(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 29  آذر 1389- شماره 19818

شبه نظاميان طالبان 23 رهبر قبيله را در پاكستان ربودند
احتمال وقوع كودتا در عربستان
احتمال پيروزي لوكاشنكو در انتخابات رياست جمهوري بلاروس
شهادت 5 فلسطيني در حمله هوايي صهيونيست ها به مركز غزه
حزب الله: دادگاه حريري مشروعيت ندارد آن را منحل كنيد
راهپيمايي ضددولتي در خيابان هاي بانكوك
آخرين جلسه مشورتي مالكي، علاوي و جعفري براي تشكيل كابينه
تلاش جمهوريخواهان عليه اوباما ناكام ماند
تظاهرات ضد دولتي در 39 شهر اسپانيا
تداوم بحران سياسي در ساحل عاج اتحاديه آفريقا: رئيس جمهور فعلي بايد برود
جلسه اضطراري شوراي امنيت براي بررسي بحران 2 كره
عمليات تروريستي در افغانستان 9 كشته و 24 مجروح برجاي گذاشت
تجمع اعتراض آميز مسلمانان اروپا در پاريس
كشف يك شبكه جاسوسي موساد در مخابرات مصر



شبه نظاميان طالبان 23 رهبر قبيله را در پاكستان ربودند

شبه نظاميان طالبان 23 رهبر قبيله اي پاكستان را در شمال غرب اين كشور ربودند.
به گزارش واحد مركزي خبر، شورشيان طالبان ديروز 23 تن از رؤساي قبايل شمال غرب پاكستان را در ايالت وزيرستان شمالي ربودند و به نقطه نامعلومي بردند. اين رهبران قصد داشتند با خودرو به ديدار مقامات پاكستان بروند و با آنها در مورد نحوه بازگرداندن افراد بي خانمان در وزيرستان جنوبي، مشورت كنند. عمليات ارتش پاكستان در ايالت وزيرستان جنوبي كه از 19 ژوئن 2009 (29 خرداد 1388) شروع شده است و تاكنون ادامه دارد، صدها خانوار اين منطقه را تاكنون آواره كرده است. رهبران طالبان محلي به اين آواره ها هشدار داده اند كه تا ارتش از منطقه خارج نشده، آنها به خانه هاي خود برنگردند. سران قبايل مذكور خواستار حمايت مقامات و دولت از آوارگان بودند.

 



احتمال وقوع كودتا در عربستان

رئيس مركز مطالعات تروريسم در لندن با اشاره به اوضاع وخيم جسمي پادشاه عربستان، از احتمال وقوع كودتا در اين كشور خبر داد.
به گزارش شبكه ايران، «كمال هلباوي»، رئيس مركز مطالعات تروريسم در لندن اعلام كرد، وضعيت جسماني وخيم «ملك عبدالله»، پادشاه عربستان امكان وقوع كودتا در اين كشور را فراهم كرده و من نيز مانعي بر سر راه آن نمي بينم.
وي در گفت وگو با شبكه «پرس تي وي» افزود: با نگاهي به گذشته مشاهده مي شود در كشورهايي مثل قطر و عمان، پسران پادشاهان قدرت را از پدران خود گرفتند و شرايط وقوع اين حادثه در دربار آل سعود نيز ديده مي شود. وي با اشاره به اوضاع وخيم جسمي «ملك عبدالله» نسبت به بهبود حال وي ابراز ترديد كرد و افزود: به نظر او عربستان با بحران سياسي و مذهبي مواجه است.

 



احتمال پيروزي لوكاشنكو در انتخابات رياست جمهوري بلاروس

انتخابات رياست جمهوري بلاروس در حالي آغاز شد كه بسياري از تحليلگران از هم اكنون «الكساندر لوكاشنكو»، رئيس جمهوري كنوني را پيروز انتخابات مي دانند.
به گزارش خبرگزاري «ريانووستي»، ديروز (يكشنبه) در جمهوري بلاروس انتخابات رياست جمهوري با رقابت بين 10 نامزد آغاز شد، اين در حالي است كه بسياري از تحليلگران از هم اكنون اعلام مي كنند پيروزي «الكساندر لوكاشنكو»، رئيس جمهور 56 ساله فعلي اين كشور حتمي است.
براساس اين گزارش، در جريان مبارزات انتخاباتي بلاروس براي نخستين بار مناظرات تلويزيوني صورت گرفت كه طي آن رقباي «لوكاشنكو» بارها وقوع تقلب در انتخابات ديروز را قطعي اعلام كردند. ارگان هاي انتظامي اين جمهوري نيز با مشاهده اوضاع هشدار داده اند با هرگونه برخورد اعتراض آميز در جريان انتخابات و يا مخالفت با نتيجه شمارش آرا به شدت برخورد مي كنند.
گفتني است، «لوكاشنكو» كه از سال 1994 پست رياست جمهوري بلاروس را در اختيار دارد با وجود برخي اعتراض هاي بين المللي نسبت به سه انتخابات گذشته، همچنان از محبوبيت بالايي بين مردم برخوردار است.
در اين دور از انتخابات كه چهارمين انتخابات رياست جمهوري پس از استقلال اين كشور در سال 1991 محسوب مي شود، بيش از هفت ميليون واجد شرايط ثبت نام كرده اند. حدود هزار بازرس بين المللي نيز وظيفه نظارت بر اين انتخابات را بر عهده دارند. انتخاب در 6000 شعبه راي گيري و از ساعت 8 صبح به وقت محلي شروع و در ساعت 8 شب نيز پايان يافت.
براساس قوانين انتخاباتي بلاروس، هر نامزدي بتواند بيش از 50 درصد آرا را از آن خود كند، پيروز انتخابات خواهد بود. در غير اين صورت دو كانديدايي كه بيشترين آرا را كسب كرده اند دو هفته فرصت دارند با برگزاري دور دوم انتخابات، رئيس جمهور را مشخص كنند. بلاروس 10 ميليون نفر جمعيت دارد.

 



شهادت 5 فلسطيني در حمله هوايي صهيونيست ها به مركز غزه

سرويس خارجي-
در جريان بمباران هوايي جنگنده هاي رژيم صهيونيستي عليه منطقه ديرالبلح واقع در مركز نوار غزه پنج فلسطيني به شهادت رسيدند.
بر اثر حمله جنگنده هاي رژيم صهيونيستي كه در واپسين ساعات شنبه شب روي داد پنج فلسطيني به شهادت رسيدند و شماري ديگر زخمي شدند.
پيكرهاي اين رزمندگان فلسطيني در حالي به بيمارستان شهداي الاقصي منتقل شدند كه شناسايي آنها غيرممكن بود و بر اثر بمباران متلاشي شده بودند.
اين بمباران در شرايطي صورت گرفت كه رژيم صهيونيستي مدعي شده بود كه اين شهدا سعي در شليك موشك به سمت اهداف صهيونيستي در داخل اراضي اشغالي را داشتند.
آمار شهداي نوار غزه در ماه جاري 12 نفر و تعداد زخمي ها ده ها نفر اعلام شده است.
چند روز پيش نيز جنگنده هاي رژيم صهيونيستي به سمت قايق هاي ماهيگيري فلسطينيان در جنوب غزه حمله كردند كه يك ماهيگير به شهادت رسيد و تعدادي ديگر زخمي شدند.
از سوي ديگر، به موازات حملات هوايي رژيم صهيونيستي به مناطق فلسطيني، بولدوزرهاي اين رژيم با تسطيح اراضي شرق نابلس در شمال كرانه باختري زمينه احداث يك شهرك جديد صهيونيست نشين در اين منطقه را فراهم مي كنند.
نظاميان صهيونيست، همچنين طي هفته اخير 47 باب منزل مسكوني را در كرانه باختري تخريب كردند.
61 فلسطيني از جمله 31 كودك بر اثر تخريب منازلشان آواره شدند. اقدام رژيم صهيونيستي در گسترش شهرك هاي صهيونيست نشين در حالي صورت مي گيرد كه مجامع بين المللي فعاليت هاي ساخت وساز در سرزمين هاي اشغالي را مانعي در مسير فرايند صلح در منطقه دانسته و از اين رژيم خواسته اند به فعاليت هاي خود در اين زمينه پايان بدهد.
همچنين شماري از شهرك نشينان صهيونيست روز گذشته با يورش به روستاي «تل» واقع در جنوب نابلس در كرانه باختري باغات كشاورزان را تخريب و درختان آن را قطع كردند.
بازگشت به انتفاضه
عضو مجلس قانونگذاري جبهه مردمي براي آزادي فلسطين تاكيد كرد، تصميم در بازگشت به انتفاضه مردمي گرفته شده و مشكل پيش رو در حال حاضر شيوه اجراست.
به گزارش خبرگزاري فارس، «خالده جرار» گفت: آنچه در حال حاضر از ملت فلسطين انتظار داريم ايستادگي و مقاومت بيش از پيش است.
وي افزود: راه حل تمام مشكلات فلسطيني ها در پايان دادن به اختلافات داخلي و بازگرداندن اتحاد و يكپارچگي به عرصه فلسطين نمود پيدا مي كند، چون فقط به اين طريق است كه مي توان استراتژي مقاومت و مبارزه يكپارچه را در برابر اشغالگران صهيونيست تدوين كرد.
جرار تاكيد كرد: جبهه مردمي براي آزادي فلسطين همچنان عضويت خود در سازمان آزاديبخش فلسطين را به حال تعليق درآورده و تا زماني كه آمريكا ناظر بر مذاكرات سازش ميان طرف فلسطيني و صهيونيستي باشد و از ارجاع پرونده مذاكرات به سازمان ملل متحد ممانعت مي كند و سازمان آزاديبخش فلسطين تن به اصلاحات ساختاري درون سازماني نمي دهد، اين تعليق ادامه خواهد داشت.
وي با انتقاد از حكم صادره توسط كميته پيگيري صلح عربي اين حكم را به نوعي فرار و شانه خالي كردن از مسئوليت اعراب در برابر قضيه فلسطين و بيانيه اي صوري و غيرواقعي دانست و افزود: شايسته اين بود كه جهان عرب با اتخاذ تدابيري حمايت هاي سياسي لازم و واقعي را از ملت فلسطين فراهم كنند نه اينكه اوضاع را به حال خود رها كنند تا ملت فلسطين همچنان به تنهايي و يك تنه براي قضيه خود بجنگد.
عضو مجلس قانونگذاري جبهه مردمي براي آزادي فلسطين از كشورهاي عربي خواست با محكوم كردن طرفداري و جانبداري آمريكا از رژيم صهيونيستي هرگونه رابطه خود با رژيم صهيونيستي را قطع كند.
آزادي اسيران
اسماعيل هنيه نخست وزير منتخب دولت فلسطين گفت: با تمام توان براي آزادي اسيران تلاش مي كند.وي در جريان بازديد از منزل يك آزاده فلسطيني افزود، تمامي اسيران چشم به راه اقداماتي هستند كه به آزادي آنها از زندان كمك كند.هنيه ابراز اميدواري كرد كه به زودي تمامي اسيران از زندان هاي رژيم صهيونيستي آزاد شوند.
ساير رويدادها
¤ نايب رئيس اول پارلمان فلسطين از محمودعباس خواست به شكست خود اعتراف و از رياست تشكيلات خودگردان استعفا دهد.
¤ يك منبع آگاه فاش كرد كه تعدادي از مقامات تشكيلات خودگردان با گروهي از شخصيت هاي صهيونيستي به منظور بررسي راه هاي برون رفت از بحران مذاكره و ديدار مي كنند.
¤ سازمان كنفرانس اسلامي با صدور بيانيه اي يهودي سازي در قدس را محكوم كرد.
¤ نايب رئيس جنبش جهاد اسلامي گفت، كاروان هاي لغو محاصره غزه باعث رسوايي رژيم صهيونيستي شدند.
¤ يك ژنرال اسرائيلي از بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي خواست با شروع يك جنگ جديد در منطقه مرتكب حماقت نشود چرا كه مانند دوران اولمرت شكست خورده از جنگ بيرون خواهد رفت.
¤ كميته مركزي جنبش فتح با انتقاد از آمريكا و رژيم صهيونيستي اعلام كرد كه روند صلح به كما رفته است.
¤ رهبر حركت اسلامي فلسطين گفت، مذاكرات تشكيلات با اسرائيل مذاكراتي كثيف است.

 



حزب الله: دادگاه حريري مشروعيت ندارد آن را منحل كنيد

سرويس خارجي-
حزب الله لبنان دادگاه بين المللي ترور رفيق حريري را فاقد مشروعيت دانست و خواستار انحلال آن شد.
«نواف موسوي» عضو فراكسيون حزب الله در مجلس لبنان تاكيد كرد، دادگاه بين المللي ترور رفيق حريري نخست وزير اسبق لبنان از نظر ما باطل است چرا كه مشروعيت ندارد.
وي افزود: اين دادگاه به لحاظ حقوقي نه در لبنان جايگاهي دارد نه در جهان، اين دادگاه ابزاري در دست آمريكا و اسرائيل است و هدف آن نابودي استقلال، حاكميت و ثبات لبنان است.
شيخ نعيم قاسم معاون دبيركل حزب الله نيز اظهار داشت، حكم دادگاه بين المللي به هر صورت كه صادر شود از نظر ما ارزشي ندارد.
وي تصريح كرد، اهداف اين دادگاه از پيش علني شده و در عمل شكست خورده است چرا كه اساسا اين دادگاه بازيچه دست آمريكا و اسرائيل شده است.
شيخ نعيم قاسم گفت، كساني كه به ضعف ما دل بسته اند و تلاش مي كنند از حكم دادگاه حريري عليه ما استفاده كنند بهتر است بدانند كه اين حكم هيچ چيز را تغيير نخواهد داد و تغييري در جايگاه نقش، روحيه و فعاليت هاي حزب الله ايجاد نخواهد كرد.
وي تاكيد كرد، اتحاد ميان حزب الله و مردم آنچنان قوي و محكم است كه راه را براي هرگونه توطئه مي بندد.
معاون دبيركل حزب الله همچنين خاطرنشان كرد، توانايي حزب الله به همگان ثابت شده و متقابلا ناتواني آمريكا كاملا به اثبات رسيده و همين مسئله باعث حيرت آمريكا شده است.
وي اضافه كرد: تمامي تلاش هاي آمريكا براي تضعيف حزب الله شكست خورده و شكست هم خواهد خورد.
وي اظهار داشت: به همه توصيه مي كنيم كه از تلاش هاي سوريه و عربستان براي حل و فصل اوضاع استفاده كنند چرا كه به نفع كشور است.
روزنامه الحيات به نقل از منابع نزديك به ميشل سليمان رئيس جمهور لبنان و ساير منابع نزديك به مذاكرات سوريه و عربستان نوشت، در دوره كنوني بسياري از كشورهاي منطقه و جهان تماس هاي فشرده اي را براي تقويت توافق ميان رياض و دمشق با حمايت بين المللي و منطقه اي انجام مي دهند تا اين توافق در زمان مناسب به نتيجه برسد.
اين در حالي است كه سعد الدين حريري نخست وزير لبنان نيز خواستار از سرگيري گفت وگوها با حزب الله شده است.
وي در گفت وگو با خبرنگاران ضمن بي اطلاعي از متن كيفرخواست دادگاه بين المللي ترور حريري اظهار داشت، رايزني هاي سعودي و سوريه به مراحل پاياني خود نزديك شده و به نتايج مثبتي رسيده است.

 



راهپيمايي ضددولتي در خيابان هاي بانكوك

هزاران نفر از قرمزپوشان تايلندي با ريختن به خيابان هاي پايتخت خواستار آزادي رهبرانشان شدند.
به گزارش خبرگزاري ها، هفت ماه پس از سركوب تظاهرات سرتاسري قرمزپوشان مخالف دولت تايلند، ديروز بار ديگر هزاران نفر از آنها با حضور در خيابان هاي «بانكوك» عليه دولت شعار دادند.
تظاهر كنندگان خواستار آزادي رهبران خود شده و اعلام كردند بايد امكان بازگشت شرايط لازم براي مشاركت آنها در انتخابات فراهم آيد.
رهبران جديد قرمزپوشان نيز ديروز از برنامه اي براي برگزاري دو راهپيمايي در ماه تا رسيدن به «اهداف خود» خبر دادند.
يادآور مي شود در ناآرامي هاي ماه مارس سال جاري، پليس و نيروهاي امنيتي به سركوب شديد قرمزپوشان طرفدار «تاكسين شيناواترا»، نخست وزير سابق اين كشور كردند كه طي آن بيش از 90 نفر كشته و صدها تن ديگر نيز مجروح شدند. «تاكسين شيناواترا» كه متهم به فساد مالي است، خارج از تايلند زندگي مي كند.

 



آخرين جلسه مشورتي مالكي، علاوي و جعفري براي تشكيل كابينه

رهبران سه جريان مهم سياسي عراق آخرين رايزني ها را در مورد تشكيل دولت جديد، در دفتر نخست وزير انجام دادند.
به گزارش خبرگزاري مهر، «نوري مالكي» نخست وزير عراق شنبه شب با «اياد علاوي»، رهبر فهرست «العراقيه» و «ابراهيم جعفري»، رئيس جريان «اصلاح ملي» در دفتر نخست وزير نشست سه جانبه تشكيل داد تا سه طرف با هم در مورد پست هاي كابينه جديد به توافق برسند. علت حضور نداشتن نماينده «ائتلاف كردستان عراق» در اين جلسه، به خاطر اين است كه ائتلاف فوق در ارتباط با پست هاي مناقشه برانگيز كابينه، مطالبه اي ندارد. در نشست سه جانبه فوق همچنين، در مورد راهبردهاي آتي دولت در مسائل زيربنايي و جايگاه عراق در منطقه و جهان گفت وگو شد و طرف ها قول داده اند كه از مسائل تنش زا پرهيز كنند و در مسير منافع مشترك قدم بردارند. «ابراهيم جعفري» پس از نشست، در گفت وگو با خبرنگاران، آن را فرصت خوب براي بررسي موضوعات مختلف دانست و گفت: ما در عراق نخستين گام ها را در گزينش راهبردهاي سياسي تجربه كرديم. به گفته منابع رسمي و دولتي عراق، مالكي امروز كابينه اش را به مجلس معرفي مي كند. اين در حالي است كه تا ديشب تكليف پست هاي وزارتي مورد مناقشه ميان مالكي و علاوي، يعني وزارتخانه هاي امنيتي و نظامي، مشخص نشده بود، طبق آخرين خبرها، ظاهرا كابينه امروز بدون وزير كشور و وزير دفاع به مجلس معرفي مي شود.
مجلس عراق نيز سه نفر از اعضاي العراقيه را از قانون بعثي زدايي مستثني كرد كه يكي از آنها «صالح مطلك» است. به گفته يك عضو برجسته فهرست «العراقيه»، مطلك در كابينه جديد، معاون نخست وزير خواهد شد و «طارق الهاشمي»، عضو ديگر العراقيه نيز در پست معاونت رئيس جمهوري باقي مي ماند.
بازداشت 60 مظنون به فعاليت تروريستي در منطقه «ابوغريب» توسط نيروهاي دولتي عراق و شهادت يك پليس عراقي و جراحت هفت غيرنظامي ديگر در حملات تروريستي بغداد، از ديگر تحولات ديروز عراق بود.

 



تلاش جمهوريخواهان عليه اوباما ناكام ماند

سناي آمريكا تلاش جمهوريخواهان براي جلوگيري از تصويب معاهده منع گسترش تسليحات استراتژيك(استارت) را ناكام گذاشت.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، سناي آمريكا پيشنهاد جمهوريخواهان تحت رهبري سناتور «جان مك كين» را با 59 راي مخالف رد كرد. پيشنهاد مذكور اگر به تصويب مي رسيد، توافق حاصل شده ميان «باراك اوباما» و «ديميتري مدودف» روساي جمهوري آمريكا و روسيه، را در مورد امضاي معاهده جديد استارت عملا ملغي مي كرد. قبل از راي گيري سنا، اوباما طي نامه اي به سناتورها، اعلام كرده بود كه معاهده جديد استارت هيچ محدوديتي در توسعه و يا استقرار برنامه هاي موشكي آمريكا ايجاد نمي كند.
اوباما در اين نامه نوشت: تا زماني كه رئيس جمهور هستم و تا زماني كه كنگره بودجه هاي ضروري را تامين مي كند آمريكا به توسعه و استقرار سيستم هاي دفاع موشكي موثر براي حفاظت از آمريكا، نيروهاي مستقر و هم پيمانان ادامه خواهد داد.
آزادي همجنس گرايي
در ارتش
به گزارش خبرگزاري فارس، سناي آمريكا ممنوعيت خدمت همجنس گرايان در ارتش ايالات متحده را لغو كرد و قرار است رئيس جمهوري نيز به زودي اين قانون را امضا كند.
براساس گزارش هفته نامه انگليسي «ساندي تلگراف»، اين قانون «نگو، نپرس» نام دارد و تصويب آن، يك وعده انتخاباتي اوباما بود.
اين قانون همچنين، يك تغيير فرهنگي بارز براي نيروهاي مسلح آمريكا است، زيرا همجنس بازان براي اولين بار بدون هرگونه هراسي اجازه خدمت مي يابند.

 



در ادامه بحران سراسري اروپا صورت گرفت
تظاهرات ضد دولتي در 39 شهر اسپانيا

ده ها هزارتن از كارگران اسپانيايي در اعتراض به برنامه دولت براي اصلاح قانون بازنشستگي اين كشور در مادريد و 38 شهر ديگر به خيابان ها ريختند.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از خبرگزاري فرانسه، در پي اعلام دولت اسپانيا براي ارائه لايحه اصلاح قانون بازنشستگي اين كشور ده ها هزار تن از شهروندان اين كشور تظاهرات كردند.
نخست وزير اسپانيا قرار است لايحه افزايش سن بازنشستگي به 67 سال را در ماه ژانويه به پارلمان اسپانيا ارائه كند.
اعلام اين خبر موجب اعتراضات گسترده در اين كشور شده و دو اتحاديه بزرگ كارگري با فراخوان اعضاي خود بيش از 40 تظاهرات گسترده در سراسر اسپانيا ترتيب دادند به گونه اي كه تنها در شهر مادريد ده ها هزار تن از معترضان به خيابان ها آمده و خواستار تجديدنظر دولت در لايحه خود شدند.
در آبان سال گذشته كارشناسان اقتصادي اعلام كردند، بحران مالي جهاني كل كشورهاي اتحاديه اروپا را به ورطه ركود اقتصادي شديدي كشانده است. رشد اقتصادي 15 كشور عضو يورو طي 3 ماه دوم سال گذشته به كمتر از دو درصد رسيد و اين رقم طي 3 ماه سوم و چهارم 2008 نيز به كمتر از يك دهم درصد رسيد.

 



تداوم بحران سياسي در ساحل عاج اتحاديه آفريقا: رئيس جمهور فعلي بايد برود

در ادامه تلاش ها براي خروج ساحل عاج از بحران سياسي كنوني، رئيس كميسيون اتحاديه آفريقا، با ارسال نامه اي به رئيس جمهور خود خوانده اين كشور، خواستار كناره گيري وي از قدرت شد.
به گزارش خبرگزاري ها، «جان پينگ» رئيس كميسيون اتحاديه آفريقا در نامه اي كه رئيس جمهور نيجريه (رئيس دوره اي جامعه اقتصادي كشورهاي غرب آفريقا) آن را به لوران گباگبو در ابيجان تسليم كرد، خواستار كناره گيري مسالمت آميز وي از قدرت شد.
اگرچه پيش از اين اتحاديه آفريقا حمايت خود را از «حسن واتارا» نامزد ناكام انتخابات اعلام و مخالف ادامه حكومت گباگبو بر ساحل عاج است، اما «اودين اجوموگوبيا» وزير خارجه نيجريه هدف از اين نامه را ارسال پيام اتحاديه آفريقا مبني بر حمايت از دموكراسي و مخالفت با ديكتاتوري به رئيس جمهور خود خوانده عنوان كرد و گفت: جامعه اقتصادي غرب آفريقا در كنار جامعه بين المللي بر انتقال مسالمت آميز قدرت به حسن واتارا تاكيد مي كند.
از سوي ديگر با افزايش تنش ها و بالا گرفتن بحران در ساحل عاج، فشارهاي بين المللي بر لوران گباگبو براي كناره گيري از قدرت شدت گرفته است و در اين راستا، «بان كي مون»، دبير كل سازمان ملل حملات انجام شده عليه نظاميان اين سازمان در ساحل عاج را محكوم كرد و در مورد عواقب آن هشدار داد.گزارش خبرگزاري فرانسه حاكي است، بان كي مون در بيانيه اي اعلام كرد كه هيئت سازمان ملل، قدرت خود را در اختيار خواهدداشت و به نظارت و ثبت هرگونه تجاوز به حقوق بشر و اقدامات تحريك آميز و خشونت جويانه عليه صلح بانان ادامه خواهد داد.
سازمان ملل، اتحاديه اروپا و همسايگان آفريقا از حسن واتارا به عنوان برنده انتخابات 28 نوامبر ساحل عاج حمايت مي كند و كناره گيري مسالمت آميز گباگبو را از قدرت خواستار شده است.
اين در حالي است كه لوران گباگبو در پيامي كه از تلويزيون ساحل عاج پخش شد، از صلح بانان سازمان ملل و نيروهاي فرانسوي خواست، از دخالت در امور داخلي اين كشور خودداري و هرچه سريعتر، كشورش را ترك كنند.
منابع رسمي در ساحل عاج معتقدند بيش از 30 هزار نيروي نظامي سازمان ملل و فرانسه در اين كشور مستقر هستند و در جريان ناآرامي هاي داخلي، مورد تعرض قرار گرفته اند.

 



جلسه اضطراري شوراي امنيت براي بررسي بحران 2 كره

با افزايش تنش ها در شبه جزيره كره، شوراي امنيت به پيشنهاد روسيه جلسه اضطراري تشكيل داد.
به گزارش بي بي سي، به دنبال افزايش تنش ها در شبه جزيره كره و بالا رفتن احتمال وقوع جنگي گسترده بين دو كره، شوراي امنيت به درخواست روسيه جلسه اضطراري برگزار كرد.
تنش ها ديروز و بعد از آن اوج گرفت كه كره شمالي هشدار داد، در صورت برگزاري رزمايش كره جنوبي منطقه دچار «فاجعه» خواهد شد. پيونگ يانگ پيش از اين نيز هشدار داده بود، جنگ بعدي با كره جنوبي هسته اي خواهد بود. اين تهديدات كافي بود تا ديروز كره جنوبي لغو رزمايش نظامي اش را اعلام كند. اما مقامات كره جنوبي علت لغو اين رزمايش را نه تهديدات پيونگ يانگ بلكه بدي آب وهوا اعلام كردند.
به گفته اين مقامات، هيچ برنامه اي براي لغو رزمايش وجود ندارد و تنها عاملي كه باعث به تعويق افتادن يك روزه اين رزمايش شد، بدي آب وهوا بود.
اين رزمايش كه در آخرين لحظات لغو شد، قرار بود از 27 تا 30 آذر در آب هاي كره جنوبي برگزار شود.
شبكه خبري «صداي روسيه» نيز ديروز از گفت وگوي تلفني وزيران خارجه روسيه و چين در مورد بحران دو كره خبر داد.
براساس اين گزارش، مقامات اين دو كشور كه پيش از اين نيز بارها با برگزاري رزمايش هاي آمريكا و متحدانش در شبه جزيره كره مخالفت كرده اند نسبت به اوضاع فعلي منطقه به شدت ابراز نگراني كردند. اين دو از رهبران دو كره خواستند به جاي تهديد يكديگر، با هم به گفت وگو بنشينند.
تنش ها بين دو كره پس از درگيري هاي 23 نوامبر سال جاري بين دو كره و مداخلات آمريكا به شكل لشكركشي به منطقه به اوج خود رسيد.

 



عمليات تروريستي در افغانستان 9 كشته و 24 مجروح برجاي گذاشت

هفت عامل انتحاري طالبان طي دو عمليات جداگانه در پايتخت و شمال افغانستان، پنج سرباز افغان را كشتند و 24 نفر را نيز زخمي كردند.
به گزارش واحد مركزي خبر، وزارت دفاع افغانستان اعلام كرد صبح ديروز سه عامل انتحاري يك اتوبوس حامل نظاميان افغان را در شرق كابل هدف حمله قرار دادند كه مرگ پنج سرباز و جراحت 9 نفر ديگر را در پي داشت. دو عامل انتحاري نيز در طي اين حمله به هلاكت رسيدند. در مورد سرنوشت سومين مهاجم چيزي گفته نشده است.
ديروز استان «قندوز» در شمال افغانستان نيز شاهد حمله همزمان چهار عامل انتحاري طالبان به يك مركز جذب نيروي ارتش افغانستان بود. اين حمله نيز هلاكت اين چهار مهاجم و جراحت 15 نفر ديگر را در پي داشت. دو نظامي فرانسوي نيز ديروز طي حملات افراد مسلح در مناطق مختلف افغانستان به هلاكت رسيدند. رسانه هاي خبري فرانسه سال جاري ميلادي در افغانستان را مرگبارترين سال براي نظاميان خارجي (اشغالگر) طي 9 سال اخير اعلام كردند.
خبر ديگر اينكه، «آنگلا مركل» كه ديروز در كابل با «حامد كرزاي»، رئيس جمهور افغانستان ديدار داشت، به خبرنگاران گفت: اين وضعيت (حضور در افغانستان) را ما از زمان جنگ جهاني دوم تاكنون تجربه نكرده ايم. وي كه پيش از اين سخنان از پايگاه نظاميان آلماني در قندوز ديدن كرده بود افزود: اين يك موقعيت شبه جنگي نيست، بلكه خود جنگ است و تجربه اي كاملا جديد براي ماست.

 



تجمع اعتراض آميز مسلمانان اروپا در پاريس

گروهي از مردم اروپا در اعتراض به برگزاري كنفرانس ضد اسلامي در پاريس دست به تجمع اعتراض آميز زدند.
به گزارش خبرگزاري ها به نقل از آسوشيتدپرس، صدها تن از مردم سراسر اروپا با سفر به پاريس در تجمعي اعتراض آميز عليه برگزاري كنفرانسي موسوم به «ضد اسلامي شدن اروپا» روز شنبه دست به تظاهرات زدند.
تجمع كنندگان كه تعداد آنها بيش از 500 تن گزارش شده است، با حمل پلاكاردهايي كه روي آنها شعارهايي چون «متحد عليه اسلام هراسي» و «فاشيست ها از محله ما بيرون بروند» به اقدامات اسلام ستيزانه واكنش نشان دادند.
گفته مي شود برتراند دلانوئه، شهردار سوسياليست پاريس از پليس خواسته بود تا از برگزاري كنفرانس ممانعت شود اما پليس اجازه برگزاري تحت نظارت اين كنفرانس را صادر كرده بود.

 



كشف يك شبكه جاسوسي موساد در مخابرات مصر

مقام هاي امنيتي مصر از كشف يك شبكه جاسوسي متعلق به رژيم صهيونيستي در قاهره و بازداشت اعضاي آن در شبكه مخابراتي اين كشور خبر دادند.
به گزارش خبرگزاري قدس (قدسنا) نيروهاي امنيتي مصر تاكنون چند تن از عوامل جاسوسي اسرائيل را بازداشت كرده اند و پليس اين كشور نيز تحقيقات از مظنونان را آغاز كرده است.
برپايه اين گزارش، بيشتر افراد بازداشت شده، براي رسانه هاي مصري فعاليت و از اين طريق براي اسرائيل جاسوسي مي كردند.
گزارش قدسنا حاكي است، در بازجويي هاي اوليه پليس امنيتي مصر از اين افراد بازداشت شده، آنها به آموزش خود در سرزمين هاي اشغالي فلسطين اعتراف كردند.
شبكه خبري الجزيره نيز به نقل از منابع قضايي مصر اعلام كرد: تعدادي از افراد بازداشت شده، براي شركت مخابرات مصر فعاليت و درباره مكالمات بين المللي به ويژه مكالمات كارمندان در اماكن حساس دولت، براي اسرائيل جاسوسي مي كردند.
شبكه خبري الجزيره در ادامه گزارش خود خاطرنشان كرد: افراد بازداشت شده اعتراف كردند كه از يك سيستم پيشرفته آمريكايي و اسرائيلي در زمينه كنترل مكالمات تلفني (شنود) كه اسرائيل در اختيار آنها قرار داده بود، بهره مي بردند.
همچنين افراد اين شبكه جاسوسي اعتراف كردند، كه در تل آويو توسط «ايور الحريري» و «ابراهام جادعون» دو جاسوس كاركشته صهيونيست، آموزش ديده اند و سيستم هاي استراق سمع را به ارزش 42 هزار دلار براي نصب در نوار غزه به كمك فلسطيني ها خريداري كرده اند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14