(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 16 دی 1389- شماره 19833

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
210 مصوبه هيئت دولت براي پيشرفت و آباداني استان سمنان
رهبر انقلاب درگذشت استاد علي اشرف والي را تسليت گفتند
آيت الله آملي لاريجاني: الحاق سازمان هاي تابعه قوه قضائيه به خارج از آن خلاف قانون اساسي است
حميد روحاني: سرنوشت خاتمي با ديگر سران فتنه گره خورده است
كوچ پرندگان مهاجر به زاينده رود در اصفهان
گفت وگوي تلفني رئيس جمهور با بانوي گلستاني
چشم به راه سپيده
نقشه جامع علمي كشور در شوراي انقلاب فرهنگي تصويب شد
در دنيا ايران مقام اول توزيع فيلم هاي نمايش خانگي را دارد
رئيس مركز مطالعات ايران معاصر روسيه: 82 درصد مردم روسيه مخالف تحريم ايران هستند
قائم مقام نهضت سوادآموزي: جشن ريشه كني بيسوادي در 5 استان كشور برگزار مي شود
تله كابين تبريز راه اندازي شد
آمل از 145 روز پيش شهردار ندارد
معاون آموزش و پژوهش ستاد عالي كانون هاي فرهنگي و رهبري مساجد:
20 هزار مسجد صاحب كانون فرهنگي و هنري مي شوند
جذب بيش از 12 ميليارد دلار سرمايه در پارس جنوبي
نماينده رئيس جمهور در شوراي عالي پول و اعتبار: كاهش سود تسهيلات بانكي در كشور قطعي است
اختصاص 120 هزار ميليارد ريال براي توسعه زيربنايي حمل و نقل ريلي كشور
اخبار ادبي و هنري



210 مصوبه هيئت دولت براي پيشرفت و آباداني استان سمنان

سمنان- خبرنگار كيهان:
معاون اول رئيس جمهوري از تصويب 210 مصوبه در سومين دور سفر رئيس جمهوري و هيئت دولت به استان سمنان خبر داد.
محمدرضا رحيمي سه شنبه شب در نشست خبري با خبرنگاران افزود: اين مصوبات با اعتبار بيش از 20هزار ميليارد ريال به تصويب هيئت وزيران رسيد كه مبلغ 7هزار و 220 ميليارد ريال تسهيلات قرض الحسنه و 400 ميليون يورو تسهيلات ارزي اين مصوبات است.
معاون اول رئيس جمهور ادامه داد: 251 مصوبه حاصل دور نخست سفر رئيس جمهوري به استان سمنان بود كه تاكنون 90 درصد آن اجرا شده است.
رحيمي بيان داشت: همچنين 105 مصوبه حاصل دور دوم سفر رئيس جمهوري به اين استان بود كه 64 درصد آن اجرايي شده است.
معاون اول رئيس جمهور گفت: در سه سفر رئيس جمهوري به استان سمنان اعتباري بيش از 100 هزار ميليارد ريال در نظر گرفته شده كه براي اين استان رقم قابل توجهي است.
رحيمي اضافه كرد: تغيير شاخص ها در بخش آموزش عالي در دوره هاي قبلي سفر رياست جمهوري به اين استان در تعداد مراكز افزايش 100 درصدي و در تعداد دانشجويان افزايش 300 درصدي را داشته است.
وي خاطرنشان كرد: استان سمنان در بخش گازرساني افزايش 328 درصدي داشته كه به همه شهرها به جز يك شهر و تعداد زيادي از روستاهاي اين استان گازرساني انجام شده است كه در اين سفر تصميم گرفته شد به بقيه روستاها و يك شهر ديگر اين استان گازرساني انجام شود.
رحيمي افزود: دولت رسيدن به نرخ بيكاري زير هفت درصد را هدف گرفته است و در اين زمينه امسال تاكنون 500 هزار شغل در كشور ايجاد شده است و در سال 90 رسيدن به دوميليون و 500 هزار شغل نيز دور از دسترس نيست.
معاون اول رئيس جمهوري گفت: دولت در نظر دارد ريشه بيكاري در كشور را با توجه به ايجاد صندوق توسعه ملي بخشكاند و با ذخيره سازي بخشي از درآمد حاصل از فروش نفت در اين صندوق از آن براي سرمايه گذاري و ايجاد اشتغال در كشور استفاده كند.
وي ايجاد مسكن براي همه افراد فاقد مسكن در كشور را از سياست هاي دولت دهم بيان كرد و گفت: در نظر است تا پايان دولت دهم در كشور جشن خانه دار شدن افراد فاقد مسكن در كشور گرفته شود.
وي گفت: دو استان سمنان و قم از برنامه ساير استان ها جلوتر هستند و در سمنان در 16 ماه 29 هزار واحد مسكوني در دست ساخت قرار گرفته است.
رحيمي گفت: اين واحدها كه با 5 هزار و 200 ميليارد ريال اعتبار ساخته مي شود 6هزار واحد بيشتر از تعداد متقاضيان مسكن در استان سمنان است.
معاون اول رئيس جمهوري گفت: در 5/2 تا سه سال آينده مشكل مسكن در كشور كاملا برطرف مي شود و هيچ زوجي فاقد مسكن نخواهند بود.
رحيمي گفت: ما در بودجه سال 90 رديفي را براي مطالعه و انتقال آب درياي خزر به استان سمنان و آغاز عمليات اجرايي آن اختصاص داده ايم. وي از اختصاص مبلغ 296 ميليارد ريال اعتبار براي مطالعه و اجراي راه آهن طبس- شاهرود- گرگان خبر داد.
معاون اول رئيس جمهوري، اختصاص اعتبار به طرح هاي عمران شهري، سيستم حمل و نقل عمومي، تكميل فرودگاه سمنان و شاهرود، آبرساني به روستاها و تخصيص 400 ميليون يورو براي احداث نيروگاه يكهزار مگاواتي سيكل تركيبي سمنان و تكميل كار احداث سد مجن، احداث و تكميل و تجهيز بيمارستان 64 تختخوابي مهدي شهر و يك صد تختخوابي سمنان، احداث دانشكده پيراپزشكي، پزشكي و دندانپزشكي در آرادان و گرمسار، اختصاص 125 ميليارد تومان بودجه فرهنگي به استان، احداث سيلو و انبارهاي مكانيزه ذخيره گندم، تكميل مجموعه هاي ورزشي و فرهنگي استان و احداث سالن ورزشي كارگران شهر ايوانكي، توسعه شبكه مخابراتي، تامين اعتبار طرح هاي حمايتي كميته امداد امام خميني و سازمان بهزيستي از ديگر مصوبات اين سفر بود.
اعطاي نشان ملي ايثار
به خانواده شهدا
رئيس جمهور كشورمان به خانواده چهار شهيد استان سمنان نشان ملي ايثار اهدا كرد.
به گزارش خبرنگار فارس از سمنان، محمود احمدي نژاد عصر سه شنبه در جريان ديدار خانواده معظم شهدا و ايثارگران استان سمنان به منظور تجليل از مقام عظماي شهدا، به خانواده چهار شهيد استان سمنان نشان ملي ايثار اهدا كرد.
شمسي شريفي مادر شهيد مهدي كريمي قيجاني، دسته گل عباسي مادر شهيد علي اصغر عباسي، بي بي خانم اصحابي مادر شهيد علي اصغر قريب نژاد و نجمه حسني مادر شهيد محمد دهقان نژاد مادران شهيداني بودند كه از دست رئيس جمهور نشان ملي ايثار دريافت كردند.
عرضه محصولات فرهنگي نامناسب است
رئيس جمهوري در كارگروه فرهنگ و هنر استان سمنان مشكل اصلي عرصه فرهنگ كشور را نبود توليدات فرهنگي عنوان كرد.
وي گفت: اگر بيگانگان توانسته اند در فرهنگ كشورمان تاثيرگذار باشند به خاطر قدرت آنها نيست بلكه به خاطر عرضه نامناسب محصولات فرهنگي ماست. احمدي نژاد تاكيد كرد: بودجه اختصاص يافته به بخش فرهنگ هر استان براي رفع نيازهاي جاري دستگاه ها نيست.
بخشي از صنعت خودروسازي كشور به سمنان منتقل شود
رئيس جمهور در جلسه استاني هيئت دولت گفت: بخشي از صنعت خودروسازي كشور به استان سمنان به ويژه مناطق محروم اين ديار انتقال پيدا كند.
به گزارش خبرگزاري فارس از سمنان، محمود احمدي نژاد با بيان اينكه در سال هاي اخير اقدامات سازنده اي در راستاي پيشرفت استان سمنان صورت گرفته است، از مسئولان استان خواست با توجه و نگاه ويژه، پيشرفت استان و خدمت رساني به مردم را پيگيري كنند.
احمدي نژاد بر ضرورت رفع مشكل كم آبي استان سمنان تاكيد كرد و از وزير نيرو خواست موضوع آبرساني به اين استان را هرچه سريع تر پيگيري و تا پايان دولت دهم نهايي كند.
رئيس جمهور از وزير راه و ترابري نيز خواست كه ارتباط استان سمنان را با استان مازندران هرچه زودتر برقرار كند. وي همچنين با اشاره به اهميت آزاد راه قم-تهران-سمنان-مشهد گفت: با راه اندازي اين بزرگراه ارتباط ساير شهرها نيز با سمنان برقرار شده و اين اقدام رونق استان را به دنبال خواهد داشت.
احمدي نژاد با بيان اينكه استان سمنان مي تواند سرريز جمعيت تهران را در خود جاي دهد از وزيران و مسئولان خواست كه نگاه ويژه اي در اين زمينه به استان داشته باشند.
رئيس جمهور از وزير صنايع و معادن خواست براي پيشرفت هرچه بيشتر اين استان بخشي از صنعت خودروسازي كشور به استان سمنان به ويژه به مناطق محروم اين ديار انتقال پيدا كند. احمدي نژاد خطاب به وزير صنايع عنوان داشت: وزارت صنايع بايد نگاه ويژه اي به استان سمنان داشته باشد زيرا زمان آن فرا رسيده تا شهرك هاي صنعتي و كارگاه هاي موجود هرچه سريع تر تجهيز و موانع احداث آن برطرف شود.
رئيس جمهور از وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي خواست تا موضوع تجهيز بيمارستان هاي استان را هرچه سريع تر مورد پيگيري قرار دهد.
احداث پارك هاي فناوري و مراكز رشد براي تقويت استعدادهاي استان، شناسايي و پرورش استعدادهاي ورزش و توسعه كشاورزي، اشتغال و گردشگري، انتقال گاز به تمام شهرها و روستاهاي استان، استفاده از نيروهاي بالقوه و بالفعل فرهنگي در استان از ديگر موضوعاتي بود كه رئيس جمهور به آنها اشاره كرد.
احداث شهرك سينمايي
در شاهرود
احمدي نژاد عنوان داشت: احداث يك شهرك سينمايي در استان سمنان تصويب شد كه در اطراف شهرستان شاهرود قرار دارد.
وي در برنامه زنده تلويزيوني شبكه استاني سمنان اضافه كرد: امسال 10ميليارد تومان براي اين شهرك گذاشتيم و سال ديگر اعتبار مي گذاريم تا اين شهرك تكميل شود.
رئيس جمهور ادامه داد: در كارگروه فرهنگ و هنر استان سمنان كارهاي فرهنگي اين استان در 10 محور تقسيم بندي شده است و تمام فعاليت هايي كه براي حفظ، تقويت و ترويج فرهنگ استان نياز است در اين 10محور گنجانده شده است.
وي بيان داشت: بودجه خوبي نيز براي اين بخش قرار داده شده است، علاوه بر بودجه هاي معمول فرهنگي سالانه 25 ميليارد تومان اضافه شد كه براي توليد فرهنگ نظير بازاريابي فرهنگي، هويت فرهنگي و تبليغ فرهنگ اختصاص يافت.
رئيس جمهور افزود: علاوه بر اين، 10ميليارد تومان نيز براي مركز و مناطق گوناگون اين استان اختصاص يافت كه امسال 35 ميليارد تومان مي شود. احمدي نژاد ادامه داد: اين 35 ميليارد تومان نيز براي بقيه استان گذاشته شده كه البته سهم شهرستان شاهرود براي كارهاي فرهنگي داده مي شود. احمدي نژاد اضافه كرد: برنامه دوم تامين آب براي استان سمنان است زيرا اين استان وسيع است و بايد آب اين مناطق تامين شود.
وي تصريح كرد: ما بايد آب اضافي براي استان سمنان تامين كنيم و طرح هاي خوبي در اين زمينه براي استان سمنان طراحي شده است.
رئيس جمهور ادامه داد: يكي از اين طرح ها تامين آب از درياي خزر است كه سال آينده براي آن بودجه مي گذاريم و وزارت نيرو مامور شده تا به سرعت اين طرح را پيگيري كند.
احمدي نژاد افزود: با بعضي از كشورهاي اطراف هم مشغول مذاكره هستيم كه اگر به نتيجه برسد براي چند استان كه در حاشيه كوير هستند از آن كشورها آب تامين مي كنيم.
وي گفت: احداث چند ورزشگاه براي استان سمنان تصويب شده كه برخي در مرحله ساخت و برخي در مرحله طراحي است و بودجه كافي مي دهيم كه ظرف يك تا دو سال اين ورزشگاهها آماده شود و در اختيار جوانان استان سمنان قرار گيرد.
رئيس جمهور تاكيد كرد: يكي از طرح هايي كه در دولت تصويب شده اين است كه 50درصد حق بيمه براي رانندگان را دولت مي پردازد كه اين افراد بايد به تامين اجتماعي مراجعه كنند و 50درصد بقيه را خودشان بپردازند و بتوانند از دفترچه بيمه و بازنشستگي استفاده كنند.
احمدي نژاد اظهار داشت: 23 منطقه ويژه گردشگري براي استان سمنان به تصويب رسيد كه طرحهاي آن آماده شده است.
وي با اشاره به تعطيلي تنها سينماي شهرستان دامغان گفت: در مصوبات كارگروه فرهنگي در يكي از محورها يك بند مربوط به سينماهاست كه استاندار سمنان در شوراي برنامه ريزي مي تواند بودجه اي تعيين كند كه سينماي دامغان راه بيفتد.
وي سرمايه گذاران را به سرمايه گذاري در استان سمنان دعوت كرد و گفت: صداوسيما بايد در معرفي استان و مناطق خوش آب و هواي آن تلاش كند.
احمدي نژاد گفت: استان سمنان مي تواند يك قطب علمي در كشور باشد و هركس بخواهد در صنايع بسته بندي و تبديلي در اين استان سرمايه گذاري كند از وام ارزان قيمت و معافيت مالياتي دولت برخوردار مي شود.
رئيس جمهوري گفت: دولت از انتقال سازمانها به استان سمنان حمايت مي كند اما در كنار آن بايد زيرساخت ها كه يكي از آنها تامين آب است در دستور كار قرار گيرد.
رئيس جمهور گفت: ما در يك طرح جامع در حال بررسي انتقال دستگاههاي اجرايي به استانهاي ديگر هستيم و مناطق مختلف كشور در اختيار مشاور و در حال انجام مطالعات تخصصي است كه استان سمنان از جمله اين مناطق است.
احمدي نژاد تصريح كرد: يكي ديگر از كارهاي زيرساختي ارتباطات است كه قطار سريع السير قم- تهران- سمنان- مشهد كه البته از شهرها نيز مي گذرد، اجازه مي دهد كه جمعيت بيشتري در اين استان ساكن شوند.
وي افزود: استان سمنان ظرفيت دارد كه يك ميليون ديگر به جمعيت اين استان اضافه شود.
استان سمنان را به درياي خزر وصل كنيد
به گزارش خبرگزاري فارس از سمنان، حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمد شاهچراغي نماينده ولي فقيه و امام جمعه سمنان از رئيس جمهوري خواست تا استان سمنان را به درياي خزر وصل كند. وي گفت: استان سمنان استاني ممتاز است اما با مشكل كمبود آب روبه رو است.
اختصاص اعتبار براي قطار سريع السير تهران- مشهد
استاندار سمنان از اختصاص 15 هزار ميليارد ريال اعتبار براي قطار سريع السير تهران- مشهد خبر داد.
عباس رهي همچنين اعلام كرد: 4 هزار ميليارد ريال اعتبار براي احداث آزادراه حرم تا حرم در جلسه استاني هيئت دولت تصويب شد.
وي برقراري معافيت مالياتي براي صنعت استان سمنان را اقدامي ارزشمند دانست و افزود: اين امر مي تواند موجب رشد و جذب صنايع بيشتر براي استان سمنان باشد.
وي وجود بيش از 500 اثر فرهنگي و جاذبه هاي طبيعي را امكان مناسبي براي توسعه گردشگري اين استان خواند و افزود: تقويت اين بخش مي تواند اشتغالزايي فراواني براي اين استان به همراه داشته باشد.

 



رهبر انقلاب درگذشت استاد علي اشرف والي را تسليت گفتند

حضرت آيت الله خامنه اي در پيامي، درگذشت استاد علي اشرف والي، هنرمند برجسته كشورمان را تسليت گفتند.
متن اين پيام بدين شرح است:
بسمه تعالي
درگذشت هنرمند مؤمن و اهل معني و اهل دل، جناب آقاي علي اشرف والي رحمه الله عليه را به آن خاندان محترم و به جامعه هنري كشور و به آشنايان باهنر آن مرحوم تسليت مي گويم؛ و رحمت و مغفرت الهي و علو درجات را براي آن مرد صالح كه نشانه هاي ايمان و تعهد را در مدت سي و پنجساله آشنائي با ايشان بارها مشاهده كرده ام، از خداوند متعال مسئلت مي كنم.
سيدعلي خامنه اي
21 دي 1389
گفتني است كه استادعلي اشرف والي در رشته هاي نگارگري، خوشنويسي، تذهيب و صفحه آرايي آثار بسياري را خلق كرد و مفسر مقالات شمس تبريزي، و آخرين شاگرد كمال الملك بود.
اين هنرمند هنرهاي تجسمي، روز شنبه بر اثر بيماري، در سن 09 سالگي دارفاني را وداع گفت.

 



آيت الله آملي لاريجاني: الحاق سازمان هاي تابعه قوه قضائيه به خارج از آن خلاف قانون اساسي است

رئيس قوه قضائيه افزايش اختيارات وزير دادگستري در اين باره كه برخي سازمان هاي تابعه قضايي به وزارت دادگستري و در واقع دستگاه اجرايي كشور واگذار شود را خلاف قانون اساسي دانست.
آيت الله صادق آملي لاريجاني در ديدار اعضاي كميسيون حقوقي و قضايي مجلس شوراي اسلامي گفت: با توجه به نقش خطير وكالت در مراحل رسيدگي در دادگاه ها، لازم است قانون جامع وكالت با همكاري مجلس و قوه قضائيه، حقوقدانان و وكلا مورد بررسي و تصويب قرار گيرد.
وي با تأكيد بر «ضرورت افزايش تعامل مجلس و قوه قضائيه به ويژه در تصويب لوايح قضايي» به قانون تجارت اشاره و خاطرنشان كرد: بررسي قانون تجارت كار بسيار خوبي است كه در حال انجام است؛ چرا كه اين قانون مشكلاتي دارد كه بايد اصلاح شود.
رئيس قوه قضائيه با تأكيد بر ضرورت ايجاد محدوديت در اعمال ماده 18، افزود: اميدواريم نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در بحث و بررسي در باب اين موضوع به مشكلات جدي پيش آمده در خصوص اعمال گسترده اين ماده توجه كنند و بدانند كه اين مسئله به مصلحت دستگاه قضايي نيست.
وي «صدور برخي آراي خلاف بين شرع» را در دستگاه قضايي قابل انكار ندانست و اظهار كرد: قوه قضاييه عزم جدي دارد كه با گسترش نظارت ها از طريق ديوان عالي كشور و دادسراي انتظامي قضات، روند صدور آرا و فعاليت قضات را رصد كند تا ميزان آراي خلاف بين شرع به حداقل ممكن برسد.
آملي لاريجاني گفت: وكلا بخشي از خانواده قوه قضائيه در مراحل رسيدگي هستند و بايد شأن و منزلت آنان حفظ شود.
وي موضوع مربوط به الحاق برخي سازمان هاي تابعه دستگاه قضايي به خارج از قوه قضائيه را خلاف قانون اساسي دانست و گفت: اخيراً بحث هايي تحت عنوان افزايش اختيارات وزير دادگستري در محافل مختلف مطرح است كه به موجب آن عنوان مي شود برخي سازمان هاي تابعه قضايي به وزارت دادگستري و در واقع دستگاه اجرايي كشور واگذار شود كه اين مسئله خلاف قانون اساسي است، چه آن كه اختيارات وزير دادگستري در اصل 160 قانون اساسي احصاء شده است و به علاوه تفسير شوراي نگهبان در تاريخ 11/9/1359 در پاسخ به استفساريه شهيد آيت الله دكتر بهشتي، به صراحت اداره امور سازمان هاي مذكور را به عهده شوراي عالي قضايي مي داند كه اين وظايف بعد از بازنگري در قانون اساسي به عهده رئيس قوه قضائيه قرار داده شده است.
در اين ديدار نمايندگان مجلس شوراي اسلامي نظرات خود را درباره اعمال ماده 18، واگذاري اختيارات برخي سازمان هاي تابعه قضايي، فعاليت وكلا و برخي مسائل حوزه هاي انتخابيه مطرح كردند.

 



حميد روحاني: سرنوشت خاتمي با ديگر سران فتنه گره خورده است

رئيس بنياد تاريخ پژوهي و دانشنامه انقلاب اسلامي تاكيد كرد كه سرنوشت خاتمي با سرنوشت قدرت طلبان فتنه گر كه آبروي نظام را بردند، گره خورده است.
حجت الاسلام «سيدحميد روحاني» در گفت وگو با فارس با اشاره به اظهارات جديد سيدمحمد خاتمي براي حضور در عرصه سياسي كشور اظهار داشت: شرط گذاري خاتمي در سلسله اقدامات مذبوحانه وي است؛ خاتمي از ابتداي انقلاب با امام(ره) و انقلاب اسلامي نبود و در دوران رياست جمهوري خود نيز بزرگترين ضربه را به آرمانهاي حضرت امام(ره) وارد كرد.
وي ادامه داد: خاتمي در زمان رياست جمهوري خود مروج ارزشهاي ليبراليستي و سكولار بود، بنابراين چهره وي براي مردم شناخته شده است از اين رو توبه و شرط گذاري وي از نگاه ملت ايران مردود است.
رئيس بنياد تاريخ پژوهي و دانشنامه انقلاب اسلامي با تاكيد بر اينكه سرنوشت خاتمي با سرنوشت قدرت طلبان فتنه گر كه آبروي نظام را بردند، گره خورده است، افزود: شرط گذاري خاتمي براي ملت ايران هيچ اهميتي ندارد چرا كه مردم با هوشياري چهره هاي انقلابي و ياران حقيقي امام (ره) را مي شناسند.
وي تصريح كرد: خاتمي در زمان رياست جمهوري خود نيز ماهيت واقعي اش را بروز داد، بر همين اساس مردم به خوبي چهره هاي اين افراد را شناخته و هويت آنها براي همه مشخص است.
حجت الاسلام روحاني با بيان اينكه خاتمي حتي اگر خود را در خط امام(ره) نشان دهد از نظر مردم غيرقابل اعتماد است، خاطرنشان كرد: چنانچه خاتمي توبه كند يا نه، براي مردم چهره اي مردود است و فتنه گران ورشكستگان سياسي محسوب مي شوند، از اين رو آنها هيچ قدرت و موقعيتي در كشور ندارند.
وي تاكيد كرد: اظهارات اخير خاتمي نوعي دست و پا زدن وي است؛ هرچند با اين كار به هيچ هدفي نخواهد رسيد. حتي در حال حاضر دشمنان نيز ديگر روي سران فتنه حساب باز نمي كنند.
رئيس بنياد تاريخ پژوهي و دانشنامه انقلاب اسلامي با بيان اينكه تاريخ مصرف فتنه گران براي دشمن نيز پايان يافته است، عنوان كرد: دشمن در حال حاضر بر روي عناصر ديگري برنامه ريزي مي كند تا براي فتنه آينده از وجود آنها استفاده كند.
حجت الاسلام روحاني بيان داشت: در حال حاضر اربابان سران فتنه نيز براي آنها اهميت قائل نيستند از اين رو آنها هيچ گاه نمي توانند از نظام باج خواهي كنند.
وي ادامه داد: سران فتنه هنوز باور نكرده اند كه ديگر نزد مردم اعتبار ندارند و با ترفندهايي همانند شرط گذاري، خود را وابسته به انقلاب و نظام نشان مي دهند.
رئيس بنياد تاريخ پژوهي و دانشنامه انقلاب اسلامي با تاكيد بر اينكه افرادي كه گرفتار خودخواهي و خودبيني شده اند تا آخر عمر متوجه سقوط خود در منجلاب نخواهند شد، يادآور شد: تفكر خودبيني نتيجه دوري از خدا است و طبق آيه قرآن كه مي فرمايد: «صم بكم عمي فهم لايعقلون» فتنه گران نمي فهمند و فهم لازم را ندارند.
وي در خاتمه افزود: فتنه گران از مردم جدا بوده و هيچ پايگاه مردمي ندارند اما خيال مي كنند همانطور كه آنها درباره جايگاهشان مي انديشند ديگران نيز همين گونه هستند، در حالي كه آنها در بين مردم هيچ ارزش و موقعيتي ندارند.

 



كوچ پرندگان مهاجر به زاينده رود در اصفهان

جاري بودن آب در درياچه هاي سد زاينده رود و حنا در استان اصفهان هر روز به شمار پرندگان مهاجر به اين درياچه ها افزوده مي شود.
اين پرندگان از اوايل پائيز هر سال به زيستگاه هاي آبي اين استان مهاجرت مي كنند در سرشماري پارسال، 17 هزار و 200 پرنده مهاجر در استان شمارش شد. درياچه هاي سد زاينده رود اصفهان و سد حنا در سميرم از زيستگاه هاي آبي مهم استان اصفهان است: بركه ها و حوضچه هاي آب شيرين و تصفيه خانه هاي فاضلاب استان هم از ديگر زيستگاه هاي كاكايي سرسياه، كاكايي صورتي، انواع اردكها، غازها، حواصيل، فلامينگو، درنا، با كلان (سكون كاف)، كنگر و تعداد زيادي از گونه هاي پرنده آبزي و كنار آبزي و ديگر انواع پرندگان مهاجر هستند. براساس قانون، شكار اين پرندگان ممنوع است و با مختلفان برابر قانون برخورد مي شود.

 



گفت وگوي تلفني رئيس جمهور با بانوي گلستاني

به دنبال پيگيري نامه هاي دور سوم سفر رئيس جمهور به استان گلستان، دكتر احمدي نژاد شخصا طي تماس تلفني با يكي از خانواده هاي گلستاني گفت وگو كرد.
براساس اعلام پايگاه اطلاع رساني استانداري گلستان، «سيده عفت حسيني» 34 ساله متاهل از روستاي تراجيق شهر گاليكش در سفر سوم نامه اي با عنوان «درد دل بابا» به رئيس جمهور ارسال كرد و آرزوي پدرش مرحوم «سيدطاهر حسيني» را كه 6 ماه پيش فوت كرده بود براي ايشان بيان نمود.
وي در اين نامه خطاب به رئيس جمهور نوشت: مي خواستم آرزوي بابايم كه مشكلات زيادي را در زندگي اش سپري كرد و الان در بين ما نيست به شما بگويم. وي آرزوي سفر به مكه مكرمه را داشت.
اين بانوي گلستاني در پاسخ به سوال رئيس جمهور كه هر مشكلي داريد به من بگوييد گفت: من مشكل و آرزويي ندارم و هم اين كه صداي رئيس جمهور را شنيدم كه برايم باور كردني نيست، كفايت مي كند.
براساس اين گزارش، به دليل اين كه وي شماره تلفن خود را در نامه ذكر نكرده بود و شماره تلفن منزل پدرش را نوشته بود رئيس جمهور ابتدا قبل از صحبت با دختر مرحوم حسيني، با مادر و برادر كوچكش گفت وگو كرد و گفت: هر تقاضايي داريد به من بگوييد.
«بتول قزلسفلو» همسر مرحوم حسيني كه بسيار هيجان زده شده بود گفت: صحبت كردن با رئيس جمهور برايم يك رويا بود.
وي با داشتن 3 دختر و 4 پسر، پس از احوالپرسي مشكلات اقتصادي و مالي از جمله نداشتن خانه مسكوني مناسب، قطع مستمري از كميته امداد، معافيت سربازي پسر كوچكش با توجه به نداشتن سرپرست خانوار و بيكاري فرزندانش را براي رئيس جمهور بازگو كرد. رئيس جمهور در اين تماس تلفني هم قول مساعد داد كه به مشكلات تك تك آنان شخصا از طريق استاندار گلستان رسيدگي شود.
استاندار گلستان پس از اطلاع از اين موضوع اين خانواده را به حضور پذيرفت و مشكلاتشان را از نزديك شنيد و دستور فوري براي پيگيري و رفع آنان داد.

 



چشم به راه سپيده

تو را غايب ناميده اند، چون «ظاهر» نيستي، نه اينكه «حاضر» نباشي.
«غيبت» به معناي «حاضرنبودن»، تهمت ناروائي است كه به تو زده اند و آنان كه بر اين پندارند، فرق ميان «ظهور» و «حضور» را نمي دانند، آمدنت كه در انتظار آنيم به معناي «ظهور» است، نه «حضور» و دلشدگانت كه هر صبح و شام تو را مي خوانند، ظهورت را از خدا مي طلبند نه حضورت را. وقتي ظاهر مي شوي، همه انگشت حيرت به دندان مي گزند با تعجب مي گويند كه تو را پيش از اين هم ديده اند. و راست مي گويند، چرا كه تو در ميان مائي، زيرا امام مائي. جمعه كه از راه مي رسد، صاحبدلان «دل» از دست مي دهند و قرار از كف مي نهند و قافله دل هاي بي قرار روي به قبله مي كنند و آمدنت را به انتظار مي نشينند...
و اينك اي قبله هر قافله و اي «شبروان را مشعله» در آستانه آدينه اي ديگر و همزمان با ميلاد امام محمدباقر عليه السلام با دلدادگان ديگري از خيل منتظرانت سرود انتظار را زمزمه مي كنيم.

وقتي بيايي
وقتي به زبان نيايد
«آه» مي شود
نگاهم كنيد
در اين زمستان
هيچ حرفي نزده
تمامم را مه گرفته است
اينجا اشك مراد است
وقتي حرف، حرف آمدنت باشد
و چشمها، پنجره ها را به ديوار باز كنند
درد را برايت بازگو مي كنم
«وقتي بيايي»
زينب معصوم خاني

تفأل
تفأل زدم نيمه شب به قرآن
كتابي كه از وحي شيرازه دارد
براي دلم آيه صبر آمد
ولي نازنين، صبر اندازه دارد
¤ ¤ ¤
غلام قديمي
فقط دليل جدايي زتو گناه من است
ثمر از اين همه غفلت دل سياه من است
هميشه ذكر تو را من به روي لب دارم
كه نام تو گل زهرا دليل راه من است
جدايي از تو بلايي عظيم و جانكاه است
گواه قلب حزين سردي نگاه من است
بگو به آن دو ملك در سياهي قبرم
كه اين غلام قديمي بارگاه من است

صلوات
بر چهره پر ز نور مهدي صلوات
بر جان و دل صبور مهدي صلوات
تا امر فرج شود مهيا بفرست
بهر فرج و ظهور مهدي صلوات

جمكران دل
كاش از دلبر نشاني داشتيم
بر سر كويش مكاني داشتيم
از براي مهدي صاحب الزمان
كاش در دل جمكراني داشتيم

بي قراري
از نو شكفت نرگس چشم انتظاري ام
گل كرد خار خار شب بي قراري ام
تا شد هزار پاره دل از يك نگاه تو
ديدم هزار چشم در آيينه كاري ام

فردا
بهار عشق شكوفا نمي شود بي تو
بيا كه غنچه ي دل وا نمي شود بي تو
بر آي از افق اي آفتاب صبح اميد
كه شب رسيده و فردا نمي شود بي تو

لاله سوخته
اي منتظر بيا و نظر كن كه داغ هجر
با لاله هاي سوخته دامان چه مي كند
در حسرت تو دربدري شد نصيب خضر
ورنه به سير كوه و بيابان چه مي كند

از ميان اشك
از ميان اشكها خنديده مي آيد كسي
خواب بيداري ما را ديده مي آيد كسي
با ترنم با ترانه با سروش سبز آب
از گلوي بيشه خشكيده مي آيد كسي

 



با پي گيري هاي رهبر معظم انقلاب
 نقشه جامع علمي كشور در شوراي انقلاب فرهنگي تصويب شد

سرويس سياسي-
اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي به منظور تعيين مسير و راه مشخصي براي دستيابي به اهداف نظام در حوزه علم و فناوري نقشه جامع علمي كشور را تصويب كردند.
مخبر دزفولي، دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي با اعلام اين خبر گفت: نقشه جامع علمي كشور پس از جلسات بسيار طولاني و مفصلي كه در شواي عالي انقلاب فرهنگي براي تصويب سپري كرده بود در جلسه اين شورا به تصويب نهايي رسيد.
وي درباره زمان ابلاغ و اجراي اين نقشه جامع گفت: مراحل ابلاغ اين نقشه به زودي طي خواهد شد.
منصور كبگانيان عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي در گفت وگو با فارس، با بيان اينكه آخرين فصل نقشه جامع علمي كشور با عنوان «نگاشت نهادي و تقسيم كار ملي» در جلسه سه شنبه شب اين شورا به تصويب رسيد، اظهار داشت: اين بخش مهم ترين فصل در مسير اجرايي شدن نقشه جامع علمي كشور كه يك سند مهم در حوزه علم و فناوري محسوب مي شود، بود كه به تصويب رسيد و در نهايت بررسي و تصويب نقشه جامع علمي كشور نيز پايان يافت.
وي با اشاره به اهميت ويژه ساز و كار اجرايي شدن نقشه جامع علمي كشور افزود: در بخش هاي گذشته بيش از 200 اقدام ملي در اين نقشه به تصويب رسيده كه هر كدام از آنها حساسيت و اهميت خاص خود را دارد و اجراي آن نيازمند همكاري بخش هاي مختلف و وزارتخانه هاي گوناگون كشور خواهد بود.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با بيان اينكه اين شورا بخش عمده اختيارات خود را در مسير پيگيري اجرايي شدن نقشه جامع علمي كشور به يك ستاد راهبردي واگذار كرد، گفت: «ستاد راهبردي پيگيري اجرايي نقشه جامع علمي كشور» با حضور 5 نفر از اعضاي حقيقي شوراي عالي انقلاب فرهنگي و وزراي علوم، بهداشت، آموزش و پرورش و برخي از وزراي صنعتي كه به شرط لزوم با حق رأي به جلسه دعوت مي شوند، تشكيل خواهد شد.
كبگانيان در همين زمينه اضافه كرد: رؤساي كميسيون هاي مرتبط با موضوع نظير كميسيون آموزش و كميسيون بهداشت به مجلس، دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي و رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها از ديگر اعضاي اين ستاد هستند كه اميدواريم كار خود را با قدرت و قوت پيگيري كنند.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با بيان اينكه اكنون مرحله ويرايش نسخه نهايي نقشه جامع علمي كشور در حال انجام است، افزود: اين نسخه بعد از ويرايش روي سايت دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي قرار خواهد گرفت و وارد پروسه ابلاغ توسط رئيس جمهور مي شود.
رهبر معظم انقلاب در 23 مرداد 1385 در ديدار با رؤساي دانشگاه ها و مراكز تحقيقاتي كشور بر لزوم ترسيم نقشه جامع علمي كشور و تهيه برنامه هاي عملياتي زمان دار در راستاي تحقق اهداف چشم انداز در خصوص علم و فناوري تأكيد فرمودند و تدوين آن را از وظايف و مسئوليت هاي مراكز علمي و پژوهشي بيان كردند.
گزيده هايي از فرمايشات رهبر معظم انقلاب
درباره ضرورت تدوين نقشه جامع علمي كشور
«ما در كشور به نقشه جامع علمي احتياج داريم. ما بايد بدانيم كه براي رسيدن به هدف چشم انداز بيست ساله- كه نام آن مكرر برده مي شود- نقشه جامع علمي ما چيست؟ اين را بايد ترسيم كنيم. بعد، اين نقشه را طبق راهبردهاي عملياتي و برنامه ريزيهاي زمان دار و منظم، مثل يك پازل، به تدريج بايد پر و كامل كنيم. اين كار انجام نگرفته و ما آن را نياز داريم؛ و بايد انجام بگيرد. اين كار با زبدگان و نخبگان و صاحبان انديشه كشور در حوزه دانشگاهها و آموزش و پرورش و حوزه هاي ذيربط عملي است و بايستي تحقق پيدا كند.» (در ديدار روساي دانشگاهها 23/5/1385)
«ما بايد نقشه جامع علمي كشور را تنظيم كنيم. اين را من سال گذشته هم به اين مجموعه علمي گفتم، الان هم در شوراي عالي انقلاب فرهنگي دارد اين كار مي شود، اما بايد اين كار با جديت هرچه بيشتر بشود. ما بايد بدانيم نقشه جامع علمي كشور چيست. كدام علم، به چه اندازه، در كجاي اين نقشه جا دارد. اينجور نباشد كه مثل يك ورزشكاري كه فقط روزي بازو كار مي كند و بازوهايش مي شود اينقدر، در حاليكه پا و سينه و شانه اش مثل يك آدم لاغر است، باشيم! اين، فايده اي ندارد. يك ورزشكار فقط كار سينه بكند، بقيه اندامهاي او هيچ قدرتي نداشته باشد، فايده اي ندارد. بايد متناسب باشد.» (در ديدار نخبگان جوان 12/6/1386)
«ما اگر بخواهيم سند چشم انداز تحقق پيدا كند و آن مرجعيت علمي كه براي كشور پيش بيني شده، به وجود بيايد و عملي بشود، ناچاريم كه اين كارها را انجام بدهيم كه مهمترينش تهيه نقشه جامع علمي است. اين يعني يك گام مهم، يك دروازه مهم به سوي اجرايي كردن اهداف و شعارهايي است كه مطرح شده و امروز بحمدالله در محيطهاي علمي به صورت يك گفتمان درآمده است.» (در ديدار اساتيد و روساي دانشگاهها 9/7/1386)
«نكته اي كه براي فهرست كارهاي لازم امروز ما بايستي مورد توجه قرار بگيرد، مسئله پيشرفت علم و حركت در جهت نقشه جامع علمي كشور است؛ همين كاري كه پنج شش سال است بحمدالله حركت بهتري پيدا كرده است، پيشرفت هاي خوبي انجام گرفته است. بايستي بيشتر تلاش كرد. انشاءالله اين حركت، شتابنده تر شود. لازم است حركت شتابنده ديگري در داخل حوزه هاي علميه انجام بگيرد؛ كه در اين باره انشاءالله با دوستان و برادران و خواهران عضو حوزه علميه صحبت خواهيم كرد.» (در اجتماع بزرگ مردم قم 27/7/1389)

 



در دنيا ايران مقام اول توزيع فيلم هاي نمايش خانگي را دارد

تبريز- خبرنگار كيهان:
جمهوري اسلامي ايران، در توزيع فيلم هاي نمايش خانگي، در سطح جهاني، رتبه نخست را دارد.
معاون اجرايي ستاد مبارزه با توزيع محصولات غيرمجاز سمعي و بصري با اعلام خبر فوق گفت: ايراني ها تمايل بيشتري براي ديدن فيلم در خانه دارند و به همين علت كشور ما در دنيا، از اين نظر برجسته و اول است و از نظر توليد فيلم خانگي در خاورميانه در رتبه نخست بوده و به لحاظ جهاني، مقام چهارم را در اختيار دارد. اسداللهي در شوراي فرهنگ عمومي استان آذربايجان شرقي اظهار داشت: براي فيلم هاي مجاز، هولوگرام واحدي در نظر گرفته مي شود.
وي افزود: براساس اين طرح از اول سال آينده در تهران محصولات فرهنگي سمعي و بصري و فيلم هاي مجاز با هولوگرام واحد توليد شده و در مراكز فرهنگي و سوپرماركت ها، عرضه مي شود و امكان كپي نخواهند داشت و سپس در 5 سال، طرح فوق در سطح كشور اجرا مي شود.
وي يادآور شد: با توجه به توسعه تكنولوژي توليد و توزيع فيلم، نحوه نظارت دشوار است ولي رشد مناسبي در اين حوزه بر تهيه، توليد و توزيع فيلم در كشور صورت گرفته است.

 



رئيس مركز مطالعات ايران معاصر روسيه: 82 درصد مردم روسيه مخالف تحريم ايران هستند

رئيس مركز مطالعات ايران معاصر روسيه گفت: براساس يك نظرسنجي صورت گرفته در روسيه 82 درصد مردم اين كشور مخالف اعمال تحريم ها عليه ايران هستند.
«رجب صفراف» روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا در تبريز اظهار داشت: مردم روسيه از اين كه دولت اين كشور به كشورهاي تحريم كننده ايران پيوسته، ابراز نارضايتي مي كنند.
وي افزود: 82 درصد مردم روسيه معتقدند دولت روسيه در پيوستن به موافقان تحريم عليه جمهوري اسلامي ايران اشتباه كرده است.
صفر اف گفت: مردم روسيه علاقه مند به ايجاد ارتباط دوستانه با ايران هستند و اختلاف نظر مشهودي در اين زمينه با دولت كشورشان دارند.
وي تصريح كرد: آمريكايي ها قصد دارند بين ايران و روسيه فاصله انداخته و از اين موضوع به نفع خودشان بهره برداري كنند.

 



قائم مقام نهضت سوادآموزي: جشن ريشه كني بيسوادي در 5 استان كشور برگزار مي شود

قائم مقام نهضت سوادآموزي از برگزاري جشن ريشه كني بيسوادي در پنج استان كشور در سال آينده خبر داد.
به گزارش ايرنا، «علي وطني» سه شنبه در جلسه ستاد راهبردي سياست هاي سوادآموزي استان چهارمحال و بختياري گفت: جشن ريشه كني بيسوادي در استان هاي قم، يزد، سمنان، بوشهر و قزوين سال 90 و در چهارمحال وبختياري سال 91 برگزار مي شود.
وي با بيان اينكه به جايگاه نهضت سوادآموزي در دولت نهم و دهم در قالب سياست هاي فرهنگي رئيس جمهور توجه خاصي شده است، تصريح كرد: نامه هفته پيش رهبر معظم انقلاب و ابلاغيه هاي رئيس جمهور در اين زمينه بايد مورد توجه مسئولان اجرايي قرار گيرد.
وطني افزود: شتاب بخشي به برنامه هاي نهضت سوادآموزي بايد در اولويت قرار گيرد و برنامه هاي سال آينده تنظيم، اصلاح و به روز شود.
وي در پايان اظهار داشت: 80 درصد سوادآموزان كل كشور را زنان تشكيل مي دهند و 95 درصد سوادآموزان در گروه سني 10 تا 49 سال به عنوان گروه هدف هستند.

 



تله كابين تبريز راه اندازي شد

تبريز- خبرنگاركيهان:
شهردار تبريز گفت: تله كابين تبريز به عنوان يكي از طرح هاي زمستاني شهرداري راه اندازي شد.
عليرضا نوين در مراسم بهره برداري از اولين تله كابين شمالغرب كشور افزود: مرحله دوم اين طرح به طول 4 كيلومتر در سال آينده اجرا مي شود و 120ميليارد ريال براي فاز دوم آن نياز است.
شهرام دبيري اسكويي، رئيس شوراي اسلامي شهر نيز با اشاره به طرح هاي مورد اجرا گذاشته شده در سطح تبريز، از در دست تهيه بودن برنامه چشم انداز 20ساله تبريز در شوراي شهر خبر داد. گفتني است تله كابين «عين آلي» يا «عون بن علي» 12كابين با ظرفيت 8 نفر در هر كابين دارد و حداكثر تا 24 كابين طراحي شده است.
اين طرح با 100ميليارد ريال اعتبار با ظرفيت 500 مسافر در هر ساعت كه قابل افزايش به هزار نفر است، افتتاح شد.

 



آمل از 145 روز پيش شهردار ندارد

بيش از 145 روز از معرفي سرپرست براي شهرداري آمل مي گذرد اما شهر 220 هزار نفري آمل شهردار ندارد.
به گزارش خبرگزاري فارس از آمل، شهريورماه امسال بود كه پس از ماه ها كش و قوس حسين عليزاده شهردار سابق آمل بازنشسته شد و يا به گفته برخي مجبور به بازنشستگي شد تا اين امر آغاز ماجرايي براي چهار ماه و نيم بي شهرداري شهر 220 هزار نفري آمل باشد.
در همان هفته هاي اول بركناري شهردار آمل، اعضاي شوراي اسلامي شهر آمل نايب رئيس اين شورا را با شش راي موافق به عنوان شهردار جديد آمل معرفي كردند اما اين امر تبديل به نقطه مشاجرات و طولاني شدن روند انتخاب شهردار آمل شد.
اصرار شورا براي انتخاب خود و دلايل استانداري مازندران بر رد اين انتخاب موجب شد تا مسئولان وزارت كشور براي ميانجيگري به مازندران سفر كنند اما در پايان پس از سه ماه و نيم چالش شوراي اسلامي شهر آمل اقدام به معرفي فرد ديگري براي تصدي شهرداري آمل كرد.
در 21 آذرماه اين شورا مسلم علي پور مشاور حقوقي شوراي اسلامي شهر آمل و مديرعامل سابق تاكسيراني اين شهر را به عنوان دومين شهردار منتخب خود معرفي كرد.
به نظر مي رسد براساس قانون، استانداري مازندران فرصت 10 روزه دارد تا شهردار منتخب را تاييد و معرفي كند.
سخنگوي شوراي اسلامي شهر آمل در گفت وگو با خبرنگار فارس در آمل با بيان اينكه از مجموع گزينه ها در مرحله نهايي شهردار منتخب با چهار راي انتخاب شد، افزود: بلافاصله پس از اين انتخاب مسلم علي پور به عنوان شهردار منتخب به استانداري مازندران معرفي شد اما اكنون پس از 25 روز هنوز خبري از معرفي شهردار آمل نيست.
علي قاسمي با اشاره به اينكه شوراي اسلامي شهر آمل در اين زمينه به وظيفه خود در كوتاه ترين زمان عمل كرده است، اظهار داشت: اين ديگر از مسئوليت هاي استاني است كه درباره نگراني هاي شهروندان براي داشتن شهردار پاسخگو باشد.

 



معاون آموزش و پژوهش ستاد عالي كانون هاي فرهنگي و رهبري مساجد:
 20 هزار مسجد صاحب كانون فرهنگي و هنري مي شوند

براساس مصوبه مجلس شوراي اسلامي، تا پايان برنامه پنجم توسعه مكلفيم در 20 هزار مسجد كانون هاي فرهنگي و هنري راه اندازي كنيم.
به گزارش ايرنا از كرمانشاه معاون آموزش و پژوهش ستاد عالي كانون هاي فرهنگي و هنري مساجد ديروز در جمع خبرنگاران با بيان اين مطلب افزود: از 70 هزار مسجد كشور، هشت هزار و 500 مسجد، داراي كانون فرهنگي هنري هستند.
محمدرضا جعفري گفت: در اين كانون ها دو هزار و 777 كتابخانه مخزن دار فعال است و سه هزار كتابخانه باز نيز در مساجد راه اندازي شده است.
جعفري، افزود: يكي از فعاليت هاي برجسته اين ستاد، فعاليت هاي قرآني است و در اين راستا در 25 هزار مسجد طرح تلاوت سوره نور در حال اجراست.
وي گفت: از سال گذشته تاكنون 104 ميليارد ريال كتب درسي، عمومي و تجهيزات كتابخانه اي از سوي اين ستاد به مساجد ارسال شده است.

 



مديرعامل شركت نفت و گاز پارس خبر داد
جذب بيش از 12 ميليارد دلار سرمايه در پارس جنوبي

مديرعامل شركت نفت و گاز پارس از جذب بيش از 12 ميليارد دلار سرمايه در پارس جنوبي در سال آينده خبر داد.
به گزارش خبرگزاري فارس از عسلويه به نقل از روابط عمومي شركت نفت و گاز پارس، علي وكيلي اظهار داشت: عزم وزارت نفت براي توسعه فازهاي باقي مانده بسيار جزم است و هم اكنون شاهد موفقيت خوبي در اين زمينه هستيم.
وي افزود: منابع تامين مالي در پارس جنوبي متنوع است و پيش بيني مي كنيم كه حجم جذب سرمايه گذاري در طرح هاي توسعه اين ميدان مشترك گازي در سال آينده به بيش از 12 ميليارد دلار برسد.
وكيلي اضافه كرد: پيش بيني مي كنيم كه تا پايان امسال در طرح هاي توسعه پارس جنوبي 12 ميليارد دلار سرمايه گذاري محقق شود.
مديرعامل شركت نفت و گاز پارس خاطرنشان كرد: منابع مالي طرح هاي توسعه پارس جنوبي فقط از طريق فروش اوراق مشاركت تامين نمي شود و هم اكنون منابع مالي مورد نياز براي اجراي طرح هاي توسعه پارس جنوبي از روش هايي همچون عرضه اوراق مشاركت ارزي و ريالي، بيع متقابل، فاينانس و صندوق هاي انرژي تامين مي شود.
وكيلي عنوان داشت: وضعيت تامين مالي چهار طرح بزرگ پارس جنوبي تا پايان كار به طور كامل مشخص است و در واقع شركت نفت و گاز پارس ضمن تامين منابع مالي لازم براي اجراي طرح هاي در دست اجراي پارس جنوبي از طريق انتشار و عرضه اوراق مشاركت، از منابع ديگر نيز براي اين منظور بهره گرفته است.
وي ادامه داد: هم اكنون سرمايه گذاري در طرح توسعه فازهاي 11 و 12 پارس جنوبي در چارچوب قرارداد بيع متقابل انجام مي شود؛ همچنين شركت نفت و گاز پارس براي تامين منابع مالي فاز 19 پارس جنوبي به طور مستقيم با شركت نيكو قرارداد دارد كه اقدام هاي مطلوبي براي اين منظور انجام شده است.
وكيلي افزود: همچنين منابع مالي مورد نياز براي اجراي طرح توسعه فازهاي 20 و 21 پارس جنوبي از طريق صندوق انرژي بانك ملت تامين مي شود.
وكيلي همچنين گفت: پارس جنوبي روزبه روز به سمت پيشرفت بيشتر حركت مي كند و در سال جاري شاهد موفقيت هاي بي نظيري در اين منطقه بوده ايم كه انعقاد قرارداد معادل هشت فاز در حضور رئيس جمهور از جمله اين موفقيت هاست.

 



نماينده رئيس جمهور در شوراي عالي پول و اعتبار: كاهش سود تسهيلات بانكي در كشور قطعي است

نماينده رئيس جمهور در شوراي عالي پول و اعتبار و مديرعامل بانك صادرات ايران گفت: كاهش سود تسهيلات بانكي در كشور قطعي است.
به گزارش خبرگزاري فارس از ايلام، «محمد جهرمي» ظهر ديروز در حاشيه سفر به استان ايلام در جمع خبرنگاران رسانه ها اظهار داشت: از دو طريق مي توان در بخش بانكها در مسير بزرگ توسعه اقتصادي كشور گام برداشت و دولت عدالت محور را ياري داد.
وي ادامه داد: كاهش سود سپرده ها، افزايش بهره وري بانكها و كاهش هزينه هاي جاري در بانكها از راههاي رسيدن به اين افق است.
اين مسئول اضافه كرد: ما اگر نتوانيم ظرف مدت كوتاهي در مجموعه سالهاي آينده نرخ سود تسهيلات را به زير 10برسانيم در رابطه با توسعه كشور وقفه به وجود مي آيد.
جهرمي تصريح كرد: بسياري از مجموعه سرمايه گذاريها با تسهيلات 18 و 20درصد به هيچ وجه توان اجرا را نخواهند داشت.
نماينده رئيس جمهور در شوراي عالي پول و اعتبار و مديرعامل بانك صادرات ايران گفت: خصوصا در مناطق محروم و كمتر توسعه يافته اجراي پروژه ها با تسهيلات بالاي 20درصد غيرممكن است.
وي ادامه داد: يكي از سياستهاي بانك صادرات ايران كاهش نرخ تسهيلات بانكي بوده كه به آن توجه ويژه اي شده است.
اين مسئول اضافه كرد: اكنون بانك صادرات ايران براي رسيدن به اهداف توسعه اي دولت عدالت محور كاهش نرخ تسهيلات بانكي را در دستور كار قرار داده است.

 



از محل منابع حاصل از هدفمندي يارانه ها صورت مي گيرد
اختصاص 120 هزار ميليارد ريال براي توسعه زيربنايي حمل و نقل ريلي كشور

معاون وزير راه و ترابري گفت: از محل منابع حاصل از هدفمندي يارانه ها در طي يك سال 120 هزار ميليارد ريال براي توسعه زيربنايي حمل و نقل ريلي كشور اختصاص مي يابد.
به گزارش خبرگزاري فارس از سراب، مسعود رهنما شامگاه سه شنبه در حاشيه آغاز عمليات آزاد راه سراب- بستان آباد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بخشي از منابع حاصل از طرح هدفمند كردن يارانه ها در اختيار مردم قرار مي گيرد تا هزينه هاي خود را مديريت كنند و بخش ديگر آن به توسعه امور زيربنايي و زيرساخت هاي حمل و نقل اختصاص مي يابد.
مدير عامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور ادامه داد: در برنامه جديدي كه تدوين شده است احداث زيرساخت هاي حمل و نقل ريلي و سرمايه گذاري در اين بخش در اولويت قرار گرفته است.
معاون وزير راه با اشاره به ميزان ريالي منابع حاصل از قانون هدفمند كردن يارانه ها افزود: پيش بيني شده است كه از محل اجراي اين قانون 120 تا 230 هزار ميليارد ريال براي سرمايه گذاري در توسعه حمل و نقل ريلي كشور اختصاص يابد و مقرر شده است كه طي يك سال 120 هزار ميليارد ريال از محل يارانه ها پرداخت شود.
رهنما در مورد مدت زماني كه براي توسعه زيرساخت ها و اختصاص منابع حاصل از يارانه ها به بخش حمل و نقل در نظر گرفته شده است، خاطرنشان كرد: بعد از هشت سال كه تمام زيرساخت هاي حمل و نقل كشور به طور كامل و اصولي تكميل شد، اين منابع در بخش هاي ديگر هزينه مي شود.

 



اخبار ادبي و هنري

استفاده ابزاري آمريكا از ستارگان سينماي هند در افغانستان
ديپلمات هاي آمريكايي در هند از ستارگان باليوود خواستند تا با نفوذ و استفاده از افسون «ديپلماسي مشاهير» در افغانستان به كمك آمريكا بشتابند.
ويكي ليكس از تلگرافي محرمانه از سوي ديپلمات هاي آمريكايي در هند پرده برداشته است كه در اين تلگراف آمده، جاذبه و گيرايي ستارگان باليوود در افغانستان، مي تواند به تلاش هاي بين المللي در راستاي بازسازي و اصلاحات اجتماعي اين كشور كمك كند.
براساس گزارش مشرق، تجربيات آمريكا در خصوص استفاده از افسون «ديپلماسي مشاهير» آمريكا را بر آن داشته است تا اين بار از ستارگان هندي براي تصرف قلب و ذهن مردم افغان استفاده كند.
گفتني است «ديپلماسي مشاهير» همواره از اهرم هاي سياست ورزي استكبار در آمريكا و خاصه كشورهاي خاورميانه بوده است.
بلندترين رمان درباره شهيد «صياد شيرازي» نوشته مي شود
زندگي شهيد علي صياد شيرازي در قالب يك رمان 20 جلدي نوشته مي شود.
مرتضي سلطاني، در حال نگارش زندگي نامه سپهبد شهيد صيادشيرازي به صورت رمان است. براساس پيش بيني اين نويسنده ارتشي، اين اثر از مرز 20 مجلد نيز خواهد گذشت.
سلطاني به خبرگزاري كتاب گفت كه در مقاطعي از جنگ تحميلي عراق عليه ايران، با شهيد صيادشيرازي همراه بوده و از اين تجربيات هم در نگارش اين مجموعه استفاده خواهد كرد.
شهيد صيادشيرازي، از سرداران رشيد اسلام بود كه به شكل ناجوانمردانه اي، هدف ترور منافقين قرار گرفت و به شهادت رسيد.
نمايش 15 فيلم درباره فتنه سال 88
15 فيلم سينمايي مستند و كوتاه داستاني، در قالب نخستين جشنواره مردمي فيلم «عمار» به نمايش در مي آيد.
به گزارش خبرنگار كيهان، اين فيلم ها امروز و فردا در تالار شماره دو سينما سپيده تهران و بيش از 200 شهر و روستاي كشورمان اكران مي شوند.
براساس اين گزارش در تهران و ازساعت 10 تا 20 امروز فيلم هاي «دختر لر»، «پايان فراموشي»، «بيراهه»، «خيابان شهادت»، «افسران جوان»، «ايران هراسي»، «شمال از شمال غربي»، «ايران سبز»، «محمود در يادش بماند»، «يزدان تفنگ ندارد»، «تقلب واقعي»، «هولوكاست سبز» و «تواتر» نمايش داده مي شود. روز جمعه نيز از ساعت 30:14 فيلم هاي «هم غزه، هم لبنان»، «ايران سبز»، «خيابان شهادت»، «ايران تهران نيست»، «دختر لر» و «يزدان تفنگ ندارد» اكران مي شود.
راه اندازي 30 شبكه ماهواره اي فارسي زبان ضد ايراني
براساس يك ارزيابي اوليه در يكسال گذشته، حدود 30 شبكه ماهواره اي فارسي زبان عليه جمهوري اسلامي ايران آغاز به كار كرده اند.
اين شبكه هاي ضد فرهنگي عمدتا با اهدافي نظير ترويج فرهنگ اباحه گري و غربي، ضديت با مباني و احكام ديني و ... راه اندازي شده اند.
به گزارش مشرق، نكته مشترك در ميان اين شبكه هاي تازه افتتاح شده رويكرد به اصطلاح فرهنگي و خصوصا سرگرمي سازي در ميان اين شبكه ها است. يكي ديگر از ويژگي هاي شبكه هاي جديد تمركز اين شبكه ها بر روي تبليغ سبك زندگي غربي است. استراتژي غربي سازي و تغييرات فرهنگي از روش هايي است كه اخيرا براي تاثيرات سياسي بر كشورهاي مخالف آمريكا، در دستور كار قرار گرفته است.
هم اينك نزديك سه هزار شبكه فارسي زبان و غيرفارسي زبان عليه «جمهوري اسلامي» فعاليت مي كنند.
گفتني است اغلب شبكه هاي فارسي زبان ماهواره اي اكنون با بحران مخاطب روبرو هستند تا آنجا كه شبكه خبري بي بي سي، رو به پخش فيلم مستند و سريال آورده است.
نمايشگاه ضد ايراني حزب بعث در اردن
يك نمايشگاه عكس ضد ايراني در كشور اردن برپا شده است.
به گزارش تابناك، در اين نمايشگاه كه توسط نيروهاي وابسته به حزب بعث سابق عراق برپا شده، تصاويري از «صدام» ديكتاتور سابق عراق به نمايش درآمده تا در اين روزها كه همزمان است با سالمرگ وي، به اصطلاح ياد و خاطرش زنده شود. در حاشيه اين نمايشگاه عكس، نقشه اي ديده مي شود كه در آن، كشور خيالي و جعلي «الاحواز» كه جدايي طلبان ضد انقلاب و ضد ايراني عرب در مناطق جنوبي و نفت خيز ايران به دنبال تاسيس آن بودند، ديده مي شود. اين كشور خيالي شامل بخش هايي از جنوب غربي ايران مانند استان خوزستان، لرستان و ... و نيز منطقه «الاهوار» در جنوب شرقي عراق است. گفتني است، نهايت حقد و كينه در اين نقشه ضد ايراني آنجاست كه نام كشور ايران با لفظ «العدو الفارسي» معرفي شده است.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14