(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 13 آذر 1389- شماره 19806

كوتاه اقتصادي
معاون نوسازي معاونت سرمايه انساني رئيس جمهور:
70درصد خدمات دولتي و 100درصد ارتباط دستگاه ها الكترونيكي مي شود
رئيس جمهور دستور داد كاهش 86 درصدي تعرفه واردات سيب
تصميم نمايندگان ويژه رئيس جمهور براي تنظيم بازار محصولات پتروشيمي
340هزار تومان عيدي امسال كاركنان دولت
در پايان نشست مجمع صادركنندگان مطرح شد هماهنگ سازي قيمت گاز با نفت
ايران نيروگاه بادي در پاكستان مي سازد
حمايت يارانه اي مركز ملي فرش از50 نمايشگاه خارج كشور
عمليات احداث خط آهن چابهار- زاهدان - مشهد پس فردا آغاز مي شود
سازمان حمايت: افزايش قيمت قير غيرقانوني است
رئيس صندوق بين المللي پول اعلام كرد كشورهاي منطقه يورو بر لبه تيغ
تهيه بسته خروج اصناف از تهران
اعلام اسامي 214 رشته تاييد شده مشاغل خانگي



كوتاه اقتصادي

¤ متوسط رشد ارزش افزوده بازرگاني در سه سال ابتدايي برنامه چهارم توسعه 6/4 درصد بوده است. معاون برنامه ريزي و امور اقتصادي وزارت بازرگاني با بيان اين مطلب، گفت: 27درصد از اين رشد از محل رشد بهره وري و مابقي از طريق سرمايه گذاري حاصل شده است.محمود دودانگه، افزايش رشد بهره وري را يكي از برنامه هاي وزارت بازرگاني اعلام كرد و ادامه داد: با توجه به اقدامات صورت گرفته در اين بخش و اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها، رشد بهره وري در برنامه پنجم توسعه افزايش مطلوبي خواهد داشت.
¤ رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران معتقد است كه يكي از هدفهاي اصلي قانون هدفمندي يارانه ها واقعي كردن قيمت ها و ايجاد تعادل در بازار كالاها است.
¤ نخستين يدك كش با قدرت 8000 اسب بخار در نخستين نمايشگاه راه و ترابري و صنايع وابسته به نمايش درآمد.اين يدك كش ها در عمليات پهلوگيري كشتي هاي بسيار بزرگ در تمامي بنادر كشور قادر به ارائه خدمات خواهند بود.
¤ معاون توسعه و مديريت شبكه شركت فناوري اطلاعات گفت: دفتر صدور گواهي الكترونيك وزارت ارتباطات آماده بهره برداري است و پروژه افتتاح مركز مياني صدور گواهي الكترونيك اين وزارتخانه نيز تعريف شده است.
¤ معاون وزير نفت با اشاره به جذب پنج ميليارد دلار سرمايه در صنعت گاز، از افزايش ظرفيت انتقال گاز ايران به 600 ميليون مترمكعب در روز خبر داد و اعلام كرد فردا شنبه يكي از بزرگترين پروژه هاي صنعت گاز در غرب ايران افتتاح مي شود.
¤ نمايشگاه دستاوردهاي بومي سازي و خودكفايي صنعت و معدن به همت وزارت صنايع و معادن 13ديماه در مصلي امام خميني(ره) تهران برگزار مي شود.به گزارش روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو)، اين نمايشگاه به منظور معرفي دستاوردهاي بومي سازي بخش صنعت و معدن كشور و نيز معرفي توانمندي هاي متخصصان ايراني در بومي سازي دانش فني و مهندسي و ساخت قطعات و تجهيزات برگزار مي شود.
¤ دبير انجمن صنفي مبلمان استان تهران از صادرات 20 تا 30ميليون دلاري مبلمان به كشورهاي همسايه خبر داد و گفت: توليد مبلمان داخلي قابل رقابت با شركتهاي تركيه اي، چيني و حتي اروپايي است.
¤ رئيس كنفدراسيون صادرات ايران با ناچيز دانستن ميزان مبلغ مشوق هاي صادراتي، صراحتا عنوان كرد: مشوق صادراتي وجود ندارد.

 



معاون نوسازي معاونت سرمايه انساني رئيس جمهور:
70درصد خدمات دولتي و 100درصد ارتباط دستگاه ها الكترونيكي مي شود

معاون تحول و نوسازي معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور گفت: ارائه 70 درصد خدمات دولتي و 100 درصد ارتباطات دستگاه هاي دولتي با يكديگر تا پايان برنامه پنجم پيشرفت و عدالت الكترونيكي خواهد شد.
احمد بزرگيان در گفت وگو با خبرگزاري فارس در خصوص آخرين وضعيت پروژه دولت الكترونيك گفت: سند نقشه جامع دولت الكترونيك پس از تدوين در معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور به كارگروه فاوا (فناوري اطلاعات و ارتباطات و امنيت) در دولت ارائه شده و در جلسه آينده اين كارگروه در دستور كار قرار خواهد گرفت و به تصويب نهايي خواهد رسيد.
وي افزود: پس از تصويب نقشه جامع دولت الكترونيك اجراي آن شروع خواهد شد.
معاون تحول و نوسازي معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور تصريح كرد: از تكاليف لايحه برنامه پنجم در ماده 49 آمده است كه از وظايف دولت تدوين سند جامع دولت الكترونيك است. اين سند از قبل آماده و در لايحه برنامه نيز پيش بيني شده است كه به تصويب برسد تا از بودجه هاي سالانه در مورد آن استفاده شود. بزرگيان تأكيد كرد: 260پروژه زير گروه طرح دولت الكترونيك وجود دارد كه در دستگاه هاي اجرايي كشور به مورد اجرا خواهد رسيد.
وي افزود: در سند نقشه جامع دولت الكترونيك بخش عمده آن به GIF و GIF - E يعني روابط بين دستگاه هاي دولتي است كه تا پايان برنامه 100درصد به صورت الكترونيكي شود و پروژه هاي متعددي در اين زمينه تعريف شده است.
بزرگيان اضافه كرد: بحث ديگر اتصال عملياتي پايگاه هاي اطلاعاتي دستگاه هاي اجرايي با يكديگر است كه تاكنون 13پايگاه اطلاعاتي با يكديگر متصل شده و زمينه عملياتي شدن اين ارتباط فراهم شده است.
وي افزود: به عنوان مثال پايگاه سازمان ثبت احوال با مركز آمار ايران، پايگاه اطلاعات بانك ها، اطلاعات معاملات املاك و اسناد كشور و در مجموع 13 پايگاه به يكديگر متصل شده اند.
معاون تحول و نوسازي معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور تأكيد كرد: كار مهمتر ديگر در پروژه دولت الكترونيك پورتال يا درگاه واحد ملي خدمت رساني به مردم به نشاني wwwmardomir است كه در حقيقت كارهاي اوليه آن صورت گرفته و 2142 خدمت پالايش شده در آن ذكر شده و نشاني ادارات ارائه دهنده اين خدمات در آن اعلام شده است.
بزرگيان اضافه كرد: در طول برنامه به سمت ارتباط تعاملي و تراكنشي بين دستگاه هاي اجرايي حركت خواهد شد و چندين پروژه در اين زيرگروه تعريف شده است.
وي افزود: ايرادهاي احتمالي نقشه جامع دولت الكترونيك رفع شده و به محض مطرح شدن در جلسه كارگروه فاوا به تصويب خواهد رسيد و در مرحله بعد عملياتي شدن ارتباط دستگاه هاي دولتي از طريق الكترونيك اجرا خواهد شد.
بزرگيان در مورد ارتباط بين دستگاه هاي اجرايي دولتي و دستگاه هاي مرتبط با ساير قوا شامل قوه مقننه و قضائيه گفت: قاعدتا خدمات مرتبط بين دستگاهي و بين قوا در مراحل بعدي انجام مي شود و ارتباط بين قوا و دستگاه هاي مرتبط بين سه قوه موجود كشور در اين نقشه جامع پيش بيني شده است.
معاون تحول و نوسازي معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور تأكيد كرد: حدود 07درصد خدمات دولتي تا پايان برنامه پنجم به صورت الكترونيكي ارائه خواهد شد و يكي از پروژه هاي مختلف آن پرونده سلامت الكترونيك براي تمام ايرانيان است كه براي 010 درصد ايرانيان پرونده سلامت الكترونيك تشكيل مي شود.
بزرگيان گفت: پرونده سلامت يكي از پروژه هاي زيرگروه سند نقشه جامع دولت الكترونيك است، همچنين ثبت نام الكترونيكي دانش آموزان در مدارس و تشكيل پرونده سلامت دانش آموز كه امسال به صورت نمونه در تهران براي پايه اول ابتدايي شروع شد و به تدريج در سراسر كشور توسعه پرونده سلامت براي دانش آموزان در بخش بهداشت اجرا مي شود، زيرا وزارت آموزش و پرورش پرونده بهداشت دانش آموزان را دنبال مي كند.وي گفت: پرونده سلامت دانش آموزان پس از تشكيل پرونده سلامت الكترونيك ايرانيان به آن مرتبط مي شود.

 



رئيس جمهور دستور داد كاهش 86 درصدي تعرفه واردات سيب

با دستور رئيس جمهوري، تعرفه فصلي واردات سيب از ابتداي دي ماه امسال از 90 به 4 درصد كاهش مي يابد.
دكتر محمود احمدي نژاد دستور داده تا براي كاهش قيمت سيب و تامين نياز داخل، تعرفه واردات سيب كه هر ساله به طور معمول از ابتداي بهمن ماه براي تنظيم بازار شب عيد كاهش مي يافت، امسال از ابتداي دي ماه به 4 درصد تقليل يابد.
اين تصميم در حالي اتخاذ شده است كه رشد صادرات و كمبود سيب در بازار داخل باعث افزايش قيمت آن شده است.
به گزارش مهر، داستان از آنجا شروع شد كه چندي پيش دولت به منظور تنظيم بازار سيب، مسئوليتي را به استانداري آذربايجان غربي سپرد تا اين استان به تنهايي، تنظيم بازار اين ميوه در كشور را برعهده گيرد. از سوي ديگر، استانداري نيز با سياستها و مشوقها، صادرات سيب را مورد حمايت قرار داد و همين امر موجب شد تا قيمت سيب افزايش يابد.
در واقع، صادرات سيب به خارج كشور در 7 ماهه امسال از رشد مطلوبي برخوردار بوده و به 167 هزار تن رسيده، اين در حالي است كه به اعتقاد مسئولان وزارت بازرگاني، اگرچه با دستور رئيس جمهور و كاهش پيش از موعد تعرفه سيب، سبب واردات اين محصول به كشور مي شود، اما در مقابل صادرات نيز از رونق خوبي برخوردار بوده و در واقع، تجارت موفقي صورت گرفته است.
مهدي غضنفري وزير بازرگاني نيز در خصوص واردات ميوه بر اين باور است كه ميوه هاي خارجي سهم زيادي از بازار داخلي كشور را در بر نمي گيرد، ضمن اينكه بايد به اين نكته توجه داشت كه ميوه ايراني نيز در برخي بازارهاي خارجي يافت مي شود؛ بنابراين بايد نسبت واردات ميوه به توليد آن را سنجيد كه معادل 3 درصد است. البته بايد به عنوان يك ايراني كمك كرد كه توليد داخلي پا بگيرد.
سال 1387 ميزان صادرات ميوه 352 ميليون دلار بود، اين در حالي است كه اين ميزان در سال 88 به 461 ميليون دلار رسيد كه بيانگر رشد 31 درصدي صادرات ميوه از كشور است.
در اين ميان رشد صادرات سيب سال گذشته 40 درصد بوده است: به نحوي كه ميزان صادرات آن از 175 ميليون و 836 هزار دلار سال 87 به 247 و ميليون 395 هزار دلار در سال 88 افزايش يافت.

 



تصميم نمايندگان ويژه رئيس جمهور براي تنظيم بازار محصولات پتروشيمي

6 تصميم مهم نمايندگان ويژه رئيس جمهور- موضوع اصل 127قانون اساسي- در مورد محصولات پتروشيمي و بورس كالا ابلاغ شد.
تصميم نمايندگان ويژه رئيس جمهور (شامل: وزارتخانه هاي اقتصاد، دادگستري، بازرگاني، نفت و وزارت صنايع و معادن) در كارگروه كنترل بازار كه در جلسه 30 آبان سال جاري و به استناد اصل 127قانون اساسي و با رعايت مصوبه 29 مهر 89 اتخاذ شده است، در 6 بند از سوي محمدرضا رحيمي معاون اول رئيس جمهور براي اجرا ابلاغ شد.
براساس بند اول، كليه مجتمع هاي توليدي دولتي و غيردولتي محصولات عمده پتروشيمي (از جمله ABS -PVC -PC-PP- و سود كاستيك) كه توليد داخلي آنها از نياز و تقاضاي صنايع پايين دستي كمتر است بايد محصولات خود را از طريق بورس كالا عرضه كنند. در غير اين صورت مبناي رسيدگي سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان، قيمت فوب محصولات ياد شده منهاي 5 درصد خواهد بود.
در بند دوم تاكيد شده: به منظور پيشگيري از افزايش بي رويه قيمت محصولات پتروشيمي در بورس، حداقل قيمت محصولات ياد شده فوب منهاي 5 درصد و حداكثر قيمت فوب به علاوه 10درصد تعيين مي شود. وزارتخانه هاي اقتصاد و بازرگاني براي جلوگيري از افزايش قيمت محصولات ياد شده بر حسن اجراي اين دو بند نظارت خواهند كرد.
طبق سومين بند، صادرات محصولات پتروشيمي كه توليد داخلي آنها كمتر از نياز و تقاضاي صنايع پايين دستي است ممنوع است. فهرست محصولات ياد شده توسط وزارت صنايع و معادن با هماهنگي وزارت بازرگاني و شركت بازرگاني پتروشيمي با فوريت تهيه و به كارگروه كنترل بازار ارائه مي شود.
شركت بازرگاني پتروشيمي براساس ديگر مصوبه كارگروه كنترل بازار موظف است با توجه به شرايط عرضه و تقاضاي محصولات اساسي پتروشيمي در بازار، كمبود اقلام مذكور را از طرق واردات تامين كند. از طرفي ديگر وزارت نفت با توجه به بند پنجم، مكلف است سهميه خوراك واحدهاي متخلف در شبكه توزيع محصولات پتروشيمي را به محض اعلام سازمان تعزيرات حكومتي يا سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان قطع كند.

 



340هزار تومان عيدي امسال كاركنان دولت

براساس ضوابط مالي بخشنامه بودجه سال 90، عيدي كارمندان دولت در پايان سال 340 هزار تومان تعيين شد.
به گزارش خبرگزاري اقتصادي ايران، معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهوري در ضوابط مالي بخشنامه بودجه سال 1390، دستگاه ها را ملزم كرد مبلغ پاداش پايان سال (عيدي) به ازاي هر نفر كارمند و بازنشسته را در بودجه سال 1390مبلغ 340هزار تومان منظور كنند.
گفتني است عيدي سال گذشته كارمندان دولت 300 هزار تومان بود و رقم 340هزار توماني پيشنهادي براي عيدي امسال، پس از تصويب هيئت وزيران قطعي خواهد شد كه البته معمولاً رقم پيشنهادي معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي به تصويب هيئت وزيران مي رسد.

 



در پايان نشست مجمع صادركنندگان مطرح شد هماهنگ سازي قيمت گاز با نفت

اعضاي مجمع كشورهاي صادركننده گاز با انتشار بيانيه مشتركي بر ضرورت هماهنگ سازي قيمت گاز با قيمت نفت تاكيد كردند.
اعضاي مجمع كشورهاي صادركننده گاز (جي.يي.سي.اف) با انتشار بيانيه مشتركي بر ضرورت توازن ميان قيمت هاي نفت و گاز تاكيد و با ابراز نگراني درباره قيمت هاي پايين گاز اعلام كردند: قيمت هاي پايين گاز سرمايه گذاري ها در ميدان هاي جديد و زيرساخت هاي صنعت گاز را تهديد مي كند.
رافائل راميرز، وزير انرژي ونزوئلا نيز در حاشيه مجمع كشورهاي صادركننده گاز اظهار داشت: قيمت هاي گاز بايد تنظيم و با قيمت هاي نفت هماهنگ شود و بايد نوعي هماهنگي ميان اين دو ماده وجود داشته باشد.
لئونيد بوخانوفسكي، دبير كل مجمع كشورهاي صادركننده گاز نيز پيش از برگزاري نشست اين مجمع اعلام كرده بود: هيچ توليدكننده گازي به تنهايي نمي تواند از قيمت هاي كنوني بازار گاز اظهار رضايت كند.
يوسف يوسفي، وزير انرژي الجزاير و عبدالله بن حمد العطيه، وزير صنعت و انرژي قطر نيز در حاشيه نشست جي.يي.سي.اف ابراز اميدواري كردند كه اين مجمع بتواند قيمت هاي گاز را كنترل كند.
براساس بيانيه جي.يي.سي.اف، وزيران حاضر در اين نشست بر همكاري هاي نزديك ميان اعضا براي توسعه پايدار بازار ترانزيت گاز تاكيد كردند.
سرگئي اشماتكو، وزير انرژي روسيه نيز با ابراز مخالفت درباره هرگونه كاهش توليد گاز به منظور بهبود قيمت هاي اين ماده اعلام كرد: توسعه سازوكارهاي همكاري ميان كشورهاي توليدكننده، مصرف كننده و ترانزيتي بسيار مهم است.
جي.يي.سي.اف هم اكنون 11عضو و سه ناظر دارد و كشورهاي عضو اين مجمع، 42 درصد از توليد گاز جهان، 70درصد از ذخاير گازي جهان، 38درصد از انتقال گاز با خط لوله و 85 درصد از تجارت گاز طبيعي مايع شده (ال.ان.جي) را در اختيار دارند.
الجزاير، بوليوي، ايران، قطر، گينه استوايي، ليبي، مصر، نيجريه، روسيه، ترينيدادوتوباگو، ونزوئلا اعضاي مجمع كشورهاي صادركننده گاز هستند.
مصر رئيس جديد
در نشست روز پنجشنبه مجمع كشورهاي صادركننده گاز موسوم به اوپك گازي در قطر وزير انرژي مصر به عنوان رئيس جديد انتخاب و قرار شد نشست بعدي خرداد آينده در اين كشور برگزار شود.
نشست وزراي انرژي عضو مجمع كشورهاي صادركننده گاز روز پنجشنبه در شهر دوحه قطر برگزار شد، كشورهاي شركت كننده در اين نشست نگراني خود را از روند نزولي قيمت گاز و تاثير منفي آن بر سرمايه گذاري در زيرساخت هاي صنعت گاز اعلام كردند.
در اين نشست سامه فهمي وزير انرژي مصر به عنوان رئيس جديد مجمع كشورهاي صادركننده گاز انتخاب شد. نشست آتي اين مجمع ژوئن سال آينده در شرم الشيخ برگزار خواهد شد.
در اين نشست بر همكاري بيشتر كشورهاي عضو براي افزايش شفافيت در بازار گاز تاكيد شده است.
در اين نشست قرار شد نخستين همايش كشورهاي بزرگ صادركننده گاز جهان نوامبر 2011 در قطر برگزار شود. وزراي انرژي اين كشورها همچنين در خصوص تعيين فرمول قيمت گاز بر مبناي قيمت جهاني نفت به توافق رسيدند.
واگذاري رياست به ايران
سيدمحمدعلي خطيبي نماينده ايران در مجمع صادركنندگان گاز با تاكيد بر اينكه انتخاب رئيس مجمع صادركنندگان گاز براساس ترتيب حروف الفبا و نايب رئيس برخلاف حروف الفبا انتخاب خواهند شد، اظهار داشت:بر اين اساس در سال 2013 ميلادي رياست مجمع كشورهاي صادركننده گاز به ايران واگذار خواهد شد.
وي با اعلام اينكه در نشست روز پنجشنبه دوحه نمايندگان كشورهاي قزاقستان، نروژ و هلند به عنوان ناظران مجمع كشورهاي صادركننده گاز حضور داشتند، بيان كرد: در اين نشست درخواست جديدي مبني بر عضويت ساير كشورها در اين مجمع بين المللي مطرح نشد.
نماينده ايران در هيئت عامل مجمع كشورهاي صادركننده گاز يكي ديگر از مهمترين محورهاي برگزاري نشست دوحه را بررسي وضعيت قيمت، عرضه و تقاضاي گاز در بازار جهاني عنوان كرد و گفت: در بيانيه پاياني يازدهمين اجلاس مجمع كشورهاي صادركننده گاز موضوع برابري قيمت گاز طبيعي و نفت خام مورد بحث و بررسي اعضا قرار گرفت.

 



ايران نيروگاه بادي در پاكستان مي سازد

يك شركت ايراني براساس قراردادي 100ميليون دلاري يك نيروگاه بادي به ظرفيت 1000مگاوات در پاكستان احداث مي كند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از پايگاه اينترنتي بيزينس ركوردر، اين نيروگاه با ظرفيت سالانه 1000 مگاوات برق در ايالت سينگ احداث خواهد شد. اين قرارداد در ديدار احمد فصيحي كنسول تجاري ايران در كراچي با اعضاي فدراسيون اتاق بازرگاني و صنايع پاكستان امضا شده است.
علاوه بر اين شركتهاي ايراني به پاكستان براي احداث بزرگراه خطوط راه آهن، پل، مجتمع هاي بزرگ ساختماني و سدهاي بزرگ مشاوره هاي فني ارائه خواهند داد. امضاي قراردادهاي مشترك همكاري به نفع دو كشور خواهد بود. فصيحي تصريح كرد: سرمايه گذاران پاكستاني مي توانند در پروژه هاي مختلف اقتصادي و تجاري ايران مثل ايجاد بانكهاي خصوصي مشاركت كنند. ايجاد بانكهاي مشترك بين دو كشور مي تواند حجم مبادلات تجاري را به زودي به بيش از 3ميليارد دلار افزايش دهد.

 



حمايت يارانه اي مركز ملي فرش از50 نمايشگاه خارج كشور

رئيس مركز ملي فرش ايران گفت: به دليل پيش بيني احتمال تحريم فرش دستباف ايران از سوي آمريكا، در 6 ماهه ابتداي سالجاري به ميزان ظرفيت صادراتي هر سال، بازار آمريكا از فرش دستباف ايراني پر شد.
فيصل مرداسي در گفتگو با مهر گفت: هنوز زود است كه اظهارنظر دقيقي درخصوص اثرات تحريم فرش دستباف ايران از سوي آمريكا بر صادرات اين كالاي ارزشمند داشته باشيم. البته اگرچه تحريم فرش در مهرماه آغاز شد، اما به دليل پيش بيني احتمال وقوع اين موضوع، صادرات فرش به آمريكا در نيمه اول سال جاري رونق يافت و به اندازه ظرفيتي كه ايران هر سال به اين كشور فرش صادر مي كرد، اين كار صورت گرفت.
رئيس مركز ملي فرش ايران توضيح داد: در 6 ماه اول امسال سقف صادرات فرش ايران به آمريكا پر شد؛ به اين معنا كه ميزان صادراتي كه بايد در 12 ماه به آمريكا صورت مي گرفت در 6ماه تقريباً انجام پذيرفت.
وي تصريح كرد: ملت آمريكا يكي از مهمترين خريداران فرش ايراني هستند و اگر چه سران اين كشور معتقدند كه تحريم فرش دستباف ايراني راهي براي تحت فشار گذاشتن دولت ايران است، اما معتقديم كه اين تحريم در قشر بافنده، توليدكننده و صادركننده موثر است و به آنها فشار وارد مي آورد؛ در كنار اين تحريم فرش دستباف ايراني به شهروندان آمريكايي نيز آسيب وارد خواهد آورد.
مرداسي گفت: ما معتقديم كه به دليل وجود تقاضا براي فرش دستباف ايران در آمريكا، عرضه راه خود را پيدا مي كند و واردات فرش در اين كشور اتفاق مي افتد، گويا اينكه قبلا هم اين تجربه وجود داشته و مدتي فرش ايران، تحريم شده؛ ولي هيچگاه بازار آمريكا از آن خالي نبوده است.
وي در تشريح راهكارهاي جبران محدوديت صادرات فرش به كشور آمريكا خاطر نشان كرد: مركز ملي فرش ايران تلاش دارد تا يارانه هاي نمايشگاهي را به سمت و سويي سوق دهد كه خلأ بازار آمريكا را پر كند؛ بر همين اساس در 6 ماهه دوم به شدت تداركات هيات ها و نمايشگاه هاي ايران بالا رفته است.
مرداسي در توضيح اين مطلب افزود: مركز ملي فرش ايران از 50 نمايشگاه خارج از كشور حمايت يارانه اي خواهد كرد و هر فردي كه بخواهد در اين نمايشگاه ها حضور داشته باشد، مورد حمايت قرار مي گيرد.
وي از اعزام يك هيئت به ژاپن و گروه هايي به نمايشگاه هاي روسيه، اوكراين، لبنان، چين، آلمان و ايتاليا خبر داد و گفت: مكانيزم هيئت و نمايشگاه ها براي حضور ايرانيان در بازار قديم و جديد خود به نحوي تدارك ديده شده است كه به نظر مي رسد با همت و تلاش تجار و با حمايت دولت، اجازه داده نمي شود خواسته نا به حق كشورهاي استكباري محقق شود.

 



عمليات احداث خط آهن چابهار- زاهدان - مشهد پس فردا آغاز مي شود

مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل ونقل كشور گفت: عمليات احداث 590 كيلومتر از خط آهن چابهار - زاهدان - مشهد دوشنبه آغاز مي شود.
مسعود رهنما گفت: هدف اصلي از احداث اين پروژه 1350 كيلومتري ترانزيت كالا از ايران به افغانستان و كشورهاي آسياي ميانه و ارتقاي امنيت اقتصادي و اجتماعي شرق كشور است.
وي با اشاره به اينكه بندر چابهار به رغم اهميت آن پس كرانه ندارد، اظهار داشت: براي جبران اين مسئله بايد عقبه اين بندر با خطوط ريلي پشتيباني شود.
رهنما با بيان اينكه كل اين مسير در حال مطالعه است، افزود: با كلنگ زني روز دوشنبه عمليات احداث 590 كيلومتر از اين مسير آغاز مي شود كه انتظار مي رود ظرف سه سال و نيم به اتمام برسد.
معاون وزير راه و ترابري در خصوص اعتبارات اين پروژه هم گفت: براي ساخت هر كيلومتر راه آهن چيزي حدود سه ميليارد تومان هزينه صرف مي شود.
رهنما در خصوص طول مدت اجراي پروژه ها در كشور هم گفت: متوسط اجراي پروژه ها در بخش ريلي قبل از انقلاب 87 كيلومتر در سال، بعد از انقلاب 134 كيلومترو در هشت سال اخير به 330 كيلومتر در سال رسيده است.
وي با بيان اينكه طول اجراي پروژه ها منطبق با اعتبارات است، اظهار داشت: امروزه خيز وزارت راه و ترابري به سمت احداث يكهزار كيلومتر خط آهن در سال است.
رهنما در خصوص حلقه مفقوده قزوين - رشت در كريدور شمال - جنوب هم گفت: احداث اين خط آهن همانند آزادراه خرم آباد - پل زال از حركت هاي بي صداي وزارت راه است كه تحولات بزرگي را در پي خواهد داشت.مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل ونقل همچنين گفت: براي تكميل زيرساخت هاي حمل نقل 230 هزار ميليارد تومان نياز داريم، در حالي كه با منابع موجود وزارت راه حدود 16 سال طول مي كشد تا زيرساخت ها تكميل شود.

 



سازمان حمايت: افزايش قيمت قير غيرقانوني است

هرگونه افزايش قيمت در بورس كالا بايد با مجوز سازمان حمايت باشد.
مدير كل دفتر كالاي غيرفلزي سازمان حمايت در گفت وگو با خبرگزاري فارس درباره وضعيت عرضه قير و وكيوم باتوم در بورس كالا و چگونگي تغيير قيمت محصولات اظهار داشت: شركت جي و پاسارگاد كه توليدكننده محصولات قير بوده و ماده اوليه خود (وكيوم باتوم) را از شركت فرآورده هاي نفتي خريداري مي كنند، مكلف به رعايت مصوبات كميسيون كنترل بازار هستند.
وي افزود: يكي از مصوبات كميسيون كنترل بازار اين است كه هرگونه افزايش قيمتي بايد با اجازه سازمان حمايت باشد، بنابراين وقتي قيمت پايه قير از 395 به 415 تومان افزايش يافت مجوزي از سوي سازمان حمايت براي افزايش قيمت صادر نشده است.
اين مقام مسئول تصريح كرد: حدود يك هفته گذشته به مسئولان اين دو شركت (شركت نفت جي و پاسارگاد) توضيح داده شد كه هرگونه افزايش قيمت از نظر قانوني و كارشناسي ممنوع است.
به گفته وي افزايش قيمت قير از سوي اين شركت ها افزايش قيمت 15 توماني وكيوم باتوم به عنوان ماده اوليه قير اعلام شد، يعني از 330 تومان به 335 تومان رسيد و بر اين اساس آنها تصميم گرفتند قيمت قير را 20 تومان افزايش دهند (از 395 تومان به 415 تومان) كه از لحاظ سازمان حمايت و براساس اسناد و مداركي كه موجود است اين افزايش قيمت مورد تاييد نيست.
مدير كل دفتر كالايي غيرفلزي سازمان حمايت گفت: هرگونه افزايش و تغيير قيمتي بر روي ماده اوليه با ضريب خاصي بر روي محصول نهايي اثر مي گذارد، بنابراين از نظر كارشناسي ابتدا بايد اسناد و مدارك براي افزايش قيمت ارائه شود. از نظر قانوني نيز اگر كالايي گران خريداري مي شود دليل آن نيست كه گران فروخته شود زيرا نفت جي و پاسارگاد وظايف و تكاليف قانوني خود را دارند و داراي شخصيت حقوقي مستقل هستند.
وي بيان كرد: اين كار كه با مصوبات دولت و طرح هدفمندي يارانه ها همراهي نمي شود و باعث كمبود كالا در كشور مي شود تا به مصرف كنندگان فشار بياورند درست نيست.

 



رئيس صندوق بين المللي پول اعلام كرد كشورهاي منطقه يورو بر لبه تيغ

رئيس صندوق بين المللي پول تاكيد كرد: نگراني ها نسبت به بحران بدهي اروپا برطرف نشده و بسياري از كشورهاي منطقه يورو بر لبه تيغ قرار دارند.
به گزارش فرانس پرس، دومينيك استراس كان تصريح كرد: اميدوارم بسته نجات مالي 85ميليارد يورويي ايرلند به سرعت موجب بهبود شرايط اقتصادي و مالي اين كشور شود. صندوق بين المللي پول و اتحاديه اروپا موافقت نهايي خود را با اعطاي كمك مالي 85ميليارد يورويي به ايرلند اعلام كردند.
وي افزود: بحران مالي اروپا همچنان قدرتمند و قوي است. ايرلند و يونان از لبه تيغ عبور كرده اند ولي ساير كشورهاي منطقه يورو همچنان بر لبه تيغ حركت مي كنند.
كارشناسان اقتصادي و مالي بر اين باورند كه پرتغال و اسپانيا گزينه هاي بعدي بحران بدهي و كسري بودجه هستند. رئيس صندوق بين المللي پول افزود: رشد اقتصادي در آسيا، برخي مناطق آفريقا و آمريكاي جنوبي در شرايط خوبي است و هند نيز در آينده نزديك به ابرقدرت اقتصادي تبديل خواهد شد. البته هند با چالش هاي اقتصادي مثل افزايش نرخ تورم روبرو است و دولت اين كشور بايد با اتخاذ سياست هاي مناسب پولي و مالي نرخ تورم را كنترل نمايد.
در همين حال، سخنگوي كاخ سفيد تأكيد كرد آمريكا به شدت نگران وضعيت بحران مالي و اقتصادي منطقه يورو و تاثير منفي آن بر اقتصاد خود است.
به گزارش خبرگزاري رويترز، رابرت گيبس تصريح كرد: بحران بدهي منطقه يورو تاثيرات منفي زيادي بر روند رشد و رونق اقتصادي جهان خواهد داشت. اين بحران تاثير منفي زيادي نيز بر اقتصاد آمريكا خواهد داشت چرا كه منطقه يورو يكي از مهمترين شركاي اقتصادي و تجاري آمريكا به شمار مي رود.
بحران بدهي و كسري بودجه منطقه يورو موجب كاهش اعتماد سرمايه گذاران بين المللي و كاهش شديد ارزش يورو شده است.
در حالي كه طي شش ماه اخير يونان و ايرلند مجبور به دريافت كمكهاي مالي بين المللي شده اند به نظر مي رسد اسپانيا و پرتغال قربانيان بعدي اين بحران باشند.
گيبس افزود: كاخ سفيد به دقت و از نزديك تحولات اقتصادي و مالي منطقه يورو را دنبال مي كند. آمريكا از اعطاي كمكهاي مالي صندوق بين المللي پول و اتحاديه اروپا به كشورهاي بحران زده حمايت مي كند.
2010 بدترين سال
براي اقتصاد اروپا
يك كارشناس سوئيسي با اشاره به بحران شديد مالي و اجتماعي در كشورهاي اروپايي طي سال جاري ميلادي تاكيد كرد كه سال 2010 بدون شك تيره ترين سال براي اقتصاد اروپا است.
«دنيس پرود» كارشناس سوئيسي مسائل اقتصادي در گفتگو با فارس درباره بروز بحران مالي در بيشتر كشورهاي اروپايي گفت: بهتر است سال 2010 را سال سياه و شوم اروپا نامگذاري كنيم. بيشتر كشورهاي اروپايي با درگير شدن در اين بحران مالي ثبات اقتصادي خود را از دست دادند يا دست كم با اقتصادي تضعيف شده مواجه شدند.
وي افزود: هر چند بحران مالي در اروپا متأثر از بحران مالي در آمريكا و بحران مالي جهاني بود اما پيامدهاي اين بحران ضربات شديدتري را بر پيكره اقتصاد اروپا وارد كرد. در اين ميان كشورهاي ضعيف تر اروپايي آسيب هاي بيشتري را متحمل شدند.
نوشداروي تلخ
براي اقتصاد آمريكا
معاون فدرال رزرو آمريكا تأكيد كرد تصميم اخير اين سازمان براي تزريق 600 ميليارد دلار نقدينگي به اقتصاد آمريكا لازم است ولي مانند نوشداروي تلخي براي اقتصاد اين كشور مي باشد.
به گزارش فرانس پرس، جانت يلن تصريح كرد: سياستهاي پولي انبساطي فدرال رزرو بايد در كوتاه مدت با سياست هاي انبساطي مالي تركيب شود تا تاثير بهتر و بيشتري بر رشد اقتصادي آمريكا داشته باشد.
وي افزود: تصميم اخير فدرال رزرو براي تزريق 600ميليارد دلار نقدينگي بيشتر به اقتصاد آمريكا تا اواسط سال 2011 اقدامي لازم و ضروري است ولي مانند نوشداروي تلخي براي اقتصاد اين كشور خواهد بود. مهمترين اولويت اقتصادي آمريكا در شرايط كنوني افزايش رشد و كاهش نرخ بيكاري است ولي بايد در بلندمدت براي كاهش كسري بودجه و بدهي تلاش كنيم. ميزان بدهي و كسري بودجه آمريكا به سرعت در حال افزايش است و اين مسئله نگران كننده شده است.
وي افزود: نرخ بيكاري 6/9درصدي آمريكا رقمي بالا است و نرخ بيكاري اين كشور براي مدت زمان بيشتري بالا خواهد ماند. تا زماني كه بخش مسكن آمريكا به رشد و رونق واقعي بازنگردد نرخ بيكاري اين كشور كاهش نخواهد يافت. وي در ادامه ضمن رد انتقادات بين المللي در خصوص تاثيرات منفي كاهش ارزش دلار بر اقتصاد كشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه گفت: افزايش رشد و رونق اقتصادي آمريكا به نفع اقتصاد جهان خواهد بود. بهبود شرايط اقتصادي آمريكا موجب افزايش تقاضا براي كالاهاي خارجي خواهد شد و تمايل سرمايه گذاران خارجي براي سرمايه گذاري در كشورهاي در حال توسعه و نوظهور را كاهش خواهد داد.

 



تهيه بسته خروج اصناف از تهران

رئيس مركز امور اصناف و بازرگانان وزارت بازرگاني، از تهيه بسته خروج اصناف از تهران خبر داد و گفت: اين بسته به معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور ارسال شده تا در صورت تاييد نسبت به اجراي آن اقدام شود.
«حسن رادمرد» در گفت وگو با برنا، درباره طرح خروج اصناف از تهران افزود: در مورد واحدهاي توليدي ضرورتي ندارد كه اين واحدها در مركز شهر وجود داشته باشند و بايد آنها را منتقل كرد، البته بايد برنامه ريزي براي مكان هايي كه در حال حاضر در آن فعاليت مي كنند و مكان هايي كه بايد به آن منتقل شوند صورت گيرد.
رئيس مركز امور اصناف و بازرگانان وزارت بازرگاني از تهيه بسته طرح خروج اصناف از تهران خبر داد و گفت: اين بسته به معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور ارسال شده تا در صورت تاييد نسبت به اجراي آن اقدام شود.
وي با بيان اينكه در اين بسته ارائه تسهيلات، زمين و تشويق واحدهاي صنفي در نظر گرفته شده است، افزود: همچنين، آسيب شناسي و الزامات و امكانات اين طرح نيز در اين بسته ديده شده كه منوط به تصميم گيري نهايي است.
رادمرد، در مورد ميزان تسهيلات در نظر گرفته شده در اين بسته تصريح كرد: هنوز ميزان تسهيلات براي اين طرح مشخص نشده است.
وي، همچنين از مكان يابي مجتمعي هزار واحدي در خارج از تهران در منطقه چهار دانگه خبر داد و گفت: در حال آماده سازي اين مجتمع هستيم و بزودي يكي از اصناف توزيعي را در آنجا مستقر خواهيم كرد.

 



اعلام اسامي 214 رشته تاييد شده مشاغل خانگي

اسامي 214 شغل و رشته احصاء شده توسط دستگاههاي دولتي در قالب طرح مشاغل خانگي اعلام شد.
وزارت كار وامور اجتماعي با همكاري وزارتخانه هاي اقتصادي و دستگاه هاي مرتبط با موضوع اشتغال و مشاغل خانگي ليست 214 شغل شناسايي شده را اعلام كرد.
رشته هاي شناسايي شده در گروه هاي اصلي شغلي مانند: كشاورزي، صنعت، فناوري اطلاعات و همچنين فعاليتهاي اقتصادي فرهنگي قرار دارد.
در ليست مشاغل خانگي مجاز و قابل انجام در منازل، 120 رشته صنايع دستي وجود دارد. بخش توليدي شامل: كشاورزي دامپروري و شيلات است كه در اين زمينه شامل 11 رشته خواهد بود.
همچنين در خدمات كشاورزي، دامپروري و شيلات نيز 18 رشته شناسايي شد كه فعاليت هاي توليدي نيز در صنعت 41 رشته را به خود اختصاص داد. كسب و كارهاي با گرايش فناوري اطلاعات نيز 17 رشته و خدمات هم 7 رشته شغل خانگي را ارائه كرده است.
محمدحسين فروزان مهر معاون وزير كار با تشريح جزئيات اجراي طرح مشاغل خانگي از ابلاغ دستورالعمل اجرايي اين قانون خبر داده و فعاليتهاي خانگي شناسايي شده را 214 رشته اعلام كرده است.
فروزان مهر تصريح كرده است: در مشاغل خانگي تاكيد داريم كه توليد محصول در فضاي مسكوني بدون اخلال در آرامش همسايگان صورت گيرد.
وي مشاغل خانگي را به 3 گروه تقسيم كرده و بيان داشته است: افرادي كه از موارد اوليه تا توليد محصول فعاليت مي كنند براي آنان فعاليت مستقل در قانون تعريف شده است اما برخي ديگر به صورت كارفرمايي فعاليت دارند و گروهي از فعاليتها نيز در قالب خوشه و تعاونيها تعريف شده است كه اولويت در حمايت از اينگونه مشاغل با فعاليتهاي خوشه اي و تعاوني است.
معاون وزير كار پيرامون روند دريافت مجوز براي شروع فعاليت اين دسته از مشاغل، گفته است: متقاضيان مشاغل خانگي ابتدا بايد به دستگاه اجرايي مربوط مراجعه كرده و پس از تاييد طرح، مجوز لازم نيز از سوي ادارات كل كار صادر مي شود.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14