(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 13 آذر 1389- شماره 19806

رئيس پليس راهنمايي و رانندگي ناجا خبر داد
آغاز برنامه هاي زمستاني پليس از نيمه آذرماه
آلودگي هواي تهران - بخش اول
تحمل يا پيشگيري
«بسيج سازندگي تجلي خودباوري و كار مضاعف»



رئيس پليس راهنمايي و رانندگي ناجا خبر داد
آغاز برنامه هاي زمستاني پليس از نيمه آذرماه

رئيس پليس راهنمايي و رانندگي در يك نشست خبري و در جمع خبرنگاران به ارائه گزارشي از برنامه هاي آتي پليس در فصل زمستان پرداخت.
سردار اسكندر مومني اعلام كرد: طرح سفرهاي زمستاني از 15آذر آغاز مي شود و پليس در اين طرح تمامي خودروها را در مبدا كنترل كرده و به خودروهاي فاقد تجهيزات و معاينه فني اجازه تردد نخواهد داد.
وي گفت: از هم اكنون رانندگان نسبت به اخذ مجوز معاينه فني، زنجير چرخ، سيستم گرمايي، برف پاك كن و چراغ مه شكن اقدام كنند.
پيش از اين سردار اسكندر مومني در نشست هماهنگي طرح سفرهاي زمستاني گفته بود: طبق پيش بيني ها امسال زمستان كم بارش، پربرف و سختي را پيش رو داريم.
وي اظهار داشته بود: براي شرايط سخت زمستان آمادگي كامل داشته باشيم به همين منظور از 15آذر طرح سفرهاي زمستاني در سراسر كشور آغاز و تا پايان زمستان ادامه خواهد داشت.
سردار مومني گفته بود: در اين طرح همه سازمان ها با حداكثر ظرفيت وارد شده تا شرايط مناسبي را در جاده هاشاهد باشيم.
اين مقام نيروي انتظامي تصريح كرده بود: پليس در شهرهاي سردسير نقاط برف گير و حادثه ساز نسبت به همراه داشتن زنجير چرخ و ديگر تجهيزات ايمني سخت گيري خواهد كرد.
وي اظهار داشته بود: شركت هاي بيمه مكلف هستند تا ضمن اجراي سخت يك و نيم ميليون توماني پرداخت خسارت شعباتي را در پاسگاه ها و مراكز بين راهي داير كنند.
شماره گذاري خودروهاي جديد
رئيس پليس راهور ناجا گفت: پليس براي شماره گذاري خودروهاي جديد همه جوانب را مورد بررسي قرار داده و به خودروهاي فاقد استاندارد اجازه شماره گذاري نخواهد داد.
وي اظهار داشت: خودروهاي وانت نيسان، پرايد و وانت پيكان پرخطر هستند اما در حال توليد، اين خودروها نياز به جايگزين دارند.
سردار مومني افزود: طبق كارشناسي انجام شده بايد براي از رده خارج كردن اين خودروهاي پرخطر چاره انديشي شود و خودروسازان براي جايگزين آنها اقدام كنند.
پليس براي توقف شماره گذاري قاطعانه برخورد مي كند
رئيس پليس راهور ناجا در پاسخ به سؤالي مبني بر اخبار منتشره در زمينه توقف شماره گذاري برخي خودروها توسط پليس و تأييدها و تكذيب ها گفت: اين موضوع براي ما هم مبهم است، يك كارمند كه بحث شماره گذاري به او مربوط نمي شود خبر توقف شماره گذاري را اعلام مي كند.
وي اظهار داشت: پليس براي جلوگيري از شماره گذاري خودروها قاطعانه برخورد مي كند و نيازي به پنهان كاري ندارد.
سردار مؤمني تصريح كرد: 12 روز از شماره گذاري پرتيراژترين خودروي كشور جلوگيري كرديم، پليس براي توقف شماره گذاري شرايط زماني، امكانات، توان داخلي و حل موضوع را مدنظر قرار مي دهد.
سردار مؤمني درباره ورود كاميون هاي دست دوم به كشور نيز گفت: اين موضوع در برنامه پنج ساله به تصويب رسيده و هنوز مراحل نهايي را طي نكرده است. اين موضوع به آيين نامه نياز دارد و براي اجراي آن حتما جوانب امر سنجيده خواهد شد.
اين مقام نيروي انتظامي در پاسخ به سؤالي مبني بر معرفي خودروهايي كه استانداردهاي 51 گانه را ندارد، گفت: تاكنون هيچ خودرويي توسط مؤسسه استاندارد به پليس معرفي نشده است.
رئيس پليس راهنمايي و رانندگي اظهار داشت: طي دو هفته گذشته دو تعطيلات 3 روزه پشت سر گذاشتيم كه طي آن شاهد تردد بي سابقه خودروها بوديم.
در تعطيلات عيد قربان حجم ترددها طي سال جاري بي سابقه بود حتي اين تراكم را در سفرهاي نوروزي هم شاهد نبوديم.
سردار مؤمني افزود: در تعطيلات عيد قربان در جاده چالوس 22 هزار خودرو از اين محور عبور كردند كه اگر ميانگين طول خودروها و فاصله بين آنها را بررسي كنيم به چند كيلومتر خواهد رسيد.
همچنين در طول سفرهاي عيد قربان و عيد غدير 40 هزار مأمور پليس و 10 فروند بالگرد ترافيك را كنترل مي كردند.
سردار مؤمني تصريح كرد: مسيرهاي منتهي به شمال كشور همزمان با تعطيلات با مشكلاتي مواجه مي شود و براي تردد 10 ميليون نفر ساكن جنوب رشته كوه البرز و 8 ميليون ساكن شمال به تهران يك جاده مناسب نداريم كه متناسب با تقاضاي اين حجم از سفرها باشد.
رئيس پليس راهنمايي و رانندگي اعلام كرد: در ايام تعطيلات و به دليل افزايش ترددها رانندگان و مسافران هرگز سفرشان را براساس مسافت محاسبه نكنند بلكه محاسبه را براساس زمان تعيين كنند و اين محاسبه حداقل 3 برابر زمان موجود باشد تا سفر آرامي را داشته باشند.
پلاك تاكسي هايي كه خدمات ارائه نكنند باطل مي شود
سردار مؤمني با تأكيد بر آمادگي پليس راهنمايي و رانندگي در اجراي طرح هدفمند كردن يارانه ها گفت: اين طرح فرصتي براي كشور است و اثرات در حوزه حمل و نقل كوتاه مدت و بلندمدت است و همه بايد با تمام توان و همدلي براي اجراي آن تلاش كنند.
وي اظهار داشت: نظارت بر حمل و نقل عمومي وظيفه پليس است و در اين زمينه پليس در حوزه روان سازي ترافيك و نظارت بر عملكرد حمل و نقل عمومي با جديت تمام اقدام خواهد كرد.
اين مقام نيروي انتظامي تصريح كرد: 90درصد جابجايي ها در كشور توسط
حمل و نقل عمومي انجام مي شود اما بنا به دلايلي تعدادي از اين خودروها از چرخه كار خارج هستند.
وي اظهار داشت: تعدادي از تاكسيها و خودروهاي حمل و نقل عمومي هرگز در اختيار شهروندان قرار نمي گيرند كه اين موضوع مي تواند مربوط به استفاده براي كارت سوخت و ورود به محدوده طرح ترافيك باشد.
سردار مؤمني گفت: با جديت با اين خودروها برخورد كرده و پلاك عمومي شان را باطل خواهيم كرد.
وي اظهار داشت: در يكي از شهرها 300 دستگاه تاكسي در چرخه حمل و نقل حضور ندارند.
وي اعلام اينكه خودروهاي داراي چراغ زنون غيراستاندارد تا 15 آذر فرصت دارند اين چراغ ها را تعويض كنند، اظهار داشت: كار گروهي براي موضوع چراغ هاي زنون تشكيل شد و به اين نتيجه رسيد كه به دليل شدت تابش نور اين چراغ ها كه موجب كوري چند ثانيه اي رانندگان مي شود و مخاطرات جدي را به همراه دارد با خودروهاي داراي اين چراغ برخورد شود.
پليس تا 15 آذر به اين خودروها فرصت مي دهد و پس از آن با متخلفان برخورد مي كند، در صورت تكرار از ادامه حركت اين خودروها جلوگيري خواهد شد.
اين موضوع شامل خودروهاي وارداتي كه داراي چراغ زنون هستند و چراغشان استاندارد است نمي شود.
يك ميليون و 150 هزار راننده جديد گواهينامه گرفتند
سردار مؤمني با اشاره به آمار 8 ماه گذشته گفت: طي 8 ماه اول امسال يك ميليون و 150 هزار گواهينامه جديد صادر شده است.
وي اظهار داشت: طي اين مدت يك ميليون و 50هزار خودروي جديد شماره گذاري شده كه نسبت به مدت مشابه سال قبل 17درصد افزايش داشته است.
رئيس پليس راهور ناجا گفت: طي اين مدت حدود 120 هزار خودروي فرسوده از رده خارج شده است اين در حالي است كه روزانه بيش از هزار خودرو به چرخه ترافيك تهران وارد مي شود.
اين مقام نيروي انتظامي گفت: به ازاي 10هزار خودرو تعداد كشته ها از 12 نفر به 11 نفر كاهش يافته و به ازاي هر 100 هزار نفر جمعيت تعداد كشته ها از 32 نفر به 31 نفر رسيده است.
سردار مؤمني تصريح كرد: در مهر امسال نيز عليرغم تعطيلاتي كه در اين ماه وجود داشت شاهد كاهش 2درصدي كشته هاي تصادفات و كاهش 10درصدي تصادفات بوديم.
وي اظهار داشت: پس از تصويب برنامه پنجم قانون جديد راهنمايي و رانندگي در دستور كار مجلس قرار خواهد گرفت و تنها يك ماده اين قانون كه مورد ايراد شوراي نگهبان قرار گرفته است به تصويب خواهد رسيد.
هر چند اين ماده ربطي به لايحه مورد نظر ندارد.
30درصد تصادفات منجر به فوت را موتورسيكلت سواران تشكيل مي دهند
سردار مؤمني اعلام كرد: 30درصد تصادفات منجر به فوت به موتورسيكلت سواران مربوط است و علت اصلي آن نيز ضربه به سر بر اثر تصادف است.
وي اظهار داشت: در شهر تهران مطالعه اي انجام شده تا مسير خاصي براي موتورسواران ايجاد و يا محدوديت هايي براي تردد آنان در برخي مسيرها به وجود بيايد.
سردار مؤمني تصريح كرد: 80درصد سوانح رانندگي كه منجر به فوت و جرح مي شود به 6 تخلف سرعت و سبقت غيرمجاز، حركات مارپيچ، عدم استفاده از كلاه و كمربند ايمني و استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگي مربوط مي شود.
وي گفت: بيش از 50درصد تصادفات مربوط به بي توجهي به جلو به دليل صحبت با تلفن همراه روي مي دهد.
خسارت 80درصد تصادفات در تهران كمتر از 50 هزار تومان است
وي گفت: 80درصد تصادفاتي كه در تهران موجب راه بندان مي شود تصادفاتي هستند كه خسارت وارد شده به طرفين كمتر از 50هزار تومان است. بر همين اساس اجراي طرح پرداخت خسارت تا سقف 5/1 ميليون تومان مي تواند در رواني ترافيك تأثير بسزايي داشته باشد.
وي افزود: در بسياري از كلانشهرهاي كشورهاي ديگر خسارت ها در تصادفات بدون نياز به حضور پليس پرداخت مي شود كه اين موضوع در ايران و به خصوص تهران نيز بايد در دستور كار قرار گيرد.

 



آلودگي هواي تهران - بخش اول
تحمل يا پيشگيري

مهندس رامين اميني زارع
مقدمه:
براساس اعلام سازمان هواشناسي استان تهران هواي تهران از نظر شاخص آلاينده مونوكسيدكربن درمهرماه سال گذشته، 3 روز پاك را داشته است. به عبارتي ديگر 10 درصد روزهاي مهر را تشكيل داده است. همچنين در مهر سال جاري تعداد روزهاي پاك به 5 روز افزايش يافته است و از نظر شاخص آلاينده مونوكسيدكربن درمهرماه سال جاري روزهاي پاك 17درصد افزايش يافته است.
همچنين تعداد روزهاي سالم از نظر مونوكسيدكربن كاهش يافته است. اما از دوهفته قبل به دليل استقرار شرايط پايدار و انباشت آلودگي هوا درتهران، پايتخت درشرايط هشدار قرارگرفت. به گفته سازمان حفاظت محيط زيست استان تهران به همين دليل اين سازمان از روز يكشنبه در شهر تهران شرايط هشدار اعلام كرده و مركز اطلاع رساني آلودگي هوا نيز به نوعي از ادامه وضع موجود تا روز چهارشنبه سخن گفته است. اما تهران چندين سال است كه در بين پايتخت هاي جهان در رتبه هاي نخست آلوده ترين ها قرار دارد.
اين مقاله بر آنست تا چرايي اين رتبه و چگونگي خروج از اين شرايط را با نگاهي تحليلي بررسي كند.
جغرافياي تهران:
آلودگي هوا موجب شده تهران كه در زمره يكي از 15شهر بزرگ جهان قراردارد از نظر استانداردهاي شهرنشيني و كيفيت زندگي سالم براي ساكنان آن عملا در انتهاي جداول جهاني قرار بگيرد.
تهران بزرگ با مساحت 707 كيلومترمربع در موقعيت 51/10درجه طول جغرافيايي و 38/41 درجه عرض جغرافيايي و در ارتفاع حدود يك هزار و 200متر ازسطح دريا قرارگرفته است. قله دماوند با ارتفاع پنج هزار و 628 متر از شمال و قله توچال با ارتفاع 3هزار و 933 متر در شمال غربي آن قرار دارد. كوههاي جنوب و جنوب شرقي آن در حدود 2هزارمتر ارتفاع دارند. ارتفاع مركز تهران حدود يك هزار و 200 متر و ناحيه شميرانات حدود يك هزار و 600 متر ازسطح دريا است. تحقيقات به عمل آمده گوياي آن است كه جنوب تهران نسبت به مركز آن مرتفع تر است و اين ارتفاع با دورشدن به سمت جنوب افزايش مي يابد. شرق و غرب تهران نيز نسبت به مركز آن مرتفعتر است و با توجه به اين موارد شهر تهران را مي توان به صورت كاسه اي نامنظم مجسم كرد، كه از نظر جغرافيايي و اقليمي مكان مناسبي براي يك شهر گسترده و بزرگ نبوده است.
علاوه بر اين، عامل مهمي كه در پراكندگي آلاينده هاي هوا بسيار موثر است مسئله وارونگي دماست كه براساس آمار تقريبا دوسوم از روزهاي سال وارونگي دما اتفاق مي افتد و ارتفاع آن در حدود 250تا 400 متر ازسطح زمين است. وارونگي دما موجب تجمع مواد آلاينده در نزديكي سطح زمين و تشديد آلودگي هواي تهران مي شود.
وضعيت وزش باد درشهر تهران
حركت بادها و سرعت آنها متاثر از وجود اصطكاك درسطح زمين است. وجود پستي و بلندي ها و ارتفاع ساختمان ها همگي عواملي هستند كه درجريان، سرعت باد و حركت هوا تاثير مي گذارند. محاسبه پراكندگي و ميزان غلظت مواد آلوده در اتمسفر نه تنها بستگي به سرعت باد دارد، بلكه بستگي به جهت آن نيز خواهدداشت. طبق اطلاعات جمع آوري شده سازمان هواشناسي وضعيت بادهاي تهران در يك دوره ده ساله به شرح زير است:
سرعت باد: بادهاي ضعيف (بين يكش تا شش گرشه) صبح ها، 83 درصد و بعدازظهرها 50 درصد و هنگام غروب 65 درصد بادها را تشكيل مي دهند.
بادهاي شديدتر تا 10گره، حدوداً 93 درصد تمامي بادها را تشكيل مي دهند. در داخل شهر براثر وجود ساختمان ها و ديگر موانع تغييراتي به وجود مي آيد. بادهاي تهران غالبا ضعيف بوده و هواي اين شهر در بيشتر روزهاي سال، آرام است.
سمت باد: مي توان گفت 70 درصد بادهاي شهر تهران ضعيف هستند (بين 1تا6گره و جهت مشخصي ندارند. وزش باد در شهر تهران به طور عمده از سمت غرب است. با توجه به آن كه اغلب بادهاي تهران ضعيف بوده و جهت مشخصي ندارند تاثير چندان زيادي دركاهش آلودگي هوا ندارند.
آلودگي هوا
تحت تاثير عواملي چون عوامل طبيعي؛ فوران هاي شديد آتشفشان، وزش توفان، بادهاي شديد و... گازها و ذراتي را وارد هوا مي كنند و فعاليت انسان؛ كارخانجات صنعتي، كشاورزي، شهرسازي، وسايل گرمازا، نيروگاهها، وسايل نقليه و... هرماده اي كه وارد هوا شود، خواص فيزيكي، شيميايي و زيستي آن را تغيير مي دهد و به چنين هواي تغييريافته، هواي آلوده گويند.
مواد آلوده كننده نيز شامل منوكسيدكربن، دي اكسيد گوگرد، هيدروكربن هاي سوخته نشده، ذرات ريزمعلق، برميد سرب و ساير تركيبات سربي مي باشند كه همگي حاصل فعاليت انسان ها و از سوختن بنزين اتومبيل و يا نفت كوره منتج مي شوند.
آلاينده هاي مهم هواي تهران
تركيبات گوگردي مانند دي اكسيد گوگرد، تركيبات ازته مانند منو و دي اكسيد ازت، تركيبات كربن مانند مونو و دي اكسيد كربن، هيدروكربورها، مواد معلق، سرب، گازكربنيك، اكسيدهاي فتوشيميايي، مواد راديواكتيو، بو و صدا از جمله آلاينده هاي مهم هوا هستند. آلاينده هاي اصلي هوا كه براي آنها استاندارد وجود دارد و اندازه گيري مي شوند عبارتند از: مونواكسيدكربن (Co)، اكسيدهاي ازت (Nox)، تمامي هيدروكربن ها (THC) يا تركيبات آلي فرار(VOC)، اكسيدهاي گوگردSOX) و به طور عمده 2(S0 تمامي ذرات معلق (TSP)، سرب (Pb) و ازن(O3). كه براساس مطالعات به عمل آمده، در حال حاضر سالانه 70 تن ذرات معلق، گوگرد، 2تن سرب، 3هزارو 560 تن منواكسيدكربن، يك هزار و 260تن تركيبات آلي فرار غيرمتان، 285تن اكسيدهاي گوگرد و 452 تن اكسيدهاي ازت درهواي تهران منتشر مي شود كه با توجه به وضعيت اقليمي و جغرافيايي تهران و پديده وارونگي، آلودگي هاي يادشده مدت زيادي در سطح زمين و فضاي تنفسي انسانها باقي مي ماند.
درميان منابع گوناگون انتشار، خودروها عامل انتشار 75 درصد از ذرات معلق (مهمترين آلاينده هاي هواي تهران)، 95 درصد منواكسيدكربن و 60 درصد اكسيدهاي ازت هستند. درحالي كه صنايع 75 درصد از تركيبات آلي، 55 درصد از دي اكسيد گوگرد و 46 درصد از گازهاي گلخانه اي را منتشر مي سازند.
يك عامل مهم ديگر آلودگي هوا در اغلب شهرهاي بزرگ گاز ازن در سطح زمين است. ازن در سطح زمين هنگامي تشكيل مي شود كه گازهاي آلاينده حاصل از اتومبيل ها و ساير وسائلي كه سوخت مصرف مي كنند با نور خورشيد واكنش مي كند؛ در نتيجه گاز ازني به وجود مي آيد كه براي انسان سمي است.
تا به امروز تصور مي شد آلودگي هايي مانند مونواكسيدكربن مهم ترين آلاينده هواي تهران را تشكيل مي دهد، اما يافته هاي جديد نشان داده كه بنزن خطرناك ترين تركيب آلاينده هوا بوده و موجب بروز سرطان خون و بيماري هاي مرتبط با آن است.
بنزن، تركيبي بسيار خطرناك بوده كه به سرعت تبخير مي شود و ماده اي خوشبو است كه در بنزين توليد داخل به مقدار زيادي وجود دارد اين ماده همچنين در صنايع پلاستيك، رزين و نايلون سازي نيز به كار مي رود. مقدار موجود بنزن در هواي تهران 5/2 برابر استانداردهاي جهاني است.
پديده وارونگي دما (Inversion)
در كنار اثر گلخانه اي (Green House Effect) و بارش هاي اسيدي وارونگي دما از اثرات جوي آلودگي است.
مهمترين و خطرناك ترين فاكتور جوي در آلودگي هواي يك ناحيه، پديده وارونگي دماست. زيرا در حالت عادي كه درجه حرارت جوي مجاور زمين برحسب ارتفاع كاهش مي يابد، وجود حرارت بيشتر و هواي سبكتر در ارتفاع پايين و حرارت كمتر و هواي سنگين تر در طبقات بالا باعث مي شود كه هواي سبك از طبقات پايين به طرف بالا صعود كرده، عوامل آلوده كننده را با خود به طبقات فوقاني ببرد. به اين طريق عوامل آلوده كننده در فضا پراكنده شده و يك تهويه طبيعي انجام مي پذيرد. ولي وقوع پديده وارونگي دما باعث پايداري هوا شده و موجب مي شود توده هوا همراه با تمام ناخالصي ها و عوامل آلوده كننده آن در زير سطح وارونگي دما محبوس شود. در چنين شرايطي ميزان اكسيژن هوا به علت مصرف تدريجي آن كاهش و ميزان آلوده كننده هاي هوا به علت توليد تدريجي آنها افزايش مي يابد. به اين ترتيب هواي منطقه به شدت آلوده مي شود.
اين وضعيت تا زماني كه وارونگي دما محو نشود، ادامه مي يابد و اگر مدت وقوع آن با ارتفاع كم، طولاني شد و با بالا رفتن ميزان رطوبت نسبي هوا، به حد اشباع برسد، پديده خطرناكي با نام «ابر مسموم» پديدار خواهد شد. ديد در مجاورت زمين، وجود كوه ها و جبهه (هوا) اتفاق مي افتد.

 



«بسيج سازندگي تجلي خودباوري و كار مضاعف»

طرح بسيج سازندگي با هدف غني سازي اوقات فراغت جوانان و بسيجيان و كمك به دولت در اجراي طرح هاي ملي و منطقه اي و ايجاد زمينه هاي اشتغال جوانان و محروميت زدايي به فرمان رهبر معظم انقلاب در سال 1379 تشكيل شد. در مراحل آغازين اجراي طرح، وزارت جهاد كشاورزي و بسيج سازندگي همكاري هاي گسترده اي را شروع كردند كه براساس پيشرفت هاي چشمگير و اثرات بسيار مثبت و موفق طرح بسيج سازندگي ساير وزارتخانه ها و دستگاه ها براساس ظرفيت و نياز، همكاري هاي خود را با طرح بسيج سازندگي آغاز كرده اند تا جايي كه امروز حدود 17 دستگاه اجرايي با طرح بسيج سازندگي به شكل مستقيم همكاري مي كنند.
با شكل گيري دولت نهم و احياي روحيه خدمت رساني به محرومين و گسترش عدالت خواهي طرح اردوهاي هجرت(3) با هدف تقويت برنامه ها و اهداف طرح بسيج سازندگي و تقويت مباني فرهنگي از سال 1385 اجرايي شد كه براساس طرح اردوهاي هجرت(3) عرصه هاي مختلفي در بخشهاي سازندگي، آباداني، محروميت زدايي و اشتغال جوانان اجرايي گرديد. همچنين در همين سال قانون بسيج سازندگي به تصويب مجلس محترم شوراي اسلامي رسيد.
سازمان بسيج سازندگي سپاه محمد رسول الله(ص) با بهره مندي از ظرفيت هاي موجود و توانمنديهاي بالاي بسيجيان و جوانان در عرصه هاي مختلف و با استناد به قانون بسيج سازندگي فعاليت مي كند كه اهم اين فعاليت ها در سال 1389 عبارت است از:
زيباسازي، رنگ آميزي و مرمت مدارس
در اين عرصه با تلاش و كوشش دانش آموزان بسيجي و با همكاري بسيج دانش آموزي و سازمان آموزش و پرورش و سازمان نوسازي مدارس تهران تعداد 1420 مدرسه در شهر تهران تحت پوشش طرح قرار گرفته است كه در اجراي آن 75000 نفر از بسيجيان خواهر و برادر بكارگيري و نسبت به انجام فعاليت رنگ آميزي و مرمت و بازسازي مدارس در شهر تهران اقدام شده است. از مهمترين دستاوردهاي طرح مي توان به غني سازي اوقات فراغت دانش آموزان در ايام تابستان، آشنايي با فرهنگ كار، تلاش در جهت حفظ سرمايه ها و اموال عمومي و مسئوليت پذيري دانش آموزان و ارتقاي سطح دانش و مهارت دانش آموزان و هدايت استعدادها و توانمندي هاي جوانان به سوي كار و تلاش سازنده اشاره نمود.
عمران و آباداني
ساخت و تكميل و توسعه حرم امامزاده عبدالله(ع) روستاي همه سين تهران و امامزاده علاءالدين تهران، توسعه فضاي حسينيه روستاي دونا از توابع استان مازندران با بكارگيري 12800 نفر روز از نيروهاي بسيجي و جوانان داوطلب و ساخت دهها پروژه محروميت زدايي نظير مرمت راه روستايي، ساخت غسالخانه، مسجد، مدرسه در قالب اردوهاي جهادي در استانهاي هرمزگان، كرمان، ايلام، خوزستان، خراسان جنوبي.
جهاد كشاورزي
نظر به اهميت و جايگاه منابع طبيعي در توسعه كشور و در راستاي ترويج فرهنگ منابع طبيعي با همكاري سازمان جهاد كشاورزي استان طرح شبكه مراقبت از مزارع در برابر آفات گياهي در سطح استان و احداث خط انتقال آب عشايري گلدره شهرستان نظرآباد به طول 2000 متر با بكارگيري 850 نفر روز اجرا شده است و با همكاري شهرداري تهران بيش از 6000 هكتار از اراضي كمربند سبز شهر تهران جنگل كاري و بيش از 75000 اصله نهال در بين مردم توزيع گرديده است.
خدمات رساني و محروميت زدايي
دراين عرصه بيش از 38000 سبد كالا جهت تامين بخشي از نيازهاي محرومين تهيه و همزمان با ماه مبارك رمضان و هفته بسيج درقالب طرح بسيج سازندگي تجلي محبت توزيع گرديده است و در راستاي برگزاري ازدواج هاي آسان تعداد 315 جهيزيه براي نوعروسان نيازمند جمع آوري و توزيع گرديد و همچنين همكاري درجمع آوري كمك هاي مردمي به منظور اهدا به مردم مسلمان سيل زده پاكستان اقدام شده است.
در زمينه عرصه هاي محروميت زدايي و كمك به كشاورزان نيازمند تعداد 120 گروه سازندگي خواهران با بكارگيري 12900 نفر روز به روستاهاي گرمسار از توابع استان سمنان اعزام گرديده اند و درسطح حدود 500 هكتار از اراضي پنبه مراحل عمليات داشت و برداشت را اجرا نموده اند.
آموزش هاي فني و حرفه اي و مهارتي
از مهمترين نيازهاي جوانان و يكي از مشكلات اصلي كشور مسئله بي كاري و ايجاد اشتغال براي جوانان جوياي كار است. واز آنجا كه طبق گزارشها و آمارهاي رسمي بخش زيادي از جمعيت بيكار كشور را جوانان فاقد هرگونه مهارتهاي حرفه اي تشكيل مي دهند لذا در جهت ايجاد اشتغال براي جوانان و بسيجيان با همكاري سازمان آموزش فني و حرفه اي استان تهران دوره هاي آموزشي فني و حرفه اي در رشته هاي مختلف مهارتي برگزار و جوانان بسيجي مهارتهاي لازم را كسب نموده اند و دراين ارتباط كلاسهاي رايانه، خياطي، حسابداري، جوشكاري، تاسيسات و... برگزار كه فراگيران پس از شركت در آزمون گواهي نامه مربوطه را دريافت كرده اند.
اردوهاي هجرت3
درسطح محلات و پايگاههاي مقاومت بسيج با حضور و مشاركت جوانان و بسيجيان 21 گروه جهادي و سازندگي به استانهاي مختلف با بكارگيري 35000نفر روز اعزام شده اند كه علاوه بر فعاليت هاي فرهنگي و تقويت ارزشهاي ديني و ملي دهها پروژه آموزشي، هنري، عمراني و محروميت زدايي، كشاورزي و منابع طبيعي در مناطق مختلف محروم استانهاي هرمزگان، كرمان، خوزستان، ايلام و خراسان جنوبي اجرا گرديده است. از مهمترين دستاوردهاي اين اردوها مي توان به خودسازي و تقويت روحيه خودباوري جوانان، آشنايي با فرهنگ كار و تلاش، مسئوليت پذيري و درك واقعي از محروميت اجتماعي و همچنين توسعه و آباداني و كمك به مردم و خدمت به آنان اشاره كرد. برنامه آينده سازمان بسيج سازندگي سپاه محمدرسول الله(ص) تشويق و تربيت جوانان جهت تشكيل گروه هاي جهادي و سازندگي و فعاليت هاي مادي و معنوي از گروه هاي مذكور مي باشد.
محيط زيست و سلامت
در جهت تحقق اصل50 قانون اساسي كه حفاظت از محيط زيست را وظيفه همگاني مي داند بسيج سازندگي سپاه محمدرسول الله(ص) با استفاده از ظرفيت هاي موجود با همكاري سازمان محيط زيست در طرح پاكسازي حاشيه رودخانه ها و ارتفاعات و محيط كوهستان را با حضور جوانان داوطلب اجرا نموده است در اين طرح كه بيش از 80نفر از خواهران و برادران بسيجي حضور داشته اند ارتفاعات شمال تهران از آلاينده هاي زيست محيطي پاك سازي گرديد.
در بخش سلامت باتوجه به اينكه يكي از معضلات جامعه امروزي كه جوانان و خانواده ها را مورد تهديد قرار داده و كانون خانواده ها را مورد هجوم خود قرار مي دهد مسأله اعتياد به مواد مخدر است، در همين جهت و به منظور آگاه سازي و تنوير افكار عمومي آموزشهاي پيشگيري از اعتياد براي خانواده ها و جوانان با مشاركت بيش از 25000نفر اجرا گرديده است.
نحوه حضور داوطلبان در اردوهاي هجرت و طرح بسيج سازندگي:
تمامي بسيجيان و جوانان داوطلب مي توانند جهت حضور در عرصه ها و اردوهاي سازندگي به ويژه ايام تابستان و تعطيلات به پايگاه ها و حوزه هاي مقاومت براساس علاقه، توان و انگيزه خود مراجعه و ثبت نام نمايند تا در عرصه هاي سازندگي بكارگيري شوند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14