(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 27 دی 1389- شماره 19842

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
با راي مجلس ثبت نقل و انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمي اجباري شد
راه هاي جلوگيري از تسلط شيطان بر انسان
تقدير رئيس قوه قضائيه از عملكرد وزارت اطلاعات
جليلي: نگراني هاي متعددي درباره غرب داريم
هاآرتص: كسي كه جلوي ايران بايستد در اسرائيل نمانده است
انتقاد نماينده مجلس از عدم اطلاع رساني درباره مجسمه هاي ربوده شده
بيانيه حزب الله لبنان در حمايت از انتفاضه مردم تونس
تناسب قيام امام حسين (ع) با ساختار آفرينش



با راي مجلس ثبت نقل و انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمي اجباري شد

با راي مجلسي ها مبني بر اجباري شدن ثبت اسناد نقل و انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمي هزينه هاي مردم در خريد و فروش خودرو افزايش مي يابد.
به گزارش خبرنگار امور مجلس كيهان در نشست علني ديروز بهارستان، طرحي اصلاحي براي رفع ايراد شوراي نگهبان به ماده اي از لايحه نحوه رسيدگي به تخلفات راهنمايي و رانندگي در دستور كار قرار گرفت.
به موجب اين طرح كه توسط كميسيون حقوقي و قضايي مجلس مطرح شد ثبت اسناد و نقل و انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمي اجباري مي شود.
اين در حالي است كه تاكنون ثبت اين اسناد اختياري بوده و به گفته كارشناسان طبق قوانين فعلي كشور ثبت اموال منقول شامل خودرو، فرش و در دفاتر اسناد رسمي اختياري است اما ثبت اموال غيرمنقول مانند ملك و زمين اجباري است.
اما مجلسي ها اجباري شدن ثبت خودرو كه جزو اموال منقول است را ديروز مورد بررسي قرار دادند.
تحميل 80 هزار تومان
بر مردم
احمد توكلي در مخالفت با اصلاحيه كميسيون حقوقي و قضايي مجلس شوراي اسلامي، گفت: اختلاف بر سر اين نيست كه نيروي انتظامي اسناد خودرو را ثبت كند يا دفاتر اسناد، چرا كه به موجب قانون مدني مردم مختار هستند اموال منقول خود را هر جا كه خواستند ثبت كنند يا نكنند.
وي تصريح كرد: موضوع اين است كه كميسيون قضايي مي خواهد مردم را براي ثبت اسناد در دفاتر اسناد رسمي اجبار كند كه اين منطقي ندارد.
نماينده مردم تهران در مجلس، ادامه داد: در حال حاضر مردم بايد براي بررسي اصالت وسيله نقليه، هويت مالك، پرداخت جرايم و تعويض پلاك، حدود 30 هزار تومان در جايگاه هاي تعويض پلاك پرداخت كنند و بعد از طي اين مراحل نيروي انتظامي سندي رسمي براي آنها صادر مي كند، اما با تصويب اين ماده آنها مجبور هستند بعد از انجام اين مراحل حداقل 80 هزار تومان هم در دفاتر اسناد رسمي براي ثبت سند خود پرداخت كنند. در حاليكه اين باعث تحميل بروكراسي سنگيني به مردم مي شود.
اما علي اصغر يوسف نژاد نماينده اقليتي ساري در مجلس به عنوان موافق مصوبه كميسيون قضايي اظهار كرد: در حال حاضر پنج تا 5/7درصد درآمد دفترخانه ها متعلق به خودشان است و بقيه به دولت تعلق مي گيرد و اگر تغيير روشي در اين باره بدهيم مشكلاتي ايجاد خواهد شد.
وي اضافه كرد: الزام به صدور سند در قوانين مختلف مورد تاكيد قرار گرفته و مرجع آن نيز مشخص است. ضمن اينكه براي كاهش تصدي گري يكي از راه هاي مهم تقويت دفاتر رسمي و استفاده از پتانسيل آنهاست.
به گزارش ايسنا، در ادامه رئيس سازمان ثبت اسناد و املاك كشور، كه به عنوان نماينده قوه قضائيه در جلسه علني ديروز مجلس شوراي اسلامي در موافقت با اين ماده سخن مي گفت، اظهار كرد: چه اصراري است كه اين وظيفه را از دفاتر رسمي بگيريم و به دولت و نيروي انتظامي تفويض كنيم كه به خاطر محدوديت ها بخشي از وظايفش بر زمين مانده است.
وي با اشاره به درآمد 200 ميليارد توماني دولت از محل دفاتر اسناد رسمي در هر سال، يادآور شد: در حال حاضر 42درصد از اين درآمد به هلال احمر تعلق مي گيرد.
احمد تويسركاني اضافه كرد: اگر مجلس واقعا مي خواهد از مردم پول كمتري گرفته شود اين را مصوب كند كه حق ثبت و ماليات از مردم گرفته نشود كه اين ربطي به دفاتر اسناد ندارد!
مخالفت دولت
با اجباري شدن ثبت
در ادامه جلسه، سردار مومني رئيس راهور ناجا، مخالفت دولت را با اجباري شدن ثبت اسناد نقل و انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمي اعلام كرد و گفت: براي دولت و پليس تفاوتي ندارد كه سند خودرو در اسناد رسمي يا نيروي انتظامي ثبت شود. ما همه به دنبال حل مشكل مردم هستيم و آنطور هم كه در مصوبه كميسيون حقوقي آمده در صورت تصويب نه چيزي از پليس كم مي شود و نه چيزي به آن افزوده مي شود.
وي ادامه داد: همه قوانين قبل و بعد از انقلاب ثبت قوانين منقول را اختياري كرده و من نمي دانم چه اصراري براي اجباري كردن اين موضوع وجود دارد.
رئيس پليس راهور ناجا هم چنين قبلا در گفت وگو با ايسنا، با اشاره به اجباري شدن ثبت اسناد گفته بود اين مسئله مردم را از حقوق خود محروم كرده و آنها را ملزم مي كند پس از مراجعه به مراكز تعويض پلاك و دريافت سند، به دفاتر اسناد رسمي بروند، اين در حالي است كه ساير اموال منقول ثبت شان در كشور اختياري است.
حجت الاسلام ميرتاج الديني، معاون پارلماني دولت نيز در توضيحي در اين رابطه گفت: دولت همان نظر قبلي را در اين رابطه دارد و مخالف اجباري شدن ثبت اسناد خودرو در دفاتر اسناد رسمي است.
وي اضافه كرد: علاوه بر اين بار مالي هم با حذف اين موضوع براي دولت ايجاد نخواهد شد و درآمدهاي هلال احمر به شكل ديگري وصول مي شود.
اما مجلسي ها به رغم مخالفت دولت با 142 راي موافق، 68 راي مخالف و 7 راي ممتنع از مجموع 226 نماينده حاضر طرح اجباري شدن ثبت اسناد نقل و انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمي را تصويب كردند كه بر همين اساس در صورت تاييد شوراي نگهبان مردم بايد از اين پس پول بيشتري براي خريد و فروش خودرو خود بپردازند.
تصويب كليات لايحه اصلاح قانون معادن
در ادامه جلسه، كليات لايحه اصلاح قانون معادن به تصويب مجلسي ها رسيد.
مخبر كميسيون صنايع و معادن مجلس پيش از تصويب فوق گفت: قانون قبلي مربوط به معادن كه در سال 77 به تصويب مجلس رسيده بود در عمل و در اجرا با وجود مسايل و قواعد جديد با مشكلاتي مواجه شده بود و بايستي مورد تجديدنظر قرار بگيرد.
وي افزود: از جمله نكات برجسته لايحه پيشنهادي، دخالت قانون اصل 44 در بخش معدن است.
همچنين در اين لايحه كارهاي كارشناسي و اساسي با حضور دستگاههاي اجرايي از دولت و با حضور انجمن هاي تخصصي بخش غيردولتي و كارشناسان بخش خصوصي مورد توجه قرار گرفته است.
هدفمندي يارانه ها
آغاز پيروزمندانه اي داشت
نماينده مردم تبريز در مجلس با اشاره به آغاز پيروزمندانه مهمترين ركن اقتصادي ايران يعني هدفمند كردن يارانه ها كه ياس دشمنان ملت ايران را در پي داشت، گفت: اين طرح نويدبخش آينده اي براي ايران سرافراز است.
به گزارش فارس، عليرضا منادي در نطق ميان دستور مجلس افزود: هدفمندي يارانه ها جزو افتخارات مجلس كارآمد هشتم و دولت خدمتگذار دهم مي باشد كه حمايت همه جانبه مردم در توفيق و به نهايت رسيدن اين طرح عظيم اقتصادي بسيار تحسين برانگيز و اثرگذار بوده و خواهد بود.
منادي در ادامه نطق خود ضمن ابراز همدردي با مردم اروميه براي سقوط بوئينگ 727 و جان باختن تني چند از مردم كشورمان از وزير راه و ترابري خواستار ساماندهي سازمان هواپيمايي كشور و جلوگيري از تكرار چنين حوادثي شد.
وي در ادامه سخنان خود با اشاره به اتفاقات اخير جهان اسلام و غرب گفت: سقوط دولت سعد حريري به هنگام دست بوسي شيطان بزرگ و تحقير اوباما، سقوط دولت تونس پس از 24 سال با وجود حمايت همه جانبه و ظالمانه آمريكا و غرب از وي و جنايت هاي بيشمار وي از جمله مخالفت با دين الهي در برپايي حجاب اسلامي در آن كشور، آبروريزي رئيس جمهور اسرائيل و نخست وزير ايتاليا، سركوبي اعتراض دانشجويان در انگليس و فرانسه و بحران مالي در آمريكا و غرب حكايت از آغاز پيروزي حق بر باطل در دنيا داشته و دولت هايي همانند مصر و عربستان نيز بايد به زودي منتظر سرنوشتي چون تونس باشند. كه چرا آنها نيز به زودي توسط غرب فروخته خواهند شد.

 



حضرت آيت الله العظمي خامنه اي در درس خارج فقه تبيين فرمودند
راه هاي جلوگيري از تسلط شيطان بر انسان

حضرت آيت الله خامنه اي، در جلسه درس خارج فقه ديروز خود- بيست و ششم دي ماه 89 (يازدهم صفر 1432)- به شرح حديثي از حضرت امام جعفر صادق(ع) درباره راه هاي جلوگيري از تسلط شيطان بر انسان پرداختند.
متن بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي درباره اين حديث به شرح ذيل است:
«قال الصادق جعفر بن محمد (ع) من لم يكن له واعظ من قلبه و زاجر من نفسه و لم يكن له قرين مرشد استمكن عدوه من عنقه»
شافي، صفحه 652
في الفقيه، عن الصادق(عليه السلام) ]حضرت امام جعفر صادق عليه السلام فرمودند[: «من لم يكن له واعظ من قلبه و زاجر من نفسه و لم يكن له قرين مرشد استمكن عدوه من عنقه».
اولين چيزي كه موجب مي شود كه انسان بتواند در مقابل دشمنش- كه مراد، شيطان است- ايستادگي كند و مانع بشود از تصرف دشمن و تسلط دشمن، ]اين است كه:[ «واعظ من قلبه»؛ از قلب خود واعظي براي خود داشته باشد. قلب متذكر بيدار، انسان را نصيحت مي كند، موعظه مي كند. يكي از بهترين وسائل اينكه انسان قلب را وادار كند به موعظه خود و فعال كند در موعظه خود، همين دعاهاست، دعاهاي مأثور- صحيفه سجاديه و ساير دعاها -و سحرخيزي؛ اين ها دل انسان را به عنوان يك ناصح براي انسان قرار مي دهد. اول اين است: «واعظ من قلبه.»
]دوم اينكه:[ «و زاجر من نفسه»؛ از درون خود يك زجر كننده اي، منع كننده اي، هشدار دهنده اي داشته باشد. اگر اين دو تا نبود، «و لم يكن له قرين مرشد»، يك دوستي، همراهي كه او را ارشاد كند، به او كمك كند، راهنمائي كند، اين را هم نداشته باشد- كه اين، سومي است- كه اگر چنانچه از درون، انسان نتوانست خودش را هدايت كند و مهار نفس خودش را در دست بگيرد، ]بايد[ دوستي داشته باشد، همراهي داشته باشد، هميني كه فرمودند: «من يذكركم الله رؤيته»، كه ديدار او شما را به ياد خدا بيندازد؛ اگر اين هم نبود، «استمكن عدوه من عنقه»؛ خود را در مقابل دشمن خود مطيع كرده است؛ دشمن خود را مسلط كرده است بر خود و بر گردن خود، كه سوار بشود. كه ]منظور از[ دشمن، همان شيطان است. اينها لازم است. از درون خود، انسان، خود را نصيحت كند. بهترين نصيحت كننده انسان، خود انسان است؛ چون از خودش انسان گله مند نمي شود. هر كسي انسان را نصيحت كند، اگر قدري لحن او تند باشد، انسان از او گله مند مي شود؛ اما خود انسان، خودش را نصيحت كند؛ دشنام بدهد به خودش، ملامت كند، سرزنش كند خودش را؛ اينها خيلي مؤثر است. موعظه كند، زجر كند. در كنار اين ها، يا به جاي اين ها اگر نبود، آن وقت دوست، رفيق، كه دستگيري كند انسان را.

 



در جلسه مسئولان عالي قضايي صورت گرفت
تقدير رئيس قوه قضائيه از عملكرد وزارت اطلاعات

رئيس قوه قضائيه در جلسه ديروز مسئولان عالي قضايي از تلاش هاي نيرو هاي اطلاعاتي و امنيتي كشور به خاطر شناسايي و دستگيري عوامل ترور شهيد عليمحمدي تقدير كرد.
آيت الله آملي لاريجاني در اين جلسه با بيان ماهيت تجاوزگري و ترور و ايجاد رعب و وحشت رژيم اشغالگر قدس در كشورهاي اسلامي اظهار كرد: در عين حال كه ترور افراد، به ويژه دانشمندان برجسته علمي يك اقدام ضدانساني و ضدجامعه بشري مي باشد و نشان از درماندگي و ذلت مرتكبين آن است ولي، شناسايي و دستگيري عوامل ترور دانشمندان هسته اي ايران حكايت از توانايي و صلابت سربازان گمنام امام زمان(عج) دارد كه قابل تقدير و تشكر است.
وي با اشاره به «فتنه هاي پس از انتخابات و استفاده از ابزار ترور در جهت نااميد كردن ملت هميشه در صحنه كشورمان» اين اقدامات را موجب رسوايي كشورهاي غربي در حمايت از رژيم صهيونيستي دانست و افزود: ترور افراد در كشور ما سابقه اي طولاني دارد و همواره اين قبيل ترورها موجب آگاهي بيشتر مردم در شناسايي دشمن مشترك ملل اسلامي است و ترور افراد هرگز نمي تواند در عزم راسخ ملت ها خللي ايجاد كند.
وي كشورهاي غربي خصوصا آمريكا را گرفتار پارادوكسي دانست كه امروزه در آن در افتاده اند و اظهار كرد: كشورهاي مدعي حقوق بشر با سوءاستفاده از اين ابزار و شعار مبارزه با تروريسم و سلاح هاي كشتار جمعي به عراق و افغانستان حمله مي كنند و از سوي ديگر از تروريسم دولتي رژيم صهيونيستي كه در طول ساليان متمادي به كشتار مسلمانان، آزادي خواهان و زنان و كودكان اقدام مي كند مورد حمايت هاي همه جانبه خود قرار مي دهند. و اين در حالي است كه وجدان هاي بيدار و حق طلب جوامع انساني هرگز اين رفتار دوگانه و ناسازگار را فراموش نخواهد كرد.
رئيس قوه قضائيه در ادامه با اشاره به اقدام موثر مسئولان انرژي هسته اي كشور در بازديد اخير سفيران كشورها و سازمان هاي بين المللي از تاسيسات صلح آميز هسته اي كشورمان گفت: اين برنامه مهر تاييد ديگري است بر صلح آميز بودن اقدامات و تلاش هاي دانشمندان هسته اي ايران اسلامي كه مورد توجه بازديدكنندگان قرار گرفته است.
وي با توصيه به كشورهاي گروه 1+5 به اجتناب از زياده خواهي در برابر نظام جمهوري اسلامي اظهار كرد: اميدواريم كشورهاي غربي از راه تعامل سازنده با كشورمان از زياده خواهي اجتناب كنند و در ارتباطات بين المللي راهي معقول در پيش گيرند.
وي سياست هاي جمهوري اسلامي در موضوع انرژي هسته اي را سياستي مبتني بر نظر مقام معظم رهبري دانست و افزود: سياست كشور و مسئولان عالي نظام در اين موضوع همان سياست مقام معظم رهبري است كه از پشتوانه قوي مردمي نيز برخوردار مي باشد و ملت ما در طول ساليان پس از پيروزي انقلاب اسلامي ثابت كرده كه هرگز از حقوق مسلم خود عقب نشيني نخواهد كرد.
رئيس قوه قضائيه با انتقاد از سياست هاي دوگانه غرب در برابر دستاوردهاي كشورمان در زمينه انرژي هسته اي افزود: تحميل تحريم هاي متعدد بر ملت ما هرگز نتوانسته خللي در عزم راسخ ملت ايجاد نمايد و به فرموده مقام معظم رهبري مردم ما پس از 30 سال مقاوم تر شده و در عرصه هاي مختلف اقتصادي و سياسي به فتح قله هاي پيشرفت و تعالي دست يافته و ثابت نموده هرگز تسليم فشارهاي خارجي نخواهد شد.
وي اظهار كرد: منطق غرب به هيچ عنوان از توجيه معقولي برخوردار نيست. امروزه غرب بدون وجود دلايل كافي و به صرف متهم ساختن، به دنبال اعمال فشار بر اين ملت است. با دقت به اين منطق آشكار مي شود كه هيچ توجيه و پشتوانه معقولي ندارد و غرب گستاخانه اقدامات غيرقابل قبول خود را بر اين احتمال موهوم توجيه مي كند.

 



جليلي: نگراني هاي متعددي درباره غرب داريم

سعيد جليلي با اشاره به مذاكرات آتي با كشورهاي 1+5 در استانبول تاكيد كرد: ما نگراني هاي متعددي درباره غرب داريم.
دبير شوراي عالي امنيت ملي در گفت وگو با خبرنگاران هفته نامه اشپيگل غني سازي اورانيوم و برخورداري از چرخه سوخت هسته اي را طبق معاهده NPT حق مصرح ملت ايران دانست كه قابل گفت وگو نيست و گفت عليرغم اقدامات مذبوحانه تروريستي و خرابكاري سايبري دشمن، ما امروز يك پيشرفت بسيار خوب فني داريم و فعاليت هاي صلح آميز هسته اي ما زير نظر آژانس بين المللي انرژي هسته اي است.
وي تاكيد كرد: ما نگراني هاي متعددي درباره غرب داريم. دنيا امروز منتظر بحث هاي ديگري است مثلا درباره موضوع هسته اي اينكه چرا خلع سلاح محقق نشد؟ چرا امروز بايد در خاك اروپا بيش از 200 كلاهك هسته اي وجود داشته باشد؟ من مي دانم مردم اروپا و آلمان از اين مساله خيلي نگران هستند. اينها سؤالات اساسي است.
دشمن به بن بست
رسيده است
جليلي تاكيد كرد كه امروز تصور عمومي اين است كه ظاهرا دشمن در همه زمينه ها به بن بست رسيده است؛ لذا به ضعيف ترين حربه يعني تروريسم روي آورده است. تروريسم را همگان يك اقدام كور و ضعيف مي دانند نه نوعي جنگ و در همه دنيا تروريسم نشانه ضعف است. ضمن اينكه شما ديديد كه ايران قدرتمندانه اين شبكه را كه از داخل رژيم صهيونيستي اين كارها را برنامه ريزي و مديريت مي كرد، كشف نمود و مردم قدرت اطلاعاتي كشور را مي بينند. همين طور سال گذشته، سركرده گروهك تروريستي را كه در شرق كشور اقدامات تروريستي انجام مي داد و از سوي برخي قدرتها مثل آمريكا نيز حمايت مي شد، با قدرت دستگير كرديم. اين را مقايسه كنيد با وضعيت برخي قدرت هايي كه 10سال است در افغانستان ادعاي مبارزه باتروريسم دارند و خودشان امروز مي گويند هيچ دستاوردي نداشتيم.
وي ادامه داد: اينكه به يك كشوري بگويند كه شما نبايد يك دانشي را داشته باشيد و نام دانشمندان را در ليست قطعنامه شوراي امنيت بياورند اين يادآور قرون وسطي در اروپا است و بعد اينكه اين دانشمندان توسط تروريست ها هدف قرار گيرند، يادآور حركت هاي فاشيستي است.
فهرست مرگ سازمان ملل!
جليلي در پاسخ به اين سؤال خبرنگار اشپيگل كه آيا فهرست اسامي مذكور در قطعنامه هاي سازمان ملل، يك فهرست مرگ است؟ گفت: اين را بايد از شوراي امنيت پرسيد كه چرا تروريست ها احساس وظيفه مي كنند كه قطعنامه هاي شوراي امنيت را اجرا كنند؟ شوراي امنيت بايد جواب دهد كه چه رابطه اي بين تروريست ها و شوراي امنيت است؟ اين سؤال شما، يك مساله مشترك در جامعه علمي جهاني است و همه بايد اين موضوع را پيگيري كنند.
دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان در واكنش به ابراز نگراني ها درباره تلاش هايي كه در اسرائيل و آمريكا وجود دارد كه به ايران حمله نظامي كنند، گفت: اولا همين كه كساني به خود اجازه مي دهند چنين مواضعي اتخاذ كنند، به لحاظ قوانين بين الملل چه وضعي دارد؟ از نظر شما آيا كسي مي تواند به خودش اجازه چنين كاري را بدهد؟ آيا اين اقدام مشروع است؟ حتما جامعه جهاني با آن مخالف است.
عذرخواهي آمريكا بابت
ويكي ليكس
جليلي در تائيد اين جمع بندي خبرنگاراشپيگل كه گفت ما اين برداشت را داريم كه ايران تهديدهاي نظامي را جدي نمي گيرد، گفت: همين طور است. اصولا با مردمي كه خودشان نظام خودشان را انتخاب كرده اند، با حمله نظامي نمي شود مقابله كرد. اين اشتباه محاسباتي است كه برخي كشورها دارند.
دبير شوراي عالي امنيت ملي در پاسخ به اظهارات خبرنگار اشپيگل كه انتشار اسناد ويكي ليكس را موجب نگراني كشورهاي منطقه دانست، اظهار داشت: شما امروز مي بينيد ما امروز در منطقه بهترين شرايط را داريم و مناسبات بسيار خوبي هم با همسايگانمان داريم. انتشار اسناد ويكي ليكس نشان مي دهد كه آمريكا چقدر ضعيف است وامروز به شرايطي دچار شده است كه خانم كلينتون مي گويد بايد شهر به شهر برود و به خاطر اين اسناد عذرخواهي كند. شما كه استاكس نت را يك تهديد براي ايران مي دانيد نظرتان در اين باره چيست كه در آمريكا ده ها هزار سند محرمانه از دست دولت خارج مي شود و بعد وزير خارجه آنها بايد شهر به شهر راه بيفتد و رسما بابت آنها عذرخواهي كند. به نظر شما كدام كشور گرفتاري امنيتي بيشتري دارد؟ آمريكا بايد ضعيف بودن سيستم و آسيب پذيري خودش را بسيار جدي تر بگيرد. البته در اسناد ويكي ليكس راجع به خانم مركل هم چيزهايي گفته شده، نمي دانم در آلمان در اين باره چه قضاوتي شده است؟ آيا چون در سند ويكي ليكس راجع به خانم مركل آن حرف ها آمده يعني اينكه مردم آلمان چنين نظري راجع به خانم مركل دارند؟!
اشتباه محاسباتي
لندن و واشنگتن
وي افزود: قبل از تحريم ها ما مجبور بوديم بنزين وارد كنيم، امروز بعد از تحريم ها خودكفا شده ايم و حتي مي توانيم بنزين صادر كنيم. شما اين وضع را مقايسه كنيد با كشورهاي اروپايي كه مثلا وقتي يك قانون بازنشستگي در فرانسه تغيير مي كند مي بينيد چه بحراني اجتماعي راه مي افتد يك شهريه دانشگاه زياد مي شود مي بينيد چه بحران اجتماعي در انگليس راه مي افتد. بنابراين نكته مهم اين است كه غربي ها نبايد دچار اشتباه محاسباتي شوند. اين اشتباه محاسباتي هميشه آنها را گرفتار جاده هاي بن بست كرده است. من اين را در ژنو هم گفتم. اينها خيال مي كردند با يك قطعنامه مثلا ايران دچار بحران مي شود. ايران امروز مهد دموكراسي در منطقه است. شما شور انتخاباتي و مشاركت سياسي و اجتماعي را در ايران مي توانيد ببينيد. كشوري كه در آن امور مبتني بر راي مردم و پشتيباني مردم است، ثبات و پايداري هميشگي خواهد داشت.
مذاكره كننده ارشد جمهوري اسلامي ايران در توضيح پرسش خبرنگار اشپيگل درباره برخي اغتشاشگري ها پس از انتخابات خرداد 1388 اظهار داشت: در هر انتخاباتي مردم به كانديداهاي مختلف راي مي دهند. شما ديديد كه 85 درصد در انتخابات شركت كردند و اين يك ركورد بود و دولتي كه بر سر كار آمد داراي راي بيش از 63 درصد واجدين حق راي بود. اين هم ركورد بسيار بالايي است؛ در حاليكه در آلمان شاهد هستيم دولتي كه سر كار مي آيد با زحمت فراوان و آخر هم با ائتلاف تشكيل مي شود. البته اگر كسي بخواهد ساز و كارهاي دموكراسي و انتخابات را ناديده بگيرد، اين يك نوع ناديده گرفتن قانون است؛ اگر كسي راي نياورد و در انتخابات موفق نشد، بخواهد اصل انتخابات را زير سوال ببرد اين يك نوع استبداد است. انقلاب اسلامي ايران پيروز شد تا جمهوري اسلامي شكل بگيرد البته آمريكا و انگليس هميشه طرفدار استبداد بوده اند. سال 1332 هم آمدند با كودتاي نظامي دولت را سرنگون كردند و 25 سال از يك استبداد حمايت كردند.

 



هاآرتص: كسي كه جلوي ايران بايستد در اسرائيل نمانده است

يك تحليلگر سرشناس امور امنيتي در اسرائيل تاكيد كرد كه با جابجايي هاي اخير در سيستم هاي امنيتي و نظامي اين كشور، امكان هرگونه رويارويي با ايران از بين رفته است.
«آلوف بن» در مقاله اي كه روز چهارشنبه 22 دي 1389 در هاآرتص نوشت، تاكيد كرده است كه «مئير داگان» از موساد رفته، «تامير پرادو» جانشين او اعتقادي به جنگ ندارد، «گابي اشكنازي» رئيس ستاد ارتش اسرائيل در حال بازنشسته شدن است، و «عاموس يادلين» رئيس اطلاعات ارتش (امان) هم به كتاب نوشتن روي آورده است.
بنا به گزارشي كه همدمي (سايت وزارت خارجه اسرائيل) در روز پنجشنبه 23دي منتشر كرده، اين را ارزيابي كرده است كه مقامات رهبري اسرائيل را در رابطه با ايران مي توان به دو جناح «پيروان شدت عمل» و «ميانه روها» تقسيم كرد. به گفته او، نخست وزير (نتانياهو) و وزير دفاع (ايهود باراك) در راس جناح طرفداران شدت عمل قرار گرفته اند: نتانياهو بمب را يك تهديد جدي براي ادامه موجوديت اسرائيل و بقاي ملت يهود مي داند و باراك نگران آن است كه توازن راهبردي به زيان اسرائيل برهم بخورد.
به نوشته «آلوف بن»، جناح مقابل كه خواهان احتياط و ميانه روي است، از فرماندهان ارشد نظامي و مقامات بلندپايه امنيتي تشكيل شده است. وي مي نويسد: گفته مي شود افرادي چون گابي اشكنازي (رئيس ستاد كل ارتش)، مئير داگان (رئيس كنار رفته موساد)، عاموس يادلين (رئيس ركن اطلاعات ستاد ارتش) و يوال ديسكين (رئيس سرويس امنيت داخلي اسرائيل-شاباك) بر اين باورند كه گزينه نظامي نمي تواند راه درستي براي خنثي كردن اين برنامه ها باشد. به گفته «آلوف بن» اين افراد عقيده دارند، حمله نظامي ممكن است براي اسرائيل زيان هاي سنگيني درپي داشته باشد، شهروندان رژيم صهيونيستي آسيب هاي فراوان ببينند، تلفات سنگين به بار آيد و ايران از مشروعيت جهاني براي بازسازي تاسيسات اتمي منهدم شده برخوردار گردد و آنگاه دو اسبه به سوي اتمي شدن بشتابد.
«بن» به اين نكته اشاره نكرده ولي روشن است كه همه آنها كه به نوعي با سيستم هاي امنيتي و نظامي سروكار داشته اند و به اقتضاي شغل خود توانمندي ها و قدرت ايران را از نزديك درك كرده اند، مخالف درگير شدن با ايران هستند.
«مئير داگان» هفته گذشته در حالي موساد را ترك كرد كه ارزيابي جديدش از برنامه هسته اي ايران يعني اينكه ايران تا سال 2015 در آستانه سلاح قرار نخواهد گرفت، سروصداهاي فراواني در اسرائيل برانگيخت. منتقدان عقيده داشتند داگان تهديد ايران را خفيف جلوه داده و اين منجر به ضعيف شدن اراده كشورها در اجراي تحريم ها خواهد شد. بنيامين نتانياهو، نخست وزير غاصب صهيونيستي از جمله كساني بود كه به اين سخنان داگان واكنش نشان داد. وي روز سه شنبه 21دي 1389(11ژانويه 2010) در جمع خبرنگاران گفت: «ارزيابي هاي اطلاعاتي، چيزي بيشتر از ارزيابي نيست و اين چنين بايد با آنها برخورد كرد. ارزيابي هاي اطلاعاتي، معمولا شديدترين حالتها و وخيم ترين امكانات را نيز درنظر مي گيرد، و سطوح مختلفي وجود دارد، و از اين رو ارزيابي ها نيز مي توانند متفاوت و متنوع باشند.» نخست وزير اسرائيل در ادامه سخنان خويش تاكيد كرد كه به باور او، خطرات اتمي ايران به هيچ وجه كمتر نشده است و دوباره تاكيد كرد كه اعمال تحريم ها عليه جمهوري اسلامي ايران بايد با يك گزينه معتبر نظامي نيز همراه باشد، در غير اين صورت، موثر نخواهد افتاد.
با اين حال كارشناسان اطلاعاتي عقيده دارند آنچه داگان گفته نوعي گريز از دروغگويي عامدانه درباره برنامه هسته اي ايران است كه مي توانست آمريكا و اسرائيل را به سمت يك درگيري احمقانه با ايران سوق بدهد. اگرچه داگان هم از اين حيث كه همچنان برنامه هسته اي ايران را بدون عرضه هيچ شاهد معتبري تسليحاتي دانسته، جز فريبكاري كار ديگري نكرده است با اين تفاوت كه فريبكاري او اندكي محتاطانه تر است.
برخي كارشناسان عقيده دارند آرام آرام نوعي شكاف ميان جوامع سياسي و اطلاعاتي در آمريكا و اسرائيل در حال رخ نمودن است. ارزيابي كه داگان ارائه كرد با ارزيابي سرويس هاي اطلاعاتي آمريكا كاملا هماهنگ است. با وجود همه فشاري كه برخي محافل تندرو در واشنگتن به جامعه اطلاعاتي وارد كرده اند تا ارزيابي سال 2007 خود را مورد تجديد نظر قرار داده و برنامه ايران را تسليحاتي اعلام كند، همچنان آخرين خبرها حاكي از اين است كه جامعه اطلاعاتي آمريكا حاضر به تغيير دادن نكات كليدي آن ارزيابي نشده است و آنچه در ارزيابي اطلاعاتي سال 2011 اعلام خواهد شد همچنان اين است كه معلوم نيست ايران تصميم به ساخت سلاح هسته اي دارد يا نه. اما سياسيون هم در واشنگتن و هم در قدس اشغالي خواهان در اختيار داشتن ارزيابي هاي تندتري هستند؛ چيزي كه جامعه اطلاعاتي در مقابل آن سرسختانه مقاومت مي كند. هيلاري كلينتون از جمله كساني بود كه با لحني تند ارزيابي داگان را مورد انتقاد قرار داد و اعلام كرد نمي تواند آن را تاييد كند.

 



انتقاد نماينده مجلس از عدم اطلاع رساني درباره مجسمه هاي ربوده شده

نماينده تهران با اشاره به گذشت يكسال از ربودن مجسمه ها از پارك هاي تهران و پيگيري اين مسئله گفت: به عنوان وكلاي مردم با وجود پيگيري هاي انجام شده هنوز به پاسخ شفافي درباره مجسمه هاي ربوده شده، دست پيدا نكرديم.
فاطمه آليا در گفت وگو با ايسنا گفت: يكسري از كارها به دليل بحث زيباسازي با تخصيص بودجه و اعتبار صورت مي گيرد، اما اين كه به جاي مجسمه هاي قبلي، مجسمه هاي جديد بياورند اين موضوع براي مردم سوال ايجاد مي كند. زيرا موضوعاتي از اين دست اموال و سرمايه هاي عمومي هستند و از بودجه مردم و اعتبار بيت المال براي آنها هزينه شده است، و بنابراين بايد مراقبت و حفاظت درستي از اين ها صورت بگيرد. وي با بيان اين كه وظيفه ذاتي دستگاه هايي چون شهرداري يا نيروي انتظامي است كه از اين آثار هنري مراقبت كنند، گفت: ربودن مجسمه ها مسئله بسيار جدي بود، چرا كه به صورت زنجيره اي و سريالي ربوده شده و به نظر مي آمد بايد متوليان موضوع در شهرداري و قوه قضائيه به اين امر رسيدگي و آن را پيگيري كنند.
اين عضو مجمع نمايندگان تهران با بيان اين كه اگر اين موضوع پيگيري نشود پايان خوشايندي ندارد، اظهار كرد: در پايتخت كشور كه نظم حاكم است نبايد چنين اتفاقاتي رخ دهد. اگر هم چنين اتفاقاتي افتاد بايد به جهت بازدارندگي براي آينده به جد پيگيري شود. زيرا با توجه به اين كه يكسال از ربوده شدن مجسمه ها مي گذرد بايد براي مردم توضيح داده شود كه نتيجه گيري ها به كجا رسيده است، چون اطلاع رساني حق مردم است.
وي درباره پيگيري مجمع نمايندگان تهران در اين موضوع گفت: مجمع در مورد ربوده شدن مجسمه ها پيگيري هايي داشته است اما مسئولين پاسخگو نبوده اند. از مراجع انتظامي نيز انتظار مي رود كه در اين خصوص با جديت پاسخ مردم را بدهند. همين طور از متوليان شهرداري اين انتظار مي رود كه پيگيري جدي تري داشته باشند و اطلاعات درستي به مردم بدهند، زيرا اين امر 2 فايده دارد يكي اين كه اين گونه نباشد كه هر اتفاقي در شهرداري مي افتد پيگيري نشود و فايده دوم بحث بازدارندگي براي آينده است.

 



بيانيه حزب الله لبنان در حمايت از انتفاضه مردم تونس

جنبش مقاومت حزب الله لبنان با صدور بيانيه اي به وقايع تاريخي تونس واكنش نشان داد و تاكيد كرد: حزب الله به انتفاضه ملت تونس كه مسير خود را به سوي آزادي مي پيمايد، افتخار مي كند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، در بيانيه حزب الله آمده است: حزب الله جز افتخار، احترام و تمجيد از اراده ملتي كه جهان را با قدرت، وحدت، همبستگي و واكنشهاي سريعش شگفت زده كرد كاري نمي تواند انجام دهد. اين مسئله نشان مي دهد كه حقيقت از درون ملت سرچشمه مي گيرد و با اراده آزادانه اش تعريف مي شود نه با دخالت بيگانگان.
حزب الله در ادامه انتخاب هيئت حاكمه در تونس را حق ملت اين كشور دانسته و تاكيد كرد: از حاكمان (عرب) مي خواهيم كه از آنچه در تونس رخ داد عبرت بگيرند. اولين عبرتها اين است كه حاكمان بايد روابط خود را با قدرتهاي استكباري پايان يافته بدانند زيرا اين قدرتها دوست و دشمن نمي شناسند و تنها به مصالح خود مي انديشند.
جنبش حزب الله در ادامه با تشبيه فرار «زين العابدين بن علي» رئيس جمهور مخلوع تونس با فرار شاه معدوم ايران تاكيد كرد: اين مسئله زماني مشخص شد كه وي از سوي كساني كه به آنها خدمت مي كرد، پذيرفته نشد و نگذاشتند هواپيماي حامل وي در كشورشان فرود آيد.

 



تناسب قيام امام حسين (ع) با ساختار آفرينش

شعار « لا يوم كيوم ك يا ابا عبدالله »مي تواند جمله خبري باشد كه به داعي انشاء القاء مي شود ودعاباشد. يعني خدايا ! هيچ روزي به اندازه روزي كه بر أبي عبدالله تحميل كردند، بر ما نيآوركه مبادا براي انقلاب ما هم يك چنين حادثه اي پيش بيايد ! اين دعاست. نه لا يوم كيوم ك خبر باشد؛ كه يعني هيچ روزي مثل آن روز نيست ! نه، هيچ روزي براي مسلمانها مثل آن روز نيايد؛ كه اگر يك چنين روزي براي انقلاب بيايد، براي مسلمانها بيايد، ساليان متمادي از اسلام خبري نخواهد بود !! حالا آن خون مطهر سيّدالشهداء عالمگير بود؛ مگر هر خوني كار خون حسين بن علي(ع) را مي كند ؟! همان حسين بن علي اي كه در فخ جزء علماي زيديه بود،او را هم به همين وضع كشتند،اورا هم سر بريدند، اورا هم غارت كردند و خيمه هايش را سوزاندند؛ ولي خون او اينجور نماند!
بنابراين لا يوم كيوم ك يا ابا عبدالله جمله دعاست. يعني خدايا ! هيچ روزي براي مسلمانها مثل روز سيّدالشهداء نيايد ! كه در 3 مقطع دشمن خون آشامانه عليه اين مكتب تلاش و كوشش بكند. وقتي: لا يوم كيوم ك يا ابا عبدالله به اين معنا شد، آنوقت آن دو شعار هم معناي خودش را پيدا مي كند: كلّ يوم عاشورا، كلّ ارض كربلا. مواظب باشيد، مبادا يك وقتي براي انقلاب و اسلام اين حادثه پيش بيايد !
عدم ولايتمداري و حضور مردم در صحنه
وسيله بازگشت انقلاب به مصائب تلخ عصر ائمه (ع)
اگر نبود قيام امام و مردم مسلمان و بسيجي ها و مسئولين نظام و رهبري و اينها، همان كاري كه دانمارك ها كردند، آن توسعه پيدا مي كرد! اگر در جريان سلمان رشدي ملعون، آن فتواي امام نبود و آن قيام مردمي در سراسر جهان اسلام نبود و اروپا آن تظاهرات را به خود نمي ديد؛ سلمان رشدي ها هر روز يك ماري بودند از آستين اينها !!
در مكتب ما درروز عاشورا كاركردن حرام نيست، ولي بي بركت است. كسي برود كار بكند، چيزي ذخيره بكند؛ مطمئن باشد كه بركتي درآن نيست ! اين كجا، آن كجا !! پس هيچ روزي به اندازه روز عاشورا نيست، به اندازه كربلا نيست، به اندازه جريان سيّدالشهداء نيست؛ يعني از خدا بخواهيم كه آن روز را نياورد ! و اين دو شعار كه كلّ ارض كربلا، كلّ يوم عاشورا يك شعار هشدار دهنده اي است كه اگر خداي ناكرده مردم بيدار نباشند، همان حادثه پيش مي آيد.
قيام سالار شهيدان (ع) به منظور نجات بشر از« جهل علمي »
و « جهالت عملي »
از زيارت نامه اربعين كاملاً بر مي آيد كه قيام وجود مبارك سيّدالشهداء، قيامي جهاني بود. يعني براي نجات بندگان خدا، نه نجات فقط عرب يا مسلمانهاي حجاز، يا مسلمانهاي عراق ! در اين زيارت أربعين به ذات أقدس له عرض مي كنيم كه: حسين بن علي بن أبيطالب (ع) خون دلش را داد، پاره دلش را داد براي دو تا كار:بذل مهجته ف يك ل يستنق ذ ع بادك م ن الجهاله و ح يره الضّلاله(1)؛ نه ل يستنق ذ المسل مين، ل يستنق ذ العرب، ل يستنق ذ الحجاز ! نخير، ل يستنق ذ ع بادك؛ بندگان تو را ! همه بشر بندگان خدايند! تا بنده هاي تو را از «جهل علمي » و از « جهالت عملي » نجات بدهد. چون مشكل مردم اين دو چيز است به نحو منفصله مان عه الخلوّ كه اجتماع را شايد. هر مشكلي كه براي جامعه پيش مي آيد يا روي ( بي سوادي ) است، يا روي ( بي عقلي ) ! يا نمي دانند، يا مي دانند و عمل نمي كنند. اگر نمي دانند، مشكلشان « جهل » است؛ اگر مي دانند و عالم فاسقند، مشكلشان « جهالت » است كه از يكي به ضلالت ياد شد، از يكي به جهالت: ل يستنق ذ ع بادك م ن الجهاله، يك؛و م ن ح يره الضّلاله، دو. يا نمي دانند، يا مي دانند و بيراهه مي روند.
تنها مشكل مردم همين است! يك عده هستند كه احكام را نمي دانند، حق را نمي شناسند، وظيفه را نمي دانند؛ يك عده هستند كه: افرأيت من اتّخذ ا لهه هواه(2)، حق را مي دانند، ولي هوا پرستند ! پس اينها دو تا مشكل دارند؛ و جمعش هم شايد. بعضي ها هستند كه هم مشكل علمي دارند و هم بر فرض اين مشكل علمي شان حل بشود، حاضر نيستند از هواي خود دست بردارند ! آن خوي در اينها هست و وجود مبارك سيّدالشهداء خون قلبش را داد، حيات خودش را داد تا بندگان خدا را از اين گرداب جهل علمي و جهالت عملي نجات بدهد. يك انسان گمراه راه مشخصي ندارد كه بيراهه مي رود و متحيّر هم هست. اين كار وجود مبارك سيّدالشهداء بود و موفق هم شد.
تناسب قيام به حق امام حسين (ع) با ساختار آفرينش
اين كه ذات أقدس له مي فرمايد : اين ساختار، ساختار حق است. ساختار حق است يعني چه ؟ اگر گفتند ما اين خانه را مقاوم ساختيم، ضد زلزله ساختيم؛ يعني چه ؟ يعني سقفش مقاوم است، ديوارش مقاوم است ، ستون هايش مقاوم است، پايه هايش مقاوم است. خدا مي فرمايد: من كاري كه مي كنم، ضد زلزله است؛ حرفي كه مي زنم، ضد زلزله است. اينكه فرمود: خلق السّموات و الأرض ب الحقّ (3)، يعني مصالح ساختماني جهان ( حقيقت ) است. يك وقت است مي گويند: ما اين ساختمان را با سيمان و آهن ساختيم؛ اين مصالح ساختمان است. ما از خدا سئوال مي كنيم: شما اين عالم را با چه ساختي ؟ مي فرمايد: با حق ساختم: خلق السّموات و الأرض ب الحقّ. قصص انبياء وسنن انبياء (عليهم السّلام) هم ب الحقّ است. از خداي سبحان سئوال مي كنيم: شما اين جريان ها را چه جور به بار آوردي ؟ اين سنّت ها را چه جوري احياء كردي ؟ قصص انبياء را چگونه سامان بخشيدي ؟ سيرت آنها را چگونه سامان دادي ؟ فرمود: نحن نقصّ عليك ب الحقّ(4)؛ يعني مقاوم سازي است. بنابراين هم ساختار طبيعي نظام كه ذات أقدس له خلقتش را به عهده گرفت، ب الحقّ است و هم سنن انبياء، قواعد فقهي، احكام فقهي، اصول فقهي، مباني فقهي، اينهاهمه ب الحقّ است و وجود مبارك حسين بن علي بن أبيطالب (ع) ب الحقّ قيام كرد، ب الحق مبارزه كرد و ب الحقّ ماند.
بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي (دامت بركاته) در جلسه درس اخلاق به مناسبت أربعين حسيني (ع) در ديدار با جمعي از طلاب، دانشجويان و اقشار مختلف مردم ـ قم ؛ اسفند 1386
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) تهذيب الأحكام/ 6/ 113 (2) جاثيه/ 23 (3) زمر/ 5 (4) يوسف/ 3
خوان حكمت روزهاي دوشنبه وپنج شنبه منتشر مي شود.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14