(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 16 آذر 1389- شماره 19809

رسيده بود بلايي ولي به خير گذشت
گزارش از: عباس درفشدار- خبرنگاركيهان در بروجرد
1050 واحد مسكن مهر در استان كرمانشاه افتتاح شد
معاون متوسطه آموزش و پرورش استان:
700 دانش آموز همداني به جشنواره خوارزمي و رباتيك كشور راه يافتند
استاندار قزوين: واحدهاي توليدي توان رقابت در بازارهاي بين المللي را تقويت كنند
اختصاص 180 ميليون ريال با هدف آموزش مهارت هاي فني و حرفه اي
رئيس آموزش و پرورش بابل: 80مدرسه بابل تخريبي است
متكديان پاكستاني وصله هاي ناجور شهر باستاني شوشتر
مديركل كتابخانه هاي عمومي آذربايجان شرقي: 45 كتاب براي هر 100 آذربايجاني وجود دارد
معاون استاندار قم: توسعه روابط تجاري قم با عراق بسيار ضروري است
انتصابات جديد در شهرستانها
سيل سرمايه گذاران به تفريح گاه چهارده معصوم خرم آباد روانه شد
كشت گندم درسطح بيش از 116 هزار هكتار در گنبدكاووس آغاز شد
افتتاح مدرسه متناسب با اقليم خاص كاشان
مديركل بنادر و دريانوردي مازندران:
بندر فريدونكنار قادر به سرويس دهي به تمام ظرفيت هاي درياي خزر است
طرح تفكيك زباله از مبدأ در كرج عملي نشده است



رسيده بود بلايي ولي به خير گذشت

جاده پرترافيك فيروزآباد- كوار بار ديگر حادثه آفريد و اين بار نماينده ولي فقيه و امام جمعه شهرستان فيروزآباد قرباني ترافيك سنگين اين محور ارتباطي شد. محور ارتباطي فيروزآباد- كوار به فاصله 55 كيلومتر كه بزرگراه ارتباطي مركز كشور و استان فارس با سواحل نيلگون خليج فارس مي باشد به واسطه سرويس دهي به محور استراتژيك عسلويه- جم- فيروزآباد و ترابري سنگين كارخانه سيمان فيروزآباد يكي از پرترددترين محورهاي ارتباطي كشور مي باشد و در همه ساعات شبانه روز شاهد عبور و مرور كاميون ها- تريلرها- اتوبوس هاي مسافربري- وسايل نقليه عمومي سنگين و سبك و خودروهاي شخصي و كرايه اي بيش از ظرفيت اين محور هستيم، و به علت دارابودن نقاط حادثه خيز و پيچ هاي غيراستاندارد و ترافيك سنگين هر روزه شاهد حوادث ناگوار در آن مي باشيم و روزي نيست كه صداي ناله و شيون سوگواران و داغ ديدگان حوادث اين محور ارتباطي در شهرستان فيروزآباد و شهرستان هاي جنوبي استان فارس و استان بوشهر به گوش نرسد.
يكي از مصوبات سفر اول پرخير و بركت رياست محترم جمهوري تبديل جاده استراتژيك كوار- فيروزآباد -جم- عسلويه به بزرگراه با مشاركت وزارت نفت و وزارت راه و ترابري بود و پس از امضاي تبادل نامه براي دو وزارت، شاهد بوديم كه ادوات راه سازي شروع كردند به تخريب كوه و جنگل هاي طبيعي براي احداث باند دوم جاده كوار- فيروزآباد. شهروندان وقتي كه صداي قطع شدن درختان زيباي جنگلي را مي شنيدند ضمن آنكه اشك حسرت مي ريختند، اميدوار بودند كه احداث باند دوم اين جاده ضمن ايجاد آرامش و آسايش براي مردم، از تلفات بي شمار انساني جلوگيري كند. ولي اخيرا به علت اين كه وزارت نفت از انجام تعهد خود در امر مشاركت جاده انصراف داده روند پيشرفت فيزيكي كار به كندي صورت مي گيرد به گونه اي كه احداث باند دوم اين محور كه درسه قطعه (قطعه1 كمربندي كوار تا دشت موك، قطعه2 از دشت موك تا سه راهي ميمند وقطعه سوم از 3راهي ميمند تا فيروزآباد) پيش بيني شده بود و مي توانست تاثير بسزايي دركاهش ترافيك داشته و از مرگ و مير روزانه مسافرين بي گناه جلوگيري مي كند عملا دچار ركودشده و تنها قطعه دوم اين محور فعال مي باشد.
اخيراً اتومبيل حامل امام جمعه شهرستان كه براي شركت درجلسه شهرمقدس قم عازم سفر بود در اين محور دچار حادثه شد و الطاف حضرت حق شامل مردم متدين فيروزآباد شد و امام جمعه محترم از حادثه جان سالم به در برد ولي اعضاي خانواده اش دچار مصدوميت ومجروحيت شدند.
با شكرگذاري به درگاه خداوند منان كه به مردم متدين فيروزآباد نظر لطف داشت و وجود نماينده محترم ولي فقيه را از آسيب جدي مصون داشت، اين مردم خداجو، درد دل صميمانه اي با رياست محترم جمهور و دولتمردان نظام اسلامي دارند و سؤال مي كنند تا كي بايد شاهد قرباني عزيزانمان در اين جاده و آسيب ديدگي روحي و رواني خانواده ها باشيم؟ چرا احداث اين جاده كه جزو مصوبات سفر رياست محترم جمهوري مي باشد با كندي صورت مي گيرد؟ چه كسي بايد پاسخگو باشد؟
اميد است مسئولين محترم استاني و كشوري، شنونده ناله هاي مادران و پدران داغدار و زجركشيده قربانيان اين محور بوده باشند و با اختصاص اعتبار موردنياز شاهد تسريع درعمليات احداث و بهره برداري آن باشيم.
فيروزآباد- خبرنگاركيهان

 



سوگواري در شهر هزار منبر
گزارش از: عباس درفشدار- خبرنگاركيهان در بروجرد

سوگواري مردم بروجرد زادگاه فرزانگان حضرت آيت الله العظمي بروجردي- علامه بحرالعلوم و ديگر علماي بزرگوار و اديبان برجسته كشوري در ايام محرم بخصوص دهه اول محرم حال و هواي ديگري دارد كه در كشور بي نظير است.
يكي از سنت هاي ديرينه مردم بروجرد در سوگواري آقا اباعبدالله الحسين(ع) بخصوص در دهه اول محرم كه سابقه آن به بيش از 200 سال مي رسد، برپايي سقاخانه در بسياري از منازل است كه هزاران خانه در شهر و روستا را شامل مي شود. كساني كه نذر بستن سقاخانه در منزل داشته اند همه ساله ده روز قبل از شروع ماه محرم تدارك مي بينند و با كمك اعضاي خانواده و بستگان نزديك، يك يا چند اتاق از منزل خود را با پارچه به طور كامل سياهپوش مي كنند و منبر چوبي كه با تعدادي چراغهاي كوچك روي آن قرار دارد در بالاي اتاق قرار مي دهند. ديوارهاي سقاخانه با شمايل بزرگان شيعه و شعرهاي حماسي در مدح امام حسين(ع) آراسته مي شوند و سقاخانه نيز تكميل مي شود. منازلي كه سقاخانه دارند با نصب پرچم مشكي و قراردادن چراغ بر سردرخانه خود داشتن سقاخانه را براي مردم مشخص مي كنند از شب اول محرم صاحبخانه منزل را تميز و جلوي منزل را آب پاشي كرده و از ساعت8 شب تا 12، صاحب منزل درب را بازمي گذارد و آماده پذيرايي از مهمانان كه معمولا بصورت خانوادگي يا انفرادي از اقوام- همسايگان و حتي افراد غريبه مي شود. آقايان و خانمها در دواتاق مجزا مي نشينند و به محض ورود به سقاخانه، جمله (بر قاتلان سيدالشهدا لعنت) را بازگو مي كنند و صاحبخانه در جواب مي گويد (بهش باد) رفت و آمد به سقاخانه درچهارساعت شب مرتب ادامه پيدا مي كند كه ميزبان با نوشيدني هاي سرد و گرم از جمله شير و خرما از مهمانان پذيرايي مي كند. هر نفري كه از سقاخانه خارج مي شود به صاحب منزل مي گويد اجر شما با سيدالشهداء. صاحب منزل به او خوش آمد مي گويد و نوجوانان به صورت گروهي درحاليكه لباس سياه برتن دارند با كتاب نوحه وارد اين سقاخانه ها شده و نوحه سرايي و سينه زني مختصري انجام مي دهند. نوحه سرايي و سينه زني اين نوجوانان طي هر شب در حدود 20سقاخانه يا بيشتر انجام مي گيرد. اين سنت ديرينه تا شب عاشورا ادامه دارد. منازلي كه داراي سقاخانه هستند در عصر تاسوعا تشت و يا سيني بزرگي در خارج از اتاقها يا درحياط منزل قرار مي دهند تا كساني كه نذر چهل منبر دارند شمع هاي خود را روشن و در آن قرار دهند. نذر چهل منبر توسط بسياري از مردم زن يا مرد انجام مي شود و بدين ترتيب است كه اين افراد چهل عدد شمع را تهيه و با پاي برهنه شمع هاي خود را بدون اينكه صحبتي كنند در چهل سقاخانه روشن مي كنند.
البته خانمها در انجام اين مراسم صورت خود را كاملا پوشانده و حجاب دارند.
شهرستان بروجرد و روستاهاي تابعه داراي 313 هيئت سينه زني و زنجيرزني هستند كه از شب اول تا دهم محرم در خيابان هاي شهر به حركت درمي آيند و در سوگ سالار شهيدان و ياران آن حضرت عزاداري مي كنند.
مهمانان بسياري از ديگر شهرستانها بخصوص تهران با سفر به بروجرد شورحسيني هيئت هاي عزاداري در تاسوعا و عاشورا را دراين شهر نظاره مي كنند.

 



با حضور وزير مسكن و شهرسازي
1050 واحد مسكن مهر در استان كرمانشاه افتتاح شد

كرمانشاه خبرنگاركيهان:
طي مراسمي با حضور وزير مسكن و شهرسازي تعداد 1050 واحد مسكن مهر در استان كرمانشاه افتتاح شد.
در اين مراسم مهندس علي نيكزاد با بيان اينكه يك ميليون و 700هزار واحد مسكوني در سطح كشور در دست احداث است اظهار داشت: از اين تعداد يك ميليون واحد آن در شهرها، 600هزار واحد در روستاها و تعداد 100هزار واحد مسكن در بافت فرسوده است.
وي تصريح كرد: ذائقه مردم ما برخلاف مردم برخي كشورها داشتن مسكن ملكي است. لذا بايد كمك كنيم همه مردم صاحب مسكن شوند.
وزير مسكن و شهرسازي در بخشي از سخنانش اظهار داشت: برخي ادعا كردند كه تسهيلات مسكن مهر باعث تورم در جامعه مي شود لذا ما شاهديم كه نرخ تورم در حال كاهش است و تسهيلاتي كه با فرمول دولت به مسكن مهر پرداخت مي شود حتي اثر ضدتورمي دارد و بر همين اساس رقم تسهيلاتي كه امسال به مسكن مهر پرداخت شده است خيلي بيشتر از سال گذشته است.
علي نيكزاد در خاتمه روند پيشرفت مسكن مهر استان كرمانشاه را مثبت ارزيابي كرد و گفت: مسئولان استان با اعتقاد براي پيشرفت پروژه هاي مسكن مهر تلاش مي كنند و بدون شك در آينده نزديك كرمانشاه جزء موفق ترين استان ها در ساخت مسكن مهر خواهد بود.

 



معاون متوسطه آموزش و پرورش استان:
700 دانش آموز همداني به جشنواره خوارزمي و رباتيك كشور راه يافتند

همدان خبرنگار يهان:
معاون آموزش متوسطه اداره كل آموزش و پرورش استان همدان گفت: 700 دانش آموز همداني به جشنواره خوارزمي و رباتيك كشور راه يافتند.
نقوي افزود: پس از داوري گروه هاي آموزشي از بين 900 نفر دانش آموز شركت كننده در جشنواره خوارزمي استان 700 نفر از دانش آموزاني كه داراي طرح هاي مختلف بودند انتخاب و جهت شركت در جشنواره خوارزمي (مرحله كشوري) برگزيده شدند.
وي اظهار داشت: در مسابقات رباتيك هم 700 نفر از دانش آموزان شركت كننده (دختر و پسر) طرح هايشان پذيرفته و به مرحله كشوري راه پيدا كردند كه در تاريخ 20 و 21 آبان در دانشگاه اميركبير به رقابت با دانش آموزان استان هاي ديگر پرداختند.
نقوي گفت: از نظر طرح هاي پذيرفته شده استان هاي تهران، همدان و اصفهان در سطح كشور بالاترين تعداد را داشته اند.

 



استاندار قزوين: واحدهاي توليدي توان رقابت در بازارهاي بين المللي را تقويت كنند

قزوين- خبرنگار كيهان:
استاندار قزوين گفت: واحدهاي توليدي توان رقابت در بازارهاي بين المللي را تقويت كنند.
احمد عجم در بازديد از واحدهاي صنعتي تاكستان اين واحدها را فعال و پويا ناميد و با بيان اينكه در جهت ارتقاي قدرت رقابت واحدهاي صنعتي در بازار بين المللي بايد تلاش لازم صورت گيرد افزود: اين واحدهاي توليدي در تامين بخشي از محصولات مورد نياز كشور و همچنين اشتغال زايي موثر هستند و رفع موانع گسترش فعاليت و فراهم كردن سرمايه در گردش از جمله درخواست هاي آنها بود كه امروز برخي از آنها حل شد.
وي درباره شهرك خرمدشت گفت: تامين گاز و رفع مشكل برق در حد 15 مگاوات از مشكلات اين شهرك بود كه در جهت حل آنها امروز چاره انديشي شد و پيگيري هاي لازم نيز از طريق وزير نفت انجام مي شود و تا سه سال آينده اين شهرك از لحاظ تامين برق مشكلي نخواهد داشت و مشكل تامين زيرساختهاي آن نيز حل شده است.
استاندار قزوين با تاكيد بر ضرورت توسعه اقتصادي و صنعتي در پايان از سرمايه گذاران خواست تا در شهرك صنعتي خرمدشت به فعاليت و سرمايه گذاري بپردازند.
شركت توليدي شيشه بسته بندي تاكستان (سهامي خاص) با يكصد ميليارد ريال سرمايه گذاري ريالي و 200 ميليارد ريال سرمايه گذاري ارزي در حال حاضر به توليد بطري شيشه اي مي پردازد.
استاندار قزوين در ادامه نيز از شركت صنايع سنگستان پاسارگارد توليدكننده انواع سنگهاي ساختماني و تزييني نيز بازديد كرد.
گفتني است اين شركت در حال حاضر با بيش از 293 ميليون ريال سرمايه گذاري كل و بيش از 92 ميليون ريال سرمايه گذاري معدني در حال فعاليت مي باشد و سالانه 200 هزار متر مربع انواع سنگهاي ساختماني و تزييني توليد مي كند.

 



از سوي كميته امداد امام خميني زنجان صورت گرفت
اختصاص 180 ميليون ريال با هدف آموزش مهارت هاي فني و حرفه اي

زنجان-خبرنگاركيهان:
طي 6ماه اول امسال 180 ميليون ريال جهت آموزش مهارت هاي فني و حرفه اي به مددجويان متقاضي اختصاص يافته است.
معاون اشتغال و خودكفايي كميته امدادخميني استان زنجان سرانه تعيين شده براي آموزش هر كدام از مددجويان علاقمند به اشتغال را 400 هزار ريال عنوان كرد و ابراز داشت: كميته امداد امام خميني در راستاي توانمندسازي خانواده ها و دستيابي آنها به خودكفايي، اقدام به شناسايي مددجويان مستعد اشتغال و معرفي آنها به مراكز آموزشي زير نظر اداره كل آموزش فني و حرفه اي استان مي كند.
علي عزيزخاني با بيان اينكه در 6 ماه اول امسال 450 نفر از مددجويان شناسايي شده و با صرف اعتبار لازم به آموزش هاي فني و حرفه اي معرفي شده اند، خاطر نشان كرد: در حال حاضر 10 هزار نفر از مددجويان اين نهاد در سطح استان، مستعد اشتغال مي باشند كه 25 درصد از اين تعداد را زنان تشكيل مي دهند. اين مقام مسئول با يادآوري اينكه كميته امداد امام خميني استان آمادگي خود را جهت حمايت از اشتغال مددجويان اعلام مي كند، اظهار كرد: علاقمندان مي توانند با ارائه درخواست شركت در دوره هاي آموزش فني و حرفه اي و در حوزه هاي مختلف، از امكانات آموزشي موجود در استان بهره مند شوند. عزيزخاني با اشاره به ارائه گواهي پايان دوره آموزش هاي فني و حرفه اي به مددجويان، افزود: مددجويان مي توانند با ارائه گواهي پايان دوره آموزشي خود و ارائه طرح هاي اشتغالزا، از تسهيلات اين نهاد بهره مند شوند. وي سقف تسهيلات اعطايي به هر كدام از طرح هاي اشتغالزا را برابر با 100 ميليون ريال عنوان كرد و يادآور شد: اين تسهيلات بدون اعمال بهره و صرفاً با اخذ 4 درصد كامزد بانكي، به صورت بلندمدت به متقاضيان ارائه مي شود.

 



رئيس آموزش و پرورش بابل: 80مدرسه بابل تخريبي است

بابل-خبرنگار كيهان:
مدير آموزش و پرورش بابل گفت: از 650 مدرسه بابل 80 مدرسه تخريبي است و نياز به بازسازي دارد.
رمضان برابري افزود: طي يكسال گذشته حدود 15 ميليارد تومان به آموزش و پرورش بابل براي ساخت فضاهاي آموزشي خيرين كمك كرده اند. وي در خاتمه از تجليل 200 دانش آموز نخبه بابلي در 17آذر با حضور معاون وزير آموزش و پرورش در بابل خبر داد. گفتني است بابل حدود 80 هزار دانش آموز و 10 هزار معلم مشغول به كار و بازنشسته دارد.

 



متكديان پاكستاني وصله هاي ناجور شهر باستاني شوشتر

شوشتر- خبرنگار كيهان:
چهره تاريخي و باستاني شهرستان شوشتر، از حضور متكديان پاكستاني مكدر شده است.
اين شهرستان با دارا بودن سازه هاي آبي جذاب تاريخي، آثار باستاني فراوان و طبيعت بكر، يكي از شهرهاي استان خوزستان است كه قابليت تبديل شدن به قطب گردشگري در شمال اين استان را دارد حال آنكه مزاحمت هاي ناشي از حضور متكديان پاكستاني، به يك مانع تبديل شده است.
هر چند تكدي گري، امروزه به عنوان فعلي مجرمانه تلقي مي شود اما متكديان پاكستاني در پوشش اين حركت ناشايست، اقدام به ديگر كارهاي ناهنجار نيز مي كنند و همين امر منجر به بروز نگراني در ميان مردم شوشتر شده است و انتظار مي رود مسئولان امر جهت حفظ شأن اين شهر، اقدامات لازم را انجام دهند.

 



مديركل كتابخانه هاي عمومي آذربايجان شرقي: 45 كتاب براي هر 100 آذربايجاني وجود دارد

تبريز- خبرنگار كيهان:
با توجه به جمعيت استان آذربايجان شرقي، سرانه كتاب در اين استان به ازاي هر 100 نفر 45 جلد كتاب است.
مديركل كتابخانه هاي عمومي آذربايجان شرقي در مراسم تجليل از «خادمين كتاب و كتاب خوان» اين استان افزود: بيش از يك ميليون و 657 هزار جلد كتاب در كتابخانه هاي استان است.
«حسن خدايي» از كتابخانه مركزي تبريز، بعنوان بزرگ ترين كتابخانه عمومي كشور نام برد و تاكيد كرد كه كتابخانه فوق، تنها و اولين كتابخانه عمومي ايران است كه مجهز به دستگاه آفت زدايي است.

 



معاون استاندار قم: توسعه روابط تجاري قم با عراق بسيار ضروري است

قم- خبرنگار كيهان:
معاون برنامه ريزي استاندار قم بر لزوم توسعه و ارتقاء روابط تجاري اقتصادي قم با كشور عراق تاكيد كرد.
به گزارش روابط عمومي استانداري قم، سيدرضا دهناد در دومين جلسه كميته ويژه ارتقاء روابط تجاري و توسعه صادرات استان قم و كشور عراق، در سخناني اظهار داشت: باتوجه به قابليت هاي استان قم و زمينه ها و اشتراكات اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي بين قم و عراق، از مدت ها قبل بحث تقويت بيش از پيش مناسبات اقتصادي تجاري قم با عراق مطرح و رايزني هاي لازم با مقامات مسئول براي گسترش اين روابط انجام گرفت.
معاون برنامه ريزي استاندار قم زمينه هاي گسترش روابط تجاري اقتصادي قم با عراق را مورد اشاره قرار داد، و افزود: استان قم از توانمندي هاي بسيار خوبي براي حضور در بخش هاي مختلف تجاري، بازرگاني، گردشگري، كشاورزي، خدمات و صنعت عراق برخوردار است.
دهناد با اشاره به مزيت هاي قم در بخش توسعه گردشگري مذهبي و كمبود مراكز اقامتي اظهار داشت: بايد زمينه حضور و مشاركت فعال سرمايه گذاران عراقي در احداث هتل و مراكز اقامتي فراهم شود.
وي در ادامه افزود: استان قم در يك برنامه پنج ساله به 200 هزار تخت اقامتي نياز دارد، اما متأسفانه عليرغم اين نياز اساسي و وجود متقاضيان سرمايه گذاري در اين بخش، به علت عدم همكاري و همراهي كامل بانك ها و شهرداري ها فرصت را از دست داده ايم كه بنابر دستور استاندار محترم اين نقيصه بايد به سرعت برطرف شود.
وي توسعه روابط مشترك فيمابين قم با عراق در بخش گردشگري را مهم و حائز اهميت دانست و بر لزوم تشكيل شركت هاي مشترك گردشگري با حضور سرمايه گذاران عراقي و قمي براي تبادل گردشگري مذهبي تاكيد كرد.
معاون استاندار قم ضرورت توسعه بيش از پيش صادرات و تجارت خارجي قم با كشورهاي همسايه به ويژه عراق را مورد تاكيد قرار داد و افزود: بايد همه برنامه ريزي ها و جهت گيري ها در راستاي افزايش سهم بازارهاي استان در اين كشورها و ارتقاء وضعيت صادرات صورت بپذيرد.

 



انتصابات جديد در شهرستانها

كرج- خبرنگار كيهان: طي احكام جداگانه اي از سوي عيسي فرهادي استاندار البرز، پاسدار جانباز ابوالفضل اسلامي به سمت مشاور استاندار در امور ايثارگران استان البرز، سيد شكرالله افتخاري به سمت سرپرست معاونت سياسي و انتظامي، داود شفيعي زاده به سمت سرپرست معاونت برنامه ريزي و اداره و مالي، حميد ميرزايي به سمت مشاور و رئيس دفتر فرماندار ويژه كرج، سعيد حاجي شيرازي به سمت مديركل دفتر امور شهري و شوراهاي استانداري البرز، صفي الله رمضان خواني به سمت مشاور استاندار در امور آموزش و پرورش استان البرز، مهدي مهرور به سمت سرپرست معاونت فني و عمراني فرمانداري ويژه كرج منصوب شدند.
اردبيل- خبرنگار كيهان: طي حكمي از سوي مديركل گمركات استان اردبيل احد محمدي به عنوان مدير جديد گمرك بين المللي بيله سوار مغان منصوب و مشغول به كار شد.
كاشان- خبرنگار كيهان: حكم مديرعاملي «محسن عرفان» در سازمان اتوبوسراني كاشان و حومه از سوي معاون عمراني استانداري اصفهان براي دو سال ديگر تمديد شد.
خوانسار - خبرنگار كيهان: طي مراسمي در فرمانداري خوانسار «اسدآقا اسدي» به عنوان سرپرست اداره تربيت بدني شهرستان خوانسار منصوب شد.
گرگان- خبرنگار كيهان: وزير كشور علي رضا جمشيدي را به عنوان معاون سياسي و امنيتي استانداري گلستان منصوب كرد.
ساري - خبرنگار كيهان: رئيس دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي و درماني استان مازندران دكتر عاليه زماني كياسري را به عنوان رئيس جديد مركز آموزشي و درماني امام خميني ساري منصوب كرد.
درچه- خبرنگار كيهان: از سوي فرمانده نيروي انتظامي خميني شهر «احمدرضا محمدي» به رياست كلانتري درچه انتخاب شد. همچنين بانك مهر اقتصاد استان اصفهان «محمدرضا شايان» را به عنوان رئيس شعبه اين بانك در شهرستان درچه انتخاب كرد.
اصفهان- خبرنگار كيهان: شهردار اصفهان «محسن رنجبر» را به عنوان معاون خدمات شهري اين شهرداري انتخاب كرد.
بابل- خبرنگار كيهان: مديرعامل مخابرات كشور «بهروز باباخاني» را به سمت مديرعامل مخابرات استان مازندران منصوب كرد .

 



سيل سرمايه گذاران به تفريح گاه چهارده معصوم خرم آباد روانه شد

خرم آباد- خبرنگاركيهان:
تفرجگاه چهارده معصوم(عليهم السلام) خرم آباد در ارتفاعات كوه مدبه بر فراز منطقه علي آباد استان لرستان ظرف مدت دو ماه و نيم آماده بهره برداري شد.
اين تفريح گاه طبيعي كه با احداث 20كيلومتر جاده كوهستاني در سينه كش كوه مدبه در ميان صخره ها و تپه ماهورهاي كوه ايجاد شده، حاصل همكاري خوب و قابل تحسين نهادهاي دولتي و خصوصي استان لرستان است.
هرچند پروژه تفرجگاه چهارده معصوم موجب تحول شگرف در بافت جغرافيايي و گردشگري خرم آباد شده است اما دست اندركاران آن هنوز درحال پيشبرد برنامه هاي تجهيز منطقه به امكانات رفاهي بيشتر هستند.
درحال حاضر با پيشرفت چشمگير پروژه تفريحي چهارده معصوم، سيل متقاضيان سرمايه گذاري جهت اجرا و احداث رستوران، هتل، تله كابين و... به منطقه سرازير شده اند. هم اكنون علاوه بر اتمام پروژه جاده سازي اين تفريح گاه، باغ وحش آن نيز راه اندازي شده است و بازديدكنندگان مي توانند به صورت رايگان از آن بازديد كنند.

 



كشت گندم درسطح بيش از 116 هزار هكتار در گنبدكاووس آغاز شد

گنبدكاووس- خبرنگار كيهان:
كشاورزان شهرستان گنبدكاووس براي كشت گندم در سال زراعي جاري در سطح 116 هزار و 243 هكتار قرارداد منعقد كردند.
مدير جهاد كشاورزي شهرستان گنبدكاووس با بيان اينكه كشت محصول استراتژيك گندم در اين منطقه آغاز شده، افزود: اين ميزان قرار كشت گندم با 7910 كشاورز اين شهرستان منعقد شده است.
احمد قاضي گفت: از اين ميزان قرارداد كشت 50422 هكتار به صورت آبي و بقيه به صورت ديم كشت مي شود.
وي در خصوص زمان كشت گندم در اين شهرستان گفت: بهترين زمان كشت گندم اوايل آذر ماه تا اواخر آذر ماه است ولي امسال به دليل عدم بارندگي و نداشتن رطوبت مناسب در زمين كشت با تاخير انجام مي شود.
قاضي گفت: در حال حاضر كشت گندم اراضي آبي در حال انجام است و برخي از كشاورزان اراضي ديم خود را به صورت خشكه كاري انجام مي دهند و براساس گزارش هاي رسيده تاكنون 5036 هكتار از اراضي آبي و 870 هكتار از اراضي ديم به صورت خشكه كاري كشت شده است.
وي افزود: امسال هفت هزار و 600 تن انواع بذور اصلاح شده كوهدشت، ان 8019، ان 8118 و لاين 17 بين كشاورزان منطقه توزيع شده است.
قاضي اضافه كرد: براي كشت گندم در اراضي قراردادي، مقدار 13148 تن كودهاي شيميايي «ازته، فسفاته و پتاسه» در اختيار كشاورزان قرار گرفت.
سال گذشته 169 هزار هكتار از اراضي اين شهرستان با قرارداد به زير كشت گندم اختصاص يافته بود كه از اين مقدار 30 هزار هكتار از اراضي مناطق شمالي گنبدكاووس توسط كشاورزان بدون انعقاد قرارداد كشت شد.
گفتني است مدير جهاد كشاورزي گنبدكاووس از كشاورزان منطقه خواست به دليل عدم بارندگي مناسب حتماً نسبت به بيمه محصولات گندم خودشان اقدام كنند.

 



افتتاح مدرسه متناسب با اقليم خاص كاشان

كاشان- خبرنگار كيهان:
مدير آموزش و پرورش كاشان از افتتاح و بهره برداري از مدرسه آيت الله غروي به عنوان نخستين مدرسه متناسب با اقليم خاص اين شهرستان خبر داد.
حسين حنطه اي گفت: اين مدرسه در 3 طبقه و به سبك معماري سنتي اين شهرستان و به صورت گودال باغچه طراحي شده و پيش از 4 متر پايين تر از سطح زمين قرار دارد.
وي افزود: اين نوع طراحي علاوه بر كاهش هزينه هاي انرژي به دليل قرار گرفتن روي بافت مستحكم منطقه از استحكام ويژه اي برخوردار است.
به گفته وي اين مدرسه به مساحت 4 هزار و 700 مترمربع و زيربناي 3 هزار و 150 مترمربع با هزينه اي بيش از يك ميليارد و 300 ميليون تومان از محل اعتبارات طرح ملي تخريب و بازسازي مدارس فرسوده كشور ساخته شده است.
وي تصريح كرد: اين مدرسه به 12 باب كلاس، 5 باب اتاق اداري به مساحت 140 مترمربع، كتابخانه، نمازخانه، آزمايشگاه، كارگاه، سايت رايانه، سالن اجتماعات، سالن غذاخوري و واحد سمعي و بصري مجهز است.

 



مديركل بنادر و دريانوردي مازندران:
بندر فريدونكنار قادر به سرويس دهي به تمام ظرفيت هاي درياي خزر است

فريدونكنار- خبرنگار كيهان:
مديركل بنادر و دريانوردي استان مازندران گفت: اين استعداد در بندر فريدونكنار ديده شد كه قادر به سرويس دهي به تمام ظرفيتهاي درياي خزر باشد.
صيدپور در جلسه بررسي وضعيت و پيشرفتهاي فيزيكي پروژه و زيرساخت ها در بندر فريدونكنار با اعلام اين مطلب اظهار داشت: در فعاليت هاي توسعه اي دنيا شهرهايئ كه در كنار دريا هستند، سعي مي كنند حداكثر استفاده از ظرفيت هاي دريا را به عمل آورند لذا در استان مازندران در دو دهه گذشته به بركت جمهوري اسلامي توجه به اين معنا زياد شد و از 300 و اندي نوار ساحلي از يك بندر قديمي امروز شاهد فعاليت 4 بندر هستيم.
مديركل بنادر و دريانوردي گفت: امروز در بحث نفتي و تجاري فعال هستيم و بندر فريدونكنار ظرفيت سرويس دهي در همه موارد را دارد و بندرهاي ديگر نيز در بحث حمل و نقل تجاري فعال هستند.
صيدپور يادآور شد: درياي خزر به عنوان خليج فارس دوم از بعد مخازن و منابع نفتي ياد مي شود و به زودي شاهد توليدات نفتي در درياي خزر خواهيم بود و امروز اين افتخار را در مازندران داريم كه در بخش حمل و نقل دريايي صاحب اولين بندر خصوصي در اين شهر باشيم.

 



طرح تفكيك زباله از مبدأ در كرج عملي نشده است

كرج- خبرنگار كيهان:
طرح تفكيك زباله از مبدا در كلانشهر كرج به شكل كامل عملي نشده است كه اين مسئله مشكلاتي به همراه دارد.
نايب رئيس شوراي اسلامي شهر كرج در اين باره گفت: تفكيك زباله از مبدأ يك طرح بسيار خوب است كه اگر به شكل كامل عملي شود، بسياري از مشكلات مربوط به زباله حل مي شود.
«عزيز صدرنژاد» افزود: مشكل ساماندهي نشدن و عدم تفكيك زباله از مبدأ در كلانشهر كرج همچنان ادامه دارد كه اين امر هزينه هاي مربوطه را به شكل قابل توجهي افزايش مي دهد و اين مسئله به نفع شهر نيست.
وي تصريح كرد: اگر شهروندان با آثار مطلوب تفكيك زباله از مبدأ آشنا شوند، اين امر كم كم بين آنها نهادينه خواهد شد كه پس از مدتي تعداد قابل توجهي از شهروندان به انجام روند تفكيك ازمبدا كمك مي كنند.
صدرنژاد در پايان گفت: اين مسئله در نهايت به نفع كل شهر است و از مشكلات مربوط به زباله به شكل قابل توجهي خواهد كاست و چهره شهر كرج زيبا خواهد شد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14