(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 18 آذر 1389- شماره 19811

زماني براي تجديد ميثاق با حسين (ع)
نگاهي به آيين عزاداري حسيني در آمل ماه خون خدا در سرزمين علويان
پژواك
درخشش عكاس مازني درمسابقه ملي عكس
بازديد آيت الله نوري همداني از بزرگترين حوزه علميه خاورميانه در رشت
بازديد خيران از موزه صنايع دستي معلولان ذهني ايوان غرب
اختصاص 134 ميليارد ريال اعتبار به امور فرهنگي- هنري اهواز
مراسم گراميداشت هنرمند فقيد اليگودرز برگزار شد
اختتاميه سومين جشنواره شعر دفاع مقدس در استان البرز
از استاد شيركوند در ورامين تجليل شد
نگاره هاي ازلي در كاشان



زماني براي تجديد ميثاق با حسين (ع)

محرم كه فرا مي رسد بار ديگر نام حسين(ع) و نهضت بزرگ و انسان ساز عاشورا بر زبان ها جاري مي شود و بار ديگر دل ها از عمق ارادت و اشتياق او به تپش درمي آيد. با فرا رسيدن محرم عالم رنگ و بوي ديگري مي گيرد، عطر دل انگيز و شورآفرين حسين(ع) در فضاي عالم اسلام و به خصوص در ميان ملت مسلمان و ولايي ايران طنين انداز مي شود. محرم كه از راه مي رسد سكوت تاريخ بار ديگر در هم مي شكند و بغض ناله از تنگناهاي حنجره ها آزاد مي شود و با فرا رسيدن محرم بوي عشق، مردانگي، آزادگي، انسانيت، غيرت، حميت، شجاعت، آگاهي و حركت در فضاي شهرها استشمام مي شود.
آمدن اين ماه آغاز فصل تجديد پيمان و تازه كردن عهد با سالار و سرور شهيدان حسين بن علي(ع) است. مرد بزرگي كه از همه امكانات و توانايي ها بهره گرفت تا اسلام اصيل و ناب محمدي(ص) را احيا كند و با گذشتن از جان خود از بروز شكاف در كامل ترين دين الهي ممانعت كند. حسين مظهر همه ارزش هاست كه در يك كارزار عجيب اين پرچمدار بزرگ ارزش ها با خون خود، فرزندان، برادران و يارانش همه ضدارزش ها را محكوم كرد.
حسين پديد آورنده كتاب محرم، طليعه دار عشق و شهادت، پرچمدار غيرت و رشادت، سيد و سالار فاتحان قله رفيع شهادت، گلبوته سرخ باغستان سبز توحيد، حماسه آفرين عاشورا، پاسدار حريم نور و راهنماي راه رشد و شرف و فضيلت و هدف است. حسين شاهد صبح سعادت، ناصر روز قيامت، قاطع ظلم و جهالت، يكه تاز عرصه شجاعت، ناخداي سفينه هدايت و بزرگمرد تاريخ شهادت است. حسين نامش فرياد بيداري است و يادش نويد آگاهي و حسين شقايق سرخ روئيده در نينوا است.
و محرم ماه پيروزي خون بر باطل، غلبه خون بر شمشير و يادآور رشادت ها و ايثارگري هاي حسين(ع) و ياران وفادارش مي باشد.
محرم هنگامه حماسه و عزت است و فصل همدلي و همراهي با پاكان كربلا، محرم كتاب مرجع دل ها و احساس ها و كتاب غلبه نور بر ظلمت است. محرم يعني پايداري، ايستادگي، محبت، حماسه و فداكاري، محرم يادآور عشق و خون و حماسه و دانشگاه بي نظير جهاد و شهادت و مظهر ثار و ايثار ياران است. محرم ماه عروج مهاجران سينه سرخ از ديار خاك است، محرم ماه انفجار خون، ماه بريدن از خود و رسيدن به ديار محبوب، ماه بالندگي حماسه خون و عشق و ايثار و ماه آگاهي است. محرم ماه تقرب به خدا و ماه مرحم اشك بر زخم هاي حسين و ماه شكوفايي، سوگواري و ماه عشق است. سلام بر سيد شهيدان و برترين عارفان، حضرت اباعبدالله الحسين(ع) و اصحاب و ياران باوفاي او. سلام بر سيد اوليا، شهيد والامقام كربلا، شقايق سرخ روئيده در نينوا و سلام بر نور ديده بندگان خدا و سلام بر سالار شهيدان عاشورا.
در محرم امسال نيز همه دلباختگان فرزند زهراي اطهر با حضور سيل آساي خود در مراسم سوگواري سرور شهيدان پيوند ناگسستني خود را با پرچمدار نهضت عاشورا و ياران باوفاي آن حضرت تجديد مي كنند. و دگر بار با سالار شهيدان حضرت حسين بن علي(ع) پيمان مي بندند كه بر آرمان ها و ارزش هاي شهداي كربلا و شهداي تاريخ اسلام پايدار بمانند و در راه و مسيري كه حسين(ع) و ياران باوفايش به خاطر آن به شهادت رسيدند گام بردارند.
اردبيل- خبرنگار كيهان

 



نگاهي به آيين عزاداري حسيني در آمل ماه خون خدا در سرزمين علويان

گزارش از: عليرضا عزيزكمالي -خبرنگاركيهان در آمل
ماه محرم با مراسم و آداب و آئين هاي آن داراي جايگاه برجسته اي در زندگي مردم مي باشد. آغاز اين ماه جلوه هاي نمايان و مشخصي دارد.
چند روز مانده به آغاز ماه محرم در شهر آمل مانند بسياري از شهرهاي ديگر كشورمان مرسوم است كه مردم محله به خصوص زنان محل، همه دست به دست هم داده و شروع به تميز كردن تكايا و حسينيه ها كه محل اجتماع و عزاداري مردم در ماه محرم مي باشد مي كنند. تكايا را با پرچم هاي سياه آذين مي بندند، فرش ها را مي شويند و جارو مي كنند و...
همچنين يك هفته قبل از محرم هيئت امناي تكايا جلسه اي گذاشته و برنامه را مشخص مي كنند. يكي دو نفر از اعضاي هيئت امنا نماينده شده و از مردم كمك نقدي دريافت مي كنند و چند نفر مسئول خريداري وسايل موردنياز مثل برنج، قند و چاي، گلاب و... مي شوند، از اعضاي محل هم هركس باتوجه به نذري كه دارد مقداري مواد غذايي مثل موارد بالا يا گوشت و... مي آورد.
دهه اول محرم:
مراسم عزاداري دهه اول محرم از شب اول تا شب ششم همراه با روضه خواني، سينه زني و زنجيرزني در داخل تكايا برگزار مي شود. بدين شكل كه مجلس با سخنراني روحاني، خواندن زيارت عاشورا و نوحه و عزاداري آغاز شده و جوان هاي محل در داخل خود تكيه يا داخل حياط به صورت دايره وار جمع شده و شروع به سينه زني مي كنند. در طول اين شب ها بعد از مراسم عزاداران بر سفره اطعام حسيني پذيرائي مي شوند.
روضه خواني:
روضه خواني در تمام نقاط مازندران انجام مي شود. محل روضه خواني مسجد است اما در بعضي از خانه ها، هم برحسب نذر و يا بنابر وصيت و وقف روضه خوانده مي شود. بازاريان آمل سراهاي بازار را هم در ماه محرم سياه پوش مي كنند. در روزهاي دهه اول محرم موضوع روضه خواني هر روز، تقريباً از قبل مشخص است به ويژه در روزهاي هفتم تا دهم به مرثيه خواني براي حضرت علي اكبر(ع)، حضرت قاسم(ع)، حضرت عباس(ع) و امام حسين(ع) اختصاص دارد. روضه خواني معمولاً تا آخر ماه صفر ادامه پيدا مي كند. خطيبان و مرثيه خوانان اين مجالس، اغلب روحانيان و مداحان محلي هستند. از مجالس روضه خواني به عنوان فرصتي براي طرح مسائل و مشكلات اجتماعي و به خصوص در روستاها براي جلب همياري مردم در امور عمراني استفاده مي شود.
دسته گرداني:
دسته گرداني از نشانه ها و مراسم چشمگير ماه محرم است. حركتي است جمعي، هم آوا و هم آهنگ و نمودي است كه وحدتي شكوهمند، نوحه هايي كه در اين دسته ها خوانده مي شود. هر كدام بيانگر بخشي از وقايع عاشوراي كربلاست، كه بياني نمادين دارد. دسته گرداني در بنياد و اصل خود، حركتي است در جهت تحرك بخشيدن به مردم؛ گونه اي صف آرائي در برابر دشمن و يك بسيج براي مقابله با ظلم و ستم كه از دل فرهنگ مبارز تشيع سربرآورده است و در سراسر سرزمين هاي حوزه فرهنگ ايراني و از جمله در مازندران عموميت دارد.
سينه زني، كرب زني، شام غريبان و قوم بني اسد، گونه هاي مختلف دسته گرداني معمول در مازندران است. رسم و روال دسته هاي عزادار تابعي است از روابط محله ها در شهر و روستا و هر كدام مبدأ و مسيري معين دارد؛ به ديد و بازديد يكديگر مي روند و تقدم و تأخر را بنا بر سوابق سنتي رعايت مي كنند. هرجا امام زاده و بقعه و مكان مقدسي باشد، نقطه تمركز دسته هاي عزادار است.
سينه زني:
بارزترين و قديمي ترين شكل دسته گرداني است كه در تمام نقاط مازندران رواج دارد. طرز سينه زدن، حالات و حركات بدن و دست ها، شيوه حركت دسته، در دو صف و يا به صورت جمعي و در يك يا دو گروه، نحوه نوحه خواندن و دم (واگير) گرفتن و انواع و مناسبت و زمان نوحه هاي سينه زني، در همه جا يكسان نيست؛ شور و هيجان آن نيز در نقاط مختلف و بر حسب زمان و موقعيت، متفاوت است و توضيح دقيق همه اين ها و ويژگي هاي هر محله و منطقه تفصيلي جداگانه را مي طلبد.
دسته هاي سينه زني از جهت شركت گروه هاي مختلف مردم نيز عمومي تر، و جامع تر از انواع ديگر دسته گردانيهاست. زيرا وسيله معيني لازم ندارد و هركس به نسبت توان خود مي تواند با آن همراه شود. معمولاً پيرمردان و ريش سفيدان در جلو دسته حركت مي كنند و گروه زنان در حاشيه و به دنبال سينه زنان، آنها را همراهي مي كنند.
زنجيرزني:
دسته هاي زنجيرزن امروزه در تمام شهرها و بسياري از روستاهاي مازندران، منسجم ترين دسته هاي عزاداري هستند. زنجيرزني در مازندران نسبت به ساير اشكال دسته گرداني جديدتر به نظر مي رسد و از حدود بيست سي سال پيش معمول شده و درواقع جايگزين قمه زني شده است.
زنجيرزنان لباس سياه مي پوشند، در دو صف مقابل هم حركت مي كنند.
نوحه خوان در ميان دسته راه مي رود تا صدايش به همه برسد. زنجيرزنان هم آهنگ با صداي سنج ترجيع بند نوحه را واگير مي كنند. وسيله زنجير زدن چند رشته زنجير است كه انتهاي آنها به دسته اي چوبي يا فلزي متصل شده است. زنجير زدن دسته را به دست گرفته با آهنگ سنج و وزن نوحه رشته هاي زنجير را به پشت خود مي كوبد.
شب هفتم:
معمولاً در اين شب شير به عنوان نذري به نيت امام حسين(ع) كه دشمن آب را برروي آنها بسته بود، بين مردم خيرات مي شود و بعضي ها هم مقداري پارچه سبز را تكه كرده و بين مردم تقسيم مي كنند.
تاسوعا:
مراسم اصلي ماه محرم در بعدازظهر روز تاسوعا و روز عاشورا مي باشد. بدين شكل كه به طور معمول مرسوم است كه از هر تكيه اي هيئت هاي عزادار سينه زن و زنجيرزن حركت كرده و در صف هاي مرتب به عزاداري مشغول مي شوند. مراسم عزاداري در اين شب تا پاسي از شب ادامه دارد. معمولاً اكثر دسته ها از طوايف مختلف هستند. بدين شكل كه مردم از هر جاي شهر به تكيه طايفه خود رفته و پس از پايان دسته روي در محل نيز به تكيه محل خود برمي گردند و نماز را به جا آورده و شام مي خورند.
در گذشته مرسوم بود كه فرداي صبح روز عاشورا، صبح زود جوانان پس از اذان صبح و هنگام طلوع خورشيد مراسم صبح خواني اجرا مي كنند به كوچه و خيابان رفته و عزاداري را شروع مي كنند. و زناني كه نذر دارند آش شير مي پزند و براي وعده صبحانه از عزاداران پذيرايي مي كنند.
عاشورا:
صبح روز عاشورا دسته هاي عزاداري كه شامل سينه زن، زنجيرزن، پرچم داران، طبل زن، سنج زن همه باهم از ساعات اوليه صبح از تكيه و مسجد محل خود راه مي افتند و اوج عزاداري همان طور كه گفته شد در روز عاشورا مي باشد. خانم ها نيز يا به دنبال دسته تكيه محل خود راه مي افتند يا در گوشه اي ايستاده و نظاره گر اين مراسم آئيني مي باشند. همچنين در بين دسته روي ها شير، شربت، خرما و... خيرات مي كنند. و بعد از دسته روي برخي از اهالي از عزاداران و يا در تكايا پذيرايي مي كنند. چند سالي مرسوم شده است كه در موقع نزديك شدن به ظهر و به ياد نماز ظهر عاشورائي امام حسين(ع) دسته جات عزادار پس از وضو گرفتن در صف هاي منظم به امامت روحاني كه در دسته عزاداري حضور دارد نماز برپا مي كنند.
شام غريبان:
در مازندران شامگاه عاشورا، عزاداري چهره و سيمايي ديگر مي گيرد. دسته هاي عزادار ديگر علم و پرچمي همراه ندارند، ايستاده حركت نمي كنند، با هيجان و خروش دستهاشان را بر سينه نمي كوبند و زنجيرها را بر پشت فرود نمي آورند. نوحه هاشان ديگر از مضمون رزم و شهادت خالي است. چلچراغي به همراه ندارند، راهشان را شعله هاي لرزان شمع ها و چراغ هايي كه كودكان به دست گرفته اند روشن مي كند، به ديد و بازديد يكديگر نمي روند، در مسجد و تكيه و ميدانگاهي توقف نمي كنند، زنگ آهنگ سنج كه سكوتش ابهت و شكوه و عظمت را بنماياند و بانگ طبل و كرنائي، همصداشان نيست، چهره اي نمادين از غروب عاشوراي كربلاي راستين را مي نمايانند، در دو سه دسته جدا حركت مي كنند، به صورت انبوه با هم مي نشينند، سرها را درهم فرو مي برند، دست ها را آرام آرام و بي صدا بر سر مي زنند و با صدايي محزون، غريبانه نوحه اي مي خوانند، كه حكايت از جستجوي كودكي گمشده را دارد:
طفل صغيري ز حسين گم شده، گم شده
قامت زينب زالم خم شده، خم شده
اينها دسته شام غريبانند و به همين ترتيب كوچه پس كوچه ها را مي گردند، از روستاهاي اطراف نيز دسته هاي كرب زني مي آيند. بعضي دسته ها در اين غروب بر سر كاه مي زنند و حجله حضرت قاسم(ع)، گهواره علي اصغر(ع)، ذوالجناح و بعضاً اسب و... مي آورند و در بعضي قسمتها نيز خيمه هايي از چوب و كاه درست كرده و آتش مي زنند، هركس هم كه نذري دارد درون مجمعه اي بزرگ قرار داده و خيرات مي كنند و غروب عاشورا را آواي كورسوي تك تك شمع هاي دسته هاي شام غريبان پرمي كند.
دسته قوم بني اسد:
دسته قوم بني اسد يا دسته عرب ها دوازدهم محرم، سومين روز شهادت امام(ع) به راه مي افتند؛ افراد اين دسته لباس هاي بلند و سفيد مي پوشند و بيل و كلنگ همراه برمي دارند و چنين مي نمايانند كه براي دفن شهيدان كربلا مي روند. نوحه هايي هم كه مي خوانند، از همين امر حكايت مي كند. اين دسته در واقع تركيبي از دسته گرداني و شبيه خواني است.
بنابر روايت تاريخي، قوم بني اسد از اعراب ساكن در سواحل فرات بودند و روز سوم عاشورا به محل قتلگاه رفتند و اجساد شهيدان را دفن كردند.
كرپ زني:
«كرپ» قطعه چوبي است تراشيده شده، به اندازه اي كه در كف دست جا مي گيرد و سطح بيروني آن صاف است. در پشت آن بندي قرار دارد كه به پشت دست مي افتد كرپ در كف دست قرار مي گيرد و انگشتان برگرد آن حفاظ مي شوند. يك جفت كرپ را در دست مي گيرند و به آهنگ نوحه اي كه خوانده مي شود آنها را برهم مي كوبند.
اربعين:
در شب اربعين زنان و مردان در تكايا و مساجد حاضر، عزاداري و سينه زني مي كنند به غير از اين مكان ها در منازل هم مراسم عزاداري برگزار شده شعله زرد و حليم نذري بين مردم پخش مي كنند.

 



پژواك

انجمن سينماي جوان نيشابور
نيشابور- خبرنگار كيهان: مسعود سليماني سپهر معاون انجمن سينماي جوان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي نيشابور گفت: همزمان با آيين افتتاحيه بيست و هفتمين جشنواره بين المللي فيلم كوتاه تهران كه جمعه 28 آبان 89 در سالن شماره يك سينما فلسطين تهران كه با حضور جواد شمقدري معاون سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، هاشم ميرزاخاني رئيس انجمن سينماي جوانان ايران و مهدي مسعودشاهي دبير جشنواره برگزار شد، حسين محروقي سرپرست سينماي جوان نيشابور توانست لوح تقدير مقام برتر دفاتر انجمن سينماي جوانان كشور را دريافت كند.
«كتاب به روايت طرح» در نيشابور
¤ همزمان با هجدهمين هفته كتاب نمايشگاه «كتاب به روايت طرح» آثار استاد حجت حسن ناظر نيشابوري و فرهنگ ناظر در نگارخانه كمال الملك اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي نيشابور برگزار شد.نمايشگاه «كتاب به روايت طرح» مجموعه آثار استاد حجت حسن ناظر نيشابوري از هنرمندان صاحب نام كشور و فرزند هنرمندش فرهنگ ناظر بود كه 50 اثر طراحي را در ابعاد 40*30 در معرض ديد عموم قرار دادند. در اين نمايشگاه طرح هاي گرافيكي باموضوع و محوريت كتاب كه با استفاده از ماژيك- مداد طراحي- آب رنگ و آب مركب و به سبك سورئاليسم (فراواقع گرا) طراحي شده بود.
جشنواره «كاتي» در ساري
تبريز- خبرنگار كيهان: 3 اثر «رقص سماء» «رعنا جباري»، هنرمند تبريزي، وي را به عنوان نفر برتر اولين جشنواره پژوهشي منطقه اي «كاتي» در ساري، معرفي كرد. جشنواره فوق در بخش هاي گرافيك، عكاسي، نقاشي، بسته بندي و سفال، در بين استان هاي شمالي كشور برگزار شد و آثار منتخب، به جشنواره فجر راه يافتند.
شبهاي هنري اسفراين
اسفراين- خبرنگار كيهان: به مناسبت دهه كرامت و ولايت و همزمان با هفته كتاب و كتابخواني «شبهاي هنري اسفراين» از سوي انجمن موسيقي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي با همكاري انجمن نمايش و مجتمع فرهنگي هنري اسفراين برگزار شد. اجراي موسيقي اصيل بومي، محلي و نواي قوشمه و دايره اساتيد، محمدباقر و حسن آقايي و همچنين دو تار نوازي تعدادي از نوازندگان شهرستان عمده ترين برنامه هاي اين 2 شب به شمار مي آمد.
«رؤياي پرواز» در استان البرز
سرويس شهرستانها: سرهنگ پاسدار حسين رنجكش معاون ادبيات اداره كل حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس استان البرز گفت: كتاب روياي پرواز كه مجموعه خاطرات برادر محمد فلكي از فرماندهان دوران دفاع مقدس لشكر 10 حضرت سيدالشهدا از حوادث تلخ و شيرين دوران دفاع مقدس مي باشد با همكاري و همت سركار خانم فاطمه دهقان از نويسندگان حوزه دفاع مقدس استان البرز به تنظيم و به رشته تحرير درآمد و آماده ارائه به دوستداران و مشتاقان فرهنگ دفاع مقدس گرديد.
نقد شعر در مازندران
ساري- خبرنگار كيهان: مسئول واحد آفرينش هاي ادبي حوزه هنري استان مازندران گفت: نقد كتاب شعر «دستهايم در باغ پرسه مي زنند» اثر افسانه توكلي توسط حوزه هنري مازندران و با همكاري اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي محمودآباد برگزار شد.
اين كتاب شعر توسط انتشارات شاملو در تيراژ 1000 نسخه چاپ و تكثير شده است.
گروه هنري فرياد در نيشابور
فيروزآباد- خبرنگار كيهان: گروه هنري فرياد متشكل از يازده نفر از هنرمندان عرصه تئاتر و نمايش نمايشنامه «يه آسمون آبي سقف اتاق منه» به كارگرداني كامران آرايش را در فيروزآباد به روي صحنه بردند. داستان اين نمايشنامه حكايت گر رزمنده اي مي باشد كه پس از جبهه و جنگ درگير مسائل روزمره زندگي شده است.
جشنواره شعر دفاع مقدس
شهريار- خبرنگار كيهان: جعفر نايب صدري رئيس اداره حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس جنوب غرب استان تهران از سومين جشنواره شعر دفاع مقدس شهرستانهاي شهريار، رباط كريم، قدس و ملارد خبر داد. وي در نشست اعضاي ستاد سومين جشنواره دفاع مقدس گفت: نشر و حفظ آثار شعر و ادب دفاع مقدس براي آشنايي جوانان با حماسه هاي آن دوران ضروري است.
نمايشگاه خوشنويسي غديرخم در اسفراين
اسفراين- خبرنگار كيهان: به مناسبت دهه امامت و ولايت و عيد سعيد غدير خم و هفته بسيج از سوي خانه فرهنگ و امور فرهنگي شهرداري و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي اسفراين نمايشگاه آثار خوشنويسي با موضوع غديرخم، امام علي(ع) و ائمه اطهار(ع) در محل سالن نمايشگاه اين اداره برگزار شد. به گزارش روابط عمومي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي اسفراين، در اين نمايشگاه 45 اثر نفيس خوشنويسي از خوشنويسان ممتاز شهرستان به نمايش گذاشته شده بود.
همايش فرهنگي، هنري بختياري اليگودرز
اليگودرز- خبرنگار كيهان: نخستين همايش فرهنگي، هنري بختياري تحت عنوان (هي جار اول) در مجتمع سيمرغ برگزار شد.
مصطفي محمدي رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي اليگودرز در اين رابطه گفت: اين همايش با هدف زنده نگه داشتن فرهنگ بختياري و در محورهاي شعرخواني، موسيقي محلي، شاهنامه خواني داستان و ... برگزار شد.
ناني از دل سنگ در جشنواره حقيقت
سبزوار - خبرنگار كيهان: رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي سبزوار از حضور علي صمدي كارگردان سبزواري در چهارمين جشنواره بين المللي سينما حقيقت خبر داد. وي گفت: فيلم ناني از دل سنگ مستند اجتماعي است كه توسط اين كارگردان جوان به نمايش گذاشته شده است.
شايان ذكر است: ناني از دل سنگ با محوريت آسيابهاي آبي كويري ساخته شده و گريزي بر روند توليد نان در گذشته و امروز مي زند.
شب شعر نماز در بابل
بابل- خبرنگار كيهان: عصر شعر نماز ستون دين در محل سالن اجتماعات مجتمع فرهنگي سينمائي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي بابل با حضور ميهمانان و مد عوين و هنرمندان و شاعران استان برگزار شد.

 



درخشش عكاس مازني درمسابقه ملي عكس

ساري- خبرنگاركيهان:
مقام دوم مسابقه ملي عكس كه توسط شركت مادر تخصصي بازرگاني دولتي ايران برگزارشد به مهدي معصومي گرجي هنرمند جوان و مسئول واحد هنرهاي تصويري حوزه هنري مازندران رسيد.
به گزارش روابط عمومي حوزه هنري استان مازندران، دراين جشنواره كه در سالن همايش هاي بين المللي برج ميلاد تهران برگزارشد، 570 عكاس با 4002 عكس ازسراسر كشور شركت كردند كه درمرحله نهايي مهدي معصومي گرجي از ساري توانست مقام دوم اين جشنواره را به خود اختصاص دهد.
گفتني است؛ مهدي معصومي گرجي از مدرسين هنر عكاسي در مازندران بوده و تاكنون توانسته در چندين جشنواره بين المللي و ملي رتبه هاي برتر را كسب كند.

 



بازديد آيت الله نوري همداني از بزرگترين حوزه علميه خاورميانه در رشت

آيت الله نوري همداني از بزرگترين حوزه علميه در حال ساخت خاورميانه در رشت بازديد كرد.
به گزارش خبرگزاري رسا، آيت الله نوري همداني از مراجع عظام تقليد به همراه نماينده ولي فقيه در گيلان، ضمن بازديد از حوزه علميه اميرالمؤمنين(ع) در جريان روند ساخت آن قرار گرفت.
حوزه علميه اميرالمؤمنين رشت در زميني به مساحت 31 هكتار و با زيربناي 52 هزار مترمربع با اعتبار 30 ميليارد تومان از محل كمك هاي مردمي و دولتي از ارديبهشت سال گذشته عمليات اجرايي آن آغاز و تاكنون 6 ميليارد تومان براي ساخت اين مركز بزرگ حوزوي هزينه شده است.
اين حوزه ظرفيت پذيرش 2هزار طلبه را داراست و با امكانات رفاهي، فرهنگي و خدماتي، دو مسجد، دو كتابخانه، نانوايي و دارالشفاء، قرار است 300 نفر از طلاب كشورهاي آسياي ميانه را نيز جذب كند.

 



بازديد خيران از موزه صنايع دستي معلولان ذهني ايوان غرب

ايوان غرب- خبرنگار كيهان:
نمايشگاه صنايع دستي معلولان ذهني مراكز توانبخشي روزانه اداره بهزيستي شهرستان ايوان غرب مورد بازديد خيران اين شهرستان قرار گرفت.
مسئول اداره بهزيستي ايوان غرب گفت: در اين نمايشگاه آثار 33 نفر از معلولان ذهني به نمايش گذاشته شده است. البته درآمد حاصله از فروش اين آثار آنان صرف خود معلولان خواهد شد.
وي با اشاره به اجراي اصل 44 قانون اساسي گفت: مراكز توانبخشي با دريافت يارانه از دولت در اجراي اصل 44 قانون اساسي توسط بخش خصوصي در خدمت معلولان است.
درجريان بازديد خيران از مركز شبانه روزي سالمندان سرپرست اين مركز گفت: در اين مركز 15 سالمند مرد به بهترين وجه نگهداري و به وضعيت آنان رسيدگي مي شود.
خيران از خوابگاه، سالن غذاخوري، سرويس بهداشتي، اتاق پزشك و محل تفريح سالمندان بازديد كردند.

 



اختصاص 134 ميليارد ريال اعتبار به امور فرهنگي- هنري اهواز

اهواز- خبرنگار كيهان:
فرماندار شهرستان اهواز گفت: از محل اعتبارات استاني و توسعه فرهنگي بيش از 134 ميليارد ريال به فصل فرهنگي و هنري شهرستان اهواز اختصاص يافت.
عبدالعزيز فدعمي با اشاره به اينكه تلاش شده است تا زيرساختهاي مناسبي براي فعاليتهاي فرهنگي در نقاط مختلف شهرستان اهواز فراهم شود خاطر نشان كرد: پايه و اساس توسعه هر جامعه ارتقاء فرهنگ و دانش افراد آن جامعه است.
وي از اختصاص 9 ميليارد ريال به تعمير و تجهيز كتابخانه هاي عمومي اهواز خبر داد و افزود: در سالهاي اخير اعتبارات ويژه اي به امور فرهنگي و هنري و توسعه و ترويج فرهنگ مطالعه در شهرستان اهواز شده است.
فرماندار اهواز همچنين گفت: احداث دارالقرآن اهواز، احداث مركز آموزش و اطلاع رساني علوم و معارف اسلامي اهواز، احداث مسجد در مناطق حاشيه اهواز و احداث، تكميل و تجهيز خانه هاي عالم از جمله پروژه هاي فرهنگي، مذهبي سازمان تبليغات اسلامي در اهواز است كه مجموعاً 10 ميليارد و 70 ميليون ريال از محل اعتبارات فرهنگي به اين پروژه ها اختصاص يافته است.
به گزارش خبرنگار ما به نقل از روابط عمومي فرمانداري اهواز، فدعمي تعمير و تجهيز كانون هاي پرورش فكري كودكان و نوجوانان، احداث استوديوهاي پخش و توليد صدا و سيما، احداث و تكميل سالن هاي نمايش در حميديه، ملاثاني و اهواز، احداث و تكميل كتابخانه هاي عمومي را از ساير پروژه هاي فصل فرهنگي و هنري شهرستان اهواز ذكر كرد.

 



مراسم گراميداشت هنرمند فقيد اليگودرز برگزار شد

اليگودرز- خبرنگاركيهان:
با حضور پيشكسوتان و هنرمندان اليگودرز، مراسم گراميداشت زنده ياد علي اكبر مبصري در مجتمع سيمرغ برگزار شد.
رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي اليگودرز گفت: مرحوم مبصري مسئول مركز اسناد فرهنگي اين شهرستان از 20سال پيش شروع به جمع آوري اسناد قديمي و قرآنهاي خطي نمود و يكي از اتاقهاي منزل خود را به اين مهم اختصاص داد.
محمدي گفت: ايشان با هزينه هاي شخصي خود اين كار را شروع كرد و همه عمر خود را جهت زنده نگه داشتن فرهنگ اصيل اين منطقه صرف نمود.
شايان ذكر است مرحوم مبصري با جمع آوري آثار خطي، قرآن هاي قديمي، عقدنامه ها و لوازم گذشته بنيانگذار مركز اسناد و مدارك فرهنگي اين شهرستان بود كه اسنادي با قدمت بيش از يكهزار سال در اين مركز موجود است.

 



اختتاميه سومين جشنواره شعر دفاع مقدس در استان البرز

سرويس شهرستانها:
مراسم اختتاميه سومين جشنواره شعر دفاع مقدس استان البرز با عنوان فانوسهاي سرخ در سالن شهداي سپاه ناحيه كرج با حضور مسئولين دستگاههاي اجرائي و نظامي استان البرز برگزار شد.
در ابتداي اين مراسم سرهنگ پاسدار نادر اديبي مديركل اداره حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس استان البرز در سخناني گفت: هرچه از سالهاي دوران دفاع مقدس فاصله مي گيريم نياز به حفظ ارزشهاي آن دوران و ترويج و گسترش آن در ميان نسل كنوني براي مسئولين ما نمايان تر مي شود و اين واقعيت كه زبان هنر و بخصوص زبان شعر در ماندگاري و درخشانتر شدن دوران دفاع مقدس مي تواند مؤثرتر باشد ما را بر آن داشت تا سومين جشنواره شعر دفاع مقدس را در استان البرز برگزار نمائيم كه خوشبختانه با استقبال خوب شاعران جوان مواجه شديم.
مديركل اداره حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس در ادامه افزود: فراخوان اين جشنواره از حدود شهريور ماه سال جاري و در ايام خجسته هفته دفاع مقدس اعلام شد و طي 4 ماه 256 اثر از 115 شاعر به دبيرخانه اين جشنواره رسيد كه پس از مراحل بررسي و داوري آثار 16 تن از شاعران نمونه معرفي و مورد تجليل قرار گرفت.
اديبي در ادامه افزود: ظرفيت بسيار خوبي در حوزه شعر و ادبيات پايداري در استان البرز وجود دارد كه ما سعي مي كنيم با برگزاري اين گونه جشنواره ها نسبت به شناسايي و سازماندهي و تشويق اين عزيزان بستر مناسبي براي فعاليت اين هنرمندان فراهم نمائيم.
در حاشيه اين مراسم از دومين كتاب شعر دفاع مقدس شاعران استان البرز تحت عنوان فانوسهاي سرخ رونمائي شد و نمايشگاه كتابي نيز از آثار قلمي دفاع مقدس برگزار شد كه با استقبال خوب حاضرين مواجه شد.

 



از استاد شيركوند در ورامين تجليل شد

ورامين - خبرنگار كيهان:
مراسم بزرگداشت استاد شيركوند در سالن اجتماعات شهيد گل عباسي ورامين برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ما در اين مراسم كه با حضور جمعي از هنرمندان، ورزشكاران، روحانيون، مسئولين و اقشار مختلف مردم برگزار شد، مهندس محسن منصوري فرماندار شهرستان ورامين با اشاره به تجليل از هنرمندان قرآني كه همان ارج نهادن به قرآن است اينگونه همايش ها را باعث بالاتر رفتن عظمت قرآن برشمرد.
همچنين در اين همايش استاد اميرخاني پدر خوشنويسي ايران نيز به ايراد سخنراني پرداخت استاد شيركوند در سخناني اظهار داشت: قرآني را كه ترجمه اش را خطاطي كرده ام جزء باقيات صالحاتي است كه بايد همه هنرمندان خصوصا خطاطان آنرا فراگيرند و پرونده خود را با نام زيباي قرآن بازنگه دارند.
در پايان اين مراسم با هدايايي از طرف مسئولين، هنرمندان و شاگردان استاد از ايشان تجليل شد.
لازم به يادآوري است:
استاد حسن شيركوند در سال 1304 در روستاي كاظم آباد ورامين در يك خانواده مذهبي و ولايي متولد شد و پس از 30 سال تدريس در آموزش و پرورش هنر خطاطي را در محضر استاد علي علي آغاز كرد و امروز با 85 سال سن يكي از معروف ترين خطاطان كشور بحساب مي آيد كه چندين كتاب خصوصا ترجمه قرآن را خطاطي كرد، و بيش از 100 نفر شاگرد نمونه و ممتاز تربيت كرده و در حال حاضر رئيس انجمن خوش نويسان شهرستان و عضو شوراي مركزي خوشنويسان كشور مي باشد.

 



نگاره هاي ازلي در كاشان

كاشان- خبرنگار كيهان:
نمايشگاه نگاره هاي ازلي با موضوع تجلي هنر در فرهنگ علوي به همت فرهنگسراي معراج سازمان رفاهي تفريحي شهرداري كاشان در نگارخانه آزادي برپا شد.
در اين نمايشگاه 40 اثر هنري «نرگس زيلوچي» بانوي هنرمند كاشاني در رشته معرق و مشبك در زمينه شعر، روايات و سخنان اميرالمؤمنين و آيات قرآن به نمايش گذاشته شده است.
هنرنمايي بر روي درب زيارتگاه امامزاده محمد(ع) جوشقان استرك از توابع شهرستان كاشان از جمله آثار قابل توجه در اين نمايشگاه است.
اين درب ساخته محمود عزيزي و داراي 3 قاب حاوي احاديث نبوي است كه اين احاديث به شكل دايره اي بر روي درب نوشته شده است.
اين بانوي هنرمند علاوه بر انجام گل كاري بر روي چهارچوب درب در وسط قاب بالاي درب عبارت «الله جل جلاله» در قاب وسط اسماء مبارك محمد(ص)، فاطمه(س) و 12 امام و در قاب پايين عبارت «علي ولي الله» همراه با گلكاري را با استفاده از تركيب هنر معرق و گره ايجاد كرده است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14