(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 18 دی 1389- شماره 19834

خودكفايي كشور در توليد صنايع استراتژيك
شيخ الاسلام: كارمندان دوركارتعديل و بيكار نمي شوند
كوتاه اقتصادي
تدوين نظام مديريت كيفيت نان
ايران تا پايان سال 90در توليد بنزين خودكفا مي شود
بازار شب عيد همانند زمان اجراي هدفمندكردن يارانه ها مديريت مي شود
اختصاص اعتبارات جاري به بودجه عمراني
سوءمديريت، عامل اصلي بحران نشت نفت در خليج مكزيك
توزيع ميوه شب عيد با قيمت مصوب و يكماه زودتر
آفريقا و آمريكاي لاتين بازارهاي صادراتي جديد محصولات پتروشيمي ايران
توانمندي بخش تعاون در اجراي قانون هدفمندي يارانه ها
سهم 9هزار ميلياردتوماني صنعت از هدفمندي يارانه ها



وزير صنايع و معادن خبر داد
خودكفايي كشور در توليد صنايع استراتژيك

وزير صنايع و معادن با اشاره به خودكفايي كشور در توليد محصولات استراتژيك صنعتي، گفت: امروز در بسياري از صنايع استراتژيك به طور كامل خودكفا شديم و ديگر نيازي به واردات نداريم.
علي اكبر محرابيان در حاشيه گشايش نمايشگاه دستاوردهاي بومي سازي و خودكفايي صنعت و معدن، در جمع خبرنگاران افزود: در سه سال اخير بخش قابل توجهي از صنايع كشور بومي سازي شده است، به گونه اي كه صنعتگران در صنايع نوين و پيشرفته قادر هستند، قطعات مورد نياز صنعت كشور را تامين كنند.
به گفته وي در بسياري از محصولات كه تا چند سال پيش مجبور به واردات آنها بوديم، امروز نه تنها قادر به تامين نياز داخل هستيم، بلكه امكان صادرات آنها به كشورهاي ديگر فراهم شده است.
وزير صنايع و معادن گفت: در حال حاضر صنعتگران داخلي مي توانند هر قطعه اي را طراحي و به بازار عرضه كنند. قطعات مورد استفاده در بسياري از صنايع در سه سال اخير بومي سازي شده كه بخش قابل توجهي از آن ها به خارج از كشور نيز صادر مي شود. وي تصريح كرد: وجود نخبگان و دانشگاهيان قدرت صنايع براي داخلي سازي قطعات را افزايش داده است.
محرابيان با اشاره به اينكه كشور داراي مزيت هاي فراوان در توليد محصولات صنعتي است، تأكيد كرد: منابع عظيم انرژي و نيروي انساني متخصص از جمله مزيت هاي صنعت در كشور محسوب مي شود.
وزير صنايع و معادن ادامه داد: فعالان بخش صنعت و معدن كشور امروز در يك وضعيت ثبات اقتصادي قرار دارند و با توجه به اجراي قانون هدفمندي يارانه ها و واقعي شدن قيمتها، همگي به دنبال دستيابي به فناوري هاي برتر براي توليد محصولات بهينه هستند.
وي افزود: با اجرايي شدن قانون هدفمندسازي يارانه ها، بيش از شش دهك اول جامعه توانمندي شان براي خريد كالا بيشتر خواهد شد كه تقاضاي اين طيف معطوف به كالاهاي داخلي است كه اين مسئله نيز موجب رشد توليد و اشتغال مي شود.
محرابيان خاطرنشان كرد: در چند هفته اخير مصرف انرژي در بخش هاي خانگي و حمل و نقل كاهش يافته و در بخش توليد به ويژه در زمينه گاز طبيعي رشد چشمگيري داشته است كه اين مسئله نشان مي دهد كه توانسته ايم از پتانسيل هاي كشور براي رشد توليد و ايجاد اشتغال استفاده كنيم.
در نمايشگاه «دستاوردهاي بومي سازي و خودكفايي صنعت و معدن» 500 شركت صنعتي، معدني و صنايع معدني آخرين دستاوردهاي خود را در زمينه خودكفايي و بومي سازي به مدت شش روز در معرض ديد عموم قرار مي دهند.
ارائه دستاوردهاي بومي سازي و خودكفايي بخش صنعت و معدن كشور در خصوص طراحي و ساخت ماشين آلات، تجهيزات و قطعات، معرفي توانمندي ها و قابليت هاي بومي سازي و دانش فني متخصصان، محققان، شركت هاي دانش بنيان و مراكز علمي از مهمترين اهداف اين نمايشگاه عنوان شده است. در حاشيه اين نمايشگاه، 5 هزار شركت فعال، توان فني و مهندسي خود در بخش بومي سازي را در يك فضاي مجازي به نمايش گذاشته اند.

 



شيخ الاسلام: كارمندان دوركارتعديل و بيكار نمي شوند

رئيس مركز نوسازي، تحول اداري و بودجه وزارت كار با اشاره به اينكه دوركاري حداقل 25 درصد كاهش هزينه را به همراه دارد، گفت: وزير كار تاكيد كرده است فردي در فرآيند دوركاري نبايد تعديل و يا بيكار شود.
محمدرضا گلرو در گفت وگو با فارس در خصوص جزئيات دوركاري كارمندان وزارت كار و امور اجتماعي، اظهار داشت: در حال حاضر اين موضوع مطابق دستورالعمل دولت اجرا مي شود و مشكل خاصي وجود ندارد.
وي ادامه داد: براي اين طرح نمي توان تعداد ثابتي براي كارمندان دوركار در نظر گرفت چون به صورت شناور و ديناميك حضور آنان در حالت تغيير است.
رئيس مركز بودجه، نوسازي و تحول اداري وزارت كار با بيان اين كه حداقل دوركاري كارمندان با توجه به مصوبه دولت 50 درصد است، تصريح كرد: در حال حاضر با توجه به شرايط معاونت ها و مراكز مختلف، ارزيابي و سنجش لازم صورت مي گيرد و از اين طريق مجوز دوركاري براي كارمندان صادر مي شود.
مشاور وزير كار و امور اجتماعي در پاسخ به اين سؤال كه دغدغه بسياري از نيروهاي قراردادي تضمين كاري براي سال آينده است، گفت: به همه نيروها اعلام شده است كه نگران قراردادها نباشند و تاكيد وزير اين است كه فردي در فرآيند دوركاري نبايد تعديل و حتي بيكار شود.
وي افزود: ضمانت اجرايي اين موضوع دستور مقام عالي وزارت است و تضميني از اين بالاتر در وزارت كار وجود ندارد.
به گفته گلرو، در اين طرح همه كارمندان دوركار نه تنها درآمدشان كاهش نخواهد يافت بلكه طبق قانون افزايش حداقل 5 درصد خواهد داشت.
وي در خصوص مشكلات ارتباطي ميان ستاد و كارمندان دوركار تصريح كرد: با توجه به اين كه دوركاري تجربه جديدي است با اعلام نيازها از سوي كارمندان مشكلات برطرف مي شود و در حال حاضر سيستم ها و نرم افزارهاي جديد براي امكان ارتباط اينترنتي در حال تهيه است.
رئيس مركز نوسازي و تحول اداري وزارت كار با اشاره به مزيت هاي دوركاري، بيان داشت: كاهش هزينه و نيز بهره وري نيروي انساني از جمله اين مزيت ها است و در حال حاضر تيمي براي برآورد شاخص هاي بهره وري كارمندان در سطح وزارتخانه تشكيل شده است
مشاور وزير كار و امور اجتماعي گفت: پيش بيني مي شود كه با تداوم اين سياست بيش از 25 درصد كاهش هزينه و نيز به همين ميزان افزايش بهره وري نيروي كار رخ دهد.

 



كوتاه اقتصادي

¤ رئيس اتحاديه مشاوران مسكن با اشاره به اقدامات دولت در خصوص ذخيره سازي آهن و سيمان از كاهش قيمت مسكن طي ماههاي آينده خبر داد. مصطفي قلي خسروي با بيان اين مطلب گفت: با هدفمندسازي يارانه ها تغييري در قيمت بازار ايجاد نشده است و پيش بيني مي شود در ادامه اجراي اين قانون، قيمت مسكن سير نزولي داشته باشد.
¤ رئيس اتحاديه نانوايان تهران گفت: با اعلام نرخ هاي جديد نان، واحدهاي آزادپز از اين پس تحت پوشش اتحاديه نانوايان قرار خواهند گرفت و برنامه ريزي هاي لازم براي انجام اين كار در دست انجام است.
¤ به رغم مشكلات به وجود آمده در خصوص مبادلات ارزي ايران و هند سه نفتكش بزرگ ايراني در ماه ژانويه در سواحل غربي هند پهلو خواهند گرفت و نفت ايران را به هند عرضه مي كنند.
¤ عضو هيئت امناي صندوق ارزي سرمايه گذاري ايرانيان خارج از كشور از آغاز پذيره نويسي اين صندوق از اوايل فوريه سال جاري ميلادي (بهمن ماه) خبر داد.
¤ نشريه تخصصي بيزينس مانيتور اذعان كرد به رغم سياست تحريم آمريكا عليه ايران صنعت خودروسازي اين كشور به روند رو به رشد و پيشرفت خود ادامه داده است.
¤ نام مديرعامل كشتيراني جمهوري اسلامي ايران در كتاب 100 مدير پرنفوذ و قدرتمند صنعت كشتيراني جهان ثبت شد. موسسه لويدز به تازگي كتابي با عنوان 100 فرد برتر صنعت كشتيراني جهان در سال 2010 منتشر كرده كه در آن از پرنفوذترين و قدرتمندترين افراد اين صنعت در سال 2010 نام برده شده است. «محمدحسين داجمر» رئيس هيئت مديره و مديرعامل كشتيراني جمهوري اسلامي ايران از جمله كساني است كه نام وي به عنوان يكي از پرنفوذترين و قدرتمندترين افراد صنعت كشتيراني جهان در سال 2010 در اين كتاب ثبت شده است.
¤ دبيركل بانك مركزي زمان آغاز پشت نويسي ايران چك هاي 100هزار توماني را «آينده نزديك» عنوان كرد و برنامه خروج ايران چك هاي 50 هزار توماني از چرخه مبادلات اقتصادي كشور را فعلا منتفي دانست.
¤ با صدور احكام جداگانه اي مديران جديد شركت نفت و گاز پارس و سازمان منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس منصوب شدند. سيدمسعود ميركاظمي وزير نفت با صدور احكام جداگانه اي مديران شركتهاي نفت و گاز پارس و سازمان منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس را منصوب كرد. موسي سوري به عنوان مديرعامل جديد شركت نفت و گاز پارس و سيدپيروز موسوي به عنوان مديرعامل جديد سازمان منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس منصوب شده اند.
¤ معاون طرح و توسعه شركت آب منطقه اي تهران گفت: طرح تونل انتقال آب از سد كرج كه در سال 1384 اجرايي شد تا اسفند سال آينده به بهره برداري خواهد رسيد و به اين ترتيب حدود 5/1سال از زمان بندي اجراي اين پروژه جلوتر هستيم.

 



تدوين نظام مديريت كيفيت نان

نشست مشترك نمايندگان وزارتخانه هاي صنايع و معادن، بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با وزير بازرگاني منجر به چهار توافق و تدوين نظام مديريت كيفيت نان شد.
در اين نشست كه در روزهاي پاياني هفته كيفيت نان برگزار شد، استانداردسازي زنجيره گندم، آرد نان مورد بحث و بررسي قرار گرفت و بر اين مبنا توافقاتي حاصل شد.
بررسي، احصا يا بازنگري استانداردهاي موجود و نيز تدوين استانداردهاي جديد در خصوص گندم، آرد، نان و اجراي استانداردهاي عنوان شده، تدوين و اجراي مكانيزم هاي رديابي اعم از كنترل سموم، آفات نباتي و مايكوتكسين ها دو توافق ديگر اين نشست بود.
شركت كنندگان با تاكيد بر طراحي نظام اطلاع رساني و فرهنگ سازي در خصوص استاندارد گندم، آرد و نان و اجراي آن از طريق شوراي سلامت صدا و سيما بر تشكيل كارگروه تخصصي متشكل از وزارت بازرگاني، بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، صنايع و معادن (سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي) و جهادكشاورزي در مورد بررسي، تدوين و پايش استانداردها به توافق رسيدند.
همچنين مقرر گرديد حداكثر به مدت يك هفته پس از توافقات حاصله كليه امكانات مربوط توسط دستگاه هاي عضو احصا، و با تعيين مرجع اجرا و زمان بندي ارايه شود تا تدوين و اجراي استانداردسازي تا پيش از سال 90 محقق شود.
پژوهشكده غلات و شركت مادر تخصصي بازرگاني دولتي ايران نيز موظف شد توان علمي، تخصصي و فني خود را در اختيار سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي قرار دهد تا اين سازمان در كوتاه ترين زمان ممكن بتواند استانداردهاي مربوطه را تدوين كند.

 



مديرعامل شركت پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي:
 ايران تا پايان سال 90 در توليد بنزين خودكفا مي شود

مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران گفت: تا پايان سال 90 با تكميل طرحها به مرحله خودكفايي بنزين خواهيم رسيد و روزانه 95 ميليون ليتر از اين فرآورده توليد خواهيم كرد.
عليرضا ضيغمي در گفت وگو با خبرگزاري جمهوري اسلامي افزود: در حال حاضر روزانه 235 ميليون ليتر انواع فرآورده نفتي در كشور توليد مي شود كه با راه اندازي پالايشگاه هاي جديد اين رقم به 750 ميليون ليتر در روز افزايش خواهد يافت.
وي اضافه كرد: طبق مصوبه دولت ظرف 5 سال آينده بايد 7 پالايشگاه به پالايشگاه هاي فعلي كشور اضافه شود.
به گفته وي در زمان حاضر 9 پالايشگاه در مدار بهره برداري قرار دارد، ضمن آنكه ساخت پالايشگاه هاي جديد توسط بخش خصوصي نيز به اجرا گذاشته خواهد شد.
وي ادامه داد: طبق قانون خصوصي سازي، سهم وزارت نفت از احداث پالايشگاه ها 20درصد خواهد بود.
مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي با اشاره به اينكه از سال 85 در 7 پالايشگاه از 9 پالايشگاه موجود طرح توليد بنزين و بهينه سازي آغاز شد، گفت: با اجراي طرح هاي توليد در مجموع 40 ميليون ليتر به توليد بنزين كشور افزوده خواهد شد.
ذخيره سازي 3/3 ميليارد ليتر سوخت مايع
مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي نيز از ذخيره سازي 3/3 ميليارد ليتر سوخت مايع در مخازن نيروگاه ها و صنايع خبر داد و گفت: در روزهاي آينده با كاهش دماي هوا سوخت مايع تمامي مشتركان تامين مي شود.
فريد عامري در گفت وگو با مهر همچنين از افزايش 200 ميليون ليتري ذخيره سازي نفت كوره (مازوت) زمستاني خبر داد و افزود: در حال حاضر يك ميليارد و 430 ميليون ليتر نفت كوره فقط در مخازن نيروگاه هاي كشور ذخيره سازي شده است.
اين مقام مسئول، ميزان گازوئيل ذخيره سازي شده در مخازن نيروگاه ها را يك ميليارد و 870 ميليون ليتر عنوان كرد و يادآور شد: با توجه به روند گازرساني به صنايع و نيروگاه ها و ذخيره مطلوب سوخت زمستاني اين واحدها هيچ گونه نگراني وجود ندارد.
اين مقام مسئول خاطرنشان كرد: وزارت نفت براي زمستان سالجاري آمادگي توزيع و انتقال روزانه 250 ميليون ليتر انواع فرآورده هاي نفتي را دارد.

 



وزير بازرگاني در سخنراني پيش از خطبه هاي نمازجمعه تهران؛
بازار شب عيد همانند زمان اجراي هدفمندكردن يارانه ها مديريت مي شود

وزير بازرگاني گفت: هر چند زمان اجراي قانون هدفمندكردن يارانه ها با شب عيد نزديك است اما بازار در شب عيد نيز مديريت و قيمت ها به گونه اي كنترل خواهد شد كه فشاري به اصناف ، توليدكنندگان و مصرف كنندگان وارد نشود.
« مهدي غضنفري» در سخنان پيش از خطبه هاي اين هفته نماز جمعه تهران، با بيان آنكه ذخيره سازي ها براي شب عيد در حال انجام است ، افزود: بر همين اساس نمايشگاه هايي براي ارايه محصولات و خريدي آرام و مطمئن پيش بيني شده است.
به گفته وي، برخي معتقد بودند اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها درابتدا با آرامش همراه خواهد بود وسپس مشكلات آغاز مي شود اما هيچ تلاطمي در بازار نخواهد بود زيرا اصناف و توليد كنندگان حامي اجراي قانون هستند و فشار هاي بيگانگان نيز تاثيري نخواهد داشت.
غضنفري با بيان آنكه ، 20 روز از آغاز مرحله جديد اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها مي گذرد، اظهارداشت: اجراي اين قانون تصميم بزرگ و تاريخي براي بهبود بيش از پيش وضعيت اقتصادي كشور است.
وزير بازرگاني ادامه داد: با يك نگاه به آنچه كه در اين 20 روز گذشته اتفاق افتاده و موفقيت به دست آمده بايد بارها از خداوند شكر گزاري و از مردم نيز تشكر كرد ضمن آنكه انديشمندان و تحليل گران دراين خصوص بايد تعمق بيشتري كنند زيرا آنچه كه مردم ايران انجام دادند در خور تحسين است.
وي در ادامه به دلايل اين موفقيت پرداخت و گفت: علاوه بر آگاهي مردم ، گروه هاي مختلف اجتماعي و اقتصادي نيز نقش خود را به درستي اجرا كرده و با دولت نيز همراهي مناسبي كرده اند.
وزير بازرگاني با بيان آنكه به طور قطع ابعاد گوناگون اين تصميم در آينده بيش از امروز مشخص مي شود ؛ اظهارداشت: اقتصادي كه داراي يارانه هاي كمتري باشد داراي تحرك بيشتر و پويا تر خواهد بود.
غضنفري ادامه داد: يارانه هاي غير هدفمندي كه از گذشته دير باز در بخش هاي مختلف ارايه مي شد موجب كاهش خلاقيت ،نوآوري و ... در صحنه اقتصادي كشور مي شد زيرا در آن صورت هر مشكلي را با پرداخت يارانه بيشتر رفع مي كرديم كه البته اين امر نيز رفتار اقتصادي اسراف گرايانه اي بوده است.
به گفته وي ، زماني كه اعتبارات يارانه ها بيشتر شود اعتبارات عمراني كاهش يافته و اين امر به تدريج منجر به كاهش ميزان عمران وآباداني كشور مي شود زيرا در اين صورت نقدينگي مورد نياز براي آباداني در اختيار نخواهد بود.
سخنران پيش از خطبه هاي اين هفته نماز جمعه تهران اظهارداشت: دولت و مجلس شوراي اسلامي براي رفع اين مشكلات در كشور قانون هدفمند كردن يارانه ها را پس از تصويب و با همراهي سه قوه به مرحله اجرا گذاشتند.
غضنفري با قياس كردن ميزان همدلي در هنگام اجراي قانون هدفمندكردن يارانه ها با اوايل انقلاب و يا زمان جنگ ، اظهارداشت: برخي از بدخواهان چنين مي پنداشتند كه اجراي اين قانون منجر به بي نظمي اقتصادي و اجتماعي مي شود كه البته پندارشان باطل بود.
وي ادامه داد: كارشناسان علوم سياسي معتقدند اجراي چنين قوانيني تنها در كشور هاي با ثبات سياسي و اقتدار بالا امكان پذير است ضمن آنكه رسانه هاي بيگانه هم پس از اجراي اين قانون مجبور به اعلام ثبات سياسي و پايداري اجتماعي در زمان اجراي قانون شدند.
وزير بازرگاني با اشاره به برگزاري جلسات متعدد و انجام مطالعات گوناگون از مدت ها قبل در كارگروه طرح تحول اقتصادي ، گفت : در اين جلسات گزارش هاي متعددي از وضعيت يارانه ها و چگونگي پيشرفت در حوزه هاي مختلف تهيه شد كه سه تصميم چگونگي بازتوزيع يارانه ها ، سناريوهاي نهايي اصلاح قيمت ها و حامل هاي انرژي وگندم و همچنين بسته هاي حمايتي به عنوان پشتيبان از مهمترين اين تصميم ها بوده است
وي با بيان آنكه ، تا كنون در خصوص بسته هاي حمايتي اطلاع رساني كمتري شده است، گفت: در اين بسته براي حوزه هاي گوناگوني نظير كشاورزي، صنعتي ، بازرگاني و ... براي بنگاه هاي اقتصادي حمايت هاي مناسبي در نظر گرفته شده تا در صورتي كه اصلاح قيمت ها منجر به افزايش هزينه ها يا حمايت از اين بخش ها شود بتوان ابزار آلات و روش هاي گذشته كه هزينه بالايي تحميل مي كند را اصلاح كرده و ماشين آلات و روش هاي جديد را جايگزين آن كرد.
به گفته غضنفري، دولت در قالب اين بسته ها تسهيلات مناسب و ارزان قيمتي را دراختيار بخش هاي مختلف قرار مي دهد تا با كمك آن علاوه بر نوسازي بدنه توليد، ميزان اشتغالزايي افزايش مي يابد.
سخنران پيش از خطبه هاي اين هفته نماز جمعه تهران ادامه داد: اين بسته ها براي بخش هاي صنعت ،كشاورزي، حمل و نقل ، بازرگاني و ... پيش بيني شده و اجرايي خواهد شد.
وزير بازرگاني در ادامه به گزارشي از وضعيت بازار پرداخت و اظهارداشت: با اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها توسط دولت چندين ماموريت به حوزه بازرگاني و فعالان اين بخش واگذار شد تا بر اساس آن درخصوص كالاهايي كه احتمال افزايش قيمت ناگهاني آنها وجود داشت علاوه بر نظارت كامل و مناسب ، ذخيره سازي هاي احتياطي نيز با كمك بخش خصوصي انجام شود.
وي با بيان آنكه هم اكنون موجودي خوبي در سطح بازار و زير كليد وزارت بازرگاني وجود دارد ؛ گفت: سامانه هاي مناسبي نيز براي كنترل لحظه اي بازار وجود دارد كه تصميم گيري لحظه اي را براي بازار ميسر مي كند.

 



در قانون بودجه سال جاري صورت مي گيرد
اختصاص اعتبارات جاري به بودجه عمراني

معاون بودجه معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور از برآورد تخصيص حداقل 80درصد از اعتبارات عمراني در قانون بودجه سال جاري خبر داد و گفت: لايحه بودجه 90 مراحل نهايي را طي مي كند و بزودي تقديم مجلس مي شود.
رحيم ممبيني د رگفت وگو با خبرگزاري فارس، در مورد آخرين وضعيت لايحه بودجه 1390 گفت: پيشنهاد دستگاههاي اجرايي مشمول قانون مديريت خدمات كشوري در مورد پيش بيني درآمد و هزينه سال 1390 دريافت شده و كارشناسان معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي درحال تهيه نهايي كردن لايجه بودجه سال 90 هستند.
معاون بودجه معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور در مورد سقف درآمدها و هزينه هاي لايحه بودجه سال آينده گفت: هنوز در حال بررسي و انجام امور هستيم و نمي توان فعلا سقف درآمد و هزينه بودجه سال آينده را اعلام كرد، اما به زودي در اين زمينه اطلاع رساني خواهد شد.ممبيني اظهار اميدواري كرد، قانون برنامه پنجم به زودي نهايي شود و لايحه بودجه 90 نيز كه نخستين لايحه از اين قانون برنامه 5 ساله خواهد بود، در آينده نزديك تقديم مجلس شود.
معاون بودجه معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور در مورد آخرين وضعيت بودجه هاي عمراني در قانون بودجه سال جاري گفت: پيش بيني مي شود، امسال حداقل 80درصد از بودجه هاي عمراني در طول 12 ماه اختصاص پيدا كند و تلاش بر اين است، تا جايي كه امكان دارد، از اعتبارات جاري به اعتبارات عمراني اختصاص داده شود.
وي تاكيد كرد: سياست دولت اين است كه تخصيص اعتبارات عمراني در قانون بودجه 1389 تقويت و پيش بيني شود، حداقل 80درصد بودجه هاي عمراني اختصاص يابد كه سال گذشته نيز در همين حدود اختصاص يافت.
ممبيني افزود: البته سال گذشته نيز در برخي از بخش هاي اقتصادي تا 90درصد و برخي تا 85درصد و بخش هاي آموزشي تا صد در صد بودجه عمراني اختصاص يافت كه تلاش بر اين است، امسال نيز مانند سال گذشته در مورد بودجه هاي عمراني رفتار شود.

 



كميسيون ويژه تحقيق كاخ سفيد اعلام كرد
سوءمديريت، عامل اصلي بحران نشت نفت در خليج مكزيك

كميسيون ويژه تحقيق
كاخ سفيد پس از انجام تحقيقات گسترده به اين نتيجه رسيد كه فاجعه نشت نفت در خليج مكزيك قابل پيشگيري بود و تصميمات شركت بي پي فاجعه زيست محيطي را در خليج فارس به بار آورد.
به گزارش بي بي سي، انفجار سكوي حفاري ديپ واتر هورايزن در ماه آوريل 2010 باعث مرگ 11 كارگر شد. در اثر آن انفجار چاه نفت ماكوندو كه در اعماق خليج مكزيك واقع است سر باز كرد و ميليون ها بشكه نفت طي چند ماه به دريا ريخت.
كميسيون ويژه اي كه از سوي باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا درباره علل اين واقعه تحقيق كرده در گزارش 48 صفحه اي تصميماتي كه مديران شركت هاي بي پي، ترانس اوشن و هاليبرتون براي كاهش هزينه هاي خود و صرفه جويي در زمان استخراج نفت اتخاذ كرده بودند را يكي از عوامل وقوع انفجار در چاه نفتي دانسته است. بي پي مالك چاه نفتي ماكوندو بود اما سكوي حفاري به شركت ترانس اوشن تعلق داشت.
اين گزارش همچنين هشدار مي دهد در صورت به اجرا در نيامدن تدابير ايمني و پيشگيرانه از سوي دولت فدرال سوانح مشابهي در آينده اتفاق خواهد افتاد. گزارش اين هيات روز 11 ژانويه رسما منتشر خواهد شد.
وزارت دادگستري آمريكا اواسط ماه دسامبر شركت بي پي و هشت شركت ديگر را به اتهام نقض قوانين ايمني فدرال تحت پيگرد قرار داد. براساس اين گزارش: بي پي ضوابط كافي را براي كاهش خطر انفجار در چاه مذكور اجرا نكرده است. باب گراهام فرماندار سابق ايالت فلوريدا و از اعضاي كميسيون ويژه تحقيق كاخ سفيد تاكيد كرداگر اين شركتها بر اين اساس كه ايمني بر هر امر ديگري اولويت دارد عمل مي كردند اين فاجعه به احتمال زياد اتفاق نمي افتاد.
افزايش بيكاري
در 258 شهر آمريكا
وزارت كار آمريكا اعلام كرد: نرخ بيكاري اين كشور در ماه نوامبر (آبان) به 8/9درصد رسيد و 258 شهر از 372 شهر بزرگ آمريكا در اين ماه با افزايش بيكاري مواجه شدند.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتد پرس نرخ بيكاري در دو سوم ايالتهاي آمريكا طي ماه نوامبر افزايش يافته است. اين بالاترين رشد نرخ بيكاري در بين ايالتهاي آمريكا از ماه ژوئن 2010 به شمار مي رود.
براساس اين گزارش نرخ بيكاري در 258 شهر از 372 شهر بزرگ آمريكا در اين مدت افزايش يافته، در 88 شهر كاهش يافته و در 26 شهر نيز بدون تغيير بوده است. نرخ بيكاري در ماه قبل از آن در 108 شهر افزايش و در 200 شهر كاهش يافته بود.
به اعتقاد كارشناسان، گرچه رشد اقتصادي آمريكا افزايش يافته ولي روند رشد و رونق اقتصادي به هيچ وجه براي كاهش بيكاري كافي نيست. ايالتهاي كاليفرنيا، نوادا، فلوريدا و جورجيا با بيشترين رشد نرخ بيكاري روبرو شدند.
ادامه بحران در بخش مسكن مهمترين عامل افزايش نرخ بيكاري در ايالتهاي مختلف آمريكا به شمار مي رود. نرخ بيكاري آمريكا از 6/9درصد در ماه اكتبر به بيش از 8/9درصد در نوامبر رسيده است.

 



توزيع ميوه شب عيد با قيمت مصوب و يكماه زودتر

مدير دفتر برنامه ريزي، تامين و توزيع كالا وزارت بازرگاني، با اشاره به ذخيره سازي ميوه شب عيد و نحوه توزيع آن در سراسر كشور گفت: براساس برنامه ريزي هاي صورت گرفته امسال ميوه شب عيد با قيمت مصوب توزيع مي شود.
يدالله صادقي ضمن تاكيد بر تنظيم بازار شب عيد، ادامه داد: با توجه به افزايش تقاضا براي ميوه از 15 اسفند تا 15 فروردين هر سال، امسال نيز براي تامين ميوه مصرفي هماهنگي هاي لازم با بخش توليدي كشاورزي صورت گرفته است.
وي، سيب و پرتقال را از جمله اقلام ذخيره سازي شده اعلام كرد و افزود: براساس تفاهم نامه اي كه با توليدكنندگان داخلي امضاء شده، سيب و پرتقال با قيمت تعيين شده در بازار توزيع خواهد شد.
يدالله صادقي در ادامه افزود: با توجه به ضرورت كنترل بازار و جلوگيري از ايجاد جو رواني، امسال توزيع ميوه يك ماه زودتر انجام خواهد شد.
مدير دفتر برنامه ريزي، تامين و توزيع كالا با اشاره به تامين ساير مايحتاج مردم، از برگزاري بازار موادغذايي، پوشاك و... خبر داد و گفت: براي جلوگيري از سوءاستفاده هاي احتمالي و افزايش كاذب قيمت ها، برنامه هاي نظارتي و بازرسي منسجمي را پيش بيني كرده ايم.

 



آفريقا و آمريكاي لاتين بازارهاي صادراتي جديد محصولات پتروشيمي ايران

مدير برنامه ريزي و فناوري اطلاعات شركت بازرگاني پتروشيمي از حضور بيشتر اين شركت براي صادرات محصولات پتروشيمي در بازارهاي آفريقا و آمريكاي لاتين خبر داد.
يوسف مسافر در گفت وگو با شانا تاكيد كرد: طبق برنامه ريزي هاي انجام شده براي سال ميلادي جديد حضور بيشتر در بازارهاي آمريكاي لاتين به ويژه برزيل و كشورهاي آفريقايي را هدف گيري كرده ايم.
وي با بيان اينكه كشورهاي هدف صادرات همه ساله براساس عملكرد سال هاي گذشته شركت بازرگاني پتروشيمي و برنامه ريزي براي توليد و صادرات سال آينده تعيين مي شود، گفت: طبق بررسي هاي انجام شده براي سال جديد ميلادي، چين اولويت نخست شركت بازرگاني پتروشيمي براي صادرات خواهد بود.
مسافر ادامه داد: در عين حال بازارهاي اروپا، هند و آسياي جنوب شرقي نيز از بازارهاي مناسب براي صادرات محصولات پتروشيمي هستند كه در اولويت هاي بعدي شركت قرار دارند.
وي خاطرنشان كرد: در تعيين بازارهاي هدف نياز آن ها به محصولات گوناگون نيز مورد بررسي قرار مي گيرد و از آنجايي كه نيازها با هم متفاوت هستند، پس از تامين كامل نياز داخل كشور اقدام به صادرات مي كنيم.
به گفته مدير برنامه ريزي و فناوري اطلاعات شركت بازرگاني پتروشيمي، اين شركت امروز در بسياري از كشورهاي جهان گوي صادرات را از رقباي خود گرفته و محصولات پتروشيمي ايران در اين كشورها بسيار مورد توجه است.
براساس اين گزارش: ميزان صادرات محصولات پتروشيمي كشور د ر9 ماه گذشته با عبور از مرز 10 ميليون و 320 هزار تن به 6 ميليارد و 450 ميليون دلار رسيد.
در اين ميان گاز مايع (پروپان و اتان)، متانول و برش هاي سنگين به ترتيب بيشترين محصولات صادراتي ايران بوده اند.
به طور كلي شركت بازرگاني پتروشيمي محصولات را در شش گروه مايعات گازي، پليمرها، مواد شيميايي، آروماتيك ها، كودهاي شيميايي و پليمرهاي مهندسي صادر مي كند.

 



وزير تعاون اعلام كرد
توانمندي بخش تعاون در اجراي قانون هدفمندي يارانه ها

شش هزار شعبه تعاوني مصرف در كشور وجود دارد كه مي توان از توانمندي اين زنجيره بزرگ در جريان هدفمند كردن يارانه ها استفاده كرد.
محمد عباسي، وزير تعاون گفت: هدفمند كردن يارانه ها از موضوعات بسيار مهم و حركت هاي اجرايي دولت است و جريان تعاون مي تواند با رويكرد مردمي و خواستگاه اجتماعي، خود را در اين قانون نشان بدهد.
وي افزود: هم اكنون 150 هزار تعاوني در كشور فعالند كه بيش از نيمي از آنها توليدي هستند و طبيعي است كه در توليد و بهينه سازي توليد و كاهش هزينه ها، نقش موثري دارد.
عباسي به فعال بودن بيش از شش هزار شعبه تعاوني مصرف در كشور اشاره كرد و گفت: اين تعاوني ها آمادگي خود را براي به ثمر نشستن طرح اعلام كرده اند و بايد از توانمندي اين زنجيره بزرگ با چنين گستردگي در جريان هدفمند كردن يارانه ها استفاده كرد.
دبيركل اتاق تعاون ايران نيز با اعلام اينكه تعاوني ها براي اعلام آمادگي در همراهي با قانون هدفمند كردن يارانه ها به رئيس جمهور نامه مكتوب نوشته اند، گفت: پيشنهاد كرديم كه در تمام مراحل اجراي قانون مي توانيم به دولت كمك كنيم.
حسين رحماني نيا با اشاره به آغاز اجراي طرح هدفمند كردن يارانه ها، گفت: با توجه به ضرورت اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها و آغاز آن در ماه جاري، بخش تعاون براي همراهي با اين طرح، به صورت مكتوب به رئيس جمهور اعلام كرد كه در اجراي اين طرح آمادگي همكاري با دولت را خواهد داشت.
دبيركل اتاق تعاون ايران اظهار داشت: اتاق تعاون نيز به عنوان پارلمان بخش تعاون يك بار ديگر آمادگي تعاونيها را براي كمك به دولت در اجراي هرچه بهتر قانون هدفمندي يارانه ها اعلام مي كند.
وي خاطرنشان كرد: هم اكنون تعاوني ها داراي شبكه بزرگ، با تجربه و قدرتمندي از قابليتهاي متعدد هستند و در اين بخش مي توانند مايحتاج مردم را در كالاهاي اساسي تامين كنند و با قيمت هاي ارزان نيز اين كار قابل انجام است.
به گفته رحماني نيا، آن بخش از كالاهايي كه لازم است تا در داخل كشور توليد شود، تعاوني ها مي توانند در كنار بخش دولتي و خصوصي نيازهاي مردم را تامين كنند و هم اكنون نيز در دو بخش توليد و توزيع آماده همكاري هستند.

 



سهم 9هزار ميلياردتوماني صنعت از هدفمندي يارانه ها

رئيس ستاد تحول صنايع وزارت صنايع و معادن از سهم 9هزار ميلياردتوماني صنعت از هدفمندي يارانه ها طي سال جاري خبر داد.
سيدرضا فاطمي امين در گفت وگو با خبرگزاري فارس در مورد احتمال كاهش سهم بخش صنعت از درآمد هدفمندي يارانه ها در پي كاهش درآمد دولت از اجراي اين طرح اظهار داشت: سهم صنعت از اين درآمد طي 12 ماهه اول اجرا، حدود 4هزار و 500ميليارد تومان است كه اين رقم به تصويب رسيده است.
وي افزود: در حال حاضر پيش پرداخت 900 ميلياردتوماني از محل يارانه ها به بخش صنعت انجام شده و با ادامه اجراي طرح هدفمندي، اين رقم افزايش خواهد يافت.
وي تصريح كرد: در صورتيكه امسال 3هزار ميلياردتومان از درآمد هدفمندي يارانه ها به بخش صنعت اختصاص يابد، سيستم بانكي دو برابر اين رقم يعني 6 هزار ميليارد تومان را به اين بخش اختصاص مي دهد و در كل، امكان پرداخت حدود 9 هزار ميليارد تومان تسهيلات به بخش توليد فراهم مي شود.
رئيس ستاد تحول صنايع ادامه داد: اين رقم براي بخش صنعت كاملا كافي است و مي توانيم طي سال جاري براي دريافت حدود 9 هزار ميليارد تومان تسهيلات به بخش صنعت، معرفي نامه صادر كنيم.رئيس ستاد تحول صنايع در ادامه در خصوص روند اجراي طرح هدفمندي يارانه ها در بخش صنعت نيز گفت: هر روز ساعت 4 تا 6 عصر در تماس ويژه با استانها آخرين وضعيت توليد را بررسي مي كنيم.فاطمي امين افزود: اوايل اجراي طرح، برخي شركتها يك هفته پيش از تغيير قيمت حاملها نسبت به خريد نفت گاز و نفت كوره اقدام كرده ولي آنرا از شركت پالايش و پخش تحويل نگرفته بودند.
وي تصريح كرد: شركت پخش پس از تغيير قيمتها، به واحدهاي صنعتي خريدار اعلام كرد كه بايد قيمت سوخت خريداري شده را مطابق با قيمتهاي جديد پرداخت كنند كه اين مسئله اعتراض صنعتگران را به همراه داشت.
وي ادامه داد: اين موضوع با شركت پالايش و پخش در ميان گذاشته شد و بلافاصله اين شركت بخشنامه اي صادر كرد كه سهميه فروخته شده با همان قيمتهاي قبلي در اختيار توليدكنندگان قرار خواهد گرفت.
فاطمي امين در مورد صدور قبض جديد برق واحدهاي توليدي نيز گفت: شركت توانير قبوض برق صنعتگران را صادر مي كند و در قبضهاي جديد، مبلغ مصرف برق براساس نرخهاي جديد و ميزان خطوط اعتباري انرژي واحدها مشخص شده است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14