(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 5 دی 1389- شماره 19823

عاشوراي تركيه را ارج بنهيم



عاشوراي تركيه را ارج بنهيم

اكبر صفري
تقدير به هنگام حضرت آيت الله «جعفر سبحاني» از مراجع معظم تقليد از نخست وزير تركيه براي شركت اين دولتمرد برجسته ترك در مراسم عاشوراي حسيني سال جاري، حركت بسيار هوشمندانه و ارزشمندي بودكه مي بايست از طرف سايربزرگان و نخبگان سياسي، فرهنگي و مذهبي جهان تشيع به طور پررنگ و واحد تكرار شود. هر چند صاحب اين قلم تحت هيچ عنوان در پي آن نيست و نخواهد بود كه براي هيچ شخصيتي تعيين تكليف كند، اما حقيقت آن است كه آنچه در مراسم عاشوراي حسيني در كشور همسايه و دوست - تركيه - صورت گرفت، سرآغاز حركت ارزشمندي است كه به دلايل مورد اشاره بايد در ساير نقاط جهان اسلام براي حفظ و عظمت اسلام و مسلمانان تكرار شود و جهان تشيع و جمهوري اسلامي به عنوان پيش قراول اين حركت نمي بايست به سادگي از كنار آن بگذرد.
1- امام حسين (ع) در طول تاريخ نه تنها براي شيعيان بلكه بدون توجه به مرزها و محدوديت ها براي ساير مذاهب و اقوام غيرشيعي جهان نيز به عنوان نمادي برجسته در حوزه مبارزه با ظلم و ستم مورد توجه قرار گرفته است. اين جايگاه ارزشمند همان طور كه زمينه هاي سقوط حكومت اموي را فراهم كرد، در شكل گيري انقلاب اسلامي به عنوان «بركت حماسه عظيم عاشورا» و تداوم مقتدرانه آن تا به امروز نقش اصلي را داشته است. نابودي جريان فتنه و مرگ سياسي سران خائن اين حركت براندازنه پس از (فتنه عاشوراي 88» نيز از جمله مصاديق نزديك به ذهن در اين زمينه است. حضور مقتدرانه حزب الله در مقابل جنايت هاي رژيم صهيونيستي و پيروزي در جنگ 33 روزه لبنان نيز از ديگر مواردي است كه تنها در پرتو «لبيك يا حسين (ع)» شكل گرفته است. لذا جهان اسلام امروز در برابر قيام همه جانبه دولت مردان آمريكا، رژيم صهيونيستي و ساير متحدين راهبردي كه كمر به نابودي اسلام ناب گمارده اند، بيش از هر زمان ديگري نيازمند اتحاد و همدلي در پرتو قيام حسين بن علي (ع) است. اينك كه اردوغان به عنوان مقام عالي يك كشور مهم براي نخستين بار و به طور رسمي در مراسم عزاي سالار شهيدان شركت كرده و به عنوان يك برادر اهل تسنن در ميان خيل عزاداران حسيني ضمن عرض ادب و ارادت به سالار شهيدان از قيام با بركت امام حسين (ع) به عنوان سمبل مبارزه با ظلم و ستم ياد كرده است و برخلاف اعتقاد عده اي كه امام حسين (ع) را نماد تفرقه، جدايي و خشونت مي دانند بر نقش امام حسين (ع) و قيام عاشورا به عنوان مظهر وحدت و همدلي نيز تاكيد كرده است، جاي دارد اين حركت ارزشمند به طور برجسته و از مواضع مختلف مورد تقدير واقع شود.
2- هرچند عشق و ارادت به سالار شهيدان در ميان هموطنان ايراني بيش از ساير اقوام و مذاهب جهان موج مي زند، اما حقيقت آن است كه در طرح اين شخصيت عظيم و الهي، به عنوان يك شخصيت جهاني و الگوي مبارزه با ظلم، از سوي جهان تشيع كار درخوري انجام نشده و بزرگان، انديشمندان و نخبگان شيعي درجهاني سازي قيام عاشورا در عرصه بين المللي هنوز در ابتداي راه قرار دارند. طوري كه در اين زمينه شخصيتهاي فرهنگي و سياسي غير شيعي و غيرمسلمان در ارائه و طرح شخصيت امام حسين (ع) بيش از ما شيعيان در جهان موفق بوده اند. در اين باره مي توان به كتاب «حسين در انديشه مسيحيت» اشاره كرد كه چاپ چهارم آن را در ماه هاي اخير منتشر شده است. اين كتاب تاكنون به 17 زبان ترجمه شده و در 5 دانشگاه نيز براي دوره هاي تكميلي كارشناسي ارشد و دكتري مورد تأييد قرار گرفته است. «آنتوان بارا» نويسنده موفق كتاب «حسين در انديشه مسيحيت» در اين باره مي گويد: «من عرب مسيحي خواستم به نويسندگان مسلمان تذكري بدهم كه شمابا داشتن شخصيت اين چنيني كه داراي ويژگي هاي «نبوت» است. به آن كم توجه ايد و اين قضيه در تعجبم.» بنابر اين جهان اسلام و بويژه جمهوري اسلامي براي مقاومت در دو حوزه جنگ نرم و سخت نيازمند توجه عميق و شناخت اصولي حركت و قيام امام حسين (ع) در ابعاد مختلف مي باشد.
3- بعد از فتواي هوشمندانه رهبر معظم انقلاب نسبت به عدم اهانت به همسران پيامبر (ص)، شخصيتها، انديشمندان و نخبگان سياسي جهان اهل تسنن از ايشان به طور گسترده تقدير و تشكر كردند. طوري كه به نقل از سفير ايران در قطر «شيخ حمد بن خليفه آل ثاني» امير قطر در ديدار با سفير ايران گفت: «من از امام خامنه اي تشكر ويژه اي مي كنم. ايشان با فتوا درباره عايشه، همسر پيامبر اسلام، آب بر آتش فتنه ريختند.» اين رويه درميان اهل تسنن علاوه بر تقويت جايگاه رهبر معظم انقلاب به عنوان منادي وحدت، دليلي برحمايت يكپارچه بزرگان اهل تسنن از اعتقادات خود آنان نيز بود. لذا به نظر مي رسد اين وحدت رويه نيز بايد در جهان تشيع با توجه به شخصيت والاي سالار شهيدان كه در اوج قله انسانيت قرار دارد، به شدت از سوي بزرگان و انديشمندان شيعي دنبال شود و حسين ابن علي (ع) به عنوان نماد وحدت و همدلي و خط قرمز جهان اسلام در ابعاد وسيعي مورد توجه قرار گيرد.
4- در زيارت پرفيض عاشورا خطاب به آن امام عزيز آمده است: «اني سلم لمن سالمكم و حرب لمن حاربكم و...». لذا همان طور كه از جريان افراطي وهابي به علت انجام عمليات تروريستي در ميان عزاداران در چابهار در تاسوعاي امسال با هدف اخلال درعزاي سالار شهيدان، اعلام انزجار عمومي صورت مي گيرد، به همان نسبت نيز جاي دارد از كساني كه با حضور مؤثر خود رونق بخش عزاي سيدالشهدا (ع) مي شوند، به نحو مؤثر تقدير شود.
قطعا حضور رجب طيب اردغان در مراسم عاشوراي حسيني براي بسياري از دشمنان و مخالفان اسلام در اقصي نقاط جهان به عنوان نخست وزير كشوري كه تا ديروز در حسرت اتصال به اتحاديه اروپا دست و پا مي زد و جولانگاه دولت مردان لائيك بود،حركت ارزشمندي در دنيا اسلام بويژه در جهان تشيع بشمار مي رود. طوري كه در تحكيم مناسبات دو كشور - به ويژه در شرايط حساس منطقه - گام مهمي به شمار مي رود كه مي بايست به طور برجسته اي مطرح و مورد تقدير واقع شود.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14