(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 20 دی 1389- شماره 19836

رژيم هاي تك خوري تنها آب بدن را كاهش مي دهد
شايد فردايي نباشد
فريب تبليغات ماهواره اي را نخوريد
اسرار قلقلك
ليمو ترش را با چاي مصرف نكنيد
ضرورت مصرف شير و آب ميوه هاي طبيعي براي كودكان در هواي آلوده



رژيم هاي تك خوري تنها آب بدن را كاهش مي دهد

در رژيم هاي تك خوري و زودگذر ادعا مي شود، در طول دوره اي كوتاه باعث كاهش چربي بدن مي شوند اما درحقيقت فرد درحال از دست دادن وزن ناشي ازكمبود آب بدن است كه خطرناك است.
رژيم هاي غذايي زودگذر رژيم هايي نامتعادل و ناسالمي هستند كه كاهش وزني سريع را در مدت زمان كوتاهي به واسطه آنچه غيرمعمول است به فرد وعده مي دهند.
رژيم هاي زودگذر اين طور ادعا مي كنند كه در طول دوره اي كوتاه باعث كاهش چربي بدن مي شوند، اما درحقيقت فرد درحال از دست دادن وزن ناشي از كمبود آب بدن است.
با رژيم هاي زودگذر كه معمولاً به مواد غذايي خاصي محدود مي شوند ممكن است كاهش وزن هم ايجاد شود اما اين رژيم ها بيشتر خسته كننده و ناخوشايند هستند و عاملي هستند كه فرد زود خسته شود و نتواند درمدت زمان طولاني از اين رژيم پيروي كند.
بسياري از اين رژيم هاي زودگذر براي سلامتي مضر هستند و عوارضي غيرقابل جبران به بار مي آورند.
رژيم مايعات فرد را محدود به خوردن فقط مايعات مي كند و عوارض بسيار زيادي دارند دراين نوع رژيم ها مواد مغذي خاصي كه براي بدن لازمند از دست مي روند.
براي مثال اين نوع رژيم ها از نظر وجود فيتوكميكال ها فقير هستند مواد گياهي مفيدي كه در سبزي ها و ميوه ها يافت مي شوند و وظيفه حفاظت از بدن افراد عليه بيماري ها را به عهده دارند.
اين رژيم هاي مايعات فقط زودگذر و موقتي هستند و با يك بار خوردن منظم غذاها اثر آنها از بين مي رود.

 



شايد فردايي نباشد

اكثر ما امروزه خانه هاي بزرگتر اما خانواده هاي كوچكتر داريم؛ راحتي بيشتر اما زمان كمتر؛ مدارك تحصيلي بالاتر اما درك عمومي پايين تر؛ آگاهي بيشتر اما قدرت تشخيص كمتر داريم؛ متخصصان بيشتر اما مشكلات نيز بيشتر؛ داروهاي بيشتر اما سلامتي كمتر. بدون ملاحظه ايام را مي گذرانيم، خيلي كم مي خنديم، خيلي تند رانندگي مي كنيم، خيلي زود عصباني مي شويم. تا دير وقت بيدار مي مانيم، خيلي خسته از خواب برمي خيزيم، خيلي كم مطالعه مي كنيم، اغلب اوقات تلويزيون نگاه مي كنيم و به ندرت دعا مي كنيم.
خيلي زياد صحبت مي كنيم، به اندازه كافي دوست نمي داريم و زياد دروغ مي گوييم. زندگي ساختن را ياد گرفته ايم اما نه زندگي كردن را؛ تنها به زندگي سالهاي عمر را افزوده ايم و نه زندگي را به سالهاي عمرمان. ما ساختمانهاي بلندتر داريم اما طبع كوتاه تر، بزرگراه هاي پهن تر اما ديدگاه هاي باريكتر؛ بيشتر خرج مي كنيم اما كمتر داريم، بيشتر مي خريم اما كمتر لذت مي بريم ما تا ماه رفته و برگشته ايم اما قادرنيستيم براي ملاقات همسايه جديدمان از يك سوي خيابان به آن سو برويم فضاي بيرون را فتح كرده ايم اما نه فضاي درون را، ما اتم را شكافته ايم اما نه تعصب خود را.
بيشتر مي نويسيم اما كمتر ياد مي گيريم، بيشتر برنامه مي ريزيم اما كمتر به انجام مي رسانيم عجله كردن را آموخته ايم و نه صبر كردن را، درآمدهاي بالاتري داريم اما اصول اخلاقي پايين تر كامپيوترهاي بيشتري مي سازيم تا اطلاعات بيشتري نگهداري كنيم، تا رونوشت هاي بيشتري توليد كنيم، اما ارتباطات كمتري داريم. ما كميت بيشتر اما كيفيت كمتري داريم اكنون زمان غذاهاي آماده اما دير هضم است، فرصت بيشتر اما تفريح كمتر، تنوع غذايي بيشتر اما تغذيه ناسالم تر؛ درآمد بيشتر اما طلاق بيشتر؛ منازل رويايي اما خانواده هاي از هم پاشيده داريم ؛ بدين دليل است كه پيشنهاد مي كنيم از امروز شما هيچ چيز را براي موقعيتهاي خاص نگذاريد، زيرا هر روز زندگي يك موقعيت خاص است در جستجوي دانش باشيد، بيشتر بخوانيد، در ايوان بنشينيد و منظره را تحسين كنيد بدون آنكه توجهي به نيازهايتان داشته باشيد زمان بيشتري را با خانواده و دوستانتان بگذرانيد، غذاي مورد علاقه تان را بخوريد و جاهايي را كه دوست داريد ببينيد زندگي فقط حفظ بقاء نيست، بلكه زنجيره اي از لحظه هاي لذتبخش است از جام كريستال خود استفاده كنيد، بهترين عطرتان را براي روز مبادا نگه نداريد و هر لحظه كه دوست داريد از آن استفاده كنيد عباراتي مانند «يكي از اين روزها» و «روزي» را از فرهنگ لغت خود خارج كنيد. بياييد نامه اي را كه قصد داشتيم «يكي از اين روزها» بنويسيم همين امروز بنويسيم.
بياييد به خانواده و دوستانمان بگوييم كه چقد رآنها را دوست داريم. هيچ چيزي را كه مي تواند به خنده و شادي شما بيفزايد به تاخير نيندازيد .هر روز، هر ساعت و هر دقيقه خاص است و شما نمي دانيد كه شايد آن مي تواند آخرين لحظه باشد.
يك دوست

 



فريب تبليغات ماهواره اي را نخوريد

مكمل هاي غذايي، نقش درماني تعيين كننده و درازمدتي از نظر علمي ندارند و در كوتاه مدت در كاهش التهاب و ورم مبتلايان به آرتروز خفيف و متوسط، مؤثر هستند.
داروهاي ضدالتهابي بر درمان آرتروز تأثير غيرمستقيم مي گذارد و موجب مي شوند بيمار بهتر بتواند حركت كند اما اين اثر موقتي است.
مردم، فريب اين تبليغات را نخورند چون بيشتر مكملهاي غذايي تبليغ شده در شبكه هاي ماهواره اي فارسي زبان بر مبناي علمي ساخته نشده اند بنابراين بهتر است مردم از مكملهاي تأييد شده در داخل كشور به مقدار كم و در كوتاه مدت مصرف كنند علاوه بر آن ورزش كنند و وزن خود را در حد تعادل نگه دارند.
مكملهاي غذايي در زمينه كاهش درد آرتروزهاي پيشرفته نقشي ندارند و تنها راه درمان آنها، تعويض مفصل است.
آرتروز تخريب قسمتهاي غضروفي مفصل است كه اين بيماري به عللي مانند افزايش سن، ابتلا به بيماري و ضربه خوردن مفاصل به وجود مي آيد. آرتروز در اندام تحتاني مانند مچ و انگشتان پا، زانو، لگن و مفاصل بيش از اندام فوقاني مثل شانه، آرنج به وجود مي آيد چون اندام هاي تحتاني وزن بيشتري را تحمل مي كنند.
براي رعايت بهداشت مفاصل بايد ورزش كرد و از وارد كردن فشار زياد روي مفاصل خودداري نمود. به عنوان نمونه چهار زانو نشستن باعث وارد شدن فشاري معادل چند برابر بدن به زانوان مي شود. علاوه بر آن استفاده از توالت ايراني موجب تحت فشار قرار دادن زانوها مي شود.
شنا، ورزش مناسبي براي تمام مفاصل است اما اگر امكان انجام اين ورزش را نداريم، مي توانيم با حركات ورزشي ساده، مفاصل خود را تقويت كنيم. به عنوان نمونه بالا و پايين بردن مچ و انجام حركات دوراني يا خم و راست كردن زانو باعث تقويت عضلات اطراف اين عضوها و كاهش فشار روي آنها مي شود بنابراين بايد ورزش را در برنامه روزانه خود گنجاند چرا كه چاقي باعث وارد شدن فشار زيادي به مفاصل مي شود.
افرادي كه براثر وارد شدن ضربه به مفاصل دچار آرتروز شده اند، بايد پس از مدت كوتاهي از وارد شدن صدمه به مفصل، مي توان اقدامات درماني انجام داد به گونه اي كه اگر غضروف شكسته باشد، جراح ارتوپد مي تواند مفصل يا غضروف را جا بيندازد و ترميم كند و در صورت كمبود غضروف از نقطه ديگر از بدن شخص به محل آسيب ديده غضروف پيوند زده شود. بيماريهاي مفصلي مانند روماتيسم، عفونتهاي مفصلي و سل مفصلي باعث تخريب استخوان مي شود بنابراين در صورت ابتلا به اين بيماري مي توان آنها را درمان كرد. سرعت در درمان بيماريهاي عفوني مفصل، كامل كردن درمان مفصل از عواملي است كه باعث به حداقل رسيدن آرتروز يا به تعويق افتادن اين بيماري مي شود.

 



اسرار قلقلك

بعضي افراد خيلي قلقلكي هستند و برخي ديگر كم تر، صرف نظر از آن، قلقلك ظاهراً قوانين مخصوص به خودش را دارد. شايد متوجه شده باشيد كه شما نمي توانيد خودتان را قلقلك بدهيد. به علاوه با اين كه ممكن است توانايي اين را داشته بايد كه يك فرد كاملا غريبه را قلقلك بدهيد، مغزتان اجازه نمي دهد اين كار را بكنيد، كاري كه ازنظر اجتماعي اصلا پذيرفتني نيست. اما قلقلك به چه دردي مي خورد و در طول تكامل، چرا قلقلكي بودن به انسان ها رسيده است؟
به گزارش پاپ ساينس، رابرت پروواين از عصب شناسان دانشگاه مريلند و مولف كتاب «خنده: يك بررسي علمي»، معتقد است همين واقعيت ها در مورد قلقلك، نشانه اي از ارزش هاي تكاملي آن است. به گفته وي، قلقلك راهبردي براي ايجاد ارتباط اجتماعي بين دوستان و اقوام نزديك است.
به گفته محققين، عكس العمل خنده در برابر قلقلك از همان ماه هاي اوليه تولد نوزاد آغاز مي شود. در واقع در ماه هاي اول، قلقلك و خنده از اولين راه هاي برقراري ارتباط بين نوزاد و كسي است كه از او مراقبت مي كند. والدين خيلي زود ياد مي گيرند كه تا وقتي به قلقلك ادامه بدهند كه نوزاد مي خندد و وقتي نوزاد چهره اش درهم مي رود، ديگر او را قلقلك ندهند. همين فرايند، خود ارتباط چهره به چهره اي را ايجاد مي كند كه مي تواند نقطه شروعي براي تعامل هاي ديگر هم باشد.
از طرف ديگر، كودكان مشتاقانه همديگر را قلقلك مي دهند، بسياري از محققين بر اين باورند كه در بين همسالان، كاركرد قلقلك فقط ايجاد ارتباط نزديك تر نيست. آن ها مي گويند: نقاطي از بدن كه بيشتر از همه قلقلكي هستند، مثل گردن و دنده ها، در مبارزه از همه آسيب پذيرترند. بنابراين وقتي بچه ها با انعطاف از دست دوستانشان درمي آورند تا قلقلك نشوند، در واقع در حال تمرين براي دفاع از خود و نقاط حساس بدنشان در آينده هستند.
از طرف ديگر، صداي خنده در يك جمع، باعث بيشتر خنديدن افراد آن جمع مي شود. اما قلقلك يك قانون ديگر هم دارد. انسان ها هميشه قلقلكي باقي نمي مانند. با بالا رفتن سن، لذت قلقلك كم تر مي شود و در 40 سالگي ديگر اثري از آن نيست. به نظر مي رسد به دلايلي كه هنوز شناخته نشده اند، قلقلك مخصوص جوان ترها است.

 



ليمو ترش را با چاي مصرف نكنيد

مصرف ليموترش همراه با چاي موجب از بين رفتن ويتامين C آن مي شود و احتمال آسيب رساندن به ميناي دندان را افزايش مي دهد.
چاي داراي تركيباتي آنتي اكسيداني است كه اگر بدون قند مصرف شود و گرما و حرارت آن كم باشد آنتي اكسيدان هاي آن بهتر جذب بدن مي شوند.
چاي جزو نوشيدني هايي است كه باعث رفع خستگي بدن و استحكام دندان ها مي شود و مواد آنتي اكسيداني موجود در آن راديكال هاي آزاد را از بين مي برد.
چاي به دليل داشتن تانن نبايد قبل از غذا و 2 ساعت بعد از غذا مصرف شود به دليل اينكه جذب آهن غذا را مختل مي كند همچنين مصرف مواد فيبردار و نان هايي كه خوب تخمير نشده است به دليل تشكيل ماده اي به نام فيتات از جذب آهن خون جلوگيري مي كند.
مصرف ليموترش همراه با چاي معمولا به عنوان يك چاشني استفاده مي شود. ليموترش همراه با چاي موجب از بين رفتن ويتامين C آن مي شود و احتمال آسيب رساندن به ميناي دندان را افزايش مي دهد و خشكي دهان را افزايش مي دهد. البته مصرف ليموترش بدون چاي موجب افزايش ترشح بزاق دهان مي شود.

 



ضرورت مصرف شير و آب ميوه هاي طبيعي براي كودكان در هواي آلوده

مصرف شير و آب ميوه هاي طبيعي براي كودكان در هواي آلوده بسيار ضروري است.
مصرف آب پرتقال كه سرشار از ويتامين C است براي كودكان و به ويژه آن گروهي كه دانش آموز هستند و براي رفتن به مدرسه در هواي آلوده تردد مي كنند، ضرورت دارد.
با توجه به اينكه سرب هوا در هنگام آلودگي بسيار افزايش مي يابد، شير يكي از عوامل مدافع در برابر سرب است كه كودكان بيش از ساير افراد بايد آن را به طور مرتب مصرف كنند.
خوردن سبزيجات طبيعي كه حاوي پروتئين هستند و نوشيدن مايعات مختلف براي كودكاني كه در هواي آلوده تردد مي كنند، بسيار موثر است.
مادراني كه شاغل نيستند بايد كودكان خود را درمنزل نگهداري كنند چرا كه هواي آلوده يكي از عوامل مهم در بروز بيماري هاي ويروسي و عفوني است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14