(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 15 دی 1389- شماره 19832

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
آيت الله جنتي: دستگاه قضايي با محاكمه سران فتنه پاسخ درخواست هاي مردمي را بدهد
رئيس كل بانك مركزي با پيشنهاد رئيس جمهور و رأي مجلس انتخاب مي شود
خارج از دستور
پيگيري سرنوشت عسگري از طريق صليب سرخ
سردار نقدي: مذاكره با جورج سوروس نشانگر عقب افتادگي مدعيان مردم سالاري است
رويترز: مشتريان آسيايي نفت ايران تحريم هاي آمريكا را دور زده اند
المنار: 2010 سال ايران مقتدر هسته اي بود
مدير برنامه ايران در بنياد قرن:
ايران توانست شبكه هاي اجتماعي ساخته شده توسط غرب را با موفقيت مهار كند
تكذيب تحصيل مشايي در دانشگاه چابهار
قدرداني افغانستان از حمايت هاي بي شائبه ايران



آيت الله جنتي: دستگاه قضايي با محاكمه سران فتنه پاسخ درخواست هاي مردمي را بدهد

آيت الله جنتي گفت: دستگاه قضايي مي تواند با محاكمه سران فتنه پاسخ درخواست هاي مردمي را بدهد.
دبير شوراي نگهبان ديروز در حاشيه همايش مسئولان ستادهاي دهه فجر انقلاب اسلامي در جمع خبرنگاران با اشاره به شرط گذاري يكي از سران فتنه گفت: اصلا احتياجي به حضور آنها در انتخابات نيست؛ خواب هايي كه آنها مي بينند خواب هاي بي تعبيري است لذا مردم آنها را قبول ندارند بنابراين بهتر است به همان حالت كه تا به حال كنار بوده اند و كنار كشيده اند به كنار روند.
وي در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري مبني بر اعلام آمادگي يكي ديگر از سران فتنه براي محاكمه خاطر نشان كرد: اين موضوع به بنده مربوط نمي شود بنابراين دستگاه قضايي بايد در اين خصوص تصميم بگيرد چرا كه سران فتنه يكي دو نفر نيستند و دستگاه قضايي مي تواند براي پاسخ به درخواست هاي مردمي درباره محاكمه فتنه گران تصميم بگيرد.
آيت الله جنتي همچنين با اشاره به حضور مردم در صحنه، اظهار داشت: مردم نيازي به دعوت ندارند اما اگر از مردم هم دعوت كنيم حضور آنها در صحنه بسيار باكيفيت خواهد بود. مردم ما هميشه آمادگي حضور در صحنه را دارند و نشان داده اند در بسياري از امور از برخي خواص نيز پيش افتاده اند اما براي حضور مردم در صحنه هر چه مي توانيم بايد كار كنيم.
9 دي پاسخ به ياوه گويي فتنه گران بود
به گزارش فارس دبير شوراي نگهبان همچنين در همايش سراسري مسئولان ستادهاي دهه فجر انقلاب اسلامي با اشاره به سالگرد حماسه 9 دي، اظهار داشت: مردم در اين روز در صحنه حاضر شده و پاسخ ياوه گويي ها و فعاليت هاي تخريبي فتنه گران را دادند.
وي افزود: حركت مردم در حماسه 9 دي و راهپيمايي 22 بهمن بسيار با عظمت و سرنوشت ساز بود و نقشه هايي كه دشمنان در خارج و داخل كشور براي براندازي نظام، سقوط حكومت اسلامي و برقراري حكومت غيراسلامي كرده را به هم ريخت.
دبير شوراي نگهبان با اشاره به فتنه 88، گفت: به صورت باورنكردني عده اي در داخل كشور در مقابل نظام ايستاده اند و برخي كه سوابقي داشته يا نداشتند يك مرتبه مثل عقده هايي كه تركيده باشد با نقشه هايي از قبل تنظيم شده در خارج و داخل كشور انتخابات را بهانه كرده و به خيابان ها ريختند.
وي افزود: در اين فتنه همه تشكيلات ضدانقلاب شركت داشته و با پشتيباني هاي بيگانگان و سكوت و همراهي كساني در داخل كه از آنها انتظار نمي رفت به وجود آمد.
آيت الله جنتي با اشاره به خواص بي بصيرت گفت: بعضي ها مي فهميدند و به اين وضعيت تن داده بودند؛ از اين رو ناكثين بدون استثنا در اين جرم ها شريك هستند و اگر در اين دنيا مجازات نشوند در آخرت مجازات خواهند شد مگر آنكه توبه كنند.
وي با بيان اينكه در فتنه 88 اغتشاشات خياباني براي اولين بار در كشور صورت گرفت، گفت: تلاش اغتشاشگران اين بود كه در جمهوري اسلامي انتخابات را باطل كنند چرا كه انتخابات رياست جمهوري سال گذشته بالاترين آراي دوره حكومت اسلامي بود؛ در داخل و خارج از كشور برخي اين را مطرح مي كردند كه روي مردم اگر گلوله ببنديد آنها بدتر مي شوند از اين رو همه مقدمات درست شد تا اينكه 9 دي بوجود آمد.
دبير شوراي نگهبان اضافه كرد: صاحبان انقلاب خود از انقلاب دفاع كردند و مردم به گونه اي باورنكردني به صحنه آمدند و در واقع خداوند آنها را وارد صحنه كرد.
وي افزود: خداوند اجازه نمي دهد خون كساني كه در راه انقلاب ريخته شده پايمال شود و سرنوشت بسيجي ها به دست آنها بيفتد؛ از اين رو تمام رشته هاي آنها پنبه شد و در 22بهمن حضور مردم از هر سالي بيشتر بود.
مردم بايد خواص بي بصيرت را بشناسند
آيت الله جنتي در ادامه با تاكيد بر اينكه مردم بايد خواص بي بصيرت را بشناسند، گفت: ممكن است روزي اين خواص از سوابق زندان و پست خود سوءاستفاده كنند؛ علي رغم وجود سوابق در خواص بي بصيرت آنها خود خط بطلان بر كارهايشان كشيدند.
دبير شوراي نگهبان با بيان اينكه هنوز خواص بي بصيرت طمع بازگشتن به صحنه را دارند، تصريح كرد: پررويي برخي خواص حد و حصري ندارد چرا كه برخلاف نظام و ولايت فقيه با دشمنان و بيگانگان همكاري كرده اند از اين رو مردم آنها را نمي پذيرند مگر اينكه توبه قوي و عملي داشته باشند؛ اگر زبان شان بسته است و حرف نمي زنند در عمل نشان دهند كه برگشته اند و تنها در اين صورت است كه مردم و خدا توبه آنها را قبول مي كنند، در غير اين صورت مردم نبايد فريب آنها را بخورند.
وي خاطر نشان كرد: مردم بصيرت يافته و از خواص پيش افتاده اند هر چند معمولا مردم پيرو خواص هستند؛ تعدادي از خواص منحرف شده و مردم از آنها پيشي گرفته و صحنه گردان شده اند كه بايد از اين مردم تشكر كرد.
لاريجاني: فرهنگ
نياز به رژ لب ندارد
علي لاريجاني نماينده قم در مجلس هم طي سخناني در همايش سراسري مسئولين ستادهاي دهه فجر نسبت به پيشرفت هاي هسته اي كشورمان ابراز خرسندي كرد و گفت: آمريكايي ها مي گويند ايران موشك هاي كوتاه برد و ميان برد توليد كرده است و اين براي ما خطرناك است. در حالي كه ما مي گوييم ما مخفي نمي كنيم كه دنبال افزايش توان سيستم موشكي خود هستيم تا وقتي كه شما و رژيم صهيونيستي تهديد مي كنيد ما روي سيستم هاي موشكي خود كه جنبه دفاعي دارند، كار خواهيم كرد.
به گزارش فارس لاريجاني در ادامه سخنان خود به پيشرفت هاي فرهنگي كشور اشاره كرد و گفت: جوانان ما امروز با معارف اهل بيت آشنا شده اند و در عزاداري ها حضوري باشكوه دارند. البته برخي نابساماني هاي فرهنگي نيز وجود دارد كه ناشي از آدرس غلط فرهنگي برخي مسئولان است، بخش فرهنگ نياز به رژ لب ندارد نياز به نگاه عميق به فرهنگ اسلامي دارد.
وي با بيان اينكه غربي ها مي گويند شما بايد حقوق بشر مدنظر ما را اجرايي كنيد در حالي كه مباحث حقوق بشري ما ناشي از مكتب و ايدئولوژي ما است، گفت: در ديداري كه با گروهي كه از كشورهاي غربي آمده بودند، داشتم آنها مي گفتند ما نسبت به اعدام و ممنوعيت همجنس بازي در ايران معترضيم، كه به آنها گفتم ما طبق مباحث شرعي خودمان عمل مي كنيم. در ايران اعدام اجرايي مي شود تا فساد نشود و در مورد همجنس بازي نيز ما نمي توانيم دنباله رو شما باشيم. شايد شما تمايل داشته باشيد كه با حيوانات نيز نزديكي كنيد.
لاريجاني گفت: ما نبايد نسبت به سوالات حقوق بشري غربي ها كوتاه بيائيم. آنها بايد پاسخ دهند چرا نزول مي كنند.

 



مصوبه جديد نمايندگان
رئيس كل بانك مركزي با پيشنهاد رئيس جمهور و رأي مجلس انتخاب مي شود

مجلسي ها انتخاب رئيس كل بانك مركزي را به پيشنهاد رئيس جمهور و راي پارلمان منوط كردند.
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در نشست علني عصر ديروز خانه ملت به بررسي ايرادات شوراي نگهبان به لايحه برنامه پنجم توسعه پرداختند.
بر اين اساس مجلسيان مقرر كردند كه رئيس كل بانك مركزي به پيشنهاد رئيس جمهور، تأييد مجمع عمومي بانك مركزي و راي اكثريت مجلس شوراي اسلامي انتخاب مي شود.
اين مصوبه در قالب پيشنهاد مصباحي مقدم به تصويب رسيد. وي در دفاع خود با اشاره به دريافت اطلاعاتي از ناحيه بانك مركزي اظهار داشت: اتحاديه اروپا قصد داشت كه بانك مركزي را مشمول تحريم قرار دهد و در اين راستا مي خواست ذخاير ارزي اين بانك در اروپا كه به صورت اوراق قرضه و معادل سه ميليارد دلار است را به تحريم بگذارد.
او ادامه داد: با تلاش مسئولين بانك مركزي طرف مقابل قانع شد كه بانك مركزي، بانك دولتي است و بانكي حاكميتي است و لذا اين تحريم صورت نگرفت.
مصباحي مقدم حذف مجلس از روند انتخاب رئيس كل بانك مركزي را گردش به عقب توصيف كرد و افزود: تحريم بانك مركزي تبعاتي دارد و لذا بايد نقشي حداقلي براي مجلس قائل شويم.
مصباحي مقدم با تاكيد مجدد بر اينكه بانك مركزي بانك حاكميت است و نه دولت، اضافه كرد: كار بانك مركزي سياستگذاري هاي پولي است و مجري گري نيست و اين بانك نقش مديريتي دارد و عملا اين امور، اموري حاكميتي به شمار مي رود؛ با اين پيشنهاد هم رئيس جمهور و هم مجمع و مجلس شوراي اسلامي در انتخاب رئيس بانك مركزي ايفاي نقش مي كنند.
نماينده تهران با تاكيد بر اينكه بحث ما، بحث دولت احمدي نژاد نيست، گفت: خداوند آقاي احمدي نژاد را محفوظ بدارد اما اين به اين معنا نيست كه ايشان هميشه رئيس جمهور هستند نبايد در وضع قوانين نگاه مقطعي و موضعي داشته باشيم، وضع قانون بايد براي كل كشور باشد.
به گزارش ايسنا، عليرغم مخالفت دولت با اين پيشنهاد، نمايندگان با 137 راي موافق و 73 راي مخالف به آن راي مثبت دادند.
تركيب مجمع عمومي
بانك مركزي
مجلسي ها همچنين مصوبه تركيب مجمع عمومي بانك مركزي را كه مورد ايراد شوراي نگهبان بود اصلاح كردند.
براساس اين اصلاحيه، تركيب مجمع عمومي بانك مركزي عبارت است از رئيس جمهور به عنوان رئيس مجمع، معاون برنامه ريزي و نظارت رئيس جمهور، وزير امور اقتصاد و دارايي و دو وزير به انتخاب هيئت وزيران.
گفتني است مجلسي ها در هنگام بررسي لايحه برنامه پنجم تركيب مجمع عمومي بانك مركزي را متشكل از هفت اقتصاددان، وزير اقتصاد، معاون برنامه ريزي رئيس جمهور، دادستان كل كشور و رئيس اتاق بازرگاني تعيين كرده بودند كه اين مصوبه با ايراد قانوني شوراي نگهبان مواجه شد. بنابراين گزارش، براساس مصوبه جديد مجلس هشتمي ها، قائم مقام بانك مركزي هم با پيشنهاد رئيس كل، تأييد مجمع و با حكم رئيس جمهور انتخاب خواهد شد.
اصلاح مصوبه
درباره فرزندان شهدا
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي همچنين به منظور تامين نظر شوراي نگهبان با برخورداري فرزندان شهدا از برخي امتيازات جانباز 50درصد و بالاتر موافقت كردند ولي مقرر كردند كه امتيازات ناشي از اين موضوع شامل وابستگان فرزند شهيد نشود.
خانه ملتي ها با اصلاح ماه 48 لايحه برنامه كه مورد ايراد شوراي نگهبان قرار گرفته بود، مصوب كردند كه فرزندان شهدا از همه امتيازات و مزاياي مقرر در قوانين و مقررات مختلف براي شخص جانباز 50درصد و بالاتر نيز به استثناي تسهيلات خودرو، حق پرستاري و كاهش ساعات كاري برخوردارند و امتيازات ناشي ازاين بند شامل وابستگان فرزند شهيد نمي شود.
براساس مصوبه ديگر مجلس و به منظور تامين نظر شوراي نگهبان، مجلس با اصلاح بند ماده 49 همه دستگاه هاي اجرايي را مكلف كرد كه تا پايان اجراي برنامه پنجم خدمات قابل ارائه خود را به صورت الكترونيكي از طريق شبكه ملي اطلاعات عرضه كنند و نيز همه خدمات قابل ارائه در خارج از محيط اداري خود و قابل واگذاري يا برون سپاري را به دفاتر پستي و پيشخوان خدمات دولت كه توسط بخش هاي دولتي اعم از خصوصي يا تعاوني ايجاد و مديريت مي شود، واگذار كند.

 



خارج از دستور

تعطيلي مجلس با از كار افتادن دستگاه شمارش آراء
جلسه علني صبح ديروز مجلس شوراي اسلامي به دليل خرابي دستگاه شمارش آراء تعطيل شد.
حوالي ساعت 11 صبح ديروز دستگاه شمارش آراء مجلس دچار مشكل شد و پس از آن هرچه مسئولان فني تلاش كردند راه به جايي نبردند تا اين كه ابوترابي فرد كه رياست بخش پاياني جلسه را برعهده داشت خطاب به نمايندگان گفت: با توجه به اختلال در دستگاه شمارش رأي گيري صحن علني مجلس و احتمال طول كشيدن درست شدن اين وضع بهتر است جلسه صبح را پايان دهيم.
وي با اعلام تنفس به نمايندگان، جلسه بعدي مجلس را رأس ساعت 14 بعدازظهر اعلام كرد.

 



با ارسال نامه از سوي وزارت خارجه صورت گرفت
پيگيري سرنوشت عسگري از طريق صليب سرخ

سرپرست وزارت خارجه در نامه اي، ضمن ابراز نگراني نسبت به وضعيت عسگري، خواستار پي گيري سرنوشت وي توسط كميته بين المللي صليب سرخ شد.
به گزارش اداره كل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه، علي اكبر صالحي در نامه خود به نقش ارزشمند و برجسته كميته بين المللي صليب سرخ در پيگيري امور انساني اشاره و اعلام كرده كه اين مساله همواره مورد توجه دولت جمهوري اسلامي ايران بوده است.
در اين نامه، سرپرست وزارت امور اخارجه با تاكيد بر اينكه موضوع ربايش عليرضا عسگري علاوه بر نقض آشكار موازين شناخته شده بين المللي در بردارنده ابعاد انساني نيز هست، اعلام كرده است: انتظار مي رود كميته بين المللي صليب سرخ تلاش جدي و امكانات خود را براي روشن كردن وضعيت نامبرده بكار گيرد.
صالحي همچنين در اين نامه با بيان اينكه از همان ابتدا اخبار و شواهدي مبني بر ربوده شدن عليرضا عسگري - يكي از مقام هاي سابق جمهوري اسلامي ايران - توسط سرويس هاي جاسوسي رژيم صهيونيستي و آمريكا وجود داشت، يادآور شده كه نحوه ربايش و چگونگي مفقود شدن وي در هتل جيران استانبول و اخباري كه بتازگي از سوي منابع خبري رژيم صهيونيستي درباره وضعيت وي منتشر شده را به اطلاع رئيس كميته بين المللي صليب سرخ رسانده است.
سرپرست وزارت امور خارجه همچنين خطاب به رئيس كميته بين المللي صليب سرخ، ربايش آقاي عسگري را برخلاف اصول شناخته شده حقوق بين الملل دانسته و آن را مصداق بارز تروريسم دولتي رژيم صهيونيستي ذكر كرده است.

 



سردار نقدي: مذاكره با جورج سوروس نشانگر عقب افتادگي مدعيان مردم سالاري است

رئيس سازمان بسيج مستضعفين گفت مذاكره با جورج سوروس و برخي شيوخ منطقه نشانه عقب افتادگي مدعيان مردم سالاري است.
سردار نقدي در همايش سراسري مسئولان ستادهاي دهه فجر كه صبح امروز در حوزه هنري برگزار شد، دهه فجر را يكي از بزرگ ترين تحولات تاريخ بشري خواند و اظهار داشت: اميد است اين تحول بزرگ براساس وعده امام خميني(رضوان الله تعالي عليه) در جهان فراگير شده و آرزوي همه بشر را براي تحقق حكومت عدل جهاني محقق كند.
وي ادامه داد: شايد عده اي در سال هاي قبل و حتي در حال حاضر با طعنه، نتيجه راهپيمايي هاي بزرگ مردم را زير سوال ببرند اما در پاسخ به آنها بايد گفت كه انقلاب اسلامي بعد از دارا بودن خصوصيت ديني و مكتبي بودن، مردمي بودن و حضور هميشه در صحنه آنها يكي از برجسته ترين خصوصيات اين انقلاب است و آنهايي كه چنين شبهه اي را مطرح مي كنند اصل انقلاب اسلامي را نشناخته و تصور مي كنند سرنوشت ملت ها جاي ديگري رقم مي خورد.
نقدي بيان داشت: عده اي ممكن است براي تبليغات و عوام فريبي دم از مردم بزنند اما در عمل به اين باور اعتقادي ندارند؛ در نيويورك با جورج سوروس تصميم مي گيرند كه در ا يران چه بشود و با شاه عربستان براي سرنوشت ملت تصميم گيري مي كنند و از شيوخ و پادشاهان منطقه و مسئولان رسانه هاي اروپايي براي تاثيرگذاري در آينده كشور كمك طلب مي كنند.
وي گفت: اين ها انسان هاي عقب افتاده اي هستند كه انقلاب اسلامي و مردم و نقش تاثيرگذار آنها را در صحنه هاي مختلف انقلاب نشناخته اند و به دروغ ادعا مي كنند كه براي ملت ايران اصالت قائل هستند؛ دنيا امروز به آنها پاسخ داده است و شعارهاي ملت ايران در گوشه و كنار دنيا شنيده مي شود.
نقدي تصريح كرد: علاوه بر كشورهاي اطراف در شبه قاره هند، عكس رهبران اسلامي به ديوار خانه مردم نصب است و با بردن نام آنها اشك مي ريزند؛ مردم عراق كه اين همه ظلم و رنج را متحمل شده اند به جاي تزلزل در اراده هايشان شعارهاي 22 بهمن ملت ايران را تكرار مي كنند و حتي در كف خيابان هاي نيويورك در دهه عاشورا بايد ديد كه چه شعارها و نوحه هايي خوانده مي شود.
وي ادامه داد: امروز آرمان ها و شعارهاي انقلاب اسلامي دنيا را فرا گرفته كه همه اين ها به بركت حضور مستمر ايران در صحنه بوده است؛ امروز به پشتوانه همين حضور مردم در صحنه بسياري از دولت مردان كشورهاي ديگر جرات پيدا كردند كه در مقابل زور بايستند و حرف خودشان را بزنند و حتي در اين راه جان بدهند و زير بار زور نروند كه نمونه آن غزه و لبنان است.
وي مسئله وحدت را يكي از مهم ترين مسائل روز كشور خواند و گفت: ملت ما در كنار هم تا امروز پيش آمده اند و پيروزي هاي بزرگي كه انقلاب اسلامي را پرآوازه كرده و در دنيا مورد احترام همه ملت هاي دنيا قرار داده است در سايه همين وحدت كلمه به وجود آمده لذا بايد از هر فرصتي براي يادآوري اين وحدت استفاده كرد.
رئيس بسيج مستضعفين اظهار داشت: در دوران هاي مختلف انقلاب عده اي براي منافع حزبي و گروهي خود مردم را دسته دسته مي كردند اما مردم همواره نشان دادند كه زير بار هيچ گروه بازي نمي روند؛ سلايق بسيار متفاوتي در ميان مردم كشورمان وجود دارد ولي در تحزب، همه حزب خدا هستند و پشت سر ولايت فقيه حركت مي كنند.

 



رويترز: مشتريان آسيايي نفت ايران تحريم هاي آمريكا را دور زده اند

رويترز تصريح كرد كه تحريم آمريكا عليه ايران روند واردات نفت از اين كشور را متوقف نكرده و مشتريان نفت ايران با دور زدن تحريم ها همچنان به واردات از ايران در 2011 ادامه مي دهند.
خبرگزاري رويترز طي گزارشي نوشت، به رغم تحريم هاي مالي و بانكي آمريكا برضد ايران اكثر مشتريان نفتي ايران با دور زدن اين تحريم ها همچنان به واردات نفت از ايران ادامه داده اند.
اين گزارش افزود، چين، ژاپن و كره جنوبي كه مجموعاً روزانه يك ميليون بشكه نفت از ايران خريداري مي كنند در سال 2010 به روند عادي واردات نفت از اين كشور ادامه دادند و اين روند در سال 2011 نيز ادامه خواهد يافت.
به گزارش فارس، در همين حال ژانگ ليو تانگ كارشناس ارشد مؤسسه فكتس گلوبال انرژي تأكيد كرد ايران يك صادركننده بزرگ نفت است. براي چين، هند، كره جنوبي و ژاپن غير ممكن است كه خريد نفت از ايران را متوقف كنند و از اين كشور بزرگ چشم پوشي كنند.
وي افزود: شركت هاي هندي نيز براي واردات نفت از ايران در كوتاه مدت راهكارهاي ديگري را پيدا خواهند كرد. اگر هند تحت تأثير فشارهاي آمريكا و اروپا واردات نفت از ايران را كاهش دهد اين مسئله به نفع چين خواهد بود.
يك مقام آگاه چيني نيز گفت: هيچ دليلي براي متوقف شدن مبادلات نفتي ايران و چين وجود ندارد. صادرات نفت ايران هنوز در فهرست تحريم هاي شوراي امنيت قرار نگرفته است. البته اگر شوراي امنيت تحريم جديدي وضع كند چين نيز پيروي خواهد كرد. ولي با توجه به همكاري هاي گسترده ايران و چين در گذشته دليلي براي متوقف شدن اين همكاري ها وجود ندارد.
بانك مركزي هند اخيراً با تصميم ناگهاني خود مبني بر ممنوعيت مبادلات ارزي بر مبناي يورو و دلار با ايران تا حدي بر اين روند تأثير منفي گذاشته است.
گرچه صادرات نفت ايران به چين در سال 2010 حدود 10 درصد كاهش داشت ولي ايران هنوز سومين صادر كننده بزرگ نفت به چين است.
يك مقام ارشد شركت اس كي انرژي كره جنوبي نيز تأكيد كرد: تحريم هاي آمريكا هيچ تأثيري بر واردات نفت ما از ايران نداشته است. تا زماني كه با مشكل خاصي روبرو نشويم واردات نفت از ايران در سال 2011 ادامه خواهد داشت. يك مقام رسمي هيونداي اويل بانك كره نيز گفت واردات نفت كره جنوبي از ايران در سال 2011 ثابت خواهد بود.
حجم مبادلات تجاري كره با ايران حدود 5/1 درصد كل مبادلات تجاري سئول را تشكيل مي دهد. ايران چهارمين صادر كننده بزرگ نفت به كره به شمار مي رود. طي يازده ماه نخست 2010 كره بيش از 1/67 ميليون بشكه نفت از ايران وارد كرده است كه اين رقم 8 درصد كل واردات نفت اين كشور را تشكيل مي دهد. اين رقم در سال 2009 بيش از 10 درصد بوده است.
ژاپن دومين مصرف كننده بزرگ انرژي در آسيا نيز روزانه حدود 320 هزار بشكه نفت از ايران وارد مي كند. ميزان واردات نفت ژاپن از ايران در سال 2010 نسبت به سال 2009 بيش از 24 درصد كاهش داشته است و به كمترين حد خود در 17 سال اخير رسيده است.
ايران دومين صادر كننده بزرگ نفت اوپك به شمار مي رود و حدود سه چهارم از صادرات 2ميليون بشكه اي نفت خود در روز را به آسيا صادر مي كند.
تحريم هاي شوراي امنيت به هيچ وجه فروش و صادرات نفت ايران را ممنوع اعلام نكرده ولي آمريكا با اعمال تحريم هاي يك جانبه از كشورها و شركت هاي مختلف جهان خواسته است تا از خريد نفت ايران خودداري كنند. آمريكا با اعمال محدوديت ها و تحريم هاي مالي گسترده بر ضد ايران سعي در متوقف كردن مبادلات نفتي ايران با مشتريان بزرگ خود دارد.

 



المنار: 2010 سال ايران مقتدر هسته اي بود

پايگاه خبري المنار طي گزارشي با تشريح دستاوردهاي هسته اي، نظامي و اطلاعاتي ايران در سال 2010، آن را سالي پربار و موفقيت آميز در عرصه هاي مختلف براي نظام جمهوري اسلامي ايران ارزيابي كرد.
پايگاه خبري المنار در گزارشي با عنوان «ايران 2010: دستاوردهاي هسته اي و مانورهايي با پيامهاي روشن» به قلم وائل كركي، به بررسي دستاوردهاي ايران در سال 2010، در زمينه هاي مختلفي همچون هسته اي، نظامي، اطلاعاتي و... پرداخته و تصريح مي كند اين سال، سالي مملو از موفقيت در عرصه هاي مختلف براي ايران بود.
به گزارش فارس، المنار در گزارش خود نوشت: سال 2010 با اين اعتراف دوست و دشمن به پايان رسيد كه اين سال يك سال صرفا هسته اي براي ايران بود كه در آن جمهوري اسلامي ايران درصد غني سازي اورانيوم را از 5/3 درصد به 20درصد رساند و اولين محموله سوخت هسته اي جهت راه اندازي اولين نيروگاه هسته اي را دريافت كرد؛ همچنين ايران در اين سال با خودكفايي در توليد كيك زرد تكميل چرخه سوخت خود را اعلام كرد.
با وجود بسته تحريم هاي چهارگانه عليه ايران كه مي كوشد حلقه فشار بر ايران را تنگ كند، اما ايران قدم به قدم عمليات غني سازي اورانيوم را به پيش برده و سايت آزمايشي غني سازي اورانيوم و نيز سايت غني سازي نطنز را راه اندازي كرد؛ در همين راستا دولت ماه فوريه رسما و بدون پرداختن به جزئيات اعلام كرد تصميم به ساخت 10سايت جديد هسته اي دارد، ايران تزريق هگزا فلورايد اورانيوم را براي غني سازي اورانيوم ضعيف تا 20درصد شروع كرده و اين درصد به اعتقاد كارشناسان اين يك ميزان بسيار بااهميت است.
روشن است كه سال 2010 شاهد رويدادهاي هسته اي بزرگي براي ايران بوده است. از جمله تغذيه راكتور بوشهر با سوخت هسته اي در تاريخ 21آگوست كه خود يكي از مهمترين رويدادهاي مرتبط با فعاليتهاي هسته اي ايران در اين سال است. به علاوه تعهد روسيه در تامين سوخت هسته اي نيروگاه بوشهر كه اين تعهد در تاريخ مشخص با رضايت كامل طرفين انجام شد تا جايي كه مسئولين آژانس اظهار داشتند روند تكميل معاملات تجاري خارج از چارچوب آژانس ميان ايران و روسيه مانع همكاري صلح آميز ميان كشورهاي عضو نمي شود.
با وجود آنكه ايالات متحده رويكرد خود در ترجيح گفت وگو و مذاكره با ايران را تغيير داد و ساير گزينه ها را نيز روي ميز قرار داد، از جمله اينكه گزينه هايي همچون تحريك سازمان ملل در صدور تحريم ها عليه جمهوري اسلامي ايران را باز گذاشت و با وجود اينكه اطمينان داشت ايران ضايعات هسته اي خود را به روسيه باز خواهد گرداند، اما «جان بولتون» سفير اسبق آمريكا در سازمان ملل فكر نمي كرد ايران سايتي هسته اي مانند بوشهر در اختيار داشته باشد؛ لذا در ماه آگوست سال گذشته رژيم صهيونيستي را در حمله به راكتور ايران تشويق و تحريك كرد، چرا كه شنيده بود روسيه در تاريخ 13 آگوست اعلام كرد كه 21 همين ماه سوخت را در اختيار ايران قرار مي دهد، آمريكا تاكيد داشت حمله به اين راكتورها پس از تغذيه آنها با سوخت كار دشواري خواهد بود، لذا راه اندازي راكتور بوشهر را يك پيروزي براي ايران برشمرد.
از طرفي وزير جنگ رژيم صهيونيستي با اكتفا به تهديد و اينكه تمامي گزينه ها مانند گزينه هاي اوباما آماده است، درخواست بولتون را ناديده گرفت. اين در حالي است كه منابع برآورد كردند اگر ايران بخواهد، نيروگاه بوشهر قادر است ساليانه حدود 250 كيلوگرم پلوتونيوم كه براي راه اندازي 30 بمب هسته اي كافي است توليد كند.
المنار در پايان گزارش خود علاوه بر اينكه به موفقيت هاي ايران در حوزه هاي دفاعي و اطلاعاتي اشاره كرده است تصريح كرد: سال 2010 دستاوردهاي مختلف و بسياري را در زمينه هاي مختلف براي ايران به همراه داشت كه شاخص ترين آنها در زمينه فعاليتهاي هسته اي و دفاع نظامي بوده است؛ با وجود تمامي فشارها و تحريم ها، پرچم جمهوري اسلامي ايران نه تنها افراشته است بلكه هرگز پايين نخواهد آمد؛ اين سال گذشت و ايران پيشرفت و ثبات دائم در تمامي زمينه ها و عرصه ها را نصب العين خود قرار داده و تكميل دستاوردهاي صلح آميز هسته اي و دستاوردهاي ديپلماتيك را به ذخيره پيروزي ها و خلاقيت هاي خود خواهد افزود.

 



مدير برنامه ايران در بنياد قرن:
ايران توانست شبكه هاي اجتماعي ساخته شده توسط غرب را با موفقيت مهار كند

مدير برنامه ايران در بنياد قرن گفت ايران در كنترل شبكه هاي اجتماعي از پيشرفته ترين فناوري روز برخوردار است.
به گزارش فارس «مؤسسه صلح آمريكا» در مقاله اي به قلم «جينو عبدو» مدير برنامه ايران در بنياد قرن (Century Foundation) و سردبير پايگاه خبري «اين سايد ايران» (wwwinsideiranorg) به بررسي نحوه كاربرد اينترنت در ايران پرداخته و ادعا مي كند: اين ابزار در ايران به عنوان وسيله اي در دست دولت براي مقابله با فعالان سياسي- اجتماعي و مخالفان دولت تبديل شده است.
وي در بخشي از اين مقابله نوشته است: «سرعت استفاده از اينترنت در ايران در حال افزايش است، تعداد كاربران اينترنت در ايران از كمتر از يك ميليون در سال 0200 به حدود 82ميليون نفر يا 83 درصد از جمعيت، در سال 9200 افزايش يافته است.
مدير برنامه ايران در بنياد قرن افزوده است: «وبلاگ هاي فارسي از فعال ترين وبلاگ هاي جهان محسوب مي شوند، طبق اعلام «بركمن مركز مطالعاتي اينترنت و جامعه دانشگاه هاروارد» شمار وبلاگ نويسان فعال كه به طور مداوم وبلاگ هاي خود را به روز مي كنند در حدود06000 است.
جينو عبدو در بخش ديگري از اين مقاله سپاه پاسداران انقلاب اسلامي را مهم ترين بازوي دولت در كنترل و فيلترينگ اينترنت دانسته و ادعا كرده است: سيستم فيلترينگ ايران روز به روز در حال تشديد است، علاوه بر محتويات «غيراخلاقي» اينترنت، مسائل مربوط به اصلاحات سياسي، انتقاد از دولت، گزارش هاي مربوط به حقوق بشر، اقليت ها و حقوق زنان نيز فيلتر شده است.
عبدو اضافه كرد: فناوري هاي ارتباطي جديد مي تواند جامعه ايران را از محدوديت هاي دولتي آزادي بيان نجات دهد، اينترنت به ايرانيان اجازه داده است تا ديدگاه هاي خود را بيان كنند. به ويژه جنبش سبز و گروه هاي مخالف، بوسيله فناوري هاي جديد با همشهريان خود در داخل و همچنين خارج از ايران ارتباط برقراركنيم.
وي افزوده است: اينترنت به ويژه در ماه هاي قبل از انتخابات رياست جمهوري در 21 ژوئن 9200 و چند ماه بعد از آن براي جامعه مدني ايران بسيار حياتي بود، گروه هاي فعال مخالف دولت براي سازماندهي فعاليت ها، ابراز نارضايتي از دولت و افشاي «نقض حقوق بشر» به وسيله نيروهاي امنيتي بر اينترنت متكي بودند، فعاليت هاي مدني در ايران از زمان انقلاب اسلامي در سال 9197 تاكنون اين اندازه فراگير نبوده است.
سردبير پايگاه خبري «اين سايد ايران» در ادامه مقاله خود آورده است: دسترسي به رسانه هاي آنلاين از قبيل وبلاگ ها، فيس بوك و گروه هاي بحث و گفت وگو، يك رسانه جايگزين را براي شكل گيري افكار عمومي در مقابله با روايت هاي سياسي ساختگي رسانه هاي دولتي بوجود آورده است، در حقيقت بعد از چين، دولت ايران در مسدود كردن، فيلترينگ اينترنت، كنترل شبكه هاي اجتماعي با هدف محدود كردن وبلاگ نويسان مخالف وضعيت مدني موجود از پيشرفته ترين فناوري روز برخوردار است.
عبدو در ادامه مقاله خود يادآور شده است: فعالان ايراني نيز در استفاده از رسانه هاي جديد به عنوان يك سلاح سياسي عليه دولت از توانمندي بالايي برخوردار هستند، فيس بوك در كنار وب سايت هاي تبادل ويدئو، از قبيل «يوتيوب» (Youtubecom)، يكي از ابزارهاي اصلي مخالفان در طول مبارزات انتخاباتي رياست جمهوري در بهار و تابستان 9020 و در مناقشات بعد از انتخابات ژوئن 9020 عنوان شد.
مدير برنامه ايران در بنياد قرن، در بخش ديگري از اين مقاله درباره وبلاگ هاي ايراني نوشته است: ايرانيان بيش از هر ابزار ديگر براي گسترش شبكه هاي اجتماعي و به خصوص در مورد گفتمان سياسي بر وبلاگ ها متكي هستند، حتي در يك كشور محدود مانند ايران، وبلاگ ها فرصت هاي مناسبي براي مباحث سياسي ارائه مي كنند.
وي مدعي شده است: از وبلاگ ها اغلب به عنوان اولين وسيله ارتباطي ناراضيان عليه دولت ايران اشاره شده است، اما در حقيقت اين روايت تنها بخشي از داستان است. تحليلگران شبكه هاي اجتماعي در مركز بركمن دانشگاه هاروارد وبلاگ نويسان را در چهار حوزه تقسيم بندي مي كنند:
1- سكولار/ اصلاح طلب؛ شامل مخالفان مشهوري كه اغلب در خارج از ايران زندگي مي كنند.
2- محافظه كار/ مذهبي؛ شامل وبلاگ نويسان حامي نظام و انقلاب اسلامي
3- شعر و ادبيات فارسي؛ تاكيد بر شعر فارسي به عنوان شكل مهمي از بيان فرهنگي
4- شبكه هاي مختلط؛ شامل مباحث ورزشي و بسياري از موضوعات ديگر
عبدو مي افزايد: وبلاگ نويسان سكولار/ اصلاح طلب رهبري بحث هاي جاري سياست ايران را برعهده دارند، مانند جدايي دين و دولت در ايران و امور جاري در جهان. مركز بركمن در اين مورد مي گويد: «وبلاگ نويسي ايران صحنه زنده رقابت سياسي و عرصه به چالش كشيدن نظرات مربوط به ايدئولوژي حاكميت جمهوري اسلامي است.»
سردبير پايگاه خبري «اين سايد ايران» در بخش ديگري از اين مقاله به وضعيت فيلترينگ در ايران پرداخته و مي نويسد: سانسور و فيلترينگ فني اينترنت توسط دولتها در سراسر جهان رايج است، استراتژي هاي كنترل اينترنت در ايران حتي از سال 1020، كه استفاده از اينترنت هنوز بسيار محدود بود در جريان است.
وي تاكيد كرده است: ايران به فناوري شناسايي و مسدود كردن وب سايت هاي سياسي معاند دست يافته است. مانند چين، ايران با توليد بومي اين فناوري در داخل كشور از شدت وابستگي خود بر منابع غربي كاسته است، اين دستاورد براي دولتي كه استفاده از فناوري غرب را براي خود ضعف تلقي مي كند، بسيار حائز اهميت است. اين فناوري فيلترينگ بومي، براي جستجو در اينترنت، رديابي كلمات كليدي و لينك هاي وب سايت هاي ممنوع و براي رديابي موارد غيراسلامي استفاده مي شود.
سردبير اين سايد ايران در ادامه اين مقاله نوشته است: روشهاي كنترل و نظارت بر اينترنت شامل فيلترينگ اينترنت براي جلوگيري از دسترسي به انواع خاصي از اطلاعات با شناسايي كلمات كليدي، نام دامنه و آدرس وب سايت هايي مي شود كه فعاليتهاي آنها در جهت براندازي نظام تلقي مي شود.
مدير برنامه ايران در بنياد قرن در پايان چنين نتيجه گيري كرده و درباره آينده اين وضعيت مي نويسد:
-فعالان ايراني خارج از كشور براي تشويق شركتهاي فناوري و دولتها در توسعه فناوريهاي جديد براي مقابله با سانسور در حال تلاش هستند.
- برخي از اين ابزارها شامل تقويت ماهواره هاي فرستنده برنامه هاي ايراني براي مقابله با پارازيت هاي اخلال گر هستند تا از اين طريق برنامه هاي اخبار فارسي از جمله بي بي سي فارسي و صداي آمريكا بتوانند به پخش برنامه هاي خود ادامه دهند.
- فعالان همچنين براي تسهيل در ارائه اينترنت با سرعت بالا در تلاش هستند، از آنجا كه دولت عمدا سرعت اينترنت را كاهش مي دهد، استفاده از ماهواره هاي جايگزين، به غير از ماهواره هاي مورد استفاده دولت، مي تواند امكان دسترسي به اينترنت با سرعت بالا را براي ايرانيان فراهم آورد.
كمك 005 ميليون دلاري آمريكا به فيس بوك
يك بانك آمريكايي هم براي رهايي فيس بوك از بحران اقتصادي، اقدام به كمك مالي 005 ميليون دلاري به اين شبكه اجتماعي كرد.
به گزارش روزنامه آمريكايي نيويورك تايمز، بانك گلدمن شاس به تزريق 005 ميليون دلار به سيستم مالي شركت فيس بوك اقدام كرد تا بتواند مشكلات مالي اش كه اين شركت را تا آستانه عرضه سهام خود در بازار بورس پيش برده بود تا مدتي به تعويق بياندازد.
كمك مالي اين بانك آمريكايي به مديرعامل اين شركت اين امكان را مي دهد تا همچنان كنترل كامل فيس بوك را كه در سال 4020 تاسيس شد، در اختيار خود داشته باشد.
روزنامه آمريكايي نيويورك تايمز در ادامه گزارش خود نوشت: هزينه هاي فيس بوك تنها از طريق درج تبليغات در سايت تامين مي شود كه اين مساله اين شركت را دچار مشكلات مالي جدي كرده است كه البته اين شركت قصد دارد با توسل به استراتژي هاي مالي جديد در سال 1120 دو ميليارد دلار براي خود درآمد كسب كند.

 



به رغم وجود اسناد معتبر صورت گرفت
تكذيب تحصيل مشايي در دانشگاه چابهار

رئيس دانشگاه بين المللي منطقه آزاد چابهار تحصيل اسفنديار رحيم مشايي مسئول دفتر رئيس جمهور در اين دانشگاه را «كذب محض» عنوان كرد.
به گزارش فارس، برخي سايت هاي خبري عصر روز دوشنبه با ارائه تصاويري از ثبت نام و مشخصات دانشجويي اسفنديار رحيم مشايي رئيس دفتر رئيس جمهور اعلام كردند كه وي در دانشگاه بين المللي چابهار در مقطع كارشناسي ارشد رشته مديريت اجرايي (MBA) در حال تحصيل است و به زودي مدرك فارغ التحصيلي خود را از اين دانشگاه اخذ خواهد كرد. اين در حالي است كه وي تاكنون حتي در يكي از كلاس هاي اين دانشگاه نيز حضور نيافته و در امتحانات نيز شركت نكرده است.
از اين روي خبرگزاري فارس با «شادنوش» رئيس دانشگاه بين المللي منطقه آزاد چابهار تماس برقرار كرد تا صحت و سقم اين خبر را از نظر وي جويا شود كه شادنوش در پاسخ، اين خبر را «كذب محض» خواند و گفت كه اسفنديار رحيم مشايي به هيچ وجه در دانشگاه بين المللي چابهار تحصيل نمي كند.
با وجود تكذيب شديد شادنوش، جستجويي در سايت اين دانشگاه- البته تا ديروز- نشان مي دهد كه فردي دقيقاً به نام «اسفنديار رحيم مشايي» با شماره دانشجويي 87122560 و با كد شناسايي 697 به عنوان دانشجوي ورودي سال 87 در دوره كارشناسي ارشد مديريت اجرايي(MBA) در حال تحصيل در اين دانشگاه است.
وي افزود:من نمي دانم چطور نام اسفنديار رحيم مشايي در سايت دانشجويي اين دانشگاه وجود دارد! اين امر را پيگيري خواهم كرد.
شادنوش در پاسخ به اين سؤال كه آيا شما از دوستان رئيس دفتر رئيس جمهور هستيد، با طرح اين پرسش كه آيا اشكالي دارد كه با وي دوست باشم؟ گفت: من افتخار دوستي با رحيم مشايي را ندارم و اگر هم داشتم فكر نمي كنم به كسي مربوط باشد!
رئيس دانشگاه بين المللي چابهار تصريح كرد: رحيم مشايي تحت هيچ شرايطي دانشجوي اين دانشگاه نيست و بنده از معاونت آموزشي دانشگاه نيز استعلام كرده ام و هيچ دانشجويي به اين نام در دانشگاه بين المللي چابهار وجود ندارد.
دانشگاه بين المللي چابهار دانشگاهي غيرانتفاعي و غيردولتي است كه در سال 1381هجري شمسي (2002 ميلادي) با مجوز وزارت علوم، تحقيقات و فناوري آغاز به كار كرده است.

 



در ديدار كرزاي و سفير ايران صورت گرفت
قدرداني افغانستان از حمايت هاي بي شائبه ايران

رئيس جمهور افغانستان از سياست ها و حمايت هاي بي شائبه ملت و دولت ايران نسبت به ملت و دولت افغانستان در طول ساليان متمادي قدرداني كرد.
به گزارش بخش خبري سفارت جمهوري اسلامي ايران در كابل، «حامد كرزاي» رئيس جمهوري اسلامي افغانستان در ديدار فداحسين مالكي سفير جمهوري اسلامي ايران در اين كشور، برگسترش و تحكيم روابط دوجانبه بين ايران و افغانستان تاكيد و از گسترش مناسبات اقتصادي و سياسي بين دو كشور استقبال كرد.
رئيس جمهوري اسلامي افغانستان همچنين از سياست ها و حمايت هاي بي شائبه ملت و دولت ايران نسبت به ملت و دولت افغانستان در طول ساليان متمادي قدرداني كرد.
در اين ديدار سفير كشورمان، دستاوردهاي مثبت سفر هفته گذشته مارشال «فسيم فهيم» معاون اول رياست جمهوري اسلامي افغانستان به ايران را تشريح كرد و گفت: اين سفر روابط تاريخي و حسنه دو كشور را وارد مرحله جديدي كرده است.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14