(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 18 آذر 1389- شماره 19811

روسيه موشك هاي اس-300 به قزاقستان مي فروشد
عمليات تروريستي در غرب پاكستان 15 كشته و 30 مجروح برجاي گذاشت
يادداشت هاي كاخ سفيد و انقلاب اسلامي ايران
اعتراض هاي مردمي عليه دولت در 4 كشور اروپا
بازداشت و بازجويي البرادعي در فرودگاه قاهره
ديدار مهم مالكي و حكيم در بغداد آخرين رايزني ها براي تشكيل دولت جديد
براي تصويب لايحه بودجه پارلمان كره جنوبي وارد شور شد !
سرماي شديد و بحران برق در غزه احتمال بروز فاجعه انساني قوت گرفت
ابراز نگراني كاخ سفيد از وضعيت جسماني پادشاه عربستان
طرح نظامي مشترك سعودي، ناتو و آمريكا براي نابودي حزب الله لبنان



روسيه موشك هاي اس-300 به قزاقستان مي فروشد

دولت روسيه سيستم هاي پدافند موشكي «اس-300» به قزاقستان مي فروشد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، سخنگوي وزارت دفاع روسيه اعلام كرد، دولت مسكو سيستم هاي پدافند موشكي «اس-300» به قزاقستان مي فروشد.
وي افزود: هدف از تحويل اين سيستم به قزاقستان، تقويت دفاع موشكي اين كشور است.
وي گفت: «آناتولي سرديوكف» و «عادل بيك اف» وزراي دفاع روسيه و قزاقستان طي گفت وگوهاي خود در مسكو، ايجاد يك ساختار مشترك هشداردهي موشكي و نيز همكاري در عرصه هاي فضايي و نظامي را مورد بررسي و تبادل نظر قرار دادند. سخنگوي وزارت دفاع روسيه گفت: تفاهم نامه همكاري نظامي ميان روسيه وقزاقستان در سال آينده ميلادي ميان دو كشور امضا خواهد شد.

 



عمليات تروريستي در غرب پاكستان 15 كشته و 30 مجروح برجاي گذاشت

حمله انتحاري در نوار قبايلي شمال غرب پاكستان، 15 كشته و 30 زخمي برجاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، يك شبه نظامي عضو طالبان محلي در پايانه مسافربري شهر «كوهات»، واقع در ايالت «خيبر» پاكستان دست به عمليات انتحاري زد. اين انفجار انهدام يك خودرو را در پي داشت و به مرگ 15 غيرنظامي و جراحت 30 تن ديگر انجاميد. كوهات در 60 كيلومتري شهر پيشاور قرار دارد. سه روز پيش نيز منطقه ديگري از ايالت خيبر به نام «مهند»، شاهد دو انفجار انتحاري همزمان بود كه 50 كشته و 110 زخمي در پي داشت.
نوار قبايلي پاكستان مركز فعاليت القاعده محلي است. اين گروه به همراه گروه هاي وهابي مثل «سپاه محمد» و «لشكر جهنگوي» در مناطق مركزي و جنوبي پاكستان نيز فعال هستند.

 



يادداشت هاي كاخ سفيد و انقلاب اسلامي ايران

پروفسور حميد مولانا- قسمت سوم
تاريخ انقلاب اسلامي ايران نشان داد كه سياستگذاران و نخبگان آمريكايي مقيم تهران در مورد ايران در اشتباه بودند. مسئله مهم در ايران ضعف و قوت ارتش و دولتمردان نبود، اصل موضوع مشروعيت، مقبوليت و محبوبيت سياسي، ديني، و فرهنگي و اجتماعي رهبر انقلاب اسلامي ايران، امام خميني بود، كه ضدانقلابيون توجهي به آن نداشتند. در اين مورد بهتر است به يادداشت 5 فوريه 1979 (مطابق با 16 بهمن 1357) كارتر توجه كنيم:
«ژنرال راچ (روبرت) هايزر آمد كه گزارش شخصي خود را (از وضع ايران) به من بدهد. او مي گفت اختلاف قابل توجهي در تفسير سياست آمريكا درباره ايران بين او و سفير كبير سوليوان وجود دارد. من به او گفتم كه اين اختلاف نظر آشكار است. او گفت هر دو ما نظريه واشنگتن و تلگراف هاي مربوطه را ملاحظه كرديم ولي سوليوان فكر مي كند كه ما بايد بگذاريم (امام) خميني كنترل امور را به دست بگيرد و اين به مردم سالاري خواهد انجاميد؟ هايزر فكر مي كند اين كار باعث موفقيت كمونيست ها خواهد شد. سوليوان فكر مي كند كه ارتش خيلي ضعيف است درحالي كه هايزر عقيده دارد ارتش قوي است. سوليوان فكر مي كند كه ارتش بايد وارد ميدان نشده و خود را از جريان سياسي دور نگاه دارد در حالي كه هايزر بر اين نظر است كه ارتش بايد از دولت مشروطه بختيار پشتيباني كند تا بختيار بتواند قانون اساسي جديدي را براي انتخابات آزاد تهيه كند.»
در پائيز و زمستان 1357 (مطابق با اواخر 1978 و آغاز 1979 ميلادي) يك سردرگمي در واشنگتن و بين نخبگان سياسي و نظامي آمريكا در مورد ايران به وجود آمده بود. در دولت كارتر، زبيگنيو برژينسكي، يك آمريكائي لهستاني نژاد و استاد دانشگاه، مشاور امنيت ملي رئيس جمهور آمريكا در كاخ سفيد بود. برژينسكي اطلاعات و دانش چنداني راجع به ايران و انقلاب اسلامي و دنياي اسلام نداشت ولي از آنجا كه حوزه اختصاصي او اروپا، جنگ سرد، روسيه و دنياي كمونيسم بود، نفوذ او در سياست خارجي آمريكا بيشتر در مبارزه و جلوگيري از پيشرفت سياسي و دخالت نظاميان و ارتش شوروي (سابق) در افغانستان مي گذشت. مقارن با انقلاب اسلامي ايران و در اوايل رياست جمهوري كارتر بود كه شوروي نفوذ خود را در افغانستان زياد و چندي بعد آن كشور را اشغال كرد و آمريكا براي مقابله با اقدامات شوروي گروه هاي موسوم به طالبان را در پاكستان و افغانستان سازماندهي كرد و بدين ترتيب به آنها اسلحه و مهمات داد تا عليه ارتش سرخ شوروي بجنگند. كارتر در يادداشت هاي خود مي نويسد كه او علاوه بر مشاورين كاخ سفيد خود اغلب و به طور متداوم با هنري كيسينجر وزير خارجه (آلماني الاصل) ريچارد نيكسون نيز جلسات مشورتي متعدد داشته است.
در هفتم فوريه 1979 (مطابق با 18 بهمن 1357) يعني چند روز قبل از پيروزي انقلاب اسلامي ايران، كارتر با كيسينجر جلسه خصوصي داشت. كيسينجر به كارتر مي گويد كه «شاه احساس مي كند به او خيانت شده است.» و اضافه مي كند كه «ما دو انتخاب درپيش داريم، يكي كودتاي نظامي در ايران و ديگري انتخاب وضعي مانند ليبي و الجزاير.» كيسينجر دراين جلسه به كارتر مي گويد كه در «موقع انقلاب، قدرت نظامي كاملاً ضروري است، سازش فقط قبل يا بعد از بحران مجاز است.» كيسينجر كه يك يهودي اروپائي نژاد و كاملاً در مكتب «رئاليست هاي غرب» و استعماري غرب بزرگ شده است، كاملاً در اشتباه است. زيرا او انقلاب اسلامي ايران را با ذهنيت و اطلاعات تاريخي كه دارد با انقلاب هائي مانند انقلاب روسيه، انقلاب چين و حتي انقلاب كوبا مقايسه مي كند كه چريك ها در خارج از پايتخت و مركز صدارت حكومت ها بالاخره وارد معركه شده و انقلاب را به پيروزي مي رسانند. ويژگي انقلاب اسلامي ايران اين بود كه دقيقاً تمام معادلات و تئوريهاي انقلاب هاي پيشين را زيرپا گذاشت.
در چند روزي كه انقلاب اسلامي ايران به پيروزي مي رسد (10 الي 12 فوريه مطابق با 21 الي 23 بهمن) كارتر و مشاورين و همكارانش وضع ايران را زيرنظر مي گيرند. ولي كاري نمي توانند انجام دهند و كارتر فقط خوشحال است كه آسيبي به سفارت آمريكا و كاركنان آن نرسيده است! او در يادداشت هاي خود مي نويسد: «گروه مهندس بازرگان خيلي به ما كمك كرده اند و پيغام فرستاده اند كه مي خواهند روابط خود را با ما ادامه دهند.» روز بعد (13 فوريه، 24 بهمن) كارتر در يادداشتهايش مي نويسد: «گزارش امروز خيلي بهتر است. به نظر مي رسد كه (امام) خميني به قم مراجعت خواهد كرد و اجازه خواهد داد بازرگان دولت را اداره كند. بيشتر وزيران او در غرب تحصيل كرده اند و يا وابستگي به كشورهاي غربي دارند.» ولي تصميماتي كه امام خميني در طول انقلاب اسلامي مي گيرد تمام آرزوهاي دولت كارتر را نقش بر آب مي كند. يكي از خود باختگي هاي بسياري از نخبگان غرب و غرب گرايان در ممالك شرقي اين است كه فكر مي كنند كه به دليل تحصيل در غرب بايد هميشه مطيع آئين و عادات آنها باشند.
چند ماه از واقعه گروگان هاي آمريكائي سفارت آمريكا در تهران مي گذرد ولي كارتر چيزي در يادداشت هاي روزانه خود درباره اين حادثه ندارد! شك نيست كه مسئله گروگان ها توجه همه دنيا را به خود جلب كرده و بدون شك باعث نگراني و اضطراب آمريكا و شخص كارتر هم بود. مسئولان تحقير شده آمريكا درباره اين موضوع هميشه كمتر صحبت مي كنند و كارتر نيز حداقل در يادداشت هاي خود خيلي كم به مسئله گروگانها مي پردازد. يادآوري وقايع تلخ براي آن كساني كه خود در ثقل چنين مسئله اي قرار دارند هيچ وقت خوشايند به نظر نمي رسد و يادداشت هاي كارتر خود يك شاهد و نماد از اين پديده است.
وقايع سال هاي انقلاب به خوبي نشان مي دهد كه كنترل امور ايران ومحيط بين المللي آن روز بكلي از دست كارتر و واشنگتن خارج شده است و اين تصميمات امام خميني(ره) است كه دستور روز سياسي و رسانه اي آن زمان را تعيين مي كند. بالاتر از همه آشكار است كه آمريكا يك استراتژي روشن در مقابله با حوادث ناشي از انقلاب اسلامي ايران ندارد و بيشتر به طور روزانه و هفتگي و نه با تعمق و بصيرت به رويدادهاي آن روز واكنش نشان مي دهد.

 



اعتراض هاي مردمي عليه دولت در 4 كشور اروپا

اعتراضات مردمي عليه سياست هاي اقتصادي، چهار كشور اروپايي ايتاليا، يونان، فنلاند و جمهوري چك را صحنه آشوب، ناآرامي و درگيري كرد.
به گزارش اكونيوز، در ايتاليا دانشجويان همچنان نسبت به طرح دولت براي كاهش بودجه نظام آموزشي و تعديل نيرو در اين بخش معترضند و عصر سه شنبه براي چندمين بار طي ماه هاي اخير، در پايتخت و شهرهاي مهم اين كشور تظاهرات كردند. در اكثر موارد نيز تجمعات و تظاهرات به درگيري شديد با پليس كشيده شد.
اعتراضات دانشجويي و دانش آموزي در رم پايتخت ايتاليا با حمله به مجلس سنا شكل جدي به خود گرفت. پيشروي دانشجويان به سمت اين مجلس باعث ورود نيروهاي ضد شورش به ماجرا شد و در زد و خوردي كه بين دو طرف رخ داد، شماري از دانشجويان مجروح و جمعي نيز بازداشت شدند.
محل حضور رئيس جمهوري ايتاليا در شهر ميلان هم شاهد تظاهرات گسترده دانشجويي و دانش آموزي بود. دانشجويان در مقابل محل «تئاتر اسكالا»- معروف ترين مجموعه نمايشي شهر ميلان- كه «جورجو ناپوليتانو» رئيس جمهور ايتاليا در آن حضور يافته بود، تجمعي برگزار كرده و شعارهاي ضد دولتي سر دادند. اين تظاهرات هم با مداخله پليس ضد شورش ايتاليا به خشونت و درگيري كشيده شد و ده ها دانشجو مجروح شدند. درگيري پليس و دانشجويان زماني آغاز شد كه تظاهركنندگان با پرتاب ترقه و بطري هاي دودزا تلاش كردند از صف پليس ضد شورش عبور كنند. در اين درگيري ها دستكم 10 پليس نيز مجروح شدند.
در شماري از شهرهاي ديگر نيز تظاهركنندگان با اشغال ايستگاه هاي راه آهن، رفت و آمد قطارها را مختل كردند.
روز سه شنبه مجلس نمايندگان ايتاليا با وجود اعتراضات گسترده دانشجويي و دانش آموزي لايحه پيشنهادي «ماريا استلا جلميني» وزير آموزش و پرورش اين كشور را درباره كاهش بودجه بخش فرهنگي و برخي اصلاحات آموزشي تصويب كرد. قرار است مجلس سنا نيز براي تصويب احتمالي اين لايحه را بررسي كند. اين لايحه شامل كاهش بودجه دانشكده ها و رشته هايي است كه به گفته دولت ايتاليا، دانشجويان كمي را جذب مي كند و منابع رشته هاي مهم تر را از بين مي برد.
دولت برلوسكني همچنين در نظر دارد تا براي مقابله با بحران اقتصادي با حذف 130هزار شغل از نظام آموزشي ايتاليا تا سقف 9 ميليارد يورو از هزينه هاي كشور بكاهد.
در آتن پايتخت يونان نيز صدها نفر عليه حضور رئيس صندوق بين المللي پول دركشورشان تظاهرات كردند. اقشار مختلف شهروندان شهر آتن با تجمع در ميادين اصلي اين شهر مخالفت و نارضايتي خود را از حضور «دومنيك استراس كان» در كشورشان ابراز داشتند. مردم يونان وام هاي مشروط اين صندوق را عامل مصيبت هاي امروزشان مي دانند.
تظاهركنندگان پارچه نوشته هايي را حمل مي كردند كه روي آنها نوشته شده بود: «اتحاديه اروپا و صندوق بين المللي را از كشور بيرون كنيد»، «مشكلات اقتصادي ما با حضور نماينده سرمايه داران در يونان حل نمي شود» و «دومنيك استراس برگرد».
بر اثر كشيده شدن تظاهرات گسترده در آتن به خيابان هاي منتهي به پارلمان يونان كه «استراس كان» در آنجا حضور داشت، كليه راه هاي منتهي به مركز شهر به روي وسايل نقليه بسته شد. درگيري هايي نيز بين نيروهاي امنيتي و معترضان روي داد. در همين حال رئيس صندوق بين المللي پول در پارلمان يونان، ادامه سياست رياضت اقتصادي اين كشور و كاهش مزايا و حقوق كارگران و كارمندان را به منظور مقابله با بحران اقتصادي خواستار شد.
وي در بخشي از سخنان خود گفت: «درست است كه تلاش هاي خوبي براي كاهش كسري بودجه كشور صورت گرفته ولي هنوز خطر رفع نشده است و از دولت و مردم مي خواهم به تلاش هاي خود براي بهبود اقتصادي كشور همچنان ادامه دهند.»
استراس كان ابراز اميدواري كرد كه يونان در صورت ادامه سياست رياضت اقتصادي از سال 2012 ميلادي بتواند به مرحله رشد اقتصادي برسد.
دولت يونان اكنون بيش از 300ميليارد يورو بدهي خارجي دارد و از اين رو براي دريافت وام مجبور شده كه كليه شرايط اتحاديه اروپا و صندوق بين الملل پول را براي انجام اصلاحات در ساختار اقتصادي كشور بپذيرد. بخشي از اين اصلاحات شامل كاهش 40درصدي هزينه هاي دولت، كاهش حقوق و مزاياي كاركنان پردرآمد و واگذاري تعدادي از شركت هاي دولتي به بخش خصوصي و آزادي رقابت در سيستم حمل و نقل زميني اين كشور است.
دولت يونان قرار است از اتحاديه اروپا و صندوق بين المللي پول تا سه سال آينده حدود 110 ميليارد يورو وام دريافت كند. به اين ترتيب بدهي هاي خارجي اين كشور تا سه سال آينده از مرز 400 ميليارد يورو خواهد گذشت. از جمهوري چك خبر مي رسد، هزاران تن از كاركنان خشمگين بخش دولتي اين كشور روز گذشته در اعتراض به تدابير رياضت اقتصادي دولت اين كشور دست از كار كشيدند.
به گزارش ايرنا، در نتيجه اين اعتصاب عمومي تمامي و يا بخشي از فعاليت مدارس و ادارات دولتي در جمهوري چك مختل شد و بيمارستان ها هم خدمات محدودي ارائه كردند.
اتحاديه صنفي اصلي چك پيش بيني كرده كه 100 هزار تن به اين اعتراض كه از بزرگترين اقدامات اعتراضي در اين كشور در 20 سال گذشته است، بپيوندند. بنابراين مي توان گفت اين اعتصاب در روزهاي آينده نيز ادامه خواهد يافت.
اعتصاب كاركنان در چك در اعتراض به كاهش 10درصدي بودجه اختصاصي به كاركنان بخش دولتي صورت گرفت. اين كاهش بخشي از تدابير رياضت اقتصادي است كه دولت چك آن را براي كاهش كسري بودجه ضروري اعلام كرده است.
ديروز همچنين تظاهرات اعتراض آميزي نيز در برخي از شهرهاي بزرگ چك برگزار شد. حتي افسران پليس و آتش نشانان نيز كه به موجب قانون حق اعتصاب ندارند، با شركت كنندگان در تظاهرات همراهي كردند.
در فنلاند، ديگر كشور اروپايي، اعتصاب خدمه شركت هاي هواپيمايي همچنان ادامه دارد. به طوري كه روز گذشته «فين اير» شركت مادر هواپيمايي اين كشور بيش از 200 پرواز خود را به دليل اعتصاب لغو كرد.
سخنگوي اين شركت به خبرگزاري فرانسه گفت كه تنها 35درصد از برنامه هاي پروازي اجرا شده است.
اعتصاب خدمه پرواز در فنلاند از تاريخ 30 نوامبر (حدود يك هفته پيش) آغاز شده است و در طول روزهاي گذشته، كاركنان ديگر اتحاديه هاي مرتبط با امر پرواز نيز به جمع اعتصابيون پيوسته اند، به طوري كه ارائه خدماتي از قبيل سوخت رساني، تعميرات، نگهداري و بازرسي به «فين اير» متوقف شده است. از زمان آغاز اعتصاب بيش از 1600 پرواز نيز لغو شده است. كاركنان نسبت به كاهش حقوق و مزاياي خود معترضند.

 



بازداشت و بازجويي البرادعي در فرودگاه قاهره

منابع خبري از بازداشت نامزد احتمالي انتخابات رياست جمهوري مصر در فرودگاه قاهره خبر دادند.
به گزارش شبكه خبري «العالم»، «محمد البرادعي» مديركل سابق آژانس بين المللي انرژي اتمي و نامزد احتمالي دور آينده انتخابات رياست جمهوري مصر، در فرودگاه قاهره بازداشت و پس از بازجويي آزاد شد.
العالم به نقل از منابع خبري خود در مصر گزارش داد، پس از پيروزي حزب حاكم در انتخابات پارلماني كه به دليل تقلب گسترده صورت گرفت، دولت مصر، اقدام به دستگيري و بازداشت گسترده افرادي كه در افشاي تخلفات انتخاباتي موثر بودند، كرد كه اين موضوع بي ارتباط با دستگيري البرادعي در فرودگاه قاهره نيست.
«القدس العربي» به نقل از منابع آگاه در مصر خاطرنشان كرد:بازداشت البرادعي رئيس جنبش ملي تغيير در مصر، از چرخش سياسي دولتمردان اين كشور در برخورد با مخالفان حسني مبارك رئيس جمهور 82 ساله كه با موروثي شدن حكومتش مخالف هستند، حكايت مي كند. برپايه اين گزارش ها، البرادعي كه همانند يك شخص معمولي وارد فرودگاه قاهره شده بود، توسط يك افسر پليس بازداشت و به او توضيح داده شد كه نام او در فهرست افرادي قرار دارد كه دولت آنها را خطري براي امنيت كشور مصر مي داند.
اين در حالي است كه دولت مصر هنوز واكنشي در اين مورد از خود نشان نداده است، اما، رسانه هاي مستقل مصر، آن را توهين عمدي به رئيس جنبش ملي تغيير كه داراي جايزه صلح نوبل و مدال نيل (بالاترين نشان كشور مصر) است، از سوي دولت تلقي كرده اند.از سوي ديگر با وجود اعلام رسمي نتايج انتخابات پارلماني مصر از سوي دولت اين كشور، واكنش ها به نتايج آن همچنان ادامه دارد و در تازه ترين آنها، وزير اسبق دادگستري مصر، مجلس الشعب (پارلمان) را فاقد مشروعيت دانست.
به گزارش فارس به نقل از منابع مصري، «محمود ابوالليل» با اشاره به ناسالم بودن انتخابات خاطرنشان كرد: در انتخابات پارلماني مصر، تقلب هاي گسترده اي صورت گرفت، و آزادي و احترام به نظر و عقيده راي دهنده وجود نداشت.
وي با اشاره به ناديده گرفته شدن احكام قضايي درباره ابطال انتخابات تصريح كرد: مجلس الشعب فاقد مشروعيت است و پارلماني كه فاقد مشروعيت باشد، نمي تواند براي آينده اين كشور تصميم گيري كند.
در همين زمينه نيز، روزنامه آمريكايي «لس آنجلس تايمز» به نقل از گزارش مؤسسه تحقيقاتي «كارنگي» آمريكا عنوان كرد: پارلمان جديد مصر به لحاظ ناديده گرفتن قواعد دموكراسي و تقلب فاقد مشروعيت لازم است.
در اين گزارش ضمن انتقاد از سيطره كامل حزب حاكم بر پارلمان خاطرنشان شده است، حزب حاكم با زيرپا گذاشتن بسياري از قواعد دموكراسي و تلاش بر حفظ حاكميت خود و نشان دادن قدرت سياسي اش در برابر مخالفان، نمي تواند مشروعيت لازم را در آينده سياسي مصر داشته باشد. از سوي ديگر، سازمان عفو بين الملل،خواستار انجام تحقيقات از سوي يك كميته مستقل در مورد خشونت هاي انتخاباتي در مصر شد و تاكيد كرد در غير اين صورت بايد شاهد اعمال خشونت هاي فراوان در انتخابات رياست جمهوري مصر در سال 2011 باشيم.

 



ديدار مهم مالكي و حكيم در بغداد آخرين رايزني ها براي تشكيل دولت جديد

«نوري مالكي» در آخرين رايزني ها براي تشكيل كابينه جديد، با رئيس مجلس اعلاي اسلامي عراق ديدار و گفت وگو كرد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، مالكي در ادامه رايزني هاي خود براي تشكيل دولت جديد، سه شنبه با «عمار حكيم» ديدار و گفت وگو كرد. نخست وزير عراق در اين ديدار حكيم را در جريان تركيب كابينه جديد خود قرار داد و برخي از مشكلات پيش رو را با او در ميان گذاشت. مالكي گفت: ما به توافقات حاصل شده در نشست اربيل پايبند هستيم. در اين نشست گروه هاي پيروز در انتخابات پارلماني عراق، با هم به توافقاتي رسيده بودند. مالكي همچنين، بار ديگر پايبندي خود را به سقف زماني قانوني براي تشكيل كابينه اعلام كرد. حكيم نيز پس از ديدار فوق، اين ديدار را پرمحتوا و مهم دانست.
وي گفت، مالكي براي ايجاد رابطه مستحكم با همه گروه ها جدي است. حكيم همچنين، تاكيد كرد كه از سياست هاي مالكي و دولت آينده به طور همه جانبه حمايت خواهد كرد. در ديدار فوق، مالكي از تشكيل نهادي به نام «شوراي سياسي» خبر داد. اما گفت كه اين شورا هيچ ربطي به انتخاب اعضاي هيئت دولت ندارد.
اين شورا در مورد مسايل كلان، سياست گذاري و موضوعاتي كه به امنيت ملي مربوط مي شود، تصميم گيري مي كند و تركيب آن متشكل از 10 عضو دائم و 10 عضو علي البدل است. نخست وزير، رئيس جمهور، رئيس منطقه كردستان عراق و رئيس پارلمان عراق از اعضاي دائم اين شورا هستند.
تهديد علاوي
به گزارش خبرگزاري ايسنا، «اياد علاوي»، رهبر فهرست «العراقيه» مدعي شد تقسيم قدرت در مسير سازنده انجام نمي شود. اگر اين رويه تغيير نكند، من از اين روند خارج خواهم شد. وي مدعي شد: به نظر مي رسد كه عراقي ها به سرعت در حال نااميد شدن از تشكيل هر نوع دولتي در عراق هستند. تهديد علاوي در حالي صورت مي گيرد كه روزنامه «القدس العربي» به نقل از يك مقام بلندپايه دولت مالكي، اعلام كرد، وزارت دفاع در كابينه آتي مالكي، احتمالا به فهرست العراقيه مي رسد.
خبر ديگر اينكه، به گزارش خبرگزاري فارس، در حالي كه روند سياسي عراق آخرين لحظات و مراحل خود را براي تشكيل دولت جديد پشت سر مي گذارد، مقامات اطلاعاتي سعودي از وقوع قريب الوقوع حملات تروريستي در عراق خبر مي دهند، روزنامه سعودي «الوطن» به نقل از مقامات اطلاعاتي عربستان نوشت، شمار زيادي تروريست خارجي در حال بازگشت به عراق هستند و احتمالا طي سال جاري در عراق حمام خون راه بيندازند.
اين روزنامه در ادامه نوشت: عناصري از عربستان، پاكستان، ليبي و يمن براي انجام اقدامات تروريستي به عراق رفته اند.مقامات مسئول عراق نيز اعلام كرده اند كه در سايه آماده شدن نيروهاي آمريكايي براي عقب نشيني از عراق، ميزان كمك هاي مالي به گروهك تروريستي موسوم به «دولت اسلامي عراق» بسيار افزايش يافته است.

 



براي تصويب لايحه بودجه پارلمان كره جنوبي وارد شور شد !

نمايندگان پارلمان كره جنوبي بر سر تصويب لايحه بودجه ملي سال آينده اين كشور با مشت و لگد به جان هم افتادند.
به گزارش خبرگزاري «رويتر» پارلمان كره جنوبي ديروز صحنه درگيري هاي شديد فيزيكي بين نمايندگان «حزب بزرگ ملي»(حزب حاكم) و نمايندگان حزب مخالف «دموكراتيك» بود.
درگيري پس از آن شروع شد كه لايحه بودجه ملي اين كشور براي سال 2011 در دستور كار مجلس قرار گرفت. بعد از اين كه نمايندگان مخالف به شدت با تصويب بودجه پيشنهادي دولت مخالفت كردند. نمايندگان حزب حاكم براي جلوگيري از رد لايحه پيشنهادي، به جان آنها افتاده و بعضا حتي با به كول گرفتن نمايندگان مخالف اقدام به دور كردن آنها از محل راي گيري كردند! براساس گزارش هاي دريافتي هرچند در اين زد و خورد كه كل پارلمان و نمايندگان را درگير كرد، به ساختمان پارلمان خساراتي وارد شد اما سرانجام نمايندگان موافق توانستند به هدف خود برسند. اختصاص ميلياردها دلار براي لايروبي رودخانه هاي كره جنوبي از جمله موارد مورد اختلاف نمايندگان پارلمان اين كشور بود.
زد و خورد نمايندگان در پارلمان كره جنوبي امري عادي است و اكثر اوقات لوايح مهم پس از درگيري شديد نمايندگان به تصويب مي رسد!

 



سرماي شديد و بحران برق در غزه احتمال بروز فاجعه انساني قوت گرفت

معاون سازمان انرژي فلسطين نسبت به وقوع فاجعه انساني در غزه به دليل فرا رسيدن فصل سرما و بحران برق در اين منطقه محاصره شده هشدار داد.
به گزارش خبرگزاري قدس «كنعان عبيد» معاون سازمان انرژي فلسطين اظهار داشت، مقامات رژيم اشغالگر قدس در زمان هاي بسيار گرم و بسيار سرد به بحران برق دامن مي زنند تا اهالي غزه كه بيش از چهار سال است در محاصره به سر مي برند نتوانند از برق استفاده كنند.
وي افزود، صهيونيست ها از دو ماه پيش به شكل تدريجي سوخت وارده به غزه را كاهش داده اند كه همين مسئله باعث شده تامين برق اهالي نوار غزه براساس يك برنامه از پيش طراحي شده سهميه بندي شود و در طول روز يك يا دو بار قطعي برق وجود داشته باشد.
عبيد تصريح كرد، براساس جدول قطع برق در حال حاضر تمامي پنج استان نوارغزه كه جمعيتي بالغ بر 5/1 ميليون نفر را در خود جاي داده اند هشت ساعت در روز از نعمت برق محروم هستند.
زيان وارده به شبكه هاي توزيع برق پس از جنگ 22 روزه غزه به حدود شش ميليون دلار رسيده است به گونه اي كه در بسياري از مناطق غزه اين شبكه ها به صورت كامل منهدم شده اند.
در همين رابطه «رجب طيب اردوغان» نخست وزير تركيه ضمن تاكيد مجدد بر لزوم معذرت خواهي رسمي تل آويو از آنكارا به خاطر جنايت ناوگان آزادي از رژيم صهيونيستي خواست كه هر چه زودتر به محاصره بيش از چهار ساله باريكه غزه پايان دهد.
خانواده هاي شهداي ترك ناوگان آزادي نيز با برپايي كنفرانسي در عرشه كشتي مرمره عذرخواهي و پرداخت غرامت توسط رژيم صهيونيستي را كافي ندانستند و خواستار محاكمه عاملان جنايت عليه ناوگان آزادي غزه شدند. اين خانواده ها همچنين اعلام كردند كه اگر رژيم صهيونيستي غرامتي به آنان پرداخت كند اين غرامت را به اهالي غزه اهدا خواهند كرد.
در پي موافقت رژيم صهيونيستي با عذرخواهي و پرداخت غرامت به خانواده هاي شهداي ترك در ناوگان آزادي غزه اين خانواده ها خواستار لغو تحريم غزه و پرداخت غرامت به اهالي اين منطقه شدند.
رئيس موسسه خيريه كمك هاي انسان دوستانه تركيه دراين باره گفت، آب هاي درياي مديترانه با خون شهدا رنگين شده و جز با پايان يافتن محاصره غزه پاك نخواهد شد.
پدر احمد دوغان كوچكترين شهيد ناوگان آزادي نيز گفت، فقط با پايان محاصره غزه و محاكمه عاملان جنايت عليه فعالان صلح بين المللي مي توان اين پرونده را مختومه اعلام كرد.
وي از دولت تركيه خواست پيگيري اين جنايت و پرداخت غرامت و عذرخواهي را به تاخير نيندازد.
ساير رويدادها
¤ نماينده جنبش جهاد اسلامي فلسطين در تهران گفت، براي تشكيل كشور مستقل فلسطين اراده جهاني لازم است.
¤ روساي هيئت هاي كشورهاي عضو اتحاديه اروپا در بيت المقدس نسبت به سياست هاي توسعه طلبانه رژيم صهيونيستي در اين شهر هشدار دادند.
¤ شبكه خبري الجزيره شكست تلاش هاي آمريكا براي تعليق شهرك سازي در اراضي اشغالي فلسطين را سيلي محكمي بر تشكيلات خودگردان فلسطين دانست.
¤ شوراي همكاري خليج فارس در بيانيه پاياني خود بر ضرورت عقب نشيني كامل اسرائيل از اراضي اشغالي تاكيد كرد.
¤ جنگنده هاي اف 16 رژيم صهيونيستي روز گذشته دو بار مناطقي از جنوب غزه را هدف حملات خود قرار دادند.

 



ابراز نگراني كاخ سفيد از وضعيت جسماني پادشاه عربستان

دولتمردان آمريكايي از ادامه وضعيت وخيم جسماني پادشاه عربستان و تاثير نامطلوب آن بر اوضاع داخلي اين كشور ابراز نگراني كردند.
به گزارش پايگاه اينترنتي «الحرمين»، مسئولان بلندپايه سياسي در آمريكا، از نگراني كاخ سفيد در مورد ادامه بيماري ملك عبدالله و احتمال وخامت حال جسماني وي خبر دادند.
اين مسئولان آمريكايي خاطرنشان كردند كه طي روزهاي گذشته چندين جلسه براي بررسي اوضاع سياسي عربستان در صورت مرگ ملك عبدالله و تعيين جانشين احتمالي وي در كاخ سفيد برگزار شده است.
به گزارش الحرمين، يك ديپلمات آمريكايي به مجله فلسطيني المنار گفت: كه ايالات متحده آمريكا، اوضاع سياسي در عربستان را به دقت زيرنظر دارد.
اين ديپلمات آمريكايي متذكر شد: واشنگتن به صورت جدي در مورد وضعيت آينده سياسي در عربستان و پيش آمدن اتفاقي براي ملك عبدالله نگران است.
به گفته اين ديپلمات آمريكايي، نگراني كاخ سفيد از جهت به هم خوردن وضعيت سياسي و جانشيني براي او نيست، بلكه از رخ دادن پيشامدهاي غيرقابل پيش بيني و احتمالي در آينده است، چرا كه وليعهد نيز دچار بيماري سرطان است.
«تركي الفيصل» رئيس سابق دستگاه امنيتي عربستان چندي پيش گفته بود كه ملك عبدالله پس از انجام عمل جراحي بهبود يافته است، اما برخي از منابع در اين مورد شك و ترديد كردند.
دربار عربستان نيز در واكنش به طولاني شدن اقامت ملك عبدالله در آمريكا، اعلام كرد كه جراحي در ستون فقرات وي با موفقيت به پايان رسيده است.

 



سايت ويكي ليكس فاش كرد
طرح نظامي مشترك سعودي، ناتو و آمريكا براي نابودي حزب الله لبنان

طرح رژيم سعودي براي نابودي حزب الله لبنان با حمايت آمريكا و ناتو لو رفت.
روزنامه گاردين نوشت، اسناد جديد ويكي ليكس نشان مي دهد عربستان سعودي دو سال قبل پيشنهاد تشكيل نيروي نظامي عربي با حمايت نيروهاي دريايي و هوايي ناتو و آمريكا براي مداخله در امور داخلي لبنان و نابودي حزب الله را عنوان كرده بود.
براساس اين اسناد، عربستان اعلام كرده بود كه پيروزي حزب الله در بيروت به معناي پايان حكومت 14 مارس و كنترل ايران بر لبنان است.
اين پيشنهاد عربستان سعودي هرگز به صورت قانوني تصويب نشد و آمريكا در واكنش به اين پيشنهاد عربستان اعلام كرده بود كه در انجام اين طرح به لحاظ نظامي ترديد دارد.
اسناد جديد ويكي ليكس همچنين نشان مي دهد كه عربستان اعلام كرده است كه با به كارگيري نيروهاي حافظ صلح سازمان ملل و عرب و نيروهاي دريايي و هوايي آمريكا مي توان به حذف هميشگي حزب الله از لبنان اميدوار بود.
از سوي، ديگر شيخ نعيم قاسم معاون دبيركل حزب الله اظهار داشت كه حكم اوليه حتي پيش از صدور به كلي مردود است چرا كه لبنان و مقاومت را هدف قرار داده است.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از شبكه خبري المنار، شيخ «نعيم قاسم» در مراسم سوگواري و بزرگداشت ايام دهه اول محرم در حسينيه سيدالشهداي ضاحيه جنوبي بيروت تاكيد كرد كه حكم اوليه دادگاه حريري پيش از صدور مردود است و اميدواريم كه دشمنان سياسي از تجربه خود با آمريكا درس گرفته باشند.
وي با اشاره به اينكه «مشخص است كه حكم اوليه افرادي از حزب الله يعني خود حزب الله را هدف قرار داده است،» تصريح كرد: اين حكم به كلي مردود است، چرا كه از همان ابتدا ساختگي بوده و ما براي اعلام موضع خود در رد آن منتظر صدور آن نخواهيم شد، چرا كه اين حكم لبنان را هدف قرار داده استشيخ نعيم قاسم در مورد اسناد منتشر شده در ويكي ليكس گفت كه حزب الله واكنشي به اين اسناد ارائه نمي كند، چون چيزي را براي اين حزب تغيير نمي دهد، آمريكا مثل گذشته در منطقه توطئه مي كند و تمام امكانات خود را و بويژه افرادي كه لبنان در راستاي اهداف آن كار مي كنند را در خدمت اسرائيل و هدف گرفتن مقاومت و لبنان قرار داده است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14