(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 2  دی 1389- شماره 19821

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
حاشيه زاينده رود: از «پرفسور پوپ» تا «ريچارد فراي» لطفا در اين مكان آشغال نريزيد !
استقبال مجلس از نحوه اجراي قانون هدفمندي يارانه ها
خارج از دستور
واكنش نظام هستي در برابرحرام خواري و خلاف كاري
شريعتمداري در گردهمايي سياسي شهرك شهيد محلاتي: فتنه 88 بازسازي جنگ احزاب بود
سرنوشت مذاكرات استانبول در ابهام آمريكا تحريم هاي يكجانبه جديدي عليه ايران وضع كرد
رمضان زاده: همه بايد در چارچوب قانون حركت كنند



حاشيه زاينده رود: از «پرفسور پوپ» تا «ريچارد فراي» لطفا در اين مكان آشغال نريزيد !

سيدعبدالحسن هاشمي
با خيال راحت خوابيده اي و انگار نه انگار كه عمري گنجينه هاي تاريخي اين مملكت را غارت كرده اي. حالا برايت آرامگاهي و سايه باني ساخته اند و شده اي قبله آمال «ايران پرستان»(!) و ساده لوحاني كه از ميان اين همه سرمايه ارزشمند فقط به حضور تو و امثال تو افتخار مي كنند؛ باد در غبغب مي اندازند كه «پرفسور پوپ»، ايران شناس آمريكايي در كنار «پل خواجو» دفن شده و مي گويند اين افتخار اصفهان و ايران است؛ برايت شعر مي گويند و كتاب مي نويسند. تو در زير خاك خوابيده اي و برخي بي خبران فكر مي كنند چه خدمات بي نظيري به ايران و تاريخ ايران كرده اي! كاش بودي و برايشان مي گفتي! كاش بودي و پاسخ اين همه سؤال هاي بي جواب ما را مي دادي! آقاي پوپ يادت هست 100 سال پيش، وقتي تازه به ايران آمده بودي و با اتومبيل سفارت در خيابان تردد مي كردي، به قول خودت مردم تا چشمشان به آن پرچم راه راه ايالات متحده در جلوي اتومبيل مي افتاد گل از گلشان مي شكفت، تو را در آغوش مي فشردند و به گرمي از تو استقبال مي كردند! 1 يادت هست چهل سال به اسم استاد و كارشناس تاريخي در تمام نقاط اين كشور بالا و پايين رفتي و بدون اينكه مردم شريف و مذهبي ايران مزاحمت شوند از آثار و ابنيه اسلامي عكس مي گرفتي و گزارش تهيه مي كردي!؟ حالا ما شده ايم افراطيون مذهبي و شما شده اي كارشناس هنر اسلامي! تو را تاريخ شناس و ايران شناس مي خوانند و چه مقالاتي كه برايت نمي نويسند! البته زياد هم عجيب نيست، برناردسون مي گفت: «بسياري از تاريخ هاي باستان شناسي صرفا براي عوام نوشته شده اند.» 2 و حتما اين القاب دهان پركن هم زاييده ذهن كساني است كه از تو براي عوام بت مي سازند! اما در كشور ما ديگر عوامي وجود ندارد و اين روزها مردم بار نخبگان را هم به دوش مي كشند. آقاي پوپ! حالا نيستي تا برايمان از ملاقات هايت با رضاخان بگويي، اما اين روزها اسناد وزارت امور خارجه آمريكا به جاي تو حرف مي زنند. 3 يادت هست به هر نقطه اي از ايالات متحده كه مي رفتي از دربار پهلوي مي گفتي و چقدر از اعليحضرت تعريف مي كردي آنقدر كه گفتند «آرتور (آپهام پوپ)» بعد از مرگ «امبري» 4 (نايب كنسول آمريكا در ايران) وظيفه تبليغ و بازارگرمي براي پهلوي ها را در آمريكا به عهده گرفته است! 5 چه روزگار طلايي را در ايران سپري كردي و حالا ما مانده ايم با يك معادله تك مجهولي كه چرا در اوج فعاليت هاي تو در كشورمان بيشترين آثار تاريخي از ايران به سرقت رفت؟!
آقاي پرفسور پوپ! محراب 1400 ساله مسجد اصفهان در موزه نيويورك چه مي كند؟! آن محراب باشكوه، با آن بزرگي و عظمت كه 1300 سال در اصفهان آرام گرفته بود، چگونه از جايش كنده شد و با چه ترتيباتي از ايران خارج شد؟ مصنوعات كهن هنري ايران كجا، واشنگتن كجا! نگو كه سفالينه هاي نيشابور سر خود از موزه متروپوليتن سر درآوردند؟! 6 بله، شما كارشناس ماهر آثار تاريخي اسلامي و ايراني بوديد و اين را با چرخ زدن در موزه هاي ايالات متحده مي توان ديد كه چه مجموعه هاي منحصر به فردي را گلچين كرده ايد. پرفسور پوپ! وقتي رضاشاه پهلوي با دستان ملوكانه(!) مدال افتخار را بر سينه تو چسباند همه فهميدند كه شريك دزد و رفيق قافله كيست؛ آن روز لبخندهاي دوستانه تو و اعليحضرت با مردم حرف مي زد و اين روزها اسناد وزارت امور خارجه آمريكا فاش مي گويد و از كرده خود دلشاد است! پرفسور پوپ يادت هست! تو در لندن نمايشگاه ترتيب داده بودي و آثار هنر اسلامي ايران را نشان مي دادي و آنقدر در كار خودت حرفه اي بودي كه چارلز.سي.هارت (سفير وقت آمريكا در ايران) درباره ات مي گويد: «آثار هنري به امانت گرفته شده از زيارتگاهها و مساجد هرگز به صاحبان اصلي شان مسترد نشد.» 8 هنوز هم گزارش جناب سفير در اسناد وزارت امور خارجه آمريكا موجود است كه «باند پوپ- رابينو»: را سارق مساجد و زيارتگاههاي ايران معرفي مي كند. 9 براي همين تو را «دلال عتيقه جات» صدا مي كردند و نمونه اش معاملات تو با موزه هاي شيكاگو، موزه هنر نيويورك و موزه هاي اسميتسونين بود. 10 حالا من به حاشيه زاينده رود نگاه مي كنم و گنبد و بارگاهي را مي بينم كه همه مي گويند متعلق به «پرفسور آرتور اپهام پوپ» است: خاورشناس مشهور و ايران شناس نامدار! مطمئنم اگر در كشورت دفن مي شدي نه قبه اي داشتي و نه سنگ مزاري به اين زيبايي! آقاي پوپ، دلال عتيقه جات ايران! ما هنوز تو را درست نشناخته ايم كه مشتري تازه اي براي تدفين در كشورمان پيدا شده است؛ او هم اصفهان را انتخاب كرده و مي خواهد مزارش در حاشيه زاينده رود باشد، خدا را چه ديدي، شايد همسايه ات شد! به گمانم نامش را شنيده باشي: «ريچارد فراي» كه مثل تو دلال عتيقه جات نيست، فقط(!) مامور CIA است! و البته مشاور ماهنامه «ايران نامه» هم هست و با بنياد اشرف پهلوي همكاري دارد. 11 ظاهرا حافظه تاريخي ما ضعيف شده، وگرنه بايد يادمان مي ماند كه در دهه هفتاد به ايران آمد و اقدام به جمع آوري گسترده اطلاعات محرمانه نمود و تا آنجا پيش رفت كه براي جذب برخي مديران اجرايي و آموزشي كشور هم اقدام كرد! 12 بعد هم از دولت خاتمي تقديرنامه گرفت و حمايت شد، 13 و حالا جايزه مي گيرد تا يادآور پديده اي به نام «ناتوي فرهنگي» در كشورمان باشد. «ريچارد فراي» اكنون خانه باشكوهي در اصفهان دارد، خانه اي كه بسياري از مردم ايران ندارند و من اصلا دوست ندارم كه چند سال بعد وقتي به حاشيه زاينده رود نگاه مي كنم گنبد و بارگاه ديگري ببينم كه مي گويند متعلق به «ريچارد نلسون فراي» است: ايران شناس مشهور! من دوست ندارم نسل هاي بعد به حضور يك شياد ديگر در اصفهان افتخار كنند! من دوست ندارم حاشيه زاينده رود قبرستان راهزنان فرهنگ اسلامي- ايراني ما باشد! پس كاش مسئولان ما كه دغدغه احياي فرهنگ «اسلام ناب» را دارند، تابلوهاي ماموران فضاي سبز در حاشيه زاينده رود مرا ببينند كه با خطي درشت روي آن نوشته شده: لطفا در اين مكان آشغال نريزيد!
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
¤ منابع و اسناد اين يادداشت در آرشيو «دفتر پژوهشهاي موسسه كيهان» موجود است.

 



پس از توضيحات وزير اقتصاد در جلسه غيرعلني اعلام شد
استقبال مجلس از نحوه اجراي قانون هدفمندي يارانه ها

توضيحات وزير اقتصاد درباره نحوه اجراي هدفمندي يارانه ها رضايت مجلسي ها را در پي داشت.
به گزارش خبرنگار امور مجلس كيهان، وقتي زنگ شروع به كار نشست علني صبح ديروز مجلس با يكساعت و نيم تأخير به صدا درآمد، علي لاريجاني ميكروفونش را روشن كرد تا درباره اين تاخير توضيح دهد.
رئيس مجلس گفت: چون بحث هدفمند كردن يارانه ها موضوع مهمي بود لذا لازم بود تا از مسئولين مربوط دعوت شود در مجلس حاضر شده و به سؤالات نمايندگان پاسخ دهند. بر همين مبنا (قبل از جلسه علني) آقاي سيدشمس الدين حسيني وزير اقتصاد و دارايي و همكارانشان مهمان مجلس بودند.
لاريجاني سپس با بيان اينكه وزير اقتصاد در اين جلسه به سؤالات نمايندگان درباره نحوه اجراي قانون هدفمندي يارانه ها پاسخ داد، به نوعي رضايتمندي بهارستاني ها را از عملكرد دولت در اين باره ابراز كرد.
البته اين ابراز رضايت به همين مقدار ختم نشد و پس از جلسه غيرعلني خانه ملتي ها با وزير اقتصاد، بلافاصله كوهكن در قامت سخنگوي هيئت رئيسه مجلس به جمع خبرنگاران آمد و با بيان عباراتي شفاف تر بر حمايت قاطع مجلس از دولت در خصوص قانون هدفمندي يارانه ها تأكيد كرد.
كوهكن در ابتدا گفت: در جلسه غيرعلني و غيررسمي مجلس ابتدا نمايندگان سؤالات و نگراني هاي مردم را در مورد نحوه اجراي اين قانون مطرح نمودند و هم چنين تاكيد كردند كه اين قانون بايستي با قدرت و جديت اجرا شود.
وي با بيان اين كه اجراي اين قانون در تمام بخش هاي اقتصادي، صنعت، حمل و نقل و خدمات و غيره تأثيرگذار خواهد بود، گفت: با توجه به اين تأثيرگذاري، نمايندگان در همان اول جلسه تأكيد كردند كه از اجراي اين قانون حمايت مي كنند و به طور كلي هيچ كس در جلسه نبود كه بگويد اين قانون نبايد اجرا شود يا اين كه ناقص اجرا شود و اجماع كلي نمايندگان در اجراي با قوت و قدرت قانون هدفمندسازي يارانه ها بود.
به گزارش ايسنا و فارس نماينده مردم لنجان در خانه ملت با بيان اين كه همچنين در اين جلسه سؤالاتي در مورد چگونگي اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها در بخش هايي همچون حمل و نقل، كشاورزي و خدمات و راه سازي مطرح شد، گفت: در اين رابطه وزير اقتصاد و دارايي با مسئولاني از سازمان هدفمندسازي يارانه ها توضيحات كامل را به نمايندگان ارايه كردند و تاكيد كردند كه دغدغه آنها در اجراي اين قانون دغدغه مردم است.
كوهكن در ادامه يادآور شد: از مدت ها قبل برخي بدخواهان در داخل كشور و البته دشمنان خارجي فكر نمي كردند كه اين اقدام اساسي در راستاي اصلاح ساختار اقتصادي كشور انجام شود، شايد نگاه آنها به گذشته ها بود كه گاهي قوانين مصوب با قدرت اجرا نمي شد و به همين دليل با نگاه ناباورانه اي به اجراي اين قانون نگاه مي كنند كه بايد به آنها گفت مطمئناً اين قانون با قدرت اجرا خواهد شد و تلاش آنها براي اخلال در اجراي هدفمندي يارانه ها نتيجه اي نخواهد داشت.
وي تاكيد كرد: در اين جلسه با توضيحات وزير اقتصاد و دارايي بخش عمده اي از دغدغه نمايندگان رفع شد و در نهايت نمايندگان به تعامل صددرصدي با دولت در اجراي قانون هدفمندي يارانه ها تاكيد كردند.
كوهكن اضافه كرد: در پايان جلسه غيرعلني نمايندگان با وزير اقتصاد، احساس ما اين بود كه دولت به بخش عمده اي از دغدغه هاي مردم توجه كرده است و پيش بيني هاي لازم را در همه امور از جمله كشاورزي و انرژي كرده است.
سخنگوي هيئت رئيسه مجلس در ادامه با تشكر از دولت و وزير اقتصاد و دارايي براي اجراي اين قانون گفت: طبق گفته هاي وزير اقتصاد و دارايي، دولت گوش شنوايي براي شنيدن دغدغه ها و صحبت هاي مردم دارد و مطمئنا به آنها عمل مي كند.
وي در ادامه توضيح داد: زماني بحث رهاسازي قيمت ها مطرح بود اما اكنون موضوع، هدفمند كردن يارانه هاست كه براي اين امر منابعي پيش بيني شده و دست دولت باز است و هرجا احساس كرد كه نياز است تسهيلاتي را براي اجراي بهتر اين قانون پيش بيني و در اختيار مردم قرار دهد.
كوهكن تاكيد كرد: كمتر قانوني وجود دارد كه زمينه اجراي آن با چنين كار كارشناسي و صحبت ها و بحث هايي انجام شده باشد و ايرادات آن به حداقل رسيده باشد؛ مطمئنا اجراي اين قانون منافع درازمدت، كوتاه مدت و ميان مدتي را براي كشور به همراه خواهد داشت.
سخنگوي عضو هيئت رئيسه مجلس در ادامه به بخشي از سوالات نمايندگان اشاره كرد و گفت: برخي از نمايندگان اين سوال را مطرح مي كردند كه چگونه قرار است در طول پنج سال برخي قيمت ها به قيمت تمام شده برسد و يا اين كه قيمت حامل هاي انرژي حداقل به قيمت پايه اي منطقه برسد كه در توضيحاتي وزير اقتصاد تاكيد كرد كه حتي در جاهايي كه قانون دست دولت را باز گذاشته است آنها به دغدغه مردم توجه مي نمايند.
سوالي درباره بنزين
700 توماني
وي ادامه داد: سوالات ديگر در مورد بنزين بود كه نمايندگان مي پرسيدند مگر قيمت بنزين چقدر است كه قيمت بنزين آزاد 700 تومان در نظر گرفته شده است؟ در اين زمينه نيز توضيحات وزير اقتصاد اين گونه بود كه قيمت پايه براي بنزين 400 تومان است و نه 700 تومان؛ اگر كسي بخواهد مازاد بر اين مصرف كند طبق قانون دولت نبايد يارانه اي به او پرداخت نمايد و به همين دليل قيمت 700 توماني در نظر گرفته شده است كه اين موضوع در مورد بحث گازوئيل نيز در نظر گرفته شده است.
اين عضو هيئت رئيسه مجلس با تاكيد بر اين كه قاطبه مجلس شيب اجراي هدفمند كردن يارانه ها را قبول دارند، گفت: در اين بين برخي نقدهاي كارشناسي طبيعي است، مطمئنا اگر نقد و سوالي مطرح مي شود به دنبال آن پيشنهادهايي اصلاحي وجود دارد.
اين عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس با بيان اين كه مجلس شوراي اسلامي از ابتداي اجراي اين قانون حمايت قاطع خود را اعلام كرده است، گفت: اين قانون پس از مصوبه مجلس با تعامل و اراده حاكميت و قواي سه گانه به صورت صحيح در حال اجرا شدن است و بخش عمده اي از اجراي آن كليد خورده است، بر اين اساس نمايندگان در اولين جلسه پس از اعلام رسمي اجراي اين قانون، حمايت قاطع خود را اعلام كردند.
كوهكن هم چنين در توضيح اين كه چرا اين جلسه به صورت غيرعلني و غيررسمي برگزار شد، گفت: از آن جا كه جلسات علني بايستي طبق آيين نامه در زمان مشخص و يا با مصوبه اي همراه باشد تصميم گرفته شد اين جلسه به صورت غيرعلني غيررسمي برگزار شود تا دعوت شدگان از دولت و نمايندگان با فراغ بال و در زماني كافي توضيحات خود را ارائه دهند و نمايندگان نيز دغدغه شان را مطرح نمايند.
خاطرنشان مي شود در جلسه غيرعلني ديروز علاوه بر حسيني وزير اقتصاد، فرزين سخنگوي طرح تحول اقتصادي و مرادي رئيس سازمان هدفمندي يارانه ها نيز حضور داشتند و به سوالات نمايندگان از جمله مصباحي مقدم و ثروتي پاسخ دادند.
تصويب لايحه موافقت نامه همكاري هاي امنيتي ايران و قطر
مجلسي ها در جلسه علني ديروز خود لايحه موافقت نامه همكاري هاي امنيتي بين دولت جمهوري اسلامي ايران و دولت قطر را به تصويب رساندند.
همچنين نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با تمديد اجراي آزمايشي آيين ديوان عدالت اداري به مدت 3 سال ديگر موافقت كردند.
تكرار حوادث تروريستي باعث تنفر بيشتر مردم از آمريكا
و انگليس مي شود
نماينده مردم فلاورجان در مجلس شوراي اسلامي گفت: تكرار حوادث تروريستي در كشور باعث تنفر بيشتر مردم از آمريكا و انگليس مي شود. به گزارش فارس، سيدناصر موسوي لارگاني نماينده مردم فلاورجان در مجلس شوراي اسلامي طي نطق ميان دستور ضمن تسليت به مناسبت ايام عزاداري امام حسين(ع) حادثه روز تاسوعا در چابهار را محكوم كرد و اظهار داشت: به سردمداران آمريكا و انگليس و هم پيمانان آنها مي گويم كه هرقدر كه از اين حوادث در ايران رخ دهد تنفر ملت ايران نسبت به آنها بيشتر مي شود.
وي ضمن تشكر از رئيس جمهور به دليل اجرايي نمودن قانون هدفمندي يارانه ها افزود: يكي از مشكلاتي كه در اجرايي شدن اين قانون به وجود آمده است بحث قيمت گازوئيل است، چرا كه اين مسئله كشاورزان را با مشكل مواجه كرده و روزانه ده ها نفر از آنها اظهار نگراني خود را از اين موضوع اعلام مي كنند، بر اين اساس درخواست مي كنم كه براي رفع اين مشكل راهكاري پيش بيني شود.

 



خارج از دستور

كميسيون امنيت ملي از متكي
تقدير مي كند
كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس از زحمات منوچهر متكي تقدير مي كند.
بروجردي رئيس كميسيون مزبور در گفت وگو با ايسنا با اشاره به زحمات و تلاش هاي متكي در دوران تصدي پست وزارت امور خارجه گفت: كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس روز يكشنبه هفته آينده طي جلسه اي از زحمات وزير سابق امور خارجه تقدير و تشكر مي كند.
گفتني است منوچهر متكي هفته گذشته و در حين يك ماموريت ديپلماتيك از سوي رئيس جمهور عزل شد!
تحريك مردم با تحريف قانون
در شرايطي كه آحاد ملت و نمايندگان مجلس رضايت خود را از نحوه اجراي قانون هدفمندي يارانه ها اعلام كرده اند و حتي سخنگوي هيات رئيسه مجلس نيز ديروز رسما در جمع خبرنگاران اعلام كرد كه دولت به طور صحيح قانون مزبور را اجرا كرده است اما حميدرضا كاتوزيان رئيس كميسيون انرژي در اظهارات تحريك آميزي مدعي تخلف دولت از قانون مجلس شد!
كاتوزيان در گفت وگو با سايت «آفتاب» با اشاره به اجراي قانون هدفمندي يارانه ها ادعا كرد «آنچه اتفاق افتاد چيزي غير از نظر مجلس است، قرار بود سالانه 20درصد از قيمت ها آزادسازي شود اما با اعلام قيمت هاي حامل هاي انرژي عملا شاهديم كه برخي قيمت ها در سطح فوب خليج فارس و برخي حتي بالاتر از آن است.»
وي در ادامه اظهارات تحريك آميزش گفت: اينكه ما براي رسيدن به اقتصاد مناسب آزادسازي قميت ها را سريع جلو ببريم خوب است اما آيا مردم هم تحمل اين فشار را دارند؟ اميدوارم مردم هم بتوانند اين فشار را تحمل كنند و زندگي آنان با شوك همراه نشود.
برخلاف ادعاي كاتوزيان در متن هدفمند كردن يارانه ها هيچ اشاره اي به آزادسازي سالانه 20درصد قيمت ها نشده است. در ماده يك قانون هدفمند كردن يارانه ها آمده است: دولت مكلف است با رعايت اين قانون قيمت حاملهاي انرژي را اصلاح كند.
الف- قيمت فروش داخلي بنزين، نفت، گاز، نفت كوره، نفت سفيد و گاز مايع و ساير مشتقات نفت، با لحاظ كيفيت حاملها و با احتساب هزينه هاي مترتب (شامل حمل و نقل، توزيع، ماليات و عوارض قانوني) به تدريج تا پايان برنامه پنجساله پنجم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران كمتر از نود درصد (90%) قيمت تحويل روي كشتي (فوب) در خليج فارس نباشد.
تبصره- قيمت فروش نفت خام و ميعانات گازي به پالايشگاه هاي داخلي نود و پنج درصد(95%) قيمت تحويل روي كشتي (فوب) خليج فارس تعيين مي شود و قيمت خريد فرآورده ها متناسب با قيمت مذكور تعيين مي گردد.
واضح است كه در اين قانون هيچ تصريحي و حتي اشاره اي به 20درصد مورد ادعاي رئيس كميسيون انرژي مجلس نشده و مشخص نيست وي اين عدد را از كجا آورده است؟
نكته ديگر اينكه به رغم ادعاي اين نماينده، مردم تاكنون همراهي شايسته و مناسبي با دولت در اجراي قانون هدفمندي يارانه ها داشته اند و هيچ التهابي نيز در اين زمينه ديده نشده است.
البته در اين ميان سايت كلمه وابسته به موسوي فتنه گر كه ظاهرا به شدت از اين وضعيت عصباني شده است طي روزهاي اخير در مطالبي آشفته به داستان پردازي از اعتراض هاي مردمي(!) نسبت به اجراي قانون مزبور اقدام كرده است.
خاطرنشان مي شود حميدرضا كاتوزيان كه در ايام انتخابات سال گذشته به حمايت از موسوي پرداخته بود .

 



واكنش نظام هستي در برابرحرام خواري و خلاف كاري

پيغمبر اسلام (ص) فرمود: صدق و بزرگواري و مكارم اخلاق 10 بخش دارد و رأس همه آنها حيا است . يعني انسان، با حيا متكامل مي شود؛ نه با زندان و نه با قانون ! تمام نقص هاي قانون را اخلاق ترميم مي كند و تمام عيب هاي اخلاق را توحيد تأمين و ترميم مي كند .اگر انسان را به زندان ببرند، آن ديگر انسان نيست ! اگر انسان را با نقد بخواهند تربيت كنند، او ديگر انسان نيست ! رسول گرامي در مورد كرامت هاي انساني فرمود: مكارم اخلاق 10 بخش دارد و رأسهنّ الحياء(1). سر تمام كرامت هاي اخلاقي اين است كه انسان، با حيا باشد نه حياي از مردم ! حياي از كسي كه او را آفريد و انسان هم مظهر اوست و هم در محضر او !!
قرآن كريم قبل از اينكه مسأله حدود را، مسأله زندان را، مسأله جهنّم را و مسائل كيفري را طرح كند، مسأله حيا را طرح كرده . در سوره مباركه علق كه جزء عتائق سور قرآني است و اوائل بعثت آن حضرت نازل شده؛ اوّلين درسي كه داد، اين است؛ فرمود: الم يعلم ب انّ الله يري(2).آيا انسان نمي داند كه خدا او را مي بيند ؟! تا ما به اينجا برسيم، خيلي طول مي كشد . چه طور ما در حضور ديگران ا حتجاب مي كنيم؟! قرآن در اوّلين سوره اش ما را به حيا دعوت كرده است . يعني ما اين درك را داشته باشيم كه در حضور كي هستيم، كي ما را مي بيند، و گناه يعني چه، با كي داريم به ستيز بر مي خيزيم! ما در حريم، در حرم، در مسجد، در حضور چهار تا بزرگتر ا حتجاب مي كنيم . آن پساب را مي گويند زندان و شلاق !! و اسلام براي اينها نيآمده !
حكومت بي رقيب امير مؤمنان (ع) در جهان
نمونه اش آن حكومت 5 ساله علوي بود . آن حكومت 5 ساله كه در حجاز نبود! يعني بخش مهم روي زمين را علي بن أبيطالب دراختيار داشت . دنياي آن روز يك بخش غربي داشت كه همين آمريكاي كشف نشده آن طرف درياهاي سنگين بود كه شايد يك روستائي بيشتر نبود،چين مأمور بود، ولي در دسترس نبود . اين خاورميانه دو تا امپراطوري قوي داشت؛ يكي ايران بود، يكي روم . ايران را مي گفتند شاهنشاهي، روم را هم « قياصره » اداره مي كردند؛ حجاز هم در وسط بود .
وجود مبارك پيغمبر اسلام بعد از پيروزي بر حجاز، هم براي امپراطوري ايران نامه نوشت، هم براي امپراطوري روم؛ آنها را با برهان و دليل به اسلام دعوت كرد . ديد آنها گردن كشي مي كنند؛ نه خودشان حاضرند بپذيرند، نه مي گذارند دعوت و تبليغ و رهنمود رهبران الهي به مردم ايران زمين برسد . فرمود: پس اجازه بدهيد ما حرف هايمان را با مردم در ميان بگذاريم . اين خسرو پرويز و ديگر قلدرهاي اين سرزمين نه خودشان حاضر بودند بپذيرند، نه اجازه مي دادند مبلّغان اسلامي با مردم ايران تماس بگيرند ! آنگاه حضرت نامه نوشت: مي آئي يا بياورمت ؟! اين را براي خسرو پرويز نوشت كه:اسل م تسل م (3)؛ يا بيا، يا مي آورمت ! طولي نكشيد كه هر دو را آوردند . هم ايران فتح شد، هم روم فتح شد واين دو تا امپراطوري تحت حكومت حجاز قرار گرفت .
روز حكومت علي (ع) ايران و روم يعني خاورميانه تحت حكومت آن حضرت بود، ديگر خاورميانه غير از اين دو قدرت نبود ! حجاز هم كه در اين وسط قرار داشت . كدام بخش بود كه اسلام به آنجا نرفته باشد ؟! پس نبايد گفت اسلام در 1400 سال قبل در شبه جزيره العرب حكومت مي كرد ! در عصر عمر آنطور بود، در عصر عثمان آنطور بود، در عصر حضرت امير هم همين طور بودند . كلّ اين منطقه روي زمين را اسلام داشت اداره مي كرد؛ساماني ها در قسمت طبرستان گاهي ياغي گري مي كردند كه آنها را سر جايشان نشاندند . اين بخشنامه هاي حضرت براي استاندارها، براي فرماندارها، براي ولات آن روز موجود است.
لزوم اقتداء به حضرت امير (ع) در ( عدالت ) و ( اخلاق )
وجود مبارك حضرت امير شده بود عدل ممثّل ! تمام سرمايه هاي اين دو امپراطوري رفته بود حجاز . حالا اگر ما نتوانيم لاأقل مثل وجود مبارك حضرت امير زندگي كنيم، ولي راه او را بالأخره ياد گرفتيم . در يك سخنراني رسمي،كيسه اش را در آورد و فرمود: اين كيسه از جيب من است، اينها محصول باغ خود من است؛ من مادامي كه از اين محصول شخصي ام مي توانم استفاده كنم، دستم به بيت المال دراز نمي شود . من وقتي به خودم اجازه ندهم، مطمئنّاً به شما هم اجازه نخواهم داد! بعد فرمود: هر كارمندي كه سر كار آمده و روزي كه بازنشست مي شود بايد حساب پس بدهد بين خود و خداي خود؛ كه قبلاً چه داشت و الان چه دارد ! اگراين دستور در قانون اساسي ما نسبت به آن رده هاي اوّل آمده، اين گوشه اي از سخنان علي است ! در قانون اساسي آمده: رهبر، رئيس جمهور و مسئولان بلند پايه نظام،بايد حسابشان را به دستگاه قضائي پس بدهند كه چه دارند؛ قبلاً چه داشتند، الان چه دارند . اين تازه گوشه اي از آن رفتار علوي است؛ گفت: چو شبنمي است كه بر بحر مي كشد رقمي ! حالا يك شبنم روي اقيانوس اگر بخواهد رقم بزند، چقدر است ؟
قياس كـردم تـدبير عقـل در ره عشق چو شبنمي است كه بر بحر مي كشد رقمي
دلا خود را در آئينه، چو كژ بيني هر آئينه تو كژ باشي نه آئينه، تو خود را راست كن اوّل
آئينه كه كژ نيست ! اين اسلام است؛ ما بايد به اين سمت حركت كنيم . اينچنين نيست كه نظام تحمّل بكند ! حالا نظام اسلامي ممكن است يك غفلت ها و سهوهائي باشد؛ امّا نظام تكوين و نظام آفرينش تحمّل نمي كند . ممكن است ما در دستگاه قضائي و اجرائي و تقنيني مان چهار تا اشتباه داشته باشيم و سهو بكنند، ولي آن حيائي كه به ما گفتند با خدا در حيا باش، او سهو نمي كند .
« حيا »، برترين كرامت انساني در كلام رسول گرامي (ص)
حيا سهو نمي كند يعني چه ؟ وجود مبارك پيغمبر (ص) فرمود: برترين كرامت هاي انساني حياي اوست و در سوره علق هم فرمود: الم يعلم ب انّ الله يري؛ اين يك تهديد مليح است .فرمود: اين نظام را، يعني عالم و آدم را خدا آفريد و همانطوري كه دستگاه داخلي شما را ما روي نظم ع لّي و معلولي خلق كرديم و زيبا و ظريف خلق كرديم، و سم را تحمّل نمي كند؛ اين دستگاه بيروني هم همين طور است . فرمود: حواستان جمع باشد !
بناي هندسه عالم هستي بر مدار حق و حقيقت
فرمود: دستگاه خلقتتان، دستگاه گوارشتان خيلي طبيبانه و عالمانه است . شما اگر مختصري سم به كودك بدهيد ، آن را بالا مي آورد ! چرا ؟ چون دستگاه گوارش انسان سم را تحمّل نمي كند . اين دستگاه گوارش مثل يك ظرف نيست ! اگر در يك دبّه خالي بي ادراك، سم بريزي، مي پذيرد؛ عسل بريزي، مي پذيرد؛ چون اهل درك نيست ! براي هر دو هم ساخته شده . امّا اين دستگاه درون اينچنين نيست كه هم سم را قبول كند، هم عسل را قبول كند !! سم را بالأخره بالا مي آورد. فرمود: همه تان بدانيد ! آسمان برويد، حكم همين است؛ زمين باشيد، حكم همين است: هو الّذ ي ف ي السّماء ا له و ف ي الأرض ا له (4). در دستگاه قضائي باشي همين است، در اجرائي باشي همين است، در تقنيني باشي همين است، شغل آزاد داشته باشي همين است ! نظام هستي،مال حرام را بالا مي آورد؛ آبرويتان را نريزيد . ممكن نيست كسي خلاف بكند، رشوه بگيرد، كم و زياد بكند، دير بيايد و زود برود، از وقت اداري بكاهد و روزي بالا نياورد .
فرمود: اين عالمي را كه من خلق كرده ام؛ بنگريد ببينيد قرآن چه مي گويد؛ الآن اگر كسي اين شبستان و اين سالن را كه خلق كرده، بيايد گزارش بدهد، بگويد: پايه اش چيست، سيمانش چيست، آهنش چيست، ملاتش چيست، روكشش چيست، تعميرش چيست، ظاهر و باطنش چيست؛ ما باورمان مي شود !چون مهندس بود، معمار بود، مدّتها روي اينجا كار كرده ! خدا فرمود : آسمان را من خلق كردم، زمين را من خلق كردم، بين آسمان و زمين را خلق كردم؛ آسمان حق است، زمين حق است، بينشان حق است، زير زمين حق است، بالاي آسمان حق است؛ باطل در اينجا نيست: ما خلقنا السّماء و الأرض و ما بينهما باط لاً (5). فرمود: ذرّه اي خلاف كرديد، بالا مي آوريد !
آبروي انسان مؤمن، متعلّق به خداي سبحان
حواستان جمع باشد، عمداً آبرويتان را نريزيد .در بخش ديگر هم فرمود: مگر آبروي شما مال شماست ؟ حالا اگر كسي خداي ناكرده قصد كرد، گفت: باشد، من مي خواهم آبرويم را بريزم؛ مگر كسي مجاز است آبروي خودش را بريزد ؟ يا اگر آبروي خودش را ريخت، به جهنّم مي برندش ؟! فرمود: آبروي شما مال شما نيست ! شما خليفه من هستيد؛ خليفه يعني چه ؟ يعني نائب . نائب يعني چه ؟ يعني از طرف من هستيد . من به شما اين آبرو را دادم . پس اگر كسي خداي ناكرده يك كاري كرد كه آبرويش را ريخت؛ او در دنيا مسلوب الحيثيّه است، در آخرت هم درجهنّم است .
بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي (دامت بركاته) در جلسه شوراي اداري شهرستان آمل اسفند 1380 ـ آمل
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) الكافي/ 2/ 56 (2) علق/ 14 (3) بحار الأنوار/ 20/ 386
(4) زخرف/ 84 (5) ص/ 27
خوان حكمت روزهاي دوشنبه وپنج شنبه منتشر مي شود.

 



شريعتمداري در گردهمايي سياسي شهرك شهيد محلاتي: فتنه 88 بازسازي جنگ احزاب بود

مديرمسئول روزنامه كيهان با بيان اينكه مخالفين نظام اسلامي در فتنه سال گذشته بر محور براندازي نظام ائتلاف كردند گفت: فتنه 88 بازسازي جنگ احزاب بود.
به گزارش روابط عمومي شهرك شهيد محلاتي چهارمين گردهمايي سياسي مديريت اين شهرك ديروز با حضور حسين شريعتمداري، مديرمسئول روزنامه كيهان در سالن «همايش آفتاب» شهرك شهيد محلاتي(ره) برگزار شد.
در اين مراسم كه جمعي از پيشكسوتان دوران 8 سال دفاع مقدس، جانبازان، آزادگان و همچنين مديريت، نمايندگي ولي فقيه در مديريت، مسئولان و كاركنان مديريت شهرك شهيد محلاتي حضور داشتند مديرمسئول روزنامه كيهان طي سخناني به ريشه درگيري سي و چند ساله نظام سلطه بين الملل با جمهوري اسلامي ايران پرداخت و گفت: داستان از آنجا شروع شد كه اسلام ناب محمدي(ص) از اوراق كتاب ها و صفحه ذهن ها بيرون آمده و بر كرسي حاكميت نشست وي افزود: از آنجا كه اسلام ناب ماهيت ظلم ستيز و عدالت پرور دارد بديهي است كه وقتي بر كرسي قدرت مي نشيند، نظام سلطه بين الملل كه ماهيتاً غارتگر و استكباري است، با آن به مقابله برمي خيزد و از سوي ديگر اسلام يك باور است بنابراين مرزهاي جغرافيايي مانع از عبور آن نخواهد بود. نتيجه آنكه: الگوي اسلام ناب و ظلم ستيز به تمامي جهان سرايت مي كند. شريعتمداري نتيجه گرفت كه كانون اصلي اقتدار جمهوري اسلامي ايران، همين باور عميق به اسلام ناب است بنابراين بديهي است كه همين نقطه نيز هدف اصلي هجوم و حمله دشمن باشد و اين تهاجم «جنگ نرم» نام دارد.
مديرمسئول كيهان در ادامه سخنان خود به فتنه 88 اشاره كرد و آن را با «جنگ احزاب» در صدر اسلام مقايسه كرد كه همه مخالفان با يكديگر ائتلاف كرده و به مقابله با اسلام نوپاي آن دوران آمده بودند.
وي در ادامه به چند شاخصه اشاره كرد كه با توجه به آنها مي توان حركت فتنه گران را در آغاز شكل گيري آن شناسايي كرد و از جمله گفت: وقتي چند گروه ناهمگن با يكديگر ائتلاف مي كنند، هدف اصلي ائتلاف، نقطه اي است كه تمامي گروه هاي ياد شده در آن اشتراك نظر دارند و در اين مواقع نبايد به تابلوي ظاهري ائتلاف اعتماد كرد. بنابراين وقتي همه مخالفان نظام اعم از منافقين و سلطنت طلب ها و بهايي ها و مدعيان اصلاحات زير چتر حمايتي آشكار مثلث آمريكا، انگليس و اسرائيل با يكديگر ائتلاف مي كنند هدف اصلي ائتلاف آنها بدون كمترين ترديدي براندازي نظام است. چرا كه تمامي آنها فقط در اين نقطه با يكديگر اتفاق نظر دارند.

 



سرنوشت مذاكرات استانبول در ابهام آمريكا تحريم هاي يكجانبه جديدي عليه ايران وضع كرد

وزارت خزانه داري آمريكا سه شنبه شب تحريم هاي جديدي را عليه ايران اعمال كرد.
به گزارش روزنامه آمريكايي نيويورك تايمز، وزارت خزانه داري آمريكا اعلام كرد كه سه شركت مرتبط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران و خطوط كشتيراني جمهوري اسلامي ايران تحت تحريم هاي جديد قرار گرفته اند.
استوارت لوي معاون وزير خزانه داري در امور تروريسم و اطلاعات مالي گفت: سپاه پاسداران و خطوط كشتيراني جمهوري اسلامي ايران عوامل بزرگي در اقدام غيرقانوني ايران در زمينه دور زدن تحريم ها هستند.
تحريم هاي جديد و يكجانبه آمريكا عليه ايران در حالي وضع مي شود كه «هيلاري كلينتون » وزير امور خارجه آمريكا هفته گذشته در «ويكفيلد » واقع در «كبك » كانادا پس از ديدار با همتايان خود از كانادا و مكزيك، اعلام كرد كه آمريكا به راه حلي ديپلماتيك در قبال برنامه هسته اي ايران متعهد است.
پايگاه خبري اينترپرس سرويس اوايل هفته جاري اعلام كرده بود كه دولت «باراك اوباما » در حال آماده سازي بسته جديد تحريم ها عليه ايران است و قرار است تا پيش از گفت وگوهاي 1+5 با ايران در تركيه اعلام شود.
روزنامه آمريكايي «وال استريت ژورنال » نيز سه روز پيش نوشت: آمريكا و نمايندگاني از اتحاديه اروپا توافق كردند تا تحريم هاي مشتركي را در ماه ژانويه سال آينده ميلادي عليه ايران تحميل كنند.
«فيليپ كرولي » سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا پس از اعلام تحريم هاي جديد عليه سپاه پاسداران گفت كه اين يك پاسخ به تلاش ايران براي دور زدن تحريم هاي موجود است.
كرولي در حالي كه سعي داشت آمريكا را به عنوان نماينده جامعه جهاني معرفي كند گفت: اين بخشي از بازي موش و گربه جاري بين ايران و جامعه جهاني است.
وي ادامه داد: ما به اين كار ادامه مي دهيم تا ببينيم چه اتفاقي در ايران مي افتد و به تحريم شركت هايي كه فكر مي كنيم توسط دولت كنترل مي شود و مستقيما به فعاليت هاي هسته اي ايران مرتبط هستند ادامه مي دهيم. علي رغم همكاري هاي همه جانبه ايران در زمينه برنامه هسته اي، شوراي امنيت سازمان ملل از سال 2006 تاكنون 4 دوره تحريم هايي را عليه ايران به تصويب درآورده است كه اين تحريم ها همگي ناكارآمد بوده است و به خودكفايي بيشتر ايران منتهي شده است. آمريكا و اتحاديه اروپا نيز علاوه بر تحريم هاي شوراي امنيت، اقدامات يك جانبه سخت تري را عليه ايران اتخاذ كرده اند.

 



رمضان زاده: همه بايد در چارچوب قانون حركت كنند

قائم مقام دبيركل حزب منحله مشاركت به افرادي كه در خارج از چارچوب قانون برخي اعمال را انجام مي دهند توصيه كرد كه در مسير قانون حركت كنند.
عبدالله رمضان زاده، قائم مقام دبيركل حزب منحله مشاركت در گفت وگو با فارس در پاسخ به سوالي در مورد بيا نيه هايي كه به نام حزب مشاركت منتشر مي شود اظهار داشت: از آنجايي كه بنده در مرخصي دوران زندان به سر مي برم و فعاليت سياسي خاصي انجام نمي دهم نمي توانم در رد يا تاييد اين بيانيه ها چيزي بگويم.
وي همچنين به افرادي كه اين بيانيه ها را صادر مي كنند توصيه كرد كه در چار چوب قانون حركت كنند و اقدام غير قانوني نداشته باشند و افزود: بنده به عنوان يك اصلاح طلب رفتار غير قانوني را قبول ندارم.
كيهان پيش از اين بارها اعلام كرده بود كه با توجه به زنداني بودن سران جبهه منحله مشاركت به دليل طراحي فتنه88 ، معلوم نيست بيانيه هاي مشكوكي كه به نام سران اين جبهه منتشر مي شود توسط چه كساني ودر كجا نوشته مي شود.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14