(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 4 بهمن 1389- شماره 19848

گذري بر حماسه ماندگار 6بهمن آمل
علم شمشيري، نماد 090ساله تشيع در جزيره قشم
ايران در كيهان
رئيس كل دادگستري لرستان: وساطت ريش سفيدان هم مانع از مجازات مجرمان نخواهد شد
رئيس دامپزشكي گناباد تاكيد كرد برخورد قاطع با حمل و نقل غيرمجاز دام
در ايام مبارك دهه فجر برق با نيروگاه خورشيدي به 7 روستاي كردستان خواهد رسيد
پيش بيني كوچ بيش از 200 هزار كلوني زنبور عسل به هرمزگان
با آزادسازي قيمت نان سنگ آسياب هاي قديمي در خوانسار به چرخش درآمد
فرمانده سپاه محمد رسول الله«ص» تهران: بداخلاقي در توديع مديران خدمتگزار پسنديده نيست
تبديل پل عابر پياده به تونل مرگ
آغاز طرح ملي رحمت در بافق
يك هشتم تنوع زيست محيطي كشور در استان چهارمحال و بختياري است



گذري بر حماسه ماندگار 6بهمن آمل

اتحاديه كمونيستها قصد داشت از طريق انجام عمليات هاي پي درپي نظامي و جذب نيروهاي جديد از طريق روستاها و شهرها، ارتش رهايي بخش خلق را پي ريزي كند و با اين ارتش خلقي كه قسمت اعظم آن توده هاي مردمي خواهند بود انقلاب اسلامي را سرنگون سازد. اما در اين بين اراده و مشيت خداوند چيز ديگري بود، چرا كه ملتي، اگر در راه خداوند گام بردارد و دست به جهاد و از خودگذشتگي زند، حتما نصرتها و امدادهاي الهي با آنان خواهد بود. مردم آمل هم كه غيرت انقلابيشان به جوش آمده بود جلوي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي تجمع كردند تا با گرفتن اسلحه به طور خود جوش به مبارزه عليه آنان بپردازند. چون كه آن سالها همزمان با ايام دفاع مقدس بود، لذا سپاه به خاطر نداشتن اسلحه كافي، نتوانست به همه مردم مبارز آمل، اسلحه دهد، اما مردم مبارز و شهيدپرور آمل كه تحت هر شرايط خود را فدايي انقلاب و رهبر انقلاب مي دانستند، آرام ننشستند و بقيه كساني كه نتوانستند اسلحه بگيرند با چوب، بيل، سنگ و... و خلاصه هر آنچه كه در دست داشتند به جهاد شتافتند. مردم آمل با تمام وجود سينه ها را سپر انقلاب و رهبري كردند. در مقابل گستاخي اين منافقين كوردل كه به اشتباه مردم را حامي خود مي دانستند ايستادند و يكسره شهر را ميدان مبارزه كردند و با ساخت سنگرهاي بي شمار شهر آمل را براي هميشه به نام هزار سنگر در قاموس انقلاب اسلامي ايران ثبت كردند.
در آن روز حماسي مردم آمل ظرف مدت 10ساعت چشم فتنه را از كاسه درآوردند و با سركوب كردن منافقين، خاطره به يادماندني از خود به يادگار گذاشتند. در آن روز مردم آمل با اهداي چهل شهيد به انقلاب، توانستند همانند اين آيه كه مي فرمايد: «و واعدنا موسي ثلاثين ليله و اتممناها بعشر...» (... و ما به موسي سي شب وعده داديم و چون پايان يافت، ده شب ديگر به آن افزوديم تا آنكه زمان وعده به چهل شب كامل شد... سوره اعراف آيه142) كار را تمام كنند. و تقدير چنين بود كه حتما تعداد شهدا عدد40 شود، تا اين تجلي اخلاص و شجاعت به اكمال برسد و انقلاب اسلامي را بيمه كند. و بي جهت نبود كه حضرت امام خميني رحمت الله عليه در وصيتنامه خود با عظمت از مردم آمل ياد كردند و اشاره داشتند كه ما بايد از شهر آمل و مردم آمل تشكر كنيم، ديديد كه مردم آمل چه بر روز آنان آوردند و...
در اين باره عالم فرزانه و مفسر بزرگ قرآن در جهان اسلام، آيت الله جوادي آملي حفظه الله با اشاره به حماسه ماندگار مردم دلاور آمل اظهار داشتند:
«قيام همگاني مردم آمل و روستانشينان آن در جريان جنگل(حماسه قيام ششم بهمن سال 1360 بر ضد گروهك هاي مهاجم به شهر آمل) ]نه تنها[ برگ زرين ديگري از سلسله افتخارات مردم منطقه آمل و شمال به حساب مي آيد، بلكه فخري براي همه مردم ايران بود. چون در برابر مهاجمان جنگلي در ظرف ده ساعت مقاومت و ايثار جانانه چهل شهيد و قرباني دادند. يعني «هر يك ربع ساعت يك تن» از بهترين جوانان خود را قرباني دادند تا توانستند فضاي شهر و محيط اطراف آن را از لوث وجود و حضور عناصر ملحد، فاسد و مزدور اجنبي پاك و به خون پاك شهيدانشان عطرآگين كنند. از اين رو، امام راحل «رضوان الله عليه» در وصيت نامه الهي- سياسي خود از مردم آمل و قيام مردم شهر و روستاهاي آن بر ضد جنگلي هاي مهاجم به عظمت ياد و از آن ها تشكر كردند.»
به هر حال بر همه نسل جوان لازم و ضروري است كه تاريخ انقلاب اسلامي را واكاوي كنند تا در جهت حفظش كوشا باشند. ان شاءالله
عليرضا عزيز كمالي -خبرنگار كيهان در آمل

 



علم شمشيري، نماد 090ساله تشيع در جزيره قشم

گزارش از:محمد ركني -خبرنگار كيهان در قشم
با آغاز ماه محرم مساجد و منبرها در شهر قشم سياه پوش مي شود و اين سرآغاز يك حركت هماهنگ در ميان شيعيان جزيره قشم است.
يكي از قديمي ترين مساجد جزيره قشم، مسجد علي ابن ابي طالب(ع) شهر قشم است كه قدمت چندصدساله دارد، ذاكرين اين مسجد و منبر حيدرآبادي هاي شيعه اي بودند كه به جزيره قشم مهاجرت كرده و در همان جا سكنا گزيده و مسجد علي ابن ابيطالب(ع) را بنا كردند.
در شبستان اين مسجد كه در محوطه باز قرار دارد علمي نگهداري مي شود كه با فولاد ساخته شده كه آن را علم شمشيري كه قدمت آن به نهصد سال مي رسد مي نامند. قدمت اين علم يعني قدمت شيعه و زمان استقرار شيعيان در جزيره قشم را نشان مي دهد.
بر روي اين علم با خط كوفي مطالبي نوشته اند كه هنوز اين خط ترجمه نشده و گفته مي شود علم شمشيري قشم برادري در نجف اشرف در بارگاه اميرمومنان علي(ع) دارد. از اين علم دو نوع بيشتر در جهان موجود نيست كه يكي از آنها در شهر قشم و ديگري در نجف اشرف نگهداري مي شود كه شباهت زيادي به يكديگر دارند و اندازه آنها هم يكي است . بعد از گذشت چند صد سال از عمر علم در قشم هنوز هيچ تغييري در اندازه و رنگ و شكل ظاهري آن به وجود نيامده و اين امر با توجه به شرايط بد نگهداري، غيركارشناسي بسيار تعجب برانگيز است كه به گفته قديمي ها اين از معجزات علم شمشيري به شمار مي رود.
علم مذكور همه ساله دوبار با پاي پياده در گرما و سرما در مسير كوهستاني و پرخطر از شهر قشم به روستاي حميري در 21كيلومتري برده مي شود. اين اتفاق يك بار در 91 رمضان و ديگري در هفتم محرم صورت مي پذيرد و جمعيت زيادي از ساعات اوليه صبح هفتم محرم در جلو شبستان مسجد علي ابن ابي طالب(ع) جمع مي شوند و ساعت 8صبح به سمت روستاي حميري حركت مي كنند. ديده شده كه بعضي از پيرمردها و پيرزنها حتي دمپايي هاي خود را در مسير رفت و برگشت 42كيلومتري بيرون مي آورند و به اين كار خود اعتقاد و ايمان دارند و با اين عمل احترامي خاص به علم شمشيري مي گذارند.
بعداز طي مسير كه به روستاي حميري رسيدند، در آنجا قرباني مي كنند و گوسفند مي كشند و غذا درست مي كنند و اين غذا را در ميان بيش از سه هزار نفر مشتاق كه به روستاي حميري آمده اند توزيع مي كنند.
آب متبرك شده به نام سر شده در ميان مردم توزيع مي شود و كساني كه بيمار دارند از آن آب به بيماران خود مي دهند تا شفا بگيرند. اين مراسم آئيني از صدها سال پيش در قشم تاكنون متداول بوده و هيچ چيز از جمله طوفان و بارندگي و گرما نتوانسته جلو حركت مشتاقان را بگيرد و همه ساله و بدون وقفه اين مراسم آئيني برگزار مي شود.
مراسم آئيني علم شمشيري توانسته نگاه اقشار مختلف مردم را به خود جلب كند و قشر مختلف دختر و پسر دانشجو و عكاسان كشوري و استاني را به سمت خود كشانده و همچنان عاشقان زيادي را به خود جلب مي كند.
مراسم آئيني علم شمشيري يك باور خرافي نيست و به هيچ كس تحميل نمي شود و در اين مراسم شيعه و سني به شدت به آن ارادت خاص دارند و در زمان برگشت علم از روستاي حميري به سمت شهر قشم شيعه و سني در مسير برگشت آن قرار مي گيرند و از آب سر شده كه با علم شمشيري متبرك گرديده براي بيماران خود ببرند.
در اين مراسم آئيني مردم زيادي از بندرعباس و ميناب و شهرها و روستاهاي استان هرمزگان به قشم مي آيند تا بتوانند در آن مراسم شركت كنند.

 



ايران در كيهان

تجهيز كتابخانه هاي مساجد
تبريز-خبرنگار كيهان: هر سال 40 ميليارد ريال كتاب به كتابخانه هاي كانون هاي فرهنگي و هنري مساجد كشور ارسال مي گردد كه 15 ميليارد ريال آن مربوط به كتاب هاي كمك درسي است.
«مرتضي طاهريان» معاون فرهنگي و هنري ستاد عالي كانون هاي فرهنگي و هنري مساجد كشور، ديروز در مصاحبه با خبرنگاران ضمن اعلام اين خبر گفت: امسال براي تجهيز كتابخانه هاي مساجد 10 ميليارد ريال تخصيص يافته و هم اكنون 7000 «كتابخانه مخزن دار» و «باز مسجدي» فعاليت مي كنند.
مجلس همراه دولت در مسئله هسته اي
بناب-خبرنگار كيهان: ضياا اعزازي نماينده مردم بناب در مجلس شوراي اسلامي، با اشاره به نقش نمايندگان مجلس در خصوص مسائل هسته اي گفت: مجلس همواره به عنوان حامي و پشتيبان دولت خدمتگزار حركت كرده و ثابت كرده است كه دولت بدون حمايت مجلس شوراي اسلامي نمي تواند بخوبي از حق و حقوق ملت و كشور در عرصه هاي بين المللي دفاع كند.
يادواره شهداي بروجرد
بروجرد-خبرنگار كيهان: يادواره پنج تن از شهداي گمنام و تجليل از 56 خانواده شهيد جاويدالاثر در مسجد وليعصر(عج) بروجرد برگزار شد. در اين مراسم سردار علي اكبرنژاد فرمانده قرارگاه صاحب الزمان(عج) نيروي زميني سپاه پاسداران در سخناني با
گراميدا شت ياد و خاطره شهدا گفت: ايثار، ولايتمداري، بصيرت، دوري از دنيا، قبول خطر، عشق و علاقه به امام راحل(ره) و ائمه معصومين از ويژ گيهاي بارز شهدا بود.
حل مشكل آب شهرستان بناب
بناب-خبرنگار كيهان: فرماندار بناب ضمن تقدير از توجه دولت نهم و دهم به مناطق محروم علي الخصوص مناطق روستايي گفت: با اتمام طرح انتقال آب از محل زرينه رود، سالانه 45 ميليون متر مكعب آب به اراضي كشاورزي بناب انتقال مي يابد و شهرستان بناب از نظر تامين آب كشاورزي مورد نياز هيچ مشكلي نخواهد داشت.
كميته امداد امام خميني(ره) در چاراويماق
چاراويماق-خبرنگار كيهان: در راستاي سياستهاي حمايتي كميته امداد حضرت امام(ره) و حمايت از ازدواج زوجهاي جوان تحت پوشش كميته امداد امام خميني رحمه اله عليه چاراويماق به تعداد 09 زوج جوان اين شهرستان با اعتباري بالغ بر پانصد ميليون ريال كمك هزينه جهيزيه و هديه ازدواج اهدا شد.
آمادگي شهرستان دهلران براي استقبال از راهيان نور
دهلران- خبرنگار كيهان: مسئولين شهرستان دهلران بايد هميشه به صورت آماده باش بوده و هيچ وقت دستگاه تلفن همراه خود را خاموش نكنند. بهزاد عليزاده فرماندار دهلران در جلسه ستاد استقبال از كاروان راهيان نور با اعلام مطلب فوق گفت: با توجه به اينكه اين شهرستان يكي از مناطق مهم مورد بازديد راهيان نور كشور است مي طلبد امسال با آمادگي كامل به استقبال ازكاروان راهيان نور برويم.
تجليل از پژوهشگران بابل
بابل-خبرنگار كيهان: هشتمين مراسم تجليل از پژوهندگان و مولفين برتر فرهنگي شهرستان بابل برگزار شد. رئيس مركز تحقيقات آموزش و پرورش مازندران در اين همايش گفت: خداوند از آغاز خلقت آدمي پژوهش را در ذات او نهادينه كرده است.
تشييع نمادين اباعبدا الحسين(ع)
طبس-خبرنگار كيهان:در سالروز شهادت حضرت رقيه(س) عزاداران حضرت اباعبداله الحسين(ع) در شهر طبس مراسم نمادين تشييع جنازه آن حضرت را برگزار كردند.
در اين مراسم كه با حضور عده اي از عزاداران حسيني برگزار شد، گروهي از عزاداران تابوت حضرت رقيه(س) را در جلو جمعيت عزادار از مسير ميدان قدس-خيابان امام خميني(ره) و برگشت تا خيابان شهيد دكتر بهشتي جنوبي و محل هيئت حسيني(ع) تشييع نمودند.
گسترش فرودگاه سبزوار
سبزوار-خبرنگار كيهان: تعداد پروازهاي فرودگاه سبزوار از چهار پرواز در هفته به هفت پرواز افزايش يافت و فعاليت اين فرودگاه 42 ساعته شد. مدير كل فرودگاه هاي استان خراسان رضوي با اعلام اين خبر در مراسم توديع و معارفه رئيس فرودگاه سبزوار گفت: با 42 ساعته شدن پروازها در فرودگاه سبزوار شرايط پشتيباني اين فرودگاه از فرودگاه مشهد هم فراهم شده و از اين پس هواپيماهايي كه به دليل شرايط بد آب و هوايي فرودگاه مشهد نمي توانند در اين فرودگاه بنشينند لازم نيست به فرودگاه تهران بازگردند و مي توانند در فرودگاه سبزوار فرود آيند.
روند كند مسكن مهر در قشم
علي اكبر ارجمند منش فرماندار شهرستان قشم گفت: با وجود كارهايي كه صورت گرفته روند رو به رشد فعاليت تعاوني هاي مسكن در قشم به كندي پيش مي رود و بايد اين امر شتاب بيشتري را به خود بگيرد.قابل ذكر است ساخت بيش از دو هزار و هشتصد و هفتاد واحد مسكن مهر از سال 7813 در طولاي شهر قشم اجرايي شده و تاكنون 51درصد رشد فيزيكي داشته است كه از شهرهاي ديگر كشور عقب مي باشد كه در اين راستا شش تعاوني جهت ثبت نام و ساخت پروژه مسكن مهر فعال هستند.
برنامه هاي متنوع دهه فجر در خرم آباد
خرم آباد-خبرنگار كيهان: فرماندار خرم آباد در جلسه ستاد دهه مبارك فجر اين شهرستان خواستار پرهيز از اجراي برنامه هاي كليشه اي شد و افزود: برنامه هاي دهه مبارك فجر بايد از نوآوري و خلاقيت و جاذبه هاي لازم براي نشاط در دل مردم بويژه نسل جوان برخوردار باشد و توجه داشته باشيم دولتي كردن برنامه هاي اين دهه يك آفت است. حسن شريعت نژاد گفت: تبليغ براي افتتاح پروژه ها متناسب با اهميت آنها باشد و به گونه اي بايد عمل شود كه طرح هاي بزرگ تحت الشعاع كارهاي كم اهميت قرار نگيرد.
سومين جشنواره شعر دفاع مقدس در شهريار
شهريار-خبرنگار كيهان: مراسم اختتاميه سومين جشنواره شعر دفاع مقدس جنوب غرب استان تهران (رباط كريم-قدس-ملارد) به مركزيت شهرستان شهريار در سالن هلال احمر شهريار با حضور سردار خادمي معاون هماهنگ كننده بنياد مركزي مسئولين دستگاه هاي اجرايي و نظامي شهرستان شهريار برگزار شد.

 



رئيس كل دادگستري لرستان: وساطت ريش سفيدان هم مانع از مجازات مجرمان نخواهد شد

خرم آباد- خبرنگار كيهان:
دستگاه قضايي با كساني كه از اسلحه گرم و يا سرد استفاده كنند برخورد شديد مي كند.
رئيس كل دادگستري لرستان در جلسه مشترك مسئولان قضايي و انتظامي استان افزود: رياست محترم قوه قضائيه، دادگستري استان ها را موظف نموده با اشرار و استفاده كنندگان از اسلحه سرد و گرم برخورد شديد و قاطع به عمل آورند.
رئيس كل دادگستري لرستان اظهار داشت: داشتن محيطي امن و آرام حق مردم و فراهم نمودن چنين محيطي وظيفه ماست.
دكتر ذبيح اله خدائيان با تاكيد بر لزوم برخورد قاطع با افراد ماجراجو، گفت: بعضي افراد از روستا به شهر مراجعه كرده و مبادرت به درگيري نموده و يا به در و ديوار كسي آسيب مي رسانند و متواري مي شوند، بلافاصله بزرگان را هم واسطه مي كنند و صلح و سازش برقرار مي شود كه در مورد اين دسته از افراد اعم از آنان كه در درگيري از اسلحه گرم و يا سرد استفاده مي كنند و آنان كه هجوم مي برند و محيط را ناامن مي كنند حتي اگر صلح و سازش هم بكنند بايد برخورد قاطع كنيم.
رئيس كل دادگستري لرستان با بيان اين مطلب كه ناامني ايجاد شده توسط افراد تا مدتها در اذهان مردم باقي مي ماند، گفت: كساني كه با قمه، چاقو و هرگونه سلاح سرد عربده كشي مي كنند، بايد در محل ارتكاب جرم گردانده شوند تا مردم ببينند كسي كه عربده كشي كرده و نظم را بهم زده است تحت پيگرد قانوني قرار گرفته و به شدت مجازات مي شود. در غير اين صورت درس عبرتي براي سايرين نمي شود.
دكتر خدائيان تصريح كرد: دستگاه قضايي و نيروي انتظامي بايد تدابيري اتخاذ كنند كه هنگام دستگيري چنين افرادي اطلاع رساني شود تا مردم محل ببينند كسي كه نظم منطقه را به هم زده است در اختيار دستگاه هاي قضايي و انتظامي است و به مجازات مي رسد.

 



رئيس دامپزشكي گناباد تاكيد كرد برخورد قاطع با حمل و نقل غيرمجاز دام

گناباد- خبرنگار كيهان:
رئيس شبكه دامپزشكي شهرستان گناباد از برخورد قاطع با حمل غيرمجاز دام در اين شهرستان خبر داد.
جعفر كامياب پور در جلسه ستاد مبارزه با قاچاق كالاي شهرستان افزود: در همين راستا طي 9 ماهه امسال يكهزار و 31 مورد بازرسي بهداشتي قرنطينه اي از خودروهاي حامل دام و فرآورده هاي دامي كه از مسير اين شهرستان تردد مي كردند به عمل آمد كه از اين تعداد 17 مورد منجر به شناسايي و معرفي متخلفان به مراجع قضايي شد.
وي ادامه داد: در اين مدت 174راس گوسفند و بز فاقد مجوز بهداشتي حمل در كشتارگاه دام اين شهرستان ذبح و لاشه و ديگر بخش هاي قابل استفاده آنها با نظارت شبكه دامپزشكي و ساير ارگان هاي ذيربط به بازار مصرف عرصه شد.
او بر اهميت قرنطينه و كنترل فرآورده هاي خام دامي در مبارزه با بيماري هاي واگير دامي و ارتقاي بهداشت عمومي تاكيد كرد.

 



در ايام مبارك دهه فجر برق با نيروگاه خورشيدي به 7 روستاي كردستان خواهد رسيد

سنندج- خبرنگاركيهان:
در ايام مبارك دهه فجر و براي اولين بار در كشور برق با نيروگاه خورشيدي به هفت روستاي كردستان خواهد رسيد.
مديرعامل شركت توزيع برق كردستان در جمع خبرنگاران گفت اين هفت روستا به علاوه دو روستاي ديگر كه از روستاهاي صعب العبور و زير 10 خانوار استان هستند با انرژي خورشيدي و با ايجاد شبكه جديد داراي برق خواهند شد.
«محمدمصطفي نجفيان» افزود: با برخورداري اين 9روستا از نعمت برق كليه روستاهاي كردستان كه در مجموع يك هزار و 694 روستا هستند از صنعت برق بهره مند مي شوند.
وي اين 9روستا را در شهربانه چهارروستا، بيجار دو روستا، كامياران دو روستا و سقز يك روستا اعلام كرد.
مديرعامل شركت توزيع برق كردستان با اشاره به اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها گفت: دولت مكلف شده است كه با اجراي اين قانون قيمت انرژي ها را اصلاح كند و در برنامه پنجم توسعه اعلام شده است كه تا پايان برنامه قيمتها به قيمت واقعي برسد.
وي از حدود 7الي 8درصد كاهش مصرف برق در سطح استان خبرداد و گفت: افزايش قيمت نقش اساسي در كاهش مصرف دارد و مردم نيز با همكاري و مقداري رعايت در ميزان مصرف انرژي به سبد هزينه خانواده ها كمك مي كنند. نجفيان تصريح كرد: در طول سال88 و چند ماه سال جاري و قبل از اجراي هدفمند كردن يارانه ها اين شركت اقدامات مهمي در راستاي تعويض لامپهاي سيستم هاي روشنايي معابر در شهرهاي استان انجام داد و بااستفاده از لامپهاي قدرتي با نوردهي بالا كه انرژي كمتري مصرف مي كنند روشنايي اين معابر را چند برابر كرد.

 



پيش بيني كوچ بيش از 200 هزار كلوني زنبور عسل به هرمزگان

بندرعباس- خبرنگار كيهان:
معاون بهبود توليدات دامي جهاد كشاورزي هرمزگان گفت: در سال جاري پيش بيني مي شود زنبورداران 200 هزار كلوني زنبورعسل به استان هرمزگان مهاجرت كنند و در حاجي آباد، رودان و بندرعباس استقرار يابند.
ابراهيم طغرلي افزود: مهاجرت كلوني زنبورهاي عسل به استان هرمزگان از اوايل آذرماه هر سال شروع مي شود و بازگشت آنها نيز تا ارديبهشت ماه به انجام مي رسد.
وي ادامه داد: كوچ كلوني هاي زنبور عسل بسته به ميزان بارندگي و ميزان پوشش گل و گياه در هر منطقه صورت مي گيرد و با توجه به اينكه در سال جاري نيز ميزان بارندگي در هرمزگان مانند ساير نقاط كشور با كمبود مواجه است پيش بيني مي شود كوچ بيش از 200 هزار كلوني زنبور عسل به استان صورت گيرد.
وي با بيان اينكه طرح تغذيه 600 كلوني زنبورعسل به عنوان الگويي در استان انجام شده ابراز داشت: تغذيه اين 600 كلوني زنبورعسل از طريق كيك گرده صورت گرفته و توزيع ملكه نيز اسفندماه جاري انجام مي شود.
وي خاطرنشان كرد: ملكه توزيعي در بين زنبورداران از موسسات تحقيقاتي كشاورزي يا از بخش خصوصي خريداري مي شود كه اكثر زنبورهاي ملكه از زنبورهاي اصلاح نژاد شده هستند.
طغرلي با بيان اينكه پوشش درختان كنار بادام كوهي و مركبات استان براي زنبورهاي عسل بسيار مناسب است، بيان داشت: در مواقعي كه پوشش گياهي با نوساناتي مواجه شود زنبورهاي عسل از طريق تغذيه با كيك گرده تقويت مي شوند.
وي با ابراز اينكه هم اكنون بيش از 60 زنبور دار در زمينه توليد عسل در استان فعال هستند اضافه كرد: تعداد كلوني هاي موجود زنبورعسل در استان 7 هزار و 200 كلوني است.
معاون بهبود توليدات دامي جهاد كشاورزي هرمزگان يادآور شد: زنبورداران استان داراي يك تشكل صنفي نيز هستند كه مباحثي مربوط به كوچ، تغذيه و توليد و فروش عسل و اقدامات حمايتي مربوط به برطرف شدن بيماري هاي اين حوزه را پيگيري مي كنند.

 



با آزادسازي قيمت نان سنگ آسياب هاي قديمي در خوانسار به چرخش درآمد

خوانسار - خبرنگار كيهان:
با اجراي طرح هدفمندي يارانه ها و آزادسازي قيمت نان، مردم روستاهاي خوانسار بار ديگر به آسياب هاي قديمي روي آورده و خود براي آرد كردن گندم دست به كار شدند.
مدير جهاد كشاورزي خوانسار، با بيان اين مطلب افزود: تعدادي از روستاييان خوانسار با مراجعه به مديريت جهاد شهرستان خواهان راه اندازي مجدد آسياب هاي قديمي و بعضا متروكه روستاي خودشان شدند.
اين موضوع با توجه به ظهور دوباره بعضي مشاغل در روستاها و توليد آرد كامل (سبوس دار) و به دنبال آن توليد نان هاي محلي با كيفيت فوق العاده مي تواند جالب توجه باشد.
به گزارش خبرنگار كيهان، رئيس كميسيون تعزيرات آرد و نان خوانسار از كاهش 49 درصدي مصرف آرد در خوانسار با اجراي قانون هدفمندي يارانه ها خبر داد.
سيدباقر محمدي گفت: با اجراي طرح اصلاح ساختار اقتصادي و هدفمندي يارانه ها در اين شهرستان ميزان خريد آرد در مناطق شهري توسط نانوايان از 203 تن به 118 تن كاهش يافته و اين كاهش در روستا از 124 تن به 54 تن در ماه جاري بوده است.
فرماندار خوانسار در ادامه با اشاره به افزايش كيفيت چشمگير نان تحويلي نانوايان به شهروندان از زمان اجراي اين قانون گفت: بازرسي از نانوايي هاي سطح شهر و روستا حاكي از افزايش كيفيت نان به طور قابل ملاحظه اي نسبت به قبل است.
وي همچنين از تعطيلي موقت يك واحد نانوايي در اين شهر خبر داد.

 



فرمانده سپاه محمد رسول الله«ص» تهران: بداخلاقي در توديع مديران خدمتگزار پسنديده نيست

همدان- خبرنگار كيهان:
فرمانده سپاه محمد رسول الله(ص) تهران گفت: برخي رفتارها در بركناري مديران خدمتگزار، مصداق بداخلاقي و بدعت است.
سرتيپ پاسدار «حسين همداني»، در مراسم تجليل خانواده هاي شهدا و ايثارگران از خدمات رئيس سابق بنياد شهيد و امور ايثارگران استان همدان، افزود: تجليل از اين مديري كه به خانواده هاي شهدا و مجموعه ايثارگران دلسوزانه خدمت كرده است، فقط تقدير از يك مدير نيست، بلكه قدرداني از ايثار و فداكاري و از فرهنگ خدمت و شهادت است.
وي ادامه داد: در فرهنگ مديريت ايثارگري، دادن 100 سكه رنگارنگ طلا به مدير اهميتي ندارد و باطل است چرا كه شهداي ما اين قبيل تعلقات را از جيب خود بيرون ريختند.
سرتيپ همداني خاطر نشان ساخت: تدبير رهبر معظم انقلاب، امروز مبتني بر وحدت و جذب است و به علاوه نياز به بصيرت داريم تا در گرد و غبار فتنه هاي آينده گرفتار نشويم.
در اين مراسم امير غلامي خجسته، رئيس سابق بنياد شهيد و امور ايثارگران استان همدان گفت: ما سرباز نظام و سرباز امام و ولايت هستيم، هر جا ولي امر كند حاضر به خدمت بوده و هيچ وقت خسته نمي شويم و از دادن جان و آبرو در اين راه دريغي نداريم.
در پايان لوح تقدير از سوي خانواده هاي شهدا و جامعه ايثارگران به غلامي خجسته اهدا شد.گفتني است شاه حسيني مديركل حوزه رياست سازمان بنياد شهيد و امور ايثارگران كشور در شوراي اداري بنياد شهيد استان و بدون حضور خبرنگاران و مدعوين و مسئولان، امير غلامي خجسته را پس از 6 سال تصدي اين پست توديع كرد.

 



تبديل پل عابر پياده به تونل مرگ

عموماً خدمات شهري با هدف رفاه شهروندان صورت مي گيرد، اما برخي مواقع انجام كارهاي غيركارشناسي و منطقي باعث مي شود همين خدمات رفاهي بلاي جان مردم شود. نمونه آن نصب غيركارشناسي و غيراصولي تابلوهاي تبليغاتي بر روي يك پل عابر پياده در منطقه موزيرج بابل است. طوري كه باتوجه به تاييد شوراي اسلامي شهر بابل و تماس ساكنان هشت متري و شهرك نيلوفر با نمايندگي كيهان نصب تابلوهاي تبليغاتي در دو طرف پل هوايي باعث شده به دليل عدم ديد كافي از دو طرف اين پل به مكاني براي زورگيري و تجمع اراذل و اوباش و مزاحمت آنان براي نواميس مردم به ويژه دختران دانش آموز تبديل شود.
بابل- خبرنگار كيهان

 



آغاز طرح ملي رحمت در بافق

يزد- خبرنگاركيهان:
مشاور فرماندار و مسئول دفتر امور بانوان فرمانداري بافق از آغاز اجراي طرح ملي رحمت دراين شهرستان خبر داد.
ناهيد مظفري اظهارداشت: طرح ملي رحمت در راستاي تقويت و تعالي فرهنگ و تعميق باورهاي ديني بانوان اجرا مي شود.
وي افزود: طرح رحمت براي آشنايي زنان خانه دار با آموزه هاي حيات بخش قرآن و سيره نبوي(ص) و عترت طاهره ايشان و عملياتي كردن و معرفي الگوهاي رفتاري به صورت پيشوا، آسان و قابل درك و در راستاي تحكيم بنيان خانواده با همكاري حوزه علميه خواهران بافق و تحت نظارت دفتر امور بانوان اين شهرستان درچهارچوب آيين نامه در حال اجراست.
مسئول دفتر امور بانوان فرمانداري بافق با اشاره به اهداف اجراي اين طرح بيان داشت: تقويت و تعالي فرهنگ و تعميق باورهاي ديني اقشار مختلف جامعه، گسترش و تعميق ارزش هاي اصيل اسلامي درخانواده، ارتقاي سطح آگاهي هاي جامعه نسبت به جايگاه و كرامت زن به عنوان مربي نسل آينده از مهمترين اهداف اجراي اين طرح بشمار مي رود.
مظفري خاطرنشان كرد: افزايش شناخت و آگاهي زوجين نسبت به يكديگر و آشنايي اقشار مختلف جامعه با مفاهيم قرآني و سيره نبوي و عترت نيز از ديگر اهداف اجراي طرح رحمت است.
وي بيان داشت: اين طرح در حال حاضر در دو منطقه شهربافق با شركت بيش از 75 نفر از بانوان خانه دار درحال اجراست.
مظفري اظهار اميدواري كرد، اين طرح كه در راستاي تحكيم بنيان خانواده گام برمي دارد، مورد استقبال بانوان شهرستان بافق قرارگيرد.

 



يك هشتم تنوع زيست محيطي كشور در استان چهارمحال و بختياري است

شهركرد- خبرنگار كيهان:
مديركل حفاظت محيط زيست چهارمحال و بختياري از وجود يك هشتم تنوع زيستي كشور در اين استان خبر داد.
دكتر سعيد يوسف پور گفت: 194 گونه جانوري و 923 گونه گياهي تاكنون در استان شناسايي شده است.
وي اظهار داشت: گونه هاي شاخص جانوري موجود در اين استان كبك دري، پلنگ و خرس قهوه اي است كه تمهيدات ويژه اي براي حفاظت و جلوگيري از انقراض آنها انديشيده شده است.
يوسف پور افزود: حفظ زيست گاههاي جانوري و تجهيز پاسگاههاي محيط باني به منظور حفاظت از گونه هاي گياهي و جانوري از اولويت هاي اصلي كار اين سازمان است.
وي ادامه داد: محيط زيست چهارمحال و بختياري اولين مركز استاني است كه توانسته برق مورد نياز پاسگاهها و مناطق تحت حفاظت را از طريق انرژي خورشيدي تامين كند.يوسف پور اضافه كرد: عدم تعادل بين دام و مرتع يكي از مشكلات بزرگ در اين استان است كه برنامه ساماندهي آن در مناطق تحت حفاظت با استفاده از تكنولوژي روز در دستور كار است.
وي با اشاره به وجود 155 هكتار مناطق تحت مديريت محيط زيست استان گفت: اين مناطق شامل پارك ملي تنگ صياد و مناطق حفاظت شده سبزكوه، هلن، قيصري و شيدا هستند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14