(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 2  دی 1389- شماره 19821

خدا در دنياي كودكان
پرورش كودكان مودب
مراقب ريه هايتان باشيد
قابليت هاي فرزندانمان را جدي بگيريم
انار چربي و فشار خون را كاهش مي دهد
شلغم، كلم و سويا سرشار از كلسيم است
مصرف كافئين از ريزش موها جلوگيري مي كند
عمر طولاني با مصرف پاي كدو حلوايي
در ماه هاي سرد سال خشكبار را به رژيم غذايي خود اضافه كنيد



خدا در دنياي كودكان

آيا تا به حال كودكان را در حال دعا كردن ديده ايد؟ منظره كودكان 5-4 ساله كه دستهاي كوچك خود را به سوي آسمان بلند كرده اند بسيار تماشايي و دلنشين است. در حالي كه گاهي بزرگسالان در دعا كردن دچار اهمال مي شوند ولي به نظر مي رسد كه قلب اين كودكان سرشار از ايمان است. واقعا كه شگفت انگيز مي باشد!
كودكان در مورد خداوند چه مي دانند؟
ژان پياژه، پيشتاز سوئيسي محقق رشد كودكان معتقد است كودكان درك درستي از خدا ندارند و او را موجودي عظيم الجثه و نسخه جادويي والدين خود مي دانند ولي تحقيقات جديد نشان مي دهد كه پياژه، كودكان را دست كم گرفته است. كودكان 4 ساله مي دانند كه دعا كردن با آرزو كردن متفاوت است و در واقع مكالمه اي ميان انسان و خدا محسوب مي شود.
در اين سن كودكان احترام خاصي براي قادر مطلق قائل هستند و به خوبي مي دانند كه اوست كه كوهها را آفريده است.
كودكان در 6-5 سالگي به اين باور مي رسند كه خداوند همه چيز را مي داند، حتي چيزهايي را كه بزرگترها نمي دانند. كودكان مدرسه اي اعتقاد دارند كه خداوند كنترل زندگي آنها را مستقيما در دست دارد.
جالب اينجاست كه كودكان در فرهنگ هاي مختلف همين احساس را دارند و از اين نظر ميان كودكان آسيايي و ساير قاره ها تفاوتي ديده نمي شود.
در واقع والدين نقش مهمي در شكل گيري اعتقادات فرزند خود ايفا مي كنند. اگر كودك از استقلال نسبي برخوردار باشد احساس مي كند كه مهار زندگي اش در دست هاي خود اوست. چنين كودكاني خدا را موجودي مهربان و قابل احترام مي دانند كه به هيچ عنوان ترسناك نيست.
از سوي ديگر اگر والدين سختگيري زيادي از خود نشان دهند از نظر كودكانشان، خداوند موجودي خشمگين، قدرتمند و مجازات كننده خواهد بود.
لازم به ذكر است دختران بيشتر از پسران تحت تاثير اين مساله قرار مي گيرند و در مجموع مادران نسبت به پدران نقش پررنگ تري ايفا مي كنند.
كودكاني كه رابطه تيره اي با والدين خود دارند- يا از وجود پدر يا مادر خود محروم هستند- خدا را جايگزين آنها مي بينند.
از نظر آنهاخدا موجودي مراقب، حامي، مهربان و قابل اعتماد است. از طرف ديگر در بيشتر موارد نحوه رابطه نوجوانان با والدين شان بر ارتباط آنها با خداوند تاثير مي گذارد.
يكي از محققان اعتقاد دارد خداي نوجوانان خدايي قضاوت كننده، ناسازگار و سختگير است و آنها ديدي نسبتا منفي در مورد او دارند. در هر صورت مذهب نقش مهمي در نحوه پرورش كودكان ايفا مي كند. حتي والديني كه مسائل مذهبي را چندان جدي نمي گيرند نيز بر اهميت اين موضوع واقف هستند.
مذهب به زندگي افراد مفهوم مي دهد و آنها با استفاده از آن مي توانند به سوالاتي در مورد ماهيت و سرنوشت خود پاسخ دهند. اين افراد معمولا نسبت به سرنوشت خود گله و شكايتي ندارند.
با اين وجود بايد ميان خرافات و مذهب تمايز قائل شد. يادتان باشد تنها مذهب است كه نقش مثبتي در زندگي و اعتقادات افراد بازي مي كند.
ترجمه از آذر شايان

 



پرورش كودكان مودب

اگر در آموختن ادب به كودك خود اهمال كرده باشيد بايد يك موضوع مهم را بدانيد: هيچكس دوست ندارد با چنين كودكاني نشست و برخاست كند!
يك كودك بي ادب به يك بزرگسال بي ادب تبديل مي شود و بزرگسالاني كه مودب نيستند در مسائلي مانند شغل، ازدواج و دوست يابي با مشكلات زيادي مواجه خواهندشد.
با پرورش كودكان مودب هم به خود آنها خدمت مي كنيد و هم به جامعه.
به اين توصيه ها توجه كنيد:
1- مودب بودن را در خانه خود تمرين كنيد. كودك با مشاهده رفتارهاي مودبانه شما بيشتر از نصايح تان مي آموزد. يك كودك از آنچه مي بيند و مي شنود الگو مي گيرد. اگر اعضاي خانواده نسبت به يكديگر مودبانه رفتار كنند كودك به راحتي اين مسئله را ياد مي گيرد. دراين صورت او متوجه مي شود كه مودب بودن نوعي احترام گذاشتن به ديگران است. وظيفه شما اين است كه به كودكان اهميت احترام گذاشتن به ديگران را بياموزيد.
2- نسبت به فرزندتان مودب باشيد. وقتي كودكتان به شما چيزي مي دهد از او تشكر كنيد و هر زمان كه از او مي خواهيد كاري انجام دهد از واژه «لطفا» استفاده نمائيد.
گفتن واژه هاي «متشكرم» و «لطفا» را از همان سنين پايين با كودك تمرين كنيد تا اين روش براي او جا بيفتد.
3- طريقه درست تلفن زدن را به كودك خود بياموزيد. به او شيوه پاسخ دادن به تلفن، پيغام گرفتن و پايان دادن به مكالمه را بياموزيد. در استفاده صحيح از تلفن همراه، الگوي مناسبي براي كودكتان باشيد. به او بياموزيد زماني كه ديگران مي خواهند تلويزيون تماشا كنند و يا شام بخورند نبايد با تلفن همراه صحبت كند.
4- به كودك خود ياد دهيد به مردم كمك كند، مثل بازكردن در براي ديگران، برداشتن چيزي كه بر زمين افتاد و نوشتن نامه تشكر آميز. اگر اعضاي خانواده هر روز به تمرين مودب بودن بپردازند كودك نيز ادب را خواهد آموخت. يادتان باشد كودكان از الگوهاي خود درس هاي زيادي مي آموزند.

 



مراقب ريه هايتان باشيد

آلودگي هوا در شهرهاي بزرگ دردسرهاي زيادي براي شهروندان به همراه دارد.
اما چگونه مي توان بدن را در برابر اين آلودگي محافظت كرد؟ نبايد فراموش كرد كه داشتن ريه هايي سالم، ميزان بالايي اكسيژن براي خونتان فراهم مي كند و باعث مي شود بتوانيد كار، فعاليت و به خوبي زندگي كنيد. همچنين دي اكسيد كربن و ساير گازهاي زائد كه بدن به آنها نيازي ندارد را خارج مي كند. براي سالم نگه داشتن ريه هايتان كارهاي زيادي مي توانيد انجام دهيد:
1- اگر سيگار مي كشيد، براي ترك آن اقدام كنيد و اگر سيگار نمي كشيد، به هيچ وجه شروع نكنيد. سيگار كشيدن يكي از دلايل اصلي اكثر بيماري هاي جدي ريه مثل سرطان ريه و بيماري مزمن انسداد ريه (COPD) مي باشد.
كشيدن سيگار، پيپ و ساير دخانيات حاوي بيش از 4000 ماده شيميايي مضر است كه 50 مورد آن از عوامل ايجادكننده سرطان شناخته شده اند. حتي اگر سالهاست سيگار مي كشيد، هيچوقت براي ترك آن دير نيست. البته ترك كردن سيگار كار ساده اي نيست اما منابع و مراكز بسيار زيادي براي كمك به ترك آن وجود دارد.
2- از قرار گرفتن در معرض افراد سيگاري خودداري كنيد. دود سيگار خوردن تركيبي پيچيده از مواد شيميايي است كه با سوختن دخانيات توليد مي شود. اين هم درست مثل سيگار موجب بروز بيماري هاي مختلف و مرگ مي شود. دو سوم دود سيگار توسط فردي كه سيگار را مي كشد استنشاق نمي شود، بلكه در فضاي اطراف او پراكنده مي شود.
در اينجا به چند نكته براي جلوگيري از دود سيگار اشاره مي كنيم:
- اجازه ندهيد در خانه تان، ماشينتان و محل كارتان كسي سيگار بكشد.
- از بيزنس ها و فعاليت هايي كه به دور از سيگار است استقبال كنيد.
- نگذاريد فرزندانتان هم در اطراف افراد سيگاري باشند.
3- دستهايتان را مداوم با آب و صابون بشوئيد. برآورد مي شود كه دست ها تقريباً 80 درصد از عفونت ها و بيماري هاي ريوي مثل سرماخوردگي و آنفولانزا را پخش مي كنند. مي توانيد با آشنايي با نحوه و زمان شستشوي دست ها، احتمال بروز اين بيماري ها را در خودتان كاهش دهيد.
- نحوه صحيح شستشوي دست ها را به فرزندانتان آموزش دهيد.
- اطلاعات مربوط به شستشوي دست ها را در محل كارتان منتقل كنيد.
- از مصرف صابون ها و شوينده هاي آنتي باكتريال خودداري كنيد چون مصرف اينها ممكن است مقاومت در برابر آنتي بيوتيك ايجاد كند.
- در صورت در دسترس نبودن صابون و آب، از مواد ضدعفوني كننده دست الكل دار استفاده كنيد.
4- مراقب آلودگي هوا باشيد و براي تميز نگه داشتن آن به سهم خود اقدام كنيد. آلودگي هوا چه در داخل و چه خارج از خانه مي تواند موجب مشكلات سلامتي مخصوصاً براي افرادي كه داراي بيماري هاي ريوي هستند شود. آلودگي هوا موجب اذيت شدن، ملتهب شدن و تخريب بافت هاي ريه مي شود. حتي سطح پايين آلودگي هوا هم مي تواند مشكلاتي را براي سلامتي افراد ايجاد كند. كودكان، افراد سالخورده و آنها كه مبتلا به بيماري هاي مزمن هستند بيشتر در معرض بيماري هاي ناشي از آلودگي هوا قرار دارند. پس در مواقع آلوده بودن هوا سعي كنيد در خانه بمانيد و بيرون نرويد. كارهاي زيادي براي تميز نگه داشتن هواي داخل و خارج از خانه وجود دارد كه در زير به چند مورد آن اشاره مي كنيم:
خارج خانه
هيچوقت خودرو را در حالت ساكن روشن نگه نداريد.
از حشره كش ها و ساير مواد شيميايي در حياط خانه استفاده نكنيد.
از وسايل نقليه عمومي استفاده كنيد.
از قوانين مربوط به ارتقاء كيفيت هوا تبعيت كنيد.
داخل خانه
رطوبت داخل خانه را كنترل كنيد. به عنوان مثال، از در حمام و آشپزخانه از فن هاي اگزاست استفاده كنيد تا رطوبت را به بيرون هدايت كند. سطح رطوبت داخل را بين 30 تا 50 نگه داريد.
وسايل گرمايش خانه را به طور منظم چك كنيد. وسايل اصلي مثل پمپ گرمايش و دستگاه تهويه مركزي را به طور منظم توسط متخصص بررسي و نظافت كنيد.
سطوح را تميز نگه داريد. سطوح مرطوب مثل وان حمام، زيردوشي و كانترهاي آشپزخانه را تميز و خشك نگه داريد.
گرد و غبار را كنترل كنيد. گرد و غباري كه روي مبل ها و وسايل خانه مي نشيند را مرتب تميز كنيد.
هوا را تهويه كنيد. حتماً هر روز مقدار كافي هواي تازه و تميز وارد خانه كنيد. موقع تميز كردن خانه، نقاشي كردن آن يا وصل كردن موكت هاي جديد يا انجام ساير كارهاي خانه پنجره ها را باز بگذاريد.
5- در محل كار خود را از خطرات مربوط به سلامت ريه دور كنيد. افرادي كه در كارهاي خاص مثل ساخت و ساز و معدن كار مي كنند بيشتر در معرض ابتلا به بيماري هاي ريوي مثل سرطان ريه، آسم و COPD مي باشند. اگر زمان زيادي را در اطراف گرد و خاك، پنبه نسوز يا مواد شيميايي سپري كنيد از لباس هاي محاظ كه شامل ماسك گاز مي شود استفاده كرده و هواي محل كارتان را تهيه كنيد.

 



قابليت هاي فرزندانمان را جدي بگيريم

جوانان در زمينه هاي مختلف سطح هوشي متفاوتي دارند. بعضي از آن ها در زمينه خواندن نكات و درك مطلب بسيار باهوشند. بعضي ها شعر مي گويند و نگارش قوي اي دارند، بعضي ديگر نسبت به همسن و سال هاي خود از قدرت سخنوري بيشتري برخوردارند و بعضي ها هم با هر وسيله ساده و پيش پا افتاده اي كه در اختيار داشته باشند اسباب بازي هاي خارق العاده اي مي سازند.
چگونه مي توانيم سطح هوش فرزندانمان را افزايش دهيم؟ هوش توانايي كلي انسان براي پردازش اطلاعات اطرافش است كه تأثير آن را مي توان در زمينه هايي چون توانايي يادگيري، قدرت فهم، قدرت استقلال و مهارت هاي حل مسئله مشاهده كرد.
از آن جا كه هر شخص و توانايي هايش منحصر به فرد است، اين موضوع كه چرا سطح هوشي افراد با هم متفاوت است و چگونه مي توان بيشترين بهره را از توانايي هاي آنان برد، اهميت مي يابد.
چگونه سطح هوش فرزندانمان را افزايش دهيم؟
80درصد تفاوت هوش افراد در بزرگسالي به ژنتيك مربوط مي شود. اما از طرفي در آزمايش هاي تست هوش مشخص شده است كه به طور كل هر نسلي از نسل قبل خود باهوش تر است و اين امر نشان دهنده تأثير محيط اطراف و شرايط آموزشي بر سطح هوش انسان هاست.
تئودور گيبسون استاد روانشناسي امپريال كالج لندن مي گويد: واقعيت اين است كه در ميزان هوش افراد هم ژنتيك موثر است و هم شرايط محيط اطراف ولي معمولا مردم تأثير محيط بر هوش كودكان را ناديده مي گيرند و تمام نتايج مثبت آن را به ژنتيك و وراثت نسبت مي دهند.
با گذشت زمان، تأثير محيط بر سطح هوش كاهش مي يابد. براي مثال اگر نوجواني از يك برنامه آموزشي غني و پربار استفاده كند در مدت 6 تا 12 ماه سطح هوشي اش افزايش پيدا مي كند ولي اگر اين برنامه آموزشي متوقف شود سطح هوشي او دوباره افت مي كند.
اگر جواني كه از نظر ژنتيك سطح هوشي بالايي دارد در محيطي كه از نظر آموزشي ضعيف است قرار گيرد، ممكن است رفتارهايش با ديگران متفاوت باشد. مثلا با افراد باهوش تري دوست شود يا نسبت به برنامه هاي آموزشي تلويزيون علاقه بيشتري نشان دهد ولي چون امكانات آموزشي كمي دارد در طول زمان به مرور سطح هوشي اش پائين تر مي آيد.
تا زماني كه نوجوان رشد طبيعي دارند و از نظر ذهني شكل غيرعادي ندارد هيچ احتياجي به تخمين زدن ميزان هوش آنها نيست. معيار بهتر براي سنجش هوش ميزان كنجكاوي، شاد بودن، اشتياق به يادگيري و انجام بازي هاي نمايشي است.
در مورد جوانان، هر اندازه كه آنها در زمينه هاي اقتصادي و مهارت هاي اجتماعي بيشتر مانند بزرگسالان عمل كنند، سطح هوش بالاتري دارند.
دكتر گيبسون معتقد است مادران بايد در زمان بارداري و شيردهي به اندازه كافي ويتامين و مواد معدني در ژريم غذايي خود داشته باشند تا كودكانشان از نظر سلامت مغز در سطح مطلوبي باشند. زماني كه بچه ها شروع به غذا خوردن مي كنند، بايد به آنها آموزش داد كه همه انواع غذاها را امتحان كنند. اگر غذايي را دوست نداشتند، مدتي آن را از برنامه غذايي شان حذف كنيد. بعد از چند ماه دوباره از آن نوع غذا استفاده كنيد؛ زيرا ممكن است ذائقه آنان تغيير كرده باشد.
يك نوجوان در سن بلوغ روزانه به 5 يا 6 واحد ميوه و سبزيجات، 5 واحد غلات، 2 يا 3 واحد گوشت قرمز يا ماهي يا گوشت مرغ و 2 تا 3 واحد شير نياز دارند. البته اين واحدهاي غذايي بايد كمتر از واحدهاي غذايي بزرگسالان باشد تا موجب افزايش وزن نشود.
كودكان به طعم هاي شور و شيرين علاقه زيادي دارند. مادران مي توانند سبزيجات را به ميزان كم طعم دار كنند تا بچه ها به مصرف آن علاقه بيشتري نشان دهند و ويتامين ها و مواد معدني لازم را دريافت كنند.
ذهن شان را تقويت كنيد
براي پرورش نيروهاي ذهني نوجوانتان، سعي كنيد حس اشتياق و كنجكاوي را در وجودشان بيدار كنيد و اگر امكانش را داريد آنها را تشويق كنيد تا نواختن يك ساز را ياد بگيرند.
جواني كه در خانواده هايي بزرگ شده اند كه گفت وگو، گوش دادن به صحبت ديگران و مطالعه جزو عادت هاي هميشگي ديگر افراد خانواده بوده، معمولا سطح هوشي بالاتري دارند و نسبت به همكلاسي هايشان در مدرسه بهتر عمل مي كنند.
براي فرزندتان سرگرمي هاي متنوع تهيه كنيد كه رنگارنگ و پرسروصدا باشد. صرف زمان بيشتر با كودكان در نخستين سال زندگي شان بعدها سود بسيار زيادي براي آنها خواهد داشت. اين امر هم موجب تحكيم رابطه آنها با والدين شان در آينده به خصوص دوره جواني مي شود و هم رشد ذهني آنها بيشتر خواهد شد.
بچه هايي كه والدين شان به آنها اجازه مي دهند كه هر چقدر دوست دارند وقت صرف تماشاي تلويزيون و بازي هاي رايانه اي كنند، ذهن پويايي نخواهند داشت.وقتي كه بچه ها بزرگ مي شوند احتياج به زمان و آزادي دارند تا در حين بازي چيزهاي جديد كشف كنند و ياد بگيرند. اگر فرزند شما در سنين قبل از دبستان عاشق گل بازي است يا با شما يا دوستانش بازي هاي نمايشي انجام مي دهد، در حقيقت آنچه را كه لازم دارد، ياد مي گيرد.
تحقيقات نشان مي دهد ورزش، موسيقي و ديگر فعاليت هايي كه به تمركز حواس و نظم احتياج دارند به پرورش نيروهاي ذهني كودكان كمك مي كند. البته به شرطي كه والدين آنها را مجبور به پذيرش علاقه هاي خودشان نكنند. اين كه پدر در كودكي عاشق فوتبال بوده دليل بر اين نمي شود كه فرزندش هم به فوتبال علاقه داشته باشد.
علاقه ها و تكنيك هاي يادگيري براي هر شخص منحصر به فرد است. والدين بايد هم به نوجوانشان راه و روش آموختن و كسب تجربه هاي جديد را ياد بدهند و هم بايد آنها را با مفاهيمي چون شهامت، درستكاري، وظيفه شناسي و هدفمند بودن آشنا كنند؛ زيرا تمامي آنها براي موفق بودن ضروري است.
افراد بسيار كمي هستند كه از تمامي توانايي ها و قابليت هايشان استفاده مي كنند و يا حتي آنها را مي شناسند. بايد به فرزندان ياد داد كه توانايي هاي واقعي خود را بهتر بشناسند و با استفاده از امكاناتي كه در اختيار دارند بيشترين بهره را از هوش و استعدادشان ببرند.
از آنجا كه تأثير محيط بر هوش با گذشت زمان كم رنگ مي شود و در نهايت از ميان مي رود، پرورش هوش و نيروهاي ذهني بايد در تمام طول زندگي ادامه يابد.
تغذيه مناسب و تشويق كردن براي استفاده موثر از استعدادها و نيروهاي دروني، شروعي بسيار مناسب براي آنهاست تا در آينده با تكيه بر هوش و استعدادهايشان بهتر با مشكلات مقابله كنند.
اگر شما بتوانيد حتي براي مدتي كوتاه توانايي يادگيري را در فرزندتان افزايش دهيد، تكنيكي را كه به آنها آموخته ايد ممكن است حتي تا 20 يا 35 سال آينده با آنها بماند.
زيرا بعضي از مهارت هايي كه نوجوانان ياد مي گيرند در تمام طول عمر به كارشان مي آيد. بهترين هديه اي كه والدين مي توانند به فرزندشان بدهند عشق به يادگيري و تلاش و كوششي است كه به آنها رضايت خاطر بدهد. اگر بتوانيد اين هديه را به آنان بدهيد، ديگر لازم نيست نگران سطح هوشي آنها باشيد، زيرا آنان مهارتي را ياد گرفته اند كه داشتن زندگي موفق در آينده را بر ايشان تضمين مي كند.
سزاوار

 



انار چربي و فشار خون را كاهش مي دهد

انار خون را تصفيه مي كند، انار چربي و فشارخون را كاهش مي دهد.
انار، مواد مغذي بسياري دارد يعني در هر 100 گرم از اين ميوه 240ميلي گرم پتاسيم، 3 گرم فيبر، 13 ميلي گرم ويتامين ث،
80 درصد آب و 50 كيلوكالري انرژي يافت مي شود.
انار سرشار از تركيباتي به نام پلي فنول ها است كه كلسترول بد خون را كاهش مي دهد. تركيبات آنتي اكسيداني قوي دارد و ضد بيماري هاي قلبي وعروقي، ضدسرطان است.
پلي فنول ها تركيباتي هستند كه در اكثر ميوه ها و سبزي ها به خصوص شاتوت و انگور قرمز وجود دارند و البته در انار بيشتر وجود دارد. انار چربي خون و فشار خون را كاهش مي دهد.
اسيد آلارژيك يكي از مهم ترين تركيباتي است كه در ميوه هاي ديگر كمتر ديده شده اما در انار و رب آن به مقدار زياد وجود دارد.
افراد معدود هستند كه با مصرف انار ترش يا رب انار ترش، معده شان دچار مشكل مي شود زيرا ترشحات معده هر فرد نسبت به ترشي يك نوع عكس العمل نشان مي دهد.
انار خواص فراواني داشته و طبيعتا رب حاصل از آن نيز بدون فايده نخواهد بود. زماني كه رب اين ميوه تهيه مي شود، پلي فنول و اسيدآلارژيك آن در اثر حرارت از بين نمي رود و تنها ويتامين C آن كاهش پيدا خواهد كرد.

 



شلغم، كلم و سويا سرشار از كلسيم است

شير و محصولات لبني، سبزي ها خصوصا خانواده كلم، برگ هاي سبز شلغم و خردل، بادام، غذاهاي دريايي و لوبياي سويا سرشار از كلسيم است.
يون كلسيم حدود 5/1 تا 2 درصد وزن بدن را شامل مي شود و در واقع بيشترين درصد درميان املاح موجود در بدن را به خود اختصاص مي دهد.
از فوائد كلسيم در بدن مي توان به سلامت دندان ها و استخوان ها، تنظيم ريتم طبيعي ضربان قلب، دخالت درجريان لخته شدن خون هنگام خونريزي ها و دخالت در عملكرد مناسب و صحيح بسياري از هورمون ها و آنزيم هاي بدن اشاره كرد.
از منابع غذايي مهم كلسيم مي توان به شير و محصولات لبني، سبزي ها خصوصا خانواده كلم (كلم، گل كلم، كلم بروكلي)، برگ هاي سبز شلغم و خردل، بادام، غذاهاي دريايي و لوبياي سويا اشاره كرد.
مصرف بيش از حد فيبر مانند فيبر موجود در سبزي ها و حبوبات، مصرف زياد اسيدفيتيك موجود در انواع سبوس ها از عوامل كاهش جذب كلسيم است.
اسيد اگزاليك كه به مقدار زياد دربعضي مواد غذايي مثل ريواس، اسفناج، چغندرقند، انواع چاي و شكلات موجود است، پس منبعي مانند اسفناج كه از لحاظ محتواي كلسيم غني است به علت وجود اسيداگزاليك، از نظر جذب كلسيم چندان قوي و مورد توجه نيست.
كلسيم موجود در شيرهاي كم چرب يا بدون چربي بيشتر از كلسيم شيرهاي پرچربي امكان جذب بيشتري دارد.
مصرف كلسيم همراه با عواملي مانند لاكتوز موجود در شير و نيز منابع خوب ويتامين C مي تواند موجب افزايش جذب كلسيم شود. همچنين فعاليت بدني و فشاري كه روي استخوان ها وارد مي شود و نيز ويتامينD كه از طريق پوست تحت اثر اشعه خورشيد در بدن توليد مي شود كه باعث افزايش قابل توجهي در جذب كلسيم مي شود.
بهتر است كه مكمل كلسيم خود را نزديك به يكي از وعده هاي اصلي غذا و ترجيحا با يك ليوان شير و در كنار يك منبع غني از ويتامينC (مثل مركبات و آب آنها، گوجه فرنگي، گيلاس، انگورسياه، كلم بروكلي) مصرف شود.

 



مصرف كافئين از ريزش موها جلوگيري مي كند

مصرف موضعي كافئين مي تواند با مهار عوامل اصلي ريزش مو يعني هورمون «دي هيدروتسترون» و «آنزيم فسفودي استراز» از ريزش موها جلوگيري كند.
تماس موضعي كافئين با ريشه هاي مو مي تواند با مهار اثرات مضر هورمون «دي هيدروتسترون» از ريزش موها جلوگيري كند.
در جوامع امروزي شايع ترين دليل ريزش مو عامل هورموني است كه با نوعي گرايش ارثي ازنسلي به نسل ديگر قابل انتقال است و اين نوع ريزش مو در مردها با شروع سن بلوغ و در زنان با نزديك شدن به سنين يائسگي پديد مي آيد و نقش اصلي را در اين ميان فرم فعال هورمون تسترون به عهده دارد.
با مصرف موضعي كافئين مي توان با به كارگيري درست تركيبات كافئين در انواع داروهاي موضعي و انواع شوينده هاي طبي همراه با ناقلين مناسب كه بتوانند باعث انتقال اين تركيبات به ريشه هاي مو شوند از ريزش ارثي موها جلوگيري كرد.
در بسياري از موارد ريزش مو كه به صورت ارثي بروز پيدا مي كند، به علت وجود ژن ريزش مو، نمي توان كار خاصي براي افراد انجام داد اما در مواردي كه ريزش مو اكتسابي است و به علت اختلالات هورموني بروز پيدا مي كند، مي توان با تنظيم هورمون هاي مسبب بيماري و يا به صورت موضعي مشكل را برطرف كرد.

 



عمر طولاني با مصرف پاي كدو حلوايي

گروهي از متخصصان تغذيه در آمريكا ادعا كرده اند: كساني كه علاقه به خوردن پاي كدو حلوايي دارند، عمرشان طولاني تر مي شود.
اين متخصصان مي گويند: به نظر مي رسد ماده آلفا- كاروتن موجود در كدو حلوايي يكي از مواد طبيعي است كه اين نقش مفيد و مهم را ايفا مي كند. آلفا- كاروتن در بسياري از ميوه هايي كه به رنگ زرد پرتقالي هستند، وجود دارد و در حفظ سلامت بدن بسيار مهم است.
علاوه بر اين، ماده ديگري به نام بيت- كاروتن هم در كدو حلوايي وجود دارد كه زير مجموعه بتاكاروتن است و مزاياي بسيار زيادي براي سلامت بدن به ويژه خاصيت ضدسرطاني دارد. اين مواد با يكديگر بدن را سالم تر و شاداب تر نگه مي دارند و بر طول عمر انسان مي افزايند.
گروه خاصي از متخصصان در مركز كنترل و پيشگيري امراض آمريكا اخيرا مطالعات دقيق تري را روي تأثيرات آلفا- كاروتن روي بدن در صورت مصرف مداوم و براي يك دوره كافي طولاني، انجام داده اند.
آن ها متوجه شدند: با مصرف پاي كدو حلوايي يا همان كدو تنبل احتمال ابتلا به بسياري از بيماري ها به ميزان چشمگيري كاهش مي يابد و بر طول عمر انسان افزوده مي شود.

 



در ماه هاي سرد سال خشكبار را به رژيم غذايي خود اضافه كنيد

متخصصان تغذيه توصيه مي كنند كه در ماه هاي سرد پائيز و زمستان، افزودن خشكبار شامل ميوه هاي خشك، مغزها و دانه هاي روغني موجود در بازار به رژيم غذايي روزانه انتخابي مناسب و موثر براي افزايش طاقت بدن و تقويت سيستم ايمني است.
براي افرادي كه قصد دارند، واقعا سيستم ايمني بدن خود را تقويت كنند، بهترين خشكبار براي افزايش ايمني بدن شامل گردو و پس از آن بادام و پسته هستند.
گردو حاوي بيشترين ميزان آنتي اكسيدان ها است و براي كاهش احتمال بروز مشكلات بهداشت رواني مثل اضطراب و افسردگي بسيار مفيد است.
بادام هم منبع غني از ويتامين E و حاوي بيوتين است كه به سلامت موها و پوست كمك مي كند. دانه هاي روغني هم مزاياي مشابه مغز خشكبار دارند و اغلب به عنوان تقويت كننده سيستم ايمني بدن عمل مي كنند و براي كمك به تقويت توان بدن در برابر عفونت ها موثر هستند.
به گزارش شبكه خبري تورنتو نيوز، تخمه كدو نيز حاوي مقادير بالاي آهن است كه براي مبتلايان به كم خوني، كاهش مشكلات پروستات و مقابله با سنگ كليه مفيد است. هسته گريپ فرود نيز در كاهش عفونت هاي تب خالي نقش دارد. دانه هاي گياه كتان هم مشكلات پوستي را بهبود مي دهند، علائم يائسگي را بهبود مي بخشند و كلسترول خون را پايين مي آورند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14