيد شهرياري استاد دانشگاه شهيد بهشتي تهران كه به همراه همسرش عازم محل كار خود بودند به شهادت رسيد و همسر وي نيز مجروح شد و از سوي ديگر در ساعت 30:7 دقيقه بامداد روز دوشنبه در منطقه ولنجك تهران دكتر فريدون عباسي استاد دانشگاه شهيد بهشتي تهران به همراه همسرش مجروح شدند اعلام كرد: قاضي ويژه جنايي دادسراي عمومي و انقلاب تهران در معيت نيروهاي انتظامي در محل حاضر و تحقيقات از شهود در اين زمينه آغاز و كماكان ادامه دارد اما تاكنون هيچ فرد مظنوني در اين رابطه دستگير نشده است.
همچنين، در همين ارتباط، معاون سياسي و امنيتي استاندار تهران از تشكيل جلسه شوراي تامين در استان تهران و شهرستان شميرانات در پي وقوع دو حادثه تروريستي صبح ديروز در پايتخت خبر داد.
صفرعلي براتلو در گفت وگو با «مهر» با بيان اينكه پس از وقوع ترورهاي صبح روز دوشنبه به سرعت شوراي تامين استان تهران تشكيل جلسه داد و وظيفه هر دستگاه مشخص و حادثه در حال پيگيري است افزود: همچنين شوراي تامين شهرستان شميرانات نيز تشكيل جلسه داده و حادثه در اين شهرستان نيز در حال پيگيري است.
از سوي ديگر، سخنگوي كميسيون امنيت ملي نيز از پي گيري دستگاه هاي مختلف براي بررسي ترورهاي روز گذشته خبر داد.
كاظم جلالي در جمع خبرنگاران تاكيد كرد: به نظر مي رسد اين ترور يك توطئه است و با توجه به اين كه دشمنان نتوانستند خللي در اراده مردم و اراده همگاني و ملي وارد كنند به روش هاي ايجاد رعب، ترس و ترور روي آورده اند. اگرچه تمامي اين حربه ها و ترفندها نخ نما شده است.
سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي از اقدامات دستگاه هاي مختلف در بررسي همه جانبه موضوع و پشت صحنه حوادث كه اگرچه به شكلي روشن مطرح است خبر داد و افزود: كميسيون امنيت ملي نيز تلاش هايي صورت داد و مرتبا با مسئولان در تماس است تا ابعاد موضوع روشن شود و در آينده اي نزديك پس از روشن شدن ابعاد قضيه، جلسات خود را برگزار مي كنيم.
در راه انرژي هسته اي ايستاده ايم
رئيس سازمان انرژي اتمي كشورمان پس از ترورهاي ديروز با حضور در بيمارستان محل بستري دكتر عباسي خطاب به دشمنان هشدار داد كه با آتش بازي نكنند.
دكتر علي اكبر صالحي تاكيد كرد ما با تمام قدرت و توان در راه انرژي هسته اي ايستاده ايم و با استقامت به راه خود ادامه مي دهيم و مشكلات پيش روي نمي تواند ما را ذره اي از پيشبرد اهداف خود دور كند.
به گزارش ايسنا، وي در جمع خبرنگاران حاضر در بيمارستان، با اشاره به اين كه ملت ايران مردمي صبور هستند، گفت: صبر مردم ملت ايران روزي تمام خواهد شد و دشمنان بايد از اين روز بترسند.
صالحي با اشاره به شهادت دكتر شهرياري گفت: استاد شهرياري سال ها دانشجوي من بود و در پروژه هاي بزرگ هسته اي براي ايران فعاليت هاي افتخارآميزي انجام داد.
رئيس سازمان انرژي اتمي همچنين در پيامي به مناسبت شهادت دكتر شهرياري با تصريح بر اينكه يقين دارم كه آن عزيز سفر كرده در لحظات پاياني حيات خويش همچون مولايش حضرت علي(ع) نداي فزت و رب الكعبه سرداده است تأكيد كرد: جنايتكاراني كه گمان مي برند با دستمايه قراردادن ترور و خشونت عريان مي توانند مانعي در برابر رشد و بالندگي فرهيختگان و نخبگان اين سرزمين خدايي ايجاد نمايند در حقيقت مصداق اين كلام جاويدان قرآن كريم هستند:
يريدون ليطفؤوا نورالله يأفواههم والله متم نوره ولو كره الكافرون
انتشار اطلاعات به زودي
وزير كشور با تأكيد بر اينكه در حال پيگيري حادثه تروريستي اخير هستيم گفت كه به زودي اطلاعات بيشتري در اختيار مردم قرار مي گيرد.
مصطفي محمدنجار در خصوص ترور دو استاد دانشگاه تصريح كرد: اقدام مذبوحانه و تروريستي دشمنان عليه دو استاد دانشگاه نشان دهنده زبوني، ضعف و ذلت آنان است اما به كوري چشم آنان، ملت ايران راه خود را با قوت و قدرت ادامه مي دهد.
به گزارش ايسنا، محمدنجار گفت: ما با پيشرفت در زمينه هاي هوافضا، هسته اي، پزشكي، صنعت و كشاورزي دستاوردهاي خوبي كسب كرده ايم كه اين پيشرفت ها روزافزون است و ملت ايران به راه خود در اين عرصه ها ادامه مي دهد.
وزير كشور تأكيد كرد: متخصصان دانشگاهي ما در صعود به قله هاي پيشرفت، مصمم هستند و اين گونه اقدامات مذبوحانه نيز خللي در اراده آنها بوجود نخواهد آورد.
اقدام تروريست ها
بي پاسخ نخواهد ماند
از سوي ديگر؛ رئيس سازمان بسيج مستضعفين با بيان اينكه پاسخ دانشمندان ما در مقابل اقدامات تروريستي، جهش هاي بزرگ علمي است، خاطرنشان كرد: عاملان اين اقدام تروريستي يعني آمريكا و رژيم صهيونيستي بايد بدانند كه كار آنها بي پاسخ نيست.
سردار محمدرضا نقدي در حاشيه همايش طلايه داران سلامت كه روز دوشنبه در دانشگاه شهيد بهشتي تهران برگزار شد، در جمع خبرنگاران با اشاره به اقدام تروريستي ديروز صبح منافقان گفت: دشمنان مي خواهند تجربه شكست را براي خود تكرار كنند و ما براي غربي ها متأسفيم كه عقل حسابگر خود را هم از دست داده اند. آنها مي دانند شهادت عزم اين ملت را جزم تر مي كند و ملت در مسير خود جدي تر حركت مي كنند.
همچنين حسين قدياني رئيس بسيج دانشجويي دانشگاه هاي كشور در گفت وگو با فارس، تأكيد كرد: دشمن با تمامي توان خود اكنون نتوانسته از نخبگان علمي كشورمان سوء استفاده و فرار مغزها را اجرا كند و به همين دليل دست به اقدامات تروريستي كور مي زند.
شجره انقلاب اسلامي
با اين خون ها تنومندتر مي شود
در پي دو حادثه تروريستي ديروز، اين اقدام جنايتكارانه به سرعت از سوي نهادها و تشكل هاي سياسي و علمي به شكل گسترده اي محكوم شد.
دفتر رئيس جمهور در پيامي اقدام تروريستي دشمنان را در به شهادت رساندن دكتر شهرياري، نشانه ورشكستگي خودخواهان و سلطه جويان بين المللي خواند و تصريح كرد: خون شهيد شهرياري گلزار دين و دانش را در اين سرزمين معطر و پرنشاط كرد، مدعيان دموكراسي و حقوق بشر را رسواتر و صهيونيست هاي تروريست و حاميان استكباري آنها را بي آبروتر مي كند.
وزارت علوم، تحقيقات و فناوري نيز در اطلاعيه اي اين اقدام كور دشمنان ايران اسلامي را محكوم كرد.
وزارت علوم در اطلاعيه خود تأكيد كرد: دشمنان اسلام و انقلاب بدانند شجره طيبه انقلاب اسلامي ايران و بنيان هاي علمي آن با اين خون ها روز به روز تنومندتر و پرثمرتر مي شود.
همچنين بسيج دانشجويي دانشگاه هاي كشور با صدور بيانيه اي ترور دو استاد دانشگاه شهيد بهشتي را محكوم كرد.
اين بيانيه در تحليل حادثه تروريستي اخير تصريح كرد: ترورهاي كور دشمنان داراي دو شاخص اصلي و قطعي است كه در تحليل حوادث مشابه بايد مدنظر قرار گيرد. دشمنان نظام اسلامي در آسيب رساني به كليت نظام جمهوري اسلامي به بن بست رسيده اند و از اتحاد ملت و نظام اسلامي احساس حقارت مي كنند. بنابراين دشمنان براي رفع عقده حقارت خويش راهبرد ناامن سازي حوزه اساتيد معتقد به انقلاب و نظام را برگزيدند. قطعاً اين اقدام كور در آستانه روز دانشجو موجب انسجام و اتحاد دانشگاهيان هوشيار كشور خواهد شد و دشمنان در تحميل اين خسارت هيچ دستاوردي را نخواهند داشت.

 



معاون اول قوه قضائيه: جنس حادثه تروريستي اخير اسرائيلي- آمريكايي است

معاون اول قوه قضائيه گفت: جنس حوادث تروريستي روز دوشنبه در شهر تهران حاكي از آن است كه اسرائيل و آمريكا پشت اين ماجرا بوده است.
به گزارش فارس، سيدابراهيم رئيسي عصر ديروز در جمع خبرنگاران با اعلام اين مطلب گفت: به محض وقوع حادثه مسئولان دادسراي عمومي و انقلاب تهران پرونده اي تشكيل داده اند و دستورات لازم را در راستاي انجام تحقيقات به ضابطين ارائه دادند.
وي ادامه داد: وزارت اطلاعات، دستگاه هاي امنيتي و انتظامي موظف شدند بررسي هاي لازم خود را انجام دهند.
معاون اول قوه قضاييه با اشاره به اين مطلب كه اطلاعات تكميلي تر را مسئولان دادسراي تهران بايد ارائه دهند گفت: اما چيزي كه مشخص است اين است كه به واسطه نوع افرادي كه در اين حادثه مورد حمله قرار گرفته اند نشان مي دهد كه جنس كار آمريكايي- اسرائيلي است.
وي ادامه داد: بررسي ها نشان مي دهد افراد مورد هدف قرار گرفته صاحب نظران هسته اي بودند و تنها كساني دست به اقدام تروريستي عليه اين افراد مي زنند كه از دانش هسته اي نگران باشند و اين افراد كساني نيستند جز اسرائيل و آمريكا زيرا آنها از رسيدن كشور ما به دانش هسته اي هراس دارند.
رئيسي با اشاره به اين مطلب كه پشت اين قضيه موساد و صهيونيست ها قرار گرفتند گفت: در واقع آنها تلاش دارند تا ما را از رسيدن به قله هاي رفيع علمي ناكام گذارند اما غافل از آن كه دانشجويان و اساتيد ما در حوزه فيزيك و دانش هسته اي مصمم تر خواهند بود و با فعاليت مضاعف اين قله ها را مي پيمايند.
وي افزود: اين حوادث نشان مي دهد دشمن در تنگنا قرار گرفته و اين يك نشان روشن از استيصال و درماندگي دشمن است كه در تمام ناتواني به چنين اقداماتي دست مي زنند كه از طرف همه افكار عمومي محكوم است.

 



نفرات برتر مسابقات همخواني قرآن ، اذان و ابتهال معرفي شدند

به همت سازمان اوقاف و امور خيريه مسابقات مديحه سرايي، همخواني قرآن، اذان و ابتهال در اردبيل برگزار شد.
بنابه گزارش روابط عمومي سازمان اوقاف و امور خيريه هيات داوران پانزدهمين دوره مسابقات مديحه سرايي و همخواني قرآن كريم، گروه هاي: «طارق» از آذربايجان شرقي به سرپرستي محمدحسين بلاغي، «عروه الوثقي» از خراسان رضوي به سرپرستي روح الله طوسي، «طه» از آذربايجان شرقي به سرپرستي حسين قرباني، «سبحان» از اصفهان به سرپرستي مجتبي مينوتن و «معراج» از بوشهر به سرپرستي سيدحبيب الله حسيني را به ترتيب به عنوان گروه هاي برتر و مقام هاي اول تا پنجم اين دوره از مسابقات معرفي كرد.
همچنين براساس راي هيات داوران: «محمدرضا حق شناس» از اصفهان، «محمد كاظمي» از تهران، «محسن رشيدي» از خراسان رضوي، «محمدكاظم قاسمي» از مازندران و «سيدحامد ابطحي» از بوشهر به ترتيب مقام هاي اول تا پنجم اين دوره از مسابقات را از آن خود كردند.
هيات داوران دومين دوره مسابقات سراسري ابتهال، پس از بررسي نتايج به دست آمده از آراء، نفرات برگزيده خود را به اين ترتيب معرفي كرد: «حسين رفيعي» از گيلان، «محمدعلي شيعه» از خراسان رضوي، «حسن حكيمي» از تهران، «مصطفي قاسمي» از مازندران و «يوسف قاسمي» از زنجان به ترتيب مقام هاي اول تا پنجم رشته ابتهال را به خود اختصاص دادند.
مراسم اختتاميه و اهداء جوايز به برگزيدگان عصر روز دوشنبه، هشتم آذرماه با حضور حجت الاسلام والمسلمين «محمدي» نماينده ولي فقيه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه و جمعي از مسئولان استان اردبيل در سالن فدك اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي اردبيل برگزار شد.

 



نمايش و نقد فيلم «آناهيتا» توسط انجمن روزنامه نگاران مسلمان

فيلم «آناهيتا» به كارگرداني عزيز الله حميدنژاد توسط انجمن روزنامه نگاران مسلمان نمايش داده مي شود.
در اين برنامه كه امروز سه شنبه نهم آذر ساعت 17 در مجتمع فرهنگي سيدالشهدا(ع)، واقع در ميدان هفت تير، برگزار مي شود، جلسه نقد و بررسي فيلم نيز با حضور كارگردان آن برپا خواهد شد. فيلم آناهيتا با همكاري موسسه فرهنگي شاهد به نمايش درمي آيد و حضور اعضاي انجمن روزنامه نگاران مسلمان و خانواده ايشان در آن آزاد است.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14