(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 13 آذر 1389- شماره 19806

ردپاي دستگاه جاسوسي انگليس در ترور دو استاد دانشگاه شهيد بهشتي
گفت وگوي اختصاصي كيهان با جمشيد جم: دمي با يار دبستاني ديروز
گزارشي از نشست خبري بسيج دانشجويي دانشگاه تهران
16آذر؛ تنظيم كيفرخواست حقوقي دانشجويان عليه خاتمي، موسوي و كروبي
ماشه ترور دو استاد دانشگاه ايران در كجا چكانده شد؟



ردپاي دستگاه جاسوسي انگليس در ترور دو استاد دانشگاه شهيد بهشتي

به گزارش خبرنامه دانشجويان ايران، ترور دو استاد دانشگاه شهيد بهشتي در حالي است كه رئيس سرويس امنيت خارجي انگليس موسوم به «MI6» ضمن اعتراف به عمليات جاسوسي متعدد عليه ايران، در توجيه فعاليت هاي جاسوسي سازمان متبوع خود مدعي شده است كه ديپلماسي براي متوقف كردن برنامه هسته اي ايران كافي نيست و بايد به فعاليت هاي جاسوسي و اطلاعاتي براي مقابله با ايران ادامه داد.
اين خبري است كه رسانه هاي خبري مختلف دنيا در روزهاي اخير، اظهارات بي سابقه «جان ساورز» رئيس سرويس امنيت خارجي انگليس (ام آي6) را به صورت گسترده پوشش داده اند و امروز دو استاد دانشگاه كشورمان ترور و به شهادت رسيدند.
از اين رو به نظر مي رسد اين اقدام در راستاي فعاليت هاي سرويس هاي جاسوسي بريتانيا صورت گرفته است.
«جان ساورز» رئيس سرويس امنيت خارجي انگليس (ام آي6) در يكي از بي سابقه ترين سخنراني هاي خود تأكيد كرده بود كه فعاليت هاي اطلاعاتي و جاسوسي مي تواند ايران را از ادامه فعاليت هاي هسته اي باز دارد.
اين در حالي است كه پيش از اين وزارت اطلاعات از دستگيري 4 تروريست وابسته به انگليس در شهر مريوان خبر داده بود.
گفتني است افراد دستگير شده اعتراف كرده اند كه در دو سال گذشته 5 ترور انجام داده اند و قرار بوده بابت هر عمليات 20 هزار دلار دستمزد بگيرند. برپايه اعترافات اين گروه، آنان دستورات خود را در سليمانيه عراق از فردي به نام جليل فتاحي دريافت كرده بودند كه اكنون ساكن انگليس است. وزارت اطلاعات اعلام كرده است كه انگليس علاوه بر انجام عمليات جاسوسي در ايران، در حمايت و تامين مالي برخي از گروه هاي تروريستي مخالف دولت ايران دست دارد.
براين اساس در ترور اول دكتر مجيد شهرياري عضو هيئت علمي دانشگاه شهيد بهشتي به شهادت رسيده و دو نفر همراه وي مجروح شده اند.
در ترور دوم دكتر فريدون عباسي دواني ديگر استاد دانشگاه شهيد بهشتي در ميدان نزديك اين دانشگاه در اقدامي مشابه مورد سوءقصد قرار گرفت كه بلافاصله متوجه موضوع شده و از محل حادثه مي گريزد. اين استاد دانشگاه و همراه وي در اين حادثه جان سالم به در برده اند.
22 دي ماه سال گذشته نيز منافقين كوردل دكتر مسعود علي محمدي را روبروي منزلش به شهادت رساندند.
وقتي سال گذشته پس از شهادت دكتر عليمحمدي استاد دانشگاه تهران اعلام شد كه وي عضو پروژه سزامي بوده است برخي گمانه ها بر اين قرار گرفت كه احتمال شناسايي او از طريق تيم علمي رژيم صهيونيستي فعال در اين پروژه مشترك كه مركز آن در اردن است مطرح شد.
سال گذشته پس از اينكه گمانه هاي ارتباط پروژه سزامي با ترور عليمحمدي مطرح شد، رئيس مركز همكاريهاي علمي و بين المللي كوشيد تا اين ارتباط را به طور كامل رد كند. وي در گفت وگو با مهر ضمن تائيد فعاليت عليمحمدي در سزامي گفت: استاد مسعود عليمحمدي به عنوان نماينده ايران در سزامي فعاليت مي كرده و در جلسات شوراي بين المللي سزامي حضور داشته و به جز اين فعاليت تحقيقاتي ديگري در سزامي نداشته است.
محمدحسين دوستدار افزود: دكتر مسعود عليمحمدي از دو سال گذشته يعني در زمان وزارت دكتر محمدمهدي زاهدي در وزارت علوم به عنوان نماينده ايران در سزامي منصوب شده بود.
وي در نهايت نتيجه گيري مي كند: اتفاقي كه براي دكتر مسعود عليمحمدي افتاد نمي تواند به فعاليت وي در شوراي بين المللي سزامي ارتباط داشته باشد. فعاليت در سزامي يك فعاليت صلح آميز بوده و علمي است.
عجيب اينجا است كه دكتر مجيد شهرياري نيز يكي از اعضاي همين گروه علمي از سوي ايران بوده كه به عنوان مشاور با اين تيم فعاليت مي كرده است.
نكته جالب تر اين است كه مشخصات شهرياري و برخي ديگر از اعضاي اين گروه به همراه ايميل و شماره تلفن در سايت خارجي اين پروژه موجود است.
سال گذشته با در گرفتن برخي بحث ها درباره حضور رژيم صهيونيستي در پروژه سزامي مسئولان علمي كشور به نوعي اين فعاليت را در اين پروژه توجيه كردند. اما متأسفانه هيچگاه احتمال نقش دانشمندان رژيم صهيونيستي و عوامل اين رژيم در ترور دانشمندان ايراني فعال در سزامي به دقت بررسي نشد.
عجيب تر اينكه با وجود همه ابهامات امنيتي حاصل از همكاري صهيونيست ها و مركزيت اردن در اين تحقيقات مجلس شوراي اسلامي اين پروژه را تصويب كرده و همكاري ها ادامه دارد.

 



گفت وگوي اختصاصي كيهان با جمشيد جم: دمي با يار دبستاني ديروز

پيمان حسن زاده
وقتي باهاش تماس گرفتم و گفتم كه از طرف كيهان زنگ مي زنم، بلافاصله و مشتاقانه مصاحبه رو پذيرفت و گفت كه هر روز تا ساعت 30:1 پخش زنده راديويي داره و بعدش فرصت براي گفتگو داره؛ سريع پرسيد: كي بيام روزنامه؟
ساعت 30:1 دم در ساختمان راديو در ميدان ارك، داخل ماشينش خيلي صميمانه و بي تكلف با او به گفتگو نشستيم؛ دانشجوي هنر و ادبيات دانشكده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران در سال 57 و پژوهشگر موسيقي، تهيه كننده، نويسنده، مجري و خواننده امروز راديو كه همه با سرود ماندگار و انقلابي «يار دبستاني من» او را مي شناسند:
¤ تاريخچه سرود يار دبستاني به چه زمان و چه اتفاقي برمي گردد؟
يار دبستاني حدود 2 ماه بعد از پيروزي انقلاب به بهانه يك فيلم اجرا شد ولي من چون خودم در سال 57 دانشجو بودم و در جريان تمامي وقايع دانشگاه و جامعه قرار داشتم، آن را به ياد ياران دبستاني خواندم. من روز 13 آبان 57 در دانشگاه بودم و دانش آموزان و دانشجويان را ديده بودم كه در كنار هم، با وحدت و يكدلي حضور داشتند و مقاومت كردند، از حدود ساعت 10-11 كه تيراندازي آغاز شد تا آخر شب كه مجروحان را به بيمارستان ها منتقل مي كرديم، من بودم و همه صحنه هاي حضور و مقاومت را ديدم.
پيشنهاد اوليه اجراي سرود از طرف دوست هنرمندم، آقاي منصور تهراني بود و من سرود را نه براي فيلم كه به عشق دانش آموزان و دانشجوياني خواندم كه در آن روزها شاهد حضور و رشادت هايشان بودم. خبررساني آن روزها به صورت دست نوشته بود و روي نرده ها و ديوارها خبر شهادت ها نوشته مي شد و ما هر روز شاهد شهادت عده اي از دوستان و دانش آموزان و دانشجويان و در يك كلمه مردم بوديم.
¤ يعني ابتداي سال 58 سرود را اجرا كرديد؟
فروردين 58 اجرا شد و سال 59 به عنوان اولين سرود مجوزدار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به صورت كاست وارد بازار شد.
¤ الان كه حدود 30 سال از اين كار مي گذرد، چه چيزي درباره اين سرود براي شما هنوز حائز اهميت است و ماندگار شده؟
همدلي، وحدت، من و تو نداشتن و يكسره ما بودن، همانطور كه در اين سرود ميگه: كي ميتونه جز من و تو درد ما رو چاره كنه؟ نگاه نداشتن به بيگانه. بيگانگان در طول تاريخ هميشه حق و حقوق ملت ما رو خوردند، غارت كرده و بردند و به روي خودشان نياوردند و هرگاه كه ما به روي آنها آورديم نهايتاً با يه عذرخواهي از مسئله رد شدند.
¤ اين سرود به نوعي به شهداي 16 آذر 32 هم برمي گردد، درباره اين هم توضيح بفرماييد.
بله، اوايل در ميان مردم گفته مي شد كه اين سه شهيد از نيروهاي توده اي، چريكي و غيرانقلابي بودند ولي من يكبار از مرحوم دكتر شريعتي درباره آنها پرسيدم كه گفتند اين سه نفر مسلمان بوده و شهيدند.
از طرفي شنيده بودم كه دكتر چمران هم در آن سال در دانشگاه بوده و مجروح شده، يكبار از برادرشون پرسيدم كه ايشون هم تأييد كردن و برام مكمل شد و از آن به بعد اين در ذهنم بود كه يار دبستاني را هرگاه مي خواندم به شهداي 32 پيوند مي دادم و وقايع سال 57 به بعد و جنگ كه خودم از رشادت هاي جوانان ديده بودم.
در طول تاريخ ديديم كه همدلي و وحدت و نيز هويت ملي و هويت ديني در كنار هم مردم ايران را ساخته و آنها را نگه داشته، در انقلاب و در جنگ و تاكنون.
هر حركت با وحدت و يكدلي به سرمنزل مقصود مي رسد و در اين صورت هيچ بيگانه اي جرأت نگاه به دين و جامعه ما را نمي كند.
به نظر من 16 آذر 32 پيوند خورد به 13 آبان 57 و بعد هم ساير وقايع انقلاب و سپس 8 سال دفاع مقدس و ما سلاح اراده، عشق و دين را در دست مردم و جوانانمون ديديم كه حماسه آفرين شد.
¤ توصيف شما از دانشگاه انقلابي چيه؟
ما به عنوان دانشجويان زمان شاه، اعتقادات مذهبيمان به دليل پيوند با روحانيت هر چند در خفا خيلي بالا بود كه ما را بر آن مي داشت كه حركات جمعي نه فردي و تك تك را انجام بديم و اثرگذار باشيم. الان ما يك تجربه 31ساله داريم، رهنمودهاي امام(ره) و مقام معظم رهبري را داريم، سند چشم انداز تدوين شده داريم و مي توانيم از اينها در كنار ظرفيت هاي موجود در جامعه و جوانان استفاده بهينه كرده و برنامه مدون و اساسي بريزيم و دانش آموزان و دانشجويان را كه قرار است آينده مملكت را به دست بگيرند را تربيت كنيم و تجربيات مهم و سرنوشت ساز را به اينها منتقل كنيم.
الان رشد علمي كشور ما و پيشرفت هايي كه در حوزه هاي مختلف مانند هسته اي، سلول هاي بنيادي و... داشتيم، هوش و ذكاوت جوانان ايراني خيلي افتخارآفرين و زبانزد است. لازم است كه براي مسائل و مشكلات جوانان برنامه ريزي بشه كه دشمن نتواند سوءاستفاده از اين ضعف هاي موجود بكند. جلوي خطر تهاجم را وقتي در حد يك روزنه است مي توان به راحتي و با يك چسب ساده گرفت نبايد بگذاريم كه تونل بزرگي شده و تبديل به يك چالش براي جامعه و نظام شود.
ما در جنگ سرداران و شهدايي را داشتيم كه در سن كم به جبهه رفته و شهيد شدند، جوان كم سن و سال ما به حدي توانمند و باهوش بوده كه مي توانسته يك مجموعه را فرماندهي كند. من در يكي از روستاهاي جنوب سر مزار سردار شهيد ميرحسيني رفتم و ديدم كه ايشان در حين شهادت 23ساله بوده و فرماندهي لشكر به عهده داشته، لازم است كه ما شهدا را به مردم بشناسانيم و به جوانان بگوييم كه شهدا كه بودند و چه رشادت هايي داشتند. معرفي شهدا و دفاع مقدس را محدود به يك هفته خاص نكنيم و در تمام طول سال اين بزرگواران و زندگيشان رامعرفي كنيم. مثلا الان كه محرم نزديك است بيايم به جاي تمثال هاي غيرمستند ائمه (عليهم السلام) از تصاوير شهدامون و زندگي نامه هاشون استفاده كنيم و آنها را بشناسانيم.
¤ شما در جنگ هم حضور داشتيد؟
من به خاطر شرايط كاري موظف به حضور در راديو بودم ولي مرخصي مي گرفتم و به جبهه مي رفتم و در مناطق حضور پيدا مي كردم.
من بيشتر در بطن وقايع انقلاب بودم، مثلا 21 بهمن 57 من در كنار دوستاني كه همين مكان راديو را گرفتند حضور داشتم.
¤ ماجراي آن روز را برامون تعريف كنيد
روز فتح راديو ما همراه با تعدادي از همافراي نيروهوايي حدود 150-200 نفر بوديم كه به طرف راديو آمديم و پشت اين درخت هاي تنومند سنگر گرفتيم، دو تا تانك اينجا بود كه وقتي مقاومت مردم را ديدند، فرار كردند و راديو به راحتي فتح شد و اين مصداق بارز تأثير همراهي و هم نفسي مردم با هم است. من هم به خاطر علائقي كه داشتم و رشته ام در راديو ماندم تا امروز.
¤ سرود شما وقتي پخش ميشه يك شور انقلابي خاصي در جان آدم ايجاد مي كنه و يادآور اين مطلب است كه حرف اگر از دل برآيد لاجرم بر دل نشيند.
درسته، ببينيد سرودهاي ماندگار انقلاب و جنگ مانند اي ايران و يار دبستاني چون با تمام وجود خوانده شده و خواننده به آن اعتقاد راسخ داشته بلاشك ماندگار و شورآفرين است.
¤ متأسفانه سرود شما توسط طيفي كه مخالف روند حركت انقلاب هستند، استفاده ميشه و آنها اين سرود را نماد حركت اعتراضي خودشان مي دانند. در اين مورد اقدامي كرديد؟
ببينيد من همه جا گفتم كه اين شعر مربوط به گروه و دسته خاصي نيست و من اين شعر را براي مردم خواندم و در جايي جز تجمعات مردمي و دانشجويي هم شركت نكرده و سرود را اجرا نكرده ام. متأسفانه بيگانگان شعر را تفسير به رأي كرده و از آن سوءاستفاده مي كنند. من افتخار مي كنم كه اين شعر را خواندم و در مصاحبه ها هم نسبت به اينكه مورد سوءاستفاده قرار گرفته اعتراض كردم ولي به نظرم مهم اينست كه من در جمع مخالفين حضور پيدا نكردم و هميشه گفتم اين سرود متعلق به همه مردم است. هويت دانشجو با يار دبستاني تكميل مي شود و 16 آذر و 13 آبان تابلوي هويت دانشجويان ماست.
¤ شما ديدارهاي مكرري با مقام معظم رهبري داشتيد، از آن ديدارها اگر مطلبي داريد، بفرماييد.
قبلا ديدارهاي زياد چند نفره با ايشان داشتيم، ولي الان بيشتر ديدارها در جمع زياد است و لذت ديدارهاي كم تعداد را ندارد. من از همان ابتداي انقلاب كه ايشان را در دانشگاه و سخنراني ها مي ديدم، احساس مي كردم كه ايشان يك چيز ديگري هستند و توانايي و ظرفيت هاي خاص و بالايي دارند. در ميان سال هاي 59-70 كه برنامه «صداي هنر» به تهيه كنندگي من در راديو اجرا مي شد، براي تيتراژ ابتدايي صداي يكي از سخنان قبل از پيروزي انقلاب ايشان را گذاشته بودم كه مخاطبشون مردم و هنرمندان بودندو در تيتراژ پاياني هم صداي شهيد مظلوم بهشتي را گذاشته بودم كه درباره هنر صحبت كرده بودند.
من هميشه در جلسات از صحبت هاي ايشان استفاده كردم و حتي تبركي هايي كه به عنوان عيدي به من مي دادند آنقدر براي من و خانواده باعث خير و بركت بود كه اقوام و آشنايان درخواست مي كردند كه بخشي از آن را به آنها هم بدهم.
¤ در انتها اگر صحبت نگفته اي داريد، بفرماييد.
اول اينكه جوانان را توصيه مي كنم به داشتن ارتباط مستمر با خدا، قوي كردن ايمان و اراده، توجه به ثروت هاي مادي و معنوي ايران، حفظ هويت ديني و ملي و يقين به اين نكته كه اگر با اعتقاد راسخ حركتي را انجام دهيم، قطعاً پيروز و موفق مي شويم.
نكته آخر اينكه لازم است براي جلوگيري از سوءاستفاده دشمنان و بيگانگان، جنبش دانشجويي با وحدت و يكپارچگي همه تشكل هاي موجود شكل بگيرد و سعي در شبهه زدايي جوانان داشته باشد تا از هرگونه استفاده سوء از ظرفيت دانشجو و جوان ايراني جلوگيري شود.

 



گزارشي از نشست خبري بسيج دانشجويي دانشگاه تهران
16آذر؛ تنظيم كيفرخواست حقوقي دانشجويان عليه خاتمي، موسوي و كروبي

مسئول بسيج دانشجويي دانشگاه تهران گفت: بسيج دانشجويي دانشگاه تهران مشغول تنظيم كيفرخواست حقوقي خاتمي، كروبي و موسوي است كه تا 16 آذر آماده مي شود و نقطه آغازي براي اقدام جدي قوه قضائيه در برخورد با سران فتنه است.
مرتضي كيا مسئول بسيج دانشجويي دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران در نشست خبري اين تشكل دانشجويي كه بعد از ظهر امروز دوشنبه در دانشگاه تهران برگزار شد به تشريح برنامه هاي بسيج دانشجويي دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران در آستانه 16 آذر و روز دانشجو پرداخته گفت: روز دانشجو به عنوان يكي از نقطه هاي مقاومت و ايستادگي جنبش دانشجويي ايران در مقابل مستكبران و چكمه پوشان قلدرماب در تقويم دانشجويي كشورمان ثبت شده است.
وي افزود: در 16 آذر امسال اوج فعاليت هاي دانشجويي با ايام عزاداري امام حسين(ع) مقارن شده است و تقارن اين دو ايام براي جنبش دانشجويي حاوي پيام هايي است.
اين فعال دانشجويي خاطرنشان كرد: ماه محرم، ماه رسوايي نفاق و ماه تفكيك حق از باطل است و اين ماه نشان دهنده باطل هايي است كه سعي داشتند خود را متشبّه به حق نشان دهند.
كيا در ادامه تصريح كرد: بسيج دانشجويي گراميداشت روز دانشجو را در سال جاري «آذر عاشورايي » نام نهاده است و با نامگذاري آذرماه امسال سعي داريم با تمسك به اين دو ايام يعني مقاومت دانشجويان در مقابل زورگويان و ماه محرم ماه بيداري و تكليف مداري الهام بخش فضاي دانشجويي باشيم.
مسئول بسيج دانشجويي دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران تأكيد كرد: مقام معظم رهبري در ديدار با دانشجويان دانشگاه علم و صنعت در سال 87 بياناتي داشتند كه در اين بيانات منشور جنبش دانشجويي را مدنظر قرار دادند و مسئوليت هايي را به جنبش هاي دانشجويي واگذار كردند.
وي افزود: مقام معظم رهبري در ديدار با دانشجويان، جنبش دانشجويي را به عنوان ديده بان و جرياني كه بايد مسائل نظام و انقلاب اسلامي را رصد كند تعريف كردند و شاخصه هاي انقلاب اسلامي را پررنگ تر جلوه دادند.
كيا در ادامه اظهار داشت: مقام معظم رهبري شاخصه هاي انقلاب اسلامي را مقاومت در برابر مستكبران، خدمت به محرومان و مستضعفان و وحدت مسلمانان جهان اسلام مطرح كردند و از اين جهت مسئوليت مضاعفي بر دوش جنبش دانشجويي است كه شاخصه هاي نظام اسلامي را به روشني در فضاي دانشگاه هاي كشور تبيين كند.
اين فعال دانشجويي در ادامه همچنين گفت: اميد است در گراميداشت 16 آذر امسال فضاي دانشگاه تهران عقلايي بوده و تشكل هاي مختلف در كنار يكديگر به بيان نقطه نظرات خود بپردازند و بايد به دنبال اين نكته باشيم كه فضاهاي گفت وگو ميان تشكل هاي دانشجويي را تقويت كنيم.
مسئول بسيج دانشجويي دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران در ادامه بيان داشت: در اين راستا بسيج دانشجويي دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران مبدع تشكيل فضاي آزاد دانشجويي بوده و در ماه هاي اخير اقدام به برگزاري ميزگردهاي دانشجويي كرده است.
وي با بيان اينكه بسيج دانشجويي دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران از ايجاد فضاي گفت وگوي آزاد ميان تشكل هاي دانشجويي استقبال مي كند، گفت: بر خود واجب
مي دانيم كه شهادت مجيد شهرياري استاد برجسته دانشگاه شهيد بهشتي را بر جامعه دانشگاهي تسليت گفته و اعلام
مي كنيم كه اين حركت هاي مذبوحانه از سوي وابستگان استكبار جهاني نتيجه اي نخواهد داشت.
كيا اظهار داشت: جنبش دانشجويي به برخي از سران دستگاه هاي اطلاعاتي و امنيتي غربي و به خصوص انگليس هشدار مي دهد كه با توجه به اتفاقات 13 آبان سال 58 و گروگان گرفتن جاسوسان آمريكايي اين فضا اكنون نيز مي تواند تداوم داشته باشد.
وي افزود: با توجه به دخالت سفارت انگليس و ديپلمات هاي اين كشور در امور داخلي ايران تضميني نيست كه از سوي
جنبش هاي دانشجويي و مردمي كشورمان مورد بازخواست قرار نگيرند و در نهايت سرنوشتي كه لانه جاسوسي سابق آمريكا به آن دچار شد، سفارت انگليس نيز به آن دچار نشود پس بايد دولت انگليس اقدامات و اظهارنظرهاي خود را عليه ايران اصلاح كند.
در ادامه اين نشست خبري محمد ذوقي مسئول سياسي بسيج دانشجويي دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران در سخناني گفت: بسيج دانشجويي دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران به عنوان سردمدار جنبش دانشجويي در 16 آذر امسال مطالباتي را دارد.
وي افزود: يكي از اين مطالبات شفافيت در فضاي سياسي كشور است كه بايد در اين خصوص
گروه ها و جريان هاي سياسي به اين امر اقدام كنند و بايد توجه داشت كه جريان فتنه در سال گذشته از اين شفافيت سوء استفاده كرد و به اغتشاش آفريني پرداخت كه بايد پاسخگو باشند.
ذوقي در ادامه تصريح كرد: متأسفانه در فضاي كنوني كشور سران فتنه يعني خاتمي، كروبي و ميرحسين موسوي بازي جديدي را آغاز كردند و اين بازي همان طرح هويج و چماق است كه خاتمي سعي دارد خود را متنبه شده نشان دهد در صورتي كه اين 3 عنصر سرمنشأ فتنه سال 88 بودند.
اين فعال دانشجويي خاطرنشان كرد: در اين خصوص دستگاه قضايي كشور به هر دليل و يا مصلحتي با سران فتنه برخوردي نداشته است اما بسيج دانشجويي دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران به طور رسمي و براي اولين بار اعلام مي كند كه مشغول تنظيم كيفرخواست حقوقي خاتمي، كروبي و ميرحسين موسوي است و اين كيفرخواست تا 16 آذر امسال تنظيم مي شود كه اين امر نقطه آغازي براي اقدام جدي قوه قضائيه در برخورد با سران فتنه خواهد بود.
مسئول سياسي بسيج دانشجويي دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران تأكيد كرد: بسيج دانشجويي دانشگاه تهران سعي دارد با طيف هاي مختلف سياسي به صحبت بنشيند و در چند ماهه اخير نيز با چهره هاي اصلاح طلب و نزديك به خاتمي صحبت هايي داشته و نكاتي را كه اين چهره ها مطرح كرده اند در كيفرخواست گنجانده است.
ذوقي اظهار داشت: در فضاي كنوني كشور 2 تن از شخصيت ها قطعا و به صورت مستقيم با فتنه سال 88 ارتباطي نداشته اند كه يكي از آنان سيدحسن خميني است و علي رغم احترامي كه به وي و خانواده امام خميني(ره) داريم اما از مسلك امام(ره) و مقام معظم رهبري آموخته ايم كه جنبش دانشجويي بايد روحيه پرسش گري خود را داشته باشد.
اين فعال دانشجويي گفت: بسيج دانشجويي همواره از شخص سيدحسن خميني سؤالاتي دارد و يكي از سؤالات اين است كه چرا وي در ديدارهايي كه بسيج دانشجويي درخواست داشته حضور پيدا نمي كند و با ساير گروه ها و جريان هاي سياسي جلسه برگزار مي كند.
وي افزود: البته بايد توجه داشت كه مطمئنا درخواست بسيج دانشجويي به گوش سيدحسن خميني نرسيده است و اگر از اين درخواست مطلع بود حتما جلسه اي را با بسيج دانشجويي برگزار مي كرد.
ذوقي با بيان اينكه شاهد هستيم كه سيدحسن خميني در محافلي كه سرانه فتنه حضور دارند شركت داشته و با آنها به گپ و گفت وگو مي پردازد، خاطرنشان كرد: سعي داريم در فضاي دانشجويي پرسش هاي خود را از سيدحسن خميني داشته باشيم.
اين فعال دانشجويي افزود: بسيج دانشجويي همچنين از اكبر هاشمي رفسنجاني نيز سؤالاتي دارد و يكي از سؤالات اين است كه نسبت وي با خانواده اش مطرح شود.
وي بيان داشت: مهدي و فائزه هاشمي متأسفانه در فضاي سياسي و رسانه اي كشور تحركاتي دارند و بايد توجه داشت كه فائزه هاشمي در داخل كشور حضور دارد و در تجمعات و اغتشاشات سال 88 شركت داشته و بسيج دانشجويي براي حضور وي در اين تجمعات پاسخي پيدا نكرده است.
مسئول سياسي بسيج دانشجويي دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران در ادامه تصريح كرد: فائزه هاشمي اخيرا در يكي از مصاحبه هاي خود هجمه هايي را به نظام اسلامي برده است كه از قوه قضائيه انتظار داريم عادلانه با اقدامات و حركات وي برخورد كند.
وي با بيان اينكه قبول داريم كه برخي مواقع عليه هاشمي رفسنجاني سمپاشي هايي مي شود اما بايد به اقدامات فرزندانش رسيدگي شود، تأكيد كرد: بسيج دانشجويي دانشگاه تهران به رسيدگي پرونده كوي دانشگاه تأكيد دارد كه در اين خصوص مقام معظم رهبري نيز تأكيداتي داشته اند اما در حال حاضر اهمال هايي صورت گرفته و افرادي كه علقه اي به نظام اسلامي ندارند از اين فضاها سوء استفاده مي كنند.
اين فعال دانشجويي در ادامه تصريح كرد: جنبش دانشجويي سعي دارد كه روحيه مطالبه گري خود را داشته باشد و در خصوص مجلس هشتم بايد عنوان داشت كه مجلسي پركار است اما مسائلي در مجلس شوراي اسلامي اتفاق افتاده كه مطابق اصول گرايي نيست.
وي افزود: در 18 خرداد سال جاري مقام معظم رهبري در ديدار با نمايندگان مجلس طرح نظارت بر نمايندگان را مطرح كردند اما جاي تعجب است كه با طرح يك فوريتي آن مخالفت شد و امثال نمايندگاني چون باهنر معتقدند كه اين طرح بايد در روال عادي خود در مجلس مطرح شود.
ذوقي خاطرنشان كرد: در بحث طرح وقف اموال دانشگاه آزاد جاي اين بود كه نمايندگان اقداماتي را انجام دهند كه با فضاي اصول گرايي كشور همراه باشد اما ديديم كه اين اتفاق نيفتاده و در نهايت اين امر با درايت مقام معظم رهبري ختم شد و منتظر هستيم كه در آينده نزديك رئيس دانشگاه آزاد تغيير پيدا كند.
مسئول سياسي بسيج دانشجويي دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران در ادامه تصريح كرد: اكنون در مجلس شوراي اسلامي طرح دانشجويان پولي در دانشگاه هاي دولتي به تصويب رسيده است كه اميدواريم در آينده مجلس به گونه اي عمل كند كه در اين خصوص به فضاي اصول گرايي كشور نزديك شوند.
وي با بيان اينكه دولت كنوني دولتي انقلابي و مكتبي است و آرمان هاي آن مطابق با انقلاب اسلامي است، افزود: احمدي نژاد فردي پرتلاش است اما با وقت كمي كه دارد در ميان دانشجويان حضور پيدا نمي كند و اين تشكل دانشجويي از رئيس جمهور كشورمان مي خواهد تا در فضاي دانشگاه ها حضور پيدا كند.
ذوقي در خصوص طرح هدفمند كردن يارانه ها گفت: رؤساي جمهور سابق كشورمان اين شجاعت را نداشتند كه اين طرح را در كشور اجرايي كنند اما اكنون اين طرح در حال اجراست اما بايد اطلاع رساني مناسب در اين خصوص صورت گيرد تا مردم از نگراني خارج شوند و اميدواريم با اطلاع رساني مناسب نگراني ها برطرف شود.
مسئول بسيج دانشجويي دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران در بخش ديگري از اين نشست خبري خاطرنشان كرد: در 16 آذر امسال بسيج دانشجويي دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران پس از نماز ظهر و عصر در تالار شهيد چمران دانشكده فني دانشگاه تهران تريبون آزاد دانشجويي برگزار مي كند و پس از اين تريبون محمدحسين صفار هرندي وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامي با موضوع »از خواص كربلاي سال61 هجري تا خواص تهران سال 89 هجري » به سخنراني خواهد پرداخت.
وي در پايان اظهار داشت: با توجه به شهادت استاد مجيد شهرياري، در روزهاي آينده دانشگاه تهران شاهد تجمعات و اقدامات دانشجويان اين دانشگاه عليه آمريكا، رژيم صهيونيستي و انگليس خواهد بود و در روز دوشنبه 15 آذر اين تشكل دانشجويي در مسجد دانشگاه تهران مراسم يادبودي را براي اين شهيد والامقام برگزار
مي كند.
منبع: خبرگزاري فارس

 



ماشه ترور دو استاد دانشگاه ايران در كجا چكانده شد؟

سعدالله زارعي
ترور دو استاد دانشگاه شهيد بهشتي در تهران در شرايطي انجام شد كه جمهوري اسلامي با درايت خاصي فتنه سال 88 را به كنترل در آورده و در فضاي داخلي، منطقه اي و بين المللي به موفقيت هاي بزرگي دست يافته است.
در فاصله شش ماه گذشته منطقه خاورميانه شاهد شكل گيري مجدد يك دولت همگرا با ايران در بغداد بود در حاليكه جبهه آمريكا براي جلوگيري از تكرار »دولت دوست تهران« در بغداد همه توانايي هاي خود را به ميدان آورده بود و بطور علني از حتمي بودن تغييرات در عراق سخن مي گفت. يك اتفاق مهم ديگر پيروزي هم پيمانان سنتي ايران در جريان انتخابات دومين مجلس قانونگذاري در كشور افغانستان بود.
در انتخابات افغانستان نزديك به 60 درصد كرسي هاي پارلمان در اختيار «جبهه شمال» شامل تاجيكها، هزاره ها، شيعيان و
ازبك ها قرار گرفته است اين در حالي است كه در مجلس گذشته كمتر از نيمي از اين مجلس را در اختيار داشتند. با توجه به اينكه پشتونها به دو گروه موافق و مخالف حامد كرزاي رئيس جمهور تقسيم مي شوند و نزديك به نيمي از كرسي هاي پشتونها به حاميان كرزاي تعلق گرفته است مي توان گفت كه در حال حاضر يك اكثريت 80 درصدي هماهنگ با ايران در مقابل يك اقليت
20 درصدي قرار گرفته است.
اتفاق ديگر در لبنان بود. طي شش ماه گذشته، جبهه آمريكا با تمسك به دادگاه بين المللي رفيق حريري -نخست وزير فقيد لبنان كه در بهمن ماه 1384 در يك بمب گذاري سنگين در غرب بيروت كشته شد- روي وارد كردن اتهام به حزب الله متمركز شده هدف آنان اين بود كه از يك سو به اعتبار حزب الله آسيب وارد نمايند و از سوي ديگر با ايجاد مناقشه در فضاي داخلي لبنان، توان سياسي، امنيتي و نظامي حزب الله را در درون مستهلك نمايند. روند امور در لبنان و درايت حزب الله و جمهوري اسلامي اين پرونده را ناكام گذاشت.
افشاي نقش محوري رژيم صهيونيستي در ترور حريري و ترورهاي پس از آن در لبنان از سوي حزب الله ضربه سنگيني به پروژه دادگاه بين المللي زد تا جائيكه رسما اعلام نظر اوليه دادگاه چند ماه به تاخير افتاد.
حضور رئيس جمهور ايران در لبنان و حضور چهره شاخص جريان 14 مارس - حريري - در ايران ، نشان داد كه اوضاع در كنترل مقاومت است در اين ميان عدول دستگاه سياسي عربستان سعودي از موضع پيگيري پرونده به موضع كنار گذاشتن پرونده كه در جريان سفر دو ماه پيش ملك عبدالله به بيروت با صراحت ابراز شد، نشان داد كه طراحي دادگاه بين المللي قبل از صدور حكم به شكست انجاميده است.
از اين طرف به پايان رسيدن پروژه فتنه در داخل ايران و
بي خاصيت شدن رهبران داخلي اين جريان به كلي مخالفان
بين المللي و داخلي نظام اسلامي را به محاق برد. مانور مسئولين نظام در ديدار با مقامات كشورهاي خارجي روي تسلط نظام بر فضاي داخلي و پايان يافتن فتنه، توجهات بين المللي را به توانمندي هاي نظام جمهوري اسلامي جلب كرد و اين در حالي بود كه آمريكا و بعضي از كشورهاي اروپايي و رژيم صهيونيستي روي لزوم
تحريم ها و تشديد حلقه فشار بر ايران تأكيد كرده و وانمود
مي كردند كه از اين طريق مي توان ايران را وادار به تسليم كرد.
بنابراين وقوع حوادث تلخ داخلي كه خلق آن به توانايي چنداني نياز ندارد ولي قابليت خبرسازي و ذهنيت سازي دارد كاملاً قابل پيش بيني بود. حادثه اي كه در صبح روز دوشنبه در تهران اتفاق افتاد نصب دو بمب بر روي خودرو دو استاد دانشگاه در يكي از خيابان هاي شمالي تهران ساده ترين كار است كه يك جريان تروريستي مي تواند به اجرا بگذارد چرا كه يك جعبه كوچك و چسباندن آن به خودرويي در حال حركت و سپس فرار و وقوع انفجار از نظر عملياتي بسيار ساده است هرچند از نظر جراحت هاي رواني تأسف برانگيز است. اما چنين حادثه اي ظرفيت آن را دارد كه چندين رو به خبر اول و تيتر اصلي رسانه هاي خبري دنيا تبديل بشود و اين توهم را القا كند كه: »ايران، 18 ماه پس از حوادث انتخاباتي هنوز بر اوضاع داخلي خود مسلط نيست« البته آگاهان سياسي به خوبي مي دانند كه چنين حوادثي نمي تواند شاخص ارزيابي امنيتي در كشوري باشد كه به اعتراف رسانه ها و محافل سياسي مختلف جهان برجسته ترين نقش را در خاورميانه و جهان اسلام ايفا مي كند.
وقوع حادثه تروريستي روز دوشنبه 8 آذرماه، شش روز قبل از آغاز دور سوم مذاكرات ميان تيم هاي مذاكراتي ايران و اعضاي گروه 1+5 در سوئيس اتفاق افتاد. اين مذاكرات 15 ماه پس از توقف فعال شده است. در آخرين دور مذاكرات ميان دو طرف كه در مهرماه سال 88 سه ماه پس از وقوع اغتشاشات تهران، مقامات مذاكره كننده آمريكا، انگليس و فرانسه به سرپرست گروه مذاكره كننده ايران - دكتر سعيد جليلي - يادآور شدند كه مطالبات گروه 1+5 باتوجه به بروز شكاف در جامعه ايران و مخالفت هاي جدي و تعيين كننده (!) اي كه در سطح مردم و نخبگان عليه نظام سياسي ايران جريان دارد، افزايش پيدا كرده و به خصوص موضوع حقوق بشر و حقوق مخالفان دولت ايران در دستور كار قرار دارد. يعني اعضاي اروپايي و آمريكايي گروه مذاكراتي غرب خواستار امتيازدهي ايران در جريان مذاكرات هسته اي شدند كه البته با واكنش جدي و غيورانه دكتر جليلي و اعضاي تيم ايران مواجه شد.
شش روز ديگر مذاكره ميان ايران و گروه 1+5 در سوئيس آغاز خواهد شد. غرب احساس مي كند به نسبت سال گذشته در موضع ضعيف تري قرار گرفته است و اين در حالي است كه موقعيت ايران به دليل روند و تحولات در لبنان، عراق و افغانستان ازافزايش فراواني برخوردار شده و موقعيت برجسته رهبري نظام جمهوري اسلامي در داخل - كه استقبال وسيع توده ها و نخبه هاي قم يك نمود آن به حساب مي آيد- وضعيت را كاملا به نفع ايران دگرگون كرده است.
اين همه در حالي است كه كشورهاي غربي مذاكره كننده هنوز نتوانسته اند بر مشكلات و بحران مالي و سياسي داخلي خود غلبه كنند. در سطح منطقه اي هم كارشان به اينجا كشيده شده است كه در اجلاس «ليسبون» به سقف زماني براي خروج نيروهاي
نظامي شان از افغانستان تن دادند كه در طول 60 سال گذشته به چنين مسئله اي تن نداده بودند.
به نظر مي آيد ترورهاي روز دوشنبه 9 آذر ماه در تهران - كه بايد مراقب بود تا تكرار نشود- به احتمال خيلي زياد ارتباط مستقيم با مذاكرات هسته اي 14 آذر ماه سوئيس دارد در واقع اين جنايت براي آن صورت گرفته است كه ايران در پاي ميز مذاكره نتواند روي ضعف هاي فراوان و برجسته امنيتي كشورهاي غربي در افغانستان و عراق تكيه كند و با استفاده از ادبيات مشابه، از آنان بخواهد مواضع و صداي خود را در برابر اقتدار ايران تنزل دهند و با لحن
متعهدانه اي وارد مذاكره شوند اين البته براي «مستكبران» تلخ و غير قابل تحمل است.
ماشه ي »ترور در تهران« در سوئيس چكانده شده و عاملان آن نه چند عنصر وابسته به يك گروهك تروريستي بلكه »ناتو« و سران غربي 1+5 مي باشند از اين رو در جريان مباحث ميان ايران و غرب، اين اولين مواضعه و مطالبه ما بايد باشد. پر واضح است كه آمريكا، فرانسه و انگليس براي رد گم كردن حتما اين ترورها را محكوم مي نمايند اما در شرايطي كه آنان سازمان مدعي ترور را رسما در حمايت خود قرار داده و مانع اعمال حاكميت عراق بر پرونده منافقين هستند، اين محكوم كردن منافقانه و غير قابل قبول است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14