(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 4 دی 1389- شماره 19822

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
ضرورت هدفمندسازي يارانه ها در كلام رهبري
رئيس جمهور در پايان اجلاس اكو: تحريم ها بي اثر است ايران به آمريكا و اروپا نيازي ندارد
ركن آبادي: ايران حامي تلاش هاي سوريه و عربستان درباره لبنان است
حاشيه ها
پس از چند روز جنگ رواني ناتو: فرد بازداشت شده در افغانستان ارتباطي با ايران ندارد
تبريك فيروزآبادي به مقامات لشكري كشورهاي مسيحي به مناسبت سال نو ميلادي
آيت الله امامي كاشاني در خطبه هاي نماز جمعه تهران:همه بايد در جهت موفقيت هدفمندي يارانه ها تلاش كنيم
بازديد وزير ارتباطات بين الملل و اقتصاد خارجي آستراخان روسيه از بندر شهيد رجايي
كمك 740 ميليارد ريالي حاميان نيكوكار به ايتام در سال گذشته
برخورداري روستاهاي بالاي 20 خانوار از راه آسفالت
معاون وزير كار و امور اجتماعي: مانده تسهيلات بانك ها به بنگاه هاي زودبازده اختصاص مي يابد
اخبار ادبي و هنري
وزير راه و ترابري: نرخ بليت هواپيما و قطار امسال افزايش پيدا نمي كند
همزمان با اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها ناوگان ريلي در حمل مسافر و بار افزايش قيمت ندارد
سرتيپ نقدي با انتقاد از نهادهاي فرهنگي
برداشت هاي شخصي و موازي كاري بزرگترين مشكل نهادهاي فرهنگي كشور است



ضرورت هدفمندسازي يارانه ها در كلام رهبري

رهبر انقلاب: در دولت هاي قبل دو سه مرتبه در مورد هدفمندي يارانه ها به آنها گفتم، اما دنبال اين نمي رفتند.
«هدفمند كردن يارانه ها امر مهم و سالها است كه جزو آرزوها است، بنده در دولتهاي قبل، دو سه مرتبه كتبا و شفاها به دولتها گفته ام، منتها دنبال اين نمي رفتند، ترجيح مي دادند كه بماند.»
به گزارش فارس، فرازهايي از فرمايشات رهبر معظم انقلاب درباره طرح هدفمند كردن يارانه ها به شرح ذيل است:
«از مسأله عدالت دست برنداريد، اين قضيه عدالت را دنبال كنيد، مسأله فسادستيزي، حمايت از طبقات ضعيف، ساده زيستي، نگاه به مناطق دوردست و محروم، توجه به مشكلات گوناگون مردم (را دنبال كنيد). اين ها اصولي است كه اگر رعايت بشود و بر اين ها پاي فشرده بشود، هم خدا را راضي مي كند، هم مردم را از هر مسئول و از نظامي خشنود و دلشاد مي كند. اين ها را ادامه بدهيد.
عدالت فقط عدالت در مسائل اقتصادي نيست، يك بخش عمده اش مسأله اقتصاد است. در قضاوتها، در داوري ها، در نگاه ها، در نظرها، در اظهارات، در موضعگيري ها، همه بايستي شاخص عدالت را در نظر داشته باشيم. از همه مبتلا بهتر، همين مسئله عدالت اقتصادي و عدم توزيع عادلانه ثروت عمومي و درآمد عمومي ملي بين آحاد جامعه است كه نمونه هاي فراواني دارد كه زياد است و يكي اش همين يارانه ها است كه ما خودمان يارانه مي دهيم، به فقير كمتر مي دهيم، به غني بيشتر مي دهيم! الان اينجور است. الان يارانه هايي كه دولت دارد مي دهد، بيت المال دارد مي دهد، به فقرا داريم كمتر يارانه مي دهيم، به اغنيا بيشتر داريم مي دهيم. اين هدفمند كردن يارانه ها كه مطرح شده، واقعا يك امر مهمي است. سالها است كه اين جزو آرزوها است، جزو كارها است. بنده در دولتهاي قبل، دو سه مرتبه كتبا و شفاها به دولتها گفته ام، منتها دنبال اين نمي رفتند، كار سختي است، كار پردردسري است. همين طور ترجيح مي دادند كه بماند. حالا اين دولت دنبال اين كار رفته. بالاخره بايد اين را دنبال كنيد، كار ظريفي هم هست.»(18/6/1388)
«اين مسأله طرح تحول كه دولت مطرح كرد، اين هم از همان كارهاي بزرگ و از همان كارهايي است كه جرأت اقدام به آن كار، خودش باارزش است. همين مسأله هدفمند كردن يارانه ها، واقعا چيز خيلي مهمي است، در دولتهاي قبل هم مطرح بوده، بارها صحبت شده بود و گفته شده بود، منتها پيشرفت نمي كرد يا مشكلاتي كه در قضيه بانكها و ماليات و بيمه و گمرك و ساير چيزهايي كه در بخش هاي مختلف اين طرح تحول وجود دارد، كارهاي بسيار بزرگ و مهمي است، حتما هم بايد انجام بگيرد.»(2/6/1387)
«در زمينه مسائل اقتصادي كارهاي خوبي انجام گرفت. خوب است كه اين گزارش را در معرض اطلاع عموم بگذاريد، يعني چيزي باشد كه همه اين گزارش دولت را در زمينه كارهايي كه انجام گرفته، بشنوند. آنچه من رويش تكيه مي كنم، همين طرح تحول اقتصادي است كه در دولت نهم مطرح شد. الان هدفمند كردن يارانه ها كه يك بخشي از آن طرح تحول بود، (در حال اجرا شدن است)، همه هم متفق القولند- اگرچه حالا در كيفيت اجرا ممكن است اختلاف نظرهايي باشد- ليكن بخشهاي ديگر طرح تحول اقتصادي كه درباره نظامهاي پولي و بازرگاني و گمركي و امثال اين ها بود، نبايد مغفول عنه قرار بگيرد، آن ها هم بايستي حتما دنبال شود. طرح تحول اقتصادي، كار مهم و بزرگي بود. ما توصيه مي كنيم، از جمله چيزهايي كه از بين راه برنگرديد، همين طرح تحول اقتصادي است، آن را واقعا دنبال كنيد.» (8/6/1389)
«مسأله هدفمند كردن يارانه ها ناشي از تجربه بلندمدت نخبگان كشور است كه در طول اين سالها به اين نقطه رسيده اند كه يارانه هايي كه از كيسه بيت المال- يعني از جيب عموم مردم- بيرون مي رود و به عموم تعلق مي گيرد، بيشتر متوجه قشرهايي بشود كه نياز آن ها بيشتر است، يعني قشرهاي محروم و طبقات متوسط به پائين جامعه از بيت المال و از كيسه عمومي ملت بيشتر برخوردار شوند تا طبقات بسيار مرفه و كساني كه در حقيقت احتياجي هم به اين يارانه ها ندارند. رسيدن به اين حقيقت و تصميم و عزم راسخ بر اجراي آن، ناشي از تجربه طولاني مدتي است كه در طول اين سالها متراكم شده است و به مرحله عمل درآمده است.»(1/1/1388)
آنچه من امروز به همه ملت عزيزمان و به مسئولين محترم توصيه مي كنم، اين است كه براي دهه پيشرفت و عدالت، همه خودشان را آماده كنند. ما احتياج داريم به جهش در اين راه. ما عقب ماندگي زياد داريم. با رفتار معمولي نمي شود به نقطه مطلوب رسيد، ما به جهش احتياج داريم. اين جهش، ايمان مي خواهد، اخلاص مي خواهد، هماهنگي مي خواهد، همكاري نيروها را با يكديگر لازم دارد. قواي سه گانه با هم همكاري بكنند، همدلي كنند، به هم كمك كنند، مردم به مسئولين، به خصوص به قوه مجريه كه وسط ميدان است، كمك كنند، همكاري كنند، همراهي كنند، ما بتوانيم راه هاي نرفته را برويم، كارهاي بزرگي كه در انتظار ما است، انجام بدهيم.(29/6/1388)

 



رئيس جمهور در پايان اجلاس اكو: تحريم ها بي اثر است ايران به آمريكا و اروپا نيازي ندارد

رئيس جمهور كشورمان در پايان يازدهمين اجلاس اكو با بي اثر دانستن تحريم هاي غرب گفت: ايران براي پيشرفت نيازي به اروپا و آمريكا ندارد.
دكتر محمود احمدي نژاد در خاتمه نشست سران اكو كه در استانبول برگزار شد در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه آيا اجراي سياست هاي اصلاح قيمت ها در ايران متاثر از تحريم هاست گفت: طرح تحول اقتصادي كه اين روزها اجراي آن در ايران آغاز شده از بيست سال قبل مطرح بوده و بخصوص از پنج سال پيش برنامه ريزي هاي بسيار دقيقي براي آن انجام شده است.
احمدي نژاد ادامه داد: اين تحول اقتصادي راهبردي با مديريت بومي و متناظر با نيازهاي داخلي و البته قطعا بي ارتباط با مساله تحريم هاست و دشمنان ما از آنجا كه خيال مي كردند تحريم هايشان روي ايران اثر خواهد گذاشت وقتي مي بينند كه در جريان تحريم هاي آنان، ايران بزرگترين طرح هاي اقتصادي را اجرا مي كند، ناراحت هستند و در جهت تضعيف آن حركت مي كنند.
رئيس جمهور افزود: بحث تحريم متعلق به زمانهاي گذشته و مربوط به كشورهاي جزيره اي و بسيار كوچك بود و كساني كه در هزاره سوم، از حربه تحريم سخن مي گويند، افراد عقب مانده سياسي هستند. زماني كه رقابتهاي اقتصادي ميليمتري شده است ديگر تحريم موضوعيت نداشته و تحريم ها قبل از تصويب و اجرا شكست خورده هستند بخصوص درباره ايران كه اقتصاد بسيار بزرگ و درون زا دارد و براي پيشرفت نيازي به اروپا و آمريكا ندارد.
اجلاس يازدهم اكو
موفق بود
احمدي نژاد در پاسخ به سؤالي درباره نشست روز پنجشنبه سران كشورهاي عضو اكو گفت: در نشست سران مباحث راهبردي مطرح شد و اعضا به يك نگاه جديدي براي گسترش همكاريهاي منطقه اي دست يافتند كه رخداد مباركي است و قرار شد كار گروهي از كارشناسان كشورهاي عضو ابعاد اين ديدگاه جديد را بررسي و برنامه ريزي هاي لازم را براي اجراي آن انجام دهند.
رئيس جمهور تاكيد كرد:اجلاس يازدهم اكو در استانبول بسيار موفق بود و مديريت تركيه مي تواند اكو را به سطح جديدي از همكاريهاي منطقه اي ارتقا دهد.
درباره مذاكرات آتي ايران و 1+5
احمدي نژاد در ادامه، نشست آتي استانبول در خصوص مذاكرات ايران با 1+5 را نشستي تاريخي و فرصتي براي غرب در جهت تبديل تقابل به تعامل دانست و اظهار اميدواري كرد كه نشست استانبول به نقطه عطفي در مذاكرات ايران و 1+5 تبديل شود.
وي در واكنش به سؤالي درباره موضوع استقرار سپر دفاع موشكي و تاثير آن بر روابط ايران و تركيه، تصريح كرد: امروز دوران استفاده از موشك و بمب اتمي به پايان رسيده و ايران از اين موضوع هيچ نگراني ندارد البته روابط ايران و تركيه يك روزه شكل نگرفته كه از اين گونه مسائل متاثر شود.
انتشار اسناد ويكي ليكس
با برنامه بوده است
رئيس جمهور در پاسخ به سؤال ديگري درباره مطالب منتشر شده در سايت ويكي ليكس درباره مواضع سران برخي كشورهاي عربي در مورد ايران اظهار كرد: معتقدم انتشار اين اسناد، با برنامه بوده است. ايران با همه كشورهاي عربي روابط دوستانه اي دارد و اين شكل انتشار اسناد و اخبار قابل اعتماد نبوده و نبايد موجب كدورت دولت ها و ملت هاي منطقه شود.
برخورد خشونت آميز پليس انگليس با دانشجويان شرم آور است
وي در پاسخ به سؤال خبرنگاري درباره قطعنامه حقوق بشري دو روز قبل عليه ايران با توجه به وقوع موارد فاحش نقض حقوق بشر درانگليس و آمريكا بيان كرد: واقعا تصاويري كه از رسانه ها در برخورد خشونت آميز پليس انگليس با دانشجويان اين كشور پخش شد شرم آور است وقتي كساني به خود اجازه مي دهند تمام مكالمات مردم خود را شنود كرده، زندانهاي مخفي ايجاد كرده، رسما زندانيان را شكنجه كنند و در عين حال عليه كشور ديگري ادعاي نقض حقوق بشر داشته باشند اين موضوع بيشتر به يك لطيفه بي مزه شبيه است.
سياست خارجي ايران با تغيير افراد تغيير نمي كند
وي درباره تأثير تغيير وزير امور خارجه در مذاكرات پيش روي ايران با 1+5 تصريح كرد: سياست خارجي ايران سياست ثابتي است كه با تغيير افراد تغيير نمي كند و تغيير آقاي متكي صرفاً يك بازسازي درون سازماني است و وزارت امور خارجه با مديريت آقاي صالحي كه دانشمندي برجسته و ديپلماتي ورزيده و با سابقه است حتماً كاركردها و توان بالاتري براي پيشبرد اهداف سياست خارجي از خود نشان خواهد داد.
رئيس جمهور درباره نظر ايران در مورد مناقشه دو كره گفت: هيچ دليلي براي تنش در شرق آسيا وجود ندارد مگر به واسطه حضور كساني كه براي پيشبرد اهداف و منافعشان در آنجا حضور نامشروع دارند و از همين جا متواضعانه از رهبران دو كره درخواست مي كنم خويشتنداري به خرج داده و منافع خود را قرباني مطامع سردمداران اقتصاد سرمايه داري كه به دنبال رفع مشكلات اقتصاد شكست خورده خود با راه انداختن جنگ هستند، نكند.
وي افزود: در مورد مناقشه دو كره سؤال جدي اين است كه ارتش آمريكا در آنجا چه مي كند؟
پيشنهادهاي احمدي نژاد
به اكو
رئيس جمهور كشورمان همچنين طي سخناني در مراسم افتتاحيه اجلاس يازدهم اكو شش پيشنهاد براي افزايش همكاري ها و توان سازمان اكو مطرح كرد.
احمدي نژاد ابتدا به چالش هاي نظام ليبرال سرمايه داري غرب اشاره كرد و گفت: امروز انديشه مادي اومانيستي و ليبراليستي به پايان راه رسيده و در عمل با بن بست مواجه شده است. به طور واضحي شاهد از هم گسيختگي و فروپاشي نظامات جاري و كهنه بين المللي هستيم. آن چه به عنوان نظام سرمايه داري ليبرال از آن نام برده مي شود به كابوسي براي بشريت تبديل شده است.
رئيس جمهور كشورمان سپس به اهميت افزايش همكاري ميان كشورهاي عضو اكو اشاره كرد و گفت: مي توانيم با اتكا به منابع عظيم طبيعي و استعدادهاي درخشان ملت هاي خود و تجربيات گذشته سازمان، قدم هاي بلندتري را در همكاري هاي بازرگاني، بانكي و پولي، گردشگري، حمل و نقل، انرژي ،كشاورزي و صنعتي، بهداشتي و مبارزه با مواد مخدر و تروريسم برداريم.
در همين راستا و با توجه به پيشنهادات ارائه شده در اجلاس تهران تاكيد مي كنم:
1- گروهي از انديشمندان كشورهاي عضو، مباني و تئوري انديشه انساني براي اداره جامعه و نظام اقتصادي متعالي را تدوين كنند و نتايج را در اختيار اعضا قرار دهند.
2- ساز و كار مناسبي براي تبادل تجربيات اعضا در برخورد با بحران هاي اقتصادي و اجتماعي و حل مشكلات و پيشرفت و تعالي در دبيرخانه پيش بيني و راه اندازي شود.
3- بانك توسعه و تجارت اكو تقويت شود.
4- ساز و كار مناسبي جهت استفاده از پول ملي كشورهاي عضو در فعاليت هاي اقتصادي تعريف شود. ايران و تركيه در اين زمينه تجربه موفقي دارند.
5- حلقه هاي شبكه حمل و نقل ريلي و جاده اي كشورهاي عضو تكميل شود.
6- توسعه و تكميل شبكه انتقال انرژي در دستور كار قرار گيرد.

 



ركن آبادي: ايران حامي تلاش هاي سوريه و عربستان درباره لبنان است

سفير كشورمان در بيروت بر حمايت جمهوري اسلامي از تلاش هايي كه بوسيله سوريه و عربستان براي حل مسائل لبنان صورت مي گيرد تاكيد كرد.
«غضنفر ركن آبادي» در ديدار با «فادي عبود» وزير گردشگري لبنان تاكيد كرد: ما همواره اعلام كرده ايم كه حامي تلاش هاي سوريه و عربستان هستيم.
به گزارش مهر به نقل از شبكه المنار سفير ايران در لبنان درباره سخنان اخير رهبر معظم انقلاب اسلامي پيرامون دادگاه بين المللي ترور «رفيق حريري» گفت: مواضع رهبري منافاتي با تلاش هاي سوريه و عربستان يا ديگران ندارد، زيرا ايران از هر تلاشي براي نجات لبنان از مرحله حساس كنوني حمايت مي كند.
وي ادامه داد: رهنمودهاي حكيمانه و عاقلانه رهبر معظم انقلاب خطاب به لبناني ها بود تا در دام فتنه ها و توطئه هايي كه آنها را تهديد مي كند، گرفتار نشوند.
شايان ذكر است رهبر معظم انقلاب اخيرا دادگاه بين المللي ترور حريري و حكم احتمالي آن را مردود دانسته بودند.

 



حاشيه ها

¤ در نشست خبري رئيس جمهور با يكصد خبرنگار رسانه هاي بين المللي در تركيه كه پنجشنبه شب برگزار شد، يكي دو خبرنگار خارجي از تحريمها سؤال كردند كه پاسخ رئيس جمهوري به يكي از آنها اين بود: «تحريم؟ اصلاً نمنه...؟»
¤ هنگام قطع صداي مترجم در اين نشست خبري، رئيس جمهوري به زبان تركي گفت كه صدا نمي رسد. در بخش ديگري از اين نشست و زماني كه احساس مي شد مترجم از ترجمه خسته شده، دكتر احمدي نژاد با بيان اينكه «مترجم يورول موش» به خستگي وي و ضرورت تعويض مترجم اشاره داشت.
¤ خبرنگار بي بي سي فارسي در هنگام پرسش از رئيس جمهور مدعي شد كه شبكه ما خيلي پربيننده است! و سپس بلافاصله خطاب به دكتر احمدي نژاد گفت كه چرا منوچهر متكي را در زمان ماموريت و سفر به سنگال بركنار كرديد؟
رئيس جمهور پاسخ داد: «خيلي ممنون كه نسبت به مسايل داخلي ايران اين قدر حساس هستيد»
دكتر احمدي نژاد در ادامه با بيان اين كه جابجايي مسئوليتها در دولت امري طبيعي است، متكي را از دوستان دولت خواند و يادآور شد: دفتر كار وزير امورخارجه يا در هواپيما يا سفر يا در جاده است و فكر نمي كنم كه مشكلي در اين زمينه وجود داشته باشد. قضيه را جدي نگيريد. چيزي از درون آن درنمي آيد (عايد شما نمي شود). در اين زمان خبرنگار اين شبكه خاص دوباره پرسيد با ما مصاحبه مي كنيد؟ رئيس جمهوري با ظرافت از كنار درخواست اين شبكه ضد ايراني عبور كرد و به وي يادآور شد كه نقل قول درستي از متكي در رسانه ها منتشر نشده است و كسي (رئيس جمهوري) كه قبل از سفر به سنگال با متكي صحبت كرده اينك رو به روي شماست... ايران كشوري آزاد است و همه حق صحبت دارند و من تعجب مي كنم كه «بي بي سي فارسي» درباره يك مسئله كوچك داخلي در ايران اين قدر حساسيت نشان مي دهد.

 



پس از چند روز جنگ رواني ناتو: فرد بازداشت شده در افغانستان ارتباطي با ايران ندارد

به دنبال جوسازي رسانه ها و محافل غربي درباره دستگيري يك فرد وابسته به جمهوري اسلامي ايران در افغانستان كه براي طالبان سلاح تامين مي كرد، ناتو اعلام كرد كه اين فرد هيچ ارتباطي با ايران ندارد.
خبرگزاري آسوشيتدپرس در اين باره گزارش داد: سازمان پيمان آتلانتيك شمالي ناتو اعلام كرد: يك عضو مشكوك طالبان و مسئول تامين سلاح براي اين گروه كه چند روز پيش بازداشت شده بود عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامي نيست.
براساس اين گزارش بيانيه روز جمعه ناتو در حالي صادر شد كه در چند گزارش خبري آمده بود فردي كه نيروهاي ناتو هجدهم دسامبر (بيست و هفتم آذر) به زندان انداخته اند عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران است كه مسئوليت عمليات اين نيرو را در خارج از اين كشور بر عهده دارد. ناتو اعلام كرد: براساس گزارش هاي اطلاعاتي اوليه اين نتيجه حاصل شد اين فرد كه گمان مي رود در فعاليت تسليحاتي ميان ايران و استان قندهار در جنوب افغانستان مشاركت دارد عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران است اما تحقيقات بيشتر نشان داد وي ارتباطي با اين نهاد ندارد.

 



با ارسال نامه هايي صورت گرفت
تبريك فيروزآبادي به مقامات لشكري كشورهاي مسيحي به مناسبت سال نو ميلادي

رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح به مناسبت آغاز سال 2011 ميلادي در پيام تبريكي براي مقامات لشكري كشورهاي مسيحي ارسال كرد.
به گزارش دفتر ويژه رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح، سرلشكر بسيجي سيدحسن فيروزآبادي در اين پيام، براي مقام هاي لشكري كشورهاي مسيحي و خانواده هايشان و همچنين نيروهاي مسلح آن كشورها در سال جديد ميلادي آرزوي بهروزي و موفقيت كرده است.
در بخشي از پيام تبريك سرلشكر فيروزآبادي آمده است: با احترام، عيد ميلاد حضرت عيسي مسيح(ع) پيامبر عظيم الشان الهي و پيام آور صلح،. دوستي و بشارت دهنده عدالت، بر مسيحيان جهان مبارك باد.
وي در اين پيام اظهار اميدواري كرده است كه سال ميلادي جديد نويد آزادي، صلح، دوستي و آسايش و امنيت براي ملت هاي مظلوم جهان باشد.

 



آيت الله امامي كاشاني در خطبه هاي نماز جمعه تهران:همه بايد در جهت موفقيت هدفمندي يارانه ها تلاش كنيم

امام جمعه موقت تهران از همه قوا و دستگاهها خواست براي موفقيت طرح بزرگ اقتصادي هدفمندسازي يارانه ها،دولت را ياري كنند.
به گزارش فارس، آيت الله محمد امامي كاشاني با اشاره به مباحث اقتصادي و هدفمندشدن يارانه ها، خاطرنشان كرد: اقتصاد يك اصل است كه قرآن هم بارها به آن اشاره كرده و يك جامعه اسلامي بايد از نظر اقتصادي، اقتصاد سالمي داشته باشد.
وي افزود: اينكه يارانه ها هدفمند شده و باعث فعال شدن اقتصاد و سرمايه گذاري و بيداري مردم مي شود، حقيقتي است كه ملت ايران با آن انقلاب بزرگي كه كرد، مي تواند بدست آورد.
امام جمعه موقت تهران با بيان اينكه همه بايد در جهت موفقيت هدفمندي يارانه ها تلاش كنيم، اظهار داشت: همكاري قوا خصوصا مجلس، فرهيختگان، آگاهان به اقتصاد و قبول توصيه هاي دولت،وظيفه اي همگاني است و همه بايد به دولت كمك كنند.
امامي كاشاني تصريح كرد: اگر اين طرح موفق شود، قدمي بزرگ در حركت اقتصاد كشور و اصلاح اقتصاد بيمار خواهد بود؛ اما در اين بين همانطور كه در تمدن اسلامي هم آمده آنچه كه دشمن همواره دنبال آن بود، ايجاد بساط فساد، كنار گذاشتن جوانان و دانشمندان بوده است.
وي افزود: امروز مي بينيم كه آنها از يك سو استاد و دانشمند مارا ترور مي كنند و از طرف ديگر در چابهار آن جنايت هولناك را صورت مي دهند، آنها هويت ما يعني اسلام را هدف گرفته اند.
وي با بيان اينكه بايد توجه كرد كه اختلاف در واقع همان چيزي است كه دشمن مي خواهد، چرا كه اختلاف ريشه جامعه را از بين مي برد، افزود: اختلاف سليقه ها به جاي خود، اما نبايد اختلاف سليقه به فتنه تبديل شود.
امامي كاشاني با اشاره به نقش اداره آمار در هدفمندي يارانه ها نيز گفت: مردم در تمام اطلاع رساني ها بايد همكاري لازم را با اداره آمار و ثبت احوال داشته باشند.
وي با اشاره به تاريخ و تمدن كهن اسلامي گفت: تاريخ اسلام نشان مي دهد كه وقتي اسلام با آن فرهنگ، اقتصاد و سياست طلوع كرد و بسياري از نقاط زمين را فرا گرفت، انسان ها از اسلام استقبال كردند.
خطيب جمعه تهران اضافه كرد: اين تمدن تا قرن پنجم پيش رفت اما بعد به هم ريخت و اينكه چرا به هم ريخت، بحث جدايي دارد.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به جريان هواپيماربايي و مأموريت امام(ره) به سپاه پاسداران گفت: در جريان هواپيما ربايي، امام راحل در سال 63 سپاه را مأمور حفاظت از هواپيماها كرد كه خوشبختانه برادران سپاه صد در صد در اين امر موفق بوده اند.
آيت الله امامي كاشاني در خطبه اول نماز جمعه نيزگفت: يكي از اصول اساسي، درست فكر كردن است و اگر انسان درست فكر كرد از عالم خوب بهره مي برد، البته اگر فكر غلط بود زندگي نيز تباه خواهد شد.
وي افزود: اولين تفكري كه روي زمين رخ داد، فكر قابيل بود كه با آن ، هابيل را كشت، او سپس با خود فكر كرد كه عجب كاري كردم و با بدن برادرم چه كنم.
امام جمعه موقت تهران تصريح كرد: زندگي را بايد درست فهميد، انسان مي تواند با تفكر به مراتب بالايي برسد اما در عين حال افرادي هم هستند كه راه را غلط رفته اند؛ قدرت قابيلي را بر انسان چيره مي كنند و فقط زماني مي توان بر اين قدرت غلبه كرد كه دست در دست خدا و عقل داشته باشيم.
امامي كاشاني در بخش ديگري از سخنان خود اظهار داشت: اين تقوا است كه خداوند متعال با آن فكر، جوارح و اعضاي بدن انسان را در مسير خود قرار مي دهد.

 



بازديد وزير ارتباطات بين الملل و اقتصاد خارجي آستراخان روسيه از بندر شهيد رجايي

بندرعباس-خبرنگار كيهان:
وزير ارتباطات بين الملل و اقتصاد خارجي آستراخان روسيه در راس هيئتي از مجتمع بندري شهيد رجايي بازديد كردند.
«دنيس الكساندرويچ آفاناسيف» را در اين ديدار نماينده وزارت امور خارجه فدراسيون روسيه در آستراخان، رئيس دپارتمان حمل ونقل بنادر وزارت صنايع، ترابري و منابع طبيعي آستراخان، كنسوليار سركنسولگري فدراسيون روسيه در رشت، رئيس بخش بين الملل وزارت ارتباطات بين الملل و اقتصاد خارجي آستراخان و ديپلمات سفارت روسيه در ايران همراهي مي كردند.
معاون طرح و توسعه اداره كل بنادر و دريانوردي هرمزگان در اين بازديد به جايگاه مهم و استراتژيك بندر شهيد رجايي در منطقه اشاره كرد و گفت: اين بندر 87درصد عمليات كانتينري و حدود 60درصد صادرات و واردات كشور را عهده دار است و از اين بابت به عنوان دروازه طلايي اقتصاد ايران شناخته مي شود.
محمد علي سعيدي پور حجم عمليات انجام شده در بنادر استان را طي سال گذشته بيش از 80 ميليون تن عنوان كرد و پيش بيني كرد در سال جاري اين رقم 10درصد افزايش يابد. وي گفت: بهره گيري از 2 هزار و 237 كيلومتر مرز آبي، 14 جزيره مهم و 70 بندر جايگاه اين استان را در بخش حمل و نقل دريايي ممتاز كرده است.
سعيدي پور در عين حال قرار گرفتن اين بندر را در مسير كريدور شمال-جنوب، از ظرفيت هاي مهم بندر شهيد رجايي عنوان كرد.
وزير ارتباطات بين الملل و اقتصاد خارجي آستراخان روسيه نيز در اين ديدار هدف از حضور خود در بندر شهيد رجايي را بازديد از امكانات اين بندر در جهت گسترش همكاريهاي دوجانبه عنوان كرد. «دنيس الكساندرويچ آفاناسيف» گفت: جهت توسعه روابط، برنامه ريزي صورت گرفته تا بتوانيم در بخش حمل و نقل كالا، همكاريهاي دو جانبه را بيش از پيش توسعه دهيم. وي خاطرنشان كرد: يكي از طرحها، ترانزيت گوگرد از روسيه به كشورهاي حاشيه خليج فارس و خاورميانه از طريق بندر شهيد رجايي است كه اين برنامه در راستاي بهره گيري بيشتر از كريدور شمال-جنوب است.

 



كمك 740 ميليارد ريالي حاميان نيكوكار به ايتام در سال گذشته

زنجان- خبرنگار كيهان:
معاون حمايت و سلامت خانواده كميته امداد امام خميني از كمك 740ميليارد ريالي به ايتام در قالب طرح اكرام در سال 88 خبر داد.
علي محمد ذوالفقاري كه در همايش رؤساي شاخه و معاونين حمايتي اين نهاد در سطح استان زنجان شركت كرده بود رويكرد اصلي اين نهاد در ارائه خدمت به محرومين را حمايت، سلامت و توانمندسازي خانواده ها با بهره بردن از تمامي امكانات در تمامي عرصه ها دانست.
وي توسعه بيمه هاي اجتماعي، استفاده از توان ساير دستگاه ها و خدمات و تسهيلات ارائه شده توسط آنها در حوزه هائي همچون اشتغال و مسكن، كاهش خدمات مستمر و حركت به سوي حمايت هاي چند خدمتي، كاهش جمعيت مددجوئي با هدفمند شدن كميسونهاي پزشكي و تحقيقات مجدد، از بين بردن هم پوشانيهاي بيمه اي و مؤسسات حمايتي و سرمايه گذاري در مشاغل كوچك و كم هزينه در بين خانواده هاي مستعد را از مهمترين برنامه هاي نهاد در حوزه حمايت و سلامت خانواده دانست.
وي وجود 450 هزار نفر حامي و كمك بيش از 740 ميليارد ريالي اين عزيزان را در حمايت از بيش از 300 هزار يتيم پتانسيل بسيار مناسبي در برنامه هاي اين نهاد در سال گذشته دانست و بر لزوم توجه جدي به اين طرح هم در بخش پرسنلي و هم نظارتي تأكيد كرد.
در اين گردهمائي مديركل كميته امداد امام خميني(ره) استان زنجان با بيان اينكه مركز ثقل امور حمايتي اين نهاد حوزه حمايت و سلامت خانواده مي باشد، افزود: اين حوزه توجه و همگرائي ساير حوزه ها را نيز توليت مي كند.
بهرام وليزاده با اشاره به ظرفيت اعتقادات مذهبي و فضاي ديني حاكم بر استان، بر برنامه ريزي لازم براي بهره بردن از اين توان تأكيد و افزود وجود عزت نفس در بين خانواده هاي نيازمند باعث گرديده تا ميانگين خانواده هاي تحت حمايت در استان پائين تر از ميانگين كشوري آن باشد.

 



معاون وزير راه و ترابري خبر داد
برخورداري روستاهاي بالاي 20 خانوار از راه آسفالت

اراك- خبرنگار كيهان:
معاون وزير راه و ترابري از آسفالت راه روستاهايي كه بالاي 20 خانوار جمعيت دارند، خبر داد.
معاون ساخت و نگهداري راه روستايي وزارت راه و ترابري در اراك گفت: از 151هزار كيلومتر راه روستاهاي بالاي 20 خانوار كشور 85 هزار كيلومتر آن آسفالت است كه در برنامه پنجم توسعه تمام اين روستاها از راه آسفالت مناسب برخوردار خواهند شد.
سيدحسين ميرشفيع افزود: امسال براساس لايحه قانون بودجه، 328ميليارد تومان اعتبار در اختيار وزارت راه و ترابري قرار گرفته كه با فروش سهام شركت هاي دولتي اين ميزان اعتبار تا حدي افزايش مي يابد و چهار هزار كيلومتر راه روستايي در كشور آسفالت مي شود.

 



معاون وزير كار و امور اجتماعي: مانده تسهيلات بانك ها به بنگاه هاي زودبازده اختصاص مي يابد

همدان-خبرنگار كيهان:
معاون توسعه اشتغال و سرمايه انساني وزارت كار و امور ا جتماعي گفت: مانده تسهيلات بانك ها از سال 84 تا 88، به تقويت و توسعه بنگاه هاي زودبازده اختصاص مي يابد.
«محمدحسين فروزان مهر» در جلسه كارگروه اشتغال و سرمايه گذاري استان همدان، افزود: از مبلغ 28 هزار ميليارد تومان مانده تسهيلات بانك ها طي سال هاي 84 تا 88، مبلغ 11 هزار ميليارد تومان در برش استاني و بانك عامل جهت طرح هاي نيمه تمام و مصوب بنگاه هاي زودبازده و نيز سرمايه در گردش ابلاغ شده است.
وي ادامه داد: همچنين مبلغ 14هزار ميليارد تومان ديگر از همان محل، جهت طرح هاي جديد در قالب بنگاه هاي زودبازده ابلاغ خواهد شد و انتظار داريم كه تمام بانك هاي دولتي و خصوصي اين مصوبات را عملياتي كنند كه در غير اين صورت با مديران بانك ها برخورد مي شود.
فروزان مهر ايجاد شوراي عالي اشتغال و اجراي طرح بنگاه هاي زودبازده اقتصادي در دولت نهم و دهم را گام مهمي در راستاي ايجاد اشتغال و كاهش نرخ بيكاري و به ويژه تعادل بخشي در مناطق و بخش هاي اقتصادي دانست و اظهار داشت: طي 8 ماهه گذشته 98درصد تعهد اشتغال استان ها تحقق يافته است و همدان نيز جزء 15 استاني است كه اشتغال زايي بالاتر از ميانگين كشوري داشته اند.
وي از توجه به مشاغل خانگي به عنوان راهبرد ديگر ايجاد اشتغال نام برد و افزود: آيين نامه قانون ساماندهي و حمايت مشاغل خانگي تهيه و به استان ها ابلاغ شده كه درخصوص 214 رشته شناسايي شده، اعمال خواهد شد.
فروزان مهر در پايان گفت: در برنامه پنجم توسعه، ايجاد سالانه يك ميليون و 100 هزار فرصت شغلي پيش بيني شده است.

 



اخبار ادبي و هنري

گفت وگوي يك مدير دوبلاژ با بي بي سي
يك مدير دوبلاژ، به بهانه درگذشت يك گوينده قديمي، با رسانه وزارت امور خارجه انگليس گفت وگو كرد.
«ج.م» در حالي با بي بي سي به گفت وگو پرداخت، كه اين رسانه، به عنوان بازوي وزارت امور خارجه انگليس عمل مي كند و نقش پررنگ در آشوبهاي سال 88 ايفا نمود. متأسفانه برخي از عوامل صدا و سيما، از بصيرت لازم برخوردار نيستند و درك نمي كنند كه همكاري با رسانه اي معاند، در واقع كمك به تعقيب و عملي كردن اهداف سياسي آن رسانه است. اخيراً سرويس جاسوسي انگليس، بي بي سي را مكلف به ايجاد ارتباط گسترده با عناصر هنري و فرهنگي داخل ايران كرده است.
در اين ميان سفارت انگليس در تهران، وظيفه شناسايي عناصر هنري آماده همكاري و معرفي آنها به بي بي سي را عهده دار شده است.
اعطاي جايزه ادبي آمريكا به ناشر عكس هاي غير اخلاقي!
در آمريكا يك منتشر كننده عكس هاي غيراخلاقي برنده جايزه ادبي مؤسسه قلم شد. به گزارش فارس، سازمان ادبي پن آمريكا (قلم آمريكا) به خاطر 50 سال حمايت از نويسندگان بدون حامي و مبارزه با سانسور به هيو هفنر، مؤسس مجله معروف زنان برهنه (پلي بوي) دو جايزه ادبي اعطا كرده است.
اين جوايز به خاطر تلاش براي آزادي بيان و مقالاتي كه به همراه عكس ها منتشر شده اند به اين مرد 84 ساله كه براي مدت بيش از 50 سال عكس زنان برهنه را منتشر كرده است، اعطا شده است. فروش اين مجله در بسياري از كشورهاي آسيايي مانند چين و در تمام كشورهاي اسلامي به جز تركيه ممنوع است.
گفتني است، ترويج فرهنگ برهنگي يكي از ترفندهاي دولت هاي غربي و به خصوص آمريكا براي استمرار قدرت و استثمار انسان ها بوده است.
آغاز بررسي مدارك بي گناهي سلحشور
در جلسه اخير دادگاه رسيدگي به پرونده سرقت فيلمنامه مجموعه تلويزيوني «يوسف پيامبر» مدارك بي گناهي كارگردان اين مجموعه نسبت به سرقت به دادگاه ارائه شد. براساس گزارش خبرگزاري ها، در اين جلسه كه به صورت غير علني برگزار شد، دادگاه با دريافت مدارك مذكور بررسي آن ها را آغاز كرد. همچنين مقرر شد تا در جلسه آينده اين دادگاه كه در تاريخ 17 بهمن سال جاري برگزار خواهد شد، محققين نگارش اين سريال در دادگاه حضور يابند.
هم انديشي اساتيد حوزه و دانشگاه درباره سريال هاي فاخر تلويزيون
هم انديشي صاحب نظران، انديشمندان و استادان حوزه و دانشگاه و رسانه براي انتخاب سريال هاي فاخر تلويزيوني با حضور دكتر دارابي معاونت سيماي رسانه ملي برگزار شد. دكتر علي اكبر ولايتي مشاور عالي امور بين الملل مقام معظم رهبري، سردار سرلشگر پاسدار دكتر سيد رحيم صفوي مشاور عالي فرمانده كل قوا در امور نيروهاي مسلح، علي معلم دامغاني رئيس فرهنگستان، محمد حسين صفار هرندي مشاور فرمانده كل سپاه و وزير سابق ارشاد، دكتر فهيمه فرهمندپور عضو هيئت علمي دانشگاه تهران، سردار مرتضي قرباني رئيس موزه انقلاب و دفاع، امير سرتيپ سيدحسام هاشمي رئيس دفتر عمومي حفاظت اطلاعات فرماندهي معظم كل قوا، دكتر محمد حسين رجبي دواني استاد دانشگاه، دكتر يحيي يثربي عضو هيئت علمي دانشگاه علامه طباطبايي، سردار علي فضلي جانشين رئيس سازمان بسيج مستضعفين، دكتر غلامرضا اعواني رئيس مؤسسه پژوهشي حكمت و فلسفه و دكتر ابراهيم فياض مردم شناس و عضو هيئت علمي دانشگاه تهران از جمله شخصيت هايي بودند كه در اين جلسه سخنراني كردند.
اين نشست در آينده در قالب چهار كارگروه تخصصي تاريخ و تمدن اسلامي، تاريخ معاصر و انقلاب اسلامي، دفاع مقدس، مفاخر، مشاهير و شخصيت هاي انقلابي با حضور شركت كنندگان در اين همايش و ساير صاحبنظران دنبال خواهد شد.
آغاز ثبت نام از ناشران براي نمايشگاه كتاب
معاون امور فرهنگي و رئيس بيست و چهارمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران از آغاز ثبت نام ناشران كشور از ماه آينده خبر داد و گفت: با اعلام فراخوان و شرايط و نحوه حضور از طريق سايت نمايشگاه و جرايد، ثبت نام از ناشران كشور براي حضور در بيست و چهارمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران از ماه آينده آغاز خواهد شد.
بهمن دري رئيس شوراي سياستگزاري بيست و چهارمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران اضافه كرد: با آغاز بررسي برنامه ها و فعاليت هاي ساير كميته ها و مسائل اجرايي نمايشگاه قطعاً جلساتي مشترك و منظم با نهادهاي مشاركت كننده (از جمله شهرداري و شوراي شهر، راهنمايي و رانندگي و ساير نهاد هاي ذي ربط) در برگزاري نمايشگاه (از هفته آينده) برگزار خواهيم كرد.
بيست و چهارمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران 14 تا 24 ارديبهشت سال 1390 در مصلي بزرگ امام خميني(ره) برگزار مي شود.

 



وزير راه و ترابري: نرخ بليت هواپيما و قطار امسال افزايش پيدا نمي كند

وزير راه و ترابري با اجراي طرح هدفمند كردن يارانه ها گفت: در سال جاري هيچ گونه افزايش قيمتي در زمينه حمل و نقل هوايي، ريلي و جاده اي روي نمي دهد.
به گزارش خبرگزاري مهر از سيرجان، حميد بهبهاني عصر پنجشنبه در حاشيه كلنگ زني باند دوم محور بندرعباس- شيراز با بيان مطلب فوق افزود: در راستاي نوسازي ناوگان حمل و نقل شهري و جاده اي 800 ميليارد ريال اعتبار اختصاص مي يابد كه در زمينه جايگزيني خودروهاي فرسوده هزينه خواهد شد.
وزير راه و ترابري افزود: در راستاي گسترش زير ساخت هاي حمل و نقل جاده اي نيز اعتبارات لازم در نظر گرفته شده است. وي با اشاره به كلنگ زني محور دوم سيرجان- شيراز گفت: اين محور با طول 190 كيلومتر ساخته مي شود.
بهبهاني با اشاره به توسعه مشاركت بخش خصوصي در ساخت آزاد راه ها گفت: هم اكنون دو هزار و 700 كيلومتر بزرگراه در كشور با مشاركت بخش خصوصي در حال احداث است.
اشتباهات طراحي راه آهن شيراز در دوران من نبوده است
به گزارش خبرگزاري فارس از شيراز، حميد بهبهاني بعد از ظهر ديروز هنگام ترك شيراز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با فعاليت ها و پيگيري هاي مضاعف استاندار فعلي فارس، حوزه راهسازي اين استان هيچ گونه كمبودي را احساس نمي كند و جاي شكر فراوان دارد كه چنين استانداري در عرصه مملكت داري، پشتيبان راه هاي اين استان است.
وزير راه و ترابري با تقدير از استاندار فارس بيان داشت: احداث پروژه هاي راه آهن شيراز- عسلويه- بوشهر، راه آهن شيراز- استهبان- گل گهر كرمان، راه آهن شيراز- فراشبند- كازرون بهبهان- اهواز از جمله ظرفيت هاي توسعه و رشد استان فارس در حوزه هاي فرهنگي، اجتماعي است.
بهبهاني تصريح كرد: در حال حاضر هفت كيلومتر از راه آهن شيراز- اصفهان به علت تعيين تكليف تملك باقي مانده است اما براي جلوگيري از فرسودگي ريل، راه آهن شيراز- اصفهان را سريع تر افتتاح كرديم تا بحث تملك هفت كيلومتر باقي مانده راه آهن نيز برطرف شود.
وي در ادامه گفت: به دليل يك سري ناهماهنگي ها و عدم در نظر گرفتن نقطه مناسب براي احداث ايستگاه، تاكنون مبلغ بسياري هزينه ايستگاه راه آهن شيراز در صدرا شده كه همچنان به اتمام نرسيده است، در صورتي كه اگر مكان مناسبي در حوالي فرودگاه بين المللي شهر شيراز براي ساخت ايستگاه در نظر گرفته مي شد با يك دهم مبلغ فعلي، ايستگاه تكميل و پروژه راه آهن شيراز- اصفهان به افتتاح كامل رسيده بود.
بهبهاني احداث ايستگاه راه آهن شيراز در قصر قمشه و در وسط يك دره به طول سه كيلومتر و ارتفاع 15 متري خاكريز را از ديگر دلايل تأخير در پايان پروژه راه آهن شيراز- اصفهان برشمرد.
وي در پاسخ به برخي منتقدان و خطاب به افرادي كه اعلام مي كنند قطار شيراز- اصفهان هيچ گونه حركتي در فارس ندارد گفت: قطار شيراز- اصفهان در طول هفته سه بار مسافران را از شهر مقدس شيراز به مشهد مقدس به صورت رفت و برگشت جابجا مي كند.

 



همزمان با اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها ناوگان ريلي در حمل مسافر و بار افزايش قيمت ندارد

شاهرود- خبرنگار كيهان:
مديركل راه آهن ناحيه شمال شرق در شاهرود گفت: با اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها، راه آهن جمهوري اسلامي ايران هيچگونه افزايش نرخ بليت در حمل و نقل مسافر و بار ندارد.
محمدصادق برزنوني ضمن گراميداشت هفته حمل و نقل در جمع خبرنگاران گفت: هزينه سوخت در صنعت ريلي كشور يك هفتم مصرف حمل و نقل جاده اي است. وي افزود: به همين دليل انجام قانون هدفمندسازي يارانه ها در بخش سوخت كه هم اكنون در كشور با موفقيت انجام شده در هزينه هاي راه آهن چندان موثر نيست. مديركل راه آهن شمال شرق شاهرود گفت: در حال حاضر راه آهن از تمام توان خود در بخش تجهيزات و پرسنل به منظور جابجايي بار و مسافر استفاده مي كند و در اين زمينه مردم هيچگونه نگراني نبايد داشته باشند.

 



سرتيپ نقدي با انتقاد از نهادهاي فرهنگي
برداشت هاي شخصي و موازي كاري بزرگترين مشكل نهادهاي فرهنگي كشور است

ساري- خبرنگار كيهان:
رئيس سازمان بسيج مستضعفين گفت: موازي كاري و فعاليت براساس برداشت هاي شخصي و سليقه اي بزرگترين مشكل بخش فرهنگي كشور است.
سرتيپ محمدرضا نقدي با حضور در نشست هم انديشي و تعامل نهادها و چهره هاي موثر فرهنگي در سالن سلمان هراتي اداره كل ارشاد و فرهنگ اسلامي مازندران، گفت: فعاليت هاي فرهنگي هر كدام از افراد و نهادهاي فرهنگي براساس برداشت هاي شخصي صورت مي گيرد كه اين موضوع بزرگترين مشكل بخش فرهنگي كشور محسوب مي شود.
وي با بيان اينكه هماهنگي كليد پيشرفت در عرصه فرهنگي است، اظهار داشت: موازي كاري و بي اطلاعي نهادهاي فرهنگي از فعاليت هاي يكديگر از ديگر مشكلات بزرگ بخش فرهنگي كشور است، به عنوان نمونه طرح صالحين كه از جمله بزرگترين برنامه هاي فرهنگي بسيج به شمار مي رود، هنوز در بخش بزرگي از حوزه فرهنگي كشور ناآشنا به نظر مي رسد.
رئيس سازمان بسيج مستضعفين در بخش ديگري از سخنان خود مازندران را يك استان فرهنگي، با اصالت بالاي اعتقادي و برخوردار از علماي بزرگ در دوره معاصر برشمرد وگفت: مازندران با توجه به ظرفيت بالا در مسئله فرهنگي بايد براي استان هاي ديگر الگوسازي كند.
نقدي در ادامه خاطرنشان كرد: به هنرمندان بسيجي نيز كم توجهي شده و بايد حمايت بيشتري از آنان صورت بگيرد تا بتوانند در عرصه هاي فرهنگي تأثيرگذاري بيشتري داشته باشند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14