(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 20 دی 1389- شماره 19836

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
سقوط يك هواپيماي مسافربري در اطراف اروميه
هر لحظه به شكلي بت عيار درآمد ! (نكته)
محمد نجار در ديدار وزير كشور عمان: ايران خود را پاسدار امنيت منطقه مي داند
رسيدگي به پرونده اتهامات مهدي هاشمي و رحيمي
آملي لاريجاني: رسانه ها براي جلب مشتري حرف هاي خلاف واقع نزنند
صالحي در گفت وگو با اشپيگل: ناشر آلماني به خاطر تحريف وقايع عذرخواهي كند
حضور اساتيد و مسئولان دانشگاه اميركبير در منزل شهيد شهرياري
جاسوس دستگير شده در ايران با «اف.بي.آي» همكاري داشته است
نووستي: سلطانيه پنج شنبه به روسيه مي رود
يك ضد انقلاب فراري : مداخله در انتخابات آتي ايران ، خواسته ما از غرب است
مبارزه با تروريسم روي ميز مذاكرات استانبول
داماد يكي از بانيان فتنه درانتظار 80ضربه شلاق
تاييد ضمني تسويه حساب خانوادگي با عليرضا پهلوي
گناه ، حجاب ميان خلق و خدا



سقوط يك هواپيماي مسافربري در اطراف اروميه

يك فروند هواپيماي مسافربري متعلق به شركت ايران اير در مسير تهران - اروميه سقوط كرد .
به گزارش واحد مركزي خبر، مدير كل ستاد بحران استان آذربايجان غربي گفت: اين هواپيما كـه بـا يك ساعت تـاخير از تهران بـه مقصد اروميه پرواز كرده بود به علت اوضاع نامساعد جوي و مه شديـد سـاعت 19 و 45 دقيقـه ديشب در دشت نزديك روستاي كليسا كندي اروميه سقوط كرده است.
گفته مي شود اين هواپيما حامل105مسافر و خدمه پرواز بوده است .
رئيس اورژانس كشور درگفت و گو با خبرگزاري فارس گفت:50 مصدوم از مجموع 105 سرنشين اين هواپيما زنده از هواپيما خارج شدند.
غلامرضا معصومي افزود: تمام نيروهاي امدادي اعم از اورژانس، هلال احمر و نيروهاي امدادي نظامي در محل حادثه كه يك روستا در نزديكي اروميه است مشغول امدادرساني به مصدومان اين حادثه هستند.
رئيس اورژانس كشور ادامه داد: تنها مشكل در امدادرساني به مصدومان اين حادثه برف سنگيني است كه حدود 70 سانتي متر در محل حادثه بر زمين نشسته است. به گفته وي، تمام بيمارستان هاي اروميه در حال آماده باش و آماده خدمت رساني به مصدومان اين سانحه هوايي هستند.
گفتني است تا آخرين لحظه تنظيم خبر،هيچ گزارشي مبني بر آمار دقيق مصدومين و جان باختگان مخابره نشده است.

 



هر لحظه به شكلي بت عيار درآمد ! (نكته)

روح الله امين آبادي
«اينك دو طرف دعوا زير خروارها خاك خفته اند... خوش به سعادت كساني كه اگر مظلوم از دنيا رفتند، ظالم نبودند!»
عبارتي كه خوانديد قسمتي از نوشتار عبدالعلي بازرگان يكي از پنج عضو حلقه ماسوني لندن است كه به عنوان اتاق فكر فتنه فعاليت مي كند. اين نوشته را عبدالعلي بازرگان براي تطهير آيت الله شريعتمداري در سايت جرس منتشر كرده است.
وي در اين نوشتار كوشيده است موضوع خيانت هاي شريعتمداري را در حد دعواي بين امام خميني(ره) و وي كاهش دهد.
به مقاله بازرگان مي توان از منظرهاي متعددي پاسخ گفت ولي فتنه گران در سالي كه گذشت نشان دادند كه رابطه اي با منطق و استدلال نداشته و قصد اقامه برهان و يا تسليم در برابر استدلال هاي متقن را نيز ندارند، از اين روي اقامه برهان در مقابل اين عده كاري عبث و به دور از خرد محسوب مي شود. نويسندگان اين گونه مقالات بيش از آن كه بيان كننده منطق اثبات كننده مدعاي خويش باشند نشانگر خاستگاه اجتماعي خود هستند.
خاستگاه فكري و اجتماعي عبدالعلي بازرگان نيز بر كسي پوشيده نيست، او فرزند مهندس بازرگان دبير كل سابق نهضت به اصطلاح آزادي و خود عضو اين تشكل غيرقانوني است. امام خميني در نامه اي خطاب به وزير وقت كشور اعضاي اين تشكل را فاقد صلاحيت هاي لازم براي دست گرفتن مسئوليت در نظام جمهوري اسلامي دانسته اند.
در بخشي از نامه امام خميني خطاب به وزير كشور وقت آمده است: «پرونده اين نهضت و همين طور عملكرد آن در دولت موقت اول انقلاب شهادت مي دهد كه نهضت به اصطلاح آزادي طرفدار جدي وابستگي كشور ايران به آمريكا است، و در اين باره از هيچ كوششي فروگذار نكرده است؛ و حمل به صحت اگر داشته باشد، آن است كه شايد آمريكاي جهانخوار را، كه هر چه بدبختي ملت مظلوم ايران و ساير ملتهاي تحت سلطه او دارند از ستمكاري اوست، بهتر از شوروي ملحد مي دانند و اين از اشتباهات آنها است.»
امام خميني در بخش ديگري از نامه تاريخي خويش مي نويسند: «به حسب امور بسيار ديگر، نهضت به اصطلاح آزادي صلاحيت براي هيچ امري از امور دولتي يا قانونگذاري يا قضايي را ندارند؛ و ضرر آنها، به اعتبار آنكه متظاهر به اسلام هستند و با اين حربه جوانان عزيز ما را منحرف خواهند كرد و نيز با دخالت بيمورد در تفسير قرآن كريم و احاديث شريفه و تأويلهاي جاهلانه موجب فساد عظيم ممكن است بشوند، از ضرر گروهكهاي ديگر، حتي منافقين اين فرزندان عزيز مهندس بازرگان، بيشتر و بالاتر است.»
و با اين اوصاف عداوت نهضت آزادي و اعضاي برجسته آن از جمله عبدالعلي بازرگان نسبت به امام خميني(ره) امري است كه بر هيچ انسان منصفي پوشيده نيست ولي آن چه كه بارها از مدعيان خط امام پرسيده شده و كسي تاكنون بدان پاسخي نداده است اين سؤال بسيار مهم است كه چرا مدعيان ديروز خط امام كه زماني به ضديت خود با نهضت آزادي افتخار و همواره به نامه امام در نامشروع بودن اين تشكل استناد مي كردند امروز با بازرگان و نهضت آزادي در يك چهار راه به هم رسيده و عليه آرمان هاي روح خدا شوريده اند؟
اسناد خيانت آيت الله شريعتمداري بر فتنه گران هرگز پوشيده نيست، نگاهي هر چند گذرا به آرشيو روزنامه ها و نشريات دهه 60 اثبات كننده اين مدعا است.
ميرحسين موسوي بعد از خلع شريعتمداري از مرجعيت در پاسخ به اين سؤال كه «نظر شما در مورد توطئه اي كه توسط بيگانگان و به دست قطب زاده طرح ريزي شده بود، چيست؟» مي گويد: «برنامه قطب زاده و همدستان توطئه گرش بسيار برنامه كودكانه اي بود. اگر از جنبه هاي ساده لوحانه اين طرح خائنانه بگذريم، آن چه براي من تعجب آور است اين است كه چگونه قطب زاده اطمينان داشت كه در صورت موفقيت در اجراي اهداف پست خود مي تواند بر مردم حاكم شود. ملت ما چهره امثال او را شناخته و جريانات وابسته به اغيار غيراسلامي را به خوبي شناخته است... ملت ما در اين جريان با چند روحاني نماي منحرف روبرو مي باشد نه با نهاد روحانيت. نهاد روحانيت نمي تواند در راستاي سياست هاي آمريكا حركت كند و اميدي براي افراد شناخته شده و جريانات ورشكسته چه قبل و چه بعد از انقلاب باشد، اما سيدكاظم شريعتمداري و امثالهم مي توانند. من نوار صحبت هاي اين فرد را شنيدم و براي مردمي كه روزي مقلد ايشان بودند ناراحت شدم... وقتي كسي در هر مقامي به اعتماد و احساس مذهبي مردم پاسخ درست نمي دهد، جاي آن محبت را بي توجهي تنها نمي گيرد، بلكه نفرت سربرمي آورد. مردم تحمل نمي كنند اسلام و عقايد آن ها به شوخي گرفته شود. آنها دوست ندارند كه اسلام پناهي، نردبام ترقي كسي قرار گيرد.»
موسوي در اين مصاحبه تاريخي كه مطالعه و كنكاش در آن در شرايط امروز جامعه بسيار مفيد به نظر مي رسد به اسناد خيانت سيدكاظم شريعتمداري اشاره كرده و مي گويد: به هر حال هركس از ماجراي شريعتمداري خاطراتي دارد... در آرشيو محرمانه وزارت امور خارجه هنگامي كه در آن جا انجام وظيفه مي نمودم اسناد زيادي درباره ايشان ديدم كه مي توانم گواهي دهم. از جمله آن ها، درست در بحبوحه انقلاب و اوج گيري حركت اسلامي مردم، نماينده اي از طرف شاه مراكش با پادويي سفير ايران در عراق، براي ملاقات ايشان مي آيد. خوب كسي كه اين سند را مي بيند اگر چيز ديگري هم نباشد اين سؤال مطرح مي شود كه نماينده مخصوص شاه حسن با يك مرجع شيعه چه كاري مي تواند داشته باشد؟»
اين اشخاص زماني با شاه مبارزه كرده و از قبل اين مبارزه به نان و نوايي مي رسند و اندك زماني بعد براي رسيدن به قدرت سلطنت را تطهير مي كنند و از شاه شيعه و بي گناه سخن مي گويند بعد از بركناري آيت الله منتظري توسط امام خميني دستور حذف تصاوير منتظري از ادارات را مي دهند و نامه ها مي نويسند و اسرار هويدا مي كنند و زماني بر بالين همان شخص ناله ها سر داده و از مظلوميت وي سخن مي گويند، زماني از وابستگي يك روحاني نما به سرويس هاي جاسوسي غرب و شرق پرده بر مي دارند و هوش و ذكاوت امام را در تشخيص رأس فتنه تحسين مي كنند و زماني ديگر مي گويند و مي نويسند: اينك دو طرف دعوا زير خروارها خاك خفته اند...
اين كه چگونه موسوي و حاميان وي بر دروغين بودن اسناد پيش گفته پي برده اند سؤالي است كه گذر زمان پاسخ واضحي بدان داده است. حضرات سياسي كار قدرت طلب هستند و سياستي كه از چشمه جوشان ديانت سيراب نشود هر لحظه انسان را مانند بت عيار به شكلي در مي آورد و در پي چرب و شيرين دنيا به دامان آمريكا و اسرائيل و انگليس مي كشاند.

 



محمد نجار در ديدار وزير كشور عمان: ايران خود را پاسدار امنيت منطقه مي داند

وزير كشورمان در ديدار با همتاي عماني خود، پاسداري از آرامش منطقه را سياست راهبردي ايران دانست.
مصطفي محمدنجار وزير كشور جمهوري اسلامي ايران روز يكشنبه در ديدار با سعودبن ابراهيم بن سعود البوسعيدي همتاي عماني خود با بيان اينكه ايران و عمان اشتراكات زيادي در زمينه هاي تاريخي، فرهنگي و ديني دارند گفت: اراده عالي مسئولان دو كشور در اين است كه روابط في مابين ايران و عمان توسعه يابد. از قديم روابط بسيار خوبي داشته ايم و درسال هاي اخير نيز سطح روابط ايران و عمان ارتقا پيدا كرده است.
وزير كشور جمهوري اسلامي ايران دوستي و محبت بين كشورهاي منطقه را با اهميت دانست و خاطرنشان كرد: امكانات خوبي براي دو كشور وجود دارد كه مي توانيم اين امكانات را فعال كنيم و استانداران هرمزگان و سيستان و بلوچستان كه در اين سفر حضور دارند مي توانند اين ارتباطات را توسعه دهند.
محمدنجار افزود: ما دو وزير كشور ايران و عمان، مي توانيم اقداماتي انجام دهيم كه روابط اقتصادي و امنيتي دو كشور به ويژه موافقتنامه امنيتي كه در زمينه مرزباني، دريايي، مقابله با موادمخدر، مقابله با تروريسم و قاچاق انسان و جرايم سازمان يافته كه منعقد شده گسترش و توسعه يابد.
وي با بيان اينكه هرچه امنيت در سطح منطقه افزايش يابد توسعه روابط دو كشور بيشتر مي شود گفت: ما براي گسترش روابط ايران و عمان هيچ محدوديتي نداريم.
وزير كشور با اشاره به سياست راهبردي ايران كه پاسداري از آرامش منطقه است تصريح كرد: هر كاري كه بخواهيم براي توسعه مناسبات و روابط اقتصادي انجام دهيم نيازمند آرامش و امنيت است بنابراين بايد دست در دست هم دهيم و از آرامش و امنيت منطقه پاسداري و در سايه اين آرامش مناسبات دو كشور را توسعه دهيم.
محمدنجار با اشاره به اينكه ايران مي تواند پلي براي ترانزيت كالا ميان دولت هاي منطقه خليج فارس و آسياي ميانه باشد تأكيد كرد: قابليت ها و امكانات خوبي داريم كه مي توانيم براي توسعه مناسبات دو طرف مورد استفاده قرار دهيم.
وي با اشاره به محيط مرز آبي مشترك ميان استان هرمزگان و سيستان و بلوچستان با كشور عمان گفت: استانداران ما آمادگي دارند براي فعال كردن بخش واردات و صادرات با همپايان خود در كشور عمان نشست مشتركي برگزار كنند و مي توانيم بخش خصوصي و همكاري هاي مختلف در زمينه تجارت براي تردد اتباع دو كشور تسهيلاتي را فراهم كنيم.
محمدنجار از آمادگي فرماندهي مرزباني ايران براي برقراري تعاملات با مرزباني عمان و برگزاري آموزش هاي مختلف و انتقال تجربيات به آنها خبر داد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني وزارت كشور، سعودبن ابراهيم بن سعود البوسعيدي وزير كشور عمان نيز با بيان اينكه اين ديدار موجب تقويت روابط فيمابين مي شود گفت: دولت عمان هم سعي دارد كه روابط دو كشور را توسعه دهد.
وي در لزوم تلاش در جهت استقرار امنيت، آرامش و توسعه اقتصادي تأكيد كرد و گفت: كميته ايران و عمان بايد فعاليت خود را بيشتر كند و ما بايد سعي كنيم دو كميته همكاري بيشتري داشته باشند و آنچه كه توسط اين كميته مورد تصميم گيري قرار مي گيرد مورد عمل قرار گيرد.
وزير كشور عمان در ادامه صحبت هاي خود با بيان اينكه سياست سلطان عمان همكاري هاي خوبي بين كشورهاي منطقه به ويژه ايران است اظهار داشت: بدون شك ديدار سلطان قابوس از ايران ديدار مهمي بود كه نتايج خوبي را دربر داشت.
وي افزود: بحث هاي امنيتي همچون مبارزه با تروريسم، قاچاق انسان، مواد مخدر و جرايم سازمان يافته بيشترين مواردي است كه ما نيز در آن تأكيد مي كنيم و براي مبارزه با تروريسم نيز اقدامات خوبي انجام شده است و سعي مي كنيم توسعه اقتصادي افزايش يابد.
وي گفت: استانداران ما در جهت توسعه مناسبات اقتصادي با استانداران ايراني بايد جلساتي را برگزار كنند.

 



توكلي در نامه اي به رئيس قوه قضائيه خواستار شد
رسيدگي به پرونده اتهامات مهدي هاشمي و رحيمي

رئيس مركز پژوهش هاي مجلس در نامه اي سرگشاده به آيت الله صادق لاريجاني، رئيس قوه قضاييه مواردي را درباره پرونده اتهامات مهدي هاشمي و معاون اول رييس جمهور مطرح و خواستار رسيدگي جدي به اين پرونده ها شد.
متن كامل اين نامه به اين شرح است:
برادر ارجمند آيت الله آملي لاريجاني
رئيس محترم قوه قضائيه
سلام عليكم؛
طي مدتي كه جنابعالي مسئوليت قوه قضاييه را بر عهده گرفته ايد، بحمدالله شاهد تصميمات و اقداماتي در مديريت اين قوه هستيم كه اميد زيادي را براي اصلاح كاركرد قضا در آينده برانگيخته است. بي ترديد مي توان گفت مهمترين آن ها التزام شما به قانون در اداره و كاركرد قوه قضائيه است. وقتي قوه اي وظيفه ذاتي اش طبق اصل يكصد و پنجاه و ششم، پشتيباني از حقوق فردي و اجتماعي است و مسئول تحقق عدالت شناخته مي شود، طبيعي است كه بايد حامي قانون و از آن مهمتر، مجري آن باشد. عزل و تعقيب دادستان تهران و نصب قضات خوش نام در مصادر مهم مديريت قوه، بر اين اميد افزوده است. در ارتباط با اين رويكرد خجسته و پرونده هايي كه در اين ايام بحت انگيز شده است نكاتي از باب انجام وظيفه النصيحه لائمه المسلمين تقديم مي كنم:
1- به گفته مقامات قضايي، آقاي مهدي هاشمي به اتهام مشاركت در فتنه پس از انتخابات و احتمالاً مسائل ديگر تحت تعقيب است. او به خارج گريخته و از حضور در دادگاه خودداري مي كند. ماده 217 قانون آئين دادرسي تكليف قانوني قاضي را در اين موقعيت مشخص كرده است: «ماده 217- در كليه جرائم مربوط به حقوق الناس و نظم عمومي كه جنبه حق اللهي ندارند، هر گاه متهم يا وكيل او در هيچ يك از جلسات دادگاه حاضر نشده و يا لايحه نفرستاده باشند، دادگاه راي غيابي صادر مي نمايد...».
آيا قاضي محترم پرونده در اين مورد كاري كرده است؟ اگر جواب مثبت است چرا به مردم گفته نمي شود؟ و اگر منفي است، آيا نبايد قوه قضائيه به اين وظيفه صريح قانوني قيام كند؟
انجام اين تكليف دو نتيجه مهم براي كشور و اسلام در بردارد:
اول) به رغم اميدهاي برانگيخته شده، هم اكنون قوه قضائيه زير سوال است كه تحت تاثير تمايلات و فشارهاي سياسي از تعقيب جدي آقاي مهدي هاشمي خودداري مي كند. اين تلقي به شدت به توانايي و نفوذ قوه قضائيه آسيب مي زند و اميدهاي تازه را به ياس مبدل مي سازد. اگر قاضي به وظيفه قانوني ماده 217 آيين دادرسي عمل كند، ترديدها زدوده مي شود، و روند اقتدار تقويت مي گردد.
دوم) نزديك به بيست سالي است كه به واسطه عملكرد برخي از افراد منتسب به جناب آقاي هاشمي رفسنجاني، آسيب هاي جدي به آبروي اين شخصيت ريشه دار انقلاب اسلامي وارد آمده است. خود اينجانب بارها، خصوصي و علني از ايشان خواسته ام كه از رسيدگي جدي به پرونده هاي مربوط به اين افراد حمايت كند و از توان خود نيز براي تنبيه آنان بهره گيرد. اين روزها كه برخي از افراد بدون توجه به خدمات بسيار برجسته آقاي هاشمي رفسنجاني و جايگاه مهم ايشان در نظام سياسي كشور، تيغ زبان و قلم را بي توجه به مصالح كشور مي گردانند، تعقيب آقاي مهدي هاشمي ، دفاع از هاشمي رفسنجاني نيز خواهد بود. تاييد مي فرماييد كه اين سخن از كسي صادر مي شود كه در نقد افكار و كردار آقاي هاشمي رفسنجاني پيشگام بوده است و انتقاداتش بيشتر هم شده است، ولي حفظ آبروي سابقون در انقلاب را تا جائيكه ممكن باشد، وظيفه خود مي داند و از افراطي گري برخي سيلي نخوردگان نيز تبري مي جويد. هرچند عملكرد آقاي هاشمي رفسنجاني در جريان فتنه سال گذشته در مجموع قابل قبول نيست و بعضا سؤء استفاده بيگانگان و تشويق فتنه گران را در پي داشته است.
2- پرونده معاون اول رئيس جمهور از اهميت بيشتري برخوردار است. امروز ديگر خواص و برخي از عامه مردم مي دانند كه پرونده را سه قاضي عاليرتبه و با سابقه مطالعه كرده اند و به اتفاق توجه اتهام را به معاون رييس جمهور قطعي مي دانند ولي متاسفانه مقاومت در برابر اجراي قانون همچنان ادامه دارد. آيا اين حركت كه صراحتاً با قانون اساسي ناسازگار است، براي قاضي حجتي فراهم مي كند؟ قاضي براساس آيين دادرسي بايد متهم را، هر كه باشد، احضار كند، و اشخاصي كه حضور پيدا نكرده و گواهي عدم امكان حضور هم نفرستاده باشند، به دستور قاضي جلب مي شوند»( ماده 117).
آيا اين گسترش عدالت است كه افراد دون پايه مربوط به پرونده بيمه ايران كه يكي از موارد مربوط به اين شخص است، در زندان به سر ببرند، ولي فردي كه علاوه بر قاضي پرونده، سه قاضي كاركشته و خوشنام ديگر او را به طور قطع متهم مي دانند، حتي احضار هم نشود؟
حضرت آيت الله آملي لاريجاني! جنابعالي بهتر از من مي دانيد پيامبر اكرم (ص) براي جامعه اي كه در آن متهم ضعيف تعقيب شود و متهم صاحب قدرت مصون از تعرض بماند، چه سرانجام سياهي را تصوير فرموده است. حالا كه ديگر دادستان كل در رسانه ها اعلام كرده معاون اول رئيس جمهور متهم است، تاخير در اجراي بي طرفانه قانون بسيار زيانبارتر مي شود. برعكس رسيدگي به اين اتهامات، صرف نظر از نتيجه محكوميت يا برائت، مانند مورد قبل، هم به تقويت و اقتدار قوه قضا مي انجامد، هم شعار عدالت طلبي دولت را راست درمي آورد و به آن قوت مي بخشد.
اقتدار قوه قضاييه براي حاكميت قانون و رفع ظلم هاي مختلفي كه مردم شريف ايران گرفتار آنند، امري ضروري است. اين اقتدار جز با عدالت طلبي و بي طرفي به دست نخواهد آمد. بنده ضمن سپاسگزاري از زحمات جنابعالي و مديران همراهتان، توجه به مراتب مذكور را درخواست مي كنم.

 



آملي لاريجاني: رسانه ها براي جلب مشتري حرف هاي خلاف واقع نزنند

رئيس قوه قضاييه با گراميداشت سالگرد قيام 19 دي ماه مردم قم، اين قيام را مبدا حركت هاي انقلابي مردم و پيروزي انقلاب اسلامي دانست.
آيت الله صادق آملي لاريجاني در جلسه مسئولان عالي قضايي افزود: انقلاب اسلامي حاصل رشادت ها، مجاهدت ها و از خودگذشتگي هاي آحاد مردم ايران است و اميدواريم كه همواره مردم در صحنه باشند و با بصيرت و توجه به حقيقت ارزش هاي الهي از انقلاب پاسداري كنند.
وي با اشاره به بيانات مقام معظم رهبري درباره «پرهيز از ارتكاب امور غير اخلاقي همچون تهمت، افترا و غيبت در جامعه ولو به بهانه اصلاح امور» گفت: توجه به موضوع اخلاق در سياست بسيار مهم و حياتي است و در جامعه و نظام اسلامي انتظار اين نيست كه به اخلاق اسلامي بي توجهي شود.
وي تاكيد كرد: البته به لحاظ فقهي اين بحث وجود دارد كه آيا محرماتي مثل غيبت، تهمت و افترا كه در ظاهر به عنوان صفتي در كلام آدمي مطرح است قابل توسعه به نوشتار و وسايل صوتي و تصويري و رسانه ها هم هست يا نيست و آيا شنيدن مطلبي خلاف واقع يا افترا از رسانه ها و يا به صورت غيرزنده مصداق همين عناوين هست يا نه؟
رئيس قوه قضاييه با اشاره به تاكيدات مقام معظم رهبري ادامه داد: قدر مسلم در فضاي سياسي و در فضاي فرهنگي جامعه بايد از اين مسايل غيراخلاقي اجتناب كرد.
وي تاكيد كرد: حتي اگر گويندگان و شنوندگان اين سخنان ادعا كنند كه اين ها براي اصلاح جامعه است، باز هم رويه و فكر نادرستي است كه مقام معظم رهبري نيز به خوبي در سخنان خود بر پرهيز از آن تاكيد كردند.
وي ضرورت گسترش اخلاق در جامعه را يادآور شد و با تاكيد بر اين كه «سياستمداران به اقتضاي فضاي خاص سياست بايد بسيار مراقب باشند تا در ورطه امور غيراخلاقي ولو براي نيل به اهداف سياسي خود نيفتند» گفت: البته هر روز از گوشه اي از دنيا مي شنويم كه سياستمداران رفتارهاي كاملا غيراخلاقي داشته و دارند و عليه يكديگر اقداماتي مي كنند اما همه اين ها مسلما از منظر اخلاق الهي مردود و ناپسند است و در جمهوري اسلامي كه بر ايمان و ارزش هاي الهي و اخلاقي بنا شده است، اجتناب از خلاف اخلاق يك وظيفه براي همه مردم و خصوصا افراد سياسي است.
رئيس قوه قضاييه رعايت اخلاق و پرهيز از محرماتي نظير غيبت و افترا از سوي مطبوعات و رسانه ها را نيز ضروري دانست و اظهار كرد: بارها بنده از جايگاه قوه قضاييه اعلام كرده ام كه مطبوعات و رسانه ها بايد حدود قانوني را رعايت كنند و البته روشن است، فراتر از قانون رعايت موازين اخلاقي هم واجب است.
وي افزود: در نصوص قانوني نسبت به متهم نمودن به اموري كه ثابت نشده قبل از دادگاه، مطالب روشني وجود دارد كه بعضي از آن ها مطلق و بعضي ها هم مقيد است.
وي با تاكيد بر اين كه «رسانه ها و مطبوعات نبايد براي اين كه جلب مشتري كنند حرف هايي خلاف واقع بزنند»، خاطرنشان كرد: رعايت اين مساله اختصاص به گروه و جريان خاصي هم ندارد و قانون براي همه است و متدين و غير متدين هم نمي شناسد.

 



صالحي در گفت وگو با اشپيگل: ناشر آلماني به خاطر تحريف وقايع عذرخواهي كند

سرپرست وزارت خارجه كشورمان گفت ناشر آلماني بايد به خاطر تحريف وقايع عذرخواهي كند.
علي اكبر صالحي - سرپرست وزارت خارجه ايران - روز شنبه در پاسخ به سوال هفته نامه اشپيگل مبني بر اين كه چه كاري مي تواند براي آزادي دو خبرنگار آلماني كه براي هفته نامه بيلد ام سونتاگ كار مي كنند، صورت گيرد گفت كه اين هفته نامه بايد اعتراف كند كه «اشتباه كرده است.»
به گزارش خبرگزاري فرانسه، صالحي گفت كه اكسل اسپرينگر بايد به خاطر «تحريف وقايع» عذرخواهي كند «و اطمينان دهد كه اين اتفاق مجددا تكرار نخواهد شد».
سرپرست وزارت خارجه كشورمان اضافه كرد: عذرخواهي اكسل اسپرينگر مي تواند در آزادي دو خبرنگار آلماني اقدام موثري باشد.
گفتني است اين دو آلماني در ماه اكتبر در تبريز هنگام گفت وگو با فرزند سكينه محمدي دستگير شدند. اين دو شهروند آلماني مدارك لازم براي فعاليت خبرنگاري و مصاحبه با وي را در ايران نداشتند. صالحي در ادامه اين گفت وگو طي اظهارنظري تعجب برانگيز كه احتمال دارد از شيطنت خبرگزاري ها ناشي شده باشد، عنوان كرد، اگر همه چيز به عهده او بود اين مساله بلافاصله حل مي شد، اما وي تنها مي تواند قول دهد كه روند قانوني با سرعت و منصفانه صورت گيرد.
گويدو وستروله - وزير امور خارجه آلمان - در بيانيه اي در واكنش به اظهارات صالحي گفت از اين كه وزير امور خارجه ايران «حل اين مساله را در آينده اي نزديك پيش بيني مي كند» خشنود است.
دبير هفته نامه بيلد ام سونتاگ هم در بيانيه اي گفت كه اظهارات صالحي «اميد به بازگشت سريع اين دو خبرنگار به كشورشان را افزايش مي دهد».
در ادامه اين بيانيه آمده است كه اين هفته نامه آماده است شخصا در اين باره با صالحي در تهران يا در مكاني ديگر گفت وگو كند.

 



حضور اساتيد و مسئولان دانشگاه اميركبير در منزل شهيد شهرياري

شنبه شب تعدادي از اساتيد به همراه رئيس دانشگاه اميركبير و رئيس نهاد نمايندگي ولي فقيه در اين دانشگاه با حضور در منزل شهيد شهرياري ضمن عيادت از همسر وي، ياد و خاطره آن شهيد را زنده نگاه داشتند.
در اين برنامه كه به همت جهاد دانشگاهي دانشگاه اميركبير برگزار شده بود، حجت الاسلام ميراحمدي رئيس نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاه اميركبير گفت: برخي شهدا هستند كه ويژگي هاي منحصر به فردي دارند و شهيد شهرياري از آن شهدا بود، وي متعلق به يك دانشگاه نبود بلكه متعلق به تمام مردم بود به همين دليل وقتي كه ترور شد همه مردم را متأثر كرد. شهيد شهرياري را مي توان در حد شهيد چمران دانست.
در ادامه مراسم دكتر رهايي رئيس دانشگاه اميركبير گفت: حادثه ترور شهيد شهرياري همه را متأثر كرد، وي در جامعه علمي و براي كشور آثاري از خود به جاي گذاشته است كه ياد و خاطره او را براي هميشه زنده نگاه خواهد داشت.
در ادامه دكتر شاكري عضو هيئت علمي دانشگاه و رئيس بسيج اساتيد دانشگاه اميركبير با زنده نگاه داشتن ياد و خاطره شهيد شهرياري گفت: شهيد شهرياري فردي شريف، پاك، متعهد، مخلص و اثرگذار بود و اميدوارم خون او باعث تربيت هر چه بيشتر بزرگاني همچون خودش باشد.
وي گفت: اگر روزي جبهه هاي ما دانشگاه بودند امروز دانشگاه هاي ما جبهه شده اند.
به گزارش ايسنا، در اين مراسم همچنين جمعي ديگر از اساتيد از جمله طاهري رئيس جهاد دانشگاهي اميركبير به بيان خاطراتي از اين شهيد پرداخت.
همسر شهيد شهرياري نيز در اين مراسم ضمن تشكر از حضور اساتيد دانشگاه اميركبير گفت: شهيد شهرياري از نظر علمي در رتبه اول بود در عين حال هيچ گاه نماز شبش ترك نمي شد و من افتخار مي كنم كه همسر او بودم، او كاري بدون همت و با سستي انجام نمي داد. وي گفت: اميدوارم خون شهيد شهرياري و شهيد علي محمدي خونبهايي شود تا ساير اساتيد سالم بمانند و مسئولان مراقبت ها را بيشتر كنند.

 



جاسوس دستگير شده در ايران با «اف.بي.آي» همكاري داشته است

جاسوس آمريكايي دستگير شده در ايران با رهنمودهاي برادرش با پليس فدرال آمريكا «اف.بي.آي» همكاري مي كرده است.
به گزارش فارس برادر «هال تالايان» زن جاسوسي كه چند روز پيش به اتهام جاسوسي در مرز ارمنستان از سوي نهادهاي امنيتي جمهوري اسلامي ايران بازداشت شده با پليس فدرال آمريكا «اف.بي.آي» همكاري مي كرده است.
اين جاسوس آمريكايي پيش از اين با هدايت و راهنمايي برادرش كه با اف.بي.آي همكاري مي كند براي انجام برخي ماموريت ها به تعدادي از كشورهاي اروپايي مسافرت كرده بود. اين جاسوس آمريكايي يك هفته پيش در حالي كه قصد داشت بدون ويزا از ارمنستان به ايران وارد شود در مرز جلفا توسط نيروهاي امنيتي ايران بازداشت شد.
قابل ذكر است كه هنگام دستگيري اين زن مشخص شد وي برخي از تجهيزات جاسوسي را در دندان هاي خود كار گذاشته است.

 



نووستي: سلطانيه پنج شنبه به روسيه مي رود

خبرگزاري روسي نووستي به نقل از يك مقام ايراني نوشت: نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي 13 و 14 ژانويه
(23-24 دي) عازم روسيه خواهد شد.
به گفته اين مقام ايراني انتظار مي رود علي اصغر سلطانيه در جريان ديدار با مقامات روسي آخرين تحولات مربوط به برنامه هسته اي ايران را بررسي كند.
هم چنين قرار است سلطانيه 13 ژانويه كنفرانس خبري را در خبرگزاري نووستي برگزار و طي آن به بررسي اوضاع مربوط به برنامه هسته اي ايران و اقدام اخير ايران در برگزاري مراسم بازديد از تاسيسات هسته اي ايران از سوي هيات هاي روسي، چيني و اتحاديه اروپا بپردازد.

 



يك ضد انقلاب فراري : مداخله در انتخابات آتي ايران ، خواسته ما از غرب است

يك ضد انقلاب فراري مقيم فرانسه در گفتگو با يك راديوي وابسته به جريان ضد انقلاب مستقر در اروپا عنوان نمود كه براي برهم زدن امنيت ايران و مداخله در انتخابات آتي مجلس شوراي اسلامي بايد از كشور هاي غربي مدد گرفت تا بر ايران فشار وارد نمايند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران ، بيژن حكمت ،عنصر فراري مقيم پاريس در گفتگويي اظهار داشت:فشار كشور هاي غربي بايد به حكومت ايران وارد شود تا جريان غائله انتخاباتي سال 88 تكرار شده و آنگاه مخالفان نظام وارد عمل شوند.
بنابر اين گزارش، «حكمت» ضمن اشاره مستقيم به عدم توجه ملت غيور ايران به جريان هاي گوناگون مخالف ايران اسلامي افزود: البته زماني اين فشار ها موثر است كه مردم ايران نيز همگام با خارج باشند. بدون اين كه ملت به صحنه بيايند، فشار هاي وارده تاثير خاصي نخواهد داشت.
اين عنصر مزدور در بخشي ديگر از سخنانش راجع به انتخابات آتي مجلس گفت: اصول گرايان در مجلس و در قوه قضاييه، مجري اوامر رهبري هستند.در بين خود اصول گرايان نيز گرايش زيادي به عدم حضور اصلاح طلبان وجود دارد و كفه ترازو بسوي اكثريت طيف مخالف حضور اصلاح طلبان در مجلس شوراي اسلامي سنگيني مي كند.

 



كوثري خبر داد
مبارزه با تروريسم روي ميز مذاكرات استانبول

نايب رئيس دوم كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس تاكيد كرد كه ايران با موضوع مبارزه با تروريسم وارد مذاكرات استانبول خواهد شد.
اسماعيل كوثري نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به اينكه پرونده هسته اي ايران بسته شده است گفت: بحث در اين خصوص موضوعيتي ندارد چرا كه جمهوري اسلامي ايران بر سر حقوق هسته اي خود با هيچ فرد يا كشوري مذاكره نمي كند.
وي حضور ايران بر سر ميز مذاكره را در جهت نشان دادن صلح دوستي جمهوري اسلامي ايران برشمرد و افزود: جمهوري اسلامي ايران مي كوشد در جهت ايجاد صلح پايدار در جهان نقش گسترده ايفا كند.
نماينده تهران با اشاره به موضوعاتي كه در استانبول مطرح خواهد شد افزود: جمهوري اسلامي ايران قطعا در مذاكرات استانبول موضوع تلاش غرب و جمهوري خواهان آمريكا را در جهت خروج منافقين از ليست تروريستي مطرح خواهد كرد.
كوثري گفت: تلاش در جهت خروج منافقين كوردل از ليست تروريستي و ماندگاري آمريكا در عراق و افغانستان دو موضوع مورد توجه هيئت مذاكره كننده با 1+5 خواهد بود.
دور جديد مذاكرات ايران و 1+5 در اول و دوم بهمن در استانبول انجام مي شود.

 



داماد يكي از بانيان فتنه درانتظار 80ضربه شلاق

داماد خانم (ف ه) يكي از بانيان و صحنه گردانان فتنه سال گذشته كه به دليل شرب خمر و رانندگي در حال مستي دستگير شده بود در انتظار اجراي حكمي است كه اواخر آبان ماه سال جاري در شعبه97 يك مجتمع قضايي در شمال تهران صادر شده است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران اين فرد چندي پيش در ايست بازرسي متوقف شده و به دليل اينكه كاملا بي تعادل بوده و به جهت مصرف زياد مشروبات الكلي كاملا لايعقل و در حالتي غير عادي بود، بازداشت شد.
وي در انتظار اجراي حكمي است كه بر اساس آن بايد 80 ضربه شلاق را تحمل نمايد.
داماد خانم (ف ه) در سال جاري پرونده مشابه ديگري در يكي از دادسراهاي تهران داشته و در آن مورد نيز محكوم شده است كه البته به دلايل نامعلومي حكم صادر شده اجرا نشده اما بايد ديد حكم جديدي كه در شعبه 97 يكي از مجتمع هاي قضايي شمال تهران به طور قطعي صادر شده چه زماني به اجرا در خواهد آمد. خانم (ف.ه )خود يكي از متهمان فتنه سال گذشته مي باشد كه حتي تصوير حضور او در جمع بي حرمتان به ساحت اباعبدالله الحسين(ع) در روز عاشوراي سال گذشته منتشر شده است.

 



تاييد ضمني تسويه حساب خانوادگي با عليرضا پهلوي

اردشير زاهدي از سردمداران اسبق و فاسد رژيم پهلوي طي گفتگويي اختصاصي با يورونيوز تلويحا خودكشي عليرضا پهلوي را زير سؤال برد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران،اردشير زاهدي،داماد اسبق شاه معدوم و از سفراي وقت ايران در سازمان ملل متحد طي گفتگو با يورونيوز مي گويد:عجيب است .من يك هفته پيش با عليرضا تماس تلفني داشتم و وي بسيار بشاش بود.ما حتي با هم شوخي كرديم.
بر اساس اين گزارش، زاهدي در ادامه گفت:نمي دانم در اين يك هفته چه اتفاقي رخ داده است.اين براي من بسيار تعجب برانگيز هست. زاهدي در ادامه به طور غير مستقيم از تحويل گرفته نشدن عليرضا از سوي اعضاي خانواده اشاره مي كند.
يورونيوز مي نويسد :پليس هنوز نتيجه قتل با گلوله را رسما تأييد نكرده واعلام داشته است كه نتيجه نهايي هنوز مشخص نيست.

 



گناه ، حجاب ميان خلق و خدا

حضرت أبي ابراهيم، امام كاظم (ع) به هشام از لقمان حكيم چنين نقل مي كند كه لقمان به فرزندش فرمود: يا بني ! نّ الدّنيا بحر عميق قد غر ق ف يه عالم كثير و لتكن سفينتك ف يها تقوي الله (1). در درياي عميق دنيا، عدّه زيادي غرق شده اند. تنها غواصان آگاه به تقوايند كه بدون غرق، به عمق اين دريا رفتند و گوهر دينداري استخراج كرده اند؛ چون دنيا،تجارتخانه اولياء است(2)، چه اينكه مزرعه آخرت است(3).
طبق نقل مرحوم كليني در دهه اوّل ماه رجب و طبق نقل مرحوم شيخ در تهذيب در دهه آخر ماه رجب؛ باب الحوائج لي الله مسموماً شهيد شد. در بيست و هفتم رجب سال قبل وجود مبارك امام هفتم را به زندان بغداد بردند و بيست و پنجم ماه رجب سال بعد جنازه مطهرش را مسموماً از زندان بيرون آوردند.
تحليل حجاب خود بيني خلق با خداي سبحان
در دعاي 27 رجب امام كاظم (ع)
روزي كه وجود مبارك أبي ابراهيم (ع) را به زندان بغداد مي بردند، يعني روز بيست و هفت رجب، روز مبعث؛ دعائي خواندند، كه اين دعا در كتاب هاي دعا و در دعاي روز بيست و هفت رجب هست؛ اين دعا مال يك انسان مجاهد نستوه است. در فرازها و بخش هائي از اين دعا آمده است كه: خدايا ! من مي دانم و معتقدم:كأنّك لا تحتج ب عن خلق ك لا ان تحجبهم الاعمال دونك و قد عل مت انّ افضل زاد الرّاح ل ل يك عزم ا راده يختارك ب ها و قد ناجاك ب عزم الا راده قلب ي(4). خدايا ! تو محجوب نيستي، تو نور السّموات و الأرض(5) هستي. گناه تبهكاران نمي گذارد كه تو را ببينند؛ بين تو و خلق تو، خود بيني خلق حاجب است. اگر مردم گناه نمي كردند، تو را مي ديدند؛ نه تو را مي فهميدند!
گناه باعث مي شود اگر خدا هم به آن نحو أعلي تجلّي كند، باز گنهكار او را نبيند !! ظهور خدا در قيامت به مراتب بيش از ظهور خدا در دنياست؛ ولي عدّه اي در همان قيامت هم از شهود خدا محرومند: نّهم عن ربّ ه م يؤمئ ذ لمحجوبون(6). امام كاظم (ع) عرض مي كند: حجابي كه نمي گذارد مردم خدا را ببينند، همان گناه مردم است.
مناجات خالصانه قلبي با خدا، ره توشه سفر انسان به سوي معبود
بعد عرض مي كند: خدايا ! هر كسي كه به سوي تو سلوك و رحلتي دارد، يك توشه راهي لازم دارد؛ سفر بدون ره توشه ممكن نيست و من مي دانم بهترين زاد و توشه اين سفر مناجات قلبي و خالصانه با توست. اراده خالصانه است كه فقط تو مراد آن مريد باشي و ديگر هيچ: و قد عل مت انّ افضل زاد الرّاح ل ل يك عزم ا راده يختارك ب ها. با يك اراده فولادين شكست ناپذير،فقط تو را طلب كند، نه غير تو را ! و تو را هم براي غير نخواهد؛ اين را من مي دانم. خدايا ! من با اين اراده به زندان مي روم.
هم صغراي قياس را بيان كرد، هم كبراي قياس را بيان كرد، هم مقدّمه استدلال را. در آن مقدّمه استدلال فرمود: پرده ندارد خدا ! تنها پرده اي كه نمي گذارد ما خدا را با چشم جان ببينيم، گناه ماست. او كه:لا تدر كه الابصار و هو يدر ك الابصار و هو اللّطيف الخبير(7)؛ اگر كسي آلوده نباشد، او را با چشم جان مي بيند؛ اين مقدّمه بحث. بعد عرض كرد: مسافر بدون ره توشه نمي شود و بهترين زاد راه مناجات خالصانه با توست؛ اين كبراي قياس. من هم خدايا ! با اين اراده به زندان بغداد مي روم. قد عل مت انّ افضل زاد الرّاح ل ل يك عزم ا راده يختارك ب ها؛ آنگاه عرض كرد: و قد ناجاك ب عزم الا راده قلب ي.
پاسخ امام كاظم (ع) به فريب كاري س ندي بن شاهك
در اهداي كفن
وقتي هم كه بدن مطهرش مسموم شد و خواستند با آن جوّ آلوده اين پيكر پاك را از زندان بيرون بياورند؛ برخي از مورّخين نقل كرده اند قبل از شهادت آن حضرت، س ندي بن شاهك معروف كه در قتل او هيچ دريغي نداشت، به امام هفتم عرض كرد: من يك كفني دارم، به شما تقديم مي كنم. اوكه در كشتن وليّ الله بي باك است، مي خواهد با يك پارچه مسأله را حل كند. طبق اين نقل وجود مبارك أبي ابراهيم(ع) فرمود: نحن اهل ب يت مهور ن سائ نا و حجّ صرورت نا و اكفان موتانا م ن طاه ر اموال نا و ع ند ي كفن ي(8). فرمود: ما يك خانداني هستيم كه اگر اوّلين بار كساني بخواهند مكه بروند، از پاك ترين مال خود به مكه مي روند؛ مهريه همسرهاي آنها از مال پاك است، مال آلوده را مهريه قرار نمي دهند، مال غير مخمّس و مال آلوده به مهريه، مصداقي براي و شار كهم ف ي الاموال و الاولاد(9) خواهد بود. فرمود: مهريه همسران ما از مال حلال خالص خود ماست و كفن مرده هاي ما هم از پاك ترين مال هاي خود ماست و من كفن حلال و پاك دارم وبا اين بيان، دست س ندي بن شاهك را بست ! وجود مبارك أبي ابراهيم با اين وضع جهان را بدرود گفت و مقام شامخ ولايت را به وجود مبارك ثامن الحجج، علي بن موسي الرّ ضا المرتضي (ع) سپرد.
چگونگي شكست « عقل » در مصاف با هواهاي نفساني
وجود مبارك امام كاظم (ع) به هشام بن حكم كه از شاگردان بنام آن حضرت است، وصاياي معروفي دارد كه مرحوم كليني (ره) آن را نقل كرده؛ يكي از آنها اين است كه: هشام ! من اظلم نور تفكّر ه او نور ف كر ه ب طول امل ه و محا طرائ ف ح كمت ه ب فضول كلام ه و اطفأ نور ع برت ه ب شهوات ه، فكأنّما اعان هواه علي هدم عقل ه و من افسد عقله فقد افسد عليه دينه و دنياه (10). اين وصاياي وجود مبارك امام كاظم نسبت به هشام بن حكم يك رساله عميقي است. بسياري از بزرگواران اهل حكمت و كلام اين رساله را شرح كرده اند. اگر مراجعه بفرمائيد، بهره هاي فراواني مي توان از متن و شروح برد.
يكي از آن جمله هاي نوراني اين است: اگر كسي چراغ فكرش را، نور فكرش را با آرزوي هاي طولاني تيره كند، و اگر كسي آن حكمت هاي ظريف خود را با حرف هاي زائد و بي اثر محو كند و اگر نور عبرت گيري خود را با شهوات نفساني خاموش كند، هوس و هواي خود را كمك كرده است كه در جنگ دروني، عقل را شكست بدهد. چون اين مصاف و جنگ، در جبهه جهاد دروني بين هوا و عقل است. اگر كسي اين كارها را بكند، مثل اين است كه هوس خود را كمك كرده است در شكست عقل و اگر كسي عقل خود را شكست بدهد؛ نه دنيائي براي او مي ماند، نه آخرت !
ما اميدواريم ذات أقدس له به بركت اين خاندان، آن توفيق را به ما بدهد كه ما عقل را بر هوا غالب كنيم و تقواي الهي را كه بهترين ره توشه و زاد راه قيامت است، فراهم بكنيم !
فرازي از بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي (مدظلّه العالي)
در خطبه هاي نماز جمعه قم به مناسبت سالگرد شهادت امام موسي كاظم (ع) ـ 17/ 10/ 1372 و22/ 8/ 1377
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) الكافي/ 1/ 16 ـ ك تاب العقل و الجهل (2) نهج البلاغه/ حكمت 131
(3) عوالي اللآلي/ 1/ 267 (4) اقبال الاعمال/ 678
(5) نور/ 35 (6) مطففين/ 15
(7) انعام/ 103 (8) مستدرك الوسائل/ 2/ 231
(9) اسراء/ 64 (10) الكافي/ 1/ 117
خوان حكمت روزهاي دوشنبه وپنج شنبه منتشر مي شود.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14