(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 4 دی 1389- شماره 19822

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
متكي : اين بداخلاقي ها را متوقف كنيد
اقدام تروريستي چابهارنتيجه حضور نيروهاي خارجي در منطقه است
علاءالدين بروجردي تاكيد كرد تحريم هاي جديد روش بچگانه غرب عليه ايران
كلينتون: آمريكا در كنار آشوبگران ايران ايستاده است
پيشنهاد امام جمعه قم: 9 تا 19 دي به نام دهه بصيرت نامگذاري شود
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي: عرصه فرهنگي امروز مظلوم واقع شده است
گزارش خبري مشايي: هيچ اشكالي در تغييرات اخير دولت وجود ندارد
 آمادگي قطر براي انجام رزمايش مشترك با ايران در خليج فارس
صفوي: پاسخ دشمنان ماجراجو را در خارج از منطقه خواهيم داد



درپاسخ به اظهارات احمدي نژاد در استانبول
متكي : اين بداخلاقي ها را متوقف كنيد

وزير سابق امورخارجه كشورمان در بيانيه اي با رد اظهارات رئيس جمهور بر بي خبر بودن خود از بركناري و مراسم توديع تاكيد كرد.
دفتر منوچهر متكي در پاسخ به اظهارات مسئولان عالي دولتي، توضيحات وي را به منظور آگاهي افكار عمومي به شرح ذيل در اختيار خبرگزاري ها و رسانه ها قرار داد.متن كامل اين توضيحات چنين است.
به نام خداوند جان و خرد
در پي اقدام غيراسلامي، خلاف عرف سياسي و ديپلماتيك و توهين آميز در نحوه بركناري وزير امورخارجه، به نظر نمي رسيد آقايان متوجه علت اصلي سؤال و اعتراض آحاد مختلف جامعه در اين مورد نشده باشند. صورت مسئله كاملا روشن است؛
1- آيا وزير امور خارجه قبل از سفر به سنگال در جريان زمان حتي تقريبي بركناري خود قرارگرفت؟ خير
2- آيا وزير امورخارجه از جانشين خود و روز مراسم توديع(!) آگاه بوده است؟ خير.
3- آيا رئيس جمهور مي دانست وزير امورخارجه در اين ماموريت به حداقل دو كشور سفر مي كند؟ آري.
مقرر بود ماموريت وزير امورخارجه صبح روز يكشنبه
21/9/1389 آغاز و با ورود به تهران حوالي ظهر روز چهارشنبه 24/9/1389 پايان پذيرد.
وزير امورخارجه خبر بركناري خود را روز دوشنبه در اثناي ملاقات با مقامات سنگال و از زبان آنان مي شنود!
لذا بار ديگر ضمن تكذيب آنچه كه در مراسم معارفه مبني بر آگاهي اينجانب از زمان بركناري و مضحك تر از آن، اطلاع از روز برگزاري مراسم توديع مطرح گرديد و تاكيد بر رعايت صدق در گفتار به ويژه براي مسئولين اعلام مي دارم:
اين بداخلاقي ها را متوقف كنيد زيرا نه زيبنده نظام اسلامي و سيره رهبران بزرگوار آن است و نه با شأن، فرهنگ و ادب ملت عزيز ايران همخواني دارد. ان شاءالله چنين خواهد شد.
بنده خدا- منوچهر متكي
3/10/1389
همچنين به گزارش مهر، محمود احمدي نژاد رئيس جمهور در پايان سفر به استانبول براي شركت در يازدهمين اجلاس اكو در كنفرانس خبري با حضور خبرنگاران رسانه هاي بين المللي گفته بود جابجايي مديران در ايران يك امر طبيعي است. متكي هم از دوستان و مديران محترم است. احمدي نژاد درباره اينكه چرا متكي وقتي در خارج از ايران بود تغيير كرد افزوده بود دفتر وزير امورخارجه در هواپيما و جاده است، فكر نمي كنم اين مسئله مشكلي داشته باشد.
رئيس جمهوري با بيان اينكه پيش از اين نيز با متكي درباره اين جابه جايي صحبت كردم بيان نقل قول از جانب وي را يك اشتباه و برداشت نادرست دانسته و تصريح كرده كه ايران كشور آزادي است و همه حق اظهارنظر دارند.
وي درباره تأثير تغيير وزير امورخارجه در مذاكرات پيش روي ايران با 1+5 تصريح كرد: سياست خارجي ايران سياست ثابتي است كه با تغيير افراد تغيير نمي كند و تغيير آقاي متكي صرفا يك بازسازي درون سازماني است و وزارت امورخارجه با مديريت آقاي صالحي كه دانشمندي برجسته و ديپلماتي ورزيده و باسابقه است حتما كاركردها و توان بالاتري براي پيشبرد اهداف سياست خارجي از خود نشان خواهد داد.

 



اعتراض شديد ايران در جلسه شوراي امنيت سازمان ملل
اقدام تروريستي چابهارنتيجه حضور نيروهاي خارجي در منطقه است

معاون نمايندگي دائم كشورمان نزد سازمان ملل متحد در نيويورك طي سخناني در جلسه شوراي امنيت اين سازمان كه به منظور بررسي تحولات افغانستان تشكيل شده بود گسترش تروريسم در افغانستان و منطقه را ثمره حضور نيروهاي خارجي و اشغالگر دانست.
اسحاق آل حبيب در سخنراني خود با اشاره به اين كه «حضور نيروهاي خارجي اعم از آمريكا و ناتو در افغانستان به بهانه حذف تهديد تروريسم در اين كشور بود» تصريح كرد: نتيجه ملموس اين حضور بدتر شدن وضعيت مردم اين كشور و كشتار آنان به دست نيروهاي خارجي است.
وي افزود: در نتيجه عمليات نيروهاي خارجي در افغانستان نه تنها تهديد تروريسم از بين نرفته، بلكه تروريسم به ديگر مناطق از جمله جمهوري اسلامي ايران نيز سرايت نموده و ما اقدام تروريستي اخير در چابهار كه منجر به شهيد و مجروح شدن تعدادي از مردم گرديد را يكي از نتايج سياست غلط حضور نيروهاي خارجي در منطقه خود قلمداد مي كنيم.
وي همچنين انتشار گزارش اخير ارزيابي استراتژي نظامي دولت آمريكا در مورد افغانستان را مورد توجه قرار داد و افزود: در اين گزارش نيز درباره رسيدن به نتايج مطلوب در افغانستان ابراز ترديد شده است.
سفير ايران در سازمان ملل متحد افزود: ديدگاه ما براساس واقعيات و ارزيابي ها و در جهت حل مشكلات اين كشور آن است كه بايد نيروهاي خارجي افغانستان را ترك نموده و ظرفيت ارتش و نيروهاي انتظامي اين كشور براي به دست گرفتن امنيت تقويت شود.
وي همچنين توجهات را به بيانيه اخير كميته صليب سرخ بين المللي در مورد هشدار نسبت به شرايط وخيم در افغانستان جلب كرد و افزود: صليب سرخ بين المللي اعلام كرده شرايط براي كمك رساني به افغانستان در پائين ترين سطح ظرف 30 سال اخير بوده و مقامات صليب سرخ از بي خانماني بيشتر مردم، تلفات انساني و عدم دسترسي مردم افغانستان به بهداشت و تامين اجتماعي ابراز نگراني كرده اند.
وي توليد و قاچاق مواد مخدر در افغانستان را از موانع توسعه و تامين امنيت در اين كشور برشمرد و گفت: مواد مخدر منبع مالي تروريسم مي باشد و تروريست ها، گروه هاي افراطي و غيرقانوني از اين طريق تغذيه مي شوند.
اسحاق آل حبيب تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران ظرف سال هاي گذشته در خط مقدم مبارزه عليه قاچاق مواد مخدر قرار داشته و هزينه هاي مادي و معنوي بسياري از جمله شهادت هزاران پرسنل نيروهاي امنيتي و انتظامي كشورمان را در اين رابطه پرداخت كرده است.
وي در پايان همكاري و ايفاي نقش كشورهاي همسايه افغانستان براي كمك به توسعه اقتصادي و اجتماعي اين كشور در جهت ايجاد ثبات و امنيت در منطقه را مورد تأكيد قرار داد و خواستار تداوم نشست هاي نمايندگان كشورهاي همسايه افغانستان شد.

 



علاءالدين بروجردي تاكيد كرد تحريم هاي جديد روش بچگانه غرب عليه ايران

رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، تحريم هاي جديد وزارت خزانه داري آمريكا عليه كشورمان را روش بچگانه غرب بر ضد ايران دانست.
علاءالدين بروجردي در گفت وگو با مهر درباره تحريم هاي اخير وزارت خزانه داري آمريكا عليه ايران در آستانه مذاكرات استانبول، گفت: جمهوري اسلامي گفت وگو را به عنوان يك راه منطقي قبول دارد، ولي آمريكايي ها كه در عرصه مذاكرات به اهداف خود نمي رسند، سعي مي كنند از روش هاي بچگانه تحريم براي فشار به تهران استفاده كنند.
نماينده بروجرد با بي منطقي توصيف كردن اقدامات مقامات كاخ سفيد، افزود: اگر مقامات آمريكايي در عرصه بين المللي منطق و توانايي داشتند در مذاكرات 1+5 با ايران در ژنو مي توانستند از نظرات خود دفاع كنند. وي با ناموفق ارزيابي كردن آمريكايي ها در مذاكرات ژنو 3، گفت: آمريكايي ها پس از آن كه در مذاكرات ژنو موفق نشدند؛ اقدام به اعمال تحريم هاي جديد عليه ايران كردند كه اين استمرار راه باطلي است كه در سه دهه گذشته آن را آزموده و شكست خورده اند و در مقابل جمهوري اسلامي منافع متعددي را از كنار اين تحريم ها به دست آورده است.
رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس همچنين با اشاره به مذاكرات ماه ژانويه (دي/بهمن) ايران با گروه 1+5 در شهر استانبول تركيه، اظهار داشت: چارچوب مذاكرات در اين نشست خيلي مشخص است و مبناي مذاكرات بسته پيشنهادي ايران خواهد بود.
مذاكرات ايران و گروه 1+5 طي سه دور متوالي در روزهاي 15 و 16 آذرماه در شهر ژنو سوئيس برگزار شد. در اين دور از نشست، دو طرف توافق كردند كه دور بعدي مذاكرات در ماه ژانويه (دي/بهمن) در شهر استانبول تركيه برگزار شود.
اين در حالي است كه با وجود توافق ايران با ادامه مذاكرات، وزارت خزانه داري آمريكا سه شنبه گذشته در اقدامي يكجانبه پنج موسسه و شركت ايراني را به اتهام مشاركت در برنامه هسته اي كشورمان تحريم كرد.

 



جديدترين اظهارنظر واشنگتن در حمايت از فتنه گران
كلينتون: آمريكا در كنار آشوبگران ايران ايستاده است

وزيرخارجه آمريكا خطاب به همه ايرانياني كه به گفته وي براي آزادي هاي خود مي جنگند گفت آمريكا در كنار شما ايستاده است.
از انتخابات رياست جمهوري سال گذشته در ايران تاكنون مقامات آمريكايي و همچنين رسانه هاي اين كشور بشدت بر حمايت از اغتشاشگران در ايران و دامن زدن به ناآرامي ها در اين كشور تاكيد داشته و به اين مسئله نيز صراحتا اذعان كرده اند.
«هيلاري كلينتون» وزير امورخارجه آمريكا نيز در همين راستا، ضمن انتشار بيانيه اي كه در پايگاه اينترنتي «وزارت امورخارجه آمريكا» منتشر شد، اعلام كرد: تمام آن دسته از ايرانياني كه مي خواهند عقايد خود را آزادانه بيان كنند و براي حقوق بشر و آزادي هاي اصلي خود مي جنگند، بدانند كه تنها نيستند. آمريكا و جامعه بين المللي در كنار شما ايستاده است.
كلينتون در ادامه اين بيانيه كه بدنبال انتشار قطعنامه جديد مجمع عمومي سازمان ملل درباره وضعيت حقوق بشر در ايران منتشر شد، گفت: آمريكا از قطعنامه مجمع عمومي سازمان ملل كه از دولت ايران خواسته است تا به تعهدات خود در خصوص حقوق بشر در اين كشور به طور كامل پايبند باشد، استقبال مي كند. اين قطعنامه همچنين بر ضرورت اجازه ايران به انجام تحقيقاتي مستقل و معتبر در خصوص اتهامات مربوط به نقايض حقوق بشر در اين كشور تاكيد مي كند.
اين ها همه در حالي است كه وزارت امورخارجه روسيه چندي پيش با استناد به گزارش نهايي كارگروه شوراي حقوق بشر سازمان ملل، از توصيه هاي سازمان ملل به مقامات آمريكا در رابطه با رعايت حقوق بشر و رفع مشكلات داخلي اين كشور خبر داده بود و خود واشنگتن نيز در گزارشي به سازمان ملل اعتراف كرد كه سوابق آمريكا از لحاظ حقوق بشر پايين تر از حد ايده آل بين المللي است.
هيلاري كلينتون در ادامه بيانيه خود ضمن تلاش براي مداخله در امور داخلي ايران مدعي شد: جامعه بين المللي درباره سوءاستفاده هاي مربوط به حقوق بشر در ايران از وضعيت اسفناك شهروندان ايراني كه با شكنجه به دست دولت اين كشور مواجه هستند، بشدت نگران است.
قطعنامه روز گذشته سازمان ملل شدت اين وضعيت را به ويژه آزار، شكنجه و سركوب مخالفان سياسي، مدافعان حقوق بشر و طيف وسيعي از نمايندگان جامعه مدني با تكيه به خشونت مورد تاييد قرار داد. اين قطعنامه منعكس كننده نگراني ما در رابطه با شمار رو به افزايش زندانيان سياسي در ايران است كه براي كسب حداقل حقوق خود به اعتصاب غذايي روي مي آورند كه زندگي آنها را تهديد مي كند. اين حقوق در قانون اساسي خود ايران نيز عنوان شده است و پايبندي ايران به تعهدات بين المللي را مي طلبد.

 



پيشنهاد امام جمعه قم: 9 تا 19 دي به نام دهه بصيرت نامگذاري شود

امام جمعه قم با اشاره به حماسه آفريني مردم در 9 دي 88 گفت: شايسته است كه فاصله 9 دي تا 19 دي به نام دهه بصيرت نامگذاري شود.
به گزارش خبرگزاري فارس از قم، حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمد سعيدي در خطبه هاي نماز جمعه قم كه در شبستان حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد، با اشاره به فرا رسيدن سالروز حماسه نهم دي ماه، در سخناني اظهار داشت: چند عامل موجب شد كه روز نهم دي ماه به عنوان حماسه نامگذاري شود، نخستين عامل حضور گسترده مردم كه برخاسته از ايمان و بصيرت آنها است.
وي با بيان اينكه مردم در پي فرصتي بودند تا بساط فتنه گران و سران فتنه را برچينند، خاطرنشان كرد: سران فتنه بايد توجه داشته باشند با اين كارهايي كه كرده اند از چشم مردم افتاده اند و آرزوي برگشتن به حكومت را با خود به گور خواهند برد.
امام جمعه قم ادامه داد: حضور مردم در حماسه نهم دي ماه مصداق بارز تولي و تبري بود، مردم با همان شكوهي كه در نهم دي ماه از ولايت تولي كردند با همان شكوه از فتنه گران و سران فتنه تبري جستند و مردم به حق حامي صادق ولايت بودند.
وي با اشاره به حماسه و دلاوري هاي مردم در هشت سال دفاع مقدس بيان داشت: مردم همانگونه كه در هشت سال دفاع مقدس خود نظام جمهوري اسلامي را در مقابل توطئه ها و جنگ افروزي هاي دشمنان واكسينه كردند، در حماسه نهم دي ماه نيز نظام را در مقابل شيطنت هاي داخلي بيمه كردند.
سعيدي با بيان اينكه مردم قم هميشه در انقلاب اسلامي پيشتاز بوده اند، اظهار داشت: جرقه اي كه مردم قم در حماسه نوزدهم دي ماه زدند نوري را در ظلمت و تاريكي قبل از انقلاب روشن كرد كه دودمان نظام شاهنشاهي را بر هم زد و خوب است كه از روز نهم دي ماه تا نوزدهم دي ماه را به عنوان دهه بصيرت در قم نامگذاري كنيم.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه مردم مسلمان در سالروز عزاي امام حسين(ع) ارادت خود را به خاندان اهل بيت(ع) به خوبي اثبات كردند، تصريح كرد: ما امروز شاهد حماسه بي نظيري در كشور تركيه كه مدت ها لائيك ها حكومت مي كردند بوديم، ما شاهد بوديم كه در روز عاشورا هزاران نفر از مردم مسلمان تركيه حماسه آفريدند.
متولي آستان مقدسه حضرت معصومه(س) اضافه كرد: حضور زنان و دختران محجبه در كشورهاي همسايه نشان مي دهد كه دختران و زنان عفيف و محجبه ايران صادر كننده خوبي در زمينه ميراث حضرت فاطمه(س) بوده اند.
وي با بيان اينكه ما امسال شاهد حضور اقشار مختلف در مراسم عزاداري امام حسين(ع) بوديم، عنوان داشت: حضور گسترده دانشجويان و دانش آموزان در قالب هاي دسته عزاداري رنگ و بوي خاصي به مراسم عزاداري امام حسين(ع) بخشيده بود.
سعيدي در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه ذكر صلوات يكي از واجباتي است كه خطيب نماز جمعه بايد در خطبه هاي خود رعايت كند، اظهار داشت: علما و خلفاي اسلام براي وجوب اين ذكر شريف ادله بسياري آورده اند و همچنين خداوند نيز در قرآن كريم نسبت به آن سفارش بسياري داشته است.
وي با بيان اينكه صلوات يك ذكر سياسي محسوب مي شود، خاطرنشان كرد: صلوات ذكري است كه ترسي را در دل دشمنان و نفاق جويان وارد مي كند و پيامبر اكرم(ص) سفارش بسياري بر ذكر صلوات داشته است.

 



وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي: عرصه فرهنگي امروز مظلوم واقع شده است

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان اينكه انتقال برخي از بخش هاي اين وزارتخانه به قم مطرح است، زيرساختهاي اين شهر براي انتقال بخش هاي مورد اشاره را مناسب ندانست.
به گزارش خبرنگار مهر در قم، سيدمحمدحسيني، شامگاه پنج شنبه در حاشيه هفتمين مجمع عمومي اتحاديه تشكل هاي قرآني كشور كه در مجتمع ياوران مهدي(عج) جمكران برگزار شد در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: اين جشنواره هم اكنون در سراسر كشور در رشته هاي مختلف در حال برگزاري است و جشنواره فيلم قرآني آن نيز چندي قبل در اصفهان برگزار شد و امسال جشنواره فيلم همراه با فيلم دهه فجر نخواهيم داشت.
حسيني درباره انتقال بخش هاي مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به قم هم تصريح كرد: ما اعلام آمادگي كرده ايم كه برخي بخش ها منتقل شود اما در قم زيرساخت هاي مناسب براي اين كار همچون ساختمان كه نياز اوليه است وجود ندارد و در حال پيگيري اين موضوع هستيم.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ادامه داد: ما معتقديم كار فرهنگي با فرهنگ اسلامي عجين است، از اين رو، قم به واسطه وجود علما و انديشمندان بهترين گزينه براي انتقال وزارتخانه است.
حسيني در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس پيرامون علت بركناري محمدعلي رامين معاون مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با لبخند پاسخ داد: تغيير و تحولات در هر سازمان، امري طبيعي است.
وي از تغيير در معاونت پارلماني اين وزارتخانه نيز خبر داد و گفت: روز شنبه - امروز- مراسم توديع و معارفه معاونان مطبوعاتي و پارلماني به صورت همزمان برگزار خواهد شد.
لازم به ذكر است وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در حكمي محمدجعفر محمدزاده را به عنوان معاون مطبوعاتي اين وزارتخانه منصوب كرده است.
حسيني در پاسخ به سوالي درباره برنامه هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي براي تقويت فرهنگ ديني در قشر دانشجو تاكيد كرد: وزارت علوم و نهاد رهبري در دانشگاه ها طرح هايي را در اين زمينه اجرا كرده و مي كنند.
حسيني در پاسخ به سوالي درباره حضور فرهنگي ايران در دنيا گفت؛ دنيا تشنه معنويت است و اينكه پيام جديدي را دريافت كند و با وجود تبليغات عليه امام و رهبري و نظام باز هم مسلمانان چشم اميد زيادي به ايران دارند به همين دليل شرايط مناسبي براي انتقال پيام دين و انقلاب در دنيا فراهم شده و بايد گام هاي بلندتري برداريم.
وزير فرهنگ و ارشاد تاكيد كرد: بايد حضور فعال در مجامع بين المللي حداقل در جهان سوم داشته باشيم كه برگزاري هفته هاي فرهنگي باشكوه، برگزاري جشنواره سينمايي در عراق و نمايش فيلم ملك سليمان از جمله اين ها است و امروز فيلمنامه اي تحت عنوان جنگ 33 روزه لبنان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در دستور است.
وي بيان كرد: اكنون در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي برنامه هاي فراواني براي كشورهاي مختلف در دهه فجر تدارك ديده شده است.
حسيني همچنين در گفتگويي با شبكه استاني قم فراهم شدن مقدمات تاسيس شهرك چاپ و نشر و حمايت شش ماه يكبار از 135 نشريه استاني را از جمله فعاليت هاي ارشاد در اين استان عنوان كرد.
وي اعطاي 600 ميليون تومان به كانون فرهنگي و هنري مساجد و برگزاري دوره هاي 45 روزه آموزشي براي ائمه جماعت مساجد در قم را به عنوان ديگر فعاليت هاي انجام شده برشمرد و گفت: هم اكنون 12 درصد مساجد كانون فرهنگي و هنري دارند كه شامل هشت هزار و 500 مسجد مي شود كه درصد بسيار كمي در مقايسه با 60 هزار مسجد مي شود.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي بيان كرد: ما معتقديم بايد در كنار هر مسجدي يك كانون فرهنگي باشد تا جوانان و نوجوانان در محيطي سالم بتوانند فعاليت كنند.
وي از راه اندازي 500 خانه فرهنگ ديجيتالي در مساجد خبر داد و گفت؛ تقويت و ايجاد كانون هاي فرهنگي و هنري در روستاها از ديگر اقداماتي است كه بايد پيگيري شود.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي همچنين با اشاره به ساخت فيلم هاي ديني تاكيد كرد: ما از حوزه و علماي بزرگوار براي تامين محتوا انتظار حمايت داريم؛ فيلمي كه ساخته مي شود ممكن است ضعف هايي هم داشته باشد كه بايد بيان شود اما در كنار آن تقديري هم بكنيم تا ديگران از ساخت چنين فيلم هايي گريزان نشوند و نبايد افراد را برحذر كنيم.
همچنين به گزارش خبرنگار كيهان در اليگودرز، دكتر سيدمحمد حسيني جمعه صبح در جلسه شوراي اداري اين شهرستان اظهار داشت؛ عرصه فرهنگي، امروز مظلوم واقع شده براي مرتفع ساختن اين مظلوميت اعتبارهاي زيادي لازم است.
وزير ارشاد با اشاره به قانون هدفمند كردن يارانه ها گفت: دشمنان از همان ابتدا دائما در حال رصد كردن اين طرح بودند تا ببينند چه اتفاقي مي افتد و در اين راه برنامه ريزي هاي زيادي كرده بودند، اما همراهي مردم كه خوب مي دانند اين طرح به سود آنهاست و هدفش خدمت رساني بيشتر به قشر مستضعف جامعه است باعث شد تا مسئولين با دلگرمي بيشتر در اين راه گام بردارند ضمن آنكه اگر هزينه هاي بيشتري جهت توليد فيلم و انتشار مطبوعات و كتاب نياز باشد، مطرح خواهد شد.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در بخش ديگري از سخنان خود توسعه گسترده وعمومي فرهنگ قرآن و ايجاد امكانات براي آموزش و يادگيري اقشار جامعه بويژه جوانان را از جمله اقداماتي دانست كه دولت براي گسترش امر آموزش قرآن در جامعه آن را در دستوركار خود قرار داده است.
حسيني تصريح كرد: از تشكل هاي قرآني حمايت مي كنيم و دنبال اين هستيم كه از ابزارهاي روز استفاده كنيم.
در ادامه نماينده مردم اليگودرز در مجلس شوراي اسلامي گفت: لرستان داراي استعدادهاي فراواني است كه اگر شرايط فراهم شود، همه آنها به بالفعل تبديل مي شوند.
حجت الله رحماني تصريح كرد: استان لرستان مانند ديگر استان ها از نظر فرهنگ و دانش مي تواند جايگاه خاصي پيدا كند.
وي يادآور شد: اين استان ظرفيت ها و توانمندي هاي بالايي دارد، به طوري كه لرستان امروز پايتخت انيميشن ايران است.
رحماني خاطرنشان كرد: وزارت ارشاد بايد از مظلوميت كتب الهي همچون قرآن، نهج البلاغه و صحيفه سجاديه حمايت و توجه بيشتري داشته باشد.

 



گزارش خبري مشايي: هيچ اشكالي در تغييرات اخير دولت وجود ندارد

سرويس سياسي-
رئيس دفتر رئيس جمهور طي اظهاراتي مدعي شد كه فرحناز تركستاني مسئوليت سازمان ملي جوانان را پذيرفته، اينكه متكي در سفر به سنگال عزل شد خلاف واقع است، بذرپاش نيز از اول مسئوليتش را نمي خواست.
به گزارش ايسنا، اسفنديار رحيم مشايي چهارشنبه گذشته در حاشيه مراسم بدرقه رئيس جمهور به استانبول، در پاسخ به اين سوال كه گفته مي شود، فرحناز تركستاني كه به جاي بذرپاش از سوي رئيس جمهور جهت رياست سازمان ملي جوانان انتصاب شده، اين حكم را نپذيرفته و قرار است، آقاي بهداد جايگزين تركستاني شود، گفت: نه، چنين چيزي نيست. چه كسي گفته خانم تركستاني قبول نكرده است؟ ايشان اين موضوع را پذيرفته اند البته ايشان يك مشكلي داشتند و در اين مدت اخير بيمار بودند و به خاطر اين بيماري مقداري ترديد كرده بودند كه بتوانند اين كار را انجام دهند؛ اما خوشبختانه حالشان خوب شده است و ما فكر مي كنيم ان شاءالله روز يكشنبه (فردا) مراسم توديع و معارفه خواهيم داشت.
اين در حالي است كه خانم تركستاني همان روز چهارشنبه-1/10/89- در گفت وگو با فارس درباره انتصابش به رياست سازمان ملي جوانان تاكيد كرد: حتي اگر در سمت قبلي كه معاون دانشجويي وزارت بهداشت است باقي نمانم، حكم رياست سازمان ملي جوانان را نمي پذيرم.
مشايي در پاسخ به سؤال ديگري در مورد متكي با بيان اين كه قبلا در اين مورد توضيح دادم، گفت: دروغ ساختن خيلي آسان شده است. يك وقتي آدم دروغي را نقل مي كند، يك وقتي دروغ را مي سازد. متاسفانه يك نشريه اي كه اسمش اقيانوس است، اما اندازه يك استكان ظرفيت ندارد، كارش دروغ سازي است. مي گويند من رفته ام اردن، ايشان (آقاي متكي) به خاطر اين سفر به من اعتراض كردند و من به خاطر اين اعتراض برشان داشته ام. چه كسي كي چنين اعتراضي كرده است؟ من گفته ام؟ آقاي متكي گفت؟ آقاي احمدي نژاد گفت؟ دروغ همين طور مي سازند، با اين دروغ ها خوش هستند، خوش باشند، عيبي ندارد، نوش جانشان.
وي ادامه داد: در مورد تغيير آقاي متكي روز ]چهارشنبه- 1/10/89[ آقاي احمدي نژاد در دولت براي اعضا توضيح دادند و اين موضوع را تشريح كردند.
مشايي گفت: همان طور كه آقاي احمدي نژاد در جلسه دولت توضيح دادند، شنبه هفته گذشته آقاي احمدي نژاد با آقاي متكي اين موضوع را مطرح مي كنند كه قصد تغيير دارند و آقاي متكي هم خيلي خوب پذيرفتند و خيلي عادي گفتند، مشكلي ندارند. متنهي براي اين كه گفته اند سفر به سنگال دارند و از قبل نيز قول اين سفر را داده بودند و مي خواستند بروند سنگال، اين تغيير از نظر اجرايي و عملي مقداري عقب افتاد. روز يكشنبه من از آقاي احمدي نژاد پرسيدم، چكار كنيم، آقاي احمدي نژاد گفتند روز دوشنبه ]29 آذر[ آقاي متكي برمي گردند، بنابراين حكم را در روز دوشنبه اعلام كنيد، دفتر هم اين حكم را عصر دوشنبه اعلام كرد، ولي بعد گفتند و اعلام كردند كه متكي در سنگال بوده و ايشان را عزل كردند، در حالي كه اين خلاف واقع است و اصلا معنا هم نداشت. آقاي رئيس جمهور شنبه با ايشان صحبت كردند و اگر بنا بر عزل بود، اصلا صحبت لازم نبود و بعد هم يكشنبه يا صبح دوشنبه هم مي شد، اين كار را انجام داد.
وي گفت: عصر دوشنبه به خاطر اين كه همه فكر مي كردند آقاي متكي دوشنبه برمي گردد، اين خبر اعلام شد كه شب در تلويزيون اعلام شد و فردا صبح نيز در روزنامه ها خبرش منتشر شد.
مشايي گفت: اما تغيير ديگري در دولت مطرح نيست.
قضاوت در اين باره را به عهده خوانندگان مي گذاريم و كافي است تا بيانيه منوچهر متكي كه در واكنش به اين موضوع امروز در روزنامه به چاپ رسيده است را مطالعه كنند.
مشايي درباره علت تغيير رئيس سازمان ملي جوانان و وزير امور خارجه نيز گفت:امروز آقاي احمدي نژاد در جلسه دولت فرآيند تغيير آقاي متكي و آقاي بذرپاش را توضيح دادند. آقاي بذرپاش خودشان علاقمند نبودند كه به فعاليت ادامه دهند.
وي افزود: آقاي بذرپاش از اول هم با اصرار ما و آقاي احمدي نژاد اين مسئوليت را پذيرفتند و من خودم هم خيلي به ايشان اصرار كردم كه اين مسئوليت را بپذيرند.
وي در پاسخ به سؤال ديگري مبني بر اين كه گفته شده آقاي بذرپاش به حالت قهر از دولت رفته اند و با شما اختلاف داشته اند، گفت: نه، اصلاً ما اختلافي نداشتيم.
رئيس دفتر رئيس جمهور ادامه داد: ايشان شايد بيش از 10 بار از من خواستند كه راجع به تغيير مسئوليت ايشان از سازمان با آقاي احمدي نژاد صحبت كنم. خود آقاي رئيس جمهور هم توضيح دادند كه ايشان نيز بارها در اين زمينه به آقاي رئيس جمهور مراجعه كردند و علاقمند نبودند.
وي ادامه داد: من گفتم دو سال از همان اول دولت، آقاي بذرپاش از همان هفته بعد از انتصاب اظهار كردند كه علاقه اي به اين مسئوليت ندارند. به هر حال خيلي اصرار شد، ولي آقاي احمدي نژاد موافق نبودند كه بذرپاش از اين مسئوليت برود؛ چرا كه مسئوليت، مسئوليت مهمي است و جاي كار زيادي دارد، ولي خوب به هر حال ايشان، آقاي احمدي نژاد را قانع كردند كه از اين مسئوليت بروند.
اين در حالي است كه بذرپاش داراي اختلافات جدي با مشايي بوده به طوري كه در ماه هاي آخر عملاً به دليل عدم تبعيت وي از درخواست هاي مشايي حتي بودجه جاري سازمان ملي جوانان قفل شده بود.

 



رئيس ستاد نيروهاي مسلح قطر اعلام كرد
 آمادگي قطر براي انجام رزمايش مشترك با ايران در خليج فارس

رئيس ستاد نيروهاي مسلح قطر در ديدار با فرمانده منطقه چهارم نيروي دريايي سپاه از اعلام آمادگي كشورش براي انجام رزمايش هاي مشترك با ايران در خليج فارس خبر داد.
به گزارش روابط عمومي كل سپاه، در سومين روز از حضور ناوگروه رزمي دريايي اعزامي سپاه به قطر، سرلشكر حمدبن علي العطيه در ديدار با فرمانده منطقه چهارم نيروي دريايي سپاه و كاركنان اين ناوگروه در دوحه با ابراز خرسندي از روند تعاملات روبه رشد بين دو كشور، گفت: خوشبختانه با اهتمام و تأكيدات سران دو كشور و بويژه شيخ حمدبن خليفه آل ثاني امير قطر، روابط بين دو كشور همسايه و مسلمان روند صعودي را طي مي كند.
وي با تاكيد بر تداوم ديدارهاي متقابل بين مسئولان و فرماندهان نظامي دو كشور، افزود: استمرار اين رفت و آمدها و ديدارهاي متقابل فرماندهان و مسئولين بخش هاي دفاعي و نظامي، زمينه هاي خوب و جديدي را براي توسعه همكاري هاي مشترك ايجاد مي كند.
رئيس ستاد نيروهاي مسلح قطر با تأكيد بر لزوم الگوپذيري كشورهاي منطقه از روابط حسنه ايران و قطر تصريح كرد: قطر براي توسعه و گسترش همه جانبه روابط در عرصه هاي دفاعي و نظامي، تبادل تجربيات، دوره هاي آموزشي و مانورهاي مشترك نظامي- دريايي در منطقه خليج فارس آمادگي دارد.
وي ادامه داد: تسهيل و تسريع در روند ارتباطات بين نيروهاي مسلح دو كشور بويژه در بخش هاي دريايي و مرزباني مي تواند مرتفع كننده برخي مسائل في مابين در ارتباط با ترددهاي غيرمجاز باشد.
رئيس ستاد نيروهاي مسلح قطر در پايان خواستار گسترش و استمرار اين بازديدها و ابلاغ درودهاي صميمانه خود به فرماندهي كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي شد.
بنابراين گزارش در اين ديدار سردار علي رضا ناصري فرمانده منطقه چهارم دريايي سپاه پاسداران نيز با اشاره به روابط خوب بين ايران و قطر گفت: وجود عزم و اراده راسخ سران دو كشور و برخورداري از مشتركات جغرافيايي، ديني و فرهنگي، زمينه هاي متعدد و متنوعي در توسعه روابط بين دو كشور همسايه و مسلمان ايجاد كرده و تلاش ما براي گسترش و تعميق اين روابط است.
سردار ناصري با اشاره به اهميت و جايگاه راهبردي توسعه روابط با همسايگان بويژه در حوزه خليج فارس نيز اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران براي اجراي تفاهم نامه همكاري دفاعي و نظامي و انجام سفرهاي متقابل هيئت هاي نظامي بين دو كشور آمادگي همه جانبه دارد.
همكاري هاي اطلاعاتي و امنيتي ميان تهران و دوحه افزايش مي يابد
فرمانده منطقه چهارم دريايي سپاه در ديدار با فرمانده نيروي دريايي قطر بر افزايش همكاري هاي دو كشور در زمينه هاي اطلاعاتي، امنيتي و آموزشي تأكيد كرد.
به گزارش روابط عمومي كل سپاه، سردار عليرضا ناصري و جمعي از فرماندهان شناورهاي نيروي دريايي سپاه با حضور در ستاد نيروي دريايي قطر با «سرتيپ محمد ناصر المهندي» فرمانده نيروي دريايي اين كشور ديدار كردند.
سردار ناصري فرمانده منطقه چهارم نيروي دريايي سپاه در اين ديدار با تشكر از استقبال برادران قطري گفت: حضور ناو گروه نيروي دريايي سپاه در دوحه و اين استقبال گرم حاكي از عمق روابط دو جانبه جمهوري اسلامي ايران و قطر در ابعاد مختلف به ويژه در زمينه همكاري هاي نظامي است.
ناصري افزود: همكاري هاي كشورهاي منطقه با يكديگر مي تواند امنيت منطقه را به دنبال داشته باشد چرا كه كشورهاي منطقه اين توانمندي را دارند كه امنيت منطقه را تأمين كنند.
وي گفت: نيروي دريايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و نيروي دريايي قطر مي توانند در بسياري از زمينه هاي اطلاعاتي، امنيتي، آموزشي و... همكاري نزديكي داشته باشند.
در ادامه اين ديدار فرمانده نيروي دريايي قطر نيز با خير مقدم به هيأت ايراني اظهار داشت: تبادل هيأت ها از جمله حضور ناو گروه نيروي دريايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در دوحه مي تواند همكاري هاي دو كشور در عرصه هاي دفاعي و نظامي را توسعه دهد.
وي افزود: بي ترديد اين بازديدها در گسترش روابط تعامل في مابين دو كشور خواهد توانست تأثيرات فراواني را رقم زند.
سرتيپ محمدناصر المهندي تصريح كرد: دو كشور ايران و قطر براي ارتقاي زمينه هاي همكاري و تعامل در حوزه دفاعي و نظامي گامهاي مثبتي را برداشته اند و اين روند مي تواند در سطح نيروهاي زميني و هوايي نيز توسعه يابد.
گفتني است امير قطر به تازگي به تهران مسافرت كرده و در ديدار رهبر انقلاب با وي برگسترش همكاري هاي امنيتي قطر- ايران تاكيد شده بود.
حضور در قطر نشانه شكست پروژه ايران هراسي است
سردار سرتيپ دوم پاسدار ماشاءالله پورشه، وابسته نظامي ايران در دوحه نيز گفت: در شرايطي كه استكبار جهاني با انواع دسيسه ها و عمليات رواني گسترده از جمله بازي جديد ويكي ليكس درصدد است پروژه ايران هراسي و سپاه هراسي را در منطقه دامن زند، حضور ناوگروه نيروي دريايي سپاه به دعوت رسمي كشور قطر حكايت از عجز و ناكامي آنان دارد.
وي افزود: حضور شناورهاي نيروي دريايي سپاه در قطر به رقم تلاش ها و اقدامات نظام سلطه و دشمنان اسلام براي تفرقه افكني ميان كشورهاي منطقه از اهميت به سزايي برخوردار بوده و در حقيقت فصل جديدي در توسعه روابط و همكاري هاي دو جانبه ميان جمهوري اسلامي ايران و قطر به شمار مي رود.
وي در پايان، سفر ناو گروه نيروي دريايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي به قطر را در راستاي اجراي تفاهم نامه همكاري مشترك دفاعي و نظامي بين دو كشور دوست و همسايه توصيف و تأكيد كرد: بي ترديد امنيت پايدار در خليج فارس تنها با اراده، تعامل و همكاري همه جانبه كشورهاي منطقه تأمين مي شود و توسعه روابط، تعاملات و همكاري ها به ويژه در عرصه دفاعي و نظامي در اين راستا اهميت بالايي دارد.

 



صفوي: پاسخ دشمنان ماجراجو را در خارج از منطقه خواهيم داد

دستيار و مشاور عالي فرماندهي معظم كل قوا گفت دشمناني كه به دنبال ماجراجويي هستند در خارج از منطقه با آنها برخورد خواهد شد.
سردار سرلشگر پاسدار دكتر سيديحيي رحيم صفوي، دستيار و مشاور عالي فرماندهي معظم كل قوا، كه در نشست هم انديش صاحب نظران، انديشمندان و اساتيد حوزه و دانشگاه و رسانه، براي انتخاب سريال هاي فاخر با معاونت سيما، سخن مي گفت، ضمن تقدير از معاونت سيما در استفاده از خردجمعي، گفت: اين كه سيماي جمهوري اسلامي به سمت يك خرد دسته جمعي در حال حركت است، از نظر من يك پيشرفت قابل ملاحظه اي است و بايد تبريك بگوييم.
سردار صفوي در ادامه رسالت بزرگ سيماي جمهوري اسلامي ايران را تاثيرگذاري در محيط ملي و محيط منطقه اي و بين المللي دانست و دست اندركاران اين رسانه را به بهره گيري از حادثه بزرگ و تاريخي دفاع مقدس فرا خواند.
وي به لزوم ساخت فيلم و سريال در اين حوزه با محورهاي راهبردي و ماندگار اشاره كرد و گفت: هم ملت ما در دفاع مقدس مظلوم واقع شد و هم انقلاب اسلامي. ما مي خواستيم كشورمان را سروسامان بدهيم و ملت مان را از فقر و محروميت نجات بدهيم. جنگ تحميلي يك جنگ ظالمانه اي بود و نه تنها از سوي عراق، بلكه از سمت نظام بين الملل به رهبري آمريكا، پشتيباني مي شد و تنها جنگي بود كه در جهان دو قطبي هر دو قطب قدرت آن را هماهنگ و پشتيباني كردند، يعني هم آمريكايي ها و اروپايي ها و هم شوروي ها و حتي برخي از كشورهاي عربي جنوب خليج فارس. در توليدات رسانه اي اين مظلوميت را ما نتوانستيم خوب نشان بدهيم.
دستيار و مشاور عالي فرماندهي معظم كل قوا، هشت سال دفاع مقدس را تضمين كننده 80 سال امنيت ملي ايران دانست و افزود: بايستي از اين ظرفيت دفاع مقدس براي تضمين امنيت ملي مان استفاده كنيم. دشمنان ما بايستي درك كنند كه اگر شروع كننده يك ماجراجويي جديد شدند ما با آن روحيه جهادي با صلابت و آن قدرت تهاجمي كه نسبت به پاسخگويي به دشمنان، تحت فرماندهي فرمانده معظم كل قوا، داريم آنها را خارج از منطقه دچار ناامني مي كنيم و در فيلم هاي مربوط به دفاع مقدس آن چيزي كه مورد نظر من است و آن پيامي كه مي خواهيم بدهيم اين باشد كه به وسيله آن، امنيت ملي مان را براي سالهاي آينده بتوانيم تضمين كنيم.
وي در تبيين ضرورت هاي پرداخت به مسائل هشت سال دفاع مقدس، و به تصوير كشيدن روحيه جهادي و تسليم ناپذيري ملت ايران، در آثار فاخر گفت: از نظر من كه يك نظامي هستم ما در يك محيط خطر به سر مي بريم، آمريكايي ها و صهيونيست ها خطرات بزرگي عليه جمهوري اسلامي هستند، يكي ملتي كه در محيط خطر به سر مي برد، همواره بايستي روحيه جهادي و حماسي را در خود حفظ كند. همواره دشمنان ما بايد بدانند كه ملت ما يك ملت باصلابتي است و اگر به آن حمله كردند، محكم در مقابل دشمنان، با آن روحيه جهادي كه دشمنان از آن در هراسند، مي ايستند.
دستيار و مشاور عالي فرماندهي معظم كل قوا در پايان، با اشاره به آموزه هاي اسلام و صلح طلبي ملت ايران گفت: براساس آموزه هاي اسلام و منش خود، ملت ما يك ملت صلح طلب است. ما يك فرهنگ اسلامي و يك فرهنگ ايراني داريم. اين دو همديگر را تكميل مي كنند. اسلام ما را دعوت به صلح مي كند. ما نتوانستيم به دنيا نشان بدهيم كه ما يك ملت صلح طلبي هستيم. اين صلح طلبي را بايد به دنيا نشان بدهيم، آنها ما را به عنوان يك خطر به كشورهاي عربي معرفي مي كنند و ما بايستي همواره در توليداتمان اين پرچم صلح طلبي را به دست بگيريم و بگوييم كه جمهوري اسلامي ايران به دنبال صلح و آرامش براي منطقه و جهان است. البته صلح توام با عدالت. نه آن صلحي كه نظام سلطه از آن براي تحميل بر ملت هاي تحت ظلم و اشغال، مثل فلسطيني ها سخن مي گويد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14