(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 5 دی 1389- شماره 19823

درمان سريع سرماخوردگي
موي سالم به كمك تغذيه مناسب
ارتباط آلودگي هوا با عفونت گوش كودكان
عوارض مصرف شيشه
هوش هيجاني؛ لازمه يك زندگي موفق
بيوايمپلنت هاي چشمي ايراني قابل استفاده در اورژانس ها
تولد 370 هزار كودك با ويروس اچ آي وي



درمان سريع سرماخوردگي

سرماخوردگي بيماري فصل سرماست كه معمولا هر كسي چند بار به آن مبتلا مي شود. با اين كه سرماخوردگي بيماري چندان مهمي نيست همين بيماري به ظاهر ساده باعث مي شود افراد به مدت يك يا چند روز در منزل بستري شوند و از كارهاي روزانه خود عقب بيفتند و از طرفي سرماخوردگي بسيار مسري است به طوري كه اگر يكي از اعضاي خانواده به آن مبتلا شود معمولا بقيه افراد نيز دچار خواهند شد.
بر همين اساس در اين مطلب به اين نكته مي پردازيم كه چگونه هنگام سرماخورردگي به بهبود سريع خود كمك كنيد و از چه مواد غذايي كمك بگيريد. در ابتدا به موادي غذايي اشاره مي كنيم كه بهتر است آنها را در منزل داشته باشيد و به محض بروز علائم سرماخوردگي از آنها مصرف كنيد.
نعناع: از آن جايي كه اين گياه حاوي ماده اي است كه باعث تسكين گرفتگي بيني و سرفه هاي شديد مي شود بهتر است هنگام سرماخوردگي برگ نعناع را به آب جوش اضافه و مصرف كنيد تا گلو درد شما را تسكين دهد. عصاره آن را به آبي كه در حالت بخار كردن است اضافه كنيد تا هواي خشك را مرطوب كند.
فلفل: ماده اي به نام «Capsaicin» موجود در فلفل تند عملكردي شبيه يك ماده محرك دارد كه باعث تحريك ترشح خلط و ترشحات بيني مي شود.
زنجبيل: زنجبيل دم كرده در صورتي كه تب و لرز كرده ايد بدن را گرم مي كند. يك قاشق چاي خوري زنجبيل تازه رنده شده را به يك ليوان آب داغ اضافه و مصرف كنيد.
دارچين: همانند زنجبيل طعم تندي دارد و احساس گرمي ايجاد مي كند. كمي پودر دارچين به آب داغ اضافه كنيد يا چند چوب دارچين بجوشانيد تا بخار آن گرفتگي بيني را برطرف كند. از اين مايع مي توانيد به عنوان نوشيدني هم استفاده كنيد.
عسل: عسل را هر طور كه استفاده كنيد، درماني براي سرماخوردگي به حساب مي آيد. بررسي ها نشان مي دهد كودكاني كه روزي يك قاشق چاي خوري عسل مصرف مي كنند هنگام سرماخوردگي كمتر سرفه مي كنند و خواب بهتري دارند.
ليمو: ويتامين C موجود در آن براي درمان اين بيماري موثر است. از آنجا كه مصرف آب ليمو هنگام سرماخوردگي اهميت زيادي دارد، براي طعم دار كردن آب از ليمو استفاده كنيد. براي رفع گلودرد، كمي ليمو در يك ليوان آب جوش بريزيد و يك قاشق چاي خوري عسل يا كمي زنجبيل به آن اضافه و مصرف كنيد.
آب نمك: قرار دادن نمك روي زخم مي تواند آزاردهنده باشد اما غرغره كردن آب نمك مي تواند تسكين دهنده گلودرد باشد. زيرا آب نمك التهاب گلو را كاهش مي دهد. نصف قاشق چاي خوري نمك را در يك ليوان آب مخلوط و آرام غرغره كنيد. اين كار را برحسب نياز تكرار كنيد.
سوپ مرغ: مايعات داغ و مغذي تاثير مثبتي روي بيماري سرماخوردگي دارند. به خصوص سوپ مرغ. محققان معتقدند كه مواد موجود در سوپ مرغ براي مقابله با واكنش التهابي بدن هنگام سرماخوردگي مفيد و موثر است.
رعايت چند نكته هنگام سرماخوردگي:
1) خواب كافي: بررسي نشان داده، كمبود خواب، فرد را در برابر بيماري مستعد مي كند. به طور ميانگين، يك فرد بزرگسال به روزي 6 تا 8 ساعت، نوزاد 18 ساعت، نوپا 12 تا 13 ساعت و پيش دبستاني به 10 ساعت خواب نياز دارند.
2) ورزش: فعاليت جسمي گلبول هاي سفيد را كه با بيماري مقابله مي كنند افزايش مي دهد.
3) رعايت نظافت: شستن دست را با صابون فراموش نكنيد. از آن جا كه تحقيقات نشان داده صابون هاي معمولي در از بين بردن ميكروب ها موثر است و نيازي به استفاده از صابون ضدباكتري نيست. هر بار بين انگشتان، دور ناخن و پشت دست را به مدت 20 ثانيه بشوييد. بهداشت دست قبل و پس از هر وعده غذايي، هنگام بازگشت از بيرون، پس از دستشويي، دست زدن به حيوانات و تميز كردن بيني حتما رعايت شود. خارج از منزل از دستمال هاي مخصوص استفاده كنيد. در صورتي كه يكي از اعضاي خانواده سرماخورده است اين نكات رعايت شود:
¤ مسواك فرد مذكور را از بقيه جدا نگه داريد. پس از دوره واگيري، مسواك فرد را با آب جوش بشوييد تا هر نوع جرم يا ويروس باقي مانده از بين برود.
¤ در فصل سرماخوردگي حوله هاي دستي را هر 3 يا 4 روز با آب جوش بشوييد.
¤ با بالا بردن مصرف مايعات بافت هاي سيستم تنفسي مرطوب مي ماند و مانع تراكم ميكروب مي شود.
¤ هر روز براي مدت كوتاهي يك يا 2 پنجره را باز كنيد تا مواد آلوده كننده داخل خانه و جرم هاي ديگر خارج شوند.
4) دماي اتاق را پايين نگه داريد، خانه بيش از حد گرم هواي خشك ايجاد مي كند كه محيط مناسبي براي رشد ويروس ها به حساب مي آيد. كاهش درجه حرارت به ميزان 5 درجه و استفاده از مرطوب كننده براي حفظ رطوبت در فصل سرما در كاهش ابتلا به سرماخوردگي موثر است.
5) روزي چند دقيقه از همه اعضاي خانواده بخواهيد با بستن چشم، تنفس عميق و پرداختن به فكرهاي خوب استرس بدن را كاهش دهند. كاهش استرس يعني ابتلاي كمتر به بيماري.
6) هويج، كيوي، كشمش، لوبياسبز، پرتقال و توت فرنگي حاوي ويتامين هستند كه در تقويت سيستم ايمني نقش دارند. سبزي هايي مانند كلم بروكلي، كلم و گل كلم منابع خوب بتاكاروتن محسوب مي شوند كه از بدن در مقابل آسيب راديكال هاي آزاد محافظت مي كند، سعي كنيد روزي 5 وعده ميوه و سبزي خام يا كمي پخته مصرف كنيد. پخت بيش از حد سبزي باعث از بين رفتن خواص آن مي شود.
7) مصرف شيريني جات را به حداقل برسانيد. از آن جا كه شكر محيط مناسبي براي عوامل بيماري زاست، مصرف مواد قندي را به خصوص هنگام سرماخوردگي به حداقل برسانيد.
8) كارشناسان معتقدند كه امروزه موادمغذي كافي كودكان از طريق رژيم تامين نمي شود، بنابراين براي جبران آن و طبق دستور پزشك بايد مكمل هايي مانند مولتي ويتامين و موادمعدني در برنامه رژيم غذايي آن ها افزوده شود.

 



موي سالم به كمك تغذيه مناسب

بيماري سوءتغذيه و وراثت از جمله عوامل تاثيرگذار بر مو است. اكثر افراد روش هاي متعددي را براي مقابله با مشكلات و يافتن راه حل مناسب براي درمان به كار مي برند، اما در اين بين داشتن يك رژيم غذايي سالم از ياد رفته است.
به گزارش لايف، بدن انسان بدون داشتن يك منبع غذايي مناسب، عملكرد مناسبي نخواهد داشت زيرا غذاها انرژي بدن را فراهم كرده به رشد مو و جلوگيري از ريزش آن نيز كمك مي كنند.
بيشترين عامل آسيب پذيري مو به دليل نقصي است كه براي رويش مجدد مو در بدنتان وجود دارد و تغذيه مناسب تنها روش قابل اعتماد براي سلامتي بدن، رشد مو و جايگزيني موي از دست رفته است.
براي رشد مو به مواد غذايي و ويتامين هاي زيادي نياز داريد كه كمبود هر يك از آنها ريشه مو را ضعيف كرده و باعث ريزش آن مي شود. گاه با يك تغيير ساده در رژيم غذايي مي توانيد از ريزش مو جلوگيري كنيد.
غذاهايي كه از آنها نام مي بريم، سلامت مو را تضمين مي كنند:
¤ مرغ و تخم مرغ:
بيشتر سلولهاي مو از پروتئين ساخته شده در نتيجه رژيم غذايي سرشار از پروتئين به رشد آن كمك كرده و از آسيب به آن جلوگيري مي كند.
مرغ و تخم مرغ منبع عالي پروتئين است و كراتين توليد مي كنند. مصرف نكردن پروتئين به مقدار كافي موهاي شما را ترد و شكننده مي كند. از ديگر منابع پروتئين و بيوتين مي توان به موارد زير اشاره كرد: پنير كم چرب، لوبيا، ميوه ها و سبزيجات.
مرغ از منابع جذب آهن نيز به شمار مي رود و براي توليد هموگلوبين كه اكسيژن مورد نياز را به اندام ها و بافت هاي بدن منتقل مي كند ضروريست همچنين امكان جذب بيشتر مواد غذايي را به وسيله پياز مو و همچنين جريان گردش خون را بر روي پوست سر فراهم مي آورد. تخم مرغ منبع عالي سولفور، بيوتين و B12 است كه مي تواند به سلامتي پياز مو، رشد مو، افزايش جريان گردش خون بر روي پوست سر، كاهش تحريك پذيري و جلوگيري از ريزش آن كمك كند.
¤آجيل :
آجيل ها سرشار از آهن، سولفور، بيوتين و ويتامين E هستند كه باعث افزايش گردش خون در پوست سر مي شوند. همچنين گردو، بادام هندي و بادام زميني منبع عالي و غني از روي هستند كه كمبود آن منجر به ريزش مو مي شود.
¤سبزيجات:
اسفناج و كلم بروكلي غني ترين منبع ويتامينA و C هستند و براي توليد سبيوم (ماده روغني پنهان و همچنين نرم كننده طبيعي پياز مو) مورد نياز و ضروري بنظر مي رسند. البته اين سبزيجات آهن و كلسيم مورد نياز موها را نيز فراهم مي كنند.
¤ميوه:
خربزه، توت، موز، پرتقال، سيب و ديگر ميوه ها ويتامينهاي مورد نياز را مي توانند فراهم كنند.
¤غذاهاي دريايي:
انواع غذاهاي دريايي براي حفظ و رشد مو ضروري اند. به طور مثال ماهي داراي سولفور است كه اسيدهاي چرب لازم را براي حفظ سلامتي پوست و مو در بردارد. صدف سياه و ميگو سرشار از روي هستند كه پياز مو را تقويت نموده و از ريزش آن جلوگيري مي كنند و مهمترين و مؤثرترين كاركرد روي شامل رشد مو، كمك به ساخت سلول جديد سلولها و حفظ هورمونها براي كمك به جذب ديگر منابع ويتامينها است. ماهي آزاد نيز منبع غني پروتئين، اسيدهاي چرب امگا3، ويتامينB12 و آهن است.همانطور كه مي دانيد اسيدهاي چرب امگا3 براي حفظ سلامتي پوست سر ضروريست و كمبود آن باعث خشكي پوست و مو مي شود. در نتيجه اگر گياهخوار هستيد مي توانيد براي تامين اسيدهاي چرب امگا3، 1 يا 2 قاشق غذاخوري تخم كتان در برنامه رژيم غذايي خود بگنجانيد.
¤زردچوبه و زيره سبز:
برخلاف اعتقاد عموم كه ادويه جات را براي سلامتي مضر مي دانند، زردچوبه و زيره سبز باعث تقويت و رشد مو مي شوند.
¤آب:
نوشيدن حداقل 8 ليوان آب در روزبه جابجايي مواد غذايي مورد نياز مو، رطوبت مو و مقاوم نگه داشتن آن كمك مي كند.
تا زمانيكه با برنامه اي منظم و متناسب از موادي مانند كافئين، قند، چربي و نوشيدنيهاي گازدار كه براي رشد مو مضرند اجتناب مي كنيد و موادي را كه سرشار از پروتئين، آهن، سيليس، روي و انواع ويتامينها هستند جايگزين مي كنيد مي توانيد مقدار آسيب پذيري به مو كه پيش از اين تجربه كرده ايد را كاهش داده و موهايي سالم و مقاوم داشته باشيد.
ترجمه:
فاطمه كيا روستا

 



ارتباط آلودگي هوا با عفونت گوش كودكان

نوزادان و كودكاني كه در نواحي آلوده شهر زندگي مي كنند بيشتر از ديگران در معرض ابتلا به عفونت هاي گوش قرار دارند.
عفونت گوش مياني در بين كودكان معمول است و خصوصا در ميان كودكان زير 2 سال بيشترين شيوع را دارد. اين بيماري معمولا توسط عفونت هاي باكتريايي يا ويروسي ايجاد مي شود و به خصوص زماني كه كودك به سرماخوردگي، گلودرد يا بيماري هاي دستگاه تنفسي دچار مي شود خود را نشان مي دهد.
مطالعات قبلي هم نشان داده بود كيفيت هوا نقش مهمي در ميزان ابتلا به عفونت گوش مياني در كودكان كم سن و سال بازي مي كند. علاوه بر آلودگي هوا قرار گرفتن در معرض دود سيگار والدين هم مي تواند در اين ميان تاثيرگذار باشد.
در آخرين مطالعات دانشمندان ميزان ابتلا به عفونت گوش مياني را در بيش از 45 هزار كودك كانادايي زير 2 سال بررسي كردند.
در مجموع نزديك به 42 درصد از اين كودكان در طول 2 سال اول زندگي خود حداقل يك بار به دليل دچار شدن به عفونت گوش به پزشك مراجعه كردند.
محققان متوجه شدند بين ابتلا به عفونت گوش و آلودگي هوا ارتباط زيادي وجود دارد. براي مثال كودكاني كه بيشتر در معرض اكسيد نيتريك كه در اثر آلودگي هاي ترافيكي به وجود مي آيد قرار مي گيرند نزديك به 10 درصد بيش از ديگران ممكن است به دليل عفونت گوش به پزشك مراجعه كنند.
دو منبع آلودگي ديگر هم در اين ميزان تاثيرگذار هستند، ذرات بسيار ريزي كه از دود اگزوز خودروها و كارخانه ها خارج مي شوند و دودي كه بر اثر سوختن چوب به هوا بلند مي شود از ديگر عوامل خطرزا در اين بين هستند. كودكاني كه در معرض بيشترين ميزان دود حاصل از سوختن چوب قرار مي گيرند تا 32 درصد بيش از ديگران ممكن است در اثر ابتلا به عفونت گوش به پزشك مراجعه كنند.

 



عوارض مصرف شيشه

عوارض كليوي، قلبي و جنسي از پيامدهاي مصرف «شيشه» است زيرا اين ماده خطرناك عروق تمام بدن را درگير مي كند.
به گفته علي فرهوديان، عضو مركز تحقيقات و مصرف مواد دانشگاه علوم بهزيستي، «شيشه» در اكثر افراد ميل جنسي را افزايش نمي دهد بلكه يك مهارگسيختگي جنسي ايجاد مي كند كه فرد اگر در گذشته در مورد ارتباطات خاص جنسي و پرخطر مراقبت هايي انجام مي داد، ديگر مهار خود را از دست مي دهد.
وي افزود: بيشتر پژوهش ها نشان مي دهد شيشه ميل جنسي را كم مي كند اما اضطراب فرد را در ارتباطات پرخطر و بيماري زاي جنسي كاهش مي دهد لذا فرد فكر مي كند ميل جنسي اش افزايش يافته و دست به رفتارهاي پرمخاطره تر مي زند.
فرهوديان تصريح كرد: اولين عارضه مصرف شيشه شدت اعتياد آن است كه به منطقه لذت مغزي آسيب مي رساند و موجب مي شود ولع مصرف آن قدر شديد شود كه فرد خيلي سخت بتواند آن را كنار بگذارد.
وي با بيان اينكه علت اعتياد شديد شيشه همين موضوع است، خاطرنشان كرد: شيشه در تمام ارگان هاي بدن به دليل اينكه عروق را درگير مي كند مي تواند عواقب شديدي از جمله سكته هاي قلبي، مغزي، كليوي، پوستي و كبدي را درپي داشته باشد.

 



هوش هيجاني؛ لازمه يك زندگي موفق

همه ما مطمئنا با اصطلاح هوش شناختي يا همان IQ آشنايي داريم و شايد خيلي از ما فكر مي كنيم كه موفقيت در تمام ابعاد زندگي بستگي به اين دارد كه ما در اين جنبه از هوش از رتبه بالايي برخوردار باشيم؛ اين مسئله را در چشمان مادراني كه با نگراني فراوان در مورد IQ فرزندانشان از مشاوران سراغ مي گيرند ديده ايم، اما آيا تا به حال با افرادي برخورد كرده ايد كه از هوش سرشاري بهره مي برند اما در زندگي با مشكلات عديده اي مواجه اند و حتي نمي توانند به راحتي با اطرافيانشان ارتباط برقرار كنند؟ حال سؤال اصلي اين است: آيا تا به حال اصطلاح هوش هيجاني يا EQ را شنيده ايد و مي دانيد كه اين نوع از هوش چيست و چه تفاوتي با IQ دارد و تا چه حد از رموز موفقيت ما در گرو اين مفهوم است؟
با اين مقدمه به سراغ بررسي مفهوم هوش هيجاني و كاربرد آن در زندگي روزمره به خصوص زندگي زناشويي مي رويم.
هوش هيجاني به معناي توانايي درك و شناخت صحيح هيجان ها و عواطف خود و ديگران، آن گونه كه هستند، است؛ و دربرگيرنده دو جنبه از هوش است كه عبارتند از:
1- درك خودتان، به معني درك اهداف، تفكرات، رفتار و مقاصد
2- درك ديگران و احساسات آنها
به بيان ديگر هوش هيجاني داراي چهار بعد اساسي است كه عبارتند از:
1- شناسايي و بيان هيجان ها: كه به معني توانايي فرد در خودآگاهي هيجاني، بيان هيجانات، درك نيازهاي ديگران و توانايي تشخيص درست و نادرست ابراز هيجان است.
2- استفاده صحيح از هيجان ها: به معني استفاده از عواطف در جهت كمك به كسب نتايج مطلوب، حل مسائل و استفاده از فرصت ها است و نيز توانايي تشخيص هيجان هاي گوناگون از يكديگر و استفاده از آن ها در جهت تفكر مؤثرتر.
3- فهم و درك هيجان ها: كه همان توانايي فهم هيجانات پيچيده (نظير احساس دو هيجان همزمان) و آگاهي از علل آنها و چگونگي تغيير هيجان ها از يك حالت به حالت ديگر است.
4- مديريت و تنظيم هيجان ها: يعني توانايي اداره كردن هيجان ها در خود و ديگران، به كارگيري عواطف براي حل مسايل و هماهنگ كردن هيجان و تفكر.
هوش هيجاني به شما مي آموزد كه به درون خود نگاه كنيد، قبل از اينكه دهانتان را براي برقراري ارتباط باز كنيد، و به شما ياد مي دهد تا بفهميد كه علت رفتارهاي ديگران چيست.
پس هوش هيجاني در يك كلام يعني اينكه «در مورد هيجانات خود باهوش باشيد» اين به اين معني است كه شما در مورد هيجانات خود و ديگران، زيرك، دقيق و هوشيار باشد و به هيجانات در هر موقعيتي اهميت دهيد.
افرادي با هوش هيجاني بالا داراي ويژگي هاي منحصر به فردي هستند كه آنها را از ديگران متمايز مي كند و ضامن موفقيت آنها در زندگي است. افرادي با هوش هيجاني بالا در زمين تعارض قادرند به طور عميق و منطقي بينديشند و به جاي اينكه واكنش نشان دهند، گوش كنند و خواسته هايشان را به شكل مناسب اظهار نمايند اين افراد، احساسات يا افكار خشم را سركوب نمي كنند، بلكه به جاي آن، اين احساسات و افكار را با روش سازنده اظهار مي كنند. همچنين اين افراد بهتر مي توانند خود را كنترل كرده و به خود انگيزه دهند.
چنين افرادي احساسات خود را با روشي غيرخصمانه اظهار مي دارند و از احساساتي كه در افراد ديگر به وجود آمده نيز آگاهي دارند و به طور كلي افرادي با هوش هيجان بالا از ارتباطات بين فردي رضايت بخشي، لذت مي برند.
بنابراين، افرادي كه هوش هيجاني پاييني دارند نمي توانند با حوادث فشارزا و ناخوشايند سازگار شوند، و بيشتر دچار نااميدي مي گردند؛ و برعكس افرادي كه هوش هيجاني بالايي دارند پاسخ هاي سازشي و انطباقي بيشتر نسبت به وقايع ناگوار ومنفي زندگي از خود نشان مي دهند و اين دقيقا همان ويژگي هايي است كه براي داشتن روابط بين فردي رضايت بخش به آنها نياز جدي داريم.
اما نقش هوش شناختي (IQ) در اين بين تا چه ميزان است؟ در اين رابطه بايد بدانيم كه روانشناسان معتقدند هوش هيجاني مي تواند علت موفقيت باشد، و در اينكه بهره هوشي صرفا حدود 20درصد و عوامل تعيين كننده موفقيت محسوب مي شود اتفاق نظر دارند و 80درصد ديگر موفقيت را نشأت گرفته از هوش هيجاني مي دانند، زيرا در واقع موفقيت در زندگي بستگي به اين دارد كه فرد بتواند به تجارب هيجاني خود و ديگران بينديشد و متقابلا به استدلال هايي كه عقل در مورد يك شخص يا يك موقعيت ترسيم مي كند پاسخ هاي هيجاني سازش يافته اي بدهد.
در واقع دستيابي به روابط سالم حتي براي كسي كه IQ بالا ولي EQ پاييني دارد بسيار مشكل است. اين گونه افراد اغلب احساس برتري مي كنند و براي خود فرضياتي مي سازند و فكر مي كنند كه مسايل را خوب درك مي كنند، در حالي كه تنها ادراك محدودي از هيجانات خود و ديگران دارند، و اغلب اهميت همدردي و دلسوزي را درك نمي كنند.
بنابراين هوش شناختي يا همان چيزي كه به IQ معروف است تنها شاخص عمده براي پيش بيني موفقيت افراد نيست.
دانشمندان ثابت كرده اند قبل از آنكه بتوانيم فكر كنيم، احساسات بر ما چيره مي شوند، چون يك غريزه حياتي اند. با اين حال اگر متوجه احساس خود شويم يك گام به موفقيت نزديكتر خواهيم شد. توانايي يك گام به عقب برگشتن و درك اينكه چه احساسي داريم، همان هوش هيجاني است و گامي به سوي موفقيت.
اما به هر حال افراد در اين مهارت ها با هم متفاوتند، و به همين علت بعضي افراد از بعضي ديگر موفق تر، شادتر و سازگارترند.
به طور كلي صاحب نظران و پژوهشگران كه به بررسي و مطالعه علمي هوش هيجاني مي پردازند معتقدند كه هوش هيجاني مي تواند كاربردها و تاثيرات مهمي بر فعاليت هاي گوناگون آدمي چون رهبري و هدايت ديگران، زندگي شغلي، زندگي خانوادگي و زناشويي، تعليم و تربيت، سلامت رواني و... داشته باشد. ولي يكي از جنبه هايي كه هوش هيجاني تاثير فوق العاده اي بر موفقيت در آن دارد، ازدواج و زندگي زناشويي است به عبارتي اگر چنانچه زمينه اي وجود داشته باشد كه هوش هيجاني در آن اهميت دارد، آن زمينه ازدواج است، زيرا بنياد و اساس رضايت از روابط به توانايي فهم و كنترل هيجانات بستگي دارد؛ و جزء مهمي از رضايت زناشويي، آگاهي فرد از هيجانات همسرش و احترام به آن هيجانات است.
طبق گفته روانشناس شهير دانيل گلمن، هوش هيجاني نقش مهمي در برقراري و ادامه ارتباطات بازي مي كند، بنابراين مي توان انتظار داشت فردي با هوش هيجاني بالا كه در ارتباطات اجتماعي و همچنين در ارتباطات نزديك موفق تر است، در ارتباطات زناشويي نيز بهتر عمل كند.
همان طور كه مي دانيم ازدواج منبع بعضي از عميق ترين احساسات و هيجانات ماست، مثل عشق، نفرت، عصبانيت، ترس، ناراحتي و لذت، و اين كه چقدر زن و شوهر بتوانند اين هيجانات قوي را بفهمند، درباره شان گفتگو و آنها را مديريت كنند نقش قاطعي در رضايت زناشويي آنها بازي مي كند، زيرا افرادي كه توانايي كنترل احساسات و هيجانات خود را دارند (خويشتن داري) و بر نحوه ابراز احساسات و هيجانات خود نسبت به ديگران خصوصا همسرشان تسلط دارند، مانع بروز بسياري از برخوردها و سوءتفاهمات در روابط زناشويي خود مي شوند. در حقيقت ابراز عواطف نقش عمده اي بر شادي ها و تداوم زندگي زناشويي داشته و زوج هاي خوشبخت به طور مداوم واكنش هايي چون عشق و محبت را نسبت به هم ابراز كرده و در تعامل هايشان با يكديگر از شوخي هاي مناسب استفاده مي كنند. افرادي كه از هوش هيجاني بالايي برخوردارند، به احتمال زياد مي توانند به گونه اي موثر با صحبت هاي دقيق و ظريف عاطفي، مشكلات و اختلافات را حل كنند و با استفاده از جملاتي چون «معذرت مي خواهم» و «متاسفم» و دانستن اينكه به چه مقدار معذرت خواهي نياز است يا چه مقدار متاسفم كارگشاست، اوضاع را سر و سامان مي دهند.
جان گاتمن از روانشناسان دانشگاه واشنگتن طي تحقيقاتي به اين نتيجه رسيده است كه زوجيني كه روي هيجانات خود كنترلي ندارند، تكانشي هستند و قادر به تفكر و صحبت به طور واضح و موثر نيستند، نياز به آموزش خودآگاهي هيجاني دارند؛ اين افراد بايد ياد بگيرند كه چطور زوج هاي با هوش هيجاني بالايي باشند و از لحاظ هيجاني بيدار شوند.
اما سوالي كه در اين جا مطرح است اين است كه آيا هوش هيجاني قابل رشد و فراگيري هست و امكان افزايش هوش هيجاني وجود دارد يا خير؟
اكثر محققان ادعا كرده اند كه هوش هيجاني قابل آموزش دادن است و حتي مهم ترين مزيت هوش هيجاني در برابر هوش شناختي را اين نكته مي دانند كه قابليت هاي هيجاني اساسي، مي توانند ياد گرفته شوند. شما هميشه مي توانيد بياموزيد كه چگونه با مردم مهربان تر رفتار كنيد و متقابلا آنها را آماده كنيد كه با شما رفتار بهتري داشته باشند.
بنابراين براي اينكه تغييري اساسي در زندگي خود به وجود آوريد از همين امروز شروع كرده و با مراجعه به يك مركز مشاوره و روان درماني اقدام به يادگيري و بهبود هوش هيجاني خود كنيد.
ترجمه - مريم يامي

 



بيوايمپلنت هاي چشمي ايراني قابل استفاده در اورژانس ها

مبتكر بيوايمپلنت چشمي در مورد كاربرد آسان بيوايمپلنت هاي ساخت جمهوري اسلامي ايران گفت: رزيدنت سال اول رشته چشم پزشكي مي تواند از اين محصول به راحتي در اورژانس ها براي چشم هاي آسيب ديده استفاده كند.
دكتر «بهرام عين اللهي» اظهار داشت: بيوايمپلنت هاي چشمي ساخت ايران با نام Smat بدون عمل جراحي براي بكارگيري آنها در چشم بيماران در اختيار همه اورژانس ها قرار مي گيرد.
عين اللهي گفت: اگر چشم، بر اثر سوختگي با آهك يا با مواد سفيدكننده دچار آسيب شود در اورژانس به راحتي مي توان بيوايمپلنت چشمي را براي بيمار بكار برد.
وي با بيان اينكه بيوايمپلنت هاي چشمي از پرده جنيني يا آمينون ساخته شده است، افزود: از 10 سال قبل استفاده از پرده جنيني براي ترميم آسيب هاي چشمي به شكل ابتدايي شروع شد. در روش هاي پيشين پرده جنيني طي يك عمل يك ساعته به چشم بخيه زده مي شد.
عين اللهي افزود: در زمان حاضر دانشمندان ايراني يك حلقه تهيه كردند كه از پليمر و فلزهاي خاص ساخته شده و به عنوان حامل عمل مي كند. در اين روش پرده جنيني بر روي اين حلقه قرار مي گيرد و سپس متخصص چشم طي يك عمل دو دقيقه اي آن را درون چشم كار مي گذارد.
وي خاطرنشان كرد: اين روش به شكل ابتدايي در كشور آمريكا و آلمان در سال گذشته ارايه شد، ولي نوع پيشرفته آن كه با استفاده از پليمر و فلزهاي خاصي حلقه اي است كاملا در انحصار جمهوري اسلامي ايران قرار دارد.
عين اللهي گفت: پرده جنيني طي يك هفته تا 10 روز جذب بافت چشم مي شود و هيچ عوارض جانبي بر روي چشم و ديد بيمار ندارد.
وي با يادآوري اينكه بيوايمپلنت هاي چشمي شبيه يك لنز است كه به آن رينگ يا حلقه هم گفته مي شود، گفت: بيوايمپلنت هنگامي كه بر روي قرنيه بيمار گذاشته مي شود، باعث احساس درد و ناراحتي در بيمار نمي شود.
وي گفت: اين در حالي است كه لنزهاي ساخت آمريكا با اندازه هاي كوچكتر ساخته شده و از آنجا كه از جنس پليمر است در قرنيه بيمار جمع مي شود و تحمل آن هم براي بيمار سخت مي شود.
عين اللهي همچنين با اشاره به اينكه گذاشتن بيوايمپلنت هاي چشمي ساخت كشورهاي آمريكا و آلمان بر روي قرنيه چشم به راحتي انجام نمي شود، گفت: اين در حالي است كه امكان گذاشتن بيوايمپلنت هاي ايراني بر روي قرنيه بيمار به راحتي انجام شده و مي تواند بدون عمل جراحي تكرار شود.
وي در خصوص لنز يا حلقه ساخت آلماني ها نيز گفت: آلماني ها اين حلقه را بايد به پرده آمينيون بخيه بزنند.
مبتكر بيوايمپلنت هاي چشمي درباره محصول ساخت جمهوري اسلامي ايران خاطرنشان كرد: در ساخت لنز ايراني، از پليمر فقط براي فضاي بيروني و از يك نوع فلز براي فضاي داخلي لنز استفاده شده و پرده آمينيون بين پليمر و فلز قفل مي شود و به همين علت ديگر نيازي به بخيه نخواهيم داشت. اين استاد دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي با بيان اينكه لنزهاي بيوايمپلنت ساخت ايران در اندازه هاي 19، 21 و 23 ميلي متري ساخته شده گفت: امكان ساخت اندازه هاي ديگري از اين لنزها نيز در كشور وجود دارد.
رئيس بخش قطب چشم پزشكي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي در عين حال گفت: بيوايمپلنت هاي چشمي ساخت جمهوري اسلامي در حالي وارد عرصه پزشكي و خدمات چشم پزشكي شده كه امكان دسترسي به حتي يك بيوايمپلنت آمريكايي آن هم با مشكلات مورد اشاره به علت اينكه از صنايع هاي بسيار پيشرفته به شمار مي آيد و ايران نيز در اين صنايع تحت تحريم به سر مي برد وجود ندارد.
اين عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي، با اشاره به آسيب پذير بودن چشم در برابر عوامل بيروني گفت: هر سال 500 تا 700 هزار مورد زخم و ضايعات چشمي در كشور گزارش مي شود كه حدود 10 درصد آنها به عمل جراحي وسيع نياز دارد.
عين اللهي درباره كاربردهاي بيوايمپلنت چشمي گفت: اين محصول مي تواند در درمان آسيب هاي چشمي مانند زخم هاي قرنيه، آسيب هاي شيميايي براي جلوگيري از نكروزه شدن، بازسازي سطح ملتحمه، نقص نسبي سلول هاي بنيادين ليمبوس، ناخنك و پيوند قرنيه استفاده شود.
گفتني است خط توليد صنعتي بيوايمپلنت هاي پوششي و چشمي، مهر ماه امسال با حضور رئيس جمهور، وزير بهداشت، وزير صنايع در شهرك صنعتي شمس آباد تهران گشايش يافت.

 



تولد 370 هزار كودك با ويروس اچ آي وي

سازمان بهداشت جهاني اعلام كرد: 370 هزار كودك در جهان درسال2009 با ويروس اچ آي وي به دنيا آمدند و تعداد كودكان زير 15 سال كه با اين ويروس زندگي مي كنند 5/2 ميليون نفر است.
در گزارش جهاني سازمان بهداشت جهاني آمده است: درسال 2009 تعداد كل افراد 17 سال به پايين كه والدين خود را بر اثر ايدز از دست داده اند به بيش از 16 ميليون نفر رسيد.
بنابراين گزارش، يك چهارم مرگ هاي ناشي از بيماري ايدز بر اثر ابتلا به سل كه يك بيماري قابل پيشگيري و درمان است، اختصاص دارد.
گزارش بهداشت جهاني همچنين مي افزايد: درصد زنان باردار اچ آي وي مثبت تحت درمان پيشگيري از انتقال ويروس به كودك خود از 35 درصد درسال 2007 به 53 درصد درسال 2009 افزايش يافته است.
براساس اين گزارش، درسال2009 تعداد افراد با درآمد بالا كه تحت درمان ايدز قرارگرفته اند 700 هزار نفر بوده، ولي در سطح جهان 10 ميليون نفر نياز به درمان داشته اند درحالي كه مراقبت هاي درماني در دسترس آنها نبوده است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14