(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 30  آذر 1389- شماره 19819

استعفاي 3500 پزشك جمهوري چك در اعتراض به سياست هاي اقتصادي دولت
قذافي خواستار تشكيل ارتش يك ميليوني در آفريقا شد
جلسه اضطراري شوراي امنيت درباره بحران كره نتيجه نداد
اعتراض حماس به ملاقات محمود عباس با 100 چهره صهيونيستي
بشار اسد: روي حرف هاي اوباما حساب نمي كنيم
اعتراف يك مقام امنيتي سعودي؛حمايت 750 ميليون دلاري عربستان از تروريست ها در عراق بي نتيجه بود
معترضان به سياست هاي مبارك چند كاميون را به آتش كشيدند
نماينده سابق پارلمان لبنان از انحلال دادگاه حريري خبر داد
ناآرامي هاي خياباني در بلاروس به دنبال اعلام پيروزي لوكاشنكو
اعتصاب كاركنان سيستم حمل و نقل در آتن
50 كشته و 200 مجروح در خشونت هاي ساحل عاج
اعلام حكومت نظامي در يك شهر تونس
آوارگي 12 هزار نفر در درگيري هاي دارفور سودان



استعفاي 3500 پزشك جمهوري چك در اعتراض به سياست هاي اقتصادي دولت

يك پنجم پزشكان بيمارستان هاي جمهوري چك در اعتراض به پايين بودن دستمزد خود استعفا كردند.
به گزارش آسوشيتدپرس، بيش از 3500 پزشك بيمارستان هاي جمهوري چك روز گذشته با تقديم استعفانامه خود به مقامات مسئول، اعتراض خود را نسبت به پايين بودن دستمزدهايشان اعلام داشتند.
اين استعفا بخشي از يك برنامه مبارزاتي با عنوان «خيلي ممنون، خداحافظ» است كه از حدود دو ماه و نيم پيش آغاز شده و سيستم درماني اين كشور را با چالش جدي و بنيادي مواجه كرده است.
برخي پزشكان مستعفي اعلام كرده اند كه اگر در خارج از كشور خود پيشنهاد كار داشته باشند، قبول مي كنند.
دولت جمهوري چك تاكنون واكنشي نسبت به اين اقدام پزشكان نشان نداده است.

 



قذافي خواستار تشكيل ارتش يك ميليوني در آفريقا شد

رهبر ليبي، تشكيل ارتش يك ميليون نفري آفريقا، با هدف حمايت از قاره آفريقا و حل درگيري هاي اين قاره را خواستار شد.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، به نقل از روزنامه «المصري اليوم»، «معمر قذافي»، رهبر ليبي در سومين سمينار جهاني در سنگال، اين خواسته خود را با هدف حمايت از قاره آفريقا و حل درگيري هاي خشونت بار خواستار شد.
قذافي گفت: قاره آفريقا، قاره مادر است و جوانان بايد در راستاي ايجاد وحدت و توسعه اين قاره، تلاش كنند.
رئيس اتحاديه آفريقا، بار ديگر درخواست خود در زمينه تشكيل ايالات متحده آفريقا، خروج بيگانگان و از بين بردن ديواره مناطق پنجگانه استعماري را در اين قاره مطرح كرد و گفت: بايد كساني كه قاره آفريقا را حمايت نمي كنند از اين قاره خارج شوند.

 



جلسه اضطراري شوراي امنيت درباره بحران كره نتيجه نداد

جلسه اضطراري شوراي امنيت سازمان ملل براي حل بحران شبه جزيره كره بدون نتيجه پايان يافت.
به گزارش خبرگزاري «رويتر» جلسه طولاني شوراي امنيت سازمان ملل كه به پيشنهاد روسيه و براي حل بحران رو به رشد شبه جزيره كره برگزار شد، بدون كسب هيچ نتيجه اي به كار خود پايان داد.
براساس اين گزارش، پس از اينكه آمريكا به همراه برخي نمايندگان 15 عضوي شوراي امنيت براي محكوميت كره شمالي در درگيري هاي چند ساعته 23 نوامبر اقدام كردند، روسيه و چين مانع از تصويب هرگونه قطعنامه عليه پيونگ يانگ شدند. اقدامي كه خشم «سوزان رايس» نماينده ايالات متحده در سازمان ملل را برانگيخت به گونه اي كه وي پس از پايان جلسه در جمع خبرنگاران گفت: «اختلافات و فاصله موجود بين اعضا به حدي است كه به نظر نمي ر سد قابل رفع باشد.»
وي افزود: براي متهم كردن كره شمالي به خاطر حملات 23 نوامبر، اتفاق نظري نبود.
اظهارات نااميد كننده نماينده آمريكا در حالي مطرح شد كه «ويتالي چوركين» نماينده روسيه نسبت به حل اين بحران ابراز اميدواري كرد.
«چوركين» گفت: اگرچه اين نشست به نتيجه نرسيد اما قدرت هاي بزرگ براي از بين بردن اين بن بست، گفت وگوهاي ديگري را آغاز خواهند كرد.
از سوي ديگر، همزمان با اعلام خبر نشست نافرجام شوراي امنيت، رسانه هاي كره جنوبي از آغاز رزمايش به تعويق افتاده خود در مناطق مرزي خبر دادند.استقرار واحدهاي توپخانه اي كره شمالي و اعلام آماده باش كامل واكنشي بود كه كره شمالي پس از انتشار اين خبر از خود نشان داد.
گفتني است پس از درگيري هاي ماه گذشته و دخالت آمريكا به شكل برگزاري رزمايش هاي بزرگ در منطقه، شبه جزيره كره در شرايط بسيار بحراني قرار گرفته است طوري كه تحليلگران احتمال وقوع جنگ ديگر در اين منطقه را بسيار ممكن مي دانند.

 



اعتراض حماس به ملاقات محمود عباس با 100 چهره صهيونيستي

سرويس خارجي-
جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) ديدار رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين با صهيونيست ها را ناديده انگاشتن رنج و محنت هاي فلسطينيان برشمرد.
«عزت الرشق» عضو دفتر سياسي حماس از واكنش به ديدار محمود عباس با 100 شخصيت صهيونيستي در ساختمان استانداري واقع در رام الله گفت، اين ديدار نشان دهنده بي توجهي عباس به رنج و محنت هاي ملت فلسطين است و حامل اين پيام به جهانيان است كه عباس به جز سازش با صهيونيست ها به چيز ديگري فكر نمي كند.
وي افزود، اين ديدار تنها پس از گذشت چند ساعت از شهادت پنج فلسطيني در نوارغزه و همچنين تداوم سياست سركوبگرانه رژيم صهيونيستي در آوارگي، كوچاندن، تخريب و سوزاندن باغات و منازل مردم فلسطين چه معنايي مي تواند داشته باشد؟
عضو حماس از محمود عباس خواست دست از اين اقدامات و كارهاي بيهوده و برخلاف منافع ملي فلسطينيان بردارد و به گزينه ملت فلسطين كه همان تحكيم و تقويت وحدت ملي و پايداري و مقاومت است روي آورد. گفتني است رئيس تشكيلات خودگردان روز يكشنبه در كرانه باختري ميزبان بيش از 100 صهيونيست بود و به آنها وعده داد كه مانع مقاومت فلسطين براي آزادسازي سرزمين هاي اشغالي خواهد شد.
وي همچنين به بزرگترين هيئت صهيونيست كه به كرانه باختري آمده بودند تأكيد كرد كه به راهكار سازش پايبند است.
محمود عباس در سخنراني خود در جمع صهيونيست ها از آمريكا خواست تا نيروهايش را در كرانه باختري مستقر كند.
به اعتقاد كارشناسان پيشنهاد محمود عباس چيزي جز واگذار كردن مجدد مناطق اشغالي كرانه باختري به نيروهاي صهيونيست اما با پرچم آمريكا نيست به ويژه آنكه آمريكا در منازعات فلسطيني- صهيونيستي هيچ گاه چهره اي از يك كشور بي طرف از خود نشان نداده است.
از سوي ديگر، سلام فياض نخست وزير انتصابي تشكيلات خودگردان فلسطين در مراسم جشن كريسمس در كنار دوستان صهيونيست خود به رقص و پايكوبي پرداخت.
وي در منطقه بيت ساهور نزديكي بيت لحم واقع در كرانه باختري در جشن كريسمس شركت كرد.
اين درحالي است كه غزه دائماً زير آتش موشك ها و گلوله هاي رژيم صهيونيستي به سر مي بردو تعداد زيادي از مردم مظلوم غزه مجروح و يا به شهادت مي رسند.
همچنين رژيم صهيونيستي بي اعتنا به فشارهاي بين المللي و تنفر افكار عمومي جهان بر فشارهاي خود نسبت به اهالي غزه اضافه مي كند و در همين رابطه تانك هاي جديدي با پوشش فوق دفاعي در مناطق مرزي غزه مستقر كرده است.
اين رژيم اشغالگر سيستم دفاع زرهي ضد موشكي خود را نيز آزمايش كرد. اين سيستم در نابود كردن موشك هاي پرتاب شده به سمت تانك هاي مركاوا به كار مي رود.
جنگنده بمب افكن هاي رژيم صهيونيستي نيز در چهارمين روز از رزمايش در سرزمين اشغالي جولان و كشتزارهاي شبعا بر فراز اين مناطق به پرواز درآمدند.
ارتش رژيم صهيونيستي در اين رزمايش از انواع اسلحه هوايي، زميني و زرهي استفاده كرده است.
آزادسازي فلسطين
گردان هاي شهيد عزالدين قسام شاخه نظامي حماس با انتشار بيانيه اي تأكيد كرد كه هدف نهايي مقاومت آزادسازي فلسطين از اشغال رژيم صهيونيستي است و تا زماني كه اين هدف محقق نشود از پاي نخواهند نشست.
در بيانيه اين گردان ها آمده است: بازگشت آوارگان فلسطيني به سرزمين خود و آزادي اسيران قهرماني كه به خاطر آرمان هاي ملت فلسطين به اسارت گرفته شده اند در سرلوحه برنامه هاي حماس قرار دارد و اين ها اصولي هستند كه امكان ندارد بر سر آن چانه بزنيم.
در بخش ديگري از اين بيانيه آمده است، اسرائيل فقط زبان زور مي فهمد و تنها با مقاومت مي توان آن را سرجايش نشاند.
گردان هاي قسام تأكيد كردند كه ما نبرد طولاني در پيش داريم و به ياري خداوند متعال در مصاف با دشمن صهيونيستي پيشقراول امت اسلامي خواهيم بود.
ساير رويدادها
¤كنگره آمريكا اعلام كرد كه هر طرحي را كه نشاني از استقلال فلسطيني ها داشته باشد در سازمان ملل وتو خواهد كرد.
¤ اشغالگران قدس يك فلسطيني را مجبور كردند كه منزلش را با دست خود تخريب كند.
¤ بازجويان صهيونيست پس از ضرب و شتم يك كودك فلسطيني او را براي مدتي در قفس سگ هاي تعليم ديده قرار دادند.


 



بشار اسد: روي حرف هاي اوباما حساب نمي كنيم

سرويس خارجي-
رئيس جمهور سوريه گفت، باراك اوباما حرف هاي زيادي در مورد صلح در خاورميانه مي زند ولي اين سخنان نتيجه اي به دنبال نداشته است.
بشار اسد در گفت وگو با يك روزنامه آلماني اظهار داشت، رئيس جمهور آمريكا در مورد مسائل مختلف جهان از جمله صلح خاورميانه اميدهاي زيادي را عنوان مي كند و شعارهايي مي دهد كه نهايتا بي اساس است و نمي توان روي حرف هاي او حساب كرد.
وي افزود، مشكل آمريكا و جهان غرب اين است كه واقعيت رويدادهاي جهان را نمي بينند. بشار اسد گفت، تصوير سوريه در سراسر جهان بسيار خوب است و روابط بين المللي اين كشور در سطح خوبي قرار دارد، سوريه با كشورهاي آمريكاي جنوبي، شرق آسيا و آفريقا مشكلي ندارد، عمده مشكل ما با غرب است و روابط پرتنشي با غرب داريم.
رئيس جمهور سوريه وجود اشغالگران طي قرن هاي گذشته از جمله رژيم صهيونيستي را عامل تحقق نيافتن صلح در خاورميانه عنوان كرد. وي افزود، اسرائيل شريك سوريه در روند صلح نيست، دولت اسرائيل تندرويي را انتخاب كرده است و هرگز به دنبال صلح نيست. اعراب نيز معتقدند كه قدس پايتخت كشور فلسطين است.

 



اعتراف يك مقام امنيتي سعودي؛ حمايت 750 ميليون دلاري عربستان از تروريست ها در عراق بي نتيجه بود

رئيس سازمان اطلاعات عربستان رسماً اعلام كرد، رياض علي رغم هزينه كردن 750 ميليون دلار، در عراق شكست خورده است.
به گزارش خبرگزاري فارس، يك ديپلمات غربي كه در عربستان فعاليت مي كند فاش كرد، «مقرن بن عبدالعزيز» رئيس سازمان اطلاعات سعودي آشكارا اعتراف كرده است كه رياض ديگر جايي براي دخالت در امور عراق ندارد. به همين دليل، او خواستار انصراف مزدوران از ادامه عمليات در عراق شده است. مقرن بن عبدالعزيز همچنين گفت، اين مزدوران علي رغم دريافت 750 ميليون دلار، نتوانسته اند مطالبات عربستان را برآورده كنند.
اين مقام ديپلماتيك افزود: دخالت عربستان در عراق مانند پرواز يك پرنده با يك بال بود و به همين دليل نيز ناكام ماند. وي گفت، عراقي ها با يكديگر متحد شدند و دوستان خود را از دشمنانشان تشخيص مي دهند. از سوي ديگر، طي ماه هاي اخير خاندان سعودي با اختلافات بزرگي دست و پنجه نرم مي كردند و اين يكي از دلايل دخالت ناموفق عربستان در امور عراق بود. يكي ديگر از اعضاي خاندان سعودي نيز گفت كه دستگاه اطلاعاتي آمريكا داراي اسناد و ادله اي است كه دخالت عربستان در امور داخلي عراق و صرف هزينه هاي هنگفت براي استفاده از عاملان انتحاري و انجام اقدامات تروريستي را ثابت مي كند. اسم اين شاهزاده سعودي فاش نشد. براساس اين گزارش، مزدوران عربستان فعال در عراق، بيشتر از آفريقاي جنوبي، مراكش و يمن بودند و سندي كه چندي پيش «هيلاري كلينتون»، وزير خارجه آمريكا، از آن پرده برداشت، بيانگر نگراني عربستان از به اصطلاح مثلث شيعي رو به رشد در منطقه است، كه شامل ايران، پاكستان و عراق مي شود.
برپايه اين گزارش، دستگاه اطلاعاتي عربستان اين روزها نگران وحدت شخصيت هاي سياسي عراق و نزديك شدن آنها به تشكيل دولت مشاركت ملي است.
عذرخواهي برادر صدام
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، «وطبان التكريتي» برادر «صدام» ديكتاتور معدوم عراق، با عذرخواهي از تجاوزات و جنايت هاي حزب بعث در حق مردم اين كشور، «طارق عزيز» معاون نخست وزير سابق عراق، را به طراحي و اجراي سياست هاي اين حزب متهم كرد.
اين اولين بار است كه يك مسئول سابق حكومت صدام از مردم عراق عذرخواهي مي كند. «وطبان ابراهيم الحسن التكريتي» در برابر قاضي «محمد العريبي» در دادگاه با اشاره به ظلم و ستم نظام سابق و محروميت، فقر و نبود امنيت در آن دوره اظهار داشت: برادرم صدام تنها حلقه ارتباطي بين من و حزب بعث بود و با اعدام او، من ديگر مي توانم با آزادي كامل سخن بگويم.
وطبان گفت: بايد از ملت عراق كه از حزب حمايت كرد پوزش طلبيد و من از آنها عذرخواهي مي كنم. وي افزود: حزب بعث به گونه اي رفتار كرد كه گويي همه حق با آن بود؛ رهبري اين حزب جان و مال عراقي ها را چنان در اختيار داشت كه انگار در اين زمينه صاحب حق مطلق است. در حالي كه به هيچ وجه شايستگي آن را نداشت. وي با اشاره به اينكه اعضاي حزب بعث مي دانستند پس از سقوط نظام، اوضاع عراق دگرگون مي شود، گفت: يكي از آنها، همين «طارق عزيز» مهندس سياست عراق بود. وطبان در سال 1995 بر اثر شليك 9 گلوله به ساق پايش از سوي «عدي» پسر صدام به شدت مجروح شده بود. نيروهاي اشغالگر به فرماندهي آمريكا در آوريل سال 2003 وطبان را در حالي كه قصد داشت به سوريه بگريزد، دستگير كردند. وي در 11 مارس 2009 به دليل دست داشتن در اعدام 42 تاجر عراقي در سال 1992 به اعدام محكوم شد. حزب بعث در سال 1968 قدرت را در عراق به دست گرفت و زمام امور اين كشور از سال 1979 تا 2003 ميلادي، كه آمريكا به عراق حمله كرد، در اختيار صدام بود.
ساير رويدادها
¤ اياد علاوي، رهبر فهرست «العراقيه» اعلام كرد كه در تمام طول عمر خود حتي يك ركعت نماز نخوانده است.
¤ محمد الجبوري، مدير بيمارستان كودكان شهر «حله» عراق اعلام كرد، به خاطر استفاده اشغالگران از سلاح هاي ممنوعه در اين كشور، تولد كودكان ناقص الخلقه هر سال افزايش مي يابد.
¤ جريان «صدر» به منظور تصدي پست هاي وزارتي بخش خدمات، از امتياز تصدي پست معاونت نخست وزيري انصراف داد.

 



معترضان به سياست هاي مبارك چند كاميون را به آتش كشيدند

كاميونداران مصري در اعتراض به افزايش مالياتها و بي توجهي دولت به خواسته هايشان، تعدادي از خودروهاي سنگين دولتي را به آتش كشيدند.
روزنامه المصري اليوم به نقل از شاهدان عيني از گسترش دامنه اعتراضات كاميونداران مصري كه وارد دومين هفته خود شده است خبر داد و نوشت: رانندگان و صاحبان كاميون ها از حدود 10روز پيش همچنان به اعتصاب خود ادامه مي دهند و تهديد كرده اند كه در مقابل پارلمان مصر تجمع خواهند كرد.
به نوشته اين روزنامه، اعتصاب كنندگان مصري در استان «الدقهليه» دو كاميون دولتي را در اعتراض به بي توجهي رژيم مبارك به خواسته هايشان به آتش كشيدند.
به گزارش فارس، در استان الدقهليه، دهها نفر از رانندگان، با تجمع در منطقه اي از شهر الدقهليه، تهديد كردند، چنانچه كسي اعتصاب را بشكند، كاميون او را به آتش خواهند كشيد.
از سوي ديگر، تعدادي از رانندگان مصري در شكوائيه اي به احمد فتحي سرور، رئيس پارلمان مصر، خواستار تجديد نظر در پرونده مربوط به خودروهاي سنگين شدند و تاكيد كردند كه اداره ماليات هنوز دستور جديد وزير دارايي مبني بر محاسبه نكردن ماليات ها براساس لايحه جديد را دريافت نكرده است.
اين در حالي است كه دولت مصر، علاوه بر افزايش مالياتها به رانندگان و صاحبان ماشين هاي سنگين پنج ماه مهلت داده است تا تريلر را جايگزين كاميون كنند.
در همين حال، ادامه اعتصاب هاي كاميونداران در مصر، باعث به وجود آمدن مشكلاتي براي دولت در زمينه سوخت و مواد غذايي شده است، اما رژيم مبارك بي توجه به خواسته هاي كاميونداران آنها را تهديد به سركوب و حبس و زندان كرده است.

 



نماينده سابق پارلمان لبنان از انحلال دادگاه حريري خبر داد

سرويس خارجي-
نماينده سابق پارلمان لبنان از انحلال دادگاه بين المللي ترور حريري خبر داد.
ناصر قنديل نماينده سابق پارلمان لبنان اعلام كرد كه براساس اطلاعات موثقي كه در اختيار دارد دادگاه بين المللي ترور نخست وزير اسبق لبنان منحل شده است و هيچ كيفرخواستي هم صادر نخواهد شد.
وي در گفت وگو با شبكه تلويزيوني لبناني «او.تي.وي» تاكيد كرد كه به اطلاعات دقيق و موثقي دست يافته كه نشان مي دهد دادگاه حريري منحل شده است.
قنديل به جزئيات اين اطلاعات و مدارك موثق اشاره اي نكرد ولي گفت، در روزهاي آينده خبرهاي تكميلي ارائه خواهد شد.
نماينده سابق پارلمان لبنان همچنين تصريح كرد، روشن شدن اتهامات بي اساس عليه سوريه و حزب الله ثابت كرد كه نيازي به دادگاه بين المللي نيست و همين مسئله در لغو اين دادگاه موثر بوده است.
قنديل با اشاره به اينكه برخي گروهها در داخل لبنان از گفتمان تهديد استفاده مي كنند اظهار داشت، بهتر است اين افراد تهديدات خود را متوجه اسرائيل كنند چرا كه اين رژيم پشت هر توطئه و دسيسه اي در لبنان قرار دارد.وي افزود، بسيار زشت و ناپسند است كه گروههاي داخلي از عبارات تهديدآميز خود عليه حزب الله و سيدحسن نصرالله استفاده مي كنند در صورتي كه سيدحسن نصرالله با رفتار خود جهان را تحت تاثير قرار داده است.
قنديل از تمامي گروههاي لبناني خواست تا جبهه داخلي را در برابر رژيم صهيونيستي تقويت كنند.
از سوي ديگر، نواف موسوي عضو فراكسيون حزب الله در پارلمان لبنان تاكيد كرد، كساني كه دادگاه حريري را براي محاصره مقاومت و حزب الله لبنان تشكيل داده بودند دچار مكر خود شده و اين دادگاه به سرباري براي خود آنها تبديل شده است.
اين مقام حزب الله گفت، كساني كه مي خواستند با اين دادگاه حزب الله را در بحران گرفتار كنند خود دچار بحران شده اند و آنهايي كه به دنبال تضعيف حزب الله بودند خودشان ضعيف شده اند آنهايي هم كه به دنبال تخريب چهره حزب الله بودند چهره دادگاه حريري را تخريب و افشا كردند.
موسوي تصريح كرد، حزب الله با هوشياري و زيركي وارد ميدان نبرد با توطئه هاي آمريكا و اسرائيل شد و سربلند و پيروز از اين ميدان بيرون آمد.
«وئام وهاب» رئيس حزب توحيد لبنان نيز طي اظهاراتي تاكيد كرد، كساني كه دادگاه بين المللي را تشكيل دادند با دست خود آن را دفن خواهند كرد.
وي افزود، حزب الله مانند هميشه از اين جريان سربلند و پيروز بيرون خواهد آمد و به همگان ثابت خواهد كرد كه مقاومت نابودشدني نيست.
وئام وهاب تصريح كرد، جاسوساني كه سعي كردند چهره مقاومت را مخدوش كنند به زودي به دست مردم لبنان و مقاومت محاكمه خواهند شد.
در همين رابطه ميشل سليمان رئيس جمهور لبنان در واكنش به ادعاي برخي مخالفان حزب الله كه اظهار داشته بودند حزب الله ممكن است كودتا كند گفت، اوضاع لبنان بسيار امن و باثبات است و آرامش كامل حكمفرماست و حزب الله يا هيچ گروه ديگري قصد برهم زدن آرامش را ندارد.
وي به وحدت ارتش، مقاومت و مردم اشاره و تاكيد كرد، لبنان با اتكا به اين سه عنصر اساسي از هر بحران و توطئه اي سربلند بيرون خواهد آمد.

 



ناآرامي هاي خياباني در بلاروس به دنبال اعلام پيروزي لوكاشنكو

پس از اعلام خبر پيش بيني شده پيروزي «لوكاشنكو» در انتخابات رياست جمهوري بلاروس معترضان به نشانه اعتراض به خيابان ها ريختند.
به گزارش خبرگزاري ها، كميسيون مركزي انتخابات رياست جمهوري «بلاروس» عصر روز يكشنبه اعلام كرد، «الكساندر لوكاشنكو»، رئيس جمهوري فعلي در چهارمين دور از انتخابات رياست جمهوري بلاروس با كسب حدود 80 درصد از آرا پيروز شد.
اعلام اين خبر كافي بود تا رقباي «لوكاشنكو» به همراه طرفدارانشان كه پيش از شروع انتخابات وقوع تقلب را حتمي اعلام كرده بودند به خيابان هاي «مينسك» پايتخت بلاروس ريخته و با صدها پليس ضد شورش كه خود را براي اين اعتراض ها آماده كرده بودند درگيرشوند. بر اساس گزارش هاي دريافتي، در اين اعتراض ها دستكم 30 هزار نفر از مردم با شعار دادن عليه دولت به زد و خورد با نيروهاي امنيتي پرداختند. پليس ضد شورش نيز با باتوم، گاز اشك آور و نارنجك هاي صوتي اقدام به سركوب تظاهركنندگان و دستگيري آنها كرد. آخرين خبرها حاكي است هفت نفر از 9 رقيب انتخاباتي لوكاشنكو دستگير شدند و شماري از آنها نيز از سوي پليس مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.
«لوكاشنكو» 56 ساله از سال 1994 تاكنون رئيس جمهور اين كشور است و با پيروزي در اين دور از انتخابات نيز توانست براي پنج سال ديگر در سمت خود ابقا شود.به گزارش خبرگزاري «شين هوا» حدود هزار بازرس بين المللي وظيفه نظارت بر 6000 شعبه رأي گيري را بر عهده داشتند و حدود 90 درصد از واجدان شرايط نيز در اين انتخابات شركت كردند.

 



اعتصاب كاركنان سيستم حمل و نقل در آتن

اعتصاب كاركنان بخش حمل و نقل عمومي يونان، زندگي در پايتخت اين كشوررا كاملا مختل كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، با آغاز اعتصاب 24 ساعته كاركنان بخش حمل و نقل عمومي در يونان كه در اعتراض به برنامه رياضت اقتصادي صورت مي گيرد، ديروز آتن، پايتخت اين كشور شاهد اختلالات گسترده در بخش هاي مختلف اقتصادي بود.
بر اساس اين گزارش، كاركنان بخش هاي حمل و نقل ريلي، اتوبوس، تراموا، تاكسي و ... همگي با دست كشيدن از كار، زندگي 4 ميليون »آتني« را مختل كردند.مسافران سرگرداني كه در هفته جاري هشت اعتصاب را پشت سر گذاشته اند، از ساعت 6 صبح ديروز با پرسه زدن در خيابان هاي شهر دست به دامان هر وسيله نقليه اي مي شدند تا شايد بتوانند در محل كار خود حاضر شوند. تشكيل كيلومترها ترافيك متشكل از انسان ها و خودروها، تنها يكي از نتايج كاملا مشهود اين اعتصاب بود. دولت يونان تصميم دارد براي مقابله با بحران مالي كه سال هاست دامن اروپا و آمريكا را گرفته، 10 تا 25 درصد از حقوق كاركنان اين بخش را كاهش دهد.

 



50 كشته و 200 مجروح در خشونت هاي ساحل عاج

منابع وابسته به سازمان ملل از كشته شدن 50 نفر در خشونت هاي ساحل عاج خبر دادند.
به گزارش خبرگزاري ها، «ناوي پيلاي» كميسر عالي حقوق بشر سازمان ملل در گفت وگو با خبرنگاران، ضمن ابراز نگراني از نقض گسترده حقوق بشر در ساحل عاج اظهار داشت: در پي حوادث خشونت آميز طي چند روز گذشته 50 تن كشته و 200 تن مجروح شدند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، از ژنو، خانم پيلاي همچنين از افزايش آمار افراد ربوده شده در ساحل عاج انتقاد كرد و افزود: تاكنون صدها تن در اين كشور آفريقايي توسط افراد ناشناس ربوده شده اند.
اما شاهدان عيني در ساحل عاج مدعي هستند، نظاميان به همراه نيروهاي امنيتي و شبه نظاميان، با مخفي كردن هويت خود، اقدام به ربودن مخالفان دولت در ابيجان كرده اند. بر اساس اين گزارش، افراد ربوده شده به صورت غيرقانوني به بازداشتگاه ها منتقل شده و به طور مخفيانه نگهداري مي شوند. كميسرعالي حقوق بشر سازمان ملل گفت: شواهد روبه رشدي از نقض گسترده حقوق بشر در ساحل عاج وجود دارد و سازمان ملل، تاكنون صدها گزارش از ربودن افراد از خانه هايشان توسط مردان مسلح كه لباس نظامي بر تن داشتند، دريافت كرده است. اين درحالي است كه ساحل عاج كه هم اكنون داراي دو رئيس جمهور است به صحنه كشمكش بين مخالفان و موافقان دولت تبديل شده است و تلاش طرفداران نامزد شكست خورده براي كسب قدرت با خشونت هرچه تمام تر از سوي حاكمان ساحل عاج پاسخ داده مي شود.
از سوي ديگر، پاسكال افي نگوسان يكي از معاونان رئيس جمهور فعلي ساحل عاج به خبرگزاري رويتر گفت: لوران گباگبو، به هيچ وجه قصد كناره گيري از قدرت را ندارد. اين مقام ساحل عاجي، فرانسه، آمريكا و برخي كشورهاي غربي را متهم به دخالت در امور داخلي كشورش كرد و گفت: آنها خواستار بازگشت دوباره استعمار به منطقه هستند. پاسكال با انتقاد از رقيب انتخاباتي گباگبو متذكر شد: آمريكا و غرب با حمايت از حسن واتارا تلاش مي كنند، سلطه خود را بر ساحل عاج گسترش دهد، اما ما مانع از اين كار خواهيم شد.
در همين حال با شدت گرفتن بحران در پايتخت ساحل عاج و بروز درگيري پراكنده، كاخ سفيد به ديپلمات ها و آمريكايي هاي مقيم اين كشور دستور داد، براي حفظ جان خود از منطقه خارج شوند.
فرانس 24 نيز به نقل از «ميشل اليوماري» وزيرخارجه فرانسه گزارش داد، مهلت سازمان ملل براي كناره گيري گباگبو از قدرت تا ساعات آينده روبه پايان خواهد رسيد و وي بايد براي حفظ دموكراسي در ساحل عاج بايستي از قدرت كناره گيري كند.
لوران گباگبو كه حاضر به ترك قدرت نيست، اخيراً از نيروهاي فرانسوي و صلح بانان سازمان ملل خواسته بود كه خاك اين كشور را ترك كنند.

 



اعلام حكومت نظامي در يك شهر تونس

شبكه خبري الجزيره از بروز خشونت هاي جديد و اعلام حكومت نظامي در شهر ابوزيد تونس خبر داد.
به گزارش الجزيره به نقل از شاهدان عيني، دولت تونس در پي بروز خشونت هاي سياسي در شهر سيدي بوزيد ودر 210 كيلومتري پايتخت، اقدام به گسيل نيروهاي امنيتي و اعلام مقررات منع رفت و آمد در آن كرد.
برپايه اين گزارش ها، درگيري و تظاهرات ضد دولتي در اين شهر زماني آغاز شد كه پليس از بساط كردن يك جوان تحصيل كرده در بازار كه به خريد و فروش ميوه و سبزي مشغول بود جلوگيري كرد و اين جوان در اعتراض به اين اقدام، با ريختن بنزين بر روي خود در مقابل ساختمان استانداري شهر «ابوزيد» خود را به آتش كشيد.
خبرگزاري رويتر نيز به نقل از شاهدان عيني گزارش داد، از روز شنبه درگيري هاي شديدي بين پليس، نيروهاي امنيتي و جوانان خشمگين در شهر ابوزيد آغاز و تا روز دوشنبه ادامه داشت.
گزارش شاهدان عيني حاكي است، «محمد البوعزيزي» جوان معترض تونسي داراي مدرك دانشگاهي و با گاري به خريد و فروش ميوه و سبزي مشغول بود و مرگ وي آتش خشم جوانان را بر عليه رژيم حاكم بر تونس بر افروخت.

 



آوارگي 12 هزار نفر در درگيري هاي دارفور سودان

نيروهاي حافظ صلح سازمان ملل اعلام كردند: درگيري هاي دارفور به آوارگي 12 هزار نفر در منطقه منجر شده است.
به گزارش فارس به نقل از پايگاه خبري «محيط»، براساس گزارش نيروهاي حافظ صلح سازمان ملل، اين 12 هزار نفر به علت درگيري مجدد ارتش سودان و شورشيان دارفور، به سوي اردوگاه ها و مراكز پناهندگان رفته اند.
صلح بانان سازمان ملل در دارفور با صدور بيانيه اي خاطرنشان كردند: اين 12 هزار نفر از منطقه گريخته اند و به سوي اردوگاه هاي آوارگان «شانجيل توبايا» و «زنوم» كه در نزديكي منطقه فاشر در شمال دارفور قرار دارد، حركت كرده اند.
اين صلح بانان متذكر شدند: گروه هاي كمك رسان براي ارسال تجهيزات پزشكي و ساير كمك ها براي آوارگان شتافته اند.
بر پايه اين گزارش، صلح بانان سازمان ملل گفتند: ارتش سودان با حمله به مواضع جنبش آزاديبخش سودان، درگيري ها را آغاز كرده بود، اما مسئولان سودان، اين ادعا را تكذيب كردند.
اين در حالي است كه شورشيان دارفور از چندي پيش با ادعاي جدايي از سودان، با حمله به مواضع دولتي ناآرامي هايي را در منطقه موجب شده اند.
«منااركومناوي» از رهبران جنبش آزاديبخش سودان از سوي خارطوم به عنوان يك هدف نظامي معرفي شده است و به گفته دولت سودان، وي با زير پا گذاشتن توافقنامه صلح سال 2006، جنگ خونيني را در منطقه دارفور به راه انداخته است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14