(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 18 آذر 1389- شماره 19811

كوتاه اقتصادي
رئيس اتاق بازرگاني تهران:بخش خصوصي منتظر اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها است
سخنگوي كارگروه طرح تحول: يارانه متقاضيان جديد نيمه اول سال آينده واريز مي شود
ايجاد سالانه 200هزار شغل در بخش تعاون
آغاز ثبت نام از اصناف براي دريافت تسهيلات
حضور 200 سرمايه گذار خارجي در ايران
نقش فرانسه در توقيف سه كشتي ايراني
بازگشت كره جنوبي به پارس جنوبي
اختصاص 12 تريليون ريال براي تأمين آب و برق مسكن مهر
لايحه جامع مبارزه با قاچاق كالا به دولت مي رود
تحويل روزانه 60 واحد مسكوني صنعتي توسط شركت تركيه اي
50 درصد اشتغال كشورهاي دي 8 در صنايع كوچك و متوسط
اطلاعيه شركت برق درباره رعايت نكات ايمني ماه محرم



كوتاه اقتصادي

¤ وزير تعاون گفت: با برنامه ريزي هاي انجام شده تعاوني ها موفق شده اند گردش مالي خود را در سراسر كشور به 30 هزار ميليارد ريال (سه هزار ميليارد تومان) برسانند.
¤ در حالي كه واردات موز به ايران در ماه هاي گذشته وقفه اي چند هفته اي داشت اما در مجموع طي هشت ماهه امسال بيش از 409 هزار تن موز وارد ايران شده كه از اين ميزان 854 تن موز براي كشور چين است.
¤ رئيس سازمان ترويج، آموزش و تحقيقات كشاورزي گفت: طرح ملي ارتقاي ميانگين توليد محصولات از اولويت هاي سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج كشاورزي است.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 3380 الي 3384، 3364، 3365، 3314، 3315، 5500 الي 5503، 5550 الي 5553، 330 الي 332 و در مركز مخابرات ثارالله (حصارك) با پيش شماره هاي 450 الي 458 از روز شنبه به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ مديرعامل صندوق بازنشستگي كشوري از بدهي 213 ميليارد توماني دولت به اين صندوق بابت كسورات مربوط به سنوات ارفاقي بازنشستگان پيش از موعد سه سال اخير، خبر داد.
¤ ميزان توليد سنگ آهن در هشت ماهه منتهي به پايان آبان ماه سال جاري در مجموع به 17 ميليون و 936 هزار تن رسيد كه نسبت به مدت مشابه سال قبل 5/5 درصد افزايش داشت، ضمن اينكه از هدف برنامه پيش بيني شده نيز جلوتر بود.
¤ گروه پتروشيمي: معاون وزير نفت در امور پتروشيمي از افزايش 35 درصدي محصولات پتروشيمي از نظر كمي و ارزشي در هفت ماه امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته خبر داد.
¤ عرضه قير در بورس كالا بعد از گذشت بيش از دو هفته توقف توسط سازمان حمايت از مصرف كنندگان مجدداً از روز گذشته از سر گرفته شد.
¤ معاون آموزش، پژوهش و كارآفريني وزارت تعاون با اشاره به اينكه بهبود فضاي كسب و كار كشور در گرو نظارت و كنترل واردات است، گفت: وزارت تعاون براي ساماندهي وضعيت اشتغال كشور، برنامه ملي اشتغال را در هفت مرحله طراحي كرده است.
¤ با فرا رسيدن ايام محرم، سازمان دامپزشكي اطلاعيه اي را براي چگونگي اجراي سنت ذبح و تهيه دام از مراكز مجاز صادر كرده است.سازمان دامپزشكي اعلام كرد: با توجه به ذبح دام از سوي هيئت هاي عزاداري و برخي شهروندان در ايام تاسوعا و عاشوراي حسيني و اجراي سنت قرباني در مسير دسته هاي عزاداري، از مساجد و تكايا تقاضا مي شود به منظور حفظ بهداشت محيط و سلامت
مصرف كنندگان و پيشگيري از بروز بيماري هاي مشترك بين انسان و حيوان، دام مورد نياز خود را فقط از مراكز مورد تأييد دامپزشكي، تهيه و ترجيحاً در كشتارگاه هاي تحت نظارت دامپزشكي كشتار كنند.
¤ بورس تهران در حالي دو روز پاياني هفته را به ترتيب با 25 و 54 واحد رشد پشت سر گذاشت كه بر اساس شواهد مذاكرات مثبت ژنو دليل اصلي اين رشد بوده و همچنين سه شركت خودرويي نيز بيشترين حجم و اثر را در اين رشد داشتند.
¤ رويترز به نقل از تجار اروپايي اعلام كرد بخش دولتي ايران بيش از 90 هزار تن برنج با قيمت 535 دلار در هر تن از تايلند خريداري كرده است.

 



رئيس اتاق بازرگاني تهران:بخش خصوصي منتظر اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها است

رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران با بيان اينكه بخش خصوصي منتظر اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها است، تأكيد كرد: بخش خصوصي در اجراي اين قانون در كنار دولت قرار مي گيرد اما انتظار دارد ابهامات آن نيز برطرف شود.
يحيي آل اسحاق در جلسه هيئت نمايندگان اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران با تأكيد بر ضرورت اجراي هر چه سريعتر قانون هدفمند كردن يارانه ها، گفت: بخش خصوصي منتظر اجراي قانون است اما تأكيد دارد تا با تمهيداتي از سوي دولت نگراني هايش برطرف شود.
رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران افزود: با توجه به اينكه دولت مبناي ترجيحي را براي افزايش قيمتها قبول كرده است؛ بنابراين بايد در راستاي اجراي قانون ترجيحاتي براي بخشهاي مختلف از جمله توليد در نظر گيرد كه البته وزارت صنايع و معادن بارها اعلام كرده است كه توليد كنندگان و صنعتگران نگران نباشند.
وي تصريح كرد: بخش خصوصي يار شاطر و سرباز بخش توليد و صنعت كشور است كه در اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها در كنار دولت قرار مي گيرد اما انتظار دارد ابهامات نيز برطرف شود.
به گفته آل اسحاق، برنامه پنجم توسعه مراحل نهايي تصويب را در مجلس مي گذراند و به زودي به شوراي نگهبان ارائه مي شود. در اين برنامه به نظر مي رسد سكوهاي خوبي در رابطه با حضور بخش خصوصي و اتاق بازرگاني در اقتصاد ايران ايجاد شده و تعداد زيادي از پيشنهادات در بخش تجارت و بازرگاني كه از سوي اتاق و بخش خصوصي ارائه شده بود، به تصويب رسيده است.
وي در ادامه به بودجه سال 90 كه در روزهاي گذشته از سوي معاون رئيس جمهور رونمايي شد، اشاره كرد و گفت: بودجه سال 90 اثرات زيادي بر سرنوشت اقتصادي كشور دارد و بر اين اساس، بايد در مسير اسناد بالادستي از جمله برنامه پنجم، اصل 44 و سند چشم انداز باشد.
آل اسحاق اظهار داشت: بنا به گفته مسئولان، بودجه سال 90 انقباضي- انبساطي است به اين معنا كه در هزينه انقباضي و در عمران و سرمايه گذاري انبساطي است و اگر چنين باشد اتفاقات خوبي در اقتصاد كشور رخ خواهد داد. بنابراين گزارش: رئيس سازمان سرمايه گذاري و كمك هاي اقتصادي گفت: بخش خصوصي به دليل عدم رشد نقش تماشاگر را ايفاء مي كند.بهروز عليشيري نيز در چهل و دومين نشست هيئت نمايندگان اتاق تهران اظهار داشت: بخش خصوصي ما نتوانسته است به اندازه كافي رشد كند وامروز بيشتر نقش تماشاگر را ايفا مي كند، در حالي كه در اين شرايط گذار و با تغيير نقش بازيگران نقش بخش هاي خصوصي پيشرو بسيار با اهميت است.

 



سخنگوي كارگروه طرح تحول: يارانه متقاضيان جديد نيمه اول سال آينده واريز مي شود

سخنگوي كارگروه طرح تحول اقتصادي با تكذيب قيمت هاي اعلام شده بنزين طي روزهاي اخير گفت: قيمت بنزين هنوز مشخص نشده است.
محمدرضا فرزين در گفت وگو با خبرگزاري فارس در مورد نرخ بنزين اعلام شده 300 و 600 توماني بعد از هدفمندي يارانه ها گفت: اين موارد چون هر روز به صورت شايعه منتشر مي شود، حتي لازم نيست، تكذيب كنم اما اين را بگويم كه اين رقم ها تكذيب مي شود و چنين چيزي نيست.
سخنگوي كارگروه طرح تحول در مورد واريز يارانه نقدي به حساب سرپرستان خانوار گفت: يارانه 81 هزار تومان براي همه خانوارهاي ثبت نام كرده و متقاضي، به حساب آنها واريز شده است.
فرزين تاكيد كرد: در صورت مشخص شدن زمان اجراي اصلاح قيمت ها، در موقع مقتضي به مردم اطلاع رساني مي شود.
سخنگوي كارگروه طرح تحول با بيان اينكه در سري قبل پرداخت يارانه ها، حداكثر به 6نفر از اعضاي خانواده پرداخت شده بود، افزود: دوباره دستور داده شد، يارانه به تعداد تمام افراد خانواده متقاضي، پرداخت شود و هم اكنون تمام خانواده ها به هر تعداد نفر كه بوده اند، يارانه دريافت كرده اند.
فرزين درباره واريز يارانه به حساب خانوارهاي جديدي كه به تازگي در سايت مركز آمار ايران ثبت نام كرده اند، اظهار داشت: مركز آمار، ثبت نام خانوارها را دو بار در سال انجام مي دهد، در عين حال پايگاه مركز آمار در طول سال باز است. اطلاعاتي كه مركز آمار مي گيرد، سالانه دو بار به وزارت رفاه ارائه مي شود.
سخنگوي كارگروه طرح تحولات اقتصادي ادامه داد: افرادي كه در نيمه اول سال ثبت نام كرده اند، در نيمه دوم سال يارانه به آنها پرداخت خواهد شد و افرادي كه در نيمه دوم سال ثبت نام مي كنند، در نيمه اول سال بعد يارانه دريافت خواهند كرد.
معاون امور اقتصادي وزير امور اقتصادي و دارايي خاطرنشان كرد: خانواده هاي جديدي كه در نيمه دوم سال ثبت نام مي كنند، محاسبه يارانه آنها پس از تكميل اطلاعات مركز آمار و ارائه به سازمان هدفمندسازي يارانه ها صورت مي گيرد و پرداخت در سال بعد انجام مي شود.

 



ايجاد سالانه 200هزار شغل در بخش تعاون

وزير تعاون گفت: براي تحقق سهم 25 درصدي بخش تعاون در اقتصاد ملي تا پايان برنامه پنجم توسعه سالانه 200هزار فرصت شغلي در اين بخش ايجاد مي شود.
محمد عباسي در گفت وگو با ايرنا، اظهار داشت: دستيابي به اهداف پيش بيني شده در بخش تعاون در اصل 44 قانون اساسي و برنامه پنجم توسعه، مستلزم توجه جدي به محورهاي اساسي اين برنامه از جمله ايجاد سالانه حداقل 200هزار فرصت شغلي در اين بخش است.
وي ادامه داد: اين امر بايد از طريق انتقال سرمايه دولت به تعاوني ها، واگذاري تصدي گري هاي دولتي، ارتقا بهره وري واحدهاي موجود و تشكيل تعاوني هاي نوع جديد تحقق يابد.
وي تصريح كرد: در زمان حاضر اين بخش در حال گذر از دوره سنتي حضور خود در اقتصاد كشور و ورود به عرصه اقتصاد نوين است، بنابراين بايد علاوه بر عمل كردن مانند يك بنگاه فعال اقتصادي، در كاهش شكاف طبقاتي نيز نقش داشته باشد.
وي تاكيد كرد: بدين ترتيب، اين بخش در قالب جديد خود بايد سودده بوده و در جهت فقرزدايي و توزيع عادلانه ثروت در جامعه گام هاي موثري بردارد كه يكي از فعاليت هاي مهم بخش تعاون در اين خصوص تمركز بر ساماندهي وضعيت اشتغال كشور است.
عباسي تحقق فرصت هاي شغلي جديد در بخش تعاون را نشان دهنده پتانسيل بالاي اين بخش در گذر از اقتصاد سنتي و دستيابي به نسل جديدي از تعاوني ها دانست و گفت: در پنج سال گذشته يك ميليون و 50 هزار فرصت شغلي جديد توسط تعاوني ها ايجاد شده كه اين امر حاكي از سهم مناسب اين بخش در ايجاد اشتغال است.
وي با تاكيد بر اين كه اين بخش يكي از سه بخش اصلي اقتصادي كشور در قانون اساسي است، متذكر شد: در صورت تقويت و توسعه اين بخش، سهم دولت، بخش خصوصي و تعاوني از اقتصاد ملي تعديل خواهد شد.
وزير تعاون بخش تعاون را يك بخش خصوصي نظام مند و جامع محور قلمداد كرد كه مي تواند علاوه بر حفظ منافع فردي منافع احزاب، گروه ها و در نهايت تمام آحاد جامعه را مد نظر قرار دهد.
وي افزود: سهم كنوني اين بخش از اقتصاد حدود 9 درصد است كه با تقويت مديريت و استفاده مطلوب از ظرفيت هاي قانوني اين بخش، امكان گسترش آن در اقتصاد كشور به ويژه در توليد ملي فراهم مي شود.

 



آغاز ثبت نام از اصناف براي دريافت تسهيلات

وزارت بازرگاني در نظر دارد با آغاز رسمي قانون هدفمندي يارانه ها و براساس بسته حمايتي اصناف مبلغ 250 ميليارد تومان تسهيلات را براي مدت سه ماه تا پايان سال به صنوف توليدي اختصاص دهد.
رئيس مركز امور اصناف و بازرگانان در گفت وگو با ايرنا با بيان اينكه ثبت نام صنوف از شنبه 20 آذر ماه جاري آغاز مي شود، گفت: واحدهاي داراي پروانه مي توانند از تاريخ اعلام شده با مراجعه با سايت اصناف wwwasnafir درخواست خود را براي دريافت تسهيلات ثبت كنند.
حسن رادمرد اظهار داشت: سقف اين تسهيلات 01 ميليون تومان با كارمزد پايين است و واحدهاي صنفي امكان استفاده از اين تسهيلات را دارند كه شرايط مورد نظر در آئين نامه تدوين شده را داشته باشند.

 



حضور 200 سرمايه گذار خارجي در ايران

رئيس سازمان سرمايه گذاري خارجي از برگزاري همايش بين المللي فرصتهاي سرمايه گذاري ايران در روزهاي 29 آذر تا 2 دي ماه سالجاري با حضور بيش از 200 نفر سرمايه گذار خارجي در كيش خبر داد.
بهروز عليشيري افزود: همايش بين المللي فرصتهاي سرمايه گذاري ايران در كيش در شش پانل تخصصي شامل صنعت و معدن، گردشگري، نفت، گاز و پتروشيمي، آب و كشاورزي، مناطق آزاد و ويژه اقتصادي، عمران شهري و زيربنايي با حضور صاحبان پروژه ها و سرمايه گذاران خارجي مورد بحث و بررسي قرار مي گيرد.
معاون وزير امور اقتصادي و دارايي با اشاره به روند مثبت خصوصي سازي و افزايش شاخص بورس در كشورمان يادآور شد: افزايش شاخص بورس ايران در مقايسه با ساير كشورها نمايانگر اين است كه بورس ايران نيز مي تواند به عنوان يكي از گزينه هاي برتر سرمايه گذاري مطرح شود.
وي در عين حال خاطرنشان كرد: ما آماده هستيم فهرستي از پروژه هاي سرمايه گذاري خارجي به ارزش بيش از 100 ميليارد دلار كه مطالعات امكان سنجي و اقتصادي آنها به انجام رسيده است را به سرمايه گذاران دعوت شده در اين همايش جهت سرمايه گذاري ارائه نمائيم.

 



نقش فرانسه در توقيف سه كشتي ايراني

مديرعامل كشتيراني جمهوري اسلامي ايران برخي اخبار مبني بر توقيف سه فروند كشتي اين شركت در كشور سنگاپور را تاييد كرد.
محمدحسين داجمر در گفتگو با مهر درباره ماجراي توقيف 3 فروند كشتي ايراني در سنگاپور گفت: اين سه فروند كشتي با نام هاي سهند، سبلان، و توچال به دلايل مرتبط با مسايل سياسي توقيف شده اند و نه عدم پرداخت بدهي به يك بانك فرانسوي.
وي توضيح داد: كشتيراني جمهوري اسلامي ايران در گذشته از يك بانك فرانسوي براي خريد كشتي وامي دريافت كرده بود كه اقساط وام خود را نيز به اين بانك پرداخت كرده است.
مديرعامل كشتيراني جمهوري اسلامي ايران تصريح كرد: هم اكنون به دليل مسايل سياسي و با اين ادعا كه ايران از دادن بدهي خود خودداري مي كند، دادگاهي در سنگاپور دستور توقيف سه فروند كشتي را صادر كرده است.

 



بازگشت كره جنوبي به پارس جنوبي

با گذشت 6 ماه از خروج جي اس كره جنوبي از پارس جنوبي، اخيراً شركت ملي نفت ايران و يك شركت ديگر كره اي با امضاي قراردادي 750 ميليون دلاري به توافقي جديد در اين ميدان مشترك گازي دست يافته اند.
شركت جي اس كره جنوبي تير ماه سال جاري به دليل افزايش فشارهاي برخي از قدرت هاي غربي از پروژه هاي طرح توسعه ميدان پارس جنوبي كناره گيري كرد.
براساس توافق پيشين شركت ملي نفت ايران و جي اس كره جنوبي قرار بود طرح شيرين سازي گاز فاز 6 تا 8 اين ميدان مشترك گازي توسط اين شركت آسيايي با سرمايه گذاري 2/1 ميليارد يورويي انجام شود.
از سوي ديگر با گذشت حدود 6 ماه از خروج شركت جي اس از طرح توسعه پارس جنوبي، اخيراً يك قرارداد جديد با يك شركت ديگر از كره جنوبي براي واگذاري يك پروژه جديد در اين ميدان مشترك گازي امضا شده است.
براين اساس، براي نخستين بار با موافقت شركت ملي نفت ايران قراردادي به ارزش تقريبي 750 ميليون دلار با يك شركت تراز اول كره جنوبي براي بهره برداري و راهبري دو فاز پارس جنوبي امضا شده است.
با اين توافق جديد گازي پيش بيني مي شود عمليات راهبردي و مديريت طرح توسعه پالايشگاههاي فاز 17 و 18 پارس جنوبي پس از بهره برداري به شركتي متشكل از پتروپارس و كره جنوبي واگذار شود.
در صورت اجراي اين قرارداد براي اولين بار است كه در تاريخ صنعت نفت ايران، مسئوليت مديريت، راهبري و نگهداري پالايشگاههاي گازي به شركتهاي غير دولتي و خارجي واگذار مي شود.
اين شركت كره اي پيشتر در طرح توسعه فازهاي به بهره برداري رسيده پارس جنوبي و برخي از طرحهاي بالادستي صنعت نفت و گاز ايران سابقه فعاليت داشته است.

 



اختصاص 12 تريليون ريال براي تأمين آب و برق مسكن مهر

معاون وزير نيرو از اختصاص 12 تريليون ريال براي تأمين آب و برق مسكن مهر خبر داد.
داوود منظور در حاشيه همايش تأمين آب و برق مسكن مهر در وزارت نيرو گفت: بيش از 12 تريليون ريال براي تأمين آب و برق مسكن مهر اختصاص داده مي شود كه از اين رقم، چهار تريليون ريال از طريق وزارت نيرو به عنوان نماينده دولت براي اجراي انشعابهاي آب و برق طرح مسكن مهر تأمين خواهد شد.
معاون وزير نيرو افزود: همچنين چهار تريليون ريال از طريق استانداريها و چهار تريليون ريال ديگر نيز از محل فروش انشعاب ها و منابع داخلي شركتهاي آب و برق اختصاص داده خواهد شد.
وي برآورد اوليه وزارت نيرو براي تأمين آب و برق مسكن مهر را 24 تريليون ريال عنوان و تصريح كرد: با توافق صورت گرفته، قرار شد وزارت نيرو با اعتبار 12 تريليون ريال عمليات زيربنايي آب و برق را اجرايي كند.
معاون برنامه ريزي و امور اقتصادي وزارت نيرو همچنين در زمينه بودجه اختصاصي اين وزارتخانه به طرح مسكن مهر، تصريح كرد: بخشي از اعتبار تاكنون پرداخت شده و بخش ديگر در قالب دو رديف بودجه كه در مجموع يك تريليون و 80 ميليارد ريال است، تأمين خواهد شد.منظور از تأمين 70 درصد بودجه ذكر شده خبر داد و گفت: افزون بر اين مبلغ، اعتباري نيز از محل بند 9 قانون بودجه امسال (حوادث و خشكسالي) به صورت استاني توزيع خواهد شد.

 



لايحه جامع مبارزه با قاچاق كالا به دولت مي رود

رئيس ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز گفت: براساس مصوبه اخير هيئت دولت، ستاد مركزي مكلف شده است ظرف سه ماه لايحه جامع مبارزه با قاچاق كالا را تدوين و به
هيئت دولت ارائه كند.
جلسه اعضاي اصلي ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز به منظور بررسي اقدامات و فعاليت هاي سازمان ها و نهادهاي عضو ستاد مركزي در اجراي مصوبه نهم شهريورماه هيئت دولت درخصوص تشديد امر مبارزه با قاچاق كالا و ارز برگزار شد.
نمايندگان گمرك و وزارت خانه هاي راه و ترابري و دفاع در اين جلسه به بيان اقدامات و فعاليت هاي خود درخصوص اين مصوبه پرداختند. در اين جلسه نيز گزارشي از روند تهيه و تدوين پيش نويس لايحه جامع مبارزه با قاچاق كالا و ارز توسط محسن نادي، معاون حقوقي و امور مجلس ستاد مركزي بيان شد.
محسن نادي معاون حقوقي و امور مجلس ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز با اشاره به پيچيدگي، تنوع، تغييرات سريع در حوزه تجارت و بازرگاني گفت: دست اندركاران عرصه مبارزه با قاچاق كالا و ارز دائما به دنبال مبارزه جدي تر و جامع تري با پديده قاچاق بودند و با توجه به اينكه مهمترين و موثرترين ابزار ما در مبارزه، ابزار قانون است، از اوايل سال جاري بحث تدوين قانون جامع در دستور كار ستاد مركزي قرار گرفت.
وي مهمترين هدف تدوين پيش نويس جامع قانون مبارزه با قاچاق كالا و ارز را عينيت بخشيدن به فرمان رهبر معظم انقلاب درخصوص مبارزه با قاچاق كالا و ارز دانست.
در ادامه جلسه سعيد مرتضوي نماينده ويژه رئيس جمهوري و رئيس ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز گفت: در مصوبه اخير هيئت دولت ستاد مركزي مكلف شد ظرف سه ماه لايحه جامع مبارزه با قاچاق كالا را تدوين و به هيئت دولت ارائه كند.
وي ادامه داد: در ماده 185 برنامه پنجم كه توسط مجلس شوراي اسلامي به تصويب رسيد نيز بر اين نكته تاكيد شده كه دولت مجاز است لايحه جامع مبارزه با قاچاق كالا و ارز را ارائه دهد.
مرتضوي با اشاره به روند تهيه و تدوين اين پيش نويس و بهره گيري از همكاري اساتيد رشته هاي گوناگون دانشگاهي و قضات ويژه جرايم از اعضاي جلسه خواست تا آخرين نظرات و نكات مورد نظر خود را تا اواسط هفته آينده به ستاد مركزي ارسال داشته تا پس از بررسي، نسخه نهايي پيش نويس لايحه جامع مبارزه با قاچاق كالا و ارز به هيات دولت ارائه شود.
نماينده ويژه رئيس جمهوري با اشاره به پيگيري هاي هيئت دولت در رابطه با مصوبه اخير از نهادها و سازمان هاي عضو ستاد مركزي خواست اگر مانع و مشكلي در جهت اجراي موارد تصويب شده وجود دارد آن را به دولت اعلام نموده تا تمهيدات لازم اتخاذ شود.

 



از دهه فجر آغاز مي شود
تحويل روزانه 60 واحد مسكوني صنعتي توسط شركت تركيه اي

معاون وزير مسكن و شهرسازي گفت: با آغاز دهه فجر تحويل روزانه 60 واحد مسكوني صنعتي توسط شركت تركيه اي آغاز مي شود.
جمشيد نورصالحي در گفت وگو با خبرگزاري فارس افزود: در شهر جديد پرند دو شركت تركيه اي و كره اي كار ساخت 25 هزار واحد مسكوني را آغاز كرده اند كه شركت تركيه اي طبق برنامه كار خود را به پيش مي برد.
وي افزود: اما شركت كره اي به دليل بحث انتقال تجهيزات و قالب ها با مشكل انتقال اين تجهيزات از كره جنوبي مواجه شده است.
نورصالحي گفت: براي تسهيل در كار اين شركت كره اي نامه نگاري هاي زيادي با گمرك انجام شده تا به محض ورود اين تجهيزات از كره جنوبي كار ترخيص اين تجهيزات به راحتي انجام شود.
به گفته وي، كره اي ها مي گويند كه ورود 5 كانتينر تجهيزات و قالب ها به ايران از كشور كره جنوبي با مشكل مواجه شده است.
معاون وزير مسكن و شهرسازي تاكيد كرد: شركت تركيه اي براساس قرارداد قرار است 20 هزار واحد مسكوني در ايران احداث كند، بنابراين به غير از 7 هزار واحد مسكوني كه در مرحله تجهيز كارگاه است در سايت اول خود با 13 هزار واحد مسكوني بسيار فعال است و از دهه فجر كار تحويل را آغاز مي كند.
نورصالحي گفت: بلوك هاي اين سايت 13 هزار و احدي 60 واحد مسكوني است و طبق اعلام شركت تركيه اي تحويل روزانه يك بلوك 60 واحدي صنعتي سازي از دهه فجر آغاز مي شود.

 



50 درصد اشتغال كشورهاي دي 8 در صنايع كوچك و متوسط

معاون وزير صنايع و معادن و مديرعامل سازمان صنايع كوچك و شهرك هاي صنعتي ايران از اشتغال 50درصدي صنايع كوچك و متوسط در كشورهاي دي هشت خبر داد.
خدامراد احمدي در جلسه پاياني نخستين اجلاس مسئولان دولتي متولي بنگاه هاي كوچك و متوسط در كشورهاي دي هشت گفت: توجه به صنايع كوچك و متوسط بايد در اولويت برنامه هاي مديران ارشد صنعتي كشورهاي عضو دي هشت قرار گيرد چرا كه صنايع كوچك در كوتاه مدت قابليت افزايش اشتغال، جذب سرمايه هاي اندك، توزيع عادلانه ثروت و امكانات، افزايش درآمد و را در اقتصاد كشورهاي عضو به همراه دارد.
وي با بيان اينكه ميزان صادرات و واردات كشورهاي عضو دي هشت يكهزار و 250 ميليارد دلار است، افزود: ميزان اشتغال و واردات و صادرات بيان شده جزء شاخص هاي ممتاز اين كشورها است.
به گفته معاون وزير صنايع، حجم اقتصاد كشورهاي عضو دي هشت، 2 هزار و 800 ميليارد دلار است.
وي ادامه داد: سهم صنايع كوچك و متوسط در بخش صنعت بالاي 90درصد است و با برنامه ريزي دقيق و منسجم مي توان مزيت هاي صنايع كوچك و متوسط و تاثيري كه بر اقتصاد كشورها خواهد داشت را به آگاهي همگان رساند.
احمدي با بيان اينكه هدف از برگزاري اين ا جلاس تبادل تجربيات و اطلاعات در كشورهاي عضو دي هشت است، اظهار داشت: كشورهاي دي هشت علاوه بر مزيت هايي كه در حوزه اقتصادي دارند داراي فرهنگ و اعتقادات مشترك نيز هستند از همين رو مي توان براي رفاه، آباداني و آسايش كشورهاي عضو گامي محكم برداشت.
احمدي يادآور شد: با توجه به حجم توليد، بازار رقابتي، ميزان اشتغال و آسيب پذيري كه صنايع كوچك د رعرصه جهاني و ملي دارند توجه به روش هاي تامين منابع مالي براي اين صنايع بسيار حائز اهميت است.
مديرعامل سازمان صنايع كوچك و شهرك هاي صنعتي ايران ادامه داد: موضوع تامين منابع مالي براي صنايع كوچك و متوسط در كشورهاي عضو دي هشت در دستور كار اين اجلاس بود و روش هاي جديدي براي كمك به اين صنايع در قالب بازار مالي و پولي مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
جمهوري اسلامي ايران، تركيه، پاكستان، بنگلادش، اندونزي، مالزي، مصر و نيجريه اعضاي گروه دي هشت (هشت كشور درحال توسعه) هستند.
گروه دي هشت از جمله پيمان هاي منطقه اي است كه به منظور ايجاد روابط مستحكم اقتصادي بين كشورهاي در حال توسعه اسلامي و تقويت نفوذ اين كشورها در بازارهاي جهاني تشكيل شده است.

 




شركت توزيع نيروي برق تهران بزرگ از شهروندان تهراني بويژه مسئولان هيئت هاي مذهبي خواست در ايام محرم با صرفه جويي در مصرف برق، زمينه تامين برق پايدار براي همه شهروندان را فراهم كنند.
اين شركت ضمن عرض تسليت به مناسبت فرا رسيدن ماه محرم و ايام سوگواري حضرت اباعبداله الحسين(ع) از مسئولان هيئت هاي مذهبي خواست به منظور جلوگيري از خطرات استفاده از برق هاي غيرمجاز و پيامدهاي ناشي از آن از برقراري انشعاب غيرمجاز خودداري و جهت تامين برق موقت براي هيئت هاي عزاداري به منطقه برق خود مراجعه كنند.
همچنين اين شركت از مسئولان و خادمان هيئت هاي مذهبي خواسته است تا در ايام سوگواري ماه هاي محرم و صفر ضمن عدم استفاده از چراغ هاي پرمصرف و جايگزين كردن آنها با چراغ هاي كم مصرف و يا LED و عدم استفاده از ريسه هاي برق به منظور جلوگيري از بروز حوادث و ايمني بيشتر شبكه برق رساني، هرگونه اتصال تجهيزات جديد برقي را با هماهنگي قبلي با مناطق برق انجام دهند.
شركت توزيع برق تهران تاكيد كرده كه ضروري است هيئت هاي عزاداري به منظور گرفتن انشعاب براي تامين برق، از ترمينال ها و يا پريزهاي استاندارد استفاده كرده و تابلو ورودي برق و ساير نقاط برقدار را از دسترس كودكان، وسايل گرم كننده و محيط هاي مرطوب دور نگه داشته و نيز عدم برخورد وسايل ياد شده با كابل برق را كنترل كنند.
شركت توزيع نيروي برق تهران بزرگ در پايان با اشاره به اينكه هر سال در ايام ماه محرم چهار تا پنج درصد از مصرف برق به بخش روشنايي اختصاص مي يابد، از تمام مشتركان تقاضا كرد در استفاده بهينه از برق و صيانت از اين منبع ارزشمند بيش از پيش مشاركت كرده و با رعايت نكات ايمني در اشاعه و ترويج فرهنگ صحيح مصرف برق ياري رسان اين شركت باشند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14