(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 16 آذر 1389- شماره 19809

تجليل از بازنشستگان نمونه كشوري
نشريه اقتصادي بنكر گزارش داد: 6 بانك ايراني در فهرست بزرگترين بانك هاي اسلامي دنيا
كوتاه اقتصادي
افزايش قيمت كالا به بهانه افزايش قيمت مواداوليه بسته بندي ممنوع است
طرح برچسب انرژي در ساختمان ها
راه اندازي بانك ايراني در اندونزي
ممبيني: حق و حقوق كارمندان در بودجه 90 ضايع نمي شود
افزايش اعتبار بيمه محصولات كشاورزي
اعتصاب، ميليون ها يورو به اقتصاد اسپانيا زيان زد
به دليل عدم استقبال از طرح دوركاري 50 درصد كارمندان وزارت كارخانه نشين مي شوند
محرابيان در نشست مسئولان صنايع عضو دي 8: رمز ماندگاري در بازارهاي جهاني توليد مشترك است



با حضور رئيس جمهور انجام شد
تجليل از بازنشستگان نمونه كشوري

رئيس جمهور در مراسم تجليل از بازنشستگان نمونه كشوري گفت: قدرشناسي از خدمات بازنشستگان جزو افتخار و اولويت هاي دولت است.
دكتر محمود احمدي نژاد در اين مراسم با تبريك به بازنشستگان و همه كساني كه دوران مسئوليت خدمتگزاري را به خوبي و با موفقيت و افتخار پشت سر گذاشته اند، گفت: دولت وظيفه خود مي داند كه با افتخار از زحمات همه بازنشستگان كشور قدرشناسي كند و به نوبه خود دست همه بازنشستگان را با افتخار مي بوسم. وي با اشاره به ضرورت تكريم از مقام انسان، گفت: شأن و مقام انسان بالاتر از جغرافيا، نژاد، جسم، سن و سال است. حقيقتي كه به قالب مادي انسان معنا و مفهوم مي بخشد، انسانيت انسان است. انسان والاترين و ارزشمندترين مخلوق خداست و شأن انسان به قدري بلندمرتبه است كه مي تواند به جايگاهي برسد كه تجلي اسماي الهي باشد. رئيس جمهور در ادامه گفت: ملتها از وضع كنوني جهان ناراضي هستند و دنبال راه نجاتي مي گردند و ملت ايران تنها ملتي است كه مي تواند اعتماد ملتها را جلب كند.
احمدي نژاد با اشاره به اقدام تروريستي عليه دانشمندان هسته اي كشورمان گفت: اين ترورها نشانه ضعف دشمنان و نشان دهنده اين است كه آنان به آخر خط رسيده اند و خيال مي كنند كه يك ملت با چند ترور تمام مي شود، در حالي كه ايران در طول تاريخ بارها تحت هجوم قرار گرفته اما در نهايت مهاجمين را در فرهنگ خود هضم كرده و آنان را تابع خود نموده است. رئيس جمهور خاطرنشان كرد: ساختن ايران به معناي الگو قراردادن براي همه ملت ها است و بايد پيام فرهنگي ملت ايران را به گوش جهانيان برسانيم. احمدي نژاد گفت: بايد دست به دست هم در انجام اين ماموريت تلاش كنيم و هيچ كس از انجام اين ماموريت معاف نيست و همه از جمله بازنشستگان بايد در آن مشاركت داشته باشند و ايجاد تغيير در دنيا نيازمند انديشه و فكر است.
بنابراين گزارش: وزير رفاه و تامين اجتماعي نيز در اين مراسم گفت: بازنشستگان كشور، شناسنامه اجرايي سيستم كشوري هستند.
صادق محصولي در خصوص تكريم بازنشستگان در جامعه افزود: برخلاف فرهنگ غربي كه افراد سالخورده را افرادي بدون خاصيت تلقي مي كنند، در جامعه اسلامي، تكريم و عزيز نگه داشتن اين افراد، مورد توجه است. وي با تاكيد بر حفظ احترام به حقوق بازنشستگان خاطرنشان كرد: با توجه به مفاهيم روايات و احاديث اسلامي مي توان به اهميت توجه به اين موضوع پي برد. محصولي با بيان اينكه بازنشستگان كشور، شناسنامه اجرايي سيستم كشوري هستند، بيان كرد: اين افراد بيش از 30 سال به اين جامعه خدمت كرده و تجربه و علم زيادي را در اين مسير اندوخته اند كه قابل ستايش است.
اين گزارش حاكي است: ايراندخت عطاريان مديرعامل صندوق بازنشستگي كشور در اين مراسم گفت: توجه به وضعيت معيشتي بازنشستگان و اهتمام در افزايش حقوق آنان تا قبل از دولت نهم براساس گزارش ها و نظرسنجي هاي صورت گرفته يكي از عمده ترين مشكلات بازنشستگان صندوق، پايين بودن حقوق آنها نسبت به سطح هزينه هاي زندگي بود كه همين مساله نارضايتي و اعتراض تمامي بازنشستگان را به همراه داشت اما خوشبختانه در دولت نهم و دهم به منظور ترميم و جبران عقب ماندگي هاي اقتصادي، دو اقدام بزرگ و اساسي براي بازنشستگان صورت گرفت، يكي اجراي كامل قانون مديريت خدمات كشوري در سال 1387 بود كه موجب تغيير اساسي در وضعيت حقوقي بازنشستگان به ويژه بازنشستگان قديمي گرديد و وضعيت معيشتي آنها ارتقا يافت به طوري كه با اجراي قانون مذكور متوسط حقوق بازنشستگان سالهاي گذشته بيش از 50درصد افزايش يافت و در پاره اي از موارد در خصوص گروهي از افراد كه حداقل حقوق را دريافت مي كردند اين ميزان با درصد افزايش بالاتري همراه بود. اقدام ديگر دولت كه با حمايت و با همت رئيس جمهور پس از گذشت 10 سال به عنوان دستاوردهاي مثبت و ماندگار در كارنامه دولت نهم و دهم به ثبت رسيد، پرداخت پاداش خدمت بازنشستگان قبل از سال 79 بود كه حقيقتا بدون ياري و پشتيباني مسئولان دولت، پرداخت هزار ميليارد تومان از مطالبات ديرين گروه كثيري از بازنشستگان امكان پذير نبود.
بنابراين گزارش: رئيس جمهور در پايان اين مراسم از 16نفر بازنشسته برجسته و نمونه صندوق بازنشستگي كشوري با اهداي لوح سپاس قدرداني كرد.
اين بازنشستگان در سال 89 در حوزه هاي فرهنگ و هنر، علوم، مهندسي، آموزش، پژوهش و ورزش از طرف كميته بررسي آثار به عنوان بازنشسته نمونه انتخاب شده اند. مجيد انتظامي، داريوش دانشور فرهود، رضا داوري اردكاني، منوچهر وصال، محمد نوري مرشت، شكوه نوابي نژاد، نصرت آلاني، غلامرضا معصومي، محمد آراسته خو، اسفنديار معتمدي سده، محمدرضا مولاني، مينا اعظامي، حسن انوري، عباس شريفي تهراني از جمله بازنشستگاني بودند كه از دستان رئيس جمهور لوح سپاس خود را دريافت كردند.

 



نشريه اقتصادي بنكر گزارش داد: 6 بانك ايراني در فهرست بزرگترين بانك هاي اسلامي دنيا

نشريه اقتصادي بنكر نظام بانكي ايران را بزرگترين بانكداري اسلامي در جهان معرفي و اعلام كرد: 6 بانك بزرگ ايران در فهرست 10 بانك بزرگ اسلامي قرار گرفته اند.
اين نشريه در گزارشي از بانكداري اسلامي در جهان طي سال جاري ميلادي، 10 بانك بزرگ اسلامي در سطح جهان را معرفي كرده است كه 6 عدد از اين بانك ها به ايران تعلق دارند.
براساس اين گزارش: بانك ملي ايران با بيش از 40ميليارد دلار دارائي بزرگترين بانك اسلامي در جهان شناخته شده است. اين بانك در گزارش سال گذشته بنكر نيز همين رتبه را به خود اختصاص داده بود.
خانه مالي كويت با
1/37ميليارد دلار دارائي اسلامي در جايگاه دومين بانك بزرگ اسلامي قرار گرفته است و بانك الروجكي عربستان با
04/32ميليارد دلار در رتبه سوم قرار گرفته است.
رتبه هاي 4 تا 7 نيز به بانك هاي ايراني اختصاص داده شده است. بانك صادرات ايران با 01/32ميليارد دلار دارائي رتبه چهارم، بانك ملت با 32ميليارد دلار در رتبه پنجم، بانك تجارت با 3/20ميليارد دلار در رتبه ششم و بانك سپه با 1/24ميليارد دلار دارائي اسلامي در رتبه هفتم از اين نظر قرار گرفته اند.
بانك اسلامي دوبي با دارائي 22ميليارد دلاري در رتبه هشتم، بانك كشاورزي ايران با
29/10ميليارد دلار دارائي در رتبه نهم و بانك اچ اس بي سي انگليس با 1/10ميليارد دلار دارائي اسلامي در رتبه دهم بزرگترين بانك هاي اسلامي جهان قرار گرفته اند.
بانك هاي ايراني كه در فهرست 10 بانك بزرگ اسلامي قرار گرفته اند همه متعلق به بخش دولتي هستند و اين در حالي است كه آمريكا در راستاي تلاش هاي ضد ايراني خود بسياري از اين بانك ها را تحت تحريم قرار داده است.اين گزارش در ادامه نظام بانكي ايران را بزرگترين نظام بانكي اسلامي در جهان معرفي كرده است. ارزش كل دارائي هاي بانكي اسلامي در ايران
89/314ميليارد دلار اعلام شده است كه اين رقم بيش از دو برابر دارائي هاي بانكي اسلامي در دومين بانكداري اسلامي يعني عربستان است.
ارزش كل دارائي هاي بانكي اسلامي در عربستان
2/138ميليارد دلار اعلام شده است. مالزي نيز با 102 ميليارد دلار دارائي در رتبه سوم قرار گرفته است.
كشورهاي امارات با 85 ميليارد دلار، كويت با 69ميليارد دلار، بحرين با 8/44 ميليارد دلار، قطر با 6/34ميليارد دلار، تركيه با 5/22ميليارد دلار، انگليس با
9/18ميليارد دلار و بنگلادش با 3/9ميليارد دلار به ترتيب در رتبه هاي چهارم تا دهم قرار گرفته اند.

 



كوتاه اقتصادي

¤سازمان امور مالياتي كشور از رفع مسدوديت حساب 4 شركت نفتي خبر داد.در پي انتشار اخباري مبني بر مسدود شدن حساب 4 شركت نفتي، سازمان امور مالياتي كشور با تاكيد بر اينكه مسدود شدن اين حسابها مربوط به هفته گذشته بوده و در حال حاضر حساب شركتهاي ياد شده باز است، از تعيين تكليف قطعي وصول مطالبات مالياتي در پي تدابير بعمل آمده از سوي دولت خبر داد.
¤ دبيركل سنديكاي بيمه گران ايران با اشاره به مشكلات آزادسازي تعرفه ها براي بيمه درمان، از تشكيل كميته اي سه جانبه با حضور سنديكاي بيمه، نظام پزشكي و وزارت بهداشت به منظور بررسي و جلوگيري از افزايش اين مشكلات خبر داد.
¤ معاون كمك هاي تجاري سازمان توسعه تجارت ايران از رشد 77 درصدي صادرات خدمات فني و مهندسي در هشت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 7790 الي 7795، 7797، 6640، 6641، 6646، 6648، 6649، 6695 الي 6697، 7740 الي 7743، 7746 الي 7748، 7798، 7716، 7717، 8814، 8886، 8830 الي 8834، 8881 الي 8884، 4440 الي 4449، 4460، 4461، 6683 الي 6689، 6635 الي 6638، 6667، 460، 461 از امروز به مدت 3 روز با اختلال همراه است.
¤ صادرات كالاهاي صنعتي و معدني كشور، طي هفت ماهه امسال به 12 ميليارد و 511 ميليون دلار رسيد اين ميزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته بيش از 28 درصد افزايش يافته است.
¤ ميزان توليد شمش آلومينيوم در كشور از ابتداي سال جاري تا پايان آذرماه به 199 هزار و 120 تن رسيد كه در مقايسه با هشت ماه مشابه سال گذشته 8/5 درصد افزايش نشان داد.به گزارش روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو)، توليدات ياد شده مربوط به توليد شمش آلومينيوم توسط شركت هاي ايرالكو، المهدي و هرمزآل است. براساس برنامه ريزي هاي انجام شده تا پايان امسال 114 ديگ هرمزآل وارد مدار توليد مي شود كه به معني افزايش بيش از پيش توليد آلومينيوم نسبت به روند كنوني است.
¤ فرابورس در چهارمين نمايشگاه بورس، بانك و خصوصي سازي، كارگاه هاي تخصصي با عنوان راهنماي پذيرش شركت ها و عرضه اوراق مشاركت برگزار مي كند.
¤ مديرعامل شركت خدمات غيرصنعتي گاز ايران، حفظ و نگهداري نيروهاي انساني و متخصص و ارايه خدمات مطلوب به خانواده ها را از دغدغه ها و اولويت هاي مهم كاري اين شركت اعلام كرد.
¤ نخستين جشنواره بين المللي فيلم، فيلم نامه و عكس با موضوع آب و با عنوان «آب در قاب» در تهران برگزار مي شود.مديرعامل آبفاي استان تهران در تشريح ساختار اين جشنواره توضيح داد: اين جشنواره در دو بخش ملي فيلمهاي داستاني و فيلم نامه و دو بخش بين المللي فيلم هاي مستند و عكس و در هشت زير گروه برگزار مي شود. وي، تعدادي از موضوعات اين جشنواره را «آب و قداست»، «آب و ارزش هاي ديني»، «آب و تاريخ ايران و اسلام»، «آب و اصلاح الگوي مصرف»، «آب، خانواده و جامعه» ، «آب در فرهنگ عامه»، «آب و آب رساني»، «زيبايي هاي آب» و «آب و فرهنگ سازي» عنوان كرد.

 



سازمان حمايت مصرف كنندگان:
افزايش قيمت كالا به بهانه افزايش قيمت مواداوليه بسته بندي ممنوع است

در راستاي اجراي هدفمندسازي يارانه ها و با توجه به كاهش قيمت مواد بسته بندي (PET)، رعايت قيمت هاي مصوب از سوي صنايع وابسته الزامي است.
روابط عمومي سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان اعلام كرد: بررسي هاي صورت گرفته از سوي كارشناسان اين سازمان در بورس كالا بيانگر آن است كه طي هفته منتهي به آخر مهرماه گذشته، قيمت پلي اتيلن ترفتالات BG821، نسبت به هفته اول مهرماه سال جاري 23 درصد روند كاهشي را طي كرده است.
بر اين اساس، با آغاز طرح تحول اقتصادي و هدفمندسازي يارانه ها و سياست هاي نظارتي و كنترلي سازمان حمايت، به منظور كنترل عملكرد واحدهاي اقتصادي در زمينه رعايت حقوق مصرف كنندگان، به تمامي واحدهاي توليدكننده انواع نوشابه و نوشيدني اعلام مي شود؛ هرگونه افزايش قيمت كالا به بهانه افزايش قيمت مواد اوليه بسته بندي بدون هماهنگي با سازمان حمايت ممنوع است.
اين در حالي است كه بازرسان اين سازمان و سازمان هاي بازرگاني در سراسر كشور برابر برنامه هاي ابلاغي به صورت مداوم در حال رصد و بررسي قيمت ها و نظارت بر نحوه عملكرد واحدهاي اقتصادي بوده و در صورت بروز هرگونه تخطي در افزايش خودسرانه قيمت ها، با متخلفان برخورد قانوني خواهند داشت.
اين اطلاعيه به منزله ابلاغيه رسمي تلقي شده واجراي آن براي تمامي واحدهاي اقتصادي ذي نفع الزامي است.
هموطنان مي توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف در اين زمينه مراتب را از طريق سامانه ارتباطي 124 و يا ستادهاي خبري مستقر در سازمان هاي بازرگاني در سراسر كشور اعلام تا مورد رسيدگي قرار گيرد.

 



وزارت نفت با همكاري وزارت نيرو انجام مي دهد
طرح برچسب انرژي در ساختمان ها

مدير بهينه سازي انرژي در بخش ساختمان شركت بهينه سازي مصرف سوخت كشور اعلام كرد: وزارت نفت با همكاري وزارت نيرو، برچسب انرژي در ساختمان ها را در دست طراحي دارد.
ابوالقاسم لطفي گفت: هم اكنون پيش نويس برچسب انرژي براي ساختمان هاي مسكوني كوچك، ساختمان هاي مسكوني بزرگ و ساختمان هاي اداري طراحي و تدوين شده است و مراحل تكميلي طرح تصويب برچسب انرژي ساختمان تا آخر سال به پايان خواهد رسيد.
به گفته وي، پروژه طراحي و تدوين برچسب دهي انرژي به ساختمان ها در كشور، بهمن ماه سال 1387 از سوي شركت بهينه سازي مصرف سوخت كشور تعريف و آغاز شد. بر اين اساس در ابتدا روش برچسب دهي انرژي و رابطه برچسب با قوانين انرژي در كشورهاي پيشرفته مورد مطالعه و بررسي قرار گرفت و سپس با انجام مطالعات ميداني، پروژه به مرحله اجرا رسيد.وي در خصوص نحوه تعيين برچسب انرژي براي هر ساختمان خاطرنشان كرد: براي تعيين حدود مصرف انرژي در رده هاي مختلف برچسب، ساختمان هايي با مشخصات معماري و تأسيساتي مختلف و شرايط كاربري متفاوت به عنوان ساختمان هاي نمونه جهت انجام شبيه سازي انتخاب و با انجام محاسبات و مميزي انرژي ميزان مصرف انرژي هر يك در اقليم هاي متفاوت تعيين شده است.
لطفي گفت: در هر مورد حد پايين رده انرژي معادل الزامات مبحث 19 مقررات ملي ساختمان قرار داده شده و با تعريف ساختمان مرجع به عنوان ساختمان بهينه، حد بالايي نيز مشخص و به اين ترتيب با مشخص شدن حد بالا و پايين و تعيين مشخصات لازم براي يك ساختمان جهت قرارگرفتن در رده هاي مياني، ميزان مصرف انرژي ساختمان در هر رده نيز تعيين مي شود.
وي افزود: برچسب انرژي ساختمان علاوه بر تعيين رده مصرف انرژي ساختمان راهكارهاي صرفه جويي را تعيين مي كند كه اجراي آن طبق اولويت بندي سبب ارتقاي رده مصرف انرژي ساختمان مي شود.به گفته وي در برچسب انرژي، رده هاي انرژي مصرفي ساختمان ازA تاG درجه بندي شده. به طوري كه ردهA نشاندهنده بيشترين بازدهي و ردهG نشان دهنده كمترين بازدهي انرژي ساختمان است.لطفي تأكيد كرد: در ايران تنها قانون مرتبط با مصرف انرژي در ساختمان، مبحث 19 مقررات ملي ساختمان است و توسعه برچسب هاي انرژي علاوه بر تأثير مستقيم در كاهش مصرف انرژي ساختمان به ساكنان اين امكان را مي دهد كه بر اساس رتبه انرژي، ساختماني را جهت سكونت انتخاب كنند كه هزينه بهره برداري كمتري از لحاظ مصرف انرژي داشته باشد.وي افزود: بعلاوه اينكه كيفيت زندگي نيز جزو پارامتر اصلي درنظر گرفته شود و به اين ترتيب سازندگان نيز به ساخت ساختمان هاي باكيفيت تر ترغيب مي شوند و دولت نيز مي تواند روش هاي حمايتي خود را به سمت ساختمان هايي با رده هاي بالاي انرژي سوق دهد.

 



وزير بازرگاني خبر داد
راه اندازي بانك ايراني در اندونزي

وزير بازرگاني از راه اندازي يك بانك ايراني در اندونزي و يك بانك اندونزيايي در ايران خبر داد.
مهدي غضنفري پس از ديدار با رئيس مناطق مجلس اندونزي در جمع خبرنگاران با اعلام اين خبر افزود: اين كار براي استفاده از ارزهاي غير از دلار در مبادلات بين دو كشور موثر خواهد بود.
وي گفت: هم اكنون از 110 ميليارد دلار تجارت خارجي كشور اندونزي، 700 ميليون دلار مربوط به تجارت با ايران است كه اين رقم ناچيز است.
غضنفري ادامه داد: در مذاكرات با طرف اندونزيايي اعلام شد كه تحريم هاي ايران را قبول ندارند و همكاري هاي مشتركي با ايران خواهند داشت.
وزير بازرگاني در پايان سخنانش يادآور شد: در حالي كه برخي كشورهاي سلطه گر، ايران را تحريم كرده اند اما از سوي ديگر برخي كشورها مانند اندونزي در حال بررسي هستند كه چگونه تجارت و روابط اقتصادي خود را با ايران افزايش دهند.
رئيس مجلس مناطق اندونزي نيز در جمع خبرنگاران در مورد تحريم هاي اقتصادي ايران عنوان كرد: اين تحريم ها تاثيرگذار نيست و ايران در حال قوي تر كار كردن است.
«ايرامان كوسمان» با تاكيد بر همفكري دو كشور ايران و اندونزي در حوزه هاي اقتصاد و تجارت، به تاسيس بانك اندونزيايي در تهران و بانك ايراني در جاكارتا اشاره و اظهار اميدواري كرد كه از اين طريق برخي از چالش هاي مربوط به تجارت بين دو كشور برطرف شود.

 



ممبيني: حق و حقوق كارمندان در بودجه 90 ضايع نمي شود

معاون بودجه معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور با تاكيد بر اينكه امسال اصلاحيه بودجه نخواهيم داشت گفت: لايحه بودجه در بخش مصارف هزينه اي كاملا انقباضي خواهد بود.
رحيم ممبيني ديروز در نشستي خبري به تشريح بخشنامه بودجه سال 90 و ابعاد و زواياي مختلف آن پرداخت و گفت: لايحه بودجه را در زمان مناسب به مجلس ارائه خواهيم داد تا مجلس به آن رسيدگي كند. براساس آيين نامه مربوطه، مجلس 45 روز براي رسيدگي به لايحه بودجه فرصت دارد.
وي در پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه آيا بودجه سال 89 داراي اصلاحيه اي خواهد بود يا خير، گفت: امسال به هيچ وجه اصلاحيه بودجه نخواهيم داشت، اين در حالي است كه به طريق اولي متمم بودجه هم نداريم. در عين حال، طي سالهاي اخير متمم بودجه نداشته ايم.
ممبيني يكي از زمينه هاي گسترش عدالت اجتماعي را بحث هدفمندي يارانه ها عنوان و بيان كرد: بحث توسعه بيمه هاي اجتماعي در بودجه سال 90 در نظر گرفته شده است، همچنين موضوع اصلاح و بهينه سازي نهاده هاي انرژي در تمام ابعاد بايد انجام شود و تمام دستگاهها اقدامات خود را بايد در اين راستا تنظيم كنند.
معاون بودجه معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور با تاكيد بر اينكه براي بهينه سازي انرژي در بخشهاي نفت، كشاورزي، صنعت و غيره اعتباراتي مصوب شده است و به مرور ابلاغ و اجرايي خواهد شد، تصريح كرد: فناوريهاي نوين از ديگر موضوعات بودجه 90 است و دستگاه ها برنامه هاي پژوهشي را مي توانند در بودجه هاي خود ساماندهي كنند.
به گفته وي، 1500 ميليارد تومان براي بهبود فضاي فرهنگي در سال 89 همراه با ساز و كارهاي مناسبي براي هزينه كرد اعتبارات در نظر گرفته شده بود، كارگروه فرهنگ و هنر با رياست رئيس جمهور براي تدوين كارهاي نو، ابتكاري جديد تشكيل مي شود كه اين كار در بودجه سال 90 تقويت شده است.
ممبيني خاطرنشان كرد: براساس احكام بودجه، اعتبارات هزينه اي 2 درصد كمتر از تورم سال آينده در نظر گرفته مي شود؛ اما حقوق كاركنان برابر قوانين پرداخت مي شود و به هيچ عنوان ضايع شدن حق و حقوق افراد مد نظر نيست. حقوق كاركنان دولت در قانون بودجه سال 89 هم متناسب با منابع شده است.
ممبيني يكي از شعارهاي اساسي بدوجه 90 را حمايت از توليدكنندگان داخلي و صادرات ذكر و بيان كرد: اصلاح سيستم ها، روشها و كارآيي نيروي انساني و توسعه دولت الكترونيك از ويژگي هاي برجسته بودجه سال آتي است كه ساز و كارهاي آن فراهم شده است.
وي با تاكيد بر اينكه به دستگاه ها اعلام كرده ايم كه در جهت مكانيزه كردن كارها، طرح ارائه دهند، عنوان كرد: براي ساماندهي آمارها، جلساتي با معاونت توسعه نيروي انساني رئيس جمهوري آغاز شده است.
معاون بودجه معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور در مورد قانون هدفمندي يارانه ها اظهار داشت: يكي از روشهاي در نظر گرفته شده در اين زمينه اين است كه دستگاه ها كمافي السابق بودجه پيشنهادي خود را بدون در نظر گرفتن تاثير هدفمندي يارانه ها به منظور شفاف سازي ارائه مي كنند و اعتبارات آن در يك رديف منابع و يك رديف مصارف به طور جداگانه در نظر گرفته خواهد شد و از رديف متمركز اعتبار در اختيار آنها قرار خواهيم داد.
وي در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه آيا دو بودجه يارانه اي و بدون يارانه اي تدوين خواهد شد، گفت: خير، يك بودجه تدوين خواهد شد، در جدول رديفهاي متفرقه يك رديف مصارف ناشي از تاثر هدفمندي يارانه ها تعريف خواهد شد و مبلغ آن در سر جمع بودجه لحاظ مي شود.
وي بر كنترل مصارف هزينه اي در بودجه 90 تاكيد كرد و افزود: با وجودي كه اعلام نظرات موسسات بين المللي همراه با رگه هاي سياسي است اما اذعان مي كنند كه ايران توانسته مصارف هزينه اي خود را كنترل كند؛ يعني جهت گيري منابع محدود ما بايد به سمت توسعه زيرساختها باشد.

 



دولت تصويب كرد
افزايش اعتبار بيمه محصولات كشاورزي

دولت در راستاي حمايت از بخش كشاورزي، علاوه بر مبلغ پرداختي قبلي در سال جاري، 250 ميليارد تومان اعتبار جديد براي بيمه محصولات كشاورزي در نظر گرفت.
هيئت وزيران به استناد اصل يكصدو سي و هشتم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، مبلغ دو هزار و 500 ميليارد ريال علاوه بر مبلغ پرداختي قبلي در سال جاري، از محل منابع ماده (10) قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت موضوع جزء (ب) بند (9) قانون بودجه سال 1389 كل كشور به صورت هزينه اي و به منظور تامين منابع لازم براي بيمه محصولات كشاورزي اختصاص داد.
اين اعتبار به تدريج و متناسب با عملكرد در اختيار صندوق بيمه محصولات كشاورزي قرار مي گيرد تا پس از مبادله موافقنامه با معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور برابر قوانين و مقررات مربوط هزينه شود.
براساس جزء (ب) بند 9 قانون بودجه امسال، به دولت اجازه داده شده به منظور پيشگيري، مقابله و جبران خسارات ناشي از حوادث غيرمترقبه و مديريت خشكسالي، تنخواه گردان موضوع ماده(10) قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت مصوب 1380 را به سه درصد (3%) و اعتبارات موضوع ماده (12) قانون تشكيل سازمان مديريت بحران را به دو درصد (2%) افزايش دهد. اعتبار مذكور با پيشنهاد معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور و تصويب هيئت وزيران قابل هزينه است.
اين مصوبه از سوي محمدرضا رحيمي معاون اول رئيس جمهور براي اجرا ابلاغ شده است.

 



اعتصاب، ميليون ها يورو به اقتصاد اسپانيا زيان زد

اعتصاب 24 ساعته كارمندان بخش كنترل پرواز فرودگاههاي اسپانيا ميليون ها يورو زيان و خسارت به شركت هاي هواپيمايي و صنعت گردشگري اسپانيا وارد كرد.
به گزارش خبرگزاري رويترز، اين اعتصاب علاوه بر هزينه هاي اقتصادي و مالي هزينه هاي سياسي زيادي را نيز بر دولت نه چندان محبوب زاپاترو وارد كرده و موجب كاهش بيش از پيش محبوبيت دولت مادريد نزد افكار عمومي شده است.
اعتصاب كارمندان كنترل پرواز اسپانيا كه از عصر روز جمعه آغاز شد هزاران مسافر را در فرودگاههاي مختلف اسپانيا سرگردان كرد. هنوز برآورد رسمي از ميزان زيان و ضرر اين اعتصاب بر اقتصاد اسپانيا منتشر نشده ولي رسانه هاي گروهي اسپانيا زيان وارد شده به صنعت گردشگري را 350 ميليون يورو اعلام مي كنند.
اين در حالي است كه دولت سوسياليست اسپانيا قصد دارد با اجراي سياستهاي رياضت اقتصادي و كاهش كسري بودجه اعتماد سرمايه گذاران بين المللي را جلب كند. اين اعتصاب سرانجام با تهديد پليس اسپانيا مبني بر دستگيري اعتصاب كنندگان پايان يافت. كارمندان بخش كنترل پرواز اسپانيا خواستار افزايش دستمزد و حقوق هستند.
دولت زاپاترو مجبور شد براي نخستين بار از سال 1975 ميلادي در اسپانيا حالت فوق العاده اعلام كند. كسري بودجه اسپانيا سال گذشته به بيش از 1/11 درصد توليد ناخالص داخلي رسيد.
آمريكا گرفتار بن بست اقتصادي و سياسي
يك روزنامه آلماني با اشاره به مسائل و مشكلات فراوان در آمريكا اين كشور را گرفتار در بن بست سياسي و اقتصادي ارزيابي و تأكيد كرد انتظار مي رود مشكلات اين كشور در سالهاي آينده افزايش يابد.
روزنامه «تاگس اشپيگل» در تحليلي نوشت: هيچ كشوري طي صد سال گذشته مانند آمريكا بر دنيا احاطه نداشته است. البته نه تنها بر دنيا بلكه بر افكار و آمال و آرزوهاي انسانها نيز تسلط داشته است.
نويسنده در ادامه به وضعيت امروز آمريكا پرداخته و نوشت: اما امروز در آمريكا صنعت تقريباً رو به نابودي است. نرخ بيكاري بالاست و سياست از هم گسيخته است. دو جنگ پرهزينه آمريكا را در آستانه نابودي قرار داده و همزمان اعتبار اين كشور را خدشه دار كرده اند. افشاگريهاي ويكي ليكس نيز چنين وضعيتي را تأييد مي كنند.
نويسنده در ادامه با تأكيد بر اينكه وضعيت آمريكا بسيار آشفته است به بررسي مسائل و مشكلات پيش روي اين كشور پرداخته و نوشت: زماني آمريكا به عنوان يك كشور با امكانات نامحدود شناخته مي شد، اما امروز بقاي اين كشور در معرض خطر است. يك ماه بعد از انتخابات كنگره و چند روز قبل از اداي سوگند نمايندگان جديد كنگره، آمريكا در معرض تهديد قرار گرفتن در يك بن بست و ركود سياسي قرار دارد.
در ادامه آمده است: بين دموكراتها و جمهوريخواهان شكاف و اختلافات غيرقابل حلي به وجود آمده است.
جمهوريخواهان ابتكار عمل هاي دموكراتها را متوقف مي كنند تا دولت نتواند هيچ موفقيت سياسي را از خود نشان دهد.
در ادامه آمده است: وضعيت اقتصادي در اين كشور جهش كمي داشته است. نرخ بيكاري همچنان بالاست و اين كشور از يك ركود اقتصادي رنج مي برد. زيرساخت ها در شهرهاي نيويورك و كاليفرنيا در وضعيت بسيار بدي قرار دارند. خيابانها، پل ها، قطارها و كانالها اكثراً قديمي هستند. سيستم هاي آموزشي در يك بحران سخت قرار دارند.

 



به دليل عدم استقبال از طرح دوركاري 50 درصد كارمندان وزارت كارخانه نشين مي شوند

وزير كار و امور اجتماعي با اشاره به عدم استقبال مناسب از طرح دوركاري با وجود مزاياي اقتصادي و اجتماعي اين طرح، گفت: از امروز به صورت دستوري 50 درصد كارمندان اين وزارتخانه را موظف به دوركاري خواهيم كرد.
عبدالرضا شيخ الاسلامي وزير كار و امور اجتماعي ديروز در اولين همايش راهكارها و چالش هاي مشاغل خانگي اظهار داشت: با توجه به آلودگي شهرهاي صنعتي در كشور ضرورت دوركاري و اجراي دقيق آن بر همه ثابت شده است و در حال حاضر بسياري از معضلات اجتماعي به علت حجم انبوه كارمندان براي حضور در محل كار است.
وي ادامه داد: براي اجراي طرح دوركاري كه مبدع و مبتكر آن وزارت كار و امور اجتماعي است، از امروز به صورت دستوري برخورد خواهيم كرد.شيخ الاسلامي با بيان اينكه بنده به عنوان وزير مراتب انجام امور در وزارتخانه را مي شناسم، گفت: در جلسه شوراي عالي معاونان اين وزارتخانه موضوع دوركاري 50 درصد كارمندان وزارت كار را به تصويب خواهيم رساند و اين مسئله از همين امروز لازم الاجرا خواهد شد.
وي افزود: بعد از گذشت چند ماه از اجراي اين طرح به نظر مي رسد تاكنون اتفاق خاصي رخ نداده است و از اين به بعد به شكل دستوري عمل خواهيم كرد.

 



محرابيان در نشست مسئولان صنايع عضو دي 8: رمز ماندگاري در بازارهاي جهاني توليد مشترك است

وزير صنايع و معادن گفت: اگر تجارت بر پايه توليد مشترك صورت گيرد، پايداري توليدات در بازارهاي جهاني بيشتر خواهد بود.
علي اكبر محرابيان در اولين نشست مسئولان دولتي متولي بنگاههاي كوچك و متوسط كشورهاي عضو گروه دي 8 با بيان اين كه كشورهاي عضو گروه دي 8 حدود يك ميليارد نفر جمعيت دارند، گفت: كشورهاي عضو گروه دي 8 علاوه بر جمعيت بالا از تكنولوژي بالايي برخوردارند كه اين امر امتياز مهمي براي همكاري با آنها محسوب مي شود.
وي اظهار داشت: وزارت صنايع در ارتباط با كشورهاي گروه دي 8 دو وظيفه تامين اشتغال و ايجاد ارزش افزوده را برعهده دارد كه با پتانسيل موجود در اين كشورها مي توانيم به تامين ارزش افزوده و افزايش همكاري بين كشورهاي عضو كه حجم بالاي مبادلات اقتصادي و تجاري را داراست، دست يابيم.وزير صنايع با اشاره به چگونگي تشكيل يونيدو گفت: اين نهاد با هدف كاهش فاصله فناوري، رشد و افزايش اشتغال در كشورهاي كمتر توسعه يافته تشكيل شد كه متاسفانه برخلاف پيش بيني هاي انجام گرفته، منجر به افزايش فاصله صنعتي بين كشورهاي عضو شد.
محرابيان تنها راه موفقيت اعضاي دي 8 را افزايش پيوندها و همكاري هاي منطقه اي در درون كنفرانس اسلامي دانست و افزود: از اين طريق مي توان فاصله فناوري صنعتي با كشورهاي صنعتي دنيا را كاهش دهيم اين در حالي است كه اگر سهم صنعتي شدن هر كشور را 25 درصد از اقتصاد ملي هر كشور بدانيم، تمام كشورهاي عضو گروه دي 8 در حال تبديل به كشورهاي صنعتي هستند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14