(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 20 دی 1389- شماره 19836

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
زخم پنجاه ساله انگليس بر پيكر سودان (يادداشت روز)
كيهان و خوانندگان
پنبه دانه (گفت و شنود)
مهره هاي سوخته ،جايگاهي در نظام ندارند
جلسه مشترك احمدي نژاد با حدادعادل ولايتي و عسگراولادي برگزار شد
فرار اقليتي ها از روشنگري كيهان
جليلي: امنيت و ثبات كشورهاي منطقه پيش نياز پيشرفت و شكوفايي اقتصادي است
زمزمه تدريجي محاكمه فتنه گران براي خروج از برزخ (خبر ويژه)
توپخانه ميرزا آغاسي اردوگاه فتنه سبز را به هم ريخت (خبر ويژه)
سالهاست مشخص شده ايراني ها عقب نشيني نخواهند كرد (خبر ويژه)
اكونوميست: ايران انقلابي با هر حركت آمريكا قدرتمندتر مي شود (خبر ويژه)
اصرار فائزه هاشمي بر پيوند با كارگزاران فتنه (خبر ويژه)



زخم پنجاه ساله انگليس بر پيكر سودان (يادداشت روز)

همه پرسي سودان براي تعيين تكليف جنوب اين كشور توجهات جهان اسلام و بخصوص كشورهاي مسلمان قاره آفريقا را بخود جلب نموده است. تقريباً ترديدي در اين وجود ندارد كه نتيجه اين همه پرسي جدايي بخشي از جهان اسلام و الحاق آن به منطقه اي است كه از يكسو مسيحي است و از سوي ديگر به بلوك غرب تعلق دارد. به همين دليل در چهره هر مسلمان مي توان ناراحتي شديد ناشي از اين «تعرض» كه رسانه هاي غرب نام آن را «انتخاب عادلانه» گذاشته اند، مشاهده كرد.
سودان نقطه ورود اسلام به قاره آفريقاست، سالها قبل رهبر دست نشانده شورشيان جنوب گفته بود ما با جداسازي جنوب، نقطه ورود اسلام به آفريقا را كنترل كرده و از اين طريق موقعيت اسلام در آفريقا را ضعيف و ضعيف تر مي گردانيم پس كاملا واضح است كه از نظر اروپا و آمريكا آنچه ديروز در «پهناورترين كشور آفريقا» اتفاق افتاد، يك جنگ آغازين بوده است و دقيقاً به همين دليل مدت هاست رهبران اروپايي و آمريكايي در جنوب سودان و كشورهاي مسيحي همجوار آن اردو زده و باراك اوباما نماينده ويژه اي- جان كري- براي مديريت جدايي جنوب از شمال سودان تعيين كرده است. در همان حال رژيم صهيونيستي كه خود را در يك بن بست جدي در خاورميانه و بخصوص در مواجهه با مقاومت اسلامي مي بيند طي هفته هاي اخير به تكاپو افتاده و خانواده هاي يهودي و نهادهاي خاص صهيونيستي از جمله كارشناسان بنياد «موشه دايان» را به «زئير» -بزرگترين همسايه جنوبي سودان كه طي 60 سال گذشته بارانداز حضور اسرائيلي ها بوده- گسيل كرده است.
در بحث جدايي جنوب از شمال سودان سازمان ملل نيز نقش ويژه اي به عهده گرفته است. طرح همه پرسي جنوب-يعني طرح تجزيه- بخشي از طرح كلي سازمان ملل درباره سودان است. اين طرح 5 سال پيش و در زمان دبيركلي كوفي عنان- يك مسيحي غنايي- به تصويب رسيد. براساس اين طرح دولت مركزي سودان موظف بود در سال 2011 همه پرسي جنوب را برگزار كند و پيش از آن دولت مركزي بايد رهبران جنوب را در پست هاي حساس- معاونت رئيس جمهور، معاون وزيركشور، معاون وزير دفاع و... - مشاركت مي داد و 40 درصد از درآمدهاي نفتي به جنوب اختصاص مي يافت و همزمان، خودمختاري جنوب را مي پذيرفت. در اين اثنا دادگاه داوري لاهه براي عملياتي كردن طرح خود احمدحسن البشير- رئيس جمهور سودان- را به اتهام كشتار مردم دارفور محكوم و اينترپل را مامور دستگيري او كرد. اين اقدام براي آن انجام شد كه از يك طرف سه ايالت غربي سودان- كه مسائل آنان با دولت مركزي هيچ ارتباطي با بحث جنوب ندارد- را عليه دولت مركزي فعال نگه دارند و سبب ضعف بيشتر دولت مركزي شوند و از سوي ديگر شخص رئيس جمهور را براي تن دادن به توافق 2005 تحت فشار ويژه قرار دهند.
دولت سودان انتخابات رياست جمهوري را در اوايل سال 89- مارس 2010- در سودان برگزار كرد چون اطمينان خاطر داشت كه غرب انتخابات سودان را «ناسالم» مي خواند و زير بار نتيجه آن نمي رود و او مي تواند از اين فضا براي بهم زدن همه پرسي جنوب استفاده كرده و در عمل وحدت سودان و يكپارچگي شمال و جنوب آن را تضمين نمايد. اما اين محاسبه درست از آب درنيامد انتخابات مارس سودان كه با پيروزي قاطع و تاريخي عمرالبشير و حتي راي متراكم10ايالت جنوب به او برگزار شد، مورد پذيرش بي چون و چراي غرب قرار گرفت و از جمله فرستادگان ويژه باراك اوباما- 200 عضو بنياد جيمي كارتر- اعلام كردند كه انتخابات كاملاً سالم بوده و عمر البشير در يك انتخابات دمكراتيك به 86درصد آراء شهروندان سوداني- از جمله آراء 10ايالت جنوب و سه ايالت دارفور- نايل گرديده است و جالب اينكه رهبر شورشيان جنوب كه معاونت رئيس جمهور سودان را هم در اختيار دارد، اولين كسي بود كه پيروزي «قاطع و تاريخي و دمكراتيك» البشير را به وي تبريك گفت. با اين روند همه راهها به روي عمرالبشير براي چون و چرا در مورد برگزاري همه پرسي جنوب بسته شد چرا كه برگزاري انتخابات رياست جمهوري در 10 ايالت جنوب و آرام برگزار شدن آن و سپس پذيرش نتيجه ثابت كرد كه جنوب در آمادگي كامل براي برگزاري همه پرسي است و حالا نوبت دولت مركزي است كه به جنوبي ها اعتماد كرده و همه پرسي را برگزار كند و نتيجه را بپذيرد.
عمرالبشير اميدي هم به احزاب و نيروهاي داخلي سودان داشت. مخالفت شديد مردم سودان و احزاب سوداني با جداسازي جنوب و تبديل اين اعتراضات به يك جنبش اجتماعي مي توانست حكومت مركزي را در عدم اجرايي كردن توافق سال 2005 و مصوبه شوراي امنيت سازمان ملل دلگرم نموده و از آن به عنوان عدم آمادگي سودان ياد كند. شبيه موضعي كه كشور مراكش در برابر جدا شدن «صحراي غربي» گرفته و عدم اجراي مصوبه شوراي امنيت را به مخالفت قاطع مردم مراكش استناد مي دهد. متاسفانه دلايلي وجود داشت كه بشير نتواند از اين ظرفيت استفاده كند. از يك سو افرادي نظير حسن الترابي كه رهبر بزرگترين جريان سوداني- بعد از حزب كنگره خلق به رهبري البشير- است در انتخابات رياست جمهوري مارس 2010 با جنوبي ها عليه حزب كنگره هم پيماني نمود و در چرخه جريان جدايي هم موضع فعالي نگرفت. احزاب و شخصيت هاي ديگر سوداني- نظير ميرغني و حزب امت به رهبري صادق المهدي خيلي زود جدايي جنوب را «واقعيتي تلخ كه چاره اي جز قبول آن وجود ندارد» دانسته و مردم را براي پذيرش آن آماده كردند. از سوي ديگر مردم شمال سودان به ايالات جنوبي به عنوان مجموعه اي كه در 50 سال گذشته غير از زحمت براي شمالي ها چيزي نداشته اند، مي نگرند و معتقدند بخش اعظم بودجه دولت در «چاه ويل جنوب» - اصطلاح عمومي شمالي ها- هزينه مي شود و در عين حال هيچ اعتمادي به آنان وجود ندارد. شمالي ها مي گويند مركز به دليل نفوذ جنوبي ها در پست هاي حساس آن عملا نامطمئن شده است بر اين اساس مقاومت سوداني ها در قبال تجزيه جنوب ضعيف و شكننده بود در حاليكه غرب و رژيم صهيونيستي در كشورهاي آفريقاي مركزي، زئير، اوگاندا، كنيا و اتيوپي - كه جنوب سودان را چون حلقه اي در ميان گرفته اند - ستادهايي را براي تشويق جنوبي ها به جدايي داير كرده بودند.
در منطقه جنوب سودان - شامل 10 ايالت و حدود 9 ميليون نفر جمعيت و حدود 600 هزار كيلومتر مربع مساحت - مسيحي ها حداكثر 40 درصد از جمعيت را تشكيل مي دهند، مسلمانان بيش از 30 درصد و «انوميست» - كه خداي خود را در مخلوقات جستجو مي نمايند - جمعيت جنوب را به خود اختصاص داده اند با اين وجود، جدايي طلبي همواره توسط بخش مسيحي و با پشتيباني كشورهاي مسيحي همجوار جنوب سودان - بخصوص زئير -دنبال شده است.
در باره جدايي جنوب از شمال سودان نكات ديگري هم وجود دارند:
1- تجزيه سودان يك آرزوي 10 ساله براي غرب - بخصوص فرانسوي ها و آمريكايي ها - به حساب مي آيد از نظر آنان تجزيه سودان و اضافه شدن يك كشور مسيحي به مجموعه كشورهاي مسيحي مركز آفريقا خط تماس غرب با منطقه اقتصادي و ژئواكونوميك آفريقا را تكميل مي كند. آمريكايي ها ديري است كه حد فاصل شمال و جنوب تنگه باب المندب تا كشورهاي انگولا، گامبيا، گينه بيسائو، گينه، سيرالئون در غرب قاره آفريقا را منطقه اي ويژه و مملو از انواع مواد عمدتا منحصر به فرد كاني اعلام كرده اند در اين حد فاصل 22 كشور حضور دارند كه علاوه بر 5 كشور ياد شده، شامل كشورهاي بوركينافاسو، غنا، بنين، مالي، نيجر، چاد، نيجريه، كامرون، آفريقاي مركزي، كنگو، زئير، اوگاندا، كنيا، اتيوپي، سومالي، سودان و جيبوتي مي شود. اين كمربندي است كه حدود60 درصد از جمعيت آنها را مسيحيان تشكيل مي دهند و غرب آن را حياط خلوت خود به حساب مي آورد. از اين رو بايد گفت از آنجا كه جدايي جنوب سودان ممكن است به سلطه بلامنازع غرب در قلب آفريقا منجر شود براي كشورهاي مسلمان اين قاره داراي پيامدهاي امنيتي سوء فراواني است و لذا نبايد در قبال اين رخداد بي تفاوت باشند.
2- دولت سودان تلاش كرده است تا از طريق استثنا كردن منطقه حساس «ابيا» از طرح تجزيه- با استناد به اينكه حدود 60درصد ساكنان اين منطقه مسلمانند- موقعيت استراتژيك خود را در جنوب حفظ كند ولي شواهد و قرائن بيانگر آن است كه شورشيان جنوب به بهانه اينكه مسلمانان ساكن در اين منطقه عمدتا مهاجرين شمال هستند از آغاز جدايي فشارها را براي فراري دادن مسلمانان از اين منطقه آغاز خواهند كرد و لذا سوداني ها بايد خود را براي تداوم شرايط بحراني آماده نمايند.
3- از آنجا كه حدود 70درصد از منابع اقتصادي سودان اعم از نفت، ساير مواد كاني و زراعت و منابع آبي در جنوب است جدا شدن جنوب مي تواند شرايط اقتصادي شمال را تضعيف كرده و بي ثباتي سياسي در سودان را به دنبال داشته باشد. اين بي ثباتي مي تواند منطقه حساس دارفور- تقابل قبايل آفريقايي با قبايل عرب- كه بعد از جنگهاي زياد آرام شده است را وارد دور جديد درگيري قبيله اي نمايد و در همان حال مي تواند كشورهاي مسلمان نشين شمال آفريقا از جمله مصر و الجزاير را تحت تاثير قرار دهد.
همين الان تحريكاتي در اسكندريه مصر به بهانه آزار مسيحيان توسط مسلمانان و تحريكاتي در الجزاير براي فعال كردن «آمازيق ها» به چشم مي خورد و در پشت هر دوي اين ماجرا دست غرب و رژيم صهيونيستي ديده مي شود.
سعدالله زارعي

 



ساعت 3 تا 6 بعد از ظهر: 33110065
تمام ساعات شبانه روز:33916546
سامانه پیام کوتاه: 30002323

كيهان و خوانندگان

¤ اعتراف ننگين و رسوا كننده از سوي موساد به ترورهايي كه تا حالا توسط اين سازمان جاسوسي جهنمي صورت گرفته و مي گيرد از جمله سرنخ هايي است كه مي توان حادثه 11 سپتامبر آمريكا را نيز رصد كرد و به نتيجه روشن رسيد. پرونده شوم رژيم اشغالگر قدس و حاميان او هر چه در خيانت قطورتر شود به نقطه سقوط و اضمحلال اين رژيم نامشروع نزديك تر مي شويم.
گودرزي
¤ فردي را به ده راه نمي دادند سراغ خانه كدخدا را مي گرفت حالا حكايت خاتمي يكي از سران فتنه شده كه با پررويي تمام براي نظام شرط و شروط تعيين مي كند.
3786---0936
¤ از مسئولين قضايي بپرسيد كه چه وقت عدالت در مورد فتنه گر فراري مهدي هاشمي اجرا مي شود؟
0700---0937
¤ از افشاگري آگاهانه روزنامه ولايت مدار كيهان درمورد ملاقات گروهي از نمايندگان اقليت با فتنه گر وطن فروش، از ته دل سپاسگزاريم.
جمعي از فرهنگيان
¤ در جنوب شرق كشور وهابيون در حال خريد زمينهايي با قواره هاي بسيار بزرگ صد هكتاري اند تا طرح اسرائيل بزرگ را تحقق بخشند شايسته است مسئولين ذيربط هوشياري خود را افزايش دهند.
2505---0912
¤ تا حالا ديده نشده كه در تبليغات تلويزيوني خانم ها با پوشش حجاب برتر نشان داده شوند چرا براي تبليغ پوشش چادر كاري انجام نمي گيرد؟
7074---0912
¤ متروي تهران در يك حركت ابتكاري و فرهنگي جالب امسال همزمان با آغاز ماه محرم الحرام اقدام به نصب تابلوهايي در ارتباط با بيوگرافي شهداي كربلا با عنوان زندگي در جغرافياي امام حسين(ع) كرده است كه با توجه به كيفيت مناسب اين تابلو نوشته ها در مكان شلوغي مانند مترو اين حركت ارزشي جاي تقدير و تشكر دارد.
يك شهروند
¤ جمع زيادي از افراد ذخيره استخدام آموزش و پرورش علي رغم اينكه در آزمون نمره بالايي كسب كرده اند بلاتكليف مانده اند چرا؟
1949---0918
¤ از وزير محترم آموزش و پرورش مي خواهم فكري به حال معلمان شركتي نمايند كه پس از دو سال كار در سخت ترين شرايط در معرض اخراج قرار دارند.
8416---0911
¤ در شهرستان نقده در آذربايجان غربي تعداد 800 نفر از هم وطنان از راه باربري با وسيله نقليه سه چرخ امرار معاش مي كنند، با اجراء شدن طرح هدفمند كردن يارانه ها به اين افراد سهميه گازوئيل تعلق نگرفته است. بنويسيد اين افراد چه بايد بكنند و تكليفشان چه مي شود؟
6974---0936
¤ از وقتي كه گاز سي ان جي گران شده تاكسي دارهاي شهر شاهين شهر اصفهان راننده هاي كمكي خود را جواب كرده اند در نتيجه تعدادي از هم وطنان كه از اين راه كسب درآمد مي كردند بيكار شده اند درخواستم اين است كه مسئولين امر قيمت سوخت گاز خودرو را حداقل براي تاكسي دارها كاهش بدهند.
رحيمي
¤ ما كاركنان حراست مركز تحقيقات كشاورزي صفي آباد علي رغم دستور صريح رئيس جمهور محترم مبني بر لغو پيمانكاران واسطه اي همچنان بصورت پيمانكاري مشغول به كار هستيم و هنوز تبديل وضعيت نشده ايم. لطفا پيگيري شود.
5356---0916
¤ با توجه به طرح هدفمند كردن يارانه ها شايسته است كليه دستگاه هاي دولتي نسبت به صرفه جويي برق اهتمام بيشتري نمايند.
4061---0917
¤ نحوه دسترسي و استفاده از روزنامه كيهان سال در 60 و 61 را بيان كنيد تا بتوانيم موارد لازم را از آن سالها بهره برداري كنيم.
5018---0911
كيهان: مي توانيد از آرشيو روابط عمومي موسسه كيهان استفاده نماييد.
¤ شنبه شب 11/10/89 از شبكه سه فيلمي تحت عنوان «سايه بلند گناه» پخش شد كه در اغلب سكانس هاي آن صداي آژير ماشين پليس به گوش مي رسيد. يعني شهرهاي ما اينقدر ناامن هستند؟
قديري از اراك
¤ از مسئولان امر مي پرسم آيا در كشور ما فقط مدال آوران ورزش به ايران خدمت مي كنند كه سكه و خانه از بيت المال به آنها داده مي شود آيا مهندسان، پزشكان، دانشجويان و ساير مردم به كشورمان خدمت نمي كنند.
يك پزشك از استان محروم بوشهر
¤ لطفاً از مسئولين بانكها بخواهيد كه صرفه جويي در برق را در بانك ها كه از صبح تا شب روشن هستند، شروع نمايند.
4061---0917
¤ از شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه مي خواهم كه رانندگان را ملزم نمايند در پارك سوارها و در مكانهاي ابتداي ايستگاه كه توقف طولاني دارند براي جلوگيري از آلودگي هوا خودروي خود را خاموش كنند و همچنين پاسخ مثبتي هم به طرح هدفمندي داده باشند.
0945---0918
¤ از تاريخ 30/1/89 روي پل معلق اهواز داربست نصب كرده اند كه آن را رنگ آميزي كنند. ولي تا امروز خبري نشده است. لطفاً سؤال كنيد آيا با گذشت 9 ماه هنوز وقت نكرده اند كه رنگ مورد نظر را انتخاب و خريداري كنند؟!
0573---0916
¤ از تمامي دست اندركاران به ويژه رئيس محترم اداره آب و فاضلاب روستايي شهرستان خلخال بابت رفع مشكل آب آشاميدني روستاي لومعه دشت بي نهايت تقدير و تشكر مي كنم.
روحاني محل
¤ در وضعيت حاضر كه ميدان كلانتري در منطقه 14 شهرداري ايستگاه مبدأ خط اتوبوس مي باشد وقتي دو دستگاه اتوبوس شركت واحد در داخل ميدان توقف مي كنند ترافيك سنگيني بوجود مي آيد. چرا براي رعايت حال شهروندان اين ايستگاه را به جاي مناسب ديگر كه جوابگو باشد انتقال نمي دهند.
محمدي

 



پنبه دانه (گفت و شنود)

گفت: تازه چه خبر؟!
گفتم: راديو فردا وابسته به سازمان سيا، بي بي سي لندن و سايت وزارت خارجه اسرائيل به كيهان حمله كرده اند كه چرا نوشته است آن عده از نمايندگان فراكسيون اقليت كه با خاتمي ديدار كرده اند بايد رد صلاحيت شوند.
گفت: كيهان بر ضرورت رد صلاحيت اين عده از نمايندگان مدعي اصلاحات تاكيد كرده، جيغ مشترك سرويس هاي اطلاعاتي آمريكا و اسرائيل و انگليس به هوا بلند شده.
گفتم: معلوم مي شود كه تير كيهان دقيقاً به هدف خورده و جيغ مديران اصلي فتنه 88 را درآورده.
گفت: يعني مديران بيروني فتنه بعد از آنهمه خيانت و وطن فروشي خاتمي و موسوي و كروبي، هنوز انتظار دارند كه شوراي نگهبان صلاحيت حاميان آنها را تائيد كند؟!
گفتم: چه عرض كنم؟! پس چرا كيهان تاكيد كرده بود كه بايد صلاحيت اين عده از نمايندگان رد شود؟
گفت: اولا؛ براي اين كه شوراي نگهبان وظيفه خود را فراموش نكند و ثانياً؛ براي اينكه خواب آمريكا و انگليس و اسرائيل آشفته شود.
گفتم: شخصي نيمه هاي شب يك پيامك دريافت كرد كه نوشته بود؛ ببخشيد! خيلي معذرت مي خوام كه اين وقت شب بيدارت كردم! فقط مي خواستم ببينم هنوز داري خواب پنبه دانه مي بيني؟!

 



فعالين سياسي تاكيد كردند
مهره هاي سوخته ،جايگاهي در نظام ندارند

سرويس سياسي-
جمعي از نمايندگان مجلس و ديگر فعالين سياسي كشور با بي نتيجه خواندن تلاش هاي خاتمي به منظور بازگشت دوباره به صحنه سياسي، تاكيد كردند كه خاتمي ديگر هيچ جايگاهي در نظام جمهوري اسلامي نخواهد داشت.
در اين رابطه حجت الاسلام سيدناصر موسوي عضو مجمع نمايندگان روحاني مجلس با اشاره به شروط خاتمي براي بازگشت به صحنه كشور گفت: خاتمي با وجود حمايت هايي كه از فتنه گران داشته، در جايگاهي نيست كه براي نظام خط و نشان بكشد. وي با تاكيد مجدد بر اينكه خاتمي جايگاه خود را از دست داده است اظهار داشت: خاتمي امروز تنها يك مهره سوخته است و هيچ جايگاهي در نظام جمهوري اسلامي ندارد.
علي اصغر زارعي عضو هيئت رئيسه فراكسيون اصولگرايان هم درخصوص سخنان اخير خاتمي در جمع نمايندگان فراكسيون اقليت مجلس گفت: جريان فتنه 88 يك برنامه از پيش برنامه ريزي شده بود كه از حدود يك سال قبل از انتخابات، مطابق استراتژي هاي خارجي سامان يافته بود.
زارعي با بيان اينكه خاتمي از محوري ترين شخصيت هايي بود كه در فتنه 88 در پشت صحنه قرار داشت، تصريح كرد: خاتمي نقش ارتباط داخل و خارج و پشتيباني فكري از جريان فتنه را عهده دار بود.
وي ادامه داد: كساني كه در كف خيابان ها آشوب هاي خياباني را ايجاد كردند در واقع آتش هيجانات را به بهانه انتخابات 88 به وجود آوردند و از اتاق فكري كه خاتمي نيز در آن نقش فعالي داشت دستور مي گرفتند؛ در نتيجه خاتمي مرتكب خيانت هايي شد كه در تاريخ كشورمان كمتر كسي اين اشتباهات را مرتكب شده بود.
نماينده مردم تهران در خانه ملت با تاكيد بر اينكه ديدار برخي از اعضاي فراكسيون اقليت مجلس با خاتمي به شدت زير سوال و پرسش است، اضافه كرد: چگونه مي توان كسي را كه با طرح شعارهايي نظير تقلب در انتخابات و دروغ بزرگ به كشور و نظام جفا كرده مورد تفقد قرار داد؟
وي تاكيد كرد: خاتمي دچار مرگ سياسي شده كه هيچ گونه تنفس مصنوعي نمي تواند وي و يارانش را نجات دهد لذا در اين ميان آنچه مهم است بصيرت جريان اصولگرايي و افشاي شگردهايي است كه مجدداً در اتاق فكرهاي داخل و خارج برنامه ريزي مي شود.
لاله افتخاري سخنگوي فراكسيون زنان مجلس هم درخصوص شروط خاتمي گفت: در حالي كه خاتمي از گذشته خود پشيمان نشده و آن را جبران نيز نكرده، اين گونه نيست كه وي فرصتي براي بازگشت داشته باشد و نظام نيز آغوشش را براي او باز كرده باشد و مردم هم از گذشته وي بگذرند.
افتخاري با بيان اينكه اين ها نمي تواند مانع از اجراي قانون در مورد خاتمي شود، گفت: اقدامات خاتمي و خسارات و فشارهايي كه بر پيكره نظام و مردم وارد شد و شادي كه خاتمي و هم پيمانانش در دل دشمنان ايجاد كردند را نمي توان ناديده گرفت و اجازه داد كه به راحتي به نظام برگردد.
وي ادامه داد: بايد با كساني كه فتنه بودن آنها محرز شده، كاملاً مطابق قانون برخورد شود و آنها بايد خودشان را براي برخوردي قانوني آماده كنند.
نماينده مردم تهران در خانه ملت تصريح كرد: اين نظام است كه بايد براي خاتمي پس از بازگشت تعيين تكليف كند نه اينكه آنها پس از نااميد شدن از نقشه هايي كه به نتيجه نرسيده و به خاطر عجزي كه پيدا كردند منتي بر سر نظام بگذارند و به دامان نظام برگردند.
وي در ادامه تاكيد كرد: نظام نيازي به خاتمي ندارد و وي دچار توهم و تخيل شده است و فكر مي كند بازگشت او به نظام مي تواند تاثيري بگذارد و به اين دليل شرط گذاشته است اما او بايد به جاي شرط گذاري براي آزادي زندانيان به فكر اصلاح خودش باشد.
حميدرضا ترقي معاون امور بين الملل حزب موتلفه هم در همين ارتباط گفت: ماموريت خاتمي براي برگرداندن اصلاحات به صحنه سياسي، محكوم به شكست است.
 



جلسه مشترك احمدي نژاد با حدادعادل ولايتي و عسگراولادي برگزار شد

محمود احمدي نژاد روز پنجشنبه با حدادعادل، ولايتي و عسگراولادي جلسه مشترك داشته و آخرين وضعيت جريان اصولگرايان را بررسي كرده است.
سيد شهاب الدين صدر نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي صبح ديروز طي نشست خبري از جلسه مشترك محمود احمدي نژاد با غلامعلي حدادعادل، حبيب الله عسگراولادي و علي اكبر ولايتي در روز پنجشنبه گذشته خبر داد و گفت: اين جلسه در قالب وحدت اصولگرايان بين رئيس جمهور و كميته سه نفره مأمور به وحدت اصولگرايان انجام شده است.
وي ضمن استقبال از عملكرد رئيس جمهور در وحدت جريان اصولگرايي گفت كه آقاي احمدي نژاد در اين راستا با بزرگان اصولگرا جلسه مي گذارد.
همچنين نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به پيشنهاد كشورهاي غربي جهت مذاكره و تعامل با ايران گفت: آن ها براي اين كه حسن نيت خود را نشان دهند بايد تمام تحريم ها را يكباره لغو كنند و از اين طريق حسن نيت خود را نشان دهند.
صدر با بيان اين كه هر مقداري كه دشمنان فشار بياورند اين فشارها باعث نمي شود مردم از راهي كه انتخاب كرده اند، پشيمان شوند، گفت: همه بايد در راستاي اتحاد و يكپارچگي ملت و پرهيز از ايجاد تنش حركت كنيم و مسئولان كشور كه افرادي دلسوز و متدين هستند بايستي در راس مسايلي كه به آن فكر مي كنند مساله اتحاد و يكپارچگي ملت و پرهيز از ايجاد تنش باشد.

 



فرار اقليتي ها از روشنگري كيهان

سرويس سياسي -
به رغم گذشت دو هفته از ديدار فراكسيون اقليت با خاتمي هنوز ديداركنندگان با اين عنصر فتنه گر جرات ندارند صراحتا حضور خود را در اين ديدار اعلام كنند.
اين در حالي است كه سايت رسمي اقليت (پارلمان نيوز) طي روزهاي اخير بدون آنكه اسامي و يا تصاوير ديداركنندگان با خاتمي را منتشر سازد از قول انصاري و نصيرپور نمايندگان اقليتي زنجان و سراب به منتقدان ديدار با خاتمي از جمله روزنامه كيهان حمله كرده بود.
بر همين اساس خبرنگار امور مجلس ما نيز در تماس با دو نماينده فوق از آنها پرسيد آيا در ديدار با خاتمي بوده اند يا نه؟ ولي هر دو آنها از پاسخ طفره رفتند.
ذيلا اين گفت وگوها از نظر خوانندگان مي گذرد:
خبرنگار: آقاي نصيرپور (نماينده سراب) آيا در ديدار با خاتمي حضور داشتيد يا نه؟
نصيرپور: (پس ازمدتي سكوت) چطور؟
خبرنگار: مي خواهم بدانم آيا در ديدار با خاتمي بوديد يا نه؟ چون سايت كلمه و پارلمان نيوز از قول شما درباره اين ديدار مطالبي منتشر كرده است.
نصيرپور: سوال بعدي را بپرسيد.
خبرنگار: سوالم همين است. آيا در ديدار با خاتمي بوديد يا نه؟
نصيرپور: من افتخار مي كنم كه آقاي خاتمي را دوست دارم (تلفن را قطع مي كند و بعد از گذشت چند دقيقه دوباره تماس مي گيرد)
خبرنگار: چرا تلفن را قطع كرديد؟
نصيرپور: من كه قطع نكردم شما قطع كرديد.
خبرنگار: ما كه تلفن را قطع نكرديم ولي بالاخره سوال ما را جواب نداديد آيا در ديدار با خاتمي بوديد؟
نصيرپور: (صداي قهقهه) شما كيهاني ها كه هرچه بخواهيد مي نويسيد چرا مي پرسيد؟
خبرنگار: نه ما هر چه بگوييد مي نويسيم كما اينكه دوستان شما هم قبل از اين صراحتا گفتند نبوديم مثل آقاي خباز ما هم عينا چاپ كرديم. حالا شما هم براي اطلاع مردم سراب بگوييد در ديدار با خاتمي بوديد يا نه؟
نصيرپور: مردم سراب نماينده خودشان را مي شناسند.
خبرنگار: پس مي ترسيد، اگر نمي ترسيد براي اطلاع مردم ايران بگوييد در آن ديدار بوديد يا نه؟
نصيرپور: (صداي قهقهه) شما كيهاني ها كه ليست را داريد.
خبرنگار: نه ما از شما سوال مي كنيم.
نصيرپور: حال شما خوبه؟
خبرنگار: حال ما خوبه، بالاخره نمي خواهيد صراحتا بگوييد در ديدار با خاتمي بوديد؟
نصيرپور: خداحافظ (تلفن را قطع مي كند)
گفت وگو با جمشيد انصاري نماينده زنجان هم به اين شرح است:
خبرنگار: آقاي انصاري آيا در ديدار با خاتمي بوديد؟
انصاري: الان نمي توانم صحبت كنم.
خاطرنشان مي شود پيش از اين خبرنگار ما با برخي اعضاي اقليت همانند محمدرضا تابش(اردكان) داريوش قنبري (ايلام) عبدالله كعبي (آبادان) پيمان فروزش (زاهدان) فرهاد دلق پوش(آستارا) سيروس سازدار (مرند و جلفا) انوشيروان محسني (بندپي)، عبدالجبار كرمي (سنندج) امين شعباني (سنندج) محسن نريمان (بابل)، سيدحسين هاشمي (ميانه) و اقبال محمدي (مريوان) تماس گرفته بود ولي هيچ كدام از آنها پاسخگوي تلفن هايشان نبودند. همچنين شهرياري (بجنورد) نيز از پاسخ به سوال خبرنگار ما و روشنگري در اين زمينه طفره رفت.
گفتني است فراكسيون اقليت مجلس هفته گذشته در يك جلسه خصوصي تصميم گرفت كه از انتشار محتواي ديدار با خاتمي و اسامي حاضران در آن جلوگيري كند.

 



جليلي: امنيت و ثبات كشورهاي منطقه پيش نياز پيشرفت و شكوفايي اقتصادي است

دبير شوراي عالي امنيت ملي، امنيت و ثبات كشورهاي منطقه را پيش نياز هرگونه پيشرفت و شكوفايي اقتصادي دانست و گفت : امنيت پايدار كشورهاي منطقه در گرو همكاري موثر و مستمر منطقه اي است.
سعيد جليلي اين نكته را در ديدار برهم صالح نخست وزير اقليم كردستان عراق بيان كرد و گفت: تشكيل دولت جديد عراق با مشاركت همه گروه هاي عراقي گام مهمي در مسير ثبات و پيشرفت عراق است.
دبير شوراي عالي امنيت ملي به ظرفيت هاي مشترك ايران و عراق اشاره كرد و افزود: ارتقاي همه جانبه مناسبات دو كشور مي تواند هسته همكاري هاي چندجانبه منطقه اي را شكل دهد.
جليلي در ادامه به روابط گسترده و دوستانه دو كشور اشاره و تاكيد كرد كه همكاري هاي مشترك تهران - بغداد تامين كننده منافع تمام كشورهاي منطقه است.
برهم صالح نيز در اين ديدار با تاكيد بر جايگاه محوري جمهوري اسلامي ايران در منطقه، نقش ايران را در حل مشكلات و مسايل منطقه اي بي بديل دانست و سطح همكاري هاي اقتصادي بين دو كشور را خوب ارزيابي كرد.
وي در عين حال افزود: ظرفيت هاي دو كشور اقتضاء مي كند برنامه ريزي هاي جامع تري براي بهر ه برداري از اين توانمندي هاي انجام شود.

 



زمزمه تدريجي محاكمه فتنه گران براي خروج از برزخ (خبر ويژه)

يك عضو حزب اعتماد ملي گفت محاكمه هرچه سريع تر سران جريان سبز خروج مجموعه اصلاحات را از برزخ سياسي رقم خواهد زد.
رئوفي در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، ضمن اشاره به اين كه تحت هر شرايطي محاكمه موسوي و كروبي به صلاح است، افزود: تشكيل دادگاه جهت محاكمه سران اصلاحات يا منجر به ارائه فعاليت هاي اصلاح طلبان در چارچوب قانون اساسي و نظام جمهوري اسلامي خواهد شد و يا امكان هرگونه فعاليت سياسي را از آنها خواهد گرفت كه در هر دو حالت تكليف اين جريان مشخص مي شود و جريان اصلاحات از برزخ سياسي خارج خواهد شد.
يادآور مي شود حزب اعتماد ملي از چند ماه پيش از انتخابات خرداد 89 به خاطر محاصره شدن كروبي از سوي عناصر تندرويي نظير سروش، عبدي، سحرخيز، كرباسچي و افراطيون ادوار تحكيم، به حالت نيمه تعطيل درآمد و شماري از اعضاي حزب كنار كشيدند. اعضاي معتدل تر اعتماد ملي با برپايي آشوب پس از انتخابات هم مخالف بودند اما به حاشيه افتادند.
اخيرا رحمت الله بيگدلي ديگر عضو حزب اعتماد ملي هم هشدار داده كه بايد مراقب برخي عوامل نفوذي در جبهه اصلاحات و هتك حرمت نسبت به مقدسات بود چرا كه باعث بدبيني مراجع و متدينان نسبت به اصلاح طلبان مي شود.
بدبيني نسبت به برخي گردانندگان آشوب سال گذشته نظير موسوي و كروبي و خاتمي در ميان طيف هايي از اصلاح طلبان در كنار نگراني از همكاسه حساب شدن با اين عناصر تندرو باعث شده كه اين طيف ها در برخي ملاقات هاي گاه بگاه با موسوي و كروبي و حتي خاتمي حاضر نشوند. به عنوان مثال شماري از اعضاي اقليت مجلس از حضور در ملاقات اخير با خاتمي امتناع كردند. اين طيف كه در ميان اصلاح طلبان در اقليت قرار دارند معتقدند اگر فكري به حال برزخي كه تندروها درست كرده اند نكنند در دوزخ بعدي خشم مردم و نظام خواهند سوخت.

 



توپخانه ميرزا آغاسي اردوگاه فتنه سبز را به هم ريخت (خبر ويژه)

ملاقات خاتمي با چند تن از اعضاي اقليت مجلس و سخنان وي در اين ملاقات، باعث اختلافات جدي ميان طيف هاي گوناگون ضدانقلاب شده است. اين در حالي است طراحان اين ملاقات در نظر داشتند ميان اصولگرايان اختلاف افكني كنند.
مرور تحليل هاي گوناگون در حلقه مخالفان نظام و جريان هاي فعال در فتنه سبز نشان مي دهد اظهارات خاتمي كه نوعي دنده عقب گرفتن و حاكي از مرگ جنبش سبز ارزيابي شده، باعث بگو مگوهاي جدي در جريان هاي مذكور شده است. به عنوان مثال نوشته يكي از اعضاي حزب مشاركت در دفاع از تحرك تازه خاتمي با اعتراض هاي تند روبرو گرديد. علي اصغر شفيعيان در دفاع از خاتمي، حاميان موسوي را «راديكال هاي سبز» توصيف كرده و نوشت: انتظار اعلام مواضع و مرزبندي علني و لحظه به لحظه از امثال آقاي خاتمي در برابر آقايان موسوي و كروبي با راديكال هاي سبز انتظار زيادي و اشتباهي است. آقاي خاتمي مانند همه اصلاح طلبان قطعاً به روند انتخابات پارسال اعتراض داشت اما اگر به تقلب موثر در نتيجه انتخابات اعتقاد داشت حداقل يكبار به آن اشاره مي كرد... آقاي خاتمي اعتقاد داشت كه با خياباني شدن اعتراضات مخالف است ]!؟[ اما برخي گوششان بدهكار نبود و آن شد كه نبايد مي شد.
نويسنده كه به مدت 2 سال در باكو اقامت داشته و مشغول تجارت بوده، بانيان آشوب هاي خياباني سال گذشته را «متوهمان خشونت گرا» توصيف كرده و سعي كرده دامن اصلاح طلبان را از اين آشوب ها مبرا كند.
به دنبال انتشار اين تحليل در سايت ضد انقلابي بالاترين، برخي عناصر ضدانقلاب فعال در فتنه سبز واكنش هاي خواندني نشان دادند و از جمله نوشتند: «در اشتباه محض هستيد! راديكال هاي سبز؟ منظورتون همون هايي هستند كه در يك سال گذشته براي من و شما باتوم خوردند و زندان رفتند و كشته شدند؟ اين خيانت نيست؟... مصداق بارز حزب باد شماييد. وقتي تعادل سياسي و موضع مشخصي نداريد و باري به هر جهت هستيد، بهتر است فعاليت نكنيد. جنبش سبز مربوط به اصلاح طلبان نبود. اصلاح طلبان بخشي از جنبش سبز هستند كه متاسفانه بيشترين تاثير منفي بر جنبش را همين اصلاح طلبان داشتند، چه با اعلام مواضع انفعالي از طرف خاتمي و چه با آدرس غلط دادن به مسير اعتراضات و چه با ضعف چهره هايي چون ابطحي و سعيد شريعتي و نااميد كردن بسياري كه فكر مي كردند اينها مبارز هستند... راديكال سبز؟ هر كي هر كيه ديگه! هر روز واسه خودتون يك كلمه بسازين و دربيارين. ببين جنبش رو چيكارش كردن كه 60 تا چيز سبز از توش زده بيرون. نمي خوايد جمع كنيد اين بساط رو؟... آقاي خاتمي مدت هاست جنبش سبز نمي خواد. او مدت هاست كه ميگه بايد برگشت به اصلاحات مصداق بارز حزب باد همينه... - نه عزيز! راديكال هاي سبز كتك نخوردند، فقط توي تلويزيون هاي 24 ساعته فحش دادند. كتك خورده ما بوديم كه طبق تقسيم بندي شما سبزاللهي محسوب مي شويم... مشكل آدم هايي كه شبيه اين تحليل ها را مي نويسند اينه كه مي خواهند نقطه اي بايستند كه اصلاً وجود نداره و مفهومش مشخص نيست و تازه فكر مي كنند روي نقطه اعتدال ايستادند!».
از طرف ديگر كاظم علمداري از عناصر اپوزيسيون مقيم كاليفرنيا در گفت وگو با راديو فردا درباره تحرك اخير اظهار داشت: شروط سه گانه اي كه خاتمي براي شركت در انتخابات مطرح كرد، عملي نيست و مي تواند يك تاكتيك باشد نه استراتژي. اگر جنبش سبز مي توانست با توجه به زمينه موجود، از تضاد دو جناح در درون اصولگرايان استفاده كند، به نظرم بهترين حركتي بود كه ثمربخش بود براي پيشبرد جنبش... اما واكنش كيهان در برابر اين (به نظر من) گفته هاي تاكتيكي- حالا آقاي خاتمي ممكن است بگويد نه استراتژي است- نشان دهنده اين است كه نبايد اميد كاذب در مخالفان ايجاد كرد. در برابر سه شرط معقول خاتمي، كيهان تهمت هاي بسيار سنگين جنايت و خيانت به ايشان زد. بنابراين نبايد اميد كاذب ايجاد كرد. براي شركت در انتخابات نيروهاي اصلاح طلب و جنبش سبز هنوز استراتژي خودش را پيدا نكرده و اين استراتژي بايد اين جور باشد كه به همه تفهيم شود مشكل اساسي از قانون اساسي است. اگر اين استراتژي پيدا نشود، ايجاد شكاف بيشتر بين دو جناحي كه درون حكومت اختلاف دارند و ايجاد يك بديل قدرت در درون نيروهاي اپوزيسيون و اصلاح طلب ممكن نخواهد شد.
حركت اخير فتنه گران در پيش فرستادن خاتمي براي اختلاف افكني در جبهه اصولگرايان و نتيجه عملي آن در تشديد اختلاف ميان فتنه گران سرخورده، يادآور حكايت توپخانه ميرزا آغاسي است كه به جاي شليك، منفجر شد و او كه سعي مي كرد خود را نبازد به شاه گفت قربان اين توپ كه از جبهه خودمان اين طور تلفات گرفت، ببينيد با جبهه مقابل چه مي كند!

 



سالهاست مشخص شده ايراني ها عقب نشيني نخواهند كرد (خبر ويژه)

سالهاست مشخص شده كه ايرانيان در چالش هسته اي قدم به عقب نخواهند گذاشت و غني سازي را حفظ خواهند كرد.
روزنامه كريستين ساينس مانيتور با تاكيد بر اين مطلب و اشاره به عدم دعوت از آمريكا و متحدان غربي اش براي همراهي با ديپلمات هاي خارجي در بازديد از تاسيسات اتمي ايران نوشت: ايران به منظور تشديد اختلافات بين المللي و در نتيجه كم اثرتر كردن تحريم ها بر سر برنامه هسته اي مناقشه برانگيز خود، از چين و روسيه- دو قدرت از شش قدرت بزرگ درگير در مذاكرات هسته اي كه در افزايش فشارها بر ايران از همه بي ميل ترند- دعوت كرده است كه در اواسط ژانويه از تاسيسات هسته اي بازديد كنند. اما 4 كشور گروه 1+5 كه بيشترين انتقادها را به ايران داشته اند جزو مدعوين قرار ندارند. ايالات متحده، بريتانيا، فرانسه و آلمان مدعي هستند كه ايران در قالب برنامه صلح آميز توليد نيروي هسته اي در حال ساخت سلاح هاي اتمي است.
شهرام چوبين، متخصص هسته اي بنياد كارنگي در ژنو مي گويد: «ايران هميشه در پي آن بوده است كه در اجماع طرف مقابل شكاف ايجاد كند، و فكر مي كنم كه هدف از اين ديدار براي ايرانيان منحرف كردن فشار براي تحريم است. چيني ها و روس ها به دنبال بهانه اي هستند كه از برداشتن قدم بعدي سر باز زنند يا همين روال كنوني را دنبال كنند و بازي ايران هم بر سر همين مسئله شكل گرفته است.»
كريستين ساينس مانيتور به نقل از اين كارشناس بنياد كارنگي اضافه كرد: «اكنون سالهاست كه مشخص است ايراني ها قدم به عقب نخواهند گذاشت. آنها غني سازي را حفظ خواهند كرد. حالا سؤال اين است كه چه سطحي از غني سازي، و اينكه ما به چه سطحي از بازرسي رضايت داريم و اينكه دقيقا مطمئن باشيم كه ايران به آستانه توليد سلاح هسته اي بيش از اين نزديك نخواهد شد.»

 



اكونوميست: ايران انقلابي با هر حركت آمريكا قدرتمندتر مي شود (خبر ويژه)

سياست آمريكا در خاورميانه با هر حركتي بيشتر پيچ مي خورد و در سوي ديگر، اين ايران انقلابي است كه قد مي كشد و قدرتمندتر مي شود.
نشريه انگليسي اكونوميست ضمن انتشار اين تحليل به ارزيابي موقعيت رو به نزول قدرت آمريكا در منطقه پرداخت. اكونوميست نوشت: خاورميانه منابع عظيم انرژي مورد نياز جهان را در اختيار دارد و به همان اندازه بزرگ ترين دردسر سياسي را هم دارد. جاي تعجب ندارد كه آمريكا در دهه اخير بيش از پيش روي اين منطقه متمركز شد اما اين تمركز به خاطر بحران اقتصادي از يك سو و ظهور قدرت هاي نوين از سوي ديگر به هدر رفته است. در دهه پيش وقتي آمريكا به عراق به خاطر حمله به كويت حمله كرد، بدون هيچ چالشي در منطقه حاكم شد اما از 10 سال پيش اوضاع شكل ديگري پيدا كرد و ضربه ها و واكنش هاي منفي آغاز شد. به جاي اينكه حمله به افغانستان و عراق در سال هاي 2001 و 2003 نفوذ آمريكا را بيشتر كند، دود آن در چشم كاخ سفيد رفت. موفقيت اوليه در اين جنگ ها براي آمريكا اعتبار به بار نياورد و از سوي ديگر ايران انقلابي بود كه قد كشيد و قدرتمندتر شد.
نشريه انگليسي اضافه مي كند: سياست آمريكا در خاورميانه با هر حركت بيشتر پيچ مي خورد. اسرائيل كه در ده سال گذشته بيش از 27 ميليارد دلار كمك نظامي از ايالات متحده دريافت كرده، به رغم تعهدها، مدام پيمان شكني كرده و به كار غيرقانوني شهرك سازي يهوديان ادامه مي دهد. ديگر متحد خاورميانه اي و دريافت كننده كمك هاي مالي يعني مصر، پدر آمريكا را درآورده تا يك مثلاً اصلاح سياسي و درست در منطقه خاورميانه انجام دهد. در عراق، آمريكا اين همه هزينه مالي و جاني داد تا 9 ماه دولت نداشته باشد و دست آخر دولتي تشكيل شود كه به جاي انعطاف به آمريكا، علاقمند به ايران باشد. ايران هم كه به رغم اين همه حرف و تهديد و تحريم هاي آمريكا و متحدان، هنوز به سمت توسعه فناوري اتمي پيش مي رود. حتي محبوبيت باراك اوباما در كشورهاي عربي و مسلمان كه پس از انتخابش بالا رفته بود هم پايين آمده است. وقتي از اعراب بپرسيد كدام رهبر سياسي را مي پسندند، آن را انتخاب مي كنند كه عليه آمريكا و متحد نزديكش يعني اسرائيل قد علم كرده باشد.
نويسنده اكونوميست معتقد است: كشورهايي نظير عربستان كه زماني واسطه و دست نفوذ آمريكا در منطقه بود، ضعيف و بي خود شده اند. عربستان نفت و ثروت زيادي دارد ولي شاهزاده هاي راس قدرت در آن پير و فرتوت شده اند و براي كسب قدرت با هم مي جنگند. زماني آن ها مي توانستند كشورهاي عربي را پشت آمريكا به خط كنند اما الان حتي مصر نمي تواند دو جناح شكاف خورده حماس و فتح در تشكيلات خودگردان فلسطيني را دور هم گرد آورد تا با هم حداقل گفت وگو كنند. مبارك و آل سعود در ميان كشورهاي عربي ديگر نفوذ ندارند و در ميان مردم كشورهاي عربي، اين «نافرماني و مقاومت» است كه طرفدار دارد. اسكات كارپنتر، از مقامات دولت جرج دبليوبوش كه الان در انستيتو مطالعات خاور نزديك در واشنگتن كار مي كند، مي گويد: «هر قدر كه متحدان ما ضعيف شوند، به همان اندازه هم ما ضعيف مي شويم.»
اكونوميست با بيان اينكه «اشتباه هاي استراتژيكي و تاكتيكي آمريكا در اين نزول قدرت موثر بوده است» مي افزايد: ناكارآمدي در پيدا كردن سلاح هاي كشتار جمعي صدام پس از حمله به عراق و شكنجه در گوانتانامو و ابوغريب باعث شد قدرت اخلاقي آمريكا خدشه دار شود. ايران و متحدانش چون سوريه، حماس و حزب الله لبنان به دليل اين كه فكر مي كنند دست هاي آمريكا روي آتش افغانستان و عراق سوخته، مي توانند بلوف هاي آمريكا را رو كنند چون مي دانند تهديدهاي آمريكا براي حمله نظامي ديگر خريدار ندارد و عملي نمي شود. الان نشان مي دهيم كه چطور ممكن است به اين نتيجه برسند. بيش از حدود 6 هزار خسارت جاني براي آمريكا در عراق و افغانستان و خرج بالا و صرف هزينه اي بالغ بر 1/1 تريليون دلار باعث شده ديگر توانايي حرف زدن از جنگي ديگر، واقعيت نداشته باشد. هزينه نگهداري يك سرباز در منطقه سالانه حدود 500 هزار دلار است .
اكونوميست در عين حال تاكيد مي كند: برخي ناظران در واشنگتن مي گويند هنوز مانده تا آمريكا طعم شكست را در خاورميانه تجربه كند. پيچ خوردن سياست هاي آمريكا باعث شده تا برخي بگويند تيم اوباما در خاورميانه حتي بدتر از تيم جرج بوش عمل مي كند. با وجود برخي پيشرفت ها در دولت اوباما، سختي هاي موجود جلوي موفقيت آينده را مي گيرد. گري سيك كه در زمان فورد و جيمي كارتر، در شوراي امنيت ملي كاخ سفيد بوده پيش بيني كرده كه نفوذ در خاورميانه با كاهش روبرو خواهد بود. اما حتي اگر نفوذ آمريكا ادامه داشته باشد، آيا ارزشش را دارد؟ آمريكا شايد روزي به اين فكر كند كه چرا اين قدر خود را به دردسر انداخته و در مقابل قرار است چه چيزي كه ارزشش را داشته باشد، دريافت كند؟

 



اصرار فائزه هاشمي بر پيوند با كارگزاران فتنه (خبر ويژه)

فائزه هاشمي به تأسي از زهرا رهنورد به ملاقات خانواده دو تن از بازداشت شدگان فتنه سال گذشته رفت. همسر حسين مرعشي دبيركل كارگزاران نيز در اين ملاقات همراه فائزه هاشمي بود. خبر ملاقات با خانواده عرب سرخي را سايت كلمه وابسته به موسوي منتشر كرده كه حاكي از ادامه ارتباطات طيف افراطي و فتنه گر كارگزاران با فتنه گراني چون موسوي است.
فائزه هاشمي در ملاقات با خانواده عرب سرخي تلاش كرد چهره اي مظلوم از عناصر فعال در فتنه و آشوب ترسيم كند. همدردي نامبرده با فتنه گران به ويژه از اين نظر كه وي خود جزو عناصر بازداشتي در آشوب در حين هتاكي بود، جالب توجه است و نشان مي دهد كه اغماض نسبت به عناصري از اين دست صرفا موجب بدفهمي و سوءتفاهم مي شود. برادر فائزه هاشمي يكي ديگر از متهمان فتنه سال گذشته مدت يك سال است كه از كشور خارج شده و با وجود احضار، حاضر به بازگشت نشده است. وي به واسطه حلقه جرس و برخي دوستان خود در دوبي همچنان با عناصر افراطي در داخل مرتبط است.
خاطرنشان مي شود كامليا انتخابي فرد خبرنگار ويژه و يار غار فائزه هاشمي در روزنامه «زن» كه به سفارش اين روزنامه مصاحبه هايي با فرح پهلوي بيوه شاه و بني صدر و... داشت، چند سال پيش فاش كرد به همراه محمد عطريانفر عضو مركزيت كارگزاران به ويلاي شخصي جورج سوروس (سرمايه گذار صهيونيست كودتاهاي مخملي) در آمريكا رفته و مذاكراتي با وي داشته اند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14