(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 7 دی 1389- شماره 19825

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
فعالين سياسي در آستانه سالگرد حماسه نهم دي:مردم در 9 دي 88 آخرين ميخ را بر تابوت فتنه كوبيدند
ثبات قيمت ها 9 روز پس از اجراي هدفمندي يارانه ها
كوثري: خاتمي از ديد ملت ايران يكي از سه ضلع سران فتنه 88 است
آيت الله حائري شيرازي خطاب به مشايي:
زيبايي شناس نيستيم اما عقل هابيلي نمي تواند از حلال و حرام خبر داشته باشد
مصائب اقتصادي نئوليبراليسم!



فعالين سياسي در آستانه سالگرد حماسه نهم دي: مردم در 9 دي 88 آخرين ميخ را بر تابوت فتنه كوبيدند

سرويس سياسي-
اين روزها در حالي به اولين سالگرد حماسه مردمي 9 دي نزديك مي شويم كه بسياري از صاحب نظران و فعالين سياسي با طرح مجدد تحليل اين روز، ابعاد ديگري از اين جلوه تاريخ ساز ملت ايران را ابراز مي دارند.
بي ترديد نابودي جريان فتنه و كوبيدن آخرين ميخ بر تابوت فتنه گران، يكي از مهم ترين وجوه اين حضور پرظهور از ملت ولايتمدار بوده كه محور تمامي اظهارات تحليلگران را به خود اختصاص داده است. پاسخ كوبنده ملت به فتنه گران هم موضوعي است كه هر يك از صاحب نظران آن را از اهم پيام هاي اين حماسه عنوان مي كنند.
محمدنبي حبيبي دبيركل حزب مؤتلفه اسلامي كه در جمع رابطين حوزه هاي حزب مؤتلفه استان تهران سخن مي گفت با بيان اينكه در جريان فتنه، مردم ايران صبورانه وقايع و اقدامات دشمن و فتنه گران را همراه با سكوت و خيانت برخي خواص نظاره مي كردند، اظهار داشت: بالاخره صبر مردم تمام شد و با حضور در حماسه 9 دي اعلام كردند اگر قرار باشد عده اي عليه نظام تظاهرات كنند مردم حزب الله هوشيار، بصير و زنده هستند و براي دفاع از كيان اسلامي و ولي فقيه در ميدان حاضر شدند.
وي با تأكيد بر اينكه مردم عادي از برخي خواص جلوتر بودند خاطرنشان كرد: مسئله مهمي كه بسيار حائزاهميت است مديريت رهبر معظم انقلاب در جريان فتنه است؛ لذا با مروري بر فرمايشات و رهنمودهاي مقام معظم رهبري پيرامون اين فتنه مشخص مي شود اگر كشوري با چنين مشكلي مواجه شود و رهبري صحيحي نشود، سيلي مخرب ايجاد مي شود كه ويران كننده است لذا تدابير معظم له در اين فتنه تعيين كننده بود.
حبيبي با بيان اينكه 9 دي پيوند عاشورايي امام و امت بود، اظهار داشت: 9 دي توطئه اي را خنثي كرد كه اگر يك دهم آن در كشورهاي ديگر رخ مي داد آن حكومت را ساقط كرده بود، بنابراين بايد آثار آن پايدار باقي و مستحكم شود.
دبيركل حزب مؤتلفه اسلامي با تأكيد بر اينكه مردم در 9 دي به خواست هيچ حزب و گروهي به ميدان نيامدند گفت: اين راهپيمايي در طول انقلاب بي نظير بود بنابراين بايد اين روحيه برخاسته از حماسه 9 دي را حفظ كرد.
مسئول نمايندگي ولي فقيه در سپاه محمد رسول الله(ص) تهران بزرگ هم در اين رابطه گفت: حماسه نهم دي روز بصيرت و اعلام وفاداري دوباره ملت سرافراز و غيور ايران است كه مشت محكمي به دهان تمامي ياوه گويان فتنه گر داخلي و خارجي كوبيد.
حجت الاسلام گواهي در جمع پرسنل رسمي و وظيفه اين سپاه ادامه داد: از سال ها قبل اين عوامل سرسپرده و وابسته به بيگانه با استفاده از گمراهي بعضي از خواص بي بصيرت برنامه ريزي كرده بودند تا به خيال خام خود، بين امت و ولايت تفرقه بيندازند و فاجعه بي حرمتي به عاشورا را خلق كردند ولي ملت بصير و آگاه ايران در نهم دي به خيابان ها آمدند و پاسخ دندان شكني به تمامي مستكبرين دادند و ما بايد شكرگزار اين حضور گسترده باشيم.
گواهي افزود: در حقيقت در اين روز خداوند متعال تجديد حيات دوباره اي به نظام اسلامي عطا نمود كه تمامي نقشه هاي دشمنان داخلي و خارجي را به دست تواناي ملت ايران نقش برآب نمود. ما نبايد از اين نعمت الهي غافل شويم و ان شاء الله در هر سال اين روز را كه روز ميثاق امت با ولايت است جشن مي گيريم.
يك عضو فقهاي شوراي نگهبان قانون اساسي هم با تأكيد بر اين موضوع گفت: مردم انقلابي ايران اسلامي بحمدالله با درايت و فهم و بصيرت و مسئوليتي كه اعمال كردند توانستند طمع استكبار را از اين كشور كوتاه، فتنه گران را رسوا و تداوم انقلاب را بيمه كنند.
آيت الله مدرسي يزدي، در گفت وگو با رسا، حضور حماسي ملت در راهپيمايي نهم دي ماه سال گذشته را نشانگر بصيرت و هوشياري آنان دانست.
عضو فقهاي شوراي نگهبان قانون اساسي تصريح كرد: بعد از آن كه مردم عمق توطئه استكبار و فتنه گران و فريب خوردگان داخلي و سردمداران فتنه را دريافتند براي حفظ دين، كشور و ارزش هاي ديني و انقلابي لازم ديدند كه به طور گسترده و عميق به صحنه بيايند.
حجت الاسلام والمسلمين محمدعلي موحدي كرماني نماينده مردم كرمان در مجلس خبرگان رهبري نيز، تبعيت از ولي فقيه را از مهم ترين درس هاي حماسه 9 دي دانست و گفت: ملت انقلابي ايران در اين روز با حضور حماسي خود در صحنه پاسخي قاطع و كوبنده به فتنه گران دادند.
حجت الاسلام ميرتاج الديني هم با بيان اين كه نهم دي تجلي بصيرت مردم ايران اسلامي بود و بحق اين روز را مي توان يوم الله انقلاب اسلامي ناميد، تصريح كرد: نهم دي ماه يوم الله انقلاب اسلامي است كه در آن بصيرت اين امت معنا شد و اين ملت با بصيرتشان از خواص پيشي گرفتند.
وي با بيان اين كه بعضي از خواص در حوادث پس از انتخابات دچار ترديد و ابهام شدند، بعضي ها توقف كرده و گروهي نيز سقوط كردند، گفت: البته بعضي از خواص هم پيشتاز بصيرت بودند و پشت سر رهبري گام برداشتند.
معاون پارلماني رئيس جمهور، با اشاره به دوران فتنه اظهار داشت: دشمن در اين فتنه مهره هاي خودش را از درون انقلاب انتخاب كرده بود و اينها را جلو انداخته بود، تا ضربه اي به نظام بزند، ولي مردم اين افراد را شناختند و آنها را كنار گذاشتند.
در همين خصوص سخنگوي ستاد نخبگان حوزه و دانشگاه نيز با بيان اين كه مقام معظم رهبري در مورد فتنه 88 فرمودند كه اين فتنه يك عقبه 20 ساله دارد به ايسنا گفت: مردم در برخورد با اين فتنه عميق، پيروز و سربلند بيرون آمدند و اين جاي تقدير و تشكر دارد.
حجت الاسلام قاسم روانبخش افزود: حركتي كه در 9 دي انجام و حماسه اي كه خلق شد يادآور حركت هاي انقلابي مردم در آغاز انقلاب بود.
وي ادامه داد: به عبارت ديگر مردم نشان دادند كه شعار ما «اهل كوفه نيستيم علي تنها بماند» فقط براي آن ها شعار نيست و با تمام وجود به اين شعار باور دارند و به آن عمل مي كنند. تفاوت مردم ما با مردم كوفه آن زمان اين بود كه مردم كوفه بعد از شهادت امام حسين(ع) بيدار شدند و قيام توابين شكل گرفت ولي ملت ما قبل از اين كه امامشان به شهادت برسد فتنه گران را ناكام گذاشتند و در واقع 9 دي قيام ملت ايران قبل از واقعه عاشورا است كه امامشان به شهادت برسد.
روانبخش گفت: اين روز تاريخي نقطه اوج بصيرت ملت ايران است و بايد آن را بزرگ و در تاريخ گرامي داشت تا اين واقعه بزرگ تاريخي به نسل هاي آينده منتقل شود.
آيت الله حسيني بوشهري امام جمعه موقت قم هم تاكيد كرد كه حماسه 9 دي مظهر ولايت پذيري جامعه بود، زيرا حضور خودجوش و با بصيرت ملت ايران موجب شد اين روز در تاريخ نظام و انقلاب اسلامي ماندگار شود.
در همين ارتباط ايوب توكليان دبيركل اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان دانشگاه هاي سراسر كشور نيز به فارس گفت: نهم دي ماه تابوت اصلاحات آمريكايي بر دستان ملت ولايتمدار تشييع و به خاك سپرده شد.
وي با بيان اين كه قيام 9 دي سالروز پيوند ناگسستني امام با امت و ولايت بود اظهار داشت: حماسه عظيم ملت ايران در نهم دي ماه سال 88 تا ابد در ذهن تاريخي مردم و در تاريخ ثبت خواهد شد.
وحيد اشتري مسئول سياسي بسيج دانشجويي دانشگاه تهران هم گفت: 9 دي مردم را وارد صحنه كرد و اين روز به غير از اين كه روز بصيرت ملت ايران بود، روز شكرگزاري ملت از داشتن رهبري بصير و باتقوا نيز به شمار مي رود.

 



نظارت مسئولان و همكاري مردم نتيجه داد
 ثبات قيمت ها 9 روز پس از اجراي هدفمندي يارانه ها

سرويس اقتصادي:
با گذشت 9 روز از آغاز فاز عملياتي قانون هدفمندسازي يارانه ها، با برنامه ريزي صحيح وزارت خانه ها و دستگاههاي اجرايي مرتبط با طرح و مهمتر از همه، همراهي و حضور مسئولانه مردم، ثبات قيمتي در بازار برقرار شده است.
به گزارش خبرنگار ما، با برنامه ريزي و نظارت مطلوب مسئولان ذيربط و همدلي مردم در حالي نهمين روز اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها نيز با ثابت بودن قيمت كالاهاي اساسي مورد نياز مردم ادامه يافت كه رصد اخبار پيراموني مرتبط با برنامه ها و بسته هاي حمايتي وزارتخانه هاي مختلف از ادامه وضعيت ثبات قيمتي طي روزهاي آينده حكايت دارد.
در اين خصوص وزارت بازرگاني اعلام كرد با كنترل هر 15روز يك بار موجودي 13 هزار و 500 انبار و هزار سردخانه هاي كشور هيچ افزايش قيمتي را شاهد نخواهيم بود. محمد علي ضيغمي، معاون وزير بازرگاني با با بيان اين مطلب اظهار داشت: با توجه به هماهنگي هاي صورت گرفته با تشكل هاي توليدي و توزيعي شاهد ثبات قيمت ها و عرضه مناسب اقلام مصرفي بوديم.
اين مقام مسئول در وزارت بازرگاني از بودجه 150 ميليارد توماني براي تامين و توزيع كالاهاي يارانه اي مردم خبر داد و گفت: يكي از بندهاي بودجه اي مربوط به پشتيباني از برنامه هاي تنظيم بازار است كه براساس اين اختيار مبلغ بودجه پيشنهادي اين بخش براي سال 90 معادل بودجه سال 89 است. ميزان بودجه سال 89 براي حمايت از برنامه هاي تنظيم بازار در حدود150 ميليارد تومان بوده است كه اميدواريم اين مبلغ تاييد و تصويب شود.
وي همچنين از رشد 13درصدي تعداد نمايشگاه هاي پاييزه خبر داد و افزود: 325 نمايشگاه عرضه مستقيم كالا با بيش از 26 هزار و 700 غرفه در فصل بازگشايي مدارس برگزار شده است كه رشد نمايشگاه هاي برگزارشده نشاندهنده همت مجموعه اصناف و استقبال مردم از اين شيوه عرضه است.اين مقام مسئول افزود: امسال نه تنها افزايش قيمتي در اين بخش نداشتيم بلكه در برخي از استان هاي كشور شاهد كاهش قيمت گوشت و دام زنده بوديم.
به گفته ضيغمي، عرضه كالاهاي اساسي ايام محرم و صفر همچون برنج، روغن و شكر از ديگر اقدامات وزارت بازرگاني براي تنظيم بازار در اين ايام بوده است.
وي با اشاره به انعقاد تفاهم نامه سه جانبه بين توليدكنندگان، توزيع كنندگان و وزارت بازرگاني اظهار داشت: توليدكنندگان و توزيع كنندگان، تامين و توزيع نزديك به 110 هزار تن ميوه و مركبات از محل خريد داخلي را متعهد شده اند. معاون وزير بازرگاني تاكيد كرد: وضعيت ذخاير و موجودي كالا ها در كشور بهترين وضعيت قرار دارد و آرامش رواني در بازار مشاهد مي شود.
وزير بازرگاني نيز از عدم تغيير قيمتهاي جديد گندم و نان در سال 90 خبر داد و اظهار داشت اين قيمتها در سال آينده تغيير نمي كند.
از سوي ديگر وزير مسكن و شهرسازي نيز اعلام كرد قيمت مسكن بر خلاف برخي اظهارنظرها با آغاز اجراي طرح هدفمندي يارانه ها تكان نخورده است و هيچ افزايش قيمتي را شاهد نبوده ايم.
علي نيكزاد در گفتگو با خبرگزاري فارس با بيان اينكه دولت تدابير مناسبي براي بخش مسكن با اجراي هدفمندي يارانه ها انديشيده است، خاطرنشان كرد: صدور پروانه ساختماني ساخت و ساز مسكن در كشور از رشد 57 درصدي برخوردار است كه اين آمار نشان مي دهد ساخت و ساز رونق و قيمتها داراي ثبات است.
وي افزود: افتتاح و ساخت واحدهاي مسكوني مهر نيز همانند گذشته و با آغاز هدفمندي يارانه ها بدون هيچ مشكلي ادامه خواهد داشت.
وزير صنايع و معادن نيز اعلام كرد: براساس جديدترين تصميماتي كه با تفاهم فعالان صنعت پتروشيمي اتخاذ شده است، به زودي با كاهش قيمت محصولات پتروشيمي قيمت كالاهاي صنعتي نيز به شدت كاهش مي يابد. علي اكبر محرابيان با بيان اين مطلب افزود: در حال حاضر اغلب واحدهاي توليدي صنعتي علاوه بر معرفي محصولات جديد و جذب مشتريان، در پي كاهش قيمت محصولات خود هستند.
وي از كاهش قيمت لاستيك در بازار در دو ماهه اخير خبر داد و پيش بيني كرد كه روند كاهشي قيمت لاستيك در دو ماه آينده نيز تداوم داشته باشد. وزير صنايع و معادن همچنين خبر داد كه براساس بخشنامه اي كه در روزهاي اخير ابلاغ شده است، واحدهاي پتروشيمي موظف به ارائه مستقيم محصولاتشان به واحدهاي صنعتي مصرفي شده اند.
وزير صنايع و معادن آينده اجراي هدفمندي يارانه ها براي صنعتگران را خوب، درخشان و اميدبخش توصيف كرد و درباره بازار سيمان گفت: هيچگونه تغيير قيمتي در سيمان نخواهيم داشت. به گفته محرابيان، تمام واحدهاي صنعتي مي توانند مشكلات خود را از طريق تلفن 09612 به وزارت صنايع و معادن اعلام كنند.
وزير جهادكشاورزي نيز از برنامه هاي حمايتي اين وزارتخانه خبر داد و اعلام كرد هزينه هاي توليد محصولات كشاورزي كاهش مي يابد .
همچنين محمد مسعود سميعي نژاد رئيس ستاد فولاد كشور با اعلام اين خبر كه قيمت فولاد در بازار تحت كنترل است، گفت:با گذشت چند روز از اجراي قانون هدفمندي يارانه ها هيچگونه افزايش قيمتي در محصولات فولادي به وجود نيامده است.
محمد مسعود سميعي نژاد رييس ستاد فولاد كشور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با اعلام اين خبر گفت: از مدتي پيش از اجراي قانون هدفمندي يارانه ها، تمهيدات مناسبي به منظور كمك به توليد كنندگان محصولات فولادي در نظر گرفته شده كه با اجراي اين قانون، حمايت ها به طور جدي به اجرا درآمده است.
رييس شوراي اصناف كشور نيز با تاكيد بر آرامش و ثبات در بازار گفت: بر اساس گزارش هايي كه از سراسر كشور به شوراي اصناف ارسال شده، همزمان با اجراي هدفمندسازي يارانه ها، بازار از ثبات امني برخوردار است.
قاسم نوده فراهاني با بيان اينكه يك ميليون و 800 هزار واحد صنفي پروانه دار در كشور وجود دارد كه به 20 درصد آنها همزمان با اجراي هدفمندسازي يارانه ها كمك مي شود، افزود: براي هر واحد صنفي كه مشمول اين كمك مي شود، 7 ميليون تومان تسهيلات پيش بيني شده، كه البته با تشخيص كارگروه هايي كه در مراكز استان ها و شهرستان ها تشكيل مي شود، قابل افزايش يا كاهش خواهد بود.
همچنين سخنگوي كارگروه طرح تحول اقتصادي اعلام كرد مطابق برنامه ريزي هايي كه پيش از اين صورت گرفته است، براي تك تك بخش ها بسته هاي حمايتي و سياستي داشتيم و تمركز اصلي بر روي بسته هاي سياستي و حمايتي اين بود كه بتوانيم بخش توليد را تقويت كنيم تا بخش توليد با اجراي قانون هدفمندي يارانه ها بتواند همچنان نيازهاي بازار را پاسخگو باشد .
گفتني است ثبات قيمتي در بازار و همراهي مردم با دولت در اجراي هرچه بهتر قانون هدفمندسازي يارانه ها در حالي است كه رسانه هاي متخاصم از وضعيت موجود ابراز حيرت كرده اند. به طوري كه روزنامه نيويورك تايمز در روز 21 دسامبر (30 آذر) يعني به فاصله 2 روز پس از عملياتي شدن قانون هدفمندسازي يارانه ها در گزارشي از تهران به طور رسمي از امنيت و خرسندي پايتخت و حضور مسئولانه مردم اظهار تعجب، حيرت و البته نارضايتي كرده بود. همچنين نهادهاي بين المللي همچون صندوق بين المللي پول نيزدر جديدترين گزارش اعلام كرده است كه با اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها بايد منتظر تحول و جهش اقتصادي ايران بود.

 



كوثري: خاتمي از ديد ملت ايران يكي از سه ضلع سران فتنه 88 است

نايب رئيس كميسيون امنيت ملي مجلس با اشاره به اينكه در دوره اصلاحات كسي حرف خاتمي را قبول نداشت، گفت: ملت ايران خاتمي را يكي از سه ضلع سران فتنه 88 مي دانند.
اسماعيل كوثري در گفت وگو با فارس با تأكيد بر اينكه خاتمي و طيف اصلاحاتي كه با وي همراه هستند تلاش مي كنند تا اقدامات گذشته خود را توجيه كنند، اظهارداشت: خاتمي سعي مي كند تا با توجيه مردم خود را در چارچوب نظام قرار دهد.
وي بر همين اساس خاتمي را يك ضلع از سران فتنه سال گذشته دانست و تصريح كرد: تا زماني كه خاتمي موضع خود را به صراحت اعلام نكند مردم با همان ديد گذشته به وي و همراهانش نگاه مي كنند.
نايب رئيس كميسيون امنيت ملي مجلس با تأكيد بر اينكه خاتمي نمي تواند هم با غرب همراه باشد و هم به شكلي در كشور جايگاهي را براي خود داشته باشد، يادآورشد: مردم هوشيارتر از آن هستند كه خاتمي و همراهانش تصور مي كنند.
وي با بيان اينكه بايد خاتمي موضع خود را صريحاً نسبت به دشمنان اسلام، انقلاب و نظام جمهوري اسلامي مشخص كند، اظهارداشت: مردم خاتمي را يكي از سران فتنه 88 مي دانند.
كوثري در عين حال به ديدار اخير فراكسيون اقليت مجلس با خاتمي اشاره و تصريح كرد: خاتمي براي خود جايگاه نصيحت كردن ديگران را قائل است اما بايد گفت در زمان دولت اصلاحات كسي حرف وي را قبول نداشت و اكنون نيز قطعاً به حرف وي توجه نخواهدشد.
وي با بيان اينكه خاتمي خود را سردمدار اصلاحات مي داند، خاطر نشان كرد: تا زماني كه خاتمي موضع خود را نسبت به دشمنان، فتنه، نظام، ولايت و قانون اساسي صريحاً اعلام نكند نمي تواند جايي در بين ملت و نظام داشته باشد.

 



آيت الله حائري شيرازي خطاب به مشايي:
زيبايي شناس نيستيم اما عقل هابيلي نمي تواند از حلال و حرام خبر داشته باشد

عضو مجلس خبرگان رهبري با انتقاد از برخي مواضع در رابطه با موسيقي، گفت: حلال و حرام حريم الهي هستند، عقل هابيل نمي تواند از حريم الهي حرام و حلال خبر داشته باشد، قبل از اين كه حكم موضوع از حريم الهي صادر شده باشد، آنچه حضرت هابيل زيبا دانسته روشن است و آنچه را به علم خود عمل كرده مشخص است.
آيت الله حائري شيرازي در نامه اي به اسفنديار رحيم مشائي آورده است: در رابطه با مساله زيباي موسيقي و حكم آن به نظر مي رسد مطالبي بايد ارائه شود چه عنوان مناظره داشته باشد، چه نداشته باشد، زيرا رئيس جمهور طبق قانون اساسي اولين شخصيت بعد از مقام منيع رهبريست، نسبت به دوستي رئيس جمهور و صميميت ايشان با شما نيازي به بحث نيست، پس نتيجه مي گيرم مطلبي كه شما بيان كرده ايد و موقعيتي كه درآن قرار داريد ارزش بيان مطلبي را دارد.
وي با بيان اين كه شما زيبا بودن را دليل حليت آن دانسته ايد، مي افزايد: حلال و حرام حريم الهي هستند، عقل هابيل نمي تواند از حريم الهي حرام و حلال خبر داشته باشد قبل از اينكه حكم موضوع از حريم الهي صادر شده باشد آنچه حضرت هابيل زيبا دانسته روشن است و آنچه را به علم خود عمل كرده مشخص است و نتيجه عمل به علم كه عين تقوا است، مشخص است.
حائري در ادامه اين نامه مي افزايد: شما به خوبي مي دانيد كه موسي (ع) مامور شد هفتاد نفر متقي را براي حضور در محضر مقدس الهي در حرمي كه بي تقوا در آن راه ندارد انتخاب كند و به او فرموده بود در اين حرم بي تقوا قبول نمي شود، اگر آمد هلاك مي شود .موسي (ع)اين پيامبر اولوالعزم الهي انتخاب خود را كرد، اما هيچ يك از هفتاد نفر زنده نماندند، سر انسان ها حرم الهي است، خداست كه از اسرار انسان ها مطلع است حال در شان حضرت هابيل همين بس كه اگر در ميان آن هفتاد نفر بود زنده مي ماند.زيرا خدا از سر او خبر داشت و قرباني اورا قبول كرد نّما يتقبّل اللّه م ن المتّق ين شما بخوبي مي دانيد وقتي قرباني قابيل قبول نشد به حضرت هابيل گفت : تورا خواهم كشت و حضرت هابيل در جوابش فرمود: خداوند فقط از متقين قبول مي كند تا اينجا همه چيز به خوبي پيش رفته است، بحث در زيبايي شناسي حضرت هابيل است و رابطه زيبايي با حلال و حرام، امروز اگر كسي شما را تهديد به قتل كند و شما بتوانيد از خود دفاع كنيد به او چه مي گوييد شما پاسخ مي دهيد عقل من به من حكم مي كند از خودم دفاع كنم. اگر شما به حريم من آمدي و در حين دفاع من كشته شدي من مقصر نيستم حتي ديه تو بر عهده من نيست.
نماينده پيشين ولي فقيه در فارس در اين نامه با بيان اين كه دفاع مظلوم زيباست، آورده است: حسين بن علي و پدرش كه قهرمانان بسياري بدست آنها كشته شده بودند، كار زيبايي انجام دادند، اما شما از كجا دانستيد دفاع از خود كار زيبايست كه از آن بفهميد هرچه زيباست حلال است موسيقي هم زيباست حلال است، هم دفاع از خود مي كنم و هم از موسيقي دفاع مي كنم چون هردو زيبا هستند پس هردو حلال هستند.
وي همچنين ادامه مي دهد: حضرت هابيل نگفت از خودم دفاع مي كنم زيرا زيبايي دفاع از خود را درك نكرد، چون انسان است وعسي أن تكرهوا شيئًا وهو خير لّكم وعسي أن تح بّوا شيئًا وهو شرّ لّكم حضرت هابيل دفاع نكردن را زيبا ديد و اعلام كرد از خودم دفاع نخواهم كرد.
حائري با اشاره به آيه شريفه »ئ ن بسطت ليّ يدك ل تقتلن ي ما أنا ب باس ط يد ي ليك لأقتلك نّ ي أخاف اللّه ربّ العالم ين نّ ي أر يد أن تبوء ب ثم ي و ثم ك فتكون م ن أصحاب النّار وذل ك جزاء الظّال م ين«، در ادامه نامه خود آورده است: معناي آيه براي شما روشن است اگر امروز شما بجاي آن حضرت بوديد مي گفتيد: نه اجازه مي دهم خودم مقتول شوم و نه اجازه مي دهم تو قاتل شوي. من نمي خواهم تو اهل جهنم شوي.
وي همچنين خطاب به مشايي تصريح كرده است: شما مي گوييد در گوشم طنين انداز است كه انصر أخاك ظالما أو مظلوما پرسيدند نصرت مظلوم درست است. چگونه برادر ظالم را نصرت كنم فرمودند جلوي ظلم او را بگير نگذار ظلم كند اين بهترين نصرت است همه اظهارات شما زيباست، اما چرا هابيل مطالب ديگري را زيبا مي ديد، چرا دفاع از خود را حرام مي ديد، چرا دفاع نكردن از خود را حلال مي ديد، چون هنوز اين احكام از حريم الهي صادر نشده بود.
امام جمعه سابق شيراز در ادامه نامه خود خطاب به مشايي آورده است: قرآن سپس مي گويد فطوّعت له نفسه قتل أخ يه فقتله شما جايگاه فاء فطوّعت را به خوبي مي شناسيد اظهارات قبلي قابيل يك تهديد بيشتر نبود به مرحله عزم نرسيده بود اظهارات هابيل عليه السلام به ترديدهاي قابيل پايان داد قبل از اظهارات حضرت هابيل هنوز نفس قابيل راضي به قتل نشده بود. اين اظهارات كار را تمام كرد قرآن سپس مي گويد قابيل قابل اصلاح بود اگر اين اظهارات هابيل نبود و فرصت فكر كردن براي او پيدا مي شد چنين اتفاقي نمي افتاد قرآن ادامه مي دهد فبعث اللّه غرابًا يبحث ف ي الأرض ل ير يه كيف يوار ي سوءه أخ يه قال يا ويلتا أعجزت أن أكون م ثل هذا الغراب فأوار ي سوءه أخ ي فأصبح م ن النّاد م ين شما به خوبي مي دانيد درك عجز از كمالات است از انصاف است قابيل انصاف مي دهد من به اندازه يك كلاغ نمي فهمم او بلد است لاشه را چال كنم و من بلد نيستم من چرا از كار خدا بدم آمد من چرا زيبايي كار خدا را نفهميدم قبول نشدن قرباني من زيبا بود، اما من زيبا شناس نبودم اي كاش اين عجز را كه الآن دارم قبلا درك كرده بودم و از فرمان خدا عصباني نمي شدم.
وي در ادامه نوشته است: قرآن ادامه مي دهد م ن أجل ذل ك كتبنا علي بن ي سرائ يل أنّه من قتل نفسًا ب غير نفس أو فساد ف ي الأرض فكأنّما قتل النّاس جم يعًا ومن أحياها فكأنّما أحيا النّاس جم يعًا اگر اين قتل چند سال قبل اتفاق افتاده بود و كسي حضرت آدم را قبل از صاحب فرزند كشته بود اثري از ديگر انسان ها باقي نمي ماند خداوند زيبايي دفاع و زشتي قتل نفس را اندازه گيري مي كند اگر هابيل اعلام دفاع كرده بود احتمال داشت با گذشت زمان قابيل اصلاح شود و هابيل دو ثواب برده بود حفظ جان خود و فرصت هدايت برادر.
حائري شيرازي در پايان نامه خود آورده است: جناب آقاي مشايي ما زيبايي شناس نيستيم ويح لّ لهم الطّي ّبات ويحر ّم عليه م الخبائ ث چه بسا آنچه ما زيبا مي دانيم زيبا نباشد و آنچه ما زيبا نمي دانيم همان زيبا باشد.

 



مصائب اقتصادي نئوليبراليسم!

بابك اسماعيلي
«در عرض بيست و پنج سال گذشته بين كشورهاي در حال توسعه مسابقه وجود داشته است و بازندگان مشخص هستند... كشورهائي كه سياست هاي نئوليبرالي را دنبال كرده اند، نه تنها شرط بندي را باختند، بلكه وقتي هم كه به مرحله رشد رسيدند، اقشار بالا بطور نامتناسب منتفع شدند... برآشفتگي در سطح جهان آشكار است... نظام نئوليبرال بازارگرايان همواره يك مكتب سياسي در خدمت منافع ويژه بوده است. هرگز بر پايه تئوري هاي اقتصادي بنا نبوده است و اكنون بايد عيان باشد كه بر پايه تجارب تاريخي هم بنا نبوده است. فرا گرفتن اين درس، شايد تنها فايده از بحراني باشد كه اكنون بر سر اقتصاد جهاني سايه افكنده است.»
اين سخنان قابل تامل، بخشي از اعترافات «جوزف استيگليتز»، استاد دانشگاه كلمبيا و برنده جايزه نوبل اقتصاد در سال 2001 ميلادي است كه طي مقاله اي مشترك با خانم «ليندا بيلمز»، نويسنده كتاب «جنگ سه تريليون دلاري؛ هزينه واقعي جنگ عراق» به چاپ رسيده است. البته اين روزها اظهاراتي از اين دست، فراوان و تكراري شده است و هر روزه شاهد اعترافاتي اينچنيني آن هم از زبان افرادي هستيم كه گاه روزگاري خود از تئوريسين هاي نظام نئوليبرالي به شمار مي رفتند.
اما به راستي تفكر نئوليبرالي غرب به خصوص نئوليبراليسم اقتصادي چه بر سر جهان آورده است كه امروزه تئوريسين هاي سينه چاك ديروز، اين چنين از هواداري آن ابراز ندامت مي كنند؟ و از آن مهمتر نقش ايدئولوژي و مكتب اقتصاد اسلامي كه پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران، بيشتر از گذشته مورد توجه مراكز آكادميك شرق و غرب قرار گرفته است، در آشكار ساختن ماهيت اومانيستي نظام نئوليبرالي و رويگرداني جوامع از آن چيست؟ براي پاسخ به اين پرسش ها بايد گذري به چرايي و چگونگي شكل گيري اين تفكر بزنيم:
1- ليبراليسم به عنوان يك ايدئولوژي اومانيستي و سكولار كه سخنگو و مدافع سرسخت منافع سرمايه داران تجاري و صنعتي اروپايي بود، در اواخر قرن هفدهم و به ويژه در قرن هجدهم به وجود آمد. از اواخر دهه 1970، با تغيير پارادايم غالب توسعه، بيشتر كشورها پيروي از سياست هاي اجماع واشينگتوني را مورد توجه قرار دادند و در مدت كوتاهي اين تفكر از دامنه نفوذ و گسترش بالايي برخوردار شد، به گونه اي كه در سراسر قرن نوزدهم و تا قبل از اتمام جنگ بين الملل اول، اكثريت قريب به اتفاق دولت هاي بزرگ غربي، تحت سلطه رژيم هاي ليبرالي قرار گرفتند و چند رژيمي هم كه در اروپاي قرن نوزدهم ميلادي، هنوز به لحاظ سياسي تحت انقياد انديشه ليبرالي در نيامده بودند، به لحاظ اقتصادي تحت نفوذ قابل تامل آموزه هاي ليبرال سرمايه داري قرار داشتند.
ليبراليسم قرن هجدهم و نوزدهم ميلادي را «ليبراليسم كلاسيك» ناميده اند. اين تفكر اومانيستي، آشكارا انسان را به خودخواهي و سودمحوري تشويق مي كرد و مدعي آن بود كه بدينسان قصد دارد منافع عمومي جامعه و صلح و رفاه مادي فراگير را فراهم آورد. اما گذر زمان، خط بطلاني بر اين شعارهاي فريبنده كشيد و شاهد بوديم كه عملاً در قرن هجدهم و به ويژه قرن نوزدهم ميلادي، فقر و بحران هاي اقتصادي و اجتماعي ويرانگر همچون بحران عظيم «وال استريت» در سال 1929، دامن آمريكا و جوامع غربي را گرفت. از سوي ديگر، با وقوع جنايات و كشتارهاي خونين جنگ بين الملل اول كه دولت هاي ليبرال، نقش اصلي را در ايجاد آن داشتند، بطلان ادعاهاي صلح طلبانه ليبرالي نيز هويدا شد تا سردمداران ماسون اين تفكر، مجبور شوند از اوايل دهه 1930 ميلادي، سياست هاي ليبراليسم كلاسيك را كنار گذارند و با غلبه بر گرايش كينزگرايانه در مباحث اقتصادي، در قالب سياست New Deal دولت «فرانگلين روزولت» ليبراليسم جديدي تحت عنوان «ليبراليسم سوسيال-دموكرات» را بنا نهند.
در اين دوران، دولت هاي سوسيال دموكرات كوشيدند تا با چپاول امكانات و نيروي كار كشورهاي در حال توسعه و يا به عبارتي جهان سومي و كمك به حفظ سلطه سرمايه سالاري، علاوه بر آنكه با حفظ بخش بزرگي از سودهاي بهره كشانه، نظم عمومي جوامع خود را حفظ كنند، مانع از طغيان گسترده محرومان و به خطر افتادن سلطه سرمايه داران شوند. اما اين تفكر نيز دوام چنداني نيافت و با گسترش بدهي هاي دولت هاي غربي از اواخر دهه 1960 و به ويژه پس از شوك نفتي سال 1973 ميلادي كه گرفتاري دولت هاي سوسيال دموكرات در مشكلات اقتصادي و اجتماعي را در پي داشت، كارگزاران نظام سلطه تصميم به دگرديسي ليبراليسم سوسيال-دموكرات گرفتند و با بازگشت به شعارها و ايده هاي انديشه «ليبراليسم كلاسيك»، رويكردي را به قدرت رساندند كه «نئوليبراليسم اقتصادي» خوانده شد.
2- نئوليبراليسم، به نسبت «ليبراليسم كلاسيك» و «ليبراليسم سوسيال-دموكرات»، به شدت روحيه اي تهاجمي داشته و دارد. در طول تمامي اين سالها، تفكر ماسوني نئوليبراليسم اقتصادي، همان ملغمه اي از افكار افراطي و بنيادگرا، كه سعي داشت با ادعاهايي فريبنده براي اقتصاد خوانان جوان نظير «نظام بازار خود را تصحيح مي كند»،. «منابع را با كارآئي تخصيص مي دهد» و مضحك تر از همه اينكه « به نفع منافع عموم جامعه عمل مي كند»، نه تنها نظام هاي اقتصادي كشورهاي غربي و شرقي و نهادهايي چون بانك جهاني و صندوق بين المللي پول (IMF) را در اختيار گرفت، بلكه به شكلي مشكوك و خزنده، محافل آكادميك و مجامع دانشگاهي كشورهاي جهان، حتي كشورهاي اسلامي را دربر گرفت. اين تهاجم تا بدان اندازه گسترده بود كه مجامع دانشگاهي اقتصادي كشورمان نيز در مدت زمان كوتاهي محل نفوذ اقتصادداناني شد كه در ذهنشان، بنيانگذاران تفكر نئوليبرالي مقام خدايي داشتند! شيفتگي و تبعيت تام اين افراد نسبت به انديشه هاي غربي به اندازه اي است كه رهبر انقلاب از آن با تعبير «بت پرستي» ياد مي كنند: «اساتيدي هستند كه فرآورده هاي انديشه هاي غربي در علوم انساني، بت آنهاست. در مقابل خدا مي گويند سجده نكنيد، اما در مقابل بت ها به راحتي سجده مي كنند. دانشجوي جوان را دست او بدهي، بافت و ساخت فكري او را همان طوري كه متناسب با آن بت خود او است، مي سازد. اين ارزشي ندارد و درست نيست. بنده به اين طور افراد، هيچ اعتقادي ندارم. اين استاد هرچه هم دانشمند باشد، وجودش نافع نيست، مضر است.»
بنيان هاي نظري نئوليبراليسم اقتصادي در سالهاي دهه 1970 ميلادي با شعار محوري «ليبراليسم كلاسيك»، «اصالت دادن به بازار آزاد در تجارت و صنعت» و اعتقاد داشتن به مكانيسم به اصطلاح «دست نامريي بازار»، در دانشگاه شيكاگو توسط «فردريك فون هايك» و شاگردانش از جمله «ميلتون فريدمن» تدوين و تبيين مي شود. نكته قابل تامل در اين ميان، حمايت گسترده و فوق تصور محافل فراماسونري و محافل مالي و بنيادها و موسسات برنامه ريز سرمايه داري وابسته، از فون هايك و حلقه شيكاگو بود.
اين بنيان هاي نظري، با به قدرت رسيدن «مارگارت تاچر» و سپس «جان ميجر» در انگلستان و از سوي ديگر «رونالد ريگان» و سپس «جرج بوش» پدر در آمريكا عملياتي مي شود. بدين ترتيب زيربناي تاچريسم، اقتصاد منتسب به ريگان، اقتصاد درب هاي باز، و بانكهاي مركزي مستقل كه تنها بر روي تورم تمركز مي كنند و آنچه را كه اصطلاحا «توافق واشنگتن» در راستاي خصوصي سازي مي نامند، بنا نهاده مي شود.
3- اما با آغاز بحران اقتصاد جهاني در سال 2008 ميلادي و داستان فروپاشي نظام اقتصادي غرب كه به دليل انباشت خارق العاده سرمايه در آن، ابتدا با شيبي آرام آغاز و طي ماههاي اخير رشدي شتابان به خود گرفته است، هر روز در ديد تحليل گران اقتصادي بيشتر و بيشتر عيان مي شود و ريشه هاي آن شكافته مي شود. در اين ميان از بين كشورهاي اروپايي گرفتار در بحران، كشورهاي حوزه بالتيك به دليل تبعيت از اصول سرمايه داري و سيستم نئوليبراليسم وضعيت بدتري دارند و با نرخ بيكاري بالا، رشد اقتصادي كم، كاهش استانداردهاي امور بهداشتي و مهاجرت شهروندان به كشورهاي اسكانديناوي و آغاز شورش ها و اعتصابات روبه رو شده اند.
به اعتقاد كارشناسان، متهم اصلي وضع موجود، سيستم نئوليبراليسم غربي بوده كه درون اين اقتصادها نفوذ كرده و عامل اصلاحات اقتصادي در اين كشورها بوده كه از قضا، توسط بانك جهاني، IMF و واشنگتن و بروكسل مورد تقدير قرار گرفته است و هم اينك به كابوسي در قاره سبز تبديل شده است. شايد بي جهت نبود كه «فرانسيس فوكوياما» يكي از تئوريسين هاي جريان نومحافظه كار آمريكا و استراتژيست ارشد بنگاه RAND، در زمان آغاز بحران اقتصادي و گسترش آن از بازارهاي مالي آمريكا به جهان، در مصاحبه تاريخي اكتبر 2008 خود با نشريه نيوزويك با عقب نشيني آشكار از مواضع قبلي خود اعلام كرد: «اكنون واگن رشد اقتصاد آمريكا از ريل خارج شده و همه دنيا را به دنبال خود به خطر انداخته است و از آن بدتر اينكه اكنون متهم اصلي، الگوي آمريكايي است.»
4-با پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي ايران به رهبري حضرت روح الله، موج جديدي از انديشه ناب اسلامي در حوزه هاي مختلف در معرض ديدگان كنجكاو جوامع بشري قرار گرفت و جهانيان به افق و چشم اندازي رهايي بخش از جنس عدالت، كرامت، عزت، تعالي و اخلاق الهي چشم دوختند. اين اتفاق بزرگ با هدايت و رهبري مدبرانه حضرت امام و مقام معظم رهبري در مدت كوتاهي در حوزه هاي سياسي، اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي به بار نشست و با خارج كردن ايدئولوژي اسلامي از حالت دفاعي كه غرب به شدت از آن در وحشت است، موج جديدي از بيداري اسلامي و انساني در گستره بزرگي از كره خاكي - از خاورميانه تا آمريكاي لاتين - را در بر گرفت كه همچنان در حال گسترش است.
در اين ميان حوزه اقتصاد نيز به عنوان حوزه اي كه مسير توسعه اقتصادي و حتي سياسي-اجتماعي كشور را مشخص مي كند، مورد توجه قرار گرفت و رهبر معظم انقلاب با هوشمندي هميشگي خود، با حمله به تئوري توسعه اقتصادي مبتني بر آموزه هاي نئوليبرالي كه تكيه بر نوعي حيوان انگاري مفرط و توهين آميز درباره انسان دارد، مدل مكتب اقتصادي اسلام را تبيين كردند و با نقد سيستم نئوليبرال اقتصادي فرمودند: «اسلام، انسان را موجودي دو ساحتي مي داند؛ داراي دنيا و آخرت. اين پايه همه مطالبي است كه در باب پيشرفت بايد در نظر گرفته شود. شاخص عمده اين است، فارق عمده اين است. اگر يك تمدني، يك فرهنگ و آئيني، انسان را تك ساحتي دانست و خوشبختي او را فقط در زندگي مادي دنيايي به حساب آورد، طبعا پيشرفت در منطق او، با پيشرفت در منطق اسلام - كه انسان را دو ساحتي مي داند - به كلي متفاوت خواهد بود. كشور ما و جامعه اسلامي، آن وقتي پيشرفته است كه نه فقط دنياي مردم را آباد كند، بلكه آخرت مردم را هم آباد كند.»
امروزه علاوه بر آنكه بر همگان ثابت شده است كه نظام نئوليبراليسم و الگوي مركانتاليستي توسعه آمريكايي، عامل اصلي دو مينوي بحران بدهي ها بوده، همگان به اين آگاهي رسيده اند كه ديگر زمان بازنگري كلي در تئوري هاي اقتصادي فرا رسيده است. اين در حالي است كه هم اكنون غرب مي كوشد وارد مرحله ديگري از دگرديسي با نام «پست نئوليبراليسم» شود و با اجرا و اتخاذ سياست هاي سخت گيرانه پست نئوليبرالي موسوم به طرح رياضت اقتصادي با بحران به وجود آمده توسط سيستم نئوليبرالي مقابله كند كه انتقاد كارشناسان اقتصادي و خشم مقدس شهروندان اروپايي را برانگيخته است.
«مايكل هادسون» تحليل گر سابق روزنامه وال استريت ژورنال و استاد دانشگاه ميسوري در كانزاس آمريكا تحليل جالبي از وضعيت موجود دارد. به اعتقاد وي، كلمه «اصلاحات» امروزه در اروپا و به خصوص در كشورهاي حوزه بالتيك تعبيري، منفي دارد. چون پيامدهاي اين نوع اصلاحات كه برگرفته از نظام سرمايه داري و نئوليبراليستي غرب است، فاجعه بار بوده. دو دهه از ظهور سيستم نئوليبراليسم مي گذرد، اما نتايج آن فاجعه بار بوده است. به گفته هادسون اگرچه نمي توان گفت گسترش سياست هاي اقتصادي نئوليبرالي جنايت عليه بشريت بوده (كه هست) اما فاجعه اي عليه بشريت به بار آورده و تحت اين سيستم نه تنها رشد اقتصادي به بار نيامده، بلكه دارايي هاي كشورهاي شوروي سابق و كشورهاي اروپايي كه از سيستم نئوليبراليستي تبعيت كرده اند، به بدهي هاي سنگيني براي آنها تبديل شده است.
بايد اذعان كرد كه با آشكار شدن نتايج تلخ و گاه جبران ناپذير به كارگيري ايدئولوژي نئوليبراليسم اقتصادي در بسياري از كشورهاي اروپايي، آمريكايي و آسيايي و بروز بحران بدهي ها در اين كشورها و شكل گيري تدريجي اعتراضات و نارضايتي مردمي در جوامع مختلف غربي كه روزانه به صورت اعتصابات متعدد و برگزاري تظاهرات خشونت آميز خياباني ظاهر شود، بسياري از معادلات پيشين سياسي و اقتصادي جهان دستخوش تغييراتي بنيادين شده است و مكتب اقتصادي اسلام به عنوان مكتبي كه بزرگترين آزمون خود را در دو سال اخير و بروز بحران مالي در اقتصاد جهاني پس داده است، به عنوان مكتب الگو به شدت مورد توجه محافل دانشگاهي قرار گرفته است.
صرفنظر از اينكه وضع موجود به كدامين نتيجه بينجامد، بايد گفت كه براي نخستين بار پس از حدود ربع قرن يكه تازي نئوليبراليست ها، چشم اندازي از يك بن بست فراگير در مقابل سردمداران و كارگزاران اين ايدئولوژي و به عبارتي ديگر شاكله تمدن غرب مدرن به وجود آمده است. بن بستي فراگير كه اين بار شهروندان غربي را در برابر نظامي قرار داده كه سالهاست از آن ها و به بياني ديگر از بشريت بهره كشي مي كند و به اذعان محافل دانشگاهي غرب، اقتصاد اسلامي با احيا «عدالت» حلقه مفقوده نئوليبراليسم غربي و پذيرفتن نقش نظارتي دولت در اقتصاد، نقشه جامع تر و كم خطاتري را نسبت به مدل هاي غربي ارائه مي كند، بهترين و امن ترين راهي است كه براي فرار از اين جهنم نئوليبراليسم وجود دارد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14