(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 16 آذر 1389- شماره 19809

دانشگاه بيدار است آسيب هايي كه روز دانشجو را تهديد مي كند



دانشگاه بيدار است آسيب هايي كه روز دانشجو را تهديد مي كند

پريسا جلالي
يكي از راهبردها براي نجات جنبش سبز اعتصاب است. البته بر زنده بودن جنبش سبز اذعان داريم ولي جنبش سبز مي رود تا رو به احتزار گذارد. جنبش سبز هم اكنون رنجور و بيمار و زخم خورده بر روي تخت بيمارستان قرار گرفته ولي هنوز زنده است! اين جنبش فقط در دو وجه مي تواند اثربخشي داشته باشد و آن اعتراض در كف خيابان و ديگري اعتصاب است... اگر هر دانشجويي اولين نفري باشد كه بر سر كلاس درس در آن روز از پيش تعيين شده حاضر نمي شود فراگيري اعتصاب و به تبع آن اثرگذاري بيشتر آن را شاهد خواهيم بود. جنبش اعتراضي مردم ايران توان سال گذشته را ندارد و يا حداقل توان عرض اندام خياباني و دانشگاهي را به شدت سال گذشته ندارد و دچار نوعي ركود شده است .»
تز ارايه شده راه هاي ساده براي استفاده از ظرفيت هاي موجود در دانشگاه و تلاش بي سابقه براي اعتصاب و اعتراض خياباني است كه اخيرا توسط ادوار تحكيم وحدت به مناسبت روز دانشجو صادر شده است تا اين روز محيط دانشگاه، به تعبير اين گروه منحل شده به فضايي براي تمرين اعتصاب در سطح جامعه تبديل شود .
16 آذرماه هر ساله پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران فرصتي براي تجليل از دانشجوياني است كه در مبارزه با استكبار و استعمار جان خود را نثار انقلاب و ارزش هاي آن كرده اند.
اما اين فرصت ارزشمند طي سال هاي اخير از سوي تشكل هاي دانشجويي وابسته به محافل غربي كه جبران شكست هاي پياپي خود را در روز دانشجو جستجو مي كنند دستخوش صدور فراخوان و بيانيه گروه هايي مي شود كه قصد دارند فضاي دانشجويي را غبارآلود و تيره جلوه دهند.
پخش شايعاتي كذب مثل آمادگي دانشجويان براي تجمعات 16 آذر در دانشگاه هاي دولتي و حتي
دانشگاه هاي آزاد مانند اسلامشهر، شهرري و فيروزكوه و واحد علوم تحقيقات دانشگاه آزاد يا شديد شدن كنترل حراست دانشجويان، متشنج شدن چند واحد دانشگاهي و احضار چندين دانشجوي فعال در زمينه سياسي به كميته هاي انضباطي و حاكم كردن جو پادگاني بر دانشگاه ها از جمله اين تحركات دروغين ضدانقلاب در روزهاي اخير براي امروز به عنوان روز دانشجو است.
دعوت به تجمع و تحصن اعتراضي
در همين روزها، باقي مانده هاي جريان هاي دانشجويي افراطي مانند گروه غيرقانوني انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه صنعتي اميركبير در بيانيه ها و اعلاميه هاي موسوم به فراخوان دانشجويان در اعتراض به نظام جمهوري اسلامي ايران، خود را محق مي داند تا به هر آنچه ارزش و آرمان در نظام جمهوري اسلامي ايران خوانده مي شود، اعتراض كند و اينطور قلم فرسايي مي كند كه جنبش دانشجويي با وجود انكارها، فشارها و سركوب! بي وقفه و فزاينده، همواره در صف اول مبارزات
آزادي خواهانه ملت ايران قرار داشته و بي پروا، صريح و بدون وابستگي و دل بستگي به هر آن چه كه خود را جدا و برتر از اراده جمعي ملت تعريف مي كند به مبارزه با استبداد پرداخته است .
و يا در عباراتي ديگر به شرايط اجتماعي و اقتصادي جامعه مي تازد كه جنبش دانشجويي با نقد صريح ناهنجاري هاي موجود در جامعه اعم از بي عدالتي، فساد اقتصادي و مديريتي و فراتر ازآن فساد سياسي و ساختار غيردموكراتيك حكومت، نقش ديده باني جامعه مدني را براي خود برگزيده است .
پس اين گروه ها به اين اعتبار از دانشجويان
مي خواهند در مراسم بزرگداشت روز دانشجو شركت كنند تا همراه با هم بار ديگر فرياد بزنند: «دانشگاه زنده است» و به هموطنان زخم خورده و ستم كشيده كشور نشان دهند كه اينجا، در دانشگاه هنوز شعله اميد زير خاكستر تن ها روشن مانده است!
و يا ديگر تشكل منسوخ كه در حمايت از جنبش سبز وظيفه دانشجويان را فرياد آزادي خواهي! مي داند و برپايي تجمع و تحصن اعتراضي را موثرترين راه براي تزريق روحيه مبارزه طلبي به شريان جنبش دانشجويي عنوان مي كند.
در حالي كه چنين قلم فرسايي ها و صدور بيانيه و فراخوان ها اقدام جديدي نيست بلكه نتيجه شكست هاي پياپي يكي از سران اصلي فتنه است كه بار ديگر خود را پشت نقاب دروغين حمايت از مردم پنهان كرده و بار ديگر براي تحقق نقشه خود دانشجويان را انتخاب مي كند. دانشجوياني كه به عنوان قشري تاثير گذار تصور مي شود اگر بتوانند احساسات آنها را تحريك كنند، زمينه اعتراضات دانشجويي را هم فراهم كرده اند.
با همين انديشه بيانيه اي به مناسبت روز دانشجو صادر و تاكيد شده است كه در ماه آذر، ماه دانشجو از دانشجويان در بند ياد شود؛ دانشجوياني كه راه سه شهيد اهورايي 16 آذر را فراموش نكرده و نشان داده اند كه در راه نيل به جامعه اي عادلانه و آزاد ومتعلق به همه ايرانيان از هيچ خطري نمي هراسند و دليرانه مقاومت مي كنند!
و سرانجام حرف دلشان را به زبان آورده اند كه چه كسي است نداند سه ميليون دانشجوي آگاه كشور بزرگترين سرمايه جنبش سبز است؟ جنبشي كه همراهان آن بي شمارند و هر يك به نوعي رهبر اين جريان عظيم مردمي هستند!
عدم صدور مجوز، آرزوي جنبش هاي معاند
برنامه ريزي براي تحركات سياسي هر ساله و همزمان با روز دانشجو از سوي جريان هاي منحله دانشجويي در فضاي برخي از دانشگاه ها صورت مي گيرد و مجوزهايي هم كسب مي كنند اما اين جريان ها همواره با هدف اغتشاش و ناامني در فضاي دانشگاه قصد دارند جو را به سود خود تغيير دهند. اين در حالي است كه هوشياري و بيداري به موقع دانشجويان هميشه مانع از رسيدن به مقاصد براندازانه آنها شده است.
دعوت از شخصيت هايي كه جايگاه چنداني در ميان دانشجويان ندارند، بحث پيرامون بزرگداشت دانشجويان معاند با نظام جمهوري اسلامي ايران و فراخوان اعتصاب و غيبت در جلسات درسي طي ماه آذر تنها بخش هايي از اين مقاصد اغتشاشگري است كه دنبال مي شود.
به طوري كه يكي از كارشناسان تشكل هاي دانشجويي در گفت و گو با گزارشگر كيهان عدم صدور مجوز برگزاري مراسم روز دانشجو را آرزوي جنبش هاي معارض مي داند تا به بهانه عدم صدور مجوز و شعار سركوب مخالف به آشوب و بلوا در دانشگاه بپردازند. تا جايي كه اين جنبش ها فعاليت تشكل هاي ارزشي را غيرقانوني و حضور آنها را غاصب منافع دانشجويي مي دانند. وي كه حاضر به درج نامش نيست، اضافه مي كند: اين جنبش ها به دنبال بهانه اند و مي خواهند نظام را به هر ترتيب با توسل به دانشجويان تهديد كنند.
البته مهدي رفيعي عضو ارشد دفتر تحكيم وحدت و دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه صنعتي اميركبير هم با غيرقانوني خواندن موجوديت دفتر تحكيم وحدت مستقل از دانشجويان اين دانشگاه، علت فراخوان تحريك آميز اين جنبش را جدايي بدنه اين تشكل از خواسته هاي دانشجويي مي داند كه به دليل نداشتن پايگاه به سران فتنه به عنوان حاميان خود رجوع كرده اند و سايت كلمه را تنها رسانه فعال خود مي دانند.
وي در گفت و گو با خبرنگار سرويس گزارش كيهان مي گويد: جنبش هاي معدود باقي مانده و مخالف
ارزش هاي نظام جمهوري اسلامي ايران برخلاف
تشكل هاي دانشجويي ارزشي روحيه استكبار و
استعمار ستيزي چندان به مذاقشان خوش نمي آيد و دوست ندارند مستقل از غرب باشند چرا كه موجوديت خود را از استكبار مي گيرند بنابراين تحركاتي در دانشگاه تدارك مي بينند كه دانشجو را از هدف اصلي دور و اذهان را منحرف و فضا را مشوش كنند. رفيعي ضمن تاكيد بر اين كه هر ساله با شعارهاي اعتصاب، مخالفت با نظام و شعار ديكتاتوري اسلامي و نظام نابرابر ديني وارد عرصه مي شوند، مي گويد: در همان روز استقلال طلبي و استكبار ستيزي بود كه توسط جريان دانشجويي منحرف و جدا از بدنه دانشگاه به امام راحل به عنوان نماد استكبار ستيزي توهين و تمثال ايشان به آتش كشيده شد. تشكل هاي ارزشي در پاسخي كه به اين اقدام گروه هاي فتنه دادند قانع نشدند و هفته بعد پاسخ محكمي به جريان فتنه
داده شد كه از آن به بعد در دانشگاه ها جريان فتنه دست خود را خالي ديد. طيف ارزشي تشكل هاي دانشجويي با هوشياري مقابل اين جريان مي ايستند و دست جريان فتنه را كوتاه خواهند كرد.
يارگيري در روز دانشجو با عناصر سوخته!
برخي از جنبش هاي به اصطلاح دانشجويي طي سال هاي اخير با برپايي مراسمي از جمله بزرگداشت روز دانشجو به دعوت از افرادي مي پردازند تا بتوانند يارگيري جديدي در ميان دانشجويان داشته باشند.
غافل از اينكه اين افراد با توجه به مواضع خود جايگاه ارزشمندي درميان مردم ندارند.
حميد رضا رستمي دبير كل اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان ضمن اشاره به مدعوين خاص در اين نوع مراسم از سوي جنبش هاي دانشجويي مخالف براي يارگيري ابراز مي كند: مرزبندي ميان افراد از سوي رهبر معظم انقلاب مشخص شده است و اينكه افراد مهم نيستند بلكه نفس عمل اهميت دارد. همانطور كه در فتنه سال گذشته بزرگان زيادي بودند كه جايگاه قابل توجهي در ميان ملت داشتند اما مردم ايران آنها را به خاطر مواضعشان كنار زدند.
وي با اعتقاد به اينكه انجمن هاي اسلامي برخي دانشگاه ها با جدايي از بدنه دانشجويان از هيچ اقدامي فروگذار نمي كنند، به گزارشگر كيهان مي گويد: تا پيش از فتنه سال 88 فضاي غبارآلود موجب ابهام در تشخيص حق از باطل بود در حالي كه امروزه اينطور نيست و حوادث سال گذشته به ويژه نهم دي ماه نقاب از چهره ها كنار زد و فضا را شفاف كرد.
رستمي اظهار مي كند: اگر بخواهند اقدامي انجام دهند با شكست مواجه مي شود گرچه از هيچ تلاشي عليه نظام فروگذار نمي كند چرا كه امت حزب الله در صحنه است و وحدت ملي خدشه دار نخواهد شد.
اما زهرا سلطاني دبير سابق فرهنگي اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان مستقل معتقد است كه سران فتنه و جريان هاي دوم خردادي از فضاي دانشگاهي كه مجبور به پاسخگويي به دانشجويان باشند مي ترسند. به طور مثال پيش از اين دو بار از محمد خاتمي دعوت شد به جمع دانشجويان بيايد و به سوالات آنها پاسخ دهد در حالي كه او نپذيرفت البته علت اصلي ديگري هم مي توان متصور بود و آن اطلاع از تخريب جايگاه آنها در ميان دانشجويان است.
سلطاني در ادامه اظهاراتش به سخن داوودي مهاجر اشاره دارد كه جنبش سبز استراتژي ندارد و اگر هم دارد فاقد قدرت اعمال آن است، بنابراين با توجه به كارنامه ننگيني كه سران فتنه از خود بجاي گذاشتند بايد اذعان كرد هيچ يك از تشكل هاي دانشجويي اجازه حضور و اعلام نظر به آنها در جمع دانشجويان را نمي دهند.
وي عقيده دارد با تقارن دهه محرم با روز دانشجو فضاي دانشگاه ها عاشورايي است هر چند گروه هاي مخالف برنامه هايي دارند و از هر حاشيه اي استفاده سوء دارند اما ديگر نمي توانند با ايجاد ابهام در فضاي دانشگاه برنامه هاي خود را اجرا كنند.
حضور در جمع دانشجويان جبران ضعف ها نيست
دانشجويان در سال هاي گذشته بيشتر به اين شناخت نزديك شده اند كه فعاليت جريان هاي
هدايت شده از خارج دانشگاه و بعضا جريان هاي خارج از كشور در مقابل وحدت آنها و با اتكا به تدابير رهبر معظم انقلاب نتيجه بخش نخواهد بود.
مهدي عباسي مهر دبير تشكيلات دفتر تحكيم وحدت با تاكيد بر اعلام برائت تشكل هاي دانشجويي از اين جنبش ها به گزارشگر كيهان مي گويد: سران فتنه متوجه ضعف نيرو در داخل كشور شده اند و عدم صدور بيانيه از سوي اين افراد همزمان با روز دانش آموز و موضع گيري هاي محافظه كارانه آنها طي ماه هاي اخير ثابت مي كند اين فرضيه صحت دارد و آنها حتي خود متوجه شده اند كه خيانت كرده اند.
وي با بيان اينكه ما اكنون بعد از 32 سال و به لطف الهي نظام اسلامي ايران به ثبات رسيده است، مي گويد: بعد از 32 سال از نظام جمهوري اسلامي ما نبايد شاهد خطاي برخي دانشجويان در حوادث پس از انتخابات مي بوديم البته اين در گذشته بود به طوري كه هفته پيش در مراسم تشييع استاد شهيد شهرياري دانشجويان اعلام انزجار خود را از گروه هاي ضد انقلاب با رويكرد ليبرال و ماركسيسم به گوش كساني كه روي دانشجويان به عنوان پياده نظام خود تكيه مي كردند، رساندند.
محمود احمدي نماينده شازند وعضو كميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي در همين زمينه به خبرنگار سرويس گزارش كيهان مي گويد: امروز اگر بخواهيم وحدت ملي داشته باشيم تا به مقامي برسيم كه هر ايراني شايسته آن است جز در گرو اطاعت از رهبر انقلاب ميسر نيست. همانطور كه همواره وحدت در جامعه حاكم بوده و هيچ زمان هم دچار خدشه نشده است. حتي حماسه هايي مانند نهم دي ماه و راهپيمايي 22 بهمن امسال حول محور رهبري بهترين و عيار حفظ اين وحدت به شمار مي رود.
وكيل مردم شازند در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينكه يكي ديگر از اركان حفظ وحدت ملي داشتن بصيرت و آگاهي است، مي گويد: البته دانشجويان داراي بصيرت هستند كه اين از
واقعيت هاي نظام ماست. هر زمان احساس كنند نظام و مملكت با خطر روبرو شده دست از همه خواسته هاي بحق خود بر مي دارند و به هدف متعالي تر كه همان حفظ نظام است اهميت مي دهند.
گزارش روز

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14