(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 9 آذر 1389- شماره 19803

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
لاريجاني در ديدار با خالد مشعل :سرنوشت منطقه،ديگر توسط آمريكا و قدرت هاي جهاني رقم نمي خورد
رهبر معظم انقلاب در ديدار نخست وزير لبنان:
اگر حزب الله نبود اسرائيل از طرابلس و بيروت هم عبور مي كرد
انتشار گزارش ويكي ليكس پروژه تخريب روابط ايران با كشورهاي عربي
سفير ايران در روسيه: نياز حياتي به اس-300 نداريم
تجليل از نفرات برتر كنكور 89 و المپياد دانشجويي
اخبار ادبي و هنري
فرمانده نيروي انتظامي: امروز نيروي انتظامي نيازمند بصيرت فتنه شناسي و دشمن شناسي است
محرابيان: استقرار صنايع در كنار خليج فارس توجيه اقتصادي دارد
معاون رئيس جمهور: دستگاه هاي دولتي موظف به اجراي طرح دوركاري هستند
معاون رئيس جمهور: جنگل هاي شمال نيازمند ساز و كارهاي جديد حفاظتي است
همزمان با اهداي آثار هنرمندان كشور به خانه شمس 6 اثر معنوي آذربايجان غربي ثبت ملي شد
كارخانه ماشين سازي مالزي با كمك ايران تأسيس مي شود



لاريجاني در ديدار با خالد مشعل : سرنوشت منطقه،ديگر توسط آمريكا و قدرت هاي جهاني رقم نمي خورد

رئيس مجلس كشورمان در ديدار با رئيس دفتر سياسي جنبش حماس گفت: سرنوشت منطقه ديگر توسط آمريكا و قدرت هاي جهاني رقم نمي خورد و اين مردم هستند كه آينده خود را مي سازند.
به گزارش فارس علي لاريجاني رئيس دستگاه قانونگذاري كشورمان كه عصر روز يكشنبه براي انجام سفري دو روزه به سوريه سفر كرده بود در بدو ورود خود به دمشق با خالد مشعل رئيس دفتر سياسي جنبش حماس و سران آن ديدار و گفت وگو كرد.
خالد مشعل در اين ديدار خاطرنشان كرد: نتانياهو ماهيت خود را به خوبي نشان داد و حرف فلسطين و مقاومت در مورد عدم پايبندي به قانون و توافقات را آشكار كرد.
وي افزود: از طرف ديگر ضعف اوباما علني شد لذا در حال حاضر فرصت خوبي براي مقاومت ايجاد شده چرا كه همه باور دارند كه راهي جز مقاومت نيست.
رئيس دفتر سياسي جنبش حماس همچنين يادآور شد كه غزه يك زندان بزرگ است و به مردم غزه فشار مي آورند تا ضدمقاومت شوند در حالي كه همه نتايج برعكس شده و هر روز مقاومت محبوب تر مي شود.
وي با بيان اينكه هنوز هم اجازه ورود مصالح ساختماني به غزه داده نمي شود، گفت: خانه هاي تخريب شده در جنگ در اين محل بازسازي نشده و مردم با گل و با امكانات اوليه براي خود سرپناه مي سازند.
علي لاريجاني رئيس مجلس كشورمان نيز در اين نشست مشترك اظهار داشت: مقاومت محبوبيت جهاني پيدا كرده است.
وي افزود: بسياري از كشورها پس از حمله اسرائيل به كشتي آزادي با ددمنشي اين رژيم صهيونيستي آشنا شدند.
لاريجاني با بيان اينكه راه سازش كاملاً به بن بست رسيده است، گفت: مردم غزه و فلسطين به دليل شرافتي كه دارند هرگز تسليم نمي شوند و روز به روز آمريكا و اسرائيل در منطقه ضعيف تر مي شوند.
رئيس دستگاه قانونگذاري كشورمان در ادامه گفت وگوي خود خاطرنشان كرد: تنها در فلسطين نيست كه اينها ناتوان شده اند بلكه در عراق نيز آمريكايي ها با همه تلاشي كه براي ايجاد تأخير و تفرقه در تشكيل دولت به خرج دادند عاقبت نتوانستند كار خود را پيش ببرند و رهبران عراقي به توافق رسيدند.
وي افزود: در افغانستان نيز آمريكا و ناتو به نفس نفس افتاده اند و كاملاً روشن است كه سرنوشت منطقه ديگر توسط آمريكا و قدرت جهاني رقم نمي خورد بلكه اين مردم منطقه هستند كه در حال ساختن آينده خود هستند.
ديدار لاريجاني با اسد
رئيس مجلس شوراي اسلامي همچنين عصر ديروز با رئيس جمهور سوريه ديدار و درباره گسترش روابط دو جانبه گفتگو كرد .
به گزارش واحد مركزي خبر، علي لاريجاني كه براي شركت در پنجمين نشست مجمع عمومي مجالس آسيايي به سوريه سفر كرده است ، در ديدار با بشار اسد درباره آخرين مسائل منطقه اي و بين المللي، تبادل نظر كرد.
دو طرف همچنين بر اهميت مجمع مجالس آسيايي براي گسترش روابط ميان كشورهاي عضو و برطرف كردن مشكلات اين قاره كهن تاكيد كردند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به ضعيف شدن آمريكا گفت : نقشه هاي آمريكا و صهيونيستها براي به بن بست رسيدن مقاومت و رويگردان شدن فلسطيني ها از آن به بن بست رسيده است .
علي لاريجاني همچنين با اشاره به روند رو به گسترش سفر زائران ايراني به سوريه، برلزوم ايجاد تسهيلات و خدمات بيشتر براي آنها تاكيد كرد .
بشار اسد هم از روند رو به گسترش روابط تهران - دمشق در زمينه هاي مختلف به ويژه در عرصه اقتصادي ابراز رضايت كرد و خواستار گسترش روابط في مابين شد.

 



رهبر معظم انقلاب در ديدار نخست وزير لبنان:
اگر حزب الله نبود اسرائيل از طرابلس و بيروت هم عبور مي كرد

حضرت آيت الله العظمي خامنه اي با اشاره به تجاوزهاي مستمر رژيم صهيونيستي به لبنان و ادامه انگيزه هاي تجاوزطلبانه اين رژيم غاصب افزودند: رژيم صهيونيستي اگر بتواند از بيروت و حتي طرابلس هم عبور خواهد كرد تا سوريه را محاصره كند اما تنها عامل بازدارنده رژيم غاصب اسرائيل، عامل مقاومت است.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري، حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح ديروز در ديدار سعد حريري نخست وزير لبنان و هيئت همراه، لبنان را كشوري مهم و خط مقدم مقابله با رژيم غاصب صهيونيستي خواندند و تاكيد كردند: جمهوري اسلامي ايران خواهان لبناني آباد، سعادتمند، برجسته و پيشرو است.
ايشان با تاكيد بر اينكه ايران از هيچ كمكي براي پيشرفت و آباداني لبنان دريغ نخواهد كرد، افزودند: سعادتمندي مردم لبنان موجب خوشحالي ايران است، همانگونه كه رنج و محنت لبنان نيز باعث اندوه ايران خواهد شد.
رهبر معظم انقلاب اسلامي با اشاره به مذاكرات انجام گرفته در تهران، خاطرنشان كردند: زمينه هاي تعميق روابط دو كشور در عرصه هاي مختلف موجود است و اين روابط به خصوص در بخش هاي تجاري، عمراني و سازندگي بايد گسترش بيشتري يابد.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به تجاوزهاي مستمر رژيم صهيونيستي به لبنان و ادامه انگيزه هاي تجاوزطلبانه اين رژيم غاصب افزودند: رژيم صهيونيستي اگر بتواند از بيروت و حتي طرابلس هم عبور خواهد كرد تا سوريه را محاصره كند اما تنها عامل بازدارنده رژيم غاصب اسرائيل، عامل مقاومت است.
ايشان با تاكيد بر اينكه لبنان تنها كشور عربي است كه توانسته رژيم صهيونيستي را شكست دهد، خاطرنشان كردند: مقاومت تنها عاملي است كه دشمنان لبنان، توانايي ايستادگي در مقابل آن را ندارند، بنابراين بايد قدر آن را دانست.
رهبر انقلاب اسلامي افزودند: تا زماني كه رژيم غاصب صهيونيستي وجود دارد، لبنان نيز نيازمند مقاومت است.
حضرت آيت الله خامنه اي با اظهار خرسندي از روابط خوب آقاي سعد حريري با آقاي سيدحسن نصرالله و مسئولان مقاومت، تاكيد كردند: اين روابط بايد بيش از پيش تقويت شود.
ايشان با تاكيد بر اينكه جمهوري اسلامي ايران، از وحدت و استقلال لبنان حمايت مي كند، افزودند: لبنان كشوري چند مذهبي است كه پيروان اديان و فرق مختلف در طول ساليان متمادي با آرامش و همدلي در كنار يكديگر زندگي كرده اند اما برخي به دنبال ايجاد تشنج و نزاع هاي مذهبي هستند كه بايد در مقابل اين انگيزه ها ايستاد.
رهبر انقلاب اسلامي همچنين با اشاره به ديدار چندين سال قبل مرحوم رفيق حريري نخست وزير پيشين لبنان با ايشان تلاش هاي وي را براي پيشرفت لبنان يادآور شدند.
در اين ديدار كه رحيمي معاون اول رئيس جمهور نيز حضور داشت، سعد حريري نخست وزير لبنان با اظهار خرسندي از ديدار با رهبر انقلاب اسلامي گفت: ما، جمهوري اسلامي ايران را كشوري دوست و برادر براي لبنان مي دانيم كه همواره در دوران سختي ها، ياور و كمك مردم لبنان بوده است.
وي افزود: دولت لبنان خواستار گسترش بيش از پيش روابط با ايران در زمينه هاي اقتصادي، سياسي و فرهنگي است.
نخست وزير لبنان دولت اين كشور را دولت وحدت ملي و متشكل از همه جناحها و گروههاي مهم و تاثيرگذار لبنان خواند و خاطرنشان كرد: مهمترين هدف دولت لبنان، حفظ و تقويت وحدت ملي و حركت در چارچوب نقاط مشترك و مقاومت در مقابل تجاوز است.
سعد حريري تاكيد كرد: هرگونه اختلاف در لبنان به نفع اسرائيل خواهد بود.
ديدار احمدي نژاد با حريري
رئيس جمهور كشورمان در ديدار با نخست وزير لبنان، تقويت وحدت و برادري كشورهاي اسلامي به ويژه ايران و لبنان را موجب ناكامي سلطه گران دانست.
به گزارش دفتر امور رسانه هاي رياست جمهوري، محمود احمدي نژاد رئيس جمهور در ديدار سعد حريري نخست وزير لبنان با تاكيد بر اين كه لازمه پيشرفت و پيروزي لبنان در برابر رژيم صهيونيستي، وحدت همه گروه ها و طوايف لبناني است، اظهار داشت: اگر دولت و مقاومت لبنان در يك جبهه باشند اين كشور با اقتدار مسير عزت، آباداني و سرافرازي را طي خواهد كرد و رژيم صهيونيستي و حاميان آن قادر نخواهند بود كوچكترين آسيبي به ملت لبنان وارد كنند.
سعد حريري نخست وزير لبنان نيز در اين ديدار با اشاره به سفر احمدي نژاد به لبنان و تاثير آن در تقويت ثبات و آرامش و وحدت ملي در لبنان گفت: روابط ممتازي بين دو دولت تهران و بيروت شكل گرفته كه تقويت و گسترش آن به نفع دو ملت و منطقه است.
وي رژيم صهيونيستي را بزرگترين چالش و خطر براي منطقه دانست و تصريح كرد: صهيونيست ها هيچ گاه صلح طلب نبوده و از هر فرصتي براي ضربه زدن به كشورهاي منطقه استفاده مي كنند و همواره دروغ گفته اند ولي طناب دروغگو بسيار كوتاه است.
ديدار متكي
با نخست وزير لبنان
منوچهر متكي نيز در ديدار با سعد حريري تاكيد كرد كه اتصال دو كشور بزرگ ايران و لبنان عالي ترين ظرفيت همكاري را ايجاد مي كند. به گزارش اداره كل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه، وزير امور خارجه كشورمان يكشنبه شب در ديدار نخست وزير لبنان با تشريح تحولات منطقه اي از جمله اوضاع افغانستان، عراق و فلسطين و گسترش تروريزم و افراط گرايي، بر اهميت همكاري هاي چندجانبه و منطقه اي اشاره كرد و افزود: اميد است با وحدت صفوف در جهان اسلام و منطقه فرصت به كساني كه درصدد ايجاد اختلاف و تفرقه هستند داده نشود و كشورهاي منطقه بايد هوشياري خود را حفظ نمايند.
وي همچنين از نخست وزير لبنان خواستار پيگيري پرونده سرنوشت چهار ديپلمات ربوده شده در لبنان شد.
سعد حريري نيز در اين ملاقات سفر دكتر احمدي نژاد به لبنان را يك ديدار تاريخي توصيف كرد.
وي افزود: سفرم به ايران سفر به خانه ام است و ما خواستار بهترين روابط با جمهوري اسلامي ايران و ايجاد بهترين مناسبات تجاري و اقتصادي ميان دو كشور هستيم.
امضاي 9 يادداشت تفاهم
9 يادداشت تفاهم همكاري ميان ايران و لبنان در حضور معاون اول رئيس جمهور كشورمان و نخست وزير لبنان امضا شد.
در مراسمي كه روز دوشنبه با حضور محمدرضا رحيمي معاون اول رئيس جمهور و «سعد حريري» نخست وزير لبنان در ساختمان جمهوري مجموعه سعدآباد تهران برگزار شد، 9 يادداشت تفاهم همكاري هاي مشترك ميان ايران و لبنان به امضاي مقامات دو كشور رسيد.
مقاومت پشتوانه
پيشرفت لبنان است
دبير شوراي عالي امنيت ملي گفت: مقاومت و وحدت لبنان دو پشتوانه مهم عزت و پيشرفت لبنان است و بايد به فرصتي براي رفاه و سعادت ملت لبنان تبديل شود.
به گزارش دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي، سعيد جليلي نماينده مقام معظم رهبري و دبير شوراي عالي امنيت ملي نيز عصر ديروز با سعد حريري نخست وزير لبنان ديدار و گفت وگو كرد.
جليلي در اين ديدار اظهار داشت: مقاومت و وحدت لبنان بايد به فرصتي براي رفاه و سعادت ملت لبنان تبديل شود.
دبير شوراي عالي امنيت ملي با تاكيد بر اين كه پشتيباني از مقاومت و وحدت لبنان نگاه راهبردي جمهوري اسلامي ايران است، افزود: هر حركتي كه به مقاومت و وحدت لبنان لطمه بزند در حقيقت مصالح مردم لبنان را نشانه گرفته است.
سعد حريري نيز با اشاره به سفر احمدي نژاد به لبنان و تاثير آن در تحكيم ثبات و وحدت ملي لبنان، تصريح كرد: لبنان آمادگي دارد تا در همه عرصه هاي سياسي و اقتصادي با جمهوري اسلامي ايران همكاري داشته باشد.
حريري با اشاره به اهميت وحدت ملي لبنان بر اراده راسخ دولت اين كشور براي ارتقاء ظرفيت هاي اقتصادي و توسعه همه جانبه لبنان تاكيد كرد.

 



انتشار گزارش ويكي ليكس پروژه تخريب روابط ايران با كشورهاي عربي

سرويس سياسي-
پايگاه اينترنتي ويكي ليكس در تازه ترين سري از اسنادي كه منتشر كرده روابط ايران و كشورهاي اسلامي بويژه اعراب را نشانه گرفته است.
پايگاه اينترنتي استراليايي ويكي ليكس كه از آن به عنوان «بانك عمليات رواني سيا» ياد مي شود، ديروز هزاران سند از گزارش هاي ديپلماتيك سفارتخانه هاي آمريكا در سراسر جهان به واشنگتن را منتشر كرد كه انبوهي از اطلاعات ويرايش شده و سازمان يافته را دربر مي گيرد.
بخش قابل توجهي از اين اطلاعات درباره ايران است و بويژه ارزيابي ها و اطلاعاتي را درباره روابط ايران با برخي كشورهاي منطقه اي دربر مي گيرد.
از جمله در يكي از اين اسناد گفته شده كه ملك عبدالله پادشاه عربستان خطاب به رايان كراكر سفير سابق آمريكا در عراق گفته است بايد با حمله به تاسيسات هسته اي ايران، «سر مار را كند»! اين سند مي گويد كه عبدالله در حضور برخي شاهزادگان سعودي مكررا خواستار حمله به ايران شده است.
همچنين در چند سند ديگر از قول مقام هاي امارات، ابوظبي و قطر عباراتي با اين مضمون نقل شده كه آمريكا بايد هرچه زودتر به ايران حمله كند.
اين در حالي است كه برخي از كارشناسان در وزارت امور خارجه كه خبرنگار كيهان با آنها تماس گرفته عقيده دارند اين اطلاعات عمدتا با دو هدف منتشر شده است: نخست، تخريب روابط ايران و اعراب و دوم پركردن دست خالي آمريكا در آستانه مذاكرات ايران و 1+5.
ديپلمات ها مي گويند اين اسناد كه محتواي آنها بوضوح مديريت شده است از عصبانيت شديد آمريكايي ها از روابط رو به بهبود و پروژه هاي مشترك منطقه اي ايران و برخي كشورهاي عربي خصوصا عربستان و قطر حكايت مي كند. همچنين پيداست كه آمريكا مايل است به هر نحو ممكن ايران را از موضع «برادري» و «اخوت» اسلامي خارج كرده و آن را وارد جنگ لفظي با اعراب نمايد.

 



سفير ايران در روسيه: نياز حياتي به اس-300 نداريم

سفير ايران در روسيه با اشاره به شفافيت فعاليت هاي هسته اي ايران و همكاري هاي گسترده اين كشور با آژانس بين المللي انرژي اتمي گفت: ايران در همكاري با آژانس بين المللي انرژي اتمي حسن نيت خود را به اثبات رسانده است.
رضا سجادي دوشنبه در يك كنفرانس مطبوعاتي در مسكو كه در خبرگزاري ريانووستي برگزار شد، خاطرنشان كرد: ايران بيش از يك دهه است كه حسن نيت خود را نسبت به برنامه هسته اي، به آژانس بين المللي انرژي اتمي و جامعه جهاني نشان داده است.
وي افزود: ايران در راستاي اجراي اين سياست، با طرح مبادله سوخت هسته اي براي تامين سوخت راكتور تحقيقاتي تهران، با مشاركت برزيل و تركيه موافقت كرد اما آمريكا با بهانه جويي مانع اجراي اين طرح شده است.
سفير ايران در روسيه با بيان اين كه كشورهاي غربي در مقابل حسن نيت ايران، رويكرد خصمانه اي را عليه اين كشور اتخاذ كردند، گفت: آنها بجاي همكاري با ايران، ما را مورد تحريم قرار دادند و ايران با توجه به رفتار مشكوك غربي ها، به منظور تامين نيازهاي دارويي خود و تامين سوخت هسته اي راكتور تحقيقاتي تهران به برنامه غني سازي اورانيوم تا سطح 20 درصد ادامه مي دهد.
سجادي در پاسخ به سوالي درباره ماهيت بسته پيشنهادي ايران به گروه 1+5 گفت: در اين بسته نگراني هاي ايران از وضعيت منطقه و جهان، بي عدالتي ها، وجود سلاح كشتار جمعي در مناطق مختلف جهان و سياست هاي نادرست اقتصادي آمريكا منعكس شده است.
وي با اشاره به سياست خصمانه آمريكا عليه ايران كه بيش از سه دهه ادامه دارد، گفت: اميدواريم كه گروه 1+5 با واقع بيني و توجه به پيشنهادات ايران، به حقوق ايران ازجمله در عرصه فعاليت هاي هسته اي احترام گذارد.
سفير ايران نگراني برخي از رسانه هاي روسي نسبت به رويكرد انگليس در مذاكرات با ايران و اينكه معاون و نيز دستيار انگليسي كاترين اشتون ـ مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا ـ از مديران سابق سازمان امنيت انگليسMI6 و مشاوران وي در امور ايران مي باشند، را قابل تامل دانست.
سجادي با اشاره به اين نگراني طرح شده از سوي تحليلگران روسي، از روسيه خواست ، تا مراقب باشد لندن از مذاكرات آتي گروه 1+5، در جهت دشمني با ايران استفاده نكند.
وي در ادامه اين كنفرانس مطبوعاتي، تامين امنيت در منطقه را بدون جلب مشاركت ايران غيرممكن دانست و گفت: سياست و تلاش هاي ايران بر تامين امنيت، حل مسائل از طريق مشاركت كشورهاي منطقه و خروج نيروهاي خارجي از آن متمركز است.
سفير ايران در روسيه، حضور آمريكا و انگليس در خاورميانه را عامل تنش و ناامني دانست و گفت: دخالت غربي ها باعث تشديد بحران در منطقه شده است و آنها مسئول بروز مشكلات و مسائل امنيتي در كشورهاي منطقه هستند.
وي خاطرنشان كرد: آمريكا با هدف غارت منابع و ثروت هاي طبيعي عراق،به اين كشور لشكر كشي كرد و وجود سلاح كشتار جمعي در عراق، دستاويزي براي توجيه اين حمله بود.
سجادي همچنين به استفاده ابزاري آمريكا از موضوعاتي همچون دمكراسي و دفاع از حقوق بشر اشاره كرد و گفت: واشنگتن از اين سياست براي حمايت از رژيم هاي همسو با سياست هاي خود و نيز مقابله با حكومت هاي مستقل و مردمي استفاده مي كند.
سفير ايران در پاسخ به سوال خبرنگاري ديگر، احتمال تهاجم نظامي آمريكا به ايران را رد كرده و با اشاره به توانمندي هاي دفاعي ايران و آمادگي نيروهاي مسلح اين كشور براي دفع هر گونه تهاجم گفت: هر اقدامي در اين زمينه اشتباه راهبردي و حماقت است كه با پاسخ كوبنده ملت يكپارچه و مومن ايران روبرو خواهد شد.
وي ادعاي برخي منابع غربي مبني بر تحويل سلاح از سوي برخي كشورها به ايران را رد كرد و گفت: توانمندي بالاي صنايع دفاعي ايران سبب شده است تا اين كشور در بسياري از عرصه هاي نظامي خودكفا باشد و نيازي به دريافت كمك از كشورهاي ديگر نداشته باشد.
سجادي برپايي سومين اجلاس سران پنج كشور ساحلي درياي خزر در باكو را نشستي موفق توصيف كرد و گفت: توافقات اين نشست در عرصه هاي مهمي همچون امنيتي و زيست محيطي گام بلندي بود.
سفير ايران در روسيه درباره روابط تهران و تفليس گفت: اين روابط در راستاي سياست اصولي ايران مبني بر تقويت مناسبات با همسايگان و در جهت تحكيم صلح و امنيت در منطقه است و به زيان طرف ديگري نيست.
سفير ايران در روسيه، در مورد اخبار منتشر شده در سايت ويكي ليكس گفت كه در مورد اين اخبار بايد با احتياط اظهار نظر كرد زيرا هنوز صحت و سقم آنها ثابت نشده است.
سجادي در مورد خبر ارسال موشك هاي دوربرد توسط كره شمالي به ايران ابراز بي اطلاعي و اظهار كرد: با توجه به توان نظامي ما، من فكر نمي كنم چنين نيازي به اقدام كره شمالي بوده باشد .
در خصوص خبر درخواست عربستان و ديگر كشورهاي عربي از آمريكا براي حمله به تاسيسات اتمي ايران، سجادي گفت كه در مورد اين گونه اخبار بايد با احتياط عمل كرد.
وي تصريح كرد: يكي از روش هاي دستگاه هاي اطلاعاتي نشر اطلاعات دروغ است براي اين كه بين دوستان و برادران اختلاف اندازند.
سجادي در مورد احتمال حمله آمريكا گفت كه به نظر وي هر كشوري كه قصد اين كار را داشته باشد، مرتكب خطاي استراتژيك بزرگي خواهد شد چون ملت ايران اجازه چنين كاري را نخواهند داد.
در پاسخ به اين پرسش كه آيا واكنش ايران نسبت به اين خبر ويكي ليكس كه روسيه در مقابل دريافت هواپيماهاي بدون سرنشين از اسرائيل از دادن سيستم اس-300 به ايران خودداري كرده چه خواهد بود، سجادي ضمن تاكيد بر گفتگوي دو رئيس جمهور ايران و روسيه در باكو اظهار كرد: ما نياز حياتي به اس-300 نداريم و اين قراردادي بوده كه اگر روسيه به آن عمل نكند، طبق همان قرارداد بايد خسارت بپردازد. لذا من علتي نمي بينم كه ما بخواهيم در روابطمان به خاطر اين قرارداد تاثير جدي بدهيم .
سجادي همچنين در مورد اين خبر كه آمريكا سال گذشته به اسرائيل بمب هايي را براي حمله به تاسيسات نظامي ايران داده است، گفت: اسرائيل ببر كاغذي است كه اگر آمريكا بخواهد كاري انجام دهد به نام او انجام مي دهد. ما خودمان را براي حمله آمريكا هم آماده مي دانيم.

 



با حضور مسئولان وزارت علوم صورت گرفت
تجليل از نفرات برتر كنكور 89 و المپياد دانشجويي

از نفرات برتر كنكور 89 و المپياد دانشجويي كشور تقدير شد.
به گزارش خبرگزاري ها در اين مراسم كه جمعي از مسئولان و مديران و معاونين وزارت علوم شركت داشتند از 26 برگزيده كنكور سراسري 89 و 58 برگزيده پانزدهمين المپياد علمي- دانشجويي كشور تقدير به عمل آمد.
دكتر نادري منش معاون آموزشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در اين مراسم با تأكيد بر اينكه بسياري از مأموريت هاي نظام آموزشي بايد تغيير كند گفت: در اين صورت قادر خواهيم بود كه در جهت گيري هاي تحصيلي مان موفق باشيم.
حسين سرورالدين رئيس سازمان سنجش هم با اشاره به امنيت كنكور سراسري سال گذشته با تأكيد بر اينكه آموزش عالي كشور از ارزان ترين بخش آموزش در كشور محسوب مي شود، خاطرنشان كرد: همچنين هزينه آموزش در دانشگاه هاي برتر ايران از بهترين هاي كشورهاي ديگر ارزان تر است.
سرورالدين با بيان اينكه در ابتداي انقلاب 10 درصد از داوطلبان به دانشگاه راه مي يافتند، اظهار كرد: اين درحالي است كه امسال نيز حدود 200 هزار صندلي خالي داشتيم.

 



اخبار ادبي و هنري

حضور بازيگر مطرح هاليوود در سودان براي پي گيري منافع آمريكا
جورج كلوني، بازيگر مطرح هاليوود از سوي دستگاه ديپلماسي عمومي ايالات متحده ماموريت دارد تا بر روي همه پرسي تجزيه دارفور سودان تاثير بگذارد. او قرار است نتايج سفر خود را طي گزارشي به باراك اوباما ارايه كند. به گزارش مشرق، جورج كلوني بازيگر، فيلمنامه نويس، تهيه كننده و كارگردان هاليوود كه در كارنامه كاري خود برنده جايزه اسكار و گلدن گلوب شده به جنوب سودان سفر كرد. اين سفر درست در شرايطي است كه سودان به رفراندوم سراسري براي تجزيه و يا اتحاد با بخش جنوبي خود، نزديك مي شود.
خبرها حاكي از آن است كه جورج كلوني از سوي دستگاه ديپلماسي عمومي ايالات متحده ماموريت دارد تا بر روي اين همه پرسي تاثير بگذارد. او در پايان سفر خود دستاوردهاي سفرش را طي گزارشي به اوباما ارايه خواهد داد. منافع آمريكا و خصوصا رژيم صهيونيستي در تجزيه و جدا كردن اين منطقه سرشار از نفت و اورانيوم و مس، از دست مسلمانان، و تشكيل يك دولت دست نشانده و نوظهور است. آمريكا همواره براي تاثيرگذاري و نفوذ استراتژيك از ديپلماسي غيررسمي بهره برده و با اعزام مشاهير سينما و فرهنگ و هنر و موسيقي و ... گامهاي موثري در تسخير قلب ها و مغزها برداشته و همواره از آن به عنوان «ديپلماسي مشاهير celebrity diplomacy» ياد مي كند و هنرمندان مشهور را سفيران فرهنگي خود مي داند.
اخيرا آنجلينا جولي نيز، به صف بازيگران مهره سياست خارجي آمريكا پيوسته است. وي چندي پيش نقشي عوام فريبانه را در ماجراي سيل پاكستان، برعهده گرفت.
اتمام تابلوي سقاي دشت كربلا تا روز عاشورا
در آستانه فرا رسيدن ماه محرم الحرام و ايام تاسوعا و عاشوراي حسيني، استاد فرشچيان از اهداي تابلوي عاشورايي حضرت اباالفضل العباس(ع) به آستان قدس رضوي خبر داد.
به گزارش جهان، استاد نگارگري ايران با اعلام اين خبر گفت: تمام تلاش خود را به كار خواهد بست كه اين تابلو تا عاشوراي حسيني به پايان برسد. وي پيرامون ويژگي هاي اين اثر هنري اظهار داشت: اين تابلو در ابعاد 100 در 70 نگارگري شده و صحنه بازگشت حضرت عباس(ع) را، زماني كه بدون مشك آب به سمت خيمه ها باز مي گردد، روايت مي كند.
وي پيش از اين تابلوي عصر عاشورا وحضرت علي اصغر(ع) را از واقعه نينوا نگارگري كرده بود.
جايزه جلال امسال در هيچ رشته اي برگزيده ندارد
آيين پاياني جايزه جلال آل احمد ديروز با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و جمعي از اهالي فرهنگ در تالار وحدت برگزار شد.
در اين دوره در هيچ رشته اي، اثري به عنوان اثر برگزيده انتخاب نشد و تنها آثار شايسته تقدير معرفي شدند. در بخش داستان دو اثر «تالار پذيرايي پايتخت» اثر محمدعلي گوديني و «ناميرا» اثر صادق كرميار و در حوزه نقد ادبي مهدي محبتي براي كتاب «از معنا تاصورت» و سيدمهدي زرقاني، براي كتاب «تاريخ ادبي ايران و قلمرو زبان فارسي» معرفي شدند و در بخش تاريخ نگاري و مستندنگاري هيچ اثري امتياز لازم به عنوان اثر برگزيده يا شايسته تقدير را از سوي هيئت داوران به دست نياورد.
درمنش رئيس شوراي صنفي نمايش شد
محمد درمنش رئيس شوراي صنفي نمايش شد. براساس گزارش مهر، انتخابات شوراي صنفي نمايش ديروز برگزار شد و طبق آن محمد درمنش رئيس شورا، غلامرضا فرجي نايب رئيس و علي سرتيپي به عنوان سخنگو به اتفاق آرا انتخاب شدند.
استقبال از محصولات فرهنگ عاشورايي در «عطر سيب»
غرفه هاي محصولات فرهنگ عاشورايي هشتمين نمايشگاه «عطر سيب» با استقبال خوب هيئت هاي مذهبي مواجه شد.
در 35 غرفه از 83 غرفه نمايشگاه «عطر سيب» محصولات و امكانات فرهنگي به دست اندركاران هيئات عزاداري شهر تهران عرضه مي شود كه در دو روز نخست نمايشگاه، تقاضاي امكانات فرهنگي از اين غرفه ها جايگاه سوم محصولات دريافتي از سوي مسئولان هيئات تهران را به خود اختصاص داده است. اين ميزان تقاضا به نسبت سال گذشته، رشد قابل توجهي داشته است.اين نمايشگاه تا 15 آذر در فرهنگسراي خاوران برپاست.

 



فرمانده نيروي انتظامي: امروز نيروي انتظامي نيازمند بصيرت فتنه شناسي و دشمن شناسي است

فرمانده نيروي انتظامي جمهوري اسلامي گفت: امروز نيروي انتظامي بيش از ساير آحاد جامعه نيازمند بصيرت، فتنه شناسي و دشمن شناسي است.
سرتيپ «اسماعيل احمدي مقدم» با بيان اينكه امروز با توجه به شرايط حساس نظام، شناخت ديني و داشتن بصيرت از وظايف ما محسوب مي شود، افزود: تقويت اين دو عامل باعث خواهد شد خود را در برابر فتنه ها، توطئه ها و دسيسه هاي دشمنان آماده نگه داريم.
فرمانده نيروي انتظامي كه در مراسم صبحگاه يگان هاي نمونه ستاد فرماندهي انتظامي استان گلستان سخن مي گفت، اظهار داشت: اگر ما امروز قدرت، صبر و بصيرت نداشته باشيم، بدون شك دشمن بر ما چيره خواهد شد.
احمدي مقدم با بيان اين كه دوري و تبعيت نكردن از امام و رهبري باعث سلطه دشمن بر جامعه مي شود، افزود: اطاعت و پيروي از امام ورهبري، بدون شك گام برداشتن در راه خداست و همان طور كه در قرآن وعده داده پيروزي در اين راه اگر با مشكل و سختي نيز همراه باشد قطعي است.
فرمانده ناجا گفت: ما بايد بدانيم به عنوان نيروي انتظامي مسئول حفظ امنيت و آرامش جامعه و مردم هستيم و بايد مسير زندگي را براي آنان هموار كنيم و بيشتر از آحاد جامعه بصيرت داشته و فتنه شناس و دشمن شناس باشيم.
احمدي مقدم افزود: در نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران، استقامت و صبر بسيار مهم است كه اگر در جريان فتنه سال گذشته صبر و استقامت نيروي انتظامي نبود، شايد نمي توانستيم براحتي در برابر توطئه ها به پيروزي برسيم.
وي يادآور شد: اگر چه جريان فتنه سال گذشته خساراتي را هم به دنبال داشت، اما حضور به موقع پليس، شناخت مواضع فتنه گران، داشتن بصيرت، صبر و استقامت باعث شد تا توطئه هاي فتنه گران خنثي شود.
احمدي مقدم با اشاره به اين كه جريان فتنه و دسيسه هاي دشمنان تنها مربوط به مسائل سياسي نيست، اظهار داشت: داشتن قدرت پيش بيني و پيشگيري و شناسايي كانون فتنه و مسائل و برنامه هاي آنان، مانند جلوگيري از ورود مواد مخدر، جلوگيري از رواج فساد و بي بند و باري باعث حفظ اقتدار نيروي انتظامي و ايجاد آرامش در جامعه خواهد شد.

 



محرابيان: استقرار صنايع در كنار خليج فارس توجيه اقتصادي دارد

بندرعباس - خبرنگار كيهان:
وزير صنايع و معادن گفت: استقرار صنايع در كنار خليج فارس بيشترين توجيه اقتصادي را داشته و زمينه رقابت پذيري را افزايش مي دهد.
علي اكبر محرابيان در بندرعباس افزود: استقرار برخي از صنايع در حاشيه خليج فارس با هدف كاهش هزينه، افزايش بهره وري و نگاه به صادرات يك ضرورت انكارناپذير است.
وي گفت: در نسخه بازبيني و اصلاح شده سند استراتژي توسعه صنعتي كشور به اين امر دقت كافي شده است و ايجاد صنايع در سواحل خليج فارس استقلال، دستيابي به فناوري بومي، ارزش افزوده، ايجاد اشتغال و رونق اقتصادي از اهداف استقرار صنايع است.
محرابيان استقلال را مبادله فناوري و محصول با كشورهاي مختلف دنيا دانست و گفت: برخي استقلال را به معناي قطع مبادلات اقتصادي و صنعتي با دنيا مي دانند در حاليكه صنايعي داريم كه در تراز بين المللي قادر خواهيم بود در مبادلات تعيين كننده باشند.
وي با اشاره به اينكه بندرعباس در نقطه شروع قرار دارد اظهار داشت: اغلب صنايع بزرگ طي دو سال اخير راه اندازي شده و يا در طول دو سال آينده به بهره برداري مي رسد و طبيعي است كه بندرعباس آماده يك رونق بزرگ اقتصادي مي شود.

 



معاون رئيس جمهور: دستگاه هاي دولتي موظف به اجراي طرح دوركاري هستند

اصفهان- خبرنگاركيهان:
معاون منابع انساني و راهبردي معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهوري گفت: تمام دستگاه هاي دولتي موظفند براي اجراي طرح «دوركاري» در بدنه دولت، همكاري مجدانه داشته باشند.
هاجر تحريري نيك صفت در نشست شوراي معاونان منابع انساني دستگاههاي اداري و اجرايي استان اصفهان، كاهش هزينه هاي حمل و نقل و آلودگي هاي ناشي از آن، كاهش مشكلات مرتبط با كنترل و حضور و غياب كاركنان، توجه به نتايج كارها نه ساعات حضور، بهبود شرايط كار، افزايش رضايتمندي شغلي و بهره وري را از مزاياي دوركاري عنوان كرد.
وي اظهار داشت: دوركاري در دستگاههاي دولتي پديده جديدي نيست و در اكثر كشورهاي توسعه يافته براي كاهش هزينه ها از اين ظرفيت استفاده مي شود.
معاون منابع انساني و راهبردي معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهوري اضافه كرد: در وضعيت دوركاري، چيزي از تكاليف كاركنان كم نمي شود و در قانون مديريت خدمات كشوري هر ماه مبلغي به ميزان پنج درصد حداقل حقوق كاركنان دولت تحت عنوان «كمك هزينه هاي جانبي» به كساني كه وظايف شغلي خود را به صورت دوركاري انجام مي دهند، درنظر گرفته مي شود.
به گفته تحريري نيك صفت، پرداخت هاي رفاهي مستقيم و غيرمستقيم مانند ساير كاركنان به افرادي كه به صورت دوركاري ارائه خدمات مي كنند تعلق مي گيرد.
وي اضافه كرد: دستگاههاي اجرايي موظفند به منظور تحقق برنامه هاي دولت در ايجاد دولت الكترونيك، فعاليتهاي مرتبط با مشاغل عمومي و اختصاصي را احصا و در حد ممكن از طريق دوركاري انجام دهند.
وي توجه به عواملي مانند مسايل مربوط به كاركنان، شغل آنان و فرآيند دوركاري را در اجراي اين طرح ضروري دانست و گفت: اين طرح تنها براي برخي از مشاغل دولتي قابل اجراست كه تا سقف 40درصد فعاليت ها و خدمات آنها به صورت دوركاري قابل انجام باشد.

 



معاون رئيس جمهور: جنگل هاي شمال نيازمند ساز و كارهاي جديد حفاظتي است

رئيس سازمان حفاظت محيط زيست در پي وقوع آتش سوزي هاي اخير در شمال كشور گفت: جنگلهاي بكر و ارزشمند خزري شمال نيازمند امكانات امداد و نجات و
ساز و كارهاي جديد حفاظتي است.
به گزارش مهر در گرگان، محمد جواد محمدي زاده شامگاه يكشنبه در حاشيه سفر به گلستان افزود: از نظر شرايط توپوگرافي، جنگلهاي شمال بايد امكاناتي را فراهم كنيم كه با ساماندهي مناسب، عمليات امداد و نجات صورت گيرد.
وي اظهار داشت: بايد امكانات امداد و نجاتي در منطقه تعبيه كنيم كه با استفاده از ظرفيتهاي منطقه نظير، عشاير، نيروهاي مردمي و روستائيان، در همان مراحل اوليه بروز حادثه، عمليات امداد رساني صورت گيرد.
محمدي زاده خاطرنشان كرد: بايد با نيروهاي آموزش ديده حرفه اي و بازنگري در ساختارها كه بتوانند به نحو مطلوب در شرايط بحران در جنگل عمل كنند، نسبت به حفاظت اقدام كنيم.
رئيس سازمان محيط زيست كشور گفت: بايد فضايي ايجاد كنيم كه در مراحل اوليه رخدادها مانند سيل، آتش سوزي و...، حوادث كنترل شود.
وي خاطرنشان كرد: ايجاد اين ساز و كار جديد موجب جلوگيري از گسترش حوادث نظير آتش سوزي در سطح عرصه هاي جنگلي مي شود.
گفتني است محمدي زاده براي شركت در ستاد مديريت بحران گلستان درباره آتش سوزي جنگلهاي منطقه به اين استان سفر كرده بود.
ايجاد كانون هاي جديد آتش سوزي در جنگل هاي گلستان
بنابرهمين گزارش استاندار گلستان در بازديد از عرصه هاي دچار حريق گفت: آتش سوزي سري اول جنگلهاي استان يكشنبه هفته گذشته مهار شد و آتش سوزي سري جديد نيز از پنجشنبه هفته قبل آغاز شد.
جواد قناعت افزود: آتش سوزي سري جديد در كنترل نيروهاي ستاد مديريت بحران است و برخي مناطق مهار شد ولي كانونهاي جديد آتش سوزي شكل گرفته است. وي اظهار داشت: با فضاي موجود و آمادگي نيروها و حضور بالگرد در استان نگراني وجود ندارد و تا چند روز آينده شاهد مهار كامل توسط نيروهاي امداد بوده و با بارش باران شاهد مهار كامل آتش سوزي باشيم.
جواد قناعت خاطرنشان كرد: آتش سوزي منطقه ماهيان علي آباد كتول از جمله مناطقي است كه شديدترين آتش سوزي را داراست كه مناطق اصلي آتش سوزي اين منطقه مهار شد و متاسفانه كانونهاي جديدي در اين منطقه ايجاد شد.
استاندار گلستان تأكيد كرد: تا زماني كه باران خوبي در منطقه نداشته باشيم شايد شاهد آتش سوزي نقطه اي در جنگلهاي استان خواهيم بود.

 



همزمان با اهداي آثار هنرمندان كشور به خانه شمس 6 اثر معنوي آذربايجان غربي ثبت ملي شد

مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان غربي از ثبت شش اثر معنوي برجسته استان در فهرست آثار ملي معنوي كشور خبر داد.
به گزارش مهر در خوي، محمد عليزاده در آيين اهداي آثار هنرمندان كشور در كنگره بين المللي شمس به خانه اين عارف نامي افزود: آيين مذهبي باداراك قره كليساي چالدران، واحدهاي سطح و اندازه گيري قديمي خوي، بازي داماد، تعزيه مسجد مهدي القدم اروميه، ديشليق يا دنداني و مراسم جشن كشاورزي عصر كهن استان اين آثار را شامل مي شود.
وي ادامه داد: آثار ديگري نيز در استان براي ثبت در فهرست آثار ملي معنوي كشور در دست مطالعه و بررسي و تكميل پرونده است.
عليزاده در ادامه با اشاره به اهداي آثار هنرمندان برجسته كشور به خانه شمس اظهار داشت: بزودي براي نگهداري آثار نفيس مربوط به شمس تبريزي موزه شمس در خوي ايجاد مي شود.
مدير كل ميراث فرهنگي استان خاطرنشان كرد: همچنين براي احداث بارگاه، مقبره و مجتمع فرهنگي و هنري شمس تبريزي در خوي 50 ميليارد ريال اعتبار ويژه از سوي سازمان ميراث فرهنگي و صنايع دستي و گردشگري كشور، پيش بيني شده است.
وي افزود: بزودي با تخصيص اين اعتبار ويژه، كار ساخت مقبره شمس تبريزي و مجتمع فرهنگي و تالار شمس تبريزي در خوي آغاز مي شود.
در سال گذشته با اعتباري افزون بر 20 ميليارد ريال اعتبار حدود 4500 متر مربع از حريم بارگاه شمس تبريزي آزادسازي و تملك شده است و فضاي فعلي به 7400 متر مربع افزايش يافته است.
گفتني است، كنگره بين المللي شمس تبريزي در اروميه با حضور سفراي 15 كشور عضو اكو، 600 شاعر داخلي و خارجي و استانداران آذربايجان غربي و فارس در اروميه و خوي برگزار شد.

 



كارخانه ماشين سازي مالزي با كمك ايران تأسيس مي شود

تبريز- خبرنگار كيهان:
با استفاده از دانش فني ماشين سازي تبريز، شركت ماشين سازي مالزي، راه اندازي مي شود.
اين خبر در جريان امضاي توافق نامه اي كه يكشنبه بين مقامات ماشين سازي تبريز و هيئت اعزامي از مالزي به تأييد طرفين رسيد، اعلام شد.
«حمدي عبدشكور» رئيس دانشكده مهندسي دانشكده «يو.ام» مالزي كه در اين هيئت حضور داشت، با تأييد همكاري هاي ايران و مالزي، از خودكفايي ماشين سازي تبريز در شرايط تحريم، ابراز شگفتي كرد و در عين حال گفت: تحريم هاي عليه ايران، اين كشور را به خودكفايي و اقتدار رسانيده است و مالزي مايل به توسعه مناسبات با ايران است.
به دنبال امضاي اين توافق نامه، فناوري توليد ماشين سازي تبريز به مالزي انتقال مي يابد و نيروي انساني، زمين و كارگاه از سوي آن كشور در اختيار ايران قرار مي گيرد.
مقامات ماشين سازي تبريز، مالزي را بازار خوبي براي محصولات و دانش ايراني در آسياي جنوب شرقي مي دانند.
مديران چندين شركت فعال بين المللي، در هيئت اعزامي مالزي حضور داشتند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14